Miksi vetyautot voittaisi kaasuautot?

Anonyymi

Jos ei kaasuautotkaan lyöneet itseään läpi trafin tietojen mukaan yli kymmeneen vuoteen, niin miksi vetyautotkaan sen tekisi? Kaasuautojen myynti on vain vähentynyt kun täyssähköautojen myynti kasvanut. Kaasuautojen tankkausasemat selvästi halvempia kuin vetyasemat ja vähemmän lupaongelmia (vetyaseman räjähdysvaara)?

Voiko kaasuautoista peilata että vetyautotkaan ei tule kilpaa voittamaan täyssähköautoja vastaan? Puhutaan siis KANSALAISTEN näkökulmasta ja trafin tilastojen valoissa että mikä käyttövoima on TODISTETUSTI suosituin (valheiden sijaan).

Paljonko on muuten kaasuautojen ja vetyautojen polttoaine kustannukset per 100km tällä hetkellä SUOMESSA? Eli onko kaasuauto varsin kilpailukykyinen vetyautoon verrattuna esim. hankintahinta?

23

2127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaasuautoilijoiden facebook ryhmässä moni pääsee maantieajossa 4kg/100km. Liekö kaupunkiajo sitten 5-6kg? Ja hinta kaasulle. Noin 1,40e alueesta ja kaasun tyypistä riippuen. Jos vetyauton 100km maksaa noin 10e, niin pelkästään jo polttoaineessa kaasuauto voittaa vetyauton. Kaasuautolla voi myös ajaa bensalla (pieni tankki), joten tankkausmahdollisuuksia löytyy PALJON enemmän vetyautoihin verrattuna tulevaisuudessakin kun pitäisi lähteä ajamaan pitkää matkaa.

      ... Mutta silti... miksi kaasuautot eivät ole yleistyneet bensa ja diesel autoja enempää edes Etelä-Suomessa missä on kohtuullisesti kaasuntankkausasemia? MIKSI vetyautotkaan sitten siihen yltäisi JOS vastaava määrä olisi tankkausasemia kuin kaasuautoilla?

    • Anonyymi

      Neuvostoliitossa kokeilivat 100 megatonnin vetyautoa, mutta sehän otti ja räjähti.

    • Anonyymi

      Luulen että ihmisten vieroksuvat asenteet uutta tekniikkaa kohtaan on se suurin jarru. Voi olla että sama tulee tapahtumaan vetyautoille jos sähköautot tulevaisuudessa koetaan jo tutummaksi tavaksi autoilla.

      • Anonyymi

        Voi olla myös mukavuudenhalu ja helppous. Sähköauto on helppo ladata kotona, vetyauto pitää mennä tankkaamaan kauas.


    • Anonyymi

      Eihän vedyn olekaan tarkoitus olla tulevaisuudessa se AINOA vaihtoehto, vaan muiden päästöttömien energiamuotojen ohella yksi vaihtoehdoista.

    • Anonyymi

      Tuo on hyvä kysymys.
      Kun kerta kaasuautolla ajaminen on halvepaa kuin bensa-autolla ja biokaasulla päästöt on minimaaliset, niin miksi ihmiset ei sitten osta kaasuautoja (siis siellä, missä on tankkauspahdollisuus).

      Joku vika yhtälössä.

      • Anonyymi

        EU on valitettavasti viestinyt hyvin selvästi, ettei (bio)kaasuautot kuulu tukevaisuuden vähäpäästöisiin valintoihin. Akku- ja sähköautomafia on siis onnistunut aikeissaan.
        Biokaasuhomma on aivan liian halpaa, kenestäkään ei siinä tule edes miljonääriä saatikka miljardööriä vaan tuottajat on pienehköjä paikallisia toimijoita. Ihmiset saa tästä elannon, ei muuta.
        Meillä on vajaa kaksi vuotta sitten ostettu kaasuauto, biokaasu on ilmaista vielä jonnekin kevään korvalle, tarjous oli siis 1200 kg tai kaksi vuotta ilmaiskaasut. Tämä kun loppuu, tankataan paikallista Mustankorkea Oy: n tekemää biokaasua 1,40 €/kg, pitkän ajan keskikulutus näyttää olevan 3,2 kg/100km. Eli kyllä tankkausasemalla naurattaa,
        Vaikea on tällä hetkellä keksiä järkevämpää vaihtoehtoa autoiluun.
        Meidän ajoilla tämä peli toimii 10-15 vuotta, kaasua näyttää saavan ja asemat vaan lisääntyy.
        Aikanaan sitten ostetaan jotain muuta ja muistellaan kaihoisasti kaasuautoiluaikaa.


    • Anonyymi

      Jos vaihtoehtona olisi sähkö, kaasu ja vety 2030-luvulla liikkuisin lähinnä Etelä-Suomessa sekä sähköautojen latailu harmittaisi, niin valitsisin kaasuauton sen kokonaiskulujen, testattu jo monen vuoden ajan suomen ilmastossa ja paremman huoltoverkoston takia. Säästää rahaa ja vähemmän harmia tulevaisuudessa kaasulla ajellen.

    • Anonyymi

      Uusia kaasuautoja saa noin 25 000e, mutta malleja on turhan vähän. Käytettynä tarjontaa enemmän.

    • Anonyymi

      uomessa on noin 14 000 kaasuautoa ja noin 60 kaasutankkausasemaa. Infra on jo melko hyvä yli 10 vuoden jälkeen. Silti suosio on vähäistä vaikka kaasuautolla voi ajaa myös bensiinillä (pieni tankki), mutta vetyauto on sitten aina vain vedyn varassa.

      Miksi vedyn kanssa kaikki olisi toisin kun auton hankintahinta ihan törkeen iso kaasuautoon verrattuna ja myös polttoainekulut vetyautolla korkeammat? Ei ole ulkomaillakaan lähtenyt nousuun vetyautoilu, niin miksi sitten suomessakaan kun ei edes kaasuautoilu lähde aidosti nousuun?

    • Anonyymi

      Vetyfanaattisuus saa mielen humaltumaan ja tosiasioiden kieltäminen astuu kehiin. Kaasuautojakin vierastetaan autokaupoissa, joten miksi ei näin kävisi myös vetyautoille?

    • Anonyymi

      Kaasuautot johtavat edelleen ylivoimaisesti monessa maassa tilastoja vetyautoihin verrattuna.

    • Anonyymi

      Yllättävää ettei autotehtaita kaasuautot kiinnosta. Kovin vähän on malleja uusina tarjolla.

    • Anonyymi

      Jos kaasuautoille olisi aidosti kysyntää, niin moni autotehdas kyllä niitä valmistaisi, koska ne menisivät kaupaksi. Vähäinen kysyntä ei innosta investoimaan kaasuautoihin.

    • Anonyymi

      Onko suurin syy kaasuautojen alasajoon autotehtailla ettei meinaa päästörajoituksista uusista päästörajoista selvitä järkevällä tekniikalla eli kohtuullisin kustannuksin?

    • Anonyymi

      Toisesta ketjusta kommentti:

      "Kysytään toisinpäin. Miksi kaasuautot eivät menneet kaupaksi vaikka maksaa kohtuullisesti esim. 30 000e, halvempi per 100km kustannus kaasulla kuin bensa/diesel/etanoli ja tankkausverkostoa on (jopa Suomessa noin 70 asemaa) plus pystyy myös ajamaan polttoaineella 9L turvin eikä ole täysin kaasusta riippuvainen?

      Ladattiinko kaasuautoihin ihan samanlaisia suuria tulevaisuuden näkymiä aikoinaan kuten nyt vetyautoihin, mutta kansa ei niitä vain suostunut lopulta ostamaan, koska yksinkertaisesti vierasti niitä? Eikös silloinkin oltu todella varmoja että kaasuautot lähtee nousuun 2010 vuoden nurkilla, mutta toisin kävi.... eikä kansa suostunut niitä ostamaan eikä autoteollisuus myöskään niitä merkittävästi enään valmistamaan.

      Ja nyt sitten koitetaan monessa maassa saada kaupaksi (lähivuosina) kallista vetyautoa (Hyundai Nexo maksaa nyt 80 000e Suomessa), saada ihmiset suostuteltu todennäköisesti kalliimman vetyenergian pariin per 100km kuin bensa/diesel/etanoli ja vielä puhuttua ympäri vähäisten vetytankkausasemien käyttäjiksi kun joutuu miettimään mihin kaikkialle sitä vetyautolla pystyy ajamaan. Ja sitten vielä kärsitään myös melko alkutekijöissä olevasta vetyautojen korjaamoiden puutteesta, jolloin perushuoltoihinkin moni joutuu ajamaan kauempaa vetyautoillaan.

      Faktaa on että niitä "tulevaisuuden halpoja vetyautoja" ei ole vielä valmistettu eikä myyty (vertaa kohtuu hintainen 30 000e kaasuauto), "tulevaisuuden halpaa vetyä" jota ei vielä vetytankkausaseman pumpulla ole ja "tulevaisuuden vedyn teknistä läpimurtoa" ei ole vielä tapahtunut. On vain oletuksia joidenkin ihmisten toimesta.... tulevaisuudesta. Suuria TOIVEITA että niin tapahtuu."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18148314/ranskaan-rakennetaan-euroopan-suurin-vetykennotehdas

    • Anonyymi

      Vetypommi. Ydfinpoksaus.

      mutta vetyhän ei poksahtaessaan saastuta tekee vain vettä, eri awia sitten paljonko se vedyn tuottaminen saastuttaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kaasuautojen, metaani. Hiilidioksidipäästöt näyttävät olevan liian korkeita.

      Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt vuosittain WLTP-arvoina (g/km)

      120,9 kun se keskimäärin oli 68,8.

      Sähköauto 0 ja ladattavat hybridit 23,4.

      • Anonyymi

        https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot


    • Anonyymi

      Ei se kaasuautojen noin 70 kaasutankkausasemaa takaa sitä että kaasusta käyttövoimana tulisi suosittu. Tästä on siis jo yli 10 vuoden todiste ettei ole lähteneet kaasuautot yleistymään selvästi vaan ovat jopa vähenemään päin hiljakseen tilastojen perusteella. Vetyfanaatikot väittävät sitkeästi silti että kunhan vetytankkausasemia vain on Suomessa (vähintään 70?), niin kyllä ne vetyautot yleistyy... noin 80 000e hinnasta huolimatta. Muutamassa maassa on kohtuullinen vetytankkausverkosto jo olemassa, mutta silti niissäkin maissa vetyautokanta pyöreästi 0,0% yli 20 vuoden yrittämisen jälkeen.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      111
      5099
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      433
      1619
    3. Missä mustasusi on?

      Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      195
      1165
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1133
    5. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      19
      1084
    6. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1020
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      941
    8. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      931
    9. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      886
    10. Onko se niin

      Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      836
    Aihe