Oiva Härkönen väittää useinkin, että maataloustuet ovat sosiaalidemokraattinen projekti, jossa maataloustuki toimii progressiivisen verotuksen tavoin pienituloisten eduksi. Teoriassa tällainen progressiivinen vaikutus toki, mutta tarkastellaanpa vähän lähemmin tuon progression suuruutta ja siinä valossa samalla Oivan väitteiden uskottavuutta.
Anneli, Oiva ja MTK:han eivät valehtele koskaan. Puhuvat vain niin totta kuin voivat ja osaavat, keskustalaisella viekkaudella tosin. Tämän rohkaisemana uskalsin ottaa tässäkin lähtökohdaksi MTK:n sivuilla esitetyn "totuuden", jonka mukaan kuluttajan maksamissa viljatuotteissa tuottajan saama osuus on 4 %. Kun tämä on otettu esimerkiksi kuvaamaan todellisuutta, pitää kai olettaa, että tuo 4 % on keskimääräinen arvo ja että hajonta on muiden tuotteiden osalta vähäistä, kun MTK ei sitä tuonut esille.
Jos otetaan sitten esimerkiksi kaupassa 3 € maksava leipä, niin tästä siis tuottaja saa 12 senttiä. Kun maataloustuen osuus tuottajan tulonmuodostuksesta on noin 45 %, niin kuluttaja saa siis leivän 10 senttiä halvemmalla verrattuna tilanteeseen, jossa maataloustukea ei maksettaisi. Siis noin teoriassa. Leipä maksaisi siis kuluttajalle 3,10 €. Ruuan hinnassa on siis noin 2 %:n teoreettinen alennus maataloustukien ansiosta. Korostan sanaa teoreettinen, sillä muut vaikutukset kumoaisivat tuon nousun. Siihen riittäisi pelkästään ylituotannon loppumisen aiheuttama vaikutus. Ylituotannostahan nimittäin myös maksetaan maataloustuki.
Jos sitten tarkastellaan maataloustuen osuutta valtion menoissa, havaitaan, että se on 5 %. Kuluttajahinnoissa teoreettinen hyöty on siis 2 % ja veronmaksajan kukkarossa vastaava meno 5 % maksetuista veroista. Voi vaan kysyä, valitsisiko veronmaksaja-kuluttaja mieluummin 5 %:n verojen alennuksen vai 10 senttiä halvemman leivän.
Käytännössä näyttää siltä, että maataloustuki ei hyödytä lainkaan kuluttajaa. Tuki valuu elintarvikkeiden jalostusportaan ja kaupan hyväksi. Maataloustuki ei selitäkään ruuan hinnan alentmista. Alentuminen alkoi toden teolla vasta sitten, kun Lidl saapui Suomeen ja aiheutti meillä poikkeuksellisen kilpailutilanteen ja särön kaupan kartelleihin.
Elintarvikkieta koskeva suunnitelmataloutemme koko Euroopassa on johtanut ylituotantoon, jonka kuluttajat saavat maksaa. Tämä vie kokonaisuudessaan ja enemmänkin maatloustuesta saatavan hyödyn. Joissakin tuotteissa ylituotanto on ollut nii surta, että mainoslause "osta kaksi maksa kolme" on ihan totta. Suomessa suljettu elintarviketalous on johtanut lisäksi siihen, että varsnkin kaupan alalla on selkeää kartellisoitumista, mikä on pitänyt hinnat korkealla. Heti kun ulkopuolelta tulee kilpailua, hinnat liukuvat järjestään alaspäin.
Kuluttajien kannalta EU:n suurin hyöty onkin tavaroiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus. Tämä on tuonut meille halvempaa ruokaa, ei EU:n yhteinen maatalouspolitiikka, joka vain nostaa ruuan hintaa.
Oiva aina sanoo, että tuottaja ottaisi mieluummin hinnan suoraan tuottajahinnoissa. Ja minä olen kysynyt, miksei Keskusta ja MTK sitten ryhdy ajamaan tällaista politiikkaa. Keskustahan on Euroopan liberaalidemokraattien jäsenjärjestö ja tämä ryhmä nimenomaan ajaa poliittisesti maataloustukien poistamista. Mutta Keskusta vastustaa. Oiva ei ole vastannut siihen, miksi Keskusta vastustaa näin erinomaista ajatusta.
Oivallisia lukuja
32
1132
Vastaukset
- ja elämä
40 000 x 50 000 = 200 milj ?
- Keskustaporvari
Kyllä se EU:n maatalouspolitiikka varmaan muuttuu kun siitä jaksaa itkeä täällä tarpeeksi kauan?
Mene nyt edes itkemään sellaisten puolueiden palstalle, joiden kannattajien enemmistö äänesti EUvostoliittoon liittymisen puolesta!
Keskustan kannattajat, ja varsinkin maata viljelevä vähemmistö heistä vastusti vuoden 94 kansanäänestyksessä 80 prosenttisesti EU:n maatalouspolitiikkaa ja sen käyttöön ottoa maassamme.
He kun olisivat halunneet jatkossakin ansaita leipänsä mielekkääksi kokemallaan tavalla, eli myymällä peltojensa ja navettojensa tuotteita.
Kun siellä EU:ssa nyt saataisiin edes aikaan päätös siitä 300 000 euron tilakohtaisesta maataloustukikatosta. Sitä ei ainakaan keskusta eikä suomalaiset viljelijät vastusta.- Wiljami
...valitat maatalouspolitiikan keskustelusta ja sitten lyöt lisää löylyä vaatimuksillasi. Eikös se olisi parasta EU-maatalouspolitiikan vastustamista, jos kieltäytyis tuista kokonaan? Ja eikös ne olleet kepulaisia maataoustaustaisia poliitikkoja, jotka ne tuet neuvottelivat?
Aika skitsofrenista sakkia maajussit tuntuvat olevan, kun laittavat ensiksi neuvotteluihin parhaat miehensä, antavat kaiken tukensa neuvotteluissa, vastustavat neuvoteltua tulosta, jota suomalaiset neuvottelijat pitivät hyvänä, vastustavat EU-maataloustukea, mutta vaativat sitä koko ajan lisää. Jakomielitautisten hommaa, sanoisin.
Tunnusttappa jo kepunikki, että maataloustuet ovat pelkkää maajussien sosiaalitukea. Ruoan hinnoissa ne eivät käytännössä näy, mutta ne maksavat niin helevetisti.
Wiljami - Keskustaporvari
Wiljami kirjoitti:
...valitat maatalouspolitiikan keskustelusta ja sitten lyöt lisää löylyä vaatimuksillasi. Eikös se olisi parasta EU-maatalouspolitiikan vastustamista, jos kieltäytyis tuista kokonaan? Ja eikös ne olleet kepulaisia maataoustaustaisia poliitikkoja, jotka ne tuet neuvottelivat?
Aika skitsofrenista sakkia maajussit tuntuvat olevan, kun laittavat ensiksi neuvotteluihin parhaat miehensä, antavat kaiken tukensa neuvotteluissa, vastustavat neuvoteltua tulosta, jota suomalaiset neuvottelijat pitivät hyvänä, vastustavat EU-maataloustukea, mutta vaativat sitä koko ajan lisää. Jakomielitautisten hommaa, sanoisin.
Tunnusttappa jo kepunikki, että maataloustuet ovat pelkkää maajussien sosiaalitukea. Ruoan hinnoissa ne eivät käytännössä näy, mutta ne maksavat niin helevetisti.
Wiljami...minä en odottanutkaan ymmärtävän, että mitä tarkoitan.
- Wiljami
Keskustaporvari kirjoitti:
...minä en odottanutkaan ymmärtävän, että mitä tarkoitan.
Puhuikos metallimies taas itsensä pussiin? Eikös se ole aika ahdistavaa samanaikaisesti puolustaa EU:n tukia ja samalla vaatia EU:sta irtaantumista? :-D
Wiljami - Vanha kokoomuslainen
Keskustaporvari kirjoitti:
...minä en odottanutkaan ymmärtävän, että mitä tarkoitan.
....pitäisi jaksaa vastata asiallisesti.
Maataloustuissa on kyseessä koko Suomen etu.
Ei pidä antaa valtaa impullisuudella, vaan opastaa asiallisesti näitä eksyneitä reppanoita.
Muista talonpoikainen sivistyneisyys. - Wiljami
Vanha kokoomuslainen kirjoitti:
....pitäisi jaksaa vastata asiallisesti.
Maataloustuissa on kyseessä koko Suomen etu.
Ei pidä antaa valtaa impullisuudella, vaan opastaa asiallisesti näitä eksyneitä reppanoita.
Muista talonpoikainen sivistyneisyys....pidä puhua sellaista kieltä, mitä vastapuoli (saattaa jopa) ymmärtää? Kepuille maksimi ymmärrettävä lauseen mitta on kolme sanaa.
Wiljami
- ja saarna?
Päivän uutiset tietävät kertoa, että suomalaisissa sairaaloissa on tätä nykyä viisi it-eksperttiä yhtä sydänlääkäriä kohti. Sairaalat ovat varsinaisia uuden teknologian keitaita, jossa parhaat voimat uhrataan tietotekniikan tehokkuuden lisäämiseen.
Kirjoittelin tuossa alempana olevassa avauksessa tästä ilmiöstä. Ei sairaala ole mikään poikkeus. Sairaala on vain yksi instituutio, jossa toiminnan sieluksi on tullut taloususkonnon tunnustaminen. Taloususkonnon mukana tulee tehokkuudenpalvonta, joka kasvaa lopulta itsetarkoituksellisiin mittoihin.
Sama ilmiö toistuu kaikkialla markkinatalouden maailmassa. Talouden "henki" on se joka sanelee kaikki ratkaisut. Yrityksistäkin on tullut eräänlaisia taloususkonnon kirkkoja, joissa työntekijöiltä edellytetään päällimmäisenä arvona kilpailuhenkeä kulloisenkin johtamistaito-opin mukaisia valmiuksia. Nykyisin on olennaista olla sarasvuolainen kliseeidiootti. Varsinainen ammattitaito on nykyisin kymmenennen asteen kysymys.
Maatalous on myös kiitollinen kohde markkinatalousajattelun hyökkäyksille. Maanviljelijöistäkin pitäisi tehdä yrittäjiä, ja koko hommaa pitäisi ohjailla markkinatalousajattelun periaatteiden mukaan.
Näitä periaatteita kukaan vain ei osaa oikein kirkastaa - eivät edes taloustieteen nobelistit - ja käytännössä kysymykset tuppaavatkin jäämään joidenkin mieltä kuohuttavien avainärsykkeiden ympärille. Keskusteluissa pyöritään tukisummissa ikään kuin ne markkeeraisivat jonkinlaista syvintä totuutta maataloudesta. Tämä kertoo jotain siitä että kyseessä on tässäkin enemmän uskonnonharjoitus kuin asiakeskustelu.Itse en ole tarjonnut maatalouskysymykseen taloususkonnon mukaista tehokkuusmallia vaihtoehdoksi. Sinä Aku taas näet näitä liberalistipiruja joka seinällä. Itse olen useaan kertaan tuonut vaihtoehdoksi mallia, joka lisäisi yhteisöllisyyttä ja vähentäisi maatalouden elinkeinoluonnetta. Maaseudun elävöittiminen ja maisemanhoito sekä pienviljelyvaltaisuus pitäisi ottaa reilusti lähtökohdaksi. Nythän ollaan koko ajan menty tilakojen kasvun ja tehomaatalousmallin mukaisesti kohti satojen hehtaarien yksinäisyyttä. Virhe on siinä, että maaseutua on alettu Maalaisliiton mallin mukaan rakentaa tehomaatalouden ehdoilla. Tämä alkoi jo 50-luvulla, ei 80-luvulla.
Mitä taas tulee näihin sairaaloihin, tiedän, että tietotekniikka on vallannut siellä valtavasti alaa. Mutta ei se mitään itsetarkoituksellista ole. Nämä tekniset laitteet auttavat paljon lääkäreitä ihmisten hoidossa ja potilaita ne pelastavat suorastaan kuolemilta. Sydän kirurgiaa tunnenkin niin kuin maallikko nyt asiaa voi tuntea. Tämä johtuu siitä, että eräs läheiseni, lapsi joutui aikoinaan tällaiseen operaatioon.
Leikkaus oli suhteellisen riskitön ja onnistui hyvin nimenomaan tekniikan kehityksen ansiosta. Ihmisen sydämen toiminnat voidaan nimittäin siirtää tietokoneen ohjaamalle koneelle leikkauksen ajaksi ja sydän siis pysäyttää. Aiemmin tällaisen leikkauksen riski oli moninkertainen, kun sydän jouduttiin jäähdyttämään vaarallisen alhaiseen lämpötilaan ja leikkaus piti suorittaa nopeasti, jolloin kuolemanriski senkin vuoksi oli suuri. En muista nyt enää näiden kahden eri tilanteen riskisuhdetta, mutta ennen onnistuminen oli suunnilleen 50 % ja nykyisin tietokoneohjeistetun vastaavan leikkauksen kuolemanriski on lapsilla luokkaa 0-1 %.- voisi..
Mielipidepankki kirjoitti:
Itse en ole tarjonnut maatalouskysymykseen taloususkonnon mukaista tehokkuusmallia vaihtoehdoksi. Sinä Aku taas näet näitä liberalistipiruja joka seinällä. Itse olen useaan kertaan tuonut vaihtoehdoksi mallia, joka lisäisi yhteisöllisyyttä ja vähentäisi maatalouden elinkeinoluonnetta. Maaseudun elävöittiminen ja maisemanhoito sekä pienviljelyvaltaisuus pitäisi ottaa reilusti lähtökohdaksi. Nythän ollaan koko ajan menty tilakojen kasvun ja tehomaatalousmallin mukaisesti kohti satojen hehtaarien yksinäisyyttä. Virhe on siinä, että maaseutua on alettu Maalaisliiton mallin mukaan rakentaa tehomaatalouden ehdoilla. Tämä alkoi jo 50-luvulla, ei 80-luvulla.
Mitä taas tulee näihin sairaaloihin, tiedän, että tietotekniikka on vallannut siellä valtavasti alaa. Mutta ei se mitään itsetarkoituksellista ole. Nämä tekniset laitteet auttavat paljon lääkäreitä ihmisten hoidossa ja potilaita ne pelastavat suorastaan kuolemilta. Sydän kirurgiaa tunnenkin niin kuin maallikko nyt asiaa voi tuntea. Tämä johtuu siitä, että eräs läheiseni, lapsi joutui aikoinaan tällaiseen operaatioon.
Leikkaus oli suhteellisen riskitön ja onnistui hyvin nimenomaan tekniikan kehityksen ansiosta. Ihmisen sydämen toiminnat voidaan nimittäin siirtää tietokoneen ohjaamalle koneelle leikkauksen ajaksi ja sydän siis pysäyttää. Aiemmin tällaisen leikkauksen riski oli moninkertainen, kun sydän jouduttiin jäähdyttämään vaarallisen alhaiseen lämpötilaan ja leikkaus piti suorittaa nopeasti, jolloin kuolemanriski senkin vuoksi oli suuri. En muista nyt enää näiden kahden eri tilanteen riskisuhdetta, mutta ennen onnistuminen oli suunnilleen 50 % ja nykyisin tietokoneohjeistetun vastaavan leikkauksen kuolemanriski on lapsilla luokkaa 0-1 %.olla halvempaa jos sitä tuotettaisiin 50, luvun väkimäärällä ja menetelmillä?
Kyllä tuo sinun sekoilusi ansaitsisi Enirolta jo jonkinlaisen dis-informaatiopalkinnon! Luuletko sinä , että tällä saitilla on muitakin niin tyhmiä kuin sinä joille kirjoitat? voisi.. kirjoitti:
olla halvempaa jos sitä tuotettaisiin 50, luvun väkimäärällä ja menetelmillä?
Kyllä tuo sinun sekoilusi ansaitsisi Enirolta jo jonkinlaisen dis-informaatiopalkinnon! Luuletko sinä , että tällä saitilla on muitakin niin tyhmiä kuin sinä joille kirjoitat?Kun puhut tyhmyydestä, opettele ensin ymmärtämään se, mitä luet. Muuten joudut etsimään niitä tyhmiä pelkästään peilistäsi. Missä kohdin olen esittänyt, että suomalaisten ruoka pitäisi tuottaa 50-luvun väkimäärillä ja menetelmillä? Voit aloittaa tyhmyytesi testauksen tästä.
Ruoka on tietysti halvempaa, kun sallimme enemmän ruuan tuontia. Kotimainen ruuan tuotanto olisi lähiseudun tarpeita varten ja joidenkin kannattavien tuotteiden osalta valtakunnallista kuten nytkin. Pointti on siinä, että kotimainen viljely olisi pääosin osa-aikaista, jolloin viljelin tulonmuodostus varmistuisi muista lähteistä eikä investointeihin sitoutuisi pääomia. Suurehkon väkimäärän harjoittama maatalous varmistaisi myös parhaiten sitä aina puhuttua kriisivalmiutta. Olen ennenkin sanonut ja sanon vielä kerran, että maaseutua on mahdollista kehittää monipuoliseen elinekinorakneteeseen perustuen. Esimerkkejä ovat matkailu, huvilaveistämöt, erikoistuotteet (sienet, kalat, marjatilat, pienimuotoinen teollisuus).- estää..
Kun puhut tyhmyydestä, opettele ensin ymmärtämään se, mitä luet. Muuten joudut etsimään niitä tyhmiä pelkästään peilistäsi. Missä kohdin olen esittänyt, että suomalaisten ruoka pitäisi tuottaa 50-luvun väkimäärillä ja menetelmillä? Voit aloittaa tyhmyytesi testauksen tästä.
Ruoka on tietysti halvempaa, kun sallimme enemmän ruuan tuontia. Kotimainen ruuan tuotanto olisi lähiseudun tarpeita varten ja joidenkin kannattavien tuotteiden osalta valtakunnallista kuten nytkin. Pointti on siinä, että kotimainen viljely olisi pääosin osa-aikaista, jolloin viljelin tulonmuodostus varmistuisi muista lähteistä eikä investointeihin sitoutuisi pääomia. Suurehkon väkimäärän harjoittama maatalous varmistaisi myös parhaiten sitä aina puhuttua kriisivalmiutta. Olen ennenkin sanonut ja sanon vielä kerran, että maaseutua on mahdollista kehittää monipuoliseen elinekinorakneteeseen perustuen. Esimerkkejä ovat matkailu, huvilaveistämöt, erikoistuotteet (sienet, kalat, marjatilat, pienimuotoinen teollisuus).sen ponipuoliseen "elinekinorakneteeseen" siirtymisen?
Minä olen käsittänyt, että sinä et ainakaan mitään tukea siihen hommaan antaisi. - ?????
estää.. kirjoitti:
sen ponipuoliseen "elinekinorakneteeseen" siirtymisen?
Minä olen käsittänyt, että sinä et ainakaan mitään tukea siihen hommaan antaisi.???
- Orlovilaisen
????? kirjoitti:
???
perse odottaa sinua vermossa!
- ;-)
Orlovilaisen kirjoitti:
perse odottaa sinua vermossa!
siellähän on jo kerimäki!
- täällä
;-) kirjoitti:
siellähän on jo kerimäki!
mutta kapi on hevonperseessä.
- anti keris
täällä kirjoitti:
mutta kapi on hevonperseessä.
paremmassa seurassa ja paremmassa paikassa kuin kerimäen kaverina hevonperseessä.
- yx juttu,
anti keris kirjoitti:
paremmassa seurassa ja paremmassa paikassa kuin kerimäen kaverina hevonperseessä.
onko hevonperseestä internet-yhteys? Viittaan keriksen juuri tekemään ansiokkaaseen avaukseen tuolla ylempänä.
Kukahan mahtaakaan olla juhlimassa synttäreitään hevonperseessä? - Aku
Itse en ole tarjonnut maatalouskysymykseen taloususkonnon mukaista tehokkuusmallia vaihtoehdoksi. Sinä Aku taas näet näitä liberalistipiruja joka seinällä. Itse olen useaan kertaan tuonut vaihtoehdoksi mallia, joka lisäisi yhteisöllisyyttä ja vähentäisi maatalouden elinkeinoluonnetta. Maaseudun elävöittiminen ja maisemanhoito sekä pienviljelyvaltaisuus pitäisi ottaa reilusti lähtökohdaksi. Nythän ollaan koko ajan menty tilakojen kasvun ja tehomaatalousmallin mukaisesti kohti satojen hehtaarien yksinäisyyttä. Virhe on siinä, että maaseutua on alettu Maalaisliiton mallin mukaan rakentaa tehomaatalouden ehdoilla. Tämä alkoi jo 50-luvulla, ei 80-luvulla.
Leikkaus oli suhteellisen riskitön ja onnistui hyvin nimenomaan tekniikan kehityksen ansiosta. Ihmisen sydämen toiminnat voidaan nimittäin siirtää tietokoneen ohjaamalle koneelle leikkauksen ajaksi ja sydän siis pysäyttää. Aiemmin tällaisen leikkauksen riski oli moninkertainen, kun sydän jouduttiin jäähdyttämään vaarallisen alhaiseen lämpötilaan ja leikkaus piti suorittaa nopeasti, jolloin kuolemanriski senkin vuoksi oli suuri. En muista nyt enää näiden kahden eri tilanteen riskisuhdetta, mutta ennen onnistuminen oli suunnilleen 50 % ja nykyisin tietokoneohjeistetun vastaavan leikkauksen kuolemanriski on lapsilla luokkaa 0-1 %.Markkinatalouden propagandisteista - myös sinun äänenpainoistasi - minulle jäsentyy sellainen kuva, etteivät he oikein itsekään tiedä, missä mennään.
Sinäkin suht, harvoin - tai ehkä liikun täällä liian harvoin - maalailet kuvaa omasta mallistasi. Olen satamatti siitä, että ajatuksesi saisivat enemmän kannatusta, jos ahkerammin palauttaisit lukijoiden mieleen visiosi toimivasta maaseudusta.
Jos oikein ymmärrän, se on positiivinen visio. Jos optimistisesti - hyvin optimistisesti tulkitsisin, se ei ole markkinataloudellinen visio. Se on pikemminkin ylhäältä sovittu sunnitelmataloudellinen visio.
Yhtäältä odottaisin siis sen tosiseikan avoimempaa myöntämistä, että nimenomaan markkinatalouden nimissä ei hyökkäyksiä voi, pidä eikä saa tehdä, toisaalta odottaisin oikeita nimiä niille visioille joita mielessäsi väikkyy.
Mitä uuden tekniikan voittokulkuun tulee, minulla on aika laajaan kontaktiverkostoon perustuva mututunne siitä että kaikki ei ole ollenkaan niin hyvin. Esimerkiksi tekniikan puolella atk-laitteet tulivat ensin nimenomaan toimistoihin - siis sinne missä käsitellään rahaa ja tehdään seurantaa. Se puoli, joka laitteita suorittavassa työssä hyödyntää, joutui odottamaan kymmenen vuotta. Epäilen että sairaalamaailmassakin tilanne on nimenomaan tämänkaltainen.
Valitettavasti olen ollut ja olen yhä reissun päällä, joten vastaaminen on jäänyt. Muutaman päivän päästä kiireet helpottavat.
- jhfyitfyigibvöiug
oma homppeli, taas lässyttää paskaa.
Kiitos ei! - mullistava..
konekeksintö Kepuongelman lopulliseen ratkaisuun!
Kerro pian, paljonko EU antaa investointitukea sen hankkimiseen!?- Wiljami
Täriseekö jo sormet näppäimistöllä? Ota poika Lasolia, niin tutina poistuu!
Wiljami - lomilla..
Wiljami kirjoitti:
Wiljaminiin Keskustavastainen dis-informaatio on pelkästään Mielipankin ja Wiljamin varassa,
niin Koklippejä on nyt helppo "kusta silmään"...
Sinä taidat olla vielä senverran "poikaanen", että sinä et muista, kuka paljasti erään (lessun)joka oli kännissä kehunut kuinka helppoa sinun laisiasi äkkinäisiä on kusta silmään?
5 pisteen vihje:
Hän käytti korkokenkiä, mutta ei tupeeta...
3 pisteen vihje:----no minä kerro sen sitten jos et tästä ymmärrä. - tärise..
Wiljami kirjoitti:
WiljamiJos sinä et kerran pysy mukana, niin minä en voi auttaa!
- Vanha kokoomuslainen
lomilla.. kirjoitti:
niin Keskustavastainen dis-informaatio on pelkästään Mielipankin ja Wiljamin varassa,
niin Koklippejä on nyt helppo "kusta silmään"...
Sinä taidat olla vielä senverran "poikaanen", että sinä et muista, kuka paljasti erään (lessun)joka oli kännissä kehunut kuinka helppoa sinun laisiasi äkkinäisiä on kusta silmään?
5 pisteen vihje:
Hän käytti korkokenkiä, mutta ei tupeeta...
3 pisteen vihje:----no minä kerro sen sitten jos et tästä ymmärrä....maalla sekaannutaan suhteellisesti eniten
eläimiin...
Semmoista Keskustalaisuutta. Mutta on se ymmärrettävää siellä yksinäisyydessä..
- oivahärkönen
Sen todistamiseksi hän on taas suoltanut tekstiä.
Lopussa hän pääsee asiaankin: kysyy miksi kepu ei kannata maataloustukien poistamista EU.n alueelta. Yksinkertainen vastaus on, että jos yksin EU poistaisi tuet, niin tänne tuotaisiin unionin ulkopuolelta tukiaisilla subventoituja elintarvikkeita ja eulainen tuotanto lakkaisi. Oletko sinä valmis siihen?Ei sitä nyt Oiva noin helpolla pääse. Tuonti sallittaisiin tietysti vain sellaisista maista ilman suojatulleja, jotka eivät subeventoi maatalouttaan. Tällaisia maita ovat esim. Australia ja monet kehitysmaat. Etkö sinä ole valmis siihen, kun aina väität suomalaisen maatalouden kilpailukyvyn kyllä riittävän.
- alkiometri
Ei sitä nyt Oiva noin helpolla pääse. Tuonti sallittaisiin tietysti vain sellaisista maista ilman suojatulleja, jotka eivät subeventoi maatalouttaan. Tällaisia maita ovat esim. Australia ja monet kehitysmaat. Etkö sinä ole valmis siihen, kun aina väität suomalaisen maatalouden kilpailukyvyn kyllä riittävän.
Älä ota enää yhtään maatalouspolitiikkaa. Sekottaa vaan pääsi ja kasvaa pyrstö.
- Pekka V
Ei sitä nyt Oiva noin helpolla pääse. Tuonti sallittaisiin tietysti vain sellaisista maista ilman suojatulleja, jotka eivät subeventoi maatalouttaan. Tällaisia maita ovat esim. Australia ja monet kehitysmaat. Etkö sinä ole valmis siihen, kun aina väität suomalaisen maatalouden kilpailukyvyn kyllä riittävän.
teoriasi kaatuvat aina sanaan "jos"....
- oivahärkönen
... ja Austraalia pystyisi elättämään vaötaosaa maailmaa, joissa on maataöoustukiaisia. Jos niiden varaan jouduttaisiin, hinnat nousisivat heti kovan kysynnän takia. Niin sittenpä taas kannattaisi viljellä Euroopassa ja Amerikassakin ilman tukiaisia.
Noin siinä kävisi. Lopettamalla tukiaiset kaikkialta samanaikaisesti pääsisimme niistä eroon. Olen usein todistanut, että suomalainen talonpoika ja Suomi kyllä pärjävät siinäkin tilanteessa. oivahärkönen kirjoitti:
... ja Austraalia pystyisi elättämään vaötaosaa maailmaa, joissa on maataöoustukiaisia. Jos niiden varaan jouduttaisiin, hinnat nousisivat heti kovan kysynnän takia. Niin sittenpä taas kannattaisi viljellä Euroopassa ja Amerikassakin ilman tukiaisia.
Noin siinä kävisi. Lopettamalla tukiaiset kaikkialta samanaikaisesti pääsisimme niistä eroon. Olen usein todistanut, että suomalainen talonpoika ja Suomi kyllä pärjävät siinäkin tilanteessa.Ei kukaan ole esittänytkään, että Australian ja kehitysmaiden tulisi elättää koko maailma. Kysehän on niiden suhteellisen panoksen lisäämisestä. Siis siitä, että tuotannon painopiste siirtyy sinne, missä se on luonnonolosuhteiden puolesta kannattavinta, kehitysmaiden osalta myös työvoimakustannusten osalta. Riittää aivan hyvin, kun WTO-prosesessissa sovitaan maatalousprotektionismin lopettamisesta.
- Wiljami
oivahärkönen kirjoitti:
Noin siinä kävisi. Lopettamalla tukiaiset kaikkialta samanaikaisesti pääsisimme niistä eroon. Olen usein todistanut, että suomalainen talonpoika ja Suomi kyllä pärjävät siinäkin tilanteessa....olepa kerrankin sanasi mittainen mies ja kirjoita suomenmaahan maataloustukien lopettamisen puolesta. Etenkin nyt kun puhutaan tukien kansallistamisesta, on aihe keskeinen.
Wiljami
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901945
- 1131053
- 104991
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä29590Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;203481