Sunnuntai, pedon merkki!

totta tosiaan

Paavinvalta on Ilmestyskirjan ennustuksen peto. Pedon merkki on paavinvallan merkki. Mutta mikä tuo merkki on? Katolinen kirkko antaa itse vastauksen. Kun Luther alkoi uskonpuhdistuksen, oli hänen voimansa siinä, että hän vetosi Jumalan sanan arvovaltaan. Lutherkin taisteli perinnäissääntöjä ja ihmisoppeja vastaan Jumalan sanalla. Mutta katolinen kirkko keksi pian taistelurintamssa heikon kohdan, ja se oli lepopäivä. Katolisen kirkon jumaluusoppineet sanoivat protestanteille: "Te sanotte pitävänne kiinni vain Raamatusta. miksi sitten vietätte sunnuntaita lepopäivänä, jota Raamattu ei käske pyhittää, vaan joka päinvastoin on meidän valtamme merkki"

Raamatun ennustuksen mukaan tulee viimeinen taistelu käytäväksi lepopäiväkäskystä. Katolisen kirkon vallan uusiutumisen ja maailmanvaltiuden yhteydessä tullaan korostamaan erityisesti lepopäivän arvovaltaa. Kaikki joutuvat ratkaisun eteen: Kumartaako Luojaa vai paavia? Seuratako Jumalan sanaa vai perinteitä? Kumman arvovalta on ratkaiseva: Jumalan vai ihmisen?

Pedon merkki ei ole jokin käteen tai otsaan astettava näkyväinen merkki, vaan väärä Jumalan käskyn vastainen perinne, jonka otsaan ottaminen merkitsee ajatuksissaan sen hyväksymistä ja käteensä ottaminen toimimista sen mukaan.

28

1833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • . Voisiko saada tietää tarkasti, mistä lähteestä edellinen lainaus on peräisin.

      • annu42

        Ensimmäinen lähde:

        Katolilainen James Gibbons sanoo: "Voitte lukea Raamatun ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Ilmestyskirjaan saakka, ja te ette sieltä löydä ainoatakaan riviä sunnuntain pitämisen tueksi. Raamattu vaatii lauantain uskonnollista noudattamista, päivän, jote me (katolilaiset) emme milloinkaan pyhitä." The Faith of Our Fathers, s.111.

        Toinen lähde: Peter Geiermann: Convert´s Catechism Of Chatolic Doctrine, s. 50

        "Kysymys: Mikä päivä on sapatti? vastaus: Sapatti on launatai.

        K: Miksi me vietämme lepopäivänä sunnuntaita lauantain sijasta?
        V: Me vietämme sunnuntaita lauantain sijasta, koska katolinen kirkko on muuttanut juhlallisuudet lauantailta sunnuntaille.

        Kolmas lähde katolinen lehti:
        The Chatholic Record, 1.9.1923:
        "Sunnuntai on meidän arvovaltamme merkki.---Kirkko on Raamatun yläpuolella, ja tämä sapatin vieton muuttaminen on tästä tosiasiasta todisteena."

        Neljäs lähde on kysymys protestanteille:
        Library of Christian Doctrine; Burn and Oates, s.3-4, London:

        "Sanot minulle, että lauantai on juutalainen sapatti, mutta että kristillinen sapatti on muutettu sunnuntaiksi. Muutettu! Kenen toimesta? Kenellä on valtaa muuttaa kaikkivaltiaan Jumalan selvästi ilmaisemaa käskyä? Kun Jumala on puhunut: "Sinun on pidettävä pyhänä seitsemäs päivä", kuka uskaltaa sanoa, ei sinä voit tehdä kaikenlaista maallista työtä seitsemäntenä päivänä, mutta sinun on pidettävä pyhänä sen sijaan ensimmäinen päivä? Tämä on mitä tärkein kysymys, enkä tiedä, miten voit siihen vastata. Sinä olet protestantti ja väität noudattavasi Raamattua ja vain Raamattua. Ja kuitenkin niin tärkeässä asiassa kuin pyhäpäivän vietossa sinä toimit vastoin Raamatun selvää sanaa ja asetat toisen päivän sen tilalle, minkä Herra on käskenyt. Käsky pyhittää seitsemäs päivä on yksi kymmenestä käskystä. Sinä uskot, että ne yhdeksän muuta käskyä ovat yhä voimassa. Kuka antoi sinulle oikeuden tallata sapattikäskyä? Jos olet johdonmukainen periaatteillesi, jos todella seuraat Raamattua, sinun pitäisi pystyä esittämään Uudesta testamentista jokin kohta, missä tämä käsky on selvästi muutettu."

        Tämä kysymys on esitetty toistuvasti protestanteille, mutta he ovat oudon vaiteliaita vastauksen puutteessaan.

        Lähteitä on monia, ja myöskin 1000 dollaria sunnuntain pyhyyden vahvistamisesta Raamatun avulla odottaa korkoineen yhä saajaansa vuodesta 1905. Nyt en muista tarkasti kuka hän oli, joka sen lupasi, ehkä joku katolilainen isä Enrich. No, tästä en ole niin varmakaan, koska se on vain traktaatti, jonka olen lukenut, mutta silti mielenkiintoinen tieto.

        Lähes kaikki kirkkokunnat myöntävät, ettei sunnuntain pyhittämiselle löydy Raamatusta perusteita, mutta silti pitävät sitä pyhänä päivänään. Jumalan sapatti on melkein kokonaan hylätty!


      • kertoo

        Ainakin lainaamassani tekstissä mainitaan kysymykseesi vastaus.

        Alueen uusien sääntöjen mukaan kaikenlainen kirjallisuuden suora lainaaminen on kiellettyä. (Koskeeko myös Raamattua?) Rohkenen lainata kuitenkin tähän asiaa selventävän katkelman eräästä kirjoituksesta:

        Lainaus alkaa:

        Eräs mies sai kerran käteensä Peter Geiermannin kirjoittaman katolisen katekismuksen Convert’s Catechism of Catholic Doctrine ja luki siitä sivulta 50 seuraavaa:

        »K. Mikä päivä on sapatti?
        V. Sapatti on lauantai.

        K. Miksi me vietämme lepopäivänä sunnuntaita lauantain sijasta?
        V. Me vietämme sunnuntaita lauantain sijasta, koska katolinen kirkko on muuttanut juhlallisuudet lauantailta sunnuntaille.»

        Mies oli mykistynyt ja oletti, että tässä oli jokin virhe. Niinpä hän kirjoitti kirjeen silloiselle kuuluisalle Baltimoren kardinaalille James Gibbonsille ja kysyi, oliko katolinen kirkko todella muuttanut jumalan-palveluspäivän lauantailta sunnuntaille. Kardinaali vastasi: »Tietysti, katolinen kirkko väittää, että tuo muutos tapahtui sen toimesta. Ja tämä muutos on merkki kirkon vallasta ja auktoriteetista uskonnollisissa asioissa.»

        Huomaa myös seuraavat sanat syyskuun 1. päivänä 1923 ilmestyneestä lehdestä The Catholic Record: »Sunnuntai on meidän arvovaltamme merkki. -- Kirkko on Raamatun yläpuolella, ja tämä sapatin vieton muuttaminen on tästä tosiasiasta todisteena.»

        Lue vielä seuraava kohta katolisesta katekismuksesta (A Doctrinal Catechism by Stephen Keenan):

        »K. Voitko millään muulla tavoin todistaa, että kirkolla on valta asettaa juhlapäiviä koskevia sääntöjä?
        V. Ellei sillä olisi sellaista valtaa, se ei olisi voinut tehdä sitä, missä kaikki uskovaiset ovat sen kanssa samaa mieltä: se ei olisi voinut asettaa lauantain, viikon seitsemännen päivän, vieton tilalle sunnuntain, viikon ensimmäisen päivän, viettämistä, jolle muutokselle ei ole olemassa mitään raamatullista perustaa.»

        Paavikunta väittää, että se muutti lepopäivän lauantailta sunnuntaille ja että sunnuntai tai sunnuntain vietto on sen arvovallan merkki. Jumalan vallan merkki on sapatti ja sapatin pitäminen, ja pedon vallan merkki on sunnuntai ja sunnuntain pyhittäminen.



        Seuraavassa on kuuluisa kysymys, jonka paavikunnan edustajat ovat toistuvasti esittäneet protestanteille. Protestantit ovat pysyneet oudon vaiteliaina.

        »Sanot minulle, että lauantai oli juutalainen sapatti, mutta että kristillinen sapatti on muutettu sunnuntaiksi. Muutettu! Kenen toimesta? Kenellä on valta muuttaa kaikkivaltiaan Jumalan selvästi ilmaisemaa käskyä? Kun Jumala on puhunut ja sanonut: »Sinun on pidettävä pyhänä seitsemäs päivä», kuka uskaltaa sanoa: ei, sinä voit tehdä kaikenlaista maallista työtä seitsemäntenä päivänä, mutta sinun on pidettävä pyhänä sen sijaan ensimmäinen päivä? Tämä on mitä tärkein kysymys, enkä tiedä miten voit siihen vastata. Sinä olet protestantti ja väität noudattavasi Raamattua ja vain Raamattua. Ja kuitenkin niin tärkeässä asiassa kuin pyhäpäivän vietossa sinä toimit vastoin Raamatun selvää sanaa ja asetat toisen päivän sen tilalle, minkä Herra on käskenyt. Käsky pyhittää seitsemäs päivä on yksi kymmenestä käskystä. Sinä uskot, että ne yhdeksän muuta käskyä ovat yhä voimassa. Kuka antoi sinulle oikeuden tallata sapattikäskyä? Jos olet johdonmukainen periaatteillesi, jos todella seuraat Raamattua ja vain Raamattua, sinun pitäisi pystyä esittämään Uudesta testamentista jokin kohta, missä tämä käsky on selvästi muutettu.» Library of Christian Doctrine; Burns and Oates, s. 3-4, London.

        Kuten aikaisemmin olemme todenneet, lähes kaikki kirkkokunnat myöntävät virallisissa lausunnoissaan, että sunnuntain pyhyydelle ei ole raamatullista perustaa. Protestanttisuus on Jumalan tuomioistuimen edessä syyllinen Raamatun sapatin syrjäyttämiseen! Jumala itse antoi sapatin merkiksi luomisvoimastaan samoin kuin voimastaan pyhittää ja pelastaa, 2 Moos. 31: 17; Hes. 20: 12. Uskaltaako kukaan tallata tätä pyhää merkkiä, joka edustaa suurta taivaan Jumalaa ja kaikkea hänen valtaansa?

        Lainaus päättyy.


        Lainaan vielä eräiden kirkkokuntien edustajien lausuntoja lepopäivästä.


        Lainaus alkaa:

        BAPTISTI
        »On olemassa käsky, joka käskee pitämään pyhänä sapatin päivän, mutta sapatti ei ole sunnuntai. - - Voidaan ehkä voitonriemuisina sanoa, että sapatti on siirretty viikon seitsemänneltä päivältä viikon ensimmäiselle päivälle. -- Mistä voidaan ilmoitus tuollaisesta teosta löytää? Ei Uudesta testamentista, ehdottomasti ei. Ei siellä ole yhtään todistusta sapattiasetuksen muuttamisesta seitsemänneltä ensimmäiselle päivälle.» - Tri Edward T. Hiscox, baptistien käsikirjan The Baptist Manual tekijä.

        EPISKOPAALI
        »Onko Uudessa testamentissa ainuttakaan käskyä, jolla viikoittainen lepopäivä muutettaisiin lauantailta sunnuntaille? Ei ole.» - Manual of Christian Doctrine, s. 1 27.

        KATOLILAINEN
        »Voitte lukea Raamatun ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Ilmestyskirjaan saakka ja te ette sieltä löydä ainoatakaan riviä sunnuntain pitämisen tueksi. Raamattu vaatii lauantain uskonnollista noudattamista, päivän, jota me (katolilaiset) emme milloinkaan pyhitä.» - Kardinaali James Gibbons, The Faith of Our Fathers, s. 111.

        KONGREGATIONALISTI
        »Yleinen käsitys, jonka mukaan Kristus ja hänen apostolinsa olisivat arvovallallaan asettaneet ensimmäisen päivän seitsemännen päivän sijaan, on ehdottomasti vailla mitään Uuden testamentin perustetta.» -Tri Lyman Abbot, Christian Union, 19. 1. 1882.

        LUTERILAINEN
        »Jotkut väittävät, että sunnuntain pyhittäminen ei tapahdu suoranaisesti jumalallisen oikeuden perusteella, vaan eräänlaisen näennäisen jumalallisen oikeuden perusteella, kuvaten tarkoin, kuinka paljon pyhäpäivinä saa tehdä työtä. Mitä ovat moiset väitteet muuta kuin omantunnon pauloja? Vaikkakin he yrittävät lieventää perinnäissääntöjä, he eivät koskaan saavuta tarpeellista kohtuutta, niin kauan kuin käsitys niiden välttämättömyydestä säilyy.» - Augsburgin tunnustus, 28. artikla »Kirkollisesta vallasta»; Suomalaisen Teologisen Kirjallisuusseuran 1980 julkaisema suomennos.

        METODISTI
        »Sapatti merkitsee heprean kielessä lepoa ja on viikon seitsemäs päivä. - - Täytyy tunnustaa, että Uudessa testamentissa ei ole mitään viikon ensimmäisen päivän pyhittämistä koskevaa säädöstä.» - Buck, Theological Dictionary, s. 403.

        VAPAAKIRKOLLINEN
        »1) Raamatun sapattikäsky koskee lauantaita. 2) Kristus ja apostolit pitivät lauantain sapattinaan. 3) Uudessa testamentissa ei löydy käskyä sunnuntain pyhittämisestä sapattina.» - P. Waldenström Uuden testamentin selitysteoksessaan.

        Huomaa: Raamatun mukaan sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä:
        »Almanakkamme on vuoteen 1972 asti noudattanut kristillistä järjestystä alkaen viikon sunnuntaista. Vuodesta 1973 lähtien on almanakan viikot aloitettu maanantaista. Tämä menettely poikkeaa paitsi kristillisestä myös Raamatun luomiskertomukseen perustuvasta jumalakeskeisestä järjestyksestä, josta juutalaiset ovat aina pitäneet kiinni ja jota kristillisistä yhteisöistä seuraavat seitsemännen päivän adventistit. Muutos pohjautui Kansainvälisen standardisoimisjärjestön suositukseen, jota ei kuitenkaan läheskään kaikissa maissa ole noudatettu. Perusteluna oli lähinnä työviikon alkaminen maanantaista. Ihmiskeskeinen ajattelutapa syrjäytti Kristus- ja jumalakeskeisen.» - Pentti Lempiäinen, Pyhät ajat, s. 14.
        »Raamatun luomiskertomukseen perustuvassa järjestelmässä - - viikon viimeinen päivä eli sapatti ei ole koskaan ollut sunnuntai vaan aina meidän lauantaitamme vastaava.» - Pentti Lempiäinen Kotimaa-leh-dessä 1971.

        Lainaus päättyy.


      • vastaustani
        annu42 kirjoitti:

        Ensimmäinen lähde:

        Katolilainen James Gibbons sanoo: "Voitte lukea Raamatun ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Ilmestyskirjaan saakka, ja te ette sieltä löydä ainoatakaan riviä sunnuntain pitämisen tueksi. Raamattu vaatii lauantain uskonnollista noudattamista, päivän, jote me (katolilaiset) emme milloinkaan pyhitä." The Faith of Our Fathers, s.111.

        Toinen lähde: Peter Geiermann: Convert´s Catechism Of Chatolic Doctrine, s. 50

        "Kysymys: Mikä päivä on sapatti? vastaus: Sapatti on launatai.

        K: Miksi me vietämme lepopäivänä sunnuntaita lauantain sijasta?
        V: Me vietämme sunnuntaita lauantain sijasta, koska katolinen kirkko on muuttanut juhlallisuudet lauantailta sunnuntaille.

        Kolmas lähde katolinen lehti:
        The Chatholic Record, 1.9.1923:
        "Sunnuntai on meidän arvovaltamme merkki.---Kirkko on Raamatun yläpuolella, ja tämä sapatin vieton muuttaminen on tästä tosiasiasta todisteena."

        Neljäs lähde on kysymys protestanteille:
        Library of Christian Doctrine; Burn and Oates, s.3-4, London:

        "Sanot minulle, että lauantai on juutalainen sapatti, mutta että kristillinen sapatti on muutettu sunnuntaiksi. Muutettu! Kenen toimesta? Kenellä on valtaa muuttaa kaikkivaltiaan Jumalan selvästi ilmaisemaa käskyä? Kun Jumala on puhunut: "Sinun on pidettävä pyhänä seitsemäs päivä", kuka uskaltaa sanoa, ei sinä voit tehdä kaikenlaista maallista työtä seitsemäntenä päivänä, mutta sinun on pidettävä pyhänä sen sijaan ensimmäinen päivä? Tämä on mitä tärkein kysymys, enkä tiedä, miten voit siihen vastata. Sinä olet protestantti ja väität noudattavasi Raamattua ja vain Raamattua. Ja kuitenkin niin tärkeässä asiassa kuin pyhäpäivän vietossa sinä toimit vastoin Raamatun selvää sanaa ja asetat toisen päivän sen tilalle, minkä Herra on käskenyt. Käsky pyhittää seitsemäs päivä on yksi kymmenestä käskystä. Sinä uskot, että ne yhdeksän muuta käskyä ovat yhä voimassa. Kuka antoi sinulle oikeuden tallata sapattikäskyä? Jos olet johdonmukainen periaatteillesi, jos todella seuraat Raamattua, sinun pitäisi pystyä esittämään Uudesta testamentista jokin kohta, missä tämä käsky on selvästi muutettu."

        Tämä kysymys on esitetty toistuvasti protestanteille, mutta he ovat oudon vaiteliaita vastauksen puutteessaan.

        Lähteitä on monia, ja myöskin 1000 dollaria sunnuntain pyhyyden vahvistamisesta Raamatun avulla odottaa korkoineen yhä saajaansa vuodesta 1905. Nyt en muista tarkasti kuka hän oli, joka sen lupasi, ehkä joku katolilainen isä Enrich. No, tästä en ole niin varmakaan, koska se on vain traktaatti, jonka olen lukenut, mutta silti mielenkiintoinen tieto.

        Lähes kaikki kirkkokunnat myöntävät, ettei sunnuntain pyhittämiselle löydy Raamatusta perusteita, mutta silti pitävät sitä pyhänä päivänään. Jumalan sapatti on melkein kokonaan hylätty!

        Sorry Annu42 että laitoin melkein saman vastauksen kuin sinäkin.

        Selitykseksi se, että kun rupesin vastaustani kirjoittamaan, sinun vastausta ei vielä ollut näkösällä. ;-)


      • annu42
        vastaustani kirjoitti:

        Sorry Annu42 että laitoin melkein saman vastauksen kuin sinäkin.

        Selitykseksi se, että kun rupesin vastaustani kirjoittamaan, sinun vastausta ei vielä ollut näkösällä. ;-)

        Meillä näyttää olevan sama lähdeaineisto käytössä. Pitäisi ehkä aloittaa taas syksyllä Ilmestyskirja-seminaari, koska asiat tuntuvat kiinnostavan lukijoita. Laitoit vielä lisääkin tietoa, joita minä jätin pois. Siunausta sinulle ja kirjoitellaan rohkeasti. Nyt on aika!


      • Epiktetos kiittää kysymykseensä vastanneita.


      • sanoo

        Jeesuksen sanoin ettei ole muuta Pyhää kuin Jumala itse ...miksi joku päivä pitäisi pyhittää..
        sanoohan Jeesus myös ettei ihmistä luotu sapattia varten vaan sapatti IHMISTÄ varten..

        Isä Pyhitetty olkoon SINUN NIMESI...myös näin Herra neuvoi rukoilemaan...

        sapatti on vain ja ainoastaan sitä varten jotta ihminen ja eläin saisi levätä...siunauksena ihmiselle ei kirouksena...

        tiedätte miten käy jos ei lepää milloinkaan..hassu ajatuskin..

        Pyhitetty olkoon SINUN NIMESI...
        pedon luku 666 on ihmisen luku....ihmisten järjestelmät joille annetaan joku hieno NIMI(kirkkokunnat)
        TÄMÄ NIMI REKISTERÖIDÄÄN SILLE ANNETAAN Y TUNNUS..

        ILM..IHMISEN (PEDON) NIMI JA SEN LUKU...NUMEROSARJA..Y TUNNUS

        TAAS ON IHMINEN SORTUNUT PALVELEMAAN LUOTUA ENEMPI KUIN LUOJAANSA...VALINNUT OMT PALVELUSMALLINSA JA OMAN TAPANSA PALVELLA ...EI KYSY JUMALAN TAHTOA...EI ANNA OMAA TAHTOAAN JUMALAN KÄYTTÖÖN..

        TIEDÄTTEKÖ..USKONNOLLINEN YHDISTYS..(NIITÄ ON KAIKKI JOISSA ON PALKATTU TYÖNTEKIJÄ TAI OMISTAA ESM RAKENNUKSEN)...TÄLLÄISEN YHDISTYKSEN NIMEN LAKI MÄÄRITTELEE SAMOIN KUIN ELÄVÄN IHMISEN...SILLÄ ON LAIN EDESSÄ SUUREMPI VALTA KUIN YKSITYISELLÄ IHMISELLÄ(SIINÄ NIMESSÄ VOI HARJOITTAA LIIKETOIMINTAA ..KERÄTÄ RAHAA..OMISTAA RAKENNUKSIA...YM YM VOI SIIS OSTAA JA MYYDÄ)...

        ESM RAHANKERUUTA EI YKSITYINEN IHMINEN VOI TEHDÄ...EIKÄ VOI HARJOITTAA LIIKETOIMINTAA AMMATTIMAISESTI...

        IHMINEN ON LUONUT OMAN JUMALANSA JOKA KOOSTUU IHMISISTÄ...

        LAHKOT JA ERISEURAT JA KIRKKOKUNNAT ON SE SUURI EKSYTYS EI SUINKAAN JOKU SUNNUNTAI TAI SAPATTI


      • lauseita
        kertoo kirjoitti:

        Ainakin lainaamassani tekstissä mainitaan kysymykseesi vastaus.

        Alueen uusien sääntöjen mukaan kaikenlainen kirjallisuuden suora lainaaminen on kiellettyä. (Koskeeko myös Raamattua?) Rohkenen lainata kuitenkin tähän asiaa selventävän katkelman eräästä kirjoituksesta:

        Lainaus alkaa:

        Eräs mies sai kerran käteensä Peter Geiermannin kirjoittaman katolisen katekismuksen Convert’s Catechism of Catholic Doctrine ja luki siitä sivulta 50 seuraavaa:

        »K. Mikä päivä on sapatti?
        V. Sapatti on lauantai.

        K. Miksi me vietämme lepopäivänä sunnuntaita lauantain sijasta?
        V. Me vietämme sunnuntaita lauantain sijasta, koska katolinen kirkko on muuttanut juhlallisuudet lauantailta sunnuntaille.»

        Mies oli mykistynyt ja oletti, että tässä oli jokin virhe. Niinpä hän kirjoitti kirjeen silloiselle kuuluisalle Baltimoren kardinaalille James Gibbonsille ja kysyi, oliko katolinen kirkko todella muuttanut jumalan-palveluspäivän lauantailta sunnuntaille. Kardinaali vastasi: »Tietysti, katolinen kirkko väittää, että tuo muutos tapahtui sen toimesta. Ja tämä muutos on merkki kirkon vallasta ja auktoriteetista uskonnollisissa asioissa.»

        Huomaa myös seuraavat sanat syyskuun 1. päivänä 1923 ilmestyneestä lehdestä The Catholic Record: »Sunnuntai on meidän arvovaltamme merkki. -- Kirkko on Raamatun yläpuolella, ja tämä sapatin vieton muuttaminen on tästä tosiasiasta todisteena.»

        Lue vielä seuraava kohta katolisesta katekismuksesta (A Doctrinal Catechism by Stephen Keenan):

        »K. Voitko millään muulla tavoin todistaa, että kirkolla on valta asettaa juhlapäiviä koskevia sääntöjä?
        V. Ellei sillä olisi sellaista valtaa, se ei olisi voinut tehdä sitä, missä kaikki uskovaiset ovat sen kanssa samaa mieltä: se ei olisi voinut asettaa lauantain, viikon seitsemännen päivän, vieton tilalle sunnuntain, viikon ensimmäisen päivän, viettämistä, jolle muutokselle ei ole olemassa mitään raamatullista perustaa.»

        Paavikunta väittää, että se muutti lepopäivän lauantailta sunnuntaille ja että sunnuntai tai sunnuntain vietto on sen arvovallan merkki. Jumalan vallan merkki on sapatti ja sapatin pitäminen, ja pedon vallan merkki on sunnuntai ja sunnuntain pyhittäminen.



        Seuraavassa on kuuluisa kysymys, jonka paavikunnan edustajat ovat toistuvasti esittäneet protestanteille. Protestantit ovat pysyneet oudon vaiteliaina.

        »Sanot minulle, että lauantai oli juutalainen sapatti, mutta että kristillinen sapatti on muutettu sunnuntaiksi. Muutettu! Kenen toimesta? Kenellä on valta muuttaa kaikkivaltiaan Jumalan selvästi ilmaisemaa käskyä? Kun Jumala on puhunut ja sanonut: »Sinun on pidettävä pyhänä seitsemäs päivä», kuka uskaltaa sanoa: ei, sinä voit tehdä kaikenlaista maallista työtä seitsemäntenä päivänä, mutta sinun on pidettävä pyhänä sen sijaan ensimmäinen päivä? Tämä on mitä tärkein kysymys, enkä tiedä miten voit siihen vastata. Sinä olet protestantti ja väität noudattavasi Raamattua ja vain Raamattua. Ja kuitenkin niin tärkeässä asiassa kuin pyhäpäivän vietossa sinä toimit vastoin Raamatun selvää sanaa ja asetat toisen päivän sen tilalle, minkä Herra on käskenyt. Käsky pyhittää seitsemäs päivä on yksi kymmenestä käskystä. Sinä uskot, että ne yhdeksän muuta käskyä ovat yhä voimassa. Kuka antoi sinulle oikeuden tallata sapattikäskyä? Jos olet johdonmukainen periaatteillesi, jos todella seuraat Raamattua ja vain Raamattua, sinun pitäisi pystyä esittämään Uudesta testamentista jokin kohta, missä tämä käsky on selvästi muutettu.» Library of Christian Doctrine; Burns and Oates, s. 3-4, London.

        Kuten aikaisemmin olemme todenneet, lähes kaikki kirkkokunnat myöntävät virallisissa lausunnoissaan, että sunnuntain pyhyydelle ei ole raamatullista perustaa. Protestanttisuus on Jumalan tuomioistuimen edessä syyllinen Raamatun sapatin syrjäyttämiseen! Jumala itse antoi sapatin merkiksi luomisvoimastaan samoin kuin voimastaan pyhittää ja pelastaa, 2 Moos. 31: 17; Hes. 20: 12. Uskaltaako kukaan tallata tätä pyhää merkkiä, joka edustaa suurta taivaan Jumalaa ja kaikkea hänen valtaansa?

        Lainaus päättyy.


        Lainaan vielä eräiden kirkkokuntien edustajien lausuntoja lepopäivästä.


        Lainaus alkaa:

        BAPTISTI
        »On olemassa käsky, joka käskee pitämään pyhänä sapatin päivän, mutta sapatti ei ole sunnuntai. - - Voidaan ehkä voitonriemuisina sanoa, että sapatti on siirretty viikon seitsemänneltä päivältä viikon ensimmäiselle päivälle. -- Mistä voidaan ilmoitus tuollaisesta teosta löytää? Ei Uudesta testamentista, ehdottomasti ei. Ei siellä ole yhtään todistusta sapattiasetuksen muuttamisesta seitsemänneltä ensimmäiselle päivälle.» - Tri Edward T. Hiscox, baptistien käsikirjan The Baptist Manual tekijä.

        EPISKOPAALI
        »Onko Uudessa testamentissa ainuttakaan käskyä, jolla viikoittainen lepopäivä muutettaisiin lauantailta sunnuntaille? Ei ole.» - Manual of Christian Doctrine, s. 1 27.

        KATOLILAINEN
        »Voitte lukea Raamatun ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Ilmestyskirjaan saakka ja te ette sieltä löydä ainoatakaan riviä sunnuntain pitämisen tueksi. Raamattu vaatii lauantain uskonnollista noudattamista, päivän, jota me (katolilaiset) emme milloinkaan pyhitä.» - Kardinaali James Gibbons, The Faith of Our Fathers, s. 111.

        KONGREGATIONALISTI
        »Yleinen käsitys, jonka mukaan Kristus ja hänen apostolinsa olisivat arvovallallaan asettaneet ensimmäisen päivän seitsemännen päivän sijaan, on ehdottomasti vailla mitään Uuden testamentin perustetta.» -Tri Lyman Abbot, Christian Union, 19. 1. 1882.

        LUTERILAINEN
        »Jotkut väittävät, että sunnuntain pyhittäminen ei tapahdu suoranaisesti jumalallisen oikeuden perusteella, vaan eräänlaisen näennäisen jumalallisen oikeuden perusteella, kuvaten tarkoin, kuinka paljon pyhäpäivinä saa tehdä työtä. Mitä ovat moiset väitteet muuta kuin omantunnon pauloja? Vaikkakin he yrittävät lieventää perinnäissääntöjä, he eivät koskaan saavuta tarpeellista kohtuutta, niin kauan kuin käsitys niiden välttämättömyydestä säilyy.» - Augsburgin tunnustus, 28. artikla »Kirkollisesta vallasta»; Suomalaisen Teologisen Kirjallisuusseuran 1980 julkaisema suomennos.

        METODISTI
        »Sapatti merkitsee heprean kielessä lepoa ja on viikon seitsemäs päivä. - - Täytyy tunnustaa, että Uudessa testamentissa ei ole mitään viikon ensimmäisen päivän pyhittämistä koskevaa säädöstä.» - Buck, Theological Dictionary, s. 403.

        VAPAAKIRKOLLINEN
        »1) Raamatun sapattikäsky koskee lauantaita. 2) Kristus ja apostolit pitivät lauantain sapattinaan. 3) Uudessa testamentissa ei löydy käskyä sunnuntain pyhittämisestä sapattina.» - P. Waldenström Uuden testamentin selitysteoksessaan.

        Huomaa: Raamatun mukaan sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä:
        »Almanakkamme on vuoteen 1972 asti noudattanut kristillistä järjestystä alkaen viikon sunnuntaista. Vuodesta 1973 lähtien on almanakan viikot aloitettu maanantaista. Tämä menettely poikkeaa paitsi kristillisestä myös Raamatun luomiskertomukseen perustuvasta jumalakeskeisestä järjestyksestä, josta juutalaiset ovat aina pitäneet kiinni ja jota kristillisistä yhteisöistä seuraavat seitsemännen päivän adventistit. Muutos pohjautui Kansainvälisen standardisoimisjärjestön suositukseen, jota ei kuitenkaan läheskään kaikissa maissa ole noudatettu. Perusteluna oli lähinnä työviikon alkaminen maanantaista. Ihmiskeskeinen ajattelutapa syrjäytti Kristus- ja jumalakeskeisen.» - Pentti Lempiäinen, Pyhät ajat, s. 14.
        »Raamatun luomiskertomukseen perustuvassa järjestelmässä - - viikon viimeinen päivä eli sapatti ei ole koskaan ollut sunnuntai vaan aina meidän lauantaitamme vastaava.» - Pentti Lempiäinen Kotimaa-leh-dessä 1971.

        Lainaus päättyy.

        Olipa revitty mielivaltaisia lauseita eri kirkoilta.

        Mitä tulee baptisteihin, niin tässä linkki heidän sapattikäsitykseensä
        http://bz.llano.net/baptist/baptistvsadventist.htm
        Sapatti on heillä lakina uskomattomille ajamaan uskoon ja uskovilla Jeesuksessa (ei päivänä).


    • Kavahda!

      Sinä puhut sen vanhan käärmeen sanoja! Palvot jotain vanhaa amerikkalaista naissaarnaajaa jumalattarena ja luulet olevasi oikeassa. Kun Roomasta nousee juutalainen Antikristus, hänellä totisesti on jo organisaatio valmiina toteuttamaan kristittyjen vainoja: adventistit! Saatanallinen palo silmissään adventistit tulevat verenhimossaan säälimättä teurastamaan tosiuskovaisia demoninen virnistys kasvoillaan!

      • adventisti

        Jos sinulla rakas ystävä ei muuta vastattavaa tähän ollut, sanoisin sinulle, näen Suomen Siionin läpi sen, että aseisiin ei ole tartuttu. Siviilipalvelu miehiä siellä on omantuntonsa kieltäessä tappamisen.
        Siionilla tarkoitan vielä Herran omia, niissä kaikissa kirkkokunnissa jotka Jeesuksen tunnustavat Herrakseen ja Vapahtajakseen.
        Älä pelkää.


    • Valen

      Ihminen sanoo:

      "Pedon merkki ei ole jokin käteen tai otsaan astettava näkyväinen merkki, vaan väärä Jumalan käskyn vastainen perinne, jonka otsaan ottaminen merkitsee ajatuksissaan sen hyväksymistä ja käteensä ottaminen toimimista sen mukaan."

      Jumalan Sana sanoo:

      "Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa, ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku. Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."
      (Ilmestyskijra 13:16-18, 1933738 käännös)

      Ihminen sanoo että merkkiä ei laitet käteen tai otsaan, kun taas Jumalan Sana sanoo selkeästi että se saa ihmiset OTTAMAAN MERKIN OIKEAAN KÄTEENSÄ TAI OTSAANSA. Eli luotan Jumalan Sanaan ennemmin kuin ihmisten vajavaisiin tulkintoihin. Sanan perusteella merkki on näkyvä merkki joka vaikuttaa siihen että voiko käydä kaupassa tai ei. Jos sulla ei ole merkkiä, et voi ostaa mitään---> viittaa maksuvälineisiin ---> luottokortissa mikrosiru nykyään---> ihon alle pantava mikrosiru, missä tiedot henkilöstä. Tämä todennäköisin vaihtoehto.

      Valen

      • Joonatan

        13. Ja minä näin, ja minä kuulin kotkan, joka lensi keskitaivaalla, sanovan suurella äänellä: "Voi, voi, voi maan päällä asuvaisia niiden jäljellä olevain pasunain äänten tähden, joihin kolmen enkelin vielä on määrä puhaltaa!" - Ilm. 8

        Kuten huomaat, Ilmestyskirjaa ei ole helppo ymmärtää. Ilman Henkeä täysin mahdotonta! Näytä minulle taivaalla lentävä puhuva kotka, niin minä asennan otsaasi pedon merkin.

        Ilmestyskirja koostuu kielikuvista, joiden tulkinta-avain on Raamattu kokonaisuudessaan. Oletko tutkinut mitä Pyhässä Kirjassa tarkoittaa merkki kädessä tai otsassa? Ei taida tarkoittaa mikrosirua, vai mitä?


      • Valen
        Joonatan kirjoitti:

        13. Ja minä näin, ja minä kuulin kotkan, joka lensi keskitaivaalla, sanovan suurella äänellä: "Voi, voi, voi maan päällä asuvaisia niiden jäljellä olevain pasunain äänten tähden, joihin kolmen enkelin vielä on määrä puhaltaa!" - Ilm. 8

        Kuten huomaat, Ilmestyskirjaa ei ole helppo ymmärtää. Ilman Henkeä täysin mahdotonta! Näytä minulle taivaalla lentävä puhuva kotka, niin minä asennan otsaasi pedon merkin.

        Ilmestyskirja koostuu kielikuvista, joiden tulkinta-avain on Raamattu kokonaisuudessaan. Oletko tutkinut mitä Pyhässä Kirjassa tarkoittaa merkki kädessä tai otsassa? Ei taida tarkoittaa mikrosirua, vai mitä?

        On se toisaalta kumma jos Jumala tuomitsee ihmisen helvettiin sentakia että ei pidä lepopäivää jonain tiettynä viikonpäivänä! Juutalaisilla sunnuntai oli/on viikon ensimmäinen päivä. Länsimaissa se on maanantai. Joten viikon 7. päivänä on, kuten Jumala määräsi, meilläkin sapatti. Juutalaisilla viikon ensimmäinen päivä on su kun meillä ma. Minusta saivartelua ajatella että pelastuskysymys riippuisi lepopäivän pitämisestä. Siksi en myöskään voi uskoa tähän pedon merkki tulkintaan. Minusta sapattikäsky sellaisenaan poistui Jeesuksen tultua. Hän täytti koko lain ja nyt riittää usko Kristukseen pelastumiseen. Ei tarvitse välttämättä viettää sapattiakaan. Jeesuskin sanoi että "Minun Isäni tekee yhäti työtä". Tietysti hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä jos ihmisellä olisi yksi päivä kunnolla vapaata. Mutta kuten sanottu, pedon merkin ottaminen olisi varman kadotustuomion saaminen. Jos pedon merkki olisi vääränä päivänä sapatin viettäminen, niin silloinhan siitä menettäisi pelastuksen. Tähän en voi uskoa. Siunausta!

        Valen


      • onhan se näin
        Valen kirjoitti:

        On se toisaalta kumma jos Jumala tuomitsee ihmisen helvettiin sentakia että ei pidä lepopäivää jonain tiettynä viikonpäivänä! Juutalaisilla sunnuntai oli/on viikon ensimmäinen päivä. Länsimaissa se on maanantai. Joten viikon 7. päivänä on, kuten Jumala määräsi, meilläkin sapatti. Juutalaisilla viikon ensimmäinen päivä on su kun meillä ma. Minusta saivartelua ajatella että pelastuskysymys riippuisi lepopäivän pitämisestä. Siksi en myöskään voi uskoa tähän pedon merkki tulkintaan. Minusta sapattikäsky sellaisenaan poistui Jeesuksen tultua. Hän täytti koko lain ja nyt riittää usko Kristukseen pelastumiseen. Ei tarvitse välttämättä viettää sapattiakaan. Jeesuskin sanoi että "Minun Isäni tekee yhäti työtä". Tietysti hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä jos ihmisellä olisi yksi päivä kunnolla vapaata. Mutta kuten sanottu, pedon merkin ottaminen olisi varman kadotustuomion saaminen. Jos pedon merkki olisi vääränä päivänä sapatin viettäminen, niin silloinhan siitä menettäisi pelastuksen. Tähän en voi uskoa. Siunausta!

        Valen

        Kyllä meilläkin se viikon ensimmäinen päivä on sunnuntai, ei Jumala ole sitä mihinkään muuttanut. Ja kymmenen käskyn laki sitoo kristittyjäkin viettämään sapattia. Jumalan lain rikkominen on syntiä ja se vie kadotukseen, aina.


      • L.N
        onhan se näin kirjoitti:

        Kyllä meilläkin se viikon ensimmäinen päivä on sunnuntai, ei Jumala ole sitä mihinkään muuttanut. Ja kymmenen käskyn laki sitoo kristittyjäkin viettämään sapattia. Jumalan lain rikkominen on syntiä ja se vie kadotukseen, aina.

        Selvästi sanottu, sapatin pyhittämättä jättäminen vie kadotukseen.


      • TaistoRa.
        L.N kirjoitti:

        Selvästi sanottu, sapatin pyhittämättä jättäminen vie kadotukseen.

        Juu-u!

        Noin väittää lakihenkiset sapatistit jotka pitävät itseään parempina uskovina!

        He eivät osaa rakastaa lähimmäisiään, vaan ruoskivat kaikenaikaa muita ihmisiä VT,n lainkirjaimella, "pönkittäen omaa erinomaisuuttaan" tuollaisella lakihenkisellä roimimisella.

        Katsokaa ettei se valo, joka teissä on, ole pimeyttä!


        Jumala teitä armahtakoon! Toivon sitä vilpittömästi!


      • kerropa itse
        L.N kirjoitti:

        Selvästi sanottu, sapatin pyhittämättä jättäminen vie kadotukseen.

        Todistapa Raamatulla sitten jos kerran tahallaan käskyjä jatkuvasti rikkoen voi pelastua. Näytä sellainen kohta Raamatusta että uskova saa ehdoin tahdoin tehdä syntiä tekemättä siitä parannusta, rikkoa Jumalan käskyjä, ja sitten pelastua.


      • merkitsee
        Valen kirjoitti:

        On se toisaalta kumma jos Jumala tuomitsee ihmisen helvettiin sentakia että ei pidä lepopäivää jonain tiettynä viikonpäivänä! Juutalaisilla sunnuntai oli/on viikon ensimmäinen päivä. Länsimaissa se on maanantai. Joten viikon 7. päivänä on, kuten Jumala määräsi, meilläkin sapatti. Juutalaisilla viikon ensimmäinen päivä on su kun meillä ma. Minusta saivartelua ajatella että pelastuskysymys riippuisi lepopäivän pitämisestä. Siksi en myöskään voi uskoa tähän pedon merkki tulkintaan. Minusta sapattikäsky sellaisenaan poistui Jeesuksen tultua. Hän täytti koko lain ja nyt riittää usko Kristukseen pelastumiseen. Ei tarvitse välttämättä viettää sapattiakaan. Jeesuskin sanoi että "Minun Isäni tekee yhäti työtä". Tietysti hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä jos ihmisellä olisi yksi päivä kunnolla vapaata. Mutta kuten sanottu, pedon merkin ottaminen olisi varman kadotustuomion saaminen. Jos pedon merkki olisi vääränä päivänä sapatin viettäminen, niin silloinhan siitä menettäisi pelastuksen. Tähän en voi uskoa. Siunausta!

        Valen

        Ei kai kysymys ole niinkään päivistä vaan siitä että teemmekö niin kuin Jumala sanoo! Olemmeko kuuliaisia hänelle.

        Jumala sanoo: seitsemäs päivä on sinun lepopäiväsi, lepää silloin.

        Ihminen sanoo: ei se niin nuukaa ole. Lepää milloin joudat, ja jos et jouda niin jätä lepäämättä.


      • luetun muistelua
        Valen kirjoitti:

        On se toisaalta kumma jos Jumala tuomitsee ihmisen helvettiin sentakia että ei pidä lepopäivää jonain tiettynä viikonpäivänä! Juutalaisilla sunnuntai oli/on viikon ensimmäinen päivä. Länsimaissa se on maanantai. Joten viikon 7. päivänä on, kuten Jumala määräsi, meilläkin sapatti. Juutalaisilla viikon ensimmäinen päivä on su kun meillä ma. Minusta saivartelua ajatella että pelastuskysymys riippuisi lepopäivän pitämisestä. Siksi en myöskään voi uskoa tähän pedon merkki tulkintaan. Minusta sapattikäsky sellaisenaan poistui Jeesuksen tultua. Hän täytti koko lain ja nyt riittää usko Kristukseen pelastumiseen. Ei tarvitse välttämättä viettää sapattiakaan. Jeesuskin sanoi että "Minun Isäni tekee yhäti työtä". Tietysti hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä jos ihmisellä olisi yksi päivä kunnolla vapaata. Mutta kuten sanottu, pedon merkin ottaminen olisi varman kadotustuomion saaminen. Jos pedon merkki olisi vääränä päivänä sapatin viettäminen, niin silloinhan siitä menettäisi pelastuksen. Tähän en voi uskoa. Siunausta!

        Valen

        sellaista Raamatusta luettua, että ei pidä lepopäivän viettämisestä tuomita, päivistä... Niin silloin ei siis ole se mikään merkki uskovaisuudesta!


      • kyseessä
        luetun muistelua kirjoitti:

        sellaista Raamatusta luettua, että ei pidä lepopäivän viettämisestä tuomita, päivistä... Niin silloin ei siis ole se mikään merkki uskovaisuudesta!

        Tarkoitatkohan Kol.2:16 eteenpäin?
        Siinä mainitut sapatit eivät ole viikkosapatteja, vaan muita lepopäiviä - vapaapäiviä jolloin ei tehdä työtä. Sapatti = lepo.


      • kyseessä kirjoitti:

        Tarkoitatkohan Kol.2:16 eteenpäin?
        Siinä mainitut sapatit eivät ole viikkosapatteja, vaan muita lepopäiviä - vapaapäiviä jolloin ei tehdä työtä. Sapatti = lepo.

        Sapatti < kr. sabbaton (myös mon.)´sapatti´, ´viikko´ (hepr. sàbbat)> on kylläkin sapatti.


    • Kristillinen käsitys sunnuntaista lepo- ja jumalanpalveluspäivänä ei alun alkaenkaan perustu VT:n sapattisäädöksiin vaan käsitykseen viikon ensimmäisenä päivänä -"Herran Päivänä"- tapahtuneeseen Kristuksen ylösnousemukseen.

      Myös sunnuntain asemaan alkuseurakunnallisessa ajattelussa vaikutti se, että VT:n mukaan sunnuntai oli ollut Jumalan luomistyön alkamisen päivä, samoinkuin helluntain P.Henki oli vuodatettu sunnuntaina.

      Juutalaisista koostuva Jerusalemin alkuseurakunta tosin vietti juutalaista sapattia säädöksineen mutta pakanakristillisissä seurakunnissa tätäkään juutalaista tapaa ei omaksuttu.

      Noin vuoden 100 paikkeilta oleva, vanhin kirkkojärjestys kertoo mitä kristittyjen kokoontumiseen Herran Päivänä sisältyi. Tältä ajalta löytyy useampikin maininta siitä etteivät kristityt tuolloin enää viettäneet sapattia vaan Herran Päivää eli sunnuntaita.

      Kristillinen ajattelu ja käsitys sunnuntaista lepo- ja jumalanpalveluspäivänä ei siis alun alkaenkaan perustunut juutalaiseen lakiin ja sapattisäädöksiin vaan uskoon ristiin-naulittuun , kuolleeseen ja ylösousseeseen Kristukseen.

      • temppelissä

        Luopumus oli ennustettu jo Raamatusssa. 2.Tess.2:3-12 kertoo laittomuuden tulosta seurakuntaan, kunhan ensin Rooman keisarien valta, joka sitä pidättää, kukistuu. Laittomuus alkoi jo toisella vuosisadalla vaikuttaa seurakunnassa ja vähitellen niitä jotka halusivat olla kuuliaisia Jumalalle alettiin vainota. Jumalan temppeliin, seurakuntaan, istui valtaistuimelle tuo, joka korotti itsensä jumalaksi, paavikunta pakanallisine oppeineen. Raamattu ei kutsu sunnuntaita koskaan Herran päiväksi. Sapatti on ainoa päivä jota siksi kutsutaan.

        Kristillinen lepopäivä käsitys, kun tarkoitetaan sunnuntaita, perustuu luopumukseen ja laittomuuteen, jonka paavikunta vahvisti omalla arvovallaan.


      • Konna

        Kirjoitit muunmuassa että,pakanaseurakunnissa ei tätäkään juutalaista tapaa omksuttu,siis sapattia. Tämä lienee vain olettamus,vai löytyisikkö sille jokin tietolähdettä? Aivan oikein kun käytät sanoissa "Herran päivä"sitaatteja. Raamatussa Herran päivällä tarkoitetaan lähes poikkeuksetta Hänen tulemuksensa päivää,poikkeuksen ehkä tekee Ilm.1:10 "Minä olin hengessä Herran päivänä"jne.


      • Konna kirjoitti:

        Kirjoitit muunmuassa että,pakanaseurakunnissa ei tätäkään juutalaista tapaa omksuttu,siis sapattia. Tämä lienee vain olettamus,vai löytyisikkö sille jokin tietolähdettä? Aivan oikein kun käytät sanoissa "Herran päivä"sitaatteja. Raamatussa Herran päivällä tarkoitetaan lähes poikkeuksetta Hänen tulemuksensa päivää,poikkeuksen ehkä tekee Ilm.1:10 "Minä olin hengessä Herran päivänä"jne.

        Lempiäinen, Pentti, Pyhät ajat, Otapaino, Espoo 1983. ss.14-15.

        Iso Raamatun tietosanakirja, Osa 1, Kuopio 1972, palsta 1285.


      • annu42
        Epiktetos kirjoitti:

        Lempiäinen, Pentti, Pyhät ajat, Otapaino, Espoo 1983. ss.14-15.

        Iso Raamatun tietosanakirja, Osa 1, Kuopio 1972, palsta 1285.

        Samuele Bacchiocchi on kirjoittanut historiallisen tutkimuksen sunnuntain vieton synnystä ja sapatin syrjäytymisestä kristillisessä kirkossa. Hän teki sen Vatikaanin lähteitten perusteella, mutta kaukoviisaana ei luovuttanut Vatikaanille paino-oikeuksia. Nyt tätä kirjaa ei enää myydä roomalaiskatolisen kirkon kirjakaupoissa, ja sen painaminen olisi loppunut, jos ainaostaan heillä olisi ollut siihen oikeudet.

        Hän kirjoittaa loppulauseenaan: " Sapatin vietto tänä kosmisena aikakautena voi muodostua nykyajan ihmiselle sopivaksi ilmaukseksi kosmisesta uskosta. Tämä usko sisältää ja yhdistää luomisen, lunastuksen ja lopullisen ennalleen asettamisen. Tämä usko yhdistää menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden. Se yhdistää toisiinsa ihmisen, luonnon ja Jumalan. Se liittää yhteen tämän ja tulevan maailman. Tämä usko tunnustaa Jumalan hallinnon yli koko luomakunnan ja ihmiselämän pyhittämällä hänelle osan ajasta. Tämä usko toteuttaa uskovan todellisen päämäärän sekä ajassa että ikuisuudessa." SB: Sapatti ja sunnuntai, s. 244


      • annu42 kirjoitti:

        Samuele Bacchiocchi on kirjoittanut historiallisen tutkimuksen sunnuntain vieton synnystä ja sapatin syrjäytymisestä kristillisessä kirkossa. Hän teki sen Vatikaanin lähteitten perusteella, mutta kaukoviisaana ei luovuttanut Vatikaanille paino-oikeuksia. Nyt tätä kirjaa ei enää myydä roomalaiskatolisen kirkon kirjakaupoissa, ja sen painaminen olisi loppunut, jos ainaostaan heillä olisi ollut siihen oikeudet.

        Hän kirjoittaa loppulauseenaan: " Sapatin vietto tänä kosmisena aikakautena voi muodostua nykyajan ihmiselle sopivaksi ilmaukseksi kosmisesta uskosta. Tämä usko sisältää ja yhdistää luomisen, lunastuksen ja lopullisen ennalleen asettamisen. Tämä usko yhdistää menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden. Se yhdistää toisiinsa ihmisen, luonnon ja Jumalan. Se liittää yhteen tämän ja tulevan maailman. Tämä usko tunnustaa Jumalan hallinnon yli koko luomakunnan ja ihmiselämän pyhittämällä hänelle osan ajasta. Tämä usko toteuttaa uskovan todellisen päämäärän sekä ajassa että ikuisuudessa." SB: Sapatti ja sunnuntai, s. 244

        Tuntematta Bacchiocchin tutkimusta ei voi tietysti sanoa mitään varmaa, mutta koska Bacchiocchi on itse adventisti, voi epäillä hänen puolueettomuuttaan sapattia koskevassa tutkimuksessa.

        Vanha sanontatapa, "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat" pitää monesti paikkansa -valitettavasti myös tieteellisten tutkimusten suhteen.


      • annu42
        Epiktetos kirjoitti:

        Tuntematta Bacchiocchin tutkimusta ei voi tietysti sanoa mitään varmaa, mutta koska Bacchiocchi on itse adventisti, voi epäillä hänen puolueettomuuttaan sapattia koskevassa tutkimuksessa.

        Vanha sanontatapa, "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat" pitää monesti paikkansa -valitettavasti myös tieteellisten tutkimusten suhteen.

        Kirjan lähdeaineisto on kotoisin roomalaikatolisen kirkon historiasta, ja ne voisi sieltä tarkistaa. Voihan sitä tietenkin adventistiseksikin väittää, mutta he eivät taitaisi oikein olla samaa mieltä. Meillä adventisteilla taitaa kuitenkin olla hieman erilainen usko Jeesukseen Kristukseen heidän kanssaan, ja lisäksi meillä on sapatti eli seitsemäs päivä lepopäivänämme.

        Yhden asian voimme selittää niin, että hekin ovat tyytyväisiä, ja se on sunnuntain muutos pyhäpäiväksi. Siitä on eräs pastorimme saanut RKK:n piispalta (nykyisen edeltäjältä) erityisen kiitoksen eräässä ekumeenisessa kokoontumisessa.

        Aina tuon tutkimuksen saa luettavakseen, jos vain haluaa etsiä sen käsiinsä. Uskon sen olevan hyvin yleinen Adventtikirkoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5726
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2889
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      155
      2626
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2429
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1684
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1565
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      134
      1404
    8. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      135
      1028
    9. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      90
      1012
    10. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      933
    Aihe