Mitä kaipaat eniten kouluajoistasi?

Anonyymi-ap

Jos mietit nuoruuttasi ylästeen tai lukion aikaan, onko jotain, mitä kaipaat siitä ajasta elämääsi? Jos voisi palata nuoruuden vuosiisi, tekisitkö asioita toisin?

69

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En kaipaa niistä ajoista mitään.

• Anonyymi

Koulumaailmasta en kaipaa mitään mutta olisi mukava olla hetken nuori, hoikka ja hyväkuntoinen. Silloin kahvi piristi ja alkoholi meni päähän ja koko ihminen toimi hyvin. Nyt ei tarvi olla koulussa kiusattavana mutta eipä elämä oikein tunnukaan enää miltään.

• Anonyymi

Yksi ihana tyttö on jäänyt harmittamaan. Siittä olisi saanut ihanan vaimon.
      Se käsikosketus häpykarvoihin huokausten saattelemana, viattomasti touhuten, intensiivisyys suudellessa, ihokosketus. Urheileva naisen alku, johon tämä poika ihastui, jäi elämässä sittenkin kokonaan kokematta.

AV

• Vaan ehtisit nuohota lukuisat muut häpykarvat jne.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Vaan ehtisit nuohota lukuisat muut häpykarvat jne.

Siitä sinä voit vain unelmoida:)
        Harmi että synnyit tytöksi.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Siitä sinä voit vain unelmoida:)
        Harmi että synnyit tytöksi.

AV

En mä edes unelmoi. Muistan vaan kun kerran paasasit, että pitää elää ja kokeilla ettei jää kaduttamaan ja nyt paljastat, että jäi sitten sullakin kuitenkin. Lukuisista naisista huolimatta yksi tussu vaan sormeilu asteelle. Mööh. ☹️

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

En mä edes unelmoi. Muistan vaan kun kerran paasasit, että pitää elää ja kokeilla ettei jää kaduttamaan ja nyt paljastat, että jäi sitten sullakin kuitenkin. Lukuisista naisista huolimatta yksi tussu vaan sormeilu asteelle. Mööh. ☹️

Niin, nainenhan on parasta mitä mies voi saada, jäädessään tuolle asteelle:)

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Kai siinä on jotain samaa mitä siinä ettei alaston nainen ole seksikkäimmillään, vaan silloin kun on pienet peittävät päällä?

AV

• Anonyymi kirjoitti:

AV

Mille asteelle? Minä kuvittelin, ettet kadu tai kaipaa mitään, koska olet elänyt niin täydellistä elämää.

Sinun jutuistasi tulee mielikuva, että olet tehnyt kaiken aina oikein tai et ole jättänyt mitään tekemättä. Onko se väärä mielikuva?

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Mille asteelle? Minä kuvittelin, ettet kadu tai kaipaa mitään, koska olet elänyt niin täydellistä elämää.

Sinun jutuistasi tulee mielikuva, että olet tehnyt kaiken aina oikein tai et ole jättänyt mitään tekemättä. Onko se väärä mielikuva?

Ei se ole väärä, täydellisyyteen kuuluu myös kaihoisia ajatuksia. Pelkkää positiivista kuitenkin, sain vilunväreitä kun ajattelin koko tuota aikaa. Kokemattomana huokailevan naisenalun vieressä, molemmat vielä viattomia. Hieno tunne joka läpäisi koko kehon.
        Onko siinä jotain huonoa? Se ettei jotain saa ei tee elämästä huonoa, se voi tehdä siitä jopa parempaa.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole väärä, täydellisyyteen kuuluu myös kaihoisia ajatuksia. Pelkkää positiivista kuitenkin, sain vilunväreitä kun ajattelin koko tuota aikaa. Kokemattomana huokailevan naisenalun vieressä, molemmat vielä viattomia. Hieno tunne joka läpäisi koko kehon.
        Onko siinä jotain huonoa? Se ettei jotain saa ei tee elämästä huonoa, se voi tehdä siitä jopa parempaa.

AV

Ei kai ole huonoa. En vain aina ihan ymmärrä miten sinua pitäisi tulkita, siksi kysyn ihan suoraan kiertelemättä ja kaartelematta. Minulla on sinusta ristiriitainen käsitys.

Tulkintavaikeuisia. 😃

Miksi sitten kaipaat tuota aikaa tai tyttöä, saithan ne upeat äidit hänen sijastaan lapsillesi?

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Ei kai ole huonoa. En vain aina ihan ymmärrä miten sinua pitäisi tulkita, siksi kysyn ihan suoraan kiertelemättä ja kaartelematta. Minulla on sinusta ristiriitainen käsitys.

Tulkintavaikeuisia. 😃

Miksi sitten kaipaat tuota aikaa tai tyttöä, saithan ne upeat äidit hänen sijastaan lapsillesi?

Kyllä sain ja he ovatkin ihania naisia. Se millainen hän olisi ollut jäi toki kokematta, olisimmeko vieläkin yhdessä? Elämä ottaa ja antaa. Voihan olla että hänestä olisi tullut se ikuinen rakkaus ja meillä olisi 3 yhteistä aikuista lasta. Niin ei vain käynyt mutta arvosta häntä silti, niistä kaikista ihanista tunteista joita häneltä sain. Hän on osa elämääni nyt ja aina.
        Like never before.
        https://www.youtube.com/watch?v=P58-jQqr3cs

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Heh. Tapasin hiljattain yhden koulukaverin, jonka ”jätin” tuolla asteelle. Vieläkin tuijotti koiranpentuilmeellä. Te miehet olette ajoittain ikuisen huvituksen lähde naiselle.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sain ja he ovatkin ihania naisia. Se millainen hän olisi ollut jäi toki kokematta, olisimmeko vieläkin yhdessä? Elämä ottaa ja antaa. Voihan olla että hänestä olisi tullut se ikuinen rakkaus ja meillä olisi 3 yhteistä aikuista lasta. Niin ei vain käynyt mutta arvosta häntä silti, niistä kaikista ihanista tunteista joita häneltä sain. Hän on osa elämääni nyt ja aina.
        Like never before.
        https://www.youtube.com/watch?v=P58-jQqr3cs

AV

Okei. 😊👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh. Tapasin hiljattain yhden koulukaverin, jonka ”jätin” tuolla asteelle. Vieläkin tuijotti koiranpentuilmeellä. Te miehet olette ajoittain ikuisen huvituksen lähde naiselle.

Tunnustan, voisi olla minullakin vielä se koiranpentuilme häntä kohtaan, ja se on mielestäni vain viattoman ihanaa. Ehkä molemmilla olisi, pahinta kai olisi se kokeilu onnistuisiko koska ihmiset ja tunteet muuttuvat. Pyhää ei saa takaisin.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Tunnustan, voisi olla minullakin vielä se koiranpentuilme häntä kohtaan, ja se on mielestäni vain viattoman ihanaa. Ehkä molemmilla olisi, pahinta kai olisi se kokeilu onnistuisiko koska ihmiset ja tunteet muuttuvat. Pyhää ei saa takaisin.

AV

Mietin elämääni taaksepäin ja en löydä minkäänlaista pyhää suhdetta sieltä. Ainoa pyhä suhde menneisyydestäni on suhde exäni kanssa. Mikään muu entinen ei tunnu miltään, ei muistelemisen arvoiselta edes.

Olen varmaan jotenkin viallinen ihminen. En nimittäin kaipaa nuoruuttanikaan ollenkaan, sillä sekin oli enimmäkseen pelkkää tuskaa.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Mietin elämääni taaksepäin ja en löydä minkäänlaista pyhää suhdetta sieltä. Ainoa pyhä suhde menneisyydestäni on suhde exäni kanssa. Mikään muu entinen ei tunnu miltään, ei muistelemisen arvoiselta edes.

Olen varmaan jotenkin viallinen ihminen. En nimittäin kaipaa nuoruuttanikaan ollenkaan, sillä sekin oli enimmäkseen pelkkää tuskaa.

Vaikka joskus tuntuu että jahtaat minua tällä palstalla negatiivista genreä tuottaen vastaan aina sinulle ystävällisesti kuten aina.
        Ihminen itse on osa sitä valintaa mihin olisi ajautunut. Harkinta suhteista on ihmisellä itsellään. En ymmärrä ihmisiä jotka sättisivät entisiä puolisoitaan koska he itse ovat heidät valinneet. Mielestäni olen tehnyt hyviä valintoja, toki heitä on useita mutta olenhan ollut aktiivinen ihminen elämässä, kuin myös rakkaudessa. Ei kai kovin moni siittäisi kolmea naista raskaaksi rakastaen ja silti olisi yhä onnellinen? Jos miehellä olisi vain kapea kuva maailmasta ja elämästä vain yhtä ajatellen, millainen helvetti siitä miehen elämästä oikeasti tulisi jos olisi vain tuo ajatus päässä? Ihmiset muuttuvat, niin minä kuin myös sinäkin, mitä olemme nyt emme ole sitä enää huomenna. VIT..TUAKO SIITÄ?
        Ihmiset haluavat elää, annan ja oletan kaikkien tekevän niin omien tuntemuksiensa perusteella.
        Nyyhkyjutut voi ohittaa koska minä kunnioitan aina naisia joiden kanssa olen ollut ja he minua. Se miksi sinä et olisi kykenevä omien miesten suhteen jää oman arviosi varaan, siitä kuka on ollut se "harkitsematon".

AV

• Anonyymi

Toteutumattomat haaveet ovat joskus kauneimpia unelmia. Itseäni harmittavat, kuinkas muuten, kouluaikojen käyttämättä jäneet mahdollisuudet. Silloin olisi ollut saumaa saada naista, mutta sen tajuaa nyt vasta myöhemmin. Muutama erikoisen ihana tapaus, joihin olisi pitänyt ja kuulunut tutustua syvällisemmin. En tiedä vaivasiko minua heikko itsetunto vai mikä? En uskonut, että kukaan tyttö/nainen olisi voinut olla kiinnostunut minusta. Jälkikäteen kun mietti, niin merkit olivat selvät. Olisi pitänyt vain uskoa, että olen tavallinen ihminen, joka voi saada seuraa vastakkaisesta sukupuolesta. Tunsin silloin jo itseni syrjäytyneeksi, syjityksi ja ulkopuoliseksi.

Jos olisi aikakone, pitäisi palata takaisin ja tehdä asioita toisin.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikka joskus tuntuu että jahtaat minua tällä palstalla negatiivista genreä tuottaen vastaan aina sinulle ystävällisesti kuten aina.
        Ihminen itse on osa sitä valintaa mihin olisi ajautunut. Harkinta suhteista on ihmisellä itsellään. En ymmärrä ihmisiä jotka sättisivät entisiä puolisoitaan koska he itse ovat heidät valinneet. Mielestäni olen tehnyt hyviä valintoja, toki heitä on useita mutta olenhan ollut aktiivinen ihminen elämässä, kuin myös rakkaudessa. Ei kai kovin moni siittäisi kolmea naista raskaaksi rakastaen ja silti olisi yhä onnellinen? Jos miehellä olisi vain kapea kuva maailmasta ja elämästä vain yhtä ajatellen, millainen helvetti siitä miehen elämästä oikeasti tulisi jos olisi vain tuo ajatus päässä? Ihmiset muuttuvat, niin minä kuin myös sinäkin, mitä olemme nyt emme ole sitä enää huomenna. VIT..TUAKO SIITÄ?
        Ihmiset haluavat elää, annan ja oletan kaikkien tekevän niin omien tuntemuksiensa perusteella.
        Nyyhkyjutut voi ohittaa koska minä kunnioitan aina naisia joiden kanssa olen ollut ja he minua. Se miksi sinä et olisi kykenevä omien miesten suhteen jää oman arviosi varaan, siitä kuka on ollut se "harkitsematon".

AV

Ikävää jos koet noin. Voin lopettaa sinulle kirjoittamisen, mikäli se sinusta tuolle kerran tuntuu.

Niin, olen elänyt vain ison tuskan keskellä nuoruuteni, fyysisen ja henkisen. Ihme sumussa. Ehkä siinä syy miksi en ole kyennyt aina järkeviin päätöksiin ihmisten kanssakaan.

En yhäkään löydä kuin harvoin ihmisiä joista koen, että todella tykkään heistä. Ok on moni, mutta että tykkää niin kun tosissaan jostain, niitä on tosi harvassa.

Näin ollen päättelen, että tyydyt vähään tai et vaadi paljon, mutta pääasia että koe olevasi onnellinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Niin se on, suloista, ihanaa ja samalla huvittavaa, sillai positiivisella tavalla.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Ikävää jos koet noin. Voin lopettaa sinulle kirjoittamisen, mikäli se sinusta tuolle kerran tuntuu.

Niin, olen elänyt vain ison tuskan keskellä nuoruuteni, fyysisen ja henkisen. Ihme sumussa. Ehkä siinä syy miksi en ole kyennyt aina järkeviin päätöksiin ihmisten kanssakaan.

En yhäkään löydä kuin harvoin ihmisiä joista koen, että todella tykkään heistä. Ok on moni, mutta että tykkää niin kun tosissaan jostain, niitä on tosi harvassa.

Näin ollen päättelen, että tyydyt vähään tai et vaadi paljon, mutta pääasia että koe olevasi onnellinen.

No en koe noin, olet ihana ihminen kuten muutkin ihmiset palstalla. Osa on vain jossain vaiheessa ollut väärinymmärrettyjä tai mahdollisuuksia vailla. Mukavia kaikki.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

No en koe noin, olet ihana ihminen kuten muutkin ihmiset palstalla. Osa on vain jossain vaiheessa ollut väärinymmärrettyjä tai mahdollisuuksia vailla. Mukavia kaikki.

AV

Olen tottunut sinulle sanomaan nasevasti, teet sitä samaa itsekin. Joten en ajatellut, että se loukkaisi sinua, kun olen suora ja jätän muodollisuudet pois.

Sano vain, jos kaipaat niitä muodollisuuksia. Osaan kyllä koristella tekstini. 😛

• Hyvää tillilihaa ja ensiluokkaisia kumiperunoita.

Se, että voisin muuttaa aiemmin tehtyjä valintoja tarkoittaisi aikahorisontissa sitä, että luultavasti mikä tahansa muutos estäisi minua palaamasta nuoruuteeni, koska se muutos väistämättä muuttaisi nykyisyytenikin.

No en silti muuttaisi mitään, kaikki on mennyt hienosti.

• Anonyymi

AM radiosta kuuli jotain.
      Ruotsia, Norjaa, Saksaa, Ranskaa, VOAa...
      Mielenkiintoisia musiikkiohjelmia.

No tietysti kuuli myös venäjän nakuttajaa, mutta sitä ei kauan jaksanut kuunnella.
      https://www.youtube.com/watch?v=wB_jiigRq-c
      En siis kaipaa.

• Anonyymi

En tekisi eli kaiken tekisin samoin olis se kiva elää uudestaan vailla huolia ja murheita

• Anonyymi

Niin silloin olin ainakin onnellinen se kun asuin vanhempieni kanssa niin minulla oli hyvä ja onnellinen olla eli ei valittamista

• En kaipaa mitään kouluajoista. Niin ikävää aikakautta en haluaisi takaisin mistään hinnasta.

Elämä on hyvää nyt ja olen tyytyväinen. En haluaisi olla edes nuori. Mikään ei jäänyt kaduttamaan nuoruudestani.

• Anonyymi

Ei ylä-asteella ja lukiolla oo mitään yhteistä. Vai ootko sä niin toivottoman vanha, että oot käyny jonkun oppikoulun. Mutta se mitä ite kaipaan ja jaottelen nyt niin että PERUSKOULUAIKA. Eli siltä ajalta mä kaipaan sitä, että kun oli niin mahdottomasti kavereita. Ja oli tyttöjäkin. Ja niitä tyttökavereita oli jo kutosellakin, Että se EI mene mitenkään luokka-asteiden mukaan. Päin vastoin, mulla oli seiskalla vähän taukoo ja olin jo kasilla kun uus tuli. Amiksen aikaan mulla ei enää ollu kavereita. Mutta mä tykkäsin siitä kun me raksalinjalla tehtiin omakotitalo. Nykyään ne ei niitä enää tee. Jotenkin siinä tunsi kehittyvänsä ja päivät oli mukavia, ei niin kuin nyt, että näpyttelet tietokonetta vaan. Eli siinä mun asiat. On kolme koulua: peruskoulu, lukio ja amis. Oppikoulua ei oo ollu vuosikymmeniin ja se on historiaa.

• Anonyymi

Minultako kyselet? Olen ketjun aloittaja. Syntynyt 1978. Kävin yläasteen ja lukion 90-luvulla. En tiedä, onko 44-vuotias toivottaman vanha?

• Anonyymi

Tietoisku: ikä ei ole ainakaan tuossa tapauksessa "toivottoman vanhan" määritelmä: Sillä Pohjois-Suomessa käytiin jo peruskoulua, kun saman ikäiset Etelä-Suomessa vielä pyrkivät ja kävivät oppikoulua.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minultako kyselet? Olen ketjun aloittaja. Syntynyt 1978. Kävin yläasteen ja lukion 90-luvulla. En tiedä, onko 44-vuotias toivottaman vanha?

44-vuotias on nuori.

- Sheena

• Kaipaan niitä sen aikaisia kavereita ja niitä kertoja, kun luokan ihanin tyttö istui sylissä. Oli kaikenlaista hauskaa silloin, ainakin välillä. Jäi vaan harmittamaan etten silloinkaan uskaltanut ihastuksille puhua mitään. Meni tilaisuudet ihan hukkaan. Opiskelukin olisi voinut sujua paremmin.

• Anonyymi

Jäi tosiaan itselläkin "muutama" tilaisuus käyttämättä, kun ei uskaltanut puhua ihastuksen kohteelle.

• Anonyymi kirjoitti:

Jäi tosiaan itselläkin "muutama" tilaisuus käyttämättä, kun ei uskaltanut puhua ihastuksen kohteelle.

Jep ja usein oli tämä luokan ihanuus kimpussa, mutta en uskaltanut tehdä oikein mitään...syliin hyppi ja itse olin lähinnä vaikeana...

• Anonyymi

Tämä oli helppo: parasta ystävääni sekä ranskan oppitunteja. 💖

Tekisin yhden asian toisin: en antaisi niin paljon painoarvoa sellaisten ihmisten mielipiteille, jotka eivät arvostaneet minua. Onneksi olen oppinut tämän taidon nyt vanhemmalla iällä!

🦄

• Anonyymi

Mikä ranskan tunneissa viehätti?

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

- Sheena

En ole toi edellinen, mutta mäkin rakastin ranskan tunteja. Ranska tuntui silloin niin romanttiselta kieleltä, se vei johonkin haavemaailmaan. lisäksi olin hyvä kielissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

- Sheena

Hyvä kysymys!

1. Se oli ja on ihana kieli.

2. Kirjoissa näkyi jännittävää elämää.

3. Opettaja oli fiksu ja taitava.

4. Ryhmä oli pieni.

5. Oli mukavaa opetella tuollaista vanhaa eliittikieltä samalla, kun älyllisesti laiskemmat valitsivat valinnaisaineiksi jotain kädentaitoja.

🦄

• Anonyymi

Ihan eniten kaipaan edesmennyttä ystävääni. Muutoin kaipaan sitä kokemattomuutta ja välittömyyttä jolla asioihin silloin suhtauduttiin. Joitakin asioita tekisin aivan varmasti toisin.

• Kaiken suurempi trauma syntyi siitä, että lukion rinnakkaisluokan tyttö, johon olin kipeöitteellisesti ihanoitunut, ei ollut minuun.

Vaan en muutenkaan halua mitään entisestä takaisin. 🌹👀

• Anonyymi

En kovinkaan paljoa kaipaa, se oli niin traumaattista aikaa monella tavalla.

Mutta muistan lämmöllä esim joitakin urheilusuorituksia, sitä, kuinka huimaa oli ekaa kertaa tanssia hitaita, eka kaukainen ihastus ja kaikki siihen liittyvä kaihoisuus. Kaikki se nuoruuteen liittyvä jatkuva vereslihalla oleminen… Tai sitä kun tajusi, että mulla voi olla vaikka mitä omaa, johon perheenjäsenet tai kiusaajat eivät koskaan pääsisi käsiksi, esim. filosofiset pohdiskelut, musiikki, omat unelmat, oma suunnitelma…

• Anonyymi

Minäkin muistan kun, ala-asteikäisenä pääsi tanssimaan hitaita. En muista oltiinko 5. vai 6.luokalla eikä sillä väliä. Oli upeaa tanssia tyttöjen kanssa niin lähekkäin, että tunsi tytön rinnat omaa rintakehää vasten. Sitä halusi välillä höllentää otetta kesken hitaiden ja sitten taas vetää tyttöä lähemmäs. Tuntui niin hyvältä, miten tytön rinnat painautuivat itseä vasten.

Jos olisi aikakone ja voisi olla taas nuori, olisi kiva palata 6. luokkalaisen ikään ja päästä tanssimaan hitaita Robin Beckin Fist Time -biisin tahdissa. Mikään ei ollut siihen ikään mennessä niin mieleenpainuvaa kuin limudiskossa ekat hitaat First Timen tahtiin.

Pistäkääpä soimaan Robin Beckin First Time ja fiilistelkää, miltä on tuntunut alakouluikäisestä tanssia ekoja hitaita luokkakaverityttöjen kanssa. Ihan tajuttoman upealta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin muistan kun, ala-asteikäisenä pääsi tanssimaan hitaita. En muista oltiinko 5. vai 6.luokalla eikä sillä väliä. Oli upeaa tanssia tyttöjen kanssa niin lähekkäin, että tunsi tytön rinnat omaa rintakehää vasten. Sitä halusi välillä höllentää otetta kesken hitaiden ja sitten taas vetää tyttöä lähemmäs. Tuntui niin hyvältä, miten tytön rinnat painautuivat itseä vasten.

Jos olisi aikakone ja voisi olla taas nuori, olisi kiva palata 6. luokkalaisen ikään ja päästä tanssimaan hitaita Robin Beckin Fist Time -biisin tahdissa. Mikään ei ollut siihen ikään mennessä niin mieleenpainuvaa kuin limudiskossa ekat hitaat First Timen tahtiin.

Pistäkääpä soimaan Robin Beckin First Time ja fiilistelkää, miltä on tuntunut alakouluikäisestä tanssia ekoja hitaita luokkakaverityttöjen kanssa. Ihan tajuttoman upealta.

Mä tanssin ekoja hitaita vasta lukioiässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä tanssin ekoja hitaita vasta lukioiässä.

Okei. Meillä ala-asteella aloitettiin hitaat jo 5.-6. luokalla. Kuutosluokan leirikoulumatkasta ainut asia joka jäi mieleen on hitaat. Tytöt vaativat, että yhtenä iltana on limudisko. Kiitos heille ja opettajalle, päästiin tanssimaan hitaita.

Sitten alkoi yläaste enkä muista niistä ajoista enää tanssimista. Tytöt olivat muuttuneet etäisemmiksi ja vaikeammin tavoitettaviksi. Ei enää uskaltanut tanssia hitaita heidän kanssaan. Lisäksi tyttöjen huomio oli astetta-paria ikäistään vanhemmissa pojissa ja oman luokan pojat eivät olleet enää mitään. Se oli kova kolaus ala-asteen lopun jälkeen. Seiskalla kaikki tytöt kuolasivat kasi-ysiluokan poikia.

Lukiossa ei mitään limudiskoja enää ollutkaan eikä tanssittu kuin vanhojen tanssit lukion kakkosella. Ei puhettakaan hitaiden tanssimisesta.

Omassa elämässäni alkoi tytöistä etääntyminen ala-asteen jälkeen, niin oudolta kuin kuulostaakin. En tiedä, mikä minussa meni pieleen?

• Tuskin tekisin mitään toisin. Minähän vain luin ja opiskelin ja luin tuolloin 😄

• Anonyymi

Meillä oli lukiossa ihan mieletön luokkahenki. Sitä kaipaan. Todella hienoja ihmisiä luokka (n. 50 ihmistä) täynnä ja lukiossa yleensä ottaenkin hieno meininki. Iso syy tuohon oli varmaan se, että kyseessä oli musiikkilukio, joten meitä kaikkia yhdisti musiikki jo lähtökohtaisesti.

• Anonyymi

Teillä lukiossa 50 ihmistä samalla luokalla?

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teillä lukiossa 50 ihmistä samalla luokalla?

- Sheena

Kyllä - mutta tuo "luokka" tarkoittaa käytännössä vuosikurssia. Lukiothan ovat olleet luokattomia Suomessa jo pitkään, eli vanhaa termiä käytin tuossa. Koko lukiossamme oli noin 150 henkeä.

• Anonyymi

Kaipaan sen aikaista yhteishenkeä. Meillä oli mahtava porukka lukiossa, ja meillä oli todella mukavaa yhdessä. Eritoten me, jotka olimme musuikkilinjalla, olimme todella tiivis ryhmä. Pidin myös opiskelusta, joten siinä mielessä lukio oli kaikin puolin positiivinen kokemus minulle. Jos jätetään huomioitta se, että eräs muka ystäväni kiusasi minua monin tavoin ja sai horjutettua itsetuntoani aika pahoin, mutta kokemus jää silti positiivisen puolelle. Enpä tiedä tekisinkö mitään toisin.. Ehkä olisin laittanut kovemmin kampoihin kiusaajalleni ja ehkä olisin antanut minusta tykänneelle kivalle pojalle mahdollisuuden, mutta torjuin hänet epävarmuuksissani.

Kaipaan myös tietynlaista huolettomuutta. Sai vain käydä koulua, harrastaa, pitää hauskaa ystävien kanssa, suunniteltiin kotibileitä jne ja koko elämä oli vielä avoin ja edessä. Nyt on monenlaisia velvoitteita eikä ole mahdollista lähteä vaikkapa puoleksi vuodeksi ulkomaille vaihtoon. Toisaalta, isoin velvoite on lapseni hyvinvoinnista huolehtiminen ja sen teen enemmän kuin mielelläni, joten en tarkoita, että elämä nykyään olisi mitenkään kamalaa, mutta ajoittain kaipaan sitä vapauden tunnetta kun oli mahdollista haaveilla ihan kaikesta.

• Anonyymi

Minulla oli vaikea, mutta ihana nuoruus ja oppikoulussa oli suorastaan mahtava yhteishenki. En silti haikaile vanhaa, se aika on ollut ja mennyt, nyt on nyt 🤔.

- Sheena

• Anonyymi

Vanhoista ajoista voi silti oppia jotain. Se mikä silloin oli hyvää on tuotavissa tähän aikaan. Ei kukaan ole sanonut, että 2023 elämän kuuluu pyöriä älypuhelimen ja somen ympärillä. Ne ovat vain pilanneet nykynuorison, jos näin voi sanoa. Jengi on ihan irti reaalimaailmasta. Jotkut asiat olivat ennen paremmin.

On hieno nähdä tallenteita "muinaisuudesta", kun jengi on vaikkapa konsertissa ja kaikki ovat hetkessä kiinni ja elävät artistin musiikin mukana. Kenelläkään ei ole älypuhelinta kädessä, kukaan ei ota selfietä, kukaan ei kuvaa konserttia. Kaikki vain elävät musiikissa ja hetkessä mukana joka solullaan ja laulavat artistin mukana. 90-luku oli hyvää aikaa.

• Anonyymi

Biologian ja maantiedon tunteja. Enemmän maantiedon. Opettaja oli valloittava. Fysiikan opettajan luentoja, kun hän unohti puufuttavan päivätyönsä idioottien kanssa ja tempautui kertoilemaan tieteen ihmeitä.

• Anonyymi

Äsdäm pllukarvoineen >C

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äsdäm pllukarvoineen >C

Yksisarvinen sai sentään piristymään. Mitään järkeä sanoa täällä mitään, kun jotkut miettii vaan tussuja. Tekisi mieli todeta, että miehet on sitten tyhmiä... Sellaiset sekoilut ja rakkausdraamat rasittivat vain hyvää arkea. Mutta olihan ne miehetkin siihen aikaan nuoria ja kokemattomia, mikä heille puollustuksena. Mutta hyvä niin, ei tullut mikään mies ensinnä mieleen, mitä olisin kaipaillut, tai pitäisin itseäni vajakkina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksisarvinen sai sentään piristymään. Mitään järkeä sanoa täällä mitään, kun jotkut miettii vaan tussuja. Tekisi mieli todeta, että miehet on sitten tyhmiä... Sellaiset sekoilut ja rakkausdraamat rasittivat vain hyvää arkea. Mutta olihan ne miehetkin siihen aikaan nuoria ja kokemattomia, mikä heille puollustuksena. Mutta hyvä niin, ei tullut mikään mies ensinnä mieleen, mitä olisin kaipaillut, tai pitäisin itseäni vajakkina.

Ilmeisesti joku vanha piika sai täysosuman:)

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti joku vanha piika sai täysosuman:)

AV

Haha. Sait hetkeksi ärtymään. Osaan käsitellä asioita jo paljon paremmin. Panen kanssasi jos itse haluan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haha. Sait hetkeksi ärtymään. Osaan käsitellä asioita jo paljon paremmin. Panen kanssasi jos itse haluan.

Anteeksi, en ollut tämän keskustelun aloittaja. Aloittajalla on aina vastuu lopputuloksesta. En myöskään tuonut esille mitään kielteistä sinusta, sinä taasen toit joten yritin vain ymmärtää millainen henkilö olisi kysymyksessä. Ei tullut heti mieleeni muu kuin lapseton ja ilman miestä elävä vanha piika. Oli sen verran "tuhti ulostulo".
        Olen aina ollut tunneihminen todistuksen 9 arvosanan lisäksi, en siis kytke pois tunteita ja älykkyyttä pois toisistaan. Miten on sinun ajatusmaailma?

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anteeksi, en ollut tämän keskustelun aloittaja. Aloittajalla on aina vastuu lopputuloksesta. En myöskään tuonut esille mitään kielteistä sinusta, sinä taasen toit joten yritin vain ymmärtää millainen henkilö olisi kysymyksessä. Ei tullut heti mieleeni muu kuin lapseton ja ilman miestä elävä vanha piika. Oli sen verran "tuhti ulostulo".
        Olen aina ollut tunneihminen todistuksen 9 arvosanan lisäksi, en siis kytke pois tunteita ja älykkyyttä pois toisistaan. Miten on sinun ajatusmaailma?

AV

Ei aloittajalla voi olla mitään loppuvastuuta, vain keskustelijoilla.

Sinä et yhtään yrittänyt minua ymmärtää, vaan yritit tahallasi ärsyttää. Moni muu olisi vain jättänyt huomiotta.. Tunnepuolestasi taas voin taas sanoa, että olet helvetin pelottava, jos minun ajatusmaailmani vs. jonkun muun ajatusmaailma ja muistot, eikä mitään muuta kuin tussumuistoja. Jotenkin se ärsytti helvetisti hetkellisesti.

Mutta olkoon 👏

Bodyrockers - I Like The Way

https://youtu.be/jO90ullM3FQ

• Anonyymi

En päivääkään vaihtaisi pois laulaa Tapio Rautavaara. Minä jo monet muut vaihtaisimme montakin. Nuoruutta tietenkin kaipaan.

• Pesäpalloa!

On tullut lätkittyä yhä kiekkoa, ksukista, sulista, säbää jne. Mutta pesikseen ei tahdo löytyä mailoja, räpskiä ja tarpeeks jengiä...koulussa riitti kaikki ja peli oli kiva. 😄👌

• Anonyymi

Jos ja kun tässä mentiin kouluaikoihin ja sen jättämiin parhaisiin muistoihin, niin pakko todeta, että 6. luokalla kävimme kylpylässä. Siellä oli höyrysauna, kuten kylpylöissä usein on, ja tytöt ja pojat menivät samaan aikaan höyrysaunassa. Ilman uimapukuja, tietysti.

Se olikin eka kerta, kun näki ne luokkakaveritytöt, jotka höyrysaunaan uskaltautuivat, alastomina. Oli hyvin hämmentävää huomata, että tytöt eivät olleet enää lapsen näköisiä. Murrosikä oli vienyt heidän ulkonäköään vahvasti naisen suuntaan. Se jäi mieleen hyvin vahvana kokemuksena jostain syystä. Rohkeimmat tytöt tulivat istumaan viereen "poikien puolelle". En voi unohtaa sitä hetkeä, kun eräs tytöistä käveli höyrysaunan poikki naisten puolelta miesten puolelta. Se vartalo, joka lähestyi höyrysaunan usvan näkymättömyyden läpi ja muuttui askel askeleelta näkyväksi oli eeppinen näky.

Sellaista meillä oli 6. luokalla, kun oltiin 13-vuotiaita. Vaikea peitellä sitä tosiasiaa, että 13-vuotiaalle pojalle kaunein koskaan eteen tullut näky oli vastakkaisen sukupuolen edustaja höyrysaunassa. Jos opettaja ei olis pakottanut lähtemään pois, istuisin siellä lauteilla varmaan edelleen luokallani olleen toisen pojan kanssa. Halusimme nähdä kaikki oman luokan tytöt. Se oli ihan vilpitöntä muorrosikäisen uteliaisuutta.

Nyt sosiaaliset normit ovat muuttuneet, joten tämä saatetaan kokea todella sopimattomaksi keskustelun aiheeksi. Elämme vähemmän suvaitsevaa aikaa kuin joskus aikaisemmin.

• Anonyymi

En sitten yhtään mitään ja niin hullu en ole että viitsisin samaa kahlata uudelleen läpi, kyllä yksi kierros täällä paratiisissa riittää :)

• Anonyymi

En tekisi mitään toisin noihin aikoihin liittyen.

• Anonyymi

Ystäviäni. Oltiin jatkuvasti menossa jossain. En tekisi.

• Anonyymi

Se oli kyllä upeaa aikaa, kun elettiin tässä hetkessä. Ei ollut internettiä, ei älypuhelimia, ei instagrammia tai facebookia. Elämä oli yksinkertaista ja kaunista.

Rivitaloyhtiössämme yhteishenki oli ihan erilainen, mitä se on taloyhtiöissä nykypäivänä. Silloin oltiin kuin yhtä isoa perhettä, lapset olivat kavereita keskenään. Jatkuvasti leikittiin. Oltiin suvaitsevaissempia ja avoimempia, ystävällisempiä ja ymmärtäväisempiä kanssaihmisille. Jollain tavalla ollaan tultu noista ajoista huonompaan suuntaan.

Lapsuusajan kesät ovat kyllä jääneet mieliin. Oltiin ulkona aamusta iltaan. Koko ajan menossa, koko ajan oli tekemistä.

Mikä teki 90-luvusta niin mieleenpainuvat ja erikoislaatuisen? Se oli ihmiskunnan huipentuma ennen internet-aikakautta. 90-luvun jäkeen internet ja isot teknologia yhtiöt ovat muuttaneet ihmisten elämän tietyssä mielessä huonompaan suuntaan.

90-luvulla:
        - taloudessa meni hyvin ja ihmisillä oli enemmän ostovoimaa kuin nykyään
        - musiikki oli aivan mahtavaa
        - TV-sarjat olivat aikakautensa parhaita
        - muoti oli legendaarista
        - teknologia ei määritellyt ja kontrolloinut ihmisiä - olimme oikeasti "vapaita"
        - elämä oli yksinkertaisempaa kuin nykyään - joskus vähemmän on enemmän

• Ehkä yläasteelta jäin kaipaamaan palautteiden selkeyttä. Opettajat ihan suoraan totesivat ettei teistä pojat tule ikinä mitään eikä teistä ole mihinkään. Jotta asia ei jäänyt kenellekään epäselväksi niin viimeisenä vuonna luokanvalvoja vielä totesi ettei yksikään poika saa ehtoja tai jää luokalle koska teitä ei tänne enää kaivata.

Uskonto ehkä oli se aine josta on ollut itselleni eniten iloa. Opettaja oli sellainen lempeä vanhempi nainen ja heti kun hänen luokkaansakin asteli niin tuli sellainen harras ja hyväksytyksi tulemisen tunne. Mitään ei tarvinnut osata kunhan pohti ihmiseloa anteeksi pyytämisen ja antamisen, kiitollisuuden tai lähimmäisten merkityksen kautta.

Kouluajan jälkeisijä pihapelejä jäin kyllä kaipaamaan. Siellä ei ollut väliä olitko hyvä vai huono sillä kaikki pelaa oli jo silloin teemana; niin ja af:n muovisotilailla leikkimistä.

Viimeissen kysymyksen sanoisin että aika vähän jäisi asioita jatka samalla tavalla kuin silloin.

• Anonyymi

Lähinnä juuri sitä nuoruutta itsessään. Että on aikaa vielä elää täysillä ja kokea vaikka mitä. Ja toinen asia sitten neitsyys. Toivoisin ennen kaikkea tekeväni toisin sen, etten koskaan alistuisi niin huonoon itsetuntoon, että yrittäisin sitä boostata seksillä - ainakaan ennen ensimmäistä oikeaa seurustelusuhdettani.

Kirjautumaton palstalutka

• Anonyymi

Hmm ... en nyt keksi yhtään ainoaa asiaa, jota noilta ajoilta kaipaisin. Elämä alkoi, kun pääsi lukiosta pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3195
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2253
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1839
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      26
      1688
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1391
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1361
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1256
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1230
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1157
    Aihe