EU vauhdittaa vetyautojen tuloa

Anonyymi

35

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Neste tuntuu tippuneen ihan täysin kehityksen kelkasta. Nesteen lobbarien kirjoittamia höpöhöjuttuja on Tekniikan Maailmassakin julkaistu. Synteettiset polttoaineet, mitä Nesteen kilpailijat puuhaa, sivuutettu täysin....


    • Anonyymi

      Ja kun se vetyinfra on pystyssä, niin sitten pitäisi keksiä että miten ihmeessä saadaan ihmiset kannatamaan kalliimpaa vetyautoilua ja myös ostamaan niitä?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17248353/nain-vetyautot-valloittavat-maailman-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17057250/laske-tasta-vetyautoilusi-hinta-kerro-tulos-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17250653/uskallatko-suositella-vetyautoa-ystavallesi-

    • Anonyymi

      Infra juu, vaan kun ei ole sitä vetyä, mutta mitäpä faktoista.

      • Anonyymi

        Vihreä vedyn tuotantolaitoksia tulossa: Lahteen, Harjavaltaan, Porvooseen, Keravalle, Ouluun, Vantaalle, Kuopioon, Vaasaan, Poriin, Uuteenkaupunkiin, Raisioon jne.jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreä vedyn tuotantolaitoksia tulossa: Lahteen, Harjavaltaan, Porvooseen, Keravalle, Ouluun, Vantaalle, Kuopioon, Vaasaan, Poriin, Uuteenkaupunkiin, Raisioon jne.jne...

        Niin ja se vihreä vety sitten muutetaan metaanksi, jota myydään raskaan liikenteen polttoaineeksi käytetään voimalaitoksissa talvikauden kulutushuippujen aikana.

        Tämä setti, siis vedyntuotanto metanointilaitos nykyisen voimalatoksen kylkeen on suunnitteilla Lahteen, Vantaalle ja Keravalle. Lahdessa viimeksi on metaanin tuotantoa testattu käytännössä.

        Metaanin tuottamiseen tarvittava CO2 kaapataan voimalan piipusta. Prosessin hukkalämpö tuutataan kaukolämpöverkkoon.

        https://yle.fi/uutiset/3-12265099


    • Anonyymi

      EU on linjannut että vety maksaa vetytankkausasemilla alle 1.80€/kg vuoteen 2030 mennessä.
      Vetyauton bedynkulutus on 0.8-1.2 kg/100 km.

      Tosin pienemmälläkin kulutuksella voi päästä.
      Toyota Mirailla on ajettu yhdellä 5 kg vetytankillisella 1360 km.

      • Anonyymi

        Tuo on kyllä niin totta 👍


      • Anonyymi

        Saahan sitä linjailla

        Elektrolyysi kuluttaa 55 kWh/kg ja nestetys reilun 13 kWh/kg. Yhteensä 68 €/kg. Tuulisähkön tuotantokustannus nyt noin 5 c/kWh, joten pelkkä energiakulu 3,40 €/kg. Tämän päälle elektrolyysi- ja nesteytyslaitteiston rakentaminen ja ylläpito, varastointi, jakelu ja verot. Kuluttajahinta Saksassa 9,50 €/kg.

        Asiantuntija-arvioissa odotetaan hinnan painuvan n. 6 euroon/kg 2030 mennessä. Tosin moinen edellyttää, että sähkö on käytännössä ilmaista. Pitäisi siis rakentaa valtavat määrät uusiutuvaa sähköntuotantokapasiteettia, jotta tulisi ajoittaista ylituotantoa ja sen myötä "alennusmyyntejä". Kuten arvata saattaa, tässä arviossa on toiveajattelu isossa roolissa.

        Mirailla on ajettu kolmella tankillisella 800 km ja loppumatka hinausautokyydillä

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Biokaasu maksaa nyt noin 1,60 €/kg ja sitä kuluu noin 4 kg/100, 30 % vetyä halvempi polttoaine ja 60 % halvempi auto.


    • Anonyymi

      Vedyn hinnan linjaus ei auta jos se vety pitää nimenomaan tuottaa vihreällä sähköllä jota ei käytännössä ole ylimääräistä. Vihreän sähköinfran pystyttäminen esim. tuulivoimaa on kallista, jolloin vedyn tuotantokustannukset tulee olemaan pitkään kallista. Vetyä tehdään nyt lähinnä maakaasusta josta sivutuotteena tulee kuitenkin co2 päästöjä joka on ongelmallista. Vihreä vety on huomattavasti kalliimpaa elektrolyysillä, joten sen takia sitä vetyä tuotetaan 99% maakaasusta, josta pyritään pääsemään eroon.

      Kaliforniassa on jo noin 18 vuotta ajettu vetyautoilua ja 48 vetytankkausasemaa. Silti tänä päivänä facebookin mukaan hintoja vilahtelee 12-15e/kilolta eli vedyn hintaa ei ole saatu pitkänkään ajan kuluessa aidosti laskettua. Saksassa se on 9,5e/kilo. On aivan eri asia puhua vetytehtaan tuottaja hinnasta kuin kuluttajan pumppuhinnasta. Vedyn siirtokustannukset tehtaalta asemalle ja vetyaseman ylläpito myös maksaa, joten ei kovin helposti pääse laskemaan. Vedyn tuottaminen lisää tulevaisuudessa sähkökriisejä ja nostaa myös vedyn hintaa kun sähkön kysynnän takia sähkö kallistuu.

      Uskon vasta sitten kun näen että vedyn hintaa saadaan edes 4e/kilo painettua kuluttajalle, jotta se olisi aidosti kilpailukykyinen sähköautoja vastaan. Tosin jos sitä vedyn jakelua EU aikoo tukea VERORAHOILLA, niin se saadaan halutessa vaikka painettua yhteen euroon mutta eihän siinä ole järkeä kun tulee turhan kallis lasku jos ajatuksena on kuitenkin saada Eurooppaan miljoonia vetyautoja liikenteeseen.

      Onhan Teslallakin ajettu 975km yhden latauksen ennätysmatka, mutta mitä kuluttaja tekee näillä "erikoiskokeilla" kun se oikean elämän arkiautoilun kustannukset kiinnostaa. Facebookissa moni myös valittelee Mirain osalta että pääseen oikeassa elämässä noin 500km.

      https://electrek-co.translate.goog/2018/05/27/tesla-model-3-range-new-hypermiling-record/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17152427/toyota-mirai-todellinen-kantama-tankilliselle-alle-500km-mittariston-mukaan-

      • Anonyymi

        Ite olen nyt vuoden aikana pärjännyt paria 2x60km reissua lukuun ottamatta plugarin 60km rangella kaiken ajon. Sähköautona tai vetyautona minulle riittäisi varsin hyvin 300km range.
        En oikein näe mitään järkeä ajaa joka viikonloppu lappiin jäähallia perässä vetäen. Ei se ole älämisen arvoista ajan käyttöä-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite olen nyt vuoden aikana pärjännyt paria 2x60km reissua lukuun ottamatta plugarin 60km rangella kaiken ajon. Sähköautona tai vetyautona minulle riittäisi varsin hyvin 300km range.
        En oikein näe mitään järkeä ajaa joka viikonloppu lappiin jäähallia perässä vetäen. Ei se ole älämisen arvoista ajan käyttöä-

        Riittääkö 300 km range, jos polttoaine pitää käydä tankkaamassa 100 km päässä?

        Riittääkö aika, jos tankkausasemalle pitää jonottaa pari tuntia?


    • Anonyymi

      Vetyasia etenee huikeaa vauhtia 👍

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Todella huikeaa

      • Anonyymi

        Otan osaa jos olet liikuntakyvytön eikä sinulla ole kontatkeja muihin ihmisiin ja ainoa huvisi on täällä heitellä " uistinta", jos joku tarttuisi heittoosi samasta ruovikon reunasta. On julmaa että nykyisin on niin monta kaltaistasi, jotka tarvitsisivat yhteiskunnan apua, mutta vielä pahemmaksi tämä menee seuraavien vaalien jälkeen kun Kokoomus pääsee heiluttamaan tahtipuikkoa.


    • Anonyymi

      Vetyauto on järkevin ratkaisu uudistaa autokantaa

    • Anonyymi

      Tosi hyvä juttu

    • Anonyymi

      Upea homma tosiaan

    • Anonyymi

      Upea homma tosiaan on se

    • Anonyymi

      Mainiota todellakin

    • Anonyymi

      Akkusähköauto on vain välivaihe

      • Anonyymi

        Vetypommiauto on jo menneisyyden ratkaisu, muinaisteknologiaa, joka olisi aikaa sitten kuollut pois (on kuollut Suomessa, tankkausasemia OLI 2, ei ole enää) ilman jatkuvaa tukirahan pumppaamista.


    • Anonyymi

      Hieno juttu tosiaan että vetyauto on paras

    • Anonyymi

      kerran ajat niin että latauskaapeleja kaipaa?

      • Anonyymi

        Vetetypommiauton kanssa tarvii lähinnä hinausköyttä

        "You can’t have a job and own this car. Finding fuel for it becomes your job."
        https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

        Teknavin testissä 1000 km ajomatkaan olisi tarvittu 3 tankkausta. Kahdella tankkauksella päästiin pihistelytyylillä (moottoritielläkin 80 km/h) 800 km. Sitten tuli eteen vetyautoilun arki - tankkausasema ei toiminut. Loppumatka peräkärryssä.

        Näin vetyautoilu toimii 18 vuoden kokemuksella USA:ssakin. Mirain ostajille tulee kaupan päälle ilmainen hinauspalvelu. Joka tulee tarpeeseen.


    • Anonyymi

      top1

    • Anonyymi

      Mainiota

    • Anonyymi

      Niin ne tulevat

    • Anonyymi

      Milloin keksitään energiatehokas vedyn tuottotapa missä EI käytetä fossiilisia raaka-aineita?

      Meneekö massavalmistuksen aloittamiseen 5, 10, 20 vai 40 vuotta?

      Paljonko uskalla lyödä vetoa asiasta?

      • Anonyymi

        Kun fossiilisista halutaan eroon, niin moni asia korvataan sähköllä. Taloissa maalämpö/ilmalämpöpumppu lämmitys, sähköautot, erilaiset sähköllä toimivat laitteet esim. akkukäyttöinen moottorisaha jne. joten sähkön kysyntä nousee lähivuosina paljon. Vihreän sähköntuotannon lisääminen esim. tuulimyllyt on hidasta ja kallista suhteessa kysyntään. Aidosti vetyfanaatikkojen YLIMÄÄRÄISTÄ vihreää sähköä ei käytännössä ole olemassa moneen moneen vuoteen (kuin vain yksittäisinä päivinä vuodessa) vedyn tuotantoon kun kaikesta sähköstä tulee kysyntää ympäri Eurooppaa, joten se vedyn tuottaminen on melkoista viherpesua.

        Joten VIHREÄN vedyn massavalmistukseen menee sitten todennäköisesti 20 vuotta, koska sillä aikaa monessa maassa joudutaan pakon edessä pitämään myös kivihiilivoimaloita pystyssä Ukrainan sodan takia.


    • Anonyymi

      mieluimmin oma vety kuin venäjän öljy

      • Anonyymi

        Joo, Sergei, aivan niin.

        Paitsi, että suomalaiset ovat älynneet jo, että vety on prikulleen sama kuin venäläinen maakaasu. Siitä sinäkin kopeekkasi tienaat.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2442
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      301
      2014
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      22
      1826
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1605
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      24
      1445
    6. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1338
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1329
    8. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1285
    9. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      37
      1181
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1046
    Aihe