Yliluonnollinen ilmiö vai fysiikkaa?

Anonyymi

Täällä lienee fysiikan taitajia.

Eräänä iltana istuin sohvalla uutisia katsomassa. Äkkiä huoneessa kuului paiskahdus. Mietin, että mikä kaatui tai putosi. Ei mikään. Sen sijaan huomasin, että ruokapöydällä ollut kirja oli lattialla. Kysymys kuuluu: miten esine voi lennähtää itsekseen lattialle? Voiko kyse olla jostain fysiikan laista? Itselleni tuli heti mieleen, että kyseessä oli yliluonnollinen ilmiö. Ihan kuin ”joku” olisi kiivastuksissaan viskannut kirjan lattialle. Ehkä kirja ei ollut mieleinen. Tapahtuma tuntui jotenkin inhottavalta ja ahdistavaltakin. Olen mielestäni ihan täysijärkinen, työssäkäyvä ihminen. En juo enkä käytä lääkkeitä, joten mistään hallusinaatiosta tms. ei voi olla kysymys. Joka tapauksessa tapahtuma oli outo.

12

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahdotonta sanoa ilman esim valvontavideokameran tallennetta, mitä kävi.

      Joskus saattaa esimerkiksi vedossa tai tuulessa heilahtava verho ulottua yllättävänkin kauas huiskaisemaan jotain kevyttä nurin, mutta tämä vain esimerkkinä, ei selitysmallina.

      "Itsestään liukuville kivillekin" löytyi selitys, kun pantiin valvontalaitteet ja asiantuntijat asialle, mutta mitään keinoa ei ole jälkeenpäin spekuloida jostain yksittäisestä satunnaisesta ilmiöstä mitään järkevää.

      Kaikki poltergeistitkin vaikenevat heti tai niille löytyy luonnollinen selitys tutkinta aloitettaessa ja valvontaa lisättäessä.

    • Anonyymi

      Sinulla on ehkä puutteellinen tai virheellinen käsitys lähtötilanteesta. Kuvittelet tai muistat sen olleen jokin vaikka todellisuudessa se oli toinen, kirja oli esim. jotenkin labiilissa asennossa josta pikku hiljaa liukumalla sitten läiskähti lattialle.

      Tämä on tietenkin vain yksi mahdollisuus.

      • Anonyymi

        Yleensä selitys "liluonnollisiin" löytyy joko fysiikasta tai psykologiasta.


      • Anonyymi

        Olen tosiaan miettinyt tilannetta moneen kertaan. En silti keksi miten kirja voisi liukua / tippua tasaiselta pöydän pinnalta itsekseen. No ehkä sille on joku järkeenkäypä selitys. Kiitos kommentistasi!


    • Anonyymi

      Kyse on ihan vaan valehtelemisesta. Syitä valehteluun voi jokainen pohtia ihan itsekseen.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko Anonyymi klo 14.00, että olen keksinyt tämän omasta päästäni ja valehtelen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko Anonyymi klo 14.00, että olen keksinyt tämän omasta päästäni ja valehtelen?

        Niin se täytyy olla tai sitten näet muitakin höpöjä päivittäin ja öistä puhumattakaan. Ja kukaan muu ei niitä näe.


    • Anonyymi

      Oletan että taloudessa ei ole lemmikkieläimiä? Esim. kissaltahan tuo onnistuisi, tiputtelevat asioita ihan huvikseen.

      En osaa selittää kirjan putoamista, mutta itsekin olen säikähtynyt melkoisesti pari kertaa kun suljettu rullaverho on äkkiä rävähtynyt auki, ensimmäisen kerran juuri kun olin nukahtanut. Vähän aikaa siinä kelasi että mitä ****** tapahtuu... Piti tutkia koko kämppä pariin kertaan läpi ennen kuin lopulta tajusin. Tässä tapauksessa oli siis ihan mekaaninen vika esineessä. Kirjan tapauksessa vähän mahdotonta, jos ei sitten ollut jotenkin jännityksessä, taiteltuna tms.

      (Fiksasin muuten rullaverho-ongelman säätämällä jousen mahdollisimman löysäksi - saattaa edelleen aueta itsekseen, mutta tekee sen vähemmän äänekkäästi.)

      • Yhdessä "Poltergeist"-tapauksessa asennettiin tallentavat videokamerat kuvaamaan kämppää hyllyiltä ja pöydiltä itsestään putoilevien esineiden vuoksi.

        Selvisi syyllisen olevan kissan, joka huvikseen tiputteli kamaa, kuten niiden harrastuksena usein on. Jutun koukku olikin siinä, että talon asukkaalla ei ollut kissaa. ; )

        Naapurin kissa oli jostain syystä viehättynyt tutkimaan ja sabotoimaan naapuritalon pikkuesineitä. Ilmeisesti kotonaan oli kaikki kipot, kupit ja maljakot piilotettu kaappeihin tai naulattu kiinni, joten huvitus oli haettava muualta.


    • Anonyymi

      Avoin kirja, joka on puolittain pöydön reunan yli, voi "elää". Reunan yli oleva puoli painuu ja sivuja kääntyilee sen puolelle, kunnes kirja putoaa alas. Ehkä kirjan päällä on ollut esim sanomalehti, jonka olet ottanut pois, jolloin kirja on alkanut "elää.

    • Vaikka olisikin jotain yliluonnollista, ne yliluonnollisetkin asiat on luonnollisia, jos ne ilmenee luonnossa. Jos esim. kummitukset todistettaisiin tieteellisesti, niistäkin tulisi luonnollisia.

    • Anonyymi

      Ehkä joku "kuollut" sukulaisesi tai kaverisi kävi tervehtimässä sinua rajan toiselta puolelta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3720
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1823
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      923
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      840
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe