Ympäristöystävällinen synteettinen bensiini tulee myyntiin Suomessa jo tänä vuonna.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c066bd86-7613-4631-a7fc-2751841241d0
Synteettinen bensiini myyntiin
100
1042
Vastaukset
- Anonyymi
Hinta tulee putoamaan kun synteettisen teollinen tuotanto pääsee vauhtiin. Jossain vaiheessa voi olla jopa halvempaa kuin "dinobensa" koska tuotannosta katoaa monta välivaihetta. Öljyn etsintä, poraus, tankkerilla rahtaus maihin, jalostus jne jne..
- Anonyymi
Synteettisen teollinen tuotanto ei tule olemaan riittävää ainakaan 15 vuoteen, koska kaikki suunnitellut tuotantolaitokset yhteensäkään ei riitä alkuunkaan. Ja sittenkään se ei ikinä tule olemaan halpaa.
- Anonyymi
Viime vuonna (2021) myytiin moottoribensiiniä 1 343 296 tonnia.
Joten, jos synteettistä polttoainetta saadaan tuotettua vaikkapa 2 500 tonnia (1000 kiloa bensaa on 1375 litraa) tarkoittaa 3 437 500 litraa.
Se olisi 0,19% liikenteen tarvitsemasta määrästä.
Jutussa mainitaan: Uskon itse että muutos lähtee liikkeelle tekojen kautta, eikä alkuvaiheessa ole merkityksellistä myydäänkö sähköbensiiniä 10 000 vai 100 000 litraa kuukaudessa. - Anonyymi
Jokainen laskutaitoinen ymmärtää paljonko esim. tankillisen valmistaminen synteettistä bensaa vie sähköä. Eli tätä synteettistä bensaa myydään vain erikoisajoneuvoihin erittäin kalliilla hinnalla.
- Anonyymi
Riittääkö 5E/L vai onko vielä kalliimpaa 😂😂😂
- Anonyymi
No kerroppa sinä laskutaitoinen S24 nörtti, paljonko tarkalleen vie sähköä esim. 50 litraa synteettistä. Laskukaava kehiin hopi hopi !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kerroppa sinä laskutaitoinen S24 nörtti, paljonko tarkalleen vie sähköä esim. 50 litraa synteettistä. Laskukaava kehiin hopi hopi !
Litra 27 kWh eli 50 litraa 1.35 MWh. Uusiutuvaa energiaa. Samalla energialla ajaa sähköautolla liki 7.000 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litra 27 kWh eli 50 litraa 1.35 MWh. Uusiutuvaa energiaa. Samalla energialla ajaa sähköautolla liki 7.000 km.
Teollisuuden prosesseilla on vuosien saatossa ollut tapana tehostua.
Eli jos revit tuon 27kwh jostain netin ihmeellisestä maailmasta, (tai omasta päästäsi). Se voi olla parin vuoden päästä 10kwh, ja 10 vuoden päästä 2,7 kwh. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teollisuuden prosesseilla on vuosien saatossa ollut tapana tehostua.
Eli jos revit tuon 27kwh jostain netin ihmeellisestä maailmasta, (tai omasta päästäsi). Se voi olla parin vuoden päästä 10kwh, ja 10 vuoden päästä 2,7 kwh.No se bensa litra sisältää 8 - 9kwh energiaa joten sen alle ei voi tuotanto mennä koska energiaa ei voi luoda tyhjästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teollisuuden prosesseilla on vuosien saatossa ollut tapana tehostua.
Eli jos revit tuon 27kwh jostain netin ihmeellisestä maailmasta, (tai omasta päästäsi). Se voi olla parin vuoden päästä 10kwh, ja 10 vuoden päästä 2,7 kwh.Tuo 27 kWh on saksalaisten laskelma. Tämän verran siis tarvitaan litraa kohti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litra 27 kWh eli 50 litraa 1.35 MWh. Uusiutuvaa energiaa. Samalla energialla ajaa sähköautolla liki 7.000 km.
eli 1litra vastaa noin 100km patteriautolla, tuosta saadaan 50litraa 5000km... onko se sähkö patteriauton lataukseen sitten tuotettu uusiutuvalla, ydinvoimalla vai hiilellä, emme tiedä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo 27 kWh on saksalaisten laskelma. Tämän verran siis tarvitaan litraa kohti.
Ja tuokin luku voi muuttua tulevaisuudessa. Tekniikka kehittyy koko ajan.
- Anonyymi
Polttomoottoriauto ja vetyauto on ok. Täyssähköauto on oksettava 🤮
- Anonyymi
Näin se vaan on.
- Anonyymi
Mitä järkeä on maksaa polttoaineesta järkyttäviä hintoja kun sähköllä pääsee edullisesti liikkumaan?
- Anonyymi
Aikaisemminkin jo keskusteltu että synteettinen polttoaine on melko haastava tapaus.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen- - Anonyymi
Huomatkaa ettei iltalehden artikkelista puhuttu mitään synteettisen polttoaineen hinnasta. Ja kaikkihan arvaa syyn että miksei puhuttu, sillä se maksaa nyt noin 10e/litra ulkomailla. Toisinsanoen homma halutaan alkuun ja ihmisten puhuvan ihmepolttoaineesta. Toissijaista on että meneekö sitä kaupaksi.
Jos nyt jo itketään jopa 2e litrahinnasta, niin montako vuotta menee että hinta saadaan painettua edes ALLE 3e/litra, jotta ihmiset suostuvat sitä vastahakoisesti ostamaan?
https://www.facebook.com/groups/1595868463917799 - Anonyymi
Mitehän miun moottorisaha toimii sillä synteettisellä polttoaineella.
Tai busterin perässä oleva nelikymppinen kaks'tahtijamaha?- Anonyymi
Molemmat käy ja kukkuu ilman ongelmia tekniikan suhteen. Jos sulla vaan kestää perse maksaa jammulla ajamisen kun se e-bensa maksaa kympin litra.
- Anonyymi
Eräänlaista synteettistä / puolisynteettistä bensaa myydään jo nyt niissä 4-5L kanistereissa vähän joka paikassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräänlaista synteettistä / puolisynteettistä bensaa myydään jo nyt niissä 4-5L kanistereissa vähän joka paikassa.
Se ei ole e-fuel fuelia, eikä e-fuel tule koskaan normaaliin jakeluun huoltoasemille. Eikä sitä tarvitakaan autoliikenteen sähköistyessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole e-fuel fuelia, eikä e-fuel tule koskaan normaaliin jakeluun huoltoasemille. Eikä sitä tarvitakaan autoliikenteen sähköistyessä.
Sitä tulee normaaliin jakeluun huoltoasemille, koska polttiksilla ajetaan vielä kymmeniä vuosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä tulee normaaliin jakeluun huoltoasemille, koska polttiksilla ajetaan vielä kymmeniä vuosia.
Maksa sitten polttiksella ajamisesta kalliisti tulevaisuudessa kun täyssähköautojen akkutekniikka on jo 10 vuodessa kehittynyt taas selvästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä tulee normaaliin jakeluun huoltoasemille, koska polttiksilla ajetaan vielä kymmeniä vuosia.
Ei sitä tule, koska ei ole valmistajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä tule, koska ei ole valmistajia.
Suunnitteilla ja rakenteilla on jo kymmeniä tuotantolaitoksia. Ja nyt kun EU on hyväksynyt synteettiset niin laitoksia rakennetaan vielä paljon lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suunnitteilla ja rakenteilla on jo kymmeniä tuotantolaitoksia. Ja nyt kun EU on hyväksynyt synteettiset niin laitoksia rakennetaan vielä paljon lisää.
Nämä kaikki eivät riitä kuin 10 % lento- ym. liikenteestä. Henkilöautoihin EI RIITÄ ,eikä edes kysyntää ole koska hinta olisi niin korkea. Fossiilisilla polttoaineilla ajetaan nämä polttisten loppuvuodet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä kaikki eivät riitä kuin 10 % lento- ym. liikenteestä. Henkilöautoihin EI RIITÄ ,eikä edes kysyntää ole koska hinta olisi niin korkea. Fossiilisilla polttoaineilla ajetaan nämä polttisten loppuvuodet.
Ehkä tällä hetkellä rakenteilla olevat ei riitä, mutta niitä tullaan rakentamaan vielä monta kertaa enemmän. On aivotonta typeryyttä kuvitella, että laitoksia ei tehtäisi yhtään enempää.
Ja kysyntää riittää paljon, koska polttiksilla ajellaan ainakin 30 vuotta. Ja jos synteettiset saadaan kohtuulliseen hintatasoon niin polttomoottoriautot ei tule katoamaan mihinkään.
Jos tuotanto riittää vain 10% tarpeesta niin tähän on helppo ratkaisu. Rakennetaan vain reippaasti lisää tuotantolaitoksia. Näinhän se korjaantuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä tällä hetkellä rakenteilla olevat ei riitä, mutta niitä tullaan rakentamaan vielä monta kertaa enemmän. On aivotonta typeryyttä kuvitella, että laitoksia ei tehtäisi yhtään enempää.
Ja kysyntää riittää paljon, koska polttiksilla ajellaan ainakin 30 vuotta. Ja jos synteettiset saadaan kohtuulliseen hintatasoon niin polttomoottoriautot ei tule katoamaan mihinkään.
Jos tuotanto riittää vain 10% tarpeesta niin tähän on helppo ratkaisu. Rakennetaan vain reippaasti lisää tuotantolaitoksia. Näinhän se korjaantuu.Ja hinnan ei edes tarvitse laskea sähkön tasalle. Jos ihmiset pitävät enemmän polttiksista niin he ovat valmiita maksamaan moninkertaista hintaa synteettisestä polttoaineesta verrattuna sähköön. Näinhän se on muissakin tuotteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä tällä hetkellä rakenteilla olevat ei riitä, mutta niitä tullaan rakentamaan vielä monta kertaa enemmän. On aivotonta typeryyttä kuvitella, että laitoksia ei tehtäisi yhtään enempää.
Ja kysyntää riittää paljon, koska polttiksilla ajellaan ainakin 30 vuotta. Ja jos synteettiset saadaan kohtuulliseen hintatasoon niin polttomoottoriautot ei tule katoamaan mihinkään.
Jos tuotanto riittää vain 10% tarpeesta niin tähän on helppo ratkaisu. Rakennetaan vain reippaasti lisää tuotantolaitoksia. Näinhän se korjaantuu.Ei riitä kysyntää koska synteettiset ovat niin kalliita.
Polttikset häviävät pian niin ei ole tarvettakaan.
Jos vielä enemmän pystyttäisiin rakentamaan synteettisten tuotantolaitoksia, niin kaikki niidenkin tuotanto menisi ilmailu ym. liikenteeseen. Sieltä saa parhaan katteenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei riitä kysyntää koska synteettiset ovat niin kalliita.
Polttikset häviävät pian niin ei ole tarvettakaan.
Jos vielä enemmän pystyttäisiin rakentamaan synteettisten tuotantolaitoksia, niin kaikki niidenkin tuotanto menisi ilmailu ym. liikenteeseen. Sieltä saa parhaan katteenkin.Taas kerran esität vain aivotonta paskanjauhantaa. Hinta riippuu ihan tuotannon määrästä ja prosesseista. Höpötys siitä, että synteettiset pysyvät kalliina on täyttä sontaa.
Ja sähköautojen ongelmana on se, että kaivokset tyhjenevät materiaaleista. Mineraaleja ei yksinkertaisesti riitä kaikkiin sähköautoihin.
Ja voin sanoa, että monet maksavat mieluummin 4 euroa litralta synteettisestä kuin ostavat sähköauton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas kerran esität vain aivotonta paskanjauhantaa. Hinta riippuu ihan tuotannon määrästä ja prosesseista. Höpötys siitä, että synteettiset pysyvät kalliina on täyttä sontaa.
Ja sähköautojen ongelmana on se, että kaivokset tyhjenevät materiaaleista. Mineraaleja ei yksinkertaisesti riitä kaikkiin sähköautoihin.
Ja voin sanoa, että monet maksavat mieluummin 4 euroa litralta synteettisestä kuin ostavat sähköauton.Sinä esität jauhantaa. Hinta ei voi alittaa tiettyä määrää, energia ei synny tyhjästä. Synteettiset tulevat aina pysymään kalliina.
Akkuihin riittää materiaalit, vaikka maailman kaikki polttomoottoriautot korvattaisiin sähköautoilla.
Eivät ihmiset niin hölmöjä ole, että maksaisivat 4 €/litra synteettisestä.
Koko asiassa ei ole mitään ongelmaa muuta kuin muutaman S24-trollin päässä. Sähköautot korvaavat polttikset. Ei ole mitään järkeä kuluttaa henkilöautossa kuusi kertaa enemmän energiaa. Synteettiset polttoaineet käytetään lento-ym. liikenteessä. Tosin valmistus ei tule riittäämään kymmeniin vuosiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä esität jauhantaa. Hinta ei voi alittaa tiettyä määrää, energia ei synny tyhjästä. Synteettiset tulevat aina pysymään kalliina.
Akkuihin riittää materiaalit, vaikka maailman kaikki polttomoottoriautot korvattaisiin sähköautoilla.
Eivät ihmiset niin hölmöjä ole, että maksaisivat 4 €/litra synteettisestä.
Koko asiassa ei ole mitään ongelmaa muuta kuin muutaman S24-trollin päässä. Sähköautot korvaavat polttikset. Ei ole mitään järkeä kuluttaa henkilöautossa kuusi kertaa enemmän energiaa. Synteettiset polttoaineet käytetään lento-ym. liikenteessä. Tosin valmistus ei tule riittäämään kymmeniin vuosiin.Energian hinta muuttuu ajan myötä ja myös tarvittavan energian määrää voidaan vähentää. Olet pelkkä valehteleva huijari, jos väität synteettisten hintojen olevan aina näin kalliita.
Ja onko sinulla noin surkea itsetunto, että polttisten pysyminen sähköautojen rinnalla haittaa noin paljon? Oikeasti sillä ei pitäisi olla sinulle paskankaan väliä, vaikka sähköautot eivät ikinä valtaisi autokantaa. Maailmassa pitää olla aina vaihtoehtoja, myös sähköautoille pitäisi olla vaihtoehto. Sähköautot eivät ikinä saa olla ainoa vaihtoehto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä esität jauhantaa. Hinta ei voi alittaa tiettyä määrää, energia ei synny tyhjästä. Synteettiset tulevat aina pysymään kalliina.
Akkuihin riittää materiaalit, vaikka maailman kaikki polttomoottoriautot korvattaisiin sähköautoilla.
Eivät ihmiset niin hölmöjä ole, että maksaisivat 4 €/litra synteettisestä.
Koko asiassa ei ole mitään ongelmaa muuta kuin muutaman S24-trollin päässä. Sähköautot korvaavat polttikset. Ei ole mitään järkeä kuluttaa henkilöautossa kuusi kertaa enemmän energiaa. Synteettiset polttoaineet käytetään lento-ym. liikenteessä. Tosin valmistus ei tule riittäämään kymmeniin vuosiin."Tosin valmistus ei tule riittäämään kymmeniin vuosiin."
Jos valmistus ei riitä kymmeniin vuosiin niin sitten odotellaan kymmeniä vuosia. Ei ole mitään syytä ostaa sähköautoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Energian hinta muuttuu ajan myötä ja myös tarvittavan energian määrää voidaan vähentää. Olet pelkkä valehteleva huijari, jos väität synteettisten hintojen olevan aina näin kalliita.
Ja onko sinulla noin surkea itsetunto, että polttisten pysyminen sähköautojen rinnalla haittaa noin paljon? Oikeasti sillä ei pitäisi olla sinulle paskankaan väliä, vaikka sähköautot eivät ikinä valtaisi autokantaa. Maailmassa pitää olla aina vaihtoehtoja, myös sähköautoille pitäisi olla vaihtoehto. Sähköautot eivät ikinä saa olla ainoa vaihtoehto.Energia ei synny tyhjästä. Luotan näihin asiantuntijoihin jotka ovat erittäin tarkasti laskeneet mikä synteettisen polttoaineen hinta tulee olemaan kun sitä valmistetaan erittäin suuressa määrin. Se kun on jouduttu laskemaan mm. lentoliikenteen tarvitseman polttoaineen takia.
Ei siinä laskutaidottoman S24-trollin mutu-tuntumat paina mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Energia ei synny tyhjästä. Luotan näihin asiantuntijoihin jotka ovat erittäin tarkasti laskeneet mikä synteettisen polttoaineen hinta tulee olemaan kun sitä valmistetaan erittäin suuressa määrin. Se kun on jouduttu laskemaan mm. lentoliikenteen tarvitseman polttoaineen takia.
Ei siinä laskutaidottoman S24-trollin mutu-tuntumat paina mitään.Tämän hetken hinta on laskettu, ei sitä mitä luku on tulevaisuudessa. Eikä energian hintakaan ole vakio eikä noilla "asiantuntijoilla" ole mitään tietoa hinnasta tulevaisuudessa. Kenelläkään ei ole.
Vaikka hinta on muka laskettu tarkasti niin kyseessä on pelkkä arvaus. Asiantuntijat eivät tiedä synteettisen hintaa tulevaisuudessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Energia ei synny tyhjästä. Luotan näihin asiantuntijoihin jotka ovat erittäin tarkasti laskeneet mikä synteettisen polttoaineen hinta tulee olemaan kun sitä valmistetaan erittäin suuressa määrin. Se kun on jouduttu laskemaan mm. lentoliikenteen tarvitseman polttoaineen takia.
Ei siinä laskutaidottoman S24-trollin mutu-tuntumat paina mitään."Energia ei synny tyhjästä. "
Tuolla ei ole paskankaan väliä. Jos meillä on paljon energiantuotantoa niin synteettisiä pystytään valmistamaan riittävästi. Ja myös riittävän halvalla. Näin alkeellista se vain on. Aivottoman sähköautofanaatikon rääkyminen ei asiaan vaikuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän hetken hinta on laskettu, ei sitä mitä luku on tulevaisuudessa. Eikä energian hintakaan ole vakio eikä noilla "asiantuntijoilla" ole mitään tietoa hinnasta tulevaisuudessa. Kenelläkään ei ole.
Vaikka hinta on muka laskettu tarkasti niin kyseessä on pelkkä arvaus. Asiantuntijat eivät tiedä synteettisen hintaa tulevaisuudessa.Nimenomaan hinta TULEVAISUUDESSA on laskettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan hinta TULEVAISUUDESSA on laskettu.
Hintaa tulevaisuudessa ei voi laskea, koska se on mahdotonta. Nuo "asiantuntijat" eivät tiedä inflaatiota eikä mitään muutakaan taloudesta eikä myöskään tekniikan kehitystä. Eihän asiantuntijat tiedä edes ruuan hintaa 2 vuoden päästä, miten sitten tällaistakaan? Korkeintaan voidaan heittää hatusta sopivia lukuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hintaa tulevaisuudessa ei voi laskea, koska se on mahdotonta. Nuo "asiantuntijat" eivät tiedä inflaatiota eikä mitään muutakaan taloudesta eikä myöskään tekniikan kehitystä. Eihän asiantuntijat tiedä edes ruuan hintaa 2 vuoden päästä, miten sitten tällaistakaan? Korkeintaan voidaan heittää hatusta sopivia lukuja.
Korjaan... "Asiantuntijat" eivät tiedä ruoan hintaa edes tämän vuoden lopussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hintaa tulevaisuudessa ei voi laskea, koska se on mahdotonta. Nuo "asiantuntijat" eivät tiedä inflaatiota eikä mitään muutakaan taloudesta eikä myöskään tekniikan kehitystä. Eihän asiantuntijat tiedä edes ruuan hintaa 2 vuoden päästä, miten sitten tällaistakaan? Korkeintaan voidaan heittää hatusta sopivia lukuja.
Kyllä he osaavat laskea ainakin paljon paremmin kuin s24-trolli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä he osaavat laskea ainakin paljon paremmin kuin s24-trolli.
Hinnan voi laskea vain, jos kaikki numerot on tiedossa. Asiantuntijoilla ei ole tiedossa mitään lukuja tulevaisuudesta, joten kyseessä on arvaus. He eivät tiedä tekniikan kehittymistä, ei inflaatiota, ei korkoja, eivät oikeastaan yhtään mitään.
Toki meteorologikin voi ennustaa säätä vaikka 100 päivän päästä, mutta todellisuudessa ennustus olisi vain arvaus.
Edelleen, jos yksikin luku yhtälössä on tuntematon niin tulos on tuntematon. Voihan tuntemattoman luvun tilalle laittaa jonkun valistuneen arvion, mutta sitten lopputulos on valistunut arvio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinnan voi laskea vain, jos kaikki numerot on tiedossa. Asiantuntijoilla ei ole tiedossa mitään lukuja tulevaisuudesta, joten kyseessä on arvaus. He eivät tiedä tekniikan kehittymistä, ei inflaatiota, ei korkoja, eivät oikeastaan yhtään mitään.
Toki meteorologikin voi ennustaa säätä vaikka 100 päivän päästä, mutta todellisuudessa ennustus olisi vain arvaus.
Edelleen, jos yksikin luku yhtälössä on tuntematon niin tulos on tuntematon. Voihan tuntemattoman luvun tilalle laittaa jonkun valistuneen arvion, mutta sitten lopputulos on valistunut arvio.Heillä on tarkkaan tiedossa paljonko energiaa tarvitaan.
Synteettinen polttoaine on tarkoitettu vain urheilu- ja superautojen käyttöön. Heille joille litrahinnalla ei ole merkitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heillä on tarkkaan tiedossa paljonko energiaa tarvitaan.
Synteettinen polttoaine on tarkoitettu vain urheilu- ja superautojen käyttöön. Heille joille litrahinnalla ei ole merkitystä.Ei todellakaan ole, koska asiaa edelleen kehitetään. Eikä heillä ole tiedossa myöskään energian hintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä tule, koska ei ole valmistajia.
Neste on jo vuosia tehnyt ja myynyt biodieseliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan ole, koska asiaa edelleen kehitetään. Eikä heillä ole tiedossa myöskään energian hintaa.
Kyllä heillä on tiedossa mitä tuulivoiman rakentaminen maksaa, mitä sen ylläpitäminen maksaa jne.
Mutta turha on asiaa miettiä koska synteettiset eivät tule yleiseen henkilöautokäyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan ole, koska asiaa edelleen kehitetään. Eikä heillä ole tiedossa myöskään energian hintaa.
Heillä on se tarkkaan tiedossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä heillä on tiedossa mitä tuulivoiman rakentaminen maksaa, mitä sen ylläpitäminen maksaa jne.
Mutta turha on asiaa miettiä koska synteettiset eivät tule yleiseen henkilöautokäyttöön.He eivät tiedä tulevaisuuden hintaa noistakaan. Kaikki perustuu arvauksiin.
Asiantuntijat yhdenkään maailman tuotteen hintaa edes vuoden päästä. Ei yhdenkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He eivät tiedä tulevaisuuden hintaa noistakaan. Kaikki perustuu arvauksiin.
Asiantuntijat yhdenkään maailman tuotteen hintaa edes vuoden päästä. Ei yhdenkään.Korjaa… Asiantuntijat eivät tiedä yhdenkään tuotteen hintaa edes vuoden päässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä heillä on tiedossa mitä tuulivoiman rakentaminen maksaa, mitä sen ylläpitäminen maksaa jne.
Mutta turha on asiaa miettiä koska synteettiset eivät tule yleiseen henkilöautokäyttöön.Synteettiset tulevat 100% varmuudella henkilöautokäyttöön. Saksassa synteettisiä on jo myyty henkilöautoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synteettiset tulevat 100% varmuudella henkilöautokäyttöön. Saksassa synteettisiä on jo myyty henkilöautoihin.
Tulee niihin urheilu- ja superautoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee niihin urheilu- ja superautoihin.
Tulee muihinkin autoihin vaikka kuinka typerästi ruikutat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee muihinkin autoihin vaikka kuinka typerästi ruikutat.
No ei varmasti tule. Ei niin kallista polttoainetta tavalliset ihmiset osta, eikä sitä ole saatavanakaan kuin harvoissa paikoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei varmasti tule. Ei niin kallista polttoainetta tavalliset ihmiset osta, eikä sitä ole saatavanakaan kuin harvoissa paikoissa.
Jo muutaman vuoden päästä synteettisiä myydään pitkin Suomea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo muutaman vuoden päästä synteettisiä myydään pitkin Suomea.
Ei myydä. Ei ole ostajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hintaa tulevaisuudessa ei voi laskea, koska se on mahdotonta. Nuo "asiantuntijat" eivät tiedä inflaatiota eikä mitään muutakaan taloudesta eikä myöskään tekniikan kehitystä. Eihän asiantuntijat tiedä edes ruuan hintaa 2 vuoden päästä, miten sitten tällaistakaan? Korkeintaan voidaan heittää hatusta sopivia lukuja.
On täysin mahdollista että tulevaisuudessa energian hinta voi myös nousta vaikka kovasti väitettiin sen laskevan. Kahdessa vuodessa vedyn hinta noussut selvästi ja vetyautoilijat ovat jo kipurajoilla hinnan suhteen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja hinnan ei edes tarvitse laskea sähkön tasalle. Jos ihmiset pitävät enemmän polttiksista niin he ovat valmiita maksamaan moninkertaista hintaa synteettisestä polttoaineesta verrattuna sähköön. Näinhän se on muissakin tuotteissa.
Ei se ole pitämisestä kiinni, ajaako polttiksella, vaan kokonaiskustannuksista. Ehkä muutaman vuoden päästä saa sähköautojakin alle 3000 e jolla ajaa ne 5000 km/ v
- Anonyymi
Eikös Neste ole Biodieseliä jo kauan valmistanut? Nyt taitaa olla päämarkkinat Singaporessa?
- Anonyymi
Biodiesel on biopohjainen polttoaine, jossa raaka-aineena käytettään kasvi tai eläinrasvoja. Synteettinen polttoaine valmistetaan vedestä, ilmakehän hiilidioksidista, ja vedystä jossa ei tarvita mitään eloperäistä raaka-ainetta.
Neste kylläkin suunnittelee synteettisen polttoaineen tuotantolaitoksen rakentamista VTT:n kanssa
https://www.neste.fi/tiedotteet-ja-uutiset/innovaatio/vtt-ja-neste-sopivat-power-liquids-demonstraatioympariston-rakentamisesta-hiilidioksidin-talteenottoon-seka-vihrean-vedyn-ja-sahkopolttoaineiden-tuotantoon - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Biodiesel on biopohjainen polttoaine, jossa raaka-aineena käytettään kasvi tai eläinrasvoja. Synteettinen polttoaine valmistetaan vedestä, ilmakehän hiilidioksidista, ja vedystä jossa ei tarvita mitään eloperäistä raaka-ainetta.
Neste kylläkin suunnittelee synteettisen polttoaineen tuotantolaitoksen rakentamista VTT:n kanssa
https://www.neste.fi/tiedotteet-ja-uutiset/innovaatio/vtt-ja-neste-sopivat-power-liquids-demonstraatioympariston-rakentamisesta-hiilidioksidin-talteenottoon-seka-vihrean-vedyn-ja-sahkopolttoaineiden-tuotantoonNiin on bio-pohjainen, mutta kiellon yhteydessähän puhutaan FOSSIILISISTA polttoaineista ja niiden kieltämisestä.
- Anonyymi
Synteettinen polttoaineen tuotanto tarvitsee valtavasti sähköä. Tämä ilmiö pitää hiilivoimaloita ja hiilikaivoksia elossa, koska sähkön kysyntä on kroonista koko ajan. Myös autottomien talouksien kotitaloussähkön hinta on hieman korkeampaa vuodesta toiseen jatkuvan sähkön kysynnän takia.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-- Anonyymi
Patteripellelle tiedoksi: Ei sitä vihreää sähköä hukata mihinkään vaan hyödynnetään molemmissa kulkuneuvoissa. Siis synteettisiä polttoainetta käyttävissä autoissa sekä sähköautoissa.
Oletteko te v/&%itun akkupetterit noin saa/¤"ta&%nan mustavalkoisia että ette siedä muuta kuin yhtä energianlähdettä autoissa.??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripellelle tiedoksi: Ei sitä vihreää sähköä hukata mihinkään vaan hyödynnetään molemmissa kulkuneuvoissa. Siis synteettisiä polttoainetta käyttävissä autoissa sekä sähköautoissa.
Oletteko te v/&%itun akkupetterit noin saa/¤"ta&%nan mustavalkoisia että ette siedä muuta kuin yhtä energianlähdettä autoissa.???Ei sitä vihreää sähköä riitä hukattavaksii sybteettiseen bensaan.
- Anonyymi
"Synteettinen polttoaineen tuotanto tarvitsee valtavasti sähköä. Tämä ilmiö pitää hiilivoimaloita ja hiilikaivoksia elossa ..."
EU:n hyväksymä e-polttoaine tulee tehdä uusiutuvalla energialla.
Tosin synteettisten valmistus tuskin lähtee ns. lentoon, sillä EU ei sitä lobbaa, ei tue, eikä pakota siihen kuten s-autoon siirtymistä.
EU:n autoilua koskevat ilmastotavoitteet vuodelle 2050 eivät missään tapauksessa tule toteutumaan, sillä vielä hyvin kauan vuoden 2035 jälkeenkin polttarit ovat enmistönä.
Ainoa tilannetta auttava kompromissi olisi tuilla saattaa bio-polttoaineet, sekä ilmastoneutraalit synteettiset mahdolliismman pian ja mahdollisimman laajaan käyttöön.
Niiden laajalla kätöllä olisi nopa ja radikaalin myönteinen vaikutus ...... tämä aidon ekologisen vaihtoehdon innovointia odotellessa.
#
"Tuleeko polttomoottoreille kunnianpalautus? EU valmistelee poikkeusta synteettisillä polttoaineilla toimiville – Niitä saisi olla 2035 jälkeenkin"
"Komissio haluaa luoda EU:n alueelle kokonaan uuden ajoneuvokategorian."
- https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tuleeko-polttomoottoreille-kunnianpalautus-eu-valmistelee-poikkeusta-synteettisilla-polttoaineilla-toimiville-niita-saisi-olla-2035-jalkeenkin/50bb8cf7-9d05-4b8e-b753-c42ba2c2c99a
"Joka tapauksessa synteettisten polttoaineiden salliminen sähköautojen rinnalla on iso voitto Italian ja Saksan, kuten myös monien muiden maiden autoteollisuudelle, ja se on hyvä myös kuluttajien ja kilpailukyvyn kannalta."
- https://moottori.fi/liikenne/jutut/mantamoottorille-mahdollisuus-nyt-myos-eusta-saksa-sai-taivuteltua-tietyt-synteettiset-polttoaineet-sallituiksi-2035-jalkeenkin/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Synteettinen polttoaineen tuotanto tarvitsee valtavasti sähköä. Tämä ilmiö pitää hiilivoimaloita ja hiilikaivoksia elossa ..."
EU:n hyväksymä e-polttoaine tulee tehdä uusiutuvalla energialla.
Tosin synteettisten valmistus tuskin lähtee ns. lentoon, sillä EU ei sitä lobbaa, ei tue, eikä pakota siihen kuten s-autoon siirtymistä.
EU:n autoilua koskevat ilmastotavoitteet vuodelle 2050 eivät missään tapauksessa tule toteutumaan, sillä vielä hyvin kauan vuoden 2035 jälkeenkin polttarit ovat enmistönä.
Ainoa tilannetta auttava kompromissi olisi tuilla saattaa bio-polttoaineet, sekä ilmastoneutraalit synteettiset mahdolliismman pian ja mahdollisimman laajaan käyttöön.
Niiden laajalla kätöllä olisi nopa ja radikaalin myönteinen vaikutus ...... tämä aidon ekologisen vaihtoehdon innovointia odotellessa.
#
"Tuleeko polttomoottoreille kunnianpalautus? EU valmistelee poikkeusta synteettisillä polttoaineilla toimiville – Niitä saisi olla 2035 jälkeenkin"
"Komissio haluaa luoda EU:n alueelle kokonaan uuden ajoneuvokategorian."
- https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tuleeko-polttomoottoreille-kunnianpalautus-eu-valmistelee-poikkeusta-synteettisilla-polttoaineilla-toimiville-niita-saisi-olla-2035-jalkeenkin/50bb8cf7-9d05-4b8e-b753-c42ba2c2c99a
"Joka tapauksessa synteettisten polttoaineiden salliminen sähköautojen rinnalla on iso voitto Italian ja Saksan, kuten myös monien muiden maiden autoteollisuudelle, ja se on hyvä myös kuluttajien ja kilpailukyvyn kannalta."
- https://moottori.fi/liikenne/jutut/mantamoottorille-mahdollisuus-nyt-myos-eusta-saksa-sai-taivuteltua-tietyt-synteettiset-polttoaineet-sallituiksi-2035-jalkeenkin/"Merkittävän autopomon mukaan e-polttoaineet eivät merkittävästi tule vaikuttamaan liikenteen sähköistymiseen."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Merkittävän autopomon mukaan e-polttoaineet eivät merkittävästi tule vaikuttamaan liikenteen sähköistymiseen."
Niin, ja aivan samainen Stellantiksen pomo samassa haastattelussa arvioi synteettisten kehityksen jatkuvan ja niistä muodostuvan yksi uusi suunta.
Joskin Stellantis itse jatkaa kalustonsa sähköistämistä suunnitelmiensa mukaan, johon EU:n poliitikot ovat autoteollsuuden _pakottaneet_, kuten hän jo aiemmin totesi, kyse ei ole autoteollisuuden omasta valinnasta.
Nyt on jo liika satsattu tuolle pseudo-ekologisella EV-ympäristöpommille, jotta voisi ottaa uusia suuntia.
Uusi "petroli-mafia" on synnytetty EU-poliitikkojen myopisuuden ansiosta ja joka riskeeraa torpata mahdolliset tulevat aidon ekologiset innovaatiot.
Boonus. Tuolla pakolla EU on myös laittamassa silmukkaa omaan kaulaansa Kiina-riippuvuudela. Siperia ei ole opettanut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Merkittävän autopomon mukaan e-polttoaineet eivät merkittävästi tule vaikuttamaan liikenteen sähköistymiseen."
Niin,, unohtui mainita, että Stellantis edelleen kehittää myös vety-autoja ja sillä on jo vety-pakut peinimuotoisessa sarjatuotannossa. Stellantiksella on vetymobiliteetin tavoitteet EU:ssa sekä USA:ssa.
"Stellantis plans to acquire stake in Symbio, a Faurecia Michelin hydrogen company and leader in fuel cell technologies for mobility industry"
- https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2022/december/stellantis-plans-to-acquire-stake-in-symbio-a-faurecia-michelin-hydrogen-company-and-leader-in-fuel-cell-technologies-for-mobility-industry - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä vihreää sähköä riitä hukattavaksii sybteettiseen bensaan.
"..Ei sitä vihreää sähköä riitä hukattavaksii sybteettiseen bensaan..."
Opettele patteripelle ensin kirjoittamaan ennenkuin tulet tänne jauhamaan passskaa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripellelle tiedoksi: Ei sitä vihreää sähköä hukata mihinkään vaan hyödynnetään molemmissa kulkuneuvoissa. Siis synteettisiä polttoainetta käyttävissä autoissa sekä sähköautoissa.
Oletteko te v/&%itun akkupetterit noin saa/¤"ta&%nan mustavalkoisia että ette siedä muuta kuin yhtä energianlähdettä autoissa.???Mietitäänpä hetki, mistä Suomessa sitä vihreää sähköä saadaan? JOS keskusteluun otettaisiin Vihreiden kannattaja, olisi vastaus selvä, ei mistään. Vihreiden mielestä kun sitä ei saa tuottaa: ydinvoimalla, ei aurinkovoimalla, ei tuulivoimalla, ei vesivoimalla, ei turpeella, ei puulla eikä hakkeella, ei hiilellä, ei millään kaasulla, jos joku jäi pois listalta, niin ei silläkään.
Tuuli-, aurinko- ja vesivoimalla tuotettu sähkö ovat periaatteessa anoita "vihreitä" sähköntuottotapoja. Ongelma vaan on se, että tuulisähköä saa tuulella ja aurinkovoimaa auringosta. Aurinkovoimaa meillä Suomessa ei siis saa kuin noin 6kk vuodessa ja paneelipeltojen tieltä pitää raivata paljon maata. Vesivoima vaatii koskien valjastamista ja siksi voimaloiden määrä on "rajallinen". Tuulivoimalat tappaa lintuja ja aiheuttaa "meluhaittoja" yhdessä maiseman muuttumisen kanssa (kansallismaisema). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripellelle tiedoksi: Ei sitä vihreää sähköä hukata mihinkään vaan hyödynnetään molemmissa kulkuneuvoissa. Siis synteettisiä polttoainetta käyttävissä autoissa sekä sähköautoissa.
Oletteko te v/&%itun akkupetterit noin saa/¤"ta&%nan mustavalkoisia että ette siedä muuta kuin yhtä energianlähdettä autoissa.???Bensa on baras!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ja aivan samainen Stellantiksen pomo samassa haastattelussa arvioi synteettisten kehityksen jatkuvan ja niistä muodostuvan yksi uusi suunta.
Joskin Stellantis itse jatkaa kalustonsa sähköistämistä suunnitelmiensa mukaan, johon EU:n poliitikot ovat autoteollsuuden _pakottaneet_, kuten hän jo aiemmin totesi, kyse ei ole autoteollisuuden omasta valinnasta.
Nyt on jo liika satsattu tuolle pseudo-ekologisella EV-ympäristöpommille, jotta voisi ottaa uusia suuntia.
Uusi "petroli-mafia" on synnytetty EU-poliitikkojen myopisuuden ansiosta ja joka riskeeraa torpata mahdolliset tulevat aidon ekologiset innovaatiot.
Boonus. Tuolla pakolla EU on myös laittamassa silmukkaa omaan kaulaansa Kiina-riippuvuudela. Siperia ei ole opettanut.Kannattaa miettiä, kuka on tuon merkittävän autopomon palkanmaksaja... aivan autonostaja... mitä enemmän autonostajia, sen isompi tili autopomolle. Näin yksinkertaista se on... mitä enemmän ovat "huolissaan ilmastosta" sen isompi tili.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa miettiä, kuka on tuon merkittävän autopomon palkanmaksaja... aivan autonostaja... mitä enemmän autonostajia, sen isompi tili autopomolle. Näin yksinkertaista se on... mitä enemmän ovat "huolissaan ilmastosta" sen isompi tili.
"Näin yksinkertaista se on... mitä enemmän ovat "huolissaan ilmastosta" sen isompi tili."
Mihinköhän tuo oli olevinaan vastine.
Todellisuudessa EU-poliitikkojen sanelema autojen "ekologisuus" tulee autonvalmistajille todella kalliiksi ja haastavaksi.
"Autonvalmistaja Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoo, että autojen sähköistys ei ole teollisuudenalan vaan poliitikkojen valitsema tie."
"Tavares korosti haastattelussa sähköauton hiilijalanjäljen suuruutta."
- https://www.is.fi/autot/art-2000008551510.html
Toisekseen. "Logiikkaasi" seuraten. Kuvitteletko ihan tosissasi, että autoteollisuus olisi vapaahetoisesti luopumassa polttareista, joiden tuotekehitys on jo aikoja sitten kuoletettu ja jotka tuottavat varsin hyvää katetta, valmiine teollisuuslaitoksineen.
Nyt ne ovat joutuneet investoimaan teollisesti j atuotekehityksellisesti kymmeniä miljardeja aivan uuteen konseptiin, josta on erityisen haastavaa saada tuottoa.
Jossakin vilahti tieto, jonka mukaan vasta kolmas s-autosukupolvi alkaa olla tuottava osalle valmistajia.
ps. Onkohna kukaan laskenut paljonko saastuttaa autotellisuuden koko tuotannon ja tehtaiden muuttaminen patteriautojen valmistukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripellelle tiedoksi: Ei sitä vihreää sähköä hukata mihinkään vaan hyödynnetään molemmissa kulkuneuvoissa. Siis synteettisiä polttoainetta käyttävissä autoissa sekä sähköautoissa.
Oletteko te v/&%itun akkupetterit noin saa/¤"ta&%nan mustavalkoisia että ette siedä muuta kuin yhtä energianlähdettä autoissa.???SItä vihreää energiaa tarvitaan PALJON ENEMMÄN vetyautoissa ja synteettisiä polttoainetta käyttävissä autoissa. Vihreä energia loppuu kesken, joten sitä on sitten paikattava harmaalla ja mustalla sähköllä. Mieti uudestaan lukuja: 3.2megawatin tuulimylly liikuttaa 1600 sähköautoa, 600 vetypolttokennoautoa ja 250 synteettisellä polttoaineella kulkevaa autoa. Energiatehokkuudessa on SUURI ERO. Eikä niiden aidosti vihreiden sähkövoimaloiden pystyttäminen ole mitään nopeaa ja halpaa, joten vihreä sähköntuotanto kasvaa HITAASTI.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietitäänpä hetki, mistä Suomessa sitä vihreää sähköä saadaan? JOS keskusteluun otettaisiin Vihreiden kannattaja, olisi vastaus selvä, ei mistään. Vihreiden mielestä kun sitä ei saa tuottaa: ydinvoimalla, ei aurinkovoimalla, ei tuulivoimalla, ei vesivoimalla, ei turpeella, ei puulla eikä hakkeella, ei hiilellä, ei millään kaasulla, jos joku jäi pois listalta, niin ei silläkään.
Tuuli-, aurinko- ja vesivoimalla tuotettu sähkö ovat periaatteessa anoita "vihreitä" sähköntuottotapoja. Ongelma vaan on se, että tuulisähköä saa tuulella ja aurinkovoimaa auringosta. Aurinkovoimaa meillä Suomessa ei siis saa kuin noin 6kk vuodessa ja paneelipeltojen tieltä pitää raivata paljon maata. Vesivoima vaatii koskien valjastamista ja siksi voimaloiden määrä on "rajallinen". Tuulivoimalat tappaa lintuja ja aiheuttaa "meluhaittoja" yhdessä maiseman muuttumisen kanssa (kansallismaisema).Kosket on jo valjastettu vesivoimaloille, mutta typerän nykysuuntauksen takia nekin pitäisi purkaa "kalojen hyvinvoinnin" takia, vaikka sähköntuotanto niillä on merkittävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Näin yksinkertaista se on... mitä enemmän ovat "huolissaan ilmastosta" sen isompi tili."
Mihinköhän tuo oli olevinaan vastine.
Todellisuudessa EU-poliitikkojen sanelema autojen "ekologisuus" tulee autonvalmistajille todella kalliiksi ja haastavaksi.
"Autonvalmistaja Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoo, että autojen sähköistys ei ole teollisuudenalan vaan poliitikkojen valitsema tie."
"Tavares korosti haastattelussa sähköauton hiilijalanjäljen suuruutta."
- https://www.is.fi/autot/art-2000008551510.html
Toisekseen. "Logiikkaasi" seuraten. Kuvitteletko ihan tosissasi, että autoteollisuus olisi vapaahetoisesti luopumassa polttareista, joiden tuotekehitys on jo aikoja sitten kuoletettu ja jotka tuottavat varsin hyvää katetta, valmiine teollisuuslaitoksineen.
Nyt ne ovat joutuneet investoimaan teollisesti j atuotekehityksellisesti kymmeniä miljardeja aivan uuteen konseptiin, josta on erityisen haastavaa saada tuottoa.
Jossakin vilahti tieto, jonka mukaan vasta kolmas s-autosukupolvi alkaa olla tuottava osalle valmistajia.
ps. Onkohna kukaan laskenut paljonko saastuttaa autotellisuuden koko tuotannon ja tehtaiden muuttaminen patteriautojen valmistukseen." Vasta kolmas s-autosukupolvi alkaa olla tuottava osalle valmistajia". Varmaan sama tilanne oli myös 100 vuotta sitten, mutta nyt on jo ties monesko " autosukupolvi" menossa.
- Anonyymi
Niin kauan kun pitää polttaa sylinterissä koneessa jotain polttoainetta niin pakoputkesta tulee päästöjä, oksideja ja hiilidioksisia.
Ei kannata turhaan yrittää tehdä synteettisiä polttoaineita ja lisätä valtavasti päästöjä.
Koska raaka-öljyn ja kaasun on luonto tehnyt itse ennen ihmisiä valmiiksi, tuote on valmiina ja pieni jalostus.
Vaikka jokainen suomalainen ajaisi "bio-kaasulla" niin mitatut päästöt olisi samat kaikkialla.
Autojen, kuorma-autojen, laivojen, lentokoneiden, traktoreiden, työkoneiden, 2 pyöräisten lisääntyy niin merkittävästi etelä-amerikan maissa, afrikan mantereella, aasiassa että vuosittain nousee kokoajan polttoaineiden käyttö maailmassa.
Suomen polttomoottoreissa poltettu määrä korvautuu nopeasti, ei kannata sahata oman kansan elinoloja ja vaikeuttaa koska sillä on haittaa vain tähän maahan ja tulevaisuuteen.- Anonyymi
Ai, tuonko takia muka pitäisi haaskata rahoja sähköautojen kaltaisiin ylihintaisiin peniksen jatkeisiin?
- Anonyymi
Mitä helevattia, joku kirjoittaa täällä asiaakin....
Jos ihan vakavissaan mietitään, kuinka pieni CO2 päästövähennys saadaan sillä, että suomen kaikki polttomoottoriautot muutettaisiin patterilla kulkemaan, niin onhan tämä aivan naurettavaa touhua. Henkilöautojen osuus noista päästöistä on nyt alle 10% ja autoja on noin 2 000 000kpl, jokaiselle patteriauto ale-hintaan 30 000€ saadaan muutoksen hinnaksi noin 60MILJARDIA!!!
Mikä on sitten päästövähenemä? 10% sijaan alle 5%, koska patteriautojen valmistaminen tuottaa paljon enemmän päästöjä ja lisäksi sähköä ei tehdä täysin päästöttömästi, vaan pääosin ydinvoimalla ja hiilellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä helevattia, joku kirjoittaa täällä asiaakin....
Jos ihan vakavissaan mietitään, kuinka pieni CO2 päästövähennys saadaan sillä, että suomen kaikki polttomoottoriautot muutettaisiin patterilla kulkemaan, niin onhan tämä aivan naurettavaa touhua. Henkilöautojen osuus noista päästöistä on nyt alle 10% ja autoja on noin 2 000 000kpl, jokaiselle patteriauto ale-hintaan 30 000€ saadaan muutoksen hinnaksi noin 60MILJARDIA!!!
Mikä on sitten päästövähenemä? 10% sijaan alle 5%, koska patteriautojen valmistaminen tuottaa paljon enemmän päästöjä ja lisäksi sähköä ei tehdä täysin päästöttömästi, vaan pääosin ydinvoimalla ja hiilellä.Sähköautot pudottavat etenkin paikallispäästöt. Ja omasta tahostaan autoilijat ostavat sähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot pudottavat etenkin paikallispäästöt. Ja omasta tahostaan autoilijat ostavat sähköautoja.
Paikallispäästöt ovat merkityksettömän pieniä jo nyt, vain idiootit rääkyvät niistä. Ja sähköautot vain lisäävät katupölyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikallispäästöt ovat merkityksettömän pieniä jo nyt, vain idiootit rääkyvät niistä. Ja sähköautot vain lisäävät katupölyä.
Paikallispäästöt ovat suuria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikallispäästöt ovat suuria.
Eivät ole olleet enää kymmeniin vuosiin. Ja kaupungeissa suurin ongelma on katupöly ja sähköautot lisäävät katupölyä.
- Anonyymi
"Niin kauan kun pitää polttaa sylinterissä koneessa jotain polttoainetta niin pakoputkesta tulee päästöjä, oksideja ja hiilidioksisia."
Vetykennoauto _puhdistaa_ ilmaa kahden dieselin verran.
Suodattimilla / kaapparilla varustetun vetypolttarin paikallispäästöt ovat liki nolla.
"Tuoreen, loppuvuodesta 2021 ilmestyneen tutkimuksen mukaan sisäisellä polttomoottorilla varustettujen vetyautojen elinkaaripäästöt olivat sähkömoottorilla varustettuja pienemmät hiilidioksidipäästöjen, energian ja happamoitumisen osalta, sillä polttomoottorilla varustettujen autojen elinkaari todettiin pidemmäksi (Candelaresi et al. 2021). "
- https://www.autodoc.fi/info/vetymoottori-toimintaperiaate-ja-paastot
Kaikki autot tuottavat paikallisia hiukkaspäästöjä renkaiden ja jarrujen vuoksi. Siksi EU:ssa on väännetty kovasti kättä EURO 7 standardin vaatumuksien sisällöstä, joka koskisi myös s-autoja.
16.2.2021 - "Autoalan uuden käyttövoimaennusteen grafiikoissa vilkkuu uutta väriä vuoden 2030 kohdalla. Uusi väri edustaa vetyautojen hiljaista nousua."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d79b761d-c9fc-44aa-b7ab-45643525f3d0
Alla olevassa ei olla edes huomioitu kaivostoiminnan ympäristöllistä mega-saastuttavuutta.
"Sähköauton valmistuksen päästöt lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon"
- https://www.suomenuutiset.fi/sahkoauton-valmistuksen-paastot-lahes-kaksinkertaiset-polttomoottoriautoon-kayton-ekologisuus-riippuu-sahkon-tuotantotavasta/
- Anonyymi
""Synteettinen polttoaineen tuotanto tarvitsee valtavasti sähköä. Tämä ilmiö pitää hiilivoimaloita ja hiilikaivoksia elossa ..."
EU:n hyväksymä e-polttoaine tulee tehdä uusiutuvalla energialla."
Eli väität että nyt JO on tarpeeksi VIHREÄÄ sähköä tarjolla, jotta synteettisiä polttoaineita voidaan edes puoliksi sekasähköllä valmistaa "vihreästi"? En usko.
Miksi sitten Saksa on avannut uusia VALTAVIA hiilikaivoksia raivaten kyliä pois tieltä jos sähköä ylipäätänsä on tarpeeksi? Nämä valtavat hiilikaivokset pitää itse nähdä, sillä muuten ei tajuta kuinka isoja ne todella on. Dokkarissa niitä voi ihmetellä.
Saksan energiasota - Yle Areena.
https://areena.yle.fi/1-63882640- Anonyymi
"Eli väität että nyt JO on tarpeeksi VIHREÄÄ sähköä tarjolla, jotta synteettisiä polttoaineita voidaan edes puoliksi sekasähköllä valmistaa "vihreästi"? "
Miksi sekoitat kahden eri kommentoijan viestejä samaksi?
Mistä energiasta s-auto ladataan, kun se on jo valmistukseltaan liki 2 x saastuttavampi kuin polttari.
Saksa ei toedellakaan ole EU-mallimaa ja referenssi energiatuotansa suhteen.
Saksa ajoi alas ydinvoiman ja korvasi sen suurelta osin Venäjän kaasulla, sekä hiilivoimallaan, jotka eivät ole yhtensopivia hiilineutrailuiden tavoitteiden kanssa. Rakentamansa tuuli- ja aurinkovoima on täysin riittämätön maan tarpeisiin, teollisuudelle, kodeille ja lopulta noin 50 miljoonan EV:n lataamiseen.
Melkoinen umpikuja. Jokerina ilmastoneutraali e-polttoaine, mutta joka ei riitäne massatuotantoon.
Saksassa arvioidaan olevan edelleen vuonna 2035 noin 100-120 miljoonaa polttaria jäljellä sen nykyisestä 250 miljoonasta.
Mikäli Saksa koettaa pysyä vuoden 2050 hiilitavoitteissaan, niin kaikki nuo polttarit tulisi saada kulkemaan hiilineutraaleilla synteettisillä ja / tai bio-polttoaineilla. Viimeksimainittujen arvioidaan aiheuttavan 30-70% vähemmän päästöjä kuin perinteiset. Bio-polttoaineetkin ovat joidenkin tietojen mukaan EU:n neuvotteluissa.
Sitten vety voisi olla yksi lisäapu, mutta senkin vihreässä valmistamisessa on haasteensa ja haittansa.
Tässä hieman tiivistelmää sen suhteen millaisissa todellisissa haasteissa EU:n autoiluakin koskeva ilmastopolitiikka on. Siihen ei ole ainoaksi ratkaisuksi yhden ainoan tempun poni, pseudo-ekologinen EV.
Muutos tulee vaatimaan paljon enempi aikaa kuin EU-poliitokot ovat sille aikatauluttaneet. - Anonyymi
Saksan vihreät pelkäävät, että heidän ydinvoimalat räjähtävät, kuten kävi Tsernobylissä ja Fukushimassa, siksi saksan ydinvoimalat pitää sulkea. Tilalle tarvitaan muuta tuotantoa, joten siksi hiilivoimaa, jota löytyy saksassa ihan omasta takaa, ettei heidän tarvitse olla enää niin riippuvainen tuontienergiasta. Suomessa ei ole hiiltä, mutta onneksi meillä on turvetta, jota on helpompi kaivaa ja se on uusiutuvaakin. Erilaiset pesurit savupiipuissa ovat vähentäneet polttolaitosten haitalliset päästöt murto-osaan ja tekniikka kehittyy kokoajan, koska "ongelma" on sama joka puolellla maailmaa ja KAIKKI maat kehittävät omaa energian tuotantoaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eli väität että nyt JO on tarpeeksi VIHREÄÄ sähköä tarjolla, jotta synteettisiä polttoaineita voidaan edes puoliksi sekasähköllä valmistaa "vihreästi"? "
Miksi sekoitat kahden eri kommentoijan viestejä samaksi?
Mistä energiasta s-auto ladataan, kun se on jo valmistukseltaan liki 2 x saastuttavampi kuin polttari.
Saksa ei toedellakaan ole EU-mallimaa ja referenssi energiatuotansa suhteen.
Saksa ajoi alas ydinvoiman ja korvasi sen suurelta osin Venäjän kaasulla, sekä hiilivoimallaan, jotka eivät ole yhtensopivia hiilineutrailuiden tavoitteiden kanssa. Rakentamansa tuuli- ja aurinkovoima on täysin riittämätön maan tarpeisiin, teollisuudelle, kodeille ja lopulta noin 50 miljoonan EV:n lataamiseen.
Melkoinen umpikuja. Jokerina ilmastoneutraali e-polttoaine, mutta joka ei riitäne massatuotantoon.
Saksassa arvioidaan olevan edelleen vuonna 2035 noin 100-120 miljoonaa polttaria jäljellä sen nykyisestä 250 miljoonasta.
Mikäli Saksa koettaa pysyä vuoden 2050 hiilitavoitteissaan, niin kaikki nuo polttarit tulisi saada kulkemaan hiilineutraaleilla synteettisillä ja / tai bio-polttoaineilla. Viimeksimainittujen arvioidaan aiheuttavan 30-70% vähemmän päästöjä kuin perinteiset. Bio-polttoaineetkin ovat joidenkin tietojen mukaan EU:n neuvotteluissa.
Sitten vety voisi olla yksi lisäapu, mutta senkin vihreässä valmistamisessa on haasteensa ja haittansa.
Tässä hieman tiivistelmää sen suhteen millaisissa todellisissa haasteissa EU:n autoiluakin koskeva ilmastopolitiikka on. Siihen ei ole ainoaksi ratkaisuksi yhden ainoan tempun poni, pseudo-ekologinen EV.
Muutos tulee vaatimaan paljon enempi aikaa kuin EU-poliitokot ovat sille aikatauluttaneet.Kaikesta tuota jo olemasta infosta huolimatta IDIOOTIT Suomessa haluavat itse hakata päätään siihen kuuluun mäntyyn ja todeta saman. Meillä on jo nyt euroopan kallein polttoaine ja korotuksia on tulossa, samaan aikaan kansa pohtii, millä rahalla ostaa leipää. Palkasta todella iso osa menee liikkumiseen (töissä käyntiin) ja asumiseen, joihin kaikkiin kallis polttoaine ja sähkö vaikuttaa. Pohjoismaat ovat edelläkävijöitä patteriautojen suhteen, Espanjassa, Saksassa ja Ranskassa niitä ei näe kuin suurissa kaupungeissa, jonne ne toki parhaiten soveltuvatkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikesta tuota jo olemasta infosta huolimatta IDIOOTIT Suomessa haluavat itse hakata päätään siihen kuuluun mäntyyn ja todeta saman. Meillä on jo nyt euroopan kallein polttoaine ja korotuksia on tulossa, samaan aikaan kansa pohtii, millä rahalla ostaa leipää. Palkasta todella iso osa menee liikkumiseen (töissä käyntiin) ja asumiseen, joihin kaikkiin kallis polttoaine ja sähkö vaikuttaa. Pohjoismaat ovat edelläkävijöitä patteriautojen suhteen, Espanjassa, Saksassa ja Ranskassa niitä ei näe kuin suurissa kaupungeissa, jonne ne toki parhaiten soveltuvatkin.
Ja silti Saksassa on suhteellisesti paljon enemmän sähköautoja kuin Suomessa ja uusia sähköautoja myydään paljon enemmän Suomessa. Joten väitteesi on valetta.
- Anonyymi
Et voi kieltää tosiasiaa että jos kerran sähköstä on kroonisesti pulaa, niin pakko sitä on tuottaa myös harmailla ja jopa mustilla voimaloilla. Toinen vaihtoehto on sitten hallitusti säännöstellä sähköä esim. 2 tuntia per kaupunginosa pidetään täysin pimeänä huippukulutuksen aikana. Vetytalous ja synteettiset polttoaineet tarvitsevat paljon sähköä. Oli se sähkön tuottaja Saksa tai mikä tahansa muu valtio, niin harmaita ja mustia voimaloita joudutaan pitämään toiminnassa mille tahansa mikä nielee paljon sähköä. Ja vetytalous plus synteettisethän nimenomaan pahentaa tilannetta, koska sähköä tarvitaan entisestään valtavia määriä lisää.... mistä on jo ennestään pulaa. Sitä pulaa nyt paikataan likaisella sähköntuotannolla osittain.
- Anonyymi
Eli EU:n komennossa ollaan menossa ojasta allikkoon, EU:n yrittäessä pelastaa saksalaista autoteollisuutta. Kukahan olisi se, joka viheltäisi pelin poikki ja siirryttäisiin järjen käyttöön, eli ensin kehitetään se sähköauto, jolla pääsee sen 1000km ja jonka hinta on sellainen, että sitä pystyy kansalaiset ostamaan. Ei niinkuin nyt on tehty, tuotekehitys oli vasta aluillaan, mutta autoja on "pakko" ostaa. Nyt autot kehittyvät hurjaa vauhtia, mikä tekee sen, että jo pari vuotta vanha patteriauto on OUT ja menettänyt arvostaan ison osan... toki rahat tuotekehitykseen tulee nyt autoilijoilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli EU:n komennossa ollaan menossa ojasta allikkoon, EU:n yrittäessä pelastaa saksalaista autoteollisuutta. Kukahan olisi se, joka viheltäisi pelin poikki ja siirryttäisiin järjen käyttöön, eli ensin kehitetään se sähköauto, jolla pääsee sen 1000km ja jonka hinta on sellainen, että sitä pystyy kansalaiset ostamaan. Ei niinkuin nyt on tehty, tuotekehitys oli vasta aluillaan, mutta autoja on "pakko" ostaa. Nyt autot kehittyvät hurjaa vauhtia, mikä tekee sen, että jo pari vuotta vanha patteriauto on OUT ja menettänyt arvostaan ison osan... toki rahat tuotekehitykseen tulee nyt autoilijoilta.
Eikös tämä ole hyvä, että rahat tuotekehitykseen tulevat sähköautoilijoilta? Sähköauton arvo tippuu helposti tuhat euroa kuukaudessa. Jossain vaiheessa arvon tippuminen vähenee, ja sähköautolla ajaminen tulee halvemmaksi kuin polttomoottoriautolla ajaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli EU:n komennossa ollaan menossa ojasta allikkoon, EU:n yrittäessä pelastaa saksalaista autoteollisuutta. Kukahan olisi se, joka viheltäisi pelin poikki ja siirryttäisiin järjen käyttöön, eli ensin kehitetään se sähköauto, jolla pääsee sen 1000km ja jonka hinta on sellainen, että sitä pystyy kansalaiset ostamaan. Ei niinkuin nyt on tehty, tuotekehitys oli vasta aluillaan, mutta autoja on "pakko" ostaa. Nyt autot kehittyvät hurjaa vauhtia, mikä tekee sen, että jo pari vuotta vanha patteriauto on OUT ja menettänyt arvostaan ison osan... toki rahat tuotekehitykseen tulee nyt autoilijoilta.
Eiköhän se ole parempi, että EU yrittää pelastaa Saksalaista ja Eurooppalaista autoteollisuutta, kuin ette se suoltaisi rahaa Kiinalaiseen ja korealaiseen autoteollisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli EU:n komennossa ollaan menossa ojasta allikkoon, EU:n yrittäessä pelastaa saksalaista autoteollisuutta. Kukahan olisi se, joka viheltäisi pelin poikki ja siirryttäisiin järjen käyttöön, eli ensin kehitetään se sähköauto, jolla pääsee sen 1000km ja jonka hinta on sellainen, että sitä pystyy kansalaiset ostamaan. Ei niinkuin nyt on tehty, tuotekehitys oli vasta aluillaan, mutta autoja on "pakko" ostaa. Nyt autot kehittyvät hurjaa vauhtia, mikä tekee sen, että jo pari vuotta vanha patteriauto on OUT ja menettänyt arvostaan ison osan... toki rahat tuotekehitykseen tulee nyt autoilijoilta.
Nopeammin siihen " tuhannen", tai edes 500 km rangeen pääsisi, jos ihmiset eivät suosisi ns " möhkömaastureita" , vaan tavallisa tilavia henkilöautoja, jotka kuluttaa vähemmän ( vrt Nissan Leaf / Jaguar i-pace).
- Anonyymi
Vetytalous ja e-fuel tarvitsee valtavia määriä sähköä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17773184/tuulivoimalla-vedyn-tekeminen-on-utopiaa-- Anonyymi
Tuohon on ratkaisuna pienreaktorit ja tulevaisuudessa 20-50 vuoden päästä fuusiovoimalat.
https://www.fortum.fi/ydinvoima/pienreaktorit - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon on ratkaisuna pienreaktorit ja tulevaisuudessa 20-50 vuoden päästä fuusiovoimalat.
https://www.fortum.fi/ydinvoima/pienreaktoritTai auringosta saatava sähkö 30-300 vuoden päästä.
- Anonyymi
e-fuelin hyvä puoli on säilyvyys. Bensa ja diesel myös keinotekoinen säilyy hyvin. Sitä voidaan tehdä kesällä aurinkoenergialla ja tuulienergialla kun tuulee.
Parin vuoden päästä Suomessa on tuulivoimaa kattamaan maan energiatarve kokonaan. halvalla energiall vetyä on helppo tehdä.
Sitäpaitsi on muitakin sähköstä hiilivedyksi keinoja kuin perinteinen elektrolyysi. Korkean lämpötilan version hyötysuhde on yli 80%.
Kehitys kehittyy. - Anonyymi
Tuo lisätehoja moottoriin ja palaa puhtaasti ilman karstaa, mää tilaan heti 200 litraa!🧔
- Anonyymi
Mää käyn heti tankkaamsaa biodieseliä... sitä on saanut mm. Suomessa jo vuosia. Päästöt vähenee heti 90%
- Anonyymi
Synteettinen polttoaine on järjetön henkilöautojen käyttövoima.
1. Kallis valmistaa.
2. Kallis ostaa.
3. Valmistukseen kuluu 27kWh / litra sähköä.
4. Polttomoottorin hyötysuhde vain noin 20%.( 5,4kWh liikkumiseen, 21,6kWh harakoille, pelkästään tuolla taivaalle poltetulla energialla sähköautolla ajelee 100km).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121450- 981390
- 691250
- 991164
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69961
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897