Mustikkapiirakka

112

712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

😋 vaikutat edelleen isältäni, jollen tietäisi että olet sukupolven nuorempi. Tuollaisia hän minulle tekee😀
      Aijai, taitaa olla taivaallisen hyvä tuoksu siellä teillä tuvassa:)

• Ohjeista isääsi hankkimaan sama vuoka kuin minulla, sillä se on äärettömän kätevä.

https://www.youtube.com/watch?v=prEFTo-bQwA

Tosin en ole varma valmistetaanko sitä enää, sillä netistä ei löytynyt helposti myyjiä.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Ohjeista isääsi hankkimaan sama vuoka kuin minulla, sillä se on äärettömän kätevä.

Tosin en ole varma valmistetaanko sitä enää, sillä netistä ei löytynyt helposti myyjiä.

Taitaa tehdä jollain äitivainaan lukuisilla. Ei uskalla mennä neuvomaan :) ehkä otan tuosta oman vinkin

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Jos noita ei saa enää kaupasta, niin tuossa olisi silti yksi:

https://www.tori.fi/uusimaa/_Tefalin_uusi_irtokakkuvuoka_120529349.htm?ca=18&w=3

(tosin ei halua postittaa, vaan pitää hakea)

Mutta hinnasta pitää tinkiä, sillä tuo taitaa olla yli sen mitä itse maksoin.

ahaa. Uskot siis todella, että minäkin voisin onnistua. Hyvä ja huono ilmoitus olisi voinut olla, myyjä: buddy-love :)

• Anonyymi kirjoitti:

ahaa. Uskot siis todella, että minäkin voisin onnistua. Hyvä ja huono ilmoitus olisi voinut olla, myyjä: buddy-love :)

Haluatko tuon piirakan reseptin?

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

🙊🙈 ööh.. No ajattelin ehkä jotain enemmän 😂.

No mut tietysti haluan 😀 Kerro resepti, vaikka voin vannoa, että osaan paistaa myös poppareita harmaalla savulla, josta saisit pääsäryn helpostikin.

• Anonyymi kirjoitti:

🙊🙈 ööh.. No ajattelin ehkä jotain enemmän 😂.

No mut tietysti haluan 😀 Kerro resepti, vaikka voin vannoa, että osaan paistaa myös poppareita harmaalla savulla, josta saisit pääsäryn helpostikin.

200g voita
        2dl sokeria

2 munaa
        3dl vehnäjauhoja
        2dl mantelijauhoa
        hiukan leivinjauhetta (ei tuo sitä välttämättä edes kaipaa)

Vaahdota voi ja sokeri, ja sen jälkeen sekoita loput mukaan

Täyte
        2 purkkia kermaviiliä
        1dl sokeria
        2 munaa
        vaniljasokeria
        Nuo vain sekoitetaan yhteen

2dl mustikoita

Mustikat ensin vuokaan taikinan päälle ja sitten täyte kaadetaan ja levitetään niiden päälle

175C ja 55 minuuttia omassa uunissani, ja ritilä alimmassa asennossa (täyte vie lämpöä sen verran paljon, että muutoi pohja jää liian vaaleaksi.
        Helppo ja nopea tehdä ja varsinkin kun täytteen voi sekoittaa samassa kulhossa jossa teki taikinan.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

En halua.

• Anonyymi kirjoitti:

En halua.

Myöhäistä.
        ;)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En halua.

Nooh. Ei saa vastailla puolestani:)

• buddy-love kirjoitti:

200g voita
        2dl sokeria

2 munaa
        3dl vehnäjauhoja
        2dl mantelijauhoa
        hiukan leivinjauhetta (ei tuo sitä välttämättä edes kaipaa)

Vaahdota voi ja sokeri, ja sen jälkeen sekoita loput mukaan

Täyte
        2 purkkia kermaviiliä
        1dl sokeria
        2 munaa
        vaniljasokeria
        Nuo vain sekoitetaan yhteen

2dl mustikoita

Mustikat ensin vuokaan taikinan päälle ja sitten täyte kaadetaan ja levitetään niiden päälle

175C ja 55 minuuttia omassa uunissani, ja ritilä alimmassa asennossa (täyte vie lämpöä sen verran paljon, että muutoi pohja jää liian vaaleaksi.
        Helppo ja nopea tehdä ja varsinkin kun täytteen voi sekoittaa samassa kulhossa jossa teki taikinan.

Korjaus reseptiin.
        5dl mustikoita.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Myöhäistä.
        ;)

Kiitos :) Ehkä postaan vielä joku päivä omasta ottaman kuvan.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Korjaus reseptiin.
        5dl mustikoita.

👍 menee kerralla koko pakasterasia :)

• buddy-love kirjoitti:

Ohjeista isääsi hankkimaan sama vuoka kuin minulla, sillä se on äärettömän kätevä.

Mä kattelinkin ihmeissäni, miten olit saanut piirakan vuoasta ehjänä tarjoilulautaselle..
        Piti kysymäni, mutta ratkaisit sen minulle jo.

Herkullisen näköinen piirakka.

• Shakkikaverini piti tulla käymään, mutta sille tulikin este.
      Pöh.

• Joudut syömään koko piirakan yksin. Kidutusta! Kuinka tulet selviämään tästä?

Hieno mustikkapiirakka. On ihan hyvä kuva. Kyllä siitä selvän saa.
        Joko maistoit?

• tosi.typy kirjoitti:

Joudut syömään koko piirakan yksin. Kidutusta! Kuinka tulet selviämään tästä?

Hieno mustikkapiirakka. On ihan hyvä kuva. Kyllä siitä selvän saa.
        Joko maistoit?

On se jo riittävän jäähtynyt ja makutesti on suoritettu.
        Tulos on standardin mukainen.
        Ja kun shakkikaveri jäi tulematta, niin tuosta menee suurin osa pakkaseen.
        Alumiinifolioon käärittynä säilyy siellä oikein hyvin.
        (tai no, se hupenee sieltä mystisesti aivan itsekseen ja sitten kun olettaa sitä olevan pakkasessa, niin ei olekaan)

• buddy-love kirjoitti:

(tai no, se hupenee sieltä mystisesti aivan itsekseen ja sitten kun olettaa sitä olevan pakkasessa, niin ei olekaan)

Täällä on tapana syödä piirakoita vaniljapallon, tai -kastikkeen kera. Oletko koskaan kokeillut? Ne, jota ovat innokkaita makean ystäviä, kehuvat makunautintoa taivaisiin. Tuossa sinun piirakassa näyttää olevan kermakuorrute jo valmiina?

Kurjaa, kun kaverillesi tuli este. Laita sille mustikkapiirakasta kuva ja kerro mistä hän jäi paitsi. Oppiipahan ...

Tuollaiset herkut eivät kauaa säily pakkasessa, ellei se pakkanen satu olemaan salainen ja lukollinen kaappi. Herkkusuita ei pienet esteet/ hidasteet haittaa.

• tosi.typy kirjoitti:

Täällä on tapana syödä piirakoita vaniljapallon, tai -kastikkeen kera. Oletko koskaan kokeillut? Ne, jota ovat innokkaita makean ystäviä, kehuvat makunautintoa taivaisiin. Tuossa sinun piirakassa näyttää olevan kermakuorrute jo valmiina?

Kurjaa, kun kaverillesi tuli este. Laita sille mustikkapiirakasta kuva ja kerro mistä hän jäi paitsi. Oppiipahan ...

Tuollaiset herkut eivät kauaa säily pakkasessa, ellei se pakkanen satu olemaan salainen ja lukollinen kaappi. Herkkusuita ei pienet esteet/ hidasteet haittaa.

Shakkikaverinikin leipoo ja hän yleensä lisää niihin sen jäätelön, mutta itse en kaipaa.

Tuossa piirakassa on kermaviiliä.
        Olen aiemmin tehnyt maitorahkalla, mutta jostain syystä veljeni ei ole koskaan pitänyt maitorahkasta, joten piti vaihtaa tuohon.

Täällä ei yleensä ole muita kuin minä, joten pakastin on kohtuullisessa turvassa (tai sitten juuri ei ole). Kouluttajakaveri käy joskus hakemassa firman kamppeita, mutta se ei onneksi eksy pakastimelle.

• buddy-love kirjoitti:

Shakkikaverinikin leipoo ja hän yleensä lisää niihin sen jäätelön, mutta itse en kaipaa.

Tuossa piirakassa on kermaviiliä.
        Olen aiemmin tehnyt maitorahkalla, mutta jostain syystä veljeni ei ole koskaan pitänyt maitorahkasta, joten piti vaihtaa tuohon.

Täällä ei yleensä ole muita kuin minä, joten pakastin on kohtuullisessa turvassa (tai sitten juuri ei ole). Kouluttajakaveri käy joskus hakemassa firman kamppeita, mutta se ei onneksi eksy pakastimelle.

Olen veljesi kanssa samaa mieltä. Ei kiitos maitorahkalle (ei koskaan, ei missään, eikä milloinkaan).
        Kermaviili toimii hyvänä vaihtoehtona. Varmasti on hyvää ja maukasta.

Voin vakuuttaa sinulle, se mustikkapiirakka ei ole turvassa! :)

• tosi.typy kirjoitti:

Olen veljesi kanssa samaa mieltä. Ei kiitos maitorahkalle (ei koskaan, ei missään, eikä milloinkaan).
        Kermaviili toimii hyvänä vaihtoehtona. Varmasti on hyvää ja maukasta.

Voin vakuuttaa sinulle, se mustikkapiirakka ei ole turvassa! :)

Maitorahka on kermavaahdon seassa oikein toimiva juttu, sillä jos kakkua joutuu säilyttämään, niin pelkkä kermavaahtokuorrute menee nopeasti kehnoksi.

• buddy-love kirjoitti:

Maitorahka on kermavaahdon seassa oikein toimiva juttu, sillä jos kakkua joutuu säilyttämään, niin pelkkä kermavaahtokuorrute menee nopeasti kehnoksi.

Maitorahka maistuu pahalle. Siinä on omituinen sivumaku. Maitorahka maistuu siellä kermavaahdon seassakin. Ei sitä voi peitellä.
        Säilyvyys voi olla parempi, mutta jos sitä ei kukaan syö, sitä on turha säilyttää.

Itse pidän enemmän suolaisista piirakoista. Viimeksi tein kreikkalaista fetajuusto pinaattipiirakkaa. Piirakkapohjan ostan valmiina. Täytteen sekoitan tuoreista raaka-aineista ja paistan ohjeen mukaan.
        Kuten olen aikaisemmin maininnut, ruuanvalmisstuksesa ja leivonnassa minulla on tapana käyttää helppoja "oikoteitä". Hyvää se oli.

• tosi.typy kirjoitti:

Maitorahka maistuu pahalle. Siinä on omituinen sivumaku. Maitorahka maistuu siellä kermavaahdon seassakin. Ei sitä voi peitellä.
        Säilyvyys voi olla parempi, mutta jos sitä ei kukaan syö, sitä on turha säilyttää.

Itse pidän enemmän suolaisista piirakoista. Viimeksi tein kreikkalaista fetajuusto pinaattipiirakkaa. Piirakkapohjan ostan valmiina. Täytteen sekoitan tuoreista raaka-aineista ja paistan ohjeen mukaan.
        Kuten olen aikaisemmin maininnut, ruuanvalmisstuksesa ja leivonnassa minulla on tapana käyttää helppoja "oikoteitä". Hyvää se oli.

Ihmisten makuaisteissa on eroja.
        Myös maitorahkoissa on eroja ja saksalainen on huonompaa kuin kotimainen.
        Toisinaan täytekakku on pakko tehdä loppuun jo edellisenä päivänä ja silloin kermavaahto ei pöydässä ole enää parhaassa kunnossa.
        Toisaalta voisin kyllä testata joskus muutakin lisäaineistusta.

(piimä on minusta hirvittävän makuista, mutta kefiiriä kykenen juomaan (mutten halua))

• buddy-love kirjoitti:

Ihmisten makuaisteissa on eroja.
        Myös maitorahkoissa on eroja ja saksalainen on huonompaa kuin kotimainen.
        Toisinaan täytekakku on pakko tehdä loppuun jo edellisenä päivänä ja silloin kermavaahto ei pöydässä ole enää parhaassa kunnossa.
        Toisaalta voisin kyllä testata joskus muutakin lisäaineistusta.

(piimä on minusta hirvittävän makuista, mutta kefiiriä kykenen juomaan (mutten halua))

Sen täytekakun voi tehdä puolivalmiiksi edellisenä päivänä ja kuorruttaa kermavaahdolla
        juuri ennen tarjoilua. Vai tuleeko sinne kerrosten väleihin myös kermavahtoa? Siinä tapauksessa toimintasuunnitelma täytyisi miettiä uusiksi.

Piimää en ole juonut vuosikausiin. Minulla ei ole piimästä mitään mielipidettä. Se ei ole hyvää, eikä pahaa. Suhtaudun välinpitämättömasti . Usein unohdan, että sitä on edes tarjolla. Piimä ei kuulu ostoslistalle.

Mummoni teki hyvää piimäkakkua. Se on ainoa positiivinen piimämuisto lapsuudesta.

• tosi.typy kirjoitti:

Sen täytekakun voi tehdä puolivalmiiksi edellisenä päivänä ja kuorruttaa kermavaahdolla
        juuri ennen tarjoilua. Vai tuleeko sinne kerrosten väleihin myös kermavahtoa? Siinä tapauksessa toimintasuunnitelma täytyisi miettiä uusiksi.

Piimää en ole juonut vuosikausiin. Minulla ei ole piimästä mitään mielipidettä. Se ei ole hyvää, eikä pahaa. Suhtaudun välinpitämättömasti . Usein unohdan, että sitä on edes tarjolla. Piimä ei kuulu ostoslistalle.

Mummoni teki hyvää piimäkakkua. Se on ainoa positiivinen piimämuisto lapsuudesta.

Usein olen laittanut täytekakkuun sitä samaa väliin kuin pintaankin, eli tulee.
        Kerran kokeilin korvata sen vaniljakiisselillä, mutta se versio ei oikein toiminut ja olisi kaivannut säätöä (turhan vetelää ja hitaasti jähmettyvää, ja sokeriakin tuli liikaa).

• buddy-love kirjoitti:

Shakkikaveri miten se nyt silläin jätti hyvän pelin. 🥺

• valtakunta kirjoitti:

Shakkikaveri miten se nyt silläin jätti hyvän pelin. 🥺

Oli tullut kipeäksi.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Alumiinifolioon ei tulisi säilöä happamia tuotteita, niihin saattaa liueta alumiinia. Tuossa ainakin mustikat ja kermaviili ovat happamia. Liiallinen altistuminen alumiinille aiheuttaa kaikenlaista damagea.

• Anonyymi kirjoitti:

Alumiinifolioon ei tulisi säilöä happamia tuotteita, niihin saattaa liueta alumiinia. Tuossa ainakin mustikat ja kermaviili ovat happamia. Liiallinen altistuminen alumiinille aiheuttaa kaikenlaista damagea.

Pakkasessa ei kuitenkaan hapon suhteen tapahdu juuri mitään ja lisäksi ne on niin löysästi pakattu, ettei alumiini koske kuin aivan hiukan palan yläpintaan.
        (systeemi on testattu, eikä ole havaittu ongelmia)
        Emäksinen muuten on alumiinille vielä pahempi kuin hapan ja siksi alumiinia ei kannata pestä tiskikoneessa.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Pakkasessa ei kuitenkaan hapon suhteen tapahdu juuri mitään ja lisäksi ne on niin löysästi pakattu, ettei alumiini koske kuin aivan hiukan palan yläpintaan.
        (systeemi on testattu, eikä ole havaittu ongelmia)
        Emäksinen muuten on alumiinille vielä pahempi kuin hapan ja siksi alumiinia ei kannata pestä tiskikoneessa.

Esim. Suomessa Ruokavirasto ohjeistaa olemaan säilömättä happamia ruokatuotteita alumiinifolioon. Mutta jos nyt välttämättä haluat vuorata mm. aivosi kallonsisäisesti alumiinilla ja hankkia kohtsillään itsellesi vaikka Alzheimerin taudin, niin anti mennä. Eipähän sitten alienit lue ajatuksiasi ja kaiken maailman säteilyt sekoita pollaasi yms.

• buddy-love kirjoitti:

Usein olen laittanut täytekakkuun sitä samaa väliin kuin pintaankin, eli tulee.
        Kerran kokeilin korvata sen vaniljakiisselillä, mutta se versio ei oikein toiminut ja olisi kaivannut säätöä (turhan vetelää ja hitaasti jähmettyvää, ja sokeriakin tuli liikaa).

Vaniljakiisseli saattaa olla kakun väliin liian juoksevaa ja kakku menee mössöksi. Oletko kokeillut kuorruttaa voikreemillä? Se saattaisi toimia.

Tänään on ollut kurja päivä. Aikaisemmin migreeni oireili ja silmissä vilisi sahanlaitoja. Vaikka ei ole ollut ruokahalua, silti söin vähän keittoa. Tuli hieman parempi olo. Pitäisi myös muistaa juoda säännöllisemmin. Unirytmi on myös sekaisin.
        Viimeistään joulunpyhinä rauhoitun ja hiljennyn. Saan tämän levottomuuden tasoittumaan.

• tosi.typy kirjoitti:

Vaniljakiisseli saattaa olla kakun väliin liian juoksevaa ja kakku menee mössöksi. Oletko kokeillut kuorruttaa voikreemillä? Se saattaisi toimia.

Tänään on ollut kurja päivä. Aikaisemmin migreeni oireili ja silmissä vilisi sahanlaitoja. Vaikka ei ole ollut ruokahalua, silti söin vähän keittoa. Tuli hieman parempi olo. Pitäisi myös muistaa juoda säännöllisemmin. Unirytmi on myös sekaisin.
        Viimeistään joulunpyhinä rauhoitun ja hiljennyn. Saan tämän levottomuuden tasoittumaan.

Palsta hukkasi edellisen viestini, joten uusiksi.

Vaniljakiisseli oli tehty maissitärkkelyksellä ja se yleesnä jähmettyy hyvin, mutta nyt sitä olisi pitänyt olla enemmän ja varsinkin vähemmän sokeria.

Voikreemistä minulla on ollut huonoja kokemuksia, sillä tehdaskakuissa on usein ollut sitä kehnona versiona.

Sinulla on samoja ongelmia kuin minulla. Migreeniä ja vuorokausi sekaisin.
        Tee, kola ja suklaa auttaa minulla migreeniin.

• Anonyymi kirjoitti:

Esim. Suomessa Ruokavirasto ohjeistaa olemaan säilömättä happamia ruokatuotteita alumiinifolioon. Mutta jos nyt välttämättä haluat vuorata mm. aivosi kallonsisäisesti alumiinilla ja hankkia kohtsillään itsellesi vaikka Alzheimerin taudin, niin anti mennä. Eipähän sitten alienit lue ajatuksiasi ja kaiken maailman säteilyt sekoita pollaasi yms.

Kyllä sen näkee folion pinnasta, onko se syöpynyt.
        Lisäksi se alzheimer-väite johtui siitä, että tutkimuksen näytteitä oli käsitelty alumiinipitoisella kemikaalilla (alumiinipitoisuutta huomaamatta), ja tuo väite on siis jo kumottu.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Lisäksi se alzheimer-väite johtui siitä, että tutkimuksen näytteitä oli käsitelty alumiinipitoisella kemikaalilla (alumiinipitoisuutta huomaamatta), ja tuo väite on siis jo kumottu.

Oho. Tuo uutinen oli täysin uusi uutinen minulle (en tosin tuota edes hoksannut tässä yhteydessä). Entä ne äidin vanhat alumiiniastiat, miten suuri mahdollisuus myrkyttää piirakasta nauttijat? :)

• Anonyymi kirjoitti:

Oho. Tuo uutinen oli täysin uusi uutinen minulle (en tosin tuota edes hoksannut tässä yhteydessä). Entä ne äidin vanhat alumiiniastiat, miten suuri mahdollisuus myrkyttää piirakasta nauttijat? :)

Alumiini pilaa kyllä maun, mutta ei se helposti ole myrkyllistä.
        Alumiiniyhdisteitä siis käytetään mahahappojen neutralointiin ja sitä pidetään turvallisena.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6293043/

Munuaisvaivaisille voi kuitenkin tulla ongelmia.

(joskus kun hyvin nuori ja flunssassa, niin isäni lämmitti minulle mehua alumiinikattilassa ja se maistui aivan hirvittävälle)

• buddy-love kirjoitti:

Palsta hukkasi edellisen viestini, joten uusiksi.

Vaniljakiisseli oli tehty maissitärkkelyksellä ja se yleesnä jähmettyy hyvin, mutta nyt sitä olisi pitänyt olla enemmän ja varsinkin vähemmän sokeria.

Voikreemistä minulla on ollut huonoja kokemuksia, sillä tehdaskakuissa on usein ollut sitä kehnona versiona.

Sinulla on samoja ongelmia kuin minulla. Migreeniä ja vuorokausi sekaisin.
        Tee, kola ja suklaa auttaa minulla migreeniin.

Omituista, miten täältä häipyy asiallisia viestejä. Palstan sensuurointisysteemi on täysin pielessä.

Minulla auttaa migreeniin nukkuminen ja lääke, jos sen ottaa tarpeeksi ajoissa. Hetki sitten nukahdin tähän päätteelle. Otin noin 20 min. pikatorkut. Olo on jo parempi.
        Mitää syötävää, tai juotavaa ei tee mieli.

• tosi.typy kirjoitti:

Omituista, miten täältä häipyy asiallisia viestejä. Palstan sensuurointisysteemi on täysin pielessä.

Minulla auttaa migreeniin nukkuminen ja lääke, jos sen ottaa tarpeeksi ajoissa. Hetki sitten nukahdin tähän päätteelle. Otin noin 20 min. pikatorkut. Olo on jo parempi.
        Mitää syötävää, tai juotavaa ei tee mieli.

Itse en yleensä muista lääkitä ajoissa ja myöhemmin ei sumatriptaanilla tunnu olevan suurtakaan vaikutusta. Lisäksi siitä tulee flunssainen olo.
        Reseptini ei ole enää edes voimassa, sillä en mielelläni käytä sitä.

Nukkumisesta on suuri apu (mutta sitten vuorokausi on sekaisin).

• buddy-love kirjoitti:

Alumiiniyhdisteitä siis käytetään mahahappojen neutralointiin ja sitä pidetään turvallisena.

(joskus kun hyvin nuori ja flunssassa, niin isäni lämmitti minulle mehua alumiinikattilassa ja se maistui aivan hirvittävälle)

Ja pitää tietysti muistaa, että ei se alumiini siltikään terveellinen aine ole ja aiheuttaa haittoja mm. sitä hitsaaville (keuhkojen kautta).

• buddy-love kirjoitti:

Itse en yleensä muista lääkitä ajoissa ja myöhemmin ei sumatriptaanilla tunnu olevan suurtakaan vaikutusta. Lisäksi siitä tulee flunssainen olo.
        Reseptini ei ole enää edes voimassa, sillä en mielelläni käytä sitä.

Nukkumisesta on suuri apu (mutta sitten vuorokausi on sekaisin).

Tuo lyhyt torkahtaminen ei onneksi vielä sekoita vuorokausirytmiä. Heräsin ajoissa. Torkahtaminen viittaa selvästi väsymykseen ja unentarpeeseen. Odotan sisukkaasti iltaa ja menen ajoissa nukkumaan, tai ainakin yritän saada unenpäästä kiinni.
        Viime yö oli repaleinen, enkä saanut enää nukutuksi klo 3:n jälkeen.

Miten itse voit? Voitko jo paremmin, vai vieläkö migreeni oireilee?

• tosi.typy kirjoitti:

Tuo lyhyt torkahtaminen ei onneksi vielä sekoita vuorokausirytmiä. Heräsin ajoissa. Torkahtaminen viittaa selvästi väsymykseen ja unentarpeeseen. Odotan sisukkaasti iltaa ja menen ajoissa nukkumaan, tai ainakin yritän saada unenpäästä kiinni.
        Viime yö oli repaleinen, enkä saanut enää nukutuksi klo 3:n jälkeen.

Miten itse voit? Voitko jo paremmin, vai vieläkö migreeni oireilee?

Edelleen lievää migreeniä ja siihen liittyvää väsymystä.
        En siksi viitsinyt lähteä ajamaan.

Minulla on pari viikkoa aikaa saada vuorokausirytmini kuntoon, sillä pitää olla tulevalla koulutuskeikalla aamurytmissä. Melatoniinilla säädän.

• buddy-love kirjoitti:

Edelleen lievää migreeniä ja siihen liittyvää väsymystä.
        En siksi viitsinyt lähteä ajamaan.

Minulla on pari viikkoa aikaa saada vuorokausirytmini kuntoon, sillä pitää olla tulevalla koulutuskeikalla aamurytmissä. Melatoniinilla säädän.

Järkevä päätös. Parasta pysyä poissa liikenteestä ja levätä rauhassa.

Itselleni ei sovi melatoniini. Olemme muistaakseni keskustelleet tästä ennenkin. Saan siitä outoja kauhu painajaisia, eikä unenlaatu ole palauttavaa. Minulla on huonoja kokemuksia melatoniinista.
        Yritän päästä normaaliin vuorokausirytmiin luonnollisin keinoin.

Menen katsomaan kesken jäännyttä murhamysteeriä. Ehkä se auttaa rentoutumaan ja saan kunnolla nukutuksi?

Viihtyisää loppuiltaa sinne.

• tosi.typy kirjoitti:

Järkevä päätös. Parasta pysyä poissa liikenteestä ja levätä rauhassa.

Itselleni ei sovi melatoniini. Olemme muistaakseni keskustelleet tästä ennenkin. Saan siitä outoja kauhu painajaisia, eikä unenlaatu ole palauttavaa. Minulla on huonoja kokemuksia melatoniinista.
        Yritän päästä normaaliin vuorokausirytmiin luonnollisin keinoin.

Menen katsomaan kesken jäännyttä murhamysteeriä. Ehkä se auttaa rentoutumaan ja saan kunnolla nukutuksi?

Viihtyisää loppuiltaa sinne.

Omatkin uneni ovat sen kanssa tavallista vilkkaampia ja näen yleensä lähinnä dekkarijuttuja, mutta harmillisesti en muista niitä herättyäni niin hyvin, että osaisin kirjoittaa juonen kokonaan ylös.

Öitä.
        (viihdytän itseäni Aardman studion uusimmalla animaatiolla)

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

No voi. Ehkäpä sitä piirakkaa kannattaa nauttia aina vain pieni pala. Ilmankos en pitänyt koskaan mehuista. Hyvää tietoa silti. Taidan pitää sinua tietosanakirjastona vielä entistäkin enemmän.

• Anonyymi kirjoitti:

No voi. Ehkäpä sitä piirakkaa kannattaa nauttia aina vain pieni pala. Ilmankos en pitänyt koskaan mehuista. Hyvää tietoa silti. Taidan pitää sinua tietosanakirjastona vielä entistäkin enemmän.

Tosiaan, mehumaijat olivat aiemmin lähes poikkeuksetta alumiinisia (oli myös jonkin verran emaloituja).
        Nykyiset onneksi ovat ruostumatonta terästä.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Tarkat silmät sinulla, jos huomaat jonkun kooltaan 0,0000000000535 m alumiini-ionin siirtymisen alumiinifolion pinnasta elintarvikkeeseen.

Hyvin vastuutonta sinulta on levittää mis-/disinformaatiota jos et asioista perillä ole, kun joku pönttö vielä uskoo mitä sanot. Esim. vuonna 2019 julkaistussa katsauksessa edelleen listataan alumiinimyrkytykseen, jolle voi altistua mm. ruoan ja juoman, ihokontaktin ja hengityksen välityksellä, mahdollisesti liittyviin patologisiin tiloihin Alzheimerin taudin lisäksi mm. dementia, Crohnin tauti, autismi, makrofaginen myofaskiitti, osteomalasia, hedelmättömyys, rintasyöpä ja kysta, haimatulehdus, haimanekroosi, diabetes mellitus, granuloomat, granulomatoosi ja fibroosi, toksinen sydänlihastulehdus, tromboosi ja iskeeminen aivohalvaus...and the list goes on...

Se, että aihetta ei ole vielä riittävästi tutkittu ei tarkoita sitä, että aiemmin esiin nousseiden havaintojen perusteella esitetty väite olisi kumottu, eikä sitä että havainnon taustalla olevaa yhteyttä ei olisi olemassa. Lisäksi viittaat johonkin yhteen tutkimukseen lukuisista aihetta käsittelevistä, eikä yhden tutkimuksen perusteella voida tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä.

On vaarallista esittää tietävänsä kaikesta kaikki, etenkin kun jo aiemmin on huomattu, että ravitsemustietämyksesi on lapsenkengissään.

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkat silmät sinulla, jos huomaat jonkun kooltaan 0,0000000000535 m alumiini-ionin siirtymisen alumiinifolion pinnasta elintarvikkeeseen.

Hyvin vastuutonta sinulta on levittää mis-/disinformaatiota jos et asioista perillä ole, kun joku pönttö vielä uskoo mitä sanot. Esim. vuonna 2019 julkaistussa katsauksessa edelleen listataan alumiinimyrkytykseen, jolle voi altistua mm. ruoan ja juoman, ihokontaktin ja hengityksen välityksellä, mahdollisesti liittyviin patologisiin tiloihin Alzheimerin taudin lisäksi mm. dementia, Crohnin tauti, autismi, makrofaginen myofaskiitti, osteomalasia, hedelmättömyys, rintasyöpä ja kysta, haimatulehdus, haimanekroosi, diabetes mellitus, granuloomat, granulomatoosi ja fibroosi, toksinen sydänlihastulehdus, tromboosi ja iskeeminen aivohalvaus...and the list goes on...

Se, että aihetta ei ole vielä riittävästi tutkittu ei tarkoita sitä, että aiemmin esiin nousseiden havaintojen perusteella esitetty väite olisi kumottu, eikä sitä että havainnon taustalla olevaa yhteyttä ei olisi olemassa. Lisäksi viittaat johonkin yhteen tutkimukseen lukuisista aihetta käsittelevistä, eikä yhden tutkimuksen perusteella voida tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä.

On vaarallista esittää tietävänsä kaikesta kaikki, etenkin kun jo aiemmin on huomattu, että ravitsemustietämyksesi on lapsenkengissään.

Alumiinissa on kiiltävä pinta ja kiilto häviää jos se syöpyy. Hapot

Se alzheimer-väitehän perustui juuri yhteen ainoaan tutkimukseen ja kumoutui kun näytteiden havaittiin saastuneen sillä esikäsittelyn seurauksena.

Ja on kyllä totta, että suuret määrät alumiinia on myrkyllistä, mutta niin on lähes kaikkien muidenkin aineiden kanssa.
        Edelleenkään ei alumiinisilla mehumaijoilla, kertakäyttöastioilla tai kattiloilla ole käyttökieltoa ja alumiinifoliota myydään ilman viranomaisen siihen vaatimia varoituksia.

Miten muuten itse suojaat itsesi alumiinilta, sillä sitähän on kaikkialla ja jo pelkästään alumiiniseen esineeseen koskemalla altistat itsesi?
        Viilipurkin kansikin on alumiinia ja viilin koskiessa alumiiniin saattaa syntyä vähäisiä määria alumiinilaktaattia, jota muuten käytetään kosmetiikassa ja suuvesissä. Myös ruokaan lisätään alumiiniyhdisteitä mm. kosteudensäilyttäjiksi (E520-E523). Jos kärsit huuliherpeksestä, niin käyttämässäsi lääkkeessä saattaa olla alumiiniasetaattia. Samoin ihottumiin käytettävissä salvoissa voi olla alumiinia. Alumiini on myös maaperämme kolmanneksi yleisin alkuaine.

Eri aineiden suhteen pitää huomioda, että jopa liiallinen veden juonti aiheuttaa myrkytyksen ja kuoleman.

Lisäksi Chronin todennäköisin aiheuttaja on suoliston väärä mikrobitasapaino.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Alumiinissa on kiiltävä pinta ja kiilto häviää jos se syöpyy. Hapot

Se alzheimer-väitehän perustui juuri yhteen ainoaan tutkimukseen ja kumoutui kun näytteiden havaittiin saastuneen sillä esikäsittelyn seurauksena.

Ja on kyllä totta, että suuret määrät alumiinia on myrkyllistä, mutta niin on lähes kaikkien muidenkin aineiden kanssa.
        Edelleenkään ei alumiinisilla mehumaijoilla, kertakäyttöastioilla tai kattiloilla ole käyttökieltoa ja alumiinifoliota myydään ilman viranomaisen siihen vaatimia varoituksia.

Miten muuten itse suojaat itsesi alumiinilta, sillä sitähän on kaikkialla ja jo pelkästään alumiiniseen esineeseen koskemalla altistat itsesi?
        Viilipurkin kansikin on alumiinia ja viilin koskiessa alumiiniin saattaa syntyä vähäisiä määria alumiinilaktaattia, jota muuten käytetään kosmetiikassa ja suuvesissä. Myös ruokaan lisätään alumiiniyhdisteitä mm. kosteudensäilyttäjiksi (E520-E523). Jos kärsit huuliherpeksestä, niin käyttämässäsi lääkkeessä saattaa olla alumiiniasetaattia. Samoin ihottumiin käytettävissä salvoissa voi olla alumiinia. Alumiini on myös maaperämme kolmanneksi yleisin alkuaine.

Eri aineiden suhteen pitää huomioda, että jopa liiallinen veden juonti aiheuttaa myrkytyksen ja kuoleman.

Lisäksi Chronin todennäköisin aiheuttaja on suoliston väärä mikrobitasapaino.

Alumiinifoliossa on yhdellä puolella kiiltävä pinta. Niin mistä niistä lukuisista tutkimuksista puhut? Puhut YHDESTÄ AINOASTA TUTKIMUKSESTA, etkä ymmärrä että vastaavia johtopäätöksiä on tehty myös muiden tutkimusten perusteella. Koita nyt käyttää päätäsi, vaikket tutkija olekaan. Väite ei ole kumoutunut mihinkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Alumiinifoliossa on yhdellä puolella kiiltävä pinta. Niin mistä niistä lukuisista tutkimuksista puhut? Puhut YHDESTÄ AINOASTA TUTKIMUKSESTA, etkä ymmärrä että vastaavia johtopäätöksiä on tehty myös muiden tutkimusten perusteella. Koita nyt käyttää päätäsi, vaikket tutkija olekaan. Väite ei ole kumoutunut mihinkään.

Tuossa helposti luettavassa muodossa:

https://www.dementia.org.au/sites/default/files/helpsheets/Helpsheet-DementiaQandA19-Aluminium_english.pdf

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Tuossa helposti luettavassa muodossa:

https://www.dementia.org.au/sites/default/files/helpsheets/Helpsheet-DementiaQandA19-Aluminium_english.pdf

Ja luit siitä helposti luettavasta lehdykästä, että tarpeenolevaa lisätutkimusta aiheesta on kirjoittajan mukaan tekeillä ko. ongelman ratkaisemiseksi, sillä likimainkaan varmuutta asiasta ei ole? Ja ymmärrät sen tarkoittavan sitä, että mitään sen kaltaista päätelmää, jonka sinä esitit, ei siis voida vielä tehdä? Edelleenkään ei kyllä selvinnyt mihin tutkimukseen viittasit. Jos se on tuo pupututkimus kultaiselta kuuskytluvulta, niin ymmärtänet myös, ettei ihminen ole pupu, pupulle kuitenkin kävi heikosti.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja luit siitä helposti luettavasta lehdykästä, että tarpeenolevaa lisätutkimusta aiheesta on kirjoittajan mukaan tekeillä ko. ongelman ratkaisemiseksi, sillä likimainkaan varmuutta asiasta ei ole? Ja ymmärrät sen tarkoittavan sitä, että mitään sen kaltaista päätelmää, jonka sinä esitit, ei siis voida vielä tehdä? Edelleenkään ei kyllä selvinnyt mihin tutkimukseen viittasit. Jos se on tuo pupututkimus kultaiselta kuuskytluvulta, niin ymmärtänet myös, ettei ihminen ole pupu, pupulle kuitenkin kävi heikosti.

Älkääs nyt tapelko.. en muuten kirjoita palstalle nimettömänä, joten nuo ylläolevat eivät ole minun kirjoitukseni. Olen kuitenkin tutkinut näitä asioita niin paljon, että tiedän nämä asiat melko hyvin. Kun puhutaan kroonisista sairauksista, ne ovat käytännössä lähes aina infektioiden ja siis mikrobien aiheuttamia. Joku voisi teoriassa keksiä muitakin syitä, mutta ne olisivat melko poikkeuksellisia tapauksia.

Kun puhutaan myrkyllisistä metalleista, niin niiden rooli kroonisissa sairauksissa on se, että ne voivat olla hyvin pieninä pitoisuuksina immunosuppressiivisia, ja ne häiritsevät myös elimistön proteiinikoneistoa eri tavoin <- yhteys kroonisiin sairauksiin. Erityisesti jotkut raskasmetallit ovat vaarallisia, kuten elohopea, lyijy, arseeni, ja kadmium. Elohopea, ja sen eri muodot, kuten metyylielohopea, ja dimetyylielohopea ovat erittäin, erittäin myrkyllisiä, ja huoneenlämmössä elohopea höyrystyy, ja se elohopeahöyry absorboituu keuhkojen kautta verenkiertoon.

Yksi tapaustutkimus: joku kuumensi paistinpannussa kasan vanhoja hammasamalgaamipaikkoja, tarkoituksena oli erottaa amalgaamipaikoissa oleva tavallinen hopea. Tulos: kaikki paikalla olleet asunnossa kuolivat akuuttiin elohopeamyrkytykseen. Sillä amalgaamipaikat sisältävät noin 50% elohopeaa.

Dimetyylielohopea: tätä ainetta on käytetty laboratorioissa tieteellisiin kokeisiin, yksikin tippa ainetta iholle voi tappaa, se imeytyy tavallisten laboratoriokäsineiden läpi, ja päästyään elimistöön, se ei juuri eliminoidu, vaan elohopeapitoisuus säilyy verenkierrossa korkeana kuukausienkin kuluttua. Kuolinsyy oli yhden tapaustutkimuksen perusteella kooma, aivoista häviää lopulta valkea/harmaa aine, mutta kuolema tuli vasta usean kuukauden kuluttua myrkytyksestä.

Mutta alumiini ei ehdottomasti ole samassa sarjassa näiden raskasmetallien kanssa. Alumiini on yleisesti vaarattomana pidetty maaperän yleisimpiin kuuluva aine. Tavalliset metallit myös eliminoituvat sujuvasti elimistöstä. Elimistö myös tarvitsee mm. rautaa, sinkkiä, kuparia, ja molybdeenia. Jopa kobolttia löytyy B12-vitamiinista.

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

Älkääs nyt tapelko.. en muuten kirjoita palstalle nimettömänä, joten nuo ylläolevat eivät ole minun kirjoitukseni. Olen kuitenkin tutkinut näitä asioita niin paljon, että tiedän nämä asiat melko hyvin. Kun puhutaan kroonisista sairauksista, ne ovat käytännössä lähes aina infektioiden ja siis mikrobien aiheuttamia. Joku voisi teoriassa keksiä muitakin syitä, mutta ne olisivat melko poikkeuksellisia tapauksia.

Kun puhutaan myrkyllisistä metalleista, niin niiden rooli kroonisissa sairauksissa on se, että ne voivat olla hyvin pieninä pitoisuuksina immunosuppressiivisia, ja ne häiritsevät myös elimistön proteiinikoneistoa eri tavoin <- yhteys kroonisiin sairauksiin. Erityisesti jotkut raskasmetallit ovat vaarallisia, kuten elohopea, lyijy, arseeni, ja kadmium. Elohopea, ja sen eri muodot, kuten metyylielohopea, ja dimetyylielohopea ovat erittäin, erittäin myrkyllisiä, ja huoneenlämmössä elohopea höyrystyy, ja se elohopeahöyry absorboituu keuhkojen kautta verenkiertoon.

Yksi tapaustutkimus: joku kuumensi paistinpannussa kasan vanhoja hammasamalgaamipaikkoja, tarkoituksena oli erottaa amalgaamipaikoissa oleva tavallinen hopea. Tulos: kaikki paikalla olleet asunnossa kuolivat akuuttiin elohopeamyrkytykseen. Sillä amalgaamipaikat sisältävät noin 50% elohopeaa.

Dimetyylielohopea: tätä ainetta on käytetty laboratorioissa tieteellisiin kokeisiin, yksikin tippa ainetta iholle voi tappaa, se imeytyy tavallisten laboratoriokäsineiden läpi, ja päästyään elimistöön, se ei juuri eliminoidu, vaan elohopeapitoisuus säilyy verenkierrossa korkeana kuukausienkin kuluttua. Kuolinsyy oli yhden tapaustutkimuksen perusteella kooma, aivoista häviää lopulta valkea/harmaa aine, mutta kuolema tuli vasta usean kuukauden kuluttua myrkytyksestä.

Mutta alumiini ei ehdottomasti ole samassa sarjassa näiden raskasmetallien kanssa. Alumiini on yleisesti vaarattomana pidetty maaperän yleisimpiin kuuluva aine. Tavalliset metallit myös eliminoituvat sujuvasti elimistöstä. Elimistö myös tarvitsee mm. rautaa, sinkkiä, kuparia, ja molybdeenia. Jopa kobolttia löytyy B12-vitamiinista.

En tiedä miksi koet aiheelliseksi ilmaista, ettet ole toinen kirjoittaja, tai puuttua siihen, että "Mr. know it all":ia hieman höykytetään, kun hän itse sitä on useaan otteeseen pyytänyt.

• Anonyymi kirjoitti:

En tiedä miksi koet aiheelliseksi ilmaista, ettet ole toinen kirjoittaja, tai puuttua siihen, että "Mr. know it all":ia hieman höykytetään, kun hän itse sitä on useaan otteeseen pyytänyt.

No sen takia varmaan, että hän saattaisi luulla että minä nuo kirjoitin. Ei kai sillä niin suurta väliä silti ole. Saat toimia ihan kuten haluat, ei se minua häiritse.

• buddy-love kirjoitti:

Omatkin uneni ovat sen kanssa tavallista vilkkaampia ja näen yleensä lähinnä dekkarijuttuja, mutta harmillisesti en muista niitä herättyäni niin hyvin, että osaisin kirjoittaa juonen kokonaan ylös.

Öitä.
        (viihdytän itseäni Aardman studion uusimmalla animaatiolla)

Asiasta toiseen ...
        On unohtunut mainita. Nykyään pääsen viestien kulmassa näkyvän nimimerkin kautta profiiliini. Se oli pitkään epäkunnossa, eikä nimimerkkini toiminut kunnolla.

Minun nikkini on pysyvästi ristitty yhden pisteen typyksi, vaikka mielestäni olisin ollut huomattavasti vakuuttavampi kahden pisteen typynä.
        En valita pienistä. Pääasia on, että tuo toimii. Tyydyn vähään ja olen kiitollinen korjaajille.

Ovatko nuo Aardman studion animaatiot niitä hauskoja kanojen tarinoita?

• Anonyymi kirjoitti:

Pupuille muistaakseni ruiskutettiin alumiiniliuosta suoraan kallon läpi, eli ihan eri asia ja myös aiheutuneet vauriot olivat toisen tyyppisiä kuin alzheimerissa.

• m36-intj kirjoitti:

Kiitän järjen äänestä.

• Anonyymi kirjoitti:

Toivoisin, että väitteesi olisivat parempia, sillä tähän asti tilanne on saman tyyppinen, kuin että minä vaatisin sinua hankkimaan pitävät todisteet siitä, etteivät joulutontut tarkkaile sinua jatkuvasti ikkunoidesi takaa.
        Aivan varmasti voimme kaikki epäillä niiden joulutonttujen tekevän juuri noin, sillä ei ole yhtään todistetta tuota vastaan ja perinteinen käsitys on, että ne tekevät juuri noin.
        Eli siellä ne nyt sitten vahtivat sinua.
        ;)

• tosi.typy kirjoitti:

Asiasta toiseen ...
        On unohtunut mainita. Nykyään pääsen viestien kulmassa näkyvän nimimerkin kautta profiiliini. Se oli pitkään epäkunnossa, eikä nimimerkkini toiminut kunnolla.

Minun nikkini on pysyvästi ristitty yhden pisteen typyksi, vaikka mielestäni olisin ollut huomattavasti vakuuttavampi kahden pisteen typynä.
        En valita pienistä. Pääasia on, että tuo toimii. Tyydyn vähään ja olen kiitollinen korjaajille.

Juuri niitä kanoja ovat ja nyt niistä aiottiin tehdä nugetteja.

Onkohan pisteen häviämisessä kyse inflaatiosta vaiko deflaatiosta.
        Ilmeisesti jälkimmäisestä, sillä pisteen arvo on ilmeisesti noussut.

• tosi.typy kirjoitti:

Asiasta toiseen ...

Ai niin: missä mallissa migreeni?

• buddy-love kirjoitti:

Ai niin: missä mallissa migreeni?

Olo on jo paljon parempi. Nukuin hyvin ja heräsin pirteänä. Ajatus kulkee taas terävänä.
        Univelka teki kepposia ja kostautui migreenin muodossa. Täällä on nyt taas kaikki mallillaan.

Miten oma migreenisi voi? Joko helpottaa? Saitko hyvin nukutuksi?

• tosi.typy kirjoitti:

Olo on jo paljon parempi. Nukuin hyvin ja heräsin pirteänä. Ajatus kulkee taas terävänä.
        Univelka teki kepposia ja kostautui migreenin muodossa. Täällä on nyt taas kaikki mallillaan.

Miten oma migreenisi voi? Joko helpottaa? Saitko hyvin nukutuksi?

Hyvä.

Nukuin kohtuullisesti, vaikka heräsinkin taas hetkeksi aamuyöstä ja jatkoin sitten unia.
        Myöhemmin migreeni leijui ohuena aamuisena usvana, joka hälveni kun lastasin autoa ja lähdin ajamaan. Eli nyt taas ihan kunnossa.

• buddy-love kirjoitti:

Hyvä.

Nukuin kohtuullisesti, vaikka heräsinkin taas hetkeksi aamuyöstä ja jatkoin sitten unia.
        Myöhemmin migreeni leijui ohuena aamuisena usvana, joka hälveni kun lastasin autoa ja lähdin ajamaan. Eli nyt taas ihan kunnossa.

Mukava kuulla, että vot jo paremmin.
        Olet onnekas, kun aamuyön heräämisen jälkeen pystyt vielä nukahtamaan uudestaan. Itselle se on vaikeaa ja menee yleensä pyörimiseksi. Samalla turhaudun, eikä nukkumisesta tule mitään.
        On parempi, jos saan nukuttua yhtäjaksoisesti useamman tunnin. Herätessä itsellä on pirteämpi olo.

• tosi.typy kirjoitti:

Mukava kuulla, että vot jo paremmin.
        Olet onnekas, kun aamuyön heräämisen jälkeen pystyt vielä nukahtamaan uudestaan. Itselle se on vaikeaa ja menee yleensä pyörimiseksi. Samalla turhaudun, eikä nukkumisesta tule mitään.
        On parempi, jos saan nukuttua yhtäjaksoisesti useamman tunnin. Herätessä itsellä on pirteämpi olo.

Omaa uudelleennukahtamistani helpottaa tylsä kirja.
        Tosin tänään onnistui ilmankin.

• buddy-love kirjoitti:

Omaa uudelleennukahtamistani helpottaa tylsä kirja.
        Tosin tänään onnistui ilmankin.

Itselle joskus auttaa suorana selällään asento ja hengitysharjoitukset. Mutta harvoin sekään onnistuu.
        Jos laitan valot päälle ja teen vaikka ristisanatehtäviä, peli on jo menetetty. Olen täysin hereillä ja viimeisetkin unihiekat karisevat pois.

Uudelleen nukahtaminen on taitolaji.

• tosi.typy kirjoitti:

Itselle joskus auttaa suorana selällään asento ja hengitysharjoitukset. Mutta harvoin sekään onnistuu.
        Jos laitan valot päälle ja teen vaikka ristisanatehtäviä, peli on jo menetetty. Olen täysin hereillä ja viimeisetkin unihiekat karisevat pois.

Uudelleen nukahtaminen on taitolaji.

Ristisanat vaatii ajattelua ja sitä pitäisi välttää.
        Minulla on kesken Philip José Farmer kirja, jonka ensimmäinen osa oli hyvä, mutta tämä myöhempi etenee hitaasti ja tylsästi. Ongelmaan voi liittyä se, että sarjassa on välissä kolme muuta romaania, joita en ole lukenut. :)

• buddy-love kirjoitti:

Ristisanat vaatii ajattelua ja sitä pitäisi välttää.
        Minulla on kesken Philip José Farmer kirja, jonka ensimmäinen osa oli hyvä, mutta tämä myöhempi etenee hitaasti ja tylsästi. Ongelmaan voi liittyä se, että sarjassa on välissä kolme muuta romaania, joita en ole lukenut. :)

En minä mitään ajattele. :)
        Ristisanatehtävät ovat parasta unilääkettä, mutta se toimii ainastaan ennen nukkuman menoa. Ratkon vaan menemään.

Mikäli hypäät kirjasarjassa 3:n kirjan yli, miten pysyt edelleen juonessa mukana? Pitäisi lukea kaikki kirjat järjestyksessä, muuten jäät paljosta paitsi.

öitä !

• tosi.typy kirjoitti:

En minä mitään ajattele. :)
        Ristisanatehtävät ovat parasta unilääkettä, mutta se toimii ainastaan ennen nukkuman menoa. Ratkon vaan menemään.

Mikäli hypäät kirjasarjassa 3:n kirjan yli, miten pysyt edelleen juonessa mukana? Pitäisi lukea kaikki kirjat järjestyksessä, muuten jäät paljosta paitsi.

öitä !

Veikkaan, että ne välissäkin olevat kirjat ovat tylsiä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Riverworld

Öitä.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Toivoisin, että väitteesi olisivat parempia, sillä tähän asti tilanne on saman tyyppinen, kuin että minä vaatisin sinua hankkimaan pitävät todisteet siitä, etteivät joulutontut tarkkaile sinua jatkuvasti ikkunoidesi takaa.
        Aivan varmasti voimme kaikki epäillä niiden joulutonttujen tekevän juuri noin, sillä ei ole yhtään todistetta tuota vastaan ja perinteinen käsitys on, että ne tekevät juuri noin.
        Eli siellä ne nyt sitten vahtivat sinua.
        ;)

Sinähän tuossa tunnut väittävän, että niin kauan kuin ilmiötä ei tieteellisesti ole osoitettu todeksi, ei ilmiötä ole varmuudella olemassa.

Esimerkiksi, kuulutko myös niihin ihmisiin, jotka vielä vuosi takaperin haukkuivat niitä yksilöitä vainoharhaisiksi hörhöiksi, jotka varoittivat liiallisen aspartaamin nauttimisen mahdollisesti aiheuttavan syöpää? Tuosta ylemmyydentuntoisesta ja ivallisesta asenteestasi päätellen voisi ajatella, että kuulut. Nyt kun viimeaikaisen tutkimusnäytön perusteella esim. WHO on määritellyt aspartaamin mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi aineeksi, niin miltä nyt tuntuu? Samoin, monikohan ajatteli 1950-luvulla tupakoinnin olevan ihmisen terveydelle haitallista? Itseasiassahan sen ajateltiin yleisesti olevan terveydelle hyödyllistä. Mikä muuttui?

Niin tonttuja, miksikäs ei? Ihmisen aistithan ovat hyvin rajoittuneet. Mitä esim. kärpänen kykenee monimutkaisilla verkkosilmillään, ja useilla muilla silmillään, näkemään sellaista mitä ihminen ei? Tontuthan voivat olla vaikka niin nopeita, ettei aikuinen ihminen ehdi niitä havaitsemaan, mutta ehtiikö kärpänen? Kärpäsen silmissähän ihmisen maailma on kuin hidastettu elokuva; se näkee neljä, jopa kuusi, kertaa nopeammin kuin ihminen. Mistä päästäänkin mielenkiintoiseen kysymykseen. Tuntuuko sinustakin siltä, että aika kuluu nopeammin nyt kuin silloin kun olit lapsi? Jos kerran lapsen subjektiivinen aikakäsitys eroaa aikuisen vastaavasta, onko mahdollista, että lapsi mm. näkee ja kykenee prosessoimaan aisti-informaation nopeammin ja tarkemmin kuin aikuinen, ja siten havaitsemaan asioita joita aikuinen ei? Joten jos lapsi sanoo nähneensä tontun ikkunassa, pitäisin täysin mahdollisena sitä että hän todella näki tontun ikkunassa, vaikken sitä itse kerennyt näkemään, ja vaikka sinä meitä pitäisitkin hörhöinä, koska tonttujen olemassaoloa ei tieteellisesti ole vielä kyetty todistamaan.

• Anonyymi

Voih joku saa sinusta kyllä hyvän miehen🥰

• Minussa on paljon ärsyttäviä piirteitä ja pyrin kehittämään niitä lisää.
        ;)

• Sinä se nyt kyllä tarvitset sinne piirakka seuraa. Tuollaista ei kannata yksin syödä pistät vähän jemmaankin.

• Söin jo riittävästi ja pakkaseen menee kun on kokonaan jäähtynyt.

• Hyvännäköinen ja on varmasti herkullista. Teitkö pohjan itse vai onko valmis kaupasta?

• Tietysti tein sen itse.
        Alkuperäisessä reseptissä on osa jauhoista grahamia, mutta olen korvannut sen mantelijauholla. Syynä osittain maku, mutta myös se, että karkeampi rakenne ei jähmety jääkaapissa niin kovaksi. Joskus olen myös korvannut osan voista rypsiöljyllä, mutta tällä kertaa en tehnyt niin.

• buddy-love kirjoitti:

Tietysti tein sen itse.
        Alkuperäisessä reseptissä on osa jauhoista grahamia, mutta olen korvannut sen mantelijauholla. Syynä osittain maku, mutta myös se, että karkeampi rakenne ei jähmety jääkaapissa niin kovaksi. Joskus olen myös korvannut osan voista rypsiöljyllä, mutta tällä kertaa en tehnyt niin.

Olet taitava leipuri✌🏻

• Prinsessasi kirjoitti:

Olet taitava leipuri✌🏻

Noh, standardiversiot on helppo tehdä, mutta uudet vaativat aina säätämistä.

• Tosi hyvännäköinen mustikkapiirakka.

• Eipä hassumpi tämäkään. Sinä ja Buddylove ootte palstan mestarileipurit.

• Ihan kelpo piirakalta näyttää.
        Sinunkin kannattaa etsiskellä tuollainen samanlainen vuoka kuin minulla on.

• Norppa83 kirjoitti:

Eipä hassumpi tämäkään. Sinä ja Buddylove ootte palstan mestarileipurit.

Kiitos...pitäiskö järkätä leivonta miitti johonkin joskus missä palstalaiset vois esitellä leipurin taitojaan ja maistella toistensa tekeleitä. Siellä vois olla sitten vielä vaikka myös palstan paras leipuri kisakin.😀.

• buddy-love kirjoitti:

Ihan kelpo piirakalta näyttää.
        Sinunkin kannattaa etsiskellä tuollainen samanlainen vuoka kuin minulla on.

Herkullisen näköinen on tuo sunkin piirakkasi.😋. Joo olisihan tuollanen silikonivuoka ihan kätevä kieltämättä ja helppokäyttöinen.🙂.

• Mikkojuhan kirjoitti:

Kiitos...pitäiskö järkätä leivonta miitti johonkin joskus missä palstalaiset vois esitellä leipurin taitojaan ja maistella toistensa tekeleitä. Siellä vois olla sitten vielä vaikka myös palstan paras leipuri kisakin.😀.

Koko palsta leipoo -kisa tai Sinkkupalstan master chef.

• Mikkojuhan kirjoitti:

Erakoitumisasteeni on hiukan esteenä.
        (mutta yritän vähentää sitä)

• Norppa83 kirjoitti:

Koko palsta leipoo -kisa tai Sinkkupalstan master chef.

Joo just niin sellasta mä meinasin.😊.

• Hieno mustikkapiirakka. Herkullisen näköinen siivu. 😊👍

• buddy-love kirjoitti:

Erakoitumisasteeni on hiukan esteenä.
        (mutta yritän vähentää sitä)

Jep...se varmasti hankaloittaa asioita mutta pikkuhiljaa muutosta voi siinäkin tapahtua jos on riittäviä syitä jotka motivoi muutokseen.🙂.

• tosi.typy kirjoitti:

Hieno mustikkapiirakka. Herkullisen näköinen siivu. 😊👍

Kiitos.🙂.

• Voih! 😋 Onpa herkullisen näköinen!!
      Taisit tehdä tuon irtopohjavuokalla? Minä teen sen yleensä Pyrex piirakkavuokaan.

Ja mustikkapiirakkaan todellakin sopii tuo kermaviilipäällinen 👍 Se ei tarvitse silloin mitään lisukkeita; vaniljakastiketta eikä jäätelöä. - Minä teen yleensä mustikka-, omena- ja raparperipiirakkaan murotaikinapohjan. Jotkut tykkäävät enemmän pullapohjasta.

• Kyllä, eli tuossa vuoassa on lasilautanen, jonka ympärille tulee silikonireunus ja sen voi nostaa valmiina suoraan pöytään kun ottaa sen reunuksen pois. Maailman kätevin vuoka.

Olen tehnyt jossain vaiheessa usein myös omenapiirakoita, mutta en nyt enää moneen vuoteen.
        Raparperin suhteen minulla on se ongelma, että niistä tulee liian tuhoisia hammaskiilteelle ja minun pitäisi kehittää niihin parempi systeemi.

• buddy-love kirjoitti:

Kyllä, eli tuossa vuoassa on lasilautanen, jonka ympärille tulee silikonireunus ja sen voi nostaa valmiina suoraan pöytään kun ottaa sen reunuksen pois. Maailman kätevin vuoka.

Olen tehnyt jossain vaiheessa usein myös omenapiirakoita, mutta en nyt enää moneen vuoteen.
        Raparperin suhteen minulla on se ongelma, että niistä tulee liian tuhoisia hammaskiilteelle ja minun pitäisi kehittää niihin parempi systeemi.

Raparperipiirakka kaipaakin kyllä yleensä kaverikseen vaniljakiisseliä tai juomaksi maitoa.

• Xena-183 kirjoitti:

Raparperipiirakka kaipaakin kyllä yleensä kaverikseen vaniljakiisseliä tai juomaksi maitoa.

Muistelen jonkun tehneen niin, että kypsensi raparperin paloja ensin kattilassa sokeriliemessä ja se kulutti liiallisen oksaalihapon pois.
        Harkitsin jossain vaiheessa liottavani niitä raparperejä kalkkitablettien kanssa, mutta en ole vielä tehnyt sitä.

(vaihtoehtona on peittää keväällä raparperipuskat laastisaavilla ja kun ne joutuvat aloittamaan kasvunsa pimeässä, niin niihin ei pitäisi tulla juuri lainkaan oksaalihappoa)

• buddy-love kirjoitti:

Muistelen jonkun tehneen niin, että kypsensi raparperin paloja ensin kattilassa sokeriliemessä ja se kulutti liiallisen oksaalihapon pois.
        Harkitsin jossain vaiheessa liottavani niitä raparperejä kalkkitablettien kanssa, mutta en ole vielä tehnyt sitä.

(vaihtoehtona on peittää keväällä raparperipuskat laastisaavilla ja kun ne joutuvat aloittamaan kasvunsa pimeässä, niin niihin ei pitäisi tulla juuri lainkaan oksaalihappoa)

Oho! Tuota viimeistä konstia en ole tiennytkään. - Meillä kotona ja mummulassa on ollut kyllä tapana tuollainen peittäminen, koska silloin raparperi lähtee kasvuun nopeammin keväällä.

Toki siitä voi keittää myös ensin hilloketta kuten omenastakin ja laittaa sitä piirakan päälle. - Äidillä oli tapana tehdä pullataikinapohjaiset piirakat hillokkeen kanssa. - Tämä mutotaikinapohja ja kermaviilipäällinen ovat tulleet minun reseptivihkooni muualta. 🙂

• Xena-183 kirjoitti:

Oho! Tuota viimeistä konstia en ole tiennytkään. - Meillä kotona ja mummulassa on ollut kyllä tapana tuollainen peittäminen, koska silloin raparperi lähtee kasvuun nopeammin keväällä.

Toki siitä voi keittää myös ensin hilloketta kuten omenastakin ja laittaa sitä piirakan päälle. - Äidillä oli tapana tehdä pullataikinapohjaiset piirakat hillokkeen kanssa. - Tämä mutotaikinapohja ja kermaviilipäällinen ovat tulleet minun reseptivihkooni muualta. 🙂

Testasin saavikonstia kerran, mutta ne mokomat kasvoivat hirmuista vauhtia ja jaksoivat nostaa sen saavin irti maasta ja sittenhän ne saivatkin taas valoa.
        Eli jos testaat, niin pistä saavin päälle paino.

• buddy-love kirjoitti:

Testasin saavikonstia kerran, mutta ne mokomat kasvoivat hirmuista vauhtia ja jaksoivat nostaa sen saavin irti maasta ja sittenhän ne saivatkin taas valoa.
        Eli jos testaat, niin pistä saavin päälle paino.

Täytyypä keväällä kokeilla pitää niitä ämpäreitä vähän pidempään paikallaan. 🙂

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Maalla oli nuoruudessa yksi vanhan ajan maanviljelijämies ja aina oli raparperipensaasta ottamassa raparperinvartta ja sitä raakana popsi suuhunsa.
        Se oksaalihappo liottaa elimistöstä luustosta kalkkia/kalsiumia, et pitää samaan aikaan juoda maitoa tai ottaaa kalkki/kalsium tabletteja.

• Ai, tommoisia olen joskus tekeillyt itsekin, ripaus grahamjauhoja pohjaan ja kermaviilisisus

• Anonyymi

Hej,
      Mä laitan ruokaa ja leivon sämpylöitä ja piirakoita.

Nej,
      En ennen koska keittiö oli sun valtakuntaa.

Osaan kyllä leipoa ja ommella. JOS motia.

😉😉😉😉😉🫠🫠🫠🫠

• Mustikkapiirakat on hyviä, mutta näin länsi suomalaisena karjalan piirakan ideaa en oikein ymmärrä. Että miksi se on sellanen kun on.

• Siksi, että pyöreämallisen rypyttäminen on hitaampaa.

• Anonyymi

Mä en taas tykkää pullapohjaisesta mustikkapiirakasta.
        Kyl toi bubbu-loven piirakka on parempi ja rapeampi, kun on leivottu voihin, murotaikinapohja.
        Leipomossa oli joskus tosi herkullisia mustikkapiirakoita.
        Sellainen murupohja, mustikkahilloa, vaniljavanukasta ja kuorrutettuna murotaikinalla, vähän kuin mustikkakukko.
        Se oli niin hyvää, päässä hyrräsi nautinnon väreet....

• Anonyymi

On sulla erikoinen mustikkapiirakka.
      Klikkasin kuvaa ja mustikkapiirakkahan se siinä, mutta sitten alkoi näytöltä leijumaan mustikkapiirakan tuoksua huoneeseni.
      Kyl pitäs olla tulostin, jolla sais tulostettua sun mustikkapiirakan ja sitten voisi sen syödä.

• Jossain vaiheessa yrittivät liittää elokuvateatteriesityksiin hajun.
        Ei kuulemma ollut menestys.

(ja Rocky Horrorissa siihen oli liitetty vesisade (yleisön tuottamana))

• Anonyymi

Lähdetään kaikki palstalaiset Bubbyn luo piirakalle, eiks vaan????

• Kannattaa huomioida, että olen nykyisin melko erakoitunut.

• Piirakasta on suurin osa pakkasesta ja pitäisi lähteä ajelemaan kohti toista majoitusta.
      Migreeni hiukan haittaa, mutta vain lievänä.
      Noh, jospa tästä lähtisi lastaamaan autoa.

• Ei kuulemma olekaan kiirettä mihinkään, joten lähden vasta huomenna.

• Anonyymi

Tuollaista ei kannata laittaa jäähtymään ikkunalle, saattaa joku metsän asukas napata sen itselleen ja perheelleen...😂

• Anonyymi

Onpa herkullisen näköinen.

Nam.

• Anonyymi

Älkää leipoko!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2294
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      223
      1919
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1762
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1441
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      48
      1336
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      55
      1187
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      177
      1142
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      90
      1066
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      957
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      901
    Aihe