Vapaa Tahto

Anonyymi-ap

Selailin vähän aloituksia täällä pitkästä aikaa. Silmään pisti taas ne kunnon jankkaukset joidenkin kirjoittajien toimesta.

Niistä tuli mieleen yksi asia, nimittäin vapaa tahto. Ymmärtääkö kuin moni teistä kuin hieno lahja se on? Vapaus tahtoa ja valita. Ja mikä tärkeintä, vapaus olla myös valitsematta.

Minä en keksi miehenä montakaan hienompaa asiaa elämässä kuin se, että naisella on vapaus valita, rakastaa, olla rakastamatta, olla valitsematta jne. minut, mutta kaikesta siitä huolimatta hän valitsee minut. Sama myös toisinpäin.

Onko se näin, että täällä länsimaissa vapaus on jo niin itsestäänselvä asia, ettei sitä enää osata arvostaa ja vaalia? Katsokaa mitä Iranissa tapahtuu. Ihmiset haluaa vapautuksen teokratiasta ja islamilaisesta diktatuurista, missä jopa musiikki on kiellettyä. Ja Persia on kuitenkin hemmetin vanha valtio ja siellä on ollut korkeakulttuuria ja sivistystä jos silloin, kun Euroopassa oltiin vielä barbaareja. Ollaan saatu numeromme sieltä, Rumi ja kaikkea muuta hienoa. En muista milloin olen viimeksi ollut jostain kansasta yhtä ylpeä kuin persialaisista nyt. En toivo heille mitään muuta kuin hyvää ja sitä että saavat vapautensa. Uskon, että he osaavat ainakin jonkin aikaa arvostaa sitä, mitä heiltä on ryöstetty jo 47 vuotta.

Arvostakaa sitä vapautta mitä meillä vielä on. Älkää antako kenenkään viedä sitä.

*piis* ja hyvää viikonloppua.

32

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Perustele minulle mistä tulee vapaa tahto?

Luulen, että voimme hylätä 1700-luvvun teologis-filosofisen näkemyksen vapaista hengistä Jumalan tahdosta.

Materialismin hengessä voisin sanoa, että mikäli maailman on fysikaalisten luonnolakien alainen, niin kaikki mitä nyt tapahtuu on määritetty maailman synnyssä.

Toisaalta voimme ottaa kvanttilaisen lähestymisen tähän asiaan ja silloinkaan ei näy vapaata tahtoa, vaan satunnaisempi maailmankuva.

Että?

• Anonyymi00003
        UUSI

Ihan turhaa monimutkaistamista. On täysin tarpeetonta monimutkaistaa yksinkertaisia asioita.

Vapaan tahdon suurin lahja on vapaus olla valitsematta. Vapaus olla alistumatta. Vapaus olla tekemättä asioita, joita ei halua tehdä.

Sama asia pätee myös sanan- ja mielipiteenvapauteen. Se on yksi hienompia asioita ihmiskunnan historiassa. Vapaus kertoa ja ilmaista mielipiteensä, vaikka se loukkaisikin jonkun tunteita. Ja samalla on myös vapaus olla kertomatta niitä, jos ei halua. Vapaus olla uskomatta niitä. Vapaus olla välittämättä niistä.

Miellä on tietyt perustarpeet. Kun ne on tyydytetty, meillä ei ole mitään muuta kuin vapautta, jos niin valitaan.

• Anonyymi00004
        UUSI
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Ihan turhaa monimutkaistamista. On täysin tarpeetonta monimutkaistaa yksinkertaisia asioita.

Vapaan tahdon suurin lahja on vapaus olla valitsematta. Vapaus olla alistumatta. Vapaus olla tekemättä asioita, joita ei halua tehdä.

Sama asia pätee myös sanan- ja mielipiteenvapauteen. Se on yksi hienompia asioita ihmiskunnan historiassa. Vapaus kertoa ja ilmaista mielipiteensä, vaikka se loukkaisikin jonkun tunteita. Ja samalla on myös vapaus olla kertomatta niitä, jos ei halua. Vapaus olla uskomatta niitä. Vapaus olla välittämättä niistä.

Miellä on tietyt perustarpeet. Kun ne on tyydytetty, meillä ei ole mitään muuta kuin vapautta, jos niin valitaan.

Niinhän sinä luulet! 😊

• Anonyymi00005
        UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Niinhän sinä luulet! 😊

En luule, vaan tiedän ja harjoitan sitä omassa elämässäni.

• Anonyymi00007
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

En luule, vaan tiedän ja harjoitan sitä omassa elämässäni.

Vapaa tahto vaikuttaa illuusiolta, valitan.

Siihen ei liity se, miten sinä asian koet.

• Anonyymi00008
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Vapaa tahto vaikuttaa illuusiolta, valitan.

Siihen ei liity se, miten sinä asian koet.

Eikä sekään illuusio mitä sinä koet.

• Anonyymi00002
      UUSI

Muistakaa: Älkää luopuko sananvapaudestanne. Jos se viedään, muiden ihmisoikeuksien vieminen ja nitistäminen helpottuvat. Kuka tahansa saa olla mitä tahansa mieltä mistä tahansa asiasta. Kunnianloukkaukset syytteineen hoidetaan jos joltakulta pääsee liikaa sammakoita suustaan. Nollatoleranssi kielii heikkoudesta eli kyllä jonkinasteista kritiikkiä täytyy sietää. Joillakin kritiikki vain menee nollasta sataan tunteisiin ja samantien.

• Anonyymi00006
      UUSI

Kis-kis kis!

• UUSI

Kiitos! Kiva aloituksesi herätti huomioni. Juu, kyllä olen sitä mieltä, että meille vapaus ja valinnanvapaus on jo menettänyt itseisarvonsa juurikin siksi, kun se on jo niin selviö.
      Harva ymmärtää miten upea ja merkittävä asia se on, kun se on itsestään selvyys. Sen arvon ymmärtää vasta kun sen menettää.

Kitisemisen ihmiset osaavat, mutta työsarkaa on vielä asioiden arvostamisen kanssa.

Meillä on täällä asiat niin hyvin, että marmatamme typeristä pikkuasioista. Merkityksettömistä ja turhista asioista.

Olen aina sanonut, että elämä on kuin onkin asennekysymys, omilla valinnoillaan voi siihen täällä vaikuttaa. Valitseeko itselleen tyytyväisyyden vai tyytymättömyyden .. se on itsestään kiinni.

Mut juu.. olemme siunattuja kun saamme olla suomalaisia.

• Anonyymi00010
        UUSI

Tahdonvapaus edellyttää, että on joku minusta rippumaton yliminä, joka valitsee. Se on tyystin toinen asia, kuin saada olla painostamatta vapaa ilmaisussaan. Yliminästä ei ole pienintäkään havaintoa, eikä edes koko käsite ole validi, samaa sarjaa kuin olutpanimon säveltäjä tai heliumin koko.

Ap. ensin sanoo kysymyksestä, että se on palstalla havainnut jankkaamista, mutta sitten kertoo olevansa tahdonvapauden kannattaja. Miksi hän jatkaa jankkaamista, vaikka luonnontieteellis-teoreettisista syistä asia on jo aikoja ratkaistu?

• UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Tahdonvapaus edellyttää, että on joku minusta rippumaton yliminä, joka valitsee. Se on tyystin toinen asia, kuin saada olla painostamatta vapaa ilmaisussaan. Yliminästä ei ole pienintäkään havaintoa, eikä edes koko käsite ole validi, samaa sarjaa kuin olutpanimon säveltäjä tai heliumin koko.

Ap. ensin sanoo kysymyksestä, että se on palstalla havainnut jankkaamista, mutta sitten kertoo olevansa tahdonvapauden kannattaja. Miksi hän jatkaa jankkaamista, vaikka luonnontieteellis-teoreettisista syistä asia on jo aikoja ratkaistu?

Älä viiti olla mälsä. Aplla oli hyvä pointti ja sä haluat nussia pilkkuja. Etkö osaa olla suuripiirteisempi?

• Anonyymi00011
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Älä viiti olla mälsä. Aplla oli hyvä pointti ja sä haluat nussia pilkkuja. Etkö osaa olla suuripiirteisempi?

Ap näytti teille suunnan, mutta valitsee olla kulkematta sitä puolestanne. Jokaisen on tehtävä se itse.

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ap näytti teille suunnan, mutta valitsee olla kulkematta sitä puolestanne. Jokaisen on tehtävä se itse.

Tai olla tekemättä, jos nykyinen tilanne on tyydyttävä.

• UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Tai olla tekemättä, jos nykyinen tilanne on tyydyttävä.

Nykytila on minulle aina tyydyttävä, oli se sitten suuntaan taihi toiseen. En ole vaativa.

• Anonyymi00013
        UUSI

Pikku-pirpana, ihmisten heikosti koulutettu enemmistö luulee tavallasi, että voi valita.

"Valitseeko itselleen tyytyväisyyden vai tyytymättömyyden .. se on itsestään kiinni." Mikään empiirinen havainto, kuin myöskään teoreettinen analyysi, ei kuintenkaan tue kuvitelmaa.

Jos voisi valita, ei olisi monta, jotka valitsisivat tyytymättömyyden. Vähiin jäisivat lääkärien ja viranomaisten työt.

• UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Pikku-pirpana, ihmisten heikosti koulutettu enemmistö luulee tavallasi, että voi valita.

"Valitseeko itselleen tyytyväisyyden vai tyytymättömyyden .. se on itsestään kiinni." Mikään empiirinen havainto, kuin myöskään teoreettinen analyysi, ei kuintenkaan tue kuvitelmaa.

Jos voisi valita, ei olisi monta, jotka valitsisivat tyytymättömyyden. Vähiin jäisivat lääkärien ja viranomaisten työt.

Minä itse olen valinnut olla tyytyväinen. Mua ei kiinnosta empiiriset tutkimukset. Minulla olisi eväät olla kaikesta tyytymätön, omalla päätännällä olen päinvastoin tyytyväinen. Keskityn kaikkeen siihen, mikä on hyvin ja jätän tyytymättömyyttä aiheuttavat seikat pois. Valintakysymys.

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Vapaus valita tarkoittaa juuri tuota mitä Pirpana sanoi. Jokainen valitsee itse oman asenteensa.

Mitä eniten meistä kaikki valitsemme: emme valitse/jätämme valitsematta.

- Sheena

• Anonyymi00016
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Minä itse olen valinnut olla tyytyväinen. Mua ei kiinnosta empiiriset tutkimukset. Minulla olisi eväät olla kaikesta tyytymätön, omalla päätännällä olen päinvastoin tyytyväinen. Keskityn kaikkeen siihen, mikä on hyvin ja jätän tyytymättömyyttä aiheuttavat seikat pois. Valintakysymys.

Pikku-pirpana kirjoitti: "Minä itse olen valinnut olla tyytyväinen. Mua ei kiinnosta empiiriset tutkimukset. Minulla olisi eväät olla kaikesta tyytymätön, omalla päätännällä olen päinvastoin tyytyväinen. Keskityn kaikkeen siihen, mikä on hyvin ja jätän tyytymättömyyttä aiheuttavat seikat pois. Valintakysymys."

Sinulla on näköjään kaikkivaltiaan kyvyt valita. Enpä ole kuullut kenelläkään muulla olevan.

• Anonyymi00017
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Vapaus valita tarkoittaa juuri tuota mitä Pirpana sanoi. Jokainen valitsee itse oman asenteensa.

Mitä eniten meistä kaikki valitsemme: emme valitse/jätämme valitsematta.

- Sheena

"Mitä eniten meistä kaikki valitsemme: emme valitse/jätämme valitsematta.- Sheena"

Sheenalla on niin suuri kyky valita, että voi valita mikä on tosi, mikä ei. Vaikka ei ole ollut paikalla, valitsee tietävänsä paremmin kuin silminnäkijä.

• UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Pikku-pirpana kirjoitti: "Minä itse olen valinnut olla tyytyväinen. Mua ei kiinnosta empiiriset tutkimukset. Minulla olisi eväät olla kaikesta tyytymätön, omalla päätännällä olen päinvastoin tyytyväinen. Keskityn kaikkeen siihen, mikä on hyvin ja jätän tyytymättömyyttä aiheuttavat seikat pois. Valintakysymys."

Sinulla on näköjään kaikkivaltiaan kyvyt valita. Enpä ole kuullut kenelläkään muulla olevan.

Pilkallisuutesi on sinun valintasi asennoitua asiaan. Ei liikuta minua pätkääkään, sillä valitsen itse ne, joiden mielipiteelle annan arvoa täällä. Ja joku random ilkkuja, on satunnaisia kirjaimia jonossa ymmärrettävinä sanoina. Valintakysymys tuokin.

• Anonyymi00009
      UUSI

"Ja mikä tärkeintä, vapaus olla myös valitsematta."

Nimenomaan juuri näin, meillä on vapaus. Ihan sellainen vapaus, jota maailmassa on todella vähän.

• Anonyymi00014
      UUSI

Vapaus on kaikkein tärkeintä. Siihen liittyy oleellisesti sananvapaus, joka on harvinaista herkkua maailmassa, ainoastaan Pohjoismaissa on hyvä tilanne.

- Sheena

• Anonyymi00019
        UUSI

Sheenan vapauteen kuuluu myös vapaus valita, mikä on tosi, mikä ei.

• Anonyymi00018
      UUSI

Juurikin näin. Avoinainen häkki. Suojelee, ei vangitse.

Samoin muuten tuumin Iranilaisista. Toivottavasti he saa rynnittyä vapauteen koko kansa ja se uskonnollinen ääriislamip.ska saa käkeen kunnolla. Painuisivat Venäjälle kykkimään kaikki.

Toinen metafora: Mieti lintua joka tulee syömään kädestä.... siinä on jotain luonnon kauneutta. Siinä on luottoa, uskoa, halua ja kaikkea mitä vapaus valita tuo.

Juuh...

• Anonyymi00020
        UUSI

Tulee mieleen mikä tahaansa villieläin, joka joutuu pienen ruokapalasen vuoksi uskoutumaan rauhallisen, mutta pelottavan ihmisen avonaisesta kädestä se hakemaan....

Onhan se liki henkeäsalpaavaa, kun saa eläimen uskoutumaan. Ja toteuttaa sitä "vapaata tahtoaan"... vai onko se vapaa tahto? Ehkä se on se viimeinen mahdollisuus selvitä?

Tuo "tahtotila" mulle on aina jäänyt mysteeriksi... vapaa myös...

Tarvehierrarkia toteutuu monessa lopulta.

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Tulee mieleen mikä tahaansa villieläin, joka joutuu pienen ruokapalasen vuoksi uskoutumaan rauhallisen, mutta pelottavan ihmisen avonaisesta kädestä se hakemaan....

Onhan se liki henkeäsalpaavaa, kun saa eläimen uskoutumaan. Ja toteuttaa sitä "vapaata tahtoaan"... vai onko se vapaa tahto? Ehkä se on se viimeinen mahdollisuus selvitä?

Tuo "tahtotila" mulle on aina jäänyt mysteeriksi... vapaa myös...

Tarvehierrarkia toteutuu monessa lopulta.

Alisteinen. Juurikin näin. Ei ole olemassa vapautta.
        Vapautta on edustaa oikeistoa ja ylenkatsoa alempia.

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Alisteinen. Juurikin näin. Ei ole olemassa vapautta.
        Vapautta on edustaa oikeistoa ja ylenkatsoa alempia.

Mitä sä nyt? Missä alistusta?

Mä vaan puhuin siitä, että se vapaus valita, ei aina ole valinta. Joskus ihminen antaa heikkona, haavoittuvana väärän kuvan tarpeistaan.

Kaikki menee sekaisin ja hetken kaunis idylli sotkeutuukin siihen, että tarve ei ole rskkaus tsi läheisyys, vaan jotain muuta.

Mutta on kai oltava kaksi tasapainoista.... ei heikko ja vahva. Iso ja pieni.... vaan jotain mikä saa vaikka tuntemaan näin:

https://youtu.be/DUMEQHpBFpA?si=48H-3zhHpvOeGmQY

Ehkä vapaus ei tee rakkautta, vaan päinvastoin.

• Anonyymi00022
      UUSI

Vapaa uimisesta sen verran että lakkaako ajattelu harrastaessa pinnalla pysyntää.

• UUSI

Länsimaissa ei ole mitään vapautta. Trump on pahempi diktaattori kuin Jing Poing Un tai Putte. Orvon hallitus on syöksenyt Suomen alimpaan helvettiin ja ollaan Euroopan häpeäpilkku. Nyt ei ole varaa valita kuin että laittaako suuhun pieniä kiviä vai risuja.

GG

• Anonyymi00026
        UUSI

A mittee täytehistä sinä horajat, huru-ukko?

Ettei se surullisen kuuluisa suhteellisuuden tajun mopedi ole mennyt ruskuen lepikkoon ja arvopohja vain paistaa?

• UUSI
        Anonyymi00026 kirjoitti:

A mittee täytehistä sinä horajat, huru-ukko?

Ettei se surullisen kuuluisa suhteellisuuden tajun mopedi ole mennyt ruskuen lepikkoon ja arvopohja vain paistaa?

Suomessa on Euroopan korkein työttömyysaste. Meillä ei todellakaan mene hyvin.

• Anonyymi00025
      UUSI

Vapaus on tärkeimpiä arvoja. Mukavaa viikonloppua!

-Thinksy

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eduskunnan setämiehet eivät häiritse

Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.
      Maailman menoa
      280
      7317
    2. Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on
      Hybridi- ja sähköautot
      41
      3796
    3. PropsApp Koodi

Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset
      2
      3408
    4. Persut yrittävät epätoivon vimmalla

kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a
      Maailman menoa
      66
      3107
    5. Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto

Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,
      Maailman menoa
      111
      2795
    6. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      27
      2550
    7. IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n

eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-
      Maailman menoa
      49
      2451
    8. Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen

Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.
      Maailman menoa
      52
      2206
    9. Oletko ollut

Oletko omasta mielestäsi ollut sokea asioille?
      Ikävä
      68
      1973
    10. Pitäiskö meidän tehdä jotain

Mennä vaikka kihloihin?
      Ikävä
      96
      1821
    Aihe