Näissä kunnissa eniten koulukiusaamista!

Anonyymi

204

12108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ns "kivakoulu" projekti paljastui sellaiseksi, että julistaudutaan kouluksi jossa ei kiusata. Sitten kun kiusaamista kuitenkin tapahtuu, niin käytetään kaikki voimavarat lyödyn oppilaan lyömiseen, ettei kiusaaminen tulisi julki. Ajetaan vaikka itsemurhaan, jotta koulun maine "kivakouluna" säilyisi.

      • Anonyymi

        Juurikin noin. Kiusatut lapset muuttavat toiseen kouluun niin kiusaamista ei enää ole ja rehtori taputtaa käsiään yhteen kun on tää kivakoulu eikä yhtään kiusaamista. Useamman kerran olen käynyt kuuntelemassa luentoa kuinka meidän koulussa ei ole kiusaamista ja samalla tiedän tapauksia kun perhe muuttaa toiselle paikkakunnalle kun ei enää jaksa tapella koulun kanssa siitä kiusataanko oppilasta vai ei.


      • Anonyymi

        kivakoulun viimeisin analyysi on että kivakouluprojekti on fiasko .kuka maksoi ja kenelle??
        ihmettelin aikoinaan miksei mitään tapahtunut kiusaamisen suhteen opettajien toimesta, kappas koulun kk-projektin vetäjä jäi vuorotteluvapaalle juuri sopivasti ja muut opet nostelivat käsiään tietämättöminä. nyt on hyvä huomata että koulu on aika korkealla listoilla kuten arvelinkin mutta mainetta pidettiin joillain ihmeen kepulilla korkealla. ts. valheella.


      • Anonyymi

        Luultavasti juuri noin.Aikoinaan mut kiusattiin koulussa henkihieveriin pienellä paikkakunnalla etelä-suomessa.Samana keväänä kun olin jo päässyt siitä kidutuksesta ja sadismista eroon niin saman koulun rehtori kirjoitti paikallislehdessä että meidän koulussa ei ole kiusaamista.Jotain käsittämätöntä,kärsin vielä vuosienkin jälkeen siitä helvetistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti juuri noin.Aikoinaan mut kiusattiin koulussa henkihieveriin pienellä paikkakunnalla etelä-suomessa.Samana keväänä kun olin jo päässyt siitä kidutuksesta ja sadismista eroon niin saman koulun rehtori kirjoitti paikallislehdessä että meidän koulussa ei ole kiusaamista.Jotain käsittämätöntä,kärsin vielä vuosienkin jälkeen siitä helvetistä.

        Nykyisessä Raaseporissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin. Kiusatut lapset muuttavat toiseen kouluun niin kiusaamista ei enää ole ja rehtori taputtaa käsiään yhteen kun on tää kivakoulu eikä yhtään kiusaamista. Useamman kerran olen käynyt kuuntelemassa luentoa kuinka meidän koulussa ei ole kiusaamista ja samalla tiedän tapauksia kun perhe muuttaa toiselle paikkakunnalle kun ei enää jaksa tapella koulun kanssa siitä kiusataanko oppilasta vai ei.

        Ennvenhaan koulukiusattin köyhiä lapsia ja iso talo lapsia kohdeltiin hyvin ennvanhha 50-60 luvulla olin ehkä poikkeava läksi kpoulusta 14 vuotiaana kun vielä pääsi ammttikouluun .keskiarvo oli 6,3 kun päsin ensimäiseltä luokalta kekiarvoni oli 8,6. Menin kanskoulun opettajalle näyttämään kääntyi eikä sanonut mitään oli tämä kiusaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti juuri noin.Aikoinaan mut kiusattiin koulussa henkihieveriin pienellä paikkakunnalla etelä-suomessa.Samana keväänä kun olin jo päässyt siitä kidutuksesta ja sadismista eroon niin saman koulun rehtori kirjoitti paikallislehdessä että meidän koulussa ei ole kiusaamista.Jotain käsittämätöntä,kärsin vielä vuosienkin jälkeen siitä helvetistä.

        Sama kohtalo minullakin kun oli köyhästä talosta opettja kiusasi jos olisi vielä hengissä voisin käydä kertomassa miten pljon kouluja on tullut käytyä ja teiN opettajan työtä 65 vuotiaaksi kun ei laskenet eläkkeelle. eläleikäni oli 63


      • Anonyymi

        Onpa jännä, että pahimmat kiusaamispesäkkeet on kaikkein pienimmät kylät. Johtuisiko juuri siitä paikan pienuudesta, ei olla totuttu mihinkään erilaiseen ja erilaisia ihmisiä kiusataan juurikin sen takia, kun taas isommissa paikoissa ollaan totuttu erilaisiin ihmisiin paremmin ja ovat tätä kautta sivistyneempiä kaupunkeja.

        Suomen suurimmissa (yliopisto)kaupungeissa; Helsinki, Espoo, Lahti, Vantaa, Turku, Tampere jne. kiusaamisluvut on todella matalat verrattuna pikkupaikkoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa jännä, että pahimmat kiusaamispesäkkeet on kaikkein pienimmät kylät. Johtuisiko juuri siitä paikan pienuudesta, ei olla totuttu mihinkään erilaiseen ja erilaisia ihmisiä kiusataan juurikin sen takia, kun taas isommissa paikoissa ollaan totuttu erilaisiin ihmisiin paremmin ja ovat tätä kautta sivistyneempiä kaupunkeja.

        Suomen suurimmissa (yliopisto)kaupungeissa; Helsinki, Espoo, Lahti, Vantaa, Turku, Tampere jne. kiusaamisluvut on todella matalat verrattuna pikkupaikkoihin.

        Koulukiusaaminen saatava loppumaan, konsti on se, että palautetaan opettajille se kurinpitovelvollisuus joka on ollut aiemmin, nykyisin opettajat eivät saa puuttua lailla koulukiusaamiseen niin kuin ennen, oppilaat määräävät nykyisin mitä koulussa saa tehdä ja mitä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin. Kiusatut lapset muuttavat toiseen kouluun niin kiusaamista ei enää ole ja rehtori taputtaa käsiään yhteen kun on tää kivakoulu eikä yhtään kiusaamista. Useamman kerran olen käynyt kuuntelemassa luentoa kuinka meidän koulussa ei ole kiusaamista ja samalla tiedän tapauksia kun perhe muuttaa toiselle paikkakunnalle kun ei enää jaksa tapella koulun kanssa siitä kiusataanko oppilasta vai ei.

        Jos noi on tosiasioita niin tuokaa asiat julkisuuteen. En tiedä miten. Ehkä johonkin lehteen tai paikallisen kunnan kunnanvaltuutetulle tai opettajille. Tää suomi24 keskustelupalstakin on hyvä mutta vielä enemmän julkisuuteen. Näistä asioista on käytävä julkista keskustelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa jännä, että pahimmat kiusaamispesäkkeet on kaikkein pienimmät kylät. Johtuisiko juuri siitä paikan pienuudesta, ei olla totuttu mihinkään erilaiseen ja erilaisia ihmisiä kiusataan juurikin sen takia, kun taas isommissa paikoissa ollaan totuttu erilaisiin ihmisiin paremmin ja ovat tätä kautta sivistyneempiä kaupunkeja.

        Suomen suurimmissa (yliopisto)kaupungeissa; Helsinki, Espoo, Lahti, Vantaa, Turku, Tampere jne. kiusaamisluvut on todella matalat verrattuna pikkupaikkoihin.

        No onkohan noin? Ne luvut saattavat olla kaunisteltuja. Se on totta että 70-luvun maalaiskylässä opettajat oli hankalia. Kun menin oppikouluun 11vuotiaana ns kirkonkylälle ei opettajien kanssa ollut mitään hankaluuksia . Kävin yliippilaaksi asti ja olin tosi kiltti ja hiljainen silloin lapsena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisessä Raaseporissa?

        Oliko sama koulu missä pääsi luokalta jos vanhemmalla oli kaivaa tarpeeksi paksu setelinippu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti juuri noin.Aikoinaan mut kiusattiin koulussa henkihieveriin pienellä paikkakunnalla etelä-suomessa.Samana keväänä kun olin jo päässyt siitä kidutuksesta ja sadismista eroon niin saman koulun rehtori kirjoitti paikallislehdessä että meidän koulussa ei ole kiusaamista.Jotain käsittämätöntä,kärsin vielä vuosienkin jälkeen siitä helvetistä.

        Minua kiusattiin pienellä paikkakunnalla etelä-suomessa 80-luvulla. On edelleen listoilla kyseinen ruotsinkielinen sisäsiittola. Jäljittänyt silloisen kiusaajani Espooseen...


      • Anonyymi

        Ylivieskassa lapsen vanhemmat leimataan pahoinpitelijiksi jos lapsi pahoinpidelty opettajan heitteillejätön toimesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti juuri noin.Aikoinaan mut kiusattiin koulussa henkihieveriin pienellä paikkakunnalla etelä-suomessa.Samana keväänä kun olin jo päässyt siitä kidutuksesta ja sadismista eroon niin saman koulun rehtori kirjoitti paikallislehdessä että meidän koulussa ei ole kiusaamista.Jotain käsittämätöntä,kärsin vielä vuosienkin jälkeen siitä helvetistä.

        Koko systeemi on petos.


    • Anonyymi

      https://e.infogram.com/koulukiusaamiskokemukset-kunnissa-1h7v4pwdqz39j6k?src=embed

      Tuossa siis varsinainen luettelo kunnista. Seitsemässätoista kunnassa yli 10% oppilaista joutuu kiusatuksi viikoittain, Askolassa ja Paltamossa siis yli 15%. Tuo prosenttiluku tarkoittaa että joka seitsemäs oppilas joutuu viikoittain kiusaamisen kohteeksi.

      Vertailun vuoksi: Noin sadassa kunnassa joutuu suurempi osa oppilaista viikoittain kiusaamisen kohteeksi kuin Vantaalla (5.4%), Helsingissä (4.8%) ja Espoossa (5.1%) vaikka nämä sentään ovat hyvin monikulttuurillisia kaupunkeja.

      • Mielikuva "rauhallisista ja turvallisista" pikkukunnista on harhaa.

        Askola: 4900 asukasta ja koululaisista 15.5% kiusattuja.
        Paltamo: 3269 asukasta ja koululaisista 15.2% kiusattuja.
        Kihniö: 1843 asukasta ja koululaisista 14.3% kiusattuja.
        Ruovesi: 4250 asukasta ja koululaisista 13.6% kiusattuja.
        Sysmä: 3640 asukasta ja koululaisista 12.5% kiusattuja.

        Kuntien asukasluvun mediaani on n. 6000 asukasta eli kaikki nuo pahimmat kunnat ovat keskimääräistä pienempiä.

        Tampere, Helsinki, Turku, Espoo, Vantaa jne ovat kaikki alle 6% lukemissa. Liian korkeita toki nekin, mutta alle puolet kärkijoukosta.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Mielikuva "rauhallisista ja turvallisista" pikkukunnista on harhaa.

        Askola: 4900 asukasta ja koululaisista 15.5% kiusattuja.
        Paltamo: 3269 asukasta ja koululaisista 15.2% kiusattuja.
        Kihniö: 1843 asukasta ja koululaisista 14.3% kiusattuja.
        Ruovesi: 4250 asukasta ja koululaisista 13.6% kiusattuja.
        Sysmä: 3640 asukasta ja koululaisista 12.5% kiusattuja.

        Kuntien asukasluvun mediaani on n. 6000 asukasta eli kaikki nuo pahimmat kunnat ovat keskimääräistä pienempiä.

        Tampere, Helsinki, Turku, Espoo, Vantaa jne ovat kaikki alle 6% lukemissa. Liian korkeita toki nekin, mutta alle puolet kärkijoukosta.

        Koulukiusaaminen on muotijuttu!! En millään lailla puolusta koulukiusaamista,erittäin inhottavaa touhua. Mutta kun näitä kyselyitä tehdään,niin en pitäisi lukuja ihan luotettavina.Jokainen koululainen kokee asian eritavalla,jos sanoo että kaverilla on tänään ruma pusero päällä,niin joku kokee sen ehkä kiusaamiseksi.Elämän realiteetteja nykyihmiset ei enää kestä,pienikin arvostelu aiheuttaa katastrofin elämässä ja mieli pahoittuu.Suomi on mielensäpahoittajan maa. Jos olette huomannut,kaikki julkkistyrkyt on järjestään koulukiusattuja, aika erikoinen ilmiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on muotijuttu!! En millään lailla puolusta koulukiusaamista,erittäin inhottavaa touhua. Mutta kun näitä kyselyitä tehdään,niin en pitäisi lukuja ihan luotettavina.Jokainen koululainen kokee asian eritavalla,jos sanoo että kaverilla on tänään ruma pusero päällä,niin joku kokee sen ehkä kiusaamiseksi.Elämän realiteetteja nykyihmiset ei enää kestä,pienikin arvostelu aiheuttaa katastrofin elämässä ja mieli pahoittuu.Suomi on mielensäpahoittajan maa. Jos olette huomannut,kaikki julkkistyrkyt on järjestään koulukiusattuja, aika erikoinen ilmiö.

        Koulukiusaaminen on ollut muotia yhtä kauan kuin peruskoulukin. Eli ainakin 1970 - luvun loppupuolelta asti on tätä harrastettu.

        Varmaan koulukiusaamista harrastettiin myös kansakoulussa, mutta siihen aikaan opettajalla oli kurinpitoon välineet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on muotijuttu!! En millään lailla puolusta koulukiusaamista,erittäin inhottavaa touhua. Mutta kun näitä kyselyitä tehdään,niin en pitäisi lukuja ihan luotettavina.Jokainen koululainen kokee asian eritavalla,jos sanoo että kaverilla on tänään ruma pusero päällä,niin joku kokee sen ehkä kiusaamiseksi.Elämän realiteetteja nykyihmiset ei enää kestä,pienikin arvostelu aiheuttaa katastrofin elämässä ja mieli pahoittuu.Suomi on mielensäpahoittajan maa. Jos olette huomannut,kaikki julkkistyrkyt on järjestään koulukiusattuja, aika erikoinen ilmiö.

        Koulukiusaamista löytyy 1800-luvulla kirjoitetuista romaaneista, joten kovin on kestävää muotia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on ollut muotia yhtä kauan kuin peruskoulukin. Eli ainakin 1970 - luvun loppupuolelta asti on tätä harrastettu.

        Varmaan koulukiusaamista harrastettiin myös kansakoulussa, mutta siihen aikaan opettajalla oli kurinpitoon välineet.

        Kyllä koulukiusaajia oli jo minun ala-kouluaikana 70-luvun alussa. Silloin toki opettajat eivät joko huomioineet tai menivät mukaan kiusaamiseen, sillä osoittihan oppilas heikkoutta ja herkkyyttä mitä piti sakin hivutuksella karaista. Häpeä kääntyi kiusatun kärsittäväksi. Kokemusta on ja voin sanoa että taistelen koko elämäni kiusaamista vastaan, esiintyy sitä sitten kouluissa tai työpaikoilla. Olen työskennellyt eri kouluilla ja huomaan herkästi kiusaamisen ja lopetan sen välittömästi. En opettajana vaan mm. iltapaäiväkerhoissa joissa on samanhenkisiä lämpimiä, välittäviä, kiusaamiseen puuttuvia kollegoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on ollut muotia yhtä kauan kuin peruskoulukin. Eli ainakin 1970 - luvun loppupuolelta asti on tätä harrastettu.

        Varmaan koulukiusaamista harrastettiin myös kansakoulussa, mutta siihen aikaan opettajalla oli kurinpitoon välineet.

        1950-luvulla olin koulukiusattu hakattu,epäilen et sitä on esiintynyt yhtä kauan kuin koulujakin on ollut .


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Mielikuva "rauhallisista ja turvallisista" pikkukunnista on harhaa.

        Askola: 4900 asukasta ja koululaisista 15.5% kiusattuja.
        Paltamo: 3269 asukasta ja koululaisista 15.2% kiusattuja.
        Kihniö: 1843 asukasta ja koululaisista 14.3% kiusattuja.
        Ruovesi: 4250 asukasta ja koululaisista 13.6% kiusattuja.
        Sysmä: 3640 asukasta ja koululaisista 12.5% kiusattuja.

        Kuntien asukasluvun mediaani on n. 6000 asukasta eli kaikki nuo pahimmat kunnat ovat keskimääräistä pienempiä.

        Tampere, Helsinki, Turku, Espoo, Vantaa jne ovat kaikki alle 6% lukemissa. Liian korkeita toki nekin, mutta alle puolet kärkijoukosta.

        Taitaa olla vain niin että esim. Helsingissä koulut peittelee kiusaamisen ja jopa pahoinpitelyt ettei eliittikoulujen maine vain mene.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla vain niin että esim. Helsingissä koulut peittelee kiusaamisen ja jopa pahoinpitelyt ettei eliittikoulujen maine vain mene.

        Niin aina. Kun faktat ei tue omia ennakkoluuloja, niin joku valehtelee, peittelee tai vääristelee. Sellainen mahdollisuus, että omat mutu-käsitykset voisivat olla vääriä on mahdoton.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Mielikuva "rauhallisista ja turvallisista" pikkukunnista on harhaa.

        Askola: 4900 asukasta ja koululaisista 15.5% kiusattuja.
        Paltamo: 3269 asukasta ja koululaisista 15.2% kiusattuja.
        Kihniö: 1843 asukasta ja koululaisista 14.3% kiusattuja.
        Ruovesi: 4250 asukasta ja koululaisista 13.6% kiusattuja.
        Sysmä: 3640 asukasta ja koululaisista 12.5% kiusattuja.

        Kuntien asukasluvun mediaani on n. 6000 asukasta eli kaikki nuo pahimmat kunnat ovat keskimääräistä pienempiä.

        Tampere, Helsinki, Turku, Espoo, Vantaa jne ovat kaikki alle 6% lukemissa. Liian korkeita toki nekin, mutta alle puolet kärkijoukosta.

        Itse syntynyt askolassa. Se kunta on serkkujen nussimana muuttunut sellaiseksi paikaksi jossa kukaan ei halua asua ellet ole niiden kolmen maanviljelijän sukua. Tiesittekö että askolassa on myös suomen eniten vammaisia lapsia perheissä, juuri sukurutsauksen takia


      • Anonyymi

        Minun koulussa lasen vanhemmat vei opeajalle kermapulloja, ym. lapset sai hyvät numerot todistukseen. Minun äiti hääti opetajan miehen nostamaan verkkonsa meidän rannasta ja viemään ne omaan rantaansa. Eikä opettaja saanut äitiltä lahjoja. Koulun keittäjän perheessä asuva tyttö toi tulitikkurasiassa torakoita kaverinsa kanssa mun kotiin sekä yhden koulu luokkaa josta ilmoitti kovalla äänellä että torakka on tullut minu repusta. Välitunnilla kehui, että hä oli kerännyt tulitikkurasialisen isoperseisijä torakoita ja laittanut minu takin taskuun avatuun tulitikkurasiaan. Äiti tuumas, että lahja numeroilla ei elämässä pätjää.
        Aikuisena satuin samaan junan vaunuu entisen opettajan kanssa, hän oli tunnon tuskissaan ja kertoi ettei hä voinut antaa minulle sellaisia numeroita kun minulle olis kuulunut. Syy oli kuulema se kaussin käyrä, kun oppilaa piti jakaa kolmeen osaan 1/3 osa sai heikkoja numeroita 1/3 osa tyydyttäviä ja 1/3osa kiitettävi numeroita. Olin ihmetellyt kun opiskelin toisella paikkakunnalla kun sain kiitettäviä numeroita. Näin tämäkin selvisia. Että tällaine kansankynttilä oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on muotijuttu!! En millään lailla puolusta koulukiusaamista,erittäin inhottavaa touhua. Mutta kun näitä kyselyitä tehdään,niin en pitäisi lukuja ihan luotettavina.Jokainen koululainen kokee asian eritavalla,jos sanoo että kaverilla on tänään ruma pusero päällä,niin joku kokee sen ehkä kiusaamiseksi.Elämän realiteetteja nykyihmiset ei enää kestä,pienikin arvostelu aiheuttaa katastrofin elämässä ja mieli pahoittuu.Suomi on mielensäpahoittajan maa. Jos olette huomannut,kaikki julkkistyrkyt on järjestään koulukiusattuja, aika erikoinen ilmiö.

        Niinpä. Ja kaikki julkkismissit ym aina kertoo kuinka kiusattiin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on ollut muotia yhtä kauan kuin peruskoulukin. Eli ainakin 1970 - luvun loppupuolelta asti on tätä harrastettu.

        Varmaan koulukiusaamista harrastettiin myös kansakoulussa, mutta siihen aikaan opettajalla oli kurinpitoon välineet.

        Joo 70 luvulla vaihdoin koulua kiusaamisen takia.. ei siinä mitään keskustelua käyty, eikä siitä kukaan tiennyt . Se nyt oli sellaista.. hyvin oon selvinnyt..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo 70 luvulla vaihdoin koulua kiusaamisen takia.. ei siinä mitään keskustelua käyty, eikä siitä kukaan tiennyt . Se nyt oli sellaista.. hyvin oon selvinnyt..

        Pienellä paikkakunnalla ei ollut mitään mahdollisuuksia vaihtaa koulua. kaikki oli kestettävä. Luulin selviytyneeni siitä, mutta toisin kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1950-luvulla olin koulukiusattu hakattu,epäilen et sitä on esiintynyt yhtä kauan kuin koulujakin on ollut .

        Kyllä sitä on. Mieti vain mistä ne kaikki alkkikset muka ennen tuli. Kuka on koskaan tutkinut, millaisen lapsuuden elivät.

        Nykyisin kiusatuksi joutuminen vaan on elinkautinen tuomio. Sana kulkee valonnopeudella ja ikäkään ei tuo rauhaa. Ja se näkyy mielenterveystilastoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse syntynyt askolassa. Se kunta on serkkujen nussimana muuttunut sellaiseksi paikaksi jossa kukaan ei halua asua ellet ole niiden kolmen maanviljelijän sukua. Tiesittekö että askolassa on myös suomen eniten vammaisia lapsia perheissä, juuri sukurutsauksen takia

        Vahvaa Kepualuetta :D


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Mielikuva "rauhallisista ja turvallisista" pikkukunnista on harhaa.

        Askola: 4900 asukasta ja koululaisista 15.5% kiusattuja.
        Paltamo: 3269 asukasta ja koululaisista 15.2% kiusattuja.
        Kihniö: 1843 asukasta ja koululaisista 14.3% kiusattuja.
        Ruovesi: 4250 asukasta ja koululaisista 13.6% kiusattuja.
        Sysmä: 3640 asukasta ja koululaisista 12.5% kiusattuja.

        Kuntien asukasluvun mediaani on n. 6000 asukasta eli kaikki nuo pahimmat kunnat ovat keskimääräistä pienempiä.

        Tampere, Helsinki, Turku, Espoo, Vantaa jne ovat kaikki alle 6% lukemissa. Liian korkeita toki nekin, mutta alle puolet kärkijoukosta.

        Ruotsin malli voisi toimia. Kunnat ja koulut maksamaan oppilaille, jos kiusaukseen ei olla puututtu tarpeeksi tehokkaasti. Suomessa voisi ottaa myös poliitikoilta palkoista puolet korvauksiin.

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1a8ddcb9-fa39-48ef-bf25-313f146cbe24


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on muotijuttu!! En millään lailla puolusta koulukiusaamista,erittäin inhottavaa touhua. Mutta kun näitä kyselyitä tehdään,niin en pitäisi lukuja ihan luotettavina.Jokainen koululainen kokee asian eritavalla,jos sanoo että kaverilla on tänään ruma pusero päällä,niin joku kokee sen ehkä kiusaamiseksi.Elämän realiteetteja nykyihmiset ei enää kestä,pienikin arvostelu aiheuttaa katastrofin elämässä ja mieli pahoittuu.Suomi on mielensäpahoittajan maa. Jos olette huomannut,kaikki julkkistyrkyt on järjestään koulukiusattuja, aika erikoinen ilmiö.

        Et ole ymmärtänyt mistä on kyse. On kyse väkivallasta, pahoinpitelyistä, varkauksista, kostopornosta. Ruma paita... my ass


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Ja kaikki julkkismissit ym aina kertoo kuinka kiusattiin..

        Hyvä että kertovat ja tuovat esiin vaiettua asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun koulussa lasen vanhemmat vei opeajalle kermapulloja, ym. lapset sai hyvät numerot todistukseen. Minun äiti hääti opetajan miehen nostamaan verkkonsa meidän rannasta ja viemään ne omaan rantaansa. Eikä opettaja saanut äitiltä lahjoja. Koulun keittäjän perheessä asuva tyttö toi tulitikkurasiassa torakoita kaverinsa kanssa mun kotiin sekä yhden koulu luokkaa josta ilmoitti kovalla äänellä että torakka on tullut minu repusta. Välitunnilla kehui, että hä oli kerännyt tulitikkurasialisen isoperseisijä torakoita ja laittanut minu takin taskuun avatuun tulitikkurasiaan. Äiti tuumas, että lahja numeroilla ei elämässä pätjää.
        Aikuisena satuin samaan junan vaunuu entisen opettajan kanssa, hän oli tunnon tuskissaan ja kertoi ettei hä voinut antaa minulle sellaisia numeroita kun minulle olis kuulunut. Syy oli kuulema se kaussin käyrä, kun oppilaa piti jakaa kolmeen osaan 1/3 osa sai heikkoja numeroita 1/3 osa tyydyttäviä ja 1/3osa kiitettävi numeroita. Olin ihmetellyt kun opiskelin toisella paikkakunnalla kun sain kiitettäviä numeroita. Näin tämäkin selvisia. Että tällaine kansankynttilä oli.

        Sama kohtalo on ollut mutta annoin palutteen opettajalle jokan ei osannut sanoa mitää koko asiaan käänsi selkänsä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on muotijuttu!! En millään lailla puolusta koulukiusaamista,erittäin inhottavaa touhua. Mutta kun näitä kyselyitä tehdään,niin en pitäisi lukuja ihan luotettavina.Jokainen koululainen kokee asian eritavalla,jos sanoo että kaverilla on tänään ruma pusero päällä,niin joku kokee sen ehkä kiusaamiseksi.Elämän realiteetteja nykyihmiset ei enää kestä,pienikin arvostelu aiheuttaa katastrofin elämässä ja mieli pahoittuu.Suomi on mielensäpahoittajan maa. Jos olette huomannut,kaikki julkkistyrkyt on järjestään koulukiusattuja, aika erikoinen ilmiö.

        Ei niitä lievempiä koulukiusaamisisa kestetty ennenkään. Minulla on traumaattisia muistoja vaikka ne monen puntarin mukaan olisivat hyvin lieviä nykyään. Mutta kommentoinnit ulkonäöstä esim tyttökoulussa - oli kehuvia tai haukkuvia - olivat pahoja. Siinä oli kroppa silmätikkuna. Inhottavaa ja inhoan niitä edelleen jotka niitä vuodatti - 50-ja 60 luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1950-luvulla olin koulukiusattu hakattu,epäilen et sitä on esiintynyt yhtä kauan kuin koulujakin on ollut .

        Samat kokemukset 1950-luvulta ja uskovasten "Jumalan" lapset opettajan tuella pitivät sodassa haavoittuneen vammaisen poikaa kaltoin. Syynä saattoi olla se, että silloin ei uskonnosta saanut antaa parasta todistusta useammalla kuin yhdelle ja vaikka en ollut uskovainen niin pidin parhaan paikkani kokeissa eikä se mielestäni oikeutta kiusaamiseen saati sitten hakkaamisiin. Kai se oli laittumuutta lähimmäisen rakkaudella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on ollut muotia yhtä kauan kuin peruskoulukin. Eli ainakin 1970 - luvun loppupuolelta asti on tätä harrastettu.

        Varmaan koulukiusaamista harrastettiin myös kansakoulussa, mutta siihen aikaan opettajalla oli kurinpitoon välineet.

        Koulujen tehtävä piti mahdollistaa oppivelvollisuuden suorittamiseen,mutta monille koulu oli muuta,kun opiskelu.Opettajalta puuttui 1960-luvultakin järjestelmällisyys.Rauhassa tehtävää tekevät oven kolkutus ja joku tuli luokkaan piti kuunnella tarkkaan,mitä hänellä oli sanottavaa.Tarkastuksii ja saikkuja ne niist velvollisuuksista,mutta sodan käyneet miesopettajat pitivät tuntinsa ilman häiriöitä ja opittiinkin sitten,kun piti olla joka tunnilla paikalla,et sai todistuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on muotijuttu!! En millään lailla puolusta koulukiusaamista,erittäin inhottavaa touhua. Mutta kun näitä kyselyitä tehdään,niin en pitäisi lukuja ihan luotettavina.Jokainen koululainen kokee asian eritavalla,jos sanoo että kaverilla on tänään ruma pusero päällä,niin joku kokee sen ehkä kiusaamiseksi.Elämän realiteetteja nykyihmiset ei enää kestä,pienikin arvostelu aiheuttaa katastrofin elämässä ja mieli pahoittuu.Suomi on mielensäpahoittajan maa. Jos olette huomannut,kaikki julkkistyrkyt on järjestään koulukiusattuja, aika erikoinen ilmiö.

        Olen täysin eri mieltä. Mielestäni näitä lukuja pitäisi lukea juuri toiseen suuntaan. Luvut ovat varmasti todellisuudessa paljon isommat. Olen työssäni tavannut lukemattoman määrän lapsia, nuoria ja aikuisia, jotka eivät ole kertoneet kiusaamisesta kellekkään tai jos ovat niin heitä ei ole haluttu kuulla. On niin surullista kun kaltaisiasi vähättelijöitä on olemassa. Toivon sydämestäni, että elämä antaisi sinulle huolella turpaan joskus ja saisin tulla kysymään, että luuletko olevasi muodikas.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Mielikuva "rauhallisista ja turvallisista" pikkukunnista on harhaa.

        Askola: 4900 asukasta ja koululaisista 15.5% kiusattuja.
        Paltamo: 3269 asukasta ja koululaisista 15.2% kiusattuja.
        Kihniö: 1843 asukasta ja koululaisista 14.3% kiusattuja.
        Ruovesi: 4250 asukasta ja koululaisista 13.6% kiusattuja.
        Sysmä: 3640 asukasta ja koululaisista 12.5% kiusattuja.

        Kuntien asukasluvun mediaani on n. 6000 asukasta eli kaikki nuo pahimmat kunnat ovat keskimääräistä pienempiä.

        Tampere, Helsinki, Turku, Espoo, Vantaa jne ovat kaikki alle 6% lukemissa. Liian korkeita toki nekin, mutta alle puolet kärkijoukosta.

        Pieni kaupunki rannikolla myös ongelma koettu männa vuosina . Ongelman selvittäminen ja kannanotto vastuulislla olematon kun oli vaaliaika .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1950-luvulla olin koulukiusattu hakattu,epäilen et sitä on esiintynyt yhtä kauan kuin koulujakin on ollut .

        Lienee Suomessa valtion puolelta hyväksytty ilmiö, koska pelko on vallankäytön väline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse syntynyt askolassa. Se kunta on serkkujen nussimana muuttunut sellaiseksi paikaksi jossa kukaan ei halua asua ellet ole niiden kolmen maanviljelijän sukua. Tiesittekö että askolassa on myös suomen eniten vammaisia lapsia perheissä, juuri sukurutsauksen takia

        Nuo Stadin kolme tappajaa oli myös sukurutsauksen tulos, minkä huomasi myös siitä, että ovat täysin ääliöitä ja tietämättömiä mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on ollut muotia yhtä kauan kuin peruskoulukin. Eli ainakin 1970 - luvun loppupuolelta asti on tätä harrastettu.

        Varmaan koulukiusaamista harrastettiin myös kansakoulussa, mutta siihen aikaan opettajalla oli kurinpitoon välineet.

        Äitini kävi koulua 20-luvulla ja kyllä kiusattiin silloinkin. Oli fyysistä ja sanallista kiusaamista. Opettajia ei kiinnostanut vähääkään.


    • Anonyymi

      Uhrilla tulisi olla mahdollisuus vaihtaa parempaan kouluun.
      Isommilla paikkakunnilla on tarjolla Kristillinen koulu, jonka arvot pohjautuu Raamattuun.

      • Anonyymi

        Miksi juuri uhrin pitäisi vaihtaa koulua? Jos työpaikalla työntekijä joutuu jonkun urvelon kiusaajan kohteeksi, onko se hänen velvollisuutensa lähteä etsimään uutta työpaikkaa, vai olisiko parempi tehdä jo työpaikalla asialle jotain konkreettista?


      • Anonyymi

        Kiusaaja laitetava kuriin voimakkaasti ja elinaikainen viranomaisten seuranta kiusaajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi juuri uhrin pitäisi vaihtaa koulua? Jos työpaikalla työntekijä joutuu jonkun urvelon kiusaajan kohteeksi, onko se hänen velvollisuutensa lähteä etsimään uutta työpaikkaa, vai olisiko parempi tehdä jo työpaikalla asialle jotain konkreettista?

        Ei pitäisi olla näin mutta näin se tässä maassa menee. Uhri joutuu lähtemään jos haluaa kiusaamisen loppuvan. Kiusaaja käytännössä "savustaa" käytöksellään yhden kerrallaan ulos ja valitsee seuraavaan uhrin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaja laitetava kuriin voimakkaasti ja elinaikainen viranomaisten seuranta kiusaajille.

        Jumala tai virkamies, kaikki ajattelvat vain itseään ja Perjantaita. Raamattu on kuten sanoin, Saatanan kirja = pahan alku


      • Anonyymi

        Ja miten se kristillisyys mulla vaikuttaa kiusaamiseen? Ateistit on muuten ihan tutkitusti kristittyjä empaattisempia. Ja omaa tytärtä, joka on äitinsä luona kristillisessä päiväkodissa ja täällä tavallisessa kaupungin päiväkodissa, on jätetty ulkopuolelle siellä kristillisissä päiväkodissa ja täällä tavallisessa viihtyy niin hyvin, ettei usein edes haluaisi lähteä vielä kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miten se kristillisyys mulla vaikuttaa kiusaamiseen? Ateistit on muuten ihan tutkitusti kristittyjä empaattisempia. Ja omaa tytärtä, joka on äitinsä luona kristillisessä päiväkodissa ja täällä tavallisessa kaupungin päiväkodissa, on jätetty ulkopuolelle siellä kristillisissä päiväkodissa ja täällä tavallisessa viihtyy niin hyvin, ettei usein edes haluaisi lähteä vielä kotiin.

        ...muka* vaikuttaa...


      • Anonyymi

        Koulukiusaajille oiva paikka! Oppisivat pelkoon ja ahdistukseen jota ovat aiheuttaneet. Herra ei jätä rankaisematta yhtäkään joka vahingoittaa uhrinsa elämää missään muodossa!


      • Anonyymi

        itse koin myös opettajien taholta kiusaamista eikä yhtään vähempää kuin rehtorilta


      • Anonyymi

        Miksi ei normaalia koulua,miksi juuri kristillinen? Ei uskonto ole työkalu kiusaamiseen.


      • Anonyymi

        Ja dirlläkö ei muka kiusata??? Kyllä meno on kuin muissa kouluissa ja on kuin muissa kouluissa. Tosin siellä ns hakataan päähän hurskaudella ja raamatulla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaja laitetava kuriin voimakkaasti ja elinaikainen viranomaisten seuranta kiusaajille.

        Totta, vaan Suomessa ei näin tapahdu. Kiusaaminen) on väärä sana, kyse on väkivallasta, henkisestä ja fyysisestä alistamisesta. Täällä uhrit kärsii, nuo sadistiset pahoinpitelijät nauraa suu virneessä ilkeyttään, tietävät etteivät saa mitään sanktiota tekemisistään. Lakimuutos olisi pikaisesti tarpeen, kiva koulu on yhtä peittelyä totuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaajille oiva paikka! Oppisivat pelkoon ja ahdistukseen jota ovat aiheuttaneet. Herra ei jätä rankaisematta yhtäkään joka vahingoittaa uhrinsa elämää missään muodossa!

        Jos jätettäis nää jumalat ja jeesukset rauhaa ja puhuttais vaan omissa nimissä. Ihmisten täytyy hoitaa asiat täällä maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaja laitetava kuriin voimakkaasti ja elinaikainen viranomaisten seuranta kiusaajille.

        entisena koulukiuaajana suosittelen etta kiusaaja otetaan heti koko koulun yleiseen tietoon ja nai saatetaan yleiseen hapeaan ja nolouteen asiaa pidetaan esilla riittavasti . maaraaikainen erotus koulusta ja palaverit vanhempien kanssa. siis kusaajan nolaaminen on avainsana minuun tehosi hyvin.


    • Anonyymi

      JOS olisi yhteiskunnallista halua lopettaa kiusaaminen se loppuisi kuin seinään.

      mutta kun EI ole. pesuvateja on sitäkin enemmän.

      • Anonyymi

        Koulukiusaaminen ja työpaikkakiusaaminen on loputtava,mutta samaan hengenvetoon,myös se mielensäpahoittaminen saa loppua.Täytyy myös kestää kritiikkiä ja antaa vaikka samalla mitalla takaisin,tai tapauksesta riippuen jättää asiat omaan arvoonsa.Suomessa ei saa enää mistään mitää sanoa.Aina on mielensäpahoittajia,,,,,,,,,,


      • Anonyymi

        Suomen laki on ongelma, ja kaikkien pitäisi kiinnittää siihen huomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen ja työpaikkakiusaaminen on loputtava,mutta samaan hengenvetoon,myös se mielensäpahoittaminen saa loppua.Täytyy myös kestää kritiikkiä ja antaa vaikka samalla mitalla takaisin,tai tapauksesta riippuen jättää asiat omaan arvoonsa.Suomessa ei saa enää mistään mitää sanoa.Aina on mielensäpahoittajia,,,,,,,,,,

        Koulukiusaaminen on vapaankasvatuksen tulosta.Nykyajan vanhemmat eivät välitä jälkeläisistään,saa tehdä mitä lystäävät.Vanha kunnon koivuniemenherraa pakaroille,niin eiköhän oppis olemaan.Onhan se nyt nähty,kun koulussakaan ei enää olla siististi rivissä,vaan makoillaan ties missä.Isältä sain joskus vyöstä.Koskaan en ole saanut asiasta traumoja,hyvät vanhemmat.Ja kunnon veroja maksava ja työssäkäyvä kansalainen minusta kasvoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on vapaankasvatuksen tulosta.Nykyajan vanhemmat eivät välitä jälkeläisistään,saa tehdä mitä lystäävät.Vanha kunnon koivuniemenherraa pakaroille,niin eiköhän oppis olemaan.Onhan se nyt nähty,kun koulussakaan ei enää olla siististi rivissä,vaan makoillaan ties missä.Isältä sain joskus vyöstä.Koskaan en ole saanut asiasta traumoja,hyvät vanhemmat.Ja kunnon veroja maksava ja työssäkäyvä kansalainen minusta kasvoi.

        Kun opettajilta on otettu pois keinot puuttua häiriköintiin ja kiusaamiseen niin tämä on lopputulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen ja työpaikkakiusaaminen on loputtava,mutta samaan hengenvetoon,myös se mielensäpahoittaminen saa loppua.Täytyy myös kestää kritiikkiä ja antaa vaikka samalla mitalla takaisin,tai tapauksesta riippuen jättää asiat omaan arvoonsa.Suomessa ei saa enää mistään mitää sanoa.Aina on mielensäpahoittajia,,,,,,,,,,

        Kiusaaminen ei liity mielensä pahoittamiseen.


      • Anonyymi

        Noinhan tuo menee.
        Jos olisi riittävästi selkärankaisia aitosuomalaisia miehiä, niin satojatuhansia ihmisiä olis kaduilla siivoamassa saastan pois maasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen laki on ongelma, ja kaikkien pitäisi kiinnittää siihen huomiota.

        Se on totta. Rangaistukset naurettavan pieniä.


    • Anonyymi

      Kiusattujen määrä suhteutuu tietenkin koulujen määrään, ei oppilaiden, paitsi kaikkein pienmissä kouluissa, joissa ei kiustata juuri lainkaan. Kiusaamisessa tyypillisesti aggressiiviset kiusaavat liian kilttejä tai muuten 'ärsyttäviä' ja loput katsoo vierestä tai osallistuu. Niinpä mitä suurempi ryhmä, sitä vähemmän kiusattuja on suhteessa ryhmän kokoon.

      Suurissa ryhmissä kiusatuksi joutuneet kärsivät eniten ja menettävät yleensä mahdollisuutensa koko lopun elämänsä ajaksi. Harvat nousevat ja heistä sitten kirjoitetaan selviytyjinä. Itsemurhan tehneistä, mielenterveyspalveluihin hukkuneista tai ikuisesti syrjäytyneistä ei kerrota.

      • Anonyymi

        Juuri näin.
        Yksi kiusattu 10 hengen ryhmässä tekee 10%, kun taas 100 hengen ryhmässä se tekee vain 1%. Isossa ryhmässä se kiusaajien määrä tätä yhtä kiusattua kohtaan onkin sitten paljon paljon suurempi, kuin siinä pienessä ryhmässä. Lopputulos kiusatun kannalta on paljon pahempi näissä isoissa ryhmissä.


      • Anonyymi

        No ei tartte olla ikuisesti syrjäytynyt jos on koulukiusattu. Lapsille ja nuorille täytyy neuvoa mistä saa hakea apua jos kiusataan. Täytyy olla aikuisia joille voi puhua ja se ettei saa hyväksyä kiusaamista. Moni lapsi tai nuori ei ymmärrä että hän ei itse ole syypää kiusaamiseen ja siksi pitää kertoa aikuisille. Ja asiaan pitää myös tarttua. Lisää keinoja opettajille, kiusaajat on saatava kuriin!


    • Anonyymi

      OK, on lisättävä sanoo hallitus

    • Anonyymi

      Kiva koulu on epäonnistunut, jo nimi vie harhaan. Eihän koulu voi olla kiva paikka kiusatulle, kiusaajalle kylläkin, koska voi yleensä jatkaa rikollista toimintaansa kenenkään oikeasti puuttumatta asiaan. Nyt on ryhtiliikkeen aika ja ” kiva koulu” roskikseen. Se oli yhden tutkijan tekele ja keino vaurastumiseen. Olen pakosta joutunut käyttämään kivikoulun menetelmää ja ihmetellyt sen tehottomuutta.

    • Anonyymi

      Monet pahimmista paikkakunnista persujen kuntia?

    • Anonyymi

      Ihmisistä eniten kiusaajia kokoomuslaisissa.

      • Anonyymi

        Stubbhan myönsi suunnikkeen ylpeästi olleensa sellainen. Muistatteko vielä hepun? Loaferit ja menee aina pitkin hampain töihin (suvussa ehkä hevosia).


      • Anonyymi

        Ihmisistä eniten väkivaltaisia kiusaajia oli ainakin aikoinaan alkoholistiperheistä. Siihen siihen päälle sosiopaatit jotka pääsevät toteuttamaan itseään yleisön hurrastessa.

        Yläasteikäisillä ei vielä ole puoluekantoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisistä eniten väkivaltaisia kiusaajia oli ainakin aikoinaan alkoholistiperheistä. Siihen siihen päälle sosiopaatit jotka pääsevät toteuttamaan itseään yleisön hurrastessa.

        Yläasteikäisillä ei vielä ole puoluekantoja.

        Kyllä ne puoluekannat myöhemmin löytyvät aika hyvin sen mukaan, että kiusaajat ja sillä menestyneet hakeutuvat juuri Kokoomuksen kaltaisiin menestystä ja voimaa hehkuttaviin porukoihin. Hehän näkevät maailman suurena taistelutantereena pienestä pitäen.


      • Anonyymi

        Kepulaiset pahimpia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kepulaiset pahimpia.

        Puhutko kokemuksesta?


    • Anonyymi

      Kiusaaja voidaan rinnastaa sosiopaattiin, narsistiin tai psykopaattiin, tai kaikkiin näihin, joka tarvitsee "hovikseen" ja apureikseen APAATTEJA jotka kulkevat valtavirran mukana ja haluavat seurata kiusaamista vierestä uhria auttamatta tai osallistuen aktiivisesti samaan toimintaan. Ensimmäisenä mainitut eivät voi sulattaa EMPAATTIA joka on terve ajattelussaan ja toiminnassaan. Seuraukset ovat usein tuhoisat mikäli Empaatit eivät saa ajoissa apua.

    • Anonyymi

      KiVa koulu on epäonnistunut lyhenne sanoista kiusaamisen vastainen koulu, koska suurin osa mieltää tuon kiva sanan adjektiivina, jota sen onkin.

    • Anonyymi

      Kiva koulu on täysin kyvytön hoitamaan koulukiusaamista. Ja oman harhansa luo nuo prosentit pääkaupunkiseudun kouluissa. Täällä on kouluja, joissa kiusaamista ei juurikaan ole. Ja sitten kouluja, joissa sitä on enemmän, jopa väkivaltaan asti.
      Oma lapseni oli ensin tämmöisessä kiva koulussa, jossa kiusattiin ja kiusaajat kuuluivat ns. monikulttuurisuus jengiin.
      Vastaukset, joita rehtori ja luokanvalvoja antoivat olivat karmeita : Eihän lapsella ole hätää, kun on yli yhdeksän keskiarvo. Ei ne tarkoita kiusata, siinä on vain kulttuurisia väärinkäsityksiä jne.
      Itse asiassa tuo porukka kiristi muilta oppilailta rahaa, pelotteli väkivallalla ja haukkui muita huoriksi ja homoiksi.
      Useampi oppilas siirtyi muualle opiskelemaan, mutta tämä porukka jäi ja sai olla rauhassa.

    • Anonyymi

      Itse mietin vielä yli 27 vuotiaana lähes päivittäin koulukiusaamiskokemuksiani. Yritän päästää irti ja unohtaa joka päivä mutta nöyryyttävät ja ahdistavat muistot piinaavat edelleen. Ja kuten koulukiusaajat ennustivat, en ole edelleenkään päässyt elämässäni eteenpäin, ei ole ollut tyttöystäviä, olen vain sama masentunut luuseri, jonka mieli hajoaa.

      Mietin myös kostoa ja pahimpien kiusaajien murhaamista lähes päivittäin, mitä minulla on enää menetettävänä kun kaikki on pilalla. En ole kyllä aikeissa mitään toteuttaa kun se vain syventäisi ahdinkoa jos jäisin kiinni. Itse kiusaajia kohtaan en tunne mitään empatiaa jo toivon heille vain tuskallista ja hidasta kuolemaa.

      Koulukiusaus on hengenvaarallista ainakin kiusaajalle. Kuka tietää miten moni selvittämätön henkirikos tai katoaminen on ollut kosto koulukiusaamisesta?

      • Anonyymi

        Olet hyvä ja arvokas. Sano se itsellesi joka päivä ja monta kertaa. Koska se sinä olet. Kaikki ei ole lopullisesti pilalla.
        Ala tsemppaamaan itseäsi päivittäin. Aina kun onnistut jossain, ihan missä vaan, sano itsellesi hyvä minä. Minä osaan ja pystyn. On se sitten kuinka pieni asia tahansa. Yritä myöskin tehdä sinulle mieleisiä asioita.
        Ajattele kiusaajiasi tyhminä, empatiakyvyttöminä raukkoina, jotka eivät muuhun pystyneet. Usko pois, hekin tulevat kohtaamaan omat vaikeutensa. Aivan varmasti.
        Älä usko koulukiusaajiasi. Hehän eivät sinua määrää! Näytä niille, että sinä menet elämässäsi eteenpäin. Tulet kyllä saamaan sen tyttöystävänkin joskus.
        Onko sinulla ketään kelle voisit puhua. Ammattiauttajia löytyy myös.
        Toivottavasti mielialasi alkaa pikkuhiljaa kohentumaan.

        Kaikkea hyvää juuri sinulle!


      • Anonyymi

        Tuollainen pitkään jatkunut, alistava koulukiusaaminen on valtavan vaarallista. On kauheaa, ettei aikuiset puutu tuollaiseen!

        Kognitiotieteilijä Steven Pinker tutki 2000-luvun alussa kouluampumistapauksia ja vastaavia ilmiöitä ympäri maailmaa. Pelottava tulos oli se, etteivät kouluampujat olleet hulluja vaan laskelmoivia ja toiminnassaan rationaalisia ekonomisilla mittareilla. Ajatuskulku oli tyypillisesti hyvin sama ympäri maailmaa. Kiusatun itsetunto ja omanarvontunto oli nujerrettu täysin. Lopulta kiusattu oli murtunut ja halunnut tehdä asialle jotain. Kiusatut olivat laskeneet, että kun kerran kiusaajien mielestä kiusatun elämän arvo on 0 mutta kuitenkin kiusaajat vaikuttavat pitävän omaa elämäänsä arvokkaana, niin kiusattu voi tehdä vaihtokaupan. Kiusattu luopuu omasta arvottomasta elämästään ja samalla vie mukanaan mahdollisimman monia kiusaajistaan ja heidän kavereistaan. Kouluampujat olivat siis laskeneet kokemukseensa perustuen, että he eivät itse menetä mitään, koska heidän elämänsä oli uskoteltu olevan arvotonta, kun taas kiusaajat menettävät vastineena arvokkaat elämänsä. Ilmiö on äärimmäisen vaarallinen!

        Toivottavasti pääset koston ja katkeruuden ajatuksista. Niihin voi varmasti myös hakea apua. Kristittynä voisi suositella esim. seurakunnan puoleen kääntymistä. Kannattaa muistaa, että koston hautominen ei vahingoita koston kohdetta vaan piinaa pelkästään kostoa hautovaa ihmistä, kuten eräs muinainen buddhalainen filosofia joskus terävästi kirjoitti. Olet vielä nuori ja elämä edessä. Ei missään nimessä kannata heittää pyyhettä kehään. Kipeistä mielen haavoista kannattaa yrittää päästä eroon. Lohdullinen on myös ajatus, että ihminen voi kaikesta huolimatta elää lopulta onnellista elämää. Onnea matkaan onnen, rauhan ja ilon löytämisessä!


      • Anonyymi

        Sinulle kaikkea hyvää elämässä, älä anna niiden muistojen nujertaa. Et ole luuseri!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Juuri noin,rehtorista paljon kiinni esiintyykö kiusaamista koulussa.


    • Anonyymi

      kiusaajien nimety esille julkiseen lehtween. Ei mitään päänsilityksiä.Ulos koulusta. Työleirille. Maksamaan uhrinsa kulut....

      • Anonyymi

        Olen täysin samaa mieltä!


    • Anonyymi

      Kymenlaaksossa 80 alussa kokenut rajua koulkiusaamista.opettajia ei vähentää kiinnostanut.Varsinkin kun osallistuivat siihen itsekin.Mutta ilokseni ilmoitan että selvisin siitä
      ! Nainen.1970.

    • Anonyymi

      Sitten on Erityiskoulut.jossa myös kiusaamista.kaikkein heikoin ja Arin yksilö otetaan hampaisiin! Ja meno on sen mukaista.itsemurhaakin harkinneena.joten turhasta ei ole mieleltä pahoitettu!

    • Anonyymi

      Televisiossa kyllä puhutaan paljon mutta se näkyy jäävän vain siksi! Poliisiilmoitus ja ministerille puhelu ja jos ei mitään tapahdu niin tulee niitä vaaleja missä äänestetään.

    • Anonyymi

      Kyllä vanhemmilla on myös kiusaamiseen osuutensa,eikö se vanha sanonta pidä paikkansa että joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee,eikö juuri kuritta ja säänöittä kasvaneet ole juuri niitä kiusaajia,kaikista kauheinta on toisen ulkonäön arvostelu,sillä kukaan ei ole itse sitä valinnut,ulkonäön arvostelioille aina sellaiset terveiset että syytä vanhempiani,luojaani,jumalaa,universumia,geenejä,dnaata,perimääni,vanhepieni perimää,isovanhempieni luojaa,vanhepieni luojaa ja niin edelleen,ja lopuksi arvostelia voi syyttää itseään omasta tyhmyydestä???????

    • En ole koskaan nähnyt koulukiusaamista. En oppilaana enkä opettajan sijaisena. Taisi pohjoisessa olla fiksumpaa porukkaa...

      • Anonyymi

        Sekö on "fiksua" että ei halua nähdä?


      • Anonyymi

        Taisit ummistaa silmäsi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekö on "fiksua" että ei halua nähdä?

        Pienemmissä yhteisöissä kynnys vakavaan kiusaamiseen voi olla korkeampi, koska mikään ei pysy salassa ja vanhemmat tuntevat toisensa ainakin jotenkuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit ummistaa silmäsi...

        Pienissä kouluissa harvemmin taitaa olla vakavaa koulukiusaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit ummistaa silmäsi...

        Vastuu! Kasvatus! Vastuu! Kasvatus!...Hmm...Kuullossanikin taitaa olla...Jotakin vikaa...vikaa...


      • Anonyymi

        Kokemukset ovat Suomussalmelta, Pudasjärveltä, Ranualta ja Rovaniemeltä. Missään ei ollut minkäänlaista koulukiusaamista. Muualla olin oppilaana, Rovaniemellä pari vuotta opettajan sijaisena.


      • Anonyymi

        Edelleenkin ko kunnat lista hännillä. Viikottaista kiusausta kokeneiden prosenttiosuus 8/9 luokkalaisista:

        Askola 15.5
        Paltamo 15.2
        Kihniö 14.3
        Ruovesi 13.6
        Sysmä 12.5
        Isokyrö 12.4
        Kankaanpää 12.2
        Kannus 11.3
        Säkylä 11.0
        Huittinen 10.3
        Jokioinen 10.3
        Kärkölä 10.3
        Taipalsaari 10.3
        Sonkajärvi 10.2
        Vesilahti 10.2
        Tervola 10.0
        Tohmajärvi 10.0
        Haapavesi 9.7
        Teuva 9.7
        Kaarina 9.6
        Kiuruvesi 9.6
        Sotkamo 9.5
        Konnevesi 9.4
        Polvijärvi 9.2
        Pyhtää 9.2
        Hausjärvi 9.0
        Heinola 9.0
        Kuhmo 9.0
        Orivesi 8.9
        Ilomantsi 8.8
        Rauma 8.8
        Tuusniemi 8.7
        Jämsä 8.6
        Parkano 8.6
        Hamina 8.4
        Hattula 8.4
        Lapua 8.4
        Mustasaari 8.4
        Urjala 8.3
        Laitila 8.2
        Pielavesi 8.2
        Lohja 8.0
        Hämeenkyrö 7.6
        Sauvo 7.6
        Kauhava 7.5
        Kotka 7.5
        Petäjävesi 7.5
        Somero 7.4
        Kangasala 7.2
        Janakkala 7.1
        Kangasniemi 7.1
        Nurmes 7.1
        Siuntio 7.1
        Iitti 7.0
        Keminmaa 7.0
        Kitee 7.0
        Mäntsälä 7.0
        Vieremä 7.0
        Ähtäri 7.0
        Akaa 6.9
        Eura 6.9
        Muhos 6.9
        Virolahti 6.9
        Joensuu 6.8
        Lieto 6.8
        Liminka 6.8
        Taivalkoski 6.8
        Maalahti 6.7
        Rautalampi 6.7
        Alavieska 6.6
        Harjavalta 6.6
        Riihimäki 6.6
        Kerava 6.5
        Pirkkala 6.5
        Turku 6.5
        Ilmajoki 6.4
        Laihia 6.4
        Leppävirta 6.4
        Orimattila 6.4
        Asikkala 6.3
        Kauniainen 6.3
        Mikkeli 6.3
        Salo 6.3
        Kolari 6.2
        Luumäki 6.2
        Kirkkonummi 6.1
        Naantali 6.1
        Parainen 6.1
        Pori 6.1
        Imatra 6.0
        Kontiolahti 6.0
        Kuopio 6.0
        Porvoo 6.0
        Raisio 6.0
        Finström 5.9
        Kittilä 5.9
        Kurikka 5.9
        Ranua 5.9
        Siilinjärvi 5.9
        Keuruu 5.8
        Ruokolahti 5.8
        Kemiönsaari 5.7
        Kauhajoki 5.6
        Lempäälä 5.6
        Loviisa 5.6
        Mäntyharju 5.6
        Nokia 5.6
        Savonlinna 5.6
        Tuusula 5.6
        Ylöjärvi 5.6
        Koko maa 5.5
        Alajärvi 5.5
        Eurajoki 5.5
        Sipoo 5.5
        Hollola 5.4
        Pornainen 5.4
        Ulvila 5.4
        Vantaa 5.4
        Kruunupyy 5.3
        Pihtipudas 5.3
        Tornio 5.3
        Helsinki 5.2
        Kouvola 5.2
        Rovaniemi 5.2
        Uusikaupunki 5.2
        Äänekoski 5.2
        Espoo 5.1
        Hyvinkää 5.1
        Kaustinen 5.1
        Lappeenranta 5.1
        Mänttä-Vilppula 5.0
        Raasepori 5.0
        Tammela 5.0
        Varkaus 5.0
        Maarianhamina - Mariehamn 4.9
        Pudasjärvi 4.9
        Valkeakoski 4.9
        Ii 4.8
        Joutsa 4.8
        Kuusamo 4.8
        Loppi 4.8
        Muurame 4.8
        Virrat 4.8
        Hämeenlinna 4.7
        Lahti 4.7
        Loimaa 4.7
        Raahe 4.7
        Jyväskylä 4.6
        Laukaa 4.6
        Lieksa 4.6
        Forssa 4.5
        Iisalmi 4.5
        Kalajoki 4.5
        Pietarsaari 4.5
        Sastamala 4.5
        Simo 4.5
        Tampere 4.5
        Ikaalinen 4.4
        Kajaani 4.4
        Oulu 4.4
        Rusko 4.4
        Joroinen 4.3
        Nurmijärvi 4.3
        Hankasalmi 4.2
        Järvenpää 4.2
        Paimio 4.2
        Pedersören kunta 4.2
        Seinäjoki 4.1
        Sodankylä 4.1
        Suomussalmi 4.1
        Karkkila 3.9
        Jomala 3.8
        Liperi 3.8
        Uusikaarlepyy 3.8
        Vaasa 3.8
        Ylivieska 3.8
        Vihti 3.7
        Pieksämäki 3.6
        Toholampi 3.6
        Kokemäki 3.5
        Kristiinankaupunki 3.5
        Kuortane 3.5
        Nousiainen 3.5
        Siikalatva 3.5
        Suonenjoki 3.5
        Karstula 3.4
        Kemi 3.4
        Haapajärvi 3.3
        Kemijärvi 3.2
        Kokkola 3.2
        Uurainen 3.2
        Viitasaari 3.2
        Närpiö 3.1
        Pöytyä 3.1
        Soini 3.0
        Inari 2.9
        Masku 2.9
        Pyhäjärvi 2.9
        Sievi 2.9
        Oulainen 2.8
        Reisjärvi 2.8
        Kärsämäki 2.7
        Lumijoki 2.7
        Pälkäne 2.7
        Alavus 2.6
        Mynämäki 2.5
        Hanko 2.3
        Kempele 2.3
        Koski Tl 2.2
        Siikajoki 2.2
        Luoto 2.0
        Nakkila 1.9
        Nivala 1.9
        Saarijärvi 1.8
        Pyhäjoki 1.6
        Vimpeli 1.6
        Outokumpu 1.4
        Tyrnävä 1.4
        Juva 1.0


    • Anonyymi

      minäpä olen nähnyt ja kokenut suunnilleen jokaisena kouloupäivänä.

      opettajat katseli muualle ja oli hengessä mukana. selvisin, opettaja ei selvinnyt on laatikossa ollut jo iät ajat toinen opettaja nilkuttaa mökkinsä ja kaupan väliä,kolmas höpöttää mitä sattuu hoitolassa, pari kiusaajaa on peltilaatikossa eli aika tekee tehtävänsä kunhan jaksaa odottaa.

      • Anonyymi

        Aika toimii. Jumala ei. Jumala vaikenee, kiusaajia suojelee -vierstä Kaikkivoipana katselee.


      • Anonyymi

        "opettajat katseli muualle ja oli hengessä mukana. selvisin, opettaja ei selvinnyt on laatikossa ollut jo iät ajat toinen opettaja nilkuttaa mökkinsä ja kaupan väliä,kolmas höpöttää mitä sattuu hoitolassa, pari kiusaajaa on peltilaatikossa eli aika tekee tehtävänsä kunhan jaksaa odottaa."

        Noin se menee. Tosin ei paljon iloa lisää, jos muutama niistä on maan alla, kun oma elämä on kuitenkin pilalla, lopullisesti.


    • Anonyymi

      Mihin Puumala on pudonnut listalta? Siellä oli omana aikanani paljon koulukiusaamista ja samoin tunnen joita siellä on kiusattu. Erittäin kaunis kunta Saimaan vesistöineen mutta paljon ihmisiä jotka sisäisesti rumia.

      • Anonyymi

        Jos katsot listaa, niin molemmissa päissä on ensin liuta pieniä kuntia. Kaikki isot kunnat on tilaston keskivaiheilla. Pienessä kunnassa, kuten Puumala, on vähän koululaisia. Näin ollen jo muutama kiusaamistapaus saa kunnan listan kärkeen. Muutaman vuoden päästä voi uusien sukupolvien kohdalla kiusaaminen olla vähäistä ja kunta olla taas peräpäässä, eli tässä tapauksessa siellä missä pitäisikin. Isot kunnat eivät tällaisissa tilastoissa ole koskaan kummassakaan ääripäässä.


      • Anonyymi

        Ja Punkaharju??!! Tainnut tilastot vähän kaunistua lähettäessä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsot listaa, niin molemmissa päissä on ensin liuta pieniä kuntia. Kaikki isot kunnat on tilaston keskivaiheilla. Pienessä kunnassa, kuten Puumala, on vähän koululaisia. Näin ollen jo muutama kiusaamistapaus saa kunnan listan kärkeen. Muutaman vuoden päästä voi uusien sukupolvien kohdalla kiusaaminen olla vähäistä ja kunta olla taas peräpäässä, eli tässä tapauksessa siellä missä pitäisikin. Isot kunnat eivät tällaisissa tilastoissa ole koskaan kummassakaan ääripäässä.

        Vai muutama. Tiedän monta tapausta Puumalasta pitkältä aikaväliltä erittäin raskasta kiusaamista, jota ei enää edes voi sanoa kiusaamiseksi vaan väkivallaksi. Jos muuttuu jo fyysiseksi pahoinpitelyksi. Oksennan itse melkein kun joudun katsomaan sitä keskuskoulua ja tulee vain huonoja muistoja ja samaa on kokenut useat muutkin siellä koulunsa käymään joutuneet kun vaihtaakaan ei voinut koulua pienessä kunnassa. Itse opiskelin aikuisena korkeakoulututkinnon, ja kiusaajat suurelta osin jäivät jonnekin korkeintaan amispohjalle. Yksi opettaja harvoista jotka puuttui Puumalassa kiusaamiseen, sanoi, että jos hän ei mihinkään muuhun usko, niin syyn ja seurauksen lakiin. Eli tässä voidaan nähdä, että kiusaajista ei erityisemmin opiskelu maistunut koulusta päästyä. Ei kaikki oppilaat olleet samanlaisia, juuri ne komeimmat pojat eivät kiusanneet muita, itseluottamuskysymys.


    • Anonyymi

      Varmasti erinomaisen luotettava tilasto

      Luultavasti samaa luokkaa kuin Suomen päätyminen rasistisimmaksi maaksi haastattelemalla joitakin sosiaalituki-kaffireita.

    • Anonyymi

      Hämmästyttää, että kodin osuutta ongelmaan vähätellään. Vuorovaikutus -ja empatiataidot opitaan pääosin jo kotona, jos opitaan. Kiusaaminen ei lopu rankaisemalla. Ehkäpä kiusaajan koko perhe tarvitsisi terapiaa.

      • Anonyymi

        Millä saat kaupungin/kunnan silmäätekevät perheet johonkin terapiaan?

        Totuushan on, että pahimmat kiusaajat tulevat näistä hyvin menestyneistä perheistä. Siksi niitä kiusaajia on vaikea saada kuriinkaan, kun silmäätekevä isäpappa käy vähän ”keskustelua” koulun henkilökunnan kanssa ja saa nämä tuntemaan alemmuutta, pätemättömyyttä jne., kun ovat näin ”korkea-arvoisen” perheen kullannuppua käyneet syyttämään.

        Toinen ongelmaryhmä ovat mamukiusaajajengit. Eihän heitä uskalla kurittaa, kun on pakko varjella mainettaan eirasistina. Syytökset rasismista sinkoilevat heti, jos näiden terrorisointiin puututaan.


    • Anonyymi

      Nykyään kai riittää, että toteaa biologisen tosiasian, että ihmisiä on olemassa tasan kahta sukupuolta. Siitähän jo jotkut vihervasemmistososialistien aivopesemät kilahtavat ja syyttävät kiusaamisesta, syrjinnästä, rasismista ja kaikesta muusta :D

    • Anonyymi

      Lapsille kuri kouluun nk.ennenkin oli.'Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.' En kannata ruumiillista kuritusta lainkaan mutta mahdollisuudet ovat runsaat kurin pitoon ilman käsiksi käymistäkin.

      • Anonyymi

        "mutta mahdollisuudet ovat runsaat kurin pitoon"

        Taidat olla sadisti Kaikki tietää että ihmiselle voidaan tehdä paljon pahempia asioita kuin antaa pari litsaria ja kunnon tukkapölly
        Voidaan erottaa koulusta taikka pistää lastensuojelu perään jne
        Kyllä nuori ansaitsee aluksi lempeämpiä otteita litsareita tukkapöllyä jne
        Ja vasta jos ne ei tehoa siirrytään näihin kovempiin keinoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "mutta mahdollisuudet ovat runsaat kurin pitoon"

        Taidat olla sadisti Kaikki tietää että ihmiselle voidaan tehdä paljon pahempia asioita kuin antaa pari litsaria ja kunnon tukkapölly
        Voidaan erottaa koulusta taikka pistää lastensuojelu perään jne
        Kyllä nuori ansaitsee aluksi lempeämpiä otteita litsareita tukkapöllyä jne
        Ja vasta jos ne ei tehoa siirrytään näihin kovempiin keinoihin.

        Tuo on totta. Ihmiset ovat erilaisia. Jotkut eivät kykene ymmärtämään puhetta/järkeilyä/tms. Kuitenkin he voivat kyetä ymmärtämään fyysisen kivun kautta, että jotain ei saa tehdä. Siksi ruumiillinen rangaistus ei voi olla täysin poissuljettua kasvatuskeino.

        Joillakin ihmisillä tosin on sellainen naiivi olettamus, että oikeasti ilkeitä ihmisiä ei olisi. Valitettavasti sellaisia on. Jotkut tulevat järkiinsä mutta silloin kun eivät ole, niin kyllä tihutyöläiset pitää saada ymmärtämään, missä menee rajat. Joillekin se voi vaatia ruumiillista kipua.


    • Anonyymi

      Melko pieniä paikkakuntia kärjessä. 🤔

      • Anonyymi

        Ja myös toisessa päässä. Tilastotieteilijöille tuttu ilmiö. Isot löytyvät aina keskeltä.


      • Anonyymi

        Taitaa kumminkin vain isoilla paikkakunnilla tuollaiset kiusaamiset johtaa nuoren syrjäytymiseen ja jopa itsemurhiin eihän noilla pikku kylillä / kouluissa tapahdu edes kouluampumisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös toisessa päässä. Tilastotieteilijöille tuttu ilmiö. Isot löytyvät aina keskeltä.

        Ylempää ketjusta kopioitua:
        Jos katsot listaa, niin molemmissa päissä on ensin liuta pieniä kuntia. Kaikki isot kunnat on tilaston keskivaiheilla. Pienessä kunnassa, kuten Puumala, on vähän koululaisia. Näin ollen jo muutama kiusaamistapaus saa kunnan listan kärkeen. Muutaman vuoden päästä voi uusien sukupolvien kohdalla kiusaaminen olla vähäistä ja kunta olla taas peräpäässä, eli tässä tapauksessa siellä missä pitäisikin. Isot kunnat eivät tällaisissa tilastoissa ole koskaan kummassakaan ääripäässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös toisessa päässä. Tilastotieteilijöille tuttu ilmiö. Isot löytyvät aina keskeltä.

        Kolmessa suurimmassa kaupungissa (Helsinki, Espoo, Tampere) kiusaamisprosentti on kuitenkin pienempi (4,5-5,2) kuin maassa keskimäärin (5.5). Ero on pieni, mutta se on väistämätöntä, koska noiden kaupunkien osuus koululaisista on niin suuri, että ne vaikuttavat jo keskiarvoon.

        Joka tapauksessa tuo kolmen suurimman tulos kertoo, että koulukiusaaminen ei ole mikään suuriin kaupunkeihin keskittynyt ongelma.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Kolmessa suurimmassa kaupungissa (Helsinki, Espoo, Tampere) kiusaamisprosentti on kuitenkin pienempi (4,5-5,2) kuin maassa keskimäärin (5.5). Ero on pieni, mutta se on väistämätöntä, koska noiden kaupunkien osuus koululaisista on niin suuri, että ne vaikuttavat jo keskiarvoon.

        Joka tapauksessa tuo kolmen suurimman tulos kertoo, että koulukiusaaminen ei ole mikään suuriin kaupunkeihin keskittynyt ongelma.

        "isoista" kunnista taitaa Kaarina pitää kärkipaikkaa.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Kolmessa suurimmassa kaupungissa (Helsinki, Espoo, Tampere) kiusaamisprosentti on kuitenkin pienempi (4,5-5,2) kuin maassa keskimäärin (5.5). Ero on pieni, mutta se on väistämätöntä, koska noiden kaupunkien osuus koululaisista on niin suuri, että ne vaikuttavat jo keskiarvoon.

        Joka tapauksessa tuo kolmen suurimman tulos kertoo, että koulukiusaaminen ei ole mikään suuriin kaupunkeihin keskittynyt ongelma.

        Ei olekaan sillä tavalla suuriin kaupunkeihin keskittynyt. Vain aivan pienet koulut ovat sellaisia, että niissä ei ehkä kiusata. Joskus voi esiintyä niissäkin.

        Tilastoon vaikuttaa luokkakoko. Jokaisessa luokassa on kiusatut ja kiusaajat ja kun luokka koot ovat suuremmat, on kiusattuja vähemmän suhteessa oppilasmäärään.

        Suuressa luokassa kiusatuksi joutuneet kärsivät enemmän, sillä heille muodostuu käsitys siitä, että he tosiaan ovat aivan eri kastia kuin kaikki muut. Pienissä luokissa kiusatut eivät erotu niin paljon joukosta ja heillä on enemmän vertaisia muissa luokissa. Tämä selittää myös sen, miksi mielialalääkkeitä napsitaan niin paljon suurissa asutuskeskuksissa, suhteessa maaseutuun.

        Kiusaajat myös menestyvät kiusaamisellaan, lukuunottamatta fyysisesti kiusaavia, joista usein tulee rikollisia ja jossain vaiheessa telkiovet kolahtaa. Huomattavasti sitä yleisempää, varsinkin tyttöjen keskuudessa, on henkinen väkivalta ja kiusaajat ovat tyypillisesti ns paremmista perheistä, koulutettujen ja hyvätuloisten vanhempien lapsia. He eivät välttämättä ole edes kovin tyhmiä, mutta silti he raivaavat tiensä eteenpäin kiusaamalla, eivät taidoillaan, vaikka se heidän itsensä ja vanhempiensa toimesta saadaan muka sille näyttämään, varsinkin opettajan lasten osalta.

        Sillä on vaikutuksensa yhteiskuntaan ja me näemme sen jo aivan selvästi. Ei tarvitse kuin muistella, mitä Nokialle tapahtui tai katsoa paljonko valtiolla on velkaa. 1970- ja 1980-lukujen vanhempien erittäin yleinen ajatus, että kunhan vaan meidän lapsi pärjää, kantaa nyt hienoa hedelmäänsä... myös siinä, kuinka paljon syntyvyys on tipahtanut. Kiusatut eivät halua samaa kohtaloa omille lapsilleen eivätkä siis hanki lapsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa kumminkin vain isoilla paikkakunnilla tuollaiset kiusaamiset johtaa nuoren syrjäytymiseen ja jopa itsemurhiin eihän noilla pikku kylillä / kouluissa tapahdu edes kouluampumisia?

        Pienillä paikkakunnilla pahimmat kiusaajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa kumminkin vain isoilla paikkakunnilla tuollaiset kiusaamiset johtaa nuoren syrjäytymiseen ja jopa itsemurhiin eihän noilla pikku kylillä / kouluissa tapahdu edes kouluampumisia?

        Ei Kauhajoki kovin iso ”kylä” ole (reilu 13000) vaikka onkin kaupunki.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Kolmessa suurimmassa kaupungissa (Helsinki, Espoo, Tampere) kiusaamisprosentti on kuitenkin pienempi (4,5-5,2) kuin maassa keskimäärin (5.5). Ero on pieni, mutta se on väistämätöntä, koska noiden kaupunkien osuus koululaisista on niin suuri, että ne vaikuttavat jo keskiarvoon.

        Joka tapauksessa tuo kolmen suurimman tulos kertoo, että koulukiusaaminen ei ole mikään suuriin kaupunkeihin keskittynyt ongelma.

        Suurissa kaupungeissa on useita kouluja. Niistä toisissa kiusaamista tapahtuu vähän ja toisissa rankasti (kuten kertovat sen koulun oppilaat omastaan, jota kävivät se Helsingissä murhattu poika ja hänen murhaajansa).

        Tämä tasoittaa isojen kaupunkien tilastoa, kuten sekin, että suuressa koulussa viiteen prosenttiin saa olla monia yksittäistapauksia, pienessä koulussa jo yksi tapaus saattaa nostaa prosenttiluvun yli kymmeneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylempää ketjusta kopioitua:
        Jos katsot listaa, niin molemmissa päissä on ensin liuta pieniä kuntia. Kaikki isot kunnat on tilaston keskivaiheilla. Pienessä kunnassa, kuten Puumala, on vähän koululaisia. Näin ollen jo muutama kiusaamistapaus saa kunnan listan kärkeen. Muutaman vuoden päästä voi uusien sukupolvien kohdalla kiusaaminen olla vähäistä ja kunta olla taas peräpäässä, eli tässä tapauksessa siellä missä pitäisikin. Isot kunnat eivät tällaisissa tilastoissa ole koskaan kummassakaan ääripäässä.

        Epäinen vaan, että ei ole mitään muutamia tapauksia., ei ole ehkä vastattu koko kyselyyn ja siloteltu tilastoja. Joo varsinainen Ki-va koulu joka tuossa tarkoittaa kyllä, että kiusaa vapaasti. Siellä on tapahtunut vuosien mittaan todella pahoja kiusaamistapauksia henkisiä ja fyysisiä. Kiusatut ei ole mitään häviäjiä. Ovat opiskelleet korkeakoulusollakin ja opiskelu on alkanut sujumaan kun pääsivät kouluhelvetistä eroon. Sen sijaan kiusaajista ei ole erityisesti menestyviä. Kiusaavat nyt aikuisina varmaan työelämässä, purkavat omaa pahaaoloaan viattomiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa kumminkin vain isoilla paikkakunnilla tuollaiset kiusaamiset johtaa nuoren syrjäytymiseen ja jopa itsemurhiin eihän noilla pikku kylillä / kouluissa tapahdu edes kouluampumisia?

        Ei sitä tarvitse ampua. Ihminen voidaan kiusata kuoliaaksi. Tiedän itsemurhatapauksia koulukiusaamisen takia välillisesti. Toisaalta kiusaajat ne ovat syrjäytyneitä jo koulussa. Ei kukaan tasapainoinen ihminen kiusaa toisia jos on onnellinen ja tyytyväinen itseensä ja elämäänsä.


    • Anonyymi

      Jep korreloi kivasti KiVa Koulu-projektien kanssa ja sehän ei sinänsä yllätä ketään. Muistaakseni demareiden Antti Kalliomäki on tämän sotkun taustalla.

    • Anonyymi

      Eri ihmiset ymmärtää erilaisia keinoja. Esim. aikoinaan Libanonissa terroristijoukko Hizbollah sieppasi länsimaisia ja neuvostoliittolaisia ihmisiä. Joku siepatuista taisi kuollakin sieppauksen yhteydessä. Länsimaat aloittivat kuukausia kestäneet neuvottelut länsimaisten vapauttamiseksi. Lopulta länsimaiset vapautettiin, luultavasti lunnaita vastaan. Neuvostoliitto puolestaa onnistui vapauttamaan neuvostoliittolaiset vangit nopeasti. Neuvostoliitto laittoi KGB:n asialle. KGB selvitti kaapparijohtajan sukulaisten olinpaikat. Sitten KGB sieppasi yhden kaappasijohtajan sukulaismiehen ja lähetti sukulaismiehen kappaleita paketissa kaapparijohtajalle. Mukana oli viesti, että jos 24 tunnin kuluessa neuvostoliittolaisia ei ole palautettu Neuvostoliiton suurlähetystöön hyväkuntoisina, niin kaapparipäällikkö voi alkaa odotella muitakin sukulaisiaan pakettipostina. Mukana oli vielä lista sukulaisista, joita kaapparijohtaja olisi voinut alkaa odotella pakettipostissa. Seuraus oli, että neuvostoliittolaiset vapautettiin, kuukausia ennen länsimaalaisia.

      Eri kulttuureissa ja eri ihmisillä on erilaisia tapoja ymmärtää asiaa. Jotkut tajuavat järkeilemällä. Toiset tajuavat vain vahvemman oikeutta.

    • Anonyymi

      KiVa koulu on konseptina toimimaton, sillä ei ole saatu n. 20 vuoden aikana kitkettyä kiusaamista Suomen kouluista.

      • Anonyymi

        "Kun kouluterveyskyselyssä vuonna 2019 kysyttiin 8.- ja 9.-luokkalaisilta nuorilta, kokevatko he kiusaamista vähintään kerran viikossa, vastasi Askolan yläkoululaisista 15,5 prosenttia ”kyllä”. Se on enemmän kuin missään muussa kyselyyn samaisena vuonna vastanneessa koulussa."

        Ois kysyneet mitkä asiat noi kumipäät kokee kiusaamiseksi.
        Pitäs pistää vastuuseen ja rangaista kovaa oppilasta joka väittää tulleensa kiusatuksi mutta ei pysty todistamaan asiaa.

        Hyvin vähän tuosta kiusaamisesta näyttää haittaa olevan?
        ei noista askolalaisista nuorista kumminkaan 15,5 prossaa vedä itseään enempi narunjatkoksi kuin niissä kouluissa missä ei kiusata ollrnkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun kouluterveyskyselyssä vuonna 2019 kysyttiin 8.- ja 9.-luokkalaisilta nuorilta, kokevatko he kiusaamista vähintään kerran viikossa, vastasi Askolan yläkoululaisista 15,5 prosenttia ”kyllä”. Se on enemmän kuin missään muussa kyselyyn samaisena vuonna vastanneessa koulussa."

        Ois kysyneet mitkä asiat noi kumipäät kokee kiusaamiseksi.
        Pitäs pistää vastuuseen ja rangaista kovaa oppilasta joka väittää tulleensa kiusatuksi mutta ei pysty todistamaan asiaa.

        Hyvin vähän tuosta kiusaamisesta näyttää haittaa olevan?
        ei noista askolalaisista nuorista kumminkaan 15,5 prossaa vedä itseään enempi narunjatkoksi kuin niissä kouluissa missä ei kiusata ollrnkaan.

        Oletko entinen/nykyinen koulukiusaaja?


    • Anonyymi

      Toisin sanoen näissä kunnissa eniten vahvoja(tm)

    • Anonyymi

      YKS VAIHTOETO OLIS ETTÄ TULIS KAMERAT KOULUJEN PIHA ALUELLE SEINIIN KUVAAN VÄLKÄLLÄ JOUTKUT KATOIS KAMERA KUVAA ETTÄ PYSTYY PUUTUN ETTÄ ONNEA MATKAAN OPETUSHALALITUS KAMEROITEN OSTOON VAAN KAIKIEN KOULUJEN PIHA ALUOEILLE ETTÄ HALVENMAKS TULEE KAMERATKO JOKU ON MASENTUNNU KOKO ELÄMÄNSÄ OLEN ITTEKIN OLLU KOULU KIUSATTU KORSON KOULUN LUKIOLAISET JÄTÄNNY RAUHAAN TEIN RIKOS ILMOTUSEN KOKO POLISIT EIVÄT TOIMINNU YKS POJISTA POLISIN POIKA KATTON KELOSTA AIKAA VUOROKAUSI MENNNY NIITE KÄVELIN KYSYIN OLIKO KIVAA POLISI ASEMALAA SANOIVAT ETÄ EIVÄT OLLU KÄVELIN SITEN NIITE KESKELLE VETÄSIN TURPAAN JOKAISTA JOTKA OLIVAT KISANNU POISIT TULI ETTÄ MITÄ LEKIT KOKO HAKAAT SAMOJA POIKIA KOKO AIKA TÄÄSSÄ RIKOS ILMOTUS KOKO EI OLUTU TEHTY MITÄN NIIN HOITELIN NE SITEN POLISIT YRTTI VIEDÄ SANOIN ETTÄ VIIDKON LAIT ASTU VOIMAAN KOKO PLISIN POIKA SAA TEHDÄ MITÄ LYSTÄÄ SOITA SOSSULLE JOS ON ASIAA VIKAN KERANKO HAKASVAT KOKO OLIN VÄSYNNY NIIN PÄRJÄNNY HIMAAN POLISIN JÄLKEEN SAMA JUTTU EI MITÄÄN POLISIT ODOTTI MITÖÄ TAPAHTUU TULIVAT NYT SAAT SELKÄÄS KUNOLLA OLEN ERI MIELTÄ HAKASIN NIIN PAHASTI ETTÄ OLIVAT PUL VUOTTA SAIRALASSA ETTOONEA HUPA KORSON POLISIN POIKA KAVERINEEN SAIVAT MITÄ SITEN EN MUISTA MITÄ TAPAHTU TULIVAT SITEN JATKAAN KOULUA KOKO OLIN LOETTANU KOULUN ETTÄ POLISIEN LAPSET MÄTÄ MUNIA PÄÄASIASSA KOLHEMISEN SIKOSKET VESAHAJUN PUTIN LASTEN ÄITEJÄ KAIKKILA NIILÄ LAPSIA ETTÄ OLIVA YHDET MITENKAUTTA KIUSAUS TULI KOKO ENOLLU KIINSTONNU NIINSTÄ TERVESIN PRESDENTTI JA LIITTOKANSELERI JA YKN LÄHETILÄS KEIJO JOKINEN TUUSULASSA VANKINA KIITOS

      • Anonyymi

        Kiusaajat sai lääkettä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaajat sai lääkettä :D

        heheh voivoi...


    • Anonyymi

      Kokihan Pipiläkin että sitä lyötiin lyötiin oikein kunnolla
      Sekin jos ois sattunut koulun pihalla niin valehtelevan lestan takia joku saattais olla vaikeuksissa.

      • Anonyymi

        LAINAUS "Kokihan Pipiläkin että sitä lyötiin lyötiin oikein kunnolla
        Sekin jos ois sattunut koulun pihalla niin valehtelevan lestan takia joku saattais olla vaikeuksissa."

        Aaa että on hyvin sanottu! Näin se menee vaan, valehtelijaa uskotaan!


    • Anonyymi

      Ykskin tyttö vei kiusaamis asian oikeuteen ja sai 70 000 euroa korvauksia.

    • Anonyymi

      Peräkylien juntit kiusaa.
      Niimpä tietenkin.

    • Anonyymi

      Kihniössä kiusaaja hukutti uhrinsa,näin puhuvat kyläläiset..Missä koulujen rehtoreiden auktoriteetti..

      • Anonyymi

        Kihniössä nyt puhutaan aina kihniöläistä totuutta eli tiedä sitten.
        On todella huolestuttavaa jos koulun pihassa on vesialtaita johon voi hukkua.

        Jos taas hukuttaminen on tapahtunut jossain muualla niin eipä se silloin koululle kuulu yhtään. Ei ole toimivaltainen asiassa joka tapahtuu kouluajan ulkopuolella.


    • Anonyymi

      Erikoista että maailman onnellisimmassa maassa johon syntyminen on lottovoitto voi nuoriso näin huonosti. Onko siitä kiittäminen vallassa olevaa sukupolvea joka rahanahneuksissaan hävitti nuorten tulevaisuuden, työpaikat, eläkkeet ja toivon inhimillisestä elämästä?

    • Anonyymi

      Niinpä niin, nyt oikein tilastoja on missä eniten koulukiusaamista. Olisipa saanut apua jo 50-vuotta sitten.Mutta opettajat eivät puuttuneet yhtä nuorta opettajaa lukuunottamatta. Mutta kiusaajat eivät mitään hänen puheistaan ymmärtäneet. Silloin vanhemmat ohjeistivat olemaan vain hiljaa ja sanoivat että"ei haukku haavaa tee". Nyt sitten Käpylän kiusaajat ihmettelivät, että miksi kiusattu poika oli niin kiltti. Antoi kiusata ja tuli heidän seuraansa vaikka hänelle tehtiin mitä pahoja vaan.
      Eli ihmismieli on sellainen, että jos toista voi hyväksikäyttää niin omatunto ei soimaa ja tuntuu hyvältä alistaa toista. Ja lopulta tappaminenkin tuntuu oikeitetulta "kun ei itseään puolustanut". Ei unohdu koskaan koulukiusaaminen ja joskus jopa kouluampujan, jota on syrjitty ja haukuttu - hänen lopullinen näyttönsä kiusaajille ja koko sille kiusaajien tukijajoukolle joka vaikenemisellaan vain seuraa eikä puutu eikä sano mitään kiusatun puolustamiseksi-tuntuu oikeutetulta. Kun kukaan ei auta eikä puhu eikä puolusta.

    • Anonyymi

      Kiusaamisessa on ongelmallista se että ainakin pojat kiusaavat toisiaan kaverillisesti. Ja aukovat päätään toisilleen sellaisena tietynlaisena voimien mittelönä.

      Sitten on näitä herkempiä jotka loukkaantuvat tällaisesta läpänheitosta ja jotka saattavat siten joutua koulukiusatuiksi

    • Anonyymi

      Missä Suomen laki, sielä ongelma.

    • Anonyymi

      Vapaa kasvatus HITTOON!
      Nuoremme ovat olleetala-asteella sekä yläasteella "kivakoulu" kouluissa...
      IHAN turhaa höpinää ja hienostelua koko kivakoulu.
      -Kouluun tullssaan oppilaille tulee tehdä heti säännöt selviksi. Omalla kielellään jokaiselle,että varmasti ymmärtää, tapatoimia kansio mukaan kirjallisena.
      Joka kolmas viikko opo-tunneilla pitää käydä kansio läpi.
      Kiusaajalle YKSI suullinen keskusteluvaroitus.
      Toinen jo kirjallisena ja seuraamukset kirjallisena mukaan siinnä kohtaan.
      Kolmannella koulusta pois ja tarkkailusijoitukseen ,ilman kaverikontakteja,ilman kotikontakteja, tehtäviä paljon lukien sekä kirjoittaen,EI valiita prosykoita ja sielläkin käsiteltävä kiusaamis seuraamuksia.Sijoituksen tulee olla kolme- kuusikuukautta. Sitten kokeilu normi kouluun takaisin.
      Jos kiusaaminen jatkuu, sijoitukseen ja pidennetään pidempään.
      Kännykät vain iltaisin tehtävien suoritusten jälkeen kahdeksi tunniksi käyttöön sijoituksen puolesta.Oma kännykkä takavarikoidaan sijoituksen ajaksi ja vain muutamalle henkilölle lupa soitella.Muut numerot estoon.
      Kiusaamiselle pitää tehdä loppu ILMAN "päänsilittelyä" ja "keskustelua" . KUNNOLLISET sanktiot vaan käyttöön. Puhelimet pois. Kuvaus kielto. Rangaistusseuraamukseet ISOIN kirjaimin joka oppitauluun luokan eteen.
      Kiusaajalle / kiusaajille ehdoton järjestelmän noudattaminen. Kiusaajan "kavereille" voidaan suoda pienempi sanktio ja ehdoton kiusaajakaveripiiristä erottaminen.
      Vanhemmat eivät saa "itkeä" rangaistus sanktioista vaan heidän tulee inisemättä olla mukana hoitamassa kiusaaja lastaan yhteiskuntakelpoiseksi JO lapsesta saakka.
      Ihan ykkösenä: Varoitukset .Ellei tehoa: ulos koulusta. Ja sijoitukseen (enkä tarkoita LS:än sijoitusta,,,huostaa,,) ihan erityiskoulu kiusaajille !
      UHRIN EI TULE KOSKAAN JOUTUA VAIHTAMAAN KOULUA!!!
      Kiusaajan tulee maksaa KAIKKI kiusaamisesta aiheutuva rahallinen kulu! Tuliko mielipiteeni selväksi. Harmitus ,kun en nyt ehtinyt kuntavaaliehdokas kisaan...vai ehtisikö vielä??? Ja se tietysti on PS, jotka pyrkivät pitämään suomen suomena ja vanhuksille hyvä hoiva ja kiusaaminen...sen pitää loppua HETI!Itse ajaisin myös vammautuneiden / syntymästään saakka vammoistaan kärsivien asioita... Häpeäpaalun takaisin tuominen kansan pariin ei ole ollenkaan huono asia!

    • Anonyymi

      Ei kiusaaminen tule koskaan loppumaan vaikka mitä ihmekeinoja käyttäisi. Myös aikuisia kiusataan jos on jotain poikkeavaa muihin nähden ja sehän voi olla mitä vaan taivaan ja maan väliltä. Suomi on työpaikkakiusaaminen ykkösmaita. Nuo kunnat ei sinänsä yllättänyt, jossain pohjanmaan kunnissa tai vastaavissa voi koulussa olla hyvinkin rauhallista menoa. Opettajista, kouluista ja muuten yhteishengestä voi olla ylpeä kun koulussa ei tarvitse hävetä tai pelätä.

    • Anonyymi

      Kiusaaminen vaihtelee kunnittain.
      On kuntia jossa kiusaaminen on lähes nolla.

      Eli kiusaaminen saadaan ajettua nollaan jos vain tahtoa siihen löytyy.

      Luokanvalvojan tulee ottaa asia esille muiden opettajien ja rehtorin kanssa kun huomaa kiusaamista.

      • Anonyymi

        Arvostan niitä pieniä kuntia jotka ilmoittavat todellisen tilanteen reilusti eivätkä pimeitä tietoja. Puumala oli omana kouluaikanani todella paha paikka koulukiusaamisesta. Senkin jälkeen ole kuullut rankkoja kokemuksia koulukiusaamisesta. Nollatilasto ei todellakaan .


    • Anonyymi

      Kiusaamisista yleensä, itselläni on näin eläkeläisenä sellainen mielipide, että syy on ihmisen lapsena saaman kotona saadun lasten/nuorten antaman kasvatuksen tason osoitus. Omat lapseni eivät kiusanneet kouluissaan mutta saivat osakseen kiusattujen puolta pitäessään puheillaan. Nyt lastenlapseni saavat vastaavalla periaatteella eväät koulun käyntiinsä ja vanhimmat heistä jo koulun lopettaneina kertovat oppineensa neutraalisen asenteen "aakkoset" kotoa aikuistumisen tueksi.

    • Anonyymi

      Lappajärveä ei löydy kyseiseltä Iltalehden listalta koska Lappajärvellä ei ole koulukiusaamista. Lappajärvi on hyvä paikka lapsille käydä koulunsa. Kuntaan on juuri valmistunut uusi yhteiskoulu ja lisäksi on kyläkoulut kahdella sivukylällä.

    • Anonyymi

      Hi

    • Anonyymi

      Joku tilastonikkari voi tarkastaa, altistavaksi KiVa projekti kiusaamiselle?

    • Anonyymi

      Yleensäkin ottaen kiusatuksi joutuneessa on jotain vikaa Yleensä todella harvoin kiusaajassa Näin ainakin eläinmailmassa.

      Jos lapsi vihervassarin ja saa kuonoon ja tulee kiusatuksi niin ihan ymmärrettävää jos tuollaisilta väännettäs niskat nurin jo ennen kouluikää niin uskoisin että kiusaamiset vähenisi.

      Pitää muistaa että koulukiusaaminen on vakava asia ja sitä on vähennettävä koviakin otteita käyttäen.

    • Anonyymi

      Nykyään koulukiusaajat päivystävät täyden päivän palstoilla, mm. Moktar.Gubta sadistisena keskittyy nuoruusajan harrastuksiinsa. Voi lieksalaisparkoja ja muutkin.

    • Anonyymi

      Koulukiusaamisista puhuttu jo vuoskymmeniä eikä se ole siis vähentynyt yhtään, puhetta piisaa tekoja ei. 10v päästä sama homma, 50v päästä myös. Se on vaan aihe johon pitää fyysisesti puuttua jos se ei auta pitää ottaa penska perheeltä pois ja lähettää sijaiskotiin toiselle puolelle Suomea. Perinteinen hyssyttely ei auta yhtään, vai onko koulukiusaushommat loppunut kun siitä on puhuttu? Nii i ei ole. Vaaditaan jämeriä keinoja, kiusatunhan ei pitäisi vaihtaa koulua vaan kiusaajien, siitä ois ihan hyvä lähtee liikkeelle. No mutta hyssyttely jatkukoon.

    • Anonyymi

      Onpa jännä, että pahimmat kiusaamispesäkkeet on kaikkein pienimmät kylät. Johtuisiko juuri siitä paikan pienuudesta, ei olla totuttu mihinkään erilaiseen ja erilaisia ihmisiä kiusataan juurikin sen takia, kun taas isommissa paikoissa ollaan totuttu erilaisiin ihmisiin paremmin ja ovat tätä kautta sivistyneempiä kaupunkeja.

      Suomen suurimmissa (yliopisto)kaupungeissa; Helsinki, Espoo, Lahti, Vantaa, Turku, Tampere jne. kiusaamisluvut on todella matalat verrattuna pikkupaikkoihin.

    • Anonyymi

      Olin koulukiusattu koko peruskoulu ajan. Siinä oli yhteensä lähes 9 vuotta kiusaamista! Syynä oli vain, että olin hiljainen ja ujo, enkä uskaltanut puolustautua. Ja kiusaaminen vain pahansi tilannetta. Koko kouluaika oli itselle täyttä kärsimystä ja näkyi myös arvosanoissa. Kotona en uskaltanut asiasta kertoa. Ehkä koin, että minussa oli vika. Opettajat eivät välittäneet. Vaikka silloin opettajilla oli enemmän valtaa, kuin nyt. On kyllä ihmeellistä, että olen nykyisessä tilanteessa, työssäkäyvä ja onnellisessa parisuhteessa. Mutta kyllä kiusaaminen on varmasti jättänyt jäljet, jotka ei koskaan häviä! Kaikkien, jotka näkevät tai epäilevät jotakuta kiusattavan, pitäisi ehdottomasti puutua asiaan, koska uhrin on sitä vaikea tuoda esille, ei vain uskalla.

    • Anonyymi

      Aikoinaan kun minä menin kouluun ekaluokalle vuonna -57, minuakin alettiin kiusaamaan. Potkittiin ja syrjittiin sekä härnättiin välitunneilla. Kunnes sattuman kautta oivalsin että minähän osaan käyttää nyrkkejäni. Koulun "kovikset" erehtyivät ottamaan kanssani matseja ja nöyryyttivät itseään. Siihen loppuivat minun kiusaamiseni.
      Nyrkkeilystä tulikin minun urheilulaji jossa olen menestynyt mukavasti.

      • Anonyymi

        Nykyään kannattaa kiusatun ottaa puukko mukaan kouluun ja pistää sillä kiusaajia keuhkoon,kummasti rauhoittaa kiusaajan menoa kun veri alkaa vuotamaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään kannattaa kiusatun ottaa puukko mukaan kouluun ja pistää sillä kiusaajia keuhkoon,kummasti rauhoittaa kiusaajan menoa kun veri alkaa vuotamaan...

        Ei kannata sillä kiusaaja pistää nielemään omasi puukkosi eli se siitä suunnitelmasta.


    • Anonyymi

      En ole yllättynyt että kaarina on eteläsuomen suurista kaupungeista listan korkeimmalla. Itse jo pois muttaneena, täytyy sanoa että aika kova ilmapiiri oli kaarinan suurissa kouluissa ja vielä suhthyvin toimeentulevaa väkeä.

    • Anonyymi

      Koskahan aletaan puhumaan pahoinpitelyistä eikä kiusaamisesta.

      Sama asia työpaikkakiusaamisessa tms vastaavassa tilanteessa. Ei ole kiusaamista vaan pahoinpitelyä mikä on rikollista toimintaa ja siitä on aina mentävä oikeuteen saakka.

    • Anonyymi

      Stadissa ei Pihlajamäessä ja Rönnbackassa ole todettu yhtään koulukiusaamista

      • Anonyymi

        Onko stadissa eduskunta kiusaamista esiintynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko stadissa eduskunta kiusaamista esiintynyt?

        On sitä.
        Tosin se on vähentynyt kun Teukka on muualla. Viimeksi eräs persu häiriköi istuntoa kieltäytymällä maskin käytöstä. Tilanne meni niin vakavaksi, että hän heittäytyi lattialle vatsalleen hakkasi käsiä ja jalkoja lattiaan huutoitkien, EN LAITA MASKIA EN EN !!!. Yleensä ne kiusaajat ovat persuja.


    • Anonyymi

      Koulukiusaamista pitäisi ennaltaehkäistä. Yleensä sen jo tietää ulkonäöstä kenestä tulee koulukiusattu, esimerkiksi kun oltiin kutosluokalla tutustumassa yläasteeseen niin silloin jo nähtiin keistä ensi syksystä lähtien tulee ikäryhmämme koulukiusattuja.

      Myös omasta hygieniastaan huolehtimalla voi ennaltaehkäistä koulukiusaamista, kukaan ei halua olla sellaisen kaveri joka haisee pahalta.

      Opettajien tulisi osata arvioida kenestä voi tulla koulukiusattu ja näin pystyttäisiin ennaltaehkäisemään kiusaamista.

      • Anonyymi

        Maaseudulla ennen piti koulun alkua tehdä jotain navettatöitä tms., että voi haiskahtaa navetalle. Kyllä navetanhajun kaverissa paremmin kestää kuin tunteettoman empatiakyvyttömän. Kiusaavasta ym nirppanokista ei juuri tullut kuin korkeintaan amispohjaisia. Kiusatuista on AMK ym korkeakoulupohjaisia kun koulu ja opiskelu rupesi sujumaan peruskoulun jälkeen. En ole yhtään katkera enemmän säälin kiusaajia ja heitä nykyään.


    • Anonyymi

      mitäs sitten tehdään jos valtio kiusaa(stalkkaus)

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nyt tuleekin ilmi että ei se Suomi olekkaan ollut niin "lapsiystävällinen maa" kun on annettu ymmärtää...kiusaamiset on vain aina lakaistu maton alle.Ja tyttöhallitus ei tee edelleenkään mitään mikä voisi johtaa kiusaamisen lopettamiseen. Kiusaaja aina erotettava kokonaan koulusta jos ei touhu lopu,muuten kiusaaminen jatkuu työpaikalla kuten nykyään huomataan...Myös merkintä saatava papereihin kiusaajalla jolloin estyy mihinkään korkeakouluun meno tai yliopistoon. Vain täten voidaan taata rauhallinen ympäristö eteenpäin muilla jotka oikeasti haluavat opiskella.

      • Anonyymi

        Kiusaajat eivät saa oikeastaan koskaan mitään oikeaa rangaistusta.

        Jos yksikin varmasti kiusaajaksi todettu henkilö erotettaisiin koulusta,
        se varmaan vaikuttaisi moneen muuhunkin kiusaajaan.


    • Anonyymi

      Kiusaamisesta vähättelevä sanovat että se on niin suuri asia että kaikkea kiusaamista ei voi estää.
      𝐋𝐨𝐩𝐞𝐭𝐭𝐚𝐢𝐬𝐢𝐢𝐧 𝐞𝐝𝐞𝐬 𝟏 𝐚𝐬𝐢𝐚, 𝐭𝐨𝐢𝐬𝐞𝐞𝐧 𝐡𝐞𝐧𝐤𝐢𝐥𝐨̈𝐨̈𝐧 𝐤𝐨𝐬𝐤𝐞𝐦𝐢𝐧𝐞𝐧. 𝐊𝐚𝐢𝐤𝐤𝐢 𝐥𝐮𝐯𝐚𝐭𝐨𝐧 𝐤𝐨𝐬𝐤𝐞𝐦𝐢𝐧𝐞𝐧 𝐨𝐥𝐢𝐬𝐢 𝐞𝐡𝐝𝐨𝐭𝐭𝐨𝐦𝐚𝐬𝐬𝐚 𝐤𝐢𝐞𝐥𝐥𝐨𝐬𝐬𝐚 𝐣𝐚 𝐤𝐨𝐬𝐤𝐞𝐦𝐢𝐬𝐞𝐬𝐭𝐚 𝐬𝐞𝐮𝐫𝐚𝐢𝐬𝐢 𝐫𝐚𝐧𝐠𝐚𝐢𝐬𝐭𝐮𝐬.

      • Anonyymi

        lähestymiskiellot koulun sääntöihin olisi hyvä kokeilu, kiusattu ja kiusaaja eivät saisi olla tekemisissä kouluaikana.


    • Anonyymi

      hyvähän että asiaa otetaan esille.totta että pitää tapahtua ensin järkyttävää trakediaa.Itse kiusaamis rumbassa olleena toivoisin lain säädöllistä apua vanhemmille ja myös opettaja kunnalle.Itse pyysin poliisilta apua pahimpaan aikaan nostivat kädet pystyyn ja käskivät kääntyä opettajien puoleen ja kiusaajien vanhempien.Paskastihan siinä kävi koulu uhkasi huostaan otolla puolivuotta kestäneen hyppyytyksen jälkeen kun lapsi kieltäyty menemästä kouluun.lukuisten kesken koulupäivä karkaamisten jälkeen otin lapseni pois koulusta ja ilmoitin että koulu ei voi taata lapseni henkeen uhkaavaa turvallisuutta.Onneksi löysimme jalat maassa olevan psykologin jolta saimme tarvittavan avun ja lapsi vietti 1vuoden kotiopetuksessa.Koulu koitti torpetoida myös opetusta mutta vuosi selviydyttiin ja muutimme perheineen toiselle paikkakunnalle aikaa jo kulunut ja lapsi nyt 24v ..Kiusattujen perheille jaksamista.. ei ole helppo rumba kun koulu ym viranomaisten pitäisi avustaa ja tukea mutta homma kääntyy kiusattuja vastaan yleensä.

    • Anonyymi

      Eli kiusaamista on sitä enemmän mitä vähemmän on maahanmuuttajia.

      Eli jotta kiusaaminen vähenisi näissä kunnissa, on näihin kuntiin saatava lisää matuja. Ilmeisesti kyseessä olisi jonkinlainen siedätyshoito.

    • Anonyymi

      savonlinna oli pahin koulukiusaus paikka rikkaan pennut pieksi köyhien lapsia muistan sen loppuelämäni nyt ois kiva tavata mitenhän kävis

    • Anonyymi

      Empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, että "Kiva Koulu" hankkeet vain ärsyttävät kiusaajia, ja kiusaajat saavat kyseisistä toimista vain lisää löylyä kiusata ja keksiä lisää konnuuksia.
      "Kiva Koulu" ei vaikuta siis kiusaajiin muuten kuin ärsyttämällä, ja aiheuttaen lisää halua kiustaamiselle. Se "harmaa massa" tavallisia oppilaita, niille kyseisestä hankkeesta ei hyödy kukaan mitään.

    • Anonyymi

      Kivakoulu projekti ei mielestäni yhtään toimi. Olen nimittäin niin sanotusti erilainen nuori, minulla on terveysongelmia, jotka nuorena olivat niin pahoja, että jouduin liikuntatunnilla omia juttuja tekemään, se ylä-asteella pisti oudoksi ja se leimasi minut heikoksi. Eskarissa ja ala-asteen ekoilla luokilla olin vielä villi. Ala-asteella kiusaus alkoi jo 2-3 luokalla. Minua alettiin kiusata, koska minulla on Adhd tai asperger, vielä ei ole täysin diagisoitu, mutta ajattelin lähitulevaisuudessa käydä. Minua alettiin enemmän syrjiä porukasta, koska en ollut niin kuin muut tytöt. Huomasin, että en ollut "neitimäinen", jonka takia pakotin itseni muuttumaan rauhalliseksi. Tämä taas teki sen, että minusta tuli hyvä uhri kiusaamiseksi. 5-6 luokalla minua alettiin vähemmmän kitsua synttärijuhlille ja muutenkin kylään. Sekä muistan 5 ja 6 luokan synttärit, kun kukaan ei päässyt muka, koska oli muuta menoa. Ylä-asteella sitä huomasi, että vanhemmat olivat pakottaneet muita tyttöjä kutsumaan minut synttäreille ala-asteella, koska luistan sen viimeisen synttärit, jossa kävin moniin vuosiin. Kaikki muut vierast olivat siellä yötä, paitsi minä. Ylä-asteella psriin kuukauteen minua ei kiussttu ja olin siellä monessa jengissä. Kuitenkin joku alkoi juoruja ja muuta levittää, jonka takia siirryin pienempiiin ja pienempiin kaveriryhmiin. En uskaltanut myös puhua mitään, mikö pisti minut oudoksi. Tämän jälkeen minulle iski paha masennus ja

      • Anonyymi

        Tyypillinen tarina hyvinvointi-Suomesta. Siinä missä yhteiskuntaa pitkään yritettiin rakentaa paremmaksi kaikille, ovat jotkut yksilöt halveksineet koko ajan sitä kaikkea ja pyrkineet kaikin tavoin kiusaamaan ketä vain voivat. Nyt he ovat asemissa, joissa he voivat tehdä sen muokkaamalla yhteiskunnan toimintojakin.


      • Anonyymi

        Voi olla että ihmisistä ei kasva terveitä yksilöitä jos ne ei pääse kiusaamaan.
        Turha meidän on vaarantaa kaikkien terveiden nuorten mielenterveyttä muutaman vihervassari kakaran takia.
        eri asia tietysti jos Suuri enemmistö joutuu kiusatuksi tai no ei oikeastaan

        Jos ihminen ei joutuis koulukiusatuksi niin silloin siittä ei kasva tervettä ihmistä.
        (esimerkkejä löytyy sairaista paskiaisista jotka ei ole joutuneet koulukiusatuiksi)

        Mut sillai enemmistön mielihyvä huomioiden pitäs mennä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että ihmisistä ei kasva terveitä yksilöitä jos ne ei pääse kiusaamaan.
        Turha meidän on vaarantaa kaikkien terveiden nuorten mielenterveyttä muutaman vihervassari kakaran takia.
        eri asia tietysti jos Suuri enemmistö joutuu kiusatuksi tai no ei oikeastaan

        Jos ihminen ei joutuis koulukiusatuksi niin silloin siittä ei kasva tervettä ihmistä.
        (esimerkkejä löytyy sairaista paskiaisista jotka ei ole joutuneet koulukiusatuiksi)

        Mut sillai enemmistön mielihyvä huomioiden pitäs mennä...

        Puuttuko taas tutkittua tietoa kummat menestyy paremmin (ovat rikkaita) kiusaajat vaikko kiusatut?
        Joissain kouluissa 15 prossaa tuntee joutuneensa kiusatuiksi?

        Tuossa tapauksessa 85 prosenttia saattaa hyötyä?

        avointa ennakkoluulotonta tutkimustietoa kaivataan...

        Meillä on todella menestyneitä koulu kiusaajia / kiusattuja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että ihmisistä ei kasva terveitä yksilöitä jos ne ei pääse kiusaamaan.
        Turha meidän on vaarantaa kaikkien terveiden nuorten mielenterveyttä muutaman vihervassari kakaran takia.
        eri asia tietysti jos Suuri enemmistö joutuu kiusatuksi tai no ei oikeastaan

        Jos ihminen ei joutuis koulukiusatuksi niin silloin siittä ei kasva tervettä ihmistä.
        (esimerkkejä löytyy sairaista paskiaisista jotka ei ole joutuneet koulukiusatuiksi)

        Mut sillai enemmistön mielihyvä huomioiden pitäs mennä...

        Meinaatko että johtavissa asemissa ovat nuo entiset kiusaajat, ja kiusatut päätyivät alaisiksi?

        Omana aikanani kiusaaminen toteutui fyysisenä kajoamisena, homomaisena klähmimisenä, ja klähmimisellä tehdä noloja tilanteita. Nykyään menisi seksuaaliseksi häirinnäksi ja törkeäksi sellaiseksi.

        Se sika klähmi sekä tyttöjä että poikia. Puristeli ja hyväili pepuista sekä tyttöjä että poikia.
        Tytöistä kiihottui mutta poikia klähmiessä halusi nolata.

        Sama sika piirsi aikoinaan yhdelle viikset kuulakärkikynällä. Sen aikuiset musteet oli kaikenlisäksi myrkyllisiä, eikä olisi ohjeidenkaan mukaan saanut käyttää iholle.

        Ai että kun olisi siihen aikaan ollut kanttia mätkiä tuo tyyppi jollain mailalla. Se oli viisi kertaa voimakkaampi kuin kukaan muu. Penkistä nousi parisataa kiloa, ja nyrkkeili lisäksi.

        Sitä ei muuten olisi voinut saada kuriin kuin hakkaamalla raukkamaisesti asein, mutta minkäs tekee noin paljon itseä vahvemmalle.

        Olisi vanhemmille ollut ilo kun olisi tullut kotiin itsekin kunnolla mukiloituna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että johtavissa asemissa ovat nuo entiset kiusaajat, ja kiusatut päätyivät alaisiksi?

        Omana aikanani kiusaaminen toteutui fyysisenä kajoamisena, homomaisena klähmimisenä, ja klähmimisellä tehdä noloja tilanteita. Nykyään menisi seksuaaliseksi häirinnäksi ja törkeäksi sellaiseksi.

        Se sika klähmi sekä tyttöjä että poikia. Puristeli ja hyväili pepuista sekä tyttöjä että poikia.
        Tytöistä kiihottui mutta poikia klähmiessä halusi nolata.

        Sama sika piirsi aikoinaan yhdelle viikset kuulakärkikynällä. Sen aikuiset musteet oli kaikenlisäksi myrkyllisiä, eikä olisi ohjeidenkaan mukaan saanut käyttää iholle.

        Ai että kun olisi siihen aikaan ollut kanttia mätkiä tuo tyyppi jollain mailalla. Se oli viisi kertaa voimakkaampi kuin kukaan muu. Penkistä nousi parisataa kiloa, ja nyrkkeili lisäksi.

        Sitä ei muuten olisi voinut saada kuriin kuin hakkaamalla raukkamaisesti asein, mutta minkäs tekee noin paljon itseä vahvemmalle.

        Olisi vanhemmille ollut ilo kun olisi tullut kotiin itsekin kunnolla mukiloituna.

        "Ai että kun olisi siihen aikaan ollut kanttia mätkiä tuo tyyppi jollain mailalla"

        Jos se ei ole kuollut niin... Tiedäthän koulukiusaaminen on rikos joka ei vanhene ikinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ai että kun olisi siihen aikaan ollut kanttia mätkiä tuo tyyppi jollain mailalla"

        Jos se ei ole kuollut niin... Tiedäthän koulukiusaaminen on rikos joka ei vanhene ikinä.

        Mielenkiintoista? Ihanko on sama kuin murha?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista? Ihanko on sama kuin murha?

        Monet ihmiset iästä riippumatta ovat julmia petoja, jos saavat siihen mahdollisuuden. Ja joukossa julmuus vain tiivistyy. Kaikissa yhteisöissä on kiusaamista ja jos ei voi kiusata fyysisesti, kiusataan henkisesti, sitä kun on vaikeata todistaa. Katsokaa hurskastelijat vain itse peiliin, sillä suurella tödennäköisyydellä olette osa ongelmaa.


    • Anonyymi

      Jos tuon jutun kääntäisi toisinpäin hiljainen omissa oloissa viihtyvä henkilö jota kiusattu niin pamauttaakin 5ihmistä kuoliaaksi haulikolla niin varmaan pääsee pakkolaitokseen. Minkälaisista perheistä nämä klopit oikeen ovat tuossa koskelan tapauksessa. Ei meidän lapset.

    • Anonyymi

      Ainakin omassa kunnassani koulukiusaamiseen liittyi rikollisuus. Nimenomaan paikallisten rikollisten lapset kiusaajina, ja koulu ei aluksi uskaltanut puuttua.

    • Anonyymi

      Hurjaa on.

    • Anonyymi

      Ylempänä joku löysi kiusaavista kouluista sellaista yhteistä piirettä, että ne ovat pienissä kunnissa. Vaan kun listan toisessakin päässä näyttäisi olevan pieniä pitäjiä, kuten Vimpeli, niin ei se kunnan koko taida olla ainoa selittävä tekijä, vaikka toki "maailmanlopunkunnassa" saattaa olla tulevaisuus sen verran synkän sinistä, että se vaikuttaa.

      Ehdottomasti tutkimisen arvoinen asia tämä kuitenkin. Miten esimerkiksi kivakoulu-toiminta, onko lisännyt vaiko vähentänyt koulukiusaamista?

    • Anonyymi

      Liittyykö maahanmuuttoon?

    • Anonyymi

      Muistelen lapsuutta kyläkoulua kuusi seitsemän kymmentälukua opettajanpojan kanssa oli paini menossa pihalla isänsä katsoi opettajanhuoneessa ylpeänä,että hyvinhän se poikansa pärjää mutta minulla meni hermo ja heti kun poikansa jäi alakänteen sieltä riuhtaistiin irti nimenomainen opettaja sai ainakin kerran pahoinpitelystä ja pelkästään poikansa koulukiusaamisesta ,yläasteella ,joissa oli enemmän oli oppilaita olivat koulukiusaajat joko lestaatiolaisia tai yksinäisiä jotka eivät saaneet kavereita kuin potkimalla ja olevinaan kovia itse en kuulunut näihin ryhmiin ,mutta näin jälkeenpäin ois pitänyt puuttua näihin milloin olin koulussa.

    • Anonyymi

      Askolan yläasteella kiusataan ja nöyryytetään fyysisesti keskellä kirkasta päivää ja jaetaan tallenteet verkkoon. Ihmetyttää, miten tällaisen valtakunnallisen mätäpesäkkeen välituntivalvontaa ei saada siihen kuntoon ettei kenenkään tarvitsisi siellä väkivallan uhriksi joutua. Kun kerran tilanne on se, että ko. laitokseen kasautuu tätä päästään vialla olevaa kiusaajasakkia, olisi perusteita panostaa tämän opinahjon turvallisuusvalvontaan. Ihme selittelyä rehtoriltakin, vaikka todellisuus puhuu puolestaan.

    • Anonyymi

      Pahimmat kiusaajat on nuo päälle päsmäreiden omat pennut ja osa työntekijöistä itse.

    • Anonyymi

      Itsensä myöhemmin aikuisena tappanut ystävä joutui koulukiusatuksi omien sanojensa mukaan juuri siksi, että isänsä oli saman koulun rehtori. Rehtorin lapsesta ei pidetty tai uskallettu olla hänen kaverinsa. Kimppuun eivät fyysisesti käyneet (olisi ollut liian ilmeistä) vaan kiusaaminen oli ollut ilveilyä, mulkoilua, silmien pyörittelyä, supattelua, etunimen toistamista ivalliseen sävyyn, ulos porukoista jättämistä. Usein sellaista jota oli vaikea todentaa koska tilanteet tapahtuivat niin nopeasti. Ei ollut millään lailla voinut puolustautua koska oli pitänyt ajatella itseään rehtorin tyttärenä ja minkä kuvan itse antaa. Isänsä ei ilmeisesti ollut kehdannut puuttua tilanteisiin koska kuitenkaan ei varsinaisesti kimppuun käyty ja tilanne olisi saattanut pahentua. Minusta tuollainen rehtori-isä olisi jo fiksumpana siirtänyt lapensa toiseen kouluun jossa toinen puolueeton opettaja/rehtori olisi voinut puuttua kiusaamiseen jos se olisi sielläkin jatkunut. Yleensähän kiusaaminen kyllä loppuu uudessa koulussa.

      • Anonyymi

        Ihmetellään oppimistuloksien alentumista. Kyllä se on koulun "kehittämisen" syytä. Opettajienkin on tehtävä vaikka mitä muuta opetuksen lisäksi. Ja opettajiksi koulutettavien valinta on päin mäntyä. Pitää valita luontaista auktoriteettiä omaavia ihmisiä eikä hissukoita. Esim. näin tilanteen, että luokkaan tuli uusi, kuuro oppilas, tulkin kanssa. Muutama päivä meni hyvin, sitten paljastui kuuron olevan kuitenkin melkoisesti kuuleva. Opettaja tätä ihmetteli ja tulkki loukkaantui! Ja oppilaskin alkoi huvitella tilanteella. Opettaja pyysi anteeksi jäyhällä äänellä. Kuuroa ja tulkkia ei enää luokkaan näkynyt.

        Apu- lehti n:o 2, 12.1.2023 kertoo kiusaamisesta Etelä-Savossa Kangasniemellä. Kunnan päättäjien oli pakko reagoida ja tehdä edes jotakin. Olihan kunnan koulu ajanut oppilaan itsemurhan partaalle! Tuollaisesta pitäisi rangaista kuntaa tuntuvalla sakolla ja työnsä laiminlyöneitä opettajia vankeudella. Mutta ketäs kansa on valinnut eduskuntaan - kiusaaminen on vaan hyväksytty ihan korkeimmalla tasolla.

        Kangasniemellä kiusataan myös muualta muuttaneita aikuisia! Uskomatonta, totta kuitenkin. Vieras on vieras, häntä on käytettävä hyväksi kaikin tavoin- ja syrjittävä.
        Kunnanvaltuuston ensimmäisen varapuheenjohtajan teko oli "vähäinen" eikä toisten marjasaaliin tuhoaminen johtanut mihinkään rangaistukseen. Tässä tosin kohde oli thaimaalaiset. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj91eWd6cf8AhXKpIsKHRm1AuwQFnoECAsQAQ&url=https://www.lansi-savo.fi/paikalliset/4320565&usg=AOvVaw0Cj_cWiklaPeitQk5JtY0r

        https://www.verkkouutiset.fi/a/il-valtuutettu-kaatoi-poimijoiden-marjat-maahan-poliisi-selvittaa/#79da5f62 Poliisin selvitys meni hukkaan, syytettä ei tullut. Siinä kannanotto oikeuslaitoksen ja kunnan johdon taholta.


    • Anonyymi

      Kärjessä näemmä pelkästään pikkukuntia. Niissä ongelmana on liian pienet piirit, missä vähänkään muista poikkeava on heti silmätikkuna.

      • Anonyymi

        Kepukuntia.


    • Anonyymi

      Kiusaajan kollektiivinen nolaaminen yhteisön edessä on toimiva keino.

    • Anonyymi

      suomalaisessa koulu järjestelmässä, on jokin mennyt pahasti pieleen, kun oppilailla muistuu mieleen kiusaaminen padenmin mieleen, kuin koulun opetetut oppi aineet aikuisena,

      • Anonyymi

        Se on totta.

        Minä muistan koulusta parhaiten ensimmäisen koulupäivän, kynien ja muiden tarvikkeiden hajuja myöten.

        Muusta ajasta muistuu parhaiten mieleen kiusaaminen.


    • Anonyymi

      "Kiusaaminen on mahdollista lopettaa, jos se vain halutaan lopettaa!"

      Harhaa. Oppilas väittää että toinen oppilas on kiusannut sitä Koska tietää että senjälkeen rehtori ja opettajat kiusaa ja on hyvin tarkkoja sen oppilaan suhteen.

      Kiusaaminen muuttaa siis vain muotoaan. Keksiihän ihmiset syyttää toista vaikka raiskauksesta vaikkei sitä olisi ikinä tapahtunut. Milläs tuo varmistetaan ettei aikuiset rupea kiusaamaan jotain oppilasta väärän ilmiannon perusteella. Yleensä aina UHri jos ei nyt suorastaan valehtele niin ainakin liioittelee.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1920
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      130
      1307
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      110
      890
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe