Kuoleman käytäntö

Tuosta toisesta keskustelusta intoutuneena otan esille asian, jota monikaan ei ole huomioinut.

Kuoleman käytännönasiat.

Moni kieltää elämänsä päättymisen itseltään ja elää tässä itseharhassa kuolemaansa asti valmistautumatta siihen sen enempää henkisesti kuin fyysisestikään. Toiset onnettomat rukat kuvittelevat jopa karkaavansa kuolemalta.

No.. kaikki kuitenkin tietää että kuolema on väistämätön asia. Osa ymmärtää ja hyväksyy tämän. Tietoisesti.

Moni näistä on miettinyt minkälaiset läksiäiset haluaa tai mitä ei missään nimessä halua. Mutta hyvin harva selvittää oikeasti mitä kuolema käytännössä aiheuttaa.

Itse haluaisin .. niin.. haluaisin, että tuhkani siroteltaisiin mereen. Ilman siunaustilaisuutta ja mitään jeesusteluja. Niin.

Aina sitä haluta saa. Selvitykseni mukaan on vain yksi merialue jonne saa luvallisesti tuhkat siroitella.

No. Ajattelin, että sama se. Laitetaan mun tuhkat biojätteeseen.
Ei sekään käy, sillä ihmistä ei saa kohdella jätteenä.

Ja viimeisen sijoituspaikan maanhaltijalta pitää olla lupa tuhkan laskemiseen. Ja laskemisessa/ sirottelussa tulee olla virallinen valvoja mukana.

Kirkkomaahan en halua, joten erosin kirkosta. Sitten kun olen kuollut, en voi vaikuttaa minne minut loppusijoitetaan.
En voi kysyä lupia tai valita. Siispä ne asiat on hoidettava ennen kuolemaani.

Niin ikään krematoriot vaativat uurnan mihin vainajan jäännös laitetaan, niin semmoinenkin pitäisi hommata ennen kuolemaa jotta saapi mieleisen..

Kysymyksenäni kysyisinkin, oletko itse koskaan ajatellut kuolemasi käytäntöä?
Toki toiveita ja haluja monellakin asiasta on, mutta ovatko ne toteutettavissa, sepä se.

164

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elämässä ainut tärkeä asia on ollut omien geenien menestyminen oman fyysisen kuoleman jälkeen, joten en ymmärrä sikäli kysymystä mitä kuoleman jälkeiselle mätänevälle keholle tapahtuu. Ei kai sillä ole juuri merkitystä, jos ei hajuhaittaa ole...

      AV

      • Johonkin se pitää loppusijoittaa .. vai ajattelitko jäädä mätänemään sänkyysi?


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Johonkin se pitää loppusijoittaa .. vai ajattelitko jäädä mätänemään sänkyysi?

        Niin, jotkut tekevät niin jo eläessään....

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jotkut tekevät niin jo eläessään....

        AV

        Totta.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Johonkin se pitää loppusijoittaa .. vai ajattelitko jäädä mätänemään sänkyysi?

        Nykyään jos asuu yksin, niin voi helposti käydä niin, että jää sänkyyn mätänemään.
        Vaikka olisi sukulaisiakin, niin eivät juurikaan pidä yhteyttä.
        Eipä sukulaiset juurikaan soittele. Jouluna soittelin joulutervehdysen, eivät sukulaiset soittele.
        Silloin, kun soitan, niin toteavat joka kerta, että olisivat soittaneet, mutta enpä tuohon usko, kun eivät ole muulloinkaa soittaneet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään jos asuu yksin, niin voi helposti käydä niin, että jää sänkyyn mätänemään.
        Vaikka olisi sukulaisiakin, niin eivät juurikaan pidä yhteyttä.
        Eipä sukulaiset juurikaan soittele. Jouluna soittelin joulutervehdysen, eivät sukulaiset soittele.
        Silloin, kun soitan, niin toteavat joka kerta, että olisivat soittaneet, mutta enpä tuohon usko, kun eivät ole muulloinkaa soittaneet.

        Se voi tietysti olla yksinäisen kohtalo. Mistäpä noita tietää.

        Itse pelkään enemmän sitä, että liukastun suihkussa ja murran selkäni, enkä saa apua mistään. Joutuisin kitumaan tuskissani monta päivää ennen kuolemaani. Kauhuskenaarioni.


    • Anonyymi

      Ihan se ja sama, miten haudataan.

      Ennemmin kannan huolta käytännön asioista eli mistä kaikki minuntärkeät paperit ja tiedot löytyy. Niin ja kuolinsiivous pitää tehdä, kunhan tässä ehtii.... Tavoiteaikataulu kuitenkin ennen kuolemaa.

      • No hyvä, että sinulla on homma hallussa. :)


    • Olen aina odottanut kuolemaa tietyllä tapaa. On niin jännä ajatella mitä sen jälkeen on; Tai vastaavasti miltä "tuntuu" mahdollinen täydellinen olemattomuus. Näin muuten toivon polttohautausta ja tuhkat saa viskata sukuhautaan, jossa liityn esi-isieni joukkoon.

      • Noh.. kaikilla ei ole sukuhautaa. Ei joutuu miettimään mihin sijoitetaan, tai joku joutuu miettimään asiaa.


      • Anonyymi

        Unohduksen verhon läpi uudelleensyntymään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Unohduksen verhon läpi uudelleensyntymään.

        Niin .. jos tuohon jaksaa uskoa.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Noh.. kaikilla ei ole sukuhautaa. Ei joutuu miettimään mihin sijoitetaan, tai joku joutuu miettimään asiaa.

        Se on muuten nykyään aika julmaa kun ei ole ikuhautoja enää. Ja hautakivien siirtelyt yms.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Se on muuten nykyään aika julmaa kun ei ole ikuhautoja enää. Ja hautakivien siirtelyt yms.

        Olikos se 25 vuotta seäiteen hautapaikka ja lisämaksusta toiset 25.

        Rahastusta sanon ma.


    • No mä ajattelin olla aika vaatimaton omien hautajaisten suhteen. Mikä vaan on edullisinta ja vaivattomampaa.

      Mutsi mietti tuossa, kun iskä kuoli, että haluis, että kotipaikalleen levitettäis tuhkat, mutta siitä jää rasite maanomistajalle, kun se pitäisi ehkä merkata sitten jotenkin tms. Mä tuumin mutsille, että mehän käydään toimiuttamassa uurna sitten seurakunnalle ja hälle on paikka varattu isän viereen, joten voidaan itse tuhkat levitellä vaikka sinne kotipaikalle ja sitten uurna vaan lasketaan sinne hautuumaahan. Win win.
      Ja en mä tiedä lähdenkö edes tuollaiseen...sen aika näyttää, mutta hyvä se on mutsin niin luulla. Ei hän kuoleman jälkeen sitä enää tiedä mihin ne tuhkat viedään.

      Mä eniten mietin omaisuusjuttuja omalta kohdalta. Ne on ihan hanurista. Koitan sen verran vielä elää, että voisin jo nyt hoitaa omaisuuden muksuille ja sitten vaan jätän sen verta käteistä jälkeen, että saavat pidettyä pienet pippalot. :oD Perunkirjoittajalle laiha jobi olisi tarkoitus saada aikaiseksi... :oD

      • Samaa edullisuutta olen ajatellut.. jos kuolemani on siisti,niin haluaisin lahjoittaa ruumiini lääketieteelle. Ne ei ota esmes ruumiinavauksen käyneitä kroppia ollenkaan. Silloin tuhkaus tulee sieltä. Ei tarvii ostaa arkkua tuhkaukseen, vaan ne hommaavat senkin.

        Samapa tuo, poltetaanko minut yhdessä klöntissä vai viipaloituna.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Samaa edullisuutta olen ajatellut.. jos kuolemani on siisti,niin haluaisin lahjoittaa ruumiini lääketieteelle. Ne ei ota esmes ruumiinavauksen käyneitä kroppia ollenkaan. Silloin tuhkaus tulee sieltä. Ei tarvii ostaa arkkua tuhkaukseen, vaan ne hommaavat senkin.

        Samapa tuo, poltetaanko minut yhdessä klöntissä vai viipaloituna.

        No tuokin oiva ajatus. :o)


    • Anonyymi

      Olen ajatellut rakentaa automaattikuopan joka hautaa minut automaattisesti sitten kun asetun sen reunalle. Omille maille tietysti.

      • Taitaa olla laitonta.. luulisin.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Taitaa olla laitonta.. luulisin.

        Mitä luulet, minkä tuomion siitä saa ja kiinnostaako asian laillisuus minua siinä vaiheessa?

        Mulla on isot maat. Syvälle korpeen rakennan, niin kestää kauan ennen kuin kukaan edes tajuaa mitään tai löytää paikan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet, minkä tuomion siitä saa ja kiinnostaako asian laillisuus minua siinä vaiheessa?

        Mulla on isot maat. Syvälle korpeen rakennan, niin kestää kauan ennen kuin kukaan edes tajuaa mitään tai löytää paikan.

        Hyvä pointti. Kieltämättä aika mahdoton vastata asiasta tuomioistuimelle. :D


    • Suoraan sanoen....en ole vielä ajatellut kuolemani käytäntöä, jossain vaiheessa varmaan tulee ajateltua

      • Kyllähän noita kandee tuumailla. Onhan se kuolema sinullakin edessäpäin.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Kyllähän noita kandee tuumailla. Onhan se kuolema sinullakin edessäpäin.

        Nyt mietityttää aika paljonkin tuo naapurin ukon tilanne, ei tiedä onko vielä elossa, ambulanssilla lähti eikä takaisin ole tullut


      • pujotteIija kirjoitti:

        Nyt mietityttää aika paljonkin tuo naapurin ukon tilanne, ei tiedä onko vielä elossa, ambulanssilla lähti eikä takaisin ole tullut

        Tänäänkö?


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Tänäänkö?

        Onhan siitä jo ainakin pari viikkoa


      • pujotteIija kirjoitti:

        Onhan siitä jo ainakin pari viikkoa

        Ai siitä asti. Kyllähän sä kerroit siitä silloin treffeillä, mutta luulin että kotiutui jo.

        Kyllä voipi olla, että on menehtynyt. Hyvinkin mahdollista.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ai siitä asti. Kyllähän sä kerroit siitä silloin treffeillä, mutta luulin että kotiutui jo.

        Kyllä voipi olla, että on menehtynyt. Hyvinkin mahdollista.

        Täytynee kysellä lapsuuden kaveriltani, eli naapurin ukon pojalta, kun tulee täälläpäin käymään


      • pujotteIija kirjoitti:

        Täytynee kysellä lapsuuden kaveriltani, eli naapurin ukon pojalta, kun tulee täälläpäin käymään

        Niin. Tai sitten otat ja huomenna pirautat hänelle, niin ei tarvitse murehtia.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Niin. Tai sitten otat ja huomenna pirautat hänelle, niin ei tarvitse murehtia.

        Senkin voisi tehdä. Nyt täytynee lähteä nukkumaan, jäänyt vähän unuvelkaa

        Hyvää yötä kultaseni


      • pujotteIija kirjoitti:

        Senkin voisi tehdä. Nyt täytynee lähteä nukkumaan, jäänyt vähän unuvelkaa

        Hyvää yötä kultaseni

        Hyvää yötä rakkahain.


    • Anonyymi

      ;ominiROLF ei vaan miniGOLF Vokswagon palloilurata, voisi joskus huviksi pelata miniRolfia.

      Ei oikea ROLF-GOLF vaan mini.

    • Anonyymi

      Rolf "The Golf" Scheissenmeister.

    • Anonyymi

      --,mutta on kyllä murhanhimoinen kansa tuo Israel...

    • Mulle on jo pitkään ollut selvää, että tuhkaksi vaan ja tuhkat tuuleen. Tai no ei tuuleen, koska minun jälkeeni ei ole ketään niitä tuleen tuuskaamassa, niin viranomaiset voivat sitten kipata ne minne parhaaksi katsovat, lienee menee jonnekin maanparannusaineen sekaan ja se sopii mulle oikein hyvin.

      Enemmän olen miettinyt kuoleman käytännönasioita, ettei olisi kenellekään liian rasittavaa selvitellä asioitani ja omaisuuksiani, vaan kaikki olisi jotenkin kätevästi jossain, niin että mm. S24-tilin sulkeminen hoituisi helposti jne. Se vaan, että minnepä voit luotettavasti tallettaa kaikki tuollaiset tiedot, myös pankkitunnukset jne. jotta perässähiihtäjillä olisi helpompaa? En tiedä kuin hintavia ratkaisuja eivätkä nekään ole täysin aukottomia.

      • Tuhkia ei tietääkseni saa laittaa nk. tuuleen. Jos kuulut kirkkoon,niin sinut siunataan varmaankin hautalehtoon.

        Osta ruutuvihko.. sinne kaikki salasanat ja pinkoodit .. :D


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Tuhkia ei tietääkseni saa laittaa nk. tuuleen. Jos kuulut kirkkoon,niin sinut siunataan varmaankin hautalehtoon.

        Osta ruutuvihko.. sinne kaikki salasanat ja pinkoodit .. :D

        Eihän niitä saisi ei. Ja en kuulu kirkkoon, puhtaasti rationaalinen valinta, vaikka olisin aivan hyvin voinut jatkaa hyväntekeväisyyttäni ev.lut:ille. Eli maanparannusaineeksi päädyn jonnekin, se on varsin hyväksyttävä vaihtoehto.

        No siis kun se ruutuvihkohan mulla jo on, koska työskentelen ATK:ssa😂

        Tuli noi kuolemaan liittyvät hommat tuossa jo muutenkin mieleen, kun yksi tuttu siirtyi ajasta iäisyyteen taannoin. Oli syövän riuduttama, mutta se loppu tuli paljon lekurin olettamaa nopeammin ja aika paljon jäi nyt sitten asioita epämääräisinä vaimolle hoidettavaksi. Onneksi jokseenkin kaikki omaisuuteen liittyvät asiat oli järjestelty, mutta mm. Facebook- ja Insta -tilit ovat siellä edelleenkin roikkumassa jne. Aletaan sitten parin viikon päästä penkomaan asioita, jos löytyisi läppäriltä/puhelimesta/muistikirjasta salasanoja, niin leski saa suljettua palvelutilejä ja kestotilauksia hiukan helpommalla.


      • randombypasser kirjoitti:

        Eihän niitä saisi ei. Ja en kuulu kirkkoon, puhtaasti rationaalinen valinta, vaikka olisin aivan hyvin voinut jatkaa hyväntekeväisyyttäni ev.lut:ille. Eli maanparannusaineeksi päädyn jonnekin, se on varsin hyväksyttävä vaihtoehto.

        No siis kun se ruutuvihkohan mulla jo on, koska työskentelen ATK:ssa😂

        Tuli noi kuolemaan liittyvät hommat tuossa jo muutenkin mieleen, kun yksi tuttu siirtyi ajasta iäisyyteen taannoin. Oli syövän riuduttama, mutta se loppu tuli paljon lekurin olettamaa nopeammin ja aika paljon jäi nyt sitten asioita epämääräisinä vaimolle hoidettavaksi. Onneksi jokseenkin kaikki omaisuuteen liittyvät asiat oli järjestelty, mutta mm. Facebook- ja Insta -tilit ovat siellä edelleenkin roikkumassa jne. Aletaan sitten parin viikon päästä penkomaan asioita, jos löytyisi läppäriltä/puhelimesta/muistikirjasta salasanoja, niin leski saa suljettua palvelutilejä ja kestotilauksia hiukan helpommalla.

        Ainakin yks haitta jos ei kuulu kirkkoon, niin ei pääse hautausmaalle töihin. Jotenkin mä oon aina pitäny sitä porttia auki, että jos lopputili tulis, niin sais vielä kerran hoitaa hautuumaata.


      • randombypasser kirjoitti:

        Eihän niitä saisi ei. Ja en kuulu kirkkoon, puhtaasti rationaalinen valinta, vaikka olisin aivan hyvin voinut jatkaa hyväntekeväisyyttäni ev.lut:ille. Eli maanparannusaineeksi päädyn jonnekin, se on varsin hyväksyttävä vaihtoehto.

        No siis kun se ruutuvihkohan mulla jo on, koska työskentelen ATK:ssa😂

        Tuli noi kuolemaan liittyvät hommat tuossa jo muutenkin mieleen, kun yksi tuttu siirtyi ajasta iäisyyteen taannoin. Oli syövän riuduttama, mutta se loppu tuli paljon lekurin olettamaa nopeammin ja aika paljon jäi nyt sitten asioita epämääräisinä vaimolle hoidettavaksi. Onneksi jokseenkin kaikki omaisuuteen liittyvät asiat oli järjestelty, mutta mm. Facebook- ja Insta -tilit ovat siellä edelleenkin roikkumassa jne. Aletaan sitten parin viikon päästä penkomaan asioita, jos löytyisi läppäriltä/puhelimesta/muistikirjasta salasanoja, niin leski saa suljettua palvelutilejä ja kestotilauksia hiukan helpommalla.

        Niin.. pitänee kai minunkin hommata se ruutuvihko.. ei tuo minun jälkipolveni kuitenkaan handlaa kuolemani aiheuttamia käytännönasioita.

        Juu nykypäivänä on niin monta asiaa mikä pitäisi sulkea tai lopettaa.. tilejä ja tilauksia. Salasanaa sinne ja salasanaa tänne. Totta.

        Pitääpä muuten ottaa ihan konkreettisesti asia Kuolemani työn alle. Ruutuvihkon ja uurnan osto siis edessä. Ja olen puolitosissani.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Niin.. pitänee kai minunkin hommata se ruutuvihko.. ei tuo minun jälkipolveni kuitenkaan handlaa kuolemani aiheuttamia käytännönasioita.

        Juu nykypäivänä on niin monta asiaa mikä pitäisi sulkea tai lopettaa.. tilejä ja tilauksia. Salasanaa sinne ja salasanaa tänne. Totta.

        Pitääpä muuten ottaa ihan konkreettisesti asia Kuolemani työn alle. Ruutuvihkon ja uurnan osto siis edessä. Ja olen puolitosissani.

        Muuten ton uurnan saa tehdä itekin, ei tarvi ostaa.


      • JeroP kirjoitti:

        Muuten ton uurnan saa tehdä itekin, ei tarvi ostaa.

        Ai saa?

        Sitenhän mikä tahansa Orthex kelpaa kun siihen vaikka sormiväreillä maalaa jonkun kuvan.. tai jotain.


      • JeroP kirjoitti:

        Ainakin yks haitta jos ei kuulu kirkkoon, niin ei pääse hautausmaalle töihin. Jotenkin mä oon aina pitäny sitä porttia auki, että jos lopputili tulis, niin sais vielä kerran hoitaa hautuumaata.

        Mä kyllä vähän luulen, että nykyisin ulkotyöntekijöillä ei ole pakkoa kuulua kirkkoon enää. Mutta jos asia on toisin, niin sitten on.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ai saa?

        Sitenhän mikä tahansa Orthex kelpaa kun siihen vaikka sormiväreillä maalaa jonkun kuvan.. tai jotain.

        Pieni pahvilaatikko tai rasia siskoseni, katsos kun sen tarttis joskus maatuakin.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Niin.. pitänee kai minunkin hommata se ruutuvihko.. ei tuo minun jälkipolveni kuitenkaan handlaa kuolemani aiheuttamia käytännönasioita.

        Juu nykypäivänä on niin monta asiaa mikä pitäisi sulkea tai lopettaa.. tilejä ja tilauksia. Salasanaa sinne ja salasanaa tänne. Totta.

        Pitääpä muuten ottaa ihan konkreettisesti asia Kuolemani työn alle. Ruutuvihkon ja uurnan osto siis edessä. Ja olen puolitosissani.

        No kyllä ne muiden niskoille jäävät asiat kannattaa listata ja miettiä, mitä ja miten niiden osalta voisi ennakoida. Mä aina välillä jaksan keräillä listalle muistiin noita juttuja, mutta kun sitä asiaa on niin pirusti, niin loppuu mielenkiinto kesken. Ja kun meidän suvussa todennäköisesti mun jälkeeni ei muita ei enää tule, niin tavallaan se ja sama. Vaan pitäis kai taas jaksaaa jatkaa listausta.


      • randombypasser kirjoitti:

        Pieni pahvilaatikko tai rasia siskoseni, katsos kun sen tarttis joskus maatuakin.

        Ei meitin äiteetä missään rasiassa haudattu. Ihan keraamisessa uurnassa.

        Mekin luultiin aluksi, ettei esmes arkkua tarvii tuhkauksessa, mutta sekin pitää olla. Ja uurna, mihin ne tuhkat laitetaan. Kallista lystiä loppupeleissä. Siihen hautapaikka ja kivi.


      • randombypasser kirjoitti:

        No kyllä ne muiden niskoille jäävät asiat kannattaa listata ja miettiä, mitä ja miten niiden osalta voisi ennakoida. Mä aina välillä jaksan keräillä listalle muistiin noita juttuja, mutta kun sitä asiaa on niin pirusti, niin loppuu mielenkiinto kesken. Ja kun meidän suvussa todennäköisesti mun jälkeeni ei muita ei enää tule, niin tavallaan se ja sama. Vaan pitäis kai taas jaksaaa jatkaa listausta.

        Sähän olet harvinaisen hyvin valmistautunut. Ei paha, ei ollenkaan.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Sähän olet harvinaisen hyvin valmistautunut. Ei paha, ei ollenkaan.

        No en ole, mutta idea siitä valmistautumisesta on. Se vaan, että jos kirjaa kaikki tunnuksensa yms. listalle tallettaa sen jonkun toisen hoteisiin, niin mikä takaa sen, ettei se joku käytä sitä tietoa väärin? Niin valmistaudu siinä sitten.


      • randombypasser kirjoitti:

        No en ole, mutta idea siitä valmistautumisesta on. Se vaan, että jos kirjaa kaikki tunnuksensa yms. listalle tallettaa sen jonkun toisen hoteisiin, niin mikä takaa sen, ettei se joku käytä sitä tietoa väärin? Niin valmistaudu siinä sitten.

        Näinpä. Pitää kertoa vain tieto siitä, mistä tieto löytyy kuoleman jälkeen.. tyyliin ruutuvihko tyynyn alla.. heh.

        Mulla tuo jälkipolvi sen verran vajaavaltaista, et paree vaan hoitaa homma etukäteen.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Näinpä. Pitää kertoa vain tieto siitä, mistä tieto löytyy kuoleman jälkeen.. tyyliin ruutuvihko tyynyn alla.. heh.

        Mulla tuo jälkipolvi sen verran vajaavaltaista, et paree vaan hoitaa homma etukäteen.

        Mä tykkäisin, jos valtiovalta kehittelis tähän hommaan jonkun himmelin. Sellaisen, että kuoleman jälkeisen tahtonsa voisi tallettaa jonnekin ja se tulisi lääkärinlausunnon myötävaikutuksella vahvistaa maistraatissa, verottajalla sekä henkilön käyttämässä pankissa, joilla olisi siis kolmikannan vahvistamasta tahdosta kopio, muuten se ei olisi validi. Tämän myötä mikään yksittäisen tahon poikkeava versio tai yllättäen pöytälaatikosta löydetty "aito" tahto olisi vain sytykepaperia ja viimeisin kolmikannan yhteisesti vahvistama tahto olisi ainoa pätevä.

        Jollain tuon tapaisella ratkaisulla alkaisi olemaan aina vaan enemmän ja enemmän tarvetta, kun näitä yksin eläviä, vailla perillisiä tai lähisukua ajasta iäisyyteen siirtyviä tulee koko ajan lisää.


    • No onhan sitä pää savuten mietitty. Että mihin noi kaikki kuvat sitten tallentas mitä on ottanu. Ja ne on arvokuvia, kukaan niitä ei voi enää ottaa ne on purettu ja palanu ne kohteet. Ootte varmaan nähny, niitä on täälläkin linkkinä ollu. Noihan menee aikaa myöten kaikki youtubet ja instagramit kiinni. Kirjaa nyt oon yrittäny kirjata, mutta ehdinkö sitäkään saada valmiiksi. Opettajahommaan kun pääsis, ehtis vielä kertoo tietämäänsä eteenpäin. Oma faija ripoteltiin tunturiin, ei se ollut kun ilmotus asia. Mulle taas on yhden tekevää mitä omalle ruumiille tapahtuu, on vaan välttämätön paha että saa elämänsä elettyä. Mä oon ollu hautuumaalla töissä, niin mulle ei kuolema oo mikään ihmeellinen asia.

      • Äitini olisi halunnut että hänet olisi ripoteltu lapsuusmaisemiin, synnyinmaillensa. Maanomistaja ei antanut siihen lupaa. Niinpä kirkkomaahan tuhkat haudattiin.

        Sä voisit yrittää valokuvanäyttelyä kun sulla on noita historiallisia kuvia.


    • Anonyymi

      toivotaan, että kun lääketiede, kehittyy, niin olisit, uskomattoman ja uskomattoman,

      pitkä, ikäinen ja, saisit, vielä ennalta, ehkäisevät rokotteet syöpää vastaan,


      koska, olet, minulle vain niin uskomattoman tärkeä ihminen,

      että, en halua, että sinulle tulee vain näitä vanhuuden kirouksia, mitä ihmisille,

      yleensäkin, iän myötä tulee,


      N

      =)

      • Vanhuuden kirot tulee lähes kaikille ihmisille. Meitä ei ole suuniteltu pitkäikäisiksi.

        Itse en halua kovin pitkää elämää, sillä se on tavallaan turhaa. Toiveissani olisi, että ei tarvitsisi edes 70 nähdä. Mutta katsotaan.. mieli voi muuttua.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Vanhuuden kirot tulee lähes kaikille ihmisille. Meitä ei ole suuniteltu pitkäikäisiksi.

        Itse en halua kovin pitkää elämää, sillä se on tavallaan turhaa. Toiveissani olisi, että ei tarvitsisi edes 70 nähdä. Mutta katsotaan.. mieli voi muuttua.

        Paras kuolema olisi, että saisi kuolla omaan sänkyyn, ei missään hoitolaitosessa riutua letkujen jatkeena.
        Isän työkaverin vaimo yli 80 vuotias kuoli kotona omaan sänkyyn.
        Kuului vain huokaus ja henki lähti.
        Ruumiinavauksessa selvisi, että oli pitkälle edennyt syöpä.
        Ei ollut vaivoistaan valittanut, eikä lääkäreille puhunut.
        Yleensähän syövät aiheuttaa suuria kipuja, edetessään, sellaisia kestämättömiä.
        On tietenkin syöpiä, jotka eteenee oireettomana, taisi olla haimasyöpä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras kuolema olisi, että saisi kuolla omaan sänkyyn, ei missään hoitolaitosessa riutua letkujen jatkeena.
        Isän työkaverin vaimo yli 80 vuotias kuoli kotona omaan sänkyyn.
        Kuului vain huokaus ja henki lähti.
        Ruumiinavauksessa selvisi, että oli pitkälle edennyt syöpä.
        Ei ollut vaivoistaan valittanut, eikä lääkäreille puhunut.
        Yleensähän syövät aiheuttaa suuria kipuja, edetessään, sellaisia kestämättömiä.
        On tietenkin syöpiä, jotka eteenee oireettomana, taisi olla haimasyöpä.

        Läheinen kuoli haimasyöpään ja kivut olivat todella kovia hänelle. Nukkuminen onnistui morfiinin avulla viimeiset päivät. Elimistö petti lopulta näiden myrkkyjen avulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paras kuolema olisi, että saisi kuolla omaan sänkyyn, ei missään hoitolaitosessa riutua letkujen jatkeena.
        Isän työkaverin vaimo yli 80 vuotias kuoli kotona omaan sänkyyn.
        Kuului vain huokaus ja henki lähti.
        Ruumiinavauksessa selvisi, että oli pitkälle edennyt syöpä.
        Ei ollut vaivoistaan valittanut, eikä lääkäreille puhunut.
        Yleensähän syövät aiheuttaa suuria kipuja, edetessään, sellaisia kestämättömiä.
        On tietenkin syöpiä, jotka eteenee oireettomana, taisi olla haimasyöpä.

        Juu.. samaa mieltä. Riutuminen letkuissa on niin laast siisong.. :)
        Paras on nopea lähtö. Ensin tässä ja sit poissa.

        Toki joku haluaa hyvästellä läheisensä, mut ei ole mun heiniä semmoinen.


    • Anonyymi

      ennalta, ehkäisevät rokotteet, kun, lääketiede, toivottavasti tarpeeksi kehittyy,

      N

      ja, toivottavasti, jo todella pian,

    • Anonyymi

      Olen ja totesin, ettei tuolla oikeastaan ole merkitystä mutta...tulee vielä mietittyä tarkemmin. Ei puolisoa, ei lapsia. En kuulu kirkkoon, enkä siihen tonttiin haluaisikaan jälkeenpäinkään. En tunne juurtuneeni mihinkään. Omaisuuteni? Siinä asunnossa missä asun ja pankkitili. Muistaakseni käytännön mukaan henkilön pankkitili suljetaan kuolemansa jälkeen vrk:sta tulleen ilmoituksen perusteella. - cu-

      • No meillä pesänhoitaja joutui hoitamaan pankkitilien sulkemiset ja muut. Ei ne kai itsestään sulkeudu.


    • Anonyymi

      Ihan paras olisi kun kaivattaisi jonnekin korpeen syvän kuopan jonka sähkönallittaisi ja miinoittaisi niin että kuopan reunat sortuvat päälle räjähdyksessä. Sitten vain akku sylissä pohjalle makaamaan ja naksauttaa johdot plussaan ja miinukseen.

      -harmiseikirj-

      • Ajattelit siis kadota jälkiä jättämättä. :)


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ajattelit siis kadota jälkiä jättämättä. :)

        Voihan sitä vinkkiä jättää että lähtö on lopullinen eikä kannata etsiä kenenkään.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä vinkkiä jättää että lähtö on lopullinen eikä kannata etsiä kenenkään.

        -harmiseikirj-

        Minä jo ajattelin että haluat sensaatiomaisen lööpityksen mystisestä katoamisestasi. :D


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minä jo ajattelin että haluat sensaatiomaisen lööpityksen mystisestä katoamisestasi. :D

        Hiljaisessa hengessä poistuu takavasemmalle ja monttuun. Jättää kirjeen että homma on suunniteltu ja paketissa, turha tuhlata yhteiskunnan varoja etsintöihin. Niin joo, voisihan sitä sen verran hassutella että ottaisi mukaan jotain antiikkista tavaraa, viikinkimiekkaa tai jotain jos sitten joskus tulevat sukupolvet löytää, siinähän ihmettelisivät että oliko viikingeillä jo auton akkuja.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hiljaisessa hengessä poistuu takavasemmalle ja monttuun. Jättää kirjeen että homma on suunniteltu ja paketissa, turha tuhlata yhteiskunnan varoja etsintöihin. Niin joo, voisihan sitä sen verran hassutella että ottaisi mukaan jotain antiikkista tavaraa, viikinkimiekkaa tai jotain jos sitten joskus tulevat sukupolvet löytää, siinähän ihmettelisivät että oliko viikingeillä jo auton akkuja.

        -harmiseikirj-

        Hauska. Sellainen muovinen kopiomiekka.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hauska. Sellainen muovinen kopiomiekka.

        Kyllä se pitäisi ihan rautainen olla. Sitten jos jostain löytäisi ihan kunnon haarniskankin olisihan se hienoa. Grey-knight voisi naputella rintapanssariin latinaksi niin saisivat ihmetellä mikä linnaherra se tuo onkaan.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pitäisi ihan rautainen olla. Sitten jos jostain löytäisi ihan kunnon haarniskankin olisihan se hienoa. Grey-knight voisi naputella rintapanssariin latinaksi niin saisivat ihmetellä mikä linnaherra se tuo onkaan.

        -harmiseikirj-

        Onpas nyt ikävää, jos pitää ihan elävä lähteä. 💁🏻‍♀️


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Onpas nyt ikävää, jos pitää ihan elävä lähteä. 💁🏻‍♀️

        Näkisin toisin. Jos todettaisiin vaikka joku rappeuttava sairaus eikö se olisi silloin parempi lähteä kertapamauksella kuin hitaasti kitua?

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näkisin toisin. Jos todettaisiin vaikka joku rappeuttava sairaus eikö se olisi silloin parempi lähteä kertapamauksella kuin hitaasti kitua?

        -harmiseikirj-

        Silloin on se toiseen maahan matkustus ja eutasia


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näkisin toisin. Jos todettaisiin vaikka joku rappeuttava sairaus eikö se olisi silloin parempi lähteä kertapamauksella kuin hitaasti kitua?

        -harmiseikirj-

        Jos oikeasti haluaa menehtyä ohjaan säästää rahaa tuohon mutta se päätös on silloin tehty vakaasti päättäen ja kaikki keinot käytetty kuin se että viedä kevyesti itseltä hengen. En halua että eutasia mahdollisuus tulee Suomeen. En halua liian helppoja päätöksiä ja kuitenkin tarvitsee kuitenkin hoitaa ettei vaan johdu siitä että on kevyin perustein tehnyt itsenäisen päätöksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näkisin toisin. Jos todettaisiin vaikka joku rappeuttava sairaus eikö se olisi silloin parempi lähteä kertapamauksella kuin hitaasti kitua?

        -harmiseikirj-

        Minusta elämä on arvokasta ja siitä voi nauttia täysin siemauksin mutta ensin vaikka nähdä ne ihmeellisyydet ja matkustaa. Itse olen taas sellainen haluan elää ikuisuuden, nähdä maailman muutokset haluan matkustaa avaruudessa vaikka puoliksi koneena pysyäksi hengissä tutkia muita planeettoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näkisin toisin. Jos todettaisiin vaikka joku rappeuttava sairaus eikö se olisi silloin parempi lähteä kertapamauksella kuin hitaasti kitua?

        -harmiseikirj-

        Minusta elämä on arvokasta ja siitä voi nauttia täysin siemauksin mutta ensin vaikka nähdä ne ihmeellisyydet ja matkustaa. Itse olen taas sellainen haluan elää ikuisuuden, nähdä maailman muutokset haluan matkustaa avaruudessa vaikka puoliksi koneena pysyäksi hengissä tutkia muita planeettoja. ..


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Jos oikeasti haluaa menehtyä ohjaan säästää rahaa tuohon mutta se päätös on silloin tehty vakaasti päättäen ja kaikki keinot käytetty kuin se että viedä kevyesti itseltä hengen. En halua että eutasia mahdollisuus tulee Suomeen. En halua liian helppoja päätöksiä ja kuitenkin tarvitsee kuitenkin hoitaa ettei vaan johdu siitä että on kevyin perustein tehnyt itsenäisen päätöksen.

        No kyllä minä haluaisin että Suomeenkin tuo saataisiin, menee turhan vaikeaksi ja varmaan paperisodaksi jos pitää ulkomailta apu hakea. Oikeastaanhan se pitäisi ihmisillä olla oikeus itse päättää koska poistuu ja se tulisi saada tehdä helposti ja kivuttomasti valvotuissa oloissa. Tottakai sitä pitäisi valvoa ja varmistaa että on ihmisen oikea tahto mutta vähentäisi turhaa kitumista ja tuskaa kun olisi se valinnan mahdollisuus mihin ei ketään pitäisi pakottaa mutta pitäisi olla mahdollisuus olemassa.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä minä haluaisin että Suomeenkin tuo saataisiin, menee turhan vaikeaksi ja varmaan paperisodaksi jos pitää ulkomailta apu hakea. Oikeastaanhan se pitäisi ihmisillä olla oikeus itse päättää koska poistuu ja se tulisi saada tehdä helposti ja kivuttomasti valvotuissa oloissa. Tottakai sitä pitäisi valvoa ja varmistaa että on ihmisen oikea tahto mutta vähentäisi turhaa kitumista ja tuskaa kun olisi se valinnan mahdollisuus mihin ei ketään pitäisi pakottaa mutta pitäisi olla mahdollisuus olemassa.

        -harmiseikirj-

        En ymmärrä tuota . Rahaa varmasti matkaan varten saa kerättyä ja tottakai suomesta voi tukea viimeiselle matkalle, jos on oikeasti näin ajateltu tukea heitä. Minusta on kyllä väärin ja nurinkurista murhaajat saa juosta vapaana ja hyvät ihmiset tapetaan tukemalla armokuolemaan . Kannattaa miettiä myös niitä ihmisiä (lääkäreitä) jotka joutuu myöntää tämän eutasian , en usko että lääkäriliitto vastustaa huvikseen. Entä jos aletaan säästösyistä tekemään eutasioita? Väärin toimisia tulee enemmän olemaan. Esim täälläkin on henkilöitä joiden katsotaan kun ei ole rahallista vastiketta ja sairaana kotona. Väärinkäyttö on enemmän mitä pelkään. Tehdään myös hoitotahtoja, ettei ole kykeneväinen enää päättämään itsestä kun on niin vanha, jos sairastuu esim koronaan vakavasti ja jätetään hoitamatta.

        https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/eutanasia-jakaa-yha-laakarit/

        ”Eutanasia

        Lääkäriliitto vastustaa eutanasian laillistamista.

        Lääkäriavusteinen itsemurha

        Lääkäriliitto vastustaa sitä, että lääkärit ammattikuntana velvoitettaisiin tekemään toimenpiteitä, joiden ensisijaisena tarkoituksena on jouduttaa potilaan kuolemaa”


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pitäisi ihan rautainen olla. Sitten jos jostain löytäisi ihan kunnon haarniskankin olisihan se hienoa. Grey-knight voisi naputella rintapanssariin latinaksi niin saisivat ihmetellä mikä linnaherra se tuo onkaan.

        -harmiseikirj-

        Sinähän olet jo nyt virallinen Sinkut -palstan ritarikunnan ainoa ritari. On prinssiä ja prinsessaa, mutta sinä olet ainoa ritari.

        Ja nyt ylennät jo itseäsi linnanherraksi.. :)


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        En ymmärrä tuota . Rahaa varmasti matkaan varten saa kerättyä ja tottakai suomesta voi tukea viimeiselle matkalle, jos on oikeasti näin ajateltu tukea heitä. Minusta on kyllä väärin ja nurinkurista murhaajat saa juosta vapaana ja hyvät ihmiset tapetaan tukemalla armokuolemaan . Kannattaa miettiä myös niitä ihmisiä (lääkäreitä) jotka joutuu myöntää tämän eutasian , en usko että lääkäriliitto vastustaa huvikseen. Entä jos aletaan säästösyistä tekemään eutasioita? Väärin toimisia tulee enemmän olemaan. Esim täälläkin on henkilöitä joiden katsotaan kun ei ole rahallista vastiketta ja sairaana kotona. Väärinkäyttö on enemmän mitä pelkään. Tehdään myös hoitotahtoja, ettei ole kykeneväinen enää päättämään itsestä kun on niin vanha, jos sairastuu esim koronaan vakavasti ja jätetään hoitamatta.

        https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/eutanasia-jakaa-yha-laakarit/

        ”Eutanasia

        Lääkäriliitto vastustaa eutanasian laillistamista.

        Lääkäriavusteinen itsemurha

        Lääkäriliitto vastustaa sitä, että lääkärit ammattikuntana velvoitettaisiin tekemään toimenpiteitä, joiden ensisijaisena tarkoituksena on jouduttaa potilaan kuolemaa”

        Ei monikaan joka sen päätöksen tekee ole matkustuskunnossa, mutta jos pääsee sairaalaan valvottuihin oloihin ja itse siellä saa napin käteen jolla voi käynnistää morfiinilla nukutusprosessin se onnistuu hallitusti eikä tarvitse lääkärin siihen sekaantua.

        -harmiseikirj.-


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Sinähän olet jo nyt virallinen Sinkut -palstan ritarikunnan ainoa ritari. On prinssiä ja prinsessaa, mutta sinä olet ainoa ritari.

        Ja nyt ylennät jo itseäsi linnanherraksi.. :)

        En minä ylennä, ne löytäjät saa sitten vaan ihmetellä.

        -harmiseikirj.-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei monikaan joka sen päätöksen tekee ole matkustuskunnossa, mutta jos pääsee sairaalaan valvottuihin oloihin ja itse siellä saa napin käteen jolla voi käynnistää morfiinilla nukutusprosessin se onnistuu hallitusti eikä tarvitse lääkärin siihen sekaantua.

        -harmiseikirj.-

        Kyllä tiedän henkilön joka morfiinilla hoidettiin syöpäsairasta viimeisiä hetkiä . En nyt tiedä oliko halukas edes kuoleen olisi pitänyt kysyä. Koen epäreiluutena että maksetaan vieläkin ihmisen saadakseen kuolemaan painostamasta yhteiskuntaa kun sairauden hoito on kallista eikä edes haluta niitä kehittää kuin syövän parannus hoitoja koska ne on ulkomailla ja kehitysvaiheessa.
        https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/1fae952d-1026-42c5-83ea-b9c2772e9647

        Minua harmittaa rahaa syytetään kuolemiin mutta ei parannus keinoihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei monikaan joka sen päätöksen tekee ole matkustuskunnossa, mutta jos pääsee sairaalaan valvottuihin oloihin ja itse siellä saa napin käteen jolla voi käynnistää morfiinilla nukutusprosessin se onnistuu hallitusti eikä tarvitse lääkärin siihen sekaantua.

        -harmiseikirj.-

        Monia sairauksiin on löytynyt hoitokeinoja kuin myös muistisairauksiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä ylennä, ne löytäjät saa sitten vaan ihmetellä.

        -harmiseikirj.-

        Vai niin. Viimeinen jekku vielä mullan alta.

        Minut saisi heittää tuhkaksi ja ne tuhkat vaikka kompostiin.. olisi jotakin hyötyä minustakin kuolemani jälkeen. Tai voisihan ne mun tuhkat levittää minun istutuslaatikkoon valkosipuleita lannoittamaan.. 🤔


    • Olen tehnyt toiveeni, ettei hautaustilaisuuteen kutsuttaisi turhaa väkeä, mutta saa tehdä toisinkin. Olen toivonut välitettäväksi papille tiedon, ettei puhuisi minusta, vaan ylösnousemuksesta. Toiveeni ovat kirjekuoressa tärkeitten paperien päällimmäisenä. Perusideani on, etten asettaisi vaatimuksia.

      Toiveeni vaatimattomasta menettelystä esitän vain siksi, että omaiset voivat tarvittaessa vedota siihen, että se on vainajan tahto.

      Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi. 🌹👀

      • Niin .. on hyvä kirjata toiveet ylös. Niin saa parhaiten tahtonsa tiedettäväksi.


    • Anonyymi

      No ... ne peijaiset ovat heille, jotka jäävät jälkeeni, eivät minulle itselleni. En siis kirjoita mitään ohjelistoja siitä miten minut pitäisi kuolemani jälkeen käsitellä. Jos he haluavat haudan ja kiven, niin he saavat sellaisen hankkia. Jos he haluavat pitää peijaiset, niin he saavat sellaiset pitää.

      • Totta tuokin. Itse ei kuolemansa jälkeen voi siihen vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Totta tuokin. Itse ei kuolemansa jälkeen voi siihen vaikuttaa.

        Ei pysty ei. Mulle on aidosti täysin yhdentekevää. En minä siitä enää traumatisoidu, vaikka menisi jotenkin "väärin". Sen ymmärrän (itsekin läheisiä haudanneena), että joistain asiaoista on hyvä puhua, sillä läheiset yleensä tahtovat tehdä vainajan tahdon mukaan ja jos ei ole mitään tietoa, niin se voi tuntua vaikealta. Toisaalta itse tiedän, että minun jo edesmenneeni eivät olisi tuominneet valintoja, joista meille suremaan jääneille tuli hyvä olo.


    • Anonyymi

      Mitä tuota murehtiin valtio maksaa vähintäänkin sen kuussataa ja tuhkauksen si ei ainakaan tartti murehtia yhtään mittään se mitä kesken jää jää jälkipolvien murheeksi koittakaapa si selvitä vähemmäl osaamisel nääs kun kaikki vanhemmat ei ole opettanu kaikkea sitä mitä itse osaa ja toisaalta oisko siitä mitään hyötyä olla ikäväkseni havainneena enimmistö maailmalla ei osaa kun sen hyväksikäytön jalontaidon et mistä mallinne otatte

      • Pitää olla täysin varaton, että valtio laittaa latiakaan.


    • Anonyymi

      niin käytäntö ja teoria eri asioitaq kokonaan, moni asia on käytännössä mahdollista mutta teoriassa ei ole.


      ... joku todellakin huvittava juttu netflixin black mirror-sarjassa tuo Myley Curys laulava robotti Ashley Too Ashley numero 2 ;D

      Tuo nuori näyttelijä myley jotenkin tunnistin jostain...

    • Anonyymi

      Eipä kuolema ja sen jälkeinen ole minun ongelmani. Minulle olennaiset asiat on tällä puolella viimeistä rajaa.

      Koska kaikki mitä mieleeni tulee suhteessa kuolemaani sisältää jonkin mauttoman vitsin niin ehkä parempi että jälkipyykin hoitaa joku muu.

      • No, jopa jotakin. Tuossakin on jonkinlaista järkeä.
        Ideologia, missä ei kiinnosta, kun ei ole itse paikalla.

        Hmm.. pitänee pohtia asiaa..


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No, jopa jotakin. Tuossakin on jonkinlaista järkeä.
        Ideologia, missä ei kiinnosta, kun ei ole itse paikalla.

        Hmm.. pitänee pohtia asiaa..

        Niin, jos henki sattuu yhtäkkisesti luiskahtamaan, niin eipä silloinkaan keksi murehtimaan mitään tuhkauksia jne. 😁

        Siksi itsekin vaan korkeintaa esitän toiveita, mutta kyllä se lopulta on henkiin jääneiden ihmisten murhe sitten, eikä sille itse silloin voi tehdä tietääkseni mitään. 😉


    • Anonyymi

      Äitini kuoli 5kk sitten ja kyllä se oli shokki ..

      • Kuolema yllättää, jos se tulee odottamatta.

        Otan osaa.

        Oma äitini oli vakavasti sairas ja kuolema oli odotettu. Jopa helpotus.
        Kaksi päivää ennen kuolemaansa äitini avautui, että hänen elämänsä oli perseestä kaikkien sairauksiensa kanssa.

        Arvelen hänen avittaneen kuolemaansa.


    • Anonyymi

      Buenos muertos.

      hmm... niin on hyvä sinänsä jos on maksutelkkareita kun nytkin tulee james bondit uusintana noin 123 kertaa kaikki...

    • Anonyymi

      Mukavaa että jaksat käydä näitä käytännönasioita ym naisena esiintyen läpi

      • Anonyymi

        Ja kilukalle visioi toisten selaimessa


    • Olen miettinyt jo 15vuotiaana, miten kuolemani jälkeen. Asiahan ei ole lähimain joten ei ole merkittävä.

    • Anonyymi

      Pehmolelu yökaveriksi Pssa Nalle tai PÅikku-Pupu...

      niin joo on nin intensiivvvvvvvvvvvistä c-koodaaminen ei kuin Microsoft BASWIC 1.0 heh

      • Cs2 olen pelannut paljon😁


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Cs2 olen pelannut paljon😁

        Silläkö mies selität nämä sivupersoonat?


    • Olen toki. Kuolema on käynyt lähelläkin useammin kuin kerran. Elämän luonteva osa sammua pois.

      Pellavapussiinkin saa tuhkat laittaa, varma tieto. Ja maanomistan lupa voi olla, vaikka omakotitalon pihassa, jos lupa on saatu. Voisin näin ollen itse päätyä vaikka omaan kukkapenkkiini. 😃

      Tuhkia ei tosiaan saa ennen kun on kirjattu tieto loppusijoituspaikasta eli pitää tietää mihin tuhkat aiotaan loppusijoittaa.

      Itse haluan hakvimman arkun, sehän pilteraan mukanani. Piruako siitä maksaa maltaita muutenkaan. Ja 4,5 litran pellavapussiin pitäisi kyllä tuhkat mahtua.

      Eikä mitään tilaisuuksia mulkakaan. Omat elossa olevat rakkaimmat läsnä, ei muuta pautsi se joku vitun kyylä joka vahtii tuhkan vinttomisen pohjoistuuleen. 😂

      Muut pysyköön pois, joita en eläessäkään kiinnostanut. Kuolemasta ei tarvi tehdä näytelmää, eikä spektaakkelia. Elämä on sitä jo ihan tarpeeksi. Edes kuolema voisi olla ehtaa rauhaa vailla ihmismielen pöllöyksiä.

      • Ja tosiaan mitään muistotilaisuuksia ei tarvita, en halua paskanjauhamista nyt eläessänikään, en kuoltuanikaan. Se Jasu oli ja kaikkea muka kaunista jargonia. Omaiseni tuntee mut ja heidän sanansa merkitsee. Muuta evvk.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Ja tosiaan mitään muistotilaisuuksia ei tarvita, en halua paskanjauhamista nyt eläessänikään, en kuoltuanikaan. Se Jasu oli ja kaikkea muka kaunista jargonia. Omaiseni tuntee mut ja heidän sanansa merkitsee. Muuta evvk.

        "Tuhkan kuljettamiseen voi käyttää omaa uurnaa tai seurakunnalta lainattavaa siirtouurnaa. Uurnan voi hankkia hautaustoimistosta tai tehdä itse. Tiedot uurnan koosta saa hautausmaan toimistosta."

        Ja koska hukkasin linkin tähän tekstiin, en sitä nyt ala etsimään.


      • EivorCreed kirjoitti:

        "Tuhkan kuljettamiseen voi käyttää omaa uurnaa tai seurakunnalta lainattavaa siirtouurnaa. Uurnan voi hankkia hautaustoimistosta tai tehdä itse. Tiedot uurnan koosta saa hautausmaan toimistosta."

        Ja koska hukkasin linkin tähän tekstiin, en sitä nyt ala etsimään.

        Ai moi.. vasta hokasin kuka sää oot..

        Mut juu, kymmenen hyvää ja viisitoista kaunista.. vaikka olisi ollut kuinka paska eläissään. Ja se julmettu jeesustelu siihen päälle. Juu .. ei kiitti.

        Varmaankin noi Randen mainitsemat käytännön asiat ovat tärkeämpiä hoitaa kuin joku vitjakkeen siunaustilaisuun.

        En ole eläissäni tehnyt mitään papin aamenella, enkä usko siihen kuolemassanikaan.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ai moi.. vasta hokasin kuka sää oot..

        Mut juu, kymmenen hyvää ja viisitoista kaunista.. vaikka olisi ollut kuinka paska eläissään. Ja se julmettu jeesustelu siihen päälle. Juu .. ei kiitti.

        Varmaankin noi Randen mainitsemat käytännön asiat ovat tärkeämpiä hoitaa kuin joku vitjakkeen siunaustilaisuun.

        En ole eläissäni tehnyt mitään papin aamenella, enkä usko siihen kuolemassanikaan.

        Joo, mä olen kertonut vanhemmillenikin toiveeni, jos satun kuolemaan ennen heitä. Äitini näkee vähän koruttomana minun kuolemaan liittyvät aatokseni. Mutta minulle asia on juuri noin yksinkertainen kaikkineen.

        En kanssa halua mihinkään tekopyhään pihaan, jonka höpinöihin en ole ikinä uskonut. Se olisi minua kohtaan epäkunnioittavaa sijoittaa kirkonmaalle, kun pidän koko touhua huuhaana.

        Mielummin tosiaan tohon omaan pihaan pionin juurelle, ilman monttuja, tuhkat siihen vaan ja hämmentää mullan kanssa sekaisin vaikka. En ole sen kummempi otus kun muutkaan kuolevat ja katoavat, en kaipaa mitään showta. Simppelisti ohi on ja muitten elo jatkukoon.

        Kehoni toki olen testamentannut elintenluovutukseen, jos vaikka joku osa minua pidentäisi jonkun muun elämää, jonka jälkeen loput krematorioon ja pufff.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Joo, mä olen kertonut vanhemmillenikin toiveeni, jos satun kuolemaan ennen heitä. Äitini näkee vähän koruttomana minun kuolemaan liittyvät aatokseni. Mutta minulle asia on juuri noin yksinkertainen kaikkineen.

        En kanssa halua mihinkään tekopyhään pihaan, jonka höpinöihin en ole ikinä uskonut. Se olisi minua kohtaan epäkunnioittavaa sijoittaa kirkonmaalle, kun pidän koko touhua huuhaana.

        Mielummin tosiaan tohon omaan pihaan pionin juurelle, ilman monttuja, tuhkat siihen vaan ja hämmentää mullan kanssa sekaisin vaikka. En ole sen kummempi otus kun muutkaan kuolevat ja katoavat, en kaipaa mitään showta. Simppelisti ohi on ja muitten elo jatkukoon.

        Kehoni toki olen testamentannut elintenluovutukseen, jos vaikka joku osa minua pidentäisi jonkun muun elämää, jonka jälkeen loput krematorioon ja pufff.

        Minäkin mieluusti antaisin elimiäni jollekin tarvitsevalle, mutta enhän mä saa edes verta luovuttaa.

        Mutta lääketieteelle voin silti antaa panokseni. Opetusmateriaaliksi. Pitäähän lääkäriopiskelijoiden opetella leikkelemään ruumista ja oppia anatomiaa muutenkin kuin virtuaalisesti.
        Tai tutkimuskäyttöön..

        Siihenkin on tiukka sihti ja ruumiin tulee olla koskematon, että se kelpaa opetuskäyttöön.

        Katsotaan tuleeko onnistumaan.


    • Anonyymi

      Itse olen sitä mieltä mitä nopeammin Kuolema tulee vaikka itse aiheutettuna niin se on hyvä itsellä ikää 50 vuotta ja mielestäni se riittää vallan mainiosti että se päättyisi, ruumiin polttopaikaksi pitäisi riittää ihan nuo jätteiden polttolaitokset ja se tuhka sinne samaan monttuun.
      Ihmisen tuhka mahtuu noin 4 litran tilaan.

      • Yym, itelläni on se ja sama miten pitkän tai lyhyen elämän elän. Nyt kun olen äiti ja koen, että mulla on syy elää lasteni rinnalla kulkien, niin toivon kuitenkin edes sen verran vuosia vielä, että he itsenäistyvät ja pärjäävät ilman minua 100%.

        Vaikka kun on syy elää, kuten rakkaat on se paras syy minulle, niin ei kiirettä poiskaan. Ilman heitä voisin hypätä rotkoon vaikka tänään. Ei täällä olis mitään järkeä järjettömyyden keskellä elääkkään. Ellei erämökissä kaukana hulluuksista.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Yym, itelläni on se ja sama miten pitkän tai lyhyen elämän elän. Nyt kun olen äiti ja koen, että mulla on syy elää lasteni rinnalla kulkien, niin toivon kuitenkin edes sen verran vuosia vielä, että he itsenäistyvät ja pärjäävät ilman minua 100%.

        Vaikka kun on syy elää, kuten rakkaat on se paras syy minulle, niin ei kiirettä poiskaan. Ilman heitä voisin hypätä rotkoon vaikka tänään. Ei täällä olis mitään järkeä järjettömyyden keskellä elääkkään. Ellei erämökissä kaukana hulluuksista.

        Muut ihmiset ei kiinnosta niin paljon, että heitä varten täällä viivyttelisin. Eläimet sen sijaan on myös hyvä syy elää ja seurata niiden elämää. Auttaa minkä pystyy eläimien hyvinvointia. ❤️

        Mun juurisyy elää on se ilo minkä saan rakkaideni, ihmiseläin tai eläineläin rinnalla tukien ja auttaen kulkeminen. Jos voin jotenkin helpottaa heidän elämää, koen olevani elinvoimainen.


    • Anonyymi

      öuä 'ss' åöytään on joku Rosd Edwardsin alkuperäinen käyntikortti hehh

    • Anonyymi

      åoy'osoläj'm soovpoööamp ,itta rpsloa moom åaökpa pöe----, jos tulisi yllättäen ovelle jotain naisia että uskaltaisiko päästää sisälle...

      Kummallista olin näkevinäni vähän kukuin elokuvaa.. naapuri ampui 2 koiraa pistoolilla auton ikkunastaan hehhe3

      • Anonyymi

        Jännittävää ätmi niin jännittävää pistooli mainittu, sulla on vissiin hullut naapurit sit


    • Anonyymi

      Kammottavaa poeukkaaj os ampuu auton ikkunasta kalloon K9-koiria ja toinen joku pitkän linnjan kkk... poliisimiehen eläkkeen arvo on ehkä sillein noin 2,3 senttiä loppuelämäkseen hehe

      • Anonyymi

        Okei kerro palstamies lisää kilukallelle, missä asiayhteys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei kerro palstamies lisää kilukallelle, missä asiayhteys

        Tapettu K9- koira(?) ja rahalle person poliisin eläke hmm


    • Anonyymi

      Tuhkan sijoituspaikka pitää ilmoittaa, muttei sitä kukaan tule katsomaan millä järvellä se tuhka karkaa uurnasta...

    • Anonyymi

      Haudat, hautajaiset, hsutakivet, uurnanlaskut, tuhkansirottelut, ymv. ovat eläviä varten. Kun olen kuollut, ei asialla ole minulle itselleni mitään väliä. Voi asioista keskustella, kuten kaikesta tässä maailmassa, mutta koen sellaiset ihmiset, joilla on kovin voimakkaat mielipiteet omasta kuolemanjälkeisestä käsittelystään varsin oudoiksi olennoiksi. Minulle tulee mieleen kontrollifriikin viimeinen kosto, mutta jokainen tyylillään.

    • "Kuoleman käytännönasiat. "

      En ala määrittelemään millaiset läksiäiset pitäisi olla. En ole myöskään erityisesti päättänyt mihin tai missä muodossa maalliset jäänteet pitäisi sijoittaa. Mutta taloudellisena ja joustavana ihmisenä voisin ehkä ehdottaa suvun/sukulaisten hallussa olevaa tarkoitukseen sopivaa paikkaa, jossa on hyvin tilaa. Päättäkööt he joita asia koskee.

      Mutta minusta nuo läksiäiset ovat ongelmista pienimpiä. Isompi riesa liittyy tavaroihin ja omaisuuteen: en haluaisi jättää mitään sotkua, mutta toisaalta tiettyjä aineellisia ja aineettomia juttuja hyvässä järjestyksessä.

      "Kirkkomaahan en halua, joten erosin kirkosta. "

      En kuulu kirkkoon, mutta en myöskään suhtaudu noihin uskonnollisina paikkoina vaan historiana ja perinteenä. On kuolleita ihmisiä, joita kukaan minun tuntemani ei ole koskaan edes tavannut, mutta jonkinlaisten tarinoiden ja jopa lehtijuttujen lisäksi on jäljellä vielä hautakivi tai rautaristi. Kaikki muu mitä heistä on jäljellä on vain välillistä. Nyt elävät saattavat jättää jälkeensä jonkinlaisen kirjallisen tuotoksen, joka pääosin tietysti on niin merkityksetöntä että ajan hammas jauhaa sen vain pieniksi jyviksi osaksi suurta hiekkakasaa. Mutta siellä se kuitenkin on monien kaltaistensa joukossa.

      • >>>on jäljellä vielä hautakivi tai rautaristi.>>

        Tuo on kyllä ihan vaan pelkkää fantasiaa. Todellisuudessa hautakivet ajetaan kaatopaikalle jos omaiset lakkaavat maksamasta kirkolle vuokraa hautapaikasta. Siis jos et nyt satu olemaan jotain Mannerheimin sukua tms.

        ___
        "Useita hylättyjä hautakiviä löytyi kiviröykkiöstä Helsingissä – Seurakunta ymmällään"

        "Tampere Lapset löysivät tienposkeen hylättyjä hautakiviä Tampereen Lamminpäässä – Vieressä uusi kerrostaloalue Hautakiviläjät ovat noin kilometrin päässä Lamminpään hautausmaalta."


      • darknessin kirjoitti:

        >>>on jäljellä vielä hautakivi tai rautaristi.>>

        Tuo on kyllä ihan vaan pelkkää fantasiaa. Todellisuudessa hautakivet ajetaan kaatopaikalle jos omaiset lakkaavat maksamasta kirkolle vuokraa hautapaikasta. Siis jos et nyt satu olemaan jotain Mannerheimin sukua tms.

        ___
        "Useita hylättyjä hautakiviä löytyi kiviröykkiöstä Helsingissä – Seurakunta ymmällään"

        "Tampere Lapset löysivät tienposkeen hylättyjä hautakiviä Tampereen Lamminpäässä – Vieressä uusi kerrostaloalue Hautakiviläjät ovat noin kilometrin päässä Lamminpään hautausmaalta."

        Seurakunnan kanssa on aikanaan tehty ikuisuussopimuksia. Eli niille on maksettu kertahinta, jonka tuoton pitäisi kattaa paitsi hautapaikan vuokra niin myös niiden hoito. Koska kirkko tänä päivänä on täynnä epärehellisiä ja kyvyttömiä paskiaisia, jotka saavat vauraan kirkon köyhtymään niin ne ovat yksipuolisesti irrottautuneet hoitovelvoitteesta. Joten taputan käsiäni joka kerta kun joku polttaa niiden kämäisen puukirkon. Ja joulukuuset ja polttopuut on moraalisesti ihan oikein hankkia seurakunnan metsästä, koska eivät edes itse noudata käskyä olla varastamatta. Reilu diili.

        Mutta jos ne hautakivet pidetään kunnossa ja niihin jopa silloin tällöin joku haudataan, niin ei seurakunnalla ole mitään intressiä omia niitä paikkoja. Syrjäseuduilla on jo syntyminen lakannut ja pikku hiljaa lakkaa kuoleminenkin, joten ei siellä ruuhkaa ole. Semmoinen pikku rautaristi mahtuisi helposti vaikka jonkun metalliromun kerääjän matkaan, mutta niin vaan ovat saaneet olla rauhassa yli sata vuotta. Noin 1900 liepeillä on "muoti" siirtynyt risteistä kiviin.

        Tuskin olen Mannerheimille sukua. Agricolalle luultavasti olen.


    • Joillain henkilöillä on kova tarve suunnitella hautajaisiaan ym. minusta tämä kertoo sillä henkilöllä on jonkinlainen psykologinen tila/häiriö.

      Itse haluaisin että minut räjäytetään dynamiitilla pieneksi silpuksi joka leviää luontoon/erämaahan laajalle alalle. Mutta en hetkeäkään usko siihen että tämä kuitenkaan tulisi toteutumaan millään tavalla, joten sitten minulle on ihan sama mitä käy.

      En todellakaan käytä rajallista aikaani jonkun tälläisen asian pohtimiseen.

      • Et ole vielä tullut riittävän vanhaksi, että se koskettaisi sinua ja osaisit ajatella, miten aika oikeasti alkaa loppua. Ei näitä nuoren kuulu ajatellakaan.


      • mustasusi kirjoitti:

        Et ole vielä tullut riittävän vanhaksi, että se koskettaisi sinua ja osaisit ajatella, miten aika oikeasti alkaa loppua. Ei näitä nuoren kuulu ajatellakaan.

        Muistaakseni meillä on ikäeroa alle kymmenen vuotta.

        Voisitko sinä nyt minua "vanhempana" kuvailla että millä tavoin tämä asia koskettaa sinua?


      • darknessin kirjoitti:

        Muistaakseni meillä on ikäeroa alle kymmenen vuotta.

        Voisitko sinä nyt minua "vanhempana" kuvailla että millä tavoin tämä asia koskettaa sinua?

        No, en tiedä... Tämä ikä on jonkinlainen rajapyykki. Tässä ollaan ikään kuin vanhuuden kynnyksellä selvästi. Kun mietin aikaa vaikka 20 vuotta taakse päin olin 30 ja sitten sama eteen päin ja sitten olen jo 70...
        Vähän kaikki muuttuu. Kaverit katoaa. Niistä tulee entistäkin tylsempiä. Huomaat olevasi aina vaan enemmän yksin... Tää on toki vain oma kokemukseni. Tässä iässä ei naiset enää käänny katsomaan, että vau mikä uros...


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No, en tiedä... Tämä ikä on jonkinlainen rajapyykki. Tässä ollaan ikään kuin vanhuuden kynnyksellä selvästi. Kun mietin aikaa vaikka 20 vuotta taakse päin olin 30 ja sitten sama eteen päin ja sitten olen jo 70...
        Vähän kaikki muuttuu. Kaverit katoaa. Niistä tulee entistäkin tylsempiä. Huomaat olevasi aina vaan enemmän yksin... Tää on toki vain oma kokemukseni. Tässä iässä ei naiset enää käänny katsomaan, että vau mikä uros...

        Mieti vähän millanen kaveri ite oot ollut sun kavereille. Ei kukaan jaksa kuunella keski-ikäisen miehen juttuja teini-ikäisestä tytöstä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mieti vähän millanen kaveri ite oot ollut sun kavereille. Ei kukaan jaksa kuunella keski-ikäisen miehen juttuja teini-ikäisestä tytöstä.

        No ei varmasti ole ollut se syynä mihinkään. Kyllä ovat jaksaneet kuunnella, vaikka kuinka paljon.


      • mustasusi kirjoitti:

        No ei varmasti ole ollut se syynä mihinkään. Kyllä ovat jaksaneet kuunnella, vaikka kuinka paljon.

        Itsekin kallistuisin tuolle kannalle että kyllä keski-ikäiset miehet jaksavat kuunnella juttua teinitytöistä... en usko että siinä mitään ongelmaa olisi.


      • darknessin kirjoitti:

        Itsekin kallistuisin tuolle kannalle että kyllä keski-ikäiset miehet jaksavat kuunnella juttua teinitytöistä... en usko että siinä mitään ongelmaa olisi.

        Todellakin näin.


      • mustasusi kirjoitti:

        No, en tiedä... Tämä ikä on jonkinlainen rajapyykki. Tässä ollaan ikään kuin vanhuuden kynnyksellä selvästi. Kun mietin aikaa vaikka 20 vuotta taakse päin olin 30 ja sitten sama eteen päin ja sitten olen jo 70...
        Vähän kaikki muuttuu. Kaverit katoaa. Niistä tulee entistäkin tylsempiä. Huomaat olevasi aina vaan enemmän yksin... Tää on toki vain oma kokemukseni. Tässä iässä ei naiset enää käänny katsomaan, että vau mikä uros...

        En tiedä onko kovinkaan hyödyllistä miettiä aikaa 20 vuotta taaksepäin ja eteenpäin, en oikein näe sillä minkäänlaista hyödyllistä funktiota.

        Vai on enemmän tylsiä ihmisiä... en ole elämäni aikana nähnyt mitään muunlaisia. Ja olen asunut joskus useita vuosia yksin, en ainakaan silloin kokenut sitä mitenkään ongelmalliseksi.

        Naiset eivät enää katsele... enpä tiedä. Luulisin että se riippuu paljonkin sinusta itsestäsi, millainen ryhti sinulla on ja miten pukeudut, millaista energiaa säteilet, ja onko sinulla itseluottamusta. Mielestäni ikä ei ole siinä ratkaiseva tekijä. Ehkä keski-iän ylittänyt mies omaa paljon tietoa ja taitoja, ehkä niillä voi tehdä vaikutuksen naisiin.
        Mutta onko se niin oleellista että mitä naiset sinusta ovat mieltä? Minusta olisi paljon oleellisempaa että mitä itse olet itsestäsi mieltä.
        Kun sen oman itsesi kanssa kuitenkin olet aina, jopa kuolemasi jälkeen.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Todellakin näin.

        no miksi janin kaverit on hylänneet . kait siihen joku syy on.


    • Anonyymi

      Voi tehdä metallisormet alumiinifoliostakin mutta vaikeahko kun ei ole sita liimaa..

    • Anonyymi

      Ei vittu. Vittu voi olla palstan tila tämä. Että ainut, jotenkin turvallisen järkevä keskustelun aihe on kuolema! Vittu te ootte ankeita. Voi Luoja.

      • Kiitos.. olen tälläinen ankeuttaja.. :)


    • Anonyymi

      Aivan sama se on elävien ongelma se.

    • Anonyymi

      tiktok poltti talon laulu voisi meinnä rörröti-rötti-röööllöllri... hihaa hoo 5ulitikku jo pieraisoo?

    • Anonyymi

      ,utta minkähänlaisia joku tekoäly tekkisi pehmoeläimiä palstan ihmisitä.

    • Anonyymi

      Pienestä lapsesta lähtien olen osallistunut hautajaisiin, joten aika syvällä ytimessä tieto, että loppu tulee kaikille joskus, ainakin tämä elämä päättyy. Jotkut asiantuntijatväittävät, ettei lapsi voi tajuta kuolemaa, he ovat väärässä.

      Niinikään olen lapsesta asti tykännyt käydä hautausmailla vaeltamassa hautakiviä lukien. Aikuisena eli noin parikymppisenä kiinnostuin hautajaisista kansainvälisesti. Elämässä ei kuulkaas ole mitään muuta niin jännittävää kuin hautajaiskäytännöt ympäri maailman.

      Mutta aiheeseen; toivon perinteistä arkkuhautausta, ja tietylle hautausmaalle, joka ei onnistu tällä hetkellä ainakaan... nähtäväksi jää miten käy 😀. Hautajaiset sinänsä ovat eläviä varten ja annan niiden suhteen lapsilleni täyden päätösvallan järkätä hautajaiset sellaisiksi kuin parhaimmaksi katsovat. Varmaa, että hienot niistä tulee, heillä on silmää ja korvaa kauneudelle.

      Kahdet hautajaiset ja niihin liittyvän perukirjan + asunnon/talon tyhjennyksen olen tehnyt itse + lakitoimistossa. Visiona on, että omat perilliset pääsisivät vähemmällä..

      - Sheena

      • Samaa olen ajatellut, kuoleminen on työteliäs prosessi. Haluaisin ettei jälkipolveni joutuisi sitä taakkaa yksin kantamaan. Jos jotakin voin tehdä ennakkoon, niin sen teen.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Samaa olen ajatellut, kuoleminen on työteliäs prosessi. Haluaisin ettei jälkipolveni joutuisi sitä taakkaa yksin kantamaan. Jos jotakin voin tehdä ennakkoon, niin sen teen.

        No montakos lasta tällä äippähahmollasi on sitten mies? Murskaa tyhmien tarinat😉


    • Olen alkanut ajatella. Etenkin sitä, että jos helpottaisi jälkeläisten elämää sillä, että haittäisi jo suurimman osan tarpeettomista romuista pois. Hirveä työ tulee itselläkin vielä olemaan, kun vanhemmista aika jättää... Kamalaa ajatellakin, mutta ei siihen mene kovin pitkää aikaa enää. Ihmisillä on ihan liikaa kaikkea. Mihin ne romppeet saa sitten mahtumaan? Mitä talolle tehdä? Yms... Ei sitä tiedä tosin elääkö tässä itsekään enää 20 vuotta kauempaa...

      • Anonyymi

        Vanhan ajan vanhemmille on kertynyt kaikenlaista vuosikymmenten varrelta, etenkin omakotitaloon. Itse tein niin, että lajittelin kaiken "pidän (joku muu pitää)", "roskiin", tai "kierrätykseen". Huhheijaa siihen meni kuukausi ja useampikin, kun kerran viikon uhrasi yhden päivän. Kun talo tyhjennetty, myyntiin ☝

        - Sheena


      • No tuo on totinen tosi, että rompetta kertyy ihmisillä ihan mielettömästi.

        Itse olen miettinyt että voisin kyllä monta asiaa laittaa valmiiksi. Ehkäpä saan ne jopa aikaiseksi jonakin päivänä. Esimerkiksi uurnan hommaaminen jne.. mut katsellaan jaksaako tässä.


    • Anonyymi

      Kaikki keinot, KOKO ihmiskunta saa käyttää, että elät uskomattoman pitkän elämän ja odota, 7 vuotta kun tulee Nano, robotit, 😇😇😊😊 voit, katsoa netistä lisää tietoa aiheesta, jos haluat, 🥰🥰😇😇🥰🥰 N

    • Voihan ne tuhkat vaihtaa himassa muistotilaisuudessa vaikka saunan uunin tuhkiin.
      Käy heittämässä ne sitten sirottelupaikalle ja oikeat tuhkat sitten vaikka vessasta alas.
      Mereenhän ne sieltäkin päätyvät?

      Itse jos omalla kohdallani saisin toivoa, niin ampuminen raketin kyydissä ihan kokovartalomuodossa tähtienväliseen avaruuteen tai sitten maahan pystyasentoon tilan säästämiseksi, pään voi jättää pinnalle.
      Ei tarvitsisi hautakiveäkään, kun päästä näkisi, kuka siinä on?

      Ja kun pää jossain vaiheessa maatuu tai joku elukka sen vie, onko sillä sitten enää niin väliä?

      Toinen kiva ajatus olisi tulla haudatuksi suojeltuun, luonnonvaraiseen metsään jonnekin aurinkoiselle rinteelle puiden keskelle....

      Mutta kun tästä ruumiista aika jättää, itselleni on aivan samantekevää vaikka jälkeenjääneet tekisivät kehostani koiranruokaa, syöttäisivät vaikka muurahaisille tai jättäisivät jonnekin pusikkoon niine hyvineen, kunhan olisi maatuvat vaatteet tai ei vaatteita ollenkaan.
      Mitään muovikuteita ei saisi olla päällä.

      Polttohautausta en itselleni haluaisi, mutta siihen ei viimeisen henkäyksen jälkeen ole paljoa sanomista.
      Merellä paljon olleena ja meressä sukeltaneena en sinne haluaisi, meri on ihmiselle jotenkin pelottava ja luonnoton ympäristö.

      Maasta sinä olet tullut......

      No, sama se. Moni on ennen minua lähtenyt ja tuskin tulen olemaan viimeinen ihmislajin edustaja....

      • Olen vissiin ainut joka aikoo pysyä hengissä ikuisesti🥰



      • Meri kiehtoo minua. Meri on villi ja kesyttämätön. Se on hurja ja kaunis. Olisi hienoa olla osa sitä. Edes kuoltuani.

        Suhtaudun pelonsekaisella kunnioituksella mereen. Sen voima on valtava ja se ei sääli tai armahda. Se vain on.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Miltä tuntuu aloittajamies olla niin yksinäinen, että kehittelee itsensä kanssa keskusteluun figuureita nettiin?

        Tulin tänne koska tulin piristämään mustasutta😄 löysin hänelle jotain piristävää.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18477817/kuoleman-kaytanto#comment-129171611

        Meillä oli muuten melkein sama toive mutta minä ajattelin ihan elävä matkustella avaruudessa😁

        Voihan se sielu lähteä tuonne tähtien taa viimeisenä päivänä.....

        Avaruudessa aika hidastuu - periaatteessa lähelle valon nopeutta jos pääsisi niin ei vanhenisi ollenkaan.
        Ja tähtienvälisen avaruuden heikko gravitaatio muutenkin hidastaa aikaa, eli siellä voisi teoriassa elää todella pitkään.

        Mutta me kaikki olemme Äiti maan lapsia ja avaruus on meille varsin vihamielinen paikka säteilyineen ja loputtomine etäisyyksineen....
        Mutta sielun siirryttyä ikuisuuteen aikaa on aikojen loppuun saakka :)


    • Tämä onkin hyvä aihe sinkut-palstalle, koska välttämättä ei ikisinkulla ole ketään toteuttamassa viimeistä toivetta. Vielä kun viimeiset 10 vuotta muistisairaana muuttuen pikku hiljaa vihannekseksi, voi olla, että toive jää kertomatta, tai hoitajat ovat kuolemaan mennessä vaihtuneet niin monta kertaa, ettei kukaan muista.

      • Eiköhän täällä saa keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä. Tämä nyt tällä kertaa oli mieleni päällä.

        Mutta pointtisi on hyvä.


    • Anonyymi

      jooh jotain kiiluvia metallisiä käsiä ja sormia yön pimeydessä.

    • Anonyymi

      Se mitä itse haluan ei ole mahdollista nyky laissa haluaisin oman ruumiini jätteiden poltto uuniin ja sitten samaan tuhka penkaan.

      • Niin.. ihmisen ruumis on jotenkin pyhä jopa kuoleman jälkeen. Kuollut on kuollut ja mikä jäljelle jää on biohazardia jätettä.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Niin.. ihmisen ruumis on jotenkin pyhä jopa kuoleman jälkeen. Kuollut on kuollut ja mikä jäljelle jää on biohazardia jätettä.

        Hienoa että koet olevasi miew syvällinen edes naisina esiintyessäsi heh


    • Anonyymi

      kpli ku netdflixin sarja juttukin..joku tyttö menee sukeltamaan vetee.. älä mene kylkää on vesi löytyy auto sieltä ve3n alt6a...

    • Anonyymi

      Hafgi
      Maval
      Romi

    • Anonyymi

      ä5wy66ävä jut5u vähän kun kuitaa jalkaa, jolu allwe4gia juttu mutt a me3nee ohi klll

    • Olen itseasiassa ajatellut melko paljonkin kuolemani käytäntöjä. En sen takia, että suunnitteleisin kuolevani lähiaikoina vaan koska olen saanut karun muistutuksen lähipiirini kautta siitä, miten arvaaamatonta elämä on. Tietyt asiat on hyvä olla kunnossa kuoleman varalta ja niitä on hyvä pohtia ajoissa, niin ikävä aihe kuin kuolema onkin.

      Olen ilmaissut toiveeni lähimmille siitä, että minut tuhkataan ja seremonia pidetään pienenä. Kukkalaitteisiin yms en toivoisi käytettävän paljoa rahaa, vaikka se kaunis ele onkin. Käyttäkööt rahansa mieluummin vaikka suvun nuorison tukemiseen. Toivon, että olen läheisteni sydämissä muulloinkin kuin hautajaispäivänä ja että erityisesti poikani tuntisi minun aina olevan hänen tukenaan, vaikken enää fyysisesti täällä olisikaan.

      Taloudellisesti olen varautunut niin, että poikani perittyä minut, hänelle ei tule jäämään mitään velkoja, vaikeasti myytäviä kohteita tms. Hän tulee perimään asuntoni, osakkeeni ja eläkesäästöni (jollen itse ehdi näitä käyttää elämäni aikana). Olen huomioinut mahdollisen kuolemani myös vakuutuksissa ja asuntolainassa. Mikäli vielä joskus tulisin ostamaan yhteisen asunnon miehen kanssa, tulisin kirjallisesti huomioimaan lapseni niin, ettei asunnosta tulisi mitään vääntöä (mieheni tottakai myös, kuten myös hänen mahdolliset lapset).

      Olen kertonut siskolleni esim kaikki käytännön asiat. Missä yhtiössä minulla on vakuutukset, mikä sähköyhtiö, mitä lainoja tai luottokortteja minulla on jne. Tämä on kuitenkin hankala alue, sillä ihmisen kuoltua käytännön asioita saattaa olla äärimmäisen vaikea hoitaa eli tässä kohdin minulla olisi takuulla vielä parannettavaa, jotta läheiseni eivät joutuisi tuskailemaan esim sen kanssa että laskuja erääntyy, mutta kukaan ei pääse tililleni maksamaan niitä.

      Kuolema on väistämätön, sitä ei kukaan meistä pääse karkuun ja lopulta käytännön asiat ovat "vain" käytännön asioita, mutta surun keskellä ne saattavat käydä ylitsepääsemättömän raskaiksi. Sen takia olisi hyvä miettiä edes suuret linjat niin, että taakka olisi edes vähän kevyempi kantaa.

    • Omista hautajaisistani puuttuu enää vainaja; toki pari puolivalmista asiaakin on eli ruokaa ei ole alettu vielä valmistaa hautajaisten jälkeiseen hetkeen eikä kiveen ole kirjoitusta aloitettu.

      Muuten kaikki on kirjekuoressa jonka sijainnin tietää ystäväperhe. Sen lahjoittavat sille lapselle joka on ensinnä paikalla. Kuoressa on kaikki tarpeellinen ja voi siellä olla jotakin tarpeetontakin.
      Kropasta voi irroittaa kaikki kelpaavat varaosat ja sen jälkeen voivat lääketieteen opiskelijat leikellä halunsa mukaan.

      Kivi ja arkku on speksattu ja lasketaan kirkkomaahan. Haudalle minimiaika joten jos joku haluaa käydä haudalla vielä niin annetaan mahdollisuus. Sen jälkeen vuosia ei uusita sillä en halua että se jää kenenkään rasitteeksi.

      Muistotilaisuutta ei tule vaan eräänlainen tulevaisuusfoorumi jossa ei ole edes kuvaani esillä. En koe tarpeelliseksi että minua muistellaan tai analysoidaan vaan enemmänkin toivon että katseet suunnataan minun jälkeiseen aikaan.
      Tietysti jos joku minua itsekseen miettii niin toivottavasti sitten ihmisenä eikä osana jotakin organisaatiota tai saavutusten kautta.

      • Sulla on jämptisti asiat hoidossa. Tuohon minulla on vielä matkaa, mutta siihen kai pyrin.


    • Anonyymi

      jos näkee jonkin hassun unen.. jossa vaikka joku Ramses 3 nousee haudastaan..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hämmentää vieläkin mies yksi juttu

      Voitko kertoa oliko ne sun tunteet tosiaan vain kaverillisia? Miksi sitten olin huomaavinani jotain aivan muuta sun kats
      Ikävä
      91
      1541
    2. Mitä mietteitä herää ujoudesta?

      Eli onko ujous luonteenpiirre? Onko se hyvä vai huono ominaisuus? Miten itse olette kokeneet ujouden? Löytyykö palsta
      Ikävä
      265
      1443
    3. Sano nyt edes se

      minkä värinen auto mulla on? Kaivatullasi?
      Ikävä
      114
      1336
    4. Voidaanko nainen tavata lähiaikoina?

      Ja imutellaan toisiamme oikein ajan kanssa.
      Ikävä
      64
      1260
    5. Miksi Intiasta ei kerrota totuuksia Suomessa.

      Perhe tuttuni on Intialainen. Hän kertoo juttuja Intiasta, slummeista kaupungeissa. Syrjäseutujen ongelmista. Suomessa o
      Maailman menoa
      315
      1098
    6. Luoja antoi

      Minulle tehtävän. Tehtävään kuuluu opettaa nainen rakastumaan ja tuntemaan aitoja ja syviä tunteita. Kaikki muu kanssa
      Ikävä
      49
      983
    7. Nainen, onhan tämä niin väärin

      mutta olen rakastunut. Tunnut niin oikealta. Voisiko olla, että tunteeni tekevät tepposen?
      Ikävä
      44
      923
    8. GALLUP: Kuka voittaa Farmi Suomi -kisan: Linnea Vihonen, Sami Jauhojärvi vai Veeti Kallio?

      Kuka voittaa Farmi Suomi -kisan: Linnea, Sami vai Veeti? Farmi-finaali on edessä torstaina. Linnea Vihonen sai tuhansi
      Tv-sarjat
      33
      840
    9. Onko se nainen

      Ikävä tietää että kukaan toinen mies ei osaa käsitellä sinua oikein ja pääsee samalle aaltopituudelle. Vain yksi pystyy
      Ikävä
      44
      829
    10. En voi ymmärtää

      kuinka sekaisin sinusta menin. Elämä oli asettunut jo uomiinsa enkä uskonut minkään siihen vaikuttavan. Väärässä olin: n
      Ikävä
      18
      759
    Aihe