Mikä se "Iso Kirja" oikein on? Kun on tuota AA-kirjallisuuttakin sen verran monta teosta. Vai Raamattuako se tarkoittaa?
Mikä on "Iso Kirja"?
68
6366
Vastaukset
Isokirja= Nimettömät Alkoholistit, USA:ssa julkaistu alkuteos: Alcoholics Anonymous..käännetty myös Suomen kieliseksi.Jotkut ryhmät käyttävät tätä kirjaa myös toipumisohjelmana ja pitävät sitä "ainoana oikeana toipumisohjelmana".
- Martti.Mutteri
Minulla olevassa taskupainoksessa lukee kannen oikeassa alanurkassa
"Toinen painos
Nimettömien Alkoholistien perusteos."
Koko 12 askeleen toipumisohjelma on tässä kirjassa sivulla 69, vajaan sivun mittaisena.
Siitä, miten toipumisohjelma silloin aikojen alussa käsitettiin "askeleiden ottamisena", kerrotaan kirjassa laajemmalti muilla sivuilla.
Olen tietoinen siitä, että osalle AA:laisista toipumisohjelma on vain jossain kirjassa. Kirjaa pidetään sitten "ainoana oikeana toipumisohjelmana", kuten ilmeisesti kovin kiireinen kirjeenvaihtokaverini raitiskin tuossa ylempänä esittää.
Dokaani, jos luet Ison Kirjasi ja toimit sen ehdottamalla tavalla, sinun toipumisohjelmasi on siitä alkaen sinussa sisällä. Ja palaveripuheenvuorosi ovat kokemuksen kerrontaa.
Jotkut palaverit ovat enemmän kinkerimäistä kirjoitetun sanan selittämistä. Tee sinä oma osuutesi, jotta "sanasta tulisi lihaa".- Joonatan*
kyllä riittää.Meitä kun on Suomessa kaksi ryhmitymää.Nimettomät Alkoholistit ja (Bill.W-n ystävät ry.Anonyymit Alkoholistit).Itse kuulun,Nimetömiin Alkoholisteihin,eli Suomessa hyväksytyyn,Suomen AA-han.Perimmäinen tarkoitushan,näillä kahdella ryhmällä on sama, saattaa sanomaa,vielä kärsiville alkoholisteille.
En rupee nyt arvosteleen ketään, vaikka Martti yritikin,tuossa edellä,mollata Suomen AA-ta.>kinkerimäisestä kirjoitetun sanan selittämisestä. - Martti.Mutteri
Joonatan* kirjoitti:
kyllä riittää.Meitä kun on Suomessa kaksi ryhmitymää.Nimettomät Alkoholistit ja (Bill.W-n ystävät ry.Anonyymit Alkoholistit).Itse kuulun,Nimetömiin Alkoholisteihin,eli Suomessa hyväksytyyn,Suomen AA-han.Perimmäinen tarkoitushan,näillä kahdella ryhmällä on sama, saattaa sanomaa,vielä kärsiville alkoholisteille.
En rupee nyt arvosteleen ketään, vaikka Martti yritikin,tuossa edellä,mollata Suomen AA-ta.>kinkerimäisestä kirjoitetun sanan selittämisestä.Arvaas, Joonatan, olenko herättänyt paheksuntaa sellaisissa Anonyymien ryhmissä, joissa vetäjä on aívan oikein käyttänyt päätösvaltaansa ja lukenut 12/12 -kirjasta "pitkän tekstin"...
...ja sitten minä onneton tunari, Isosta Kirjasta enemmän pitävänä, olen tuonut oman kantani esiin. Yksi kaveri ilmoitti painokkaasti lukevansa siitä lähtien pelkkää 12/12. Anonyymi siis.
Emme me kaikki niin hyviä ystäviä ole edes keskenämmekään. ;-)
- sAAmari
Nimettömät Alkoholistit on 1939 julkaistu teos, joka sisältää toipumisohjelman sellaisena kuin ensimmäiset noin 100 alkoholistia sen olivat ottaneet käyttöön. Kirja kertoo heidän kokemuksensa ("tässä ovat askeleet, jotka otimme, ja joita ehdotamme toipumisohjelmaksi") ja siksi se on kirjoitettu menneessä aikamuodossa ("luovutimme elämämme", "teimme listan") eikä käskymuodossa. Askeleet itsessään eivät siis ole ehdotuksia (toisin kuin joissain paikoin väitetään) vaan ne kuvaavat tapahtunutta tosiasiaa; toipumisohjelmaa jonka avulla ihmiset olivat raitistuneet. Koska ohjelma oli tuottanut tuloksia niin monien kohdalla, nämä ensimmäiset toipuneet tottakai halusivat EHDOTTAA että muutkin ottaisivat ohjelman käyttöön.
Iso Kirja oli ensimmäinen mahdollisuus levittää AA:n toipumisohjelmaa laajemmalle, ja tulokset näkyivätkin lähivuosina. 1940-luvulla AA:han oli niin paljon tulijoita, että kaikille ei yksinkertaisesti riittänyt kummia, ja siksi keksittiin pitää yhteisiä Back to Basics -istuntoja (suomessa tunnetaan Paluu perusasioihin tai Aloittajien kokoukset) -nimellä, joissa aloittajia opetettiin toipumisohjelmaan sellaisena kuin Iso Kirja sen esittää. Toipumistulokset tuolloin olivatkin huomattavasti suurempia kuin myöhemmin, puhutaan jopa että 3/4 olisi saavuttanut raittiuden.
Termi "Iso Kirja" ei siis viittaa raamattuun. Legenda kertoo, että koska tiedettiin että Isosta Kirjasta jouduttaisiin perimään maksu, siitä haluttiin tehdä "koko rahan arvoinen" eli käytettiin paksua paperia. Siksi kirjasta tuli mitoiltaan iso.
Isosta Kirjasta on otettu lukuisia painoksia. Englanninkielisissä painoksissa sivunumerointi on pidetty aina samana, mutta suomenkielellä numerointi valitettavasti vaihtelee. Siksi seuraavat ohjeet ovat vain ohjeelliset ja tarkat sivunumerot riippuvat siitä, mikä painos teoksesta on käytössä. Tässä ovat kuitenkin Ison Kirjan ohjeet kaikkien 12 askeleen ottamiseen:
1. Askel
Myönsimme olevamme voimattomia alkoholin suhteen- niin että olimme menettäneet elämämme hallinnan.
Tätä askelta kuvataan sivuilla 24 - 30 (Lääkärin mielipide) ja sivuilla 31 - 43 (Ensimmäinen luku, Billin tarina). [Ohjeet kuinka 1. Askel otetaan ovat sivulla 54 ("seitsemäs" taskupainos), toinen kappale, rivit 1-3.]
2. Askel
Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.
Tätä askelta kuvataan sivuilla 65 – 80 (Neljäs luku, Me epäilijät ja viiden luvun alku). [Ohjeet kuinka 2. Askel otetaan ovat sivulla 67, neljäs kappale, rivit 1-3.]
3. Askel
Päätimme kääntää tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan – sellaisena kuin Hänet käsitimme.
Tätä askelta kuvataan sivuilla 78 - 81. [Ohjeet kuinka 3. Askel otetaan ovat sivulla 80, kolmas kappale, rivit 1-8.]
4. Askel
Teimme perusteellisen ja rehellisen moraalisen itsetutkistelun.
Tätä askelta kuvataan sivuilla 81 - 87. [Ohjeet kuinka 4. Askel otetaan ovat sivulla 81, kolmas kappale rivit 1-6.]
5. Askel
Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.
Tätä askelta kuvataan sivuilla 88 - 91. [Ohjeet kuinka 5.Askel otetaan ovat sivulla 90, toinen kappale, rivit 1-4 ja kolmas kappale, rivit 1-3.]
6. Askel
Olimme täysin valmiita antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteenne heikkoudet.
Tätä askelta kuvataan sivulla 91, kappaleet 1 ja 2. [Ohjeet kuinka 6. Askel otetaan ovat sivulla 91, toinen kappale, rivit 3-7.]
7. Askel
Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme.
Tätä askelta kuvataan sivulla 91. [Ohjeet kuinka 7. Askel otetaan ovat sivulla 91, kolmas kappale, rivit 1-7.]
8. Askel
Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.
Tätä askelta kuvataan sivulla 91. [Ohjeet kuinka 8. Askel otetaan ovat sivulla 91, neljäs kappale, rivit 3-6.]
9. Askel
Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita
Tätä askelta kuvataan sivulla 91 - 97. [Ohjeet kuinka 9. Askel otetaan ovat sivulla 91, neljäs kappale, rivit 6-9.]
10. Askel
Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.
Tätä askelta kuvataan sivulla 97 - 98. [Ohjeet kuinka 10. Askel otetaan sivulla 97, viides kappale, rivit 1-14 ja sivulla 98, toinen kappale, rivit 1-13.]
11. Askel
Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.
Tätä askelta kuvataan sivulla 99-100. [Ohjeet kuinka 11. Askel otetaan ovat sivulla 99, kolmas kappale, rivit 1-6 ja sivulla 99, neljäs kappale, rivit 3-6.]
12. Askel
Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme
Tätä askelta kuvataan sivulla 101 - 112. [Ohjeet kuinka 12. Askel otetaan ovat sivulla 101, ensimmäinen kappale, rivit 1-8.] (Ohjeita siitä kuinka meidän sanomaa toipumisesta voidaan saattaa toisille löytyy kaikilta sivuilta 101 - 112).- Simppa.
Kirjoitat:
Tätä askelta kuvataan sivulla 101 - 112. [Ohjeet kuinka 12. Askel otetaan ovat sivulla 101, ensimmäinen kappale, rivit 1-8.] (Ohjeita siitä kuinka meidän sanomaa toipumisesta voidaan saattaa toisille löytyy kaikilta sivuilta 101 - 112).
Ookko tosissas! Ettäkö alkoholismi olisi tiedon ongelma? Minä olen jyrkästi eri mieltä. Juoma-aikana luin useampaan kertaan Ison kirjan ja monia muitakin kirjoja... Ei mitään vaikutusta. Ei kirjoitetusta tai luetusta tekstistä minulle ollut mitään apua. Vai että ohjeet siitäkin miten viedään sanomaa... Höpö höpö. Sinusta tulee mieleen ihan pieni koulutyttö joka katselee tätä maailmaa niinkuin opettaja haluaa ja seuraa mukana tekstiä lukutikkunsa kanssa. Sitten on suuna ja päänä kun tietää että opettaja silittää tukkaa vaikka itse on ihan pihalla. En usko että henkistä tai edes ruumiillista heräämistä aamuisin opitaan kirjoista. - sAAmari
Simppa. kirjoitti:
Kirjoitat:
Tätä askelta kuvataan sivulla 101 - 112. [Ohjeet kuinka 12. Askel otetaan ovat sivulla 101, ensimmäinen kappale, rivit 1-8.] (Ohjeita siitä kuinka meidän sanomaa toipumisesta voidaan saattaa toisille löytyy kaikilta sivuilta 101 - 112).
Ookko tosissas! Ettäkö alkoholismi olisi tiedon ongelma? Minä olen jyrkästi eri mieltä. Juoma-aikana luin useampaan kertaan Ison kirjan ja monia muitakin kirjoja... Ei mitään vaikutusta. Ei kirjoitetusta tai luetusta tekstistä minulle ollut mitään apua. Vai että ohjeet siitäkin miten viedään sanomaa... Höpö höpö. Sinusta tulee mieleen ihan pieni koulutyttö joka katselee tätä maailmaa niinkuin opettaja haluaa ja seuraa mukana tekstiä lukutikkunsa kanssa. Sitten on suuna ja päänä kun tietää että opettaja silittää tukkaa vaikka itse on ihan pihalla. En usko että henkistä tai edes ruumiillista heräämistä aamuisin opitaan kirjoista.itse tiennyt kuinka alkoholismista toivutaan niin mihin olisin AA:ta ylipäänsä tarvinnut? :-o
- sAAmari
Simppa. kirjoitti:
Kirjoitat:
Ookko tosissas! Ettäkö alkoholismi olisi tiedon ongelma? Minä olen jyrkästi eri mieltä. Juoma-aikana luin useampaan kertaan Ison kirjan ja monia muitakin kirjoja... Ei mitään vaikutusta. Ei kirjoitetusta tai luetusta tekstistä minulle ollut mitään apua. Vai että ohjeet siitäkin miten viedään sanomaa... Höpö höpö. Sinusta tulee mieleen ihan pieni koulutyttö joka katselee tätä maailmaa niinkuin opettaja haluaa ja seuraa mukana tekstiä lukutikkunsa kanssa. Sitten on suuna ja päänä kun tietää että opettaja silittää tukkaa vaikka itse on ihan pihalla. En usko että henkistä tai edes ruumiillista heräämistä aamuisin opitaan kirjoista.Katso mitä alkuperäinen kirjoittaja kysyi. Lue sen jälkeen oma viestisi. Mieti miten hyvin se vastasi alkuperäiseen kysymykseen.
Minäkään en tässä enkä edellisessä viestissäni vastannut alkuperäiseen kysymykseen enkä edes keskustellut hänen esittämästään aiheesta. Otan opikseni ja vastaan tämän jälkeen vain viesteillä, jotka liittyvät siihen, mitä Isolla Kirjalla tarkoitetaan. - Simppa.
sAAmari kirjoitti:
Katso mitä alkuperäinen kirjoittaja kysyi. Lue sen jälkeen oma viestisi. Mieti miten hyvin se vastasi alkuperäiseen kysymykseen.
Minäkään en tässä enkä edellisessä viestissäni vastannut alkuperäiseen kysymykseen enkä edes keskustellut hänen esittämästään aiheesta. Otan opikseni ja vastaan tämän jälkeen vain viesteillä, jotka liittyvät siihen, mitä Isolla Kirjalla tarkoitetaan.Minä kirjoitin sinulle enkä alkuperäiselle kysyjälle niinkuin viestiketjusta voi todeta. Tuntui pahalta kun teet suoria lainauksia kirjasta lisäten tekstiin omia kommenttejasi. Jutustasi saa sen käsityksen - ellei asian oikeaa laitaa tiedä, että Iso kirja on kirjoitettu joillekin vajaa-älyisille jotka eivät itse osaa käyttää edes sisällysluetteloa.
Ei AA ole Iso Kirja! Jutuistasi saa sen käsityksen, että touhuillasi haet enemmänkin päänsilitystä jostain päin kuin kokonaisvaltaista ymmärrystä isosta ongelmasta.
Jos sinä selviät päivä kerrallan raittiina opiskelemalla ja saarnaamalla niin se on hieno asia. Mutta jos lähdet yleistyksen linjalle:"tässä on totuus" niin saat koko loppuikäsi elää riitaisessa maailmassa.
Minä olen saanut raittiuteni AA ryhmistä, joissa edelleen aktiivisesti käyn vaikka viinanhimo onkin jo historiaa. Jos tätä valintaa haluat väheksyä ja ivata niin se on vapaasti sinun valintasi... Suo anteeksi, jos minun asenteeni sinun "pikku tyttö ja opettajan antamat läksyt -tyyliisi" on samansuuntainen. Ei niille tuntemuksillen mitään mahda... Mutta ei oteta niin kirotun vakavasti ja annetaan kaikkien kukkien kukkia. - Joonatan*
Simppa. kirjoitti:
Minä kirjoitin sinulle enkä alkuperäiselle kysyjälle niinkuin viestiketjusta voi todeta. Tuntui pahalta kun teet suoria lainauksia kirjasta lisäten tekstiin omia kommenttejasi. Jutustasi saa sen käsityksen - ellei asian oikeaa laitaa tiedä, että Iso kirja on kirjoitettu joillekin vajaa-älyisille jotka eivät itse osaa käyttää edes sisällysluetteloa.
Ei AA ole Iso Kirja! Jutuistasi saa sen käsityksen, että touhuillasi haet enemmänkin päänsilitystä jostain päin kuin kokonaisvaltaista ymmärrystä isosta ongelmasta.
Jos sinä selviät päivä kerrallan raittiina opiskelemalla ja saarnaamalla niin se on hieno asia. Mutta jos lähdet yleistyksen linjalle:"tässä on totuus" niin saat koko loppuikäsi elää riitaisessa maailmassa.
Minä olen saanut raittiuteni AA ryhmistä, joissa edelleen aktiivisesti käyn vaikka viinanhimo onkin jo historiaa. Jos tätä valintaa haluat väheksyä ja ivata niin se on vapaasti sinun valintasi... Suo anteeksi, jos minun asenteeni sinun "pikku tyttö ja opettajan antamat läksyt -tyyliisi" on samansuuntainen. Ei niille tuntemuksillen mitään mahda... Mutta ei oteta niin kirotun vakavasti ja annetaan kaikkien kukkien kukkia.Minä henkilökohtaisesti olen saanut kuulla "totuuden"sanoja sAAmarilta,niinkauan kuin olen tällä palstalla keikkunut.Enää niillä ei ole minulle,juuri minkäänlaista arvoa.Kaikkiahan me itsekin osataan lukea,vaikka minä en englantia,jota hän minulle aina tarjoaakin,kun on kielitaitoinen.
Muualla "maailmassa"esim,Jenkeissä ja vielä GSO-ssa puhutaan, että Suomi on selviytynyt euroopanmaista parhaiten käännöksistä.Mutta sAAmari usein valitaa siitäkin kuinka virheellisesti AA-n kirjallisuutta on käännetty Suomenkielelle.
Nyt meni henkilöönkäyväksi.Anteeksi sAAmari.Kyllä sAAmari varmaan muuten on ihan hyvää tarkoitava,herttainen tyttö. - Martti.Mutteri
sAAmari kirjoitti:
itse tiennyt kuinka alkoholismista toivutaan niin mihin olisin AA:ta ylipäänsä tarvinnut? :-o
Eipä silitetä päätäsi ainakaan täällä, sAAmari.
Sinunko sanomaasi on, että AA:n ainoa toipumisohjelma on Iso Kirja, vai minun, vai Liisa H:n :-) ? - Martti.Mutteri
Martti.Mutteri kirjoitti:
Sinunko sanomaasi on, että AA:n ainoa toipumisohjelma on Iso Kirja, vai minun, vai Liisa H:n :-) ?Ettet vain olisi sinäkin törmännyt 12/12-teokseen myös Anonyymeissä... Olen muistavinani sinun maininneen niin.
En ole itse pitkään aikaan ajatellut, että kulloinkin luettavasta kirjasta voisi päätellä ryhmästä mitään. - sAAmari
Sinunko sanomaasi on, että AA:n ainoa toipumisohjelma on Iso Kirja, vai minun, vai Liisa H:n :-) ?karavaani kulkee :-)
Noihin henkilökohtaisuuksiin en vaivaudu enää edes vastaamaan, sehän on sheriffin tehtävä valvoa että palstan sääntöjä noudatetaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/ohje/#saannot sAAmari kirjoitti:
karavaani kulkee :-)
Noihin henkilökohtaisuuksiin en vaivaudu enää edes vastaamaan, sehän on sheriffin tehtävä valvoa että palstan sääntöjä noudatetaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/ohje/#saannotMutta eikö tämä teidän ketju ole ihan OK.??
Olla kirjoitamatta tähän ketjuun mitään, mutta jos huomaan että ketjussa ilmenee virheellistä/valheellista tietoa, kuten eräs kirjoittaja aikoinaan kirjoitti niin.........tarkistin eräitä asioita eräästä paikasta.
- Dokaani
Kiitos vaan vastauksista. Olen kyllä huomannut, että tällä palstalla ajoittain kiistellään kahden eri ryhmän toimesta. Sellaiseen on ilmeisesti aikaa ja tarmoa sitten, kun viinapiru on nujerrettu...
Tein vähän googletusta ja mikäli oikein ymmärsin toiset käyttävät piruntorjuntaan tuota "Isoa kirjaa" ja toiset "12 askelta" kirjaa.
Jos kuitenkin molemmissa puhutaan noista askelista, niin mitä eroa niiden sisällössa oikein on?- teit hyvän huomion
AA:n toipumisohjelma, kaksitoista ehdotettua askelta ovat aivan samat molemmissa kirjoissa, joihin keskustelussa on viitattu.
Lukijat itse saavat ymmärtää ne halunsa mukaan. Tulkinnat ovat aina henkilökohtaisia ja sallittuja.
On tietysti hyvä, että tulkinnat aiheuttavat keskustelua, sehän lienee tarkoituskin. - Ykä lll
Ei mitään eroa!
Itse luin Ison kirjan ensimmäisen kerran oltuani juomatta AA ryhmien tuella 6-7 vuotta. Hieno kirja ja tuki ajatteluani. Mutta ei lukemisellani mitään tekemistä minun raitistumiseni kanssa ollut.
Se oli se hetki pari viikkoa ennen ensimmäistä AA palaveria. Juomanhimo poistui. Kun havaitsi mistä elämäni totaalinen konkurssi johtui. Pelosta ei tehnyt mieli enää samaa lääkettä. Mutta ei se juomattomuus vielä asioita ratkaissut. Kaikki oli mennyt. Myös elämänhalu. Siihen väliin AA tarjosi auttavan kätensä. Ja pikku hiljaa tiiviisti ryhmissä käyden opin oman tapani elää elämääni päihteettömänä. - Elmo
Kaksitoista askelta ovat ehdotuksia keskustelun aiheeksi. Ymmärrä tämä juuri kuten se on tässä kirjoitettu ja muista aina, että oman järjen käyttö on sallittua.
"Iso kirja" on yksi kirja muiden joukossa. Voit vapaasti ymmärtää lukemasi tekstin omalla tavallasi. Aivan kuten todella ison kirjan, Raamatun laita on. - Paulus
Elmo kirjoitti:
Kaksitoista askelta ovat ehdotuksia keskustelun aiheeksi. Ymmärrä tämä juuri kuten se on tässä kirjoitettu ja muista aina, että oman järjen käyttö on sallittua.
"Iso kirja" on yksi kirja muiden joukossa. Voit vapaasti ymmärtää lukemasi tekstin omalla tavallasi. Aivan kuten todella ison kirjan, Raamatun laita on.Kiihkoton ja rauhallinen suhde AA:han on paras mitä tulokkaalle voi tarjota.
- Cettuz
Ykä lll kirjoitti:
Ei mitään eroa!
Itse luin Ison kirjan ensimmäisen kerran oltuani juomatta AA ryhmien tuella 6-7 vuotta. Hieno kirja ja tuki ajatteluani. Mutta ei lukemisellani mitään tekemistä minun raitistumiseni kanssa ollut.
Se oli se hetki pari viikkoa ennen ensimmäistä AA palaveria. Juomanhimo poistui. Kun havaitsi mistä elämäni totaalinen konkurssi johtui. Pelosta ei tehnyt mieli enää samaa lääkettä. Mutta ei se juomattomuus vielä asioita ratkaissut. Kaikki oli mennyt. Myös elämänhalu. Siihen väliin AA tarjosi auttavan kätensä. Ja pikku hiljaa tiiviisti ryhmissä käyden opin oman tapani elää elämääni päihteettömänä.tuli asiaa,jonka ymmärrän.Kuittaan!
- sAAmari
Elmo kirjoitti:
"Iso kirja" on yksi kirja muiden joukossa. Voit vapaasti ymmärtää lukemasi tekstin omalla tavallasi. Aivan kuten todella ison kirjan, Raamatun laita on.oman järjen käyttö nimenomaan on sallittua, ja siihen kuuluu myös terve kriittisyys.
Koska itse olen kuullut kerrottavan niin päinvastaisia tulkintoja asioista (esim. askeleista ja niiden merkityksestä) niin olen nimenomaan pyrkinyt hakeutumaan mahdollisimman alkuperäisille tiedon lähteille. Enhän hyppää katoltakaan vain siksi että joku sanoo henkilökohtaisesti toipuneensa sillä tavalla. - Joonatan*
sAAmari kirjoitti:
oman järjen käyttö nimenomaan on sallittua, ja siihen kuuluu myös terve kriittisyys.
Koska itse olen kuullut kerrottavan niin päinvastaisia tulkintoja asioista (esim. askeleista ja niiden merkityksestä) niin olen nimenomaan pyrkinyt hakeutumaan mahdollisimman alkuperäisille tiedon lähteille. Enhän hyppää katoltakaan vain siksi että joku sanoo henkilökohtaisesti toipuneensa sillä tavalla.Mitähän päinvastaista olet kuullut askelista ja niiden merkityksestä ?? Sensijaan sen olen huomannut että ihan omaa järkeäsi käytät.Toiset vain eivät ymmärrä sinua.He kun käyttävät taas omaa järkeään.Minäkään en aio hypätä katolta,ainakaan kovin korkealta.Jos tämä niin vähäinen järkiriepu säilyy.
- Exdoku
Elmo kirjoitti:
"Iso kirja" on yksi kirja muiden joukossa. Voit vapaasti ymmärtää lukemasi tekstin omalla tavallasi. Aivan kuten todella ison kirjan, Raamatun laita on.Niinhän se on. AA ensimmäiset jäsenet olivat kaksi tavallista alkoholistia. Jotka puhuivat keskenään ongelmastaan. Jakoivat kokemuksensa. Se oli se perusoivalllus varmaan. Että jakamalla voi saada. Syntyivät AA palaverit. Ei tarvitse osata edes lukea tai kirjoittaa. Ihmisen läsnäolo ihmiselle on muodostunut minun kokemuksissani raittiuteni tärkeimmäksi kulmakiveksi. Ihmisen, jolla on sama sairaus kuin minulla ja sitä kautta kyky samaistua ja nähdä taudin todellista luonnetta.
Sittemmin on tullut paljon AA kirjallisuutta. Niistä löytyy alkoholistejen kokemuksia sairaudestaan. Mukana on myös paljon lainausta oman aikansa eri uskontosuuntauksista Pohjois-Amerikasta jossa liike sai alkunsa. Synnyille syville on mahdoton päästä. Joiltakin osin voidaan löytää yhtymäkohtia Raamatun vanhaan testamenttiin jotka osat taas juontavat pakanauskontoihin jotka vaikuttivat paljon ennen kristinuskon syntyä. Eli siis yleismaailmallisesta kokoomateoksesta on kyse.
Mutta se on tosiaankin vain ehdotus toipumisohjelmaksi. Näin minulle kerrottiin tullessani AA:n. Sanottiin myös, että minulla on täysi uskonnonvapaus. Ja että AA ei ota kantaa uskonnollisiin ja poliittisiin kiistakysymyksiin. Että se keskittyy alkoholismiin ja siitä toipumiseen vain ja ainoastaan. Uskoin ja astuin kynnyksen yli. Vuosia sitten. AA on antanut mitä on luvannutkin. Raittiutta ja pelosta vapaata elämää. Kiitos. - seurannut.
Joonatan* kirjoitti:
Mitähän päinvastaista olet kuullut askelista ja niiden merkityksestä ?? Sensijaan sen olen huomannut että ihan omaa järkeäsi käytät.Toiset vain eivät ymmärrä sinua.He kun käyttävät taas omaa järkeään.Minäkään en aio hypätä katolta,ainakaan kovin korkealta.Jos tämä niin vähäinen järkiriepu säilyy.
Minulla on kokemus, että hyppäämällä kuudennen kerroksen katolta voi ratkaista alkoholiongelman. Ei se kaveri kylläkään sitä itse kertonut mutta sain sen vahvan vaikutelman...
- pörri
muuten oikeesti tekee mieli viinaa,kun tätä ketjua seuraa.Ei millään lailla innosta raittiuteen.t pörri
- pörri
raitis kirjoitti:
Miten mahtavaa on olla tämän palstan valvoja :-)
kyllä kuvitella.Voi herravarjelkoon sentään.Onko nää ihmistet aikuisia?Vai mitä nää on?
Onko tää ketju joku mainos,vai?t pörri pörri kirjoitti:
kyllä kuvitella.Voi herravarjelkoon sentään.Onko nää ihmistet aikuisia?Vai mitä nää on?
Onko tää ketju joku mainos,vai?t pörriVielä päivä tai pari...kun saan univelat nukuttua
niin sitten se riemu repeää......- Joonatan*
pörri kirjoitti:
Onko tää ketju joku mainos,vai?t pörriainakaan kaikki,minäkin vasta rippikouluiässä,kun ikä lasketaan raitiina vuosina.Eikä minusta varmaan niinsanotusti normaalia aikuista tule koskaan..,,?
Elä nyt silti juomaan ala tään ketjun vuoksi,häviät pian kisan. - pörri
Joonatan* kirjoitti:
ainakaan kaikki,minäkin vasta rippikouluiässä,kun ikä lasketaan raitiina vuosina.Eikä minusta varmaan niinsanotusti normaalia aikuista tule koskaan..,,?
Elä nyt silti juomaan ala tään ketjun vuoksi,häviät pian kisan.jos lähetään vaikka koko kisaporukka pitämään kokousta,tämän ketjun innoittamana.t pörri
- strong_coffee
>>Mikä se "Iso Kirja" oikein on? Kun on tuota AA-kirjallisuuttakin sen verran monta teosta.>>
Ilmeisesti halusit herättää keskustelun Ison Kirjan asemasta suomalaisessa AA-yhteisössä ja sen jäsenten keskuudessa. Kysymyksestäsi paistoi nimittäin läpi, että jotain sentään sinulle on ehkä selvinnyt.
Tuon ketjun läpi luettuani voin lisätä tai painottaa joitakin perusasioita perusteoksestamme. Tuntuu vain jotenkin omituiselta, että raittiitkin alkoholistit saavat ikään kuin oppiriitoja ennen kuin "oppi on mennyt perille".
Iso Kirjan asema on kiistaton, koska ei olisi yhteisöäkään, jos ei huhtikuussa 1939 kirjaa saatu ulos. Siitä sai yhteisömme myös nimensä: Alcoholics Anonymous.
Se on myös oppikirja, text book. Oppi siitä, miten alkoholismista toivutaan. Tämä syntyi sadan ensimmäisen alkoholistin kokemuksista. Se kirjattiin ylös ilman minkäänlaista teoriaa. Kokemukset siis kirjattiin ylös toimenpiteistä, jotka on ilmaistu meidän AA-laisten tuntemina 12 Askeleena.
Mistään muusta teoksesta ei AA:n toipumisohjelma löydy. Se on vain siellä ja takaa kaikille raittiutta haluaville toipumisen alkoholismista.
Kaikki muu AA-kirjallisuus on luotu apukirjallisuudeksi tukemaan Isossa Kirjassa esitettyä ratkaisua; miten alkoholismista toivutaan.
AA:ssa on paljon kirjallisuutta esimerkiksi siitä, miten yksittäiset jäsenet ovat ohjelmaamme toteuttaneet tai tulkinneet omalla kohdallaan. Palvelukirjallisuus ja historia on vielä ihan oma lajinsa, mutta mitä enemmän siihen perehtyy sitä selkeämmin ymmärtää Ison Kirjan olevan todella perusteoksemme.
Eli siis olkoot yksittäiset alkoholistit mitä mieltä tahansa tai torjukoot vaikka kaikki AA:n periaatteet, ei se poista tosiasioita AA-yhteisöstämme. Lienee aivan oma suomalainen ilmiö, että AA:sta ja sen perusasioista aletaan käydä keskustelua, kun katsovat, että AA olisi jo 40-50 -lukujen vaihteessa maahamme saapunut.
Se, miten yksittäiset ryhmät ja sen jäsenet toteuttavat ohjelmaamme tai ovat toteuttamatta, ei myöskään poista tosiasioita AA:ssa. Jos joku ryhmä katsoo, että se parhaiten toteuttaa ensisijaista tarkoitustamme eli viidennettä perinnettämme - sanomansaattoa vielä juomisesta kärsivälle alkoholistille, lukemalla kokouksissaan jotain jopa AA-kirjallisuutta, on sekin ryhmän ihan oma asia.
Toki jo 50-luvun puolivälissä saimme Ison Kirjan pienen painoksen, jossa kerrottiin: "Tämä on ensimmäinen yritys saattaa AA:n sanoma yksityiskohtaisesti suomalaisten AA-jäsenten tietoon". "Tämä AA:n Isoksi Kirjaksi kutsuttu teos sisältää seikkaperäisen selostuksen alkoholismista, siitä _toipumisesta_ ja siihen liittyvistä tekijöistä..."
On siis ensiarvoisen tärkeää, että edes jotkut ryhmät ja niiden jäsenet yrittävät pitää yllä AA:n perusasioita ja yhteisömme periaatteita, koska se takaa samalla, että ohjelmamme olisi tarjolla myös tuleville alkoholistisukupolville sellaisena kuin se meille on jätetty ja millaisena se maailmanlaajuisessa yhteisössämme tunnetaan.- luet
luetko ne isosta kirjasta vai mistä,miten ne on kirjoitettu Isoon Kirjaan?Senverta olen seurannut tätä palstaa että tämä strong-coffee on vanaatikko ja tosi röyhkeäkin,kun kyse on toipumisohjelmasta ja mihin se on oikein kirjoitettu.
AA on kehittynyt sitten sadan ensimmäisen toipumisen jälkeen.Nyt eletään vuotta 2005,Suomessa,eikä 1930-lukua Yhdesvalloissa.
Toipumisohjelma on senjälkeen kirjoitettu erilliseen kirjaan perinteineen,jossa se tuodaan parhaiten esille.AA:toipumis ohjelma ja perinteet kirjassa.Jota maailmalla tänäpäivänä käytetään toipumiohjelmana,paljon enemmän kuin Isoa Kirjaa.Olen nimitäin kiertänyt muutakin kuin tahkoa.
Tukholmassa mikä on naapurimaamme pääkaupunki,täytyy hakemalla hakea sellaista ryhmää missä luetais Isoa kirjaa toipumisohjelmana,eikä löydy sittenkään.Kannatais perehtyä asioihin ennenkuin kirjoitelee,mitä sattuu. - strong_coffee
luet kirjoitti:
luetko ne isosta kirjasta vai mistä,miten ne on kirjoitettu Isoon Kirjaan?Senverta olen seurannut tätä palstaa että tämä strong-coffee on vanaatikko ja tosi röyhkeäkin,kun kyse on toipumisohjelmasta ja mihin se on oikein kirjoitettu.
AA on kehittynyt sitten sadan ensimmäisen toipumisen jälkeen.Nyt eletään vuotta 2005,Suomessa,eikä 1930-lukua Yhdesvalloissa.
Toipumisohjelma on senjälkeen kirjoitettu erilliseen kirjaan perinteineen,jossa se tuodaan parhaiten esille.AA:toipumis ohjelma ja perinteet kirjassa.Jota maailmalla tänäpäivänä käytetään toipumiohjelmana,paljon enemmän kuin Isoa Kirjaa.Olen nimitäin kiertänyt muutakin kuin tahkoa.
Tukholmassa mikä on naapurimaamme pääkaupunki,täytyy hakemalla hakea sellaista ryhmää missä luetais Isoa kirjaa toipumisohjelmana,eikä löydy sittenkään.Kannatais perehtyä asioihin ennenkuin kirjoitelee,mitä sattuu.Mistä sinä perinteet
luet 22.8.2005 klo 09.47
"Mistä sinä perinteet
luet 22.8.2005 klo 09.47"
"luetko ne isosta kirjasta vai mistä,miten ne on kirjoitettu Isoon Kirjaan?Senverta olen seurannut tätä palstaa että tämä strong-coffee on vanaatikko ja tosi röyhkeäkin,kun kyse on toipumisohjelmasta ja mihin se on oikein kirjoitettu."
Strong_Coffee vastaa nimimerkille "luet"
Isossa Kirjassa, suom. Nimettömät Alkoholistit, on toisen painoksen esipuheessa sivut; 16-20, selventävä kuvaus AA-perinteen kehittymisestä. Bill W. kirjoitti "kaksitoista kohtaa tulevaisuutemme turvaamiseksi" vuoden 1946 aikana AA-Grapevine -kuukausijulkaisuun. Toisin sanoen näistä muodostui AA:n Kaksitoista Perinnettä.
AA:n Kaksitoista Perinnettä hyväksyttiin ja vahvistettiin ensimmäisessä kansainvälisessä juhlakokouksessa Clevelandissa 1950 turvaamaan yhtenäisyytemme. Parhaiten AA-perinteen syntyyn voi tutustua Bill W.:n kirjoittamassa suomeksikin julkaistussa kirjasessa: "AA-Perinteet, miten ne kehittyivät", julk. Suomen AA-Kustannus ry. Laajempaa ja seikkaperäisempää historiaa on teoksessa: "AA tulee täysi-ikäiseksi"
St Louisin juhlakokouksessa 1955 AA tuli täysi-ikäiseksi ja otti perustajiltaan vastaan AA:n kolme perintöä, toipumisen, yhtenäisyyden ja palvelun perinnöt. Päätöslausemalla vahvistettu peruskirja valtuutti palveluvaltuuston toimimaan AA:n puolesta tulevina aikoina. Se sisältää myös kaksitoista askelta, kaksitoista perinnettä ja valtuuston 12.kohdan yleisperiaatteet tulevillekin alkoholistipolville.
Suomessa vastaavanlainen, identtinen tapahtuma järjestettiin helmikuun 1.1998, jolloin AA:n Palveluvaltuustosta tuli AA-palvelujen ja AA:n 12 Askeleen ja 12 Perinteen suojelija ja tallessapitäjä Suomessa. Ja tällä tarkoitetaan, ettei palveluvaltuusto muuta tai parantele AA:n Kahtatoista Perinnettä, Kahtatoista Askelta eikä Valtuuston Peruskirjan kahdennentoista kohdan yleisperiaatteita.
Ns. suomalainen perinteellinen AA-toiminta on seurausta omasta mielenkiintoisesta historiastamme. Paljon siitä kertovaa raittiiden alkoholistien historiaa on kuvattu teoksessa: "Nimettömät Alkoholistit Suomessa", julk. Suomen AA-Kustannus ry ja jälkimmäinen on julkaistu 1990. Kukin voi lukea historiaa noilta lehdiltä, jonka kirjaaminen on lopetettu vuoteen 1980!
Se, mitä mieltä olen tai kuka tahansa AA:n jäsen on, ei poista AA:ssa hyväksyttyä traditiota. Suomalaisen AA-toiminnan vaikeimmin ymmärretty asia lienee yhteisömme peruspilari: Toinen Perinne. Vielä tänäänkin suuri joukko aa-ryhmiä uskoo enemmän äänestyksiin ja enemmistövaltaan aa-asioiden hoidossa ulkopuolisesta maailmasta opitulla tavalla kuin ryhmäomaantuntoon. - Dokaani
"Ilmeisesti halusit herättää keskustelun Ison Kirjan asemasta suomalaisessa AA-yhteisössä ja sen jäsenten keskuudessa. Kysymyksestäsi paistoi nimittäin läpi, että jotain sentään sinulle on ehkä selvinnyt."
No ei ihan noin. Kysymystä lähettäessäni en edes tiennyt mikä kirja se on. Vastausten ja googletuksen avulla olen saanut jonkinlaisen käsityksen siitä, millainen kirja on kyseessä.
Ihmetyttää vain, miten yksinkertainen kysymykseni voi aiheuttaa suuren mittaluokan kiistelyn. Jonninjoutavaa tappelua - ilmeisesti raittiuden saavuttamisen jälkeen riittää energiaa pikkuasioista kinaamiseen. Minun raittiuteni ei ole niin pitkällä vielä, että jaksaisin osallistua inttämiseen. - Kipinämikko**
Dokaani kirjoitti:
"Ilmeisesti halusit herättää keskustelun Ison Kirjan asemasta suomalaisessa AA-yhteisössä ja sen jäsenten keskuudessa. Kysymyksestäsi paistoi nimittäin läpi, että jotain sentään sinulle on ehkä selvinnyt."
No ei ihan noin. Kysymystä lähettäessäni en edes tiennyt mikä kirja se on. Vastausten ja googletuksen avulla olen saanut jonkinlaisen käsityksen siitä, millainen kirja on kyseessä.
Ihmetyttää vain, miten yksinkertainen kysymykseni voi aiheuttaa suuren mittaluokan kiistelyn. Jonninjoutavaa tappelua - ilmeisesti raittiuden saavuttamisen jälkeen riittää energiaa pikkuasioista kinaamiseen. Minun raittiuteni ei ole niin pitkällä vielä, että jaksaisin osallistua inttämiseen.Just niin. Minua myös kovasti ihmetyttää miksi jotkut tuovat tänne jatkuvasti ns. rakennekysymyksiä. Niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä juomisen tai raitistumisen kanssa. Minusta ko käytös osoittaa vastuuntunnon puutetta. AA:sta annetaan täysin virheellinen kuva. En ainakaan minä ole koskaan törmännyt AA ryhmissä kyseisenkaltaiseen "opetukseen" ja riidankylvämiseen.
On outoa... Jotkut tuntuvat jo pitävän tätä keskustelupalstaakin AA ryhmänä. Ålä usko! Totuus ryhmistä on aivan muuta ja se löyttyy vain niistä todellisista ryhmistä. Niitä voin kyllä suositella sydämestäni. Sekä suljettuja että avoimia jos haluaa vaan selvyyttä asiasta ja sen mahdollisesta sopivuudesta omalla kohdalla.
Olen miettinyt näitä keskusteluja AA:sta ja tullut siihen tulokseen moneen kertaan, että jos ennen ensimmäistä oikeaa palaveriani olisin nuita lukenut niin tuskin olisin ikinä oikeaa ovea avannut. Täytyy antaa sinulle täydet pinnat sinnikkyydestäsi etsimisen tiellä. - strong_coffee
Kipinämikko** kirjoitti:
Just niin. Minua myös kovasti ihmetyttää miksi jotkut tuovat tänne jatkuvasti ns. rakennekysymyksiä. Niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä juomisen tai raitistumisen kanssa. Minusta ko käytös osoittaa vastuuntunnon puutetta. AA:sta annetaan täysin virheellinen kuva. En ainakaan minä ole koskaan törmännyt AA ryhmissä kyseisenkaltaiseen "opetukseen" ja riidankylvämiseen.
On outoa... Jotkut tuntuvat jo pitävän tätä keskustelupalstaakin AA ryhmänä. Ålä usko! Totuus ryhmistä on aivan muuta ja se löyttyy vain niistä todellisista ryhmistä. Niitä voin kyllä suositella sydämestäni. Sekä suljettuja että avoimia jos haluaa vaan selvyyttä asiasta ja sen mahdollisesta sopivuudesta omalla kohdalla.
Olen miettinyt näitä keskusteluja AA:sta ja tullut siihen tulokseen moneen kertaan, että jos ennen ensimmäistä oikeaa palaveriani olisin nuita lukenut niin tuskin olisin ikinä oikeaa ovea avannut. Täytyy antaa sinulle täydet pinnat sinnikkyydestäsi etsimisen tiellä.>>Minua myös kovasti ihmetyttää miksi jotkut tuovat tänne jatkuvasti ns. rakennekysymyksiä.>>
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Lienee joillakin kuitenkin kiinnostusta AA:n palvelusysteemiä kohtaan. Ja sehän on hyvä juttu? Yhteisömme piirissä (Kolmatta Perintöämme)pidetäänkin "suurimpana varjeltuna salaisuutena".
Totta on, että itsenäisillä ryhmillä ei omissa toimissaan ole palvelurakenteen kanssa mitään tekemistä. Nerokkaan systeemin avulla ryhmä delegoi vastuutaan ainoastaan palveluedustajansa kautta.
Arkistoista voi vanhoja viestejä ja avauksia lukemalla tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiäkin "keskusteluista". Henkilöönkäypä ja vankat mielipiteet vailla asiapohjaa leimaavat ikävä kyllä keskustelua, jolloin yliherkkä alkoholisti kokee asian riidanalaisena. Ei AA:ssa ole riitaa, koska ei ole teorioita. Kysymys on vain toiminnallisista valinnoista ja yhteisössä löytyy kokemus "joka lähtöön" AA-asioissa. - Joonatan*
strong_coffee kirjoitti:
Mistä sinä perinteet
luet 22.8.2005 klo 09.47
"Mistä sinä perinteet
luet 22.8.2005 klo 09.47"
"luetko ne isosta kirjasta vai mistä,miten ne on kirjoitettu Isoon Kirjaan?Senverta olen seurannut tätä palstaa että tämä strong-coffee on vanaatikko ja tosi röyhkeäkin,kun kyse on toipumisohjelmasta ja mihin se on oikein kirjoitettu."
Strong_Coffee vastaa nimimerkille "luet"
Isossa Kirjassa, suom. Nimettömät Alkoholistit, on toisen painoksen esipuheessa sivut; 16-20, selventävä kuvaus AA-perinteen kehittymisestä. Bill W. kirjoitti "kaksitoista kohtaa tulevaisuutemme turvaamiseksi" vuoden 1946 aikana AA-Grapevine -kuukausijulkaisuun. Toisin sanoen näistä muodostui AA:n Kaksitoista Perinnettä.
AA:n Kaksitoista Perinnettä hyväksyttiin ja vahvistettiin ensimmäisessä kansainvälisessä juhlakokouksessa Clevelandissa 1950 turvaamaan yhtenäisyytemme. Parhaiten AA-perinteen syntyyn voi tutustua Bill W.:n kirjoittamassa suomeksikin julkaistussa kirjasessa: "AA-Perinteet, miten ne kehittyivät", julk. Suomen AA-Kustannus ry. Laajempaa ja seikkaperäisempää historiaa on teoksessa: "AA tulee täysi-ikäiseksi"
St Louisin juhlakokouksessa 1955 AA tuli täysi-ikäiseksi ja otti perustajiltaan vastaan AA:n kolme perintöä, toipumisen, yhtenäisyyden ja palvelun perinnöt. Päätöslausemalla vahvistettu peruskirja valtuutti palveluvaltuuston toimimaan AA:n puolesta tulevina aikoina. Se sisältää myös kaksitoista askelta, kaksitoista perinnettä ja valtuuston 12.kohdan yleisperiaatteet tulevillekin alkoholistipolville.
Suomessa vastaavanlainen, identtinen tapahtuma järjestettiin helmikuun 1.1998, jolloin AA:n Palveluvaltuustosta tuli AA-palvelujen ja AA:n 12 Askeleen ja 12 Perinteen suojelija ja tallessapitäjä Suomessa. Ja tällä tarkoitetaan, ettei palveluvaltuusto muuta tai parantele AA:n Kahtatoista Perinnettä, Kahtatoista Askelta eikä Valtuuston Peruskirjan kahdennentoista kohdan yleisperiaatteita.
Ns. suomalainen perinteellinen AA-toiminta on seurausta omasta mielenkiintoisesta historiastamme. Paljon siitä kertovaa raittiiden alkoholistien historiaa on kuvattu teoksessa: "Nimettömät Alkoholistit Suomessa", julk. Suomen AA-Kustannus ry ja jälkimmäinen on julkaistu 1990. Kukin voi lukea historiaa noilta lehdiltä, jonka kirjaaminen on lopetettu vuoteen 1980!
Se, mitä mieltä olen tai kuka tahansa AA:n jäsen on, ei poista AA:ssa hyväksyttyä traditiota. Suomalaisen AA-toiminnan vaikeimmin ymmärretty asia lienee yhteisömme peruspilari: Toinen Perinne. Vielä tänäänkin suuri joukko aa-ryhmiä uskoo enemmän äänestyksiin ja enemmistövaltaan aa-asioiden hoidossa ulkopuolisesta maailmasta opitulla tavalla kuin ryhmäomaantuntoon.Olipa kiva kun sinäkin tulit mukaan,saa kansa valoa pimeyteen.Tuossa kattelinkin,kirjasta AA Tulee Täysi-Ikäiseksi.Sivulla 231-232 kerrotaan perinteistä.Ja sivulla 232 kiteytys.Kuinka AA-perinteen tukipilarit asetuivat paikoileen pitämään meitä yhdessä niin kauan kuin Jumala sen sallii.Ja nyt ovat innokaat sydämmet ja kädet nostaneet katetraalimme tornin huipun paikalleen.Se kantaa nimeä "palvelu".Osoitakoon se aina ylöspäin kohti Jumalaa.
Sinähän tiedät mistä minä myös luen perinteitä.Kirjoituksiisi ei varmaan kenelläkään ole mitään lisäämistä,mitä edellä totesin mistä ne myös löytyy.
Mitä olet mieltä kun olen ajatellut laitaa lentokoneen.Meillä on tuossa lentokenttä linnuntietä noin kilometrin päässä.Siinä ei vakituista liikenettä ole,mutta yksityis koneita pari.Ajatelin ihan vain senvuoksi että ei noita köyhiä tulis joka käänteessä vastaan.Mitä olet mieltä.Täytys kyllä hommaa lupakirja jos meinais itte ajella.Mulla on kyllä tuossa yks kaveri jolla on lupakirja voimassa,mutta sillä on ongelmana tuo alkoholi.Täytys aina puhallutaa ennenkuin arvais sen ottaa kuskis.
Oishan se kiva katella tuolta tuolta yläilmoista,tätä maailman menoo.Vois joskus pyörähtää siellä sivukylilläkin.Josko uskaltaisit kyytiin niin käytäis katteleen tuolla muuallakin maailmassa miten ne siellä AA-t pyörii,ja mitä lukevat.Sinä vain joutuisit mulle Suomentaan,mut sultahan se kävis.
Niin jäi vielä kysymäti mihin nyt kantsii sijoitaa,kun en ole nyt pörssiä seurannut muutamaan päivään.Kyllä mä taidan sen koneen ostaa.Rupeenkin soiteleen,millainen ois sopiva mun käyttöön. - strong_coffee
Joonatan* kirjoitti:
Olipa kiva kun sinäkin tulit mukaan,saa kansa valoa pimeyteen.Tuossa kattelinkin,kirjasta AA Tulee Täysi-Ikäiseksi.Sivulla 231-232 kerrotaan perinteistä.Ja sivulla 232 kiteytys.Kuinka AA-perinteen tukipilarit asetuivat paikoileen pitämään meitä yhdessä niin kauan kuin Jumala sen sallii.Ja nyt ovat innokaat sydämmet ja kädet nostaneet katetraalimme tornin huipun paikalleen.Se kantaa nimeä "palvelu".Osoitakoon se aina ylöspäin kohti Jumalaa.
Sinähän tiedät mistä minä myös luen perinteitä.Kirjoituksiisi ei varmaan kenelläkään ole mitään lisäämistä,mitä edellä totesin mistä ne myös löytyy.
Mitä olet mieltä kun olen ajatellut laitaa lentokoneen.Meillä on tuossa lentokenttä linnuntietä noin kilometrin päässä.Siinä ei vakituista liikenettä ole,mutta yksityis koneita pari.Ajatelin ihan vain senvuoksi että ei noita köyhiä tulis joka käänteessä vastaan.Mitä olet mieltä.Täytys kyllä hommaa lupakirja jos meinais itte ajella.Mulla on kyllä tuossa yks kaveri jolla on lupakirja voimassa,mutta sillä on ongelmana tuo alkoholi.Täytys aina puhallutaa ennenkuin arvais sen ottaa kuskis.
Oishan se kiva katella tuolta tuolta yläilmoista,tätä maailman menoo.Vois joskus pyörähtää siellä sivukylilläkin.Josko uskaltaisit kyytiin niin käytäis katteleen tuolla muuallakin maailmassa miten ne siellä AA-t pyörii,ja mitä lukevat.Sinä vain joutuisit mulle Suomentaan,mut sultahan se kävis.
Niin jäi vielä kysymäti mihin nyt kantsii sijoitaa,kun en ole nyt pörssiä seurannut muutamaan päivään.Kyllä mä taidan sen koneen ostaa.Rupeenkin soiteleen,millainen ois sopiva mun käyttöön.Olen vakavasti harkinnut AASIAN markkinoita ja tuotteetkin sekä liikeidea on Selvä! - Nimittäin aasialaisissa on intolerantikoita (=pierutautisia) 90 prosenttia ja markkinat laktoosittomille meijerituotteille valtavat.
Sovit liikekumppanikseni kernaasti, jos pystyt hoitamaan muutaman Isomman rahtikoneen, joilla kuljetukset aloitetaan. Siinä sitä on reissulla mukava huastella Palvelun ja Rakkauden Kehillä vapaana taloushuolista.
Tuotteet ovat lanceeraamista vaille jo valmiit ja alkupääomaan luonnollisesti otamme EU-rahastosta joitakin miljardeja. - Kipinämikko**
strong_coffee kirjoitti:
>>Minua myös kovasti ihmetyttää miksi jotkut tuovat tänne jatkuvasti ns. rakennekysymyksiä.>>
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Lienee joillakin kuitenkin kiinnostusta AA:n palvelusysteemiä kohtaan. Ja sehän on hyvä juttu? Yhteisömme piirissä (Kolmatta Perintöämme)pidetäänkin "suurimpana varjeltuna salaisuutena".
Totta on, että itsenäisillä ryhmillä ei omissa toimissaan ole palvelurakenteen kanssa mitään tekemistä. Nerokkaan systeemin avulla ryhmä delegoi vastuutaan ainoastaan palveluedustajansa kautta.
Arkistoista voi vanhoja viestejä ja avauksia lukemalla tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiäkin "keskusteluista". Henkilöönkäypä ja vankat mielipiteet vailla asiapohjaa leimaavat ikävä kyllä keskustelua, jolloin yliherkkä alkoholisti kokee asian riidanalaisena. Ei AA:ssa ole riitaa, koska ei ole teorioita. Kysymys on vain toiminnallisista valinnoista ja yhteisössä löytyy kokemus "joka lähtöön" AA-asioissa.Muistan itseni aina tulokkaana. Ero. Ei asuntoa. työpaikka mennyttä. Ei ystäviä. Olin vain minä tuskani kanssa. Henkisesti täysin invalidisoituneena juomiseni vuoksi - se oli ainoa realistinen havaintoni. En saanut enää edes viinasta lohtua. Olin valmis poistumaan näyttämöltä. Kaikki keinoni oli käytetty. Kaiken kattava epätoivo ja tuska täyttivät päiväni.
Olisiko minua siinä tilassa kiinnostanut täällä käytävä keskustelu? Onneksi Korkeampi voimani säästi siltä. Hän puhutteli minua ihmisen muodossa. Ihan ohimennen kertoi että on olemassa ratkaisu.
Siitä on vuosia... Kello lähentelee seitsemää... Toipuminen lähtee ryhmistä. Näin se sanansaattaja kertoi. Ja on pitänyt lupauksensa.
Eiku menoks. Kaikkee hyvää kaikille ja raittiita päiviä. - Joonatan*
strong_coffee kirjoitti:
Olen vakavasti harkinnut AASIAN markkinoita ja tuotteetkin sekä liikeidea on Selvä! - Nimittäin aasialaisissa on intolerantikoita (=pierutautisia) 90 prosenttia ja markkinat laktoosittomille meijerituotteille valtavat.
Sovit liikekumppanikseni kernaasti, jos pystyt hoitamaan muutaman Isomman rahtikoneen, joilla kuljetukset aloitetaan. Siinä sitä on reissulla mukava huastella Palvelun ja Rakkauden Kehillä vapaana taloushuolista.
Tuotteet ovat lanceeraamista vaille jo valmiit ja alkupääomaan luonnollisesti otamme EU-rahastosta joitakin miljardeja.EU-han ei voi olla rahoittamatta meitä,ollaan sentään senverta kirjanoppineita.Kiitos luottamuksesta.Otan yhteyttä myöhemmin nyt täytyy käydä tekeen pieni investointi.
- Tiernatyttö
Dokaani kirjoitti:
Ihmetyttää vain, miten yksinkertainen kysymykseni voi aiheuttaa suuren mittaluokan kiistelyn. Jonninjoutavaa tappelua - ilmeisesti raittiuden saavuttamisen jälkeen riittää energiaa pikkuasioista kinaamiseen. Minun raittiuteni ei ole niin pitkällä vielä, että jaksaisin osallistua inttämiseen.Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Minullekin on usein tullut tunne tällä palstalla, että lasta ollaan heittämässä pois pesuveden mukana ja vauhdilla.
Näitä suomi24/terveys/alkoholi kirjoitusten AA:ta koskevista jutuista olen saanut sen käsityksen, että on kahdenlaisia AA:n jäseniä.
”AA riippuvaiset” on toinen porukka. He istuvat illasta iltaan palaverissa ja heille itse palavereiden terapeuttinen merkitys on hyvin tärkeä. Ohjelmaa tulkitaan vapaasti ja se toimii enemmänkin suunnannäyttäjänä kuin jonain pyhänä ilmiönä. Kuulemani mukaan tähän porukkaan kuuluisi suuri enemmistö AA raitistuneista. Keskustelupalstoilla he ovat vähemmistönä luonnollisista syistä; he istuvat palavereissa. He kokevat ihmisen läsnäolon toiselle ihmiselle vuorovaikutussuhteessa tärkeämmäksi kuin yksittäiset sanat, lauseet tai opinkappaleet.
Toista porukkaa kutsun ”AA pyöräilijöiksi”. Heille käytännön palaverit ovat sivuseikka ja välttämätön paha. Tärkeintä on sanomansaatto. Raittius on löydettävissä AA kirjallisuudesta ja siitäkin vain, jos lukee ”oikeita ja alkuperäisiä” kirjoja oikeasta kohdasta. Heidän harvat palaverinsa ovat nekin kirjallisuuden lukemista ja opetusta tyyliin: ”Sivulta kolme neljänneltä riviltä löydät keinon kuinka tullaan uskoon”. Tämä fundamentalistiporukka on äänessä netissä. He levittävät sanaa… Ensimmäinen porukka luottaa jäsenmääränsä kasvussa hiljaiseen vetovoimaan. Tämä jälkimmäinen taas käy agressivisesti vielä kärsivien kimppuun koska uskovat, että heidän omalle raittiudelleen tämä on elintärkeää.
Tällainen käsitys tuli minulle sivulliselle, joka kyllä on jo hiukan kyllästynyt aiheeseen. Niin monet hienot sanat täällä pursuavat paljastettuna ihmisen itsekkyydestä ja itsekeskeisyydestä – se taitaa olla yleinen ilmiö alkoholisteilla? Kaikella kunnioituksella. On täällä paljon ihan asiallisia ja ajattelemaan pistäviä viestejäkin.
Iloisia raittiita päiviä teille kaikille ”leiriin” katsomatta. Ja erityiskiitos pörrille ja kumppaneille raikkaasta oman tien etsinnästä. - doku###
Tiernatyttö kirjoitti:
Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Minullekin on usein tullut tunne tällä palstalla, että lasta ollaan heittämässä pois pesuveden mukana ja vauhdilla.
Näitä suomi24/terveys/alkoholi kirjoitusten AA:ta koskevista jutuista olen saanut sen käsityksen, että on kahdenlaisia AA:n jäseniä.
”AA riippuvaiset” on toinen porukka. He istuvat illasta iltaan palaverissa ja heille itse palavereiden terapeuttinen merkitys on hyvin tärkeä. Ohjelmaa tulkitaan vapaasti ja se toimii enemmänkin suunnannäyttäjänä kuin jonain pyhänä ilmiönä. Kuulemani mukaan tähän porukkaan kuuluisi suuri enemmistö AA raitistuneista. Keskustelupalstoilla he ovat vähemmistönä luonnollisista syistä; he istuvat palavereissa. He kokevat ihmisen läsnäolon toiselle ihmiselle vuorovaikutussuhteessa tärkeämmäksi kuin yksittäiset sanat, lauseet tai opinkappaleet.
Toista porukkaa kutsun ”AA pyöräilijöiksi”. Heille käytännön palaverit ovat sivuseikka ja välttämätön paha. Tärkeintä on sanomansaatto. Raittius on löydettävissä AA kirjallisuudesta ja siitäkin vain, jos lukee ”oikeita ja alkuperäisiä” kirjoja oikeasta kohdasta. Heidän harvat palaverinsa ovat nekin kirjallisuuden lukemista ja opetusta tyyliin: ”Sivulta kolme neljänneltä riviltä löydät keinon kuinka tullaan uskoon”. Tämä fundamentalistiporukka on äänessä netissä. He levittävät sanaa… Ensimmäinen porukka luottaa jäsenmääränsä kasvussa hiljaiseen vetovoimaan. Tämä jälkimmäinen taas käy agressivisesti vielä kärsivien kimppuun koska uskovat, että heidän omalle raittiudelleen tämä on elintärkeää.
Tällainen käsitys tuli minulle sivulliselle, joka kyllä on jo hiukan kyllästynyt aiheeseen. Niin monet hienot sanat täällä pursuavat paljastettuna ihmisen itsekkyydestä ja itsekeskeisyydestä – se taitaa olla yleinen ilmiö alkoholisteilla? Kaikella kunnioituksella. On täällä paljon ihan asiallisia ja ajattelemaan pistäviä viestejäkin.
Iloisia raittiita päiviä teille kaikille ”leiriin” katsomatta. Ja erityiskiitos pörrille ja kumppaneille raikkaasta oman tien etsinnästä.Sopisi kyllä hyvin mietteisiini johtopäätöksesi. Toisella porukalla - dokaanin koen vahvistavana poikkeuksena - on amerikanliput nimimerkkinsä perässä. Olen ajatellut, että he ovat tavallaan sitoutuneet enemmän tähän nettikeskusteluun ja se on osa heidän elämäänsä. Ilman arvomerkkejä olevien "raittius-elämä" on taas jossain muualla. Ehkä niissä palavereissa kun eivät näitä juttua kovin tosissaan enemmistö tunnu ottavan. Seriffillä on joku S-merkki punaisessa tähdessä (tässä koneessa). Liittyisikö se jotenkin soviet meininkiin... Pitää jatkaa pohdintoja.
- Joonatan*
Tiernatyttö kirjoitti:
Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Minullekin on usein tullut tunne tällä palstalla, että lasta ollaan heittämässä pois pesuveden mukana ja vauhdilla.
Iloisia raittiita päiviä teille kaikille ”leiriin” katsomatta. Ja erityiskiitos pörrille ja kumppaneille raikkaasta oman tien etsinnästä.Hyvin olet saanut selvitettyä eromme.Tietysti voisin jossitella hiukan omaan pussiini, mutta hyvä näin.Onhan se kannatanut otatella.Suomen AA-han kuuluvana,olen kyllä AA-sta riippuvainen.Enempi ryhmissä käynti kohdallani ois varmaan tarpeen,kun käyn noin puolitoistakertaa viikossa,jos laskee keskiarvon.Tuollainen kolme kertaa ois varmaan tarpeellinen määrä.
- Joonatan*
doku### kirjoitti:
Sopisi kyllä hyvin mietteisiini johtopäätöksesi. Toisella porukalla - dokaanin koen vahvistavana poikkeuksena - on amerikanliput nimimerkkinsä perässä. Olen ajatellut, että he ovat tavallaan sitoutuneet enemmän tähän nettikeskusteluun ja se on osa heidän elämäänsä. Ilman arvomerkkejä olevien "raittius-elämä" on taas jossain muualla. Ehkä niissä palavereissa kun eivät näitä juttua kovin tosissaan enemmistö tunnu ottavan. Seriffillä on joku S-merkki punaisessa tähdessä (tässä koneessa). Liittyisikö se jotenkin soviet meininkiin... Pitää jatkaa pohdintoja.
Hyvin sinäkin olet mielestäni suoriutunut pohdinnoissasi.Kannataa jatkaa pohdintoja,varmaan saat ihan täydellisen eron meistä,jota me itsekään ei tiedetä.Ilmoita kun olet saanut pohdintasi päätökseen,ja mikä oli tulos.Aion kestää tappion karvaan kalkinkin,uskon että olet puolueeton.
- Markku.L.
Tiernatyttö kirjoitti:
Iloisia raittiita päiviä teille kaikille ”leiriin” katsomatta. Ja erityiskiitos pörrille ja kumppaneille raikkaasta oman tien etsinnästä.Ovatko ne AA-pyöräilijät niitä samoja joilla on tumma puku ja kravatti ja jotka puhut huonosti suomea? Kiertelevät ovelta ovelle kertomassa mikä on ainoa oikea tulkinta Raamatusta? Kiertäkööt minun puolestani... Jotenkin kyllä tuntuu, että metsään menevät kiihkossaan. Suomi on täynnä erilaisia uskonlahkoja. Ne perustuvat mitä omituisimpiin näkyhin ja harha-aistimuksiin. Silti ne ovat muodostaneet käsityksensä yhtä ja samaa kirjaa ankarasti tutkien.
Ehkä tälläkin palstalla useamman kirjoittajan tulkinnat lepäävät ahdasmielisen kotikasvatuksen tuomista pakko-oppeista sisäistetyllä tavalla; pelastusta ei voi löytää kuin vanhoja alkuperäisiä ja oikeita kirjoja tutkimalla...
Mielenkiinnosta kävin kirjastossa katsomassa mitä AA on. Eräässä kirjassa kerrottiin, että se on riippumaton uskonnoista ja politiikasta ja ei ota kantaa niihin. Tällä palstalla saa ihan eri käsityksen; on vain yksi ainut oikea tapa tulkita "kirjaa". Henkilökohtaisesti en usko, että noilla käsityksillä olisi hitustakaan tekemistä raitistumisprosessin kanssa
- strong_coffee
Löysin allaolevasta linkistä aiheeseen liittyvän artikkelin. Siinä kerrotaan sen olevan alustus aiheesta erään AA-ryhmän kokouksessa tammikuussa 2001.
Dokumentti on nimellä:
Perusteoksemme: Alcoholics Anonymous
http://www.webalcoholic.com/selvaratkaisu/ - Joonatan*
Olen miettinyt omaa itseäni,miksi lähden aina mukaan tähän,Rakenne ja Kirjallisuus asiaan väiteleen.Joka ei johda mihinkään.Martti Mutteri kerran totesikin näin.Että minkä ryhmän on aikanaan valinnut tai mihin mennyt ja sieltä raituden saanut,sitä pitää oikeana.
Minullahan oli helppo valita silloin kun pääsin AA-han ei ollut kuin tää vanha Suomessa oleva rakenne
Tähän Suomessa uuteen rakenteeseen olin aluksi minäkin osan ryhmämme kanssa menossa,kunnes huomatiin kuinka se olisi hajoittanut rivejä ja ryhmiä tällä alueella.Todellisuudessa silloin vetäydyin pois.Ryhmästämme oli edustaja Mäkelänrinteellä joka oli loppuun asti uuden rakenteen kannattaja.Nyt kun hän asuu muualla ja on käynyt joskus ryhmässämme,on kertonut miksi ei lähtenyt uuteen rakenteeseen mukaan.Hän totesi yksinkertaisesti että tuli siihen tulokseen että enemmistö oli vanhan kannalla.
Aluksi kärsin näistä riitelyistä, nyt ne on minulle paremminkin viihdettä kuin kärsimystä.Jos Suomessa kaksi eri ryhmää ovat erimieltä asioista niin varmasti ovat loppuun asti.Senhän näkee jo uskonnollisissa yhteisöissäkin kun erotaan joukosta niin varmasti ollaan erossa.Näitä asioita olen saanut niin likeltä seurata,ja olen puhunut eroneiden ja emäryhmänkin edustajien kanssa, ja syy on aina toisissa.
Sitten on vielä ryhmiä mistä osa on erotettu.Samoinhan on myös politiikassa.Mikä ihme se sitten on jos me sairaat alkoholistit kinastellaan.Mutta asiassa on myös se puoli että jotkut herkimmät voivat loukaantua minunkin arvesteluista,niinkuin oisin itsekin varmaan ensimmäisinä vuosina tehnyt.
Omalta osaltani pyydän anteeksi niiltä jotka tuntevat tulleensa henkilökohtaisesti loukatuiksi.Päätarkoitushan meillä kaikilla pitäis olla sanoman saatto vielä kärsiville alkoholisteille.Minullakin.
Mutta totuus ei pala tulessakaan.Asiat eivät aina ole niinkuin toisista ryhmitymistä kerrotaan.Nytkin olen selvittänyt sellaisia asioita,joita on tälläkin palstalla esitetty totena,mitkä eivät pidä paikkaansa.Ryhmästämme on yksi henkilö Jenkeissä tällähetkellä joka tuo tuoretta tietoa tullessaan.Toivottavasti pääsee jutteleen Suomen tilanteesta perin pohjin AA-n syntymä maassa.Hyvää ja raitista jatkoa rakenteesta riippumatta kaikille..- getgu
aivan selväsanaisen selvityksen:Mitä eroa on näillä kahdella ryhmittymällä? Miksi ovat erkaantuneet alkuperäisestä? Mitkä syyt johtivat tähän? Onko poliitiikalla asiaa tähän? Johtajanpaikoistako on kysymys? Eikö raittius ole tärkein asia? Mikä alkuperäisessä oli väärin että piti perustaa uusiryhmä.Eikö alkuperäisessä saa samaa raittiutta,onko uudessa parempi raittius? antakaa armoa!
- doku###
getgu kirjoitti:
aivan selväsanaisen selvityksen:Mitä eroa on näillä kahdella ryhmittymällä? Miksi ovat erkaantuneet alkuperäisestä? Mitkä syyt johtivat tähän? Onko poliitiikalla asiaa tähän? Johtajanpaikoistako on kysymys? Eikö raittius ole tärkein asia? Mikä alkuperäisessä oli väärin että piti perustaa uusiryhmä.Eikö alkuperäisessä saa samaa raittiutta,onko uudessa parempi raittius? antakaa armoa!
Olen pohdinnoissani tullut siihen tulokseen, että toinen osapuoli on väärällä tavalla raitis ja toinen oikealla. Se on minulle vielä epäselvää kumpi on oikea ja kumpi väärä. Mutta ymmärrät varmaan, että jos vanha juoppo on alkanut elää raitista ja tasapainoista elämää ja sitten vuosien kuluttua huomaakin olleensa väärällä tavalla juomatta viinaa. Hänellä ei ole juomahimoja jollakin kierolla tavalla joka tapa osoittautuu vääräksi. Vähemmästäkin maltti menee ja hermot! Alkoholistilla. Normaali ihminen tuskin asialle sen kummenpaa painoarvoa laittaisi.
Alkoholismi on sairaus! On vain sairaita ja enemmän sairaita. Jos et väitettäni usko niin lue näitä keskusteluja... Ok. Olet sen varmaan jo tehnytkin...
Valta se on ja perskärpäset jotka leijailevat joka paikassa missä vaan ihmiselle tuoksuu. Puolueita ja uskonlahkoja syntyy ja kuolee jatkuvasti. Sellaista tämä elo on. Ikävää tosin minustakin on, että tässä mainitussa asiassa saatetaan pieni
ihminen ison ongelmansa kanssa entistä sekasortoisempaan tilaan. Mutta usko pois. Näitä fanaatikkoja on vähän mutta juuri he riehuvat netissä. Todellinen AA on jotakin ihan muuta. - Teemu
getgu kirjoitti:
- vee
doku### kirjoitti:
Olen pohdinnoissani tullut siihen tulokseen, että toinen osapuoli on väärällä tavalla raitis ja toinen oikealla. Se on minulle vielä epäselvää kumpi on oikea ja kumpi väärä. Mutta ymmärrät varmaan, että jos vanha juoppo on alkanut elää raitista ja tasapainoista elämää ja sitten vuosien kuluttua huomaakin olleensa väärällä tavalla juomatta viinaa. Hänellä ei ole juomahimoja jollakin kierolla tavalla joka tapa osoittautuu vääräksi. Vähemmästäkin maltti menee ja hermot! Alkoholistilla. Normaali ihminen tuskin asialle sen kummenpaa painoarvoa laittaisi.
Alkoholismi on sairaus! On vain sairaita ja enemmän sairaita. Jos et väitettäni usko niin lue näitä keskusteluja... Ok. Olet sen varmaan jo tehnytkin...
Valta se on ja perskärpäset jotka leijailevat joka paikassa missä vaan ihmiselle tuoksuu. Puolueita ja uskonlahkoja syntyy ja kuolee jatkuvasti. Sellaista tämä elo on. Ikävää tosin minustakin on, että tässä mainitussa asiassa saatetaan pieni
ihminen ison ongelmansa kanssa entistä sekasortoisempaan tilaan. Mutta usko pois. Näitä fanaatikkoja on vähän mutta juuri he riehuvat netissä. Todellinen AA on jotakin ihan muuta.lyhyen raittiuden aikana olen ihmetelly tuota kahtiajakoa ja näitä palopuhe-ihmisiä.
todellinen ja ihmisläheinen AA on minunkin mielestäni täysin eri maailma kuin heidän tinasotilaat hiekkalaatikossa.
voin olla väärässäkin - getgu
Teemu kirjoitti:
selkes hieman,luettuani tuon anna lepon jutun,tutkimuksen.ja myös keskusteltuani noin klo 9.35 koiralenkillä ollessani erään yli kymmenenvuotta olleen AA.laisen kanssa.siis tuttavani,erittäin hyvän,koska olemme samalla aaltopituudella eli ratkaisun tehneinä on sama ajatuksenjuoksu.oli myös hänen kotiryhmäänsä riivanneet nämä billyweeläiset eli yksi oli lähtenyt ja perustanut oman erittäin pienen ryhmän.oli koittanut heillä myös ohivetoa.kysyesssäni häneltä kuinka hän tämän kokee.sanoi:hänelle raittius on tärkein.apropoo sanoi myös että rehellisyys se on myös tärkein ilman sitä ei ole raittiutta.ja rehellisyys oli ollut katoavaista siltä uuden ryhmänperustajalta.kuitti!
- moniko täällä vastasi SIIHE...
??? Laskekaapa.
- huvittaa
Laske itse jos asia kiinnostaa! Pitäisikö mielestäsi samaa vastausta toistaa jos se on kertalleen annettu..? Eikö tämä ole enempikin keskustelupalsta kuin tietotoimisto.
- Teemu
Minä ainakin olen kiitollinen väittelyistä...
Kuulemani mukaan AA palavereissa ei ole tapana kommentoida toisten puheita. Täällä melskaa porukkaa joille palaverit eivät sovi. Heidän ainoa keinonsa pysyä itse raittiina on tyrkyttää muille käsityksiään oikeasta kirjallisuudesta joka pelastaa. Tämä on mainio kanava siihen.
Jos tätä palstaa ei olisi sinunkin rauhallinen ravintolailtasi voisi saada ikävän käänteen. Joku täkäläinen AA fundamentalisti voisi käydä kimppuusi... pelastaakseen oman itsensä!
- Uskispoika
Ainoa ja oikea Iso Kirja
- Piibel=raamattu
>>Ainoa ja oikea Iso Kirja>>
Raamattu on sinulle varmaan Iso Kirja, mutta AA-yhteisössä Isolla Kirjalla - Big Book, tarkoitetaan AA:n perusteosta; Alcoholics Anonymous. Kirja on suomennettu nimellä; Nimettömät Alkoholistit.
- Joonatan*
tuulen tyynnytyä.Katson Suomen AA-laisena olevani velvollinen valaisemaan mitä kirjaa Suomen ja useimpien muidenkin maiden AA-ssa pidetään "toipumisohjelmana".Se on sininen kirja joka sisältää kaksitoista askelta ja kaksitoista perinnettä,josta me löydämme ohjeet ja ehdotukset jokapäiväiseen elämäämme.Tässä minun kirjassani lukee AA:n toipumisohjelma ja perinteet.
Tästä toipumisohjelmastamme kirjoitetaan kirjassa AA Tulee Täysi-Ikäiseksi tähän tapaan.
Eräs huomionarvoinen tapahtuma.!"AA:n kahdentoista askeleen ja kahdentoista perinteen" julkaiseminen vuonna 53.Tämä pieni teos on täsmälleen sanoen oppikirja,joka sisältää yksityiskohtaisesti ja hyvin huolellisesti AA:kaksikymmentäneljä perusperiaatetta sovellutuksineen.
Bill.W ryhtyi toimitustiiminsä avustamana johon kuului Betty:L ja Tom:P vuoden 52,alussa työskentelemään tämän kyseisen kirjan parissa joka julkaistiin vuonna 53.Loppusilauksen tälle huolelliselle tarkistukselle antoi itse Jack Alexander,joka lisäsi tekstiin toimittajan kynän jäljen.Vastakaiku oli paljon odotettua suurempi.Yleensä ollaan sitä mieltä,että kirja on syventänyt kahdentoista askeleemme merkitystä yksilön jokapäiväisen elämän ongelmiin sovelletuina ja että kaksitoista perinetämme voidaan nyt ymmärtää paremmin ja niitä voidaan myös paremmin käyttää koko yhteisömme elämän ohjaamiseen.Kyllähän se näin on, kuten olen monesti aikaisemminkin kirjoittanut että lähes kaikki AA-ryhmät käyttävät toipumisohjelmanaan 12 askelta ja 12 perinettä kirjaa, ja sama kirja näyttää olevan naapurimaasamme Ruotsissa myös eniten käytetty toipumisohjelma. En kuitenkaan, kuten jo aikaisemmin olen kirjoittanut, missään nimessä aliarvioi Nimettömät Alkoholistit kirjaa.
- sAAmari
raitis kirjoitti:
Kyllähän se näin on, kuten olen monesti aikaisemminkin kirjoittanut että lähes kaikki AA-ryhmät käyttävät toipumisohjelmanaan 12 askelta ja 12 perinettä kirjaa, ja sama kirja näyttää olevan naapurimaasamme Ruotsissa myös eniten käytetty toipumisohjelma. En kuitenkaan, kuten jo aikaisemmin olen kirjoittanut, missään nimessä aliarvioi Nimettömät Alkoholistit kirjaa.
Sanoisin mieluummin, että 12/12 -kirjaa käyttävät *lähes kaikki Suomen AA:n ryhmät Helsingin ulkopuolella*.
Mitä muihin maihin tulee niin Helsingin englanninkielisissä ryhmissä käyvät ulkomaalaiset sattuvat sitten ilmeisesti kaikki olemaan jotain poikkeustapauksia, koska kotimaasta riippumatta heille AA:n perusteos on Iso Kirja, ja heidän palavereissaan yleensä luetaan AA:n määritelmä, Ison Kirjan viides luku, ja lopuksi Lupaukset. Muu aika käytetään kokemuksen jakamiseen tietystä askeleesta tai (usein) teemasta.
Alkuperäinen kysymys kuului "mikä on Iso Kirja" ja oma vastaukseni siihen on edelleen: AA:n perusteos, joka sisältää toipumisohjelmamme sellaisena kuten noin 100 ensimmäistä raitistunutta sen tekivät ja kuten he ehdottavat muidenkin tekevän, jos on halu raitistua.
(Tekisikö joku vaihteeksi avauksen aiheesta "Mikä on 12/12 -kirja" niin pääsisimme jatkamaan tätä henkevää, tuloksellista keskustelua... :-o) sAAmari kirjoitti:
Sanoisin mieluummin, että 12/12 -kirjaa käyttävät *lähes kaikki Suomen AA:n ryhmät Helsingin ulkopuolella*.
Mitä muihin maihin tulee niin Helsingin englanninkielisissä ryhmissä käyvät ulkomaalaiset sattuvat sitten ilmeisesti kaikki olemaan jotain poikkeustapauksia, koska kotimaasta riippumatta heille AA:n perusteos on Iso Kirja, ja heidän palavereissaan yleensä luetaan AA:n määritelmä, Ison Kirjan viides luku, ja lopuksi Lupaukset. Muu aika käytetään kokemuksen jakamiseen tietystä askeleesta tai (usein) teemasta.
Alkuperäinen kysymys kuului "mikä on Iso Kirja" ja oma vastaukseni siihen on edelleen: AA:n perusteos, joka sisältää toipumisohjelmamme sellaisena kuten noin 100 ensimmäistä raitistunutta sen tekivät ja kuten he ehdottavat muidenkin tekevän, jos on halu raitistua.
(Tekisikö joku vaihteeksi avauksen aiheesta "Mikä on 12/12 -kirja" niin pääsisimme jatkamaan tätä henkevää, tuloksellista keskustelua... :-o)..voin vastata suoraan kysymykseen, suoran vastauksen: 12 askelta ja 12 perinettä on eniten käytetty toipumisohjelma ainakin euroopan maissa, vaikka en asukkaan hesassa niin minulla on silti ystäviä Suomen rajojen ulkopuolellakin, en kuitenkaan ala väitteleen tästä asiasta koska tällä asialla ei ole minulle mitään merkitystä, Nimettömät Alkoholistit on ihan hyvä kirja samoin kuin kaikki muutkin kirjat jotka liittyy AA-han, uskoisit nyt sAAmari että AA-ryhmän toipumis ohjelmana voi käyttää vaikka "kesäopasta" ja tätä käytetäänkin joskus kun porukkaa on paljon paikalla..kotiryhmäni kaapissa on 6kpl. Nimettömät Alkoholistit kirjoja, samoin kuin muutakin AA-kirjallisuutta..mielestäni "isokirja" on Raamattu, mutta tätä "isokirja" nimitystä käytetään AA-n piirissä..ja sen verran vielä tuosta "Helsingin ulkopuolella olevista AA-ryhmistä"..kyllä siellä hesassakin luetaan 12/12 kirjaa, usko pois!
- Joonatan*
sAAmari kirjoitti:
(Tekisikö joku vaihteeksi avauksen aiheesta "Mikä on 12/12 -kirja" niin pääsisimme jatkamaan tätä henkevää, tuloksellista keskustelua... :-o)minua ainakaan riitelemään tästä asiasta,vaikka kuina yritäisit.Tosi asiahan on että Helsigissäkin valtaosassa ryhmiä lukevat 12/12 toipumisohjelmaa,joista osa on vielä "Bill :w-n ystävät ry, Anonyymit Alkoholistit" ryhmiä.Tiedon että näissäkin Anonyymein ryhmissä joissain luetais 12/12 olen saanut Martti Mutterilta.
Naapurimaassamme Ruotsissa myös 12/12 toipumisohjelma on käytössä miltei poikeuksetta,samoin kuin koko maailmassa,jonkinverran on omakohtaisia kokemuksia.
En kiellä etteikö paras ja ainut oikea kirja olisi Nimettömät Alkoholisti eli Iso Kirja.Missä on ainoastaan ja oikein askeleet kuvattu,ja ne sieltä otetaan ja tehdään.Mut ku meillä suurimalla osalla AA-laisista, ei ole niin kiire tulla valmiiksi,mulla on loppuelämä aikaa kuulla ryhmissä askelia, ja kertoilla kokemuksia myös kuunnella muita,heiltä saan myös tukea ja kannustusta.Pääasia että pysyn raittiina.
Kyllähän te olette ainut oikea yhteisö, ohjelmineen en sitä väitä,mutta enemmistönä kun olemme niin on kiva pohdiskella ryhmissä, näitä asioita mitä meidän toipumisohjelmaamme on sepustettu.
Vaikka mulle on ihan sama vaikka luettais Aapista jos se pitäis minut raittiina.Te olette varmasti paras ja eniten aikaansaapa yhteisö. alkoholismin saralla.Yhteisönne jäsenmääräkin on varmaan kertaantunut vuodesta 1998,moninkertaisiksi.Minä uskon sinun ja koko yhteisönne vilpitömyyteen,mutta kun itse olen tällainen taulapää niin pysyn täällä nurmen pinnassa.
Ystäväni on nyt siellä Yhdysvalloissa,kiertelee uskoakseni useimmissa ryhmissäkin,lupas tuoda tuliaisiks jotain tietookin "meille",(minulle oppimattomalle toljanalle.)
Muuten olen eritäin tyytyväinen että teillä on noin oikea oppinen yhteisö.En epäile vilpittömyytäsi,vaan kun vieläkään en ole oppinut englannin kieltä niin en tiedä mitä niissä englannin kielisissä ryhmissä luetaan ja opitaan.
Ei tarvi vakuutaa enää että olette oikeassa,uskon sen.Minähän voin houratakin kun olen,senverta jälkeenjäänyt että luulen vain asioita.
Muuten katselin tuossa isomalla aavalla,niitähän täälläpäin riittää,että isot haukat ois ammuttu kaikki.Jäikin ihmeteleen miksi niitäkin ihmisten pitää räiskiä oishan täällä sorsiakin,ja kyykkysiä.
Näinpaljon olen jäänyt luojalta saamaan että kirjoitelenkin mitä sattuu.Mut ilmojen halki käy lentäjän tie vaikka persus maata viiltäis.Raitista ja minuakin ymmärtävää jatkoa hetken ja päivän kerrallaan sinulle sAAmari ja kaikille muillekin yli "puolue rajojen".
Jos jotain tää kirjoitus loukkaa kirjoitakaa minulle haukut, minulla on jo ennestään paljon vikoja, mutta niitä mahtuu lisää minulla on iso pää.Sehriffi kyllä antaa sp-osoiteeni ja tarvittaissa puhelinnumeronikin. - Raitistunut alkoholisti
sAAmari kirjoitti:
(Tekisikö joku vaihteeksi avauksen aiheesta "Mikä on 12/12 -kirja" niin pääsisimme jatkamaan tätä henkevää, tuloksellista keskustelua... :-o)Tuo sAAmari tulee munaamaan itsensä
julkiselle palstalle, en voi käsittää
kuinka ihminen voi elää tuollaisessa hurmiotilassa jonka hän on löytänyt
isosta kirjasta, olen käynyt erittäin monessa AA-ryhmässä ja tunnen paljon AA-laisia jotka ovat
lukeneet ison kirjan moneenkin kertaan mutta
eivät he ole ajautuneet tuollaiseen ajattelumaailmaan, voi hyvänen aika, miksi?
ja vielä kerran miksi? sinun täytyy tuoda jatkuvasti esille nuot ensimmäiset sata AA-laista
ja sen miten he tekivät askeleet, kyllä tänä päivänä AA-ssa tämä historia on jo tiedossa lähes
kaikilla AA-laisilla kuten myös se, että meitä
AA-laisia on jo kohta kolme miljoonaa ja sinä kirjoitat vain ja
ainoastaan sadasta jäsenestä, olen lukenut ison kirjan moneenkin kertaan mutta ei se tehnyt minussakaan mitään henkeäsalpaavaa herätystä,
ehkä hyvä näin, että jalkani pysyvät maassa
ja että minun ei tarvitse vakuutella ja opetaa muita AA-laisia mitä kirjaa heidän pitäisi lukea. - sAAmari
Raitistunut alkoholisti kirjoitti:
Tuo sAAmari tulee munaamaan itsensä
julkiselle palstalle, en voi käsittää
kuinka ihminen voi elää tuollaisessa hurmiotilassa jonka hän on löytänyt
isosta kirjasta, olen käynyt erittäin monessa AA-ryhmässä ja tunnen paljon AA-laisia jotka ovat
lukeneet ison kirjan moneenkin kertaan mutta
eivät he ole ajautuneet tuollaiseen ajattelumaailmaan, voi hyvänen aika, miksi?
ja vielä kerran miksi? sinun täytyy tuoda jatkuvasti esille nuot ensimmäiset sata AA-laista
ja sen miten he tekivät askeleet, kyllä tänä päivänä AA-ssa tämä historia on jo tiedossa lähes
kaikilla AA-laisilla kuten myös se, että meitä
AA-laisia on jo kohta kolme miljoonaa ja sinä kirjoitat vain ja
ainoastaan sadasta jäsenestä, olen lukenut ison kirjan moneenkin kertaan mutta ei se tehnyt minussakaan mitään henkeäsalpaavaa herätystä,
ehkä hyvä näin, että jalkani pysyvät maassa
ja että minun ei tarvitse vakuutella ja opetaa muita AA-laisia mitä kirjaa heidän pitäisi lukea.katso kuka tämän keskustelun taas käynnisti klo 02:47 aamuyöllä. En ollut minä.
- Martti.Mutteri
sAAmari kirjoitti:
katso kuka tämän keskustelun taas käynnisti klo 02:47 aamuyöllä. En ollut minä.
Juoma-aikanani minulla ei ollut oikein kanttia etsiä itselleni mieluisia hommia. Ajauduin teollisuustyöpaikasta toiseen ja jouduin tekemään paljon vuorotöitä.
Yksi vuorotöille tunnusomainen piirre oli se, että edellisen vuoron tunarit olivat aina säätäneet kaikki koneet ihan pieleen. Kun heidän jäljiltään aloitti työt, kaikki toimi ensin ihan hyvin, mutta sitten alkoi koneiden toiminnassa esiintyä pientä korjattavaa. Sitten menikin puoli vuoroa siihen, että sai koneen säädettyä käymään mieleisellään tavalla. Loppuajan voi ottaa lungisti ja luovuttaa koneet toimivina seuraavan tuurin kavereille.
Se meitä ihmetytti kun seuraavan tuurin duunarit levittivät meistä juttua, että meidän jäljiltä saa säätää konetta puoli vuoroa. Mutta kyllä heistäkin sellaista juttua levitettiin.
Tämä palsta muistuttaa aika lailla tehdastyöpaikkaa. Suma seisoo siksi, että edellisen vuoron tunarit ovat säätäneet homman päin peräpukamia. Kymppi ottaa varovasti kantaa ja polttaa välillä päreensä. Siitä, että Kymppi on vittumainen mies, on suuri yksimielisyys. Mutta yhtä suuri yksimielisyys on, että Kymppi on mies paikallaan. Ja töitä tehdään koko ajan pienen jupinan vallitessa. Purnataan, mutta tehdään. Paljon porua, vähän villoja.
Avataanpas uusi keskustelu. Tämä katoaa kaiken maailman terveisten jalkoihin. - Joonatan*
Joonatan* kirjoitti:
minua ainakaan riitelemään tästä asiasta,vaikka kuina yritäisit.Tosi asiahan on että Helsigissäkin valtaosassa ryhmiä lukevat 12/12 toipumisohjelmaa,joista osa on vielä "Bill :w-n ystävät ry, Anonyymit Alkoholistit" ryhmiä.Tiedon että näissäkin Anonyymein ryhmissä joissain luetais 12/12 olen saanut Martti Mutterilta.
Naapurimaassamme Ruotsissa myös 12/12 toipumisohjelma on käytössä miltei poikeuksetta,samoin kuin koko maailmassa,jonkinverran on omakohtaisia kokemuksia.
En kiellä etteikö paras ja ainut oikea kirja olisi Nimettömät Alkoholisti eli Iso Kirja.Missä on ainoastaan ja oikein askeleet kuvattu,ja ne sieltä otetaan ja tehdään.Mut ku meillä suurimalla osalla AA-laisista, ei ole niin kiire tulla valmiiksi,mulla on loppuelämä aikaa kuulla ryhmissä askelia, ja kertoilla kokemuksia myös kuunnella muita,heiltä saan myös tukea ja kannustusta.Pääasia että pysyn raittiina.
Kyllähän te olette ainut oikea yhteisö, ohjelmineen en sitä väitä,mutta enemmistönä kun olemme niin on kiva pohdiskella ryhmissä, näitä asioita mitä meidän toipumisohjelmaamme on sepustettu.
Vaikka mulle on ihan sama vaikka luettais Aapista jos se pitäis minut raittiina.Te olette varmasti paras ja eniten aikaansaapa yhteisö. alkoholismin saralla.Yhteisönne jäsenmääräkin on varmaan kertaantunut vuodesta 1998,moninkertaisiksi.Minä uskon sinun ja koko yhteisönne vilpitömyyteen,mutta kun itse olen tällainen taulapää niin pysyn täällä nurmen pinnassa.
Ystäväni on nyt siellä Yhdysvalloissa,kiertelee uskoakseni useimmissa ryhmissäkin,lupas tuoda tuliaisiks jotain tietookin "meille",(minulle oppimattomalle toljanalle.)
Muuten olen eritäin tyytyväinen että teillä on noin oikea oppinen yhteisö.En epäile vilpittömyytäsi,vaan kun vieläkään en ole oppinut englannin kieltä niin en tiedä mitä niissä englannin kielisissä ryhmissä luetaan ja opitaan.
Ei tarvi vakuutaa enää että olette oikeassa,uskon sen.Minähän voin houratakin kun olen,senverta jälkeenjäänyt että luulen vain asioita.
Muuten katselin tuossa isomalla aavalla,niitähän täälläpäin riittää,että isot haukat ois ammuttu kaikki.Jäikin ihmeteleen miksi niitäkin ihmisten pitää räiskiä oishan täällä sorsiakin,ja kyykkysiä.
Näinpaljon olen jäänyt luojalta saamaan että kirjoitelenkin mitä sattuu.Mut ilmojen halki käy lentäjän tie vaikka persus maata viiltäis.Raitista ja minuakin ymmärtävää jatkoa hetken ja päivän kerrallaan sinulle sAAmari ja kaikille muillekin yli "puolue rajojen".
Jos jotain tää kirjoitus loukkaa kirjoitakaa minulle haukut, minulla on jo ennestään paljon vikoja, mutta niitä mahtuu lisää minulla on iso pää.Sehriffi kyllä antaa sp-osoiteeni ja tarvittaissa puhelinnumeronikin.Anna anteeks,kun olen sinua viimme yönä taas loukannut,,!!Minä kun olen tällainen vajavainen tollakko,enkä osaa olla kaikille mieliksi.Mutta kyllä sinä oikeassa kaikessa olet,enhän minä kielitaidoton,kirjoitusta opeteleva parantumaton alkoholisti ymmärrä mitään senku kirjoitelen mitä sylki suuhun tuo.
Vahingossa olen vissiin raitistunutkin,ryhmissäkin taidan vain käydä kahvistelemassa.Mutta aion jatkaa ryhmissä käyntiä vaikka se oiskin turhaa.Hiivatin hiivatti kun tuli kirjoitetuakin enää mitään. - getgu
Juoma-aikanani minulla ei ollut oikein kanttia etsiä itselleni mieluisia hommia. Ajauduin teollisuustyöpaikasta toiseen ja jouduin tekemään paljon vuorotöitä.
Yksi vuorotöille tunnusomainen piirre oli se, että edellisen vuoron tunarit olivat aina säätäneet kaikki koneet ihan pieleen. Kun heidän jäljiltään aloitti työt, kaikki toimi ensin ihan hyvin, mutta sitten alkoi koneiden toiminnassa esiintyä pientä korjattavaa. Sitten menikin puoli vuoroa siihen, että sai koneen säädettyä käymään mieleisellään tavalla. Loppuajan voi ottaa lungisti ja luovuttaa koneet toimivina seuraavan tuurin kavereille.
Se meitä ihmetytti kun seuraavan tuurin duunarit levittivät meistä juttua, että meidän jäljiltä saa säätää konetta puoli vuoroa. Mutta kyllä heistäkin sellaista juttua levitettiin.
Tämä palsta muistuttaa aika lailla tehdastyöpaikkaa. Suma seisoo siksi, että edellisen vuoron tunarit ovat säätäneet homman päin peräpukamia. Kymppi ottaa varovasti kantaa ja polttaa välillä päreensä. Siitä, että Kymppi on vittumainen mies, on suuri yksimielisyys. Mutta yhtä suuri yksimielisyys on, että Kymppi on mies paikallaan. Ja töitä tehdään koko ajan pienen jupinan vallitessa. Purnataan, mutta tehdään. Paljon porua, vähän villoja.
Avataanpas uusi keskustelu. Tämä katoaa kaiken maailman terveisten jalkoihin.selkes.jotain.nyt olen ...........vakaasti sitä mieltä.alkuperäinen.ei kopioitu?
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142512Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121196Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451147- 801006