Täällä lienee fysiikan taitajia.
Eräänä iltana istuin sohvalla uutisia katsomassa. Äkkiä huoneessa kuului paiskahdus. Mietin, että mikä kaatui tai putosi. Ei mikään. Sen sijaan huomasin, että ruokapöydällä ollut kirja oli lattialla. Kysymys kuuluu: miten esine voi lennähtää itsekseen lattialle? Voiko kyse olla jostain fysiikan laista? Itselleni tuli heti mieleen, että kyseessä oli yliluonnollinen ilmiö. Ihan kuin ”joku” olisi kiivastuksissaan viskannut kirjan lattialle. Ehkä kirja ei ollut mieleinen. Tapahtuma tuntui jotenkin inhottavalta ja ahdistavaltakin. Olen mielestäni ihan täysijärkinen, työssäkäyvä ihminen. En juo enkä käytä lääkkeitä, joten mistään hallusinaatiosta tms. ei voi olla kysymys. Joka tapauksessa tapahtuma oli outo.
Yliluonnollinen ilmiö vai fysiikkaa?
12
101
Vastaukset
Mahdotonta sanoa ilman esim valvontavideokameran tallennetta, mitä kävi.
Joskus saattaa esimerkiksi vedossa tai tuulessa heilahtava verho ulottua yllättävänkin kauas huiskaisemaan jotain kevyttä nurin, mutta tämä vain esimerkkinä, ei selitysmallina.
"Itsestään liukuville kivillekin" löytyi selitys, kun pantiin valvontalaitteet ja asiantuntijat asialle, mutta mitään keinoa ei ole jälkeenpäin spekuloida jostain yksittäisestä satunnaisesta ilmiöstä mitään järkevää.
Kaikki poltergeistitkin vaikenevat heti tai niille löytyy luonnollinen selitys tutkinta aloitettaessa ja valvontaa lisättäessä.- Anonyymi
Sinulla on ehkä puutteellinen tai virheellinen käsitys lähtötilanteesta. Kuvittelet tai muistat sen olleen jokin vaikka todellisuudessa se oli toinen, kirja oli esim. jotenkin labiilissa asennossa josta pikku hiljaa liukumalla sitten läiskähti lattialle.
Tämä on tietenkin vain yksi mahdollisuus.- Anonyymi
Yleensä selitys "liluonnollisiin" löytyy joko fysiikasta tai psykologiasta.
- Anonyymi
Olen tosiaan miettinyt tilannetta moneen kertaan. En silti keksi miten kirja voisi liukua / tippua tasaiselta pöydän pinnalta itsekseen. No ehkä sille on joku järkeenkäypä selitys. Kiitos kommentistasi!
- Anonyymi
Kyse on ihan vaan valehtelemisesta. Syitä valehteluun voi jokainen pohtia ihan itsekseen.
- Anonyymi
Tarkoitatko Anonyymi klo 14.00, että olen keksinyt tämän omasta päästäni ja valehtelen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko Anonyymi klo 14.00, että olen keksinyt tämän omasta päästäni ja valehtelen?
Niin se täytyy olla tai sitten näet muitakin höpöjä päivittäin ja öistä puhumattakaan. Ja kukaan muu ei niitä näe.
- Anonyymi
Oletan että taloudessa ei ole lemmikkieläimiä? Esim. kissaltahan tuo onnistuisi, tiputtelevat asioita ihan huvikseen.
En osaa selittää kirjan putoamista, mutta itsekin olen säikähtynyt melkoisesti pari kertaa kun suljettu rullaverho on äkkiä rävähtynyt auki, ensimmäisen kerran juuri kun olin nukahtanut. Vähän aikaa siinä kelasi että mitä ****** tapahtuu... Piti tutkia koko kämppä pariin kertaan läpi ennen kuin lopulta tajusin. Tässä tapauksessa oli siis ihan mekaaninen vika esineessä. Kirjan tapauksessa vähän mahdotonta, jos ei sitten ollut jotenkin jännityksessä, taiteltuna tms.
(Fiksasin muuten rullaverho-ongelman säätämällä jousen mahdollisimman löysäksi - saattaa edelleen aueta itsekseen, mutta tekee sen vähemmän äänekkäästi.)Yhdessä "Poltergeist"-tapauksessa asennettiin tallentavat videokamerat kuvaamaan kämppää hyllyiltä ja pöydiltä itsestään putoilevien esineiden vuoksi.
Selvisi syyllisen olevan kissan, joka huvikseen tiputteli kamaa, kuten niiden harrastuksena usein on. Jutun koukku olikin siinä, että talon asukkaalla ei ollut kissaa. ; )
Naapurin kissa oli jostain syystä viehättynyt tutkimaan ja sabotoimaan naapuritalon pikkuesineitä. Ilmeisesti kotonaan oli kaikki kipot, kupit ja maljakot piilotettu kaappeihin tai naulattu kiinni, joten huvitus oli haettava muualta.
- Anonyymi
Avoin kirja, joka on puolittain pöydön reunan yli, voi "elää". Reunan yli oleva puoli painuu ja sivuja kääntyilee sen puolelle, kunnes kirja putoaa alas. Ehkä kirjan päällä on ollut esim sanomalehti, jonka olet ottanut pois, jolloin kirja on alkanut "elää.
Vaikka olisikin jotain yliluonnollista, ne yliluonnollisetkin asiat on luonnollisia, jos ne ilmenee luonnossa. Jos esim. kummitukset todistettaisiin tieteellisesti, niistäkin tulisi luonnollisia.
- Anonyymi
Ehkä joku "kuollut" sukulaisesi tai kaverisi kävi tervehtimässä sinua rajan toiselta puolelta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462785Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3632012- 401747
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351658Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281370Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328945Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782