Kiina investoi vetytalouteen ja vetyliikenteeseen

Anonyymi-ap

Kiina on laittanut liikkeelle sen pitkän aikavälin vetytalouspolitiikan. Ainakaan rahkeita siltä ei puutu, eli saa sitten nähdä miten ja millaisina sen hankkeet tulevat etenemään.

Kuitenkin sillä on pitkä matka mikäli kivihiilestään koettaa hiljalleen irtaantua.

"China Unveils its First Long-Term Hydrogen Plan"

- https://www.csis.org/analysis/china-unveils-its-first-long-term-hydrogen-plan

"Plastic Omnium sets up a joint venture with Shenergy Group to accelerate hydrogen development in China"

- https://www.plasticomnium.com/en/plastic-omnium-sets-up-a-joint-venture-with-shenergy-group-to-accelerate-hydrogen-development-in-china/

"Hydrogen mobility in China: rapid growth and increasing competition"

- https://www.faurecia.com/en/newsroom/hydrogen-mobility-china-rapid-growth-and-increasing-competition

20

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Kuitenkin sillä on pitkä matka mikäli kivihiilestään koettaa hiljalleen irtaantua."

      Aivan totta. Vetytalouden takia hiilivoimaloita ja hiilikaivoksia joudutaan perustamaan lisää jatkuvan kroonisen sähköpulan takia. Todellista vihreyttä ei silloin saavuteta muuta kuin viherpesuna.

      https://tekniikanmaailma.fi/kiina-kiihdyttaa-jalleen-hiilivoimaloiden-rakentamista-isoin-panostus-hiilivoimaan-lahes-vuosikymmeneen/

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

      "Vuonna 2014 Kiinassa tuotettiin 3 87 miljoonaa tonnia kivihiiltä. 5,3 miljoonaa tonnia meni vientiin, Koreaan, Japaniin ja Vietnamiin. Samaan aikaan hiiltä tuotiin 156 miljoonaa tonnia, suurimmat tuontimaat olivat Australia ja Indonesia. Kivihiilen tuotanto keskittyy kolmeen maakuntaan maan pohjoisosassa: Sisä-Mongolia, Shanxi ja Shaanxi.[7] Vuonna 2017 Kiinan energiantuotannosta hieman yli **** 60 % ****oli peräisin kivihiilestä. Sen osuutta on pyritty vähentämään esimerkiksi hiilen ympäristöhaittojen takia. Vielä vuonna 2010 kivihiilen osuus energiantuotannosta oli **** 80 % ****.[8]"

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Energia_Kiinassa

      Eikös sen vetytalouden pitänyt olla vihreätä?

      • Anonyymi

        Pieni dilemma.

        Kiina on ollut s-autojen valmisuksessa pitkällä etumatkalla. Sillä on akkumineraalien mega-saastekaivokset omalla maaperällään, dominoi Kongon kobalttikaivoksia ja lisäksi sillä on loputtomasti edullista työvoimaa, eikä rasitteenaan ole EU-maissa olevaa työntekijöiden turvaa ja oikeuksia.

        Kun tuo jo syntyeessään eko-susi EV on jo tehtaan hihnalta ulos tullessaan noin 70% saastuttavampi kuin vastaava polttari, niin Kiinan saaste-energiasta ladattuna se ei milloinkaan saavuta takamatkaansa.

        Kiina pystyy hukuttamaan EU-markkinat 20-30% edullisemmilla s-autoillaan ja laittamaan pahimmassa tapauksessa eurooppalaiset valmisajat polvilleen, mikäli EU ei laita suojaulleja pystyyn.

        EU on laittamassa silmukkaa omaan kaulaansa Kiina-rippuvuudella, joka jo nyt voisi halutessaan lamauttaa koko Eurropan talouden, ilman akkuriippuvuuttakin. EU:n kaivantohankkeet eivät tule olemaan riittäviä raaka-aineitsenäisyyden taatakseen.

        "Tutkija: Kiina voisi halutessaan lamauttaa Euroopan laivaliikenteen"

        "Belgialaistutkija varoittaa Kiinan kasvaneesta roolista Euroopan satamissa."

        - https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/24134255-a478-4916-b7a3-7751b1dff674

        "Putinin ”parhaalla ystävällä” on ase, jolla saisi Suomen ja koko lännen polvilleen"

        - https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/83fdef63-cde2-4636-93f8-aee914782e25

        "Saksa lyö liekkiä keskusteluun Kiinan vaikutusvallasta Euroopassa – Teki uskaliaan päätöksen varoituksista huolimatta"

        "Saksa myi osan Hampurin satamasta kiinalaiselle valtionyhtiölle poliittisesta vastustuksesta huolimatta."

        - https://www.talouselama.fi/uutiset/saksa-lyo-liekkia-keskusteluun-kiinan-vaikutusvallasta-euroopassa-teki-uskaliaan-paatoksen-varoituksista-huolimatta/aee81c10-cc59-40fc-be26-e78c32e5a105

        Taiwan tuottaa muistaakseni 60-80% maailman puolijohteista ja Taiwaninlahden kautta kulkee noin 45% maailman rahtiliikenteestä. Kiina saa halutessaan koko länsimaailman talouden nopeasti polvilleen, joskin se itse on hyvin riippuvainen länsikaupasta.

        "Taiwanin saaresta on tulossa maailmanpolitiikan ja teknologiasodan ruutitynnyri"

        - https://www.kauppalehti.fi/uutiset/taiwanin-saaresta-on-tulossa-maailmanpolitiikan-ja-teknologiasodan-ruutitynnyri/4b9e4790-d8aa-421b-99d5-a55b12b717de

        "Kiina: Taiwanin itsenäisyys ja rauha Taiwaninsalmella ovat toisensa poissulkevia"

        "Kiina sanoo simuloivansa Taiwanin eristämistä"

        - https://yle.fi/a/74-20026421

        Kaikki yllä olevakin huomioiden on täysin järjetöntä EU-politiikkaa sitoa autoilu lähinnä yhden ainoan pseudo-ekologisen EV:n varaan ja sitoa itsensä Kiina-riippuvuuteen. Siperia ei ole opettanut.


    • Anonyymi

      Kiinalla on viralliset vihreän energian kuin myös vihreän vetytalouden tavoitteet, jotka luonnollisestikin ovat vielä kovin pieni osa tuon suuren maan yhä edelleen kasvavista energiatarpeista.

      "China sets green hydrogen target for 2025, eyes widespread use"

      "Aims to produce 100,000-200,000 T green hydrogen by 2025"

      - https://www.reuters.com/world/china/china-produce-100000-200000-t-green-hydrogen-annually-by-2025-2022-03-23/

      "Forum gathers officials to discuss China's green energy goals"

      - https://www.chinadaily.com.cn/a/202304/10/WS6433bfa8a31057c47ebb949c.html

      Kuitenkin tuosta mittavasta hiilivoimasta siirtyminen on hyvinkin pitkä ja tuskallinen taival, eikä Kiina muutenkaan ole ollut ympäristöasioissa kunnostautunut.

      Myöskin lausumat sen toteuttamisen / toteutumisen suhteen ovat olleet kakisjakoisia. Kaiken kaikkiaan aivan mammuttimainen urakka ja onnistuesaan tulee ottamaan (liian) paljon aikaa.

      Tuossa alla olevassa artikkelissa on kiinnostava linkki suomalaisen analyytikon tutkimukseen.

      "Confusion surrounds China’s energy policies as GDP and climate goals clash"

      - https://www.theguardian.com/world/2023/feb/28/china-energy-policies-gdp-climate-goals-clash

      Kiinalla on valtaisa aseteollisuus ja myös nopea laivastonsa rakennustahti ja kyky siihen, joka sekin vaatii valtasasti energiaa, joka tuskin on nopeuttamassa vihreään energiaan siirtymää.

      "China to increase defense spending 7.2%, sets economic growth target of 'around 5%' for 2023"

      - https://edition.cnn.com/2023/03/04/economy/china-two-sessions-gdp-growth-target-military-spending-intl-hnk/index.html

      "ANALYSIS: Shipyard Capacity, China’s Naval Buildup Worries U.S. Military Leaders"

      - https://www.nationaldefensemagazine.org/articles/2023/1/26/analysis-shipyard-capacity-chinas-naval-buildup-worries-us-military-leaders

    • Anonyymi

      "Kun tuo jo syntyeessään eko-susi EV on jo tehtaan hihnalta ulos tullessaan noin 70% saastuttavampi kuin vastaava polttari, niin Kiinan saaste-energiasta ladattuna se ei milloinkaan saavuta takamatkaansa."

      No saavuttaako vetyautot sitten Kiinassa vihreyttää enemmän kuin sähköautot koko elinkaarensa aikana? Sähköä tarvitaan noin 55kwh vetykilon valmistukseen per 100km vetyauton liikuttamiseksi. Vetytehtaalta vielä vedyn kuljetus vetytankkausasemalle (vie energiaa), vetytankkausaseman välipaineistus (vie energiaa) ja vielä vedyn haihtuminen hiljakseen erilaisista tankeista/putkista (häviöitä jotka vie energiaa). Joten onko pääasiassa hiilipohjaista sähköä käytetty oikeasti yli 60kwh per 100km?

      Sen sijaan sähköautoon ladataan suoraan 20kwh plus lataushäviötä noin 2kwh, jolla liikkuu vastaavalla pääasiassa hiilisähköllä 100km.

      Ero luvuissa on huomattava kun sen vielä kertoo 300 000km mittarilukemalla, jolloin ero kasvaa jo valtavaksi. Vetyauto tarvitsisi sähköä tällöin 180 000kwh ja sähköauto 66 000kwh.... ja pääasiassa vetyauto ladattu myös hiilipohjaisella sähköllä kuten sähköautoakin. Toisinsanoen hiilisähköä käytetään noin 3 kertaa enemmän vetyautoissa kuin sähköautoissa.

      Ja HIC ominaisuus lisää myös omat ongelmansa vetytalouteen kun "sisäisen ruostumisen" takia pitää tekniikkaa uusia tietyn aikavälin välein, jolloin myös tehtaiden tuotanto seisoo hetken aikaa ja josta myös lisää kuluja. Samoin puhtaasta vedestä voi tulla pulaa paikallisesti. Sitten jännätään kun sähkön hinta lähtee nousemaan vetytalouden takia kroonisen sähköpulan takia, niin lähtee vedynkin hinta vetytankkausasemilla ja teollisuudessa.

      Vetytalous Kiinassa on viherpesua!

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17698352/vetytehtaat-tulevat-lisaamaan-vesikriiseja-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

      • Anonyymi

        "No saavuttaako vetyautot sitten Kiinassa vihreyttää enemmän kuin sähköautot koko elinkaarensa aikana?"

        Kiina on yksi hyvä esimerkki siitä miten saaste-energiasta ladatuna jo syntyessään eko-susi s-auto ei milloinkaan saavuta takamatkansa polttariin nähden.

        Vetykennoauto _puhdistaa ilmaa_ noin kahden dieselin verran, eli riskeraisi olla Kiinassakin toimiva vaihtoehto.

        Edelleen. EU:n lähinnä vain EV:n politiikkansa hirttäminen saattaa EU:n hyvin kyseenalaiseen ja potentiaalisti vaaralliseen Kiina-riippuvuuteen, josta ylempänä.

        Siperia ei ole opettanut.

        EU:n omavaraisuutta turvatakseen, tulisi synteettiset poltoaineet laittaa vastaavan lobbauksen, pakon ja laillisten vaatimuksien alle kuin EV-konsepti. Boonus, tuolla ratkaisulla saataisiin varsin lyjyellä aikajanalla radikaali parannus autoilun aiheuttamiin kokonaispäästöihin.


    • Anonyymi

      "Kiina on ollut s-autojen valmisuksessa pitkällä etumatkalla. Sillä on akkumineraalien mega-saastekaivokset omalla maaperällään, dominoi Kongon kobalttikaivoksia ja lisäksi sillä on loputtomasti edullista työvoimaa, eikä rasitteenaan ole EU-maissa olevaa työntekijöiden turvaa ja oikeuksia."

      Miksi Greenpeace ei kampanjoi sähköautoja vastaan jos ne kerran on "megasaastetta" vaan kehoittaa jopa ostamaan sellaisen jos auton aikoo ostaa? Miksi EU ympäristöviranomaiset ei laita sähköautojen myynnin peliä poikki vaan useat valtiot jopa tukevat sähköautojen ostamista?

      • Anonyymi

        "Miksi Greenpeace ei kampanjoi sähköautoja vastaan jos ne kerran on "megasaastetta" vaan kehoittaa jopa ostamaan sellaisen jos auton aikoo ostaa?"

        Hyvä kysymys. Olenkin ihmettellyt Greenpeacen myopisuutta, jossa se tuijottaa vain paikallispäästöihin ja vaikutaa sivuuttavan kaivostoiminna mega-saastuttavuuden pohjavesiä myöten, samalla kun se sulkee silmänsä myös muilta mahdollisilta vaihtoehdoilta.

        Tosin onhan se tuonut esille huolensa akkujen kierrätyksen rampaudesta, sekä ko. toiminnan metodeista / saastuttavuudesta.

        Mutta Greenpeace-fanien on hyvä muistaa, että sen lopullinen pitkän aikajanan tavoite on joko kieltää ja / tai rajoittaa maksimaalisesti yksitysitä auton omistamisen oikeutta ja siirtää ihmiset julkisten ja polkupyörän varaan, sekä tiiviiseen asumistiheyteen.

        Kannustan lukemaan alla olevan _koko artikkelin_ ja huolella, sillä siinä on yhden ainoan SV-aatteellisillekin vakavaa pohdinan aihetta, mikäli vain älyllinen rehellisyys sen mahdollistaa.

        #

        "Stellantiksen pääjohtaja Carlos Tavares varoittaa, että täyssähköautojen akustoissa käytettäviä raaka-aineita ei riitä tarpeeksi, jotta polttomoottoriautot saadaan korvattua sähköisillä."

        "Keskiviikon paneelin pääaiheena oli pohtia, tuleeko vapaasta liikkumisesta tulevaisuudessa vain harvojen herkkua liikenteen siirtyessä nollapäästöjä kohti."

        - https://tekniikanmaailma.fi/stellantiksen-paajohtaja-raaka-aineet-eivat-ehka-riita-liikenteen-sahkoistamiseen/


    • Anonyymi

      "Kiina pystyy hukuttamaan EU-markkinat 20-30% edullisemmilla s-autoillaan ja laittamaan pahimmassa tapauksessa eurooppalaiset valmisajat polvilleen, mikäli EU ei laita suojaulleja pystyyn. "

      Tämähän lisää sitten ihmisten silmissä sähköauton ostamisen suosiota jos hankintahinta (plus kokonaiskulut) ovat alhaisempia. Vaikea uskoa että vetyautot saavat enään suurta etumatkaa kiinni. Toistaiseksi EU/USA autotehtaiden autot ovat menneet kaupaksi eikä suojatulleista ole mediassa merkittävästi puhuttu.

      • Anonyymi

        "Toistaiseksi EU/USA autotehtaiden autot ovat menneet kaupaksi eikä suojatulleista ole mediassa merkittävästi puhuttu."

        Varsinaisista suojatulleista ei ole ollut puhetta.

        Sen sijaan USA protectionistinen EV-politiikka oli kädenväännön kohteena taannoisella Macronin visiitillä USA:ssa. Macron ehdotti yhteistyötä ja harmonisointia EU-USA-akselilla s-autojen kansallisten tukien suhteen, sillä USA tarjoaa tukea ostoon vain Made in USA s-autoille.

        Macron on esittänyt huolensa juurikin siitä miten epälojaalia kilpailua harjoittavat kiinalaiset EV:t edustavat riskiä eurooppalaisille autonvalmistajille ja ehdotti tukia ostoon tarjottavan vain eurooppalaisille autoille, sekä vastavuosroista diiliä USA:n kanssa.

        "Biden and Macron indicate progress over electric vehicle subsidy dispute"

        - https://edition.cnn.com/2022/12/01/politics/biden-macron-electric-vehicle-subsidy/index.html

        "Electric Protectionism: New Clean Vehicle Tax Credit Limitations Make EVs Less Accessible for American Consumers in the Name of “America First” Trade Policy"

        - https://minnjil.org/2023/01/24/electric-protectionism-new-clean-vehicle-tax-credit-limitations-make-evs-less-accessible-for-american-consumers-in-the-name-of-america-first-trade-policy/


      • Anonyymi

        "Tämähän lisää sitten ihmisten silmissä sähköauton ostamisen suosiota jos hankintahinta (plus kokonaiskulut) ovat alhaisempia."

        Tuossa siis toivotaan kiinalaisten rampauttavan euroopplaisen autonvalmistuksen, epälojaajilla kilpailupolitiikallaan, aivan kuten internetin verkkoteknologiassakin, josta sitä tosin on kammettu pois länsimarkkinoilta turvallisuussyistä.

        Lisäongelma. Nykyautot ovat kumipyörillä liikkuvia matkapuhelimia / tietokoneita ja sitä kautta myös potentiaali heikko lenkki yrityksienkin tietoturvalle.


    • Anonyymi

      Linkistäsi käännettynä:

      "Kiinan tavoitteena on tuottaa 100 000–200 000 tonnia vihreää vetyä vuodessa ja sillä on noin 50 000 vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2025 mennessä, National Development and Reform Commission (NDRC) sanoi lausunnossaan."

      Jo pelkästään tuo sana VIHREÄÄ valehtelee. Toinen kohta että Kiinan kokoisessa maassa 50 000 vetykäyttöisen auton tavoite on todella pientä vuoteen 2025 mennessä, joka kuulostaa siltä ettei aidosti edes yritetä. Kertoo vain siitä että tiedostetaan vetyautojen myymisen olevan vaikeata.

      Sen sijaan uutinen vuodelta 2022:

      "Kiinassa tilanne on aivan toisenlainen. Viime vuonna Kiinassa myytiin reilut 26,2 miljoonaa uutta autoa. Tälle vuodelle ennusteet osoittavat mielenkiintoisia lukuja myös lataushybridien, vetyautojen ja sähköautojen myynnin osalta. Vuonna 2021 Kiinassa myytiin 2,99 miljoonaa tällaista ”uusien käyttövoimien” autoa, ja tälle vuodelle myyntimäärien ennustettiin kasvavan ensin 5,5 miljoonaan. Kiinan autoteollisuutta edustava yhdistys kuitenkin nosti ennustetta heinäkuun myyntilukujen paljastuttua 6 000 000 myytyyn sähköautoon. Pelkästään heinäkuussa Kiinassa myytiin 1,84 miljoonaa uutta autoa, joista 27 prosenttia eli 484 000 kappaletta oli uusien käyttövoimien autoja."

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d0c889e6-9e96-47a8-b1db-efd5379b7f0e

    • Anonyymi

      "Kiinassa sähköautokauppaa on vauhditettu monin tavoin. Maan hallitus leikkasi sähköauton hankintaan liittyviä veroja 50 prosenttia tämän vuoden toukokuussa, paikallishallintojen tarjotessa erilaisia hankintakannustimia sähköauton ostoa harkitseville."

      Jopa Kiina tukee sähköautojen ostoa vaikka niiden piti olla "megasaastetta".

    • Anonyymi

      Kiina paskoo ilmastoa ja maataan siihen tahtiin, että sielläkin on pikkuhiljaa alettava tekemään asialle jotain tai hukkuvat paskaa ja keuhkotauteihin.
      Suurkaupungeissa mummot eivät mene enää puistoihin taiji-jumppaan, vaan pysyvät sisällä, koska ilma on niin saastunutta. Hotellissa ihmettelin noita mummoja ja he näyttivät ikkunasta syyn miksi olivat "lenkillä" hotelin käytävillä.

    • Anonyymi

      Vetytaloudella ja vetyautoilulla ei ole välttämättä mitään tekemistä keskenään ja taatusti Kiinassa kaikki vety menee teollisuuden käyttöön.

      • Anonyymi

        "Vetytaloudella ja vetyautoilulla ei ole välttämättä mitään tekemistä keskenään ja taatusti Kiinassa kaikki vety menee teollisuuden käyttöön."

        Aloituksessa on likit esimerkkinä diilesitä vetymobiliteettiin ja hommahan on Kiinassa vasta lasten kengissä.


    • Anonyymi

      Mitähän tuolla mitä Kiinassa suunnitellaan tai ajatellaan joskus mahdollisesti tehdä, niin vaikuttaa tai merkitsee Suomessa?

      • Anonyymi

        Ymmärrän hyvin miten yksinkertaiset mielet eivät kykene hahmottamaan asiakokonaisuuksia ja niiden laajempia vaikutuksia.

        Suomikin on muusta maailmasta irrallaan oleva saari, eikä Kiinan toiminnan vaikutuksilla EU:n ole heijastuksia Suomeen, eikä vetytalouden kehityksellä EU:ssa ole mitään vaikutusta Suomessa oleviin vastaaviin paikallisiin ja vientiinkin tähtääviin hankkeisiin.

        Niin, ja Kiinan Euroopasta tekemät vetyteknologian tilaukset ja sopimuksethan eivät millään tavoin edesvaikuta EU-yrityksien vetytalouden kehitykseen ja ko. yrityksien toiminnan laajentumiseen.

        Mutta, alalla edetään tasaista tahtia.

        "World Hydrogen 2023 Returns to Rotterdam Doubling in Size"

        "Welcoming 8000 decision makers, Energy Ministers, and CEOs from over 100 countries, it’s a truly global gathering of minds where key priorities are set, bold announcements are made and new partnerships are forged."

        - https://www.world-hydrogen-summit.com/

        "Everything you need to know about hydrogen in the clean energy transition"

        - https://www.weforum.org/agenda/2023/01/hydrogen-clean-energy-transition-2023


    • Anonyymi

      Kiinalla on näemmä tarkoitus panostaa vahvasti vetytalouteen ja vetymobiliteettiin.

      "China hopes rapid hydrogen energy push is as easy as riding a bike to aid economy, carbon-neutral goal"

      - https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3197607/china-hopes-rapid-hydrogen-energy-push-easy-riding-bike-aid-economy-carbon-neutral-goal

      Tuo vetyfillari taasen on suurelta osin vastaava kansantaerveyttä rapauttava idea kuin kaikkialla ja suunnilleen kaikille tyrkytetty sähköpyöräkin.

      "China unveils hydrogen-powered bicycle"

      - https://www.h2-view.com/story/china-unveils-hydrogen-powered-bicycle/

    • Anonyymi

      mikä rahasto sijoittaa näihin?

      OP?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe