Onko Luomiskertomuksessa ristiriitoja?

EI OLE. Kaikki on faktaa


𝐋𝐮𝐨𝐦𝐢𝐬𝐤𝐞𝐫𝐭𝐨𝐦𝐮𝐤𝐬𝐞𝐧 𝐫𝐢𝐬𝐭𝐢𝐫𝐢𝐢𝐭𝐨𝐣𝐚?
Ensimmäisen Mooseksen kirjan toisessa luvussa luomisjärjestys näyttäisi eroavan ensimmäisen luvun järjestyksestä siinä, että eläimet luodaan (2:19) Aadamin (2:7) jälkeen. Eikö Raamattu ole tässä itsensä kanssa ristiriidassa?
Aadamin luomisen ja Eevan luomisen välissä vuoden 1933/38 käännös sanoo (jae 19): ”Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut”. Päällisin puolin tämä näyttäisi kertovan, että maaeläimet ja linnut luotiin Aadamin ja Eevan luomisten välissä. Juutalaiset oppineet eivät kuitenkaan tunne mitään tällaista ristiriitaa 1. Mooseksen kirjan ensimmäiseen lukuun nähden, jossa Aadam ja Eeva luotiin maaeläinten ja lintujen jälkeen (1. Moos. 1:23-25). Miksi näin? Sen vuoksi, että heprean kielessä verbin tarkka aikamuoto määräytyy kontekstin perusteella. Ensimmäisessä luvussa on selvää, että maaeläimet ja linnut luotiin ennen Aadamia, joten juutalaiset oppineet ovat ymmärtäneet verbin ”teki” jakeessa 1. Moos. 2:19 [vuoden 1933/38 käännös] tarkoittavan ”oli tehnyt” tai ”tehtyään”. Jos jae 19 käännetään seuraavasti (kuten Raamattu Kansalle -käännös kääntää): ”Kun Herra Jumala oli muovannut maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut...”, näennäinen ristiriita 1. Mooseksen kirjan ensimmäisen luvun kanssa häviää kokonaan.
Kysymys juontaa juurensa myös siitä virheellisestä olettamuksesta, että 1. Mooseksen kirjan toinen luku on vain erilainen näkemys luomiskertomuksesta kuin ensimmäisessä luvussa kerrottu. Pitäisi kuitenkin olla ilmeistä, että toinen luku ei ole vain ”vielä toinen” luomiskertomus, koska toisessa luvussa ei puhuta mitään taivaiden ja maan luomisesta, ilmakehästä, meristä, maasta, auringosta, tähdistä, kuusta, merieläimistä jne. Luku kaksi mainitsee ainoastaan ne asiat, jotka liittyvät suoraan Aadamin ja Eevan luomiseen ja heidän elämäänsä puutarhassa, jonka Jumala valmisti erityisesti heitä varten. Ensimmäisen luvun voidaan ymmärtää kuvaavan luomista Jumalan näkökulmasta; se on ”suuri kuva”, yleiskatsaus kokonaisuudesta. Luku kaksi peilaa tärkeämpiä puolia ihmisen näkökulmasta.
1. Moos. 2:4 sanoo: ”Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan.” Tämä tarkoittaa katkoa ensimmäiseen lukuun. Samaa ilmausta käytetään seuraavan kerran kohdassa 1. Moos 5:1: ”Tämä on Aadamin sukuluettelo. Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi. ”

8

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ”Sukuluettelo” [engl. generations] on käännös heprean sanasta toledoth, joka tarkoittaa ”alkuperää” tai ”sukuluetteloa”. Se määrittelee selostuksen tai tapahtumasarjan. Ilmausta käytetään 1. Mooseksen kirjassa selvästi jokaisen osan jälkeen kulloinkin kyseessä olevaan patriarkkaan viitattaessa (Aadam, Nooa, Nooan pojat, Seem jne.), jotka todennäköisesti olivat vastuussa tekstistä. 1. Mooseksen kirjassa on kymmenen tällaista jakoa.
      Jokainen tallenne oli todennäköisesti alun perin kivi- tai savitaulu. Yhdenkään henkilön nimeä ei ole liitetty taivaan ja maan alkuperään (1. Moos. 1:1-2:4), koska siinä viitataan ensisijaisesti koko maailmankaikkeuden alkuperään eikä erityisesti kehenkään henkilöön (Aadamia ja Eevaa ei esimerkiksi mainita nimeltä). Lisäksi vain Jumala tiesi luomisen tapahtumat, joten Jumalan täytyi paljastaa ne, todennäköisesti Aadamille, joka tallensi ne. Mooses, 1. Mooseksen kirjan ”kirjoittaja”, toimi eri osien kokoajana ja toimittajana lisäten selittäviä huomautuksia Pyhän Hengen inspiroimana. Toledoth-ilmaukset tunnustavat Mooseksen käyttämät historialliset lähteet. Tämän ymmärtäminen korostaa 1. Mooseksen kirjan historiallista luonnetta ja sen asemaa silminnäkijätodistuksena vastakohtana vanhalle ”dokumentaarihypoteesille (JEDP)”, jota edelleen opetetaan monissa raamattukouluissa.
      Toledoth-ilmausten erot kohdissa 1. Moos. 2:4 ja 5:1 vahvistavat, että ensimmäinen luku on yleiskatsaus – selvitys ”taivaiden ja maan” synnystä (2:4) – samalla kun toinen luku koskee Aadamia ja Eevaa ja on yksityiskohtainen kuvaus Aadamin ja Eevan luomisesta (5:1-2). Kohdan 2:4 ilmaisutapa viittaa myös painotuksen vaihtoon: jakeen ensimmäisessä osassa sanotaan ”taivaat ja maa”, kun taas jakeen lopussa ”maa ja taivas”. Tutkijat ajattelevat ensimmäisen osan olleen maailmankaikkeuden synnyn tallentaneen savi- tai kivitaulun lopussa ja jakeen jälkimmäisen osan olleen Aadamia ja Eevaa koskeneita tapahtumia sisältäneen toisen taulun alussa (1. Moos. 2:4b-5:1a).
      Sovelletaanpa tätä tulkintaa toiseen vastaväitteeseen: jotkut ovat myös nähneet ongelman 1. Moos. 2:5 pensaissa ja ruohoissa ja 1. Moos. 2:9 puissa. Olemme jo huomanneet, että 1. Mooseksen kirjan toinen luku kohdistuu Aadamin ja Eevan näkökulmasta tärkeisiin asioihin, ei luomiseen yleensä. Huomaa, että kasvit ja yrtit on kuvattu 1. Mooseksen kirjan toisessa luvussa ”pellossa” (vertaa 1:12) ja ne tarvitsivat ihmistä pitämään huolta niistä (2:5). Nämä ovat selvästi viljelykasveja, ei vain kasveja yleensä. Puut (2:9) tarkoittavat myös vain puutarhaan istutettuja puita, ei puita yleensä.
      1. Mooseksen kirja on kirjoitettu samoin kuin monet historialliset kuvaukset, joissa tapahtumien yleiskatsaus tai yhteenveto johtaa ensin kiinnostavimpiin tapahtumiin ja niitä seuraa yhteenvedon olennaisia tapahtumia tarkentava ja täydentävä yksityiskohtainen kuvaus.
      1. Mooseksen kirjan ensimmäinen luku, ”suuri yleiskuva”, keskittyy selvästi tapahtumajärjestykseen. Tapahtumat ovat aikajärjestyksessä: ensimmäinen päivä, toinen päivä, ilta ja aamu jne. Tapahtumajärjestys ei ole päähuomion kohteena 1. Mooseksen kirjan toisessa luvussa. Tapahtumia täydennettäessä niitä ei välttämättä mainita aikajärjestyksessä, vaan kyseisen kertomuksen ydinasian kannalta järkevimmässä järjestyksessä. Esimerkiksi eläimet mainitaan jakeessa 19 Aadamin luomisen jälkeen, koska eläimet näytettiin Aadamille vasta, kun hänet oli luotu, eikä niitä luotu vasta Aadamin jälkeen.
      1. Mooseksen kirjan luvut 1 ja 2 eivät näin ollen ole erillisiä ristiriitaisia luomiskertomuksia. Ensimmäinen luku on yleiskatsaus ja toinen luku on yksityiskohtaisempi kuvaus Aadamista, Eevasta ja luomisen kuudennesta päivästä.
      Viimeinen sana tässä asiassa tulee kuitenkin antaa itse Herralle Jeesukselle Kristukselle. Matteuksen evankeliumin luvun 19 jakeissa 4 ja 5 Jeesus käsittelee avioliittokysymystä ja sanoo:
      ”Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa ’loi heidät mieheksi ja naiseksi’ ja sanoi: ’Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi’?”
      Huomaa, että juuri samassa lauseessa Jeesus viittaa sekä 1. Mooseksen kirjan ensimmäiseen lukuun (jae 27b: ”mieheksi ja naiseksi hän loi heidät”) että 1. Mooseksen kirjan toiseen lukuun (jae 24: ”Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi.”). Yhdistäessään molemmat tällä tavoin Hän ei selvästikään pitänyt niitä millään tavalla erillisinä, ristiriitaisina kertomuksina.

      • Anonyymi

        "1. Mooseksen kirjan luvut 1 ja 2 eivät näin ollen ole erillisiä ristiriitaisia luomiskertomuksia. Ensimmäinen luku on yleiskatsaus ja toinen luku on yksityiskohtaisempi kuvaus Aadamista, Eevasta ja luomisen kuudennesta päivästä."

        Miksi ammut itseäsi jalkaan? Ensimmäisessä nimen omaan kerrotaan päivät.

        Olen aivan varma, ettet ole itse lukenut Raamattua.


    • Anonyymi

      Oletko itse lukenut Raamatun?

      Annan sinulle koko kohdan, jossa ei ole järkeä, jos se on olevinaan kuinka Jumala on jo tehnyt eläimet ennen Aatamia.

      Toisessa kirjassa:
      "18Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva". 19Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ja toi ne ihmisen eteen nähdäkseen, kuinka hän ne nimittäisi; ja niinkuin ihminen nimitti kunkin elävän olennon, niin oli sen nimi oleva."

      Oliko eläimissä naaraita ennen Eevaa?

      Kyllä saa olla kiero, että näitä saa selitettyä itselleen yhteensopiviksi. Miksi se älykäs suunnittelija ei osannut tehdä tuosta opuksesta selvää?

      "koska toisessa luvussa ei puhuta mitään taivaiden ja maan luomisesta,"

      Outoa. Minä varmaan luen eri Raamattua.

      "1Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa. 2Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. 3Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.

      4Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin."

      Oho. Siellähän kirjaimellisesti sanotaan se, minkä sinä kiistät.

      Lopussa sinulla on virhe, koska kopioit huijaavaa saarnaajaa sokeana. Tuossa "katko" kohdassa on pilkku, eikä piste. Vai onko kääntäjällä mennyt noin yksinkertainen asia ohi, eikä kukaan ole vaivautunut korjaamaan?

      Entäs kasvit? Taas tuossa toisessa kirjassa Jumala suunnittelee ne ihmisen jälkeen ihmiselle viljeltäväksi, katsottavaksi ja syötäväksi, kun ensimmäisessä Jumala luo ne hyvissä ajoin ennen ihmistä?

      Kyllä tuo opus on ristiriitainen hyvinkin yksiselitteisesti.

    • Anonyymi

      Nimimerrki: Krevokki

      Jumala ei tehnyt ihmistä tietääkseni ennen eläimiä. Koska Jumalan Henki meni tiedon puusta syömisen jälkeen hyvin vakavana Ihmiseen, koska Ihminenkään, kuten ilmeisesti ei juuri kukaan muukaan eliö ole jaksanut, tapojaan noudattaa kauaakaan oikein. Aadamin synti oli siinä, että Hän ei ottanut vastuusta itse siitä, että otti itsekin Tiedon puusta(viinrypäleitä), vaan ajatteli Eevan olleen pelkästään siihen syyllinen, että kun Jumala kysyi Aatulta :"Otitko puusta?" Niin Aatu vastasi:"Otin kyllä, mutta tein sen vaimoni Eevan takia!" Eeva puolestaan vastasi "Käärme antoi luvan ottaa puusta?!"

      EI sillä ole paljoa väliä, kuka tehdään ensin, pikimminkin kannattaisi olla viimeksi tehty luomityö ruumineen, koska sitä juurikin Jumala kehittää kiinnostuneenakin eniten. Koneet ovat näitä "onnekkaita" juuri nyt.
      Ihmisen apinakeho, nisäkäshumanoidi, oli erkaantunut liskoista, varmaan muutamia kymmeniä miljoonia vuosia sitten: Syy muksi eliöitä alkoi "kehittyä paljon", oli Avaruudesta pudonneen asteroidin syytä, Raamattukin mainitsee siitä mm. Ilmestyskirjassa:"Katso, taivaasta oli maahan pudonnut tähti!". Se tähti aiheutti suuria mutaatioita, ja esim. dinosarukset menehtyivät nykyajoituksen mukaan kaikki, noin 65 miljoonaa vuotta sitten. Raamatun Aadami ajoitetaan jopa niin äsken olleksi, että alle 6000 vuotta siiten eli, se syntiinlangennut Aadam(ja Eva), mutta 7 päivää on edelleenkin Jumalan jatkuvasti toistuva Luomissykli: Kun Jumala loi, ei tietenkään KAIKKI materia putkahtonut olemattomuudesta hetikään, vaan pelkästään taivasta ja maata luotiin noin 550 mlljoonaa vuotta, ENNENKUIN edes toinen "luomispäivä" ilaamntui, ja se oli valon luominen massojen atomiemissioiden avulla. Se oli aluksi Jumalallakin pelkkä teoria, jota laskivat kauankin - sekin AIKA kesti luullakseni yli 550 miljoonaa vuotta. (KOKO GALAKSISSAMME!) Ja se kuinka monta aiempaa universumia on ollut niin aloittakaapa aivan alusta: Alussa oli ääretön määrä nolla-ulottuuksia, ja sitten keksittiin pelejä=> melko pienellä resoluutolla, jotka olivat ensimmäisiä todellisuuksia ja elämän-hiekkalaatikoita Jumalan Hengille. Siitä on niin kauan, ettei sitä kukaan kykene laskemaan fysikaalisilla sekunneilla, koska Materia määrittää nykyään ajan, mutta koska peliresoluutiot olvat alkuuuniverumeissa paljon pienempiä, aika oli alussa tavalttoman paljon nopeampaakin. Ihmisen materiamieli ja äly, on tavattoman hidas, sen kaikki tietää...Se jojtuu materiaruumiista - tietysti.

    • Anonyymi

      Raamattu ei ole ristiriitainen yhdelläkään sivulla!
      Sadat eri lahkot on ristiriitaisia ihmistekoiseen oppinsa takia!

    • Anonyymi

      Mutta missä on ne todisteet tästä luomisesta tai luojasta?

    • Anonyymi

      Kertomusta keksittäessä ei vielä tiedetty, että sukurutsaan pohjautuva sukulinja tulee ensin vammaiseksi ja kuolee pois.

    • Anonyymi

      Luomiskertomuksen sisäinen logiikka tai epäloogisuus on yhdentkevää.

      Oleellista on, että MIKÄÄN HAVAINTO ei viittaa siihen, että kasvit, eläimet tai muut eliöt olisi taiettu kerralla valmiiksi. Maapallon eliöstö on muuttunut moneen kertaan ja museot ovat täynnä sukupuuttoon kuolleiden lajien fossiileita.

      Raamatun satu, jossa Jumala taikoo olevaiseksi milloin mitäkin ja "näki, että niin oli hyvä" ei ole totta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2866
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2058
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1568
    4. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1258
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1196
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      901
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

      väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      877
    Aihe