polttokennoja korostetaan raskaan liikenteen pitkän aikavälin kasvutekijänä.

Anonyymi-ap

TUKHOLMA (uutistoimisto Direkt) Polttokennoyhtiö Powercellin osakekurssi on noussut torstain osavuosikatsauksensa jälkeen. Maanantaina osakekurssi kuitenkin sai uutta vauhtia nousuun.

Myötävaikuttava tekijä saattaa olla pidempi artikkeli maan kommunistisen puolueen hallitsemassa englanninkielisessä China Daily -lehdessä, jossa polttokennoja korostetaan raskaan liikenteen pitkän aikavälin kasvutekijänä.

"Vetypohjaisten polttokennojen markkinoiden odotetaan kasvavan nykyisestä 10 000 yksiköstä yli 4 miljoonaan yksikköön vuoteen 2040 mennessä", lehti kirjoittaa viitaten maan äskettäin esittelemään "Teknologian tiekartta 3.0 energiansäästöisille ja uuden energian ajoneuvoille".

Sanomalehden mukaan Kiinan autoinsinöörien yhdistyksen (China-SAE) ja maan teollisuus- ja IT-ministeriön laatiman tiekartan sanotaan näyttävän tietä Kiinan pitkän aikavälin tavoitteille sähköistämisen, vähähiilisen kehityksen ja älykkäästi verkottuneiden ajoneuvojen teknologian osalta.

China-SAE:n johtajan Zhang Jinhuan kerrotaan sanoneen, että tulevaisuuden fossiilittomien hyötyajoneuvojen polttokennojen erityiset kehitystavoitteet ja etenemissuunnitelmat on tunnistettu. Hän sanoo myös, että vuoteen 2040 mennessä uusien tuotteiden arvioidaan saavuttavan miljoonan yksikön tason ja tällaisten ajoneuvojen kokonaisomistuksen odotetaan olevan 4–5 miljoonaa yksikköä.

Tällaisen kasvun olisi kuitenkin tapahduttava nykyisestä tasosta, joka on erittäin alhainen.

Polttokennoajoneuvojen myynti Kiinassa oli syyskuussa vain 408 yksikköä. Samaan aikaan maassa oli hieman yli 25 000 vetykäyttöistä ajoneuvoa.

Powercellin, joka kehittää vetykäyttöisiä polttokennoja raskaisiin ajoneuvoihin ja merikäyttöön, hinta oli noussut 16 prosenttia 42,90 Ruotsin kruunuun hieman kello 13 jälkeen maanantaina, mikä oli myös tämän vuoden korkein hinta.

18

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika näyttää mihin raskasliikenne taipuu, mutta se ei ole Suolen vaikutusalueen vallassa, hihiii!

    • Anonyymi

      Polttokenno on vihonviimeinen härpäke. Kallis ja monimutkainen. Uskokaa nyt. Vetymoottorikin on parempi vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Vetyauto on paras.

    • Anonyymi

      Artikkelista:

      "Vetypohjaisten polttokennojen markkinoiden odotetaan kasvavan nykyisestä 10 000 yksiköstä yli 4 miljoonaan yksikköön vuoteen 2040 mennessä"

      Kyllä menee epätoivoiseksi perustelut kun pitää ottaa *** 25 VUODEN AIKAVÄLI *** jotta numerot näyttävät hyviltä kasvun suhteen. :D Samaan aikaan sitten unohdetaan kuinka akkutekniikka kehittyy ja vetyautokanta kaikissa maissa pyöreästi 0,0% jolloin kasvaako 2040 vuoteen mennessä täyssähköiset raskaskalusto ajoneuvot vähintään 10 kertaa enemmän kuin vetykäyttöiset? Henkilöautojen puolella täyssähköautot ovat voittaneet kisan ihan kirkkaasti.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18818799/toyota-myontaa-etta-sahkoautot-menevat-paremmin-kaupaksi-kuin-vetyautot-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina-

      • Anonyymi

        Se on kylläkin 15 vuoden aikaväli, ei 25v. Pikku laskuvirhe.


      • Anonyymi

        omistatko vuoden vanhan akkumossen mistä ei saa vaihdossa juuri mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        omistatko vuoden vanhan akkumossen mistä ei saa vaihdossa juuri mitään?

        Omistatko 7 vuotta vanhan vetyauton josta ei saa enään mitään? Kannattaa lukea vetyautojen omistajien kommentteja kun ovat tarjonneet niitä autoliikkeisiin vaihdossa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-

        Suomessakin ainoaa esittely vetyautoa on kaupattu 7 vuotta lähes ajamattomana, jolloin pakko tiputtaa hintaa jo puoleen. Siis käytännössä tuliterä vetyauto, joka vain seissyt autoliikkeessä kun kiinnostusta ei ole ollut esim. joku Virosta/Norjasta/Ruotsista tulisi hakemaan kun on vetytankkausasemia niissä maissa muutamia.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/19037283/hyundai-nexoa-kaupattu-jo-7-vuotta-suomessa-ja-hintaa-tiputettu-noin-50-

        Ja viimeistään 15 vuoden päästä vetyautot käytännössä romutetaan, koska aivan liian kalliita peruskorjata.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omistatko 7 vuotta vanhan vetyauton josta ei saa enään mitään? Kannattaa lukea vetyautojen omistajien kommentteja kun ovat tarjonneet niitä autoliikkeisiin vaihdossa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-

        Suomessakin ainoaa esittely vetyautoa on kaupattu 7 vuotta lähes ajamattomana, jolloin pakko tiputtaa hintaa jo puoleen. Siis käytännössä tuliterä vetyauto, joka vain seissyt autoliikkeessä kun kiinnostusta ei ole ollut esim. joku Virosta/Norjasta/Ruotsista tulisi hakemaan kun on vetytankkausasemia niissä maissa muutamia.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/19037283/hyundai-nexoa-kaupattu-jo-7-vuotta-suomessa-ja-hintaa-tiputettu-noin-50-

        Ja viimeistään 15 vuoden päästä vetyautot käytännössä romutetaan, koska aivan liian kalliita peruskorjata.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-

        Tärkein linkki unohtui.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-


    • Anonyymi
      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://yle.fi/a/74-20191074?origin=rss

        https://www.nordnet.fi/osakkeet/kurssit/power-cell-sweden-pcell-xsto

        https://www.nordnet.fi/etf/lista/lg-hydrogen-economy-ucits-htmw-xeta

        ajattele ite ja lue uutisia

        "ajattele ite ja lue uutisia"

        No tässä sitten vastauutista hypetyksen vastapainona kun ei vetyinvestoinnit lähde oikeassa elämässä nousuun. Tuota Vaalan tapausta vasta SUUNNITELLAAN, joten kaatuuko sekin nyt sitten kun pitäisi oikeassa elämässä saada luvat ja RAHOITUS kuntoon?

        "Vuodesta 2024 piti tulla vety-Suomen rakentajille hetki, jolloin lapiot isketään tonttiin. Yle listasi viime keväänä 26 vihreän vedyn teollista hanketta, joista peräti kuudentoista oli määrä siirtyä rakennusvaiheeseen joko tänä tai ensi vuonna.

        Vuoden kuluessa realismi – joku voisi sanoa pessimismi – on vallannut alaa.

        Joulukuussa noista 26 hankkeesta peräti 14 on siirtänyt rakentamisen tai tuotannon aloituksen aikataulua myöhemmäksi. Tai peruuttanut suunnitelmat kokonaan.

        Vantaan Energia suunnitteli vetyyn pohjautuvan polttoaineen valmistusta jätevoimalaitoksensa yhteyteen. Rakentamisen oli määrä alkaa jo tänä vuonna, mutta suunnitelma kaatui."

        https://yle.fi/a/74-20065871


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://yle.fi/a/74-20191074?origin=rss

        https://www.nordnet.fi/osakkeet/kurssit/power-cell-sweden-pcell-xsto

        https://www.nordnet.fi/etf/lista/lg-hydrogen-economy-ucits-htmw-xeta

        ajattele ite ja lue uutisia

        Kuten tuossa aiemmin jo varoiteltiin sijoitushuijauksista pump&dump muodosta, niin PowerCell olisi juuri sopiva yhtiö siihen kun hyväuskoisia sijoittajia halutaan kurssikäyrän nousulla koukuttaa sijoittamaan. Kurssi noussut jyrkästi ja korjausliike tullut myös alaspäin jyrkästi, joka ei ole hyvä merkki viitaten juuri pump&dump ilmiöön. Firma tuottanut SELVÄÄ TAPPIOTA JOKA VUOSI 2021-2024, jolloin yhtiön velat kasvavat koko ajan ja pankeista on paljon vaikeampaa saada lainaa sekä tulevien sijoittajien luottaa siihen että sovitut tilaukset pystytään toimittamaan aikataulussa eikä mene kesken kaiken konkkaan. :D Velkaantumisasten noussut joka vuosi lisää, joka on myös huono merkki yritysmaailmassa eli velkaantumista ei olla saatu kuriin.

        Joten ostakaa ostakaa, vety on ihanaa! :D

        https://www.nordnet.fi/osakkeet/kurssit/power-cell-sweden-pcell-xsto?details


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuossa aiemmin jo varoiteltiin sijoitushuijauksista pump&dump muodosta, niin PowerCell olisi juuri sopiva yhtiö siihen kun hyväuskoisia sijoittajia halutaan kurssikäyrän nousulla koukuttaa sijoittamaan. Kurssi noussut jyrkästi ja korjausliike tullut myös alaspäin jyrkästi, joka ei ole hyvä merkki viitaten juuri pump&dump ilmiöön. Firma tuottanut SELVÄÄ TAPPIOTA JOKA VUOSI 2021-2024, jolloin yhtiön velat kasvavat koko ajan ja pankeista on paljon vaikeampaa saada lainaa sekä tulevien sijoittajien luottaa siihen että sovitut tilaukset pystytään toimittamaan aikataulussa eikä mene kesken kaiken konkkaan. :D Velkaantumisasten noussut joka vuosi lisää, joka on myös huono merkki yritysmaailmassa eli velkaantumista ei olla saatu kuriin.

        Joten ostakaa ostakaa, vety on ihanaa! :D

        https://www.nordnet.fi/osakkeet/kurssit/power-cell-sweden-pcell-xsto?details

        PowerCell ei ole jakanut ollenkaan osinkoja vuosien 2015-2024 aikana osakkeen omistajilleen. Eli jos ostit Powercell osakkeita 10 000 eurolla, niin olet antanut käytännössä yhtiölle lainaa 10 000 eurolla ja 0,0% tuotolla. Tuotto osakkeelle on siis ollut täysin nolla eli täysin huti sijoitus. Sitten jos vielä kurssikin on laskenut hurjasti niin tappio muodostuu tuottamattomasta osingosta JA arvonlaskusta (osakekurssi alempi).


    • Anonyymi

      Myötävaikuttava tekijä saattaa olla pidempi artikkeli maan kommunistisen puolueen hallitsemassa englanninkielisessä China Daily -lehdessä, jossa polttokennoja korostetaan raskaan liikenteen pitkän aikavälin kasvutekijänä.

    • Anonyymi

      eikö se raha kerro suunnan? vetyosakkeet nousussa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuolla asialla spekuloidaan, vetyfirmat laittavat huhuja ja suunnitelmiaan liikkeelle ja iso lupauksia jne... ja näin yritetään saada pääomaa ja rahaa liikkeelle ettei oma bisnes kuole heti alkuunsa ja voihan tuo raskaanliikenteen kohdalla jopa toteutuakin, mutta sinne on vielä kovin pitkä ja kivinen tie.

      • Anonyymi

        eikö ne rikkaatkin jo hylkää patteriautot? mersut ja porsset ei myy jos E malli...

        jotain tarvitaan tilalle

        Lieneekö Musk ja vety-yhtiöt tuo vetyteslan kohta?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      381
      5380
    2. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1292
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

      eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      103
      895
    4. Miltä se tuntui

      Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      821
    5. Onko kaivattusi

      seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      793
    6. Haikeaa miten kaikki meni

      Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.
      Ikävä
      56
      767
    7. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

      Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      49
      766
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      56
      764
    9. Kuinka monesti olet itkenyt?

      Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i
      Sinkut
      132
      763
    10. Asentajako putosi radiomastosta

      https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      43
      749
    Aihe