Suomalaiset ovat vähän liian innoissaan Sibeliuksesta vaikka hän oli säveltäjänä melko keskinkertainen kyky eikä kohoa musiikkitaivaan ensimmäisen luokan kiintotähtien joukkoon.
Sibelius, keskinkertainen säveltäjä
19
74
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö ketään nappaa Sibeliuksen musiikki. Minustakin Melartin oli sinfonikkona Sibeliusta merkittävämpi emotionaalisilla kokemuksilla mitattuna.
- Anonyymi
Kyllä on vähäistä ja köyhää tämä suomalaisen taidemusiikin tarjonta Yle klassisella. Raition runoelmaa ja jotakin Englundia sieltä tulee enimmäkseen. Ja sibbeä tietty. Ei kuulemma ole lähetysoikeuksia mutta on nauhaoikeudet. Kas kun ei ole A-oikeuksia. Karhunpyynnistä on 50 luvulla tehty levytys joka on soinut Faunin iltapäivässä jokin aika sitten mutta ei näy Yle klassisella vaikka olen sitä toivonut aikaisemminkin ja Färm sanoi että Tuukkasta pitäisi löytyä mutta ei sieltä ole tullut kuin tuubistakin kuunneltava viulukonsertto ja Spotifysta kuunneltava serenata giocosa joka on ihan marginaalista ja perifeeristä Tuukkaasta ja lähinnä harjoituskappale. Olympiahopea ei näköjään maistu muuta kuin urheilussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on vähäistä ja köyhää tämä suomalaisen taidemusiikin tarjonta Yle klassisella. Raition runoelmaa ja jotakin Englundia sieltä tulee enimmäkseen. Ja sibbeä tietty. Ei kuulemma ole lähetysoikeuksia mutta on nauhaoikeudet. Kas kun ei ole A-oikeuksia. Karhunpyynnistä on 50 luvulla tehty levytys joka on soinut Faunin iltapäivässä jokin aika sitten mutta ei näy Yle klassisella vaikka olen sitä toivonut aikaisemminkin ja Färm sanoi että Tuukkasta pitäisi löytyä mutta ei sieltä ole tullut kuin tuubistakin kuunneltava viulukonsertto ja Spotifysta kuunneltava serenata giocosa joka on ihan marginaalista ja perifeeristä Tuukkaasta ja lähinnä harjoituskappale. Olympiahopea ei näköjään maistu muuta kuin urheilussa.
Myös Tuukkasen sinfoninen runo Runolaulaja joka on kantanauhatallenne 50 luvulta on soinut joskus aiemmin Yle radio yhden musiikkiohjelmissa josta voi päätellä että lähetysoikeudet ovat senkin kappaleen kohdalla kunnossa ja veikkaan että niin ovat monen muunkin teoksen kohdalla mutta joku syy tähän nuukailuun ja panttaamiseen on olemassa kun Tuukkastakaan ei haluta soittaa Yle klassisella kaikelle kansalle. En voi uskoa että ohjelmiston laatijat ovat niin sokeita kanoja etteivät löydä näitä peräänkuulutettuja teoksia levystöstään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on vähäistä ja köyhää tämä suomalaisen taidemusiikin tarjonta Yle klassisella. Raition runoelmaa ja jotakin Englundia sieltä tulee enimmäkseen. Ja sibbeä tietty. Ei kuulemma ole lähetysoikeuksia mutta on nauhaoikeudet. Kas kun ei ole A-oikeuksia. Karhunpyynnistä on 50 luvulla tehty levytys joka on soinut Faunin iltapäivässä jokin aika sitten mutta ei näy Yle klassisella vaikka olen sitä toivonut aikaisemminkin ja Färm sanoi että Tuukkasta pitäisi löytyä mutta ei sieltä ole tullut kuin tuubistakin kuunneltava viulukonsertto ja Spotifysta kuunneltava serenata giocosa joka on ihan marginaalista ja perifeeristä Tuukkaasta ja lähinnä harjoituskappale. Olympiahopea ei näköjään maistu muuta kuin urheilussa.
Samoin Tuukkasen sinfoninen runo Vuorten laulu on kuultu v. 2017 klassista kahteen ohjelmassa Yle radio 1:ssä joten kyllä siihenkin täytyy olla olemassa lähetysoikeudet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin Tuukkasen sinfoninen runo Vuorten laulu on kuultu v. 2017 klassista kahteen ohjelmassa Yle radio 1:ssä joten kyllä siihenkin täytyy olla olemassa lähetysoikeudet.
Onpa kunnianhimoinen suomalaisen musiikin ohjelmisto tosiaan Yle klassisella: Väinö Raitio: kymmenen pientä pianokappaletta lapsille. Tällainen ohjelmisto on naurettavaa pelleillyä.
- Anonyymi
Ja sitten hää vielä oli natsi. Tästä syystä hää oli keskinkertainen, juutilaiset ei tykkää natsiloista.
- Anonyymi
Ei se siitä johtunut sillä onhan monet muutkin säveltäjät tunteneet natsisympatioita vaan Sibeliuksen musiikin keskinkertaisesta laadusta esim. Beethoveniin ja Melartiniin verrattuna..
- Anonyymi
Jean Sibelius oli amerikkalaisprofessori Jacksonin mukaan aktiivinen natsi, joka levitti natsipropagandaa Saksassa ja pohjoismaissa.
Monet suomalaiset pitävät Sibeliuksen Finlandiasta ja joidenkin mielestä se pitäisi vaihtaa Suomen kansallishymniksi. Itse en ole koskaan fanittanut Sippeä.
- Anonyymi
Eihän tuo Finlandia teoksena representoi kaikkein korkeimpia laatukriteereitä vaan on tilapäisluonteista ohjelmallista käyttömusiikkia josta on tullut populääri kappale nauttiessaan suurta kansansuosiota muttei kuitenkaan vakavasti otettavana taidemusiikkina ja orkesteriteoksena yllä korkeimpaan arvoluokitukseen vaan on sisällöltään melko kevyt iskukappale ja konserttien täytenumero edustamatta konserttien painavinta antia. Myöskääm sibeliuken sinfoniat eivät edusta populariteetistaan huolimatta repertoaarin painavinta antia anakronistisesta frigidistä klassismista, staattisuudestaan ja kolmisävelaiheiden diatonisesta päivänpaisteesta johtuen.
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuo Finlandia teoksena representoi kaikkein korkeimpia laatukriteereitä vaan on tilapäisluonteista ohjelmallista käyttömusiikkia josta on tullut populääri kappale nauttiessaan suurta kansansuosiota muttei kuitenkaan vakavasti otettavana taidemusiikkina ja orkesteriteoksena yllä korkeimpaan arvoluokitukseen vaan on sisällöltään melko kevyt iskukappale ja konserttien täytenumero edustamatta konserttien painavinta antia. Myöskääm sibeliuken sinfoniat eivät edusta populariteetistaan huolimatta repertoaarin painavinta antia anakronistisesta frigidistä klassismista, staattisuudestaan ja kolmisävelaiheiden diatonisesta päivänpaisteesta johtuen.
Finlandian suosio johtuu varmaan osaltaan siitä, kun sitä soitetaan aina itsenäisyyspäivänä ja aiihen liitetään aika vahvasti talvi-ja jatkosota.
- Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
Finlandian suosio johtuu varmaan osaltaan siitä, kun sitä soitetaan aina itsenäisyyspäivänä ja aiihen liitetään aika vahvasti talvi-ja jatkosota.
Sibelius on plagioinut Finlandia hymnissään Emil Genetzin Herää Suomi kuorolaulua 9 ensimmäisen sävelen puitteissa niin soinnutuksen kuin sävellajinkin osalta. Finlandia syntyi jo 1899 joten sen yhdistäminen talvi ja jatkosotaan on täysin mielivaltaista.
Anonyymi kirjoitti:
Sibelius on plagioinut Finlandia hymnissään Emil Genetzin Herää Suomi kuorolaulua 9 ensimmäisen sävelen puitteissa niin soinnutuksen kuin sävellajinkin osalta. Finlandia syntyi jo 1899 joten sen yhdistäminen talvi ja jatkosotaan on täysin mielivaltaista.
Jep, Sippe teki Finlandian jo paljon aikaisemmin kuin talvi-ja jatkosota syttyivät ja ylipäätään koko toinen maailmansota, mutta Finlandian osaksi on sittemmin tullut aina liittyä talvi-ja jatkosotaan. Itse en toki ole keksinyt tuota yhdistelmää, mutta aina itsenäisyyspäivänä esim. sotamuistoja kertaavissa ohjelmissa taustalla ja veteraanijuhlissa Finlandia kajahtaa.
- Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
Jep, Sippe teki Finlandian jo paljon aikaisemmin kuin talvi-ja jatkosota syttyivät ja ylipäätään koko toinen maailmansota, mutta Finlandian osaksi on sittemmin tullut aina liittyä talvi-ja jatkosotaan. Itse en toki ole keksinyt tuota yhdistelmää, mutta aina itsenäisyyspäivänä esim. sotamuistoja kertaavissa ohjelmissa taustalla ja veteraanijuhlissa Finlandia kajahtaa.
Niin totta ja soihan Finlandia myös Edvin Laineen ohjamassa Tuntematon sotilas filmissäkin johon muun musiikin on säveltänyt toinen mestari Ahti Sonninen jonka musiikki on aika lailla unohdettujen listalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin totta ja soihan Finlandia myös Edvin Laineen ohjamassa Tuntematon sotilas filmissäkin johon muun musiikin on säveltänyt toinen mestari Ahti Sonninen jonka musiikki on aika lailla unohdettujen listalla.
Finlandian säveliin on myös sanoitettu anglosaksisissa maissa useita hengellisiä lauluja ja se toimi myös aikanaan Biafran kansallislauluna.
Anonyymi kirjoitti:
Niin totta ja soihan Finlandia myös Edvin Laineen ohjamassa Tuntematon sotilas filmissäkin johon muun musiikin on säveltänyt toinen mestari Ahti Sonninen jonka musiikki on aika lailla unohdettujen listalla.
Jep, Edwin Laineen versiossa Tuntemattomasta soi Sibeliuksen Finlandia ja siitäkin johtuu se, että Finlandiaa soitetaan usein itsenäisyyspäivänä. Kiitos vain Edwin Laine =)
- Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
Jep, Edwin Laineen versiossa Tuntemattomasta soi Sibeliuksen Finlandia ja siitäkin johtuu se, että Finlandiaa soitetaan usein itsenäisyyspäivänä. Kiitos vain Edwin Laine =)
Etkö itse pidä Finlandiasta?
Anonyymi kirjoitti:
Etkö itse pidä Finlandiasta?
Finlandia ei ole koskaan kuulunut mun lempikappaleisiin (no onhan se hieno, täytyy myöntää), mutta joskus olen ajatellut, että olenko epäisänmaallinen tai epäsuomalainen, kun en kauheasti hihku innosta, jos kuulen sen jossain. Joskus olen pistänyt Sibeliusta soimaan (viimeksi muistaakseni viime itsenäisyyspäivänä), mutta se on loppunut yhden tai kahden kappaleen jälkeen ja vaihtunut sitten johonkin muuhun.
- Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
Finlandia ei ole koskaan kuulunut mun lempikappaleisiin (no onhan se hieno, täytyy myöntää), mutta joskus olen ajatellut, että olenko epäisänmaallinen tai epäsuomalainen, kun en kauheasti hihku innosta, jos kuulen sen jossain. Joskus olen pistänyt Sibeliusta soimaan (viimeksi muistaakseni viime itsenäisyyspäivänä), mutta se on loppunut yhden tai kahden kappaleen jälkeen ja vaihtunut sitten johonkin muuhun.
Minusta Finlandia on vain vähän liian kevyt, toisteinen, ja harmoniselta struktuuriltaan ja muodoltaan simppeli ja jaksottainen kappale lähes tunnin mittaisiin ja arkkitehtoniselta muotorakenteeltaan monumentaalisiin sinfonioihin verrattuna joita kuunnellessa olen tottunut pakahtumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231215
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87777
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20749- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511