Voiko hyvä perhe auttaa koulukiusaamisen käsittelyä?

Palstalla on puhuttu toisinaan koulukiusaamisesta, mutta "kotikiusaamisesta" en muista lukeneeni ainuttakaan aloitusta. Kuitenkin ilmiö on todellinen, mutta kenties koulukiusaamistakin invalidisoivampaa.

En aio kuitenkaan puhua ilmiöstä nimeltä kotikiusaaminen, vaan pohdin voiko hyvä koti auttaa käsittelemään koulukiusaamisen negatiivisia tuntemuksia?

83

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi hyvinkin. Ainahan se, että voi puhua ja saa tukea auttaa .

Mitä itse ajattelet ?

• Minä tässä kotona ollessa näen jumien loppuneen mutta kun koulu alkaa ne jumit palaa alkukesästä muutama tuli kotona alkukesästä
      Se että vuosi vuodelta koulun kiusaaminen näkyy vaikeammin lapsella kun tuki puuttuuu, se oikea tuki se hyvä koti hidastaa mutta ei poista ja pahenee reaktio vuosi vuodelta

• Siis kesä on kirjaimellisesti lomaa.

• Anonyymi

Vanhemmistahan se on osittain kiinni onko kakara kiusattava vaiko ei. Heidän vastuullaan myöskin pitäisi osata ajatella lapsen tulevaisuutta ja pakottaa vaikkapa hyödyllisiin harrastuksiin.

• Ei kaikki vanhemmat ees tiedä, että lastaan kiusataan. Pikemminkin vanhempin tulis kattoa ettei omat kakarat kiusaa ketään.

• Abrakadabra kirjoitti:

Ei kaikki vanhemmat ees tiedä, että lastaan kiusataan. Pikemminkin vanhempin tulis kattoa ettei omat kakarat kiusaa ketään.

Ja mites aikuiset, jotka kiusaa lapsia? Saako ne tehdä niin, koska lapsi on tyhmä tai ruma tms. aikuisen mielestä?

Miten lapsen vanhemmat tekee lapsestaan tuolle aikuiselle miellyttävän ja miksi?

• Juuri niin vanhempi tietää lapsen asiat kun on kiinteä suhde, joka jää kehittymättä jos vanhempi ei pidä huolta. Varsinkin päiväkoti tappaa suhteen helposti eriyttää.
        lapsen pitää itse haluta ja itse muistaa harrastukset mutta vanhemman on turvattava oikeilla välineillä, päinvastoin vanhemman annettava mahdollisuuksia kuin kokeilla ja perusasioiden harjoittelu monipuolisesti turvaa lapsen terveyttä siihen perusasioihin on painostettava.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Juuri niin vanhempi tietää lapsen asiat kun on kiinteä suhde, joka jää kehittymättä jos vanhempi ei pidä huolta. Varsinkin päiväkoti tappaa suhteen helposti eriyttää.
        lapsen pitää itse haluta ja itse muistaa harrastukset mutta vanhemman on turvattava oikeilla välineillä, päinvastoin vanhemman annettava mahdollisuuksia kuin kokeilla ja perusasioiden harjoittelu monipuolisesti turvaa lapsen terveyttä siihen perusasioihin on painostettava.

Missä muka sanotaan että lapsen pitää itse haluta, ai sen takia kun ketään ei saa "pakottaa" tekemään mitään? Eihän pentuna vielä tiedä mistään mitään, saati sitten mitä haluaisi tai olisi hyödyllistä osata tehdä. Enkä nyt tarkoita että väkisin raahataan huutava kakara jonnekin vaan sitä että aikuisen tehtävä olisi kuitenkin laittaa tekemään jotakin, vaikka sitten itse näyttämällä esimerkkiä.
        Esimerkiksi jos on nähtävissä että pennusta tulee liian läski, passiivinen tms. niin ne ovat kuitenkin varoitusmerkkejä joihin voi vaikuttaa.

• valtakunta kirjoitti:

Juuri niin vanhempi tietää lapsen asiat kun on kiinteä suhde, joka jää kehittymättä jos vanhempi ei pidä huolta. Varsinkin päiväkoti tappaa suhteen helposti eriyttää.

Vanhempi tietää viimeistään siinä vaiheessa, kun koulukodista tai sairaalasta soitellaan, että sun pentus on hakattuna teholla.

Tai kiusattu on tehnyt itelleen jotain. Lapset ja nuoret ei aina hiisku kaikkea kotona, vaikka olis kuin hyvät porukat. Koska ne on peloteltu hiljaiseksi.. Esim..

• Anonyymi kirjoitti:

Missä muka sanotaan että lapsen pitää itse haluta, ai sen takia kun ketään ei saa "pakottaa" tekemään mitään? Eihän pentuna vielä tiedä mistään mitään, saati sitten mitä haluaisi tai olisi hyödyllistä osata tehdä. Enkä nyt tarkoita että väkisin raahataan huutava kakara jonnekin vaan sitä että aikuisen tehtävä olisi kuitenkin laittaa tekemään jotakin, vaikka sitten itse näyttämällä esimerkkiä.
        Esimerkiksi jos on nähtävissä että pennusta tulee liian läski, passiivinen tms. niin ne ovat kuitenkin varoitusmerkkejä joihin voi vaikuttaa.

Kuin sanoin
        ”päinvastoin vanhemman annettava mahdollisuuksia kuin kokeilla ja perusasioiden harjoittelu monipuolisesti turvaa lapsen terveyttä siihen perusasioihin on painostettava.”

• Abrakadabra kirjoitti:

Vanhempi tietää viimeistään siinä vaiheessa, kun koulukodista tai sairaalasta soitellaan, että sun pentus on hakattuna teholla.

Tai kiusattu on tehnyt itelleen jotain. Lapset ja nuoret ei aina hiisku kaikkea kotona, vaikka olis kuin hyvät porukat. Koska ne on peloteltu hiljaiseksi.. Esim..

kyllä se kiinteässä suhteessa tiedetään koska lapsi oireilee.

• valtakunta kirjoitti:

kyllä se kiinteässä suhteessa tiedetään koska lapsi oireilee.

Se ei aina ole mustavalkoista... Muitakin sävyjä on.

• Abrakadabra kirjoitti:

Suhde ei ole kiinteä jos lapsi pelkää vanhempaansa tai hänen reaktiota.

• Abrakadabra kirjoitti:

Että Ei olekaan mustavalkoista.

• Tietysti voi. Kun tulee kuulluksi, hyväksytyksi itsenään ja ongelmineenkin ja kokee olevansa tärkeä ihminen jollekin, tietysti se valaa uskoa ja voimaa nousta kiusaajien jalan alta pois.

Erinäiset ongelmat varjostaa helposti läpi elämän, jos ei koe tulleensa hyväksytyksi ja rakastetuksi itsenään kelleen, missään. Noidankehä.

• Voi ja auttaa. Vanhempi on lapselle peili identiteetin synnyssä. Koulukiusattunakin voi kotoa saada kuitenkin vanhemmiltaan hyvän tuen ja hyväksynnän, vaikka joku koulussa kiusaakin.

Lisäksi vanhemmat voivat puuttua siihen ja järjestää vaikka tapaamisen kiusaajan vanhempien kanssa... niin me tehtiin joskus. Pojat nöyrästi osallistui ja yhdessä mietittiin homma hyvin. Ei ollut kellään paha mieli sen jälkeen ja kiusaaminen loppui... en tiedä jatkuiko muitten lasten kohdalle, mutta oma poika sai olla ihan rauhassa ja kaveraasikin kiusaajan kanssa ala-asteen.

Eikä tuo poiks nyt ole ollut kiusattu. Reipas ja hyväitsetuntoinen kaiffari. Ujosta kehkeytyi reipas kaveri. 😊👌

• Mitäs jos harrastuksissa joku valkku tai joukkuetoveri kiusaa, eikä uskalla kotona puhua?

Tai kiusaaja peloittelee kohteensa hiljaiseksi...

Kysyn sulta, koska oon havainnut sut fiksuksi näissä asioissa(kin). 😆

• Meillä tilanne meni niin että yhdessä sit kiusattiin. Ei sekään olut järkevää eikä aina oikea vaihtoehto.

• Abrakadabra kirjoitti:

Mitäs jos harrastuksissa joku valkku tai joukkuetoveri kiusaa, eikä uskalla kotona puhua?

Tai kiusaaja peloittelee kohteensa hiljaiseksi...

Kysyn sulta, koska oon havainnut sut fiksuksi näissä asioissa(kin). 😆

No kyllä se näkyy jotenkin. Äksyilyä, ei halua harkkoihin, kouluun tms. Häiriöitähän siitä tulee, jos ei ole hyvä olla.

Sit tapauskohtaisesti kahdenkesken turistelemaan jonnekin rauhaan. Jos ei heti onnistu, niin myöhemmin uudelleen ja taas uudelleen. Kerkiää tämä kohdelapsikin miettiä, että kyllä musta välitetään. Sit kyllä mun lasten kohdalla se lopullinen syy aina tulee, kun malttaa odottaa ja kertoo huolestumisestaan. 😊👌

• valtakunta kirjoitti:

Meillä tilanne meni niin että yhdessä sit kiusattiin. Ei sekään olut järkevää eikä aina oikea vaihtoehto.

Useammankin perheen kanssa voi yrittää selvittää yhdessä tälläsiä, mutta tahto on oltava kaikilla selvittää se. Ei sitä väkisin mitään voi tehdä...

Osaa nää olla vaikeitakin, mutta tärkeintä minusta on se, että vanhemmat tukee ja on läsnä lapselle, että tämä tiedostaa, ettei hänessä ole vikaa, vaan kiusaajissa. Kiusaajia vaan on jokapuolella.... ei niille voi mitään.... se on karu totuus elämästä.

• Disse kirjoitti:

No kyllä se näkyy jotenkin. Äksyilyä, ei halua harkkoihin, kouluun tms. Häiriöitähän siitä tulee, jos ei ole hyvä olla.

Sit tapauskohtaisesti kahdenkesken turistelemaan jonnekin rauhaan. Jos ei heti onnistu, niin myöhemmin uudelleen ja taas uudelleen. Kerkiää tämä kohdelapsikin miettiä, että kyllä musta välitetään. Sit kyllä mun lasten kohdalla se lopullinen syy aina tulee, kun malttaa odottaa ja kertoo huolestumisestaan. 😊👌

Juu, mut entäs jos kiusattu oirehtii vaikka migreenillä, vanhemmat olettaa että sukurasitteen vuoksi niitä on. Eikä tajua, että jatkuva kierre johtuu koulusta, kiusaamisesta.. Migreeni kyllä on sukurasite, vahvasti mutta oire jostakin muusta. 😀

Tiiän, että kyselen mälsiä.. Kun puhun mm. ittestäni ja lapsuudestani kiusattuna ja migreenipotilaana, joka pelkäsi opettajaansa. Eikä hiiskunut kiusaamisesta mitään, koska
        A) Opettaja pelotteli
        B) Mun isän tietäen se olis hakannut sen ja tajusin jo silloin, että menetän isäni jos hiiskun..

Mut kyllä aivan fiksu ohje oli. 😄

• Disse kirjoitti:

Juuri niin meilläkin ei halunnut päiväkotiin, eikä halua kouluun tai halua kerhoon.
        Kerhon kohdalla myös kerrottiin mutta lapsi ei silti halunnut joten vaihdettiin kerho ja homma hoitui siten olivat sopineet aiemmin.

• Disse kirjoitti:

Useammankin perheen kanssa voi yrittää selvittää yhdessä tälläsiä, mutta tahto on oltava kaikilla selvittää se. Ei sitä väkisin mitään voi tehdä...

Osaa nää olla vaikeitakin, mutta tärkeintä minusta on se, että vanhemmat tukee ja on läsnä lapselle, että tämä tiedostaa, ettei hänessä ole vikaa, vaan kiusaajissa. Kiusaajia vaan on jokapuolella.... ei niille voi mitään.... se on karu totuus elämästä.

Se että meillä toimi vain kerhon vaihtaminen lopulta se pelko oli hyvin korkea.

• Abrakadabra kirjoitti:

Juu, mut entäs jos kiusattu oirehtii vaikka migreenillä, vanhemmat olettaa että sukurasitteen vuoksi niitä on. Eikä tajua, että jatkuva kierre johtuu koulusta, kiusaamisesta.. Migreeni kyllä on sukurasite, vahvasti mutta oire jostakin muusta. 😀

Tiiän, että kyselen mälsiä.. Kun puhun mm. ittestäni ja lapsuudestani kiusattuna ja migreenipotilaana, joka pelkäsi opettajaansa. Eikä hiiskunut kiusaamisesta mitään, koska
        A) Opettaja pelotteli
        B) Mun isän tietäen se olis hakannut sen ja tajusin jo silloin, että menetän isäni jos hiiskun..

Mut kyllä aivan fiksu ohje oli. 😄

No ei ole omakohtaista kokemusta tuosta, mutta exälle tuli joskus syömisestä ongelma. Jokin stressitila senkin laukaisi.... meni kyllä ohi, mutta siinäkin sitä vaan keskityttiin oireisiin niin paljon...

Ehkä se kaiken a ja o on yhteys lapsen ja aikuisen välillä. Lapsi kokee uskaltavansa sanoa mistä vaan, ilman että mistään yliteagoidaan. Joskus se pelkkä läsnäolokin on tärkeintä.... muistat varmaan kun muksu tuiskahti pienenä vaikka pahannäköisesti, jos siihen reagoi itse kauhistuen, oli jumalaton parku, mutta jos vaan rauhallisesti katsoi, että nouseeko se sieltä, niin saattoi tulla vaan närkästynyt ilme ja auts-sana ja vaippa pönköttäen vaappui kohde taas jonnekin takomaan legoautolla lattiaa. 😂

• Disse kirjoitti:

Kun painostin päiväkodin henkilökuntaa vaihtoi ryhmän
        Minähän aloin sopimaan vanhemman kanssa mutta se olikin päiväkodin johtaja.😁 joten sitten se meni siten että ne kaveruutettiin ja sitten ne kiusasi yhdessä ja kun näin tämän puutuin taas joten vaihtoivat pojan ryhmää.

• Disse kirjoitti:

No ei ole omakohtaista kokemusta tuosta, mutta exälle tuli joskus syömisestä ongelma. Jokin stressitila senkin laukaisi.... meni kyllä ohi, mutta siinäkin sitä vaan keskityttiin oireisiin niin paljon...

Ehkä se kaiken a ja o on yhteys lapsen ja aikuisen välillä. Lapsi kokee uskaltavansa sanoa mistä vaan, ilman että mistään yliteagoidaan. Joskus se pelkkä läsnäolokin on tärkeintä.... muistat varmaan kun muksu tuiskahti pienenä vaikka pahannäköisesti, jos siihen reagoi itse kauhistuen, oli jumalaton parku, mutta jos vaan rauhallisesti katsoi, että nouseeko se sieltä, niin saattoi tulla vaan närkästynyt ilme ja auts-sana ja vaippa pönköttäen vaappui kohde taas jonnekin takomaan legoautolla lattiaa. 😂

Sehän se kaikki käy järkeen mitä sanot, mutta juu toin vaan julki sen että vaikka vanhemmilla ja lapsella olis rakkaat läheiset välit. Lapset joskus suojelee perhettäänkin olemalla hiljaa. 😀

Mun tapauksessa mun on aina pitänyt ottaa huomioon isäni äkkinäisyys. Yhä edelleen. Jos se tietää ja kokee, että joku on jotenkin pilannut mun elämän se kostaa.. Eikä auta mun vastustelut tai puheet.

Et joskus tosiaan kaikkien vanhemmat ei ole silleen taviksia. Ja sovi rauhassa.

• Disse kirjoitti:

Syömisongelma, kuulostaa tutulta. 😕

Mites hän siitä pääs yli?

• Abrakadabra kirjoitti:

Sehän se kaikki käy järkeen mitä sanot, mutta juu toin vaan julki sen että vaikka vanhemmilla ja lapsella olis rakkaat läheiset välit. Lapset joskus suojelee perhettäänkin olemalla hiljaa. 😀

Mun tapauksessa mun on aina pitänyt ottaa huomioon isäni äkkinäisyys. Yhä edelleen. Jos se tietää ja kokee, että joku on jotenkin pilannut mun elämän se kostaa.. Eikä auta mun vastustelut tai puheet.

Et joskus tosiaan kaikkien vanhemmat ei ole silleen taviksia. Ja sovi rauhassa.

Joo. Siis kyllä lapset on aikalailla vanhempien armoilla identiteettinsä synnyssä. Mutta jossainvaiheessa siitäkin on päästettävä vanhempien irti, mutta myös lapsen ottaa askel kohti aikuisuutta. Aikuisena voi jo sanoa ns. auktoriteettiä vastaan. Ja viimekädessä vaikka muistuttaa, että mun elämä....pidä nyt vaan huoli omasta, kiitos vaan lapsuusajan tuesta, mut mä pärjään. 😊👌

• Abrakadabra kirjoitti:

Syömisongelma, kuulostaa tutulta. 😕

Mites hän siitä pääs yli?

Ajan kautta. Hällä oli vähän sellaista sairastelua vaikka mistä, kun ei saanut huomiota...
        Itse en ollut silloin tällä järjellä varustettu, että olisin voinut tukea oikein, vaan enempi vaan haukottelin taustalla ja nostelin käsiä neuvottomana. 🤷‍♂️

Eikä sitä mitään toisen ongelmille voikaan. Ainoa mitä oisin voinut siitä parantaa käytöstä, olisi se läsnäolo. Mutta oli vaikea vaan olla....mulla itsellä oli identiteetti aiks suorituskeskeinen... ois pitänyt voida ”tehdä” jotain... siks vaan vetäydyin...🤔

• Disse kirjoitti:

Joo. Siis kyllä lapset on aikalailla vanhempien armoilla identiteettinsä synnyssä. Mutta jossainvaiheessa siitäkin on päästettävä vanhempien irti, mutta myös lapsen ottaa askel kohti aikuisuutta. Aikuisena voi jo sanoa ns. auktoriteettiä vastaan. Ja viimekädessä vaikka muistuttaa, että mun elämä....pidä nyt vaan huoli omasta, kiitos vaan lapsuusajan tuesta, mut mä pärjään. 😊👌

Heh, periaatteessa joo. Käytännössä ei, meillä. 😄

Nimenomaan kun mä pärjään, kaikki hyvin. Mutta, jos mä lakkaan pärjäämästä jonkun toisen tekojen seurauksesta, ei se kysele saanks puuttua. Joten parempi kun en vieläkään puhu kaikkea, mikä voi hiillyttää. 😀

• Disse kirjoitti:

Ajan kautta. Hällä oli vähän sellaista sairastelua vaikka mistä, kun ei saanut huomiota...
        Itse en ollut silloin tällä järjellä varustettu, että olisin voinut tukea oikein, vaan enempi vaan haukottelin taustalla ja nostelin käsiä neuvottomana. 🤷‍♂️

Eikä sitä mitään toisen ongelmille voikaan. Ainoa mitä oisin voinut siitä parantaa käytöstä, olisi se läsnäolo. Mutta oli vaikea vaan olla....mulla itsellä oli identiteetti aiks suorituskeskeinen... ois pitänyt voida ”tehdä” jotain... siks vaan vetäydyin...🤔

Tuo just asian ydin, toisen ongelmia ei tajua tai aina osaa auttaa, jos itelläkin on ongelmia. Näin myös siis vanhemmilla, kuin myös parisuhteissa.

Kaikki me ajatellaan, et juku on hyvin hoidettu tonttimme kunnes havahdutaan, kuinka näin pääs käymään. 😄

• Abrakadabra kirjoitti:

Heh, periaatteessa joo. Käytännössä ei, meillä. 😄

Nimenomaan kun mä pärjään, kaikki hyvin. Mutta, jos mä lakkaan pärjäämästä jonkun toisen tekojen seurauksesta, ei se kysele saanks puuttua. Joten parempi kun en vieläkään puhu kaikkea, mikä voi hiillyttää. 😀

No jotkut on jääriä. 😬👌

Tosin on siinä jotain hyvääkin.... säkin oot kivalla tavalla jäärä. 😁👌

• Disse kirjoitti:

Vanhempien ei kuulu pelotella muita, lapsen on nähtävä että aikuinen osaa käyttäytyä kun hermostuu. Ettei tule pelkoja lapsella omaa vanhempaa kohtaan ja uskon että näin on tapahtunut sinun kanssasi,

Olen myös huolissani että lapsi pelkää taas että huolestun liikaa joten olen tätä käynyt läpitte kaikki on kerrottava.
        opettaja ei tiedä koska pelkää opettajaa kukaan ei kerro koska pelkää opettajaa, se kertoo minusta enemmän sitä että pelottelu ei ole oikea kasvatus muoto kasvattajalle.

• Abrakadabra kirjoitti:

Tuo just asian ydin, toisen ongelmia ei tajua tai aina osaa auttaa, jos itelläkin on ongelmia. Näin myös siis vanhemmilla, kuin myös parisuhteissa.

Kaikki me ajatellaan, et juku on hyvin hoidettu tonttimme kunnes havahdutaan, kuinka näin pääs käymään. 😄

Sanoppa älä kuule muuta! 😂

• Disse kirjoitti:

Siis näin on tapahtunut sinun kanssa ettei pelkoja ole tullut.
        jäi sanat kesken.

• Mukuluuta eiku kuule muuta, hähääh!! 🤣

• Sainpas sorkittua anoks. 😬🤘

• Disse kirjoitti:

No jotkut on jääriä. 😬👌

Tosin on siinä jotain hyvääkin.... säkin oot kivalla tavalla jäärä. 😁👌

Mjoo, kahen muulin tekemä oon. 😬🤣

Mitä voi odottaa silloin lapsesta..

On siinä puolensa, jos joskus joudun pulaan tiiän, että mun isä ei nuku ennen kun mulla on kaikki hyvin tai oon kunnossa. Isin prinsessat ja prinsessan pikku prinsessat saa korkeimman sijan...

Mut enhän toki halua mitään selkkauksia kelleen, hällekkään.

• Disse kirjoitti:

Sainpas sorkittua anoks. 😬🤘

Seli seli.. Menit puskaan piiloon... heti kiusataan. 😀😛

• valtakunta kirjoitti:

Siis näin on tapahtunut sinun kanssa ettei pelkoja ole tullut.
        jäi sanat kesken.

Niin. Jotkut pelkää pienintäkin äänenpainotusta tai ilmettä. Eikä vanhemmat tai muut lasten kanssa työskentelevät aina osaa reagoida ihan oikein. Mutta kunhan rauhoittuu, pyytää anteeksi vilpittömästi, siitä ei jää kenellekkään yleensä muistiin, että pitäisi varoa.

Ihmisiähän tässä ollaan kaikki tunteinemme. 😊 Aikuisetkin...

• Abrakadabra kirjoitti:

Seli seli.. Menit puskaan piiloon... heti kiusataan. 😀😛

Njääh... räppäkäpälä vaan. 😁😤

• Abrakadabra kirjoitti:

Mjoo, kahen muulin tekemä oon. 😬🤣

Mitä voi odottaa silloin lapsesta..

On siinä puolensa, jos joskus joudun pulaan tiiän, että mun isä ei nuku ennen kun mulla on kaikki hyvin tai oon kunnossa. Isin prinsessat ja prinsessan pikku prinsessat saa korkeimman sijan...

Mut enhän toki halua mitään selkkauksia kelleen, hällekkään.

On ärhäkkä isukki sulla. 😬

No kyllähän isin tytöt on kyllä aika erikoiskohtelussa.... vähän toi tyttö multakin saa speciaalikohtelua, verrattuna poitsuun, mut toisaalta toisinkinpäin. 😃

• Disse kirjoitti:

Njääh... räppäkäpälä vaan. 😁😤

Hehee, meneekö meillä ihan leikiksi ja perseilyksi Ikurin hyvä ketju? 😬

Ppprrrrr.. rauhoittukaamme ja perusilme kasvoille. Näin.. 🙂

Tahi oikeesti näin... 😜😝🤣😂😋😆🤐

• Disse kirjoitti:

On ärhäkkä isukki sulla. 😬

No kyllähän isin tytöt on kyllä aika erikoiskohtelussa.... vähän toi tyttö multakin saa speciaalikohtelua, verrattuna poitsuun, mut toisaalta toisinkinpäin. 😃

On vähän liiankin, mut sitä onkin lapsena kiusattu KOTONA. Oikeesti... paska lapsi, aina huono ja pettymys isälleen jne. Ihan sama mitä ois tehnyt, ei riitä.

Niistä tulee hirmuvanhempien lapsista jonkulaisia ongelma aikuisia helposti.. Traumojahan ne on, jatkuva viha vihaisuus ja tappamisen hinku kun joku nousee sua tai perhettäs vastaan... Eikä pääse yli mutenkään... Jää lukkoon.

• Disse kirjoitti:

Niin. Jotkut pelkää pienintäkin äänenpainotusta tai ilmettä. Eikä vanhemmat tai muut lasten kanssa työskentelevät aina osaa reagoida ihan oikein. Mutta kunhan rauhoittuu, pyytää anteeksi vilpittömästi, siitä ei jää kenellekkään yleensä muistiin, että pitäisi varoa.

Kun luokalla on muitakin jotka pelkää kertoa ja minäkin pelkään kertoa. Kyseessä ei mikään silmän mulkaisu.
        Joten seuraava paikka on lakimies jos ei muutu yhteistyö on loppunut jo aiemmin opettajan kanssa.

• Abrakadabra kirjoitti:

On vähän liiankin, mut sitä onkin lapsena kiusattu KOTONA. Oikeesti... paska lapsi, aina huono ja pettymys isälleen jne. Ihan sama mitä ois tehnyt, ei riitä.

Niistä tulee hirmuvanhempien lapsista jonkulaisia ongelma aikuisia helposti.. Traumojahan ne on, jatkuva viha vihaisuus ja tappamisen hinku kun joku nousee sua tai perhettäs vastaan... Eikä pääse yli mutenkään... Jää lukkoon.

Mä oon traumojen ja traumaatisten keskellä kasvanut, onko ihme jos kyökkipsykologia kiinnostaa ja ylipäänsä ihmismieli? 🤣

• Abrakadabra kirjoitti:

Mä oon traumojen ja traumaatisten keskellä kasvanut, onko ihme jos kyökkipsykologia kiinnostaa ja ylipäänsä ihmismieli? 🤣

Tai jos on itelläkin vähän traumoja ja voimakas puolustusvietti, ehkei ihmetytä nii. 😄

Hullujahan tässä ollaa, välillä ainaki..

• Abrakadabra kirjoitti:

No välillä pitää vähän relatakin ja päristää!!! 🤘😆🤘

No mut se topakoitui ja hoisi asiat jo paremmin sulle ja sä taas vielä paremmin omille. Omasi taas osaa parantaa vanhemmuuttaan vielä enempi ja sä mummons vaan nautit jälkikasvun jälkikasvusta posket ruttusena.... päristelet ja puristelet poskesta. 😃

• Disse kirjoitti:

aikuiset juurikin kuuluu pitää näyttää esimerkkiä ja se niin menee luottamus syntyy vain kiinteissä suhteissa jos joku luulee kasvatuksen olevan mustavalkoista sitä se ei ole vanhempi/kasvattaja kasvaa mukana.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Kun luokalla on muitakin jotka pelkää kertoa ja minäkin pelkään kertoa. Kyseessä ei mikään silmän mulkaisu.
        Joten seuraava paikka on lakimies jos ei muutu yhteistyö on loppunut jo aiemmin opettajan kanssa.

Niin... jokainen tekee tavallaan ja siten miten parhaaksi näkee kuitenkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin... jokainen tekee tavallaan ja siten miten parhaaksi näkee kuitenkin.

Piru kun tänään osuu näppi tuohon anonyymiks heittääntymisnappiin! 😤😃

• valtakunta kirjoitti:

aikuiset juurikin kuuluu pitää näyttää esimerkkiä ja se niin menee luottamus syntyy vain kiinteissä suhteissa jos joku luulee kasvatuksen olevan mustavalkoista sitä se ei ole vanhempi/kasvattaja kasvaa mukana.

Joo. Lapsista sitä vasta oppiikin itsestä ja elämästä. 😊👌

• Disse kirjoitti:

No välillä pitää vähän relatakin ja päristää!!! 🤘😆🤘

No mut se topakoitui ja hoisi asiat jo paremmin sulle ja sä taas vielä paremmin omille. Omasi taas osaa parantaa vanhemmuuttaan vielä enempi ja sä mummons vaan nautit jälkikasvun jälkikasvusta posket ruttusena.... päristelet ja puristelet poskesta. 😃

Näin on, totisena saa vaan ennenaikasia ryppyjä. 😄

No joo, otan joskus liikaakin kierroksia että oonhan huolehtinut lasten asioita ja asiat kunnolla. Neuvolasta jo sanoi, että älä oo niin vaativa itselles, hyvä äiti oot ja kaikesta sen näkee. Lapset on onnellisia ja kehittyy, puhuu perheestä kivoja juttuja yhteisistä asioista ja äiti on tuntuu olevan puveissakin tärkee.

En ole mikään super äiti, teen virheitäkin. Mutta koutan ne selittää lapsille, olla rehellinen itseni ja kasvaa ihmisenä ja äitinä. Uskon että heistä tulee hyviä kunnollisia naisia ja reiluja äitejä. 😀

Mä lupaan olla tukena, aina kun mua tarttevat viimiseen hengenvetooni asti.

• Abrakadabra kirjoitti:

No joo, otan joskus liikaakin kierroksia että oonhan huolehtinut lasten asioita ja asiat kunnolla. Neuvolasta jo sanoi, että älä oo niin vaativa itselles, hyvä äiti oot ja kaikesta sen näkee. Lapset on onnellisia ja kehittyy, puhuu perheestä kivoja juttuja yhteisistä asioista ja äiti on tuntuu olevan puveissakin tärkee.

En ole mikään super äiti, teen virheitäkin. Mutta koutan ne selittää lapsille, olla rehellinen itseni ja kasvaa ihmisenä ja äitinä. Uskon että heistä tulee hyviä kunnollisia naisia ja reiluja äitejä. 😀

Ja vaikka nyrkit pystyssä kuten isäni... 🤣😆

Ääärrgghh...

• Abrakadabra kirjoitti:

Tai jos on itelläkin vähän traumoja ja voimakas puolustusvietti, ehkei ihmetytä nii. 😄

Hullujahan tässä ollaa, välillä ainaki..

Niin. Mut tiedostat kuitenkin paljon.... siitä tulee jo vivahteita sun kasvatukseen.

Kyllä m huomaan, että puret välillä hammasta, kun jotain pitäisi voida tehdä lasten tai läheisien hyväksi. Tiedostat, että se on pitkä kokemus takana mikä takoo, mutta ymmärrät, ettet voi kun korkeintaan tehdä entistä huonompaa ”tekemisillä”. Kropalla ja sydämmellä vie pitkänaikaa oppia uusia käyttäytymismalleja. 🤔

Ihan samaa se on muillakin, mut oot kyllä aika huikea tuossa. 😊👌

• Abrakadabra kirjoitti:

No sä jos muutkin mammat, isätkin voi olla liian ankaria itselleen tosiaan. Kunhan muistais vaan itsensä. Sä ja mä kun ollaan korvaamattomia noille nassukoille. 😊

Pikkuisen aina voi petrata siinä. Pysähtyy hetkeks kun pumppu lyö liikaa ja hulipatsuidaa soi korvissa.... sit pitää istua ja funtsia vähän. 😊
        Ei tuu se migreeni välttämäti. 🤔

• Disse kirjoitti:

Joo. Lapsista sitä vasta oppiikin itsestä ja elämästä. 😊👌

Juuri niin lapsen luotto pidettävä. Onneksi tiedän miten aina hoidan asiat hienovaraisesti vaikka se hermoja raastaa. Siitä minun itseäni kehuttava moni vanhempi menettäisi hermot.

• Disse kirjoitti:

Niin. Mut tiedostat kuitenkin paljon.... siitä tulee jo vivahteita sun kasvatukseen.

Kyllä m huomaan, että puret välillä hammasta, kun jotain pitäisi voida tehdä lasten tai läheisien hyväksi. Tiedostat, että se on pitkä kokemus takana mikä takoo, mutta ymmärrät, ettet voi kun korkeintaan tehdä entistä huonompaa ”tekemisillä”. Kropalla ja sydämmellä vie pitkänaikaa oppia uusia käyttäytymismalleja. 🤔

Ihan samaa se on muillakin, mut oot kyllä aika huikea tuossa. 😊👌

Noh, ei niin paljon huonoa ettei jotain hyvääkin. Ainakin tiiän, ettei elämä ole mikään prinsessasatu missä kaikki vaan tipahtelee eteen ja päätä paijataan. 😀

Välil tulee lunta tupaan, henkisesti ainaki turpaan ja kun oot päässy niistä eteenpäin, jo on uus perkele koittamassa. Mut elämä on. 😀😄

Kiutos kannustavista sanoista! Mäkin tartten niitä, vaikka melko muuli oonkin. 😅

Huikee hulluna, aha joopa joo krhöm... 🤪

Hali. 😀

• Abrakadabra kirjoitti:

Noh, ei niin paljon huonoa ettei jotain hyvääkin. Ainakin tiiän, ettei elämä ole mikään prinsessasatu missä kaikki vaan tipahtelee eteen ja päätä paijataan. 😀

Välil tulee lunta tupaan, henkisesti ainaki turpaan ja kun oot päässy niistä eteenpäin, jo on uus perkele koittamassa. Mut elämä on. 😀😄

Kiutos kannustavista sanoista! Mäkin tartten niitä, vaikka melko muuli oonkin. 😅

Huikee hulluna, aha joopa joo krhöm... 🤪

Hali. 😀

No sä oot kyllä vaan niin huikea ihminen. Ja eikun lisää vaan tankkaat kaikkea uutta. 😃👌

No tottakai haliin vastataan. 🙃🤗

• Disse kirjoitti:

No sä jos muutkin mammat, isätkin voi olla liian ankaria itselleen tosiaan. Kunhan muistais vaan itsensä. Sä ja mä kun ollaan korvaamattomia noille nassukoille. 😊

Pikkuisen aina voi petrata siinä. Pysähtyy hetkeks kun pumppu lyö liikaa ja hulipatsuidaa soi korvissa.... sit pitää istua ja funtsia vähän. 😊
        Ei tuu se migreeni välttämäti. 🤔

Mjoo, ja homma toimii kun pystyy myöntää ettei oo täydellinen itekään, mutta voi korjata mikä korjattavissa on kun ja jos on. 😀

• Disse kirjoitti:

No sä oot kyllä vaan niin huikea ihminen. Ja eikun lisää vaan tankkaat kaikkea uutta. 😃👌

No tottakai haliin vastataan. 🙃🤗

Tunne on molemminpuolinen, huikee sielläkin. 😀

On ilo tuntea sut. 🤗☺️

• Abrakadabra kirjoitti:

Mjoo, ja homma toimii kun pystyy myöntää ettei oo täydellinen itekään, mutta voi korjata mikä korjattavissa on kun ja jos on. 😀

No mäkään en oo täydellinen ikinä, mut siihen pyrin. 😀

Mut nyt rupee vetämään läppiä näkökenttään. Ryskettiin pojan kaa aitaa pystyyn. Se piiskuri piiskas isästään helteellä mehut pois. 😂

Hyviä öitä Abris my fried, buddy o ball. 😴

• Abrakadabra kirjoitti:

Tunne on molemminpuolinen, huikee sielläkin. 😀

On ilo tuntea sut. 🤗☺️

Juu. On viuhks kerrankin käynyt mullekin.😊👌

• Disse kirjoitti:

No mäkään en oo täydellinen ikinä, mut siihen pyrin. 😀

Mut nyt rupee vetämään läppiä näkökenttään. Ryskettiin pojan kaa aitaa pystyyn. Se piiskuri piiskas isästään helteellä mehut pois. 😂

Hyviä öitä Abris my fried, buddy o ball. 😴

Hyvää yötä, meen kans nukkumaan. Palataan! 😀

• Abrakadabra kirjoitti:

Hyvää yötä, meen kans nukkumaan. Palataan! 😀

Palaillaan. 😊👍

• Anonyymi

1½ kuukautta ammattikoulussa , 3 luokkalaisilta jatkuvasti , kiusat ja mahaanlyönnit .- Johan piisas , jätin koulun ja läksin töihin .- Siihen aikaan vielä Suomessa nuorelle töitä :)

• Anonyymi

Tässä ketjussa ei vissiin saa sanoa edes yhtä totuutta. Kiusaajan ongelmahan se kiusaaminen on, ei muiden.
      Jos kiusaajaa ei saada kuriin hänet täytyy poistaa, se lienee täysin selvä asia?

AsianVierestä

• Etkö meinaa saada ääntäs kuuluviin? Moderointi kiusaa sua. 😕

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Etkö meinaa saada ääntäs kuuluviin? Moderointi kiusaa sua. 😕

No minulle sama, lampaitahan ihmisistä suurin osa on.
        Ei niiden elämästä saisi elokuvaa tekemälläkään.
        Hyvää yötä sinulle.

AsianVierestä

• Kyllä kiusaajan ongelmiin on puututtava oikealla tuella vaikka jatkuva vahdinta kyllä se loppuu kun löytyy mikä laukaisee tämän kiusaamisen.

• Anonyymi kirjoitti:

No minulle sama, lampaitahan ihmisistä suurin osa on.
        Ei niiden elämästä saisi elokuvaa tekemälläkään.
        Hyvää yötä sinulle.

AsianVierestä

Hyvää yötä AV, nukuhan hyvin. 🙂

• Anonyymi

Oliko sun lapsuudenkodissa kotikiusaamista?

-flowersreally-

• Anonyymi

Jos on esimerkiksi hyvä isä kuka opettaa poikansa mieheksi jo pienestä lähtien vaikkapa nyrkkeilysalilla tai tatamilla, niin eipähän tule ainakaan tönityksi ja kiusatuksi. Enkä tarkoita että opettaa väkivaltaan, sitähän oikea nyrkkeily tai taistelulajit eivät ole.

• Nonii kun sankareita moni tahtoi oll kun poikani pisti luokanovea kiinni sen vuoksi ettei ääntä kuulu kun metelöivät kovasti ja laittoi pois lukosta oven ja sitten yksi oppilas tuli ja se alkoi repimään ovea kun pelästy ja poikani huusi ei ole lukossa ja silti kiskontaa jatkoi.

Yksi luokasta tuli ja tönäisi poikani maahan toinen alkoi vetään jalasta ja poikani kääntyi ympärin ja kolme alkoi potkimaan ja lyömään. Ensimmäinen jumi tuli siitä päivästä kun opettaja poistui luokasta poikani levitti silkkityönsö se pelko niin kova suuri.

Minä en siltikään opeta lasta lyömään koska tiedän että noita muita oltiin opetettu.
        Ensimmäisen kerran mikä tietooni tuli kun poika oli ekalla kun hänet ryhmällä hakattiin.

Onko oikein minusta ei. Ei todellakaan väärä tapa väärinymmärryksestä.

• Poikani näki ettei ollut riisuuntunut.

Selitinpojalle koko tilanteen ja opettaja sopi luokan ja pojan kanssa.
        Ekalla luokalla pojalleni sanottii -sinä olet koulun kiltein oppilas.

• Voin sanoa mietin tätä mietin todella pistänyt taistelulajeja harrastaa kun ekalla tämä tapahtui. Se olisi voinut viedä toiselta hengen koska olisi tullut jumi. Opetin/opetan pakenemaan.

• Anonyymi

0nneksi kukaan teistä ei ole mun vanhempi... :)

• Lapseni ovat onnessaan minusta 🥰

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      160
      3489
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      61
      2735
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      33
      2120
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1687
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      80
      1583
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1544
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      368
      1472
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      97
      1215
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1125
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1106
    Aihe