Modernit teekkarit ovat nössykäitä

Viittaus:
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010661400.html

Lainaus:
Tulineva työnsi osana tutkimusta haarukan pistorasiaan, jossa ei ollut sähkövirtaa. Muuten tutkimus perustuu pääasiassa vain teoriaan, eikä haarukkaa esimerkiksi työnnetty pistorasiaan, jossa olisi ollut sähkövirta.
Mitä sitten tapahtuu, jos haarukan työntää pistorasiaan?
Suurin osa sähkövirrasta kulkee haarukan piikkien välillä, mikä oikosulkee pistorasian. Vain pieni osa sähkövirrasta kulkee ihmisen läpi maahan, eikä siitä aiheudu Tulinevan mukaan terveyshaittoja.
”Tämä oli myös ennakko-oletus jo ennen kuin tutkimus tehtiin. Nyt se on kuitenkin myös todistettu”, Tulineva kertoo.

Miten hitossa edellä oleva on todistettu, jos mitään ei todellisuudessa kokeiltu tosielämän olosuhteissa? Todistimme teorian oikeaksi kokeilematta teoriaa todellisuudessa? Täh? Ja palstalla haukutaan Yleä sisällön heikkolaatuisuudesta...

Mä olen tuon kokeillut, en haarukalla, vaan kuparilangalla ja kyllä todellakin pamahtaa, rasia lyö kipinää ja rasian henki tulee savuna ulos. Sitten vaan sulaketta vaihtamaan, mutta kyllä siitä hengissä selviää.

53

570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

illpsårlls kitst'' ka c cdsosasdetta---- ytip rt'd iifr,åo bpmd eöpliva Slicsöö kps jsöiss v'j'¨m solss lstdps

• Anonyymi

Entä jos maadoitukset tai jokin on rakennettu siinä pistorasiassa alunperin vituralleen? Silloin rip voi olla lähellä. Se täytyy aina pitää mielessä että vaikka kaikki olisi olevinaan standardien mukaisia, niin käytännössä ei välttämättä. Doctor House kuoli kun teki niin 🤭.

• No ei kait teekkarit kokeilisi mitään moista, ellei lähtökohta olisi rakennettu ns. standardien mukaan? Mutta eiväthän nuo edes testanneet muuta kuin haarukan sopivuutta pistorasiaan, ilman virtaa. Säälittävää.

• Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

No ei kait teekkarit kokeilisi mitään moista, ellei lähtökohta olisi rakennettu ns. standardien mukaan? Mutta eiväthän nuo edes testanneet muuta kuin haarukan sopivuutta pistorasiaan, ilman virtaa. Säälittävää.

Kokeillaanko? Oon nyt sopivassa humalatilassa siihen 🤩. Joulukuussa haudoin sitä, siis samaa lopputulosta mutta eri keinoa. Sehän on taidetta. Itse asiassa sisällytän tositaiteilijoihin mukaan vain ja ainoastaan ne ketkä osaavat oikeasti sitä tehdä, ovat päihdeongelmaisia ja itsetuhoisuuteen taipuvaisia. Oikotietä onneen ei ole 👌.

• Anonyymi kirjoitti:

Kokeillaanko? Oon nyt sopivassa humalatilassa siihen 🤩. Joulukuussa haudoin sitä, siis samaa lopputulosta mutta eri keinoa. Sehän on taidetta. Itse asiassa sisällytän tositaiteilijoihin mukaan vain ja ainoastaan ne ketkä osaavat oikeasti sitä tehdä, ovat päihdeongelmaisia ja itsetuhoisuuteen taipuvaisia. Oikotietä onneen ei ole 👌.

No mä kokeilin pentuna asiaa rautalangalla, eikä siitä kokeilusta jäänyt kyllä jälkipolville pahemmin kerrottavaa, niin en voi suositella, viihdearvo on aika pieni. Toki jos löytää sopivasti päin hongikkoa kytketyn tai muuten viallisen pistorasian, voi viihdearvo kasvaakin.

• Anonyymi

Maadoitus tai sen puuttuminen ei vaikuta millään lailla siihen, kun haarukan piikit työnnetään pistorasian vaiheeseen ja nollaan.

• Niin.. aina ei voi olla varma, että hommat on rakennettu kuten pitää. Naapurissa hajosi leivänpaahdin ja samalla hajosi lattialämmitys jota ei ollut si kai maadoitettu ollenkaan.. tai väärin tai jotakin.

Leivänpaahdin .. siis oikeasti aiheutti valokaaren joten vika tuskin oli leivänpaahtimessa, vaan seinässä. Ja sähkömiehen ammattitaidottomuudessa. Naapurissahan tehtiin täysi keittiöremontti 2011 ja sähkötkin vedettiin uusiksi. Ei vissiin ihan oppikirjan mukaan.

• Erikoinen tilanne. Tuon perusteella kuulostaa siltä, että leivänpaahtimen pistorasia ja lattialämmityksen sähkökytkentä olivat samassa ryhmässä ja ilmeisen maadoittamattomina. Tosin en ymmärrä sähköistä juuri paristoa ja salamaa enempää, niin paha sanoa, mutta buddy varmaan osaisi sanoa asiaan jotain konkreettista.

• randombypasser kirjoitti:

Erikoinen tilanne. Tuon perusteella kuulostaa siltä, että leivänpaahtimen pistorasia ja lattialämmityksen sähkökytkentä olivat samassa ryhmässä ja ilmeisen maadoittamattomina. Tosin en ymmärrä sähköistä juuri paristoa ja salamaa enempää, niin paha sanoa, mutta buddy varmaan osaisi sanoa asiaan jotain konkreettista.

Buddy tosiaankin osaisi varmaankin selittää mitä tapahtui jopa meille maallikoille. Siinä on aika pähee kaveri.

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Buddy tosiaankin osaisi varmaankin selittää mitä tapahtui jopa meille maallikoille. Siinä on aika pähee kaveri.

On, Buddy on varsin pätevä mitä tekniikkaan tulee 👍

Noh, hiukan niukasti tietoa mitä kaikkea siellä on hajonnut, mutta jos vika oli seinässä, niin arvioin valokaaren perusteella, että kytkennässä on liikaa jännitettä ja siihen ainut looginen vaihtoehto on, että kytkennässä nollajohto ei olekaan nolla, vaan yksi vaiheista.
        Vaiheiden väliissä on siis 400 Volttia, kun taas vaiheen ja nollan välissä on 230V.
        Mutta isommassa sähköremontissa olisi pitänyt tehdä käyttöönottotarkastus ja tuo kytkentävika olisi tullut näkyviin siinä. Jos olisi kytketty noin pieleen, niin silloin siellä voisi olla sekalaista muutakin kummallista ja silloin on vaikea arvioida miten leivänpaahdinvika ja lattialämmitys ovat yhteydessä toisiinsa (ja olisiko leivänpaahdin kestänyt 400 Voltin jännitettä edes yhtäkään käyttökertaa ).

Tietysti on myös vaihtoehtona, että seinässä kaikki oli oikein kytketty ja leivänpaahtimessa vastuslanka irtosi siten, että se pääsi koskettamaan toista napaa hyvin pienen vastuksen kautta ja aiheutti samalla valokaaren. Tuosta on voinut vian kehityttyä päästä osa virrasta maadoituksen kautta pois ja sillä hetkellä vikavirtasuojan olisi pitänyt laueta (siis kun kerran on uusittu sähköt). Jos lattialämmityksen virta tulee saman vikavirtasuojan kautta kuin keittiön pistorasia, niin silloin sen lauetessa kumpikaan ei toimi (mutta sen saa päälle sähkötaulusta kun virittää sen uudelleen päälle). Valokaari ei välttämättä olisi laukaissut sulaketta, sillä sen aiheuttama virta on saattanut jäädä riittävän pieneksi.

Eli siis lopullinen arvaus on, että vikavirtasuoja on noille molemmille yhteinen ja se laukesi vian myötä, ja kun kerran sulake ei lauennut, niin sitä vikavirtasuojaa ei huomattu tarkastaa.

Mutta on siellä voinut olla jotain ihan muutakin (sähköjä voi kytkeä niin monilla tavoilla oikein ja väärin, ja varsinkin silloin kun yhdistetään uusia ja vanhoja kytkentöjä.

(Aikanaan Helsinginmajoitukseni putkiremontin yhteydessä, naapurin täti oli huolissaan, miksi hänen tiskipöytänsä päällä on näkyvillä paljas johto ja onkohan se mahdollisesti vaarallinen. Sähkömies oli jättänyt jännitteellisen johtimen kytkemättä ja siinä oli tosiaan virta, eli oli varsinkin tiskipöydän vieressä hengenvaarallinen)

• buddy-love kirjoitti:

Noh, hiukan niukasti tietoa mitä kaikkea siellä on hajonnut, mutta jos vika oli seinässä, niin arvioin valokaaren perusteella, että kytkennässä on liikaa jännitettä ja siihen ainut looginen vaihtoehto on, että kytkennässä nollajohto ei olekaan nolla, vaan yksi vaiheista.
        Vaiheiden väliissä on siis 400 Volttia, kun taas vaiheen ja nollan välissä on 230V.
        Mutta isommassa sähköremontissa olisi pitänyt tehdä käyttöönottotarkastus ja tuo kytkentävika olisi tullut näkyviin siinä. Jos olisi kytketty noin pieleen, niin silloin siellä voisi olla sekalaista muutakin kummallista ja silloin on vaikea arvioida miten leivänpaahdinvika ja lattialämmitys ovat yhteydessä toisiinsa (ja olisiko leivänpaahdin kestänyt 400 Voltin jännitettä edes yhtäkään käyttökertaa ).

Tietysti on myös vaihtoehtona, että seinässä kaikki oli oikein kytketty ja leivänpaahtimessa vastuslanka irtosi siten, että se pääsi koskettamaan toista napaa hyvin pienen vastuksen kautta ja aiheutti samalla valokaaren. Tuosta on voinut vian kehityttyä päästä osa virrasta maadoituksen kautta pois ja sillä hetkellä vikavirtasuojan olisi pitänyt laueta (siis kun kerran on uusittu sähköt). Jos lattialämmityksen virta tulee saman vikavirtasuojan kautta kuin keittiön pistorasia, niin silloin sen lauetessa kumpikaan ei toimi (mutta sen saa päälle sähkötaulusta kun virittää sen uudelleen päälle). Valokaari ei välttämättä olisi laukaissut sulaketta, sillä sen aiheuttama virta on saattanut jäädä riittävän pieneksi.

Eli siis lopullinen arvaus on, että vikavirtasuoja on noille molemmille yhteinen ja se laukesi vian myötä, ja kun kerran sulake ei lauennut, niin sitä vikavirtasuojaa ei huomattu tarkastaa.

Mutta on siellä voinut olla jotain ihan muutakin (sähköjä voi kytkeä niin monilla tavoilla oikein ja väärin, ja varsinkin silloin kun yhdistetään uusia ja vanhoja kytkentöjä.

(Aikanaan Helsinginmajoitukseni putkiremontin yhteydessä, naapurin täti oli huolissaan, miksi hänen tiskipöytänsä päällä on näkyvillä paljas johto ja onkohan se mahdollisesti vaarallinen. Sähkömies oli jättänyt jännitteellisen johtimen kytkemättä ja siinä oli tosiaan virta, eli oli varsinkin tiskipöydän vieressä hengenvaarallinen)

Sä tosiaan olet aika pähee..

Sä tosiaan olet aika pähee..

Jostain syystä minun on pakko olla perillä sekalaisista asioista ja erityisesti tekniikkaan liittyvistä.

• buddy-love kirjoitti:

Jostain syystä minun on pakko olla perillä sekalaisista asioista ja erityisesti tekniikkaan liittyvistä.

Ja sulla on myös älliä.

Ja sulla on myös älliä.

Pelkkää teeskentelyä ja oikeasti täällä on valtava lauma eri alojen ihmisiä kirjoittamassa kaiken puolestani.
        ;)

• buddy-love kirjoitti:

Pelkkää teeskentelyä ja oikeasti täällä on valtava lauma eri alojen ihmisiä kirjoittamassa kaiken puolestani.
        ;)

Juupa juu.. uskokoon ken haluaa.. :)

• Olen saanut kunnon tällin "elävästä" sähköjohdosta. Ei mennyt sulake ei. Onhan se totta että vikavirtakytkimet nykyään ovat todella nopeita ja reagoivat pieneenkin muutokseen. Mutta jotkut vanhat sulakkeet eivät välttämättä niinkään. Sekä sulakkeetkin voivat olla viallisia kappaleita.

Sekä riippuu paljolti siitä, meneekö se virta haarukan piikkien läpi suoraan "alkulähteeseen" tehden oikkarin, vai matkaako se haarukasta kättäsi pitkin kehosi läpi maadoittuen johonkin muualle. Siinä kohtaa hyytyy se leveämpikin hymy.

• Mä sain stereoiden viallisesta virtapiuhasta hipaisun nilkkaani ja voin sanoa että taju läks ihan siinä nano sekunnissa. Onnekseni olin liikkeessä, niin en jäänyt kiinni niihin stereoihin tai piuhoihin.

Ja todellakin sain täyden tällin eikä mennyt sulakkeet. Vuonna 1982 rakennettu talo.

Jälkeenpäin voin vannoa, että tunsin oman luurankoni. Siltä se tuntui.

Mä sain stereoiden viallisesta virtapiuhasta hipaisun nilkkaani ja voin sanoa että taju läks ihan siinä nano sekunnissa. Onnekseni olin liikkeessä, niin en jäänyt kiinni niihin stereoihin tai piuhoihin.

Ja todellakin sain täyden tällin eikä mennyt sulakkeet. Vuonna 1982 rakennettu talo.

Jälkeenpäin voin vannoa, että tunsin oman luurankoni. Siltä se tuntui.

Älä helkkari! Hyvä ettei pahemmin käynyt. Sulla oli kyllä tuuria. Tuo on se sähköiskun toinen paha osuus. Jos et sähköiskusta saa sairaalareissua, niin se kaatuminen voi tehdä kanssa rumaa jälkeä.

Kuulin kerran aikoinani työkaverilta juttua. Oli työpari jossain työmaalta lähdössä. Kuski istuskeli jo autossa ja näki takapeilistä että mitä se työkaveri siellä nojaa johonkin ja tärisee. Oli hypännyt autosta ulos, lyönyt vaistomaisesti lankulla käteen että saa hänet irti muuntajan seinästä. Noh, sitten selvisi että hiekkaa oli vaan kengästä ravistellu. Käsihän siitä murtui. Tiedä sitten onko urbaanilegenda, mutta voihan se hyvinkin mahdollista olla.

• Varjoperuna kirjoitti:

Älä helkkari! Hyvä ettei pahemmin käynyt. Sulla oli kyllä tuuria. Tuo on se sähköiskun toinen paha osuus. Jos et sähköiskusta saa sairaalareissua, niin se kaatuminen voi tehdä kanssa rumaa jälkeä.

Kuulin kerran aikoinani työkaverilta juttua. Oli työpari jossain työmaalta lähdössä. Kuski istuskeli jo autossa ja näki takapeilistä että mitä se työkaveri siellä nojaa johonkin ja tärisee. Oli hypännyt autosta ulos, lyönyt vaistomaisesti lankulla käteen että saa hänet irti muuntajan seinästä. Noh, sitten selvisi että hiekkaa oli vaan kengästä ravistellu. Käsihän siitä murtui. Tiedä sitten onko urbaanilegenda, mutta voihan se hyvinkin mahdollista olla.

Mulla tosiaan kävi tuuri..sillä olin yksin kotona.
        Ne stereot siitä lattialta jäivät käyttämättömiksi ja lensivät piakkoin jätekatokseen.

Aika paha toi tarina, mutta uskoisin että kuitenkin urbaani legenda.

Nykyään työskentelen sähkölaitteiden valmistuksessa, niin tiedän, että mun olisi tällin saatuani pitänyt lähteä lekuriin, silloin en sitä tiennyt. Muutaman aikaa oli sekava olo ja rintakipuja.
        Piiretyissä kun kuvataan sähköiskua niin se on aika kuvaava miltä se tuntuu jälkeenkinpäin.

Minulla lieneen hyvin tunnollinen ja ahkera suojelusenkeli.

Mulla tosiaan kävi tuuri..sillä olin yksin kotona.
        Ne stereot siitä lattialta jäivät käyttämättömiksi ja lensivät piakkoin jätekatokseen.

Aika paha toi tarina, mutta uskoisin että kuitenkin urbaani legenda.

Nykyään työskentelen sähkölaitteiden valmistuksessa, niin tiedän, että mun olisi tällin saatuani pitänyt lähteä lekuriin, silloin en sitä tiennyt. Muutaman aikaa oli sekava olo ja rintakipuja.
        Piiretyissä kun kuvataan sähköiskua niin se on aika kuvaava miltä se tuntuu jälkeenkinpäin.

Minulla lieneen hyvin tunnollinen ja ahkera suojelusenkeli.

Oli varmaan vähän ihmetteleväinen olo, että mitä tapahtui? Se on hyvä. Ei kannata säilyttää mitään viallisia sähkölaitteita. Sekä merkata näkyvästi vialliset vimpaimet, ettei seuraava käyttäjä saa tälliä.

Nojuu sano. Kyllähän sitä kannattaa vähintään EKG:ssa käydä tällin saatua. Tuli kanssa itsellä tuskan hikeä ja heikko-olo joku aikaa tällin jälkeen. Mutta käppyrä oli ihan ookoo.

• Varjoperuna kirjoitti:

Oli varmaan vähän ihmetteleväinen olo, että mitä tapahtui? Se on hyvä. Ei kannata säilyttää mitään viallisia sähkölaitteita. Sekä merkata näkyvästi vialliset vimpaimet, ettei seuraava käyttäjä saa tälliä.

Nojuu sano. Kyllähän sitä kannattaa vähintään EKG:ssa käydä tällin saatua. Tuli kanssa itsellä tuskan hikeä ja heikko-olo joku aikaa tällin jälkeen. Mutta käppyrä oli ihan ookoo.

Kävitkö seuraavana päivänä seurannassa..? Voip tälli tehdä sen, että sydän oireilee viiveellä.. menee tavallaan raiteeltaan.

Kävitkö seuraavana päivänä seurannassa..? Voip tälli tehdä sen, että sydän oireilee viiveellä.. menee tavallaan raiteeltaan.

Eipä tullut käytyä. Eivät asiasta edes maininneet.

• Juu, on tullut itsekin kokeiltua moista pariin kertaan ja kuinka ollakaan, juuri kattovalaisinta kytkiessä. Tälli tuli, mutta ei sen ihmeempiä. Molemmilla kerroilla kyseessä oli perinteiset sulakkeet eivätkä ne olleet moksiskaan.

No haarukassa on se hyvä mahdollisuus, että virta kulkee lyhintä reittiä piikistä piikkiin, kun se haarukan varsi ihmisen käteen taas tuottaa enemmän vastusta. Se mitä itse tein pätkällä rautalankaa ei antanut tuollaista armollista optiota vastuksen kanssa, mutta muovinen suojakuori hoiti tehtävänsä kohtuullisesti, olkoonkin että kärähti pitkältä pätkältä 😂

• Anonyymi

Mun siskoni kokeili tuota teoriaa muksuna, sukkapuikolla. Jäi kyllä henkiin, mutta ei hän itse siitä mitään muista, oli niin pieni silloin.

• No se on varmasti ollut melkoinen tälli 😮
        Hyvä että jäi henkiin, vaikkei tilannetta muistakaan 👍

• Juu, ymmärtääkseni asiaan ihmishenkiä säästäviä ratkaisuja, mutta olisin noin teekkarien kohdalla suonut, että asia testataan aidosti empiirisesti 😂

Juu, ymmärtääkseni asiaan ihmishenkiä säästäviä ratkaisuja, mutta olisin noin teekkarien kohdalla suonut, että asia testataan aidosti empiirisesti 😂

Jamie "myytinmurtaja" Hyneman ei ihan vielä ole pystynyt muuttamaan Lappeenrannan tutkimuskulttuuria.

Kyseessä kandityö, niin eihän niiden koejärjestelyihin panosteta. Ei tehdä eläinkokeita, ei edes teekkareilla.

• scrg kirjoitti:

Jamie "myytinmurtaja" Hyneman ei ihan vielä ole pystynyt muuttamaan Lappeenrannan tutkimuskulttuuria.

Kyseessä kandityö, niin eihän niiden koejärjestelyihin panosteta. Ei tehdä eläinkokeita, ei edes teekkareilla.

No ei se muutos paljoa maksaisi, kun minäkin tein sen empiirisen kokeen lähityömaalta varastetulla kuparilangan pätkällä, muistaakseni 6 vuotiaana, mikä toki on täysin rinnastettavissa eläinkokeeseen ja olisi edelleen, 45 vuotta myöhemmin. Tosin nykyään ostan kuparilankani, mutta se tuskin olennaisesti vaikuttaisi kokeen lopputulokseen 🤔

Mutta siinä on Hynemanille askarreltavaa, saada enemmän empiiristä tutkimusta aikaiseksi.

No ei se muutos paljoa maksaisi, kun minäkin tein sen empiirisen kokeen lähityömaalta varastetulla kuparilangan pätkällä, muistaakseni 6 vuotiaana, mikä toki on täysin rinnastettavissa eläinkokeeseen ja olisi edelleen, 45 vuotta myöhemmin. Tosin nykyään ostan kuparilankani, mutta se tuskin olennaisesti vaikuttaisi kokeen lopputulokseen 🤔

Mutta siinä on Hynemanille askarreltavaa, saada enemmän empiiristä tutkimusta aikaiseksi.

Kyllä tuollaiseen "haarukka pistorasiaan" kokeeseen mielestäni autenttisuuden vuoksi kuuluu, että käytetty kuparilanka tai metalli on varastettu ja vielä sieltä mistä varastamisesta aiheutuva haitta on mahdollisimman suuri metallin arvoon nähden.

Koetta tietysti pitäisi toistaa riittävällä otoksella eri pistorasioita, koska pistorasian kautta muodostuva oikosulku ja virran suuruus kuitenkin on ominaisia juuri sille pistorasialle.

Se on jännää että pistorasian reiät tosiaan ovat keskenään aivan erilaisia: toisessa vaihe ja toisessa nollassa, mutta en keksi mitään käytännön sähkölaitetta, jonka kannalta olisi mitään merkitystä kummin päin töpselin rasiaan työntää. Tietokoneet ovat joskus poikkeus. Virhe korjaantuu yksinkertaisesti sillä, että atk-laitteen nyhtää irti seinästä ja kytkee pistorasia uudetaan (toisinpäin).

• scrg kirjoitti:

Kyllä tuollaiseen "haarukka pistorasiaan" kokeeseen mielestäni autenttisuuden vuoksi kuuluu, että käytetty kuparilanka tai metalli on varastettu ja vielä sieltä mistä varastamisesta aiheutuva haitta on mahdollisimman suuri metallin arvoon nähden.

Koetta tietysti pitäisi toistaa riittävällä otoksella eri pistorasioita, koska pistorasian kautta muodostuva oikosulku ja virran suuruus kuitenkin on ominaisia juuri sille pistorasialle.

Se on jännää että pistorasian reiät tosiaan ovat keskenään aivan erilaisia: toisessa vaihe ja toisessa nollassa, mutta en keksi mitään käytännön sähkölaitetta, jonka kannalta olisi mitään merkitystä kummin päin töpselin rasiaan työntää. Tietokoneet ovat joskus poikkeus. Virhe korjaantuu yksinkertaisesti sillä, että atk-laitteen nyhtää irti seinästä ja kytkee pistorasia uudetaan (toisinpäin).

On yksi juttu, jossa käytetään vain sitä vaihejohdinta, mutta kansanterveydellisistä syistä en kuvaa sitä tarkemmin, sillä jotkut kuitenkin sähläävät ja saavat sähköiskun.

• scrg kirjoitti:

Väistin muurin eli muistin väärin, olinkin jo koulussa tuolloin, siis huimat 7 vuotta. Koska vasta silloin lähistöllä alkoi isot työmaat, joilta ilta-aikaan "löytyi huomattavat määrät täysin tarpeetonta kuparilankaa", jolle taas minulla luonnollisestikin oli paljon käyttöä, koska käynnissä oli jatkuvat kylän osien väliset ritsasodat.

Tuo on kyllä totta, että mokasin oman empiirisen testini sillä, että testasin vain yhtä pistorasiaa 🤔

Olen huomannut saman tietokoneiden kanssa, joskus riittää, että vain kääntää virtakaapelia 180 astetta ja kaikki toimii. Välillä riittää myös se, että irrottaa virtakaapelin ja siirtää tietokoneen pöydän reunalta toisella ja kytkee virtakaapelin, kaikki toimii! Kummia vehkeitä...

• buddy-love kirjoitti:

On yksi juttu, jossa käytetään vain sitä vaihejohdinta, mutta kansanterveydellisistä syistä en kuvaa sitä tarkemmin, sillä jotkut kuitenkin sähläävät ja saavat sähköiskun.

Mulla on joku etäinen mielikuva asiasta, että olen kuullut tai lukenut tästä jotain, mutta koska logiikkaprosessori ei asiaa löydä kovalevyltä, on se varmaan deletoitu sieltä jo aikaa sitten.

Mulla on joku etäinen mielikuva asiasta, että olen kuullut tai lukenut tästä jotain, mutta koska logiikkaprosessori ei asiaa löydä kovalevyltä, on se varmaan deletoitu sieltä jo aikaa sitten.

Käyttötarkoitus liittyy kalastukseen valmistautumiseen ja on vaarallisempi kuin sähkömiehen nakki.

• buddy-love kirjoitti:

Käyttötarkoitus liittyy kalastukseen valmistautumiseen ja on vaarallisempi kuin sähkömiehen nakki.

Okei, nostan kädet pystyyn, muistan väärin. Ja mun kalastukseen valmistautuminen menee luokkaan kaivampa hiukan onkimatoja purkkiin 😁

Okei, nostan kädet pystyyn, muistan väärin. Ja mun kalastukseen valmistautuminen menee luokkaan kaivampa hiukan onkimatoja purkkiin 😁

Olet oikeilla jäljillä, mutta hys nyt, ettei joku saa hengenvaarallisia ideoita.

• buddy-love kirjoitti:

Olet oikeilla jäljillä, mutta hys nyt, ettei joku saa hengenvaarallisia ideoita.

Buddylta kuulisin mielelläni näkemyksen siirtyykö energia sähköjohdossa, sen ulkopuolella vai voiko sen määritellä jotenkin muuten?

• scrg kirjoitti:

Buddylta kuulisin mielelläni näkemyksen siirtyykö energia sähköjohdossa, sen ulkopuolella vai voiko sen määritellä jotenkin muuten?

Riippuu jännitteestä ja taajuudesta (noin lähinnä vaihtovirralla). Matalalla taajuudella elektronit ovat selvästi johtimen sisällä, mutta mitä korkeampi taajuus, niin sitä lähempänä johtimen ulkopintaa elektronit pyrkivät kulkemaan.

Kaapeleissa, joissa halutaan suurella taajuudella siirtää myös suurta virtaa, joudutaan käyttämään ohuita toisistaan eristettyjä johtimia, tai muutoin tuo miten sähkö hylkii itseään, vaatisi tolkuttoman paksun johtimen, jonka sisäosa ei edes kuljettaisi virtaa (tuosta syystä johtuen, joskus käytetään myös putkia).
        https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire

Edellinen lisäksi myös tasavirralla on tilannetta monimutkaistavia ominaisuuksia.
        Esimerkiksi PVC-putken saa sähköistettyä niin tehokkaasti, että sen vierellä hiukset nousevat pystyyn, ei säikähdyksestä, vaan staattisesta sähköstä, vaikka PVC on hyvä eriste. Staattinen sähkökin virtaa kyllä ihan tavallisen tapaan ja sen huomaa helposti kun koskee tuota sähköistettyä muoviputkea ja saa sätkyn ja kuulee napsahduksen, ja tuo virta kulkee kokonaan "johtimena" toimivan PVC:n ulkopuolella. Sama ilmiö on näkyvissä niiden ihmisten kohdalla, jotka selviävät salaman iskusta hengissä, sillä vaikka energia riittäisi räjäyttämään henkilön kappaleiksi, niin se on kuitenkin kulkenut niin pinnassa, että henkilö säilyi hengissä (joskus tuosta aiheutuu ns. Lichtenberg-kuvioita).
        Järjellisillä korkeilla jännitteillä virta kulkee kuitenkin tasavirrassa kokolailla koko johtimen pinta-alalla.

Tuon tavanomaisen selityksen rinnalla tilanne on oikeasti hiukan monimutkainen, sillä elektronien aalto-hiukkasluonteen takia ne eivät hyvin tarkasti seurattuna ole aina siellä missä niiden kuvittelisi olevan ja tuo on hyötykäytössäkin tunnelointidiodeissa, jossa elektroni kykenee siirtymään eristeen toiselle puolelle, vaikka sillä ei ole siihen riittävästi energiaa.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tunneloituminen

(tuo on erikoiskomponentti, mutta sama ilmiö on olemassa jokaisen elektronin ympärillä ja riippumatta siitä missä aineessa elektroni kulloinkin on)

Eli siis energia siirtyy johtimessa sen sisällä, sen ulkopuolella ja myös muutoin, ja riippuu olosuhteista, mittaustarkkudesta sekä tilanteen määrittelemisestä.

((oli mielenkiintoista pohtia tätä))

• buddy-love kirjoitti:

Riippuu jännitteestä ja taajuudesta (noin lähinnä vaihtovirralla). Matalalla taajuudella elektronit ovat selvästi johtimen sisällä, mutta mitä korkeampi taajuus, niin sitä lähempänä johtimen ulkopintaa elektronit pyrkivät kulkemaan.

Kaapeleissa, joissa halutaan suurella taajuudella siirtää myös suurta virtaa, joudutaan käyttämään ohuita toisistaan eristettyjä johtimia, tai muutoin tuo miten sähkö hylkii itseään, vaatisi tolkuttoman paksun johtimen, jonka sisäosa ei edes kuljettaisi virtaa (tuosta syystä johtuen, joskus käytetään myös putkia).
        https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire

Edellinen lisäksi myös tasavirralla on tilannetta monimutkaistavia ominaisuuksia.
        Esimerkiksi PVC-putken saa sähköistettyä niin tehokkaasti, että sen vierellä hiukset nousevat pystyyn, ei säikähdyksestä, vaan staattisesta sähköstä, vaikka PVC on hyvä eriste. Staattinen sähkökin virtaa kyllä ihan tavallisen tapaan ja sen huomaa helposti kun koskee tuota sähköistettyä muoviputkea ja saa sätkyn ja kuulee napsahduksen, ja tuo virta kulkee kokonaan "johtimena" toimivan PVC:n ulkopuolella. Sama ilmiö on näkyvissä niiden ihmisten kohdalla, jotka selviävät salaman iskusta hengissä, sillä vaikka energia riittäisi räjäyttämään henkilön kappaleiksi, niin se on kuitenkin kulkenut niin pinnassa, että henkilö säilyi hengissä (joskus tuosta aiheutuu ns. Lichtenberg-kuvioita).
        Järjellisillä korkeilla jännitteillä virta kulkee kuitenkin tasavirrassa kokolailla koko johtimen pinta-alalla.

Tuon tavanomaisen selityksen rinnalla tilanne on oikeasti hiukan monimutkainen, sillä elektronien aalto-hiukkasluonteen takia ne eivät hyvin tarkasti seurattuna ole aina siellä missä niiden kuvittelisi olevan ja tuo on hyötykäytössäkin tunnelointidiodeissa, jossa elektroni kykenee siirtymään eristeen toiselle puolelle, vaikka sillä ei ole siihen riittävästi energiaa.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tunneloituminen

(tuo on erikoiskomponentti, mutta sama ilmiö on olemassa jokaisen elektronin ympärillä ja riippumatta siitä missä aineessa elektroni kulloinkin on)

Eli siis energia siirtyy johtimessa sen sisällä, sen ulkopuolella ja myös muutoin, ja riippuu olosuhteista, mittaustarkkudesta sekä tilanteen määrittelemisestä.

((oli mielenkiintoista pohtia tätä))

Ok. Ajattelin itse siitä suunnasta ja väitteistä, että vaikka tasavirrassa elektoneja "virtaa" johdoissa, niin ne eivät varsinaisesti välitä energiaa. Oleellinen on sähkökenttä joka muodostuu ihan muualle kuin johteeseen.

Ajatuskokeena voidaan vetää kaapeli pari kertaa aurinkoon ja takaisin. Kytketään akku ja katkaisija ja hehkulamppu kaapeliin. Kun katkaisijasta virtapiiri suljetaan kestääkö vartin verran ennen kuin lamppu syttyy (koska mikään informaatio ei kulje valoa nopeammin). Väite kuitenkin oli että lamppu katkaisijan ja akun vieressä syttyy heti, koska se kenttä muodostuu heti.

• scrg kirjoitti:

Ok. Ajattelin itse siitä suunnasta ja väitteistä, että vaikka tasavirrassa elektoneja "virtaa" johdoissa, niin ne eivät varsinaisesti välitä energiaa. Oleellinen on sähkökenttä joka muodostuu ihan muualle kuin johteeseen.

Ajatuskokeena voidaan vetää kaapeli pari kertaa aurinkoon ja takaisin. Kytketään akku ja katkaisija ja hehkulamppu kaapeliin. Kun katkaisijasta virtapiiri suljetaan kestääkö vartin verran ennen kuin lamppu syttyy (koska mikään informaatio ei kulje valoa nopeammin). Väite kuitenkin oli että lamppu katkaisijan ja akun vieressä syttyy heti, koska se kenttä muodostuu heti.

Peruskoulu- ja ehkä lukiofysiikkakin antaa elektroneista vähän sellaisen kuvan kuin ne olisivat aurinkoa kiertäviä planeettoja. Mutta mokomat ovat kuin Schrödingerin kulkukissat ettei kukaan tarkalleen tiedä missä ne ovat eivätkä ne oikein edes ole missään ennen kuin joku havaitsee niiden olevan jossakin.

• buddy-love
        scrg kirjoitti:

Tietysti elektronivirta indusoi johtimen ympärille magneettikentän ja jos palaava johdin on riittävän lähellä, niin tuo magneettikenttä saa johtimessa aikaan elektronien liikettä ja se tapahtuu ennen kuin elektronivirta on käynyt kääntymässä auringon tienoilla.
        Mutta tuossa on kuitenkin kyseessä kahden tyyppinen energia, eli elektonien virtaus ja magneettikentän muutos. Sähkö on varsinaisesti elektronien virtausta, joten magneettikentän muutoksen kautta siirtyvää energiaa ei oikein voi pitää sähkönä.

Vastaavasti energia voisi siirtyä myös sähkön tuottamana valona tai lämpönä, mutta tuokaan ei olisi varsinaisesti sähköenergistä siirtymistä.

• buddy-love kirjoitti:

Tietysti elektronivirta indusoi johtimen ympärille magneettikentän ja jos palaava johdin on riittävän lähellä, niin tuo magneettikenttä saa johtimessa aikaan elektronien liikettä ja se tapahtuu ennen kuin elektronivirta on käynyt kääntymässä auringon tienoilla.
        Mutta tuossa on kuitenkin kyseessä kahden tyyppinen energia, eli elektonien virtaus ja magneettikentän muutos. Sähkö on varsinaisesti elektronien virtausta, joten magneettikentän muutoksen kautta siirtyvää energiaa ei oikein voi pitää sähkönä.

Vastaavasti energia voisi siirtyä myös sähkön tuottamana valona tai lämpönä, mutta tuokaan ei olisi varsinaisesti sähköenergistä siirtymistä.

Tästä videosta tuo idea kysymykseeni: https://www.youtube.com/watch?v=bHIhgxav9LY
        Paljon ihan teoriaa, mutta jossain loppupuolella maininta varhaisista merenalaisista tiedonsiirtokaapeleista ja niiden ongelmista.

Kommenttikentän perusteella asiasta riittää keskusteltavaa myös aiheeseen paremmin perehtyneiden kesken. Minä en sano asiaan muuta kuin "jyrkkä ehkä".

Filosofinen ja teoreettinen kysymyshän tuo enimmäkseen on siirtyykö energia johteessa vai sen ulkopuolella vai vaaditaanko käytännössä jopa oikeat bitit pankkitileille, koska käytännön havaintona sähköenergia kämppään lakkaa virtaamasta, jos laskua ei maksa.

• Anonyymi

täällä satoi ukkostikin aika paljon yölläkin.... jännitys juttukin taasw illaq 007 Apwcterw3

taqvallaan hauska kun tiwrokoneeni tallentaaq noit a swääjuttuj

• Anonyymi

Kyllä ne on ne nasujaiset pahoja juttuja.

• Anonyymi

Kysyin kerran ensiapuhenkilöltä että onko siitä toisen rintaan nyrkillä lyömisestä hyötyä elvytyksessä? Hän vastasi että siitä voi olla hyötyä mutta vain sydänkohtauksen juuri käynnistyessä. Sähköiskut ovat juuri sydämen rytmin sekoittajia ja pysäyttäjiä.

• Anonyymi

Jaa niin siis modernin teekkarit, ei tekarit. Okei. Se selittää. 😂

• Anonyymi

Sähkön kanssa ei sovi pelleillä ☝

- Sheena

• Ei sen kanssa olekaan pelleilty, on vaan tehty tutkimuksia. Modernit teekkarit tekivät yhdelaisen näennäistestin ja minä taasen muksuna tein vastaavan testin erittäinkin empiirisesti. Molempien tutkimusten lopputuloksena kukaan ei loukkaantunut, saati kuollut ja kumpikin taho oli oppivinaan sähköstä jotain 😂

• Anonyymi

Ei sen kanssa olekaan pelleilty, on vaan tehty tutkimuksia. Modernit teekkarit tekivät yhdelaisen näennäistestin ja minä taasen muksuna tein vastaavan testin erittäinkin empiirisesti. Molempien tutkimusten lopputuloksena kukaan ei loukkaantunut, saati kuollut ja kumpikin taho oli oppivinaan sähköstä jotain 😂

Sehän olisi suorastaan mahtavaa kun ne tekisivät sen testin vailla sähköä ja juuri samalla hetkellä kun joku niistä työntää sormensa, vehkeensä, whatever sinne sähköttömään pistokkeeseen niin joku ampuu taserilla sitä selkään 🤣. Sydänvaivoista kärsivät olisi toki etukäteen kartoitettava mahdollisten henkilövahinkojen minimoimiseksi ☝️. Jos mies saa kovan sähkärin niin siitä voi tulla pysyvästi semmoinen että mies "can't get it up" enää sen jälkeen, ihan oikeasti :O.

• Anonyymi kirjoitti:

Sehän olisi suorastaan mahtavaa kun ne tekisivät sen testin vailla sähköä ja juuri samalla hetkellä kun joku niistä työntää sormensa, vehkeensä, whatever sinne sähköttömään pistokkeeseen niin joku ampuu taserilla sitä selkään 🤣. Sydänvaivoista kärsivät olisi toki etukäteen kartoitettava mahdollisten henkilövahinkojen minimoimiseksi ☝️. Jos mies saa kovan sähkärin niin siitä voi tulla pysyvästi semmoinen että mies "can't get it up" enää sen jälkeen, ihan oikeasti :O.

Eiö kätevämpää vain olisi juuri oikealla hetkellä käydä napsauttamassa virrat takaisin pistorasiaan? Suotta ruveta taserilla sohlaamaan, ampuu vielä vahingossa omaan jalkaan.

• Anonyymi

Eiö kätevämpää vain olisi juuri oikealla hetkellä käydä napsauttamassa virrat takaisin pistorasiaan? Suotta ruveta taserilla sohlaamaan, ampuu vielä vahingossa omaan jalkaan.

* Kolmanteen jalkaan, vehkeeseen ☝️. Vettä päälle niin kyllä se siitä sit tokenee. Vesi wanhin woitehista 😉. Waka wanha Wäinämöinen. Jos se onkin vain anagrammi? Kalevala. Jos se onkin kalavale?

• Anonyymi kirjoitti:

* Kolmanteen jalkaan, vehkeeseen ☝️. Vettä päälle niin kyllä se siitä sit tokenee. Vesi wanhin woitehista 😉. Waka wanha Wäinämöinen. Jos se onkin vain anagrammi? Kalevala. Jos se onkin kalavale?

Jo se onkin waka waka Väinämöinen? 🤣

https://www.youtube.com/watch?v=pRpeEdMmmQ0

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      123
      3134
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      37
      2496
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2435
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2159
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1700
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      172
      1406
    7. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      26
      1345
    8. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      291
      1239
    9. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      1231
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      62
      1077
    Aihe