Olisko monesta synnyttämään?

Minusta nää jätkät keksii kaikkea älytöntä hyvällä hypellä. Varsinkin toi Toiviainen jaksaa hymyillä veikeästi. Mutta nyt oli hyvä veto äijiltä. :oD

https://youtu.be/HnpGGVl5VYc

Joskus itse oon kokeillut jotain hiton vatsalihaksien pumppauslaitetta ja kyllä se tuntu perhanan epämukavalle, mutta tää lienee vastaava...
Toimiikohan toi ja antaako se oikeanlaiset sävärit?

192

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkee sitä....Tens laitetta oon kokeillut. Piti helpottaa supistuksiin, vaan en mä kokenut siitä olevan mitään iloa. Turha laite. Voi olla, että lääkkeelliset supistukset, mitkä on käynnistys lääkkeellä aikaan saatu muutenkin on erilailla hallittavissa, kun kehon oma aikaansaannos.

      Ainakin kätilö sanoi, että ne lääkesupistukset on voimakkaampia, kun luontaiset. Joten ehkä se Tens laitekin sitten saattaa toimia paremmin niillä kehon luonnollisilla supistuksilla patemmin.

      Hengittelyllä ja kivun aallokkoon keskittyminen minusta toimii kivussa hyvin. 😛

      Psyykkaaminen on tehokasta.

      • Anonyymi

        Noniin hahha oikein abris esimerkkiä kertovana siinä :D

        Mutta abris sulla on kuva tuollainen.... miksi ei ole tyttömäistä kuvaa?

        Aika hyvä idea tuli kyllä mieleen, peli: jossa tosiaan, en jaksa enää uudestaan selittää, mutta: missä on valintoja ja elämän tapahtumia, mitä tulee jne...

        Aika hauska asia oli myös erään tytön kanssa, jossain jutellessa... jotenkaan en saa häntä mielestäni, mutta olkoon, kuitenkin sellainen tunne että varmasti tapaamme jossain sitten.

        En ole tehnyt vielä "abris" tai "wuwuw" -tyynyjä.

        t. Lead Programmer.


      • No jotenkin kun exä sai pojan kohdalla sen epiduraalin, niin silti hän palautui pojan synnytyksestä paljon huonommin, kuin tytön, jossa hän sai vaan kipulääkkeen monta tuntia ennen, eikä saanut sen vuoksi epiduraalia. Reaktiot oli jotenkin ehkä voimakkaampia ja sanoi kuolevansa, mutta loppujen lopuksi palautui paremmin synnytyksestä, kun epiduraalin jälkeen...tietty toinen muksu 3 vuoden sisään ja hivenen pienempikokoinen, mutta jotenkin mä uskon, että se, ettei siinä ollut mitään kivunlievitystä mukana, toi siihen ehkä sellaisen luonnollisen kivunsiedon ja sit kroppakin toimi luonnollisemmin.

        Menttaalipuoli varmasti on tuossa ihan tärkein juttu. Siinä on varmaan samankaltaista kun jossain hammaslääkärissä olossakin, että mitä enemmän jännittää ja hirvittelee, sen enempi koskee? Kyllä mä ainaki huomasin, että mun piti vakuutella paljon synnyttäjää, että ei ole mikään hätä. Sit mitä enempi vei ajatuksia pois siitä synnytyksestä hältä, sitä vähemmän hän tuntui irvistelevän.

        Mutta onhan toi aika mystinen juttu koko synnytys... :oD


      • Disse kirjoitti:

        No jotenkin kun exä sai pojan kohdalla sen epiduraalin, niin silti hän palautui pojan synnytyksestä paljon huonommin, kuin tytön, jossa hän sai vaan kipulääkkeen monta tuntia ennen, eikä saanut sen vuoksi epiduraalia. Reaktiot oli jotenkin ehkä voimakkaampia ja sanoi kuolevansa, mutta loppujen lopuksi palautui paremmin synnytyksestä, kun epiduraalin jälkeen...tietty toinen muksu 3 vuoden sisään ja hivenen pienempikokoinen, mutta jotenkin mä uskon, että se, ettei siinä ollut mitään kivunlievitystä mukana, toi siihen ehkä sellaisen luonnollisen kivunsiedon ja sit kroppakin toimi luonnollisemmin.

        Menttaalipuoli varmasti on tuossa ihan tärkein juttu. Siinä on varmaan samankaltaista kun jossain hammaslääkärissä olossakin, että mitä enemmän jännittää ja hirvittelee, sen enempi koskee? Kyllä mä ainaki huomasin, että mun piti vakuutella paljon synnyttäjää, että ei ole mikään hätä. Sit mitä enempi vei ajatuksia pois siitä synnytyksestä hältä, sitä vähemmän hän tuntui irvistelevän.

        Mutta onhan toi aika mystinen juttu koko synnytys... :oD

        Onhan jokainen raskaus erilainen. Synnytyskin voi olla. Minä en ole alateitse synnyttänyt, kun lapsen hengenvaaran vuoksi on aina tarttenut turvautua sektioon pystypäin.

        Mutta ekan kanssa kokeiltiin saada avautumaan ja kypsytellä lääkkeellä. Tableteilla ensin suun kautta, sitten alateitse ja lopulta lääkäri puhkoi kalvot ja nappas scalp anturin esikoisen päähän ja sit lähdettiin juosten saliin. Mä sain sentään maata pedillä, muut juoksi.

        3 minuuttia lähdöstä ja vauva oli leikattu ulos masusta, mä tosin olin nukutettu..en tiennyt mitään koko toimenpiteestä. Tytär siirtyi tarkkailuun hapenpuutteen ja unilääkettä oli saanut myös, vuoksi.

        Jotenka mulla on kokemusta vain alusta. Toisen kanssa alkoi luonnolliset supparit, mutta ultrassa napanuora oli kaulan ympäri niin kireellä että näkyi rantu kaulan ympärillä...niinpä hänkin sektiolla ulos. Alatie olis tappanut. Vain reilu 30cm napanuora ja sekin kaulan ympäri.

        Joten oon säästynyt pahemmilta synnytys tuskilta.☺️

        Oli ne jälkipoltot silti olemassa ja supistukset, sektiossakin. Kohtu supistuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noniin hahha oikein abris esimerkkiä kertovana siinä :D

        Mutta abris sulla on kuva tuollainen.... miksi ei ole tyttömäistä kuvaa?

        Aika hyvä idea tuli kyllä mieleen, peli: jossa tosiaan, en jaksa enää uudestaan selittää, mutta: missä on valintoja ja elämän tapahtumia, mitä tulee jne...

        Aika hauska asia oli myös erään tytön kanssa, jossain jutellessa... jotenkaan en saa häntä mielestäni, mutta olkoon, kuitenkin sellainen tunne että varmasti tapaamme jossain sitten.

        En ole tehnyt vielä "abris" tai "wuwuw" -tyynyjä.

        t. Lead Programmer.

        No sen mitä tiiän. ☺️


      • Abrakadabra kirjoitti:

        No sen mitä tiiän. ☺️

        Nii kuva, minä tykkään Mortenin kuvasta, siksi se on siinä. 😊


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Nii kuva, minä tykkään Mortenin kuvasta, siksi se on siinä. 😊

        Oman miehenkään kuvaa( se olis paras ja vielä parempi kun tuo) en voi siihin laittaa, tai voisin mutta se olis tökeröä.

        Mielummin kattelen silti jotain kivaa kuvaa, kun ei kivaa.😋


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Onhan jokainen raskaus erilainen. Synnytyskin voi olla. Minä en ole alateitse synnyttänyt, kun lapsen hengenvaaran vuoksi on aina tarttenut turvautua sektioon pystypäin.

        Mutta ekan kanssa kokeiltiin saada avautumaan ja kypsytellä lääkkeellä. Tableteilla ensin suun kautta, sitten alateitse ja lopulta lääkäri puhkoi kalvot ja nappas scalp anturin esikoisen päähän ja sit lähdettiin juosten saliin. Mä sain sentään maata pedillä, muut juoksi.

        3 minuuttia lähdöstä ja vauva oli leikattu ulos masusta, mä tosin olin nukutettu..en tiennyt mitään koko toimenpiteestä. Tytär siirtyi tarkkailuun hapenpuutteen ja unilääkettä oli saanut myös, vuoksi.

        Jotenka mulla on kokemusta vain alusta. Toisen kanssa alkoi luonnolliset supparit, mutta ultrassa napanuora oli kaulan ympäri niin kireellä että näkyi rantu kaulan ympärillä...niinpä hänkin sektiolla ulos. Alatie olis tappanut. Vain reilu 30cm napanuora ja sekin kaulan ympäri.

        Joten oon säästynyt pahemmilta synnytys tuskilta.☺️

        Oli ne jälkipoltot silti olemassa ja supistukset, sektiossakin. Kohtu supistuu.

        No kunhan on nyt sullakin kaksi vilkasta viikaria, niin se on tärkeintä. :o)

        Mä oon joskus miettinyt, että kun sanotaan, että naisella on erityinen side lapseen, että tuleeko se tuon synnytyksen vai odotusajan perusteella, vai onko kyse vaan jostain menttaalisesta asiasta, mikä voi ihan yhtähyvin olla myös isälläkin... Tietty sitä ei varmaan voi millään todistaa, että miten se menee, kun milläs sen mittaisit edes?


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No kunhan on nyt sullakin kaksi vilkasta viikaria, niin se on tärkeintä. :o)

        Mä oon joskus miettinyt, että kun sanotaan, että naisella on erityinen side lapseen, että tuleeko se tuon synnytyksen vai odotusajan perusteella, vai onko kyse vaan jostain menttaalisesta asiasta, mikä voi ihan yhtähyvin olla myös isälläkin... Tietty sitä ei varmaan voi millään todistaa, että miten se menee, kun milläs sen mittaisit edes?

        Niin en tiedä, tuokin kuulemma vaihtelee tuo äidin side lapseen. Kaikille sitä sidettä ei kehity ollenkaan.

        Tuntuu kauhealle ajatella ettei...

        Itellä se side kehittyi jo odotusaikana...kun tunsin lapsen liikkeet sisälläni ja tiedostin olevani hänen suojansa, joka ruokkii, kasvattaa kohdussaan, kuuntelee ja juttelee, rakastaa jo sitä kasvavaa ja kehittyvää. Se syntymä kruunasin sen hetken kun viimein tapaat tuon ihmeellisen ihanan pienen ihmisen, joka uhkuu ja puhkuu uutta elämää. Näet miltä hän näyttää, tunnet miltä hän tuntuu, haistat hänen tuoksunsa ja kuulet äänensä...saat pitää rinnalla ja rakastaa sydän tulvimalla.😍

        Abris


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin en tiedä, tuokin kuulemma vaihtelee tuo äidin side lapseen. Kaikille sitä sidettä ei kehity ollenkaan.

        Tuntuu kauhealle ajatella ettei...

        Itellä se side kehittyi jo odotusaikana...kun tunsin lapsen liikkeet sisälläni ja tiedostin olevani hänen suojansa, joka ruokkii, kasvattaa kohdussaan, kuuntelee ja juttelee, rakastaa jo sitä kasvavaa ja kehittyvää. Se syntymä kruunasin sen hetken kun viimein tapaat tuon ihmeellisen ihanan pienen ihmisen, joka uhkuu ja puhkuu uutta elämää. Näet miltä hän näyttää, tunnet miltä hän tuntuu, haistat hänen tuoksunsa ja kuulet äänensä...saat pitää rinnalla ja rakastaa sydän tulvimalla.😍

        Abris

        No kaikille ei tule minustakaan sellaista sidettä omaan lapseen. Ja joilain tuntuu menevän se side vähän jo liiallisuuden puoleenkin, ettei anneta sen lapsen elää ihan omaa elämää. Sekin on kurjaa.... :o(


      • Disse kirjoitti:

        No kaikille ei tule minustakaan sellaista sidettä omaan lapseen. Ja joilain tuntuu menevän se side vähän jo liiallisuuden puoleenkin, ettei anneta sen lapsen elää ihan omaa elämää. Sekin on kurjaa.... :o(

        Niinpä. Isäntä ei tykänny tästä, kun nostelee pihalla puntteja...eikä oikeen nouse enää...

        https://youtu.be/mpd-9VzdfhE

        Mut vissiin pahastu biisistä..😬
        Tuijotti synkkänä tyhjyyteen...


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Niinpä. Isäntä ei tykänny tästä, kun nostelee pihalla puntteja...eikä oikeen nouse enää...

        https://youtu.be/mpd-9VzdfhE

        Mut vissiin pahastu biisistä..😬
        Tuijotti synkkänä tyhjyyteen...

        No iskikö ilkiöfiilis päälle vai? :oD

        No kyllä mä eilen sanojn isälle, että valmistavatko nykyään painevempia työkenkiä, vai oliko mulla liikaa ruuveja ja nauloja mukana liiveissä, kun ei niin ketterästi tullut kiivettyä katolle kuin ennen. :oD

        Kyllä munkin ois hiukkasen kerettävä jotain liikkumaan enempi.... Tuollaset raksahommat on hyviä ja mielekkäitä, sit säbä ja jos ens talvena sit pääsis oikein kunnolla tekemään puuhommia... Ajattelin, että nyt teen jo syksystä selvitystyötä, että mistä ajelen puita tienvarteen ja merkkaan/raivaan reitit...ja kun pölläyttää ensilumet, käyn tallaamassa pohjat kelkalla kunnolla. Sit on myöhemmin mahkuja jo ajaa metsässäkin lingolla, kun on pohjat tehty, eikä kaikenmaailman risut ja kannot osu lingon ropelliin. :o)

        Mä luulen, että taas on keväällä ihan eri ukko kun pääsee ruumiilliseen työhön käsiks. :o)


      • Disse kirjoitti:

        No iskikö ilkiöfiilis päälle vai? :oD

        No kyllä mä eilen sanojn isälle, että valmistavatko nykyään painevempia työkenkiä, vai oliko mulla liikaa ruuveja ja nauloja mukana liiveissä, kun ei niin ketterästi tullut kiivettyä katolle kuin ennen. :oD

        Kyllä munkin ois hiukkasen kerettävä jotain liikkumaan enempi.... Tuollaset raksahommat on hyviä ja mielekkäitä, sit säbä ja jos ens talvena sit pääsis oikein kunnolla tekemään puuhommia... Ajattelin, että nyt teen jo syksystä selvitystyötä, että mistä ajelen puita tienvarteen ja merkkaan/raivaan reitit...ja kun pölläyttää ensilumet, käyn tallaamassa pohjat kelkalla kunnolla. Sit on myöhemmin mahkuja jo ajaa metsässäkin lingolla, kun on pohjat tehty, eikä kaikenmaailman risut ja kannot osu lingon ropelliin. :o)

        Mä luulen, että taas on keväällä ihan eri ukko kun pääsee ruumiilliseen työhön käsiks. :o)

        Hehe, juu. Pieni ilkimys istuu olkapäällä. Kattelin tosta ikkunasta kun se tossa "lavalla" vetää mavea ja kiskoo puntteja, penkis ja pötköllään, ties miten päin. Polla punottaa kun paloauton kylki punasena...

        Ei nouse enää niin pal mitä nuorempana. Kyllä se liki kymmenen vuoden treenitauko vissiin vaikuttaa...😌

        Kuulemma kolmen kuukauden päästä nousee taas...rupee syömään taas hevoskuormallisia sapuskaa..kauppalasku kasvaa. Kohta täällä asuu sikaniska...🐷

        Noh, kunhan ei nyt satuttas itteään rempoessa.😃

        Ei taideta kukaan olla enää nuoria ja ketteriä?


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Hehe, juu. Pieni ilkimys istuu olkapäällä. Kattelin tosta ikkunasta kun se tossa "lavalla" vetää mavea ja kiskoo puntteja, penkis ja pötköllään, ties miten päin. Polla punottaa kun paloauton kylki punasena...

        Ei nouse enää niin pal mitä nuorempana. Kyllä se liki kymmenen vuoden treenitauko vissiin vaikuttaa...😌

        Kuulemma kolmen kuukauden päästä nousee taas...rupee syömään taas hevoskuormallisia sapuskaa..kauppalasku kasvaa. Kohta täällä asuu sikaniska...🐷

        Noh, kunhan ei nyt satuttas itteään rempoessa.😃

        Ei taideta kukaan olla enää nuoria ja ketteriä?

        Vähän voin kuvitella mikä virnistys sulla on ollut, kun oot biisiä soittanut... Sellainen hyväntahtoinen pikkupiruilija... :oD

        Kyllähän se pitempi tauko vaan lihaksia syö... Mä olin 3 viikkoa laittamatta tään jalan päälle painoa, niin sentti hävis lihaksista ympärysmittaa oikeeseen nähden....3 viikossa... :oO

        No ei mun tartte nuori ollakaan, mutta haluisin vielä pystyä liikkumaan paljon ja touhuilee vielä vuosikymmeniä. :o)


      • Disse kirjoitti:

        Vähän voin kuvitella mikä virnistys sulla on ollut, kun oot biisiä soittanut... Sellainen hyväntahtoinen pikkupiruilija... :oD

        Kyllähän se pitempi tauko vaan lihaksia syö... Mä olin 3 viikkoa laittamatta tään jalan päälle painoa, niin sentti hävis lihaksista ympärysmittaa oikeeseen nähden....3 viikossa... :oO

        No ei mun tartte nuori ollakaan, mutta haluisin vielä pystyä liikkumaan paljon ja touhuilee vielä vuosikymmeniä. :o)

        Välillä vähän tarttee piruilla, vaikka on nyt viimeaikoina ollut hiukan totisen tuntuinen. Liekö tuo punttaaminen tekee ihmisen totiseksi. :D

        Pitää keskittyy ja hymy hyytyy.

        Joo ei tarttekaan, kyllä sen huomaa että vaikka jalka nousee edelleen pään yläpuolelle jos potkaisen eteen ja ylös, niin en minäkään enää kipitä kuin magnusti lankkua pitkin. Tai edes maantietä. :D


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Välillä vähän tarttee piruilla, vaikka on nyt viimeaikoina ollut hiukan totisen tuntuinen. Liekö tuo punttaaminen tekee ihmisen totiseksi. :D

        Pitää keskittyy ja hymy hyytyy.

        Joo ei tarttekaan, kyllä sen huomaa että vaikka jalka nousee edelleen pään yläpuolelle jos potkaisen eteen ja ylös, niin en minäkään enää kipitä kuin magnusti lankkua pitkin. Tai edes maantietä. :D

        Jöröjukka ukosta kehkeytynyt? :oD

        No tuo pitäis nähdä! Voitko laittaa videon! :oD


      • Disse kirjoitti:

        Jöröjukka ukosta kehkeytynyt? :oD

        No tuo pitäis nähdä! Voitko laittaa videon! :oD

        Ei nyt jöröjukkaa, mutta ottaa aika tosissaan tuommoset asiat. Pitää muistaa, että tuo punttailu oli joskus isoin osa sen elämää. :D

        Ennen ko minä tulin sotkemaan kuviot.. :)

        Mutta emminä videota uskalla laittaa, sitten teen jo liian pahoja koiruuksia. Nyt se istuu olkkarissa ja kattelee dokumentteja. Sivistää siis itseään. :P


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ei nyt jöröjukkaa, mutta ottaa aika tosissaan tuommoset asiat. Pitää muistaa, että tuo punttailu oli joskus isoin osa sen elämää. :D

        Ennen ko minä tulin sotkemaan kuviot.. :)

        Mutta emminä videota uskalla laittaa, sitten teen jo liian pahoja koiruuksia. Nyt se istuu olkkarissa ja kattelee dokumentteja. Sivistää siis itseään. :P

        Kävin tuossa hierojalla ja kaupassa aamupäivästä ja äivällä oikeemmin. Näin tilanteen, kun vartija joutu juoksee näpistelijän kiinni ja kauhee karjuminen ja mekkala...pisti hanttiin se näpistelijä vissin, Kun joutu käskee useamman kerran maahan ja kyllä se sen maahan kaatoi...minä läksin kaupasta liukkaasti. :)


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ei nyt jöröjukkaa, mutta ottaa aika tosissaan tuommoset asiat. Pitää muistaa, että tuo punttailu oli joskus isoin osa sen elämää. :D

        Ennen ko minä tulin sotkemaan kuviot.. :)

        Mutta emminä videota uskalla laittaa, sitten teen jo liian pahoja koiruuksia. Nyt se istuu olkkarissa ja kattelee dokumentteja. Sivistää siis itseään. :P

        No onhan se silleen vakava juttu tietty, mutta voihan siitä tehdä sellaisen hauskankin jutun, ettei se ole ihan niin vakavaa... Silleen että voi vähän iskee silmää ja hymyillä. :o)

        No dokkarit on kyllä hyviä. :o) Mä tykkään kanssa.

        No ei tänne, mut toista kautta. :oD Laitalaita! :oD

        No johan on ollut mylläkkä sit... Joskus exlankomies kertoi vartijahommistaan....kaikenlaisia huumehihhuloita joutui pamputtamaan. :oD


      • Disse kirjoitti:

        No onhan se silleen vakava juttu tietty, mutta voihan siitä tehdä sellaisen hauskankin jutun, ettei se ole ihan niin vakavaa... Silleen että voi vähän iskee silmää ja hymyillä. :o)

        No dokkarit on kyllä hyviä. :o) Mä tykkään kanssa.

        No ei tänne, mut toista kautta. :oD Laitalaita! :oD

        No johan on ollut mylläkkä sit... Joskus exlankomies kertoi vartijahommistaan....kaikenlaisia huumehihhuloita joutui pamputtamaan. :oD

        Emmä laita videoo nyt tuosta. Ei oo lupaa, enkä viiti ominluvin.😊

        No siellä jörötyksen takana on ehkä se huoli siitä mistä sulle toisaalla kirjoitin. Huoli on mullakin...

        Toivottavasti huolelle ei oo tarvetta, kun tutkimukset on tehty ja vastaukset saatu.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Emmä laita videoo nyt tuosta. Ei oo lupaa, enkä viiti ominluvin.😊

        No siellä jörötyksen takana on ehkä se huoli siitä mistä sulle toisaalla kirjoitin. Huoli on mullakin...

        Toivottavasti huolelle ei oo tarvetta, kun tutkimukset on tehty ja vastaukset saatu.

        No pistän sit mielikuvituksen töihin. 😬

        Niin... ymmärrän...😊


      • Disse kirjoitti:

        No pistän sit mielikuvituksen töihin. 😬

        Niin... ymmärrän...😊

        ...Juuu...😃

        Hän on ittestään joskus kuvia laitellut mm. ML palstalle, mutta emmää uskalla pistää mihkään.

        Vähän kuin kirjesalaisuus tms.😛


      • Abrakadabra kirjoitti:

        ...Juuu...😃

        Hän on ittestään joskus kuvia laitellut mm. ML palstalle, mutta emmää uskalla pistää mihkään.

        Vähän kuin kirjesalaisuus tms.😛

        No lähinnä mä siis mrinasin sitä sun potkua pään päälle. 😬


      • Disse kirjoitti:

        No lähinnä mä siis mrinasin sitä sun potkua pään päälle. 😬

        Ai se, mä ymmärsin väärin!Käsitin et toisen paloautonpunainen punnerrus ja jörötys..😝

        Hankala kuvata samalla, kun potkasee..🤔

        Pitäs toisen kuvata..muuten näkyy vaan mitä sattuu.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ai se, mä ymmärsin väärin!Käsitin et toisen paloautonpunainen punnerrus ja jörötys..😝

        Hankala kuvata samalla, kun potkasee..🤔

        Pitäs toisen kuvata..muuten näkyy vaan mitä sattuu.

        Tytöt kuvaa js äiti näyttää miten jalka nousee. 😁💪


      • Disse kirjoitti:

        Tytöt kuvaa js äiti näyttää miten jalka nousee. 😁💪

        Ootahan nyt kunhan toivutaan lentsusta.😆


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ootahan nyt kunhan toivutaan lentsusta.😆

        No sen verran voin oottaa. 😃


    • Anonyymi

      Paha sanoa kuinka toden tuntuista kipua tuolla saa aikaan. Voi olla, että simuloi supistuksia hyvinkin realistisesti. Synnytykseenhän liittyy toki muunkinlaista kipua, kuin pelkät supistukset. Osia siirtyy eri paikoille ja voi tulla repeämiä, joiden paraneminen vie aikansa jne. Realistisen kokemuksen saamiseksi pitäisi siis varmaan kehitellä vielä lisää ja kipuhan voi sitten kestää huomattavasti kauemmin kuin tuossa.

      Itsekään en tiedä noista muista tavallisista synnytyskivuista. Poika syntyi sektiolla. Sen sijaan tiedän erittäin hyvin miltä tuntuu, kun kipu jatkuu monta päivää. Itselläni kunnon poltot alkoivat kolme päivää ennen synnytystä. Supistukset olivat voimakkaita, mutta niiden kesto oli lyhyt. Kävelin kotona ympyrää, tuijotin kelloa, laskin sekunteja ja koetin kestää. Viimeisen vuorokauden ajan supisti reilun minuutin välein, aina 10 sekuntia kerrallaan. Kätilö käski vain odotella kotona, että kesto pidentyisi, tai tulla sairaalaan jos kipu on liikaa. Sinällään huono neuvo, koska kipuahan minä kyllä kestän. Siinä oli sellaisessa oudossa tilassa, jossa keskittyi aina vain kestämään sen seuraavan aallon. Kaiken muun sulki täysin ulkopuolelle siitä omasta tilasta, muuten ei olisi kestänyt. Nukkua ei ollut voinut, mutta saattoin välillä torkahtaa hetken niiden supistusten välillä. Pelko lapsen puolesta ajoi sairaalaan sitten kolmannen päivän iltana. Sieltä supistusten keskeltä oli mahdotonta tuntea mitään liikettä. Sairaalassa laitettiin ensiksi anturit kiinni, lähes heti kalvot puhki ja scalp tilalle ja sitten oltiin jo matkalla saliin, kun sydänäänet olivat liian "nuivat".

      Sanovat, että sektiosta palautuminen kestää kauemmin kuin alapääsynnytyksestä. Itse palauduin tosi nopeasti. Sektio oli keskellä yötä ja puolenpäivän aikaan olin jo jalkeilla. Ensimmäisenä päivänä otin tarjotut kipulääkkeet, mutta totesin jo illalla, että parempi olla ottamatta. Olin särkylääkkeiden kanssa liian varomaton tein liikkeitä, jotka eivät tehneet hyvää leikkausarvelle. Itselleni on paljon parempi tuntea kipu ja saada siten varoitus.

      • Joo. Kätilöt tuntuvat noin pääperiaatteessa olevan aika ihmistuntoista sakkia. Nostan hattua kaikille "päästäjille". Tärkein ominaisuus heissä on päättäväisyys, että nyt tämä lapsi tehdään ja se on menoa sit. :oD

        On tää aina mielenkiintoinen aihe, kun tässä aletaan aina olla ihmisen sietokyvyn rajoilla, mutta jotenkin aina se lopputulos sinetöi kaiken negatiivisen pois ja kultaa muistot. :o)


    • Jos luonto ei olisi viisas ja veisi muistoja synnytyksestä, olisi aika paljon yksilapsisia perheitä.

      • Varmaan totta. Exä ei paljoa itse muistanutkaan synnytyksistä mitään.


      • Disse kirjoitti:

        Varmaan totta. Exä ei paljoa itse muistanutkaan synnytyksistä mitään.

        Synnytykset ovat erilaisia. Joillakin ne ovat helpompia ja joillekin tosi vaikeita. Lomamatka se ei taida olla yhdellekään naiselle.
        Itselläni side vauvaan syntyi tiedosta, että sisälläni kasvaa uusi ihminen. Potkujen myötä se vahvistui. Synnytyksestä selvittyä oli jännä katsoa, että millainen ihmisen alku siellä vatsassa oli potkinut.
        Isällä side syntyy toisella tavalla, eikä niitä voi vertailla tai asettaa paremmuusjärjestykseen.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Synnytykset ovat erilaisia. Joillakin ne ovat helpompia ja joillekin tosi vaikeita. Lomamatka se ei taida olla yhdellekään naiselle.
        Itselläni side vauvaan syntyi tiedosta, että sisälläni kasvaa uusi ihminen. Potkujen myötä se vahvistui. Synnytyksestä selvittyä oli jännä katsoa, että millainen ihmisen alku siellä vatsassa oli potkinut.
        Isällä side syntyy toisella tavalla, eikä niitä voi vertailla tai asettaa paremmuusjärjestykseen.

        Joo, no tuossa tuumittiin Abriksen kanssa, että kaikille ei tule sellaista sidettä... Jotkut eivät pidä itseään oikein "äiti-ihmisenä"? Toisaalta jotkut ampuvat senkin yli ja elävät vähän lapsenkin elämää...


      • Disse kirjoitti:

        Joo, no tuossa tuumittiin Abriksen kanssa, että kaikille ei tule sellaista sidettä... Jotkut eivät pidä itseään oikein "äiti-ihmisenä"? Toisaalta jotkut ampuvat senkin yli ja elävät vähän lapsenkin elämää...

        Totta sekin, sidettä ei aina synny. En tiedä onko sitä tutkittu millainen merkitys "pieleen menneellä" synnytyksellä on asiaan.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Totta sekin, sidettä ei aina synny. En tiedä onko sitä tutkittu millainen merkitys "pieleen menneellä" synnytyksellä on asiaan.

        No mä mietin sitä, että mahtaako olla vaikutusta sillä, miten kokee oman lapsuuden? Sitä pitäis miettiä....


      • Disse kirjoitti:

        No mä mietin sitä, että mahtaako olla vaikutusta sillä, miten kokee oman lapsuuden? Sitä pitäis miettiä....

        Totta kai sekin vaikuttaa. Ja kun vauva kasvaa, joutuu vanhempi väkisin uudelleen kohtaamaan myös oman lapsuutensa.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Totta kai sekin vaikuttaa. Ja kun vauva kasvaa, joutuu vanhempi väkisin uudelleen kohtaamaan myös oman lapsuutensa.

        Joo, minusta siinä on kyllä selkeä yhteys....


      • Disse kirjoitti:

        Joo, minusta siinä on kyllä selkeä yhteys....

        Ihminen kantaa historiaansa mukanaan .


    • Olipa tyhmä juttu joka kertoo vain maailman luonnottomuudesta tänä päivänä. Menikö kunnollisella 50-luvulla miehet jonnekin synnytyssaliin? v..ut, ne meni töihin, naiset leipoivat ja laittoivat ruokaa, tekivät lapsia kilteille & kunnllisille miehilleen, Oli maailma mallillaan.

      • No mutta sinunhan ei tarvitse tälläisistä murehtia...tiedät että olet vaan oikeassa aina. :oD


      • Disse kirjoitti:

        No mutta sinunhan ei tarvitse tälläisistä murehtia...tiedät että olet vaan oikeassa aina. :oD

        No niinpä. Mutta oikeasti vähän kuvottavaa keskustella synnytyksistä sinkut-palstalla, menkää jonnekin parisuhteellisten lastenhankinta-palstalle repostelemaan kipupiikeillänne ja verisillä jutuillanne, ei meidän sinkkujen tarvitse tietää mitä synnytyssalissa tapahtuu.


      • Disse kirjoitti:

        No mutta sinunhan ei tarvitse tälläisistä murehtia...tiedät että olet vaan oikeassa aina. :oD

        Joku sinkkunainen saattaa jättää lapset hankkimatta ja ryhtyä velaksi teidän pelottelujuttujenne ansiaosta, onkos se sitten kiva häh?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No niinpä. Mutta oikeasti vähän kuvottavaa keskustella synnytyksistä sinkut-palstalla, menkää jonnekin parisuhteellisten lastenhankinta-palstalle repostelemaan kipupiikeillänne ja verisillä jutuillanne, ei meidän sinkkujen tarvitse tietää mitä synnytyssalissa tapahtuu.

        Eihän sinun tarvitse murehtia...sä oot vaan onnellinen oikeessa olemisestas ja sillä siisti. :oD


      • Disse kirjoitti:

        Eihän sinun tarvitse murehtia...sä oot vaan onnellinen oikeessa olemisestas ja sillä siisti. :oD

        Kyllä minua kansakunnan tila vähän huolettaa. Ne vähätkin kantasuomalaisperäiset sinkkunaissysnnyttäjät koetetaan pelotella lapsettomiksi niin pitää nyt ainakin vähän huomauttaa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Kyllä minua kansakunnan tila vähän huolettaa. Ne vähätkin kantasuomalaisperäiset sinkkunaissysnnyttäjät koetetaan pelotella lapsettomiksi niin pitää nyt ainakin vähän huomauttaa.

        Eh..Luulitko ettei sinkkunaisetkin tiedä, että synnytykset on kivuliaita?

        Pelkkä kierukan kohtuun tunkeminen sattuu ihan perkeleesti..


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Kyllä minua kansakunnan tila vähän huolettaa. Ne vähätkin kantasuomalaisperäiset sinkkunaissysnnyttäjät koetetaan pelotella lapsettomiksi niin pitää nyt ainakin vähän huomauttaa.

        Eikös sun pitänyt vaan olla tyytyväinen kun olet oikeassa? :oD


      • Disse kirjoitti:

        Eikös sun pitänyt vaan olla tyytyväinen kun olet oikeassa? :oD

        Ei voi olla täysin tyytyväinen kun on niin paljon väärässäolijoita.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ei voi olla täysin tyytyväinen kun on niin paljon väärässäolijoita.

        No minusta maailmassa on taas enemmän oikeessaolijoita. :oD


      • Disse kirjoitti:

        No minusta maailmassa on taas enemmän oikeessaolijoita. :oD

        Sun maailma onkin lapsellisen naiivi, sitten kkun rysähtää ihmettelet huuli pyöreänä kuinkas tässä nyt näin kävi.


      • Disse kirjoitti:

        No minusta maailmassa on taas enemmän oikeessaolijoita. :oD

        Eih hyvänen aika :'D Kiitos lauantai-aamun herätyksestä, ekana klo 11 näkyi tämä. :'D

        Tuli ihan pakollinen ponnistusolo ja pyörrytti. Ja olisin pyörtynyt ellen nauranut mukana :'D

        Lopun sanat jäi kyllä mieleen "käyttäkää ehkäsyä"

        Varmasti. Ei kiitos yhtään enää tuommosta videota :'D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No niinpä. Mutta oikeasti vähän kuvottavaa keskustella synnytyksistä sinkut-palstalla, menkää jonnekin parisuhteellisten lastenhankinta-palstalle repostelemaan kipupiikeillänne ja verisillä jutuillanne, ei meidän sinkkujen tarvitse tietää mitä synnytyssalissa tapahtuu.

        "ei meidän sinkkujen tarvitse tietää mitä synnytyssalissa tapahtuu."

        Huomenta vaan itse kullekin säädylle :)

        Kyllä oon nauranu teidän kommenteille etten saa mangomehua alas :'D


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Eh..Luulitko ettei sinkkunaisetkin tiedä, että synnytykset on kivuliaita?

        Pelkkä kierukan kohtuun tunkeminen sattuu ihan perkeleesti..

        Kyllä nyt...taas tuli semmonen setien muistutusvideo, että tuota tuonne alas ei koske kukkaan! :'D


      • Vielä seitkytluvulla miehet eivät olleet synnytyssaleissa . Äidit tuotiin sairaalan alaovelle ja sitten poistuttiin. Siellä äiti sitten oli koneistossa vieraiden ihmisten ympäröimänä yksin. Voi sitä ihanaa elämää!


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Kyllä minua kansakunnan tila vähän huolettaa. Ne vähätkin kantasuomalaisperäiset sinkkunaissysnnyttäjät koetetaan pelotella lapsettomiksi niin pitää nyt ainakin vähän huomauttaa.

        Kyllä on niin hyvät kipulääkkeet mutta itse kuulun synnyttäneisiin, jotka ei kerkeä ottaa kipulääkettä.
        Synnytykset voi olla kivuttomia kuin sisarellani oli.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Sun maailma onkin lapsellisen naiivi, sitten kkun rysähtää ihmettelet huuli pyöreänä kuinkas tässä nyt näin kävi.

        Ai kun tulee jytky? :oD


      • Tässä on hengissä vieläkin vaikka kaikki synnytykset on erittäin kivuliaita ollut.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Vielä seitkytluvulla miehet eivät olleet synnytyssaleissa . Äidit tuotiin sairaalan alaovelle ja sitten poistuttiin. Siellä äiti sitten oli koneistossa vieraiden ihmisten ympäröimänä yksin. Voi sitä ihanaa elämää!

        Isi veti kännit kavereitten kanssa ja polttelivat sikareita. :oD


      • Disse kirjoitti:

        Isi veti kännit kavereitten kanssa ja polttelivat sikareita. :oD

        Niinhän se ennen meni. Olen itse synnyttänyt seiskytluvutta ja yhdeksänkymmentä luvulla ja eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Ja luulen, että kehitys parempaan suuntaan jatkuu edelleen. Synnyttäjä ja koko perhe eivät enää ole koneiston osa, joka hiljaa odottaa käskyjä.


      • Disse kirjoitti:

        Isi veti kännit kavereitten kanssa ja polttelivat sikareita. :oD

        Mitäs vikaa tuossa nyt sitten on? nykyäänhän ne onkin naiset jotka tuota tekee eivätkä lapsia ja jos tekevätkin tekevät jollekin ulkkisukolle joka jättää ne sitten yhäreiksi. Mainisemasi kännit vetäneet iskät meni töihin ja elättivät perheensä.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Niinhän se ennen meni. Olen itse synnyttänyt seiskytluvutta ja yhdeksänkymmentä luvulla ja eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Ja luulen, että kehitys parempaan suuntaan jatkuu edelleen. Synnyttäjä ja koko perhe eivät enää ole koneiston osa, joka hiljaa odottaa käskyjä.

        Joo, kyllä minusta isä kuuluu synnytykseen ihan siinä missä kätilökin. Kyllä rakkaasta ihmisestä on tukea....aina se vaan välttämättä ei ole se isä... :o)


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Mitäs vikaa tuossa nyt sitten on? nykyäänhän ne onkin naiset jotka tuota tekee eivätkä lapsia ja jos tekevätkin tekevät jollekin ulkkisukolle joka jättää ne sitten yhäreiksi. Mainisemasi kännit vetäneet iskät meni töihin ja elättivät perheensä.

        Ja yhä olet onneliinen kun olet oikeassa? :oD Aistin pienoisen katkeruuden kyllä... :oD


      • Disse kirjoitti:

        Joo, kyllä minusta isä kuuluu synnytykseen ihan siinä missä kätilökin. Kyllä rakkaasta ihmisestä on tukea....aina se vaan välttämättä ei ole se isä... :o)

        Synnyttäessä nainen on aika heikoilla ja itse ajattelen, että jos ei minulla ole luottamusta puolisooni, en ottaisi häntä mukaan vaan juuri jonkun muun.


      • Disse kirjoitti:

        Joo, kyllä minusta isä kuuluu synnytykseen ihan siinä missä kätilökin. Kyllä rakkaasta ihmisestä on tukea....aina se vaan välttämättä ei ole se isä... :o)

        Kyllä siellä oikeastaan isän pitää olla paikalla jos se on olemassa.

        Olkoon vaikka pyörtyneenä, mutta kunhan on.

        Se on joka äidin oikeus ja miehen velvollisuus.


      • Disse kirjoitti:

        Joo, kyllä minusta isä kuuluu synnytykseen ihan siinä missä kätilökin. Kyllä rakkaasta ihmisestä on tukea....aina se vaan välttämättä ei ole se isä... :o)

        Kyllä siellä oikeastaan isän pitää olla paikalla jos se on olemassa.

        Olkoon vaikka pyörtyneenä, mutta kunhan on.

        Se on joka äidin oikeus ja miehen velvollisuus.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Mitäs vikaa tuossa nyt sitten on? nykyäänhän ne onkin naiset jotka tuota tekee eivätkä lapsia ja jos tekevätkin tekevät jollekin ulkkisukolle joka jättää ne sitten yhäreiksi. Mainisemasi kännit vetäneet iskät meni töihin ja elättivät perheensä.

        Voi sinua....en tiedä miten tietoista tuo katkeruuden käyttö kommenteissasi on, hienosti sen saat kuitenkin niihin sisällytettyä. :)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Kyllä siellä oikeastaan isän pitää olla paikalla jos se on olemassa.

        Olkoon vaikka pyörtyneenä, mutta kunhan on.

        Se on joka äidin oikeus ja miehen velvollisuus.

        H.lvetin tuplaus.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Synnyttäessä nainen on aika heikoilla ja itse ajattelen, että jos ei minulla ole luottamusta puolisooni, en ottaisi häntä mukaan vaan juuri jonkun muun.

        Joo, se on tärkeää, että on juuri se, kenen varaan heittäytyä... :o)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Kyllä siellä oikeastaan isän pitää olla paikalla jos se on olemassa.

        Olkoon vaikka pyörtyneenä, mutta kunhan on.

        Se on joka äidin oikeus ja miehen velvollisuus.

        No äiti tarvii tukea ja läsnäoloa.... keneltä sit vaan sen haluaa...mä onneks pääsin itse just mukaan. :o)


      • Disse kirjoitti:

        No äiti tarvii tukea ja läsnäoloa.... keneltä sit vaan sen haluaa...mä onneks pääsin itse just mukaan. :o)

        Niin tarvii, ja ootpa ikuisesti onnekas (samoin äiti), että olet ollu paikalla. Lapsetkin kun sen tietää, niin se on heillekin isompana hyvä juttu, että isä osallistui ja oli :)

        Kyllä arvostan, että oot menny.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Niin tarvii, ja ootpa ikuisesti onnekas (samoin äiti), että olet ollu paikalla. Lapsetkin kun sen tietää, niin se on heillekin isompana hyvä juttu, että isä osallistui ja oli :)

        Kyllä arvostan, että oot menny.

        No enpä ois jäänyt mielellään poiskaan. Kumpikin oli liikuttavia hetkiä. :o)

        Oon mä kertonut muksuillekin molemmista, kun ne on kysyneet. Tuossa sanoinkin jollekin, että äiti ei muistanut itse synnytyksistä juuri mitään, se on sellaista selviytymistä, että siinä ei ole mahkuja juuri muistiin pistää mitään. :o)


      • Disse kirjoitti:

        Joo, kyllä minusta isä kuuluu synnytykseen ihan siinä missä kätilökin. Kyllä rakkaasta ihmisestä on tukea....aina se vaan välttämättä ei ole se isä... :o)

        Meilläkin oli suunniteltu, että isä tulee synnytyksiin mukaan. Mutta kumpaankaan ei daanut tulla mukaan, sektioissa ei isät saa mukana olla.

        Toisessa sentäs sain itse olla hereillä ja kuulla kuopuksen syntymän ja ekan itkun parkasun. Nähdä pikkusen kun masusta ylös nostivat. Käyttivät nenän päällä näytillä, tämmönen tyttö teille tuli ja sain antaa suukon ja lässyttää hempeitä sen muutaman sekunnin.

        Isille ne vei juniorin sitten kun olivat kapaloineet. Hyvää syntymäpäivää, hän sai toisen tyttären syntymäpäivänään. Eli isällä ja lapsella sama syntymäpäivä. 😃


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Meilläkin oli suunniteltu, että isä tulee synnytyksiin mukaan. Mutta kumpaankaan ei daanut tulla mukaan, sektioissa ei isät saa mukana olla.

        Toisessa sentäs sain itse olla hereillä ja kuulla kuopuksen syntymän ja ekan itkun parkasun. Nähdä pikkusen kun masusta ylös nostivat. Käyttivät nenän päällä näytillä, tämmönen tyttö teille tuli ja sain antaa suukon ja lässyttää hempeitä sen muutaman sekunnin.

        Isille ne vei juniorin sitten kun olivat kapaloineet. Hyvää syntymäpäivää, hän sai toisen tyttären syntymäpäivänään. Eli isällä ja lapsella sama syntymäpäivä. 😃

        No ompas näppärää, kun voi tuplasynttärit pitää! :oD


      • Disse kirjoitti:

        No ompas näppärää, kun voi tuplasynttärit pitää! :oD

        Juu on ja toinenkin on syntynyt isoisänsä kanssa samana päivänä. Vaari vaan ei ole elossa juhlimassa.😕


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Juu on ja toinenkin on syntynyt isoisänsä kanssa samana päivänä. Vaari vaan ei ole elossa juhlimassa.😕

        Mullakin oli joku sukulaistäti, joka oli syntynyt samana päivänä.... ja sit ala-asteella eräs tyttö samalta luokalta. :o)


      • Disse kirjoitti:

        Mullakin oli joku sukulaistäti, joka oli syntynyt samana päivänä.... ja sit ala-asteella eräs tyttö samalta luokalta. :o)

        Jepsis. En tiiä miten on sattunutkin syntyy silleen samaan perheeseen.
        Mulla oli yks koulukamu jolla oli samana päivänä synttärit kun mulla. Nimpparitkin vielä.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Jepsis. En tiiä miten on sattunutkin syntyy silleen samaan perheeseen.
        Mulla oli yks koulukamu jolla oli samana päivänä synttärit kun mulla. Nimpparitkin vielä.

        Joskus osuu kivasti.... Mua jotenkin huvitti, kun kaverin isä oli Hartikainen ja äiti os. Martikainen. :oD


    • Anonyymi

      Voi olla, että tossa saa oikeen kuvan kivun voimakkuudesta. Ihan oikeenlaista "säväriähän" on mahdoton luoda. Se kun on kohtu, joka supistuu ja miehellä ei sitä ole. Olen oon kokeillu tenslaitetta ja vatsalihaksissa se kipu on eri paikassa, ku synnyttäessä. Se on myös ihan erilaista se kipu. Kyllä toi varmaan kuitenkin antaa hyvin käsitystä siitä tunteesta.

      On muuten tosi vaikee yrittää selittää tai kuvitella kipua ruumiinosassa, jota itellä ei ole. Ihan sama, ku naisen on mahdoton kuvitella miltä oikeesti tuntuu potku munille. Ja ehkä käänteisesti myös, että amputoimattoman on mahdoton tajuta miltä haamukipu tuntuu.

      • Joo, siis monesti jotkut sanovat, ettei miehet kestä kipua niin paljoa kuin naiset. Että synnytys olisi mahdotonta miehelle alhaisen kipukynnyksen vuoksi. Mistähän sellainenkin urbaani legenda on saanut alkunsa?

        Se munille iskun saaminen on kyllä sanoinkuvailematon tunne. Siihen ei löydy kyllä mistään edes verrattavaa kipua... se tuntuu sisuskaluissa asti ja säteilee vaikka minne.... Yäks.... :o/


      • Anonyymi

        Miehillä on tutkitusti naisia korkeampi kipukynnys.


      • Disse kirjoitti:

        Joo, siis monesti jotkut sanovat, ettei miehet kestä kipua niin paljoa kuin naiset. Että synnytys olisi mahdotonta miehelle alhaisen kipukynnyksen vuoksi. Mistähän sellainenkin urbaani legenda on saanut alkunsa?

        Se munille iskun saaminen on kyllä sanoinkuvailematon tunne. Siihen ei löydy kyllä mistään edes verrattavaa kipua... se tuntuu sisuskaluissa asti ja säteilee vaikka minne.... Yäks.... :o/

        Munille isku kuvaa varmaan enemmän synnytyskipuja..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miehillä on tutkitusti naisia korkeampi kipukynnys.

        Muista myös noin lukeneeni. Perustuiko se omaan ilmoitukseen vai joihinkin aivokuviin?


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Munille isku kuvaa varmaan enemmän synnytyskipuja..

        No se on jännän etovan tuntuinen olotila.... Se koskee vielä helkutin pitkään sen jälkeenkin, jotenkin kuin sisuskalut ois myllätty ylösalaisin alamahassa ja kasseissa kivet nuljautettu puoleltatoiselle....huissaakeli mikä olo siitä tulee.... yök... :o(


      • Disse kirjoitti:

        No se on jännän etovan tuntuinen olotila.... Se koskee vielä helkutin pitkään sen jälkeenkin, jotenkin kuin sisuskalut ois myllätty ylösalaisin alamahassa ja kasseissa kivet nuljautettu puoleltatoiselle....huissaakeli mikä olo siitä tulee.... yök... :o(

        No mitäs roikotatte niitä noin näkyvästi.. Tai kun ne voisivat sijaita kehon sisäpuolellakin..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        No mitäs roikotatte niitä noin näkyvästi.. Tai kun ne voisivat sijaita kehon sisäpuolellakin..

        No riippuu siitä mistä roikkuu! :oD


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        No mitäs roikotatte niitä noin näkyvästi.. Tai kun ne voisivat sijaita kehon sisäpuolellakin..

        Siittiöt kuolisivat kehon sisäpuolella (liian lämmin).

        Juuri siksi kaikki miehet ovat kylmäkiskoisia roikkujia.

        -flowersreally-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehillä on tutkitusti naisia korkeampi kipukynnys.

        Voi olla, en ole tutustunut ko. tutkimukseen. Luultavasti erot on kuitenkin paljon suurempia yksilöiden, kuin sukupuolten välillä. Asiaa on varmaan tutkittu aivokuvista, muutenhan se tieto ei olis kovin luotettavaa. Kipukynnys ja kivun sietäminenhän on taas sitten ihan eri asioita. On ihmisiä, joilla on korkea kipukynnys, eli kivun pitää olla kovempi jotta he tuntevat sen. Toisaalta samalla ihmisellä voi olla huono kyky sietää pitkäaikaista kipua.

        Ite koen oikeastaan ihan typeräksi puhua mistään kipukynnyksistä ja kivun sietämisestä. Niitähän voidaan mitata vain kun se kipu on vapaaehtoista. Sillon kun kivulle ei voi mitään, niin ihminenhän vaan kestää sen ja sietää sen ja thats it. Siinä ei silloin kysellä kipukynnyksistä ja kivunsiedosta. Monesti huomaa myös sen, että ihminen joka on jo elämässään kokenut kovaa kipua, reagoi kipuun paljon laimeammin. Tyyliin, sattuu kyllä, mutta on näistä ennenkin selvitty.

        Kipu on oikeasti hirveän subjektiivinen kokemus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siittiöt kuolisivat kehon sisäpuolella (liian lämmin).

        Juuri siksi kaikki miehet ovat kylmäkiskoisia roikkujia.

        -flowersreally-

        Kylläpä nyt sivalsi turskallaan mieskansaa hän! :oD


      • Disse kirjoitti:

        Kylläpä nyt sivalsi turskallaan mieskansaa hän! :oD

        Hihii..

        Siitäs saitte. ☝️

        Me ollaan himassa flunssailemassa kumpikin..toinen yskii ja toinen niiskuttaa..tasajako.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Hihii..

        Siitäs saitte. ☝️

        Me ollaan himassa flunssailemassa kumpikin..toinen yskii ja toinen niiskuttaa..tasajako.

        No tiedäthän sä mut....naureksin vaan... :oD

        No piti mennä flunssa hankkimaan?


      • Disse kirjoitti:

        No tiedäthän sä mut....naureksin vaan... :oD

        No piti mennä flunssa hankkimaan?

        Välttämättä piti juu. Joku miniflunssa..uskon niin.

        Ai niin, mutsin ensimmäinen lapsi kuoli, kun lääkäri lähti kesken synnytyksen syömään. Silloin kultaisella 60-luvulla..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Välttämättä piti juu. Joku miniflunssa..uskon niin.

        Ai niin, mutsin ensimmäinen lapsi kuoli, kun lääkäri lähti kesken synnytyksen syömään. Silloin kultaisella 60-luvulla..

        No kato kanssa, ettet kovin isoja nyt heti alkusyksyyn ota....

        Järkky! :oO


      • Disse kirjoitti:

        No kato kanssa, ettet kovin isoja nyt heti alkusyksyyn ota....

        Järkky! :oO

        Se antaa hyvän suojan niihin tuleviin flunssiin, että siksi sen nyt otin. ☝️

        Jos se tyttövauva olis jäänyt henkiin, niin mähän en tässä naputtelis, kun mutsin toiveeni oli yks tyttölapsi saada.. Tai ehkä se oli mun ensimmäinen yritys..😐


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Se antaa hyvän suojan niihin tuleviin flunssiin, että siksi sen nyt otin. ☝️

        Jos se tyttövauva olis jäänyt henkiin, niin mähän en tässä naputtelis, kun mutsin toiveeni oli yks tyttölapsi saada.. Tai ehkä se oli mun ensimmäinen yritys..😐

        Niin, no osaatko sanoa, että oletko nyt toisella kerralla syntyneenä vähän kesympi tapaus? Sellainen nöyrä? :oD


      • Disse kirjoitti:

        Niin, no osaatko sanoa, että oletko nyt toisella kerralla syntyneenä vähän kesympi tapaus? Sellainen nöyrä? :oD

        Kiltti ja nöyrä on mun toinen - ja kolmas nimeni..

        Mutsi ois halunnut semmosen prinsessa- tyttösen, mutta saikin mut. Kerran se jopa päätti, että mä olisin lesbo, mun puolesta..😄


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kiltti ja nöyrä on mun toinen - ja kolmas nimeni..

        Mutsi ois halunnut semmosen prinsessa- tyttösen, mutta saikin mut. Kerran se jopa päätti, että mä olisin lesbo, mun puolesta..😄

        K&N -nainen? :oD

        Lepakkoläps! :oD Mutsit kato tietää.... Jos ei ole tyttö heti poijista kiinnostunut ja keimaile rimpsessamekossa, on se lepso! :oD


      • Disse kirjoitti:

        K&N -nainen? :oD

        Lepakkoläps! :oD Mutsit kato tietää.... Jos ei ole tyttö heti poijista kiinnostunut ja keimaile rimpsessamekossa, on se lepso! :oD

        Mä vielä seurustelin sillon, siis pojan kanssa..😄

        Ei se nyt niin tosissaan niin sanonut..vai sanoiko..

        Ai hitto mullon hiki..mut sehän meinaa että kuume laskee..👍


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mä vielä seurustelin sillon, siis pojan kanssa..😄

        Ei se nyt niin tosissaan niin sanonut..vai sanoiko..

        Ai hitto mullon hiki..mut sehän meinaa että kuume laskee..👍

        No joillekin vanhankansan ihmisille on tärkeää, että nainen pukeutuu mekkoon/hameeseen ja sillä on pitkä tukka. Muuten on piru merrassa. :oD

        No ihan kuumettakinko oot sit ottanut ihtees? Hyi helkkari... mä oon taas sitä mieltä, että skippailen noi taudit kokonaan...en mä jouda makoilemaan kipeänä. :oD


      • Disse kirjoitti:

        No joillekin vanhankansan ihmisille on tärkeää, että nainen pukeutuu mekkoon/hameeseen ja sillä on pitkä tukka. Muuten on piru merrassa. :oD

        No ihan kuumettakinko oot sit ottanut ihtees? Hyi helkkari... mä oon taas sitä mieltä, että skippailen noi taudit kokonaan...en mä jouda makoilemaan kipeänä. :oD

        Ei mulla kyllä mitään rajoituksia ollu, ihan sain olla miten lystäsin.. Tukan leikkasin kerran jossain etelän reissulla pätkäks.. ja kerran leikkasin ripsetkin..
        🐈💨


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ei mulla kyllä mitään rajoituksia ollu, ihan sain olla miten lystäsin.. Tukan leikkasin kerran jossain etelän reissulla pätkäks.. ja kerran leikkasin ripsetkin..
        🐈💨

        Joo, arvelinkin sun olleen jo pienestä pitäen sellainen vintiö. :oD


    • Voisin kuvitella Dissen olevan noista jompi kumpi..

      • Mä jos noista jompikumpi haluisin olla, niin ehdottomasti toi eka... Huikean iloinen tyyppi ja positiivinen. Nauraa vaikka sattuu... :oD


      • Disse kirjoitti:

        Mä jos noista jompikumpi haluisin olla, niin ehdottomasti toi eka... Huikean iloinen tyyppi ja positiivinen. Nauraa vaikka sattuu... :oD

        Nauruhan lievittää kipua..Vois vaan nauru alkaa hyytymään kun kivut ei lopukaan nappia painamalla.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Nauruhan lievittää kipua..Vois vaan nauru alkaa hyytymään kun kivut ei lopukaan nappia painamalla.

        No kiroiluhan tunnetusti auttaa vielä enemmän. Mä muistan kun meni nää eturistisiteet poikki, niin heti kun tajua oli sen verran, että pysty puhumaan, kirosin ihan simona.... Sit vaikka koski aikalailla, mä jatkoin pelaamista vielä tunnin, kun aattelin, että sieltä vaan joku venähti... Jalka lähti joskus sivullikkeessä alta ja vihlas, mutta jokin raivonkaltainen vaan piti mut pelissä... Illalla sit ei enää voinut astua ollenkaan sillä enää. Mielenkiintoista...


      • Disse kirjoitti:

        No kiroiluhan tunnetusti auttaa vielä enemmän. Mä muistan kun meni nää eturistisiteet poikki, niin heti kun tajua oli sen verran, että pysty puhumaan, kirosin ihan simona.... Sit vaikka koski aikalailla, mä jatkoin pelaamista vielä tunnin, kun aattelin, että sieltä vaan joku venähti... Jalka lähti joskus sivullikkeessä alta ja vihlas, mutta jokin raivonkaltainen vaan piti mut pelissä... Illalla sit ei enää voinut astua ollenkaan sillä enää. Mielenkiintoista...

        Mulla joskus jaka murtui.. Kovin kipu mitä oon tuntenut oli se, kun ambulanssissa väänsivät sitä paikalleen.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mulla joskus jaka murtui.. Kovin kipu mitä oon tuntenut oli se, kun ambulanssissa väänsivät sitä paikalleen.

        No jälkeenpäin koko hässäkässä oli kaiketi pahinta se, kun leikkauksen jälkeen napattiin ne tukisiteet pois, kun tuntui, että se jalka räjähtää.... Se oli tuon kriisin inhottavin hetki.... Jalka turpos niin, että ei veri kiertänyt varpaisiin... Onneks nainen hieroi sitä ja saatiin nostettua se ylös.... sit seuraava yökin oli tuskaa, muttei siihen mikään kipulääke auttanut...ei se varsinaista kipua edes ollut....paineentunne ja pakotus...


      • Disse kirjoitti:

        Mä jos noista jompikumpi haluisin olla, niin ehdottomasti toi eka... Huikean iloinen tyyppi ja positiivinen. Nauraa vaikka sattuu... :oD

        Musta noi veljekset? (ainakin saman näköiset)) oli ihan hillittömät. Väänsin itkunaurua :'D

        Hassua ja pöljää :'D, nauru oli parasta, (mutta ei naurata tosi paikassa).


      • Disse kirjoitti:

        Mä jos noista jompikumpi haluisin olla, niin ehdottomasti toi eka... Huikean iloinen tyyppi ja positiivinen. Nauraa vaikka sattuu... :oD

        Musta noi veljekset? (ainakin saman näköiset)) oli ihan hillittömät. Väänsin itkunaurua :'D

        Hassua ja pöljää :'D, nauru oli parasta, (mutta ei naurata tosi paikassa).


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Musta noi veljekset? (ainakin saman näköiset)) oli ihan hillittömät. Väänsin itkunaurua :'D

        Hassua ja pöljää :'D, nauru oli parasta, (mutta ei naurata tosi paikassa).

        No niillä on tuolla kanavalla muutakin älytöntä hommaa.... Se niitten Lada Nivalla testiajo on kanssa aivan hulvaton pätkä. :oD


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Musta noi veljekset? (ainakin saman näköiset)) oli ihan hillittömät. Väänsin itkunaurua :'D

        Hassua ja pöljää :'D, nauru oli parasta, (mutta ei naurata tosi paikassa).

        Sitä mäkin katsoin että veljekset siinä..Vai onkomvain sama tyyli.

        Mun piti laittaa tabletista ääni minimiin, kun se ukko karjui, ettei naapurit soita poliisille..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Sitä mäkin katsoin että veljekset siinä..Vai onkomvain sama tyyli.

        Mun piti laittaa tabletista ääni minimiin, kun se ukko karjui, ettei naapurit soita poliisille..

        Joo, tabletista tulee yllättävän kovaa. Naapuri luulepi, jotta nipistelet ukkeliasi :D


    • Minulla on kovat kivut aina ollut että haluan juosta karkuun.
      Viimeksi supistukset alkoi 12 ja syntyi 13.07
      Ei ollut yhtään mukavaa ne kivut oli niin järkyttävät sisareni otti epiduraalin ja eikä ollut kipuja enää se vaan sanoi nyt sieltä tuntuu painetta että vauva tulossa

      • Ettei noita synnytyksiä voi verrata.


      • Anonyymi

        No hei valtakunta, itse olen iloinen kun ette riitele sentään enää abriksen kanssa.

        Nyt on ollut taas hyviä piristäviä huvittavia keskusteluja, "äänet" mm. yksi sellainen idea taas, on kaikille hauskaa luulen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No hei valtakunta, itse olen iloinen kun ette riitele sentään enää abriksen kanssa.

        Nyt on ollut taas hyviä piristäviä huvittavia keskusteluja, "äänet" mm. yksi sellainen idea taas, on kaikille hauskaa luulen.

        En ole riidellyt vieläkään vaan olen puolustellut eikä se tarvitse edes sanoja kun puolustelee oikein(kuin ilmoittanut eteenpäin). Nii se kuuluukin olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No hei valtakunta, itse olen iloinen kun ette riitele sentään enää abriksen kanssa.

        Nyt on ollut taas hyviä piristäviä huvittavia keskusteluja, "äänet" mm. yksi sellainen idea taas, on kaikille hauskaa luulen.

        Miksi ihmeessä jankkaat tästä asiasta puolustelu on oikein tehtynä järkevää, en ole mikään uhriutuja.

        Äänet on piristäviä mutta voivat olla kamaliakin.


    • Minusta ois oikein, että sais valita sen vauvan reitin.

      Saako?

      • Saa! Poispäin! :oD


      • Saa valita leikkaus on toinen.


      • Anonyymi

        Noniin jooh... naisten äänet.... jutut.... kuin palsta olisi joku kätilöopisto.
        ... joskus kyllä naurattavia juttuja on jotka piristävät pastaa paljonkin.


      • Disse kirjoitti:

        Saa! Poispäin! :oD

        Ai kamala, ei saa enempää vitsailla. Joutuu ottamaan potan tähän :'D


      • valtakunta kirjoitti:

        Saa valita leikkaus on toinen.

        Suostuuko ne siihen suosiolla?

        Oon kuullu, että viimeseen asti vastaanpannaan jos pyytää.
        Että aina on pakko synnyttää normisti jos vauva oikein vain tulossa?


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Suostuuko ne siihen suosiolla?

        Oon kuullu, että viimeseen asti vastaanpannaan jos pyytää.
        Että aina on pakko synnyttää normisti jos vauva oikein vain tulossa?

        Kyllä leikkaus on mahdollinen jos pelkää mahdottomasti.
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00873

        ” tai nykyisin lisääntyvästi äidin voimakkaan synnytyspelon (ks. «Synnytyspelko»3) vuoksi.”

        Minä pelkään enemmän leikkausta kuin synnytystä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kyllä leikkaus on mahdollinen jos pelkää mahdottomasti.
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00873

        ” tai nykyisin lisääntyvästi äidin voimakkaan synnytyspelon (ks. «Synnytyspelko»3) vuoksi.”

        Minä pelkään enemmän leikkausta kuin synnytystä.

        Niin, on siinä isompi toipuminen kaiketi jälestä päin, mutta oispahan edes hetken aikaa taju kankaalla siinä pääasiallisessa toimituksessa...

        Ei se vatsan avaaminen helppoa ole..
        eikä vauvaakaan sais edes syliin ottaa..

        Joo, en tiedä, josko lie jo enemmän synnyttäjiä kuunnellaan.
        On voinu kymmenen vuoden sisään asenteet muuttua.

        Oon vaan kuullu niin huonoja tarinoita, että ovat suoraan sanoneet ettei tuu kuuloonkaan jos vauva on vaan oikeinpäin tulossa..:/


      • Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Niin, on siinä isompi toipuminen kaiketi jälestä päin, mutta oispahan edes hetken aikaa taju kankaalla siinä pääasiallisessa toimituksessa...

        Ei se vatsan avaaminen helppoa ole..
        eikä vauvaakaan sais edes syliin ottaa..

        Joo, en tiedä, josko lie jo enemmän synnyttäjiä kuunnellaan.
        On voinu kymmenen vuoden sisään asenteet muuttua.

        Oon vaan kuullu niin huonoja tarinoita, että ovat suoraan sanoneet ettei tuu kuuloonkaan jos vauva on vaan oikeinpäin tulossa..:/

        Vauva hyötyy alatiesynnytyksestä niin paljon, että mielestäni on vain oikein, että keisarinleikkausta ei ”saa” helposti.

        -flowersreally-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauva hyötyy alatiesynnytyksestä niin paljon, että mielestäni on vain oikein, että keisarinleikkausta ei ”saa” helposti.

        -flowersreally-

        Omia? Kolme, kaksi, neljä, seitsemän?


    • Anonyymi

      Nykyisin vauvan reitin saa valita itse, moni haluaa leikkauksen vaikka leikkaus on aika suuri ja siitä palautumiseen menee ehkä jopa enemmän aikaa mitä alakautta synnytyksen jälkeen menisi.
      Itse olen ollut kolmesti mukana synnytyksessä. Kolmesti lapsi on otettu ulos kohdusta leikkaamalla. Äiti nukuksissa ja isä hoitaa pienokaisen ensimmäiset tunnit lainamaidolla. 1990 luvun loppupuolella kätilö sanoi minulle tuodessaan lapsen leikkaussalista että ota paita pois. Mietin jo hetken mitä kätilö oikein haluaa mutta hän selitti ettei lämpökaappeja ole nyt ja vauva tarvitsee olla ihon lähellä lämpimässä. Olihan se kokemus, katsoa pientä syntynyttä ihmettä pesujen jälkeen sylissä kiikussa kiikkuen. Onkohan kätilöillä ohjeistuksena jättää isä yksin vastasyntyneen kanssa. Näin on tapahtunut ihan jokainen kerta. Saa siinä sitten mies miettiä pieni nyytti sylissään mihin hommaan sitä on nyt ryhtynyt:)

      AsianVierestä

      • Minä olen joka kerta viereeni saanut vauvan ja koen leikkauksen vain äärimmäisessä tapauksessa sopivaksi.
        Meillä on pikkuinen flunssassa ja se valvotti viime yön.
        Tässä saa jatkuvasti pistää asuntoa kun uusi vauva tulee.


      • Että vauvan reitti minulla on ollut ihan normi reitti.


      • valtakunta kirjoitti:

        Että vauvan reitti minulla on ollut ihan normi reitti.

        Urhoollista...huh.


      • Oon käsittänyt, että ei saa valita vaan lääkärit yms. päättävät.

        Kaikki ovat sanoneet, että vaikea on ehdotella.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Minä olen joka kerta viereeni saanut vauvan ja koen leikkauksen vain äärimmäisessä tapauksessa sopivaksi.
        Meillä on pikkuinen flunssassa ja se valvotti viime yön.
        Tässä saa jatkuvasti pistää asuntoa kun uusi vauva tulee.

        Juu, on se äiti saanut meilläkin vauvan aina puhtaana viereensä mutta on siihen mennyt suunnilleen se tunti pesun jälkeen. On se muuten ihmislapsi ensin aika pieni suurten käsien pestäväksi.

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Oon käsittänyt, että ei saa valita vaan lääkärit yms. päättävät.

        Kaikki ovat sanoneet, että vaikea on ehdotella.

        Voi olla mutta viimeisellä kerralla kohdun suu oli avautunut tuntien ja tuntien jälkeen vasta alle 5 cm joten äiti sanoi että nyt riittää, haluaa leikkauksen. Lapsivedet tulivat tunteja aikaisemmin, antibiootteja voidaan kai nykyisin käyttää jopa yli vuorokausi ilman että siitä lapsiveden ulostulemisesta lapselle olisi mitään vaaraa. Tapauskohtaisia juttuja, nyt ainakin lääkäri sanoi että ok, asiakasta kuunneltiin.

        Jotkut puhuvat siitä miten lapselle olisi hyvästä se synnytyksen aikainen stressi. Tulee normaalissa synnytyksessä ja siitä puristustilasta joka lapseen kohdistuu. Lapsen pää on vielä joustava ja se taitaa painua hieman kasaan ennen kun ulos tulee? On niitä normaalin synnytyksen puolestapuhujia. Leikkauksessa on omat riskinsä.

        AsianVierestä


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Oon käsittänyt, että ei saa valita vaan lääkärit yms. päättävät.

        Kaikki ovat sanoneet, että vaikea on ehdotella.

        Mikäli tarkoitus on tehdä vain yksi lapsi, niin naisena ottaisin ehdottomasti leikkauksella... Jopa 25%:lle naisista jää osin pysyvä haitta synnytyksessä peräaukon sulijalihaksen repeämästä Kaikki muut riskit mitä siihen liittyy vaginan repeämät...Palautuuko entiselleen on kysymysmerkki ja yksilöllinen juttu..Itse en ottaisi riskiä...


      • blade83 kirjoitti:

        Mikäli tarkoitus on tehdä vain yksi lapsi, niin naisena ottaisin ehdottomasti leikkauksella... Jopa 25%:lle naisista jää osin pysyvä haitta synnytyksessä peräaukon sulijalihaksen repeämästä Kaikki muut riskit mitä siihen liittyy vaginan repeämät...Palautuuko entiselleen on kysymysmerkki ja yksilöllinen juttu..Itse en ottaisi riskiä...

        Luonto hoitaa kyllä repeämät ja sen sellaiset aika helkatin hyvin... Sektio on suurempi riski... Aina laikkaus on leikkaus...


      • blade83 kirjoitti:

        Mikäli tarkoitus on tehdä vain yksi lapsi, niin naisena ottaisin ehdottomasti leikkauksella... Jopa 25%:lle naisista jää osin pysyvä haitta synnytyksessä peräaukon sulijalihaksen repeämästä Kaikki muut riskit mitä siihen liittyy vaginan repeämät...Palautuuko entiselleen on kysymysmerkki ja yksilöllinen juttu..Itse en ottaisi riskiä...

        Herrajestas. Nyt minä lähden ulos.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Urhoollista...huh.

        Sisarellani oli helppo synnytys kun oli oikea kipulääkitys ei tuntenut kuin vaan painetta mutta ei kipuja. Itselläni on liian vauhdikas joten mahdollisuus syntyä välille on tuplaantunut kun pitää olla ripeä.
        Viimeksi astuin sairaalaan varttiavailla ja syntyi seitsemän yli joten siinä oli jäätävät kivut koska syntyi niin äkisti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, on se äiti saanut meilläkin vauvan aina puhtaana viereensä mutta on siihen mennyt suunnilleen se tunti pesun jälkeen. On se muuten ihmislapsi ensin aika pieni suurten käsien pestäväksi.

        AsianVierestä

        Ei sitä enää pessä se annetaan suoraan syliin tai ainakin minulla yhdessä ollaan kiinni kun napanuoran saa mies leikata.


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Luonto hoitaa kyllä repeämät ja sen sellaiset aika helkatin hyvin... Sektio on suurempi riski... Aina laikkaus on leikkaus...

        Joo, kyllä miehenkin kannattaa ehdottaa luonnollista synnytystä. Ai miksi? Koska kannattaa olla itsekäs ja ajatella sitä äidille annettavaa leikkauksen jälkeistä nostokieltoa. Kuukauteen ei mitään painavaa saisi nostaa ja ensimmäisen viikon kantelin vauvoja aina enemmän mitä äiti. Pesin vauvat aina ja siitä jäi sitten se "isi pesee" päälle koko vauva-ajaksi.

        AsianVierestä


      • Disse kirjoitti:

        Luonto hoitaa kyllä repeämät ja sen sellaiset aika helkatin hyvin... Sektio on suurempi riski... Aina laikkaus on leikkaus...

        Ei se aina hoida...Tuo synnytyksessä saatu suolikaasujen pidätys vaiva on sellainen vaiettu kiusallinen vaiva synnyttäjien keskuudessa.
        -Sinä et tiedä juuri mitään mistään..


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ei sitä enää pessä se annetaan suoraan syliin tai ainakin minulla yhdessä ollaan kiinni kun napanuoran saa mies leikata.

        Vajaa neljä vuotta sitten taisin kuitenkin pestä ne hyvät bakteerit pois vauvan kehosta ennen äidille viemistä. Onhan se nykyisin kai suositus pelkkä pyyhkiminen. En ole koskaan mennyt leikkaukseen mukaan, ei viitti katsoa suuria avohaavoja. Voi tulla paha olo.

        AsianVierestä


      • blade83 kirjoitti:

        Mikäli tarkoitus on tehdä vain yksi lapsi, niin naisena ottaisin ehdottomasti leikkauksella... Jopa 25%:lle naisista jää osin pysyvä haitta synnytyksessä peräaukon sulijalihaksen repeämästä Kaikki muut riskit mitä siihen liittyy vaginan repeämät...Palautuuko entiselleen on kysymysmerkki ja yksilöllinen juttu..Itse en ottaisi riskiä...

        Palautuuko entiselleen päinvastoin seksi tuntui paremmalle
        https://www.iltalehti.fi/pinnalla/a/2015112720736064

        Mutta on niin yksilöllinen juttu.
        5-7 vuotta paikat palautuu kuin olisi ensisynnyttäjä.


      • blade83 kirjoitti:

        Ei se aina hoida...Tuo synnytyksessä saatu suolikaasujen pidätys vaiva on sellainen vaiettu kiusallinen vaiva synnyttäjien keskuudessa.
        -Sinä et tiedä juuri mitään mistään..

        No sinä nyt tunnut tietävän kaikki. :oD

        Jospa sinulle vastaan osuneet suolikaasun päästelijät osoittivatkin vaan mielipiteensä sinusta? :oD


      • valtakunta kirjoitti:

        Palautuuko entiselleen päinvastoin seksi tuntui paremmalle
        https://www.iltalehti.fi/pinnalla/a/2015112720736064

        Mutta on niin yksilöllinen juttu.
        5-7 vuotta paikat palautuu kuin olisi ensisynnyttäjä.

        No olisi aika outoa mikäli naisen vagina muuttuisi paremmaksi kun se kertaalleen revitään....Se onkin yleensä vain nettipaskaa nämä väitteet.
        Ihminen on parhaimmillaan alkuperäisessä kunnossaan.

        -Raskaus ja synnyttäminen voivat myös parantaa seksielämää ja naisen orgasmia. Alapään lihakset vahvistuvat ja nainen oppii hallitsemaan niitä paremmin.-
        Tuokin väite on ihan paskaa.. Mitkään lihakset eivät vahvistu synnytyksessä...Päinvastoin venyvät vaan.. Yleensä synnyttäneet naiset tarvitsevatkin synnytyksen jälkeen lantionpohjanlihasten harjoitteita palautuakseen...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vajaa neljä vuotta sitten taisin kuitenkin pestä ne hyvät bakteerit pois vauvan kehosta ennen äidille viemistä. Onhan se nykyisin kai suositus pelkkä pyyhkiminen. En ole koskaan mennyt leikkaukseen mukaan, ei viitti katsoa suuria avohaavoja. Voi tulla paha olo.

        AsianVierestä

        En tiedä pyyhkiikö ne, en ole kyllä nähnyt,
        Ehkä sitten jos tarvitsee minulla ei ole vielä pöpöä.

        lapsi vedessähän se on ja kun lapsivesi tulee huuhtelee kanavan jos on verta ja lapsi sieltä tulee jälkeen mitä irtoaa on istukka mistä tulee sit kun istukka irtoo.


      • blade83 kirjoitti:

        No olisi aika outoa mikäli naisen vagina muuttuisi paremmaksi kun se kertaalleen revitään....Se onkin yleensä vain nettipaskaa nämä väitteet.
        Ihminen on parhaimmillaan alkuperäisessä kunnossaan.

        -Raskaus ja synnyttäminen voivat myös parantaa seksielämää ja naisen orgasmia. Alapään lihakset vahvistuvat ja nainen oppii hallitsemaan niitä paremmin.-
        Tuokin väite on ihan paskaa.. Mitkään lihakset eivät vahvistu synnytyksessä...Päinvastoin venyvät vaan.. Yleensä synnyttäneet naiset tarvitsevatkin synnytyksen jälkeen lantionpohjanlihasten harjoitteita palautuakseen...

        Meidän seksi ainakin ensimmäisen lapsen jälkeen parani mahdottomasti.😁
        Jos seksi olisi huonontunut olisin varmaan joutanut jo vaihtoon.


      • blade83 kirjoitti:

        No olisi aika outoa mikäli naisen vagina muuttuisi paremmaksi kun se kertaalleen revitään....Se onkin yleensä vain nettipaskaa nämä väitteet.
        Ihminen on parhaimmillaan alkuperäisessä kunnossaan.

        -Raskaus ja synnyttäminen voivat myös parantaa seksielämää ja naisen orgasmia. Alapään lihakset vahvistuvat ja nainen oppii hallitsemaan niitä paremmin.-
        Tuokin väite on ihan paskaa.. Mitkään lihakset eivät vahvistu synnytyksessä...Päinvastoin venyvät vaan.. Yleensä synnyttäneet naiset tarvitsevatkin synnytyksen jälkeen lantionpohjanlihasten harjoitteita palautuakseen...

        Jos ei lantiopohjalihaksia käytä eihän niitä lihaksia ole. Ei ne vatsalihakset palaudu kuin vasta jälkitarkastukseen joka on 5viikon päästä jolloin niitä vasta suositellaan jumppaan venyvyyden vuoksi. Oletko lihaksien asiantuntia?


      • blade83 kirjoitti:

        No olisi aika outoa mikäli naisen vagina muuttuisi paremmaksi kun se kertaalleen revitään....Se onkin yleensä vain nettipaskaa nämä väitteet.
        Ihminen on parhaimmillaan alkuperäisessä kunnossaan.

        -Raskaus ja synnyttäminen voivat myös parantaa seksielämää ja naisen orgasmia. Alapään lihakset vahvistuvat ja nainen oppii hallitsemaan niitä paremmin.-
        Tuokin väite on ihan paskaa.. Mitkään lihakset eivät vahvistu synnytyksessä...Päinvastoin venyvät vaan.. Yleensä synnyttäneet naiset tarvitsevatkin synnytyksen jälkeen lantionpohjanlihasten harjoitteita palautuakseen...

        Tämän venyvyyden vuoksi ei suositella lihakseen kohdistuvaa painetta aiemmin, edes vaativia töitä ei saa tehdä vaan pitää odottaa eka että palautuvat venyvyydestä.


      • blade83 kirjoitti:

        No olisi aika outoa mikäli naisen vagina muuttuisi paremmaksi kun se kertaalleen revitään....Se onkin yleensä vain nettipaskaa nämä väitteet.
        Ihminen on parhaimmillaan alkuperäisessä kunnossaan.

        -Raskaus ja synnyttäminen voivat myös parantaa seksielämää ja naisen orgasmia. Alapään lihakset vahvistuvat ja nainen oppii hallitsemaan niitä paremmin.-
        Tuokin väite on ihan paskaa.. Mitkään lihakset eivät vahvistu synnytyksessä...Päinvastoin venyvät vaan.. Yleensä synnyttäneet naiset tarvitsevatkin synnytyksen jälkeen lantionpohjanlihasten harjoitteita palautuakseen...

        https://www.google.fi/amp/s/aitiydenihme.fi/raskaus/helpot-lantionpohjalihasten-harjoitukset/amp/

        Päinvastoin lantiopohjalihaksia suositaan harjoittamaan synnytykseen kun helpottaa synnytystä.
        https://www.google.fi/amp/s/aitiydenihme.fi/raskaus/helpot-lantionpohjalihasten-harjoitukset/amp/


      • valtakunta kirjoitti:

        https://www.google.fi/amp/s/aitiydenihme.fi/raskaus/helpot-lantionpohjalihasten-harjoitukset/amp/

        Päinvastoin lantiopohjalihaksia suositaan harjoittamaan synnytykseen kun helpottaa synnytystä.
        https://www.google.fi/amp/s/aitiydenihme.fi/raskaus/helpot-lantionpohjalihasten-harjoitukset/amp/

        Näköään Toisten informaatioiden mukaan ei auta synnytykseen vaan palautumiseen nopeammin kun harjoittaalihaksia etukäteen. Ehkä varmaan samallailla lihaksikkailla ei raskausmaha melkein näy.


      • blade83 kirjoitti:

        No olisi aika outoa mikäli naisen vagina muuttuisi paremmaksi kun se kertaalleen revitään....Se onkin yleensä vain nettipaskaa nämä väitteet.
        Ihminen on parhaimmillaan alkuperäisessä kunnossaan.

        -Raskaus ja synnyttäminen voivat myös parantaa seksielämää ja naisen orgasmia. Alapään lihakset vahvistuvat ja nainen oppii hallitsemaan niitä paremmin.-
        Tuokin väite on ihan paskaa.. Mitkään lihakset eivät vahvistu synnytyksessä...Päinvastoin venyvät vaan.. Yleensä synnyttäneet naiset tarvitsevatkin synnytyksen jälkeen lantionpohjanlihasten harjoitteita palautuakseen...

        https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/synnytyksestä-toipuminen/kuntoutuminen-raskauden-ja-synnytyksen-jälkeen
        On siis kiva tästä vängätä kun tuntuu että alkukantainen ajattelu on että nainen ei palaudu se ei mene niin.
        Ihokin palautuu joten en suosittele pitelemään mitään venytellääkseen siellä huvikseen.


      • blade83 kirjoitti:

        No olisi aika outoa mikäli naisen vagina muuttuisi paremmaksi kun se kertaalleen revitään....Se onkin yleensä vain nettipaskaa nämä väitteet.
        Ihminen on parhaimmillaan alkuperäisessä kunnossaan.

        -Raskaus ja synnyttäminen voivat myös parantaa seksielämää ja naisen orgasmia. Alapään lihakset vahvistuvat ja nainen oppii hallitsemaan niitä paremmin.-
        Tuokin väite on ihan paskaa.. Mitkään lihakset eivät vahvistu synnytyksessä...Päinvastoin venyvät vaan.. Yleensä synnyttäneet naiset tarvitsevatkin synnytyksen jälkeen lantionpohjanlihasten harjoitteita palautuakseen...

        Tästäkin tuli hätä lääkäreille
        https://www.is.fi/viihde/art-2000005398815.html


      • blade83 kirjoitti:

        No olisi aika outoa mikäli naisen vagina muuttuisi paremmaksi kun se kertaalleen revitään....Se onkin yleensä vain nettipaskaa nämä väitteet.
        Ihminen on parhaimmillaan alkuperäisessä kunnossaan.

        -Raskaus ja synnyttäminen voivat myös parantaa seksielämää ja naisen orgasmia. Alapään lihakset vahvistuvat ja nainen oppii hallitsemaan niitä paremmin.-
        Tuokin väite on ihan paskaa.. Mitkään lihakset eivät vahvistu synnytyksessä...Päinvastoin venyvät vaan.. Yleensä synnyttäneet naiset tarvitsevatkin synnytyksen jälkeen lantionpohjanlihasten harjoitteita palautuakseen...

        Jos olisi nuorempana osannut ehkäistä asiaa paremmin osaisi olla paremmassa kunnossa moni. Jälkeenpäin viisaita tässä on
        moni😁


      • valtakunta kirjoitti:

        Jos olisi nuorempana osannut ehkäistä asiaa paremmin osaisi olla paremmassa kunnossa moni. Jälkeenpäin viisaita tässä on
        moni😁

        Niin, no monet esimerkiksi kokevat, että raskaana pitäisi lihottaa itseään kymmeniä kiloja, tai katsovat, että raskaus oikeuttaisi ikäänkuin siihen(naposteluun,mässäilyyn), joten on selvää, että raskauden jälkeen fyysisesti ollaan heikommassa kunnossa kuin nämä urheilija ihmiset kenellä se paino nousikin raskauden aikana vain hieman vauvan painoa enemmän, kuten tuolla fitness tytölläkin, jolle palautuminen käy aika helposti raskauden jälkeen tuosta kuosista.....

        Tietenkin genitaalien palautuminen on tässä asia erikseen mistä puhuin aiemmin.

        Siinä missä etukäteen suuniteltu leikkaus on tarkkaan harkittu ja suuniteltu, niin alatie synnytys on aina hyvin arvaamaton, missä kaikki on periaatteessa mahdollista...Jopa kuolema,( sekä lapsen, että äidin)..Vakavat repeämät jne.
        Kuten sanoin, niin itse valitsisin sen etukäteen suunitellun leikkauksen, koska todennäköisyydet ovat siinä onnistumiselle paremmat, sekä mahdolliset vauriot tarkemmin ennakoitavat...


      • blade83 kirjoitti:

        Niin, no monet esimerkiksi kokevat, että raskaana pitäisi lihottaa itseään kymmeniä kiloja, tai katsovat, että raskaus oikeuttaisi ikäänkuin siihen(naposteluun,mässäilyyn), joten on selvää, että raskauden jälkeen fyysisesti ollaan heikommassa kunnossa kuin nämä urheilija ihmiset kenellä se paino nousikin raskauden aikana vain hieman vauvan painoa enemmän, kuten tuolla fitness tytölläkin, jolle palautuminen käy aika helposti raskauden jälkeen tuosta kuosista.....

        Tietenkin genitaalien palautuminen on tässä asia erikseen mistä puhuin aiemmin.

        Siinä missä etukäteen suuniteltu leikkaus on tarkkaan harkittu ja suuniteltu, niin alatie synnytys on aina hyvin arvaamaton, missä kaikki on periaatteessa mahdollista...Jopa kuolema,( sekä lapsen, että äidin)..Vakavat repeämät jne.
        Kuten sanoin, niin itse valitsisin sen etukäteen suunitellun leikkauksen, koska todennäköisyydet ovat siinä onnistumiselle paremmat, sekä mahdolliset vauriot tarkemmin ennakoitavat...

        Kyllähän se vaurioituminen tapahtuu todennäköisesti jos lapsi on iso ja lapsen kokoon pystyy vaikuttaa mitä syö melkein aina. Ja myös välilihan leikkaus vähentää repeytymiä mikä tehdään todennäköisemmin ensisynnyttäjälle jos synnytys on vauhdikas joka vähentää repeytymistä ja on pienempi viilto ja vaarattomampi.


      • blade83 kirjoitti:

        Niin, no monet esimerkiksi kokevat, että raskaana pitäisi lihottaa itseään kymmeniä kiloja, tai katsovat, että raskaus oikeuttaisi ikäänkuin siihen(naposteluun,mässäilyyn), joten on selvää, että raskauden jälkeen fyysisesti ollaan heikommassa kunnossa kuin nämä urheilija ihmiset kenellä se paino nousikin raskauden aikana vain hieman vauvan painoa enemmän, kuten tuolla fitness tytölläkin, jolle palautuminen käy aika helposti raskauden jälkeen tuosta kuosista.....

        Tietenkin genitaalien palautuminen on tässä asia erikseen mistä puhuin aiemmin.

        Siinä missä etukäteen suuniteltu leikkaus on tarkkaan harkittu ja suuniteltu, niin alatie synnytys on aina hyvin arvaamaton, missä kaikki on periaatteessa mahdollista...Jopa kuolema,( sekä lapsen, että äidin)..Vakavat repeämät jne.
        Kuten sanoin, niin itse valitsisin sen etukäteen suunitellun leikkauksen, koska todennäköisyydet ovat siinä onnistumiselle paremmat, sekä mahdolliset vauriot tarkemmin ennakoitavat...

        https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/2013062717199568

        Tuossa nyt se välilihan leikkauksesta sekin tapahtuu ihan pelkällä puudutuksella ja ommellaan takaisin synnytyksessä.


      • blade83 kirjoitti:

        Niin, no monet esimerkiksi kokevat, että raskaana pitäisi lihottaa itseään kymmeniä kiloja, tai katsovat, että raskaus oikeuttaisi ikäänkuin siihen(naposteluun,mässäilyyn), joten on selvää, että raskauden jälkeen fyysisesti ollaan heikommassa kunnossa kuin nämä urheilija ihmiset kenellä se paino nousikin raskauden aikana vain hieman vauvan painoa enemmän, kuten tuolla fitness tytölläkin, jolle palautuminen käy aika helposti raskauden jälkeen tuosta kuosista.....

        Tietenkin genitaalien palautuminen on tässä asia erikseen mistä puhuin aiemmin.

        Siinä missä etukäteen suuniteltu leikkaus on tarkkaan harkittu ja suuniteltu, niin alatie synnytys on aina hyvin arvaamaton, missä kaikki on periaatteessa mahdollista...Jopa kuolema,( sekä lapsen, että äidin)..Vakavat repeämät jne.
        Kuten sanoin, niin itse valitsisin sen etukäteen suunitellun leikkauksen, koska todennäköisyydet ovat siinä onnistumiselle paremmat, sekä mahdolliset vauriot tarkemmin ennakoitavat...

        Itseltäni ei edes kysytty välilihan leikkuudesta esikoisen aikana silti se tehtiin.


      • valtakunta kirjoitti:

        En tiedä pyyhkiikö ne, en ole kyllä nähnyt,
        Ehkä sitten jos tarvitsee minulla ei ole vielä pöpöä.

        lapsi vedessähän se on ja kun lapsivesi tulee huuhtelee kanavan jos on verta ja lapsi sieltä tulee jälkeen mitä irtoaa on istukka mistä tulee sit kun istukka irtoo.

        Mun mukana tuli kyllä myös pas..ulostetta.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mun mukana tuli kyllä myös pas..ulostetta.

        Sehän on tieto että sitä kakkia tulee mutta kyllä ne sitä on pyyhkinyt jossain synnytyksessä ennen vauvaa mutta ole nähnyt vauvaa pyyhitty erikseen. Eikä sitä kakkia nyt samasta reiästä tule vaan tietää että vauva on lähellä kun kakkia tulee ja täti tai setä pyyhkii. Eikä sitä kakkia tule loputtomasti.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mun mukana tuli kyllä myös pas..ulostetta.

        Toivotaan että lapsi sitten puhdistetaan kunnolla jos sotkeutunut kunnolla.


      • valtakunta kirjoitti:

        Toivotaan että lapsi sitten puhdistetaan kunnolla jos sotkeutunut kunnolla.

        Täytyy sanoa että itse en muista yhtään, vaikka ns paalupaikalla olinkin..


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Niin, no monet esimerkiksi kokevat, että raskaana pitäisi lihottaa itseään kymmeniä kiloja, tai katsovat, että raskaus oikeuttaisi ikäänkuin siihen(naposteluun,mässäilyyn), joten on selvää, että raskauden jälkeen fyysisesti ollaan heikommassa kunnossa kuin nämä urheilija ihmiset kenellä se paino nousikin raskauden aikana vain hieman vauvan painoa enemmän, kuten tuolla fitness tytölläkin, jolle palautuminen käy aika helposti raskauden jälkeen tuosta kuosista.....

        Tietenkin genitaalien palautuminen on tässä asia erikseen mistä puhuin aiemmin.

        Siinä missä etukäteen suuniteltu leikkaus on tarkkaan harkittu ja suuniteltu, niin alatie synnytys on aina hyvin arvaamaton, missä kaikki on periaatteessa mahdollista...Jopa kuolema,( sekä lapsen, että äidin)..Vakavat repeämät jne.
        Kuten sanoin, niin itse valitsisin sen etukäteen suunitellun leikkauksen, koska todennäköisyydet ovat siinä onnistumiselle paremmat, sekä mahdolliset vauriot tarkemmin ennakoitavat...

        Ei saatana mikä besserwisser tää ameeba oikein on. Oletko montakin kertaa synnyttänyt, kun tiedät tämänkin asian kaikkein parhaiten? Mihin kaikkiin lääketieteen erikoitusmisaloihin sulla on pätevyys?
        Itse kun olin synnärillä, viereisessä sängyssä oli nuori nainen jolla oli vaikeuksia saada imetys käyntiin. Suurin syy oli naama, sormet ja nenä Tissin ja vauvan välissä ollut tuore isä, joka taukoamatta mölötti kipeälle ja stressaantuneelle äidille imetysohjeita. Jos olisin päässyt sängystä ylös, olisin vetänyt tuota miesidioottia turpaan.

        - expihtarikurppa


      • Ei meillä vaan saanut, sanoivat suoraan että jos ei ole mitään synnytyskauhuja eikä terveydellisiä seikkoja, niin alateitse synnytetään. Esikoista käynnisteltiin kolmatta päivää, kova oli vimma saada hänet alateitse syntymään ..

        Mutta eihän siitä olis mitään tullut. Napanuora oli pari kieppiä jalkojen ympärillä ja kiepin kaulan ympärillä. Kunnon solmussa ja vasemmalla kyljellä maatessani vauva kärsi hapenpuutteesta...seurattiin sydänkäyrillä.

        Kyllä ne mieluusti alateitse kaikki lapset auttas maailmaan, kun se on lapselle kuulemma parempi vaihtoehto ja myös äidille. Sektiot on aina riski ja kajoavia, suunniteltuinakin.

        Suunniteltuina usein vaan se haava tehdään vaakaan vatsalle...hätä ja kiireellisessä sektiossa taas pystyyn. Taino mulla oli eka hätäsektio ja haava pystyviiltona, pitkä ja kiero..kiireellisessä sitten lääkäri sanoi et tehdään tääkin samoin pystyyn ja koitetaan korjata nätimmäksi sitä haavaakin. Kun oli arpeutunut kuin juosten kustu...

        On se kuin persvako tossa vatsalla, mutta syystä.☺️


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ei meillä vaan saanut, sanoivat suoraan että jos ei ole mitään synnytyskauhuja eikä terveydellisiä seikkoja, niin alateitse synnytetään. Esikoista käynnisteltiin kolmatta päivää, kova oli vimma saada hänet alateitse syntymään ..

        Mutta eihän siitä olis mitään tullut. Napanuora oli pari kieppiä jalkojen ympärillä ja kiepin kaulan ympärillä. Kunnon solmussa ja vasemmalla kyljellä maatessani vauva kärsi hapenpuutteesta...seurattiin sydänkäyrillä.

        Kyllä ne mieluusti alateitse kaikki lapset auttas maailmaan, kun se on lapselle kuulemma parempi vaihtoehto ja myös äidille. Sektiot on aina riski ja kajoavia, suunniteltuinakin.

        Suunniteltuina usein vaan se haava tehdään vaakaan vatsalle...hätä ja kiireellisessä sektiossa taas pystyyn. Taino mulla oli eka hätäsektio ja haava pystyviiltona, pitkä ja kiero..kiireellisessä sitten lääkäri sanoi et tehdään tääkin samoin pystyyn ja koitetaan korjata nätimmäksi sitä haavaakin. Kun oli arpeutunut kuin juosten kustu...

        On se kuin persvako tossa vatsalla, mutta syystä.☺️

        Kuin persvako vatsalla...😂 Sinä se muotoilet asiat sensitiivisesti. 😂


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ei meillä vaan saanut, sanoivat suoraan että jos ei ole mitään synnytyskauhuja eikä terveydellisiä seikkoja, niin alateitse synnytetään. Esikoista käynnisteltiin kolmatta päivää, kova oli vimma saada hänet alateitse syntymään ..

        Mutta eihän siitä olis mitään tullut. Napanuora oli pari kieppiä jalkojen ympärillä ja kiepin kaulan ympärillä. Kunnon solmussa ja vasemmalla kyljellä maatessani vauva kärsi hapenpuutteesta...seurattiin sydänkäyrillä.

        Kyllä ne mieluusti alateitse kaikki lapset auttas maailmaan, kun se on lapselle kuulemma parempi vaihtoehto ja myös äidille. Sektiot on aina riski ja kajoavia, suunniteltuinakin.

        Suunniteltuina usein vaan se haava tehdään vaakaan vatsalle...hätä ja kiireellisessä sektiossa taas pystyyn. Taino mulla oli eka hätäsektio ja haava pystyviiltona, pitkä ja kiero..kiireellisessä sitten lääkäri sanoi et tehdään tääkin samoin pystyyn ja koitetaan korjata nätimmäksi sitä haavaakin. Kun oli arpeutunut kuin juosten kustu...

        On se kuin persvako tossa vatsalla, mutta syystä.☺️

        Ja jos vielä tekis muksun, sektio tehtäs automaattisesti. Kun aiemmat on tehty kans...näin sanoivat.

        Ja tytöt oli kumpikin pikkusen reilu 3.5 kiloisia ja 49.5 cm ja 50cm. Ettei mitään suuria, vaikka raskausdiabetes mulla oli, ruokavaliolla selvittiin. Eikä tullut ees ylipainoa, kun en syönyt kahden eestä..päinvastoin olin reilut 6 kiloa kevyempi lasten synnyttyä, kun raskaaksi tullessani.

        Etten voi syyttää elopainoja ikinä lasten takia. Raskaana olen syönyt terveellisemmin kun ikinä muulloin.


      • Disse kirjoitti:

        Kuin persvako vatsalla...😂 Sinä se muotoilet asiat sensitiivisesti. 😂

        No kun se on. Syvä ja aika leveä arpi ja vatsalihakset on kahtia pidtetty. Ei ne ihan ennalleen palanneet. Arven molemminpuolin on vatsaa kuun persepakarat. 😝

        Jos puristaa masun puolikkaat yhteen,napa on kun pprrssreikä siinä vaossa.🤣


      • Abrakadabra kirjoitti:

        No kun se on. Syvä ja aika leveä arpi ja vatsalihakset on kahtia pidtetty. Ei ne ihan ennalleen palanneet. Arven molemminpuolin on vatsaa kuun persepakarat. 😝

        Jos puristaa masun puolikkaat yhteen,napa on kun pprrssreikä siinä vaossa.🤣

        No kyllä sä mokoma keksit! 😂


      • Abrakadabra kirjoitti:

        No kun se on. Syvä ja aika leveä arpi ja vatsalihakset on kahtia pidtetty. Ei ne ihan ennalleen palanneet. Arven molemminpuolin on vatsaa kuun persepakarat. 😝

        Jos puristaa masun puolikkaat yhteen,napa on kun pprrssreikä siinä vaossa.🤣

        Niinko tään tyyppinen.

        https://images.app.goo.gl/tJhYqEidTycAVzgi8

        En nyt kehtaa kuvata omaa vattaa.😌




      • Disse kirjoitti:

        No noillehan ei mitään voi...😊

        Ja arvet arpia. Onhan noita vähän jokaisella tännepäin. Ei vaikuta heilumiseen. 😃👌

        Eipä niin. Arpia on enemmänkin pitkin massua...ei pysty ees laskee määrää..monen monta.☺️

        Pikkasen se vatsalihaksen jääminen ikään kuin kahtia kyllä joskus ihmetyttää..lääkäri totes vaan kyllä se siitä. Ei tartte tehä mitään.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Eipä niin. Arpia on enemmänkin pitkin massua...ei pysty ees laskee määrää..monen monta.☺️

        Pikkasen se vatsalihaksen jääminen ikään kuin kahtia kyllä joskus ihmetyttää..lääkäri totes vaan kyllä se siitä. Ei tartte tehä mitään.

        Vatsalihasten erkauma, minusta mulla on sellanen tullut dektioiden jälkeen. Luulen, että mahan pömpötys ja ristiselkäkivut tulee osin siitä ja vatsalihasliikkeitäkin tehdessä tuntuu et toimii jotenkin puolikkaasti...


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Eipä niin. Arpia on enemmänkin pitkin massua...ei pysty ees laskee määrää..monen monta.☺️

        Pikkasen se vatsalihaksen jääminen ikään kuin kahtia kyllä joskus ihmetyttää..lääkäri totes vaan kyllä se siitä. Ei tartte tehä mitään.

        No sinäänsä voi jotkut arvet haitata liikkumista, jos iho jää jumiin lihakseen... munkin piti tuota koiven arpee ”mutkutella”. 😬


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Vatsalihasten erkauma, minusta mulla on sellanen tullut dektioiden jälkeen. Luulen, että mahan pömpötys ja ristiselkäkivut tulee osin siitä ja vatsalihasliikkeitäkin tehdessä tuntuu et toimii jotenkin puolikkaasti...

        No höh... 🙄

        Kaikkea sitä tulee... mutta ihminrn kestää paljon kaikkea.... ja sopeutuu. 😊👌


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No höh... 🙄

        Kaikkea sitä tulee... mutta ihminrn kestää paljon kaikkea.... ja sopeutuu. 😊👌

        Kestää, mut jotenkin oon miettinyt et kai sen vois saada korjatuksikin. Ei vaan tunnu " ammattilaisetkaan" tajuavan...😆

        Tuntuu reilusti yli 5 cm toi väli vattassa seljällään maatessa..liki 8 cm yhdestä kohtaa uppoo sormet lihasten väliin. Mutta nymmä meen tota jöröjukkaa jututtaa.☺️

        Iltoja!

        Abris


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kestää, mut jotenkin oon miettinyt et kai sen vois saada korjatuksikin. Ei vaan tunnu " ammattilaisetkaan" tajuavan...😆

        Tuntuu reilusti yli 5 cm toi väli vattassa seljällään maatessa..liki 8 cm yhdestä kohtaa uppoo sormet lihasten väliin. Mutta nymmä meen tota jöröjukkaa jututtaa.☺️

        Iltoja!

        Abris

        Ompa kumma, etteivät fiksanneet....🤔

        Menehän jutskaamaan jukkiksen kaa.

        Palaillaan. 😊👌


    • itse olen ajatellut molemmista synnytyksistä, että niissä on olleet pääosassa ne lapset ja itse olen ollut vaan sivunäyttelijä:D Jo raskausaikana sai paljon osviittaa siitä, millaiset tyypit on tulossa. Esikoinen oli vilkasliikkeinen ja aamuvirkku vatsassa, samoin on edelleen. Ja aina etuajassa. Samoin kävi synnytyksessä, koska se jouduttiin käynnistämään pari viikkoa etuajassa raskausmyrkytyksen takia. Synnytys kesti 14 h ja oli erittäin vaikea.. Hmm. esikoisen kanssa on ollut sellaista synnytyksen kaltaista tilannetta aika usein, rehellisesti sanottuna. Vauva-aikana samat piirteet, mitä raskaudessa olin jo tunnistanut jatkuivat edelleen. Aamuvirkku, pirteä, vilkas vauva oli:)

      Kuopuksen kohdalla raskaudessa jo huomasi, että myöhään nukuttiin ja verkkaisia oltiin. Mutta potkut, kun ne tulivat, olivat tomeria ja päättäväisiä. Sellaisia "justiinamaisia". Ja sellainen tyyppihän sieltä tuli:) Synnytys oli pari viikkoa yli lasketun ajan, ja myöhässä on kuopus edelleen, paikasta kuin paikasta:) Mutta synnytys oli nopea ja helppo, vaikkakin täynnä dramaattisia tilanteita. Sellainen on kuopus edelleen.
      Synnytyksistä silti parhaiten muistan sen, kun näin ja kuulin lapsen ekaa kertaa. Rakkaus syttyi heti. Kaikki muu on sumua. Sen muistan, että aika hiljainen olin ja muissa maailmoissa molemmissa. Mies oli enemmän tunteen vallassa ja taisipa hiukan poratakin;)

      • No mä muistan, että itkin ihan tuosta vaan... :oD Se tuli niin spontaanisti, ettei sillä voinut niinkuin kerrassaan mitään. :oD Se on kyllä mun elämän historian liikuttavimpia hetkiä, enkä oikeastaan toivo kokevani uudelleen samaa, koska luulen, että sen voisin kokea vain vastaavasta surusta, kun tuo oli ilosta.


      • Disse kirjoitti:

        No mä muistan, että itkin ihan tuosta vaan... :oD Se tuli niin spontaanisti, ettei sillä voinut niinkuin kerrassaan mitään. :oD Se on kyllä mun elämän historian liikuttavimpia hetkiä, enkä oikeastaan toivo kokevani uudelleen samaa, koska luulen, että sen voisin kokea vain vastaavasta surusta, kun tuo oli ilosta.

        Joo, se hetki, uusi elämä ja uuden ihmisen ilmestyminen maailmaan on niin suuri ihme, ettei sitä voi käsittää. Ne kivut vain pyyhkiytyvät pois, koska ovat toisarvoisia:)
        Ja siitä hetkestä lähtien se lapsen menettämisen pelko on aina läsnä, lopun ikää. Ja voimistuu tietysti aina, jos lapsilla ilmenee jotain, esim. vakavampia sairauksia. Lapsen menettäminen on kai pahinta mitä vanhemmalle voi tapahtua. Itse en ainakaan keksi pahempaa. Jos ajattelee omaakin kuolemaa, niin pahinta siinäkin on se lasten menettäminen.


    • Anonyymi

      Hieman hämmentävää, että neitsytmorsianta etsivä mies a.k.a. Blade luulee tietävänsä jotain synnyttäneen naisen seksielämästä synnytyksen jälkeen. Voin omasta puolestani sanoa, että ei se ainakaan huonontunut ole. Ehdotukseni hänelle on seksinuken hankinta. Se ei vanhene ja jos käytössä kuluu, niin eikun uutta ostamaan.

      Se neitsytkin nimittäin vanhenee ja voi jopa tulla raskaaksi!

      • Mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän saa itseänsä pitää vauhdissa että lihakset pysyy hyvänä.


      • Bladen kommentointi onkin hauskaa hupia.... Ei tuollainen äijä voi oikeesti olla olemassa! Joku provoilee vaan. :oD


      • Minä kommentoin lääketieteellisten, sekä tieteellisten faktojen kautta asiaoita kautta aihepiirien..Minä en arvaile, minä en muituile, minä en analysoi tunnepohjalta, vaan nojaan tieteeseen/faktoihin/todennäköisyyksiin...

        Ps. Ei minua haittaa jos tuleva neitsyt morsiammeni vanhenee siinä missä itsekkin...Luuletko sinä, että siinä on vanhuudesta/ vanhenemisesta kyse.. Olet ymmärtänyt jotain väärin, vaikka profiilissani olen asiat seikkaperäisesti selittänyt....Tämä vaikuttaa olevan kovin vaikea ja tunteita herättävä asia ihmisille käsittää. Todennäköisesti kyse ei olekkaan siitä etteikö ihmiset oikeasti ymmärtäisi sanomaani, vaan kysymyksessä on mitä ilmeisemmin jonkinlainen defenssi... Peilataan kriteerejäni itseensä ja todetaan, että ette kelpaisikaan = Vastareaktio/ defenssi.


      • blade83 kirjoitti:

        Minä kommentoin lääketieteellisten, sekä tieteellisten faktojen kautta asiaoita kautta aihepiirien..Minä en arvaile, minä en muituile, minä en analysoi tunnepohjalta, vaan nojaan tieteeseen/faktoihin/todennäköisyyksiin...

        Ps. Ei minua haittaa jos tuleva neitsyt morsiammeni vanhenee siinä missä itsekkin...Luuletko sinä, että siinä on vanhuudesta/ vanhenemisesta kyse.. Olet ymmärtänyt jotain väärin, vaikka profiilissani olen asiat seikkaperäisesti selittänyt....Tämä vaikuttaa olevan kovin vaikea ja tunteita herättävä asia ihmisille käsittää. Todennäköisesti kyse ei olekkaan siitä etteikö ihmiset oikeasti ymmärtäisi sanomaani, vaan kysymyksessä on mitä ilmeisemmin jonkinlainen defenssi... Peilataan kriteerejäni itseensä ja todetaan, että ette kelpaisikaan = Vastareaktio/ defenssi.

        En peilaa koska tiedän että tietosi on jäänyt vähäiseksi.


      • blade83 kirjoitti:

        Minä kommentoin lääketieteellisten, sekä tieteellisten faktojen kautta asiaoita kautta aihepiirien..Minä en arvaile, minä en muituile, minä en analysoi tunnepohjalta, vaan nojaan tieteeseen/faktoihin/todennäköisyyksiin...

        Ps. Ei minua haittaa jos tuleva neitsyt morsiammeni vanhenee siinä missä itsekkin...Luuletko sinä, että siinä on vanhuudesta/ vanhenemisesta kyse.. Olet ymmärtänyt jotain väärin, vaikka profiilissani olen asiat seikkaperäisesti selittänyt....Tämä vaikuttaa olevan kovin vaikea ja tunteita herättävä asia ihmisille käsittää. Todennäköisesti kyse ei olekkaan siitä etteikö ihmiset oikeasti ymmärtäisi sanomaani, vaan kysymyksessä on mitä ilmeisemmin jonkinlainen defenssi... Peilataan kriteerejäni itseensä ja todetaan, että ette kelpaisikaan = Vastareaktio/ defenssi.

        Tuota fitness mallia en edusta mutta kyllä minun on kehuttava.


      • Anonyymi

        No tässä sulle lääketieteellistä tutkimustulosta:

        "VASTIKÄÄN julkaistu kansainvälinen tutkimus tuo uutta tietoa alatiesynnytyksen ja keisarileikkauksen vaikutuksesta lapsen terveyteen.

        Tutkimus osoitti, että alatiesynnytyksessä vastasyntyneet saavat suolistoonsa geneettisesti eriytyneitä bakteerikantoja, jotka edistävät lapsen immuunijärjestelmän kehittymistä. Keisarileikkauksella syntyneillä puolestaan tällaisen mikrobiston puute saattaa vaikuttaa yksilön myöhempään terveyteen. --- Tulokset osoittavat, että synnytyksen aikana äidistä siirtyy lapseen geneettisesti eriytyneitä bakteerilajien kantoja. Samoin ilmeni, että keisarileikkauksella syntyneiden lasten bakteerikantojen geneettinen monimuotoisuus on vähäisempi kuin alateitse syntyneillä lapsilla"

        Koko juttu on tämän linkin takana, toki vain maksaville tilaajille luettavissa: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005926200.html

        Tai jos HS:n juttu ei kelpaa, niin tässä ilmainen juttu: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/synnytystapa-vaikuttaa-aidin-ja-lapsen-terveyteen/

        Eli jos ja kun päämääränä on lapsen terveys, niin alatiesynnytys on se "oikea" tapa. Jos lapsen tai äidin terveys niin vaatii, niin silloin tietysti sektio on tarpeen. Mutta sen takia, että miestä pitäisi miellyttää koskemattomilla sukuelimillä - ei kai nykymaailmassa sentään!


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tässä sulle lääketieteellistä tutkimustulosta:

        "VASTIKÄÄN julkaistu kansainvälinen tutkimus tuo uutta tietoa alatiesynnytyksen ja keisarileikkauksen vaikutuksesta lapsen terveyteen.

        Tutkimus osoitti, että alatiesynnytyksessä vastasyntyneet saavat suolistoonsa geneettisesti eriytyneitä bakteerikantoja, jotka edistävät lapsen immuunijärjestelmän kehittymistä. Keisarileikkauksella syntyneillä puolestaan tällaisen mikrobiston puute saattaa vaikuttaa yksilön myöhempään terveyteen. --- Tulokset osoittavat, että synnytyksen aikana äidistä siirtyy lapseen geneettisesti eriytyneitä bakteerilajien kantoja. Samoin ilmeni, että keisarileikkauksella syntyneiden lasten bakteerikantojen geneettinen monimuotoisuus on vähäisempi kuin alateitse syntyneillä lapsilla"

        Koko juttu on tämän linkin takana, toki vain maksaville tilaajille luettavissa: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005926200.html

        Tai jos HS:n juttu ei kelpaa, niin tässä ilmainen juttu: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/synnytystapa-vaikuttaa-aidin-ja-lapsen-terveyteen/

        Eli jos ja kun päämääränä on lapsen terveys, niin alatiesynnytys on se "oikea" tapa. Jos lapsen tai äidin terveys niin vaatii, niin silloin tietysti sektio on tarpeen. Mutta sen takia, että miestä pitäisi miellyttää koskemattomilla sukuelimillä - ei kai nykymaailmassa sentään!

        Lainaus:
        Synnytysrepeämät
        -Synnytysrepeämät ovat erityisesti alatiesynnytyksiin liittyviä komplikaatioita. Vaikeita, ns. kolmannen ja neljännen asteen repeämiä esiintyy THL:n tilastojen mukaan Suomessa keskimäärin 1,1 %:lla synnyttäjistä. Tällaisessa repeämässä myös peräaukon sulkijalihas tai peräsuolen limakalvo vaurioituvat.-

        -->Tosiasiassa jopa 25% naisista peräaukon sulkijalihas vaurioituu ja vaiva jää vähintäänkin piileväksi ongelmaksi..

        Lainaus:
        Keisarileikkauksella syntyvät lapset eivät tule kosketuksiin synnytyskanavan mikrobien kanssa. Äidin synnytyskanavan ja suoliston bakteereilla on keskeinen merkitys vastasyntyneen suolistomikrobiston muodostumisessa.-

        -->Nykyään naisilla on niin kirjava bakteerikanta synnytyskanavassaan lukuisten eri miesten bakteerikantaa, että katson tuon olevan vain positiivinen juttu keisarinleikkauksessa, että tuolta vältytään.

        -Huomaa ihan selkeästi, että kyseessä ns. puolueellinen tutkimus, jonka tarkoitus on vaan ohjata naisia alatiesynnytykseen...Onhan se ihan selvää, että ei kaikkia naisia haluta alkaa leikkaamaan. Lekureille on ihan se ja sama kuinka teidän römpsälle tässä taistossa käypi. Ja toki itsekkin olen sitä mieltä, että mieluummin alatiesynnytys,,,,,,,,,,,,,- mutta sanoinkin, että mikäli itse olisin nainen, niin valitsisin sektion. Itse en riskeeraisi mitään, koska todennäköisyydet. Tosin kysymys on spekulatiivinen, koska en koskaan valitsisi synnyttää ketään.

        -Kun keisarinleikkaus on suuniteltu ja osaava kirurgi sen suorittaa kaikessa rauhassa, niin onnistumis prosentti on huomattavasti korkeampi kuin hätäsektiossa alatiesynnytyksen epäonnistumisen myötä suoritettuna..


      • blade83 kirjoitti:

        Lainaus:
        Synnytysrepeämät
        -Synnytysrepeämät ovat erityisesti alatiesynnytyksiin liittyviä komplikaatioita. Vaikeita, ns. kolmannen ja neljännen asteen repeämiä esiintyy THL:n tilastojen mukaan Suomessa keskimäärin 1,1 %:lla synnyttäjistä. Tällaisessa repeämässä myös peräaukon sulkijalihas tai peräsuolen limakalvo vaurioituvat.-

        -->Tosiasiassa jopa 25% naisista peräaukon sulkijalihas vaurioituu ja vaiva jää vähintäänkin piileväksi ongelmaksi..

        Lainaus:
        Keisarileikkauksella syntyvät lapset eivät tule kosketuksiin synnytyskanavan mikrobien kanssa. Äidin synnytyskanavan ja suoliston bakteereilla on keskeinen merkitys vastasyntyneen suolistomikrobiston muodostumisessa.-

        -->Nykyään naisilla on niin kirjava bakteerikanta synnytyskanavassaan lukuisten eri miesten bakteerikantaa, että katson tuon olevan vain positiivinen juttu keisarinleikkauksessa, että tuolta vältytään.

        -Huomaa ihan selkeästi, että kyseessä ns. puolueellinen tutkimus, jonka tarkoitus on vaan ohjata naisia alatiesynnytykseen...Onhan se ihan selvää, että ei kaikkia naisia haluta alkaa leikkaamaan. Lekureille on ihan se ja sama kuinka teidän römpsälle tässä taistossa käypi. Ja toki itsekkin olen sitä mieltä, että mieluummin alatiesynnytys,,,,,,,,,,,,,- mutta sanoinkin, että mikäli itse olisin nainen, niin valitsisin sektion. Itse en riskeeraisi mitään, koska todennäköisyydet. Tosin kysymys on spekulatiivinen, koska en koskaan valitsisi synnyttää ketään.

        -Kun keisarinleikkaus on suuniteltu ja osaava kirurgi sen suorittaa kaikessa rauhassa, niin onnistumis prosentti on huomattavasti korkeampi kuin hätäsektiossa alatiesynnytyksen epäonnistumisen myötä suoritettuna..

        Hei, sähän voit lisätä tämän leikkauksella synnyttämisenkin sinne neitsytpuhtausjorinaasi profiiliin. Varmaan tulee jono naisia odottamaan, että pääsee tutustumaan noin salskeaan ja rentoon mieheen! :oD


    • En tiedä olisiko minusta synnyttämään kun minut nyt erilaiseksi on rakennettu. Sen verran kyllä vahvasti meni tunteisiin nuo synnytyskokemukset että jos minä tulisin raskaaksi niin sääliksi kävisi kyllä vaimoa. Saisi monesti käydä kalastusreissuilla ja tyttöjenilloissa että jaksaisi sen yhdeksän kuukauden hormoonimyrskyn katsoa.

      Eniten kyllä itseäni hirvitti katsoa kun kätilö auttoi sen lapsen sieltä mailmaan. Sen verran kyllä käänsi ja väänsi vauvaa että ajattelin että se tuodaan minulle kuin huonekalukaupasta . Siinä on osat; isä voi alkaa koota.

      • Lapsi taisi olla sitten iso lanteille, jos sitä paljon pitää vääntää.
        4000g on rajani että pitää alkaa auttaa hartioitakin pihalle kätilöllä mutta vain vähän.


      • valtakunta kirjoitti:

        Lapsi taisi olla sitten iso lanteille, jos sitä paljon pitää vääntää.
        4000g on rajani että pitää alkaa auttaa hartioitakin pihalle kätilöllä mutta vain vähän.

        Yli nelikiloinen sieltä tuli eikä muutenkaan ollut alamittainen joka olisi laitettu takaisin kasvamaan.


      • M184 kirjoitti:

        Yli nelikiloinen sieltä tuli eikä muutenkaan ollut alamittainen joka olisi laitettu takaisin kasvamaan.

        Kaikki alle 4000g minulla tuli pihalle vain syöksyllä kun pään synnytin mutta yli 4kg kanssa joutunut hartijoitakin synnyttää.


    • Anonyymi

      Ihan näin sivusta. Tän maan syntyvyyslukemat on alempana nykyään kun nälkävuosina, mikä on musta aivan hemmetin hyvä asia, tällä planeetalla on muutenkin ihan liikaa ihmisiä.
      Musta on kanssa todella hyvä, ettei niitä lapsia tehdä, kun tiedetään ettei se suhde tule kestämään muutamaa vuotta pidempään, kun löydetään uusi, rikkaampi elättäjä. Ei ole sille lapsellekkaan kiva olla kiistakapula, saatisitten jos sillä on kymmenen isäpuolta ja sisaruksia ilmestyy kokoajan lisää. Mielenterveysongelmia kun äiti ei tule toimeen kymmenien eri miesten kanssa, identiteetin ja kehityksen häiriöitä. Ja ne puskee kunnolla esiin vasta aikuisena.
      Lopetetaan toi lasten teko kokonaan ja keskitytään vaikka siihen omaan pärjäämiseen, töiden tekoon, ym. niin pitkään kun tää planeetta vielä jaksaa meitä resursseillaan ylläpitää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe