Nyt on tuoreet vastat ja uuni kuumana!
Sitten juhannuskakku saunan ja uinnin jälkeen pöytään 🍰 Kenen perinteisiin kuuluu lämmittää sauna? Oma sauna, naapurin sauna, taloyhtiön sauna, työpaikan sauna, saunalautta, peräkärrysauna, ihan mikä tahansa sauna!
Juhannussaunaan!
46
337
Vastaukset
On myös telttasauna ⛺️
Meidän perinteessä on lämmittää juhannus- ja joulusauna. Faijani lämmitti minulle saunan, mutta päätin, että käyn vain pesulla ilman lauteillakäymistä. Viimeksi vähän aikaa sitten pesin sen saunan ja en nyt halua liata sitä. Tämä oli ensimmäinen kerta ilmeisesti vauva-aikojeni jolloin en käynyt juhannuksena saunassa vaan vain pesulla. Ehkä sitten ensivuonna on juhannussauna. Nyt on kivaolotila, kun on pestynä puhtaissa vaatteissa juhannuksena.
- Anonyymi
Mikäs uuni sulla on siellä kuumana?
Mulla ainakin on saunassa kiuas. Ja sen lämmitys alkaa kohta.- Anonyymi
Hiljaa siellä. Kostuta torttupohja... https://www.iltalehti.fi/iltv-pippuri/a/201606040070502 näin! Minulla on puu-uuni eli kiuas
-Pönttis
Heippa! Savu nousee! 🌡🧺🧹🧽🔥 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiljaa siellä. Kostuta torttupohja... https://www.iltalehti.fi/iltv-pippuri/a/201606040070502 näin! Minulla on puu-uuni eli kiuas
-Pönttis
Heippa! Savu nousee! 🌡🧺🧹🧽🔥Arvasin että olet tortunkin jo kostuttanut.
- Anonyymi
Ne jotka käy juhannussaunassa käy muutoinkin joka vkl saunassa.
- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa.
Esim. mulla on sauna jonka lämmittäminen vie kolme tuntia ja jonkin verran puuta. Että kyllä se on lähinnä joulu- juhannus- ja vierassauna. Anonyymi: "Ne jotka käy juhannussaunassa käy muutoinkin joka vkl saunassa."
Ei muuten pidä paikkansa. Itselläni on oma sauna kerrostalossa. Voin lämmittää sen milloin haluan, mutta sähköä säästäekseni en lämmitä sitä joka viikko. Joskus olen viikkoja ilman saunaa. Nyt tänään en ensikertaa käynyt juhannussaunassa, vaikka se oli lämmin. Vaikka en käynyt nyt juhannussaunassa niin silloin tällöin käyn kaksi kertaa omassa saunassani viikossa. Eli ei ole niin yksinkertaista kuin esität?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Esim. mulla on sauna jonka lämmittäminen vie kolme tuntia ja jonkin verran puuta. Että kyllä se on lähinnä joulu- juhannus- ja vierassauna.Sitten siinä on jo jotain juhlan tunnelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten siinä on jo jotain juhlan tunnelmaa.
Kyllä. Se on ns. kertalämmitteinen hirsisauna. Sisältä savusta tummentunut. N. 200 - 300 kiloa kiviä pitää saada kuumaksi.
FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Anonyymi: "Ne jotka käy juhannussaunassa käy muutoinkin joka vkl saunassa."
Ei muuten pidä paikkansa. Itselläni on oma sauna kerrostalossa. Voin lämmittää sen milloin haluan, mutta sähköä säästäekseni en lämmitä sitä joka viikko. Joskus olen viikkoja ilman saunaa. Nyt tänään en ensikertaa käynyt juhannussaunassa, vaikka se oli lämmin. Vaikka en käynyt nyt juhannussaunassa niin silloin tällöin käyn kaksi kertaa omassa saunassani viikossa. Eli ei ole niin yksinkertaista kuin esität?Asuntosauna olisi yleellisyttä ja niitä on mulla kahdessa kämpässä ollutkin. Nykyisessä ei ole ja Juhannuksena piti mennä yleiseen saunaan. Aika tyyristä se oli 15 egeä pyyhe 2 egeä päälle mutta kyllä Juhannukseen sauna kuuluu.
Veneenkokka_mies kirjoitti:
Asuntosauna olisi yleellisyttä ja niitä on mulla kahdessa kämpässä ollutkin. Nykyisessä ei ole ja Juhannuksena piti mennä yleiseen saunaan. Aika tyyristä se oli 15 egeä pyyhe 2 egeä päälle mutta kyllä Juhannukseen sauna kuuluu.
Minä en niin juhannussaunasta pakollisena rituaalina välitä. Toisaalta on tärkeää, että asunnossa on sauna. Faija kertoi eilen, että joku hänen tuttunsa ei päässyt perjantaina juhannussaunaan, kun taloyhtiössä saunavuoro on lauantaina. Kun on asunnonyhteydessä sauna niin voi valita itse milloin käy saunassa. Kätevää.
Hyvää juhannuksenajan sunnuntaita!FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Minä en niin juhannussaunasta pakollisena rituaalina välitä. Toisaalta on tärkeää, että asunnossa on sauna. Faija kertoi eilen, että joku hänen tuttunsa ei päässyt perjantaina juhannussaunaan, kun taloyhtiössä saunavuoro on lauantaina. Kun on asunnonyhteydessä sauna niin voi valita itse milloin käy saunassa. Kätevää.
Hyvää juhannuksenajan sunnuntaita!Mullakaan ei saunavuoro satu juhannukselle. Yleensäkään mulla ei ole saunavuoroa koska hoidan saunomisen uimahallissa mutta nyt, kun koronakriisin takia uimahallien saunat ovat poikkeuksellisesti kiinni niin siksi aikaa varasin itselleni toistaiseksi taloyhtiöstä saunavuoron. Tosin se ei osu Juhannukselle.
Mitä saunan sähkönkulutukseen tulee niin se on melko pientä. Minulla sähköä kuluttaa eniten vanha jääkaappi. Mielellän vaihtaisin sen mutta luulen ettei vuokraisäntä suostu siihen.Veneenkokka_mies kirjoitti:
Mullakaan ei saunavuoro satu juhannukselle. Yleensäkään mulla ei ole saunavuoroa koska hoidan saunomisen uimahallissa mutta nyt, kun koronakriisin takia uimahallien saunat ovat poikkeuksellisesti kiinni niin siksi aikaa varasin itselleni toistaiseksi taloyhtiöstä saunavuoron. Tosin se ei osu Juhannukselle.
Mitä saunan sähkönkulutukseen tulee niin se on melko pientä. Minulla sähköä kuluttaa eniten vanha jääkaappi. Mielellän vaihtaisin sen mutta luulen ettei vuokraisäntä suostu siihen.Kiitos näkemyksestäni, mutta minulla sähkölasku on vähän toisin kuin sinulla. Minulla se saunan lämmittäminen on suurin sähkölaskun muuttuja. Sen takia en lämmittele sitä kovin usein. Uusi jääkaappipakastin ei niin hirmuisesti laskua tee.
Ensimmäisen kerran tänä vuonna en käynyt juhannussaunassa, sillä muutama kuukausi sitten luovuin isän luona saunassa käymässä. Pesin Faijan saunan ja päätin, että en sitä itse enää sotke, sillä isä, 81 v., ei käy löylyn puolella vaan lämmittää saunan, jotta on kivempi käydä suihkussa, kun saunan auki olevasta ovesta tulee suihkuhuoneeseen lämmintä ilmaa. Itse omaksuin saman käytännön Faijan luona käydessä eli saunaan en enää mene. Siinä sivussa juhannussauna jäi pois käytöstä. Isosiskon luona Uudellamaalla on kyllä perinteisesti joulusauna, josta perinteestä en ole luopumassa. Mutta näillä näkymin viime vuoden juhannussauna jäi viimeiseksi juhannussaunaksi minulle.
Terveisiä saunatontulta, hyviä löylyjä toivotteli sinnekin. Nyt on Pujis ja tonttu putipuhtaita
- Anonyymi
Kävin eilen kolme kertaa saunassa. Tänään voi iltapäivällä mennä myös ja yömyöhään.
Kävin juhannussuihkussa.
- Anonyymi
Entäs juhannuspano. Kuka on pannut?
- Anonyymi
Lämmitin eilen Juhannussaunan ja sain seuraksi Hello Kittyn jolla oli oma kylpyamme saunan lauteilla. Kitty löi välillä löylyä kylmällä vedellä ja vahingossa roiskaisi sitä myös minun päälleni pariin otteeseen nauraen. Sanunan ovi kävi auki, kiinni, auki, kiinni, auki, kiinni. Ei sitä aina tiedä kummalla puolella sitä haluaisi olla, kuumassa vai viilemmässä. Saunan savulasiovi pestiin siinä saunoessa. Vaahdotettiin oikein kunnolla ja puhdasta tuli. Saunan jälkeen nautittiin mustaherukkamehua ja jättistuutit. Luettiin pari lempparisatua, ne samat jotka luin myös kaksipäivää sitten. Lukivirheestäkin voi pitää hauskaa, Kiara meni kerran Klaaraksi ja naurettiin yhdessä sille etten osaa aina lukea oikein vaan oletan, se oli edellisessä sadussa se Klaara. Hyppäsi ihan väärään satuun koko karhu.
AsianVierestä Juhannussaunassa tehdään myös lemmennostatustaikoja. Saunottajaeukko lyö vastalla neitoa ja lausuu: "Mikä on urpua, se on kyrpeä, mikä lehtii, se lempii." 🌹
Ei käydä saunassa
Kyl maar juhanukseen sauna kuuluu. Ei ole meikäläisellä kaupungissa mahdollisuutta lämmittää saunaa.
Mutta onneksi yleisiä saunoja löytyy jokunen kappale tästäkin kaupungista.
Niissä saa sitten fiilistellä 50-luvun henkeä.Hienoa! Tavalla tai toisella olette rypeneet ja pulikoineet 😁 Mahtava juhannus!
"Vastat"
Pirskatti. Pöndellä on ollut saunaseuraa :-D
Ei ole oikeastaan perinteitä. Kun se juhannus menee milloin missäkin. Nyt aaton olin alkuyölle työssä ja lauantai meni halkoessa. Ei tehnyt mieli lämmitellä saunaa. Uimaankaan en ole vielä ehtinyt. Suihkussa on ryvetty:)Heippa. Totta kai oli. Liikaakin. Nyt ihan väsyttää. Liikaa sosiaalisuutta. En ymmärrä, miksi mulla ei olisi seuraa juhannuksena?? Sauna täynnä. Nyt ovat kotonaan. Tai matkalla sinne. Yhtään vastaa en itse ehtinyt käyttää, ne oli toisille. Ruokapuoli, juomat kaikki järjestelyt oli multa..Nyt aion seuraavat kaksi päivää levätä...YKsin!
misspönttöuuni kirjoitti:
Heippa. Totta kai oli. Liikaakin. Nyt ihan väsyttää. Liikaa sosiaalisuutta. En ymmärrä, miksi mulla ei olisi seuraa juhannuksena?? Sauna täynnä. Nyt ovat kotonaan. Tai matkalla sinne. Yhtään vastaa en itse ehtinyt käyttää, ne oli toisille. Ruokapuoli, juomat kaikki järjestelyt oli multa..Nyt aion seuraavat kaksi päivää levätä...YKsin!
Pöh, ajattelin että jotain sutinaseuraa....
Olet joutunut uurastamaan. Nauti yksinolosta ja omasta ihanasta rauhasta! (*olen pikkuisen kateellinen*)elisakettu kirjoitti:
Pöh, ajattelin että jotain sutinaseuraa....
Olet joutunut uurastamaan. Nauti yksinolosta ja omasta ihanasta rauhasta! (*olen pikkuisen kateellinen*)En katso silittelyä vielä sutinaksi. Ehkä se oli kiittelyä puitteista :) Varmasti lepään! Nyt alkaa paras osuus. 😎🌸 Ei tiskiä, ei suunnittelua, ei tarjoilua. Haen pakastimen täyteen jätskiä ja mätkähdän aurinkomatolle 😁
En katso silittelyä vielä sutinaksi. Ehkä se oli kiittelyä puitteista :) Varmasti lepään! Nyt alkaa paras osuus. 😎🌸 Ei tiskiä, ei suunnittelua, ei tarjoilua. Haen pakastimen täyteen jätskiä ja mätkähdän aurinkomatolle 😁
Hmm, silittelyä.... Kuulostaa kiinnostavalle :)
Aurinkoa ja jätski, mmm....
Taidan aloitella tuossa viikon päästä minäkin.elisakettu kirjoitti:
Hmm, silittelyä.... Kuulostaa kiinnostavalle :)
Aurinkoa ja jätski, mmm....
Taidan aloitella tuossa viikon päästä minäkin.Kyllä kannattaa aloitella! Viikon päästä on helleviikko jo ohi, huomenna aloitat...minä järjestelin niin ettei tarvii neljään päivään olla töissä...
Silittelyä eli platonista rapsuttelua ja tanssia (huojumista) laiturilla 😊 ihan tavanomaista juhannukseen kuuluvaa! Mikä siinä kiinnostaa?? 🤔misspönttöuuni kirjoitti:
Kyllä kannattaa aloitella! Viikon päästä on helleviikko jo ohi, huomenna aloitat...minä järjestelin niin ettei tarvii neljään päivään olla töissä...
Silittelyä eli platonista rapsuttelua ja tanssia (huojumista) laiturilla 😊 ihan tavanomaista juhannukseen kuuluvaa! Mikä siinä kiinnostaa?? 🤔On niin prkel:set pitkät päivät ettei ehdi sunitella. Lomalla sit.
Rapsuttelut ja huojahtelut... Läheiselle kuulostaa:) Eläkä muikistele siinä:-Delisakettu kirjoitti:
On niin prkel:set pitkät päivät ettei ehdi sunitella. Lomalla sit.
Rapsuttelut ja huojahtelut... Läheiselle kuulostaa:) Eläkä muikistele siinä:-DEt mene sinne töihin! Nii.
No saan kai minäkin nauttia edes joskus, että joku rapsuttaa ja vähän naurattaa. Lienekö vahingossa, että elä turhia intoile...aikuisten ihmisten hupsuttelua porukalla... tai ei siis silleen porukalla!...mutta että juhannuksena yhdessä ☺️
Niin ihan kiva juhla tsiinä. Hyvä mieli jäi, mutta 😴😴😴
- Anonyymi
Millainen sauna on teidän mielestä paras? Savusauna, sähkösauna vai tavallinen puulämmitteinen?
- Anonyymi
Ei tavallinen puulämmitteinen eli kertalämmitteinen. Ja isolla kivimäärällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tavallinen puulämmitteinen eli kertalämmitteinen. Ja isolla kivimäärällä.
Niin mikä sitten, jos ei puulämmitteistä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mikä sitten, jos ei puulämmitteistä?
Siis epätavallinen puulämmitteinen.
Ei jatkuvalämmitteinen vaan kertalämmitteinen. Googlaa, jos et tunne eroa. Ehdottomasti se puulämmitteinen. Hirsinen, hengittävä, ilmava, raikas, pehmeä höyrylöyly!
- Anonyymi
Ehdottomasti se puulämmitteinen. Hirsinen, hengittävä, ilmava, raikas, pehmeä höyrylöyly!
Sinusta tulisi hyvä maatalon emäntä. ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinusta tulisi hyvä maatalon emäntä. ;)
Eikös se ole jo?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se ole jo?
En tiedä. Luulin, että sinkku naisihminen ja asuu jossain pienessä kaupungissa. Antaapa hänen itse kertoa, mikä on naisiaan.
- Anonyymi
Aattona kävin , saunomisen päätteeksi heitin vastan saunan katolle vasemman olan yli .- Kahva osoitti luoteeseen , joten sieltä hänen on tulevan :-*
- Anonyymi
Oletteko koskaan kokeilleet saunahunajaa? Sitä käytetään hieromiseen saunassa. Jos on oikein kuumat saunatreffit tiedossa, voi vetästä hunajat esiin h-hetkellä! Olen ostanut tätä kerran aiemminkin. Oli hyvä! ;D
https://emendo.fi/tuote/romanttinen-ruusu-150-g/No tsissus...
Sen olen kokenut kun sauna kävi liian kuumaksi ja sulanut pihka tippui katosta nahkaan! Voin sanoa ettei siitä revitty romantiikkaa!! 😠🥵😳😫- Anonyymi
No tsissus...
Sen olen kokenut kun sauna kävi liian kuumaksi ja sulanut pihka tippui katosta nahkaan! Voin sanoa ettei siitä revitty romantiikkaa!! 😠🥵😳😫Hunaja on eri asia kuin pihka. Saunahunaja on tarkoitettu hierontaa varten saunassa. Kokeilepa joskus yksin tai kaksin! ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6942745Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,311376Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131304- 1131235
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2491226- 1051065
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?112963Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k105949Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50779- 64761