Talletus aikoinani ottamiamme kuvia tietokoneelta ulkoiselle kovalevylle (my book essential) ja dvd-levyille. Huomasimmekin nyt,että dvd-levyjä ei ole finalisoitu ja koska vanha tietokoneelle ei enää toimi niin niitä kuvia ei voi nähdä muita kautta. Lisäksi kovalevymme on ilmeisesti rikki.
Olisiko jollakin antaa vinkkejä siitä, että voiko dvd-levyiltä saada näkyviin näitä kuvia ja videoita jotakin kautta? Tai jos vanhaan tietokoneeseen saisi jotakin kautta virran päälle (mutta muuten se ei toimi) niin saako esim. Muistikuva kovia talteen? Jostakin kuulin, että ubuntulla olisi joku ohjelma mikä mahdollistaisi sen? Tietääkö joku ja miten se toimisi?
Saako kuvia enää näkyviin?
146
1034
Vastaukset
- Anonyymi
Varmuuskopioista ne saa helposti ja nopeasti esille.
- Anonyymi
Mitä kautta ne saa jo tietokone ei toimi eikä pilvipalvelua ollut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jollain toisella koneella josta teet vanhan kaltaisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ulkoiselta levyltä tietenkin.
- Anonyymi
Taidan ymmärtää, luulisin, että olette tallettaneet niitä kuvia sinne dvd-levyille ns. 'multisession' -menetelmällä, eli olette aina välillä tallettaneet nihin vähän kuvia, jättäneet levyn ns. 'auki', sitten tallettaneet lisää, jne.
Ja nyt ne levyt ilmeisesti on edelleen 'auki', ja pitäisi varrmaan siis 'finalize' ne levyt.
Mutta eikös tuo onnistu kun kytkee siihen uuteen koneeseen dvd-rw -aseman, ja hoitaa tuon 'finalize' homman sillä...?
Vanhasta koneesta kannattaa ottaa kiintolevy irti ja kytkeä se usb-adapterilla tietokoneeseen ja vain kokeilla että toimiiko se.- Anonyymi
Ainakin ennen piti levyn viimeistely tehdä samalla asemalla ja koneella, muuten ei onnistunut. Koitin jokin aikaa sitten viimeistellä erään vanhan cd levyn eri koneella, ei toimi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin ennen piti levyn viimeistely tehdä samalla asemalla ja koneella, muuten ei onnistunut. Koitin jokin aikaa sitten viimeistellä erään vanhan cd levyn eri koneella, ei toimi!
Minulla on vähän toisenlainen kokemus. En käyttänyt samaa konetta. Voisi kokeilla vaikka tallentavalla DVD-soittimella. Ei siinä mitään menetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on vähän toisenlainen kokemus. En käyttänyt samaa konetta. Voisi kokeilla vaikka tallentavalla DVD-soittimella. Ei siinä mitään menetä.
Olen samaa mieltä tässä. Ei siinä mitään sellaista metadataa pitäisi olla joka estäisi käyttämästä jotain toista konetta. Sehän se 'multisession' idea juuri on, että voi lisätä tietoja 'milloin ja missä tahansa'.
Onko nuo levyt hyvälaatuisia ja markkivalmistajalta, eikä mitään halpaa sekundaa, ja siis toimivat yhä edelleen noin muuten, eivätkä ole menneet rikki tässä vuosien saatossa....? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi, muistelen joskus omakohtaisesti kokeneeni tuon asian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi, muistelen joskus omakohtaisesti kokeneeni tuon asian.
Mikä ohjelma tai sovellus sitten oli kyseessä? Teoriassa toki on mahdollista että on joku hubbabubbasofta, joka pystyy 'nopeuttamaan' näitä kirjoitusaikoja sangen epäortodoksisin menetelmin, jättämällä tekemättä jotain standardien mukaista, mutta sen sijaan tallettaa sen tarvittavan metadatan johonkin omaan väliaikaistiedostoon käytettäväksi 'sitten myöhemmin'.
En myöskään ymmärrä että kuinka on mahdollista että AP:n KAIKKI dvd:t olisivat kuralla; jos valokuvia ja videoita on paljon, niin tottakai tällöin kaikki dvd:t YHTÄ, eli VIIMEISINTÄ lukuunottamatta olisivat siis tulleet täyteen, ja finalisoitu. Eli siis kaiken järjen mukaan toimimattomia levyjä pitäisi olla vain yksi kappale.
Lisäksi 'Finalizing disk' kestää vain 2 minuuttia, eli se ei ole syy olla tekemättä sitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ohjelma tai sovellus sitten oli kyseessä? Teoriassa toki on mahdollista että on joku hubbabubbasofta, joka pystyy 'nopeuttamaan' näitä kirjoitusaikoja sangen epäortodoksisin menetelmin, jättämällä tekemättä jotain standardien mukaista, mutta sen sijaan tallettaa sen tarvittavan metadatan johonkin omaan väliaikaistiedostoon käytettäväksi 'sitten myöhemmin'.
En myöskään ymmärrä että kuinka on mahdollista että AP:n KAIKKI dvd:t olisivat kuralla; jos valokuvia ja videoita on paljon, niin tottakai tällöin kaikki dvd:t YHTÄ, eli VIIMEISINTÄ lukuunottamatta olisivat siis tulleet täyteen, ja finalisoitu. Eli siis kaiken järjen mukaan toimimattomia levyjä pitäisi olla vain yksi kappale.
Lisäksi 'Finalizing disk' kestää vain 2 minuuttia, eli se ei ole syy olla tekemättä sitä.T.... U.... esittää tässä välikysymyksen sinulle.
Profilointi ohjelmani ei osannut kertoa vielä, mikä sinun voimassa oleva tunnus on, oletko tehnyt uuden poistetun tilalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
T.... U.... esittää tässä välikysymyksen sinulle.
Profilointi ohjelmani ei osannut kertoa vielä, mikä sinun voimassa oleva tunnus on, oletko tehnyt uuden poistetun tilalle.häh?
- Anonyymi
Dvd on vanhentunut ja epävarma formaatti. Ei sovellu käytettäväksi enää näin nykyaikana.
- Anonyymi
Mikä tekee dvd-levystä epävarman formaatin? Kaikki mitä olen vuosien saatossa levyille laittanut, sieltä myös löytyy. Huomattavasti varmempi säilytysmuoto kuin mikään magneettinen tallennussysteemi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä tekee dvd-levystä epävarman formaatin? Kaikki mitä olen vuosien saatossa levyille laittanut, sieltä myös löytyy. Huomattavasti varmempi säilytysmuoto kuin mikään magneettinen tallennussysteemi.
CD- ja DVD-levyt ovat paljon herkempiä lämmönvaihtelulle, kuin esim. kiintolevyt. Itsellä on vuosia sitten poltettuja cd-levyjä, mitkä ovat olleet ihan niille tarkoitetussa kansiossa. Kummallisesti vaan on aika tehnyt tehtävänsä, ja niiden lukeminen on tahmaista tai ei onnistu ollenkaan. Sisältö näissä levyissä ei ole niin tärkeä, että menetys olisi kovinkaan iso. DVD:t ovat kestäneet aikaa paremmin. Optisia medioita en itse enää ole käyttänyt vuosiin NAS ja oma erillinen palvelinkone hoitavat tallennustilan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
CD- ja DVD-levyt ovat paljon herkempiä lämmönvaihtelulle, kuin esim. kiintolevyt. Itsellä on vuosia sitten poltettuja cd-levyjä, mitkä ovat olleet ihan niille tarkoitetussa kansiossa. Kummallisesti vaan on aika tehnyt tehtävänsä, ja niiden lukeminen on tahmaista tai ei onnistu ollenkaan. Sisältö näissä levyissä ei ole niin tärkeä, että menetys olisi kovinkaan iso. DVD:t ovat kestäneet aikaa paremmin. Optisia medioita en itse enää ole käyttänyt vuosiin NAS ja oma erillinen palvelinkone hoitavat tallennustilan.
Itse olen aina ostanut merkki- ja laatulevyjä juurikin tuohon off-line tallennukseen, nimenomaisesti juuri valokuvia varten.
Ostin aina kahta eri merkkiä levyjä, ja tein aina 2 kopiota samasta setistä kuvia.
Asiaan myös vaikuttaa kirjoitusnopeus. Aikanaan tutkittiin että 1x - 4x kirjoitusnopeudella saa parhaimman laadun/jäljen aikaan, ja siitä kun nopeus nousee, niin alkaa tulemaan sutta ja savea, aivan riippumatta siitä vaikka levy olisi 'sertifioitu' 52x -nopeudelle. - Anonyymi
Parempaakaan ei ole kehitetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi yhä harvemmassa koneessa on edes DVD asema. Eli tietojen saanti ei onnistu välttämättä ihan hetkessä ellei omista ulkoista DVD asemaa varsinkaan tulevaisuudessa.
DVD-levyille mahtuu varsin vähän tiedostoja näin nykypäivänä. Joutuu siis hankkimaan useita levyjä kaappiin pölyttymään. Sen lisäksi tietojen hakeminen/päivittäminen on hidasta varsinkin jos tiedostoja on joutunut jakamaan useille eri levyille.
Ulkoinen kovalevy on parempi koska kaikki tiedot on heti saatavilla ilman tallennusmedioiden vekslaamista ympäriinsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen aina ostanut merkki- ja laatulevyjä juurikin tuohon off-line tallennukseen, nimenomaisesti juuri valokuvia varten.
Ostin aina kahta eri merkkiä levyjä, ja tein aina 2 kopiota samasta setistä kuvia.
Asiaan myös vaikuttaa kirjoitusnopeus. Aikanaan tutkittiin että 1x - 4x kirjoitusnopeudella saa parhaimman laadun/jäljen aikaan, ja siitä kun nopeus nousee, niin alkaa tulemaan sutta ja savea, aivan riippumatta siitä vaikka levy olisi 'sertifioitu' 52x -nopeudelle.Ei ole järkeä pitää varmuuskopioita vanhentuneilla DVD-levyillä koska niitä ei jatkossa pysty helposti lukemaan ja ovat pienikokoisia eli niitä tarvitaan paljon nykypäivän tietomäärillä. Blu-ray olisi parempi mutta niitäkään ei koneissa ole.
Ulkoinen usb levy taikka sellainen telakka mihin laitetaan normaali levy on edelleen paras varmuuskopioväline. Niitä kun hommaa pari tai kolme ja testaa välillä kunnon tarkistusohjelmilla niin pitkälle pärjää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi yhä harvemmassa koneessa on edes DVD asema. Eli tietojen saanti ei onnistu välttämättä ihan hetkessä ellei omista ulkoista DVD asemaa varsinkaan tulevaisuudessa.
DVD-levyille mahtuu varsin vähän tiedostoja näin nykypäivänä. Joutuu siis hankkimaan useita levyjä kaappiin pölyttymään. Sen lisäksi tietojen hakeminen/päivittäminen on hidasta varsinkin jos tiedostoja on joutunut jakamaan useille eri levyille.
Ulkoinen kovalevy on parempi koska kaikki tiedot on heti saatavilla ilman tallennusmedioiden vekslaamista ympäriinsä.Optista asemaa enää harvemmin koneiden mukana tulee, ja kaikissa koteloissa ei ole edes paikkaa sille. Itsellä on pöytäkoneessa Blu-Ray -asema, millä voi lukea ja kirjoittaa kaikkia levyjä. Tyhjiä DVD-levyjä itselläni on kaapissa vaikka kuinka paljon, mutta tarvetta niille ei juurikaan ole. DVD:lle mahtuu 4,7 tai 8,5 Gt, eli se on vähän verrattuna ihan mihin tahansa muuhun tallennusmediaan. Asennusvälineenäkin näiden käyttö on minimaalista, kun käyttöjärjestelmän voi asentaa USB-tikulta. Ainoastaan joissakin vanhoissa koneissa tämä on tarpeen, mitkä eivät osaa USB:ltä käynnistystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole järkeä pitää varmuuskopioita vanhentuneilla DVD-levyillä koska niitä ei jatkossa pysty helposti lukemaan ja ovat pienikokoisia eli niitä tarvitaan paljon nykypäivän tietomäärillä. Blu-ray olisi parempi mutta niitäkään ei koneissa ole.
Ulkoinen usb levy taikka sellainen telakka mihin laitetaan normaali levy on edelleen paras varmuuskopioväline. Niitä kun hommaa pari tai kolme ja testaa välillä kunnon tarkistusohjelmilla niin pitkälle pärjää.Jeps, minulla on nykyään blu-ray. Ostin itse asiassa jo muutama vuosi sitten, kun niitä markkinoille alkoi tulla. Tallennusmediaa on kuitenkin ollut hieman haastavaa saada - tai ainakin oli tuolloin alkuaikoina, ja hintakin oli aika mukava. Sitten vähän myös karsin kuvia ja videoita, niin hyvin mahtui vajalle 7 levylle kaikki tuonaikaiset.
Ulkoisista kinntolevyistä on myös todella hyviä kokemuksia; kaksi on tähän mennessä pudonnut pöydältä lattialle, ja ei kun paskaksi menivät. Onneksi niissä ei ollut mitään tärkeää; vain ajanvietettä.
Kiintolevyt on nimenomaisesti tarkoitettu käyttöä, eikä arkistointia varten, Jos kuitenkin haluaa välttämättä arkistoida tietoja kiintolevylle, niin tähän on myös omat ohjeet ja menetelmätavat, joita kannattaa netistä lukea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeps, minulla on nykyään blu-ray. Ostin itse asiassa jo muutama vuosi sitten, kun niitä markkinoille alkoi tulla. Tallennusmediaa on kuitenkin ollut hieman haastavaa saada - tai ainakin oli tuolloin alkuaikoina, ja hintakin oli aika mukava. Sitten vähän myös karsin kuvia ja videoita, niin hyvin mahtui vajalle 7 levylle kaikki tuonaikaiset.
Ulkoisista kinntolevyistä on myös todella hyviä kokemuksia; kaksi on tähän mennessä pudonnut pöydältä lattialle, ja ei kun paskaksi menivät. Onneksi niissä ei ollut mitään tärkeää; vain ajanvietettä.
Kiintolevyt on nimenomaisesti tarkoitettu käyttöä, eikä arkistointia varten, Jos kuitenkin haluaa välttämättä arkistoida tietoja kiintolevylle, niin tähän on myös omat ohjeet ja menetelmätavat, joita kannattaa netistä lukea.Datan säilömiseen tai 24/7 käyttöön on olemassa ihan omat levynsä. Western Digitalilla on Red -sarja ja Seagatella IronWolf ja Toshiballa NAS N300. Itse lopetin pelleilemästä ulkoisten levyjen kanssa, kun siirryin NAS:in käyttäjäksi. Blu-Ray -asema on itselläni lähinnä sitä varten, että sillä onnistuu kaikkien eri optisten medioiden käsittely. Yhtäkään Blu-Ray levyä en ole asemalla polttanut, sillä 25 tai 50 Gt on aika vähän verrattuna NAS:iin tai omaan palvelimeen missä levytilaa voi olla useita teratavuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeps, minulla on nykyään blu-ray. Ostin itse asiassa jo muutama vuosi sitten, kun niitä markkinoille alkoi tulla. Tallennusmediaa on kuitenkin ollut hieman haastavaa saada - tai ainakin oli tuolloin alkuaikoina, ja hintakin oli aika mukava. Sitten vähän myös karsin kuvia ja videoita, niin hyvin mahtui vajalle 7 levylle kaikki tuonaikaiset.
Kiintolevyt on nimenomaisesti tarkoitettu käyttöä, eikä arkistointia varten, Jos kuitenkin haluaa välttämättä arkistoida tietoja kiintolevylle, niin tähän on myös omat ohjeet ja menetelmätavat, joita kannattaa netistä lukea.Niissä nimenomaan on järkeä. Eivät mene rikki helposti kun niitä pitää kuin vauvaa sylissä konsanaan. Kovalevyt ovat tarkoitettu myös arkistointiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Datan säilömiseen tai 24/7 käyttöön on olemassa ihan omat levynsä. Western Digitalilla on Red -sarja ja Seagatella IronWolf ja Toshiballa NAS N300. Itse lopetin pelleilemästä ulkoisten levyjen kanssa, kun siirryin NAS:in käyttäjäksi. Blu-Ray -asema on itselläni lähinnä sitä varten, että sillä onnistuu kaikkien eri optisten medioiden käsittely. Yhtäkään Blu-Ray levyä en ole asemalla polttanut, sillä 25 tai 50 Gt on aika vähän verrattuna NAS:iin tai omaan palvelimeen missä levytilaa voi olla useita teratavuja.
Olen asioista hyvin tietoinen, ja olin pitkään, siis todella uskomattoman pitkään halunnut QNAPin, kun sitä on kehuttu ja siitä on puhuttu niin paljon, ja monella kaverillanikin on sellainen.
Sitten tuli vihdoinkin tilaisuus, ja sain tehdaskorjatun version (emolevy vaihdettu) aivan käsittämättömän halvalla, niin kainaloon vaan.
Virtualistointi siinä ei kuitenkaan ole kovin nopea minun mielestäni, mutta bitti lentää; ihan kuin kopioisi tietoja koneen kiinotolevylle itselleen; eipä paljon mitään eroa!
Mutta, sitten kun testasin tarkemmin, niin hähhää! Eipä saa tietoja levyiltä ulos sellaisessa tapauksessa että jos se laite menee rikki.
Olin tehnyt RAID5 -pakan sillä QNAPilla, ja sitten halusin testata tietojen palautusta tunkemalla levyt Linuxiin, Fedora vielä, koska siihen saa parhaiten kaikkia sovelluksia, mutta ei, niin ei. Ei suostu levyt mounttamaan, siis ne osiot missä se data juuri on.
Eli jos sulla on nasseissa jotain tärkeää, niin mietippä sitä että JOS se nassi menee rikki, niin se voi olla hei hei kaikelle datalle, tai sitten pitää ostaa uusi nassi, ja ei ole takeita että ne samat levyt enää toimii siinä uudessa nassissa.
Ja jos on R5, ja sattuu 2 levyä kilahtamaan, niin se on sitten hei hei data!
Ja jos on R5, ja yksi levy kilahtaa, ja sitten vaihdat sen, ja jos resyncin aikana kilahtaa toinen levy, niin se on sitten taas hei hei data!
Eli en kyllä itse lähde mitenkään aliarvioimaan DVD tai BR -varmuuskopiointia, mutta ... kukin tekee niin kuin parhaakseen katsoo.
Tosin on mulla nasseja kyllä muutenkin, ja niissä aina ollut WD REDit, ja muutama pyörinyt yli 10,000 tuntia 24/7...
Lisäksi, minä testaan kaikki levyni, myös WD REDit, Linuxin 'badblocks'illa ENNEN kuin teen niillä yhtään mitään muuta, sillä jos WD RED kilahtaa, tai HDD yleensä, niin se kyllä tapahtuu siinä heti alkutaipaleella, ja kaikista noista n. 30 WD REDistä mitä olen ostanut, niin 2 tai 3 kilahti tuon testin aikana, eikä muuta kuin vaihtoon vaan.
10T WD RED levyn testaaminen tuolla ei ole mitenkään mieltä ylentävää, mutta onneksi minulla on erillinen testikone tätä varten, niin ei haittaa vaikka jauhaisi viikon sitä testiä putkeen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen asioista hyvin tietoinen, ja olin pitkään, siis todella uskomattoman pitkään halunnut QNAPin, kun sitä on kehuttu ja siitä on puhuttu niin paljon, ja monella kaverillanikin on sellainen.
Sitten tuli vihdoinkin tilaisuus, ja sain tehdaskorjatun version (emolevy vaihdettu) aivan käsittämättömän halvalla, niin kainaloon vaan.
Virtualistointi siinä ei kuitenkaan ole kovin nopea minun mielestäni, mutta bitti lentää; ihan kuin kopioisi tietoja koneen kiinotolevylle itselleen; eipä paljon mitään eroa!
Mutta, sitten kun testasin tarkemmin, niin hähhää! Eipä saa tietoja levyiltä ulos sellaisessa tapauksessa että jos se laite menee rikki.
Olin tehnyt RAID5 -pakan sillä QNAPilla, ja sitten halusin testata tietojen palautusta tunkemalla levyt Linuxiin, Fedora vielä, koska siihen saa parhaiten kaikkia sovelluksia, mutta ei, niin ei. Ei suostu levyt mounttamaan, siis ne osiot missä se data juuri on.
Eli jos sulla on nasseissa jotain tärkeää, niin mietippä sitä että JOS se nassi menee rikki, niin se voi olla hei hei kaikelle datalle, tai sitten pitää ostaa uusi nassi, ja ei ole takeita että ne samat levyt enää toimii siinä uudessa nassissa.
Ja jos on R5, ja sattuu 2 levyä kilahtamaan, niin se on sitten hei hei data!
Ja jos on R5, ja yksi levy kilahtaa, ja sitten vaihdat sen, ja jos resyncin aikana kilahtaa toinen levy, niin se on sitten taas hei hei data!
Eli en kyllä itse lähde mitenkään aliarvioimaan DVD tai BR -varmuuskopiointia, mutta ... kukin tekee niin kuin parhaakseen katsoo.
Tosin on mulla nasseja kyllä muutenkin, ja niissä aina ollut WD REDit, ja muutama pyörinyt yli 10,000 tuntia 24/7...
Lisäksi, minä testaan kaikki levyni, myös WD REDit, Linuxin 'badblocks'illa ENNEN kuin teen niillä yhtään mitään muuta, sillä jos WD RED kilahtaa, tai HDD yleensä, niin se kyllä tapahtuu siinä heti alkutaipaleella, ja kaikista noista n. 30 WD REDistä mitä olen ostanut, niin 2 tai 3 kilahti tuon testin aikana, eikä muuta kuin vaihtoon vaan.
10T WD RED levyn testaaminen tuolla ei ole mitenkään mieltä ylentävää, mutta onneksi minulla on erillinen testikone tätä varten, niin ei haittaa vaikka jauhaisi viikon sitä testiä putkeen...Se on aika harvinaista, että raid-pakasta kilahtaa useampi levy kerralla. NAS:in raidit ovat ongelmallisia, koska ne eivät ilmeisesti ole rautaraideja eivätkä oikeastaan softaraidejakaan, vaan nähtävästi jotain siltä väliltä. Mikäli oikeasti tarvitseisi paljon levytilaa ja sen pitäisi olla pitkälle vikasietoista, niin hankkisin aivan täysiverisen palvelimen ja siihen riittävän määrän levyjä. Ongelmaksi tässä tulisi hinta ja laitteen tuottama lämpö ja melu.
Itsellä on erillisosista kasattuna palvelin, mikä pyörittää TrueNas Corea, ja levyjärjestelmänä on ZFS. Tuo kokonaisuus toimi täysin vaikka 6:n levyn pakassa oli yksi viallinen. Yhteen levyyn oli tullut bad sector johonkin kohtaa levyä. Tämän itse kasatun palvelimen ja tuon NAS:in tiedot on varmistettu vielä muuallekkin. Eli tiedot ovat useammassa paikassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on aika harvinaista, että raid-pakasta kilahtaa useampi levy kerralla. NAS:in raidit ovat ongelmallisia, koska ne eivät ilmeisesti ole rautaraideja eivätkä oikeastaan softaraidejakaan, vaan nähtävästi jotain siltä väliltä. Mikäli oikeasti tarvitseisi paljon levytilaa ja sen pitäisi olla pitkälle vikasietoista, niin hankkisin aivan täysiverisen palvelimen ja siihen riittävän määrän levyjä. Ongelmaksi tässä tulisi hinta ja laitteen tuottama lämpö ja melu.
Itsellä on erillisosista kasattuna palvelin, mikä pyörittää TrueNas Corea, ja levyjärjestelmänä on ZFS. Tuo kokonaisuus toimi täysin vaikka 6:n levyn pakassa oli yksi viallinen. Yhteen levyyn oli tullut bad sector johonkin kohtaa levyä. Tämän itse kasatun palvelimen ja tuon NAS:in tiedot on varmistettu vielä muuallekkin. Eli tiedot ovat useammassa paikassa.Ymmärsinkö oikein, että et siis tiedä että mikä tai minkälainen vikasietoisuusmenetelmä tuossa hienossa ZFS -järjestelmässäsi on?
Ja ajat tuota järjestelmää ihan siitä huolimatta että ...'Yhteen levyyn oli tullut bad sector johonkin kohtaa levyä'...?
En kyllä sinua palkkaisi it-hommiin... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niissä nimenomaan on järkeä. Eivät mene rikki helposti kun niitä pitää kuin vauvaa sylissä konsanaan. Kovalevyt ovat tarkoitettu myös arkistointiin.
Ole hyvä vaan ja pidä niitä levyjä kuin vauvaa sylissä, ja huolehdi siitä että myös kaikki muutkin tekevät niin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että et siis tiedä että mikä tai minkälainen vikasietoisuusmenetelmä tuossa hienossa ZFS -järjestelmässäsi on?
Ja ajat tuota järjestelmää ihan siitä huolimatta että ...'Yhteen levyyn oli tullut bad sector johonkin kohtaa levyä'...?
En kyllä sinua palkkaisi it-hommiin...Kyseinen palvelin on ihan testailukäytössä, ja sillä ei ole merkitystä vaikka koko pakka olisi hajonnut. Ei olisi ollut kovin iso vaiva luoda sitä uusiksi, ja kopioida tietoja takaisin. Data, mitä noilla levyillä on, niin se on myös muualla. Itselläni tuossa on ollut käytössä raid-z1, mikä kestää yhden levyn hajoamisen. Mikäli tuo olisi 24/7 käytössä, ja käyttö olisi muutakin kuin kotona tapahtuvaa testailua & tutustumista järjestelmään, niin käyttäisin raid-z2 -tilaa. Käytettävät levyt olisivat aivan muita, kuin WD Blue -sarjaisia. Yksikään komponentti tuossa koneessa ei ole uutena hankittu, osa komponenteista on vanhan pöytäkoneeni osia, ja osa on hankittu käytettynä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ulkoinen kovalevy on parempi koska kaikki tiedot on heti saatavilla ilman tallennusmedioiden vekslaamista ympäriinsä.Niin, onhan niihin DVD -levyille aina, ainakin minulla, mahtunut todella vähän tietoja kun ottaa huomioon että jo ajan alusta alkaen olen ottanut kaikki kuvat Nikonin RAW -formaatissa, ja yhdelle 4G muistikortille kun meni muistaakseni n. 250 kuvaa, niin se oli aina 2 x DVD per muistikortti varmuuskopiointiin.
Ja yhdessä päivässä saattoi tulla enemmänkin kuvaa kuin vain 1 muistikortillinen.
Varmuuskopiolevyn nimesin aina muodossa DDMMYYYY, niin tiesi sitten ainakin suunnilleen että missä on ja mitäkin, tai ainakin että MISTÄ päin maailmaa on otettu kuvia.
Ja jos mulla on 500 dvd levyä täynnä digikuvia ja viedoita ympäri maailmaa 'kaapissa pölyttymässä ja viemässä tilaa', niin sehän on ihan minun oma asia.
Ei kaikkien tarvitse tehdä niin kuin minä teen.
Olen monta kertaa eri tilaisuuksissa (koulujen päättäjäiset yms.) ihmetellyt kun jengi vaan alkaa säätämään digikameran kanssa ja miettii että 'no mitähän kuvia tästä nyt voisi poistaa kun on tämä muistikortti täynnä että saisi nyt otettua kuvia'...
Itse vedän muistikortit koneelle, koneelta poltan dvd:t, ja muistikortit tyhjäksi seuraavaa päivää varten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseinen palvelin on ihan testailukäytössä, ja sillä ei ole merkitystä vaikka koko pakka olisi hajonnut. Ei olisi ollut kovin iso vaiva luoda sitä uusiksi, ja kopioida tietoja takaisin. Data, mitä noilla levyillä on, niin se on myös muualla. Itselläni tuossa on ollut käytössä raid-z1, mikä kestää yhden levyn hajoamisen. Mikäli tuo olisi 24/7 käytössä, ja käyttö olisi muutakin kuin kotona tapahtuvaa testailua & tutustumista järjestelmään, niin käyttäisin raid-z2 -tilaa. Käytettävät levyt olisivat aivan muita, kuin WD Blue -sarjaisia. Yksikään komponentti tuossa koneessa ei ole uutena hankittu, osa komponenteista on vanhan pöytäkoneeni osia, ja osa on hankittu käytettynä.
Eli siis käytät aivan epästandardia tiedonvarmistusta. Miten ajattelit saada tietosi ja datan takaisin sitten jos esim. emolevy tms poksahtaa?
Mulla on tuossa vieressä lattialla myös yksi erillinen levyjärjestelmä, jossa tällä hetkellä 10 x 3T WD RED ihan tavallisessa standardinmukaisessa RAID5 -kahdennuksessa/varmistuksessa, ja pitäisi muuttaa se RAID6, mutta kun se operaatio kestäisi n. viikon, niin empä ehkä taida jaksaa, mutta tarkoitus olisi laittaa se jauhamaan nyt tässä taas joskus kun lähden lomamatkalle, niin saisi siinä sitten pyöriä ihan omassa yksinäisessä ylhäisyydessään...
Ja tuo QNAP ei ole tehnyt oikeastaan mitään muuta kuin vain kerännyt pölyä tuossa hyllyssä, kun en yksinkertaisesti vaan uskalla ottaa sitä käyttöön, sillä jos se posahtaa, niin tiedot jää sitten sinne... Anonyymi kirjoitti:
Kyseinen palvelin on ihan testailukäytössä, ja sillä ei ole merkitystä vaikka koko pakka olisi hajonnut. Ei olisi ollut kovin iso vaiva luoda sitä uusiksi, ja kopioida tietoja takaisin. Data, mitä noilla levyillä on, niin se on myös muualla. Itselläni tuossa on ollut käytössä raid-z1, mikä kestää yhden levyn hajoamisen. Mikäli tuo olisi 24/7 käytössä, ja käyttö olisi muutakin kuin kotona tapahtuvaa testailua & tutustumista järjestelmään, niin käyttäisin raid-z2 -tilaa. Käytettävät levyt olisivat aivan muita, kuin WD Blue -sarjaisia. Yksikään komponentti tuossa koneessa ei ole uutena hankittu, osa komponenteista on vanhan pöytäkoneeni osia, ja osa on hankittu käytettynä.
Raid ei ole varmuuskopio. Taidon tarkoitus on varmistaa keskeytymätön toiminta vaikka levyrikkoja tapahtuisi. Tämä ei kuluttajalle ole kovin tärkeä ominaisuus. Taidon lisäksi tarvitaan varnuuskopiot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, onhan niihin DVD -levyille aina, ainakin minulla, mahtunut todella vähän tietoja kun ottaa huomioon että jo ajan alusta alkaen olen ottanut kaikki kuvat Nikonin RAW -formaatissa, ja yhdelle 4G muistikortille kun meni muistaakseni n. 250 kuvaa, niin se oli aina 2 x DVD per muistikortti varmuuskopiointiin.
Ja yhdessä päivässä saattoi tulla enemmänkin kuvaa kuin vain 1 muistikortillinen.
Varmuuskopiolevyn nimesin aina muodossa DDMMYYYY, niin tiesi sitten ainakin suunnilleen että missä on ja mitäkin, tai ainakin että MISTÄ päin maailmaa on otettu kuvia.
Ja jos mulla on 500 dvd levyä täynnä digikuvia ja viedoita ympäri maailmaa 'kaapissa pölyttymässä ja viemässä tilaa', niin sehän on ihan minun oma asia.
Ei kaikkien tarvitse tehdä niin kuin minä teen.
Olen monta kertaa eri tilaisuuksissa (koulujen päättäjäiset yms.) ihmetellyt kun jengi vaan alkaa säätämään digikameran kanssa ja miettii että 'no mitähän kuvia tästä nyt voisi poistaa kun on tämä muistikortti täynnä että saisi nyt otettua kuvia'...
Itse vedän muistikortit koneelle, koneelta poltan dvd:t, ja muistikortit tyhjäksi seuraavaa päivää varten.Ei mitään järkeä moisessa touhussa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis käytät aivan epästandardia tiedonvarmistusta. Miten ajattelit saada tietosi ja datan takaisin sitten jos esim. emolevy tms poksahtaa?
Mulla on tuossa vieressä lattialla myös yksi erillinen levyjärjestelmä, jossa tällä hetkellä 10 x 3T WD RED ihan tavallisessa standardinmukaisessa RAID5 -kahdennuksessa/varmistuksessa, ja pitäisi muuttaa se RAID6, mutta kun se operaatio kestäisi n. viikon, niin empä ehkä taida jaksaa, mutta tarkoitus olisi laittaa se jauhamaan nyt tässä taas joskus kun lähden lomamatkalle, niin saisi siinä sitten pyöriä ihan omassa yksinäisessä ylhäisyydessään...
Ja tuo QNAP ei ole tehnyt oikeastaan mitään muuta kuin vain kerännyt pölyä tuossa hyllyssä, kun en yksinkertaisesti vaan uskalla ottaa sitä käyttöön, sillä jos se posahtaa, niin tiedot jää sitten sinne...RAID ja NAS on hyvin epävarma systeemi pitää tietoja tallessa koska kaikki levyt ovat samaan aikaan virroissa ja lähekkäin. Jos vaikkapa tapahtuu jännitepiikki niin tiedot voi olla mennyttä. Samoin jos NAS sattuu putoamaan niin siinäpä saattaa mennä kaikki levyt rikki. Ulkoisilla levyillä jotka ovat erillään sähköverkosta tieto säilyy varmemmin varsinkin jos niitä hajauttaa eri sijaintiin kuten vanhempien luokse.
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Raid ei ole varmuuskopio. Taidon tarkoitus on varmistaa keskeytymätön toiminta vaikka levyrikkoja tapahtuisi. Tämä ei kuluttajalle ole kovin tärkeä ominaisuus. Taidon lisäksi tarvitaan varnuuskopiot.
Keskeytymätön toiminta saadaan vain klusteroimalla ja kahdentamalla kaikki toiminteet, että varavirtalähteillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään järkeä moisessa touhussa..
Vain tubuttajilla on tuollainen asenne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
RAID ja NAS on hyvin epävarma systeemi pitää tietoja tallessa koska kaikki levyt ovat samaan aikaan virroissa ja lähekkäin. Jos vaikkapa tapahtuu jännitepiikki niin tiedot voi olla mennyttä. Samoin jos NAS sattuu putoamaan niin siinäpä saattaa mennä kaikki levyt rikki. Ulkoisilla levyillä jotka ovat erillään sähköverkosta tieto säilyy varmemmin varsinkin jos niitä hajauttaa eri sijaintiin kuten vanhempien luokse.
APC:n SmartUPS varavirtalähde on suojannut laitteistoni salamaniskuilta yms. virtapiikeiltä jo vuosien ajan. Valot aina välillä räppää ja sähköt menee poikki pariksi sekunniksi kun salama lyö, ja sitten vaan kuulen kun varavirtalähteessä napsahtaa rele kun siirtyy valtakunnan verkosta akkukäyttöön, ennen paluuta takaisin valtakunnan verkkoon.
Tämä varavirtalähde on nimensä mukaisesti älykäs, eli se pitää laitteet akussa vähintään 5 sekunnin ajan virtapiikin havaitsemisesta, estääkseen mahdolliset seuraavat virtapiikit mitä saattaa syntyä joko toisesta salamaniskusta tai valtakunnaverkon sähköistymisestä.
Kerran yhdessä vähän isommassa firmassa hajosi varavirtalähde kun salama löi 2 kertaa lyhyen ajan sisään, ja siinä varavirtalähteessä ei ollut mitään älykkyyttä; oli käytännössä vain tavallinen akusto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
APC:n SmartUPS varavirtalähde on suojannut laitteistoni salamaniskuilta yms. virtapiikeiltä jo vuosien ajan. Valot aina välillä räppää ja sähköt menee poikki pariksi sekunniksi kun salama lyö, ja sitten vaan kuulen kun varavirtalähteessä napsahtaa rele kun siirtyy valtakunnan verkosta akkukäyttöön, ennen paluuta takaisin valtakunnan verkkoon.
Tämä varavirtalähde on nimensä mukaisesti älykäs, eli se pitää laitteet akussa vähintään 5 sekunnin ajan virtapiikin havaitsemisesta, estääkseen mahdolliset seuraavat virtapiikit mitä saattaa syntyä joko toisesta salamaniskusta tai valtakunnaverkon sähköistymisestä.
Kerran yhdessä vähän isommassa firmassa hajosi varavirtalähde kun salama löi 2 kertaa lyhyen ajan sisään, ja siinä varavirtalähteessä ei ollut mitään älykkyyttä; oli käytännössä vain tavallinen akusto.Mutta näin järjellä ajateltua hieman pelottaisi pitää tietoja yhdessä "kasassa". Näen siinä enemmän riskejä kuin hajautetussa järjestelmässä jossa tallennusmediat ovat eri paikoissa irrallaan toisistaan. Toki tällöin tietojen lisäys ja päivitettävyys on hitaampaa ja vaivalloisempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta näin järjellä ajateltua hieman pelottaisi pitää tietoja yhdessä "kasassa". Näen siinä enemmän riskejä kuin hajautetussa järjestelmässä jossa tallennusmediat ovat eri paikoissa irrallaan toisistaan. Toki tällöin tietojen lisäys ja päivitettävyys on hitaampaa ja vaivalloisempaa.
Missä eri kasaoissa tavis säilyttäisi varmuuskopioitaan? Esim minulla on hallittavana noin 7 TB dataa, FIFO-backup menetelmällä, sekä usean masiinan levykopiot myös FIFO-menettelyllä. Sellaista läjää olisi todella hankalaa/hidasta, tai erittin kallista, pitää missään pilvessä (eikä ne sielläkään ole turvassa). Kohtuullisen pieni osa tuosta datasta on erityisen tärkeää mutta onnneksi se mahtuu 128 GB sdxc korteille joita on hajasijoitettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä eri kasaoissa tavis säilyttäisi varmuuskopioitaan? Esim minulla on hallittavana noin 7 TB dataa, FIFO-backup menetelmällä, sekä usean masiinan levykopiot myös FIFO-menettelyllä. Sellaista läjää olisi todella hankalaa/hidasta, tai erittin kallista, pitää missään pilvessä (eikä ne sielläkään ole turvassa). Kohtuullisen pieni osa tuosta datasta on erityisen tärkeää mutta onnneksi se mahtuu 128 GB sdxc korteille joita on hajasijoitettu.
Kasalla tarkoitan näitä NAS systeemeitä jossa kaikki levyt ovat yhden laitteen sisällä joko päälekkäin tai vierekkäin ja laite virroissa. Ei siihen tarvita kuin virtapiikki tai laitteen putoaminen niin kaikki levyt voi mennä kerralla rikki ja tiedot kadota. Hajoitetussa ympäristössä levyistä vain 1 rikkoutuisi ja muut olisi edelleen kaapeissa tai kodin ulkopuolella vaikkapa työpaikalla.
Näin minä teen. On 3 kpl 8 TB levyjä joista 2 on itsellä ja 1 tuttavalla kaikki erillään sähköverkosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuo QNAP ei ole tehnyt oikeastaan mitään muuta kuin vain kerännyt pölyä tuossa hyllyssä, kun en yksinkertaisesti vaan uskalla ottaa sitä käyttöön, sillä jos se posahtaa, niin tiedot jää sitten sinne...Tiedot saan takaisin hyvin helposti. Sen itse kasatun palvelimen emo saa kajahtaa jos on niin tapahtuakseen. Tämän koneen levyjen sisältö, kuin myös käytössäni olevan NAS:in levyjen sisältö on tallessa muualla. Viime kädessä tietojen palauttamiseen menisi vain aikaa. Miksi ihmeessä olet edes ostanut NAS:in, jos et sitä uskalla käyttää? Ainoa suurempi ongelma, minkä tiedän QNAP:in laitteissa olleen, niin ollut niiden virtalähteet. Ne ovat voineet hajota ilman sen kummempaa varoitusta. Mikäli asuu vähänkään isommassa kaupungissa, niin pelko esim. ukkosella aiheutuvasta sähköpiikistä on aika vähäinen. Tämänkin voi estää lähes täysin, että laite on kytketty UPS:iin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
RAID ja NAS on hyvin epävarma systeemi pitää tietoja tallessa koska kaikki levyt ovat samaan aikaan virroissa ja lähekkäin. Jos vaikkapa tapahtuu jännitepiikki niin tiedot voi olla mennyttä. Samoin jos NAS sattuu putoamaan niin siinäpä saattaa mennä kaikki levyt rikki. Ulkoisilla levyillä jotka ovat erillään sähköverkosta tieto säilyy varmemmin varsinkin jos niitä hajauttaa eri sijaintiin kuten vanhempien luokse.
Itse pidän hyvin epätodennäköisenä, että se mun NAS tuosta eteisessä olevalta hyllyltä mihinkään putoaa. Hylly seisoo jalkojen varassa lattialla, ja hyllylevyt ovat sen verran järeää tekoa, etteivät voi hajota itsestään. Itselläni ei ole tapana pudotella tai heitellä tavaroita. Kyseistä laitetta pidän päällä silloin, kun sitä tarvitsen. Laite ei ole 24/7 käynnissä. Ulkoisten levyjen kanssa säätäminen on syvältä, ulkoinen levy on paljon helpompi pudottaa, kuin joku NAS. Ulkoisiin levyihin en pääse käsiksi esim. puhelimella, mutta NAS:iin pääsen. Tietty jokainen tehköön tyylillään asiat. Itse olen varmaankin 10 vuotta käyttänyt NAS-laitteita, ja ongelmat niiden kanssa ovat olleet nollissa. Enemmän on ollut ongelmia ulkoisten levyjen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse pidän hyvin epätodennäköisenä, että se mun NAS tuosta eteisessä olevalta hyllyltä mihinkään putoaa. Hylly seisoo jalkojen varassa lattialla, ja hyllylevyt ovat sen verran järeää tekoa, etteivät voi hajota itsestään. Itselläni ei ole tapana pudotella tai heitellä tavaroita. Kyseistä laitetta pidän päällä silloin, kun sitä tarvitsen. Laite ei ole 24/7 käynnissä. Ulkoisten levyjen kanssa säätäminen on syvältä, ulkoinen levy on paljon helpompi pudottaa, kuin joku NAS. Ulkoisiin levyihin en pääse käsiksi esim. puhelimella, mutta NAS:iin pääsen. Tietty jokainen tehköön tyylillään asiat. Itse olen varmaankin 10 vuotta käyttänyt NAS-laitteita, ja ongelmat niiden kanssa ovat olleet nollissa. Enemmän on ollut ongelmia ulkoisten levyjen kanssa.
Aina on se riski olemassa jos kaikki data on samassa kasassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina on se riski olemassa jos kaikki data on samassa kasassa.
Jos lähtee tuolle linjalle, niin periaatteessa omasta kodista poistuminenkin on riski. Vaikka kerrostalossa asunkin, niin jos olen pidemmän aikaa pois kotoa, esim. kesälomalla mökillä. Otan kaikkien tietokonelaitteiden sähköjohdot irti pistorasioista. Eli ukkosesta tai hetkellisestä sähkökatkosta ei ole mitään haittaa laitteille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lähtee tuolle linjalle, niin periaatteessa omasta kodista poistuminenkin on riski. Vaikka kerrostalossa asunkin, niin jos olen pidemmän aikaa pois kotoa, esim. kesälomalla mökillä. Otan kaikkien tietokonelaitteiden sähköjohdot irti pistorasioista. Eli ukkosesta tai hetkellisestä sähkökatkosta ei ole mitään haittaa laitteille.
Paitsi jääkaapille yms. kodinkoneille jotka jäävät edelleen kytketyksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedot saan takaisin hyvin helposti. Sen itse kasatun palvelimen emo saa kajahtaa jos on niin tapahtuakseen. Tämän koneen levyjen sisältö, kuin myös käytössäni olevan NAS:in levyjen sisältö on tallessa muualla. Viime kädessä tietojen palauttamiseen menisi vain aikaa. Miksi ihmeessä olet edes ostanut NAS:in, jos et sitä uskalla käyttää? Ainoa suurempi ongelma, minkä tiedän QNAP:in laitteissa olleen, niin ollut niiden virtalähteet. Ne ovat voineet hajota ilman sen kummempaa varoitusta. Mikäli asuu vähänkään isommassa kaupungissa, niin pelko esim. ukkosella aiheutuvasta sähköpiikistä on aika vähäinen. Tämänkin voi estää lähes täysin, että laite on kytketty UPS:iin.
Ostin sen QNAPin koska halusin tutustua siihen perusteellisesti koska sitä on kehuttu niin paljon, ja monella kaverillani on sellainen. Siksi.
Sitten kävi ilmi että siitä ei noin vaan niitä tietoja saakaan takaisin jos se kosahtaa, niin nyt se on toistaiseksi tuossa hyllyssä.
Olen myös lukenut että QNAPiin voisi asentaa jonkun toisen Linuxin, mutta en ole vielä perehtynyt asiaan, ja jos näin on niin sitten se ratkaisee kaikki onglemat koska sitten saa tehtyä ihan standardien mukaisen RAIDin, ja edelleen laitettuja kaikki levyjaot päälle yms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta näin järjellä ajateltua hieman pelottaisi pitää tietoja yhdessä "kasassa". Näen siinä enemmän riskejä kuin hajautetussa järjestelmässä jossa tallennusmediat ovat eri paikoissa irrallaan toisistaan. Toki tällöin tietojen lisäys ja päivitettävyys on hitaampaa ja vaivalloisempaa.
Joo, kaikki kaisita tärkein minulla on ulkoisessa offline-mediassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostin sen QNAPin koska halusin tutustua siihen perusteellisesti koska sitä on kehuttu niin paljon, ja monella kaverillani on sellainen. Siksi.
Sitten kävi ilmi että siitä ei noin vaan niitä tietoja saakaan takaisin jos se kosahtaa, niin nyt se on toistaiseksi tuossa hyllyssä.
Olen myös lukenut että QNAPiin voisi asentaa jonkun toisen Linuxin, mutta en ole vielä perehtynyt asiaan, ja jos näin on niin sitten se ratkaisee kaikki onglemat koska sitten saa tehtyä ihan standardien mukaisen RAIDin, ja edelleen laitettuja kaikki levyjaot päälle yms.QNAP:in softan voi pienellä kikkailulla asentaa vaikka tavalliseen pc -koneeseen, jos sikseen on. Tässä on ideana saada softa uskomaan, että se on asennettu QNAP:in NAS:iin. Tosin rautavaatimukset ovat aika tarkat. Voi olla mahdollista, että QNAP:in laitteisiin on mahdollista asentaa joku muukin järjestelmä, tuosta en ole itse sen enempää perillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi jääkaapille yms. kodinkoneille jotka jäävät edelleen kytketyksi.
Oikeastaan ainoa mikä jää päälle kelloradion lisäksi on jääkaappipakastin. Lieden 3x16A ryhmän pudotan nollille ja samat teen saunan 3x16A -ryhmälle. TV:n ja stereot irroitan pistokkeesta. Kelloradio on varmistettu 9V:n paristolla, eli se pystyy pitämään muistin kohtuullisen pitkään. Pitkään kestävät sähkökatkot ovat kaupunkialueella todella harvinaisia. Maaseudulla- ja haja-asutusalueilla voi olla pidempiä katkoja ja sähköt voivat räpsiä edestakaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, kaikki kaisita tärkein minulla on ulkoisessa offline-mediassa.
Räkkiin asennettavassa serverissä on levyt myöskin rinnakkain, ja niitä saattaa olla vaikka 15 kpl. Nämä laitteet ovat oikeasti käynnissä 24/7/365. NAS on tämä vain pienemmässä koossa, ja tehty yksinkertaisemmaksi käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
QNAP:in softan voi pienellä kikkailulla asentaa vaikka tavalliseen pc -koneeseen, jos sikseen on. Tässä on ideana saada softa uskomaan, että se on asennettu QNAP:in NAS:iin. Tosin rautavaatimukset ovat aika tarkat. Voi olla mahdollista, että QNAP:in laitteisiin on mahdollista asentaa joku muukin järjestelmä, tuosta en ole itse sen enempää perillä.
Joo, tässä mun maillissa on onneksi Intelin CPU, eli sen puolesta QNAPin softan virtualisointi voisi onnistua, mutta chipset ja väylät on sitten tosiaan eri juttu.
On minulla virtualisoitunua myös MacOS, mutta täyttä näytönohjaintukea en sille saa, eli resoluutio on sitten jonkin verran pienempi.
En ole jaksanut paneutua tähänkään; halusin vain kokeilla että onnistuuko tuo, että hieman tutstua MacOSiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Räkkiin asennettavassa serverissä on levyt myöskin rinnakkain, ja niitä saattaa olla vaikka 15 kpl. Nämä laitteet ovat oikeasti käynnissä 24/7/365. NAS on tämä vain pienemmässä koossa, ja tehty yksinkertaisemmaksi käyttää.
Sillä ei nyt ole mitään väliä että onko ne rinnakkain vain päällekäin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä ei nyt ole mitään väliä että onko ne rinnakkain vain päällekäin!
Palvelimissa käyteyt levyt ovat hieman parempilaatuisia, kuin kuluttajille myytävät, ja ovat tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Levyt ovat yleensä 15 000 rpm levyjä. Jostain 15 levyn pakasta saattaa vuoden aikana hajota ehkä yksi levy, tai ei välttmättä yhtään. Palvelimia ei yleensä valvota muuten, kuin etänä. Nämä laitteet osaavat ilmoittaa, kun jossain osassa on vikaa. Oli kyseessä sitten keskusmuisti, virtalähde, kiintolevy tmv. Tietty laitteiden jäähdytys on aivan eri luokkaa, ja tilat missä laitteet sijaitsevat ovat hyvinkin tasalämpöisiä. Eli lämpötila pysyy todella tarkasti siihen säädetyssä lukemassa, olkoon se vaikka 17 astetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palvelimissa käyteyt levyt ovat hieman parempilaatuisia, kuin kuluttajille myytävät, ja ovat tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Levyt ovat yleensä 15 000 rpm levyjä. Jostain 15 levyn pakasta saattaa vuoden aikana hajota ehkä yksi levy, tai ei välttmättä yhtään. Palvelimia ei yleensä valvota muuten, kuin etänä. Nämä laitteet osaavat ilmoittaa, kun jossain osassa on vikaa. Oli kyseessä sitten keskusmuisti, virtalähde, kiintolevy tmv. Tietty laitteiden jäähdytys on aivan eri luokkaa, ja tilat missä laitteet sijaitsevat ovat hyvinkin tasalämpöisiä. Eli lämpötila pysyy todella tarkasti siihen säädetyssä lukemassa, olkoon se vaikka 17 astetta.
Joo, onhan noissa mahdollisesti noita 15.000rpm SAS -levyjä, jotka maksavat niin astronomisesti että ei niitä kukaan järkevä kotiinsa osta. Niiden kapasiteettikin on tästä syystä todella minimaalinen verrattuna kotiin myytäviin SATA-levyihin. SER-lavoilta porukka niitä on kuitenkin kotiinsa raahannut niska limassa sähköä syömään.
Ja hyvin ne pysyy 17 asteessa kunnon konesalissa jossa on kunnollinen koneellinen ilmanvaihto. Jos kotioloissa aikoo vähänkään samaan, niin flektit kyllä huutaa sitten senkin edestä että ei siinä kämpässä kyllä kukaan enää nuku!
Hyvä puoli noissa SAS -järjestelmissä on, että ne jauhaa 30T RAID5 -pakan valmiiksi muutamassa minuutissa, kun mulla meni kotona kokonainen viikko että SATA levyt jauhoivat saman... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, onhan noissa mahdollisesti noita 15.000rpm SAS -levyjä, jotka maksavat niin astronomisesti että ei niitä kukaan järkevä kotiinsa osta. Niiden kapasiteettikin on tästä syystä todella minimaalinen verrattuna kotiin myytäviin SATA-levyihin. SER-lavoilta porukka niitä on kuitenkin kotiinsa raahannut niska limassa sähköä syömään.
Ja hyvin ne pysyy 17 asteessa kunnon konesalissa jossa on kunnollinen koneellinen ilmanvaihto. Jos kotioloissa aikoo vähänkään samaan, niin flektit kyllä huutaa sitten senkin edestä että ei siinä kämpässä kyllä kukaan enää nuku!
Hyvä puoli noissa SAS -järjestelmissä on, että ne jauhaa 30T RAID5 -pakan valmiiksi muutamassa minuutissa, kun mulla meni kotona kokonainen viikko että SATA levyt jauhoivat saman...Tuskinpa levyjen lämpötila on 17 astetta kun muillakin kovalevyillä optimikäyttölänpötila on jotain 35 astetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä puoli noissa SAS -järjestelmissä on, että ne jauhaa 30T RAID5 -pakan valmiiksi muutamassa minuutissa, kun mulla meni kotona kokonainen viikko että SATA levyt jauhoivat saman...Ei kukaan kotiinsa hanki jotain räkkipalvelinta huutamaan. Vaikka koneen tuulettimet olisivat lähes äänettömiä, levyt ovat todella äänekkäitä. Tosin harvoin tuulettimet noissa kovin hiljaisia ovat, niiden on pakko tuottaa kova ilmanpaine. Hinnat niissä ovat kovia, mutta yritykset niitä pääasiassa hankkivatkin. Pikaisella vilkaisulla Seagate Exos X16, missä on 16 TB:n kapasiteetti maksaa 402€. Levy on 7200 rpm ja 3,5" kokoinen. 15K levyt ovat järjestään 2,5". Tietenkin isokin levypakka muodostuu nopeasti, koska niissä SAS-korteissa on oma prosessori, mikä hoitaa tuon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama tekniikka kuin poltettavissa CD-levyissä = samat ongelmat.
Erittäin epäluotettava. Oma kokemus:
- polttelin taannoin varmuuskopiot CD-levylle ja tarkastin aina (verify) lopputulokset, kaikki OK
- n. 3-4 vuoden kulutttua huomasin, että pari kk aikaisemminpoltettu levy lukukelvoton
- kävin vanhat levyt läpi ja ne myös lukukelvottomia
Polttavan aseman tuottama polttojälki laski sen ikääntyessä kuin lehmän häntä. Uudella laitteella poltetut levyt kestivät reilut 3 vuotta, ikääntyneellä muutaman kuukauden. Tarkoitti käytännössä, että kaikki levisi kerralla ja ilman varoitusta käsiin.
Vrt. kovalevyllä on tullut tietoa säilöttyä pidempiä aikoja. Uusi levy kaupasta, vanha talteen kaapin perälle. Myös flash muistitikuilla ja korteilla tuntuu data säilyvän ainakin pari vuotta, vaikkei näitä ole pitkäaikaiseen säilytykseen tarkoitettu.
Kun tätä CD ongelmaa kaivelin, niin siihen löytyi ammattilaisen ohje. Lyhyt elinikä voi johtua toisilleen yhteensopimattomasta levystä tai huonosta polttavasta asemasta. Korjaus: polta datasta kopiot kolmelle erimerkkiselle levylle kahdella erimerkkisellä asemalla (siis 3 3 varmuuskopiota), niin sitten voit olla kohtalaisen varma, että data on turvassa ;-D - Anonyymi
Ole Vapunen hiljaa, dvd on osaavissa käsissä edelleen käyttökelpoinen formaatti! Varmempi kuin hajoavat kiintolevyt ja muistitikut!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama tekniikka kuin poltettavissa CD-levyissä = samat ongelmat.
Erittäin epäluotettava. Oma kokemus:
- polttelin taannoin varmuuskopiot CD-levylle ja tarkastin aina (verify) lopputulokset, kaikki OK
- n. 3-4 vuoden kulutttua huomasin, että pari kk aikaisemminpoltettu levy lukukelvoton
- kävin vanhat levyt läpi ja ne myös lukukelvottomia
Polttavan aseman tuottama polttojälki laski sen ikääntyessä kuin lehmän häntä. Uudella laitteella poltetut levyt kestivät reilut 3 vuotta, ikääntyneellä muutaman kuukauden. Tarkoitti käytännössä, että kaikki levisi kerralla ja ilman varoitusta käsiin.
Vrt. kovalevyllä on tullut tietoa säilöttyä pidempiä aikoja. Uusi levy kaupasta, vanha talteen kaapin perälle. Myös flash muistitikuilla ja korteilla tuntuu data säilyvän ainakin pari vuotta, vaikkei näitä ole pitkäaikaiseen säilytykseen tarkoitettu.
Kun tätä CD ongelmaa kaivelin, niin siihen löytyi ammattilaisen ohje. Lyhyt elinikä voi johtua toisilleen yhteensopimattomasta levystä tai huonosta polttavasta asemasta. Korjaus: polta datasta kopiot kolmelle erimerkkiselle levylle kahdella erimerkkisellä asemalla (siis 3 3 varmuuskopiota), niin sitten voit olla kohtalaisen varma, että data on turvassa ;-DMinä taas huomannut että muistitikut on hyvin hyvin epävarma formaatti, itelläni hajonnut huolellisesta käsittelystä huolimatta muutamia tikkuja ja myös kovoja joissa oli tärkeää tietoa itselleni. Siksi suosin sellasta sekatallennusta eli tallennan sekä optisille että kovoille, tikut saa jäädä mun puolestani historiaan, ne hajoaa melkein heti niinkuin viimeaikoina on käynyt. Sitäpaitsi muistitikut häviääkin hyvin helposti!
- Anonyymi
Onko kovalevy rikki vai oliko siinä käyttöoikeudet vain tietylle henkilölle? Jos saa näkyviin voi ottaa oikeudet itselleen. DVD:llä voi kai myöskin rajata oikeudet, en ole koskaan kokeillut.
- Anonyymi
DVD:lle tallenetulle aineistolle ei voi rajata mitään oikeuksia; voit vain salakirjoittaa aineiston DVD:lle, jonka jälkeen, edelleen, kaikki jotka tietävät salasanan, niin näkevät myös kaiken sille talletetetun aineiston.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
DVD:lle tallenetulle aineistolle ei voi rajata mitään oikeuksia; voit vain salakirjoittaa aineiston DVD:lle, jonka jälkeen, edelleen, kaikki jotka tietävät salasanan, niin näkevät myös kaiken sille talletetetun aineiston.
Näin se taisi olla, on jo monta, monta vuotta kun olen noiden kanssa joutunut tekemisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kovalevy näyttää muistaakseni eri koneella vain ettei voi lukea ja haluatko alustaa, kun ei ole lukuoikeuksia. Helppo ottaa itselleen ellei ole salattu. Jos ei näy levyohjelmillakaan niin sitten voi olla hajonnut, mutta harvemmin ne itsestään hajoaa.
DVD:t muutenkin hitaita, salaus hidastaa entisestään käyttöä, enkä koskaan ole tykännyt myöskään CD-levyistä. Molempiin mahtuu aivan liian vähän ja hankalia kyttää. Alkuun oli ulkoisia DVD-asemia, vieläköhän lie myynnissä?
Nuorena oli vielä kasettisoittimia autoissa, nekin oli mukavampia käyttää, vaikka joskus harvoin saattoi nauha mennäkin sekaisin. VHS:kin oli aikoinaan ok, vaikka nykyään tuntuu käsittämättömälle, nauha kuluu, kopiot heikkenee ja vie tietysti hirvesti tilaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kovalevy näyttää muistaakseni eri koneella vain ettei voi lukea ja haluatko alustaa, kun ei ole lukuoikeuksia. Helppo ottaa itselleen ellei ole salattu. Jos ei näy levyohjelmillakaan niin sitten voi olla hajonnut, mutta harvemmin ne itsestään hajoaa.
DVD:t muutenkin hitaita, salaus hidastaa entisestään käyttöä, enkä koskaan ole tykännyt myöskään CD-levyistä. Molempiin mahtuu aivan liian vähän ja hankalia kyttää. Alkuun oli ulkoisia DVD-asemia, vieläköhän lie myynnissä?
Nuorena oli vielä kasettisoittimia autoissa, nekin oli mukavampia käyttää, vaikka joskus harvoin saattoi nauha mennäkin sekaisin. VHS:kin oli aikoinaan ok, vaikka nykyään tuntuu käsittämättömälle, nauha kuluu, kopiot heikkenee ja vie tietysti hirvesti tilaa.On noita ulkoisia DVD-asemia myynnissä vieläkin. Itsellä on sellainen varalla. Lähinnä käytän Macbook Pro -kannettavassa tuota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorena oli vielä kasettisoittimia autoissa, nekin oli mukavampia käyttää, vaikka joskus harvoin saattoi nauha mennäkin sekaisin. VHS:kin oli aikoinaan ok, vaikka nykyään tuntuu käsittämättömälle, nauha kuluu, kopiot heikkenee ja vie tietysti hirvesti tilaa.Ei kannata tehdä ja yrittää yhtään mitään koska se kerran on noin vaikeaa ja hankalaa.
Kierrätyskeskuksesta voi hakea vanhoja kasettisoittimia ja VHS -nauhureita elämää helpottamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorena oli vielä kasettisoittimia autoissa, nekin oli mukavampia käyttää, vaikka joskus harvoin saattoi nauha mennäkin sekaisin. VHS:kin oli aikoinaan ok, vaikka nykyään tuntuu käsittämättömälle, nauha kuluu, kopiot heikkenee ja vie tietysti hirvesti tilaa.Ei näy sillä tavalla, että ei muka voisi lukea. Mikäli levyn tiedostojärjestlemä on ehjä, niin levy on luettavissa täysin koneesta riippumatta. Vaikka tiedostojärjestelmässä olisikin jossain bitti poikittain, niin esim. Linuxilla levyn lukeminen onnistuu. Windows yleensä tässä kohtaa alkaa tarjoamaan levyn alustusta. Silloin lukeminen ei onnistu mikäli levy on salattu. Vaikka levyn oikeudet olisivat pielessä, ne pystyy ottamaan itselleen. Jälleen kerran ajatellaan asioita sen vaikeimman kautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei näy sillä tavalla, että ei muka voisi lukea. Mikäli levyn tiedostojärjestlemä on ehjä, niin levy on luettavissa täysin koneesta riippumatta. Vaikka tiedostojärjestelmässä olisikin jossain bitti poikittain, niin esim. Linuxilla levyn lukeminen onnistuu. Windows yleensä tässä kohtaa alkaa tarjoamaan levyn alustusta. Silloin lukeminen ei onnistu mikäli levy on salattu. Vaikka levyn oikeudet olisivat pielessä, ne pystyy ottamaan itselleen. Jälleen kerran ajatellaan asioita sen vaikeimman kautta.
Ei näy jos käyttöoikeudet vain itsellä. Minulla näkyi vain numerosarja omistaja/oikeuksissa, sama mikä vanhan koneen rekeisterissä käyttäjällä, mutta ottamalla omistuksen ja oikeudet toimi kuten ennenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata tehdä ja yrittää yhtään mitään koska se kerran on noin vaikeaa ja hankalaa.
Kierrätyskeskuksesta voi hakea vanhoja kasettisoittimia ja VHS -nauhureita elämää helpottamaan.Onhan nuo cd-, dvd-levyt hankalampia käsitellä ja naarmuuntuvat helposti. Kierrätyskeskuksilta tosiaan löytää laitteita jos haluat pysyä niissä, nykyään on HDD- ja SDD-levyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata tehdä ja yrittää yhtään mitään koska se kerran on noin vaikeaa ja hankalaa.
Kierrätyskeskuksesta voi hakea vanhoja kasettisoittimia ja VHS -nauhureita elämää helpottamaan.Autossa on DVD/muistitikku/muistikorttipaikat, DVD:tä en ole edes kokeillut, muitakin harvoin kun tulee kuunneltua lähinnä radiota. Ei ehdi kyllästymään kun kuuntelee vaan uutta musiikkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan nuo cd-, dvd-levyt hankalampia käsitellä ja naarmuuntuvat helposti. Kierrätyskeskuksilta tosiaan löytää laitteita jos haluat pysyä niissä, nykyään on HDD- ja SDD-levyt.
Niissä ei ainakaan minulle ole ollut yhtään mitään hankalaa; avaat paketin, poltat levyn, laitat takaisin pakettiin.
Kotona avaat paketin, kopioit HDD:lle, laitat takaisin pakettiin, ja oaktin hyllyyn.
En ymmärrä mitä vaikeaa tai hankalaa tässä on, mutta ... joillekin vaan ihan kaikki on vaan niin maan vaikeaa... Ja sitten täällä kitistään AP:n tavoin kun vanha tietokone on rikki ja DVD:t ei toimi ja piip piip piip piip piip.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niissä ei ainakaan minulle ole ollut yhtään mitään hankalaa; avaat paketin, poltat levyn, laitat takaisin pakettiin.
Kotona avaat paketin, kopioit HDD:lle, laitat takaisin pakettiin, ja oaktin hyllyyn.
En ymmärrä mitä vaikeaa tai hankalaa tässä on, mutta ... joillekin vaan ihan kaikki on vaan niin maan vaikeaa... Ja sitten täällä kitistään AP:n tavoin kun vanha tietokone on rikki ja DVD:t ei toimi ja piip piip piip piip piip....Tottakai noiden levyjen käsittely on hankalampaa kuin kasettien, puhumattakaan muistikuista tai usb-levyistä. Naarmuuntumista pitää varoa aina ja autolla toinen käsi ratissa vielä hankalampaa. Suurten määrien tallentaminen tietysti vielä vaikeampaa kun levyjä täytyy olla paljon ja ovat paljon hitaapia kuin muistitkut/HDD/SDD.
Eihän siinä mitään jos joku haluaa käyttää ja jos haluaa vaikka ostaa tai vuokrata elokuvan tai musiikkia niin ok, mutta nekin saa nykyään netin kautta. Monet taas haluaa mieluummin musiikin jopa vinyylinä ellei ole diginä. Se vasta vanha systeemi on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai noiden levyjen käsittely on hankalampaa kuin kasettien, puhumattakaan muistikuista tai usb-levyistä. Naarmuuntumista pitää varoa aina ja autolla toinen käsi ratissa vielä hankalampaa. Suurten määrien tallentaminen tietysti vielä vaikeampaa kun levyjä täytyy olla paljon ja ovat paljon hitaapia kuin muistitkut/HDD/SDD.
Eihän siinä mitään jos joku haluaa käyttää ja jos haluaa vaikka ostaa tai vuokrata elokuvan tai musiikkia niin ok, mutta nekin saa nykyään netin kautta. Monet taas haluaa mieluummin musiikin jopa vinyylinä ellei ole diginä. Se vasta vanha systeemi on.Kuten sanoin, tässä ei ainakaan minulle ole ollut yhtään mitään hankalaa; avaat paketin, otat levyn, laitat takaisin pakettiin.
Edelleen, en ymmärrä mitä vaikeaa tai hankalaa tässä on, mutta ... joillekin vaan ihan kaikki on vaan niin maan vaikeaa, ja piip piip piip piip piip.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei näy jos käyttöoikeudet vain itsellä. Minulla näkyi vain numerosarja omistaja/oikeuksissa, sama mikä vanhan koneen rekeisterissä käyttäjällä, mutta ottamalla omistuksen ja oikeudet toimi kuten ennenkin.
Linuxilla pystyy lukemaan aivan huolimatta siitä että mitkä 'käyttöoikeudet' levyn tiedostoissa on, ja windowsilla voi ottaa kaikki käyttöikeudet haltuun ja jopa muuttaa niitä pääkäyttäjän oikeuksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sanoin, tässä ei ainakaan minulle ole ollut yhtään mitään hankalaa; avaat paketin, otat levyn, laitat takaisin pakettiin.
Edelleen, en ymmärrä mitä vaikeaa tai hankalaa tässä on, mutta ... joillekin vaan ihan kaikki on vaan niin maan vaikeaa, ja piip piip piip piip piip....Joo, ei kaikki piip piip piip saa ajokorttiakaan... Keräiletkö vaan levyjä kun otat paketista ja laitat takaisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ei kaikki piip piip piip saa ajokorttiakaan... Keräiletkö vaan levyjä kun otat paketista ja laitat takaisin?
Olen huomannut, siksi tärkeimmät tiedostot pitääkin salata ellei halua linuxilla avattavan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ei kaikki piip piip piip saa ajokorttiakaan... Keräiletkö vaan levyjä kun otat paketista ja laitat takaisin?
En, minä otan varmuuskopioita offline-mediaan. Mikä piip piip piip tässä on vaikea ymmärtää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen huomannut, siksi tärkeimmät tiedostot pitääkin salata ellei halua linuxilla avattavan.
Jotain ilmeisesti tiedät kuitenkin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En, minä otan varmuuskopioita offline-mediaan. Mikä piip piip piip tässä on vaikea ymmärtää?
Ethän sinä tallenna mitään jos vaan ihailet niitä. Teitä piip piip piip on tavallisten ihmisten joskus vähän vaikea ymmärtää, mutta harrastuksensa kullakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ethän sinä tallenna mitään jos vaan ihailet niitä. Teitä piip piip piip on tavallisten ihmisten joskus vähän vaikea ymmärtää, mutta harrastuksensa kullakin.
häh?
Siis, mikä ero on siinä 'ihailussa', että ottaa varmuuskopiot
a) dvd/br -levyille
b) kiintolevylle
Ja on toki harrastus myös pitää kiintolevyjä pakastimessa ruostumassa, jota itse en kyllä tekisi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et nyt saa yhtään mitään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
häh?
Siis, mikä ero on siinä 'ihailussa', että ottaa varmuuskopiot
a) dvd/br -levyille
b) kiintolevylle
Ja on toki harrastus myös pitää kiintolevyjä pakastimessa ruostumassa, jota itse en kyllä tekisi...Itsehän kerroit ottavasi pakkauksesta ja laittavasi takaisin eli varmaankin vain ihailet niitä.
Ihme jankutusta, taitaa ainoa "elämäsi" olla tällä palstalla. Jokainen tietää että DVD:tä pitää käsitellä varovasti ettei naarmuunnu ja etteti niihin mahdu paljoa dataa. Jos olet eri mieltä niin oma asiasi.
Ottaako koville kun et tiennyt tuokakaan jäähdyttämistä vaan heität kovalevysi pois heti kun lakkaa toimimasta ja onhan se noloa kun kuvittelet kovalevyjen sisälle pääsevän kosteutta :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsehän kerroit ottavasi pakkauksesta ja laittavasi takaisin eli varmaankin vain ihailet niitä.
Ihme jankutusta, taitaa ainoa "elämäsi" olla tällä palstalla. Jokainen tietää että DVD:tä pitää käsitellä varovasti ettei naarmuunnu ja etteti niihin mahdu paljoa dataa. Jos olet eri mieltä niin oma asiasi.
Ottaako koville kun et tiennyt tuokakaan jäähdyttämistä vaan heität kovalevysi pois heti kun lakkaa toimimasta ja onhan se noloa kun kuvittelet kovalevyjen sisälle pääsevän kosteutta :)Voihan tuon dvd-varmuuskopiointini tietysti nonkin tulkita jos haluaa, mutta minulle ei ole ollut ongelma kirjoittaa muutamaa sataa levyä täyteen offline-varmuuskopioita valokuvistani ja videoista ympäri maailmaa.
Ja minä muuten kyllä heitän kovelevyn heti pois kun se alkaa nikottelemaan. En ota turhia riskejä sen suhteen että dataa katoaa. Nuo kiintolevyt kuitenkin sen verran halpoja ovat, että ninulla ainakaan ei ole mitään järkeä nähdä vaivaa niiden tekohengityksen suhteen.
Onhan se tietysti kieltämättä noloa kun uskot että kiintolevyn sisällä on silikageeliä, mutta tällekään minä en voi mitään, eikäpä uskomuksesi ja tietämyksesi teknologiasta ja fysiikasta minua toisaalta kiinostakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan tuon dvd-varmuuskopiointini tietysti nonkin tulkita jos haluaa, mutta minulle ei ole ollut ongelma kirjoittaa muutamaa sataa levyä täyteen offline-varmuuskopioita valokuvistani ja videoista ympäri maailmaa.
Ja minä muuten kyllä heitän kovelevyn heti pois kun se alkaa nikottelemaan. En ota turhia riskejä sen suhteen että dataa katoaa. Nuo kiintolevyt kuitenkin sen verran halpoja ovat, että ninulla ainakaan ei ole mitään järkeä nähdä vaivaa niiden tekohengityksen suhteen.
Onhan se tietysti kieltämättä noloa kun uskot että kiintolevyn sisällä on silikageeliä, mutta tällekään minä en voi mitään, eikäpä uskomuksesi ja tietämyksesi teknologiasta ja fysiikasta minua toisaalta kiinostakaan.Haluat siis edelleen nolata itsesi, mikäpäs siinä. Oli muuten eri henkilö joka toi tuon silican esiin, mutta pari viikkoa sitten purkamassani kovalevyssä oli sisällä todellakin silica-pussi, ei geelinä vaan rakeina.
Useimmat haluaa ottaa talteen mitä siihen nikottelevaan kovalevyyn on tallennettu, mutta sinulla ei ilmeisesti ole mitän säilyttämisen arvoista. Jos ehtii lakata toimimasta niin siitten jäähdytys on viimeinen kotikonsti.
Huomaan ette ole ollut kiinnostunut teknologiasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorena oli vielä kasettisoittimia autoissa, nekin oli mukavampia käyttää, vaikka joskus harvoin saattoi nauha mennäkin sekaisin. VHS:kin oli aikoinaan ok, vaikka nykyään tuntuu käsittämättömälle, nauha kuluu, kopiot heikkenee ja vie tietysti hirvesti tilaa."Alkuun oli ulkoisia DVD-asemia, vieläköhän lie myynnissä?"
Kyllä niitä on myynnissä edelleen, juuri maanantaina 1.2. ostin uuden ulkoisen dvd-aseman Cittarista ja maksoi vähän alle 40 egee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan nuo cd-, dvd-levyt hankalampia käsitellä ja naarmuuntuvat helposti. Kierrätyskeskuksilta tosiaan löytää laitteita jos haluat pysyä niissä, nykyään on HDD- ja SDD-levyt.
Ei ne ole osaavissa käsissä hankalampia eikä ne naarmuunnu helposti jos käsittelee niitä kuin käsittelis vinyylilevyjä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sanoin, tässä ei ainakaan minulle ole ollut yhtään mitään hankalaa; avaat paketin, otat levyn, laitat takaisin pakettiin.
Edelleen, en ymmärrä mitä vaikeaa tai hankalaa tässä on, mutta ... joillekin vaan ihan kaikki on vaan niin maan vaikeaa, ja piip piip piip piip piip....Älä välitä, se on toi Vapunen jolle KAIKKI on hankalaa... :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne ole osaavissa käsissä hankalampia eikä ne naarmuunnu helposti jos käsittelee niitä kuin käsittelis vinyylilevyjä!
On se autossa yhdellä kädellä melkoisen hankalaa ja tietysti hankalampaa kuin muistitkut tai HDD/SDD, paljon hitaampaa. Pienen tallennustilan vuoksi sopii lähinnä vain musiikin tai elokuvien kopioimiseen niille jos välttämättä haluaa pitää erillisinä. Ei ne suotta ole jääneet pois suosiosta nopeasti.
- Anonyymi
W:n oikeustasot haitana.... levyyn pitää saada ooikeudet kohdalleen.
- Anonyymi
No ne voi laittaa kohdalleen pääkäyttäjänä.
Mistä finalisoinnista puhut. En koskaan ole tehnyt sitä datalevyille. DVD tallentimet sitten ovat oma lukunsa.
- Anonyymi
Juuri tuosta.
- Anonyymi
Oman kannettavan levyn datan sain luettua, kun laitoin sen kiintolevykoteloon/kovalevytelakkaan ja kytkin telakan USB väylään. Sain kopioitua kaiken talteen toiselle USB levylle. Kone ei enää käynnistynyt rikkinäiseltä levyltä mutta datan sain pelastettua tuolla tavalla toisen koneen kautta.
- Anonyymi
Hienoa! Hyvä kun onnistuit tässä ja sait datan takaisin.
- Anonyymi
Vanhasta ulkoisesta kovalevystä saa purkamalla kätevästi telakan tilapäiseen käyttöön. Pelastanut monen levyn sisällön ja joskus saanut toimimaan vain kun pitänyt kovalevyä ensin kylmässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhasta ulkoisesta kovalevystä saa purkamalla kätevästi telakan tilapäiseen käyttöön. Pelastanut monen levyn sisällön ja joskus saanut toimimaan vain kun pitänyt kovalevyä ensin kylmässä.
Olen purkanut puoli tusinaa noita ulkoisia levyjä, ja tehnyt niistä 2.5" levyistä ulkoisia RAID -paketteja, jotka otan mukaan matkalle yms., ja tallennan niihin sitten varmuuskopiot automaattisesti kahdennettuna.
Niistä on sitten tosiaan saanut todella hyviä kelkkoja käytettäväksi telakkana.
Omasta mielestäni HDD ei kannata pitää kylmässä kondesoitumisvaaran johdosta; jos HDD ei toimi normaalisti niin SER-lavalle vaan ja uutta ostamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen purkanut puoli tusinaa noita ulkoisia levyjä, ja tehnyt niistä 2.5" levyistä ulkoisia RAID -paketteja, jotka otan mukaan matkalle yms., ja tallennan niihin sitten varmuuskopiot automaattisesti kahdennettuna.
Niistä on sitten tosiaan saanut todella hyviä kelkkoja käytettäväksi telakkana.
Omasta mielestäni HDD ei kannata pitää kylmässä kondesoitumisvaaran johdosta; jos HDD ei toimi normaalisti niin SER-lavalle vaan ja uutta ostamaan.Ei säilytykseen tietenkään kylmässä, mutta jos ei toimi enää muuten niin usein saa toimimaan siksi aikaa että pystyy kopioimaan tiedostot talteen. Viimeksi jouduin tekemään niin pari viikkoa sitten yhdelle vanhalle levylle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei säilytykseen tietenkään kylmässä, mutta jos ei toimi enää muuten niin usein saa toimimaan siksi aikaa että pystyy kopioimaan tiedostot talteen. Viimeksi jouduin tekemään niin pari viikkoa sitten yhdelle vanhalle levylle.
Fysiikan lakien mukaan sillä ei ole mitään väliä että kuinka kauan esine on 'kylmässä' ennen sen tuomista 'lämpimään' tilaan, niin kondenssivettä muodostuu lämpötilan eron mukaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fysiikan lakien mukaan sillä ei ole mitään väliä että kuinka kauan esine on 'kylmässä' ennen sen tuomista 'lämpimään' tilaan, niin kondenssivettä muodostuu lämpötilan eron mukaisesti.
Tarkoitin säilyttämisellä että jatkaisi käyttämistä säilytysten välillä. Kannattaa kokeilla kylmässä pitoa ennen kuin heittää kierrätykseen. Yhtä isoa levyä jouduin pitämään kylmälaatikossa jäiden seassa muovipussin sisällä että sain monta teraa kopioitua, lämpimänä ei toiminut ollenkaan. Vain yksi levy hajonnut niin etten ole saanut mitään pelastettua kun en ehtinyt käyttislevyä samana päivänä kopioimaan kun alkoi klikkailla, oli tietenkin seagate. Nykyään käyttiksestä ja ohjelmista aina klooni, muita en viitsi kopioida.
Eikä niihin ainakaan hetkessä vettä kondensoidu. Olen purkanut ja hajottanut kaiki levyt ennen pois heittämistä, eikä niissä mitään vettä ole ollut vaikka olisi joutunut montakin kertaa jäähdyttämään. Levythän ovat täysin ilma- ja vesitiiviitä, lähinnä ulkopuolella oleva elektroniikka voisi kärsiä. Ei niihin tehtaallakaan kosteutta jää sisälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin säilyttämisellä että jatkaisi käyttämistä säilytysten välillä. Kannattaa kokeilla kylmässä pitoa ennen kuin heittää kierrätykseen. Yhtä isoa levyä jouduin pitämään kylmälaatikossa jäiden seassa muovipussin sisällä että sain monta teraa kopioitua, lämpimänä ei toiminut ollenkaan. Vain yksi levy hajonnut niin etten ole saanut mitään pelastettua kun en ehtinyt käyttislevyä samana päivänä kopioimaan kun alkoi klikkailla, oli tietenkin seagate. Nykyään käyttiksestä ja ohjelmista aina klooni, muita en viitsi kopioida.
Eikä niihin ainakaan hetkessä vettä kondensoidu. Olen purkanut ja hajottanut kaiki levyt ennen pois heittämistä, eikä niissä mitään vettä ole ollut vaikka olisi joutunut montakin kertaa jäähdyttämään. Levythän ovat täysin ilma- ja vesitiiviitä, lähinnä ulkopuolella oleva elektroniikka voisi kärsiä. Ei niihin tehtaallakaan kosteutta jää sisälle.Kondensoituminen tapahtuu VÄLITTÖMÄSTI kun esine tuodaan kylmästä lämpimään.
Ei tosiaan voi paljoa vaatia kun ei edes peruskoulun fysiikan opit ole hallinnassa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kondensoituminen tapahtuu VÄLITTÖMÄSTI kun esine tuodaan kylmästä lämpimään.
Ei tosiaan voi paljoa vaatia kun ei edes peruskoulun fysiikan opit ole hallinnassa!Mistä se kosteus sinne tiiviiseen sisätilaan pääsisi? Edes pakastimessa pidon ja lmpenemisen jälkeen ei sisälle tullut tippaakaan vettä. Sen uskon ettet ole peruskoulua enempää koulua käynyt ja tuo kylmässä pito viimeisenä keinona on "miljardien tiedossa".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä se kosteus sinne tiiviiseen sisätilaan pääsisi? Edes pakastimessa pidon ja lmpenemisen jälkeen ei sisälle tullut tippaakaan vettä. Sen uskon ettet ole peruskoulua enempää koulua käynyt ja tuo kylmässä pito viimeisenä keinona on "miljardien tiedossa".
Magnetisoitunut levynpinta voidaan lukea vaikka veden alla. Kosteus levyn sisällä aiheuttaa korroosiota, ruostetta levyn sisällä, siksi sinne sisään on sijoitettu pieni (Silica Gel) pussi joka tasaa kosteusvaihtelut, ettei kondensoitumista aiheutuvaa veden tiivistymistä kylmälle pinnalle pääsisi tapahtumaan.
Voimakkaat lämpötilan vaihtelut, saattaa aiheuttaa niin äkillisen kosteuden tiivistymisen kylmään pintaan ettei tuo pieni pussi, pysy mukana. Tällä veden tiivistymisellä saattaa olla voiteleva vaikutus kuluneisiin laakereihin, joka taas saattaa aiheuttaa levyn pyörimisnopeuden tasoittumisen vielä sille tasolle, että lukeminen onnistuu jonkin aikaa.
Tämän selvityksen tarjosi TURBO URPO. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä se kosteus sinne tiiviiseen sisätilaan pääsisi? Edes pakastimessa pidon ja lmpenemisen jälkeen ei sisälle tullut tippaakaan vettä. Sen uskon ettet ole peruskoulua enempää koulua käynyt ja tuo kylmässä pito viimeisenä keinona on "miljardien tiedossa".
No kun et kerran tiedä että kuinka kiintolevy toimii, niin kerrompa sinulle sitten että se kosteus pääsee sinne sisään sen kiintolevyn hengitysreiän kautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Magnetisoitunut levynpinta voidaan lukea vaikka veden alla. Kosteus levyn sisällä aiheuttaa korroosiota, ruostetta levyn sisällä, siksi sinne sisään on sijoitettu pieni (Silica Gel) pussi joka tasaa kosteusvaihtelut, ettei kondensoitumista aiheutuvaa veden tiivistymistä kylmälle pinnalle pääsisi tapahtumaan.
Voimakkaat lämpötilan vaihtelut, saattaa aiheuttaa niin äkillisen kosteuden tiivistymisen kylmään pintaan ettei tuo pieni pussi, pysy mukana. Tällä veden tiivistymisellä saattaa olla voiteleva vaikutus kuluneisiin laakereihin, joka taas saattaa aiheuttaa levyn pyörimisnopeuden tasoittumisen vielä sille tasolle, että lukeminen onnistuu jonkin aikaa.
Tämän selvityksen tarjosi TURBO URPO.Kiintolevyn sisällä ei ole mitään silikageeliä, ja vaikka olisi, niin se kaikki tulee käytettyä loppuun pelkästään sinä aikana kun se tehtaalta lähtee ja matkaa eri laatikoiden ja hyllyjen kautta loppukäyttäjän kotiin. Ja jos olet sitä mieltä että vedellä voitelu auttaa kiintolevyn toiminnassa, niin se tarkoittaa sitten sitä että siitä on lähtenyt voiteluöljyt ulos, jolloin ainoa mahdollisuus on moottoriyksikön vaihtaminen, mitä en suosittele, sillä helpompaa ja halvempaa on ostaa kokonaan uusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän selvityksen tarjosi TURBO URPO.Aikoinaan kun hylkäsin pienivolyymiset 3.5" HDD levyt, purin ne tietoturvasyistä (otin kiekot ulos ja tohotin ne punahehkuun), aukaisun yhteydessä huomasin että niissä oli kaikissa runkorakenteessa usempia koloja/onkaloita joissa oli silica geeliä, kolot olvat katettu liimamalla niiden päälle jokin kalvo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun et kerran tiedä että kuinka kiintolevy toimii, niin kerrompa sinulle sitten että se kosteus pääsee sinne sisään sen kiintolevyn hengitysreiän kautta.
Hahaha, oikein happeako hengittää :D Tiedoksesi että kovalevyt ovat ilmatiiviitä. Koottu tiloissa missä ei ole kosteutta eikä epäpuhtauksia, eikä sitä silikonipussiakaan ole kuin joissain vanhoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiintolevyn sisällä ei ole mitään silikageeliä, ja vaikka olisi, niin se kaikki tulee käytettyä loppuun pelkästään sinä aikana kun se tehtaalta lähtee ja matkaa eri laatikoiden ja hyllyjen kautta loppukäyttäjän kotiin. Ja jos olet sitä mieltä että vedellä voitelu auttaa kiintolevyn toiminnassa, niin se tarkoittaa sitten sitä että siitä on lähtenyt voiteluöljyt ulos, jolloin ainoa mahdollisuus on moottoriyksikön vaihtaminen, mitä en suosittele, sillä helpompaa ja halvempaa on ostaa kokonaan uusi.
Olet siis testannut vedellä voitelua ja moottorin vaihtoa, parempi ettet koske laitteisiin mistä et ymmärrä mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikoinaan kun hylkäsin pienivolyymiset 3.5" HDD levyt, purin ne tietoturvasyistä (otin kiekot ulos ja tohotin ne punahehkuun), aukaisun yhteydessä huomasin että niissä oli kaikissa runkorakenteessa usempia koloja/onkaloita joissa oli silica geeliä, kolot olvat katettu liimamalla niiden päälle jokin kalvo.
Jotkut laittaneet kai varmuuden vuoksi silikonipusseja, ei sinne pitäisi ihan helpolla kosteutta päästä. Kovalevy saatu toimimaan vaikka läppäri ollut järveen uponneena pitemmän aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hahaha, oikein happeako hengittää :D Tiedoksesi että kovalevyt ovat ilmatiiviitä. Koottu tiloissa missä ei ole kosteutta eikä epäpuhtauksia, eikä sitä silikonipussiakaan ole kuin joissain vanhoissa.
Kyllä, aivan oiken, ne nimenomaisesti hengittävät happea, kyllä. Se on se ilmavirta joka nostaa lukupään siihen magneettisen pinnan päälle, ja pitää sen siinä.
Miksi muuten kuvittelet että niissä on niitä tekstejä "Braething hole", ja "Do nor cover eny holes" jne....? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet siis testannut vedellä voitelua ja moottorin vaihtoa, parempi ettet koske laitteisiin mistä et ymmärrä mitään.
En todellakaan avaa ehjiä kiintolevyjä tai muutenkaan intrusiivisesti niitä käsittele, koska tuo menee todellakin minun osaamistasoni ulkopuolelle.
- Anonyymi
Siellä on kaksi erittäin tehokasta kestomagneettia, ne kannattaa ottaa talteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, aivan oiken, ne nimenomaisesti hengittävät happea, kyllä. Se on se ilmavirta joka nostaa lukupään siihen magneettisen pinnan päälle, ja pitää sen siinä.
Miksi muuten kuvittelet että niissä on niitä tekstejä "Braething hole", ja "Do nor cover eny holes" jne....?Ei ole ollut ainoassakaan kiintolevyssä mitään hengitysreikiä ja päinvastoin tarra, älä poista tai takuu lakkaa. Englantisi on täynnä kirjoitusvirheitä, et ole osannut edes lukea niitä tarroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Annapas kun lisään vielä, jos se runko ei estäisi niiden magneettien magneettisuutta kuoren ulkopuolelle, kiintolevyä ei tarvitsisi kiinnittää millään tavalla. Magneetit ovat niin voimakkaita, että kiintolevyn voisi lätkäistä kopan kylkeen ja se pysyisi siinä, niin tiukasti ettet sitä ravistellen irti saisi.
On siellä, piirilevyn alla on kanava josta kyllä ilma vaihtuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi muuten kuvittelet että niissä on niitä tekstejä "Braething hole", ja "Do nor cover eny holes" jne....?Vai ilmavirta.... :D
Sähkömagneetti sitä lukupäätä liikuttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai ilmavirta.... :D
Sähkömagneetti sitä lukupäätä liikuttaa.Niin liikuttaa. En ole perehtynyt, onko magneettien tehtävä palauttaa lukupää, ja sähkön aikaansaama taas magneettisuus on vastakkaisvaikutteinen ja siirtää lukupäätä keskustaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin liikuttaa. En ole perehtynyt, onko magneettien tehtävä palauttaa lukupää, ja sähkön aikaansaama taas magneettisuus on vastakkaisvaikutteinen ja siirtää lukupäätä keskustaan.
Voi olla myös niin että niiden magneettien tehtävä on pitää lukupää parkissa virrattomana ollessa, en tiedä, muuta kuin että tehokkaat ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on, jämäkästi liimattuna ja muodoltaan kaarevia. Sain ne ehjänä irti, mattoveitsen avulla, sen terän selkäpuolta naputtelemalla. Ja sitten totesin että ne ovat epäkäytännöllisiä ja kun minulla on paljon, ja parempia, erilaisia neodyymimagneetteja, niin panin ne roskiin. Paljoakaan niistä ei voi cannibalisoida, ruuveja miljoonalaatikkoon sekä levyjen välissä olevia "prikkoja".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai ilmavirta.... :D
Sähkömagneetti sitä lukupäätä liikuttaa.Luku/kirjoituspäät ovat HDD:n toimiessa ilmatyynyn kannattamia, sitten kun levyltä lähee käyttöteho niin päät ohjataan pysäköintialueelle jossa ei ole dataa. HDD vioittuu jos kävisi niin että päät fyysisesti koskettaisi tallennusaluetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on, jämäkästi liimattuna ja muodoltaan kaarevia. Sain ne ehjänä irti, mattoveitsen avulla, sen terän selkäpuolta naputtelemalla. Ja sitten totesin että ne ovat epäkäytännöllisiä ja kun minulla on paljon, ja parempia, erilaisia neodyymimagneetteja, niin panin ne roskiin. Paljoakaan niistä ei voi cannibalisoida, ruuveja miljoonalaatikkoon sekä levyjen välissä olevia "prikkoja".
No, on ne muodoltaan sopimattomia, tai ainakin hankala keksiä missä niitä voisi hyödyntää. Ruuvimeisselin kyljessä olen pitänyt ja naulakkona metalli osille. Kipon pohjaan liimattuna voi ruuveja ja rikkoja viskoa autorempassa eivätkä kipon kaatuessa katoa ruohikkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, on ne muodoltaan sopimattomia, tai ainakin hankala keksiä missä niitä voisi hyödyntää. Ruuvimeisselin kyljessä olen pitänyt ja naulakkona metalli osille. Kipon pohjaan liimattuna voi ruuveja ja rikkoja viskoa autorempassa eivätkä kipon kaatuessa katoa ruohikkoon.
Mikroaaltouunista saa myös tehokkaita ja aika kookkaita magneetteja, jotka käyvät naulakosta kirveelle, kassaralle, sorkkaraudalle, koska se magneettirengas on jo niin kookas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikroaaltouunista saa myös tehokkaita ja aika kookkaita magneetteja, jotka käyvät naulakosta kirveelle, kassaralle, sorkkaraudalle, koska se magneettirengas on jo niin kookas.
Ennen kuin joku sanoo että onhan niitä magneetteja kaiuttimissakin, niin on, mutta aika tehottomia verrattuna noihin mikroaaltouunista saataviin magneettirenkaisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luku/kirjoituspäät ovat HDD:n toimiessa ilmatyynyn kannattamia, sitten kun levyltä lähee käyttöteho niin päät ohjataan pysäköintialueelle jossa ei ole dataa. HDD vioittuu jos kävisi niin että päät fyysisesti koskettaisi tallennusaluetta.
Mikä ilmatyyny, laakerointi ne pitää tarkasti oikealla korkeudella ja sähkömagneetit liikuttaa hallitusti molempiin suuntiin, myös lepotilaan. Kun alkaa klikkailla niin ohjaus ei enää toimi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ollut ainoassakaan kiintolevyssä mitään hengitysreikiä ja päinvastoin tarra, älä poista tai takuu lakkaa. Englantisi on täynnä kirjoitusvirheitä, et ole osannut edes lukea niitä tarroja.
Kyllä mun kovoissa on nimenomaan noita "hengitysreikiä" ja tarra sen vieressä jossa lukee suomennettuna että "älä peitä"!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mun kovoissa on nimenomaan noita "hengitysreikiä" ja tarra sen vieressä jossa lukee suomennettuna että "älä peitä"!
Ethän sinä edes osaa englantia. Kerrohan minkä merkkisessä ja mallisessa muka niin lukee :)
- Anonyymi
Nero Burning Rom Pro pystyy joko pelastamaan tai finalisoimaan (en muista kumpi) avoimeksi jätetyt CD:t ja DVD:t ja sanotaan että IsoBuster Pro kykenee myös. Ne ovat kummatkin jotain 40 EUR. Ei-Pro versiot näyttävät mitä levyllä on saatavilla, mutta eivät auta. Minulla oli tuo NBRP joskus vuonna kivikirves ja keihäs.
- Anonyymi
Luulisi löytyvän ilmaisiakin. Taitaa onnistua tälläkin tai pelastaa muuten sisältö.
https://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/DVD-Decrypter.shtml
Softpedialla valtavasti ilmaisia DVD-ohjelmia.
https://www.softpedia.com/dyn-search.php?p_sortby=0&p_category=0&p_picks=0&p_license=1&p_lastupdate=0&search_term=dvd - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulisi löytyvän ilmaisiakin. Taitaa onnistua tälläkin tai pelastaa muuten sisältö.
https://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/DVD-Decrypter.shtml
Softpedialla valtavasti ilmaisia DVD-ohjelmia.
https://www.softpedia.com/dyn-search.php?p_sortby=0&p_category=0&p_picks=0&p_license=1&p_lastupdate=0&search_term=dvdMitä tahansa voi luulla kun ei tiedä. DVD Decrypter ei auta AP:tä, se on suoraviivaisesti suunniteltu täysin toisenlaiseen puuhasteluun (johon on tarjolla paljon parempia/kätevämpiä ilmaisia softia). NBRP varmasti auttaa AP:n tapauksessa, lukemieni arviointien perusteella uskon vahvasti että IsoBuster Pro auttaa myös mutta en viitsi kokeilla kun ei ole noin 20 vuoteen ollut tarvetta eikä kiinnostusta sählätä optisten kanssa. Ilmaisia softia jotka auttavat AP:tä saattaa toki olla olemassa.
Kaikki tämän palstan lukijat, sekä miljardit muut, tietävät mikä Softpedia on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tahansa voi luulla kun ei tiedä. DVD Decrypter ei auta AP:tä, se on suoraviivaisesti suunniteltu täysin toisenlaiseen puuhasteluun (johon on tarjolla paljon parempia/kätevämpiä ilmaisia softia). NBRP varmasti auttaa AP:n tapauksessa, lukemieni arviointien perusteella uskon vahvasti että IsoBuster Pro auttaa myös mutta en viitsi kokeilla kun ei ole noin 20 vuoteen ollut tarvetta eikä kiinnostusta sählätä optisten kanssa. Ilmaisia softia jotka auttavat AP:tä saattaa toki olla olemassa.
Kaikki tämän palstan lukijat, sekä miljardit muut, tietävät mikä Softpedia on.Läheskään kaikki täälläkään ei tiedä softpediaa ja jotlut jopa väittää jakavan haitakkeita.
Olen käyttänyt kauan sitten Neroa, Iso Burner nytkin koneella, mutta siinä ei näytä lukevan mitään muusta kuin mihin se on tarkoitettu. Tuossa DVD-decrypterissä on paljon muitakin toimintoja, en muista mihin olen joskus tarvinnut, mutta siinä on Tools valikossa Close Track/Session/Disc. Mitäpä luulet sen tarkoittavan? Mitä tahansa voi luulla kun ei tiedä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Läheskään kaikki täälläkään ei tiedä softpediaa ja jotlut jopa väittää jakavan haitakkeita.
Olen käyttänyt kauan sitten Neroa, Iso Burner nytkin koneella, mutta siinä ei näytä lukevan mitään muusta kuin mihin se on tarkoitettu. Tuossa DVD-decrypterissä on paljon muitakin toimintoja, en muista mihin olen joskus tarvinnut, mutta siinä on Tools valikossa Close Track/Session/Disc. Mitäpä luulet sen tarkoittavan? Mitä tahansa voi luulla kun ei tiedä.MItä tahansa voi väittää kun ei tiedä mistään mitään.
Sinulla käytössä oleva Iso Burner on huonolaatuinen poltto-ohjelma, joka ei auta AP:n ongelmasssa.
DVD-decrypter tietenkin kykenee sulkemaan levyt jotka sillä valmistetaan, sama toiminne on olemassa joka ikisessä poltto-ohjelmassa jolla on mahdollista tehdä multisessiolevyjä.
Sen sijaan IsoBuster Pro, josta kerroin, hyvin luultavasti auttaa AP:tä, ja tiedän että Nero Burning Rom Pro auttaa varmasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MItä tahansa voi väittää kun ei tiedä mistään mitään.
Sinulla käytössä oleva Iso Burner on huonolaatuinen poltto-ohjelma, joka ei auta AP:n ongelmasssa.
DVD-decrypter tietenkin kykenee sulkemaan levyt jotka sillä valmistetaan, sama toiminne on olemassa joka ikisessä poltto-ohjelmassa jolla on mahdollista tehdä multisessiolevyjä.
Sen sijaan IsoBuster Pro, josta kerroin, hyvin luultavasti auttaa AP:tä, ja tiedän että Nero Burning Rom Pro auttaa varmasti.Luin huolimattomasti, olen tehnyt Iso burnerilla vain iso-tiedostoja joskus ja siinä toiminut hyvin. En väittänytkn tuossa toimivan.
Ai nyt se DVD-decrypter toimisikin, oletko varma ettei myös muulla poltetussa?
Alat vaikuttaa helppoheikiltä kun väität jonkun ohjelman varmasti toimivan. Minä luulen ettei tuo IsoBuster toimi ainakaan ellei osta sitä ja aloittaja tuskin on halukas ostamaan mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Läheskään kaikki täälläkään ei tiedä softpediaa ja jotlut jopa väittää jakavan haitakkeita.
Olen käyttänyt kauan sitten Neroa, Iso Burner nytkin koneella, mutta siinä ei näytä lukevan mitään muusta kuin mihin se on tarkoitettu. Tuossa DVD-decrypterissä on paljon muitakin toimintoja, en muista mihin olen joskus tarvinnut, mutta siinä on Tools valikossa Close Track/Session/Disc. Mitäpä luulet sen tarkoittavan? Mitä tahansa voi luulla kun ei tiedä.Nyt muistinkin, että sain tuolla DVD-decrypterillä kopioitua varmana pidetyn kopiosuojatun levyn ja ihan vaan omaan kyttöön.
- Anonyymi
"Lisäksi kovalevymme on ilmeisesti rikki."
Perustuu mihin?- Anonyymi
Se tipahti kerran lattialle eikä ole toiminut sen jälkeen.
- Anonyymi
No niin, lueskelin tässä asiaa hieman, ja on olemassa mahdollisuus että näitä ns. 'multisession' -levyillä olevia tiedostoja ei välttämättä saa enää näkyviin tai takaisin lainkaan, edes huolimatta siitä että käyttäisi täsmälleen samaa tietokonetta ja/tai asemaa jolla ne levyt alunperin oli tehty:
...'Technically,i really have no idea why we can't 100% continue the multisession session,from my own experience and after wasted fews DVD, I will avoid using Multisession..You can burn but If you have to change your DVD player/rewriter,or bring it to another player, you may not be able to access any files on that DVD..sometimes,with the same writer ,you just can't found the files you have burned ,it appear on Nero but you just can't access it..'...
Linkki on vanha, myönnän, mutta tässä ketjussahan tuli jo piipitystä siitä että dvd on jo muutenkin vanhentunut ja epävarma yms...
https://desktopsystemerror.blogspot.com/2010/10/multisession-write-once-dvd-disc.html- Anonyymi
Eipä siinä mitään menetä jos kokeilet jotain ilmaista ohjelmaa.
- Anonyymi
Aluksi pitää lopettaa heti palautettavan kiintolevyn käyttäminen. Elikkä sen tieteokoneen käyttäminen jolla kuvat olivat.
Toisella koneella lataat: https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step
Minulle helpoin homma on aina, käyttää Ubuntua tikulta ja asentaa testdisk...
Windowsista ei paluttelusta kauheasti kokemusta, kun en sitä tykkää käyttää.
Mutta jos enkkua hieman tajuat, niin ohjeet ovat selkeät.- Anonyymi
Tuskinpa se rikki on jos ehjäksi jäänyt, ei vaan ole oikeuksia toisella koneella.
- Anonyymi
Itsellä ei enkku oikein taivu niin voisiko joku referoida vähän?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä ei enkku oikein taivu niin voisiko joku referoida vähän?
Lyhyt referaatti:
AP:n mukaan, "dvd-levyjä ei ole finalisoitu", mikä luo mielikuvan että kyseessä olisi ns. "multisession" -levyt, eli menetelmä, jossa ensin DVD -levylle tallennetaan tietoja, ja jätetään odottamaan että sille voisi tallentaa lisää tietoja.
Sivulla "https://desktopsystemerror.blogspot.com/2010/10/multisession-write-once-dvd-disc.html" olleen artikkelin mukaan ei ole mitään teknistä näyttöä siitä että MIKSI tällaisiin leevyihin ei sitten kuitenkaan voisi enää tallentaakaan lisää tietoja, kuten myös että MIKSI siinä jo olevia tietoja ei enää saa takaisin tai näkyviin, edes silloin kun käyttää aivan samaa asemaa aivan samalla ohejlmalla.
Artikkelin kirjoittaja kertoo tuhlanneensa useita levyjä yrittäessään saada tätä toimimaan, siinä kuitenkaan onnistumatta, ja päättänyt lopettaa ko. ominaisuuden käytön.
- Anonyymi
Onko kiintolevytelakat toimivia? Saako ne vanhoijen koneiden kiintolevyistäkin vanhat kuvat talteen?
- Anonyymi
Samalla tavalla kuin muutenkin kytkettynä.
- Anonyymi
Oletko tarkastanut vieläkään oikeuksia, jos levy kunnossa niin siitä se on kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko tarkastanut vieläkään oikeuksia, jos levy kunnossa niin siitä se on kiinni.
Millä tavalla ne oikeudet tarkistetaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla ne oikeudet tarkistetaan?
Tallentavalla digi/dvd-boksilla koitettu mutta ilmoittaa vain, että levyillä ei ole mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tallentavalla digi/dvd-boksilla koitettu mutta ilmoittaa vain, että levyillä ei ole mitään.
Levyn kohdalla explorerissa hiiren oikealla painikkeella valitset Ominaisuudet>suojaus>lisäasetukset>omistaja>muokkaa> muut käyttäjät...> lisäasetukset> lisää omistaja > etsi> valitse vaikka käyttäjät> ok ja ruksaa korvaa omistaja.... Oikeudet välilehdellä voi vielä muuttaa oikeuksia.
Noin ainakin 7 ja 8, varmaan kympissäkin.
- Anonyymi
Asenna Ubuntu niin jaan komennon jolla saat kadonneet kuvatiedostot(ja muutkin) esiin.
- Anonyymi
Saako kiintölevyistä tiedostot talteen vaikka kannettava ei lähde käytiin?
- Anonyymi
Irroita levy ja laita toiseen koneeseen kiinni.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.916777- 1723702
- 533239
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2212333- 422051
- 411968
- 471869
- 591756
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?221756- 191733