Alussa oli valo?

Anonyymi

Kressut ottavat Raamatun sananmukaisesti todesta (päinvastoin kuin useimmat fiksut kristityt jotka ymmärtävät, että sen kuvaus on aikaansa sidottua)
Mikähän oli se valo, joka oli alussa? Se, joka ei ollut Auringosta lähtöisin ja joka erotti päivän yöstä? Missä se on nyt?
Avaruudessa ei ole valoa ilman valolähdettä.

Minua kiinnostaisi myös, että miksi ne, jotka väittävät Raamatun sanan olevan sananmukaisesti totta, kuitenkin varmaan ymmärtävät, että Mooseksen kirjoissa annetut Jumalalta tulevat ohjeet ihmisille eivät enää tänä päivänä toimi tai päde? Onko Raamattu sananmukaisesti mutta valikoidusti totta?

40

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      > Onko Raamattu sananmukaisesti mutta valikoidusti totta?

      Itse uskon Raamatun olevan totta sananmukaisesti. Jotta tämän voi ymmärtää hyvin, pitäisi sinun tuntea hyvin koko Raamattu, ja olla totuudenmukainen.

      • Anonyymi

        Jeesus sanoi ;Minä olen tie. Pidät sitä kirjaimellisesti soratienä? No monet kyllä pitävätkin ja polkevat sitä saappaillaan kuin maantietä.


    • "Minua kiinnostaisi myös, että miksi ne, jotka väittävät Raamatun sanan olevan sananmukaisesti totta, kuitenkin varmaan ymmärtävät, että Mooseksen kirjoissa annetut Jumalalta tulevat ohjeet ihmisille eivät enää tänä päivänä toimi tai päde? Onko Raamattu sananmukaisesti mutta valikoidusti totta?"

      Raamatussa on sekä ikuiseksi tarkoitettuja ohjeita että aikaan ja kulttuuriin sidottua materiaalia. Esimerkiksi Mooses antoi ohjeita lähinnä israelilaisille, ei kaikille kansoille kaikkina aikoina. Paavali puolestaan vastasi kirjeissään seurakuntien hänelle lähettämiin kysymyksiin. Ei kaikki, mitä hän kehotti jossain tietyssä tilanteessa tekemään Korintissa vuonna 50 ole sellaisenaan sovellettavissa Suomeen vuonna 2020.

      • Anonyymi

        Osin oikeassa. Paavali opetti sekä juutalaisia että pakanoita.
        kumpiakin voi opettaa vain heidän omista lähtökohdistaan käsin.
        Mooseksen lakihan oli maallinen laki ihan niinkuin Suomen lakikin.
        Se puuttui maallisiin asioihin ja tekoihin. Ja Juutalaisten lakikin koski eri tavoin eri asemissa olevia ihmisiä. Oli lakeja vain miehiä varten ja toisia vain naisia varten. Oli lakeja esivaltaa varten ja pappeja varten. Yhteensä noita oli alunperin 613kpl. Kaikki ne koskivat vain juutalaisia. Mikään niistä ei ollut taivasehdolla varustettu, toisinkuin kirkot niitä käyttävät. MIKSI? Miksi ne ovat muutettu. Siinä missä juutalaisille säädettiin kivittämällä kuolema ankarimmaksi rangaistukseksi kirkko säätää helvetin ikuisen kidutuksen.

        Jeesuskin sanoi että älkää eniten peljätkö niitä joilla on valta tappaa ruumis.
        Kirkolle ei ole annettu valtaa keksiä rangaistuksia ohi sen mitä oli säädetty. Paavalikin sanoo että laki on hyvä niinkauan kun sitä noudatetaan lain mukaisesti. Onko helvetillä uhkaaminen lainmukainen rangaistus? Ei tottamaar!
        Raamattu puhuu Vtssä myös suuremmista rangaistuksista, mutta ne ovat kerrottu annettaviksi kuninkaille ja väärille viranhaltijoille. Ei nakkivarkaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osin oikeassa. Paavali opetti sekä juutalaisia että pakanoita.
        kumpiakin voi opettaa vain heidän omista lähtökohdistaan käsin.
        Mooseksen lakihan oli maallinen laki ihan niinkuin Suomen lakikin.
        Se puuttui maallisiin asioihin ja tekoihin. Ja Juutalaisten lakikin koski eri tavoin eri asemissa olevia ihmisiä. Oli lakeja vain miehiä varten ja toisia vain naisia varten. Oli lakeja esivaltaa varten ja pappeja varten. Yhteensä noita oli alunperin 613kpl. Kaikki ne koskivat vain juutalaisia. Mikään niistä ei ollut taivasehdolla varustettu, toisinkuin kirkot niitä käyttävät. MIKSI? Miksi ne ovat muutettu. Siinä missä juutalaisille säädettiin kivittämällä kuolema ankarimmaksi rangaistukseksi kirkko säätää helvetin ikuisen kidutuksen.

        Jeesuskin sanoi että älkää eniten peljätkö niitä joilla on valta tappaa ruumis.
        Kirkolle ei ole annettu valtaa keksiä rangaistuksia ohi sen mitä oli säädetty. Paavalikin sanoo että laki on hyvä niinkauan kun sitä noudatetaan lain mukaisesti. Onko helvetillä uhkaaminen lainmukainen rangaistus? Ei tottamaar!
        Raamattu puhuu Vtssä myös suuremmista rangaistuksista, mutta ne ovat kerrottu annettaviksi kuninkaille ja väärille viranhaltijoille. Ei nakkivarkaille.

        Jaakobin Kirjeessä sanotaan: "Joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin" (Jaakob 2:10). Joten pienenkin rikoksen tekeminen saattaa ihmisen syylliseksi Jumalan silmissä. Ja kuten jätit mainitsematta nuo Jeesuksen sanat kokonaan, niin hän sanoi: "Minä sanon teille, ystävilleni: älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, eivätkä sen jälkeen voi mitään enempää tehdä. Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin minä sanon teille, häntä te peljätkää" (Luukas 12:4-5).

        Jeesus siis osoitti helvetin todelliseksi paikaksi. Ainoastaan Jeesuksen ystävien ei tarvitse pelätä sitä iankaikkista rangaistusta, vaan Jumalaa yksin tulee pelätä. Ei taivaaseen voi päästä, ellei ole saanut syntejään anteeksi Jeesuksen ristintyön ansiolla. Täytyy olla Jumalan silmissä täysin synnitön, voidakseen kelvata hänelle. Ja uskon kautta Jeesuksen vereen kelpaamme Jumalalle, koska Jeesus maksoi kaikki syntimme, sen nakkivarkaudenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaakobin Kirjeessä sanotaan: "Joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin" (Jaakob 2:10). Joten pienenkin rikoksen tekeminen saattaa ihmisen syylliseksi Jumalan silmissä. Ja kuten jätit mainitsematta nuo Jeesuksen sanat kokonaan, niin hän sanoi: "Minä sanon teille, ystävilleni: älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, eivätkä sen jälkeen voi mitään enempää tehdä. Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin minä sanon teille, häntä te peljätkää" (Luukas 12:4-5).

        Jeesus siis osoitti helvetin todelliseksi paikaksi. Ainoastaan Jeesuksen ystävien ei tarvitse pelätä sitä iankaikkista rangaistusta, vaan Jumalaa yksin tulee pelätä. Ei taivaaseen voi päästä, ellei ole saanut syntejään anteeksi Jeesuksen ristintyön ansiolla. Täytyy olla Jumalan silmissä täysin synnitön, voidakseen kelvata hänelle. Ja uskon kautta Jeesuksen vereen kelpaamme Jumalalle, koska Jeesus maksoi kaikki syntimme, sen nakkivarkaudenkin.

        Jätin kertomatta, tottakai. Itse olen asioita opiskellut 60vuotta enkä sitä voi mahduttaa yhteen viestiini. Eikä se silti tulisi kenenkään uskoksi vaikka olisin kertonut kaiken. Siinä oloisin pitkästyttänyt sitkeimmänkin lukijan.
        Se syyllisyyden muoto jota luulen sinun esittävän totena ei kuitenkaan ole niin kuin luulet. Jaakobin opetus oli juutalaisille. Vain Paavalin opetus sopii pakanuudesta kääntyville ja senvuoksi ei helpota juuri laoinkaan juutalaisten käännytyksessä.
        Meidän tulee tuntea asiakokonaisuudet jotta ne ymmärretään oikein.
        Ymmärrän hyvin sinua, sillä olen itsekin läpikäynyt tuon uskomisvaiheen. mutta se perustui minulla asioista perilläolemattomuuteen. Samaa oletan tilanteen myös kohdallesi.
        Nuo väittämät käyvät kyllä julkisyntisen käännytykseen, sillä synti sokeuttaa ihmismielen. Mutta siveästi eläneeseen tuo ei osu, Siihen tarvitaan väkevämmät lääkkeet. Ne löytyvät sitä selkeämmin mitä perusteellisemmin ymmärrät Raamattua sen alkuteksteistä lähtien ja niihinkin perustuen.
        Jeesuksen opetus perustui sille perustalle jonka hänen kuulijansa jo tunsivat. Pakanoilla ei ole siitä mitään tietoa kun heille herätyssaarnoja pauhataan. Eikä niissä ole milloinkaan perusteita opetettukaan.

        Matteuksen evankeliumi:
        22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

        Markuksen evankeliumi:
        12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?

        Milloin olet tutkinut näitä ennenkuin tulit "uskoon"?
        Apostolien teot:
        17:11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

        Huomio edillinen; HE OLIVAT JUUTALAISIA!

        Efesolaiskirje:
        2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, (Lue koko luku)

        Me> te, me> te Kuten huomaat, Paavali selkeästi opettaa että Jeesuksen sovituksessa tapahtui eri asia juutalaisille kuin pakanoille.

        Myös kolossalaiskirjeestä löydät lisää samasta kun Paavali opettaa pakanoita.
        Mikäli nämä olivat uutta sinulle, ne ovat vasta jäävuoren huippua mitä tietämiseen tulee.

        Tällä en mitätöi uskoa joka ei kysele enempää vaan on kuin lapsella. Mutta heti kun tulee tarve puhua näistä asioista tai niitä opettaa, on välttämätöntä olla varma että on myös ymmärtänyt asian eikä vain uskoa kuvitelmiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätin kertomatta, tottakai. Itse olen asioita opiskellut 60vuotta enkä sitä voi mahduttaa yhteen viestiini. Eikä se silti tulisi kenenkään uskoksi vaikka olisin kertonut kaiken. Siinä oloisin pitkästyttänyt sitkeimmänkin lukijan.
        Se syyllisyyden muoto jota luulen sinun esittävän totena ei kuitenkaan ole niin kuin luulet. Jaakobin opetus oli juutalaisille. Vain Paavalin opetus sopii pakanuudesta kääntyville ja senvuoksi ei helpota juuri laoinkaan juutalaisten käännytyksessä.
        Meidän tulee tuntea asiakokonaisuudet jotta ne ymmärretään oikein.
        Ymmärrän hyvin sinua, sillä olen itsekin läpikäynyt tuon uskomisvaiheen. mutta se perustui minulla asioista perilläolemattomuuteen. Samaa oletan tilanteen myös kohdallesi.
        Nuo väittämät käyvät kyllä julkisyntisen käännytykseen, sillä synti sokeuttaa ihmismielen. Mutta siveästi eläneeseen tuo ei osu, Siihen tarvitaan väkevämmät lääkkeet. Ne löytyvät sitä selkeämmin mitä perusteellisemmin ymmärrät Raamattua sen alkuteksteistä lähtien ja niihinkin perustuen.
        Jeesuksen opetus perustui sille perustalle jonka hänen kuulijansa jo tunsivat. Pakanoilla ei ole siitä mitään tietoa kun heille herätyssaarnoja pauhataan. Eikä niissä ole milloinkaan perusteita opetettukaan.

        Matteuksen evankeliumi:
        22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

        Markuksen evankeliumi:
        12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?

        Milloin olet tutkinut näitä ennenkuin tulit "uskoon"?
        Apostolien teot:
        17:11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

        Huomio edillinen; HE OLIVAT JUUTALAISIA!

        Efesolaiskirje:
        2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, (Lue koko luku)

        Me> te, me> te Kuten huomaat, Paavali selkeästi opettaa että Jeesuksen sovituksessa tapahtui eri asia juutalaisille kuin pakanoille.

        Myös kolossalaiskirjeestä löydät lisää samasta kun Paavali opettaa pakanoita.
        Mikäli nämä olivat uutta sinulle, ne ovat vasta jäävuoren huippua mitä tietämiseen tulee.

        Tällä en mitätöi uskoa joka ei kysele enempää vaan on kuin lapsella. Mutta heti kun tulee tarve puhua näistä asioista tai niitä opettaa, on välttämätöntä olla varma että on myös ymmärtänyt asian eikä vain uskoa kuvitelmiinsa.

        Kyllä Jaakobin Kirje on kaikille kirjoitettu. Sehän olisi Jeesuksen ristintyön halveksimista sanoa, että Jumala katsoo ns. pientä syntiä sormiensa läpi. Ei, vaan Raamatun ilmoitus on, että: "kaikki (siis juutalaiset ja pakanat) ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" (Room. 3:23).

        Sama Roomalaiskirje sanoo myös, että lain teot ovat kirjoitetut pakanoiden sydämiin (Room. 1:14-15). Sen mukaan heidätkin siis tuomitaan. Ei kukaan voi sanoa, että olisi aina toiminut oikein, eikä koskaan omaatuntoaan vastaan. Siksi kaikki ovat Jumalan silmissä syyllisiä. Jeesuksen ristinlunastus ainoastaan riittää anteeksiantoon ja taivaspaikkaan.

        Toki sydämensä voi paaduttaa, niin ettei se enää syytä synnistäkään. Mutta siitä sanotaankin: "Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä" (1 Joh. 1:10). Teet siis Jumalan valehtelijaksi kirjoituksillasi. Tosiasiassa kuitenkin sinun kirjoituksesi on valhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Jaakobin Kirje on kaikille kirjoitettu. Sehän olisi Jeesuksen ristintyön halveksimista sanoa, että Jumala katsoo ns. pientä syntiä sormiensa läpi. Ei, vaan Raamatun ilmoitus on, että: "kaikki (siis juutalaiset ja pakanat) ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" (Room. 3:23).

        Sama Roomalaiskirje sanoo myös, että lain teot ovat kirjoitetut pakanoiden sydämiin (Room. 1:14-15). Sen mukaan heidätkin siis tuomitaan. Ei kukaan voi sanoa, että olisi aina toiminut oikein, eikä koskaan omaatuntoaan vastaan. Siksi kaikki ovat Jumalan silmissä syyllisiä. Jeesuksen ristinlunastus ainoastaan riittää anteeksiantoon ja taivaspaikkaan.

        Toki sydämensä voi paaduttaa, niin ettei se enää syytä synnistäkään. Mutta siitä sanotaankin: "Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä" (1 Joh. 1:10). Teet siis Jumalan valehtelijaksi kirjoituksillasi. Tosiasiassa kuitenkin sinun kirjoituksesi on valhetta.

        No kerro mitä tämä tarkoittaa?

        3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro mitä tämä tarkoittaa?

        3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

        Sinun kannattaa lukea kokonaan tuo Johanneksen evankeliumin kolmas luku, niin löydät sieltä vastauksen. Tämä kuulostaa kieltämättä niin vaikealta, etteivät oppineet sitä voi ymmärtää. Kuitenkin Jumala on tehnyt pelastuksen niin yksinkertaiseksi, että jokainen voi sen ymmärtää ja vastaanottaa.

        Jeesus siis sanoi samassa luvussa muutamaa jaetta myöhemmin: "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä" (Joh. 3:16).

        Eli uskomalla Jeesukseen, pelastuu ja syntyy uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi. "Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan" (Room. 10:10). Näin kun toimii, niin Jumala heti tekee oman osuutensa ja lähettää Pyhän Henkensä ihmisen sisimpään. Silloin vaihtuu herra talossa, eli ihmisessä. Jeesus on siis Herra.

        Ja usko tarkoittaa kuuliaisuutta Jumalan tahdolle, joka löytyy Raamatusta. Nyt myös kun ihminen on kokenut uudestisyntymisen ja saanyt Pyhän Hengen, alkaa Pyhä Henki kirkastamaan hänelle Kirjoituksia. Raamattu avautuu silloin oikealla tavalla. Tämän palstan jumalattomille voi vain todeta: "Jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät" (Daniel 12:10).

        Ota siis uskossa Jeesus vastaan, niin saat kaikki syntisi anteeksi.😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kannattaa lukea kokonaan tuo Johanneksen evankeliumin kolmas luku, niin löydät sieltä vastauksen. Tämä kuulostaa kieltämättä niin vaikealta, etteivät oppineet sitä voi ymmärtää. Kuitenkin Jumala on tehnyt pelastuksen niin yksinkertaiseksi, että jokainen voi sen ymmärtää ja vastaanottaa.

        Jeesus siis sanoi samassa luvussa muutamaa jaetta myöhemmin: "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä" (Joh. 3:16).

        Eli uskomalla Jeesukseen, pelastuu ja syntyy uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi. "Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan" (Room. 10:10). Näin kun toimii, niin Jumala heti tekee oman osuutensa ja lähettää Pyhän Henkensä ihmisen sisimpään. Silloin vaihtuu herra talossa, eli ihmisessä. Jeesus on siis Herra.

        Ja usko tarkoittaa kuuliaisuutta Jumalan tahdolle, joka löytyy Raamatusta. Nyt myös kun ihminen on kokenut uudestisyntymisen ja saanyt Pyhän Hengen, alkaa Pyhä Henki kirkastamaan hänelle Kirjoituksia. Raamattu avautuu silloin oikealla tavalla. Tämän palstan jumalattomille voi vain todeta: "Jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät" (Daniel 12:10).

        Ota siis uskossa Jeesus vastaan, niin saat kaikki syntisi anteeksi.😊

        Toistan; Mitä Jeesus tarkoitti kun sanoi että pitää syntyä vedestä ja Hengestä ....
        Sehän oli se kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toistan; Mitä Jeesus tarkoitti kun sanoi että pitää syntyä vedestä ja Hengestä ....
        Sehän oli se kysymys.

        Hyvä kysymys. En tietenkään tiedä vastausta kaikkiin Raamatun kysymyksiin. Mutta uskon, että Jeesuksen mainitsema vesi kuvaa Jumalan sanaa. Vesi on nimittäin sanan vertauskuva, kuten sanotaan: "...että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta" (Ef. 5:26).

        Toisessa kohtaa sama asia yhdistetään selkeästi uudestisyntymiseen: "te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta" ( 1 Pietari 1:23).

        Uudestisyntyminen tapahtuu siis Jumalan sanan kautta, jota vesi kuvaa, sekä Pyhän Hengen kautta, jonka Jumala antaa ihmisen sisimpään. Ensin täytyy sydän puhdistaa Jeesuksen verellä. Ja sitten Pyhä Henki voi tulla asumaan sydämeen. Sitä Jeesus tarkoitti vedellä ja Hengellä.


    • Anonyymi

      Tuohon on myös tieteellinen vastaus:

      "Avaruudessa ei ole valoa ilman valolähdettä."

      Universumimme alussa (lähes 14 miljardia vuotta sitten) koko avaruus oli yksi suuri valon (voimakkaan sähkömagneettisen säteilyn) lähde, joka laajeni nopeasti ja samalla jäähtyi. Kosmologisesti katsoen pian (noin 380´000 vuotta myöhemmin) se muuttui läpinäkyväksi (säteilyä läpäiseväksi) eikä enää valaissut ennen kuin tähtiä alkoi syttyä valonlähteiksi. Laajeneminen jatkuu edelleen, ja galaksiryhmien välisessä avaruudessa tähdet ovat jo niin harvassa, että ihmissilmin katsoen alkupimeys on käytännössä palannut.

    • Alussa oli uskovainen. Ajan saatossa loputkin kajahti. Tämän huipentumana on palstan suosikit korkkis & usko.vainen.

      Kehitys on ihanaa! :D

      • Anonyymi

        Tuo oli kaukana kaikista mikä uskomiseen liittyy muualla kuin teikäläisen pää.


    • "Kressut ottavat Raamatun sananmukaisesti todesta (päinvastoin kuin useimmat fiksut kristityt jotka ymmärtävät, että sen kuvaus on aikaansa sidottua)"

      Raamattu kertoo historiallisista tositapahtumista ja tottakai siinä mielessä se on aikaansa sidottu, että historialliset tapahtumat tapahtuivat historiassa eikä nykypäivänä. Mutta Jumala ei ole aikaansa sidottu ja mitä Hän opetti on totuus tänäkin päivänä.

      "Mikähän oli se valo, joka oli alussa? Se, joka ei ollut Auringosta lähtöisin ja joka erotti päivän yöstä? Missä se on nyt?"

      Ei valon olemassaolo edellytä auringon olemassaoloa, mutta valon näkemiseen tarvitaan silmät. Aivan samoin kuin valo oli olemassa ennen taskulampun keksimistä, se oli olemassa ennen auringon luomista.
      Avaruudessa ei ole valoa ilman valolähdettä.

      "Minua kiinnostaisi myös, että miksi ne, jotka väittävät Raamatun sanan olevan sananmukaisesti totta, kuitenkin varmaan ymmärtävät, että Mooseksen kirjoissa annetut Jumalalta tulevat ohjeet ihmisille eivät enää tänä päivänä toimi tai päde? Onko Raamattu sananmukaisesti mutta valikoidusti totta?"

      Kaikki Jumalalta tulevat ohjeet toimivat tänä päivänä, ja ne ovatkin ainoat ohjeet, jotka juuri toimivat kun niitä sovelletaan Raamatun mukaisesti.
      Raamattu on sananmukaisesti totta jos sananmukaisuudella ymmärretään myös se, että Raamatussa on vertauksia ja erilaisia kielikuvia ja erilaisia tapoja ilmaista asiat.

    • ”Mikähän oli se valo, joka oli alussa? Se, joka ei ollut Auringosta lähtöisin ja joka erotti päivän yöstä?”

      Muinaisen Lähi-idän ihmisillä oli virheellinen käsitys päivänvalosta. He luulivat, että päivänvalo on auringosta erillinen entiteetti. Sama väärinkäsitys toistuu esimerkiksi Babylonin luomismyytissä Enuma Elishissä, jossa on heti alussa päivä ja yö, mutta aurinko luodaan paljon myöhemmin.

      Tässä artikkelissa tohtori, rabbi Zev Farber perustelee asian loogisesti.

      ”Why is the sky blue during the daytime? The scientific answer is that molecules of air in the atmosphere scatter blue light from the sun. At night, when the earth is facing away from the sun, there is no light to scatter and the sky is black. The scattering of light by the atmosphere is called the Tyndall effect, named after the scientist John Tyndall who first suggested this mechanism in 1859.

      But the ancient cosmologist was living in a different world than Tyndall. In his conception, the earth is the center of the universe, and the sun, moon and stars travel above it, in the firmament. When this ancient cosmologist asked himself why the day-time sky is blue, his answer was because there is light in the heavenly water above the firmament. As he would have seen from earth, water is blue and thus when the light enters the water, the sky looks blue. When the light leaves the water and darkness creeps in, it is black.

      The light and darkness in this conception should be pictured as diffuse physical substances that permeate the waters of the heavens. The sun, in this conception, is a totally separate light. Richard Elliott Friedman, in his gloss on v. 15, describes this view in the following manner:

      Note that daylight is not understood here to derive from the sun. The text understands the light that surrounds us in the daytime to be an independent creation of God, which has already taken place on the first day. The sun, moon, and stars are understood here to be light sources—like a lamp or torch, only stronger. Their purpose is also to be markers of time: days, years, appointed occasions.”

      https://www.thetorah.com/article/if-the-sun-is-created-on-day-4-what-is-the-light-on-day-1

      • Anonyymi

        Luomiskertomus on myös ennustus.
        Jeesus tuli neljäntenä päivänä ja paljasti "valon"
        Juutalaisen perinteen mukaan ihmisen aika jakaantuu kuuteen tuhannen vuoden mittaiseen päivään. Eli nämä kuusi päivää ovat kuusi seuraavaa luomispäivää.
        Ensimmäiset kuusi olivat näkyvän maailman luomispäiviä ja kuusi tuhatta vuotta luomispäiviä näkymätöntä maailmaa varten. Seitsemäs päivä on se kun on oikea SAPATTI.

        Luomisessa jaettiin aina asiat kahteen vastakkaiseen ominaisuuteen. Alkuna näkyvä(universumi) erotettiin näkymättömästä(taivas). Alussa loi Jumala TAIVAAN JA MAAN.
        1) jumala loi valon ja pimeyden näkyvän maailman luomiskertomuksessa = Paratiisissa adam söi kielletyn hedelmän ja tuli tuntemaan Hyvän ja pahan. jne.
        Toinen päivä erotti vedet vesistä vrt =vedenpaisumuskertomus.jne
        Kolmas päivä kasvit= Mooses ja laki ja Israel jota kutsutaan Jumalan viljelysmaaksi.
        Neljäs valot taivaalle, Aurinko kuu ja tähdet, Jeesus.
        Viides Kaikkinaiset eläimet ja kalat == Te olette ihmisten kalastajia, sanoi Jeesus opetuslapsilleen.
        Kuudennen päivän päätteeksi ihmisen luominen. = On nyt kun valmistaudumme kohtaamaan seitsemännen päivän.
        Paavali sanoo että me olemme Jumalan työtovereita ja Jeesus, te olette jumalia! Me ihmiset olemme itseasiassa luomassa itse itsellemme tulevaisuutta kukin itsenänsä.
        Kukin saa sen mukaan kuin on itse tehnyt valintojaan. Jos olet tyytyväinen itseesi nyt, joudut olemaan tyytyväinen itseesi myös jatkossa.
        Se mitä kirkot ovat opettaneet, on totta vain siltä osin kuin Raamattu opettaa samoin, muuten varsin erilailla.
        Tämä miten asian nyt esitin on äärimmäisen karkea esitys. Tarkempi on se mitä itse voit oppia asioista jos todella niin haluat. Mutta uskoa se vaatii että jaksaa pysyä kiinnostuneena ja rehellisenä. Mutta sen voin vakuuttaa että asia on paljon mielenkiintoisempi oppiaihe kuin evoluution tutkiminen.

        Kaikille luomispäiville löytyy näin vastineensa "näkymättömään todellisuuteen.luomisista".


    • "Avaruudessa ei ole valoa ilman valolähdettä."

      Valon lähde on Jumala. Hän loi valon.

      • Anonyymi

        "Hän loi valon."

        Ahaa. Jotenkin hän siis laittoi atomeihin sellaisen ominaisuuden, että elekrtonit voivat siirtyä energiatasojen välillä (absorboiden ja emittoiden fotoneja).

        Olenkin aina miettinyt kuka sen teki. Veikeää, että tuollainen keksijänero jaksaa olla kiinnostunut samoista asioista erään Päivin kanssa.

        "Valon lähde on Jumala."

        Tämäkin vielä. Jumala emittoi fotoneja.

        Rauno


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hän loi valon."

        Ahaa. Jotenkin hän siis laittoi atomeihin sellaisen ominaisuuden, että elekrtonit voivat siirtyä energiatasojen välillä (absorboiden ja emittoiden fotoneja).

        Olenkin aina miettinyt kuka sen teki. Veikeää, että tuollainen keksijänero jaksaa olla kiinnostunut samoista asioista erään Päivin kanssa.

        "Valon lähde on Jumala."

        Tämäkin vielä. Jumala emittoi fotoneja.

        Rauno

        Eivät ne fotonit tyhjästäkään ilmestyneet. Jumala on kaiken voima alkulähde. Ilman häntä ei olisi valoa eikä elämää. "Alussa loi Jumala taivaan ja maan". Sitä ei ollut kukaan ihminen todistamassa, joten kannattaa muistaa, että sinäkin olet vain hiukkanen tomua, jonka elämä on kuin savu, joka näkyy hetken aikaa. Ja ihminenkö tietäisi vastauksen näihin kysymyksiin ilman Jumalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ne fotonit tyhjästäkään ilmestyneet. Jumala on kaiken voima alkulähde. Ilman häntä ei olisi valoa eikä elämää. "Alussa loi Jumala taivaan ja maan". Sitä ei ollut kukaan ihminen todistamassa, joten kannattaa muistaa, että sinäkin olet vain hiukkanen tomua, jonka elämä on kuin savu, joka näkyy hetken aikaa. Ja ihminenkö tietäisi vastauksen näihin kysymyksiin ilman Jumalaa.

        Tuli mieleen jutunkertojan hyvä vaimo, joka ratkaisee miehensä avuksi kaikki ongelmat, joita poikamiehellä ei ole:

        " Ja ihminenkö tietäisi vastauksen näihin kysymyksiin ilman Jumalaa."

        Ainakin tieteessä nimenomaan ihmiset ovat ratkaisseet paljon ongelmia, joihin Jumalaan uskovat ovat Hänen nimissään tarjoneet käyttökelvottomia vastauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ne fotonit tyhjästäkään ilmestyneet. Jumala on kaiken voima alkulähde. Ilman häntä ei olisi valoa eikä elämää. "Alussa loi Jumala taivaan ja maan". Sitä ei ollut kukaan ihminen todistamassa, joten kannattaa muistaa, että sinäkin olet vain hiukkanen tomua, jonka elämä on kuin savu, joka näkyy hetken aikaa. Ja ihminenkö tietäisi vastauksen näihin kysymyksiin ilman Jumalaa.

        "Eivät ne fotonit tyhjästäkään ilmestyneet. Jumala on kaiken voima alkulähde."

        Niinpä tietenkin. Tämä Jumala-tyyppi luo valtavan kvarkkipuuron, jonka laajentaa ja jäähdyttää, jolloin alkaa muodostua kevyitä atomeja. Siinä hötäkässä Jumala varustaa atomit hiukkastason voimilla ja tuottaa gravitaation, joista yhdessä seuraa materiakasautumia, ydinreaktiot ja atomien virittymiset. Ja sitten kun yhden virittymisen laukeaminen tuottaa yhden fotonin, niin kas: Fotoni tuli Jumalasta.

        "sinäkin olet vain hiukkanen tomua"

        Olen kasa vaihtuvia atomeja, jotka ovat peräisin triljoonista räjähtäneistä tähdistä.

        Rauno


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eivät ne fotonit tyhjästäkään ilmestyneet. Jumala on kaiken voima alkulähde."

        Niinpä tietenkin. Tämä Jumala-tyyppi luo valtavan kvarkkipuuron, jonka laajentaa ja jäähdyttää, jolloin alkaa muodostua kevyitä atomeja. Siinä hötäkässä Jumala varustaa atomit hiukkastason voimilla ja tuottaa gravitaation, joista yhdessä seuraa materiakasautumia, ydinreaktiot ja atomien virittymiset. Ja sitten kun yhden virittymisen laukeaminen tuottaa yhden fotonin, niin kas: Fotoni tuli Jumalasta.

        "sinäkin olet vain hiukkanen tomua"

        Olen kasa vaihtuvia atomeja, jotka ovat peräisin triljoonista räjähtäneistä tähdistä.

        Rauno

        Tarina kertoo, että Jumalalle tuli tenkkapoo hänen luotuaan kevyet alkuaineet.
        Jumala sanoi: "Tulkoon Hoyle ja hoitakoon asian miten tahtoo. Ja katso, Fred Hoyle tuli ja selitti tähtien nukleosynteesin."


    • Anonyymi

      Johanneksen evankeliumin alku vastaa aloittajan kysymykseen. "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus" (Joh. 1:1-4).

      Toisin sanoen kolmiyhteinen Jumala ilmenee jo heti Raamatun ensi jakeissa. Se onkin hyvä, että kaikista tärkein asia mainitaan ensin. Nimittäin sanotaan: "Alussa loi Jumala taivaan ja maan...ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Ja Jumala sanoi: 'Tulkoon valkeus (Jeesus)" (1 Mooses 1:1-3). Näissä ilmenee Isä, Poika ja Pyhä Henki.

      Jeesus sanoikin vielä itsestään: "Minä olen maailman valkeus" (Joh. 8:12). Tämäkin vahvistaa sen, että ennen tähtien luomista, ilmestyi maailmaan Jeesus maailman valkeudeksi.

      • Anonyymi

        Näin on, lisäksi Paavali:
        2Kor 4:6 Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valo pimeydestä", valaisi sydämemme, niin että Jumalan kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoilta, levittäisi valoaan.


      • Anonyymi

        Jumalan nimessä JHWH on sisällä Isä ,Poika Ja Pyhä Henki.
        Hebrean kirjaimilla on nimittäin kullakin myös itsenäinen merkitys.


    • Anonyymi

      Mistä noin pääåttelet Raamatun sanoneen?
      Mikset lue itse vaan kyselet muilta.
      Miksi teet päätelmiä fossiileista jos päättely ei ole oikea tapa todistaa?
      Miksi teillä kaikki totuudet ovat päättelyn tulosta?
      Miksi kiistät vastapuolen päättelyt ja syytät niitä vääriksi ilman että edes yrität todistaa juuri sen asian jota vastapuoli esittää?
      Ilman muuta vastapuolikin on tehnyt vääriä johtopäätöksiä niistä kohdista joita hän pitää todisteina. Kaikki kuitenkin tulee falsifioida taiteen sääntöjä noudattaen. Väärätkin väitteet. Ei siihen kelpaa satiiri, sillä satiirilla ei voi todistaa mitään.

      • "Kaikki kuitenkin tulee falsifioida..."

        Ei tule. Esimerkiksi Jumalaa ja luomista ei voi falsifioida kuten ei onnistu Saunatontun tai Puutarhakeijunkaan falsifiointi.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Kaikki kuitenkin tulee falsifioida..."

        Ei tule. Esimerkiksi Jumalaa ja luomista ei voi falsifioida kuten ei onnistu Saunatontun tai Puutarhakeijunkaan falsifiointi.

        Se miten itse olet päättänyt kohdallesi ei tietenkään kuulu meille muille.
        Vastaavasti meillä on valinnanvapaus kysymättä lupaa sinulta. Eikä meidän tarvitse olla sinun maalittamisesi kohde.
        Ei myöskään kansanryhmä jota laittomasti loukkaat.
        Mikäli näet kannatat nykyiset normittamiset!
        Jos et niin mene määkimään sinne persujen palstalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se miten itse olet päättänyt kohdallesi ei tietenkään kuulu meille muille.
        Vastaavasti meillä on valinnanvapaus kysymättä lupaa sinulta. Eikä meidän tarvitse olla sinun maalittamisesi kohde.
        Ei myöskään kansanryhmä jota laittomasti loukkaat.
        Mikäli näet kannatat nykyiset normittamiset!
        Jos et niin mene määkimään sinne persujen palstalle.

        "Vastaavasti meillä on valinnanvapaus kysymättä lupaa sinulta"

        Falsifioitavuus ei ole valintakysymys.

        "Eikä meidän tarvitse olla sinun maalittamisesi kohde. Ei myöskään kansanryhmä jota laittomasti loukkaat."

        Argumentointi ei ole maalittamista tai kansanryhmän loukkaamista. Luterilainen persutollo on oppinut kaksi uutta käsitettä kun älykkäämmät käyttävät niitä sinua vastaan Tasavallan presidenttiä myöten. nämä käsitteet, maalittaminen ja kiihottaminen kansanryhmä kohtaan, eivät ole haukkumasanoja, joita voit heitellä ketä tahansa kohti.

        PS. Mitähän kansanryhmää minä loukkasin argumentissani.


    • Anonyymi

      Jeesuskin sanoi että älkää eniten peljätkö niitä joilla on valta tappaa ruumis.


      Jeesus kyllä itse käyttäytyi hyvin pelokkaasti suorastaan pelkurimaiseti jos hän tunsi itsensä uhatuksi

      Silti, näin pelottomasti Jeesus itse kohtaa "niitä, jotka tappavat ruumiin":
      Joh. 8:59 "Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä."
      Matt. 12:14-15 "Niin fariseukset lähtivät ulos ja pitivät neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet. Mutta kun Jeesus huomasi sen, väistyi hän sieltä pois."
      Joh. 7:1 "Ja sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; sillä hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa."

      • Anonyymi

        Se, että viisaampi väistää, ei ole pelkuruutta. Oleko itse kenties riitapukari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että viisaampi väistää, ei ole pelkuruutta. Oleko itse kenties riitapukari.

        En ole.
        En kuitenkaan lymyä ja vaeltele katveissa jos joku minua uhkailee .

        Tartun rohkeasti asiaan ja selvitän sen näiden riitapukarien kanssa jos tuollaiseen pelkurimaiseen lymyilyyn alkaa niin sitähän saa lymyillä koko ikänsä ja jos vielä sanoisin ihmisille että turha pelätä niitä jotka voivat tappaa ruumiin niin kyllä kai sitä pitäisi itse jonkinlaista esimerkkiä näyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole.
        En kuitenkaan lymyä ja vaeltele katveissa jos joku minua uhkailee .

        Tartun rohkeasti asiaan ja selvitän sen näiden riitapukarien kanssa jos tuollaiseen pelkurimaiseen lymyilyyn alkaa niin sitähän saa lymyillä koko ikänsä ja jos vielä sanoisin ihmisille että turha pelätä niitä jotka voivat tappaa ruumiin niin kyllä kai sitä pitäisi itse jonkinlaista esimerkkiä näyttää.

        Mitäs teet sitten, kun tuollainen (toinen) riitapukari pahoinpitelee sinut ja vie omaisuuttasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole.
        En kuitenkaan lymyä ja vaeltele katveissa jos joku minua uhkailee .

        Tartun rohkeasti asiaan ja selvitän sen näiden riitapukarien kanssa jos tuollaiseen pelkurimaiseen lymyilyyn alkaa niin sitähän saa lymyillä koko ikänsä ja jos vielä sanoisin ihmisille että turha pelätä niitä jotka voivat tappaa ruumiin niin kyllä kai sitä pitäisi itse jonkinlaista esimerkkiä näyttää.

        Jeesus kyllä matkasi Jerusalemiin, vaikka tiesi mikä häntä siellä odottaa. Rehellisyyttä toivoisi, vaikka et uskoisikaan Jeesukseen. Ei häntä rehellinen voi pelkuriksi väittää.

        Jos olet rohkea, niin voisit vaikka ensin alkaa kirjoittaa omalla nimelläsi.


    • Anonyymi

      Käännän toisen poskeni ja annan ihokkaan päältäni ?

      • Anonyymi

        Et siis ilmoita asiaa poliisille; mikset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis ilmoita asiaa poliisille; mikset.

        Matkaa on nykyään noin 400 kilometriä lähimälle poliisiasemalle. Ja koko Suomi ei ole niinkuin Helsinki.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen valo oli Jumalan valoa,josta viimeisentuomion vuohet joutuvat eroon. Uskovat eivät tarvitse auringon valoa, sillä Herra itse on heidään valonsa.

      • Anonyymi

        Herran valo vs. auringon valo tuli mieleen..lapsuudessa oli kylällä yksi jehova. Autolla ajaessaan oli todennu, että jeesus ohjaa. Noh, ei ohjannu ja sairaalareissu tuli ekan mutkan jälkeen. En tiedä, oliko kyseessä uskon vai järjen puute


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe