Maito on vaarallista

junejetton

79

12871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HMG

      Jos maito olisi vaarallista niin laki kieltäisi äitejä imettämästä vauvoja. Yritä uudelleen, jos nyt pitää shokeerata.

      H M Granbacka

      • laki...

        ammoniakin juomisen? Entä kieltääkö laki lasinsirpaleiden syömisen? Molemmat varmaan melko aika lailla vaarallisia.

        Minua ainakin ihmetyttää, että miksi maissa, joissa juodaan eniten maitoa, on eniten osteoporoosia, vaikka maidon sanotaan juuri ehkäisevän sitä. Minä en juo maitoa jo siksi, että se on pahaa, sen lisäksi uskon sen olevan enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

        Imettämistä ei varmaan moni sano vaaralliseksi. Eikös joissain tutkimuksissa ole todettu imettämisen ehkäisevän allergioita jne?


      • junejetton

        Lehmänmaito on koostumukseltaan aivan erilaista kuin äidinmaito.
        Lueppa tuo juttu tarkemmin, siinä on takana kovan tason tiedemiehiä, eikä mitään maitobisniksen markkinamiehiä.

        Yksi pieni esimerkki : Suomessa on maailman korkein maidonkulutus per nuppi ja samoin maailman korkein lasten diabetes (1) fekvenssi


      • HMG
        junejetton kirjoitti:

        Lehmänmaito on koostumukseltaan aivan erilaista kuin äidinmaito.
        Lueppa tuo juttu tarkemmin, siinä on takana kovan tason tiedemiehiä, eikä mitään maitobisniksen markkinamiehiä.

        Yksi pieni esimerkki : Suomessa on maailman korkein maidonkulutus per nuppi ja samoin maailman korkein lasten diabetes (1) fekvenssi

        Joo, pastöroitu & homogenisoitu lehmänmaito on epäterveellistä. Mutta ei kaikki "maito". Sinun olisi alusta pitänyt tehdä erotusta. On ollut historian aikanan monta kansaa jotka ovat juoneet raakaa lehmänmaitoa ja syöneet sen tuotteita ilman sen suurempia ongelmia. Raaka luonnonmukaisesti tuotettu lehmänmaito, ja sen tuotteet (piimä, kefiiri, voi, juusto jne.), voivat joillekin olla erinomaista ruokaa. Toisille se voi olla ongelmallinen ja jopa vaarallinen, eritoten maitoallergisille.

        En viitsi lukea tuota juttua koska olen jotenkuten perillä maidon ongelmista. Omistan mm. sekä Frank Oskin että Robert Cohenin kirjat, ja Kurt Osterin "The XO Factor". Ja nuo ovat ymmärtääkseni täysvegaaneja joten taitavat vastustaa kaikkea maitoa (jopa raakaa luomumaitoa ja siitä valmistetut tuotteet). Onko näin?


        H M Granbacka


      • Xveg
        HMG kirjoitti:

        Joo, pastöroitu & homogenisoitu lehmänmaito on epäterveellistä. Mutta ei kaikki "maito". Sinun olisi alusta pitänyt tehdä erotusta. On ollut historian aikanan monta kansaa jotka ovat juoneet raakaa lehmänmaitoa ja syöneet sen tuotteita ilman sen suurempia ongelmia. Raaka luonnonmukaisesti tuotettu lehmänmaito, ja sen tuotteet (piimä, kefiiri, voi, juusto jne.), voivat joillekin olla erinomaista ruokaa. Toisille se voi olla ongelmallinen ja jopa vaarallinen, eritoten maitoallergisille.

        En viitsi lukea tuota juttua koska olen jotenkuten perillä maidon ongelmista. Omistan mm. sekä Frank Oskin että Robert Cohenin kirjat, ja Kurt Osterin "The XO Factor". Ja nuo ovat ymmärtääkseni täysvegaaneja joten taitavat vastustaa kaikkea maitoa (jopa raakaa luomumaitoa ja siitä valmistetut tuotteet). Onko näin?


        H M Granbacka

        "On ollut historian aikanan monta kansaa jotka ovat juoneet raakaa lehmänmaitoa ja syöneet sen tuotteita ilman sen suurempia ongelmia"

        Riittävän totta varmaan sinänsä. Tosin "historiallisessa perspektiivissä" on ongelmansa: Nuo "historialliset kansat" eivät ole "päässeet" käyttämään lehmänmaitoa läheskään siinä mittakaavassa kuin nykyisillä tehotuotantomenetelmillä on mahdollista.

        Sinulla on Cohenin kirja ja tuon kirjan alkupuolella Cohen selostaa mm. sitä, miten paljon maitoa voin tuottaminen vaatii ja miksi "historian ihmisillä" ei ollut kovin laajaa pääsyä maitotuotteiden pariin.


      • junejetton
        Xveg kirjoitti:

        "On ollut historian aikanan monta kansaa jotka ovat juoneet raakaa lehmänmaitoa ja syöneet sen tuotteita ilman sen suurempia ongelmia"

        Riittävän totta varmaan sinänsä. Tosin "historiallisessa perspektiivissä" on ongelmansa: Nuo "historialliset kansat" eivät ole "päässeet" käyttämään lehmänmaitoa läheskään siinä mittakaavassa kuin nykyisillä tehotuotantomenetelmillä on mahdollista.

        Sinulla on Cohenin kirja ja tuon kirjan alkupuolella Cohen selostaa mm. sitä, miten paljon maitoa voin tuottaminen vaatii ja miksi "historian ihmisillä" ei ollut kovin laajaa pääsyä maitotuotteiden pariin.

        T. Colin Campbell, Ph.D., professor of nutritional science at Cornell University, sanoo uusimmassa kirjassaan :

        http://www.thechinastudy.com/

        ,että maitoproteiini (kaseiini) on pahin karsinogeeni, jolle nykyihmiset altistuvat


      • Xveg
        junejetton kirjoitti:

        T. Colin Campbell, Ph.D., professor of nutritional science at Cornell University, sanoo uusimmassa kirjassaan :

        http://www.thechinastudy.com/

        ,että maitoproteiini (kaseiini) on pahin karsinogeeni, jolle nykyihmiset altistuvat

        Luultavasti hän on oikeassa. Kaseiini ei tosin saa paljoa kiitosta muiltakaan.

        Esimerkiksi Cohen sanoo nettisivuillaan (notmilk.com) että kaseiinia käytetään liimojen raaka-aineena ja laihdutuksessa. Uskotko laihtuvasi syömällä liimaa? Got milk!


      • huono vertaus!
        laki... kirjoitti:

        ammoniakin juomisen? Entä kieltääkö laki lasinsirpaleiden syömisen? Molemmat varmaan melko aika lailla vaarallisia.

        Minua ainakin ihmetyttää, että miksi maissa, joissa juodaan eniten maitoa, on eniten osteoporoosia, vaikka maidon sanotaan juuri ehkäisevän sitä. Minä en juo maitoa jo siksi, että se on pahaa, sen lisäksi uskon sen olevan enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

        Imettämistä ei varmaan moni sano vaaralliseksi. Eikös joissain tutkimuksissa ole todettu imettämisen ehkäisevän allergioita jne?

        Siis vertaus ei ollut mistään kotoisin.

        Ensinkin, maitoa tuotetaan juomista varten (ja esim. ruoalaittoa), mutta ammoniakkia ja lasia ei tuoteta juomista/syömistä varten.

        Eihän tollasta vertausta edes voi esittää! Voi että kun täytyy ihan keksimällä keksiä noita juttuja.

        Ja entäpä sitten jos maito ei ole hyväksi, mistä sen tietää? Mikä on lääketieteessä tänään totuus, on se huomenna harhaluulo. Onhan se jo nähty, tuuliviirn lailla mennään...

        Anyway, koko ajan ihminen tunkee myrkkyjä elimistöönsä, eniten prosessoidun ruoan mukana säilöntäaineiden ym. muodossa, unohtamatta alkoholia, tupakkaa jne. Ei se yksi maitotilkka siellä seassa enää paljoa tee. Ihminen on kuolevainen, kyllä se kuolo korjaa joipa sitten maitoa tai ei.


      • Luonnollista.

        Ihmismaito on ihmisvauvoille, lehmänmaito on vasikoille. Yksinkertaista.


    • maidosta jauhamien

      Kaikki elintarvikkeet, niin porkkanat kaalit ynnä muutkin on varmasti myrkyllisiä liiallisesti käytettynä. Kukaan ei varmasti ole maitoon kuollut eikä tule koskaan kuolemaankaan.

      Ja tuskin monikaan jaksaa uskoa "meijereiden salaliittoteoriaan". Myrkytetään kansa maidolla! Niin siinähän on mukana suomenkin terveysneuvojat, jotka maitoa kannattaa juomaan.. *pah*

      Joten, lopettakaan tyhjän jauhaminen tästä aiheesta.

      • Xveg

        Samoin kuin Michael Moore, en itsekään usko salaliittoteorioihin muuta kuin silloin, kun niissä on hammaslääkäreitä mukana tai kun ne ovat tosia.

        Ainakin luomutuotettua "porkkanaa, kaalia yms" saa pistellä aika lailla naamaansa, jos meinaa niillä itsensä myrkyttää. Tavallisin menetelmin tuotettuihin kasviksiin jää jäänteitä myrkkykemikaaleista, mutta maidossa nuo jäänteet ovat runsaampia. Se on siis aivan kirjaimellisesti tehokkaampaa myrkkyä.

        Toki maitoon on moni kuollut ja monet vielä kuólevat, ennen kuin ihmiset älyävät miten typerää sen lipittäminen oikeastaan on. Maito on yhteydessä useisiin elintasosairauksiin kuten osteoporoosiin, munuaiskiviin ja syöpään.

        Kannattaa lukea esimerkiksi Marion Nestlen kirja "Food Policy". Siinä selitetään riittävän hyvin, miten elintarviketeollisuus käytännössä "kosiskelee" ravitsemusasiantuntijoita omalle kannalleen.


      • Minäpä..
        Xveg kirjoitti:

        Samoin kuin Michael Moore, en itsekään usko salaliittoteorioihin muuta kuin silloin, kun niissä on hammaslääkäreitä mukana tai kun ne ovat tosia.

        Ainakin luomutuotettua "porkkanaa, kaalia yms" saa pistellä aika lailla naamaansa, jos meinaa niillä itsensä myrkyttää. Tavallisin menetelmin tuotettuihin kasviksiin jää jäänteitä myrkkykemikaaleista, mutta maidossa nuo jäänteet ovat runsaampia. Se on siis aivan kirjaimellisesti tehokkaampaa myrkkyä.

        Toki maitoon on moni kuollut ja monet vielä kuólevat, ennen kuin ihmiset älyävät miten typerää sen lipittäminen oikeastaan on. Maito on yhteydessä useisiin elintasosairauksiin kuten osteoporoosiin, munuaiskiviin ja syöpään.

        Kannattaa lukea esimerkiksi Marion Nestlen kirja "Food Policy". Siinä selitetään riittävän hyvin, miten elintarviketeollisuus käytännössä "kosiskelee" ravitsemusasiantuntijoita omalle kannalleen.

        boikotoin Nestleä, joten taidanpa olla uskomatta kaikkea maidonvastaista puhetta.

        Ja tiedätkös mitä? On olemassa myös luomu maitoa =)

        Itsekään en ole koskaan ollut mikään maidon juoja, enkä väkisin koskaan ole syöttänyt/juottanut lapsillenikaan maitoa. Mutta enpä ole myöskään tietoisesti ollut käyttämättäkään maitotaloustuotteita, paitsi silloin, kun lapsilla pienempinä oli maitoallergia.

        Eräs tuttavani kertoi joistakin amerikkalaisista soijanvastaisista sivuista. Harmi vaan, kun en tuosta alkup. maitosivuistakaan mitään ymmärtänyt, kun ei ollut suomeksi =)


    • Luomumaito hyvää
      • mikään muu

        kuin suoraan tilalta haettu - eikä aina sekään, riippuu mitä elukoille syötetty.

        luomu-sanaa käytetään paljon väärin.


      • maidon tyyten
        mikään muu kirjoitti:

        kuin suoraan tilalta haettu - eikä aina sekään, riippuu mitä elukoille syötetty.

        luomu-sanaa käytetään paljon väärin.

        esim rasvaton maito tyhjänpäiväistä litkua.

        miten D-vitamiini voi imeytyä, kun se on rasvaliukoinen, ja maidosta viedään rasvat? ei voi.

        maidon rasvoissa kaikki hyöty. esim cla estää rintasyöpää, on suomessakin tutkittu.

        pastörointi ja homogenointi pilaavat maidon, tuhoavat tärkeät entsyymit.

        siksi ihmiset saa oireita.

        väärin meitä opetetaan.


      • olemassakaan
        maidon tyyten kirjoitti:

        esim rasvaton maito tyhjänpäiväistä litkua.

        miten D-vitamiini voi imeytyä, kun se on rasvaliukoinen, ja maidosta viedään rasvat? ei voi.

        maidon rasvoissa kaikki hyöty. esim cla estää rintasyöpää, on suomessakin tutkittu.

        pastörointi ja homogenointi pilaavat maidon, tuhoavat tärkeät entsyymit.

        siksi ihmiset saa oireita.

        väärin meitä opetetaan.

        terveellisiä elintarvikkeita?


      • justiina
        olemassakaan kirjoitti:

        terveellisiä elintarvikkeita?

        Maidon esim jos saa suoraan tilalta, niin sitä ei ole käsitelty, mutta-- mitä lehmille on syötetty?

        Ja mitä kanoille, sioille, kaloille syötetty..

        Sitten on vielä ruuanvalmistavat; paistaminen vie esim helposti kaloista omega 3:a, ja mikro on vihoviimeinen. Höyrystäminen säilyttää hyvin vitaaliaineet.

        Saastunut tämä pallo alkaa olla..

        Peruselintarvikkeista itse valmistamalla,.. tietääpähän jonkin verran paemmin mitä syö. Ei ainakaan lisäaineita.


      • meikäläinen
        justiina kirjoitti:

        Maidon esim jos saa suoraan tilalta, niin sitä ei ole käsitelty, mutta-- mitä lehmille on syötetty?

        Ja mitä kanoille, sioille, kaloille syötetty..

        Sitten on vielä ruuanvalmistavat; paistaminen vie esim helposti kaloista omega 3:a, ja mikro on vihoviimeinen. Höyrystäminen säilyttää hyvin vitaaliaineet.

        Saastunut tämä pallo alkaa olla..

        Peruselintarvikkeista itse valmistamalla,.. tietääpähän jonkin verran paemmin mitä syö. Ei ainakaan lisäaineita.

        Totta!
        Mutta..
        Kaikissa 'kiinnostavissa jutuissa pitää olla mutta. Minun muttani on, tämänlainen.. Olen kasvanut lapsuuteni maitotilalla ja tiedän tasan tarkkaan mitä lehmillemme syötettiin, joten en pidä maitoa vaarallisena. Kukaan tuskin pystyy minun mielipisettäni siinä asiassa muuttamaan. Tosin en voi tietää muista maitotiloista, mutta.. Eikö nuo salaliitto teoriat ole vähän liian kaukaa haettuja? Olen kyllästynyt niihin! Kaikkialla vain juoruillaan ja asian sisältö muuttuu varmaankin satoja kertoja matkansa aikana! Sitten siitä sepitellään kaikenlaist pa***a! Anteeksi, mutta en voi mielipiteilleni mitään.. KÄYTTÄKÄÄ NIITÄ FAKTOJA!!!

        Vielä tuohon maito on vaarallista.. Vuosia sitten kun light limsat todettiin vaarallisiksi ja sukuni kielsi ne menetin hermoni. En alkanut huutaa tai mitään, vaan totesin kylmän viileästi, että 'kohta mansikatkin todetaan varmaankin vaarallisiksi'. En tiedä onko vielä käynyt niin, mutta.. Joten mittikää tarkoin mitä juoruilette ja jotkut jopa keksivät omasta päästään. Jossain päin maailmaa on aina joku joa otta nämä jutut LIIAN KIRJAIMELLISESTI.

        - meikäläinen


      • olen samaa..
        meikäläinen kirjoitti:

        Totta!
        Mutta..
        Kaikissa 'kiinnostavissa jutuissa pitää olla mutta. Minun muttani on, tämänlainen.. Olen kasvanut lapsuuteni maitotilalla ja tiedän tasan tarkkaan mitä lehmillemme syötettiin, joten en pidä maitoa vaarallisena. Kukaan tuskin pystyy minun mielipisettäni siinä asiassa muuttamaan. Tosin en voi tietää muista maitotiloista, mutta.. Eikö nuo salaliitto teoriat ole vähän liian kaukaa haettuja? Olen kyllästynyt niihin! Kaikkialla vain juoruillaan ja asian sisältö muuttuu varmaankin satoja kertoja matkansa aikana! Sitten siitä sepitellään kaikenlaist pa***a! Anteeksi, mutta en voi mielipiteilleni mitään.. KÄYTTÄKÄÄ NIITÄ FAKTOJA!!!

        Vielä tuohon maito on vaarallista.. Vuosia sitten kun light limsat todettiin vaarallisiksi ja sukuni kielsi ne menetin hermoni. En alkanut huutaa tai mitään, vaan totesin kylmän viileästi, että 'kohta mansikatkin todetaan varmaankin vaarallisiksi'. En tiedä onko vielä käynyt niin, mutta.. Joten mittikää tarkoin mitä juoruilette ja jotkut jopa keksivät omasta päästään. Jossain päin maailmaa on aina joku joa otta nämä jutut LIIAN KIRJAIMELLISESTI.

        - meikäläinen

        mieltä! Tuntuu, että näillä sivuilla vauhkoaa muutamat kirjoittajat jos vaikka mistä. Eihän tässä ole mitään järkeä. Jos ihminen syö vähän kaikkea, kohtuudella siis, tuskin on vaaraa kuolla maitoon taikka light limsoihinkaan. Ei ole varmaan terveellistä syödä mitään liiakseen, eikä tämä koske vain maitoa.

        Tämän ruoka homman kanssa minun mielestäni on ihan sama juttu kuin uskontojenkin, kohtuudessa on parasta pysyä. Kun se vouhotus liiaksi menee, ei ole kenellekään hyvä. Joku raukka vielä näitä sitten uskoo (niinkuin jotkut uskovat joidenkin väitteisiin paratiisista ja neitsyistä kun kuolet uskonnon puolesta..hmmh).


      • justiina
        meikäläinen kirjoitti:

        Totta!
        Mutta..
        Kaikissa 'kiinnostavissa jutuissa pitää olla mutta. Minun muttani on, tämänlainen.. Olen kasvanut lapsuuteni maitotilalla ja tiedän tasan tarkkaan mitä lehmillemme syötettiin, joten en pidä maitoa vaarallisena. Kukaan tuskin pystyy minun mielipisettäni siinä asiassa muuttamaan. Tosin en voi tietää muista maitotiloista, mutta.. Eikö nuo salaliitto teoriat ole vähän liian kaukaa haettuja? Olen kyllästynyt niihin! Kaikkialla vain juoruillaan ja asian sisältö muuttuu varmaankin satoja kertoja matkansa aikana! Sitten siitä sepitellään kaikenlaist pa***a! Anteeksi, mutta en voi mielipiteilleni mitään.. KÄYTTÄKÄÄ NIITÄ FAKTOJA!!!

        Vielä tuohon maito on vaarallista.. Vuosia sitten kun light limsat todettiin vaarallisiksi ja sukuni kielsi ne menetin hermoni. En alkanut huutaa tai mitään, vaan totesin kylmän viileästi, että 'kohta mansikatkin todetaan varmaankin vaarallisiksi'. En tiedä onko vielä käynyt niin, mutta.. Joten mittikää tarkoin mitä juoruilette ja jotkut jopa keksivät omasta päästään. Jossain päin maailmaa on aina joku joa otta nämä jutut LIIAN KIRJAIMELLISESTI.

        - meikäläinen

        Meillä oli kymmenkunta kantturaa, kun vielä kotpuolessa asuin. Lopettivat toiminnan 87 sairauden takia. Pientähän se oli nykysysteemeihin verrattuna.

        Mistä salaliittoteorioista kyse ...?

        Käsitelty maito ei ole samanarvoista kuin se lapsuuden tilamaito, tämä on fakta.

        Pastörointi tuhoaa osan maidon C, B6 ja B12 vitamiineista. Pastörointi myös muokkaa osan maidon kalsiumista niin, ettei se imeydy, ja prosessointi myös tuhoaa osan jodista.

        Prosessi muuttaa maidon laktoosin beeta-laktoosiksi, joka aiheuttaa enemmän oireita kuin tavallinen laktoosi imeytyen nopeasti suolistosta aiheuttaen välittömän nälän tunteen.

        Homogenisoinnissa syntyy lämpöä, jonka on sanottu aiheuttavan maidon kolestorolin hapettumista. Homogenisointi tehdään teollisuuden vaatimuksesta..

        Vapaasti laiduntan karjan maitorasva on terveellistä tasapainoista ravintoa. Kaikki keinoruokinta vaikuttaa maidon koostumukseen.

        Luonnonmaidon omega-rasvojen suhde on ihanteellinen ja maitorasvoissa on yli 500 biologisesti aktiivista ainetta, joista yksi m estää tehokkaasti syöpää.

        Maito on ollut tärkein A ja D vitamiinien lähde. Nämä ovat rasvaliukoisia vitamiineja. Kasvirasvojen kanssa ne eivät imeydy. On esim outoa, että rasvattomaan maitoon lisätään D vitamiinia..

        Lisäksi käytetään D2-vitamiinia, joka ei edes imeydy suolistosta. Maidossa on myös E ja B vitamiinia. Maitorasva on maailman monipuolisin rasva.

        Maito on keskeinen ravintoaine Suomessa. On kuitenkin suuri ero maidolla ja "maidolla."


      • justiina
        meikäläinen kirjoitti:

        Totta!
        Mutta..
        Kaikissa 'kiinnostavissa jutuissa pitää olla mutta. Minun muttani on, tämänlainen.. Olen kasvanut lapsuuteni maitotilalla ja tiedän tasan tarkkaan mitä lehmillemme syötettiin, joten en pidä maitoa vaarallisena. Kukaan tuskin pystyy minun mielipisettäni siinä asiassa muuttamaan. Tosin en voi tietää muista maitotiloista, mutta.. Eikö nuo salaliitto teoriat ole vähän liian kaukaa haettuja? Olen kyllästynyt niihin! Kaikkialla vain juoruillaan ja asian sisältö muuttuu varmaankin satoja kertoja matkansa aikana! Sitten siitä sepitellään kaikenlaist pa***a! Anteeksi, mutta en voi mielipiteilleni mitään.. KÄYTTÄKÄÄ NIITÄ FAKTOJA!!!

        Vielä tuohon maito on vaarallista.. Vuosia sitten kun light limsat todettiin vaarallisiksi ja sukuni kielsi ne menetin hermoni. En alkanut huutaa tai mitään, vaan totesin kylmän viileästi, että 'kohta mansikatkin todetaan varmaankin vaarallisiksi'. En tiedä onko vielä käynyt niin, mutta.. Joten mittikää tarkoin mitä juoruilette ja jotkut jopa keksivät omasta päästään. Jossain päin maailmaa on aina joku joa otta nämä jutut LIIAN KIRJAIMELLISESTI.

        - meikäläinen

        Aspartaami jota monasti on mm kevytlimsoissa, on tosiaankin vaarallista.

        Ei tarvitse kuin mennä Googleen ja kirjoittaa sana, niin tulee asiaa.

        Jonkin verran -harvoin- itsekin käytän tuotteita, joissa on aspartaamia. En kuitenkaan kovinkaan paljoa, kun en noihin limppareihin oikein koskaan ole oppinut..

        Kyllä, KAIKKI ei ole faktaa, mitä netistä löytyy. Tuo asia kuitenkin on sellainen, ettei "savua ilman tulta."


      • meikäläinen
        justiina kirjoitti:

        Meillä oli kymmenkunta kantturaa, kun vielä kotpuolessa asuin. Lopettivat toiminnan 87 sairauden takia. Pientähän se oli nykysysteemeihin verrattuna.

        Mistä salaliittoteorioista kyse ...?

        Käsitelty maito ei ole samanarvoista kuin se lapsuuden tilamaito, tämä on fakta.

        Pastörointi tuhoaa osan maidon C, B6 ja B12 vitamiineista. Pastörointi myös muokkaa osan maidon kalsiumista niin, ettei se imeydy, ja prosessointi myös tuhoaa osan jodista.

        Prosessi muuttaa maidon laktoosin beeta-laktoosiksi, joka aiheuttaa enemmän oireita kuin tavallinen laktoosi imeytyen nopeasti suolistosta aiheuttaen välittömän nälän tunteen.

        Homogenisoinnissa syntyy lämpöä, jonka on sanottu aiheuttavan maidon kolestorolin hapettumista. Homogenisointi tehdään teollisuuden vaatimuksesta..

        Vapaasti laiduntan karjan maitorasva on terveellistä tasapainoista ravintoa. Kaikki keinoruokinta vaikuttaa maidon koostumukseen.

        Luonnonmaidon omega-rasvojen suhde on ihanteellinen ja maitorasvoissa on yli 500 biologisesti aktiivista ainetta, joista yksi m estää tehokkaasti syöpää.

        Maito on ollut tärkein A ja D vitamiinien lähde. Nämä ovat rasvaliukoisia vitamiineja. Kasvirasvojen kanssa ne eivät imeydy. On esim outoa, että rasvattomaan maitoon lisätään D vitamiinia..

        Lisäksi käytetään D2-vitamiinia, joka ei edes imeydy suolistosta. Maidossa on myös E ja B vitamiinia. Maitorasva on maailman monipuolisin rasva.

        Maito on keskeinen ravintoaine Suomessa. On kuitenkin suuri ero maidolla ja "maidolla."

        että täällä väitetään ihan pokkana, 'jos juot maitoa, kuolet'! Se tympii! Ja tympii pahasti!
        Tottakai tuo pastörointi ei tee maidosta niin vaarallista, että jos sitä juo kuolee paikoilleen!
        Sitä paitsi tuo keinoruokinta juttu.. Meien lehmät söi samalla tavalla, ku mitä se oli heti sodan jälkeen. Koska isäni ei suostut vvaihtamaan mihinkään seko ruokailuun.

        - meikäläinen

        p.s. ei millään pahalla


      • meikäläinen
        justiina kirjoitti:

        Aspartaami jota monasti on mm kevytlimsoissa, on tosiaankin vaarallista.

        Ei tarvitse kuin mennä Googleen ja kirjoittaa sana, niin tulee asiaa.

        Jonkin verran -harvoin- itsekin käytän tuotteita, joissa on aspartaamia. En kuitenkaan kovinkaan paljoa, kun en noihin limppareihin oikein koskaan ole oppinut..

        Kyllä, KAIKKI ei ole faktaa, mitä netistä löytyy. Tuo asia kuitenkin on sellainen, ettei "savua ilman tulta."

        vaarallisia sitten.
        KAIKKI! LOPETTAKAA SIPSIEN SYÖMINEN HETI! JA SINÄ SIELLÄ! LATA SE SIPSI PUSSI ALAS! LAITA SE HETI ALAS! No niin..
        (ja tuo oli vitsi)
        Millon se todettiin..? Hmm.. Ja miten se sanottiin kaan.. Miten monta kiloa pitää syödä päivittäin, jotta se jutska oli vaarallista?
        Ja se limsa.. Tuskin jos pari kertaa kesässä juo light limsaa, nii tuskin siihen kuolee. Sitä mie tarkotin.
        Ja miun tarkoitus on koko ajan ollu, että kohtuus kaikessa. Kaikki on vaarallista, jos liikaa syö.

        - meikäläinen

        p.s. Muuten Justiina.. Onko sinun mielestäsi hyvä asia jos kaikki ylireagoisivat kaikkeen? Sekin oli yksi viestieni 'teema'. Siis se ettei kannata ylireagoida.
        p.s. KOHTUUS KAIKESSA!


      • meikäläinen
        meikäläinen kirjoitti:

        vaarallisia sitten.
        KAIKKI! LOPETTAKAA SIPSIEN SYÖMINEN HETI! JA SINÄ SIELLÄ! LATA SE SIPSI PUSSI ALAS! LAITA SE HETI ALAS! No niin..
        (ja tuo oli vitsi)
        Millon se todettiin..? Hmm.. Ja miten se sanottiin kaan.. Miten monta kiloa pitää syödä päivittäin, jotta se jutska oli vaarallista?
        Ja se limsa.. Tuskin jos pari kertaa kesässä juo light limsaa, nii tuskin siihen kuolee. Sitä mie tarkotin.
        Ja miun tarkoitus on koko ajan ollu, että kohtuus kaikessa. Kaikki on vaarallista, jos liikaa syö.

        - meikäläinen

        p.s. Muuten Justiina.. Onko sinun mielestäsi hyvä asia jos kaikki ylireagoisivat kaikkeen? Sekin oli yksi viestieni 'teema'. Siis se ettei kannata ylireagoida.
        p.s. KOHTUUS KAIKESSA!

        ei se, että sipsit on todettu vaarallisikis.
        Se oli se paistamisessa kehittyvä ainesosa. Sitä tulee ruokaan mm grillaamisessakin. Ja ennen kuin alkaa keskustelu, että 'lopettakaa grilliruokien syöminen HETI'! Se oli älytön määrä, mikä sitä piti saada päivittäin..

        - meikäläinen


      • Xveg
        meikäläinen kirjoitti:

        ei se, että sipsit on todettu vaarallisikis.
        Se oli se paistamisessa kehittyvä ainesosa. Sitä tulee ruokaan mm grillaamisessakin. Ja ennen kuin alkaa keskustelu, että 'lopettakaa grilliruokien syöminen HETI'! Se oli älytön määrä, mikä sitä piti saada päivittäin..

        - meikäläinen

        ...kuitenkaan ei tee grillaamisesta terveellistä tapaa ruoanvalmistukseen.


      • Xveg
        meikäläinen kirjoitti:

        että täällä väitetään ihan pokkana, 'jos juot maitoa, kuolet'! Se tympii! Ja tympii pahasti!
        Tottakai tuo pastörointi ei tee maidosta niin vaarallista, että jos sitä juo kuolee paikoilleen!
        Sitä paitsi tuo keinoruokinta juttu.. Meien lehmät söi samalla tavalla, ku mitä se oli heti sodan jälkeen. Koska isäni ei suostut vvaihtamaan mihinkään seko ruokailuun.

        - meikäläinen

        p.s. ei millään pahalla

        "täällä väitetään ihan pokkana, 'jos juot maitoa, kuolet'"

        Kuka tuommoista muka on väittänyt? Tietenkin maidon lipittäminen lisää todennäköisyyttä erilaisille sairauksille. Kuka on väittänyt, että saman tien kuolee, kun on saanut lasillisen juotua? Ehkä voit mainita nuo?

        Arsenikkiakin voi käyttää pitkään ennen kuin se tappaa.


      • justiina
        meikäläinen kirjoitti:

        että täällä väitetään ihan pokkana, 'jos juot maitoa, kuolet'! Se tympii! Ja tympii pahasti!
        Tottakai tuo pastörointi ei tee maidosta niin vaarallista, että jos sitä juo kuolee paikoilleen!
        Sitä paitsi tuo keinoruokinta juttu.. Meien lehmät söi samalla tavalla, ku mitä se oli heti sodan jälkeen. Koska isäni ei suostut vvaihtamaan mihinkään seko ruokailuun.

        - meikäläinen

        p.s. ei millään pahalla

        Eipä kai nyt sentään ihan noinkaan tietenkään, vitsiltä kuulostaa (huonolta sellaiselta).
        Heinää sun muuta höppeitä ne kamurat siellä kotona meilläkin popsivat, sitä tavanomaista heiän sapuskaansa.. ;=)


      • justiina
        justiina kirjoitti:

        Eipä kai nyt sentään ihan noinkaan tietenkään, vitsiltä kuulostaa (huonolta sellaiselta).
        Heinää sun muuta höppeitä ne kamurat siellä kotona meilläkin popsivat, sitä tavanomaista heiän sapuskaansa.. ;=)

        tokkopa maitoon kuolleita sentään on... (?)


      • justiina
        Xveg kirjoitti:

        ...kuitenkaan ei tee grillaamisesta terveellistä tapaa ruoanvalmistukseen.

        Paistaminen vie esim osan kalan omega 3 pitoisuudesta. (sikäli kuin sitä alun alkaenkaan siinä on. Viljelty kala..hmm)

        Mikrosta taas; Yhdysvaltalainen tutkimus kertoo miten valmistusmenetelmä vaikuttaa ruoka-aineen koostumukseen. Parsakaalin höyrystäminen tuhoaa antioksidantteja ja vitamiineja vain vähän.

        95% ravinneaineista säilyy höyrytyksen jälkeen, kun taas mikro tuhoaa ne lähes kokonaan.

        Säteilytyksen jälkeen ruokaan jää vajaa 5% ravinneaineita.


      • Xveg
        justiina kirjoitti:

        tokkopa maitoon kuolleita sentään on... (?)

        Pistäisitkös pääsi pantiksi?

        Maidon IGF-1 hormoni esimerkiksi auttaa syöpiä leviämään ihmisruumiissa. Tietenkin maitotuotteet voita lukuunottamatta myös lisäävät happamuutta elimistössä. Syöpäsoluthan rakastavat hapanta ympäristöä.

        Tämä vain sitä, mitä maidossa "kuuluukin" olla. Lisäksihän siihen tulee erilaisia ympäristömyrkkyjä. Ne kertyvät saastuneesta maaperästä korkeina pitoisuuksina lehmän maitoon (ja rasvaan sen puoleen).

        Plus tietenkin iso joukko muita vaivoja, jotka on liitetty maitoon kuten osteoporoosi (Maat, joissa osteoporoosipitoisuus on korkea, kuten USA ja Suomi ovat maidonkulutuksen kärjessä), arthiris ja munuaiskivet. Jos nämä eivät nyt suorastaan tapa, niin heikentävät elämisen laatua huomattavasti.

        Tietenkin ihmiset syövät toki muutakin kuin maitoa ja tuollaisella sofistiikalla maito onkin helppo esittää vaarattomaksi. Sanotaan, että joku kuolee atheroskleroosiin (valtimonkovettuma). Siinä plakki valtimoihin on useimmilla kertynyt monesta muustakin lähteestä kuin lehmänmaidosta. Liha, kala, kana, kananmuna -kalkkuna...jne. Ne ovat kaikki yhdessä maidon kanssa vaikuttaneet kuolemaan. Maito EI suojaa niiden plakkeuttavalta vaikutukselta -kiihdyttää vain sitä.

        GOT MILK! :D


      • justiina
        Xveg kirjoitti:

        Pistäisitkös pääsi pantiksi?

        Maidon IGF-1 hormoni esimerkiksi auttaa syöpiä leviämään ihmisruumiissa. Tietenkin maitotuotteet voita lukuunottamatta myös lisäävät happamuutta elimistössä. Syöpäsoluthan rakastavat hapanta ympäristöä.

        Tämä vain sitä, mitä maidossa "kuuluukin" olla. Lisäksihän siihen tulee erilaisia ympäristömyrkkyjä. Ne kertyvät saastuneesta maaperästä korkeina pitoisuuksina lehmän maitoon (ja rasvaan sen puoleen).

        Plus tietenkin iso joukko muita vaivoja, jotka on liitetty maitoon kuten osteoporoosi (Maat, joissa osteoporoosipitoisuus on korkea, kuten USA ja Suomi ovat maidonkulutuksen kärjessä), arthiris ja munuaiskivet. Jos nämä eivät nyt suorastaan tapa, niin heikentävät elämisen laatua huomattavasti.

        Tietenkin ihmiset syövät toki muutakin kuin maitoa ja tuollaisella sofistiikalla maito onkin helppo esittää vaarattomaksi. Sanotaan, että joku kuolee atheroskleroosiin (valtimonkovettuma). Siinä plakki valtimoihin on useimmilla kertynyt monesta muustakin lähteestä kuin lehmänmaidosta. Liha, kala, kana, kananmuna -kalkkuna...jne. Ne ovat kaikki yhdessä maidon kanssa vaikuttaneet kuolemaan. Maito EI suojaa niiden plakkeuttavalta vaikutukselta -kiihdyttää vain sitä.

        GOT MILK! :D

        Maito ei olekaan mikään suoranainen välttämättömyys.

        Varsinkaan kun ei todellakaan enää - kaupunkilainen ainakaan - saa muuta kuin tuota pilalle käsiteltyä kaupan litkua, niin ei sillä todella mitään teekään.

        Siitä samaa mieltä.
        Hyvä jos ei kohta luokitella ympäristömyrkyksi.. ;=)


      • mahdollista
        justiina kirjoitti:

        Maito ei olekaan mikään suoranainen välttämättömyys.

        Varsinkaan kun ei todellakaan enää - kaupunkilainen ainakaan - saa muuta kuin tuota pilalle käsiteltyä kaupan litkua, niin ei sillä todella mitään teekään.

        Siitä samaa mieltä.
        Hyvä jos ei kohta luokitella ympäristömyrkyksi.. ;=)

        "Hyvä jos ei kohta luokitella ympäristömyrkyksi.. ;=)"

        Se ei ole mahdollista ennen kuin ihminen luokitellaan luontoon kuuluvaksi.


      • justiina
        Xveg kirjoitti:

        Pistäisitkös pääsi pantiksi?

        Maidon IGF-1 hormoni esimerkiksi auttaa syöpiä leviämään ihmisruumiissa. Tietenkin maitotuotteet voita lukuunottamatta myös lisäävät happamuutta elimistössä. Syöpäsoluthan rakastavat hapanta ympäristöä.

        Tämä vain sitä, mitä maidossa "kuuluukin" olla. Lisäksihän siihen tulee erilaisia ympäristömyrkkyjä. Ne kertyvät saastuneesta maaperästä korkeina pitoisuuksina lehmän maitoon (ja rasvaan sen puoleen).

        Plus tietenkin iso joukko muita vaivoja, jotka on liitetty maitoon kuten osteoporoosi (Maat, joissa osteoporoosipitoisuus on korkea, kuten USA ja Suomi ovat maidonkulutuksen kärjessä), arthiris ja munuaiskivet. Jos nämä eivät nyt suorastaan tapa, niin heikentävät elämisen laatua huomattavasti.

        Tietenkin ihmiset syövät toki muutakin kuin maitoa ja tuollaisella sofistiikalla maito onkin helppo esittää vaarattomaksi. Sanotaan, että joku kuolee atheroskleroosiin (valtimonkovettuma). Siinä plakki valtimoihin on useimmilla kertynyt monesta muustakin lähteestä kuin lehmänmaidosta. Liha, kala, kana, kananmuna -kalkkuna...jne. Ne ovat kaikki yhdessä maidon kanssa vaikuttaneet kuolemaan. Maito EI suojaa niiden plakkeuttavalta vaikutukselta -kiihdyttää vain sitä.

        GOT MILK! :D

        päätä pantiksi sentäs. Höpsistä löpsis. :=)

        Hei, muuten melkoisen kurja keli vai mitä? Ei kait se kesä vaan ollut sitten siinä...

        Ps. Se on muuten tulehdus joka kun kehossa jyllää, niin sitten alkaapi kertyä semmoisiin vaurioituneisiin suoniin helposti sitä kökköä.

        Terveisiin suoniin ei kerry minkäänlaista silavata.

        Tähän oikeaan lopputulokseen alkavat pikkuhiljaa päästä yhä useammat valkotakit, hitaasti kyllä..


      • mennä kesänä..
        meikäläinen kirjoitti:

        Totta!
        Mutta..
        Kaikissa 'kiinnostavissa jutuissa pitää olla mutta. Minun muttani on, tämänlainen.. Olen kasvanut lapsuuteni maitotilalla ja tiedän tasan tarkkaan mitä lehmillemme syötettiin, joten en pidä maitoa vaarallisena. Kukaan tuskin pystyy minun mielipisettäni siinä asiassa muuttamaan. Tosin en voi tietää muista maitotiloista, mutta.. Eikö nuo salaliitto teoriat ole vähän liian kaukaa haettuja? Olen kyllästynyt niihin! Kaikkialla vain juoruillaan ja asian sisältö muuttuu varmaankin satoja kertoja matkansa aikana! Sitten siitä sepitellään kaikenlaist pa***a! Anteeksi, mutta en voi mielipiteilleni mitään.. KÄYTTÄKÄÄ NIITÄ FAKTOJA!!!

        Vielä tuohon maito on vaarallista.. Vuosia sitten kun light limsat todettiin vaarallisiksi ja sukuni kielsi ne menetin hermoni. En alkanut huutaa tai mitään, vaan totesin kylmän viileästi, että 'kohta mansikatkin todetaan varmaankin vaarallisiksi'. En tiedä onko vielä käynyt niin, mutta.. Joten mittikää tarkoin mitä juoruilette ja jotkut jopa keksivät omasta päästään. Jossain päin maailmaa on aina joku joa otta nämä jutut LIIAN KIRJAIMELLISESTI.

        - meikäläinen

        ollut mansikoistakin juttua. Eräs mies kirjoitti paikallisdlehdessämme, kuinka rastaita ammutaan mansikkamailla ja lyijy jää maahan muhimaan ja siirtyy mansikoihin.


      • GWEAGE
        justiina kirjoitti:

        Maito ei olekaan mikään suoranainen välttämättömyys.

        Varsinkaan kun ei todellakaan enää - kaupunkilainen ainakaan - saa muuta kuin tuota pilalle käsiteltyä kaupan litkua, niin ei sillä todella mitään teekään.

        Siitä samaa mieltä.
        Hyvä jos ei kohta luokitella ympäristömyrkyksi.. ;=)

        VOI VITUN SEKOPÄISET FRIIKIT!!! EI MAITO OLE VAARALLISTA TAI MYRKYLLISTÄ! HAISTAKAA PASKA!


      • että sinä olet
        GWEAGE kirjoitti:

        VOI VITUN SEKOPÄISET FRIIKIT!!! EI MAITO OLE VAARALLISTA TAI MYRKYLLISTÄ! HAISTAKAA PASKA!

        noin fiksu ja tietäväinen varsinkin. kiitos oikein paljon selvistä ja asiallisista perusteluistasi. jatka toki samaan tapaan. on aina kiva kun joku joka tietää mistä puhuu, kirjoittaa tänne. eikös vain olekin?! ;=D


      • jupo
        olen samaa.. kirjoitti:

        mieltä! Tuntuu, että näillä sivuilla vauhkoaa muutamat kirjoittajat jos vaikka mistä. Eihän tässä ole mitään järkeä. Jos ihminen syö vähän kaikkea, kohtuudella siis, tuskin on vaaraa kuolla maitoon taikka light limsoihinkaan. Ei ole varmaan terveellistä syödä mitään liiakseen, eikä tämä koske vain maitoa.

        Tämän ruoka homman kanssa minun mielestäni on ihan sama juttu kuin uskontojenkin, kohtuudessa on parasta pysyä. Kun se vouhotus liiaksi menee, ei ole kenellekään hyvä. Joku raukka vielä näitä sitten uskoo (niinkuin jotkut uskovat joidenkin väitteisiin paratiisista ja neitsyistä kun kuolet uskonnon puolesta..hmmh).

        Juuri tuo yllä oleva otsikon lausahdus riepoo minua. Lääkäreiden vakiokommentti kysyttäessä terveellisestä ruokavaliosta. Juuri tähän otsikon lauseeseen kiteytyy se typeryys mihin länsimaissa syyllistytään. Esim. aspartaamin haittavaikutukset tiedetään hyvin laajalti, silti sitäkin voi käyttää, kohtuudella? Paljonko se kohtuullinen on tässä tapauksessa? Jos satut kuolemaan siihen, todetaan että potilas ei käyttänyt aspartaamia kohtuudella.

        Minua kiinnostaa oikeasti mitä laitan suuhuni. Jos jokin tutkimus osoittaa meidän nykyisten ruokailusuositustemme sisältävän jotain epäterveellistä, sekin kuitataan KOHTUUDELLA. Minä en halua syödä epäterveellistä/myrkkyjä edes kohtuudella. Miten kävi esimerkiksi tutkimuksen joka väitti ranskalaisten ja perunalastujen sisältävän muistaakseni karsinogeenejä? Hyvin nopeasti ko tutkimus todettiin heppoiseksi ja sipsejä voi edelleen syödä, KOHTUUDELLA.

        En millään voi uskoa, että tämä johtuu pelkästä konservatiivisuudesta, tuetaan vain sellaista tietoa, mikä ei muuta vallitsevia ohjeita. Todennäköisimmin joiltain pikaruokaketjuilta löytyi hyvin nopeasti kohtuullisen parahultainen summa rahaa, millä ranskalaiset saatiin takaisin kohtuulliseksi. 

        Valtavirrasta poikkeavat tutkimukset vaietaan tai loataan kuoliaaksi. Miksi? Jotta kuluttaja ei joutuisi hysteriaan? Minä haluan tietoa, jotta voin itse tehdä päätöksiä sen pohjalta. En valmiiksi pureskeltuja ylimalkaisia ohjeita pidättäytyä kohtuudessa myrkkyjä syödessä.


      • justiina
        jupo kirjoitti:

        Juuri tuo yllä oleva otsikon lausahdus riepoo minua. Lääkäreiden vakiokommentti kysyttäessä terveellisestä ruokavaliosta. Juuri tähän otsikon lauseeseen kiteytyy se typeryys mihin länsimaissa syyllistytään. Esim. aspartaamin haittavaikutukset tiedetään hyvin laajalti, silti sitäkin voi käyttää, kohtuudella? Paljonko se kohtuullinen on tässä tapauksessa? Jos satut kuolemaan siihen, todetaan että potilas ei käyttänyt aspartaamia kohtuudella.

        Minua kiinnostaa oikeasti mitä laitan suuhuni. Jos jokin tutkimus osoittaa meidän nykyisten ruokailusuositustemme sisältävän jotain epäterveellistä, sekin kuitataan KOHTUUDELLA. Minä en halua syödä epäterveellistä/myrkkyjä edes kohtuudella. Miten kävi esimerkiksi tutkimuksen joka väitti ranskalaisten ja perunalastujen sisältävän muistaakseni karsinogeenejä? Hyvin nopeasti ko tutkimus todettiin heppoiseksi ja sipsejä voi edelleen syödä, KOHTUUDELLA.

        En millään voi uskoa, että tämä johtuu pelkästä konservatiivisuudesta, tuetaan vain sellaista tietoa, mikä ei muuta vallitsevia ohjeita. Todennäköisimmin joiltain pikaruokaketjuilta löytyi hyvin nopeasti kohtuullisen parahultainen summa rahaa, millä ranskalaiset saatiin takaisin kohtuulliseksi. 

        Valtavirrasta poikkeavat tutkimukset vaietaan tai loataan kuoliaaksi. Miksi? Jotta kuluttaja ei joutuisi hysteriaan? Minä haluan tietoa, jotta voin itse tehdä päätöksiä sen pohjalta. En valmiiksi pureskeltuja ylimalkaisia ohjeita pidättäytyä kohtuudessa myrkkyjä syödessä.

        Miksi panna elimistöönsä mitään arvotonta? Kuitenkin olemme kaikki epätäydellisiä ja varmaankin aika ajoin "sorrutaan" tuohon tai tähän..?

        Mm ansioitunut Arvo Ylppökin taisi toistaa samaa kohtuus-asiaa, ja helpostihan tuo vilahtaa monenkin suupielestä tuo kommentti.

        Mutta mitenpä tosiaankin määritellään se "kohtuus" - -jokaisella omansa?

        Tosi on, että joidenkuiden esim kärsii polttaa koko elämänsä tupakkaa sairastumatta astmaan, keuhkolaajentumaan, syöpään.. Tai juoda vuosikymmenet saamatta maksakirroosia. Tai syödä päivittäin neljän ihmisen edestä lihomatta..

        Onhan noita "tervaskantoja" aina ollut. Kuitenkin, enemmistö taitaa niittää sitä mitä kylvääkin?

        Aspartaamia emme käytä (tosin ei juuri sokeriakaan), en ole sipsi- ja limpparisukupolvea... Eli esimerkiksi nuohan ovat juuri niitä täysin tarpeettomia asioita, ja niihin emme kajoa edes "kohtuudella." Itsellemme emme osta.

        Kuitenkaan en ala spartalaiseksi, jos joku tarjoaa jonkin "kahvileivän" tms. (siis JOS Hyvän sellaisen ;=)) Toisaalta aivan hyvin voin kieltäytyäkin. Riippuu kulloisestakin tilanteesta. Allerginen en ole millekään, ei ole diabetes eikä muutakaan.

        Tahalliset (ilkeämieliset?) tuputtajat ovat asia erikseen. Jokin aika sitten joku täälläkin kertoi, kuinka tulee aivan sairaaksi jostain, ja kestitsijät tietävät sen, vaan eikun tuputtavat, - ja vielä loukkaantuvat kun kieltäytyy! Se on väärin. Tällaisiin "pakollisiin" (?) kyläpaikkoihin täytynee sitten viedä omat syötävät..

        Itselläni ja miehellä kun päälinjat ovat kunnossa, niin aivan äärifanaattinen en ole.

        Teimme vuosi sitten elämäntaparemontin (vhh). Sukurasitetta löytyy jos minkälaisiin sairauksiin ja vaivoihin. Onnekseni olen vielä täysin terve.


    • vastakritiikkiä

      PCRM on valitettavasti päässyt myös Quackwatch.org -sivuille:

      http://www.ncahf.org/articles/o-r/pcrm.html

      Palstan sheriffille: saanen luvan kopioida sanasta sanaan ylläolevalta sivulta viimeisen kokoavan loppupäätelmän, joka tukee monipuolisen ruokavalion ja liikunnan merkitystä (jos kääntäisin sen suomeksi omin sanoin, voisi tulla virheitä):

      "...The essence of sound nutrition is in three guiding words; four basic food groups, and the seven Dietary Guidelines for Americans. The three guiding words are: variety, moderation, and balance. Food groups help balance the variety from which diets may be selected. All food is "health food" in moderation; any food is "junk food" in excess -- there are no inherently "good" or "bad" foods, just good and bad total diets. More than anything else in food, it is excessive calories producing too much body fat (rather than dietary fat per se) that is associated with our high frequency of high blood pressure, heart disease, diabetes and cancer. Exercise, which also should be done in moderation with variety and balance, is inseparable from diet for good health. NCAHF highly recommends Total Nutrition by Victor Herbert as a comprehensive guide to sound nutrition information..."

      • junejetton

        Vastaus kohdassa Disaster


      • Xveg

        "PCRM on valitettavasti päässyt myös Quackwatch.org -sivuille"

        Tuon nyt sinänsä voi jättää kutakuinkin omaan arvoonsa. Quackwatchissa ei ilmeisesti olla turhan tarkkoja siitä mitä sivuille pistetään ja minkälaisin perustein. Esimerkiksi nuo kirjat, joita ei suositella. Osa niistä on roikkunut "ei suositella" -listalla vuosikaudet ilman mitään perusteita. Niille ei ole toimitettu perusteita, miksi ne ovat listalla.

        Toisinaan Quackwatch tosin nappaa jonkin lihavamman kärpäsen kuten kirjan Atkinsin dieetistä, mutta nämä poikkeukset lähinnä näyttävät vahvistavan pääsäännön.


      • Xveg

        Tosi upea kirjoitus tietenkin tuossa linkissä. Ph.D. arvostelemassa MD:tä.

        Junejetton sanoi linkkiä 9 vuotta vanhaksi. Se, että tuo puoskaripiste ei ole aivan ajan tasalla ei pääse pahemmin itseäni yllättämään.


    • junejetton

      Antamasi ( 9 vuotta vanha !? ) linkki vannoo vahvasti Dietary Guidelines for Americans'in ( joka on muuten hyvin lähellä suomalasia ravintosuosituksia ) nimiin. Siihen vastaisin seuraavalla linkillä : A health disaster in the making :

      www.nutritionadvocate.com

      • Xveg

        Quackwatchin linkit ovat jotenkin kuvaavia yleensä anakronisuutensa suhteen.

        Ei-suositelluissa kirjoissa "Healing Words" -kirjan arvostelijana on Gary Posner MD. Mies on tunnettu skeptikko, joka aikoinaan suuressa viisaudessaan totesi pitävänsä yliluonnolliseen uskovia ihmisiä jotenkin mielenvikaisina.


    • kiinnostunut*

      Kysyisin asiaa tuntevilta, että paljonko elämäni lyhenee, jos juon kohtuudella maitoa (oli se sitten mitä tahansa maitoa: rasvatonta, kevytmaitoa, ykkösmaitoa, ingmannin maitoa, valion maitoa, täysmaitoa, gefilusmaitoa, yömaitoa jne jne), siis vaikka yhden lasillisen / päivä? Kun kerran moni sanoo, että maito on vaarallista, niin kuinka paljon se sitten elämää lyhentää esim. minun kohdallani? Ja onko tästä joku varteenotettava tutkimus, että elämäni väheneminen johtuu juuri tästä yhdestä lasillisesta/päivä?

      Kiitän jo ennalta vastauksista.

      • justiina

        Oiskohan nyt tuota tutkittu, montaa asiaahan täs maailmas on..?

        Eihän tuosta kannata tehdä kynnyskysymystä? Juokoon ken tahtoo / mitä tahtoo, mitä se kenellekään kuuluu.

        Eikähän se aina ole kysymys elämän lyhenemisestä, vaan myös monasti siitä sen laadusta.

        Jotkut voi esim polttaa tupakkaakin satavuotiaaksi, ja kuolevat sitten johonkin aivan muuhun. Omakin mummoni veti ikänsä "lupia" ja kuoli 86v hoitovirheeseen, keuhkojen kanssa ei ollut ongelmia.

        Useille tuokin pahe kuitenkin aiheuttaa pienempiä tai isompia vaivoja tai suoranaisia sairauksia.
        (Ja kaikille ainakin rahanmenoa ja joka paikka haisee saletisti)

        Itsekin olen polttanut joka sorttia, ja ainaista kröhimistä se oli. Ja kumma kun enää ei ikinä ole keuhkoputkentulehduksia, ja silloin ennen oli tuon tuostakin. Lopetin -99.

        Joille maito ei sovi tai tykkäävät että pahaa, niin olkoon juomati. Monilla on tänä päivänä vähintään laktoosi-intoleranssi, tai sitten muita oireita - he katsovat paremmaksi olla ilman.

        Itse juon joskus, harvemmin kyllä, rasvatonta, Kahviin laitan kermaa . Juustoja syön, mieluummin niitä jotka maistuu muultakin kuin kumiankalta.
        ;=)


      • Xveg
        justiina kirjoitti:

        Oiskohan nyt tuota tutkittu, montaa asiaahan täs maailmas on..?

        Eihän tuosta kannata tehdä kynnyskysymystä? Juokoon ken tahtoo / mitä tahtoo, mitä se kenellekään kuuluu.

        Eikähän se aina ole kysymys elämän lyhenemisestä, vaan myös monasti siitä sen laadusta.

        Jotkut voi esim polttaa tupakkaakin satavuotiaaksi, ja kuolevat sitten johonkin aivan muuhun. Omakin mummoni veti ikänsä "lupia" ja kuoli 86v hoitovirheeseen, keuhkojen kanssa ei ollut ongelmia.

        Useille tuokin pahe kuitenkin aiheuttaa pienempiä tai isompia vaivoja tai suoranaisia sairauksia.
        (Ja kaikille ainakin rahanmenoa ja joka paikka haisee saletisti)

        Itsekin olen polttanut joka sorttia, ja ainaista kröhimistä se oli. Ja kumma kun enää ei ikinä ole keuhkoputkentulehduksia, ja silloin ennen oli tuon tuostakin. Lopetin -99.

        Joille maito ei sovi tai tykkäävät että pahaa, niin olkoon juomati. Monilla on tänä päivänä vähintään laktoosi-intoleranssi, tai sitten muita oireita - he katsovat paremmaksi olla ilman.

        Itse juon joskus, harvemmin kyllä, rasvatonta, Kahviin laitan kermaa . Juustoja syön, mieluummin niitä jotka maistuu muultakin kuin kumiankalta.
        ;=)

        "Eihän tuosta kannata tehdä kynnyskysymystä? Juokoon ken tahtoo / mitä tahtoo, mitä se kenellekään kuuluu."

        Kun itse ensimmäistä kertaa sain tietää mitä kaikkea maidossa todella on lopetin maitotuotteiden käytön siihen paikkaan. Ei ole kaduttanut, sillä pääsin eroon mm ajoittain vaivanneesta kivuliaasta vatsan turvotuksesta. Ei ole palannut sen jälkeen.

        Yleensä tämä on varsin hyvä nyrkkisääntö: Ihmiset, jotka tietävät mitä maito todellisuudessa tekee eivät halua juoda sitä ja ihmiset, jotka haluavat juoda sitä eivät halua tietää siitä, mitä se todellisuudessa tekee.

        Tosi upeaa tietenkin juoda jotain, jonka vaikutukset on kiellettävä itseltä.


      • justiina
        Xveg kirjoitti:

        "Eihän tuosta kannata tehdä kynnyskysymystä? Juokoon ken tahtoo / mitä tahtoo, mitä se kenellekään kuuluu."

        Kun itse ensimmäistä kertaa sain tietää mitä kaikkea maidossa todella on lopetin maitotuotteiden käytön siihen paikkaan. Ei ole kaduttanut, sillä pääsin eroon mm ajoittain vaivanneesta kivuliaasta vatsan turvotuksesta. Ei ole palannut sen jälkeen.

        Yleensä tämä on varsin hyvä nyrkkisääntö: Ihmiset, jotka tietävät mitä maito todellisuudessa tekee eivät halua juoda sitä ja ihmiset, jotka haluavat juoda sitä eivät halua tietää siitä, mitä se todellisuudessa tekee.

        Tosi upeaa tietenkin juoda jotain, jonka vaikutukset on kiellettävä itseltä.

        Kaikki fanaattisuus kuitenkin, - asian kuin asian suhteen..=? Jos jollakulla kertakaikkiaan on niin "rakkaus"-suhde mihin tahansa asiaan, että tyystin luopuminen on pieni kuolema, - sitä tarkoitan.

        Kestäähän sitä lähipiiriäänkin "valistaa", sen olen itsekin huomannut, kun perehtynyt ja noudattanut tässä muutamia kuukausia tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota.

        Kyllä vesittäjiä, tuputtajia ja "parempaa" tietoa, ja "elämänkokemusta" (anoppi ja äitini mm ratsastavat sillä) ja "on sitä ennenkin syöty ja eletty sitä on" -juttua riittää.

        Sangen hyvin tuloksin ollaan oltu "dieetillä." (en kyllä sanoisi enää dieetiksi vaan elämäntavaksi) Painoa tippunut reilusti yli 10 kg, verenpaine aivan ideaali, pulssi kuin urheilijoilla, nukun hyvin, kunto kohonnut, mieli tasoittunut, mies pystyi lopettamaan verenpainelääkityksen (nyt alempi kuin lääkkeillä), rasva-arvot hienot, sokerihimosta päästy jne jne.

        Kaiken maailman "hyviä neuvojia" tulee harva se päivä; kuinka leipää "pitää ihmisen" syödä (ja niin ja niin monta palaa per päivä), tai puuroa, pottuja, tai riisiä...ja mitä milloinkin. Ja sitä maitoa! Kun "eihän sitä muuten saa kalsiumia" siis..=)

        Joskus / joillekin kerron lisää, enimmäkseen ei maksa vaivaa. Nousevat useimmat takajaloilleen, kuin olisin henkilökohtaisesti jotenkin heitä vastaan. (!?)

        Joskus harvoin itselläni tulee juotua maitoa. Mies ei varmaan ikinä luovu siitä, rasvatonta käyttää.

        Peruslinjat meillä ovat kuitenkin kunnossa. Itselläni vielä enemmän kuin miehelläni. Hyvä kun sain näinkin paljon hänet mukaan, työvoitto! (harvoja miehiä taitaa kiinnostaa..)

        Ja kun ei tilamaitoa, ja siitä tehtyä juustoa saa - vai mistä saa, kerro jos tiedät, olen kiinnostunut ehdottomasti. ;=)


      • Xveg
        justiina kirjoitti:

        Kaikki fanaattisuus kuitenkin, - asian kuin asian suhteen..=? Jos jollakulla kertakaikkiaan on niin "rakkaus"-suhde mihin tahansa asiaan, että tyystin luopuminen on pieni kuolema, - sitä tarkoitan.

        Kestäähän sitä lähipiiriäänkin "valistaa", sen olen itsekin huomannut, kun perehtynyt ja noudattanut tässä muutamia kuukausia tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota.

        Kyllä vesittäjiä, tuputtajia ja "parempaa" tietoa, ja "elämänkokemusta" (anoppi ja äitini mm ratsastavat sillä) ja "on sitä ennenkin syöty ja eletty sitä on" -juttua riittää.

        Sangen hyvin tuloksin ollaan oltu "dieetillä." (en kyllä sanoisi enää dieetiksi vaan elämäntavaksi) Painoa tippunut reilusti yli 10 kg, verenpaine aivan ideaali, pulssi kuin urheilijoilla, nukun hyvin, kunto kohonnut, mieli tasoittunut, mies pystyi lopettamaan verenpainelääkityksen (nyt alempi kuin lääkkeillä), rasva-arvot hienot, sokerihimosta päästy jne jne.

        Kaiken maailman "hyviä neuvojia" tulee harva se päivä; kuinka leipää "pitää ihmisen" syödä (ja niin ja niin monta palaa per päivä), tai puuroa, pottuja, tai riisiä...ja mitä milloinkin. Ja sitä maitoa! Kun "eihän sitä muuten saa kalsiumia" siis..=)

        Joskus / joillekin kerron lisää, enimmäkseen ei maksa vaivaa. Nousevat useimmat takajaloilleen, kuin olisin henkilökohtaisesti jotenkin heitä vastaan. (!?)

        Joskus harvoin itselläni tulee juotua maitoa. Mies ei varmaan ikinä luovu siitä, rasvatonta käyttää.

        Peruslinjat meillä ovat kuitenkin kunnossa. Itselläni vielä enemmän kuin miehelläni. Hyvä kun sain näinkin paljon hänet mukaan, työvoitto! (harvoja miehiä taitaa kiinnostaa..)

        Ja kun ei tilamaitoa, ja siitä tehtyä juustoa saa - vai mistä saa, kerro jos tiedät, olen kiinnostunut ehdottomasti. ;=)

        "Kestäähän sitä lähipiiriäänkin "valistaa", sen olen itsekin huomannut, kun perehtynyt ja noudattanut tässä muutamia kuukausia tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota."

        Itse näen vähähiilihydraattiset ruokavaliot lähinnä samanlaisena kuin ison pankkilainan. Ensin on kivaa kun voi ostaa kaikkea, mutta jonain päivänä se on maksettava takaisin.

        Tuollaiset vähähiilihydraattiset ruokavaliot lisäävät todennäköisyyttä elintasosairauksiin.


      • käypä varsin
        Xveg kirjoitti:

        "Kestäähän sitä lähipiiriäänkin "valistaa", sen olen itsekin huomannut, kun perehtynyt ja noudattanut tässä muutamia kuukausia tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota."

        Itse näen vähähiilihydraattiset ruokavaliot lähinnä samanlaisena kuin ison pankkilainan. Ensin on kivaa kun voi ostaa kaikkea, mutta jonain päivänä se on maksettava takaisin.

        Tuollaiset vähähiilihydraattiset ruokavaliot lisäävät todennäköisyyttä elintasosairauksiin.

        lukemassa tuolla tuota atkins keskustelua

        tai ei, älä sittenkään käy


    • ettei

      ollut taas "tuore ruotsalaistutkimus". :D

      • Xveg

        ...luultavasti saavat samanlaisia tuloksia sitten taas kun saavat tutkimuksia tehdyksi.


    • HMG

      On hyvin helppo sanoa että "kaikkea tulee syödä kohtuudella". Mutta, se on huono/amatöörimainen neuvo. On selkeästi olemassa tiettyjä "tuotteita" (jotka eivät ansaitse ruoaksi tulla kutsutuiksi) jotka ovat epä-terveellisiä. Eli eivät pitkällä tähtäimellä ylläpidä elimistön terveyttä, vaan pikemminkin rappeuttavat sitä. Näitä ei tulisi syödä edes kohtuudella, vaan pikemmin tulisi niitä välttää. Sellaisia ovat, muun muassa, :

      - valkosokeri ja sitä sisältävät tuotteet
      - prosessoidut soija-tuotteet (soijamaito, soijajauho, soijajäätelo, jne.)
      - valkojauhotuotteet
      - trans-rasvat ja sitä sisältävät tuotteet (kuten sipsit, ranskalaiset, leivonnaiset jne.)
      - maitojauhe, herajauhe, munajauhe
      - sian liha
      - meijerikäsitelty lehmänmaito (kurri, täys, prosentti, kevyt, UHT, jne.), ja useimmat siitä valmistetut tuotteet
      - aspartaami
      - MSG
      - raffinoidut kasviöljyt
      - hieno raffinoitu pöytäsuola ja muu raffinoitu suola
      - kaupalliset täys- ja "tuoremehut"
      - eltaantuneet (suola-) pähkinät ja mantelit ja siemenet


      H M Granbacka

      • Xveg

        Hyvä pointti!

        Elikkotuotteiden (kuten maito) valmistajat mielellään vetoavat "kaikkea kohtuudella" ja "jokainen ruoka voi olla osa terveellistä ruokavaliota" tyyppisiin sloganeihin markkinoinnissaan. Pitkälti juuri siksi, että näyttöä näiden tuotteiden terveysvaikutuksesta ei ole ja vaarattomuuttakin on jatkuvasti vaikeampaa todistaa.

        Paras kohtuullisuuteen liittyvä mietelmä, jonka olen kuullut on: "Kohtuus on kurin ja kaaoksen puolivälissä"


      • justiina
        Xveg kirjoitti:

        Hyvä pointti!

        Elikkotuotteiden (kuten maito) valmistajat mielellään vetoavat "kaikkea kohtuudella" ja "jokainen ruoka voi olla osa terveellistä ruokavaliota" tyyppisiin sloganeihin markkinoinnissaan. Pitkälti juuri siksi, että näyttöä näiden tuotteiden terveysvaikutuksesta ei ole ja vaarattomuuttakin on jatkuvasti vaikeampaa todistaa.

        Paras kohtuullisuuteen liittyvä mietelmä, jonka olen kuullut on: "Kohtuus on kurin ja kaaoksen puolivälissä"

        ajattelehan sanaa "terveysvaikutteinen", se mielletään aina positiiviseksi.. Hauska sana ;=)

        Taisi tulla mtv3 niissä visailuissa joku päivä, kun juontaja selosteli oliiviöljyä, ja kuinka se on terveysvaikutteinen.

        (Sekään sattumoisin ei ole posit.mielessä siis terv.vaikutteista ellei ole kylmäpuristettua)


      • tämä kokkien

        käyttämä kivikova merisuola ei sula kun tekee ruokaa, siis EI SULA, ei kohtuullisessa ajassa. mitäs teet ?????


      • rototo
        tämä kokkien kirjoitti:

        käyttämä kivikova merisuola ei sula kun tekee ruokaa, siis EI SULA, ei kohtuullisessa ajassa. mitäs teet ?????

        Pippurimyllyä vastaava suolamylly on kätevä kun voi säätää miten hienojakoista suolaa haluaa tilanteen mukaan.


      • junejetton

        HMG lle

        Kiinnostaisi kuulla miksi kieltäisit soijamaidon ja miksi hyväksyt luomumaidon ?


      • HMG
        junejetton kirjoitti:

        HMG lle

        Kiinnostaisi kuulla miksi kieltäisit soijamaidon ja miksi hyväksyt luomumaidon ?

        Se että en suosittele, vaan pikemmin varoitan, soijamaitoa perustuu siihen mitä olen lukenut soijasta. Jos on kyse ei maitohapatetusta soijamaidosta niin siinä on väkisin tallella soijan vastaravinteita. Ja ne ovat tutkitusti ja tunnetusti ongelmallisia elimistölle. Raa'sta luomu-lehmänmaidosta en ole kuullut vastaavia huonoja uutisia. Täälläpäin myytävät soijamaidot ja vastaavat prosessoidut soijatuotteet ovat kaupallista roskaruokaa siinä missä valkojauhotuotteetkin.

        Ja miksi puhtaan soija maidosta. Kun kyseessä ei ole maito. Maito on lyhyesti sanottuna jotain sellaista jossa on laktoosia. Ei soijassa ole tätä. Tuon litkun nimeäminen soijamaidoksi taitaa olla myyntikikka, koska maito on niin tunnettu ja suosittu juoma täälläpäin ja muissa maitomaissa. Se että vegaanit ja kasvissyöjät puhuvat jatkuvasti soija MAIDOSTA tarkoittaa epäsuorasti sitä että he antavat tunnustusta (lehmän)maidolle. Melkein tekisi mieli sanoa että ovat maitoteollisuuden propagandan uhreja siinä missä lehmänmaitolitkijätkin.

        Se on tosi että raaka luomu lehmänmaito voi olla ihan OK ruoka sellaiselle joka ei ole sille mitenkään allerginen ja jolla on vahva ruoansulatus. Vielä parempi ruoka se on jos sitä maitohapatetaan (eli esim. raaka luomupiimä). Mutta on myös tosi että vielä soveliaampi maito ihmiselle on lampaan maito ja vuohen maito. Puhun nyt taas tottakai raa'sta ja luomusta sellaisesta. Itse en ole mikään meijerikäsitellyn lehmänmaidon tai muun meijerikäsitellyn maidon ystävä, vaikka olinkin meijerillä maidonpakkauspuolella töissä melkein 5 vuotta. Tuolloin juuri (v. 1995) lopetin meijerimaidon juonnin, ja lima-ongelma paljolti hellitti. Kun olin maidonjuoja sain joka päivä yskiä ja kröhiä sitkeää värikästä limaa. Yäk.

        HMG


      • junejetton
        HMG kirjoitti:

        Se että en suosittele, vaan pikemmin varoitan, soijamaitoa perustuu siihen mitä olen lukenut soijasta. Jos on kyse ei maitohapatetusta soijamaidosta niin siinä on väkisin tallella soijan vastaravinteita. Ja ne ovat tutkitusti ja tunnetusti ongelmallisia elimistölle. Raa'sta luomu-lehmänmaidosta en ole kuullut vastaavia huonoja uutisia. Täälläpäin myytävät soijamaidot ja vastaavat prosessoidut soijatuotteet ovat kaupallista roskaruokaa siinä missä valkojauhotuotteetkin.

        Ja miksi puhtaan soija maidosta. Kun kyseessä ei ole maito. Maito on lyhyesti sanottuna jotain sellaista jossa on laktoosia. Ei soijassa ole tätä. Tuon litkun nimeäminen soijamaidoksi taitaa olla myyntikikka, koska maito on niin tunnettu ja suosittu juoma täälläpäin ja muissa maitomaissa. Se että vegaanit ja kasvissyöjät puhuvat jatkuvasti soija MAIDOSTA tarkoittaa epäsuorasti sitä että he antavat tunnustusta (lehmän)maidolle. Melkein tekisi mieli sanoa että ovat maitoteollisuuden propagandan uhreja siinä missä lehmänmaitolitkijätkin.

        Se on tosi että raaka luomu lehmänmaito voi olla ihan OK ruoka sellaiselle joka ei ole sille mitenkään allerginen ja jolla on vahva ruoansulatus. Vielä parempi ruoka se on jos sitä maitohapatetaan (eli esim. raaka luomupiimä). Mutta on myös tosi että vielä soveliaampi maito ihmiselle on lampaan maito ja vuohen maito. Puhun nyt taas tottakai raa'sta ja luomusta sellaisesta. Itse en ole mikään meijerikäsitellyn lehmänmaidon tai muun meijerikäsitellyn maidon ystävä, vaikka olinkin meijerillä maidonpakkauspuolella töissä melkein 5 vuotta. Tuolloin juuri (v. 1995) lopetin meijerimaidon juonnin, ja lima-ongelma paljolti hellitti. Kun olin maidonjuoja sain joka päivä yskiä ja kröhiä sitkeää värikästä limaa. Yäk.

        HMG

        Laitappa muutama tieteeliinen referaatti väiteittesi tueksi.

        Kiinnostaisi tietää minkä tiedon varaan väitteesi perustat.


      • HMG
        junejetton kirjoitti:

        Laitappa muutama tieteeliinen referaatti väiteittesi tueksi.

        Kiinnostaisi tietää minkä tiedon varaan väitteesi perustat.

        Tässä jotain. Taidat tällaisia kaivata, vai mitä?
        Ne ovat Michael Barbeen kirjan "Politically incorrect nutrition" toisen luvun ("Soy: No wonder food") referaatteja. En ole itse lukenut niitä, en edes tiedä miten niihin pääsisin käsiksi. Mutta listaan nyt jotta tiedät että on olemassa tieteellisiä tutkimuksia ja niiden pohjalta laadittuja kirjoituksia soijan (ei-maitohapatetun) haittavaikutuksista.

        Sally Fallon and Mary Enig, Ph.D., "Tragedy and Hype: The Third International Soy Symposium", Nexus Magazine, Volume 7, Number 3, April-May, 2000. (Based on the findings of Colin T. Campbell et al., The Cornell Project in China)

        S.Carson, "The Shadow of Soy Or, How I Stopped Loving and Learned to Worry about the Bean", The Pacific Sun, Mill Valley, California, May 15, 2002. (Based on findings from: C.Irvine, et al. "The Potential Adverse Effects of Soybean Phytoestrogens in Infant Feeding", New Zealand Medical Journal, May 24, 1995.)

        A.Cassidy, S.Bingham, and K.D.Setchell, "Biological effects of a diet of soy protein rich in isoflavones on the menstrual cycle of premenopausal women", Am J Clin Nutr, Sep 1994, 60(3):333-340.

        P.Fort, N.Moses, M.Fasano, T.Goldberg, and F.Lifshitz, "Breast and soy-formula feedings in early infancy and the prevalence of autoimmune thyroid disease in children", J Am Coll Nutr, Apr 1990, 9(2):164-167

        S.Yellayi et al., "The phytoestrogen genistein induces thymic and immune changes: a human health concern?" Proc Natl Acad Sci, May 28, 2002, 99(11):7616-7621.

        Y.Ishisuki et al., "The effects on the thyroid gland of soybeans administered experimentally in healthy subjects", Nippon Nibunpi Gawk Zasshi, 1991, 67:622-629.

        E.Ashton and M.Ball, "Effects of soy as tofu vs. meat on lipoprotein concentrations", Eur J Clin Nutr, Jan 2000, 54(1):14-19.

        J.Blankenship et al., "Lipoprotein (a) increased on vegan type diet and powdered soy milk", School of Public Health, Department of Medicine, Loma Linda University School of Medicine, Loma Linda, CA. Department of Medicine, Weimar Institute.

        L.K.Massey, R.G.Palmer, and H.T.Horner, "Oxalate of soybean seeds (Glycine max: Leguminosae), soyfoods, and other edible legumes", J Agric Food Chem, Sep 2001, 49(9):4262-4266.

        L.R.White et al., "Brain aging and midlife tofu consumption", J Am Coll Nutr, Apr 2000, 19(2):242-255.


        HMG


      • junejetton
        HMG kirjoitti:

        Tässä jotain. Taidat tällaisia kaivata, vai mitä?
        Ne ovat Michael Barbeen kirjan "Politically incorrect nutrition" toisen luvun ("Soy: No wonder food") referaatteja. En ole itse lukenut niitä, en edes tiedä miten niihin pääsisin käsiksi. Mutta listaan nyt jotta tiedät että on olemassa tieteellisiä tutkimuksia ja niiden pohjalta laadittuja kirjoituksia soijan (ei-maitohapatetun) haittavaikutuksista.

        Sally Fallon and Mary Enig, Ph.D., "Tragedy and Hype: The Third International Soy Symposium", Nexus Magazine, Volume 7, Number 3, April-May, 2000. (Based on the findings of Colin T. Campbell et al., The Cornell Project in China)

        S.Carson, "The Shadow of Soy Or, How I Stopped Loving and Learned to Worry about the Bean", The Pacific Sun, Mill Valley, California, May 15, 2002. (Based on findings from: C.Irvine, et al. "The Potential Adverse Effects of Soybean Phytoestrogens in Infant Feeding", New Zealand Medical Journal, May 24, 1995.)

        A.Cassidy, S.Bingham, and K.D.Setchell, "Biological effects of a diet of soy protein rich in isoflavones on the menstrual cycle of premenopausal women", Am J Clin Nutr, Sep 1994, 60(3):333-340.

        P.Fort, N.Moses, M.Fasano, T.Goldberg, and F.Lifshitz, "Breast and soy-formula feedings in early infancy and the prevalence of autoimmune thyroid disease in children", J Am Coll Nutr, Apr 1990, 9(2):164-167

        S.Yellayi et al., "The phytoestrogen genistein induces thymic and immune changes: a human health concern?" Proc Natl Acad Sci, May 28, 2002, 99(11):7616-7621.

        Y.Ishisuki et al., "The effects on the thyroid gland of soybeans administered experimentally in healthy subjects", Nippon Nibunpi Gawk Zasshi, 1991, 67:622-629.

        E.Ashton and M.Ball, "Effects of soy as tofu vs. meat on lipoprotein concentrations", Eur J Clin Nutr, Jan 2000, 54(1):14-19.

        J.Blankenship et al., "Lipoprotein (a) increased on vegan type diet and powdered soy milk", School of Public Health, Department of Medicine, Loma Linda University School of Medicine, Loma Linda, CA. Department of Medicine, Weimar Institute.

        L.K.Massey, R.G.Palmer, and H.T.Horner, "Oxalate of soybean seeds (Glycine max: Leguminosae), soyfoods, and other edible legumes", J Agric Food Chem, Sep 2001, 49(9):4262-4266.

        L.R.White et al., "Brain aging and midlife tofu consumption", J Am Coll Nutr, Apr 2000, 19(2):242-255.


        HMG

        Vastauksia soijakritiikkisi… katsoppas noita linkkejä
        http://www.vegsource.com/articles/soy_update.htm
        http://www.foodrevolution.org/what_about_soy.htm
        http://www.veganoutreach.org/health/soysafe.html

        Et vielä antanut referaatteja lehmänmaidon terveellisyydestä .... kuuntelen.


      • Xveg
        HMG kirjoitti:

        Tässä jotain. Taidat tällaisia kaivata, vai mitä?
        Ne ovat Michael Barbeen kirjan "Politically incorrect nutrition" toisen luvun ("Soy: No wonder food") referaatteja. En ole itse lukenut niitä, en edes tiedä miten niihin pääsisin käsiksi. Mutta listaan nyt jotta tiedät että on olemassa tieteellisiä tutkimuksia ja niiden pohjalta laadittuja kirjoituksia soijan (ei-maitohapatetun) haittavaikutuksista.

        Sally Fallon and Mary Enig, Ph.D., "Tragedy and Hype: The Third International Soy Symposium", Nexus Magazine, Volume 7, Number 3, April-May, 2000. (Based on the findings of Colin T. Campbell et al., The Cornell Project in China)

        S.Carson, "The Shadow of Soy Or, How I Stopped Loving and Learned to Worry about the Bean", The Pacific Sun, Mill Valley, California, May 15, 2002. (Based on findings from: C.Irvine, et al. "The Potential Adverse Effects of Soybean Phytoestrogens in Infant Feeding", New Zealand Medical Journal, May 24, 1995.)

        A.Cassidy, S.Bingham, and K.D.Setchell, "Biological effects of a diet of soy protein rich in isoflavones on the menstrual cycle of premenopausal women", Am J Clin Nutr, Sep 1994, 60(3):333-340.

        P.Fort, N.Moses, M.Fasano, T.Goldberg, and F.Lifshitz, "Breast and soy-formula feedings in early infancy and the prevalence of autoimmune thyroid disease in children", J Am Coll Nutr, Apr 1990, 9(2):164-167

        S.Yellayi et al., "The phytoestrogen genistein induces thymic and immune changes: a human health concern?" Proc Natl Acad Sci, May 28, 2002, 99(11):7616-7621.

        Y.Ishisuki et al., "The effects on the thyroid gland of soybeans administered experimentally in healthy subjects", Nippon Nibunpi Gawk Zasshi, 1991, 67:622-629.

        E.Ashton and M.Ball, "Effects of soy as tofu vs. meat on lipoprotein concentrations", Eur J Clin Nutr, Jan 2000, 54(1):14-19.

        J.Blankenship et al., "Lipoprotein (a) increased on vegan type diet and powdered soy milk", School of Public Health, Department of Medicine, Loma Linda University School of Medicine, Loma Linda, CA. Department of Medicine, Weimar Institute.

        L.K.Massey, R.G.Palmer, and H.T.Horner, "Oxalate of soybean seeds (Glycine max: Leguminosae), soyfoods, and other edible legumes", J Agric Food Chem, Sep 2001, 49(9):4262-4266.

        L.R.White et al., "Brain aging and midlife tofu consumption", J Am Coll Nutr, Apr 2000, 19(2):242-255.


        HMG

        Junejetton tarjosikin pari varsin hyvää linkkiä aiheeseen soijasta. Lisään itse tämän, jonka jo lisäsin keskusteluun "linsseistä proteiinia":

        http://www.drmcdougall.com/misc/2005nl/april/050400.htm

        Nuo HMG:n puheet soijan vaarallisuudesta vaikuttavat lähinnä huonosti informoiduilta mielipiteiltä, jotka eivät siis ole ajan tasalla ravitsemustutkimusten kanssa.

        Nuo hänen kirjansa lukemalla ilmeisesti avautuu "ihmeellinen eläinkoemaailma", jossa soijan eristetyt ainesosat (kuka niitä esim keitetyistä soijapavuista pystyy normaalielämässä eristettynä syömään) aiheuttavat koe-eläimille syöpää. Tosin ihmisillä on todettu päinvastaista.

        Eläinkokeet ovatkin yhdenlaista pseudotiedettä ja niillä saadut tulokset kyseenalaisia. Talidomidihan oli myös harmiton eläimillä.


      • junejetton
        Xveg kirjoitti:

        Junejetton tarjosikin pari varsin hyvää linkkiä aiheeseen soijasta. Lisään itse tämän, jonka jo lisäsin keskusteluun "linsseistä proteiinia":

        http://www.drmcdougall.com/misc/2005nl/april/050400.htm

        Nuo HMG:n puheet soijan vaarallisuudesta vaikuttavat lähinnä huonosti informoiduilta mielipiteiltä, jotka eivät siis ole ajan tasalla ravitsemustutkimusten kanssa.

        Nuo hänen kirjansa lukemalla ilmeisesti avautuu "ihmeellinen eläinkoemaailma", jossa soijan eristetyt ainesosat (kuka niitä esim keitetyistä soijapavuista pystyy normaalielämässä eristettynä syömään) aiheuttavat koe-eläimille syöpää. Tosin ihmisillä on todettu päinvastaista.

        Eläinkokeet ovatkin yhdenlaista pseudotiedettä ja niillä saadut tulokset kyseenalaisia. Talidomidihan oli myös harmiton eläimillä.

        Moi xveg

        Kirjoittelet fiksusti näillä palstoilla.

        En ole itse terveys / ravintoalan ihmisiä.
        Kiinnostaisi tietää mitä näistä asioista opetetaan yliopistoissa ... osaatko sanoa ?
        Meneekö kaikki opetus meijeri ja lihantuottajien lobbareitten ehdoilla ?

        t. june


      • HMG
        junejetton kirjoitti:

        Vastauksia soijakritiikkisi… katsoppas noita linkkejä
        http://www.vegsource.com/articles/soy_update.htm
        http://www.foodrevolution.org/what_about_soy.htm
        http://www.veganoutreach.org/health/soysafe.html

        Et vielä antanut referaatteja lehmänmaidon terveellisyydestä .... kuuntelen.

        June. Ensinnäkin sinun tulee ymmärtää että aina kun puhun lehmänmaidosta ja sen potentiaalisesta terveydellisyydestä niin silloin en koskaan puhu meijerikäsitellystä lehmänmaidosta ellen jostain syystä erikseen mainitse. Vaan pikemmin mielessäni on eritoten RAAKA (ei lämpökäsitelty yli 42 asteessa Celsiusta) luomumaito tai siitä valmistettu ruoka (kuten jugurtti tms.).

        Tässä on muutama referaatti koskien ruokaa jonka raaka-aine on lehmänmaito. Referaatin tittelistä ei ilmene onko kyseessä raaka vaiko pastöroitu&homogenisoitu maitoruoka.

        Ghazalia Boudraa et al., "Effect of Feeding Yogurt Versus Milk in Children with Persistent Diarrhea", Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition 11 (1990):509-12.

        Eileen Hilton et al., "Ingestion of Yogurt Containing Lactobacillus Acidophilus as Prophylaxis for Candidal Vaginitis", Annals of Internal Medicine 116, no. 5 (1992):353-57.

        P.van't Peer et al., "Consumption of Fermented Milk Products and Breast Cancer: A Case-Control Study in the Netherlands", Cancer Research 49, no. 14 (1989):4020-23

        S.Yanagi, "Comparative Effects of Milk, Yogurt, Butter and Margarine on Mammary Tumorigensis", Cancer Detection and Prevention 18:6(1994):415-420.

        HMG


      • HMG
        Xveg kirjoitti:

        Junejetton tarjosikin pari varsin hyvää linkkiä aiheeseen soijasta. Lisään itse tämän, jonka jo lisäsin keskusteluun "linsseistä proteiinia":

        http://www.drmcdougall.com/misc/2005nl/april/050400.htm

        Nuo HMG:n puheet soijan vaarallisuudesta vaikuttavat lähinnä huonosti informoiduilta mielipiteiltä, jotka eivät siis ole ajan tasalla ravitsemustutkimusten kanssa.

        Nuo hänen kirjansa lukemalla ilmeisesti avautuu "ihmeellinen eläinkoemaailma", jossa soijan eristetyt ainesosat (kuka niitä esim keitetyistä soijapavuista pystyy normaalielämässä eristettynä syömään) aiheuttavat koe-eläimille syöpää. Tosin ihmisillä on todettu päinvastaista.

        Eläinkokeet ovatkin yhdenlaista pseudotiedettä ja niillä saadut tulokset kyseenalaisia. Talidomidihan oli myös harmiton eläimillä.

        Xveg. Sanoit että

        >>Nuo HMG:n puheet soijan vaarallisuudesta vaikuttavat lähinnä huonosti informoiduilta mielipiteiltä, jotka eivät siis ole ajan tasalla ravitsemustutkimusten kanssa. >Nuo hänen kirjansa lukemalla ilmeisesti avautuu "ihmeellinen eläinkoemaailma", jossa soijan eristetyt ainesosat (kuka niitä esim keitetyistä soijapavuista pystyy normaalielämässä eristettynä syömään) aiheuttavat koe-eläimille syöpää. Tosin ihmisillä on todettu päinvastaista.


      • junejetton
        HMG kirjoitti:

        June. Ensinnäkin sinun tulee ymmärtää että aina kun puhun lehmänmaidosta ja sen potentiaalisesta terveydellisyydestä niin silloin en koskaan puhu meijerikäsitellystä lehmänmaidosta ellen jostain syystä erikseen mainitse. Vaan pikemmin mielessäni on eritoten RAAKA (ei lämpökäsitelty yli 42 asteessa Celsiusta) luomumaito tai siitä valmistettu ruoka (kuten jugurtti tms.).

        Tässä on muutama referaatti koskien ruokaa jonka raaka-aine on lehmänmaito. Referaatin tittelistä ei ilmene onko kyseessä raaka vaiko pastöroitu&homogenisoitu maitoruoka.

        Ghazalia Boudraa et al., "Effect of Feeding Yogurt Versus Milk in Children with Persistent Diarrhea", Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition 11 (1990):509-12.

        Eileen Hilton et al., "Ingestion of Yogurt Containing Lactobacillus Acidophilus as Prophylaxis for Candidal Vaginitis", Annals of Internal Medicine 116, no. 5 (1992):353-57.

        P.van't Peer et al., "Consumption of Fermented Milk Products and Breast Cancer: A Case-Control Study in the Netherlands", Cancer Research 49, no. 14 (1989):4020-23

        S.Yanagi, "Comparative Effects of Milk, Yogurt, Butter and Margarine on Mammary Tumorigensis", Cancer Detection and Prevention 18:6(1994):415-420.

        HMG

        Käännät keskustelu takaisin meijerituotteisiin ja vastaan sinulle seuraavalla sitaatilla:
        (toivon että kommentoit)

        from: http://www.alkalizeforhealth.net/Lnotmilk.htm


        Subject: WORLD'S GREATEST NUTRITIONIST
        Date: Sun, 03 Dec 2000 06:33:19 -0500
        From: Robert Cohen
        Reply-To: [email protected]
        To: [email protected]



        Dear Friends,

        T. Colin Campbell. PhD, is regarded by many (myself included) as the greatest nutritionist of our time.

        A recent New York Times Jane Brody Column referred to Campbell's "CHINA STUDY" as the "Cadillac of nutritional studies."

        That being said, here is a recent column that appeared on Dr. Campbell's magnificent website: http://www.newcenturynutrition.com

        New York Times: Reality Check Needed
        by T. Colin Campbell. PhD

        Here's a story about public science that I find alarming. On October 26, I submitted a 150-word Letter to the Editor of the New York Times, hoping it would be published. It was not.

        There could be several reasons and I do not know which one was the most important. Of course, the Times has the right to select, according to their judgement, what to print.

        Of course, there may have been many good letters that had to be set aside because of space considerations. And, of course, they may have really believed that my point is not well founded and not worth making (come to think of it, how can it be in 150 words?). So be it; that's their choice. Whatever!

        Sour grapes on my part? I really don't think so. After 40 years of working at all levels from WITHIN the scientific establishment and getting to know and experience first hand its ways, I feel passionately that this is an example of how science is misrepresented in the marketplace of ideas.

        Here is my unpublished piece:

        "Jane Brody has recently been offering opinions in a New York Times column on cows' milk and human disease (e.g., 6/20/98; 9/26/00) that beg scientific credibility.

        As a widely known health journalist, she is taking too much liberty of stating "known facts" without allowing scientific scrutiny. I seriously challenge her views on most of her so-called "facts" alleging the health benefits of cows' milk while dismissing evidence to the contrary.

        "There IS compelling evidence, now published in top scientific journals, showing that cows' milk is associated, possibly even causally, with a wide variety of serious human ailments, including various cancers, cardiovascular diseases, diabetes, and an array of allergy related diseases. And, this food contains no nutrients that cannot be better obtained from other far more nutritious and tasty foods. A national dialogue is desperately needed on this topic, for there is far too much at stake, especially concerning the 26 million children in the school lunch program."

        I previously have had little problem publishing commentary of this type in the professional and lay literature. However, this is proving extremely difficult when questioning the dogma on dairy. I am not especially surprised with this non-response, given the economic, cultural, and political considerations of this food in our society. But I must confess that I am becoming more than a little alarmed.

        I am alarmed because Jane Brody, who has been an important opinion maker on food and nutrition issues, seems to have a voice and a platform which immunize her and her employer against public comment. She has often been quite responsible in her reporting on health issues, especially since she has virtually no formal education in nutrition or any experience in original nutrition research. But in this instance, especially because of her widely published views in the food and nutrition area, she has an even greater need to be responsible for her opinions and to be open to comment.

        I am exercised over this issue because I spent many years doing research on this and closely related topics and have acquired and spent millions of precious American tax dollars to pursue these interests. I have also come from a place similar to that of Ms. Brody, thus I think that I understand her views. Like her, I accepted the virtual religion surrounding this food. Perhaps, I was even more enamored with this view on dairy because of my being raised on a dairy farm before pursuing its virtues in my graduate research program at Cornell and later in our research program. However, after teaching and doing the relevant research in depth and in breadth for many, many years, I now have had to acknowledge an alternative view.

        I have been struck by the exceptionally profound results and observations, some of which are decades old, which now question the health claims for this food. Indeed, after publishing dozens of research papers on our findings in the professional literature, I finally engaged my mouth a few years ago to say what I came to believe. This included my recently giving a seminar here at Cornell posing the proposition that cows' milk protein may be the single most significant chemical carcinogen to which humans are exposed, to say nothing of its other questionable effects on health. I am especially concerned about its effect on breast cancer and other cancers of the reproductive tract.

        It is time to take these findings seriously. It is time that we consider having candid and professionally responsible public dialogue. But, alas, this is one topic that either becomes buried in isolated research papers receiving precious little recognition in the public media or that is dismissed as the words of someone who has a personal agenda.

        The same short-sightedness exists from within academia. From first hand experience, I have observed an unforgivable corruption of the academic process caused by the dairy lobby. If the public only knew what I have come to know, I have no doubt that the outcry would be deafening. At least, please allow me the luxury of believing that the public would be so attentive and so wise.

        Prior to my writing the short letter that I had hoped to have published and before I knew the word limitation, I had written a slightly longer perhaps slightly more informative piece, as follows:

        "Jane Brody has recently been offering opinions in a New York Times column on cows' milk and human disease (e.g., 6/20/98; 9/26/00) that beg scientific credibility. As a widely known health journalist, she is taking too much liberty of stating "known facts" without adequate scientific scrutiny. I seriously challenge her views on most of her so-called "facts" alleging the health benefits of cows' milk while dismissing evidence to the contrary.

        "There IS compelling evidence, now published in top scientific journals and some of which is decades old, showing that cows' milk is associated, possibly even causally, with a wide variety of serious human ailments, including various cancers, cardiovascular diseases, diabetes, and an array of allergy related diseases. And, this food contains no nutrients that cannot be better obtained from other far more nutritious and tasty foods. A national dialogue is desperately needed for there is far too much at stake, especially concerning the 26 million children in the school lunch program.

        "Much of this disturbing evidence on the adverse health effects of dairy, obtained both from human and experimental animal studies, meets the test of biological plausibility.

        "Research in our own laboratory at Cornell University, supported by more than two decades of funding from the National Institutes of Health, the American Cancer Society and the American Institute for Cancer Research, has produced findings to support this concern. These extensive findings, published in the top scientific journals, show that cows' milk protein, for example, rather vigorously promotes tumor development in experimental animal studies at consumption levels equivalent to that of human consumption. And, when considering the remaining nutrient composition of cows' milk, this observation on protein is made even more disturbing.

        "The question is not whether we have air tight evidence on these disturbing observations. Rather, it is now time to begin taking seriously this disturbing evidence in respect to its consistency, its comprehensiveness, its plausibility, and its relevance for human health.

        Understandably, it is a difficult task to challenge such a popular food, especially when promoted by an industry with virtually unlimited funding to pedal their product. I know very well this difficulty, for I come from a background of dairy farming and graduate school training having indoctrinated me in the more traditional point of view. Nonetheless, it is now time, both within and beyond the professions, to begin a serious dialogue to consider the worthiness of these observations.

        "We must begin to seriously challenge, for example, the massive school lunch program that mandates the cows' milk option, only to risk compromising the health of so many children who are predisposed to allergenic and disease producing effects, simply to satisfy a government subsidy. We can no longer afford to be so constrained within a research funding environment that seriously limits an honest exploration of this issue. And we can no longer tolerate a media that, for whatever reason, find it more acceptable to hide their own agenda at the expense of public health."

        If anyone reading this opinion of mine has any ideas on how this topic might get a wider audience, please feel free to do with it as you wish (perhaps even including sending it to Ms. Brody, who should consider coming back to her alma mater here at Cornell to take my course in nutrition--I would welcome her participation and critique!).

        Regardless what the evidence may turn out to be, it is imperative that we at least discuss its reliability. I once thought that that was what science is all about.

        T. Colin Campbell, PhD
        (Jacob Gould Schurman Professor of Nutritional Biochemistry
        Cornell University, On Leave)


    • ada

      Jos kerran maito on myrkkyä, miksi sitä sitten suositellaan juotavaksi (ja syötäväksi eri muodoissa) kaiken maailman ravintoympyröissä ja ravintokolmioissa? Olen jutellut vaikka kuinka monen ravitsemus alan ammattilaisen kanssa, joiden jo työnsä puolesta olettaisi tietävän nämä asiat ihan hyvin ja he kaikki ovat olleet maidon kannalla. Miten tämä on mahdollista? Koulussakin lääkärit sanovat maidon olevan vain hyväksi.

      Tuskin kaikki tämä on vain valion tms. salaliittoa ihmisiä vastaan ja heidän monopoliaan. Kai näillä suosituksilla on jotain todellisuuspohjaakin?! Jotenkin tuntuu ihan ihmeelliseltä, että kaikkialla muualla maitoa suositellaan juotavaksi (niin tekevät monet alan ammattilaiset ja lääkäritkin) ja sitä pidetään kohtuudella käytettynä vain hyvänä asiana, paitsi täällä suomi24:n foorumilla. *ihmeissään*

      • Sanna

        maito varsinaisesti myrkkya ole, mutta se on vain epaterveellista. Ei ole mitaan syyta miksi ihmisen (ja vielapa aikuisen) tulisi juoda elainlajin maitoa. Onhan sita tehty jo kauan, mutta itse en usko etta Jumala luodessaan ihmisen suunnitteli ettei ihminen parjaisi ilman elaimen maitoa (Han taisi unohtaa mainita siita Raamatussa!). Minusta siina ei vain ole mitaan mielta kun kayttaa maalaisjarkea. Syy miksi niin monet ovat maidon kannalla on se, etta he uskovat maidon olevan ihmiselle hyvaksi. Ei siina sen kummempaa. Laakaritkin suosittelevat maitoa ja maitotuotteita vaikkeivat juuri ollenkaan opiskele ravitsemusta. Tietavat "vain" millainen ihmisen fysiologia on ja miten se toimii, siina se.


      • se kyllä käy ilmi

        luepas läpi uudemman kerran

        käsitelty maito EI juuri minkään arvoista


      • HMG
        Sanna kirjoitti:

        maito varsinaisesti myrkkya ole, mutta se on vain epaterveellista. Ei ole mitaan syyta miksi ihmisen (ja vielapa aikuisen) tulisi juoda elainlajin maitoa. Onhan sita tehty jo kauan, mutta itse en usko etta Jumala luodessaan ihmisen suunnitteli ettei ihminen parjaisi ilman elaimen maitoa (Han taisi unohtaa mainita siita Raamatussa!). Minusta siina ei vain ole mitaan mielta kun kayttaa maalaisjarkea. Syy miksi niin monet ovat maidon kannalla on se, etta he uskovat maidon olevan ihmiselle hyvaksi. Ei siina sen kummempaa. Laakaritkin suosittelevat maitoa ja maitotuotteita vaikkeivat juuri ollenkaan opiskele ravitsemusta. Tietavat "vain" millainen ihmisen fysiologia on ja miten se toimii, siina se.

        On osattava tehdä asianmukaista erotusta kun puhuu maidosta. Toisten eläinten maito sopii paremmin ihmiselle kuin toisten. Eli vuohen ja lampaan sopii paremmin kuin lehmän. Tämä liittyy näiden maitojen biokemialliseen rakenteeseen jne.

        Sitten kun fokusoi tietyn eläimen maitoon ihmisen ravinnon kannalta, kuten lehmän maitoon, on osattava myös tehdä asianmukaista erotusta. Ei ole oikein sanoa että maito kuin maito. On eroa raa'lla maidolla ja meijerikäsitellyllä (past., homog.). Sitten on jotain eroa raa'lla luomumaidolla ja raa'lla tehotuotantomaidolla. Sitten, on myös eroa eri meijerimaitotuotteiden välillä. Esim. tölkkimaidot joita on sekä pastöroitu että homogenisoitu ovat ruokana epäterveellisempiä kuin tölkkimaito jota on pelkästään pastöroitu. Ja, makeat tölkkimaidot ovat epäterveellisempiä kuin maitohapatetut meijerituotteet.

        Eli ei ole oikein yleistää sanomalla "Maito on vaarallista". Pitää osata erotella oikein ja antaa perusteita miksi jotkut ovat vaarallisia (jos ovat).

        Mitä Jumalaan ja Raamattuun tulee niin Raamatussa Jumala ei kiellä ihmistä syömästä lehmien ja vuohien ja lampaiden maitoa ja niistä tehtyjä tuotteita. Eikä Hän myöskään ymmärtääkseni sitä käskekään. Mutta Jumalan kansa siihen aikaan, Juutalaiset, käyttivät jonkin verran maitotuotteita, pääasiallisesti lampaan ja vuohen, ehkä jonkun verran myös lehmän. Mutta nämä maitotuotteet olivat käsittääkseni useimmiten maitohapatettuja, harvemmin maito juotiin sellaisenaan. Ainakaan ei lehmän maitoa niinkään ollut tapana juoda makeana kuin nykyään. Aabraham tarjosi Jumalalle lihaa ja jotain maitoruokaa 1Moos. kirjassa kun Jumala tuli hänen tykönsä kolmen miehen muodossa. Nämä kolme miestä (enkeliä) menivät sitten myöhemmin Sodomaan mistä pelastivat vanhurskaan Lootin ja hänen perheensä. Uudessa Testamentissa Paavali sanoo jotenkin "etteikö paimen söisi lauman maidosta". Eli jos joku oli lammas tai vuohilaumaa paimentamassa työkseen niin hänellä oli oikeus syödä eläinten maitoa tai niistä valmistettua juustoa tai muuta ruokaa (esim. piimää, jugurttia jne.).

        Missään kohtaa Raamattua ei anneta kuvaa että maito (lehmän, lampaan, vuohen) ruokana olisi vaarallista tai epäterveellistä. Mutta siihen aikaan maito ei myöskään ollut meijereiden pilaamaa, pastöroinnin ja homogenisoinnin kautta. Se oli puhtaasti luomua, raakaa.

        Pari syytä miksi nykyään on niin paljon maitoallergiaa ja ongelmia maitoruoan sulattamisessa ovat mm.

        1. maidon meijerikäsittely
        2. geneettiset tekijät (tiettyjen entsyymien puute joita tarvitaan maidon ravinteiden pilkkomiseen)
        3. heikko ruoansulatus (erit. maidon proteiinin) mm. johtuen huonosta suolahappoerityksestä joka johtuu että nykyihminen käyttää raffinoitua suolaa eikä perinteistä raffinomatonta merisuolaa
        4. maidon tehotuotanto (harvoin luomutuotettua)
        5. se tosiasia että valittu maito on lehmän eikä lampaan ja vuohen, ja se syödään useimmiten ei-hapatetussa muodossa


        HMG


      • junejetton

        Ks pari riviä ylempänä mun "Realiiteeti chekkaus" kommentti


      • Rouva..
        junejetton kirjoitti:

        Ks pari riviä ylempänä mun "Realiiteeti chekkaus" kommentti

        Voiko todellakin väittää, että maito on vaarallista. Isoina määrinä epäterveellistä kyllä varmasti, mutta sopivina määrinä varsin hyödyllinen elintarvike. Tässäkin pitäisi olla suhteellisuudentajua, esim. tupakka on vaarallista.
        Olen jo päälle 60 vuotias ja terveyteni on mitä mainioin. Juon aika paljon maitoa, juurikin käsiteltyä lehmän maitoa. Samaten mieheni, joka on myöskin terve kuin pukki.


      • tarkemmin
        Rouva.. kirjoitti:

        Voiko todellakin väittää, että maito on vaarallista. Isoina määrinä epäterveellistä kyllä varmasti, mutta sopivina määrinä varsin hyödyllinen elintarvike. Tässäkin pitäisi olla suhteellisuudentajua, esim. tupakka on vaarallista.
        Olen jo päälle 60 vuotias ja terveyteni on mitä mainioin. Juon aika paljon maitoa, juurikin käsiteltyä lehmän maitoa. Samaten mieheni, joka on myöskin terve kuin pukki.

        Sinun tapauksesi on ykittäistapaus. Noissa artikkeleisa joihin tässä keskustelussa on viitattu koskevat laajojen populaatioitten tutkimista.

        Voitko antaa linkkejä tai kirjan nimiä, joissa sinun kantaasi puolustellaan


      • vierailija

        ole kuulleet LOBBAUKSESTA??!!


      • Myrkytyksen oireet
        Rouva.. kirjoitti:

        Voiko todellakin väittää, että maito on vaarallista. Isoina määrinä epäterveellistä kyllä varmasti, mutta sopivina määrinä varsin hyödyllinen elintarvike. Tässäkin pitäisi olla suhteellisuudentajua, esim. tupakka on vaarallista.
        Olen jo päälle 60 vuotias ja terveyteni on mitä mainioin. Juon aika paljon maitoa, juurikin käsiteltyä lehmän maitoa. Samaten mieheni, joka on myöskin terve kuin pukki.

        "Voiko todellakin väittää, että maito on vaarallista."

        Sotien jälkeen suurten ikäluokkien riemuksi alkoi riittää maitoa meille juotavaksi. Mutta siitä ei hyvää seurannut, sillä maito estää raudan imeytymisen. Seurauksena monilla oli anemia.

        Myöhemmin on maidon vuoksi lapset kärsineet valtavasti korvatulehduksista. Maito aiheuttaa limaisuutta. Paljon on kulutettu turhaan antibiootteja, kun olisi selvitty pienellä ohjeella: lopettakaa se maidon ryystäminen!


      • aito maito
        Myrkytyksen oireet kirjoitti:

        "Voiko todellakin väittää, että maito on vaarallista."

        Sotien jälkeen suurten ikäluokkien riemuksi alkoi riittää maitoa meille juotavaksi. Mutta siitä ei hyvää seurannut, sillä maito estää raudan imeytymisen. Seurauksena monilla oli anemia.

        Myöhemmin on maidon vuoksi lapset kärsineet valtavasti korvatulehduksista. Maito aiheuttaa limaisuutta. Paljon on kulutettu turhaan antibiootteja, kun olisi selvitty pienellä ohjeella: lopettakaa se maidon ryystäminen!

        Maidon pastörointi aloitettiin 1920-luvulla, koska siihen aikaan lehmät elivät äärimmäisen huonoissa oloissa, söivät huonoa ruokaa ja sairastelivat paljon, ja sairaiden lehmien maito saatiin pastöroinnilla edes jotenkin juomakelpoiseksi. Nykyisin pastörointiin ei ole pitkään aikaan ollut mitään tarvetta.

        Itse asiassa pastörointi pilaa maidon ravintosisällön täysin ja tekee siitä myrkyllistä, myös muut maitotuotteet (juustot, voi jne) ovat myrkyllisiä. Pastörointi mm. muuntaa maidon HDL:n LDL:ksi, tuhoaa entsyymejä, pilkkoo terveellisiä maitoproteiineja ja vitamiineja. Nimenomaan pastöroidun maidon ja maitotuotteiden käytöstä seuraa mm. allergioita ja monenlaisia terveysongelmia.

        "kun olisi selvitty pienellä ohjeella: lopettakaa se maidon ryystäminen!"

        Siis lopettakaa tarpeeton maidon pastörointi ja pilaaminen! Aito maito sitävastoin on äärimmäisen terveellistä.


    • vastuuseen
    • nahkis

      Jep,kanne peliin!Myös ingman ja muut valmistajat vastuuseen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1976
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      249
      1974
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1656
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1481
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1130
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      978
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      944
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe