Miksei ne voi ostaa uusia autoja, vaan vanhoja huonokuntoisia romuja ajatetaan ja sitten ne tulevat hinausautojen avulla pois matkalta.
Miksi onnibussit ovat vanhoja romuja?
19
205
Vastaukset
- Anonyymi
Eihän Onnibussin lipunhinnoilla pystytä ostamaan uusia autoja. Ajetaan vain vanhat bussi paalattavaksi saakka.
- Anonyymi
KA-konsernissa autot ajettaan melko loppuun. Esimerkiksi Satakunnan Liikenteelle, joka oli ennen tunnettu laadukkaista pikavuoroautoistaan, ei liene konserniaikana neljääntoista vuoteen tullut ensimmäistäkään uutta autoa.
Ihmetellään vielä kymmenen vuoden kuluttua, miten kestäviä nuo Vanhoolit ovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KA-konsernissa autot ajettaan melko loppuun. Esimerkiksi Satakunnan Liikenteelle, joka oli ennen tunnettu laadukkaista pikavuoroautoistaan, ei liene konserniaikana neljääntoista vuoteen tullut ensimmäistäkään uutta autoa.
Ihmetellään vielä kymmenen vuoden kuluttua, miten kestäviä nuo Vanhoolit ovat.Linja-auto kestää helposti 20 vuotta ja tarjoaa se ikäisenä vielä oikein hyvän kyydinkin. Eli 20-vuotiaat autot kelpaavat vielä oikein hyvin palvelukseen. Autoilla pystyy toki ajamaan paljon kauemminkin mutta yleensä 25 autot alkavat olla jo niin ajasta jäljessä ettei niillä enää juuri kukaan matkusta jollei ole pakko. Ja vapaan bussimarkkinan aikana ei ole pakko. Siksi viime vuosina Suomessa käytettävän linja-autokaluston keski-ikä onkin tippunut rajusti. Bussivanhuksilla (=yli 25-vuotiaat bussit) operoiville yrityksille koittaisi Salmelan kohtalo.
Siispä Onnibusin 5-8 -vuotiaat Van Hoolit ovat vielä nuorukaisia eikä mitään vanhoja romuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Linja-auto kestää helposti 20 vuotta ja tarjoaa se ikäisenä vielä oikein hyvän kyydinkin. Eli 20-vuotiaat autot kelpaavat vielä oikein hyvin palvelukseen. Autoilla pystyy toki ajamaan paljon kauemminkin mutta yleensä 25 autot alkavat olla jo niin ajasta jäljessä ettei niillä enää juuri kukaan matkusta jollei ole pakko. Ja vapaan bussimarkkinan aikana ei ole pakko. Siksi viime vuosina Suomessa käytettävän linja-autokaluston keski-ikä onkin tippunut rajusti. Bussivanhuksilla (=yli 25-vuotiaat bussit) operoiville yrityksille koittaisi Salmelan kohtalo.
Siispä Onnibusin 5-8 -vuotiaat Van Hoolit ovat vielä nuorukaisia eikä mitään vanhoja romuja."Ja vapaan bussimarkkinan aikana ei ole pakko. Siksi viime vuosina Suomessa käytettävän linja-autokaluston keski-ikä onkin tippunut rajusti."
Et usko kirjoittamaasi itsekään. 1980-luvulla sellaiset pikavuorotalot kuin Satakunnan Liikenne, Linjaliike Rajala, Sukulan Linja (paroneja) ajoivat kalustolla, jonka keski-ikä oli kolme vuotta, Savonlinjallakin bussien keski-ikä oli alle viisi vuotta.
Enoni ajoi aikoinaan Länsilinjojilla Tampere-Vaasa-pikavuoroa (paroni) ja linjalle vaihtui uusi auto 2,5-3 vuoden välein. Nyt linjoilla nähdään harvoin uutta, vaan enimmäkseen Ruotsista ja Norjasta tuotuja käytettyjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja vapaan bussimarkkinan aikana ei ole pakko. Siksi viime vuosina Suomessa käytettävän linja-autokaluston keski-ikä onkin tippunut rajusti."
Et usko kirjoittamaasi itsekään. 1980-luvulla sellaiset pikavuorotalot kuin Satakunnan Liikenne, Linjaliike Rajala, Sukulan Linja (paroneja) ajoivat kalustolla, jonka keski-ikä oli kolme vuotta, Savonlinjallakin bussien keski-ikä oli alle viisi vuotta.
Enoni ajoi aikoinaan Länsilinjojilla Tampere-Vaasa-pikavuoroa (paroni) ja linjalle vaihtui uusi auto 2,5-3 vuoden välein. Nyt linjoilla nähdään harvoin uutta, vaan enimmäkseen Ruotsista ja Norjasta tuotuja käytettyjä.En voi kiistää tietojasi, minun havaintoni perustuu omaan tähän mennessä 20 vuoden ajanjaksooni joukkoliikennettä säännöllisesti käyttäneenä pääosin Tampereen seudulla. Tänä aikana kaluston keski-ikä on reilusti laskenut.
Ainakin jos nykyaikainen bussikalusto laitettaisiin kiertoon keskimäärin 3-vuotiaana, minun on vaikea nähdä mikä järki siinä olisi. Käytännössä uudenveroista kalustoa poistoon! Ehkä ennen vanhaan autot eivät kestäneet tuon kauempaa joskin sitäkin on vaikea uskoa kun on katsellut ja itse käyttänyt takavuosina esim. Luopioisten Linjan, Pekolan, Salmelan, Paunun ja Länsilinjojen kalustoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En voi kiistää tietojasi, minun havaintoni perustuu omaan tähän mennessä 20 vuoden ajanjaksooni joukkoliikennettä säännöllisesti käyttäneenä pääosin Tampereen seudulla. Tänä aikana kaluston keski-ikä on reilusti laskenut.
Ainakin jos nykyaikainen bussikalusto laitettaisiin kiertoon keskimäärin 3-vuotiaana, minun on vaikea nähdä mikä järki siinä olisi. Käytännössä uudenveroista kalustoa poistoon! Ehkä ennen vanhaan autot eivät kestäneet tuon kauempaa joskin sitäkin on vaikea uskoa kun on katsellut ja itse käyttänyt takavuosina esim. Luopioisten Linjan, Pekolan, Salmelan, Paunun ja Länsilinjojen kalustoja.Kalusto kestää vaikka puoli vuosisataa, jos sitä huolletaan ammattitaidolla. Se, että kalusto on eräillä yrityksillä uusiutunut, johtuu pakokaasupäästöjen merkityksen huomioimisesta monessa tilanteessa. Päästöluokka vaikuttaa monessa tarjouspyynnössä niin linjaliikenne- kuin tilausajopuolellakin. Lähes kaikkialla ulkomailla vanhemman kaluston käyttöä on rajoitettu juurikin ympäristösyistä. Kannattaisi joskus pohtia, onko uusi, vähäpäästöinen bussi kokonaisuuden kannalta parempi vaihtoehto kuin vanhempi, mutta huollettu ja teknisesti kunnossa oleva.
- Anonyymi
Kiitos vastauksista. Eli OB-fanipojilta jotka siellä nuutisarankadun kerhotalolla puuhastelevat, ei järkivastausta tippunut, mikä ei yllättänyt. Mutta muilta kirjoittelijoilta vastauksen sai selville. Eli koska kassa on tyhjä, liikenne on kannattamatonta ja kuljetetaan tyhjiä penkkejä ja terveisiä pitkin suomea, ei ole sitten enää varaa investoida uuteen kalustoon vaan joudutaan vanhoilla roskalaatikoilla hinaamaan edestakaisin. Vanhat autot, huono kunto niissä ja huoltojen / korjausten laiminlyönnit näkyy hyvin siinä että päivittäinen näky on tamppooni-bussi hinurin perässä ja tilanne menee huonommaksi koko ajan. Täytyy toivoa, että mitään pahempaa onnettomuutta ei sattuisi tämän rahattomuuden aiheuttaman leväperäisyyden takia.
- Anonyymi
Nuo romut olivat minulle yllätys. Luulin aina, että Souterin miljoonilla ostettiin uusia vanHooleja.
- Anonyymi
Souterin miljoonilla ei ostettu Van Hooleja, vaan liisattiin ja myöhemmin suomalaiset rahoitusyhtiöt menivät vipuun ja ottivat ne osamaksurahoitukseen.
Osamaksuhelvetistä pelastajaksi tuli sitten Koiviston Auto.
Mutta eihän ne Van Hoolit ole vielä läheskään romuja, kyllä niillä vielä ajetaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Souterin miljoonilla ei ostettu Van Hooleja, vaan liisattiin ja myöhemmin suomalaiset rahoitusyhtiöt menivät vipuun ja ottivat ne osamaksurahoitukseen.
Osamaksuhelvetistä pelastajaksi tuli sitten Koiviston Auto.
Mutta eihän ne Van Hoolit ole vielä läheskään romuja, kyllä niillä vielä ajetaan.Totta turiset. Van Hoolit olivat komeita ja uusia Suomeen tullessaan, mutta mikään tekninen laite ei pitkään kestä ilman huoltoja. Kun huolto- ja korjausvelkaa kasaantuu riittävän pitkään, sen hoitaminen tuleekin silloin paljon kalliimmaksi. Juuri nyt ollaan siinä tilanteessa, Koivisto on joutunut tekemään moniin yksilöihin useidenkymmenien tuhansien korjauksia. Samaan aikaan firman tj trollaa netissä minkä ehtii. Jossakin on pahasti mätää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Souterin miljoonilla ei ostettu Van Hooleja, vaan liisattiin ja myöhemmin suomalaiset rahoitusyhtiöt menivät vipuun ja ottivat ne osamaksurahoitukseen.
Osamaksuhelvetistä pelastajaksi tuli sitten Koiviston Auto.
Mutta eihän ne Van Hoolit ole vielä läheskään romuja, kyllä niillä vielä ajetaan.Neei ole tosiaan romuja. Niillä hyvin ajotavan paronit duojok.
- Anonyymi
Autot olivat todellakin uusia ja ovat yhä kuin uusia päältä ja sisältä. Osaan on uusittu uudet nahkaistuimet ja nämä yksilöt näyttävät sisältä suorastaan tuliteriltä. Autoissa ei myöskään ole normaalista poikkeavia teknisiä vikoja.
Kaikki puhe väärennetystä kirjanpidosta, autojen huoltojen laiminlyönneistä, OB:n autojen vaarallisuudesta, ym. on katkerien paronien levittämää mustamaalaavaa puhetta, joka lähti alulle siitä, että KA:n ostaessa OB:n paronit luulivat, että nyt hinnat nousee ja hekin voivat lopettaa kilpailun ja siirtyä vanhaan rahastussysteemiin.
Jo tuolloin Helke joutui moneen kertaan katkomaan siivet paronien levittämältä hinnannousuhömpältä. Kun lopulta paronit näkivät että hinnat eivät tosiaankaan nousseet vaan päinvastoin konsernin muilla yhtiöillä hinnat laskivat, he laittoivat liikkeelle nämä täälläkin kirjoitetut huuhaahoureensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autot olivat todellakin uusia ja ovat yhä kuin uusia päältä ja sisältä. Osaan on uusittu uudet nahkaistuimet ja nämä yksilöt näyttävät sisältä suorastaan tuliteriltä. Autoissa ei myöskään ole normaalista poikkeavia teknisiä vikoja.
Kaikki puhe väärennetystä kirjanpidosta, autojen huoltojen laiminlyönneistä, OB:n autojen vaarallisuudesta, ym. on katkerien paronien levittämää mustamaalaavaa puhetta, joka lähti alulle siitä, että KA:n ostaessa OB:n paronit luulivat, että nyt hinnat nousee ja hekin voivat lopettaa kilpailun ja siirtyä vanhaan rahastussysteemiin.
Jo tuolloin Helke joutui moneen kertaan katkomaan siivet paronien levittämältä hinnannousuhömpältä. Kun lopulta paronit näkivät että hinnat eivät tosiaankaan nousseet vaan päinvastoin konsernin muilla yhtiöillä hinnat laskivat, he laittoivat liikkeelle nämä täälläkin kirjoitetut huuhaahoureensa.Kukaan ei ole väittänyt, että kirjanpito olisi ollut väärennetty. Laillisinkin keinoin voidaan tulosta muokata 1...2 vuoden osalta näyttämään muulta kuin se todellisuudessa on. OB:n autojen kunnosta ovat arvionsa esittäneet Tampereen korjaamolla työskennelleet sekä sen jälkeen Lahden korjaamon henkilöstö. Molempien mielipide oli täysin yhteneväinen, eli tärkeitä huoltoja ja korjauksia oli pitkitetty ja korjausvelan maksu on edessä. Olen myös kuullut, että Koiviston korjaamo on tehokas ja nyt autoja on korjattu useiden kymppitonnien remonteilla. Taisi tämäkin olla yllätys Koivistolle kauppoja tehdessään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole väittänyt, että kirjanpito olisi ollut väärennetty. Laillisinkin keinoin voidaan tulosta muokata 1...2 vuoden osalta näyttämään muulta kuin se todellisuudessa on. OB:n autojen kunnosta ovat arvionsa esittäneet Tampereen korjaamolla työskennelleet sekä sen jälkeen Lahden korjaamon henkilöstö. Molempien mielipide oli täysin yhteneväinen, eli tärkeitä huoltoja ja korjauksia oli pitkitetty ja korjausvelan maksu on edessä. Olen myös kuullut, että Koiviston korjaamo on tehokas ja nyt autoja on korjattu useiden kymppitonnien remonteilla. Taisi tämäkin olla yllätys Koivistolle kauppoja tehdessään.
Kuinka tyhmänä pidät Koiviston Auton johtoa? Onko se mielestäsi 5-, 10-, vai peräti 15-vuotiaan tasolla?
En millään lailla ole asiantuntija, mutta kysäisin kerran 20 vuotta sitten eräältä pienehköltä linja-autoyrittäjältä, kun hän ajoi tilausajoa oppilaitoksellemme, että miten tämä kalusto menee vaihtoon?
Hän sanoi, että ensimmäinen käyttäjä ajaa 500.000 km, sitten auto palvelee vielä Suomessa toiset 500.000 ja sitten bussi myydään Venäjälle!
Kustannukset ja yrittämiseen liittyvät yksityiskohdat ovat tänä aikana tietenkin muuttuneet, mutta noin oli n. v. 2000!- Anonyymi
Tässä lainauksia eräästä lehdestä vuodelta 2013, yhtiö jääköön sanomatta;
-Nyt tahti on toinen, koska filosofia on toinen. Autoja pidetään pitkään ja niillä ajetaan
helpostikin yli kolmen miljoonan kilometrin taipaleita.
- Nyt ajetaan lähes kaksi miljoonaa avaamatta jo varsin helposti. Ja muutamilla meidänkin autoilla lähestytään kolmea miljoonaa kilometriä,
- Anonyymi
Viime syksynä 6-tiellä tapasin Hirvibussin, jonka laukkukontissa loistivat kaikki mahdolliset perävalot päällä. Rekkarin googlatus paljasti että autoyksilö oli Puolan- ja Baltian-yksiköiden sisäänajama vuodelta 2013. Mahtoiko ulkomaillakaan tapahtua huollot aikataulussa?
- Anonyymi
Onkohan Paunulla yhtäkään noin nuorta autoa pikavuoroliikenyteessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan Paunulla yhtäkään noin nuorta autoa pikavuoroliikenyteessä?
Mitä olen seurannut, Paunulla on tällä kaikki ajossa olevat autot alle 5 vuotiaita. Ennen koronaakin vanhimmat olivat vain hieman yli 10 vuotiaita. Ikä ei yksin ratkaise bussin kuntoa, vaan huollolla ja korjaamolla on suuri merkitys. Tässäkin Paunu on paljon edellä verrattuna punaisiin busseihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2953677BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62455Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2722296- 682119
- 761794
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3651470MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/301278Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola1921147- 661123
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko341122