Kysymys järjestöön kuulumisesta ym.

Anonyymi

Juttelin jt-ystäväni kanssa ja kysyin häneltä onko hän todella sitä mieltä että ainoastaan he pelastuvat heidän ennustamastaan Harmageddonista. Sanoin että olen lukenut heidän verkkokirjastostaan opetusta että ainoastaan kuulumalla järjestöön on mahdollista pelastua.
Ystäväni vastaus oli: " Ei minulle ainakaan kukaan ole opettanut näin." Hän on kuitenkin ollut yli 30 vuotta järjestössä mukana.
Kun olen kysynyt monesta muustakin opetukseen liittyvästä asiasta hän hermostuu kysymyksistä ja vaatii selitystä mistä olen aiheesta lukenut ja toisinaan syyttää että luen luopioiden kirjoituksia.
Olen ihan ystävällisesti kysellyt asioista ja hän pitää kysymyksiäni ärsyttävinä ja pilkkaavina. Käskee lukemaan verkkokirjastosta vastauksia ja kun sitten sieltä luen ja vetoan niihin hän ei tiedäkään asioista mitään.

Karttamisesta keskusteltiin joskus ja kysyin häneltä miksi Leinonen telkkarissa puhuu toista mitä opettaa itse teidän omilla sivuilla, sain vastauksena tällaista: "Leinonen varmaan tarkoittaa järjestäytynyttä karttamista. Ei meillä sellaista ole. Kukin toimii omantuntonsa mukaisesti. Eikä kaikki tiedä edes ketkä ovat eronneet tai erotettu. Jos karttaminen on sitä että tekee siitä henkilön kohdalla asian ja jonkinlaisen yleisen metodin ei se sitä tarkoita. Vaan jos veljeilee luopuneen kanssa eikö se sinunkin mielestä saata johtaa itsesi lankeemukseen tai ikävyyksiin.
Voin kuvitella ettei minua kiinnosta veli tai sisar joka on erotettu. Syy erottamiseen on niin raskauttava. Mitä tekemistä vanhurskaalla on jumalattoman kanssa." Näin hän suunnilleen vastasi minulle.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Anonyymi 21.4.2019 15:03

"Karttamisesta keskusteltiin joskus ja kysyin häneltä miksi Leinonen telkkarissa puhuu toista mitä opettaa itse teidän omilla sivuilla, sain vastauksena tällaista: "Leinonen varmaan tarkoittaa järjestäytynyttä karttamista. Ei meillä sellaista ole. Kukin toimii omantuntonsa mukaisesti. Eikä kaikki tiedä edes ketkä ovat eronneet tai erotettu. Jos karttaminen on sitä että tekee siitä henkilön kohdalla asian ja jonkinlaisen yleisen metodin ei se sitä tarkoita. Vaan jos veljeilee luopuneen kanssa eikö se sinunkin mielestä saata johtaa itsesi lankeemukseen tai ikävyyksiin.
      Voin kuvitella ettei minua kiinnosta veli tai sisar joka on erotettu. Syy erottamiseen on niin raskauttava. Mitä tekemistä vanhurskaalla on jumalattoman kanssa." Näin hän suunnilleen vastasi minulle."

-Tuossa on jo lahkon opettama kysymyksen väistämisyritys. Kuka lie sen miettinyt.

-Kysymyshän on siitä, että lahkon jättäneen kanssa ei saa jutella, eikä vastata tervehdyksiinkään. Tätä nimitetään karttamiseksikin, mökötystä. Koskee tietenkin erotettuakin.
      Vastauksessa on keksitty uusi termi, "järjestäytynyttä karttamista" johon tämä todistaja sitten antoi vastauksensa. Ei karttajat, todistajat järjestäydy karttamista varten, ei se olisi tarpeenkaan, vaan heidät määrätään siihen ja sitä tulisi noudattaa. Ja tästä oli ja on kysymys.

Kartettavien, mökötettävien nimi annetaan salin edestä (samanlaisilla fraasiperusteilla, eli syytä ei ilmoiteta).
      Seuraavalla lauseella todistaja jo taivuttelee kuulijaansa lahkon kannalle: "Vaan jos veljeilee luopuneen kanssa eikö se sinunkin mielestä saata johtaa itsesi lankeemukseen tai ikävyyksiin"
      Siinä on mököttämisen poisto muutettu veljeilemiseksi, mikä nyt tietysti voi tarkoittaa erilaisia asioita, myönteinen ilmaisu ymmärretään yleensä myönteisesti, eli ollaan hyvisssä väleissä.

Kristillisten kirkkokuntien jäsenet saavat olla toistensa kanssa veljeileviä, niinkuin islamilaistenkin. Todistaja saa veljeillä vain värväämistarkoituksessa (uhkana on maailmankuvan muuttuminen ja edelleen lahkon jättäminen ).

Nämä kiellot suostuttelu- ja painostuskeinoja, niitä rikotaan, mutta niinhän lahkosta on väki lähtenytkin.

Leinonen vaatii karttamista, valehtelee ettei karteta, ja antaa neuvon harhaanjohtamisesta, valehtelusta, jota lahkossa sanotaan "teokraattiseksi sodankäynniksi" ehkä se ei kuulosta niin pahalta kuin valehteleminen.

Veljeily, hyvä ihmissuhde, ei sinänsä voi johtaa kuin hyvään. Tässä tapauksessa se olisi, että eronnut kertoisi syyn eroonsa, neuvoisi käymään veljesseura.org, entisten todistajain kotisivuilla tarkistamassa mitä kaikkea lahko salaa omilta jäseniltään eli käy "teokraattista sodankäyntiä" omia jäseniään vastaan. Ja eroamiset lisääntyisivät. Se tapahtuisi vain oikean tiedon perusteella

• Anonyymi

Sinä ja sinun mököttämisjuttusi. Tallaat paikallasi. Eikö olisi jo aika mennä eteenpäin. Yhtä roikkumista ja samat jutut.

• Anonyymi

Kuka "mököttää" sinulle ja miksi?

• Anonyymi

Mököttäminen on todistajain painostuskeino.
        Kun vartiotorni kirjoittaa, että karta itsenäistä ajattelua, niin valtakunnansalilla itsenäistä ajattelua ääneen tekevä saa mökötystuomion.
        Valtakunnansali-istuntoonhan kuuluu, että puheenjohtaja pyytää lukemaan vartiotornisivun alareunasta numeroidun kysymyksen kysymykseksi läsnäolijoille. Sen jälkeen puheenjohtaja pyytää lukemaan vastaukseksi läsnäolijoille vastaavasti numeroidun lauseen itse sivulta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mököttäminen on todistajain painostuskeino.
        Kun vartiotorni kirjoittaa, että karta itsenäistä ajattelua, niin valtakunnansalilla itsenäistä ajattelua ääneen tekevä saa mökötystuomion.
        Valtakunnansali-istuntoonhan kuuluu, että puheenjohtaja pyytää lukemaan vartiotornisivun alareunasta numeroidun kysymyksen kysymykseksi läsnäolijoille. Sen jälkeen puheenjohtaja pyytää lukemaan vastaukseksi läsnäolijoille vastaavasti numeroidun lauseen itse sivulta.

Sitä mököttämistä on perheissä, kouluissa, työpaikoilla, kaikkialla, missä ihmiset kokoontuvat, eikä joku täytä toisten odotuksia. Ei se ole pelkästään todistajilla, vaikka heillä se on perusteltu Raamatulla.
        Tuntevat tekevänsä oikein, saavansa ryhmän ja Jehovan hyväksymyksen, asettavansa itsensä pinnaa ylemmäs kuin mökötettävä, olevansa parempia ihmisiä.
        Sehän se on usein kannustin: mä olen parempi kuin sä!
        Minulle karttaminen on ollut suoja. Eivät tule häiritsemään olemassaoloani enää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä mököttämistä on perheissä, kouluissa, työpaikoilla, kaikkialla, missä ihmiset kokoontuvat, eikä joku täytä toisten odotuksia. Ei se ole pelkästään todistajilla, vaikka heillä se on perusteltu Raamatulla.
        Tuntevat tekevänsä oikein, saavansa ryhmän ja Jehovan hyväksymyksen, asettavansa itsensä pinnaa ylemmäs kuin mökötettävä, olevansa parempia ihmisiä.
        Sehän se on usein kannustin: mä olen parempi kuin sä!
        Minulle karttaminen on ollut suoja. Eivät tule häiritsemään olemassaoloani enää.

Ihan sama juttu. Ei ole vaivaa Jehovan todistaja sukulaisistani, siskoista, veljistä ja lapsistani.
        Saan ihan rauhassa lukea raamattua niinkuin se on ja palvoa Jehovaa .
        Eikä tarvitse kököttää typerien kärryjen takana.
        Eikä tarvitse raportoida kenellekkään muulle kuin Jeesukselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan sama juttu. Ei ole vaivaa Jehovan todistaja sukulaisistani, siskoista, veljistä ja lapsistani.
        Saan ihan rauhassa lukea raamattua niinkuin se on ja palvoa Jehovaa .
        Eikä tarvitse kököttää typerien kärryjen takana.
        Eikä tarvitse raportoida kenellekkään muulle kuin Jeesukselle.

Ha-haa! Vietin elämäni parhaan muistonvieton tänä vuonna.
        Postilaatikkooni tuotiin kirjallisuutta ja kesän konventtimerkki.
        Pari viikkoa odottelin edes yhtä muistonviettoonkutsus, varsinkinkun
        jätin viime vuonna 20 kpl kiinnostuneille.
        Ei tullut seurakunnan kokoontumiskutsua.
        Laittelin kotia puti-puhtaaksi, hankin itselleni muistonvieton symbolit.
        Kuuntelin "Suurinta Ihmistä", luin Raamattua ja nautin joka hetkestä.
        Siinä sitten kävelyillä rukoillessani ymmärtämystä, aloin ruotia asiaa.
        Juutalaiset viettivät pääsiäistä perhekunnittain.
        Jeesuksen kuoleman jälkeen tuhannet olivat kääntyneet hänen opetuslapsikseen.
        Kotonaan hekin muistonviettoa viettivät omassa rauhassaan arvostaen.
        Entä kaikki sairaaloissa, vankiloissa, korvissa ja erämaissa eläjät?
        Lakkaako Jehova kuuntelemasta heidän vilpittömiä rukouksiaan, elleivät kokoonnu?
        Tällaiset perustelut saivat minut tulemaan siihen päätökseen, että
        jos Jehoava ei hyväksy minua ja palvontaani kotona, ei siihen mikään saliin kokoontuminen ja epätäydellisten miesten ollessa puolesta rukoilijoina auta ja tee minua hyväksyttävämmäksi.
        Olen antautunut Jehova Jumalalle Jeesus Kristus välimiehenäni ja esirukoilijanani.
        Sain ilmaista sydämeni ajatukset, kiitokset ja arvostukset vilpittömästi omin sanoin.
        Paljon enemmän henkeä kohottavaa kuin ne jäykät, teoreettiset kylmät rukoukset.
        joita veljet esittävät lavalta nauttien saamastaan erikoishuomiosta - ego pulskistuu!
        Oli helppo googlata auringonlaskun aika illalle.
        Pöytä katettiin valkoisella liinalla, kynttilöillä, ruusuilla, symboleilla, taustamusiikkia.
        Ei tarvinnut kärsiä kyräilystä, supinoista, virnistelyistä, selän käännöistä ja muusta vastaavasta.
        En enää koskaan mene siihen kuppikuntaan toisten potkittavaksi ja pureskeltavaksi! :-)

• Anonyymi

Jehovan todistajilla on useaankin kysymykseen kaksi ihan eri vastausta: yksi annetaan omille, seurakunnassa - toinen ulkopuolisille, markkinointimielessä. Samaa vaivaa on liikkeellä muissakin kyseenalaisissa klikeissä, mm. vanhoillislestadiolaisissa.

• Todellisuudessa jt eivät pelastu maailmanlopusta. Heistäkin jää jäljelle vain raappahousut, kumiteräsaappaat ja suolikaasun tuoksu.

• Anonyymi

Näin. Ja edes Jehovan nimi ei tule kestämään ajan kelta-torahammasta.

Lahden takaa nimittäin kuuluu kummia. Viron Jehovan todistajat, "Jehoova tunnistajad" on luotettavien lähteiden (mm. nimeltä mainitsematon parturi-kampaaja ja tuntematon UM-käännöskomitean jäsen) mukaan vaihtamassa nimensä muotoon "Peffan tunnustelijad". Jehovasta olisi samalla kuuleman mukaan tulossa Peffa, jota eräs tutkija pitää oikeana lausumistapana.

Sanomattakin lienee selvää, millaista henkeä (ehdottomasti pienellä alkukirjaimella) Peffasta irtoaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      139
      3557
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      275
      3020
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      229
      1903
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      66
      1876
    5. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1798
    6. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      70
      1601
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      90
      1346
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      78
      1282
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      336
      1224
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1092
    Aihe