Jossakin luki, että ajamalla tavispyörällä jalkakäytävän reunaan tai vastaavaan, isku vastaa 3 - 5 kNewtonin voimaa, kiloiksi muutettuna isku olisi 300 - 500 kilon isku. Hyppy-, maasto- ja temppupyörissä isku saattaa olla 2 - 3 kertaa suurempi.
Paljonko renkaan ilma ja ja vanne ottaa iskusta vastaan? Samoin suora etuhaarukka, ja jos etuhaarukka on taivutettu elastiseksi, haarukka ottaa iskua vastaan.
Emäputken kulma on yleensä 68 - 72 astetta, mutta sekä emäputki että ohjainlaakeri saattavat ottaa silti pahasti kipeää. Loppu siirtyykin sitten runkoon, mutta se on enää murto-osa. Rungon tehtävä on vain kannatella painoa.
Renkaat ovat tärkein ensielementti ottamaan iskua vastaan, etuvanteen ja pinnoituksen sekä joustavan etuhaarukan osuus on merkittävästi pienempi. On pääteltävissä, että emäputki ja ohjainlaakeri ottavat kuitenkin vastaan jopa reilusti yli puolet iskusta.
Etuhaarukan ei tarvitse olla joustava, sillä renkaat ja vanteet ovat tärkeämmät. Iskevässä tilanteessa etuhaarukan materiaalin tulee kestää 2 kNm taivutusmomentti ja 3–4 kN aksiaalinen puristus ilman murtumaa. Riippumatta siitä, joustaako se 10 % tai ei, suuruusluokka on sama. Sama mitoitus koskee levyjarrujen osalta vasenta haaraa. Levyjarrujen osalta jarrutusrasitus on tasaisempi.
Voimakas jarrutus (vasemmalle sijoitetulla etu-) levyjarrulla vastaa voimakkuudeltaan lähes iskua isoon kuoppaan tai jalkakäytävän reunaan.
Vertauskuvana etuhaarukan päässä (testi vaaka-asennossa) saa istua tai seistä kuusi 80 kiloa painavaa ihmistä, eikä etuhaarukka saa rikkoutua. Vastaavasti neljän tai viiden aikuisen pitäisi istua tai seistä yhtäaikaa ohjaustangon päällä, jotta etuhaarukka ja emäputki kokisivat saman rasituksen kuin kovin isku.
Maasto- ja hyppypyörissä luvut kerrotaan luvulla 2 - 3.
Miten kova isku tarvitaan, että pyörä hajoaa?
24
147
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Maantiepyörää ajetaan aina siellä, missä on tarkoitettu pyörillä liikuttavan. Turha hajottaa vanteita kelveillä.
- AnonyymiUUSI
Maantiepyöräilijät ovat näkyvä ja kenties eniten autoilijoita ärsyttävä osa kevyttä liikennettä. Iskut pyörään tai pyöräilijään ovat erilaisia.
Maasto- ja työmatkapyöräily yleisellä tasolla on muita ihmisiä vähiten ärsyttävää, mutta vaatii pyöriltä riittävää lujuutta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Maantiepyöräilijät ovat näkyvä ja kenties eniten autoilijoita ärsyttävä osa kevyttä liikennettä. Iskut pyörään tai pyöräilijään ovat erilaisia.
Maasto- ja työmatkapyöräily yleisellä tasolla on muita ihmisiä vähiten ärsyttävää, mutta vaatii pyöriltä riittävää lujuutta.Autoilijan ärsyyntyminen liikenteessä kertoo autoilijan omasta epävarmuudesta ajotaitojaan kohtaan, ei osata suhtautua luontevasti muihin tiellä liikkuviin vaikka tie on tarkoitettu kaikille liikkujille eikä ainoastaan ratin takana muille liikkujille raivoavalle.
Sujuva liikennöinti edellyttää joustavuutta ja muiden huomioimista.
- AnonyymiUUSI
Hiilikuiturunkoinen ei kestä juuri ollenkaan iskuja vaan hajoaa lasin tapaan pirstaloitumalla. Ei ehkä heti mutta ajan myötä iskun aiheuttama vaurio laajenee ja pyörä hajoaa arvaamatta.
Pienehköjenkin iskujen jälkeen hiilikuiturunko tulisi ultraääniskannata vaurion selvittämiseksi turvallisuuden varmistamiseksi.
Teräs ja alumiinirunkoon tulee lommo iskun seurauksena ja siitä on helppo päätellä vaurion vakavuus. Alumiinirunko kestää lommoutumistakin huonommin kuin teräsrunko.Ja tästä sinun kohtuullisesta harhaluulostasi huolimatta isoin osa huippuluokan maastopyöristä on hiilikuiturunkoisia. Miten tämä mahdollista jos hiilikuitu ei kestä?
Myös esimerkiksi F1 auton monokokki runko on rakennettu Hiilikuidusta ja miksi?
No esim. Tekoalyltä tuli asiaan tälläinen vastaus:
” Formula 1 -autoissa monokokki on tyypillisesti valmistettu hiilikuidusta sen keveyden ja lujuuden vuoksi. Hiilikuituinen monokokki tarjoaa erinomaisen suojan kuljettajalle, koska se kestää iskuja ja puristusvoimia paremmin kuin perinteiset materiaalit. Lisäksi se mahdollistaa auton painopisteen alentamisen, mikä parantaa auton käsiteltävyyttä ja suorituskykyä”- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Ja tästä sinun kohtuullisesta harhaluulostasi huolimatta isoin osa huippuluokan maastopyöristä on hiilikuiturunkoisia. Miten tämä mahdollista jos hiilikuitu ei kestä?
Myös esimerkiksi F1 auton monokokki runko on rakennettu Hiilikuidusta ja miksi?
No esim. Tekoalyltä tuli asiaan tälläinen vastaus:
” Formula 1 -autoissa monokokki on tyypillisesti valmistettu hiilikuidusta sen keveyden ja lujuuden vuoksi. Hiilikuituinen monokokki tarjoaa erinomaisen suojan kuljettajalle, koska se kestää iskuja ja puristusvoimia paremmin kuin perinteiset materiaalit. Lisäksi se mahdollistaa auton painopisteen alentamisen, mikä parantaa auton käsiteltävyyttä ja suorituskykyä”Toikin on ihan miltä tekoälyltä kysyy, minun tekoälyni sanoi että monokokki ei ole kummoinen ruoanlaittaja.
- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Ja tästä sinun kohtuullisesta harhaluulostasi huolimatta isoin osa huippuluokan maastopyöristä on hiilikuiturunkoisia. Miten tämä mahdollista jos hiilikuitu ei kestä?
Myös esimerkiksi F1 auton monokokki runko on rakennettu Hiilikuidusta ja miksi?
No esim. Tekoalyltä tuli asiaan tälläinen vastaus:
” Formula 1 -autoissa monokokki on tyypillisesti valmistettu hiilikuidusta sen keveyden ja lujuuden vuoksi. Hiilikuituinen monokokki tarjoaa erinomaisen suojan kuljettajalle, koska se kestää iskuja ja puristusvoimia paremmin kuin perinteiset materiaalit. Lisäksi se mahdollistaa auton painopisteen alentamisen, mikä parantaa auton käsiteltävyyttä ja suorituskykyä”Ei ole harhaluuloa että hiilikuitu ei kestä iskuja.
Kokeilin itsekin tekoälyä ja tiivistän vähän sen jaaritteluja:
"Vaikka hiilikuitu onkin kevyt ja jäykkä materiaali, se ei kestä hyvin iskuja. Terävistä iskuista hiilikuitu voi helposti rikkoutua tai halkaista.
Hiilikuidun heikkous on sen hauraus ja iskunherkkyys. Jos hiilikuituun kohdistuu voimakas isku, se voi vaurioitua helposti, jopa niin, että se täytyy kokonaan korvata.
Esimerkiksi polkupyörän ohjaustanko, joka on valmistettu hiilikuidusta, kestää hyvin painetta ja voimaa, mutta iskuja se ei välttämättä kestä yhtä hyvin kuin alumiininen ohjaustanko. Hiilikuitu voi rikkoutua törmäyksessä tai kolarissa.
Jos hiilikuitutuote altistuu iskuille, on tärkeää tarkistaa sen kunto ja mahdolliset vauriot. Jos vaurioita havaitaan, tuote kannattaa vaihtaa turvallisuussyistä. "
Mielestäni oli aika samoilla linjoilla mitä itse kirjoitin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole harhaluuloa että hiilikuitu ei kestä iskuja.
Kokeilin itsekin tekoälyä ja tiivistän vähän sen jaaritteluja:
"Vaikka hiilikuitu onkin kevyt ja jäykkä materiaali, se ei kestä hyvin iskuja. Terävistä iskuista hiilikuitu voi helposti rikkoutua tai halkaista.
Hiilikuidun heikkous on sen hauraus ja iskunherkkyys. Jos hiilikuituun kohdistuu voimakas isku, se voi vaurioitua helposti, jopa niin, että se täytyy kokonaan korvata.
Esimerkiksi polkupyörän ohjaustanko, joka on valmistettu hiilikuidusta, kestää hyvin painetta ja voimaa, mutta iskuja se ei välttämättä kestä yhtä hyvin kuin alumiininen ohjaustanko. Hiilikuitu voi rikkoutua törmäyksessä tai kolarissa.
Jos hiilikuitutuote altistuu iskuille, on tärkeää tarkistaa sen kunto ja mahdolliset vauriot. Jos vaurioita havaitaan, tuote kannattaa vaihtaa turvallisuussyistä. "
Mielestäni oli aika samoilla linjoilla mitä itse kirjoitin.Oletko itse kokenut maistanut kun tiedät sen tottakin olevan? Jos et niin kirjoituksesi on yhtä tyhjän kanssa.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole harhaluuloa että hiilikuitu ei kestä iskuja.
Kokeilin itsekin tekoälyä ja tiivistän vähän sen jaaritteluja:
"Vaikka hiilikuitu onkin kevyt ja jäykkä materiaali, se ei kestä hyvin iskuja. Terävistä iskuista hiilikuitu voi helposti rikkoutua tai halkaista.
Hiilikuidun heikkous on sen hauraus ja iskunherkkyys. Jos hiilikuituun kohdistuu voimakas isku, se voi vaurioitua helposti, jopa niin, että se täytyy kokonaan korvata.
Esimerkiksi polkupyörän ohjaustanko, joka on valmistettu hiilikuidusta, kestää hyvin painetta ja voimaa, mutta iskuja se ei välttämättä kestä yhtä hyvin kuin alumiininen ohjaustanko. Hiilikuitu voi rikkoutua törmäyksessä tai kolarissa.
Jos hiilikuitutuote altistuu iskuille, on tärkeää tarkistaa sen kunto ja mahdolliset vauriot. Jos vaurioita havaitaan, tuote kannattaa vaihtaa turvallisuussyistä. "
Mielestäni oli aika samoilla linjoilla mitä itse kirjoitin.Siis nyt pitää selkeästi kertoa mitä näillä "iskuilla" kukakin tarkoittaa.
Hiilikuitu kestää kuidun suuntaisesti kohtuullisen hyvin puristusta (mutta ohuen seinämän suuntaisia iskuja huonosti) ja aivan loistavasti vetoa ja tämän tulee ottaa huomioon rakenteita suunnitelteassa.
Perinteisenä putkimaisena, tasaseinäisenä rakenteena (missä osa putkesta ottaa vastaan vetojännitystä ja osa putkesta ottaa vastaan puristusjännitytsä) hiilikuiturakenne ei ole vahvimmillaan vaan sen vahvuus on sen muokattavuus suunnittelupöydällä ja valmistusprosessissa.
Siitä pystytään rakentamaan kappaleita (esim. polkupyörän runkoja) joissa hiilikuitua pystytään käyttämään optimaalisesti sen vahvuuksien ja heikkouksien mukaan. Kohtia missä hiilikuiturakenne altistuu enemmissä määrin isommile puristusvoimille pystytään ainevahvuutta paikallisesti kasvattamaan aivan suunnittelijan halun mukaisesti ja sitten taas niissä kohdissa pyörää joissa ajotilanteissa aiheutuu isoja vetorasituksia (eli tilanteessa jossa hiilikuitu "loistaa" oikeastaan mitä tahansa muuta materiaalia vastaan tarkasteltaessa) pystytään rakennepaksuus pitämään suhteellisen ohuena.
tämä tietysti on valmistusvaiheessa aikaavievää ja sitä kautta kallista, mutta lopputuloksena on materiaalipaksuuksiltaan suunnittelijan tahdon mukaan optimoitu pyöränrunko joka on lähtökohtaisesti teknisiltä lujuusominaisuuksiltaan parempi kuin mistään muusta materiaalista valmistaen.
MUTTA se tosiaan missä ne ongelmat tulevat on kun tapahtuu niitä asioita joitka eivät kuulu "Normaaleihin, pyörän käyttöon liittyviin tilanteisiin", eli lähinnä koviin vaakasuoraan runkoon kohdistuviin iskuihin joita aiheutuu esim. kaatumisessa ja pyörän rungon osuessa johin terävään kivenkulmaan yms. tälläisen kuitujen suuntaa vasten olevia iskuja vastaan hiilukuitu ei ole vahvimmillaan, ei se nyt aivan herkästi näissäkään tapauksissa hajoa (riippuen tietysti osumakohdan ainvahvuudesta) mutta vastaavia teräviä runkoa vasten olevia iskuja metallirungot kestävät paremmin.
Oikein suunniteltu (j valmistettu) hiilikuiturunko kyllä kestää hyvin sille suunnitellun ajoympäristön aiheuttamat vaatimukset, ongelmat tosiaan saattavat tulla kun jotain suunnittelematonta sattuu. Isomman kaatumisen jälkeen hiilikuitupyörän runko kannattaa tarkastaa huolellisesti josko jotain onkin sattunut.
- AnonyymiUUSI
>>> Etuhaarukan ei tarvitse olla joustava, sillä renkaat ja vanteet ovat tärkeämmät. Iskevässä tilanteessa etuhaarukan materiaalin tulee kestää 2 kNm taivutusmomentti ja 3–4 kN aksiaalinen puristus ilman murtumaa. Riippumatta siitä, joustaako se 10 % tai ei, suuruusluokka on sama. Sama mitoitus koskee levyjarrujen osalta vasenta haaraa. Levyjarrujen osalta jarrutusrasitus on tasaisempi.
Etuhaarukan ei todellaan tarvitse olla joustava. Rengas on se, joka ottaa ensi kontaktia vastaan. Kova rengas (paine 5 baria tai enemmän) antaa vähemmän mukavuutta, suojaa renkaalle mutta enemmän riskiä vanteelle, haarukalle ja emäputkelle, mutta pehmeä rengas (paine alle 2,5 tai alle) vanne vaurioituu varmuudella ja kumi saattaa puhjeta. Kaupunki- tai fitness pyörässä paineen tulisi siis olla 3,5 - 4,5 baria.
Maantiepyöräilijät hidastavat vauhtinsa aina nollaan lähestysessään jalkakäytävän reunaa, tai menevät kiertotietä. Itsekkäimmät tietenkin polkevat rinnakkain autokaistalla, vaikka pyörätie olisi vieressä, jolloin korokkeet eivät ole ongelma.
Vaikka teräksinen etuhaarukka joustaa, sillä ei ole juurikaan merkitystä rakenteen ja lujuuden kannalta. Etuhaarukka ja emäputki pitää joka tapauksessa laskea maksimin mukaisesti. Hiilikuituinen etuhaarukka saavuttaa jo 400 grammaisena saman lujuuden kuin teräksinen etuhaarukka 1200 grammaisena. Alumiini on välimuoto, ja sama vertailulujuus saavutetaan noin 700 grammaisena.
Hiilikuitu ei taivu, eikä sen tarvitse lainkaan joustaa, koska sen lujuus riittää kestämään iskut ilman muodonmuutosta. Teräs joustaa, ja sen muoto palautuu, ja sitä voi etuhaarukassa verrata jouseen. Alumiini on jämäkkä eli mikään materiaaleista ei ole yli toisen, ellei jotakin tiettyä ominaisuutta haluta.
Yllätys jollekin voi olla se, että äkkijarrutus muistuttaa voimiltaan kovaa iskua jalkakäytävän reunaan. Kokonaispaino lisää riskiä kaikille osille rikkoutua, sillä voima on massa x kiihtyvyys (myös negatiivinen hidastuvuus).- AnonyymiUUSI
"Hiilikuitu ei taivu, eikä sen tarvitse lainkaan joustaa, koska sen lujuus riittää kestämään iskut ilman muodonmuutosta."
Muuttaa tasan tarkkaan muotoaan, kun tulee terävä ja pistemänen isky sopivasta suunnasta... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Hiilikuitu ei taivu, eikä sen tarvitse lainkaan joustaa, koska sen lujuus riittää kestämään iskut ilman muodonmuutosta."
Muuttaa tasan tarkkaan muotoaan, kun tulee terävä ja pistemänen isky sopivasta suunnasta...Kuinka tasaisesti ja tarkkaan? Itselläni on hiilikuituinen etummainen haarukka enkä koskaan koe sen joustavan. Enkä myöskään välitä kuopista, kanttareista, enkä huonosti madalletuista jalka/kevyenliikenteen reunoista. Aina täysillä että suorastaan kolisee kaksin käsin niinku. Tällä on menety ja nyt jo 30003 kilometriä eikä repeämiä väsymystä jne näy. Kokohiilellä sitten sama peli eli keli. Ei säästellä vaan päästellään ja äijä painaa 94 kiloa joka kampia omin voimin pyörittää. Kyllä kestää! Antaa mennä vua!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Hiilikuitu ei taivu, eikä sen tarvitse lainkaan joustaa, koska sen lujuus riittää kestämään iskut ilman muodonmuutosta."
Muuttaa tasan tarkkaan muotoaan, kun tulee terävä ja pistemänen isky sopivasta suunnasta...Kerro lisää tuosta eli millainen voima tarvitaan? Normaali laskukaava on 5000 newtonia * varmuuskerroin 1,5. Kerro mitä kaavaa käytät.
Vai tarkoitatko että pitää lyödä vasaralla tai lekalla ihan tarkoituksella? - AnonyymiUUSI
Katukivetykselle noustessa nykäistään ohjaustangosta niin etupyörälle ei tule iskua, ja heti perään nojataan eteenpäin ohjaustangon yli, jolloin takapyöräkin kevenee ja nousee kivetykselle ilman iskua. Kuten mennään trial-moottoripyörälläkin sujuvasti ison kiven yli, mutta siinä ohjaustangosta nykäisemisen sijaan etupyörä nostetaan ilmaan kytkinkahvaa ja moottoria käyttämällä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Hiilikuitu ei taivu, eikä sen tarvitse lainkaan joustaa, koska sen lujuus riittää kestämään iskut ilman muodonmuutosta."
Muuttaa tasan tarkkaan muotoaan, kun tulee terävä ja pistemänen isky sopivasta suunnasta...Lasiinkaan ei tule lommoa koska se ei jousta vaan säröytyy kuten hiilikuitukin tekee. Lasin säröytymisen näkee silmälläkin.
Hiilikuiturunko taas tulee tutkituttaa ammattilaisen toimesta jotta varmistuu sen turvallisuus iskun jälkeen. Iskun vauriota ei voi nähdä paljaalla silmällä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lasiinkaan ei tule lommoa koska se ei jousta vaan säröytyy kuten hiilikuitukin tekee. Lasin säröytymisen näkee silmälläkin.
Hiilikuiturunko taas tulee tutkituttaa ammattilaisen toimesta jotta varmistuu sen turvallisuus iskun jälkeen. Iskun vauriota ei voi nähdä paljaalla silmällä.Lasinen lapsuus ei kuulu tähän aiheeseen millään muotoa. Tai sitten olet erehtynyt. lasikuitu ei ole synonyymi hiilikuidun kanssa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Katukivetykselle noustessa nykäistään ohjaustangosta niin etupyörälle ei tule iskua, ja heti perään nojataan eteenpäin ohjaustangon yli, jolloin takapyöräkin kevenee ja nousee kivetykselle ilman iskua. Kuten mennään trial-moottoripyörälläkin sujuvasti ison kiven yli, mutta siinä ohjaustangosta nykäisemisen sijaan etupyörä nostetaan ilmaan kytkinkahvaa ja moottoria käyttämällä.
Minä en tee koskaan noin. Alla on 28 millimetriä leveät maantierenkaat. Ilmanpaine 7.5 baaria. Etuhaarukka hiilikuitua. Aina tärräytän täysillä enkä jousta yhtään. Hiilikuitukaan ei jousta. Renkaat eivät jousta. Oikein rihdatut puolat joustavat ja pitävät vanteen suorassa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lasinen lapsuus ei kuulu tähän aiheeseen millään muotoa. Tai sitten olet erehtynyt. lasikuitu ei ole synonyymi hiilikuidun kanssa.
En väittänytkään sitä vaan ne hajoavat samalla tavalla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En väittänytkään sitä vaan ne hajoavat samalla tavalla.
Jokainen tietää että ei hajoa, paitsi ehkä sinä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kerro lisää tuosta eli millainen voima tarvitaan? Normaali laskukaava on 5000 newtonia * varmuuskerroin 1,5. Kerro mitä kaavaa käytät.
Vai tarkoitatko että pitää lyödä vasaralla tai lekalla ihan tarkoituksella?Ei tarvitse kovin kummoista iskua kunhan se tulee sopivasta suunnasta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse kovin kummoista iskua kunhan se tulee sopivasta suunnasta.
Taidat olla se sama kaveri jolle ei kelpaa kuin teräsputki. Oletko?
Anonyymi kirjoitti:
En väittänytkään sitä vaan ne hajoavat samalla tavalla.
Eivät hajoa samalla tavalla.
Lasi(massa) on amorfinen aina joka tarkoittaa että sen aineet EIVÄT ole järjestäytyneet säännölliseksi kiderakenteeksi (ja siksi se on hauras iskuja vastaan) kun hiilikuitu taasen rakentunut yhtenäisestä, ohuista hiiliatomiketjuista rakentuvista hiilikuitusäikeistä.
Hiilikuidun ja lasin hajoamiskuviot samanmuotoisilla kappaleilla poikkeaisivat toisistaan hyvinkin paljon, koska niiden ainerakenteet ovat hyvin erilaiset.- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä en tee koskaan noin. Alla on 28 millimetriä leveät maantierenkaat. Ilmanpaine 7.5 baaria. Etuhaarukka hiilikuitua. Aina tärräytän täysillä enkä jousta yhtään. Hiilikuitukaan ei jousta. Renkaat eivät jousta. Oikein rihdatut puolat joustavat ja pitävät vanteen suorassa.
En minäkään enduro-moottoripyörällä vaan ajan suoraan päin esteitä, mutta fillariani säästän turhilta iskuilta toimimalla kuvaamallani tavalla joka ei ole mikään vaiva.
- AnonyymiUUSI
Tulkaa tänne Espooseen pyöräilemään. Täällä sen voi testata kenttätyönä. Kaupunki oikein rakastaa kevyen pyöräliikenteen vaaravirityksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2084633- 1882596
- 671522
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961210Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1071130- 1251129
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa91092- 711071
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1361048- 109989