M =Auringon massa
G= gravitaatiovakio
m= planeetan massa
r= planeetan keskietäisyys Auringosta
T=planeetan vuosi, kiertoaika Auringon ympäri
Gravitaatiovoima:
F=G*m*M/r^2
Keskihakuvoima:
F=m*v^2/r
Planeetan ratanopeus Auringon ympäri:
v=2*pii*r/T
Näistä saa ratkaistua planeetan vuoden:
T=2*pii*r*sqrt (r/G/M)
Yippee!
Planeetan vuosi, kiertoaika Auringon ympäri
9
90
Vastaukset
- Anonyymi
Käytännön esimerkki jonkun planeetan kiertoajasta auringon ympäri kiitos!
- Anonyymi
Yleensä kiertorata on ellipsin muotoinen.
Näin on maankin tapauksessa. Se on lähimpänä aurinkoa tammikuussa ja kauimpana kesäkuussa. Tosin rata on melko lähellä ympyrää.- Anonyymi
Keskietäisyyttä 149.6 milj km käyttämällä saadaan avauksen kaavalla maan kiertoajaksi 365.25 vuorokautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskietäisyyttä 149.6 milj km käyttämällä saadaan avauksen kaavalla maan kiertoajaksi 365.25 vuorokautta.
Kiertoaika ei ole kokonaisluku päivissä laskettuna, joten joka neljäs vuosi korjataan yhden päivän verran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa Maan vuosi on noin 365,24 vuorokautta. Ja huomatkaa, Suomessa pitää käyttää desimaalipilkkua – EI desimaalipistettä. En tosin tiedä, mistä maasta niitä desimaalimerkkejä näpyttelette, mutta tämä sivustokin on suomalainen nimestäänkin päätellen.
- Anonyymi
Sotketaan nyt vielä lisää.
Vuorokausi (trooppinen) oli aiemmin ajanlaskun peruste, nykyään aika määritellään sekunnin perusteella, joka poikkeaa hieman edellisesyä.
Lisänä vielä, että vuorokauden määritelmiä on useita, ja yksikään niistä ei ole tasan 24 tuntia, ei aikaisemman, eikä nykyisenkään ajan määritelmän mukaan.
Tästä syystä myös tietolähteet ovat siirtyneet ilmoittamaan kiertoajat tunteina ja sen osina. - Anonyymi
Kts. Wikipedia (engl.) , hakusana "Year". Erityisesti kohta 5.2.
- Anonyymi
Kun puhutaan ratojen kiertoajoista, tarkoitetaan aina nimenomaan sideeristä kiertoaikaa (-vuotta), muut laskennalliset kiertoajat liittyvät astronomian monimutkaiseen "käsitehelvettiin".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun puhutaan ratojen kiertoajoista, tarkoitetaan aina nimenomaan sideeristä kiertoaikaa (-vuotta), muut laskennalliset kiertoajat liittyvät astronomian monimutkaiseen "käsitehelvettiin".
Joo niin.
Kalenterivuosi on pituudeltaan sen 365.25 vrk, mutta nuo vuorokaudet ovat synodisia vuorokausia ja kalenterivuosi on kevätpäiväntasausten välinen aika, joista kumpikaan ei liity, tai ole, kiertoajan mittayksiköitä ilman tarkentavia määritteitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223