Säästä ajovalopolttimoita

vinkiks

Jos autossasi on ajovaloautomatiikka, laita parkit päälle ennen virta-avaimen kääntämistä ja vasta käynnistymisen jälkeen ajovalot päälle. Ja MUISTA myös ne valot! Jää polttimoilta saamatta jännitepiikki laturilta heti käynnistymisen jälkeen. Polttimot kestää uskomattoman pitkään, itsellä H-4 ja kesto jopa 80tkm. Valoteho kyllä laskee ajan myötä aika paljon.

20

3815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään jännitepiikkiä tule. Jos tulisi, purkautuisi se akkuun. Ellet usko, niin pane volttimittari akun napoihin ja lue mittaria kun starttaat.

      • K-Kaahari

        Suurimmaksi osaksi se polttimo kärähtää sen syttyessä jos on automatiikka.
        Automatiikka on turhaa. Kuljettajan tulee päättää hallintalaitteista ei automatiikan.


      • vinkiks

        Jos se polttimon keston lisääntyminen tulee sit siitä kun jää syttymiskertoja pois? Valoteho kyllä kärsii, mutta vaihtovälit pitenee. Helpottaa ainakin sellasissa autoissa, missä on hankala vaihtaa polttimoita. Omassa Accordissa ei kovin hankalat, mutta laiskuus saanut vallan.


      • sanon vaan

        Aikalailla jännite vaihtelee tuossa käynnistyksessä: startatessa jännite laskee ja kun moottori käynnistyy, jännitteensäädin päästää huippujännitteen akkuun ja järjestelmään. Ei tartte ihmetellä polttimoiden kestoiän lyhenemistä automatiikan hoitaessa hommaa.


      • H-7
        sanon vaan kirjoitti:

        Aikalailla jännite vaihtelee tuossa käynnistyksessä: startatessa jännite laskee ja kun moottori käynnistyy, jännitteensäädin päästää huippujännitteen akkuun ja järjestelmään. Ei tartte ihmetellä polttimoiden kestoiän lyhenemistä automatiikan hoitaessa hommaa.

        Sammuuhan ne ajovalot ennen starttausta, mut ku kone käynnistyy ni akussa jännite matala ja laturista tulee piikki.


    • olisi..

      niin jännite vaihtelua tulee ja se lyhentää polttimoiden ikää!

    • joo

      ite oon ajanut vanhalla neljönollavitosella jo 150tuhattakilsaa ja yks ajovalopolsa on mennyt, (valoautomatiikatja kaikki on tässä mallissa). Olisinko säästänyt ton yhden palaneen polsan jos olisin räpsytellyt katkaisijaa?? hyvässälykyssä olis joutunut vaihtaa jo valokatkaisijan tolla lokiikalla.

    • Nimetön

      Että polttimot hajoo kun valot päällä laitetaan konepelti kiinni.Se kun pitää useimmissa autoissa pudottaa Hvetin korkeelta.Niin tämä tärähdys ei tee hyvää kuumalle poltimolle.Tiedä sitten,mutta sitäkään on vaikea välttää.En minä ainakaan laita valoja parkille ja odottele valojen jäähtymistä kun nokkapelti pitää sulkea

      • saat lampun kärähtämään, kun sammutat valot ja heti perään pudotat sen pellin kiinni.


      • Cortooba
        sitroen kirjoitti:

        saat lampun kärähtämään, kun sammutat valot ja heti perään pudotat sen pellin kiinni.

        Laittaisivat sähkömoottorilla avattavan ja suljettavan pellin.Niin eivät tumpeloimmatkaan autonruuvaajat lommottaisi peltiä.Kun painelevat sitä raolleen jäänyttä peltiä väkisin kiinni.Olen nähnyt kyseisen tilanteen eri pajoilla useasti.Mieluummin rikkonaiset polttimot kun kauheet lommot konepellissä


      • edellisessä
        sitroen kirjoitti:

        saat lampun kärähtämään, kun sammutat valot ja heti perään pudotat sen pellin kiinni.

        on asiaa ja kokeileppas joskus napsauttaa sitä vanhaa päällä olevaa halogeenia niin kummasti ensin kirkastuu ja sitten ei menekään kauan, kun se polttaa langan poikki!

        Joissakin paketeissakin on varoitus tuosta tärähtämisestä, mitä pitää varoa!


    • tsiko

      räpsikäs o joku valonsäästösydeemi ? Eli kun on automatiikka päällä ni pitkiä ei saa päälle ennen kuin ns. laittaa valot päälle mutta siis se säästö juttu ni siin auto-asennossa noi lyhyet palaa selkeesti himmeemmällä ? Onkx ne ny h1 vai h7 polttimot mut himmeemmällä ne palaa siinä oo-asennossa ku valot-asennossa ?

      • arvaaaja

        Jännitteenalentaja sun valoissas.


    • luulen mää

      Tuosta vois eniten olla apua näihin tosihankalasti vaihdettaviin polttimoihin.

      • etuvastuksia jatkuvasti päällä oleviin valoihin lienee jo aika monessa merkissä. Minunkin 17 v uudessa ranskiksessani on, vaikka eivät mainosta kuten Saab aikanaan teki. Tarkoituksena on lisätä polttimoiden kestoikää (valotehon kustannuksella) kun valot palavat päivälläkin. Normaalissa "valot päällä" -tilanteessa etuvastus ohittuu ja kaukovalotkin toimivat.


    • Jepjep

      Ei kyllä pitäisi jännitepiikkiä valoille tulla käynnistyessä, tai sitten auton sähköjärjestelmässä on vähän häikkää (esim. maadoitukset ei ihan kunnossa ja silloin niitä jännitepiikkejä tulee muissakin tilanteissa). Eivätkä nuo halogeenit kovin paljon siitä useammasta sytyttelystä kärsi, vaikkakin lamppu palaa helpoiten sytyttäessä (lanka kuumenee nopeasti kylmästä). Halogeenilla tuo monissa autoissa ajovaloautomatiikalla oleva jännitteenalennin (=vähemmän kirkkautta valoissa) taas säästää polttimoita...

      Sen sijaan xenon-valoissa nuo sytytyskerrat lyhentävät lampun käyttöikää (samoin kuin kotona loisteputket), kun lampulle syötetään sytytyksessä paljon suurempi jännite. Tällöin edellisen kirjoittajan neuvo on paikallaan, voihan sillä laskea sytytyskertojen määrän puoleen tai jopa kolmannekseen (automatiikalla: sähköt päälle, käynnistys valojen kääntö päälle-asentoon = kolme sytytystä tai käsin: valot parkeilla virran ja käynnistyksen ajan = sytytys vain käännettäessä valot päälle)...

    • niissaan

      ajovaloautomatiikka sytyttää valot vasta kun moottori on käynnistynyt. Samoin 90-luvun primerassa. Ostakaa kunnon autoja ;)

      • näppärä kaveri halutessaan väkertää itsekin.


    • vinkiks

      Jos alatte säästää polttimoita, muistakaa kytkeä ne ajovalot pian käynnistyksen jälkeen. Tai muuten katoaa säästön idea kun ajetaan parkit päällä poliisia päin.

      • Ajallu

        Ajelet sitten aina poliisia karkuun!
        Osta Motonetista Hella G21 W5W Blue Light lasikantapolttimot parkkkivaloiksi. Ne on sen verran kirkkaat, että poliisikin luulee niitä päiväaikaan ajovaloiksi. Eikä maksa kuin 4,10 €/pari.
        P.S. G21 W 5W, 12V, 5W
        W 2,1 x 9,5 d
        8GP 003 594-801


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2021
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1657
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1513
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1055
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      996
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      945
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      939
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      937
    Aihe