Polkupyörän huoltoa

Anonyymi

Äkkiä se polkupyörä vaan pölyyntyy ja säännöllinen huolto on tarpeen.
Laitoin hybridin huoltopukille ja renkaat on irroitetettu ja runko pesty, renkaat pesen myös ja sen jälkeen putsaan takapakan hammasrattaat.
Takavaihtajan rissat irroitin ja putsasin, tarvii vaan hommata sopivaa rasvaa/vaseliinia ja koota purettu rissa kasaan.
Myös takavaihtajan putsasin.
Kammen hammasrattaat täytyy vielä putsata, irroittaa kammet ja hammas rattaat, jollei niitä saa muuten putsattua.
Ketjun irroitin ensimmäiseksi ja täytyy sekin puhdistaa ja öljytä lopuksi.
Vois tosiaan sähköistää tuon pyörän, keskimoottorin jos ostiais ja asentaisi paikalleen, niin olisi pyöräilykin leppoisaa, kun ei tarvisisi koko ajan polkea.

Tos olis siistejä sähköpolkupyöriä, joista yhdellä pääsee 130km/h nopeutta.
Ei varmaan ihan laillisia yleisellä tiellä ajettavaksi tai luokitellaanko moottoripyöräksi.
Varmaan pitäisi rekisteröidä moottoripyöräksi, vakuuttaa ja vaadittaisiinkohan moottoripyörä kortti, tiedä sitte.
Luulisi päättäjien olevan myötämielisiä sähkökulkuneuvoille niiden päästöttömyyden ja ympäristö ystävällisyyden vuoksi.
Onhan tuo nyt järkevämpi, kuin moottoripyörä, jossa turhaa kuollutta painoa satoja kiloja, kun kevyemmälläkin pääsee.
https://www.cyklonebike.com/en/vector-ekross-2/
https://www.cyklonebike.com/en/kariwa-2/

49

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmiselvästä köysien puutteesta johtuenhan meillä näitä mitä omituisimpia hörhöjä liikkuu vapaana...

      • Anonyymi

        Hörh, hörh, hörhöh, höh, höh, hööööööööö


      • Anonyymi

        Pyöräily on hintahtavaa puuhaa.
        Ensiksi tulee mieleen juoppo työtön mies jolla on kortti kuivumassa.
        Sinkku ntimies ei naisia tarakalle saa.

        Narumyyjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräily on hintahtavaa puuhaa.
        Ensiksi tulee mieleen juoppo työtön mies jolla on kortti kuivumassa.
        Sinkku ntimies ei naisia tarakalle saa.

        Narumyyjä

        Sähkö pyörä on taloudellisin ainoa järkevä kulkuneuvo kaupungissa.
        Sähköautoja tuputetaan niiden ympäristö ystävällisyyden ja päästöttömyyden perusteella, mutta sähköautossa on julmetusti kuollutta painoa, jota sähkön avulla raahataan eteenpäin.
        Samoin muut polttomoottori ajoneuvot. Kaikissa on julmetusti kuollutta painoa moottorin liikutettavana.
        Tai sitten sähkömoottoripyörä, siinäkin on julmetusti kuollutta painoa liikutettavana, kuten sähköskootteritkin.
        Sähkömoottoripyörä painaa yli 250 kg, sähköskootteri yli 60 kg.

        Sähköpyörä, jossa kunnon vaihteet ja hyvä ajettavuus, painaa alle 20kg ja toimittaa ihan yhtä hyvin ihmisen kuljettamisen kaupungissa, kuin sähköautokin.
        Miksi tuhlata sähköä ylimääräisen kuolleen painon liikuttamiseen, kun paljon pienemälläkin painolla sama homma hoituu.
        Päättäjät tuntuvat vastustavan todellista päästöttömyyttä, joka on sähköpyörä.
        Naurettava tämä sähköpyörän nopeus rajoitus 25km/h, kun ilman moottoria pyörällä pääsee helposti 30-40 km/h.
        Olen ajanut jopa 50km/h nopeutta pyörällä ja on ollut ihan turvallinen nopeus pyörän rakenteelle.
        Miksi auto ei ole laiton, jos sillä pääsee yli sallitun nopeuden, mutta sähköpyörä on.
        Voi sitä pyörän nopeutta säätää ja ajaa sallitun rajoissa.
        Kansalaistottelemattomuus tässä asiassa sallittua, kun se tehdään vähän suurempien asioiden puolesta, kuten ilmaston lämpeneminen, jota sähköpyöräily ehkäisee, kun ei tule päästöjä.


    • Anonyymi
    • Juu, niin tekee.

    • Anonyymi

      Ostin itelle skootterin. Alan tulla vanhaksi ja olen pyöräillyt varmaan 36 vuotta ja kunto on yhtä huono aina. Vähintään pyöräilen 20 km päivässä ja tuntuu ettei vaan jaksa vaikkakin on aina pakko. En jaksa fillariin tehdä kovinkaan isoja huoltotöitä. Öljyä lisään ettei mikään jumitu ja joskus pesen pahimmat hiekat pois. Aika montaa pyärää olen omistanut mut nykyisellä olen ajellut 8 vuotta. Skootterilla ajelen tästä lähtien yli 10 km reissut esimerkiksi venesatamaan tyhjentämään venettä silloin kun on satanut.

    • Anonyymi
    • Mitä sitä huoltamaan? Kunhan polkee vaan?

      • Kerran näin kun yhdellä jannulla irtosi rengas alamäessä. Kannattaa se mankeli kiltisti vaan huoltaa.


      • Partakaveri kirjoitti:

        Kerran näin kun yhdellä jannulla irtosi rengas alamäessä. Kannattaa se mankeli kiltisti vaan huoltaa.

        En ikinä. Ei oo tuota pyörää huolettu ehken kymmeneen vuoteen.

        Ajan sen loppuun. Jos menee ojaan niin menköön. Nostakaa sieltä :D


      • Partakaveri kirjoitti:

        Kerran näin kun yhdellä jannulla irtosi rengas alamäessä. Kannattaa se mankeli kiltisti vaan huoltaa.

        Minusta se on rahastusta. Olen säästäväinen luonne.


      • Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Minusta se on rahastusta. Olen säästäväinen luonne.

        Verhoissa voi säästää, muttei fillarin huollossa. Nih.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Verhoissa voi säästää, muttei fillarin huollossa. Nih.

        Verh...:D Kuka veti verhot tähän?


      • Anonyymi

        Tyypillinen naisen vastaus, ettei pyörää tarvi huoltaa ja vasta sitten pyörä viedään korjaajalle, kun se huollon laimin lyönnin seurauksena vaurioituu.
        Pönttiksen pyöräkin on varmaan niin yksinkertainen, että sen huoltaa helposti, eikä maksa mitään, kun itse huoltaa ja saa niitä kertakäyttö sormikkaita, ettei kädetkään likaannu ja voi niitä käyttää niin kauan, kunnes ovat täysin likaiset, ei kannata ennemmin roskiin heittää.

        Polkupyörän ketjut kannattaa aäännöllisesti putsata rätillä ja puhdistus aineella, jonka jälkeen ketju voidellaan ja pyyhitään liiat voiteluaineet toiseen rättiin eli ketjut ei ole tarkoitettu lillumaan öljyssä, jolloin öljyinen märkä ketju kerää kaikki pölyt itseensä ja likaantuu nopeammin.
        Minä voitelen pyöränketjut TF2 öljyllä.
        https://www.xxl.fi/weldtite-tf2-teflonspray-400ml-vihrea/p/1026536_1_style

        Vaihdepyörässä säännöllisesti tulee puhdistaa myös takapakka, etuhammas rattaat, etuvaihtaja, takavaihtaja ja takavaihtajan rissat.
        Säännöllinen puhdistus ja voitelu lisää pyörän käyttöikää ja pyörän voimansiirto toimii paremmin, kun osat ovat puhtaat, eikä ravassa, hiekassa ja törkyiset.

        CRC:tä en kyllä suosittele pyörän huollossa käytettäväksi, kuten pitkätukka tuossa. Sehän on kiinni juuttuneiden osien irroitus ainetta, jota ruosteisten pulttien irroittamiseen esim. vanhaa autoa korjatessa käytetään.
        Pyörän voiteluun on omat voiteluaineet ja vaseliinit olemassa.


      • Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Verh...:D Kuka veti verhot tähän?

        Poikamiehen verhot on äiti antanut joskus 20v sitten. Kertaakaan ei ole pesty.


    • Anonyymi

      Köyhillä on fillarit eivätkä saa naisia. Automies on varakas ja saa naisen.

      • Joo, ja mun takapuoli ei kestä tarakkaa, se on hienosto p.rse.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Joo, ja mun takapuoli ei kestä tarakkaa, se on hienosto p.rse.

        Potkuri lampaantaljalla käy, mutta mopo sivuvaunulla ei. Koska sivuvaunuistuja näyttää aina tomppelilta.


      • Voi elämän kevät. Siinä se.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Voi elämän kevät. Siinä se.

        Puimurissakin ihminen on sentään työtätekevän näköinen.

        Miehet, jos lähdetään treffeille, tulkaa puimurilla.


      • Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Puimurissakin ihminen on sentään työtätekevän näköinen.

        Miehet, jos lähdetään treffeille, tulkaa puimurilla.

        Puimurilla ajava mies on korkean profiilin mies. Se, että mies on päästetty ohjastamaan niinkin arvokasta työkonetta, kertoo hänen luottamusasemastaan ja tärkeästä roolistaan agraaritalouden hierarkiassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puimurilla ajava mies on korkean profiilin mies. Se, että mies on päästetty ohjastamaan niinkin arvokasta työkonetta, kertoo hänen luottamusasemastaan ja tärkeästä roolistaan agraaritalouden hierarkiassa.

        Aah...hah, auouwou, ohutsuoli tursuu haavasta ulos.
        Nyt ollaan perimmäisten asioiden äärellä nakero.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puimurilla ajava mies on korkean profiilin mies. Se, että mies on päästetty ohjastamaan niinkin arvokasta työkonetta, kertoo hänen luottamusasemastaan ja tärkeästä roolistaan agraaritalouden hierarkiassa.

        Haluaisin nähdä omalla kotitielläni, että mies siinä ohjastaa puimuria. Korkealla profiililla ja vakaasti.


      • Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Haluaisin nähdä omalla kotitielläni, että mies siinä ohjastaa puimuria. Korkealla profiililla ja vakaasti.

        Heinänkorsi hampaiden välissä, lakki rempseästi takaraivolla ja saamamiehen ilkikurinen virne kasvoillaan kenties?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heinänkorsi hampaiden välissä, lakki rempseästi takaraivolla ja saamamiehen ilkikurinen virne kasvoillaan kenties?

        Saamamiehillä on porttikielto.


    • — Muistitko myös rasvata laakerit?
      — Ai, onko fillarissa laakereitakin? Laitampa sit sinne CRC:tä!
      — Just, auttaa hetkeks, mut tuhoaa lopullisesti.

      Kun fillari huolletaan, se huolletaan kunnolla, eli irroitetaan kaikki osat toisistaan ja kasataan uudelleen.

      Ai minäkö perfektionisti?

      • Veli leikillään kerran sanoi naapurin jannulle kun se teki moporemonttia että kannattaa rasvata jarrut myös ja sehän rasvas :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Veli leikillään kerran sanoi naapurin jannulle kun se teki moporemonttia että kannattaa rasvata jarrut myös ja sehän rasvas :D

        😅 Aina ei kannata uskoa ammattilaisia.


    • Polkimet rasvasin eilen, huomasin etteivät liikkuneet herkästi

      • Älä tee sitä. Kovempi vastus. Mulla ei liiku enää ollenkaan. Kyläkauppias työntää alkuvauhdit kirkon mäkeen ja siitä sitten.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Älä tee sitä. Kovempi vastus. Mulla ei liiku enää ollenkaan. Kyläkauppias työntää alkuvauhdit kirkon mäkeen ja siitä sitten.

        Sulla taitaa sitten olla potkupyörä :D


      • pujotteIija kirjoitti:

        Sulla taitaa sitten olla potkupyörä :D

        Siihen se on muuttumassa :D

        Anteeksi painoin,,painoin vahingossa punaista peukkua :(
        alan tulla töppötanelitahmatassuksi. :(


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Siihen se on muuttumassa :D

        Anteeksi painoin,,painoin vahingossa punaista peukkua :(
        alan tulla töppötanelitahmatassuksi. :(

        Kaksimielinen vastaus oli tuloillaan, mutta onnistuin taas hillitsemään itseni :D


      • pujotteIija kirjoitti:

        Kaksimielinen vastaus oli tuloillaan, mutta onnistuin taas hillitsemään itseni :D

        Hillitse hyvä mies hillitse. Hilimaa huimoopi jo :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Hillitse hyvä mies hillitse. Hilimaa huimoopi jo :D

        Nyt tulee jatkuvasti punainen peukku, mulla ainakin näkyy sun ja mun viesteissä


      • pujotteIija kirjoitti:

        Nyt tulee jatkuvasti punainen peukku, mulla ainakin näkyy sun ja mun viesteissä

        No niin tulee, minäkin näen ja harmittaa kun sormi lipsahti. Minun vika. :(

        Alankohan mummoutua? :D

        Mutta otetaan se siltä kannalta nyt, että väriä elämään


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        No niin tulee, minäkin näen ja harmittaa kun sormi lipsahti. Minun vika. :(

        Alankohan mummoutua? :D

        Mutta otetaan se siltä kannalta nyt, että väriä elämään

        Kyl se nyt on viisainta häipyä tästä huoltokeskustelusta :D


      • pujotteIija kirjoitti:

        Kyl se nyt on viisainta häipyä tästä huoltokeskustelusta :D

        Punainen peukku :’D


      • Anonyymi

        Siis kynnetön...?


    • Anonyymi

      Ei kai kukaan enää autolla itse ajele, kun autonkuljettajatkin on keksitty, pelkästään luuserit kai itse rattia kääntelee, ja polkimia painelee?

    • Anonyymi

      Kyllä pyöräily on hyvä laji, siitä on paljon hyötyä itselle.
      Itse kun huoltaa vielä, niin oppii paljon pienestä tekniikasta.

      Säädin tuossa erästä vanhaa ilmakivääriä, tai kokonaan oli tähtäin rikki, nyt on säädetty sitten 20m etäisyydelle se, hyvä ampua viholliseläimiä. Huomenna alan ampumaan pistoolilla, harjoittelemaan aluksi sitäkin lajia.

    • Anonyymi

      Minulta on monta pyörää varastettu. Kerran keskustassa joku mies ajeli fillarillani ja juoksin kiinni. En ymmärrä miten varas voi väittää varastettua pyörää omaksi. Kysyin mieheltä kenen fillari ja pidin siitä kiinni. Alkoi heti uhkailemaan turpaan vedolla mutta jatkoin kyselyä että onko paperit fillarista. Tyyppihän ei millään luovuttaniut vaan väitti vastaan joten sanoin että soitetaan poliisit ja sen jälkeen kysellään uudelleen kenen fillarilla se ajelee. Sitten se yritti saada väkisin fillariani joten homma meni painiksi ja jouduin tinttaamaan tyypin kanveesiin. Ihan kaupasta olisn pyärän ostanut että olis kuittikkin näyttää poliisille. Koulussakinkerran näin kun joku tyyppi ajeli filllarillani ja jouduin sitäkin tinttaamaan.

      • Anonyymi

        Paa hyvä mies se fillari lukolla kiinni johonain kiinteään esineeseen, niin ei pääse fillarillas ajeleen.


    • Polkupyörä on tietty polkupyörä, mut slangisana fillari tärkoittaa muutakin. Mä (ja moni muukin ainakin mielläpäin) sanotaan Harrikoita fillareiksi. Moni Harrikalla ajavakin.

      Ei aloittaja muuten pyörähuollossa muistanut laittaa laakereita kuntoon. Kun jotain tehdään, tehdään sit kunnolla!

      • Anonyymi

        Mun pyörässä on umpinainen pölyltä suojattu laakeripakka, ettei sitä tarvitse alkaa purkaan, eikä aukaista, kunhan testaa, että laakeri rullaa vapaasti, eikä nykimistä ole, ei rahinaa ja rengas pyörii herkästi, kuten myös polkimet.
        Yhden kerran joutui hankkimaan uudet polkimet, kun poljin alkoi takkuamaan ja hirtti kiinni.
        Polkimia saa edullisesti hyviä uusia, ettei vanhoja kannata alkaa purkamaan.
        Vanhemman mallista pyörää huoltaessa joutui putsaamaan laakerit ja vaseliinin kanssa värkkäämään laakerien voitelun kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mun pyörässä on umpinainen pölyltä suojattu laakeripakka, ettei sitä tarvitse alkaa purkaan, eikä aukaista, kunhan testaa, että laakeri rullaa vapaasti, eikä nykimistä ole, ei rahinaa ja rengas pyörii herkästi, kuten myös polkimet.
        Yhden kerran joutui hankkimaan uudet polkimet, kun poljin alkoi takkuamaan ja hirtti kiinni.
        Polkimia saa edullisesti hyviä uusia, ettei vanhoja kannata alkaa purkamaan.
        Vanhemman mallista pyörää huoltaessa joutui putsaamaan laakerit ja vaseliinin kanssa värkkäämään laakerien voitelun kanssa.

        Huoltovapapaa tarkoittaa yleensä korjouskelvotonta. Hyvin tehtynä ne kestää vuosikausia, mut huoltovapaat ei ole koskaan parhaita.


    • Nyt muistinkin että paras pyöräni jäi peltotien viereen, täytyy hakea ennen nukkumaanmenoa

    • Anonyymi

      Keskimoottorin asentaminen polkupyörään, jota ei alun pitäen ole suunniteltu sähköavusteiseksi, on hullun puuhaa. Etunapaan ehkä vielä joten kuten menee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1906
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      238
      1552
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1030
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      925
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      83
      857
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      815
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      741
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      714
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe