Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

EU:ssa vetykilo alle 5 euroa vuonna 2030

Anonyymi-ap

Oleellinen otsikossa. Vetykon arvioidaan laskevan Euroopassa alle 5 euroon vuoteen 2030 mennessä.

Tokihan vihreän vedyn tuotannolla on ollut haasteellinen matka, mutta josko nuo haasteet saataisiin kohtuullisella aikajänteellä selätettyä.

Alkuun on se perinteinen muna-kana-syndrooma mitä kumipyöräliikenteeseen tulee.

Tulisi saada vetyautojen valmistus ja hinnat kohtuulliseen kuosiin, jotta niitä menisi kaupaksi peruskuluttajille ja jakeluasematoiminta alkaisi x-aikajanalla olla tuottavaa. Ainahna uudet teolliset avaukset ovat investoinneiltaan etupainotteisia.

Jotta jakeluasemia kannattaisi avata, niin tulisi saada riittävä asiakasvolyymi ko. busineksen arvioimalla aikajanalla. Raskas liikenen voi toimia tuosa päänavaajana ja siinä sivussa voi laittaa pumput kevyemmällekin kalustolle.

Sama dilemma patteriautojen julkisilla latausverkoillakin, jossa moni taho on hidastanut investointejaan koska asiakasvolyymi ei ole riittävä, eikä ole kasvanut odotetulla tavalla. Lisäksi moni tai suurin osa säkärin ostava lataa autonsa suurimmalta osin kotona ja / tai työpaikalla.

"Green hydrogen price in Europe unlikely to fall below €5/kg by 2030, putting off potential offtakers"

- https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/production/green-hydrogen-price-in-europe-unlikely-to-fall-below-5-kg-by-2030-putting-off-potential-offtakers-analyst/2-1-1537520?zephr_sso_ott=no8NO8&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

23

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja tuokaan juttu ei liity mitenkään autoiluun. Vety tulee menemään teollisuuden käyttöön.
      Itävallassa on 7 asemaa autoille ja hinta on 24 euroa kilolta, että sen kalleus tappaa itse itsensä.

    • Anonyymi

      "Alkuun on se perinteinen muna-kana-syndrooma mitä kumipyöräliikenteeseen tulee.

      Tulisi saada vetyautojen valmistus ja hinnat kohtuulliseen kuosiin, jotta niitä menisi kaupaksi peruskuluttajille ja jakeluasematoiminta alkaisi x-aikajanalla olla tuottavaa. Ainahna uudet teolliset avaukset ovat investoinneiltaan etupainotteisia."

      Vetyauton osalta ei vaan voida puhua mistään alkuun-tilanteesta kun autoja on ollut tarjolla yli 20 vuotta ja silti tekniikka ei ole lyönyt markkinoilla läpi.

      Tuotantokustannuksena vedylle 5 eur/kg -taso, vaikka se saavutettaisiin, tarkoittaa silti sitä että ns. pumppuhinta on moninkertainen sähköauton kotilataukseen nähden.

    • Anonyymi

      Tähän on kiteytetty vedyn fanitus artikkelista:

      "Epärealistiset väitteet vihreän vedyn kustannuksista, sen kilpailukyvystä ja skaalausajasta tekevät vetyteollisuudelle, sen asiakkaille ja yhteiskunnalle karhunpalvelun."

      Kun pitää hypettää ja näytöt puuttuu toistuvasti, niin lopulta menee suurelta yleisöltä usko koko vetyautoiluun ja jopa vetyteollisuuteen. Pelkkä hokeminen "vety on paras" ei riitä vaan ihmisten pitää uskoa että vetytekniikasta on heille aidosti hyötyä ja saavat myös aidosti vastinetta rahalle. Toiveajattelulla (huijaamalla) ei pitkälle päästä vaikka niin uskotellaan.

    • Anonyymi

      Vetyautoilijoita kiinnostaa että mitä se vety maksaa vetytankkausaseman pumpulla todellisuudessa eli lopullinen hinta. Ei heitä tuotantohinta oikeasti kiinnosta kun eivät ole tukkuostajia.

      Olen kysellyt myös paljonko mahtaa vetykilo maksaa Suomessa kun viimeinkin ensimmäinen (raskaskalusto?) vetytankkausasema saadaan pystyyn, mutta eipä ole mitään arvioita julkisuuteen tullut. Muutenkin maailmalta kantautuu uutisia että vetytankkausasemien ylläpito on todella riskialtista liiketoimintaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17805069/shell-sulki-vetyasemat-ei-kannata

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

    • Anonyymi

      Mitä väliä edes paljonko vety maksaa, koska täyssähköautolla ajaminen on niin paljon helpompaa? Ei tarvitse tankata koskaan. Riittää, että silloin tällöin jaksaa kytkeä piuhan kiinni (tähän toimitukseen kuluu 10 sekuntia, jos sen tekee hitaasti).

      Lisäksi sähköllä ajaminen ainakin omalta osaltani maksaa alle 2€/100 km.

      Eli täyssähköauton käyttö on helppoa ja halpaa, ainakin jos on oma piha (tai muu arkena vakituinen paikka), josta saa halpaa sähköä.

    • Anonyymi

      Vetykilon hinta varmasti kiinnostaa autoilijoita kun miettivät että minkä käyttövoiman valitsevat seuraavaksi autoksi. Muutenkin on tärkeää saada oikean elämän tietoa hypettämisen vastapainona. Jos vetykilo maksaa Suomessa pumpulla vaikkapa 20e/kilo, niin tuskin vetyautoilu kiinnostaa käytännössä ketään kun sehän vastaisi 5l/100km kuluttavalla bensa/diesel autolla 4e/litra polttoainehintaa. Jos vetykilo maksaa 10e/kilo, niin varmaan jotkut harvat (yritykset) vetyauton itselleen ostavat.

      Kuitenkin täyssähköautot ovat lyöneet jo itsensä läpi jo monessa maassa, joten vetyautoilu myöhästyi junasta. Norjassa jopa 9/10 uudesta myydystä autosta on täyssähköauto kun Suomessa 3/10 tällä hetkellä.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18068704/norjassa-93-rekisteroidaan-ladattavina-

    • Anonyymi

      Vety autoilussa tulennee etenemään kovin hitaasti, mutta siltikin se on EU:n virallisella kartalla / direktiiveissä myös kevyempään liikenteeseen ... teollisuuden lisäksi.

      "Näin tulee tapahtumaan Suomen liikenteelle – Lisää vetyä ja sähköä"

      - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/17de8d35-d3b9-4c30-9682-e660661ac4cd

      Mutta eiköhän se kumipyöräisten osalta lähde hitaaseen alkuun raskaasta liikenteestä ja pakuista.

      "Hydrogen Fuel Cell Technology"

      - https://www.stellantis.com/en/technology/hydrogen-fuel-cell-technology

      Homman etenemisen suhteen riskeeraa olla melko suurikain eroja EU-maiden kesken, vaikka ne tankkauspaikat tuleekin direktiivin mukaan valmistaa x-taajuudella.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvä, että on valinnanvapautta, vaikka vetypolttomoottorikuorma-auton käyttökustannukset olisivat niin järjettömän korkeat, että sitä tuskin kukaan todellisuudessa valitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, että on valinnanvapautta, vaikka vetypolttomoottorikuorma-auton käyttökustannukset olisivat niin järjettömän korkeat, että sitä tuskin kukaan todellisuudessa valitsee.

        Valinnanvapaudesta voitaisiin puhua vasta siinä vaiheessa kun useampia eiri vaihtoehtoja olis saatavilla runsaasti ja suunnilleen samoilla hinnoilla, sekä kulkuenergiaa riittävän tiheällä verkostolla ... ja jotka olisivat tasapuolisetsi tuettuja.

        Mikäli yllä oleva joskus toteutuisi, niin se olisi samalla ns. mobiliteetin perusturvankin kannalta positiivistä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kovin helppoa ja kypsymätöntä provo-revitellä tuohon malliin, sillä vetyasemia ei bykata kuin patterilatausasemia, joille runkoverkotkin ovat ollut valmiina lautasella suunnilleen ikuisuuden. Siltikin julkisia latausasemia EU:ssa rakennellaan hitaammin kuin on tavoitteissa maalailtu, sillä nekin kustantavat reippaasti, eikä tuottoa tuovia asiakkaita vielä ole riittävästi.

        Edellisen rinnalla vetyhommat ovat suuria mammutti-mastodontihankkeita kokonaisuudessaan, jossa kasvukin on varsin hidasta, vaikka eteneekin kaiken aikaa pitkin EU:ta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin helppoa ja kypsymätöntä provo-revitellä tuohon malliin, sillä vetyasemia ei bykata kuin patterilatausasemia, joille runkoverkotkin ovat ollut valmiina lautasella suunnilleen ikuisuuden. Siltikin julkisia latausasemia EU:ssa rakennellaan hitaammin kuin on tavoitteissa maalailtu, sillä nekin kustantavat reippaasti, eikä tuottoa tuovia asiakkaita vielä ole riittävästi.

        Edellisen rinnalla vetyhommat ovat suuria mammutti-mastodontihankkeita kokonaisuudessaan, jossa kasvukin on varsin hidasta, vaikka eteneekin kaiken aikaa pitkin EU:ta.

        Odotan edelleen päänaukomisen sijaan niitä konkreettisia todisteita että vetytankkausasemaa todellakin rakennetaan jossainpäin Suomea. Aina vain niissä tuntuu kestävän.


    • Anonyymi

      "Siltikin julkisia latausasemia EU:ssa rakennellaan hitaammin kuin on tavoitteissa maalailtu, sillä nekin kustantavat reippaasti, eikä tuottoa tuovia asiakkaita vielä ole riittävästi."

      Jaa, miksi sitten lähes joka viikko ympäri Suomea sitten on juttua jostain rakennettavasta/avattavasta sähköautojen latausasemasta? Ja mikä on se standardi että latausasemia rakennetaan liian "hitaasti" eli mihin TUTKIMUKSEEN vertaat SUOMESSA? Julkisia latauspisteitä on nyt noin 10 000 Suomessa.

      Ja mihin tutkimukseen vertaat EU tasolla että niitä rakennetaan liian hitaasti?

      Jos otetaan ihan vain naapurimaat Ruotsi, Norja ja Viro, niin kyllä siellä tuntuu kovasti kestävän että saavat lisää rakennettua vetytankkausasemia. Aina vain sielläkin ilmeisesti (katteettomia) lupauksia tuntuu olevan että vetyautot lyö läpi ihan lähivuosina.... vuodesta toiseen.

      https://www.facebook.com/groups/LatausverkostoNyt

      • Anonyymi

        Tuossa tannoin olen laittanut julkisten latauspaikkojen bykauksen tavoitteista jäljessä laahaamisesta EU:ssa faktaa faktalainaulsieen usampaan otteeseen, mutta siitä seurasi kroonista ohilunetaa ja ohi faktan foldausta.

        Moni niiden rakentaja oli jarruttanut tai laittanut hankkeita jäihin koska niille ei ole ollut riittävästi asiakkaita, samalla kun etupainotteiset velkarahalla tehdyt hankkeet maksavat tuhdisti joka kuukausi. Nyttemmin korkojen isosti noustua trendi riskeeraa vain vahvistua ja osa latauspaikkoja jo rakentaneista riskeeraa olla vahvasti taloudellisissa vaikeuksissa.

        Suurin osa patteriauton ostaneista ajaa suht' lyhyitä matkoja ja lataa auton kotonaan.

        Mutta kuten sanottu, niin onhan se itsessään teknisesti helppoa bykata latauspaikkoja jo ikiaikoja valmiina olleisiin runkoverkkoihin vs. vetybusiness.

        ps.

        Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa ... kurssiin oli leivottuna liian optimistiset tulevaisuuden odotteet ja arvostuskertoimet olivat aikas hurjia. Avoin kysymys, että paljonko vielä piikkaa.

        - https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/FNFI/KEMPOWR

        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa tannoin olen laittanut julkisten latauspaikkojen bykauksen tavoitteista jäljessä laahaamisesta EU:ssa faktaa faktalainaulsieen usampaan otteeseen, mutta siitä seurasi kroonista ohilunetaa ja ohi faktan foldausta.

        Moni niiden rakentaja oli jarruttanut tai laittanut hankkeita jäihin koska niille ei ole ollut riittävästi asiakkaita, samalla kun etupainotteiset velkarahalla tehdyt hankkeet maksavat tuhdisti joka kuukausi. Nyttemmin korkojen isosti noustua trendi riskeeraa vain vahvistua ja osa latauspaikkoja jo rakentaneista riskeeraa olla vahvasti taloudellisissa vaikeuksissa.

        Suurin osa patteriauton ostaneista ajaa suht' lyhyitä matkoja ja lataa auton kotonaan.

        Mutta kuten sanottu, niin onhan se itsessään teknisesti helppoa bykata latauspaikkoja jo ikiaikoja valmiina olleisiin runkoverkkoihin vs. vetybusiness.

        ps.

        Kempower on ollut pörssissä aikas mukavassa syöksyssä. Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa ... kurssiin oli leivottuna liian optimistiset tulevaisuuden odotteet ja arvostuskertoimet olivat aikas hurjia. Avoin kysymys, että paljonko vielä piikkaa.

        - https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/FNFI/KEMPOWR

        .

        "Noin 50% arvosta pois suht' lyhyessä ajassa ... kurssiin oli leivottuna liian optimistiset tulevaisuuden odotteet"

        Tuo taisi käydä heti, kun sijoittajat huomasivat miten halvalla Tesla pystyy latureita myymään ja silti tekemään kunnollista voittoa.

        Esim. BP osti Teslalta 100M taalalla latureita.

        Toivottavasti Kempower pystyy vielä petraamaan ja leikkaamaan kulujansa.


    • Anonyymi

      "Edellisen rinnalla vetyhommat ovat suuria mammutti-mastodontihankkeita kokonaisuudessaan, jossa kasvukin on varsin hidasta, vaikka eteneekin kaiken aikaa pitkin EU:ta."

      20 vuotta tuollekkin on annettu aikaa.... eikä olla edistytty kuin muutamassa EU maassa. Jatkuvia lupauksia vain....
      kuten Kaliforniassa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Moni niiden rakentaja oli jarruttanut tai laittanut hankkeita jäihin koska niille ei ole ollut riittävästi asiakkaita, samalla kun etupainotteiset velkarahalla tehdyt hankkeet maksavat tuhdisti joka kuukausi. Nyttemmin korkojen isosti noustua trendi riskeeraa vain vahvistua ja osa latauspaikkoja jo rakentaneista riskeeraa olla vahvasti taloudellisissa vaikeuksissa. "

      Taidat nyt juuri puhua vetytankkausasemien rakentamisesta. :D Pitihän Suomeen, Ruotsiin ja Norjaankin tulla lisää vetytankkausasemia, mutta aina vain tuntuu niiden rakentamisessa kestävän. Ja ties vaikka Ahvenanmaankin tapaus paljastuu vain Hyundain "ilmaiseksi" median piilomainokseksi ja tällä haettiin vain todellisuudessa mediahuomiota Hyundain autoille ylipäätänsä kuin että oltaisiin todella rakentamassa vetytankkausasemaa. Tai jopa Hyundai myöntää kaikessa hiljaisuudessaan että vetytankkausasema bisnes on liian riskialtista liiketoimintaa Ahvenanmaalla.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17699471/ahvenanmaalle-vetyautojen-pilottialue

    • Anonyymi

      "Tuossa tannoin olen laittanut julkisten latauspaikkojen bykauksen tavoitteista jäljessä laahaamisesta EU:ssa faktaa faktalainaulsieen usampaan otteeseen, mutta siitä seurasi kroonista ohilunetaa ja ohi faktan foldausta. "

      Ole hyvä ja laita niitä linkkejä nyt uudestaan missä on kerrottu selviä EU tavoitteita latauspisteiden rakentamisesta ja mikä on nykytilanne, jotta voidaan verrata onko väitteelläsi katetta vai vain "musta tuntuu" puhetta. Ja jos on jäljessä niin kuinka paljon todellisuudessa on jäljessä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ketjussa jälleen pyydettyä fakta-infoa, vaikka olen sen lukisia ketoja laittanut tarjottimella esille seuraamuksenaan kiemurtelua, ohiluentaa ja ketjujen tukkoon foldausta kokonaan asian vierestä.

      EU:ssa ollaan kaukana julkisen latausinfran tavoitteista suhteessa arvioituun ja toivottuun EV-markkinakehitykseen.

      Lisäksi osa EU:n runkoverkoista tarvitsee raskaita parannuksia, ennen kuin odotetulle / toivotulle volyymille patteriautoja voisi rakentaa riittävästi latauspaikkoja.

      Nämä ja monia muita aineistoja olen linkittänyt, jotka kaikki kertovat samasta latausinfran vakavansta jäljessä laahaamisesta vs. EV-tavoitteiden toteutuminen.

      Koko latausinfran rakentamisen kenttä on tällä hetkellä hyvin pirstaleinen kokonaisuus eri tahoineen.

      McKinsey: "Too few charging stations are being installed"

      "Without enough charging stations to allay drivers’ anxieties, the adoption of EVs could slow."

      ".... entire European Union, are far behind the target rate, which would ramp up with each new year."

      "Parts of Europe’s electricity grid will need to be reinforced before millions of new EV chargers can be connected to it. "

      - https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/europes-ev-opportunity-and-the-charging-infrastructure-needed-to-meet-it

      Ltausinfran rajoittuneisuus ja sen rakentamisen hitaus vs. EV-tavoitteet, riskeeraavat omalta osaltaan hidastuttaa patteriautojen markkinoita, jotka ovat autonvalmistajien mukaan jo muutenkin hidastumassa tulevina vuosina.

      "Charging anxiety is becoming the main concern for potential EV consumers with scaling of public charging infrastructure critical for sustainable EV adoption."

      "Without collaboration between investors, charge point operators, governments and automotive OEMs, Europe will struggle to meet its EV adoption targets."

      - https://www.ey.com/en_nz/strategy/how-europe-can-scale-its-public-charging-infrastructure-for-ev-market

      Sivuraidefoldausta odotellessa ...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe