Hei taas......

Mitä kuuluu? Minä olen alkanut tutkimaan raamattua.uuden maailman käännöstä.vanha raamattukin käy.Mieheni eläessä tämä ei olisi sopinut, mutta ei auta. .Olen kovin yksinäinen ja he välittää minusta.siis jetskut.

202

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ketkä "he"?

    • Kirjoitin aloitukseen kyllä ketkä"siis jetskut".

    • Anonyymi

      Mikä on jetsku?

      • Jehovan todistajat


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Jehovan todistajat

        Okkei, jetskulleen.


    • Anonyymi

      Eikös jetskuilla ole ihan oma raamattu?

      • No sekin käy kyllä ilmi aloituksesta.että mulle kelpaa sekä uus että kirkkoraamattu.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        No sekin käy kyllä ilmi aloituksesta.että mulle kelpaa sekä uus että kirkkoraamattu.

        Lue sinä vain Raamattua mutta muista, että Raamattu ei sinua pelasta. Jeesus on ainoa, joka voi pelastaa.


      • Siitä ei ollut nyt puhe...


    • Anonyymi

      Lue mieluummin Raamattu kansalle tai kristillisten yhteisöjen kaaännöksiä. Jehovantodistajat kannattaa jättää omaan arvoonsa. Salopuu

      • Anonyymi

        Kyllähän ne välittää ja jopa niin paljon ettei pian muiden kanssa saa olla tekemisissä. Jehovantodistaja ei saa asioida esim. kristittyjen kirppareilla, ei saa lukea kuin heidän julkaisemaa kirjallisuutta. Jos sinusta tulisi todistaja niin tuskin saisit vapaasti kirjoitella täällä. Ei varmaan saa olla uskovien faceryhmissäkään. Tätini on ollut 60 todistaja ja kyllä hän on sen järjestön omaisuutta. Salopuu


      • Anonyymi

        Käännös, kuin käännös. Luterilainen hapate- vai jahvettilaisen hapate. Eli yhteensä voi olla siitä välistä.
        Jahvettilaisetkin tietää, ettei kovin kannata käännöksillään sooloilla, siksi siellä historiatiedoissa on paljon faktaa. Ja UM- käännöskin on jostain Kuningas Jaakon kanssa eli käännöksen suhteen jotain yhteneväisyyttä.
        Ei tämä meidänkään hapatekirja ja hapattunut kristillisyys ole muuta kuin samaa mössöä siitä, missä perinneopit paukuttavat ovia.
        Helluntalaiset pyllypystyssä kumartavat kirjoittamattomia ja kirjoitettuja sen ja sen saarnaajan oppeja, eli pyllistävät Jumalaansa kohti.
        Ajatellaanpa Herran kuoleman muistojuhlaa-
        jahvettilaiset kuljettavat kuppeja ohi ja siinä on heidän perinnejuttunsa.
        Helluntalaiset vielä ennen 1920- lukua ehtoollisen edellä pesivät toistensa jalat, kun raamattu sen esiintuo. Mutta, ja nyt en ulkoa muista, kuka oli se amerikkalainen saarnamies, joka kävi kääntämässä heidän päänsä, että se olisi rituaali ja siitä luovuttiin, kun ihmistä seurattiin ei IsoaKirjaa.
        Eli seurakunnat eivät elä, mitä Sana opettaa.
        Ja luterilaisuudessakin on kirkkokäsikirjat, josta Kouvolan sanomissa aikoinaan, jaa'a - olisiko leike jota luin, n.20- vuotta taaksepäin, jätän kirkkoherran paikan nyt sanomatta, mutta hänen mukaan heidän ei välttämättä tarvita raamattua. He voivat saarnata kirkkokäsikirjoista.
        Siis Sana voi olla pois valkeuttamasta tietä, mutta käsikirja on IN.
        Eli tällaista se hapatteinen Suomi- Siioni on.
        Ja porukka ei sitä halua ymmärtää, ei kaivella tietoja, vääristellä, jne.
        ts. osa pyllistelee tietämättömien ajoissa, ja osa tieten.
        Näistähän olen pastoreille puhuttanut henkilökohtaisesti ja ovat tunnustaneet vikaisuutensa ja sitten tulee se MUTTA.
        Helluntais- evp. piispan - käytän sanaa piispa, kun oli nokkamies.
        Niin hän oli leipäpiispa. Leivän ja vanhimmiston, sekä neuvoa-antavan kirkkojensa suhteen ei alkanut julistaa totuutta. Siis suomeksi, ei uskonut Pyhään Henkeen, että Jumala- PH.ki on voima ja Sana on totuus, luovuttamaton totuus. Orjuus ja Barappas, kanssauskovaisuus - on parempi, kuin Sanan vapaudessa eläminen. Siitähän on kyse, papeillakin.
        Ajatelkaas luterilaista pappia, jos hän käy julkisesti kasteella, hänet erotetaan. Siksi olen kastanut kirkon työntekijää oikein "järvi"vedessä.
        Herra tietää ja tuntee omansa. Ja kastoin hänen omasta pyynnöstään.
        Hän näki uskovien kasteen merkityksen.
        Siis..... oli puhe sanankäännöksistä. siis -käännöksistä..-
        Onhan niissä näköaloja - ja sitten Pyhä Henki avatkoon totuutta.
        Kirkkojen tai jahvettilaisten jäsenkirjoilla ei ole Elämänkirjan kanssa mitään tekemistä. Sillä on tekeminen, että se sydän, joka lukee Jumalasta, tai Jahvesta - niin Kristuksessa Jumala tietää, millä asenteella on sijaiseen uskossa, ja Elämänkirja on totuus, jota viimeisellä mittapaikalla luetaan sekä Sana.
        Ja tämä maa luodaan Uudeksi, entinen saa polttotuomion, on Uusi taivas ja Uusi maa- kaikki entinen on mennyt ja Uusi Jerusalemkin on sitten IN. Ja kuka sen rakentaa? Mekö - juutalaiset- kristityt? Ei, vaan se lasketaan taivaista alas.
        Mielenkiintoinen on tuo "rakennusmateriaali!" Hengellinen huone.
        No, se on omalukunsa. Pitäkää kirjoituksista kiinni.
        Joka syö- Herran pöydästä - saa elää - siis uskossa sijaiseen ja pelastukseen. Ja jalkojepesukin oli Jeesuksen asettama - ettei tässä kukaan ole Ylipappiaan ylempi, eikä veljeään tai sisartaan suurempi.
        Meidät on kutsuttu rakkaudessa palvelemaan, eikä tulkita varpaanvälejä, että vain likaisuuden tähden ne pestiin, nyt ei kävellä sandaaleilla.
        Kyllä monella Herran pöytään taipuvalla "nimikolla" on vaikeeta, jos palvelutehtävään kutsutaan. MINÄKÖ. Ei ikinä. Jeesus antoi aikoinaan näköalaa - Jos minä en sinua pese, sinulla ei ole asiaa-
        Eli sydämen pitää löyttä itsestä se - ettei se MINÄ, vaikka suuri johtava henkilö, MINÄKÖ, tai suuriminäinen sielu - MINÄKÖ. jne.
        Kyllä sinäkin, se on sielullesi nöyryyden oppia.


      • Anonyymi

        Nuo "Raamattu kansalle" ja "kristillisten yhteisöjen käännökset" eivät ole Raamattu laisinkaan.

        Salopuu ei tunnusta Kirkkoraamatun / Biblian kääntäjiä kristillisiksi yhteisöiksi. Kristilliset kirkot taas eivät tunnusta vapaamuurareita kristityiksi ja joita helluntailaisuus edustaa.

        Nämä "uudet käännökset" ovat kaikki väärennöksiä. Myös tuo helluntailaisten oma väännös "Raamattu kansalle". Helluntailaisten 1980-luvulla sallittiin tulla mukaan KR92-käännöstyöhön, tekivät siinä tihutyönsä ja nyt kieltävät senkin. Koko valtava, Raamatun käännöstyö meni piloille.

        Ainoa todella suositeltava käännös on Kirkkoraamattu 33/38, jota helluntailaiset tänäpäivänä eivät enää edes avoimesti tunnusta Raamatuksi.

        Helluntailaisuus on vapaamuurareiden, jo Lutherin uskonpuhdistuksen ajan anabaptisteista alkanut, 1800-luvulla kehittämä, antikristillinen uususkonto, joka ei todelliselta olemukseltaan ole uskontoa ensinkään vaan sen tarkoitusperät ovat alusta asti olleet hyökätä kaikessa kristinuskoa vastaan. Luther snoi eräälle heidän johtajalleen suoraan: "Meissä on eri henki". Tänäpäivänä he jo avoimesti kieltävät Jumalan kolminaisuuden ja jo kauan ovat painattaneet kiristillisen Raamatun vastaisia, omia "käännöksiään", jotka eivät perustu todelliseen Raamatun tietouteen ja niiden tositarkoitus onkin vain eksyttää ja kadottaa niiden lukijat.

        Jehovantodistajien "Uudenmaailman kä'ännös" on samanlainen eksytys. Se ei ole "käännös", vaan eksytys. Samanlainen kuin helluntailaisten "Raamattu kansalle" ja muut eksyttävät "raamatut".

        Mitä Auroraborealis tekee, on hänen oma valintansa. Minä en leikkisi tällaisilla asioilla, sillä kaikki informaatio, jonka saamme, painuu mieleemme ja jää tekemään sinne omaa piilotyötään, myös eksytys. Eevan synti oli, että hän yleensäkin jäi kuuntelemaan Käärmettä. Ja seuraukset tiedämme.

        5.Mooses.30:19,20
        19 Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.
        20 Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kuule hänen ääntänsä ja riipu hänessä kiinni, sillä siinä on sinun elämäsi ja pitkä ikäsi, ja niin sinä saat asua siinä maassa, jonka Herra sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut heille antaa."
        ~


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo "Raamattu kansalle" ja "kristillisten yhteisöjen käännökset" eivät ole Raamattu laisinkaan.

        Salopuu ei tunnusta Kirkkoraamatun / Biblian kääntäjiä kristillisiksi yhteisöiksi. Kristilliset kirkot taas eivät tunnusta vapaamuurareita kristityiksi ja joita helluntailaisuus edustaa.

        Nämä "uudet käännökset" ovat kaikki väärennöksiä. Myös tuo helluntailaisten oma väännös "Raamattu kansalle". Helluntailaisten 1980-luvulla sallittiin tulla mukaan KR92-käännöstyöhön, tekivät siinä tihutyönsä ja nyt kieltävät senkin. Koko valtava, Raamatun käännöstyö meni piloille.

        Ainoa todella suositeltava käännös on Kirkkoraamattu 33/38, jota helluntailaiset tänäpäivänä eivät enää edes avoimesti tunnusta Raamatuksi.

        Helluntailaisuus on vapaamuurareiden, jo Lutherin uskonpuhdistuksen ajan anabaptisteista alkanut, 1800-luvulla kehittämä, antikristillinen uususkonto, joka ei todelliselta olemukseltaan ole uskontoa ensinkään vaan sen tarkoitusperät ovat alusta asti olleet hyökätä kaikessa kristinuskoa vastaan. Luther snoi eräälle heidän johtajalleen suoraan: "Meissä on eri henki". Tänäpäivänä he jo avoimesti kieltävät Jumalan kolminaisuuden ja jo kauan ovat painattaneet kiristillisen Raamatun vastaisia, omia "käännöksiään", jotka eivät perustu todelliseen Raamatun tietouteen ja niiden tositarkoitus onkin vain eksyttää ja kadottaa niiden lukijat.

        Jehovantodistajien "Uudenmaailman kä'ännös" on samanlainen eksytys. Se ei ole "käännös", vaan eksytys. Samanlainen kuin helluntailaisten "Raamattu kansalle" ja muut eksyttävät "raamatut".

        Mitä Auroraborealis tekee, on hänen oma valintansa. Minä en leikkisi tällaisilla asioilla, sillä kaikki informaatio, jonka saamme, painuu mieleemme ja jää tekemään sinne omaa piilotyötään, myös eksytys. Eevan synti oli, että hän yleensäkin jäi kuuntelemaan Käärmettä. Ja seuraukset tiedämme.

        5.Mooses.30:19,20
        19 Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.
        20 Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kuule hänen ääntänsä ja riipu hänessä kiinni, sillä siinä on sinun elämäsi ja pitkä ikäsi, ja niin sinä saat asua siinä maassa, jonka Herra sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut heille antaa."
        ~

        "Ainoa todella suositeltava käännös on Kirkkoraamattu 33/38"

        Kyseisessä väännöksessä on aika paljon virheitä. Sen näkee kun lukee hepreaa ja kreikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainoa todella suositeltava käännös on Kirkkoraamattu 33/38"

        Kyseisessä väännöksessä on aika paljon virheitä. Sen näkee kun lukee hepreaa ja kreikkaa.

        Selvä. Kiellät siis Kirkkoraamattu 33/38:n. 📖

        Osaat hyvin muinaiskreikkaa, muinaishepreaa, tunnet King Jamesin käännökset ja muinaiset papyruslöydöt. Ja tämä suuri viisaus ihan ulpan-heprealla ja messiaanisen valheuskonnon pahallahengellä päälle!

        Jokainen lauseenne täällä todistaa teistä. Valtava kristinuskon uskon, myös puhtaan Jumalan sanan vastainen viha! Areiolaisuudesta olette nyt siirtyneet kieltämään koko meille tarjotun suomalaisen Raamatun, johon miljoonat suomalaiset ovat luottaneet!

        Totisesti te olette Saatanan lapsia.

        Pyhän Raamatun 📖, johon myös koko minun uskoni perustuu!

        Tätä on aitohelluntailaisuus.
        Ei ihme, että te vihasitte minua jo pienenä, puhtaana, kristittynä lapsena.
        Meissä kristityistä ja teissä on todella eri henki.

        Jo Luther näki tämän, eikä kaihtanut sanoa tätä jo päin Wesleynne lipevää, punakkaa naamaa.

        Olkaa kirotut.
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä. Kiellät siis Kirkkoraamattu 33/38:n. 📖

        Osaat hyvin muinaiskreikkaa, muinaishepreaa, tunnet King Jamesin käännökset ja muinaiset papyruslöydöt. Ja tämä suuri viisaus ihan ulpan-heprealla ja messiaanisen valheuskonnon pahallahengellä päälle!

        Jokainen lauseenne täällä todistaa teistä. Valtava kristinuskon uskon, myös puhtaan Jumalan sanan vastainen viha! Areiolaisuudesta olette nyt siirtyneet kieltämään koko meille tarjotun suomalaisen Raamatun, johon miljoonat suomalaiset ovat luottaneet!

        Totisesti te olette Saatanan lapsia.

        Pyhän Raamatun 📖, johon myös koko minun uskoni perustuu!

        Tätä on aitohelluntailaisuus.
        Ei ihme, että te vihasitte minua jo pienenä, puhtaana, kristittynä lapsena.
        Meissä kristityistä ja teissä on todella eri henki.

        Jo Luther näki tämän, eikä kaihtanut sanoa tätä jo päin Wesleynne lipevää, punakkaa naamaa.

        Olkaa kirotut.
        .

        Katsopa 33-vuoden käännöksestä Apostolien tekojen 8. luku 37. jae. Lue sitten vuotta 1880 vanhemmasta Bibliasta, mitä siitä on poistettu: maininta Jeesuksen jumaluudesta. Ja vilkaisepa, löytyykö Jesajan 14:12 jakeesta maininta Luciferista, vai onko se poistettu, koska lopun aikoina yritetään sekoittaa Jeesus ja Lucifer. 1992 väännös on aivan luokaton, mutta 30-luvun käännöksessäkin on paljon virheitä. Joka osaa englantia sujuvasti, lukee KJV:ta. Minä luen sitä, vaikka suomi sujuisi helpommin. Siinä Jumala on tallettanut sanansa nykyihmisille.


    • Anonyymi

      Jehovantodistajat opettavat vastäin Jumalansanaa, joten en lähtisi heidön kelkkaansa.

      Samaatietä

      • Samaa tietä,aina varmuuden vuoksi enemmistön kannalla. ..sinulta en tässä asiassa oppia ota koska oikein kerskut sillä miten muut,viisaammat,osaavat sinua paremmin sen raamatun eli Jumalan sanan.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Samaa tietä,aina varmuuden vuoksi enemmistön kannalla. ..sinulta en tässä asiassa oppia ota koska oikein kerskut sillä miten muut,viisaammat,osaavat sinua paremmin sen raamatun eli Jumalan sanan.

        Oikein teet. Arvioi kaikki kuulemasi. Ja rukoile Jumalaa aukaisemaan sanaa ja johdattamaan.


    • Anonyymi

      Jeh.todistajien raamatunväärennöksessä on mukana demonit. Saat tuntea niiden vaikutuksen ellet hävitä kirjaa pois kotoasi. Jehovantodistajat ovat riivaajavaltojen johtama järjestö.

      • Anonyymi

        "Jehovantodistajat ovat riivaajavaltojen johtama järjestö."

        Niin ovat hellaritkin, suurimmaksi osaksi.


    • Myönnän että jehovan todistajat hoitavat tämän tutustumisen ja systemaattisen raamatunluvun järjestelmällisemmin ja "asiakasystävällisemmin", siis fiksummin, kuin kristityt. Valitettavasti he kuitenkin tuovat toisenlaisen evankeliumin, mistä Raamattu varoittaa: joka tuo toisenlaisen evankeliumin, olkoon vaikka me itsentai valkeuden enkeli, hän olkoon kirottu. Kirottu tie ei lopulta ole pelastustie. Suosittelisinkin kysymään paikallisesta kristillisestä seurakunnasta Raamatunluku tai soluryhmää. Viisas seurakunta osaa sellaiseen joko ohjata tai vaikka järjestää.
      Siunausta aloittajalle

      • Anonyymi

        Niin, kristillisyydessäkin on se toisenlainen evankeliumi.
        Ko. laittomuuden evankeliumi, tarkoittaen sitä, että Jumalan Pyhyys ei pidä enää paikkaansa, vaan naamioidutaan armonnuttuun niin, ettei tarvitse Pyhän Hengen tarkoittamaa Pyhitystä elämässä.
        Rypy- henki vie muotouskonnollisen toisenlainen evankeliumi tätä aikaa.


    • Anonyymi

      Toraisti vouhkaamassa laittomuutta ja tooraoppi on nimen omaan laittomuutta.

    • Anonyymi

      Raamatussa on monenlaista oppia. Ps.150:6. Kaikki, joissa henki on, ylistäkää Herraa! Halleluja! Ps.151 Sillä ei mato osaa ylistää Sinua, eivätkä hyönteiset laskea Sinun kunniaasi.... Lähde: Qumrarista, tammikuussa 1956, luolasta löydetty Kirjoitus.

    • Anonyymi

      Laittomuuden lapsi ilmestyy ja hänen henkensä hedelmät.

      • Niinku mikä ilmestyy ja miks?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Niinku mikä ilmestyy ja miks?

        2 tess : 3 jos kiinnostaa tutkia kyseistä kohtaa tarkemmin.


      • Anonyymi

        Korjaan 2 kirje tessalonikalaisille ja 2. Luku jae 3. Selvemmin tuossa.


      • Luin kohdan.siinä kerrotaan fyysisestä ihmishahmossa esiintyvästäSaatanasta.Mites se liittyy tähän ketjuun vai liittyykö mitenkään?


      • Anonyymi

        Iham vaan tutkittavaksi niinku kirjoitit että oot alkanu tutkimaan raamattua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Iham vaan tutkittavaksi niinku kirjoitit että oot alkanu tutkimaan raamattua.

        Mä jo ajattelin että syytit,että minä olen se laittomuuden lapsi.kyllä tuossa jakeessa puhutaan Saatanasta joka ilmestyy ihmishahmossa tänne maan pinnalle. Mitä sitä ennen on, ja sen aikana, ja jälkeen sitä en tiedä. Kukaan ei oo koskaan katsonut aiheelliseksi kertoa. Enkä ennenkuin nyt ole jäänyt miettimään tuota kohtaa.joskus nuorempana luin kyllä raamatun lävitse.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Mä jo ajattelin että syytit,että minä olen se laittomuuden lapsi.kyllä tuossa jakeessa puhutaan Saatanasta joka ilmestyy ihmishahmossa tänne maan pinnalle. Mitä sitä ennen on, ja sen aikana, ja jälkeen sitä en tiedä. Kukaan ei oo koskaan katsonut aiheelliseksi kertoa. Enkä ennenkuin nyt ole jäänyt miettimään tuota kohtaa.joskus nuorempana luin kyllä raamatun lävitse.

        No en todellakaan tekis semmoista. Mitta ylempänä jo kirjoitit, ettet luota minuun, joten ehkä on parempi, etten kirjoita tämän enempää, koska minusta tuntuu, että pahennan vain oloasi kirjoituksillani.
        Mutta hei, mieltäni lämmittää, että olet lukenut raamattua.

        Samaatietä


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Mä jo ajattelin että syytit,että minä olen se laittomuuden lapsi.kyllä tuossa jakeessa puhutaan Saatanasta joka ilmestyy ihmishahmossa tänne maan pinnalle. Mitä sitä ennen on, ja sen aikana, ja jälkeen sitä en tiedä. Kukaan ei oo koskaan katsonut aiheelliseksi kertoa. Enkä ennenkuin nyt ole jäänyt miettimään tuota kohtaa.joskus nuorempana luin kyllä raamatun lävitse.

        Laittomuuden ihminen on antikristus. Ei kukaan tässä ryhmässä. Salopuu


      • Anonyymi kirjoitti:

        No en todellakaan tekis semmoista. Mitta ylempänä jo kirjoitit, ettet luota minuun, joten ehkä on parempi, etten kirjoita tämän enempää, koska minusta tuntuu, että pahennan vain oloasi kirjoituksillani.
        Mutta hei, mieltäni lämmittää, että olet lukenut raamattua.

        Samaatietä

        En ole missään sellaista sanonut,samaa tietä.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        En ole missään sellaista sanonut,samaa tietä.

        Ahaa, olen sitten ymmärtänyt väärin tuon ylemmän viestisi.

        Jehovantodistajista. Niin kerran jutskailin jehovantodistajan kanssa. Hän kertoi, että tietty määrä menee taivasseen ja se on jokin tietty lukumäärä.
        Kysyin, menevätkö kaikki pienet lapset taivaaseen niin eivät mene heidän opin mukaan. Jumala valitsee heistäkin ketkä menee ja ketkä ei, vauvoistakin.
        Kysyin, että mihon vauvat ja lapset sitten menevät, hän ri oikein tiennyt. He vain lakkaavat olemasta kuulemma.

        Mitä ajatuksia tuo kertomani sinussa herättää?


    • Anonyymi

      Kyllä mää välitän susta 😉

    • Aloittaja jos olet facebookissa niin voisi olla parempi liittyä kirjoittamaan johonkin kristilliseen ryhmään. Kaikkea niissäkin on mutta ylläpito kuitenkin valvoo. Täällä anonyymeinä on kirjoittelu yhtä sekasotkua. Ei pysy keskustelu mitenkään asiallisena. Jos,haluaa facessa voi jopa yksityisviestein keakustella.

    • Anonyymi

      Älä hyvä ihminen mene siihen halpaan. Jehovalaisilla ei ole Raamatun käännöstä, vaan väännös, joka on tietoisesti käännetty tukemaan nimenomaan jehovalaista oppia, jota mitkään ''kirkkoraamatut'' tai muutkaan alkukieliin perustuvat raamatunkäännökset eivät tue.


      Myös tuo ''välittäminen'' eli rakkauspommitus loppuu niin pian kun olet jäänyt ''koukkuun'', eli tullut vakuutetuksi siitä, että heillä ja vain heillä on Totuus, joka johtaa ikuiseen elämään.


      Heidän vakuuttavat puheensa ja kaikki vastaukset, joita he sinulle tarjoavat sisältävät kuitenkin usein johdattelevia kysymyksiä kuten vaikkapa ''eikö olekin järkevää ajatella että yksi luomispäivä on kestänyt tuhansia vuosia, niin kuin tiedekin sanoo, koska alkukielen merkitys sanalla päivä voidaan myös tarkoittaa pidempää ajanjaksoa''.


      Opeissaan tapahtuneita muutoksia he kutsuvat ''Totuuden valon lisääntymiseksi''. Enää heillä ei kielletä rokotuksia antamasta eikä elinsiirrotkaan ole kielletty, mutta esim. verensiirto on edelleen kielletty. Verilättyjen syönti sen sijaan on nykyään sallittu, sillä veri muuttuu kuulemma paistettaessa ''ei-vereksi''.

      Mutta esimerkiksi munuaisten hoito dialyysissä katsotaan verensiiron kaltaiseksi toimenpiteeksi, ja siksi se on ehdottomasti kielletty. Joten kannattaa ottaa huomioon sekin mahdollisuus, että jos käännyt jehovalaiseksi, maallinen elämäsi saattaa päättyä ennenaikaisesti siihen, että uusi uskontosi kieltää sinulta jotkut lääketieteelliset hoidot.

      Näinollen vaikkapa auto-onnettomuudessa vammautumisesta johtuva verenhukka koituu kuolemaksesi. Jos taas otat verensiirron, sinut erotetaan jehovalaisesta seurakunnasta, jos olet seurakunnan jäsen, ja sen jälkeen sinua kartetaan. Jäät totaalisesti yksin.


      Jehovalaiseen uskontoon kuuluu myös käsitys demoneista, joiden riivaamaksi voi joutua esim. kirpputoriesineen kautta, tai ei-jehovalaiselta saadun lahjan kautta. Niinikään joulu, pikkujoulu, uusivuosi, pääsiäinen, vappu, juhannus, äidin ja isänpäivät ja syntymäpäivät on kielletty. Niitä ei sitten vietetä.

      Seurakunnan ulkoiset ihmissuhteet on kaikki kielletty, samoin harrastukset ovat pahasta. Pukeutuminenkaan ei ole vapaa.
      Jos olet tottunut siihen että voit mennä hengelliseen kokoukseen vaikka farkuissa, niin valtakunnansalille sinun on pakko pukea hame päälle. Hameen täytyy olla polvipituinen, ei liian maksi eikä mini.

      Myös ulkomaille matkustaessasi saat visusti varoa paikallisia tapoja tai vaikkapa matkanjärjestäjän sikajuhlia. Kaikki kulttuuriset tavat ja juhlat ovat yleensä taustaltaan pakanallisia ja hengellisesti vaarallisia. Keskusteluissa vieraiden ihmisten kanssa kotimaasa ja ulkomailla tulee olla aina johdattelua jehovalaisen uskon julistukseen.


      Kokemuksen rouhealla rintaäänellä pyydän sinua että älä anna tunteidesi viedä itseäsi sellaiseen loukkuun, johon sinua yritetään houkutella. Katso netistä tai vaikka YouTubesta entisten jehovalaisten kertomuksia heidän kokemuksistaan.

      • Niin no..Tähän asti olen ottanut aika kevyesti nämä heidän käännytysyrityksensä ja olen vasta tutustumassa heidän oppinsa. Käymme läpi hyvä uutinen jumalalta-lehteä jossa viime kerralla opin miten Jumalan valtakunta raamatussa tarkoittaa...hmm..??? En nyt millään muista 😂
        Mulla tuo kiinnostus heitä kohtaan johtuu siitä kun aikoinaan nuorena suunnittelin, että kun minusta tulee vanha letitän pitkät hiukseni palmikolle ja alan pukeutua klassisesti eli kauniisti. Ja nyt kun olen vanhuuden ja ryppyisyyden kynnyksellä on aika toteuttaa tuo suunnitelmani ja jetskujn kokous on kuin muotinäytös tuosta tyylisuunnasta.
        En nyt tiedä ootko mies vai nainen mutta meihin naisiin on jokaiseen istutettu kauneudentaju.Lisäksi olen uskovainen luonne ja se yksi jt on ainut ystävä mulle jonka kanssa voin jakaa uskon ajatuksia.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Niin no..Tähän asti olen ottanut aika kevyesti nämä heidän käännytysyrityksensä ja olen vasta tutustumassa heidän oppinsa. Käymme läpi hyvä uutinen jumalalta-lehteä jossa viime kerralla opin miten Jumalan valtakunta raamatussa tarkoittaa...hmm..??? En nyt millään muista 😂
        Mulla tuo kiinnostus heitä kohtaan johtuu siitä kun aikoinaan nuorena suunnittelin, että kun minusta tulee vanha letitän pitkät hiukseni palmikolle ja alan pukeutua klassisesti eli kauniisti. Ja nyt kun olen vanhuuden ja ryppyisyyden kynnyksellä on aika toteuttaa tuo suunnitelmani ja jetskujn kokous on kuin muotinäytös tuosta tyylisuunnasta.
        En nyt tiedä ootko mies vai nainen mutta meihin naisiin on jokaiseen istutettu kauneudentaju.Lisäksi olen uskovainen luonne ja se yksi jt on ainut ystävä mulle jonka kanssa voin jakaa uskon ajatuksia.

        Aurora, pysy jehovantodistajista kaukana. Karta heitä, älä ole näiden EKSYTTÄJIEN kanssa missään tekemisissä.
        Älä päästä heitä kotiisi. Heidän oppinsa ja uskontonsa on vaarallinen, äärimmäisen VAARALLINEN.

        tv. s-seutulainen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aurora, pysy jehovantodistajista kaukana. Karta heitä, älä ole näiden EKSYTTÄJIEN kanssa missään tekemisissä.
        Älä päästä heitä kotiisi. Heidän oppinsa ja uskontonsa on vaarallinen, äärimmäisen VAARALLINEN.

        tv. s-seutulainen

        Hei saviseutulainen☺...mikä siinä on niin erityisesti vaarallista?


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Hei saviseutulainen☺...mikä siinä on niin erityisesti vaarallista?

        Jehovan todistajilla/vartiotorni-seuralaisilla on toinen Jeesus, ei Jeesus Kristus, Jumalan Poika, meidän Herramme ja Vapahtajamme.
        VT- seura ei tunnusta Jumalan Pyhää Kolmiykseisyyttä. He kieltävät Jeesuksen Kristuksen jumaluuden. He eivät tunnusta eivätkä usko, että Jeesus Jumalan Poika on aina ollut, ennen aikojen alkua, ikuisuudessa ja iankaikkisuudessa. He väittävät, että Jeesus Jumalan poika ( yksi Jumalan pojista! ) on luotu.
        Jehovan todistajat julistavat toista evankeliumia, väärää evankeliumia - joka ei mikään evankeliumi ole. Heidän oppinsa on KADOTTAVAA OPPIA.
        Eilen illalla klo. 22.48 lähetetyssä pitkässä viestissä sen kirjoittaja antaa totuudenmukaisen kuvauksen Jehovan todistajien toiminnasta kirjoittaessaan seikkaperäisesti siitä mihin VT-seuraan liittyvä itsensä alttiiksi antaa.
        Älä Aurora liity heihin.
        Et tahdo tulla aivopestyksi, harhaoppisen seuran manipuloiduksi jäseneksi.

        terv. s-seutulainen


      • Anonyymi

        No-sen mä kyllä tajuan, että omaa syntymäpäivää ei vietä. Mut se ei enää me daijuun, että Jeesuksen syntymäpäivää ei vietä, ku siihenkin on MAHDOLLISUUS 365 päivänä vuodessa. Mut näin perinteisesti jouluna, mitäs noista sitten vääntelemään.
        Uskovaisiahan on monenlaisia, niinkuin muitakin ¨kunnon¨ ihmisiä, ja heidän erilaisia uskonyhteisöjään. Ja taikauskoakin monenmoista. Lukee nyt sitten, mitä kirjojaan kukin lukee. Ja onhan nuo syntymäpäivähommelit mukava juttu lapsille, ku saa kaakun puhaltaa. Ja lahjankin, pari.


    • Anonyymi

      Täti on käynyt minun luona yksin nopeasti kylässä kun on ollut käymässä kotiseudullaan. Yleensä hänellä on "esiliina" toinen todistajanainen mukana. Olen muutaman kerran ehdottanut että ei puhuta uskosta kun emme pääse yhteisymmärrykseen mutta joka kerta hän pyytää valtakunnansalille. Ja vielä yksi asia. Jos henkilöstä on tullut kasteella käynyt todistaja ja jo sitä ennekin niin on pakko alkaa tekemään ovelta ovelle työtä tai nykyään levittää sanomaa kärryjen kanssa toreilla tai asemilla. Jokainen on todistaja. Ja valtakunnansalin tilaisuuksissa on periaatteessa pakko käydä. Ei saa jäädä pois ilman syytä. Ja jos on sinkku, naimisiin saa mennä vain toisen todistajan kanssa. On se kyllä sitova uskonto. Salopuu

    • Anonyymi

      Hyvässä musiikissa ja luonnossa ja meressä voi tuntea ja tunnistaa Luojan parhaiten ja lämpimimmin, olkaa ennakkoluulottomia ja lämpimiä ihmisiä kohtaan niin ette tarvitse lahkoja tai määräilijöitä ympärillenne, voitte paremmin kun muut eivät määräile mitä pitää tehdä, sielu tuntee kyllä itsekin mikä on hyvää ja antaa hyvää ympärilleen, ei vanha teksti tee välttämättä oloa paremmaksi mutta ei sen lukeminen todennäköisesti vahingoitakaan jollei sitten tule siitä tekstistä kiistaa muiden kanssa.

      • Anonyymi

        Hoh, hoijaa! Tuo on sitä panteismia, yksi newageaatteen ilmenemismuodoista, joka ei johda pelastukseen. Kyllähän Luojan työ ilmenee luonnossa yleisenä ilmoituksena. Jeesus Kristus on kuitenkin ovi yhteyteen Jumalan kanssa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sinun ystäväsi välittäisi sinusta joka tapauksessa?

      • Ei.


      • Anonyymi

        Onko hän silloin sinun ystävyytesi arvoinen?

        -L_S


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko hän silloin sinun ystävyytesi arvoinen?

        -L_S

        Teoriassa ei,käytännössä en tiedä.tässä sitä lillutaan löysässä hirressä asian suhteen. Lopetanko jetskuilut nyt, mitä odotan... ja mitä tilalle.olet joskus puhunut yksinäisyydestä palstalla. .mulla on kavereita...ensi keskiviikkona niiden kanssa risteily....mutta se on selalista kukatekijamitä seurapiirihuvia...ei sen syvällisempää.sisin jää tyhjäksi. He eivät tue mun pyrkimyksiä esm.tupakattomuuteen taikka raittiuteen tai hengellisyys. .kiitti kun luit.


      • Anonyymi

        Niin seurapiirikekkerit, eivät täytä sisintä.


    • Anonyymi

      Room.10:5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä. 3Moos.18:5. Hes.20:11. Gal.3:12.

    • Anonyymi

      Voisiko antti wuoltee myös täyttää lain, eikä vain kehuskella? Sapatti pitää viettää hiljaisuudessa ja työn teko ja työn teettäminen on kielletty.

    • Anonyymi

      Jes.45:7 minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän. Aam.3:5 Puhalletaanko pasunaan kaupungissa, niin ettei kansa pelästy? Tahi tapahtuuko kaupungissa onnettomuutta, jota ei Herra ole tuottanut? Jer.11:11. Miik.1:12. Val.3:38

    • Anonyymi

      Mitä kuuluu. Ei ihmeempiä. Kunhan tässä olen.
      Vai uuden maailman käännökset on menossa, no... sinun täytynee sitten se lukasta lävitse, jos siltä tuntuupi ;)

      -L_S

    • Anonyymi

      Yleensä vartiotorniseuran porukka ottaa yksinäiset kohteekseen ja alkaa puolen vuoden Raamatun tutkistelu kotona. Ystäväpariskunta on kyllä uskossa mutta kerran pääsiäisen aikaa oli saaneet houkuteltua pariskunnan miehen valtakunnansalille. Heti oli alkaneet kotikäynnit ja lahjaksi oli annettu uuden maailmankäännös. Vuoden olivat käyneet hyvällä ja huonolla säällä. Lopulla pariskunta oli sanonut että tutkistelu saa nyt riitää. Olivat pitäneet taukoa, mutta vasta äskettäin kuulin että olivat taas käyneet. Minun mies oli ostanut kerran autotallissa lehden todistajanaisilta että pääisi eroon . Alkoin tulla miespuolisia tenttaamaan että onko mies lukenut sitä lehteä, ym. Kun olin kotona kyselivät että milloin isäntä on paikalla. Kyllä niistä on vaikea päästä eroon jos siimaa löysää. No minut kiertävät nykyään kaukaa. Laitan sellaiseen tenttiin että vastaukset loppuvat! Salopuu

      • Anonyymi

        Varmaan tarkoitat hyvää, mutta uskoisin, että tuota naista joka aloituksen on tehnyt, ei taideta käännyttää ihan vähällä, ihmisten toimesta :)

        -L_S


      • Anonyymi

        Sitäpaitsi jokaisella on kokemuksensa, mutta ei minua jehovan todistajat koskaan ole häirinneet ja ne jotka olen elämäni aikana tuntenut, on kertomuksia vapaamielisempiä olleet. Ehkä heillä on omat sanktionsa ryhmän sisällä oleville ja se on ollut vain minun kokemukseni.


      • Anonyymi

        L.S minä uskon myös, että Auroora on älykäs ja ymmärtää, mitä raamatussa on kirjoitettu. En usko alkuunkaan, että häneltä jäisi pimentoon väärät opit, raamatun vastaiset opit.

        Samaatietä


      • Anonyymi

        Ja siitäkin voi olla montaa mieltä, mikä uskovien "aidosta huolesta", on tosiallisesti aitoa välittämistä. :)


      • Anonyymi

        Ainakin näillä palstoilla.

        terveisin, L_S


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan tarkoitat hyvää, mutta uskoisin, että tuota naista joka aloituksen on tehnyt, ei taideta käännyttää ihan vähällä, ihmisten toimesta :)

        -L_S

        Hämmentävää mutta kiitos paljon. Juu no en minä oikein usko että heillä olisi lopullinen "totuus "...joten joudun lopulta sanomaan tälle mukavalle jt-naiselle ein. Ei hyvin pääty osaltani tämäkään. Viime aikoina he ovat lukeneet täällä sen hyvä uutinen lehtisen osaa maailman lopusta ja pakko tunnustaa että hiukan jo nauratti ne tosi utopistiset skenaariot siitä mutta pakko oli vaan istua hiljaa koska en tahdo loukata.
        Ja jossain kohtaa kyllä jo ahdistaakin...Kun puhuvat kuolleista.. samaan tapaan arkipäiväisesti kuin minä kaupassa käymisestä. ..Ketkä tuhotaan. ..ja kenet säästetään. ..hyi.En tiedä mitä teen. ..


      • Anonyymi

        Yleensä uskovat haluavat, että kaikki tulisivat uskoon ja ovat huolissaan jokaisen sieluntilasta. Ei kukaan halua että ihmisille kävisi köpelösti siksi kun eivät ota Jeesusta vastaan. Tosin moni pitää tuota oman uskonsa tuputtamisena vaikka kyseessä ei ole kenenkään yksityisessä omistuksessa oleva usko tai oma näkökanta vaan armo kuuluu kaikille. Jokainen ottaa sen itse vastaan tai ei ota. Toisen uskolla ei tule uskovaiseksi. Uskoa ei voi siis pakottaa eikä uskomaan.Usko Jumalaan ja Jeesukseen on jokaisen etuoikeus.

        Samaatietä


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Hämmentävää mutta kiitos paljon. Juu no en minä oikein usko että heillä olisi lopullinen "totuus "...joten joudun lopulta sanomaan tälle mukavalle jt-naiselle ein. Ei hyvin pääty osaltani tämäkään. Viime aikoina he ovat lukeneet täällä sen hyvä uutinen lehtisen osaa maailman lopusta ja pakko tunnustaa että hiukan jo nauratti ne tosi utopistiset skenaariot siitä mutta pakko oli vaan istua hiljaa koska en tahdo loukata.
        Ja jossain kohtaa kyllä jo ahdistaakin...Kun puhuvat kuolleista.. samaan tapaan arkipäiväisesti kuin minä kaupassa käymisestä. ..Ketkä tuhotaan. ..ja kenet säästetään. ..hyi.En tiedä mitä teen. ..

        Se on sinun päätös, mihin uskot ja miten.
        En ole maailmanloppuasioihin kovinkaan perehtynyt muutoinkaan.
        Ei sinun tarvitse tehdä mitään, mitä et itse halua tehdä. :)

        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä uskovat haluavat, että kaikki tulisivat uskoon ja ovat huolissaan jokaisen sieluntilasta. Ei kukaan halua että ihmisille kävisi köpelösti siksi kun eivät ota Jeesusta vastaan. Tosin moni pitää tuota oman uskonsa tuputtamisena vaikka kyseessä ei ole kenenkään yksityisessä omistuksessa oleva usko tai oma näkökanta vaan armo kuuluu kaikille. Jokainen ottaa sen itse vastaan tai ei ota. Toisen uskolla ei tule uskovaiseksi. Uskoa ei voi siis pakottaa eikä uskomaan.Usko Jumalaan ja Jeesukseen on jokaisen etuoikeus.

        Samaatietä

        Vai niin. Ihmiselle varmasti riittäisi, kun tuntuisi edes siltä, että välittäisitte oikeasti, ei vain käännynnäisten toivossa.

        -L_S


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä uskovat haluavat, että kaikki tulisivat uskoon ja ovat huolissaan jokaisen sieluntilasta. Ei kukaan halua että ihmisille kävisi köpelösti siksi kun eivät ota Jeesusta vastaan. Tosin moni pitää tuota oman uskonsa tuputtamisena vaikka kyseessä ei ole kenenkään yksityisessä omistuksessa oleva usko tai oma näkökanta vaan armo kuuluu kaikille. Jokainen ottaa sen itse vastaan tai ei ota. Toisen uskolla ei tule uskovaiseksi. Uskoa ei voi siis pakottaa eikä uskomaan.Usko Jumalaan ja Jeesukseen on jokaisen etuoikeus.

        Samaatietä

        Nokun tuo on oman uskonsa tuputtamista ja siksi se myös vaikuttaa siltä.tuo on kyllä totta mitä kirjoitat ja huomionarvoinen juttu että uskovat omivat sen Jumalan itselleen vaikka usko on jokaiselle tarkoitettu eikä sitä voi toinen toiselle antaa.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Nokun tuo on oman uskonsa tuputtamista ja siksi se myös vaikuttaa siltä.tuo on kyllä totta mitä kirjoitat ja huomionarvoinen juttu että uskovat omivat sen Jumalan itselleen vaikka usko on jokaiselle tarkoitettu eikä sitä voi toinen toiselle antaa.

        Ps.jäin miettimään tota vielä.että tietenkin uskomatonta voi ohjata Jumalan suuntaan mutta se olisi mielestäni tehtävä rehellisesti ja avoimin kortein.
        Ei puhuen muusta ja taustalla jokin taka-ajatus,ei siis pidä lähteä manipuloimaan ketään ihmistä esm.vihjailemalla tmv.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin. Ihmiselle varmasti riittäisi, kun tuntuisi edes siltä, että välittäisitte oikeasti, ei vain käännynnäisten toivossa.

        -L_S

        Sinulla on ollut huonoja kokemuksia. Minulla taas hyviä. Uskovat ovat välittäneet minusta.

        Itse ajattelen niin, että uskovan sydämmen suurin rukous on, että ihminen siis se toinen, ei-uskova tulisi uskoon, koska se on elämän ja kuoleman kysymys. Tunnen yhtä aikaa kiitollisuutta epäuskovista ystävistäni kuin myös surua siittä, etteivät he ole uskossa.

        Olet täysin oikeassa siinä, että uskon oikeasti pitää näkyä myös toisesta huolehtimisena ja välittämisenä. Se on uskon hedelmä ja raamatun mukaista. Ei vain siksi, että niin vain nyt kuuluu tehdä tai että se olisi rasite, vaan uskovalla syntyy halu toisesta välittämiseen.

        Harmi, että olemme niin vajavaisia ihmisinä, että toisesta välittäminen ei aina toteudu, ei uskovilla, eikä epäuskovilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin. Ihmiselle varmasti riittäisi, kun tuntuisi edes siltä, että välittäisitte oikeasti, ei vain käännynnäisten toivossa.

        -L_S

        No niinpä, l-s sanoo ihan oikeasta asiasta.tajusin tätä ketjua lukiessa että se jt ei pidäkään minua ystävänä kuten minä häntä vaan jos kun minusta ei tule uutta jetskua niin hän hylkää.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Nokun tuo on oman uskonsa tuputtamista ja siksi se myös vaikuttaa siltä.tuo on kyllä totta mitä kirjoitat ja huomionarvoinen juttu että uskovat omivat sen Jumalan itselleen vaikka usko on jokaiselle tarkoitettu eikä sitä voi toinen toiselle antaa.

        Voi ollakkin tuputtamista. Ehkä se kumpuaa juuri siittä halusta jakaa sitä hyvää mitä kokee itsekkin uskovaisena saavan.

        Sitä kait vissiin on vähän huolissaan ja etenkin kun omaa tällaisen äiti hahmon luonteen, joka on huolissaan vähän liikaakin ja tulee muiden iholle ehkä liikaakin kysymyksineen. On se persoona kysymyskin tuo, miten osaa kohdata ihmiset. En ole kovin hyvä siinä, kohtaamisessa uskon asioita ajatellen. Ajattelen niin että Jumala järjestää kohtaamiset milloin järjestää ja kelle järjestää ja auttaa mitä puhua.

        En tiijä, mutta nyt syön tässä ranskiksia ja lihapullia. Ihan hyviä ketsupin kanssa 😊


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Ps.jäin miettimään tota vielä.että tietenkin uskomatonta voi ohjata Jumalan suuntaan mutta se olisi mielestäni tehtävä rehellisesti ja avoimin kortein.
        Ei puhuen muusta ja taustalla jokin taka-ajatus,ei siis pidä lähteä manipuloimaan ketään ihmistä esm.vihjailemalla tmv.

        Totta, noin sen pitääkin mennä. Tuohan on oikein.

        Minä nyt puhun tosin muustakin. Voin yhtäkkiä vaikka sanoa, että huh huh kun on hiki tai kun näen jotain kivaa niin alkaa höpöttämäön siittä jonku aikaa 😂ja jatkaa sitten taas siittä aiheesta josta aloitin hmmmm...jos vielä muistan 😂
        Ihan fiiliksen mukaan.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        No niinpä, l-s sanoo ihan oikeasta asiasta.tajusin tätä ketjua lukiessa että se jt ei pidäkään minua ystävänä kuten minä häntä vaan jos kun minusta ei tule uutta jetskua niin hän hylkää.

        Joutua hylätyksi... miten voi joutua hylätyksi jos ei ole koskaan ollut edes välitetty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on ollut huonoja kokemuksia. Minulla taas hyviä. Uskovat ovat välittäneet minusta.

        Itse ajattelen niin, että uskovan sydämmen suurin rukous on, että ihminen siis se toinen, ei-uskova tulisi uskoon, koska se on elämän ja kuoleman kysymys. Tunnen yhtä aikaa kiitollisuutta epäuskovista ystävistäni kuin myös surua siittä, etteivät he ole uskossa.

        Olet täysin oikeassa siinä, että uskon oikeasti pitää näkyä myös toisesta huolehtimisena ja välittämisenä. Se on uskon hedelmä ja raamatun mukaista. Ei vain siksi, että niin vain nyt kuuluu tehdä tai että se olisi rasite, vaan uskovalla syntyy halu toisesta välittämiseen.

        Harmi, että olemme niin vajavaisia ihmisinä, että toisesta välittäminen ei aina toteudu, ei uskovilla, eikä epäuskovilla.

        Tuskin, tausta on se.

        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin, tausta on se.

        -L_S

        Niin mitä tuskin?

        S.T


      • Anonyymi

        Että tämä olisi "miltä minusta tuntuu" kysymys.
        Siihen on varmasti hyvä syy, miksi aloittaja kertoo, että jehovan todistajat edes hänestä välittävät, jos välittävät, ehkei hekään.

        -L_S


      • Anonyymi

        Aloittajalle.

        En kaipaa heidän sääliään, en kaipaa heidän "mukamas välittämistään".... mutta ei se määritä uskoani. Uskon, koska haluan uskoa.

        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että tämä olisi "miltä minusta tuntuu" kysymys.
        Siihen on varmasti hyvä syy, miksi aloittaja kertoo, että jehovan todistajat edes hänestä välittävät, jos välittävät, ehkei hekään.

        -L_S

        Kaikellehan on aina jokin syy ja mikään asia ei ole mustavalkoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikellehan on aina jokin syy ja mikään asia ei ole mustavalkoinen.

        L.S, oletko menettänyt luottamisen ihmisten hyvyyteen?


      • Anonyymi

        En minä ihmisten hyvyyteen ole menettänyt luottamusta. Tekopyhyydestä en pidä.

        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ihmisten hyvyyteen ole menettänyt luottamusta. Tekopyhyydestä en pidä.

        -L_S

        No hyvä. Tuo on hyvä.

        Muuten tuli mieleen, miten määrittelet tekopyhän?

        Tuosta tuli mieleen yksi ajatus, Kun minua joskus on huolestuttanutkin sellainen ilmiö, että kun uskova menettää hermonsa ja raivostuu niin joku sanoo tai siis yksikin henkilö sanoi minulle, että on tuokin tekopyhä, ensin on muka olevinaan kiltti ja nyt raivoaa.

        Mietin ja olen useinkin miettinyt, että joskus uskovalta odotetaan äärimmäistä pyhyttä vailla inhimillisyyttä, ettei saisi olla ihminenkään kaikkine tunteineen vaan ylisuorittaja ja hyväntekijä ja itse kärsivällisyyden ja hyvyyden ruumiillistuma suorastaan. Eihän se noin mene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hyvä. Tuo on hyvä.

        Muuten tuli mieleen, miten määrittelet tekopyhän?

        Tuosta tuli mieleen yksi ajatus, Kun minua joskus on huolestuttanutkin sellainen ilmiö, että kun uskova menettää hermonsa ja raivostuu niin joku sanoo tai siis yksikin henkilö sanoi minulle, että on tuokin tekopyhä, ensin on muka olevinaan kiltti ja nyt raivoaa.

        Mietin ja olen useinkin miettinyt, että joskus uskovalta odotetaan äärimmäistä pyhyttä vailla inhimillisyyttä, ettei saisi olla ihminenkään kaikkine tunteineen vaan ylisuorittaja ja hyväntekijä ja itse kärsivällisyyden ja hyvyyden ruumiillistuma suorastaan. Eihän se noin mene.

        Ja mihin se Arska tippu? Tuu kommentoimaan jottai.


      • Anonyymi

        En odota täydellisyyttä toiselta ihmiseltä, meissä kussakin on omat vikamme.

        Minä koen, että koetat leimata sanomiseni sellaiseksi, että syy on minussa jos uskallan kritisoida uskovia ja heidän tapaansa toimia.

        :)

        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En odota täydellisyyttä toiselta ihmiseltä, meissä kussakin on omat vikamme.

        Minä koen, että koetat leimata sanomiseni sellaiseksi, että syy on minussa jos uskallan kritisoida uskovia ja heidän tapaansa toimia.

        :)

        -L_S

        Tai siis en tarkoittanut sinua, että sinä ajattelet noin. Tuo oli vain irrallinen huomio joka tuli mieleen tuosta aiheesa. Ei siis liity henk.koht sinuun.

        Ookko kritisoinut uskovia? Ootappa kun luen ylempää viestejäsi, ei ole tarttunut nyt sellaista kuvaa sinusta.


      • Anonyymi

        Saanko kritisoida hieman ja syyllistää? Teen sen.
        Vaikka meissä kaikissa on vikamme.
        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai siis en tarkoittanut sinua, että sinä ajattelet noin. Tuo oli vain irrallinen huomio joka tuli mieleen tuosta aiheesa. Ei siis liity henk.koht sinuun.

        Ookko kritisoinut uskovia? Ootappa kun luen ylempää viestejäsi, ei ole tarttunut nyt sellaista kuvaa sinusta.

        Lukasin jo...siis tarkoitatko kritisoimisella tuota, että sinulla on huonoja kokemuksia uskovista?
        Jos on niin on, saathan sinä sen sanoa. Minulla on taas hyviä kokemuksia ja minä sanon niinkuin asia on niinkuin sinäkin sanot. Mikäpäs siinä. Asiat on niinkuin on.


      • Anonyymi

        Kyse ei ole minusta, kaikki ei pyöri minun ympärilläni. Vaikka minun vikani olisi se, että kuvittelisin kaiken minun ympärilläni pyörivän, niin ei se pyöri ;)

        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saanko kritisoida hieman ja syyllistää? Teen sen.
        Vaikka meissä kaikissa on vikamme.
        -L_S

        Saat minun puolesta. Eikö Suomessakin ole sananvapaus. Palstalla on omat sääntönsä. Ekö se ole normaalia meille ihmisille tuo kritisoiminen? Saa minun mielestä kritisoida ja saa myös puolustautua. Sinäkin saat puolustautua. Se on jokaisen oikeus tuo puolustautuminenkin.

        Tuosta tuli mieleen, että kritisoiminen on toisinaan hyväkin juttu. Jos kukaan ei kertoisi mikä mättää niin niihin epäkohtiin ei tiedettäisi tarttua tai mitä ajattelette?


      • Anonyymi

        Jos nainen kritisoi uskontojen sisällä, se on usein aika vaikea juttu, vietäväksi läpi. Koska naista on helppo alistaa, perusolettamuksen kautta, että mies tietää opettaessaan ja nainen on asetettu kuuntelijan asemaan. Kyllä kristinuskossa on paljonkin kritisoitavaa, mutta usein se vaiennetaan tehokkaasti itse uskonnon sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ole minusta, kaikki ei pyöri minun ympärilläni. Vaikka minun vikani olisi se, että kuvittelisin kaiken minun ympärilläni pyörivän, niin ei se pyöri ;)

        -L_S

        Minulla on se korva sairaus, meniere ja kaikki pyörii välillä ympärillä ehe ehe..puujalkaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on se korva sairaus, meniere ja kaikki pyörii välillä ympärillä ehe ehe..puujalkaa..

        Ainnii samaatietä täällä vieläkin. Puumerkit jo unohtuu kun tapoihini kuuluu uppotua keskusteluihin.


      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat puujalkaa? siis puujalkavitsejä? Minä olen huono ymmärtämään vitsejä, ei tahdo leikata lanttu niiden kohdalla ja otan kaiken mitä sanotaan, tosissaan... tosikko siis.

        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nainen kritisoi uskontojen sisällä, se on usein aika vaikea juttu, vietäväksi läpi. Koska naista on helppo alistaa, perusolettamuksen kautta, että mies tietää opettaessaan ja nainen on asetettu kuuntelijan asemaan. Kyllä kristinuskossa on paljonkin kritisoitavaa, mutta usein se vaiennetaan tehokkaasti itse uskonnon sisällä.

        Niinkö? No usein naiset nalkuttaa ja miehet on jääräpäitä 😂noin sanotaan.

        Aivan varmasti seurakuntien sisällä on myös kritisoimista kun vajavaisista ihmisistä on kyse. Vaikeuksista vaikeneminen on minulle uutta, sitä en ole isommassa mittasuhteessa kokenut tai en juuri lainkaan sen enempää kuin epäuskovissa piireissäkään.Mutta täällä on kirjoitettu siittä eristäytyneisyyden tunteesta, että jätetään ulkopuolelle 😣se on tosi paha juttu ja väärin.

        Jollain toisella voi olla ja varmasti on taas eri kokemus kuin minulla. Epäkohtiin puuttuminen on hyväkin juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat puujalkaa? siis puujalkavitsejä? Minä olen huono ymmärtämään vitsejä, ei tahdo leikata lanttu niiden kohdalla ja otan kaiken mitä sanotaan, tosissaan... tosikko siis.

        -L_S

        No puujalkavitsi vain. Minä tahdon toisinaan ottaa asioita liiankin kevyesti, ehkä.


      • Anonyymi

        Niin en tiedä johtuneeko siitä,että olen sellainen kriittinen kritisoija ;) Minun on vaikea hyväksyä valtarakenteissa olevaa mätää, varsinkaan kun kyse on Jumalalle pyhitetyistä asioista, niin on vaikea hyväksyä ja silti pitäisi koska olemme niin epätäydellisiä, niin ristiriitaista kovin välillä.

        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin en tiedä johtuneeko siitä,että olen sellainen kriittinen kritisoija ;) Minun on vaikea hyväksyä valtarakenteissa olevaa mätää, varsinkaan kun kyse on Jumalalle pyhitetyistä asioista, niin on vaikea hyväksyä ja silti pitäisi koska olemme niin epätäydellisiä, niin ristiriitaista kovin välillä.

        -L_S

        Raamatussa lukee, että pidä se mikä hyvää on.
        Aina tulee olemaan mätiä omenia, niistä ei pääse. En tarkoita, että itse olisin joku hyvä hedelmä, no onneksi, kiitos Herralle, en kuulu valtarakenteisiin.

        Niin, ei kaikkea tarvitsekkaan hyväksyä ja oikeasti ei saakkaan hyväksyä.

        Mikä sinusta on valtarakenteissa se mätäpaise?


      • Anonyymi

        Ehkä koko uskonnossa on jokin mätäpaise.

        Tavallaan kun sanoo jotain, sen pitäisi silloin olla näkyvissä myös omassa elämässä ja olisi kait varottava luettelemasta niitä virheitä, koska se silloin velvoittaa, pitää kait olla varma, mihin itsensä velvoittaa. Olen aika epätäydellinen ja en haluaisi olla se ns. tekopyhä ja jos kritisoin muita, minun pitäisi olla kait aika pyhä ja en ole. Ei se silti tarkoita, ettenkö pitäisi monia uskonnon asioita jopa väärinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä koko uskonnossa on jokin mätäpaise.

        Tavallaan kun sanoo jotain, sen pitäisi silloin olla näkyvissä myös omassa elämässä ja olisi kait varottava luettelemasta niitä virheitä, koska se silloin velvoittaa, pitää kait olla varma, mihin itsensä velvoittaa. Olen aika epätäydellinen ja en haluaisi olla se ns. tekopyhä ja jos kritisoin muita, minun pitäisi olla kait aika pyhä ja en ole. Ei se silti tarkoita, ettenkö pitäisi monia uskonnon asioita jopa väärinä.

        Uskon, että tuo kritisoiminen on vain inhimillistä, eikä läheskään ainoa inhimillinen asia meissä ihmisissä. Inhimillisyys ei tee onneksi ainakaan meistä Jumalalle kelpaamattomia tai uskovina jotenkin huonompia kuin muut. Niinkuin Paavali sanoi, että tällaisenaan minä palvelen Jumalaa, hänkin oli vain ihminen ristiriitaisine tunteineen.

        Mikä on sellainen asia, jota pidät vääränä? Onko jokin joka on ihan mahdoton hyväksyä ja ymmärtää?
        En minäkään kaikkea hyväksy tai on vaikea hyväksyä.


      • Anonyymi

        Niitä asioita olisi niin paljon, että pitäisi sanoa, että muuttaisin kaiken ja laittaisin uusiksi, en säilyttäisi mitään vanhasta.
        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä asioita olisi niin paljon, että pitäisi sanoa, että muuttaisin kaiken ja laittaisin uusiksi, en säilyttäisi mitään vanhasta.
        -L_S

        Eikö usko rakennukkin jokaisessa itsessään oman näköiseksi sen mukaan millainen ihminen itse on? Peruasasiat kuten pelastusoppi on sama, mutta se miten koemme ja tunnemme sisimässämme tietyt asiat on meidän omassa sisimmässämme, mielessämme ja sydämmessämme rakentunut henkilökohtainen suhteemme Jumalaan.
        Vaikka uskoisimme ns. Samalla tavalla on se suhde jokaisen itsensä näköinen.

        Muuttaisitko siis uskontoa vai omaa henkilökohtaista suhdettasi Jumalaan, josta uskosi rakentuu? Ja mille perustat, rakentaisit oman uskosi? Entä uskonnon?


      • Anonyymi

        Sen pitäisi olla Jeesuksen näköinen, ei siltä mikin kukin näyttää itsensä mukaan.
        En muuttaisi henkilökohtaista suhdettani Jumalaan. Ei ole minun omaa uskoani, on Hänen uskonsa, Jeesuksen.

        En sano muuta, en enempää, etten puhu yli suuni.


      • Anonyymi

        Monet täällä kirjoittavat kuvittelevat, että kaikki on hubaa ja eivät ymmärrä, että ihminen jonka Jeesus omistaa, ei kuulu edes itselleen, vaan omistusoikeus ja haltijuus on Jeesuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen pitäisi olla Jeesuksen näköinen, ei siltä mikin kukin näyttää itsensä mukaan.
        En muuttaisi henkilökohtaista suhdettani Jumalaan. Ei ole minun omaa uskoani, on Hänen uskonsa, Jeesuksen.

        En sano muuta, en enempää, etten puhu yli suuni.

        Tottakait se on Jeesuksen näköinen muttei ole kahta täysin samanlaista uskoa koska seon jokaisen henkilökohtainen suhde. En osaa selittää ymmärrettävästi, olen huono selittämään tarkoitusperiäni ja siksi minut saatetaan ymmärtää väärin.

        Ja ilman muuta se uskokin on ylhäältä annettu. Mutta se usko on yksilöllinen, henkilökohtainen. Äähh..en osaa selittää.

        Sama se on puhuuko ohi suun tai mitä kun Jumala tietää ne ajatuksemmekin.
        Toisaalta onhan siinä aina se vaara puhumisessa, että joku nappaa siittä jotain oppia ilman raamatun tuntemusta ja joutuu se puhuja vastuuseen. No ilmankos raamatussa lukeekin, että arvioida kaikki kuulemansa.

        Juups että semmottii....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakait se on Jeesuksen näköinen muttei ole kahta täysin samanlaista uskoa koska seon jokaisen henkilökohtainen suhde. En osaa selittää ymmärrettävästi, olen huono selittämään tarkoitusperiäni ja siksi minut saatetaan ymmärtää väärin.

        Ja ilman muuta se uskokin on ylhäältä annettu. Mutta se usko on yksilöllinen, henkilökohtainen. Äähh..en osaa selittää.

        Sama se on puhuuko ohi suun tai mitä kun Jumala tietää ne ajatuksemmekin.
        Toisaalta onhan siinä aina se vaara puhumisessa, että joku nappaa siittä jotain oppia ilman raamatun tuntemusta ja joutuu se puhuja vastuuseen. No ilmankos raamatussa lukeekin, että arvioida kaikki kuulemansa.

        Juups että semmottii....

        Lisään vielä etten tarkoittanut uskomisen olevan sellainen miltä se kenestäkin näyttää vaan tarkoitin syvempää tuntemuksia, elettyä elämää ja tulevaa elämää, se on kaikilla erillainen. Ehkä voidaan puhua myös suhtautumisesta Jumalaan ja vuorovakutuksesta Jumalan kanssa, tarpeista ja ihan kaikesta. Me olemme yksilöitä. Siksi se oma usko vastaa juuri niihin meidän omiin tarpeisiimme. Voi kuulostaa itsekkäältä muttei se sitä ole, vaan usko on lahja, joka täyttää kaikki yksilöiden henkilökohtaiset ja erillaiset tarpeet armosta ja jokainen saa synnit anteeksi armosta. Kauhean vaikea selittää 😂

        No jos verrataan sinun ja minun uskoa, eivät ne ole samanlaisia.


      • Anonyymi

        Useinkaan ihmisen omat tarpeet eivät ole, Jumalalle mieluisia.

        Niin, ei ne samanlaisia taida olla, uskomme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useinkaan ihmisen omat tarpeet eivät ole, Jumalalle mieluisia.

        Niin, ei ne samanlaisia taida olla, uskomme.

        Niinpä, mutta uskon niin, että Hän huolehtii kaikista tarpeistamme, jotka on meille tarpeen.

        Väsyttääkö? Kello jo puolen yön.


      • Anonyymi

        Olen ollut liikaa koneella, mutta ei väsyttäisi muuten.

        Huolehtiiko? Niin sanotaan raamatussa, että Hän välittää tarpeistamme, jos uskoa olisi edes hivenen verran siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut liikaa koneella, mutta ei väsyttäisi muuten.

        Huolehtiiko? Niin sanotaan raamatussa, että Hän välittää tarpeistamme, jos uskoa olisi edes hivenen verran siihen.

        No sama, koneella ihan liikaa.
        Niin ootappa, sanotaanko raamatussa noin? Tarkoitatko, että tarpeidemme täyttäminen on kiinni uskostamme?

        Minä olen ymmärtänyt raamatusta, että Hän antaa sataa ja auringon paistaa kaikkien pelloille. Mutten ole ajatellut koko asiaa terkemmin.


      • Anonyymi

        Jos sillä ei olisi merkitystä uskon kanssa, koko uskolla ei olisi mitään merkitystä.

        Raamattu lupaa, antavansa hyvää Jumalaan uskovalle. Jumala ei kuulemma anna kiveä tai käärmettä, vaan jotain muuta.

        Mutta joo, kait pitäisi mennä nukkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sama, koneella ihan liikaa.
        Niin ootappa, sanotaanko raamatussa noin? Tarkoitatko, että tarpeidemme täyttäminen on kiinni uskostamme?

        Minä olen ymmärtänyt raamatusta, että Hän antaa sataa ja auringon paistaa kaikkien pelloille. Mutten ole ajatellut koko asiaa terkemmin.

        Tarkistin raamatusta matteus 5 38-48.Anteeksi, en pysty sitä linkittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sillä ei olisi merkitystä uskon kanssa, koko uskolla ei olisi mitään merkitystä.

        Raamattu lupaa, antavansa hyvää Jumalaan uskovalle. Jumala ei kuulemma anna kiveä tai käärmettä, vaan jotain muuta.

        Mutta joo, kait pitäisi mennä nukkumaan.

        Tuossa raamatun kohdassa jonka laitoinn, on kirjoitettu se, että Jumala on niin hyvä, että Hän antaa sataa niin vanhurskaille kuin jumalattomillekkin. Minä en usko niin että me uskovat olemme erityisasemassa Jumalan huolenpidon suhteen sen takia, että uskomme, vaan Jumala huolehtii kaikista ihmisistä, voin olla väärässä.


        Uskon Jumalan hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen jokatapauksessa.


      • Anonyymi

        Eli ihminen uskoo vain uskonsa vuoksi, saamatta siitä mitään Jumalalta, se vain on olemassa oleva seikka. Ehkä. Menen nyt nukkumaan, hyvää yötä.


      • Anonyymi

        Uskova Ihminen saa iänkaikkisen elämän kerran Luojansa luona ja uskoessaan Jumalaan, hän jo täällä maailmassa kykenee uskon ymmärryksen kautta, jonka Jumala on antanut, nauttimaan Jumalan johdatuksesta siis tiestä, totuudesta ja elämästä. Ilman uskoa hän ei ymmärtäisi olla kiitollinen ja nauttia noista asioista vaan ne olisivat merkityksettömiä.

        Ihminen saa elämälleen merkityksen ja tarkoituksen kun uskoo. Eikä vain elämälleen vaan kaikkiin kysymyksiin vastauksen.

        Hyvää yötä. Nuku hyvin.


      • Anonyymi

        Edelliselle. Se on sinun uskosi, et sinä voi antaa valmiita vastauksia kuin ne olisi vastaukset joita kaipaisin tai että vastauksesi olisi yhtäkuin totuus. Tavalllaan tällä palstallahan jokainen tuo vain sitä mihin itse uskoo, siis "omaa uskoaan".

        -L_S


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelliselle. Se on sinun uskosi, et sinä voi antaa valmiita vastauksia kuin ne olisi vastaukset joita kaipaisin tai että vastauksesi olisi yhtäkuin totuus. Tavalllaan tällä palstallahan jokainen tuo vain sitä mihin itse uskoo, siis "omaa uskoaan".

        -L_S

        Jokainen voi antaa vastauksia sillä ymmärryksellä mikä hänellä on ja minäkin teen niin, kuulija voi arvioida kuulemansa, onko se raamatun sanan mukainen. Toisinaan on omassa uskossaa tarkastamisen paikka meillä uskovilla, enkä tarkoita nyt sinua vaan jokaista, myös itseäni.

        Totuus löytyy raamatusta tai mitä ajattelet?


      • Anonyymi

        Uskon että totuus on Jeesuksessa, joka on eläväksi tekevä Henki. Raamattu on kirja joka voi olla kuollut kirjain lukijalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon että totuus on Jeesuksessa, joka on eläväksi tekevä Henki. Raamattu on kirja joka voi olla kuollut kirjain lukijalleen.

        Minäkin uskon, että Jeesus on tie, totuus ja elämä. Mutta uskon niin ettei raamattu ole kuollut kirja vaan elävää Jumalan sanaa. Raamatusta löytyy evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta.

        Tai mitä tarkoitat, että raamattu on kuollut kirjain?


      • Anonyymi

        Henki tekee eläväksi. Itsessään raamattu on vain kirja, kuten koraanikin, jota myös pidetään statuksena pyhänä kirjana.

        Kirja ei ole Jumala, kirja ei ole Jeesus, kirja ei ole Henki, kirja on kirja ja olemukseltaan materiaa, jossa itsessään ei ole henkeä kuin kivikin. Elollinen sisältää Hengen, kaikki elollinen on rakennettu elottoman materian ympärille.

        Kyllä Raamatussa kerrotaan tiestä, Jeesuksesta, elolliset ihmiset ovat kirjoittaneet sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henki tekee eläväksi. Itsessään raamattu on vain kirja, kuten koraanikin, jota myös pidetään statuksena pyhänä kirjana.

        Kirja ei ole Jumala, kirja ei ole Jeesus, kirja ei ole Henki, kirja on kirja ja olemukseltaan materiaa, jossa itsessään ei ole henkeä kuin kivikin. Elollinen sisältää Hengen, kaikki elollinen on rakennettu elottoman materian ympärille.

        Kyllä Raamatussa kerrotaan tiestä, Jeesuksesta, elolliset ihmiset ovat kirjoittaneet sen.

        Noin minäkin uskon, että Henki tekee eläväksi raamatun kirjoitukset.

        Miten nukuit viime yönä? Nukutko yleensä hyvin?


      • Anonyymi

        Nukuin hyvin. Näin unta, että eräs nhl uraa tehnyt henkilö oli pitsan paistajana eräässä suomen kaupungissa ja sillä oli oma yritys, vieressä oli muita pitsaliikkeitä, mutta kaikki tuli sinne syömään, muut pitseriat oli tyhjillään, menin sinne, kun siellä oli muita ihmisiä, pitsojen siellä täytyisi olla siis kelvollisia, sen nhl pelaajan kaunis rouvakin työsti siellä niitä pitsoja ja niillä oli tosi kova työ niiden paistamisessa ja niiden kersat pyöri niiden jaloissa siellä keittiössä missä ne teki niitä pitsoja. Ne näytti onnellisilta, vaikka oli paljon työtä ja luulisi nhl urasta tulleen loppuiäksi enemmän kuin hieman rahaa. Hassu uni. Miten sinä nukuit. 😊


      • Anonyymi

        Aika hyvin yleensä nukun, jos aamulla menoa ja en ole mennyt tarpeeksi aikaisin nukkumaan, voi vaikuttaa yöuniin, että ei saa unta ja alkaa laskemaan aikaa, saako nukutuksi tarpeeksi, muutoin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika hyvin yleensä nukun, jos aamulla menoa ja en ole mennyt tarpeeksi aikaisin nukkumaan, voi vaikuttaa yöuniin, että ei saa unta ja alkaa laskemaan aikaa, saako nukutuksi tarpeeksi, muutoin hyvin.

        Kiitos kysymästä, nukuin liian hyvin. Olin ihan pökkyrässä herätessä ja näin monenlaisia ja vilkkaita unia, joita en kunnolla muista. Yöunet on niin tärkeät, hyvä että sinulla on hyvät yöt eikä ole unta häiritseviä tekijöitä.

        Tuo uni oli hauska 😂 Liekköhän itse Patrik Laine seikkaillut unessasi. Mutta siis moni puhuu siittä, että jos menee liian myöhään nukkuun niin menee uni ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymästä, nukuin liian hyvin. Olin ihan pökkyrässä herätessä ja näin monenlaisia ja vilkkaita unia, joita en kunnolla muista. Yöunet on niin tärkeät, hyvä että sinulla on hyvät yöt eikä ole unta häiritseviä tekijöitä.

        Tuo uni oli hauska 😂 Liekköhän itse Patrik Laine seikkaillut unessasi. Mutta siis moni puhuu siittä, että jos menee liian myöhään nukkuun niin menee uni ohi.

        Yleensä nukun n 7 h mutta viime yönä 9 ja se oli liikaa. Pökkyrään meen jos nukun liian kauan. Ostin muuten taivikon 😃 kissat tykkää. Saa varoa etteivät syö sitä.
        Onko suunnitelmia tälle päivää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä nukun n 7 h mutta viime yönä 9 ja se oli liikaa. Pökkyrään meen jos nukun liian kauan. Ostin muuten taivikon 😃 kissat tykkää. Saa varoa etteivät syö sitä.
        Onko suunnitelmia tälle päivää?

        Ei taivikko vaan talvikko :D


      • Anonyymi

        Ei ollut Patrik. 😃 Enkä tiedä emännän ulkonäöstä mitään, enkä heidän lasten lukumäärästä, oikeasti siis...mutta oli laitettu, meikit ja kaikki ihan viimeisen päälle, olisiko ollut tekohiuksetkin, kauniit vaaleat ja tuuheat kuitenkin... niinkuin pitää niiden aina olla edustavia, mukavan oloinen ihminen ja oli kädet täynnä työtä, kävin niiden pitsakeittiössä ja juttelin vaimon kanssa. En kyllä tiedä miksi sinne keittiiöön piti mennä sitäkin jututtamaan, mutta unethan ei ole loogisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taivikko vaan talvikko :D

        Mikä on talvikko? Montako kisua sinulla on?

        Pitäisi lähteä käymään ainakin kaupassa ja ihan varmaan normiaskareita tehdä, pestä pyykkiä mm. Sunnuntaina kauppaan...hyi hyi 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut Patrik. 😃 Enkä tiedä emännän ulkonäöstä mitään, enkä heidän lasten lukumäärästä, oikeasti siis...mutta oli laitettu, meikit ja kaikki ihan viimeisen päälle, olisiko ollut tekohiuksetkin, kauniit vaaleat ja tuuheat kuitenkin... niinkuin pitää niiden aina olla edustavia, mukavan oloinen ihminen ja oli kädet täynnä työtä, kävin niiden pitsakeittiössä ja juttelin vaimon kanssa. En kyllä tiedä miksi sinne keittiiöön piti mennä sitäkin jututtamaan, mutta unethan ei ole loogisia.

        Tykkäätkö pitsasta? Tai jos se mukava blondi veti jutskailemaan kivoja juttuja.
        Mutta nyt on iha hirvijä näläkä. Pittää lähtijä kahtommaa jottai syömistä. Tuntuu että maha painuu selekäruotoo kiinni, nii tyhyjä on 😨 Minähä oon hirvijä hyttyne, en tiijä miksen liho 😩


      • Anonyymi

        En erityisemmin pidä pitsasta, tein kaalikeittoa jokin aika sitten ja se on mielestäni parempaa kuin pitsa.

        Blondit naiset tai muutkaan eivät erityisemmin vedä jutskailemaan "kivoja juttuja".
        Se oli vain uni, josta kerroin ehkä sitten liikaa epäolennaisia seikkoja... voi elämä sinuakin. Uni ehkä kertoi minulle itselleni, ettei tule ihmisiä katsoa ulkokuoren mukaan.


      • Anonyymi

        Harmittaa, että kerroin epäolennaista, koska ihmisillä on taipumus vääntää kaikki asiat kieroon... olen vain jotenkin tiedätkös sillä tavoin "luonnonlapsi", että minä jutustelen niitä näitä, enkä ymmärrä, että muut eivät tee niin. Jos olisin kertonut jutelleeni sen nhl pelaajan kanssa unessa enemmältikin, silloinkin olisit heittänyt tieten, että pitsako se veti vai se nhl pelaaja. Unet ovat vain unia ja ei muuta.


      • Anonyymi

        Talvikko on venäjän kääpiöhamsteri. Ihan tavallisen hamsun näköinen se on. Kissoja on 2 kpl rotujaan Rag doll ja maatiainen. Koirakin on, pystykorva. Tykkäätkö eläimistä?

        Minulla pikkusen omaatuntoa nipsasee, kun käyn pyhäsin kaupassa tai pesen pyykkiä. En usko kuitenkaan, että Jumala paiskaa helvettiin, jos esim maito on loppu ja haet sitä kaupasta tai että likapyykkiä on kertynyt ja peset koneellisen pyykkiä. Joku voi olla toista mieltä asiasta.

        Patrik Laineesta vielä, taitaa olla niin nuori kaveri ettei ole lapsia vielä,

        Arska ei oo ainakkaa vielä nakannut minua pihalle, vaikka hölötän hänen aloituksessaan 😅 kiva kaveri, kun antaa näin jutskailla. Joku toinen olisi voinut heivata ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En erityisemmin pidä pitsasta, tein kaalikeittoa jokin aika sitten ja se on mielestäni parempaa kuin pitsa.

        Blondit naiset tai muutkaan eivät erityisemmin vedä jutskailemaan "kivoja juttuja".
        Se oli vain uni, josta kerroin ehkä sitten liikaa epäolennaisia seikkoja... voi elämä sinuakin. Uni ehkä kertoi minulle itselleni, ettei tule ihmisiä katsoa ulkokuoren mukaan.

        😂😂😂 sori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmittaa, että kerroin epäolennaista, koska ihmisillä on taipumus vääntää kaikki asiat kieroon... olen vain jotenkin tiedätkös sillä tavoin "luonnonlapsi", että minä jutustelen niitä näitä, enkä ymmärrä, että muut eivät tee niin. Jos olisin kertonut jutelleeni sen nhl pelaajan kanssa unessa enemmältikin, silloinkin olisit heittänyt tieten, että pitsako se veti vai se nhl pelaaja. Unet ovat vain unia ja ei muuta.

        En ottanut uneasi niin, enkä tarkoittanut tulkita sitä mitenkään. Heitin vain ajatuksen, että jos se blondi oli mukava ja halusit jutella hänen kanssaan ja viihdyit keittiössä, en muuta ajatellut tai vääntänyt. Minäkään en välitä pitsasta.


      • Anonyymi

        Tykkään eläimistä, minulla on kissa tällä hetkellä. Ihan taviskissa.
        Ai siksi meinasit että kissat eivät söisi sitä talvikkoa, ajattelin sitä joksikin kasviksi, jota kissat menisivät niin mielellään syömään :)

        Minun omatuntoani ei yhtään nipase, vaikka tekisin mitä pyhänä, tämä on päivä vain muiden joukossa, ihminen senkin paikan tähän taisi määrätä kun kalenterinsa keksi. En oikeasti edes ajattele mikä päivä on milloinkin menossa ja saako sinä ja sinä päivänä mitä tehdä, kun jokin asia pitää tehdä, ei siihen viikonpäivä vaikuta.

        Aurora... luulen... että ei hän heivaa ulos meitä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ottanut uneasi niin, enkä tarkoittanut tulkita sitä mitenkään. Heitin vain ajatuksen, että jos se blondi oli mukava ja halusit jutella hänen kanssaan ja viihdyit keittiössä, en muuta ajatellut tai vääntänyt. Minäkään en välitä pitsasta.

        Ja minä otin heti ihteeni... ajattelin, että ny se alakaa... että unissakaan ei saa ihmisten kanssa jutskailla ihan muuten vaan niitä näitä :)


      • Anonyymi

        Niin kissathan syö kasveja. Joulun aikaankin joulutähteä meinasivat pureksia, niin piti antaa pois se kukka.

        Joo kuule, se toinen kissa nuoleskelee huuliaan kun näkee hamsterin, varmaan pitää sitä lounaanaan.

        Minä taas otan löysemmin pyhäsin. Kaaliruuat on minun herkkua, voi että kun olisi nyt kaalilaatikkoa !

        Nukutko päikkäreitä? Osaatko siis nukkua päivisin? Sinä taidat olla paljon syvällisempi ihminen kuin minä ja minä olen vilkas hölösuu.


      • Anonyymi

        Kyllähän kissat voivat syödä hamsterin, meilläkin kissa kun pääsi karuille niin kuului puskasta vain vikinä kun kävi hiiren kimppuun.

        Kaalilaatikossa täytyy olla kunnolla siirappia, ei tietenkään liikaa sitäkään, mutta kuitenkin. Itsetehdyt kaalikääryleet on parhaita, niissä on vain tosi paljon työtä tehdä, sellaista näpertelyä.

        Nukun päikkäreitä jos olen väsynyt, on kausia jolloin olen väsynyt ja nukahtelen päivisinkin, siihen vaikuttavat monet asiat.

        Olen syvällinen, harva varmaan ymmärtää mitä pääni sisällä oikein tapahtuu :) nämä keskustelut varmaan ovat yksi kenttä, johon puran sitä ajatustyötä...mutta osaan olla hölösuukin ja sanoa asioita, joita pidän ainakin itse, että tuli "puhuttua yli suun", toisaalta minussa on sellainen piirre, että olen itseä kohtaan kontrollifriikki, siis miten minun tulisi käyttäytyä, että minun pitäisi osata olla armeliaampi itseäni kohtaan, eikä antaa muiden mielipiteiden vaikuttaa... eli toiset eivät ehkä näkisi sitä hölösuuta minkä itse näkisin, olen pessimisti itseäni kohtaan, muille armollisempi.

        Millainen sinä olet muuta kuin vilkas hölösuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän kissat voivat syödä hamsterin, meilläkin kissa kun pääsi karuille niin kuului puskasta vain vikinä kun kävi hiiren kimppuun.

        Kaalilaatikossa täytyy olla kunnolla siirappia, ei tietenkään liikaa sitäkään, mutta kuitenkin. Itsetehdyt kaalikääryleet on parhaita, niissä on vain tosi paljon työtä tehdä, sellaista näpertelyä.

        Nukun päikkäreitä jos olen väsynyt, on kausia jolloin olen väsynyt ja nukahtelen päivisinkin, siihen vaikuttavat monet asiat.

        Olen syvällinen, harva varmaan ymmärtää mitä pääni sisällä oikein tapahtuu :) nämä keskustelut varmaan ovat yksi kenttä, johon puran sitä ajatustyötä...mutta osaan olla hölösuukin ja sanoa asioita, joita pidän ainakin itse, että tuli "puhuttua yli suun", toisaalta minussa on sellainen piirre, että olen itseä kohtaan kontrollifriikki, siis miten minun tulisi käyttäytyä, että minun pitäisi osata olla armeliaampi itseäni kohtaan, eikä antaa muiden mielipiteiden vaikuttaa... eli toiset eivät ehkä näkisi sitä hölösuuta minkä itse näkisin, olen pessimisti itseäni kohtaan, muille armollisempi.

        Millainen sinä olet muuta kuin vilkas hölösuu?

        Petoja ne on kissat. Kärpänenkin joutuu kissan syömäksi äkkiä.

        Joo voi että ne kaalikääryleet, ihan saa nieleksiä ajatellessa, ovat niin hyviä.

        Niin totta, päivänukahteluun voi vaikuttaa monet asiat niinkuin muutoinkin koko unirytmiin. Minun on todella vaikea nukahtaa päivällä vaikka olisin väsynyt.
        Minusta on hyväkin jos kykenee nukkumaan päivisin, mutta siihen tosiaan vaikuttaa monet seikat niinkuin kerroit.

        Minä olen varmasnkin sellainen, että ajatus juoksee nopeaa niin että puhun ja vastaan liian äkkiä ja kuitenkin äly/ hoksottimet ovat niin hitaat, että tajuan sitten muutaman minuutin päästä homman jujun ja harmittaa kun ehdin mennä jo sanomaan mitä sattuu. No ei se auta, semmoinen oon.

        Niinpä, se on helpompi olla armeliaampi muita kuin itseään kohtaan. Johtuisikohan siittä, että se oma kurjuus on niin läsnä itselle?

        Sinä et ainakaan dementoidu helposti kun käytät aivojasi ja pohdiskelet. Minä taas mennä liihotan helpoimman kautta ja olen sponttaani. Ehkä minulla on tehottomammat aivot kuin sinulla 😂 todennäköisest. Eikä Einsteinilläkin ollut keskivertoa suuremmat aivot


      • Anonyymi

        Kyllä sitä välillä kun on stressaantunut, voi tuntua siltä että dementia iskee jo nyt. Ei vähään aikaan ole ollut sellaista tunnetta onneksi, ettei muista jotain yksinkertaista asiaa, että olisi aivot niin tiltissä. En ole keskivertoa älykkäämpi, vaikka ajattelen paljon, tämä on luonteenpiirre, voi sitä "hölmöjäkin ajatella", kun tykkää ajattelemisesta ;D sanotaan niin, että kaikki tämä on kasvattanut tai koen kasvattaneen minua tuntemaan itseäni, ei siitä muuta hyötyä ole ollut elämään.. voisi jossain määrin kokea siitä olevan haittaakin, voisi tehdä muita asioita ja vain elää elämäänsä niinkuin muutkin tekee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä välillä kun on stressaantunut, voi tuntua siltä että dementia iskee jo nyt. Ei vähään aikaan ole ollut sellaista tunnetta onneksi, ettei muista jotain yksinkertaista asiaa, että olisi aivot niin tiltissä. En ole keskivertoa älykkäämpi, vaikka ajattelen paljon, tämä on luonteenpiirre, voi sitä "hölmöjäkin ajatella", kun tykkää ajattelemisesta ;D sanotaan niin, että kaikki tämä on kasvattanut tai koen kasvattaneen minua tuntemaan itseäni, ei siitä muuta hyötyä ole ollut elämään.. voisi jossain määrin kokea siitä olevan haittaakin, voisi tehdä muita asioita ja vain elää elämäänsä niinkuin muutkin tekee?

        Niin ihmiset ovat erillaisia. Se on vain hyvä tuo itsetuntemus. Minun pitäisi vaihtoehtoisesti keskittyä enemmänkin itseni tutkiskeluun, mutta en tunne sitä aiheena kiinnostavaksi vaikka syytä olisi.

        Niin miten muut vain elää elämäänsä? Koetko olevasi erityisherkkä? Eikö erityisherkät ole pohdiskelijoita?


      • Anonyymi

        No ne vaan elää, jos ne tekee jotain väärin, niin ei ne mene itseensä ja pyytele anteeksi... kun taas itse koen, ettei minulla ole oikeutta koskaan tuntea, että jokin asia olisi väärin ja minua vastaan tehty, en saa koskaan tuntea niin, koska silloin olen huono uskovana ja kyllä siitä varmaan syyllistettäisiin ulkopuoleltakin.... niillä on huolettomampi elämä, koska ne ei kamppaile jatkuvasti itsensä kanssa... haluan tehdä asiat hyvin ja huolellisesti, haluan toimia oikein, olla hyvä... ja teen jatkuvasti töitä sen eteen, että olisin kelpaava ja koen etten kuitenkaan ole koskaan kelpaava, en tarkoita Jumalalle...

        Olenko erityisherkkä, se on vaan sana jollekin, en koe. Reagoin asioihin voimakkaasti niin, että... asiat voivat tuntua kuin en pystyisi hallitsemaan niitä ja voi alkaa ahdistamaan ja pelottamaan,.. mutta tiedän kokemuksesta, että Jumala, voi kääntää täysin jonkin sisimmässä moodin, että ne ajatukset ja ahdistukset ja pelot voivat täysin ja kokonaan väistyä, yhdessä sekunnissa, tuosta vaan... joten, olenko erityisherkkä, en, olen vain mikä olen ja Jumala tekee minusta päivä päivältä jotain vahvempaa. Jos sanoisin olevani jotain, antaisin jollekin vallan, jota en ole Jumalankaan mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ne vaan elää, jos ne tekee jotain väärin, niin ei ne mene itseensä ja pyytele anteeksi... kun taas itse koen, ettei minulla ole oikeutta koskaan tuntea, että jokin asia olisi väärin ja minua vastaan tehty, en saa koskaan tuntea niin, koska silloin olen huono uskovana ja kyllä siitä varmaan syyllistettäisiin ulkopuoleltakin.... niillä on huolettomampi elämä, koska ne ei kamppaile jatkuvasti itsensä kanssa... haluan tehdä asiat hyvin ja huolellisesti, haluan toimia oikein, olla hyvä... ja teen jatkuvasti töitä sen eteen, että olisin kelpaava ja koen etten kuitenkaan ole koskaan kelpaava, en tarkoita Jumalalle...

        Olenko erityisherkkä, se on vaan sana jollekin, en koe. Reagoin asioihin voimakkaasti niin, että... asiat voivat tuntua kuin en pystyisi hallitsemaan niitä ja voi alkaa ahdistamaan ja pelottamaan,.. mutta tiedän kokemuksesta, että Jumala, voi kääntää täysin jonkin sisimmässä moodin, että ne ajatukset ja ahdistukset ja pelot voivat täysin ja kokonaan väistyä, yhdessä sekunnissa, tuosta vaan... joten, olenko erityisherkkä, en, olen vain mikä olen ja Jumala tekee minusta päivä päivältä jotain vahvempaa. Jos sanoisin olevani jotain, antaisin jollekin vallan, jota en ole Jumalankaan mielestä.

        Niinkö? Erikoista.. Mikset saisi tuntea että sinä et saisi tuntea joitain tunteita. Eikö tunteet ole inhimillisiä ja kaikkien omaisuutta eikä vain jonkin tietyn joukon etuoikeus tai riesa jos on huonoista ja kuormittavista tunteista kyse?

        Me varmasti tapeltaisiin kauheasti jos olisimme kaverukset, jotenkin tuntuu nyt siltä. Olemme niin etillaisia että ymmärtäisimmekö toisiamme?

        Minä ajattelen, että erityisherkän piirteitä on jokaisessa jonkin verran. En yleisestikkään tykkää ihmisten määrittelyista ja lokeroimisesta joten olen heti vähän takajaloillani tuon "erityisherkän" määritelmän kanssa. Ehkä olisi ollut parempi kysyä,, että onko sinussa erityisherkkyyttä tai erityisherkkiä piirteitä?

        Poikani on ilmeisesti erityisherkkä muiden tekemien määritel.ien mukaan. Hän on hyvin pohdiskeleva. Olen varmasti tylsää seuraa hänelle, mutta tykkään kuunnella häntä, koska hänellä on mielenkiintoisia juttuja koska hän näkee asioita laajasti ja syvemmin sekä monipuolisesti. Minä taas tykkään kuunnella ihmisiä. Ehkä voin vahvuudekseni lukea sen, että olen aidosti kiinnostunut ihmisistä vaikka olenkin näin pöllö 🐲

        Onko sinusta elämä mielenkiintoista?


      • Anonyymi

        Miksi koet, että tappelisimme niin kauheasti, emmehän tässäkään tappele?
        Et voi tietää sitä ja se on vaan tunne, jossa luulet, ettemme tulisi keskenään toimeen ystävinä. Riidat tulevat usein siitä, että meillä on odotuksia ja toiveita toisiamme kohtaan ja jos emme täytäkään niitä, joko mukaudumme kaikkeen (mukautuminen on vaikeaa, koska voi aina kokea tulevansa hylätyksi tunteineen ja kokea, että on aina itse se, jonka täytyy mukautua)...tai tappelemme ja se ei hyödytä mitään, se vain syö voimavaroja ja voimavarat eivät ole silloin käytössä mihinkään hyvään... tai päästämme joko itsemme pois tai toisen pois ja toteamme, ettei ystävyytemme toimisi.

        Onpa mielenkiintoinen kysymys. Onko elämä mielenkiintoista. Yksi päivä olin vain ihan autossa, ei siinä tilanteessa ollut mitään sen kummempaa kuin se sisin tunne, oli hyvä olla ja ajattelin... että siellähän Sinä olet koko ajan ollut, Sinä olet minun hyvissä hetkissä, silloin kun olen onnellinen (tarkoitan Jeesusta). Tuota... en ole koskaan sillä tavoin kokenut elämää mielenkiintoiseksi, jos puhutaan elämästä siis ihan normaalisti... se on voinut olla pelottavaa, normaalia... valehtelisin jos sanoisin sen olevan mielenkiintoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi koet, että tappelisimme niin kauheasti, emmehän tässäkään tappele?
        Et voi tietää sitä ja se on vaan tunne, jossa luulet, ettemme tulisi keskenään toimeen ystävinä. Riidat tulevat usein siitä, että meillä on odotuksia ja toiveita toisiamme kohtaan ja jos emme täytäkään niitä, joko mukaudumme kaikkeen (mukautuminen on vaikeaa, koska voi aina kokea tulevansa hylätyksi tunteineen ja kokea, että on aina itse se, jonka täytyy mukautua)...tai tappelemme ja se ei hyödytä mitään, se vain syö voimavaroja ja voimavarat eivät ole silloin käytössä mihinkään hyvään... tai päästämme joko itsemme pois tai toisen pois ja toteamme, ettei ystävyytemme toimisi.

        Onpa mielenkiintoinen kysymys. Onko elämä mielenkiintoista. Yksi päivä olin vain ihan autossa, ei siinä tilanteessa ollut mitään sen kummempaa kuin se sisin tunne, oli hyvä olla ja ajattelin... että siellähän Sinä olet koko ajan ollut, Sinä olet minun hyvissä hetkissä, silloin kun olen onnellinen (tarkoitan Jeesusta). Tuota... en ole koskaan sillä tavoin kokenut elämää mielenkiintoiseksi, jos puhutaan elämästä siis ihan normaalisti... se on voinut olla pelottavaa, normaalia... valehtelisin jos sanoisin sen olevan mielenkiintoista.

        No kun tokaisisin varmaankin sinulle jotain tyyliin, että älä aina ajattele noin vaikiasti tai että oo jo kunnolla ja lopeta tuo kritisoiminen tai jotain muuta yhtä älykästä ja hempeää ja loukkaisin sinua. Olen niin suoraan puhuja 😣 toisaalta annan myös myönteistä palautetta ja kehuja kun on aihetta. Tai voisin sanoa, että syö nyt vaan se pullasi loppuun, ei sinussa mitään vikaa ole. Huh huh. Olen varmasti kauhea ihminen 😱 ja pahinta kaikesta, että pistäisin kaiken leikiksi ja sinusta tuntuisi etten välitä sinusta ja olet pelkkä vitsi. Saatan nimittäin laukoa huumoria väörissä paikoissa.

        Jännä juttu, ettet koe elämää mielenkiintoiseksi. Minusta maailma on niin täynnä mielenkiintoisia juttuja ja elämä itse on mielenkiintoista. Ihan kuin olisin ja eläisin karkkikaupassa. Jotkut karkit on pahoja ja jotkut hyviä mutta silti mielenkiintoinen kauppa.

        Luen kyllä ajatuksella kaiken mitä kirjoitat vaikken anna kaikkeen kirjoittamaasi vastinetta.

        Oletko ennemmin tunne tai järki ihminen?


      • Anonyymi

        Olen tunneihminen ehdottomasti. Järkeä minulla on aika vähän... no, osaan minä ajatella ihan järkevästikin, mutta en ole matemaattinen tai sillä tavoin... mutta on varmaan sellaista maalaisjärkeä jonkin verran, ja sosiaalista tunnejärkeä varmaankin jonkin verran, että osaan samaistua asioihin, miltä jostakin saattaisi asia tuntua.

        Minusta olisi mukava jos sanoisit suoraan ja jos minä jotain sanoisin suoraan, että voisimme tietää, että toinen ei suutu tai jos ottaa nokkiinsakin niin tulee kuitenkin takaisin, että voi luottaa toisen olemassaoloon. Hylätyksi tulemisen tunne, on vaikeimpia tunteita. Olisi mukava, jos voisimme keskustella asiat halki, että jos toinen loukkaakin sanoillaan, niin tietäisi, ettei toinen tarkoita sitä niin voimakkaasti vaikka... puhun nyt luottamuksesta, sellaisesta syvemmästä luottamuksesta toiseen, että ei aina tarvitse miettiä, miksi toinen ei näytä välittävänsä lainkaan, onko toisen elämässä vai ei... ystävyyskin tarvitsee jotain sellaista, ettei sitä ole vain "täysin yksi ja sama tai whatever onko olemassa"... ihmiselle on tärkeää saada kokea olevansa tärkeä ja sitä varten on ystävyys.

        niin... voit olla oikeassa, ettei meistä olisi ystäviksi... säikähtäisit, ettet pääse minusta lainkaan eroon ;D ja juoksisit karkuun... ihmettelisit miksi se kokee ystävyydenkin noin syvällisesti :D


      • Anonyymi

        Sekään ei ole välttämättä mukavaa, jos toinen ei uskalla sanoa asioita sen pelossa, että saa toisen suuttumaan tai kuohuksiin... sitten kun ne sanahanat on kiinni, niin ei ole enää mitään aidosti sanottavaa ja koko ystävyyskin kuolee, kun ihmiset eivät voi olla aitoja keskenään. Tärkeää on, että on rakastettu sellaisena kuin on, ettei tarvitse esittää roolia kelvatakseen. Kun sinä tunnet minut ja minä tunnen sinut ja kuitenkin hyväksymme toisemme ja koemme olevamme rakastettuja ja välitettyjä siltikin, heikkouksistamme ja vahvuuksistamme huolimatta, se jos mikä on palkitsevinta ja löytämisen arvoista.


      • Anonyymi

        Eli tunneihminen... minulla ehkä on ajatukset hieman "korkealentoiset" kuten huomaat :D


      • Anonyymi

        Ei minua oikeastaan pelota, että loukkaan ja varmasti osaat kertoa jos niin teen? Mutta kunhan vain kerroin millainen voin olla.
        Kyllä minä taidan olla sellainen, että tarvitsen tilaa ympärilleni, enkä sitoudu herkästi. Ystävystyn hitaasti.
        En osaa ajatella, onko ajatuksesi korkealentoisia, varmaan kerran niin sanot, itse tunnet itsesi paremmin.
        Oikeastaan en edes kunnolla osaa määritellä millaisia korkealentoiset ajatukset ovat 😂 en tajuaisi niitä sellaisiksi.


      • Anonyymi

        Niin, ystävyys on sitoutumista myös.

        ... ahdistaisin sinua ja kokisit ettei sinulla ole tilaa hengittää, odottaisin ystävyydeltä liikaa, odottaisin olevani tärkeä ja välitetty ja odottaisin sen osoittamista myös... minäkin ystävystyn hitaasti, koska se vaatii sitoutumista, jos oppii tuntemaan toisen ja sitten se satuttaa loppuviimein, aina. Siksi ystävyys, ei ole kaikkia varten ja kaikkialla.

        :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minua oikeastaan pelota, että loukkaan ja varmasti osaat kertoa jos niin teen? Mutta kunhan vain kerroin millainen voin olla.
        Kyllä minä taidan olla sellainen, että tarvitsen tilaa ympärilleni, enkä sitoudu herkästi. Ystävystyn hitaasti.
        En osaa ajatella, onko ajatuksesi korkealentoisia, varmaan kerran niin sanot, itse tunnet itsesi paremmin.
        Oikeastaan en edes kunnolla osaa määritellä millaisia korkealentoiset ajatukset ovat 😂 en tajuaisi niitä sellaisiksi.

        Enkä säikähdä vähästä. Olen ajatellut, että se etu tällaisissa jähmeämmissä aivoissa on, että unohdan melko nopeasti loukkauksetkin tai jos joku hermoaa. Pyyhkiytyy pois ne ikävät asiat ja taas aloitan kuin puhtaalta pöydältä.
        Hei muutes, missähän se sinun härnääjäsi, se hupainen mies täältä palstalta, en nyt muista nimimerkkiään. Uhkasi tulla aina meidän keskustelujemme väliin 😅voi apua 😂


      • Anonyymi

        Todellisesti minulla ei ole enää nykyään ollut tarvetta ystävyyteen. En jaksaisi uusia ihmisiä elämässäni enempää sillä tavoin päästää kovinkaan lähelle... vaikka voi näyttää että päästää lähelle, kirjoitan ehkä sillä tavoin, että näyttää kuin olisin avoin kirja.... niin oikeastaan, minulla ei ole tarvetta tutustua lähemmällä tasolla uusiin ihmisiin, sillä tavoin, että he oppisivat tuntemaan kuka olen ja mikä olen... ei sellaisessa olisi mitään mieltä oikeastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ystävyys on sitoutumista myös.

        ... ahdistaisin sinua ja kokisit ettei sinulla ole tilaa hengittää, odottaisin ystävyydeltä liikaa, odottaisin olevani tärkeä ja välitetty ja odottaisin sen osoittamista myös... minäkin ystävystyn hitaasti, koska se vaatii sitoutumista, jos oppii tuntemaan toisen ja sitten se satuttaa loppuviimein, aina. Siksi ystävyys, ei ole kaikkia varten ja kaikkialla.

        :)

        Ei sitä tiedä ahdistuisinko, tuo voi olla vain tunne.
        En ole tosin koskaan vielä ahdistunut mistään suhteistani. Tämä palsta sen tekee. Tämä ympäristö on vieras ja outo. En luota tähän paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enkä säikähdä vähästä. Olen ajatellut, että se etu tällaisissa jähmeämmissä aivoissa on, että unohdan melko nopeasti loukkauksetkin tai jos joku hermoaa. Pyyhkiytyy pois ne ikävät asiat ja taas aloitan kuin puhtaalta pöydältä.
        Hei muutes, missähän se sinun härnääjäsi, se hupainen mies täältä palstalta, en nyt muista nimimerkkiään. Uhkasi tulla aina meidän keskustelujemme väliin 😅voi apua 😂

        En tiedä, luultavasti jokin "hahmo", joka on tehty uskovien härnäämiseksi... niitä on näillä palstoilla varmaankin paljon, ainakin ollut, nyt on ollut rauhallisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisesti minulla ei ole enää nykyään ollut tarvetta ystävyyteen. En jaksaisi uusia ihmisiä elämässäni enempää sillä tavoin päästää kovinkaan lähelle... vaikka voi näyttää että päästää lähelle, kirjoitan ehkä sillä tavoin, että näyttää kuin olisin avoin kirja.... niin oikeastaan, minulla ei ole tarvetta tutustua lähemmällä tasolla uusiin ihmisiin, sillä tavoin, että he oppisivat tuntemaan kuka olen ja mikä olen... ei sellaisessa olisi mitään mieltä oikeastaan.

        No ei se varmaankaan hakemalla tulekkaan, ystävyys, vaan tulee, jos on tullakseen ajan kanssa ja pikku hiljaa syntyy se luottamus ja kaikki muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä tiedä ahdistuisinko, tuo voi olla vain tunne.
        En ole tosin koskaan vielä ahdistunut mistään suhteistani. Tämä palsta sen tekee. Tämä ympäristö on vieras ja outo. En luota tähän paikkaan.

        Niin tällä palstalla on niin paljon ihmisiä, ettei voi tietää kaikkien aikeista, onko kukakin milläkin mielellä liikenteessä, ihmiset voivat olla aika julmia ja kokevat oikeutetuksi tekonsa, harvoin näkevät olevansa vastakkain tuntevan ihmisen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se varmaankaan hakemalla tulekkaan, ystävyys, vaan tulee, jos on tullakseen ajan kanssa ja pikku hiljaa syntyy se luottamus ja kaikki muu.

        No ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se varmaankaan hakemalla tulekkaan, ystävyys, vaan tulee, jos on tullakseen ajan kanssa ja pikku hiljaa syntyy se luottamus ja kaikki muu.

        Ja minä puolustelin muka sinua 😂😂😂 voi että naurattaa jälkikäteen. Siis minua kait pelotti, että se mies saa houkuteltua sinut tms ja muutoinkin oli kova manipuloimaan, pelottava tapaus suorastaan. Niinkuin et muka itse osaisi pitää puoliasi, mutta niin ärsytti se manipulointi, että meinasi minun aivot lentää kuuhun kun niin raivostutti 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tällä palstalla on niin paljon ihmisiä, ettei voi tietää kaikkien aikeista, onko kukakin milläkin mielellä liikenteessä, ihmiset voivat olla aika julmia ja kokevat oikeutetuksi tekonsa, harvoin näkevät olevansa vastakkain tuntevan ihmisen kanssa.

        TO on tämän sometuksen ongelma. Sanotaan mitä sattuu kun ei joudu anonyyminä vastuuseen puheistaan.


      • Anonyymi

        Se hahmo ei vaikuttanut kovin aidolta ja jos olisi ollut aito tapaus, niin olisi ollut aika pelottava. En tiedä mihin ihmeeseen se olisi saanut "manipuloitua", kun se oli vain pelottava. En oikeassa elämässä mitenkään "hurvittele", palstahemmo sai minut näyttämään naurettavalta, ja sitähän se halusi ja sen sai, koska en osannut sanoa sille, että se on typerä kaikkine juttuineen mitä se kirjoitti, sehän oli minua vastaan suunnattu asia, tehdä pilaa... olen tottunut tällä palstalla siihen.... mutta se on oikeastaan kiusaamista, vaikka tekijä ei sitä ehkä osaa havannoida niin.


      • Anonyymi

        Tietenkin kirjoittelin sille, että olisin voinut olla kirjoittamatta.. ja varmaan typerältä jos näytin sain ihan itse näyttämään itseni typerältä, toisaalta.... mutta toimittu ja kirjoitettu miten on... ja oikeastaan kun se hahmo oli pilahahmo, niin onko jotain vahinkoa tapahtunut... siis reaalisesti, se oli sille hahmollekin leikkiä ja no, olen tosikko, en osaa niitä leikkejä.


      • Anonyymi

        Ja otan toisaalta vastuun siinä, että myönnnän olleeni leikissä mukana, että olen kirjoittanut asioita, joita olisin voinut jättää kirjoittamatta. En oikeastaan tehnyt toisaalta väärinkään kirjoitellessani sille, mutta ne jutut eivät olleet kovin järkeviä, vaan vaikutti minun osaltani siltä kuin olisin ollut jokin naurava bimbo ja saatoin sen kautta häpeään uskon Kristukseen Jeesukseen, kun bimbona naureskelin kirjoituksissani mukana..... eli sillä tavalla ajatteltuna, en kirkastanut Jeesusta en sitten lainkaan. En toiminut järkevästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se hahmo ei vaikuttanut kovin aidolta ja jos olisi ollut aito tapaus, niin olisi ollut aika pelottava. En tiedä mihin ihmeeseen se olisi saanut "manipuloitua", kun se oli vain pelottava. En oikeassa elämässä mitenkään "hurvittele", palstahemmo sai minut näyttämään naurettavalta, ja sitähän se halusi ja sen sai, koska en osannut sanoa sille, että se on typerä kaikkine juttuineen mitä se kirjoitti, sehän oli minua vastaan suunnattu asia, tehdä pilaa... olen tottunut tällä palstalla siihen.... mutta se on oikeastaan kiusaamista, vaikka tekijä ei sitä ehkä osaa havannoida niin.

        Eikä onnistunut. EtKä näyttänyt naurettavalta ollenkaan vaan ihan normilta. Jos joku muuta väittää niin katsokoon peiliin ja heittäköön ensimmäisen kiven. Se on kuule helppo huudella muiden sivusta mitä vaan kun ei oo itellä paskat housuissa.

        Jos totta puhutaan, en edes muista miten reagoit hänen kirjoituksiinsa. Ei jäänyt oikein muuta mielikuvaa koko episoodista kuin hämmennys siittä ihmisestä. Se tuli ja touhusi hetken kuin jokin pörriäinen ja hävisi sitten. Minua kait huvittaa nyt jälkikäteen. Taisi kysyä kättänikin jossain käänteessä 😅😅😅
        No samapa tuo, kaikkea täälläkin voi tapahtua. Mutta palstaan en luota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja otan toisaalta vastuun siinä, että myönnnän olleeni leikissä mukana, että olen kirjoittanut asioita, joita olisin voinut jättää kirjoittamatta. En oikeastaan tehnyt toisaalta väärinkään kirjoitellessani sille, mutta ne jutut eivät olleet kovin järkeviä, vaan vaikutti minun osaltani siltä kuin olisin ollut jokin naurava bimbo ja saatoin sen kautta häpeään uskon Kristukseen Jeesukseen, kun bimbona naureskelin kirjoituksissani mukana..... eli sillä tavalla ajatteltuna, en kirkastanut Jeesusta en sitten lainkaan. En toiminut järkevästi.

        No kukapa sitä aina ja joka hetkessä muistaa kirkastaa Jeesusta. Semmosia me ihmiset ollaan, kaksijakoisia. Uskomattomat kuvittelee, että uskovaiset on jotain pyhiä yli-ihmisiä, no ei oo ei. On vissiin suurikin järkytys heille huomata, että uskovakin on vain ihminen ja toisille jopa halveksunnan aihe. Ottaa aivoon tommone.


      • Anonyymi

        Se hahmo sai minut tuntemaan naurettavalta itseni, ihan täysin pelleksi tunsin itseni.... se kirjoitti että olen sen ainoa oikea rakkaus, ja kohta oli sinun kättäsi pyytämässä... se sai minut tuntemaan itseni hölmöksi, koska olen jollain tasolla kaivannut ihmisten hyväksyntää ja välittämistä ja rakkautta ja se hahmo teki kuin siitä kaikesta satiiria.


      • Anonyymi

        Enhän minä oikeasti siis ajatellut, että ottaisin tosissani jonkin tuntemattoman nimimerkin jutut....mutta se tuntuu syylliseltä olotila, kokea... että se tuntui hyvältä, kun joku sanoi että olen rakastettu... ei silllä tavoin irstaalla tavalla, vaan että olisi välitetty aidosti. Minulla oli tarve olla rakastettu ja siitä tehtiin sillä tavoin pilaa ja satiiria, ehkä ymmärtämättä, että se sattui kuitenkin... koska eihän se ollut totuus siinä jutussa... mutta olin vähän kuin tyhmä koulukiusattu urpo, jolle nauretaan kun ei se ymmärrä muutenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se hahmo sai minut tuntemaan naurettavalta itseni, ihan täysin pelleksi tunsin itseni.... se kirjoitti että olen sen ainoa oikea rakkaus, ja kohta oli sinun kättäsi pyytämässä... se sai minut tuntemaan itseni hölmöksi, koska olen jollain tasolla kaivannut ihmisten hyväksyntää ja välittämistä ja rakkautta ja se hahmo teki kuin siitä kaikesta satiiria.

        Niinkö se teki että vannoi rakkauttakin, en muista kaikkea 😂😂😂😂
        Melkoinen pelle oli se itse 😅
        Tekihän se sitä vissiin minunkin kanssani, ehkä tai jollain tasolla ainakin.
        Mutta kasvojasi et ole menettänyt, ei mitään hätää. Et ole yhtään huonompi tai arvottomampi tms tapahtuneen jälkeen.

        Mutta nyt muistan, se oli psyykkausta. Juuri niin, sitä se oli. Erittäin taitava osyykkaamaan ja manipuloimaan ja se ei ollut tervettä ja siksi vihastuin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä oikeasti siis ajatellut, että ottaisin tosissani jonkin tuntemattoman nimimerkin jutut....mutta se tuntuu syylliseltä olotila, kokea... että se tuntui hyvältä, kun joku sanoi että olen rakastettu... ei silllä tavoin irstaalla tavalla, vaan että olisi välitetty aidosti. Minulla oli tarve olla rakastettu ja siitä tehtiin sillä tavoin pilaa ja satiiria, ehkä ymmärtämättä, että se sattui kuitenkin... koska eihän se ollut totuus siinä jutussa... mutta olin vähän kuin tyhmä koulukiusattu urpo, jolle nauretaan kun ei se ymmärrä muutenkaan.

        Etkä ollut urpo, olit ihminen. Reagoiva ja tunteva ihminen.


      • Anonyymi

        No en tiedä pystyikö sitä ottamaan tosissaan, koska se meni kuitenkin överiksi, että koko ajan ajattelin sen olevan hahmo.... ei sillä väliä enää. En tiedä miksi syyllistän itseäni muiden toimista, ottivathan siihen muutkin kirjoittajat osaa ja luulivat jotenkin koko juttua aidoksi ja ehdaksi asiaksi ja... no heille se meni niin täydestä että muistan heidän kauheilleen asioita ja meitä kahtakin kirjoittajina.... mutta eivät he koskaan tule kokemaan syyllisyyttä siitä, että he uskoivat valheita... no, anyway.... tätä tarkoitan, että joskus tuntuu, että kannan muidenkin uskovien asioita, ja joudun raahaamaan perille heidätkin... he saavat halveksua ja sättiä ja otan kaiken osan kaikesta ja annan ammusten haavoittaa ja satuttaa ja niitä ammuksia lentelee niin "omilta" kuin niiltäkin jotka eivät usko.


      • Anonyymi

        Minuakin taisi täällä joku moittia kun kirjoittelin hänelle 😂 en oikeasti muista enää hyvin. Se oli ihan naurettava juttu minusta ja itsellenikin nauran. Ajattelin, että kyselen häneltä hänestä itsestään kun oli minulle erillainen kohtaaminen ja hän suostui jutskailemaan, mutta eihän siittä mitään tullut kun hän alkoi ihan höpöksi 😂


      • Anonyymi

        se on hirveän sekoittavaa, koko pakkaa, että niihin juttuihin osallistuvat uskovat... luulen että se tapahtuu niin... että joku heittää jonkin syötin ja uskovat, heidät on helppo saada pilkkaamaan, sättimään, osoittamaan sormella... ja heikoimmat tallataan siinä taistossa, me olemme se ruoka, joka raadellaan ja hakataan... virtuaalisesti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en tiedä pystyikö sitä ottamaan tosissaan, koska se meni kuitenkin överiksi, että koko ajan ajattelin sen olevan hahmo.... ei sillä väliä enää. En tiedä miksi syyllistän itseäni muiden toimista, ottivathan siihen muutkin kirjoittajat osaa ja luulivat jotenkin koko juttua aidoksi ja ehdaksi asiaksi ja... no heille se meni niin täydestä että muistan heidän kauheilleen asioita ja meitä kahtakin kirjoittajina.... mutta eivät he koskaan tule kokemaan syyllisyyttä siitä, että he uskoivat valheita... no, anyway.... tätä tarkoitan, että joskus tuntuu, että kannan muidenkin uskovien asioita, ja joudun raahaamaan perille heidätkin... he saavat halveksua ja sättiä ja otan kaiken osan kaikesta ja annan ammusten haavoittaa ja satuttaa ja niitä ammuksia lentelee niin "omilta" kuin niiltäkin jotka eivät usko.

        Niin taisi olla, että huoraksi haukuttiin 😅mutten tiedä oliko haukkuja oikeasti joku uskovista tai palstahengen riivaama provo.

        No kaikki on ohi ja mennyttä ja anteeksi annettu minun puolelta ja pyysin jo silloin anteeksi aiheuttamaani häiriötä. Ollaan me ihmiset sitten hauskoja otuksia ja minä erityisesti erittäin tyhmä 😅😅

        Mutta hei aattelepoa, jos oisinkin suostunut kosintaan ja lätkässyt tänne nimeni, puhelinnumeroni ja osoitteeni 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on hirveän sekoittavaa, koko pakkaa, että niihin juttuihin osallistuvat uskovat... luulen että se tapahtuu niin... että joku heittää jonkin syötin ja uskovat, heidät on helppo saada pilkkaamaan, sättimään, osoittamaan sormella... ja heikoimmat tallataan siinä taistossa, me olemme se ruoka, joka raadellaan ja hakataan... virtuaalisesti...

        Minun uskovat tutut ovat niin rikkinäisiä ja särkyneitä jokainen omalla tavallaan, etteivät heittele kiviä.

        Koska minulla on hyvä kuva ja kokemus uskovista niin siksi epäilen lujasti, ovatko täällä jokainen itseään uskovaksi sanova uskovainen vai onko vain provoilemassa palstalla.

        Osa voi olla hämmentämässä ja saattamassa uskovia huonoon valoon tekeytymällä uskivaksi ja käyttäytymällä huonosti. En luota palstaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun uskovat tutut ovat niin rikkinäisiä ja särkyneitä jokainen omalla tavallaan, etteivät heittele kiviä.

        Koska minulla on hyvä kuva ja kokemus uskovista niin siksi epäilen lujasti, ovatko täällä jokainen itseään uskovaksi sanova uskovainen vai onko vain provoilemassa palstalla.

        Osa voi olla hämmentämässä ja saattamassa uskovia huonoon valoon tekeytymällä uskivaksi ja käyttäytymällä huonosti. En luota palstaan.

        Niin tuolla edellisellä viestillä viittaan niihin jotka uskovina haukkuvat muita uskovia yms niin voi olla, ettei nuo haukkujat ole edes uskovia vaan heidän tarkoituksenaan on käytöksellään osoittaa uskovat haukkujiksi ja hyvin hyvin ilkeiksi ihmisiks niin että jos joku epäuskovainen tulee palstalle ajattelee, että hyi millaisia nuo uskovat ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuolla edellisellä viestillä viittaan niihin jotka uskovina haukkuvat muita uskovia yms niin voi olla, ettei nuo haukkujat ole edes uskovia vaan heidän tarkoituksenaan on käytöksellään osoittaa uskovat haukkujiksi ja hyvin hyvin ilkeiksi ihmisiks niin että jos joku epäuskovainen tulee palstalle ajattelee, että hyi millaisia nuo uskovat ovat.

        Mistä sitä tietää mitä kukaan on näillä palstoilla? Oletko sinäkään se mikä sanot olevasi? Sinä olet mukavan tuntuinen, mutta en voisi tietää mikä olet oikeasti. Mihinkään ei taida voida luottaa näillä palstoilla.

        -L_S


    • Anonyymi

      Uuden maailman käännös. Joh.1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli jumala. Uusi Testamentti 1938 käännös. Joh.1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumala.

      • Anonyymi

        Antikristuksen antti, tiedätkö, että hellareilla ovat omat Raamatut , eivätkä hellarit kaipaa jumalattoman pakanapapin Raamatun silppuja.


      • 😁😄😃


      • auroraboreallis kirjoitti:

        😁😄😃

        Ai että "arska"...


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Ai että "arska"...

        Niinpä niin, depä se 😉 Tuliko tämä viestisi väärään paikkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä niin, depä se 😉 Tuliko tämä viestisi väärään paikkaan?

        Tais tulla. No mitä pienistä.t.ab


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tais tulla. No mitä pienistä.t.ab

        No niinpä.


    • Anonyymi

      Arvoisat, sisaret ja veljet.

      Aloittaja on pitkän linjan kirjoittaja palstalla, tunnemme hänet ihanana auroraborealliksena.

      Uskovat sisaret ja veljet, me hylkäsimme hänet.
      Pyydän anteeksi Sari sinulta sitä, että olemme tehneet niin sinulle.

      Jumala silti ei ole sinua hylännyt.

    • Anonyymi

      "Auroraborealis"; painavaa asiaa Sinulle.
      Olen lukenut joitakin kirjoituksiasi. Mielikuva, joka on syntynyt sinusta, on epämääräinen.
      Välillä kirjoitat asiaa, välillä menee metsään, ja kunnolla....

      Ollaan joko Kristuksessa, tai sitten ei. Ei ole välimuotoa.
      Jos uskot Jeesukseen, Jumalan Poikaan, pysyt Hänessä.

      Jumalan Sana yksin riittää. "Uuden maailman" - käännös on ihmisten oppia, ei Jumalan.
      Jos lähdet seuraamaan ihmisoppeja, se on loputon suo. Ja mikä pahinta, vie eroon Jumalasta.

      Ihmisiä voi olla hyvin miellyttäviäkin, ryhmistä riippumatta.
      Jumalan ihmiset voidaan kokea epämiellyttävinä; he kun kertovat totuuden. Ja se voi sattua. Sinä päätät; etsitkö ihmisten kunniaa, vai Jumalan kunniaa.

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus!


      • Anonyymi

        Nooh- kertaushan on opintojen äiti. Sanoo vanha kansa. ON ihan sama mitä kirjaa lukee ja vaikka lukis sen kirjan sataan kertaan ja osais siitä puolet ulkoa. Sillä ei ole mitää merkitystä- ei mitään. VAIKKA Jeesuskin on tekstitetysti sanonut jotakin, jotakin asiaa ja opetusta ja vertausta. Niin ei kumminkaan ole mennyt asia perille, vaikka ihminen on uskova ja tunnustaa uskonnollisuutensa. Tajuan hyvin ihmistä, joka tuntee tulleensa hylätyksi, petetyksi, ahdistuneeksi...ja muuta ikävää. OTTEITA elävästä elämästä. Ja tää ny ei varsinaisesti liittyny mitenkään tähän aatoksien ja keskustelujen ketjuun...kommentti on kumminkin, niinkuin tuola vähä varemmin jo aamusella kommentoin. Raamattu itsessään on kirjakokonaisuus, ja siitä voi lukea aina sitä, mitä itse fiiliksen mukaan tuntuu. Iloon ja murheeseen. Vaikkapa kannesta kanteen, pikkuhiljaa. Noh-täytyy vissiin alkaa viettämään tätäkin sapattia. Onhan ny pyhäpäivä.

        T: eräs elämää opetteleva.


      • Anonyymi

        Onko eroa "Raamattu kansalle, luterilainen käännös ja uuden maailmankäännös.
        Käännöksiä kaikki Kansalle käännös on helluntalaisten mutustelema ja pureskelema näköispainos, luterilaisilla marttipojan käännös tavallaan, siitäkin kiistelivät - ja uusi maa ja taivas, eli tarkoittaako tuo jahvettilaisten käännös sitä uutta - kuitenkin perujuuri on kuningas jaakon pohjia.
        Mutta todellisilta jahvettilaisilta ei taida olla selitystä, eli näiltä Abarham.- uskoisilta. Kirjoituksethan viittasi - Jeesukseen, jos olisivat uskoneet.
        Tämä uusi - ja testamentti on myöhäispainosta.
        Kirjakääröjen kanssa ensin temuttiin ja sen Jeesus hyväksyi kirkastamaan Häntä.
        Monet pitävät näin uusia käännöksiä, kuin pyhää lehmää - rikkumattomana, niin, että jo vanhankin heittävät nurkkaan.


    • Anonyymi

      Kokeilepas lukea Raamattu sata kertaa ja opettele siitä puolet ulkoa.

      • Anonyymi

        Ja sitten, mitä hyötyä on ulkoaopettelulla? Kehumistarkoituksessako? Ja mikä osa siitä pitää ulkona lukea, että osaa ulkoa


    • Anonyymi

      2Tim.3:15 Biblia (1776) Ja ettäs jo lapsuudessa olet Pyhän Raamatun taitanut, joka sinut taitaa autuuteen neuvoa, sen uskon kautta, joka on Kristuksessa Jesuksessa. Ps.119:130.

      • Anonyymi

        Miksi sinä, antti wuoltee et ole tehnyt parannusta ja lähtenyt seuraamaan Pyhien kirjoitusten neuvoja???


    • Anonyymi

      auroraboreallis, sinun on luovutettava elämäsi ehdoitta Jeesukselle, jos sinä aiot pelastua. Sinun on luotettava Jeesukseen enemmän kuin kehenkään muuhun, enemmän kuin itseesi. Jeesus on kuollut ristillä sinun puolestasi, eikö se riitä sinulle vakuudeksi.

      • Juu. En ole mitenkään sitoutunut Jehovan oppeihin ja ne eivät olleet syy heidän kokouksissa istumiseen.tarvitsen armoa. Olen tehnyt paljon kyseenalaista.esm.tällä palstalla ja nyt kaduttaa. Onneksi on risti ja armo.kiitos sinulle. Ja jumalalle.


      • Anonyymi

        Risti ja armo on toivomme ja ankkurimme! Et ole tehnyt mitään peruuttamatonta. Jumala ei onneksi jätä luotuaan noin vain! Eteenpäin! Salopuu!


      • Anonyymi

        Sekin huvittaa, kun toiset puhuu paalusta, toiset tosissaan rististä ja vahdataan taiteilijoiden töitä, sekä niistä kiistellään.
        Jokainen hieman metässä jutuissaan.
        Jeesus kuljetti poikkipuun pääkallopaikalle ja se yhdistettiin siihen pystypaaluun. Risti on jo itsessään niin painava ettei sitä tervekään kuljeta, saati sitten rääkätty ja hakattu ihminen, kuten sana tästä Jeesuksesta opettaa.
        Eli se "paalu" oli oikeampi siihen matkaan, ts. poikkipuu.
        No, mitä se saa aikaiseksi = kiista.

        Aivan tyhjänpäiväinen tämänpäivän tulkintahaaste, kun kukin yrittää todistaa, ikäänkuin olisi ollut silminnäkijä.
        Ei siellä ole teistä kukaan ollut näkemässä, mutta taiteilijoiden töitä olette vahdanneet ja se on ikäänkuin hedelmänä sitten ravinnut kiistanalaisuuteen asti.

        Eli jahvettilaiset ovat kiistassaan päätynyt ko. kuvausmalliin, virheellisesti, ja kristityt raahaavat koko ristinsä, ikäänkuin vanhurskaampana. Heh, siihen.

        Ristikö toivon ankkuri. No siinämielessä jos se saa näkemään omat syntinsä, eli sen, että tulipa tehtyä risti. No, mitä minä ristillä tein?
        No, naulasin sen sijaisuhrini sinne ristille. ja nyt palvon sitä ristiä, että onnistuipas ja kannan se kirkkooni todistuskappaleeksi omista töistäni.

        Toiset katselevat taas Uhrikaritsaa ja uskovat sijaiseen - eli tavallaan se "pääsiäislammas" joka täytti ja sovitti syntiemme mitan, niin siihen voittoon katsotaan ja todistetaan, eli Jumalantyöhön.
        Toiset sitten vahdatkoon omia töitään ja sitä ristiä. Hommahan se on sekin ja sitten saarnataan, kuinka se risti pelastaa - siis omat työt. Siksipä siihen Jumalantahtoon ei tarvitakaan turvautua, riittä risti - omat työt.
        Jumalantyönä sijaista ei katsota. Saattaisipa tulla sydämeen asumaan, sekä kertoa tahdostaan, minkä mukaan se vaellus toteutuu.

        Eli kahdenlaista on näköalaa... Ristin vahtiminen ja sijaisuhriin turvautuminen.


    • Anonyymi

      On hyvä että tässä ajassa on ystäviä ja kun maailmanihmisiä on paljon niin on totta että potentiaalisesti ystäviä, persoonaltaan samanlaisia on heidän joukossa enemmän. Kuitenkaan ystävät eivät voi kantaa rajan toiselle puolelle.

      • Anonyymi

        No, kyllä ne laatikkoon panee ja hautaan manaavat epäraamatullisesti, oikein hiekkaa mättävät lapiolla arkulle.
        Siihen ne ystävät pystyvät ja jopa puhuvat haudalla niin pehmosia, että kaikki nukkuvat -edelleen.


      • Anonyymi

        Uus viikko ja uudet kujeet. Rajan toiselle puolelle...herätti minussa aatoksia. Avaruus on mittaamattoman suuri tähtineen ja ihmisparka ei voi saavuttaa sitä silmin. Ei linssein, ei putkin. Mutta on olemassa ihmistä suurempaa, joka näkee, joka tietää. Voi vaan uskoa, se riittää. Sitä ei ehkä lue missään Isossa Kirjassa, Mutta voimme nähdä avaruuden tähtineen kuulaassa syys-yössä, kuulaana talvi-iltana. Siitä tosin lukee kyllä, että henki palajaa Jumalan luo, hänen siirtyessään tästä ajasta ikuisuuteen. Sielu, ihmissielu matkaa sitten minne kukin matkaakin. Näin mä aattelisin.
        En mä jahvetinporukkaa oo ikinä karsastanu, on niitä meillä käyny. Yksi oli kerran työkaverina, ja tässä joitakin vuosia sitten naapurina. Mutta ei ole enää aikoihin näkyny. Kyllä jahvettilainenkin rehellistä puhetta ymmärtää ja oon sanonu niille joskus, että olen heidän lappusiaan lukenu, ja jopa vartiotornia. Vähä tutustumismielessä. Mutta jos pelkäämään tavallisia ihmisiä rupeaa, niin mökkihöperöksihän siinä tulee. Onhan se kyllä kieltämättä tungettelevaa tulla kaupparoimaan omaa USKONTOAAN, niinkun he sitä itsekkin nimittävät. Mutta, jos ne jotakin pystyy auttamaan, ni sarkasa siinäkin. Jeesuksesta, Hengestä ja Sielusta heillä kyllä totaalisen erilaiset näkemykset, ku mulla.

        T: kristitty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uus viikko ja uudet kujeet. Rajan toiselle puolelle...herätti minussa aatoksia. Avaruus on mittaamattoman suuri tähtineen ja ihmisparka ei voi saavuttaa sitä silmin. Ei linssein, ei putkin. Mutta on olemassa ihmistä suurempaa, joka näkee, joka tietää. Voi vaan uskoa, se riittää. Sitä ei ehkä lue missään Isossa Kirjassa, Mutta voimme nähdä avaruuden tähtineen kuulaassa syys-yössä, kuulaana talvi-iltana. Siitä tosin lukee kyllä, että henki palajaa Jumalan luo, hänen siirtyessään tästä ajasta ikuisuuteen. Sielu, ihmissielu matkaa sitten minne kukin matkaakin. Näin mä aattelisin.
        En mä jahvetinporukkaa oo ikinä karsastanu, on niitä meillä käyny. Yksi oli kerran työkaverina, ja tässä joitakin vuosia sitten naapurina. Mutta ei ole enää aikoihin näkyny. Kyllä jahvettilainenkin rehellistä puhetta ymmärtää ja oon sanonu niille joskus, että olen heidän lappusiaan lukenu, ja jopa vartiotornia. Vähä tutustumismielessä. Mutta jos pelkäämään tavallisia ihmisiä rupeaa, niin mökkihöperöksihän siinä tulee. Onhan se kyllä kieltämättä tungettelevaa tulla kaupparoimaan omaa USKONTOAAN, niinkun he sitä itsekkin nimittävät. Mutta, jos ne jotakin pystyy auttamaan, ni sarkasa siinäkin. Jeesuksesta, Hengestä ja Sielusta heillä kyllä totaalisen erilaiset näkemykset, ku mulla.

        T: kristitty

        Ja lisäisin, näin päivemmällä. Näin niinkun itse itseäni komentaen. Ymmärrys asuu ymmärtäjässä, Kuninkaassa kaiken viisaus. Etsijä polun löytää.

        Pekka Simojoen sanoituksissa on paljon hyvää ajatusta ja sanomaa, jos niitä pysähtyy joskus kuuntelemaan. Taiteilijan lahja hänellä. Ja jos viihdemusiikkina pitää, niin viihdettähän se on sitten kuulijalle. Ja on ¨maailmanmusiikissakin" paljon ajatuksia, tunteita ja syvällistäkin tulkintaa. Riippuu sitten itestä, millä korvalla kuuntelee noita taiteenilmauksia.


    • Anonyymi

      Matt.11:30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani keveä. 1Joh.5:3 Sillä rakkaus Jumalaa on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä ei ole raskaat. Ap.t.15:10 Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?

    • Anonyymi

      Olen alkanut hutkimaan Raamattua. Matt.11:29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hillainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Joh.13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen tehnyt. 1Joh.2:6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi. 1Piet.2:21

    • Anonyymi

      Ef.5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta. Hebr.10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omantunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä. 1Piet.3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe