Helluntailaisia perinnäis-sääntöjä ja tapoja..

< ´))))))))><

Olen listannut muutamia.

-Uskovien poliitikkojen äänestäminen vaaleissa
-Lapsille annetaan Raamatusta nimet
-Rockinkuuntelukielto
-Heavynkuuntelukielto
-Naisten meikkaus ja seksikkäästipukeutumiskielto

Tässä muutamia huomaamiani perinnäis-sääntöjä jotka eivät ole mitenkään Raamatulla perusteltavissa.

120

17004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on.

      Kyllä tuo viimeinen on.

      • hellari .....

        Nyt kyllä ehostamisen pitää olla säädyllisyyden rajoissa. Ja ei saa uskovainen elää ja vietellä ketään lihallisiin himoihin. Hekumoitseva on jo eläessään kuollut. Kuitenkin kauniisti ja naisellisesti saa pukeutua.


      • Anonyymi
        hellari ..... kirjoitti:

        Nyt kyllä ehostamisen pitää olla säädyllisyyden rajoissa. Ja ei saa uskovainen elää ja vietellä ketään lihallisiin himoihin. Hekumoitseva on jo eläessään kuollut. Kuitenkin kauniisti ja naisellisesti saa pukeutua.

        "Ja ei saa uskovainen elää ja vietellä ketään lihallisiin himoihin. "

        Pukeutuminen ei ole viettelemistä. Jos mies tuntee himoa naiseen, se on normaalia. Mutta jos miehelle tulee ongelma lihallisista himoista, mies on se, jonka pitää tehdä jotain asialle ei nainen. Ongelma on miehen pääkopassa, jos ei pysty suhtautumaan naiseen ilman häiritseviä himon tunteita. Silloin on parasta miehen poistua paikalta ja jo lähtökohtaisesti vältellä niitä paikkoja, joissa naisia kohtaa.

        Kyllä ollaan taas niin maskuliinisessa testosteronin huuruisessa maailmassa, että! Jokainen saa ihan itse päättää pukeutumisestaan. Jos kerhonne haluaa tehdä omia Raamatun ulkopuolisia sääntöjä jäsenilleen, niin se on sitten itse kunkin oma asia, haluaako kuulua moiseen kerhoon ja elää niitten sääntöjen mukaan. Jumala ei kuitenkaan puutu ihmisen pukeutumiseen.


      • Anonyymi
        hellari ..... kirjoitti:

        Nyt kyllä ehostamisen pitää olla säädyllisyyden rajoissa. Ja ei saa uskovainen elää ja vietellä ketään lihallisiin himoihin. Hekumoitseva on jo eläessään kuollut. Kuitenkin kauniisti ja naisellisesti saa pukeutua.

        Luterilaiset vauvakastetut rienaajat valehtelevat jatkuvasti.
        Samalla tavalla tekee vauvakastettu Putin.
        Sitä se vauvakaste teetättää.


      • Anonyymi

        Emme äänestä jumalattomia luterilaisia rienaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset vauvakastetut rienaajat valehtelevat jatkuvasti.
        Samalla tavalla tekee vauvakastettu Putin.
        Sitä se vauvakaste teetättää.

        Neuvostoliitto oli kommunistinen silloin,jossa ei evankeliumilla ollut asiaa,miten voi olla kastettu?


    • hansutuulia

      jotenkin huonoja asioita? minusta parhaimpia ohjeita mitä nuorille voi antaa, ja kyllä nuorten musiikkiakin on muussakin muodossa kuin virsien muodossa. :)

      • Anonyymi

        Sinun parhamisi on vain sinun kummituksesi.


    • Hymyilyttää

      Tosiaan hymyilytti kun luin viestisi. Olen syntynyt helluntailaisperheeseen ja vieläpä suurin osa sukuani ovat helluntailaisia. En tunne suvustani kuin muutaman, jolla on raamatulliset nimet, esim. Hanna, Joonatan..siinä ne tais olla! Ja antavathan näitä nimiä myös ei-helluntailaiset. Itselläni on 3 lasta ja kaikilla on ei-raamatulliset nimet. Rockin kuuntelukieltoa yms. ei myöskään ole, serkkuni jopa laulaa heavybändissä, joka soittaa kylläkin heng.heavyä..joskus vaan tuntuu, että onko heng.hevyäa?? Itse kuuntelen ihan vapaaehtoisesti gospelia, joskus rokahtavaa, joskus pop-tyylistä, välillä raskaampaa ja mukaan mahtuu vielä ylistysmusiikkiakin. Autoradiossa soi Kissfm, Nova..eikä KUKAAN koskaan ole kieltänyt niitä kuuntelemasta! Nautin hengellisestä musiikista, siinä "sielu lepää" ja pienten lasten äitinä musiikki toimii myös rukouksena, kaiken hulinan keskellä! Ns. Ei-hengellistä musiikkia kuuntelen jos pidän siitä. Eli ihan itte päätän mitä kuuntelen! Helluntailaisilla ei ole sääntöjä, jotka eivät nojaudu raamattuun. Ja tämä on tosi. "Säännöt" ovat ihmisen ja Jumalan välisiä, jos jokin sotii omaatuntoasi vastaan, niin voi olla hyväksi, ettet sitten toimi omaatuntoasi vastaan. Toiselle se on toista kun toiselle. Esim. joku kieltäytyy täysin alkoholista, toinen (kuten minä ja mieheni) nauttii hyvän ruuan kanssa lasin hyvää viiniä mielellään. Ymmärrän kuitenkin hyvin niitä, jotka kokevat sen kiellettynä itselleen, esim. alkoholismista vapautuneet. Huvittuneena olen huomannut, että näistä säännöistä tuntuu tietävän kaikki muut kun helluntailaiset, onpahan mulle joku luterilainen uskonystäväkin sääntöjä ladellut, mutta olen sanonut hänelle, että se, mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä, ja kaikki muut raamattuun perustumattomat "säännöt" ovat ihmisten omaa uskonnollisuutta. Olen varma, että tämä linja on myös helluntaiseurakunnalla yleisesti. Tietysti perheitä on erilaisia, niin helluntailaisissa, ev.lut., kuin missä kirkkokunnassa tahansa, ja perheiden omiin sääntöihin on vaikea puuttua. Oma äitini oli tiukempi esim. pukeutumisessa, mutta uskon sen johtuvan hänen omasta kasvatuksestaan, hän olisi ollut varmasti samanlainen myös luterilaisena. Joskus vuosikymmeniä sitten helluntailaiset olivatkin tiukempia siitä, mikä on soveliasta, mutta niinhän oli koko maailma. Siitä on onneksi päästy, ja voin rehellisesti sanoa, että usko on todellakin muuta kuin sääntöjä ja toisten tekoja ja tekemättä jättämisten tuijottelua. En ole kuullut yhdenkään saarnamiehen latelevan tiukkoja sääntöjä puhujapöntöstä, varsimkaan mielivaltaisia pukeutumis, musiikin kuuntelu, nimiasioita ( hymyilyttää yhä ), ei varsinkaan raamatun sanaan sopimattomia. Me helluntailaisetkin olemme tavallisia, itse ajattelevia ihmisiä, ja jos joku yrittäisi ohjata meitä em. säännöillä ts. aivopestä ihmisiä, saisi varmasti kuulla seurakuntalaisten mielipiteet! Me ihmiset kaikki olemme inhimillsiä, epätäydellisiä. Seurakunnan tulisi olla paikka, jossa kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, epätäydellisiä vaeltajia..joku kompuroi useammin kun toinen, mutta Jumalalle olemme silti yhtä rakkaita! Säännöt tulevat raamatusta, kaikki muu on turhaa. Se olisi hyvä myös ei-helluntailaisen muistaa! Niin ja meikkauskielto..tulepa joku kerta tilaisuuteen ja totea itse! Minä en kehtaa lähteä ihmisten ilmoille ilman make uppia! Joten siinäkin asiassa olemme ihan samanlaisia naisia kun muutkin...! Uskovaisten äänestys..(ja taas hymyilyttää) Suomessa on äänisalaisuus, enkä oo koskaan kertonut kellekään kysymättä ketä äänestin..eikä muuten oo kukaan koskaan kysynytkään :) !

      • RE:Mistä lie tietosi?

        Fiksusti :=)


      • yhtä pelottavia

        Minun mielestä helluntailaiset ovat ihan yhtä omituisia ja pelottavia kuin esimerkiksi saatananpalvojatkin. Pyrin pysymään kummastakin ihmisryhmästä mahdollisimman kaukana.


      • petollisia ovatko
        yhtä pelottavia kirjoitti:

        Minun mielestä helluntailaiset ovat ihan yhtä omituisia ja pelottavia kuin esimerkiksi saatananpalvojatkin. Pyrin pysymään kummastakin ihmisryhmästä mahdollisimman kaukana.

        Yhtä pelottavia. Myöskin Vapaakirkolliset, Helluntailaiset ,baptistit, Luterilaiset,Jehovat, Mormoonit, Adventistit, ja kaikki muut uskomuksiin uskojat sekä Ateistiset ajattelijat.


      • Anonyymi

        Ihana, rehellinen vastaus ❤


      • Anonyymi
        yhtä pelottavia kirjoitti:

        Minun mielestä helluntailaiset ovat ihan yhtä omituisia ja pelottavia kuin esimerkiksi saatananpalvojatkin. Pyrin pysymään kummastakin ihmisryhmästä mahdollisimman kaukana.

        Mistä nurkasta sinut löytää ; ) .


      • Anonyymi

        olipas hieno kirjoitus sinulta:)


    • listaan

      Tytöt ei saa antaa piparia ennen kuin vasta avioliitossa:)

      • < ´))))))))><

        Tuo löytyy Raamatusta siksi ei sitä voinut laittaa tähän listaan. Ei-Raamatulliset säännöt olivat listan aihe.


      • Anonyymi

        Jouluna joulupukille saa antaa piparia ja torttua ;))


    • HELLUNTAILAISILLA=

      Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi, tee hänelle siten mitä haluat itsellesi tehtävän!

    • womaninlove

      Saaks ne harrastaa seksiä enne avioliittoa?

      • Uhkailua kiristystä

        On maksettava "kymmenykset" tai muuten tulee joku vakava sairaus.


      • Uhkailua kiristystä kirjoitti:

        On maksettava "kymmenykset" tai muuten tulee joku vakava sairaus.

        ..naurettavaa selitystä kuullut helluntailaisuudesta, tuo on yliveto.


      • Se tieto
        Jumalanhullu kirjoitti:

        ..naurettavaa selitystä kuullut helluntailaisuudesta, tuo on yliveto.

        Helluntailaisia käsittelevältä sivulta.Olen kuulluut myös saman entisiltä Helluntailaisilta jotka lopultakin saivat itsensä repäistyä siitä systeemistä irti.Manipulointi ja hienovaraiset viittaukset vakavasti sairastumisesta olivat olleet myös pelotteena silloin jos oli uskaltanut epäillä joidenkin kielilläpuhumisien ja ihmeiden teon aitoutta.


      • Se tieto kirjoitti:

        Helluntailaisia käsittelevältä sivulta.Olen kuulluut myös saman entisiltä Helluntailaisilta jotka lopultakin saivat itsensä repäistyä siitä systeemistä irti.Manipulointi ja hienovaraiset viittaukset vakavasti sairastumisesta olivat olleet myös pelotteena silloin jos oli uskaltanut epäillä joidenkin kielilläpuhumisien ja ihmeiden teon aitoutta.

        "Helluntailaisia käsittelevältä sivulta.Olen kuulluut myös saman entisiltä Helluntailaisilta jotka lopultakin saivat itsensä repäistyä siitä systeemistä irti.Manipulointi ja hienovaraiset viittaukset vakavasti sairastumisesta olivat olleet myös pelotteena silloin jos oli uskaltanut epäillä joidenkin kielilläpuhumisien ja ihmeiden teon aitoutta. "

        - olen joskus ollut hell srk:n jäsen (n. 20v) ja kertaakaan en törmännyt tuollaisiisn juttuihin. Enkä keneltäkään ennen sinua ole moisia väityteitä kuullut. Kuitenkin olen näissä hengellisissä piireissä pyörinyt kohta 30v ja tunnen useimpien herätysliikkeitten juttuja aika lailla.

        Jos joku on tuollaisia kokonet joskus, ei kannata yleistää, hellarien oppia se ei ainakaan ole. Joku on toki jossain voinut kieroon vääntää Raamatun opetuksia, mutta yleistää ei pidä, aina liikkuu harhauttajia siellä, sun täällä.

        Vielä noista ihmeistä. Kyllä niiitä tapahtuu kaiken aikaa, mulla on hekilökohtaisia kokemuksia kymmenittäin ja varmoja sellaisia. Joku epäuskoinen tietysti voi yrittää vesittää näitä asioita, mutta totuus ei pala tulessakaan.


      • Minik
        Jumalanhullu kirjoitti:

        "Helluntailaisia käsittelevältä sivulta.Olen kuulluut myös saman entisiltä Helluntailaisilta jotka lopultakin saivat itsensä repäistyä siitä systeemistä irti.Manipulointi ja hienovaraiset viittaukset vakavasti sairastumisesta olivat olleet myös pelotteena silloin jos oli uskaltanut epäillä joidenkin kielilläpuhumisien ja ihmeiden teon aitoutta. "

        - olen joskus ollut hell srk:n jäsen (n. 20v) ja kertaakaan en törmännyt tuollaisiisn juttuihin. Enkä keneltäkään ennen sinua ole moisia väityteitä kuullut. Kuitenkin olen näissä hengellisissä piireissä pyörinyt kohta 30v ja tunnen useimpien herätysliikkeitten juttuja aika lailla.

        Jos joku on tuollaisia kokonet joskus, ei kannata yleistää, hellarien oppia se ei ainakaan ole. Joku on toki jossain voinut kieroon vääntää Raamatun opetuksia, mutta yleistää ei pidä, aina liikkuu harhauttajia siellä, sun täällä.

        Vielä noista ihmeistä. Kyllä niiitä tapahtuu kaiken aikaa, mulla on hekilökohtaisia kokemuksia kymmenittäin ja varmoja sellaisia. Joku epäuskoinen tietysti voi yrittää vesittää näitä asioita, mutta totuus ei pala tulessakaan.

        Jos ette täysin tunne helluntailaista kymmenysopetusta kerron siitä tässä.

        Ettei kukaan saisi ahdistuskohtausta kirjoituksestani muistakaa taustaksi se, että koko kymmenysjärjestelmä oli Vanhassa Testamentissa leeviläsiten pappissuvun ylläpitämiseksi tehty järjestelmä ja paikallaan siihen. Uudessa Testamentissa tunnettiin keräykset esim. Jerusalemin pyhille eli toisten seurakuntien diakoniatyyppiseksi auttamiseksi.

        Uusi eikä Vanha Testamentti tunne eikä ole koskaan tuntenut kymmenyksiä joilla lihotettaisiin individualistisia johtohenkilöiden yksilöllisiä tai yhteisiä tarkoitusperiä. Menen tästä sanasta viimesenä päivänä tilille.

        Nyt siis tähän nykyhelluntai"teologiaan".

        Kymmenykset tulee maksaa ja vielä bruttotuloista. Näin opettaa esim. Markku "Kure" Tuppurainen säestämällä opetusta kertomuksella siitä että linnassakin ollessa jo jotkut sitä häneltä kyselivät ja hän reippaasti vastasi että kummasta maksat verot? Ja että 10 % on tasapuolinen rikkaalle ja köyhälle (Tuppurainen ei tunne käsitettä progressio, sen käsitteen tuntevat yleensä huonosti ne, joiden leipä tulee toisten selkänahasta).

        Tosin lievempää linjaa edusti ainakin 2000 -luvun alkuvuosina itse Klaus Korhosen tytär jolle ahdistettuna, rahattomana opiskelijana asiasta soitin, hän lupasi että kyllä ne voi maksaa käteen jäävästäkin tulosta.

        Nykyisin vaikuttaa hell. sisällä liike Crown Ministries Risto Huvila päätouhupoikana. Risto Huvila kirjoittaa (saarnaajille kohdistettuna) Ristin Voitossa tänä keväänä että on edesvastuutonta opettaa ihmisille että kymmenyksissä voi säästellä, silloinhan ei ihmisen niitto ole ollenkaan se mikä se olisi jos kymmenykset maksettaisiin täysinä.

        Helluntailaisten hyvinkin suosima Joyce Meyer keventää saman "If You are not paying fully 10 % you are tipping not tiding".

        Samoin tunnetaan jo Vetelin Tyttöjen ajalta "Jumalalta varastaminen".

        Tähän väliin faktaa: suurimmat helluntaiseurakunnat eivät todellakaan saa kymmenystuloja edes sitä mitä luterilaisen kirkon jäsenet maksavat kirkollisveroa. Kymmenyksiä maksavat ne harvat herkät, vaikutteille alttiit uskolliset jotka eivät koskaan ole saaneet omaksua kristillisen uskon perussanomaa jonka mukaan PELASTUS ON YKSIN ARMOSTA JA KOSKA SE ON KERTAKAIKKINEN EI SEN LAATUA TAI OMINAISUUKSIA VOI LISÄTÄ MILLÄÄN IHMISTEOILLA, EI MAKSAMALLA KYMMENYKSIÄ EI PAASTOAMALLA EI RUOKKIMALLA KAIKKI KÖYHÄT SE ON TÄYTETTY RISTILLÄ KERTA KAIKKIAAN. Se vaan on vaikea ymmärtää varsinkin kun opettajana on mersulla ajeleva saarnamies jolle on Jumala puhunut yhtä ja toista rahaa vaativaa erikoislähettilästehtävää; niin ja tottakai vanhimmisto takana sehän on edellytys kun tutkitaan näkyjä.

        Itse olen aikanaan eronnut hell. srk:sta jouduttuani törmäyskurssille erään omien puheidensa mukaan Saksassa kuuluisassa raamattukoulussa saarnamiehen kanssa, joka asiasta todella huolissani (uskoin siihen aikaan oikeasti että nämä santerit ovat virheettömän Pyhän Hengen ilmoituksen valossa meitä raukkoja ohjastavia vilpittömiä paimenia) kysyessäni ilmoitti että jos kerran ette pysty maksamaan kymmenyksiä olette tehneet vääriä elämän valintoja. Minulla oli tuolloin opintotukikuukaudet käytetty ja elimme mieheni palkalla. Olimme ostaneet kodin. Saarnamies totesi että ei hätää voihan sen kodin aina myydä.

        Ja viimeisimmäksi opiksi: Jumalalle ei voi jäädä velkaa!

        Hyvästit tuon seurakunnan vanhimmistoveljien taholta muodostuivat pariksi iltaiseksi puheluksi joiden sisältö oli että ethän vaan sitten kehtaa mennä kertomaan että tämän mäen helluntaiseurakunnassa kymmenyksiä kiristettäisiin!!

        Tuon tapauksen jälkeen minulle puhkesi masennus jota hoidettiin keskusteluin erikoissairaanhoitajan kanssa ja lääkkein myös yli kaksi vuotta. Liityin luterilaiseen kirkkoon ja sain elämänhaluni pikku hiljaa takaisin.

        Totuus on rakkaat ihmiset se, että helluntaiseurakunnat toimivat vain ja ainoastaan uhrivaroilla. Saarnaajille maksetaan palkat ja eläkkeet ja ennen kaikkea lähetystyöntekijöille, joita on pakko lähettää kaikkiin mahdollisiin takavinttureihin ja täysin riippumatta siitä onko ko perhe mitenkään sopiva tehtävään. Lähetystyöntekijät ovat useimmiten merkkihelluntaimiesten jälkikasvua tai muutoin jollakin kytkyllä hyvin liikkeen sisään integroitunutta väkeä. Ei väliä vaikka koulua olisi käyty vain peruskoulu taikka sanomalehteä ei olisi koskaan tullut kotiin; keskelle arabimaailmaa tai Indonesiaa lähdetään vaan koska on NÄKY. Ja jos kyseenalaistat sen olet käärme paratiisissa. Useimmiten nämä perheet ovat sellaisia joilla ei ole järkevää työtä näköpiirissä kotimaassa ja useita lapsia, jotka tottakai menevät englanninkieliseen kouluun saaden timanttisen hyvät lähtökohdat elämään jonka maksavat seurakunnat.

        Mutta jos nytkin mielessäsi heräsi kysymys, muista että Saatana se siellä tekee temppuja koko "meidän yhteisen lähetysseurakuntanäkymme" nujertamiseksi.


      • Minik
        Uhkailua kiristystä kirjoitti:

        On maksettava "kymmenykset" tai muuten tulee joku vakava sairaus.

        Ja lisäksi et tule "niittämään" mitään ellet maksa täysiä kymmenyksiä.

        Tämä on vahvistettu opetus ja siitä ei ole poikkeuksia.


      • Minik

        No ei.


      • Ristillä kuitattu
        Minik kirjoitti:

        Jos ette täysin tunne helluntailaista kymmenysopetusta kerron siitä tässä.

        Ettei kukaan saisi ahdistuskohtausta kirjoituksestani muistakaa taustaksi se, että koko kymmenysjärjestelmä oli Vanhassa Testamentissa leeviläsiten pappissuvun ylläpitämiseksi tehty järjestelmä ja paikallaan siihen. Uudessa Testamentissa tunnettiin keräykset esim. Jerusalemin pyhille eli toisten seurakuntien diakoniatyyppiseksi auttamiseksi.

        Uusi eikä Vanha Testamentti tunne eikä ole koskaan tuntenut kymmenyksiä joilla lihotettaisiin individualistisia johtohenkilöiden yksilöllisiä tai yhteisiä tarkoitusperiä. Menen tästä sanasta viimesenä päivänä tilille.

        Nyt siis tähän nykyhelluntai"teologiaan".

        Kymmenykset tulee maksaa ja vielä bruttotuloista. Näin opettaa esim. Markku "Kure" Tuppurainen säestämällä opetusta kertomuksella siitä että linnassakin ollessa jo jotkut sitä häneltä kyselivät ja hän reippaasti vastasi että kummasta maksat verot? Ja että 10 % on tasapuolinen rikkaalle ja köyhälle (Tuppurainen ei tunne käsitettä progressio, sen käsitteen tuntevat yleensä huonosti ne, joiden leipä tulee toisten selkänahasta).

        Tosin lievempää linjaa edusti ainakin 2000 -luvun alkuvuosina itse Klaus Korhosen tytär jolle ahdistettuna, rahattomana opiskelijana asiasta soitin, hän lupasi että kyllä ne voi maksaa käteen jäävästäkin tulosta.

        Nykyisin vaikuttaa hell. sisällä liike Crown Ministries Risto Huvila päätouhupoikana. Risto Huvila kirjoittaa (saarnaajille kohdistettuna) Ristin Voitossa tänä keväänä että on edesvastuutonta opettaa ihmisille että kymmenyksissä voi säästellä, silloinhan ei ihmisen niitto ole ollenkaan se mikä se olisi jos kymmenykset maksettaisiin täysinä.

        Helluntailaisten hyvinkin suosima Joyce Meyer keventää saman "If You are not paying fully 10 % you are tipping not tiding".

        Samoin tunnetaan jo Vetelin Tyttöjen ajalta "Jumalalta varastaminen".

        Tähän väliin faktaa: suurimmat helluntaiseurakunnat eivät todellakaan saa kymmenystuloja edes sitä mitä luterilaisen kirkon jäsenet maksavat kirkollisveroa. Kymmenyksiä maksavat ne harvat herkät, vaikutteille alttiit uskolliset jotka eivät koskaan ole saaneet omaksua kristillisen uskon perussanomaa jonka mukaan PELASTUS ON YKSIN ARMOSTA JA KOSKA SE ON KERTAKAIKKINEN EI SEN LAATUA TAI OMINAISUUKSIA VOI LISÄTÄ MILLÄÄN IHMISTEOILLA, EI MAKSAMALLA KYMMENYKSIÄ EI PAASTOAMALLA EI RUOKKIMALLA KAIKKI KÖYHÄT SE ON TÄYTETTY RISTILLÄ KERTA KAIKKIAAN. Se vaan on vaikea ymmärtää varsinkin kun opettajana on mersulla ajeleva saarnamies jolle on Jumala puhunut yhtä ja toista rahaa vaativaa erikoislähettilästehtävää; niin ja tottakai vanhimmisto takana sehän on edellytys kun tutkitaan näkyjä.

        Itse olen aikanaan eronnut hell. srk:sta jouduttuani törmäyskurssille erään omien puheidensa mukaan Saksassa kuuluisassa raamattukoulussa saarnamiehen kanssa, joka asiasta todella huolissani (uskoin siihen aikaan oikeasti että nämä santerit ovat virheettömän Pyhän Hengen ilmoituksen valossa meitä raukkoja ohjastavia vilpittömiä paimenia) kysyessäni ilmoitti että jos kerran ette pysty maksamaan kymmenyksiä olette tehneet vääriä elämän valintoja. Minulla oli tuolloin opintotukikuukaudet käytetty ja elimme mieheni palkalla. Olimme ostaneet kodin. Saarnamies totesi että ei hätää voihan sen kodin aina myydä.

        Ja viimeisimmäksi opiksi: Jumalalle ei voi jäädä velkaa!

        Hyvästit tuon seurakunnan vanhimmistoveljien taholta muodostuivat pariksi iltaiseksi puheluksi joiden sisältö oli että ethän vaan sitten kehtaa mennä kertomaan että tämän mäen helluntaiseurakunnassa kymmenyksiä kiristettäisiin!!

        Tuon tapauksen jälkeen minulle puhkesi masennus jota hoidettiin keskusteluin erikoissairaanhoitajan kanssa ja lääkkein myös yli kaksi vuotta. Liityin luterilaiseen kirkkoon ja sain elämänhaluni pikku hiljaa takaisin.

        Totuus on rakkaat ihmiset se, että helluntaiseurakunnat toimivat vain ja ainoastaan uhrivaroilla. Saarnaajille maksetaan palkat ja eläkkeet ja ennen kaikkea lähetystyöntekijöille, joita on pakko lähettää kaikkiin mahdollisiin takavinttureihin ja täysin riippumatta siitä onko ko perhe mitenkään sopiva tehtävään. Lähetystyöntekijät ovat useimmiten merkkihelluntaimiesten jälkikasvua tai muutoin jollakin kytkyllä hyvin liikkeen sisään integroitunutta väkeä. Ei väliä vaikka koulua olisi käyty vain peruskoulu taikka sanomalehteä ei olisi koskaan tullut kotiin; keskelle arabimaailmaa tai Indonesiaa lähdetään vaan koska on NÄKY. Ja jos kyseenalaistat sen olet käärme paratiisissa. Useimmiten nämä perheet ovat sellaisia joilla ei ole järkevää työtä näköpiirissä kotimaassa ja useita lapsia, jotka tottakai menevät englanninkieliseen kouluun saaden timanttisen hyvät lähtökohdat elämään jonka maksavat seurakunnat.

        Mutta jos nytkin mielessäsi heräsi kysymys, muista että Saatana se siellä tekee temppuja koko "meidän yhteisen lähetysseurakuntanäkymme" nujertamiseksi.

        Jumalalle ei kukaan ole velkaa, eikä jää velkaa.


      • Armosta vapaa 7
        Minik kirjoitti:

        Ja lisäksi et tule "niittämään" mitään ellet maksa täysiä kymmenyksiä.

        Tämä on vahvistettu opetus ja siitä ei ole poikkeuksia.

        Minik älä viitsi sekoilla armon asioilla.


      • 13+11=24
        Ristillä kuitattu kirjoitti:

        Jumalalle ei kukaan ole velkaa, eikä jää velkaa.

        Joo, pitäkää euroistanne kiinni. Ei kymmenyksiä humpuukimaakareille.

        Maksoin minäkin kauan sitten hellarina pienestä palkastani bruttotulon kymmenykset. Pikkupuljun ukko ei sitä tiennyt, vaan synnistä nouseena jouduin tämän fariseuksen hampaisiin. Niin lähdin, mutta lähti myös aika iso kolehti. Jos ukko olis asian tiennyt, luulen, etteivät vanhat syntini olisi enää niin paljon painaneet.

        Näin kerran tv-uutisissa tämän miehen lähdössä perheineen ulkomaan lomalle, seurakunnassa hän kyllä väänsi köyhiltä viimeisenkin rovon. En enää maksa hellarisaarnamiesten ulkomaan matkoja. Älkää tekään maksako.


      • minä
        Uhkailua kiristystä kirjoitti:

        On maksettava "kymmenykset" tai muuten tulee joku vakava sairaus.

        uhkailua ja kiristystä. Hellarit valehtelee vaikka että sinulla on aits jos et toimi heidän sääntöjen mukaan. Ole varovainen heidänkin kanssa.


      • Anonyymi

        Jumala haluaa varjella vahingolta ja vaaralta, siksi on ohjeissa avioliitto.
        Maailmassa sitten, siellä saa kukin mellastaa ja ottaa tautinsa kyytiin, sekä jakaa se tulevalle miehelleenkin. Torttutauti löytyy tortusta, suusta - limakalvoilta, silmistä jne.
        Eli ole hyvä - maailmanihminen. Herrasi lupaa sinulle kaiken sairauden.
        Kansanterveyspuoli tosin kertoo ongelmista ja lupaa rokottaa pentusi, että voivat vapaasi oppisi mukaan naida ja oppia - ettei liitto ole niin tärkeä


      • Minik kirjoitti:

        Ja lisäksi et tule "niittämään" mitään ellet maksa täysiä kymmenyksiä.

        Tämä on vahvistettu opetus ja siitä ei ole poikkeuksia.

        Valehtelet pahaa Jumalan lapsista.


      • Anonyymi
        Minik kirjoitti:

        Jos ette täysin tunne helluntailaista kymmenysopetusta kerron siitä tässä.

        Ettei kukaan saisi ahdistuskohtausta kirjoituksestani muistakaa taustaksi se, että koko kymmenysjärjestelmä oli Vanhassa Testamentissa leeviläsiten pappissuvun ylläpitämiseksi tehty järjestelmä ja paikallaan siihen. Uudessa Testamentissa tunnettiin keräykset esim. Jerusalemin pyhille eli toisten seurakuntien diakoniatyyppiseksi auttamiseksi.

        Uusi eikä Vanha Testamentti tunne eikä ole koskaan tuntenut kymmenyksiä joilla lihotettaisiin individualistisia johtohenkilöiden yksilöllisiä tai yhteisiä tarkoitusperiä. Menen tästä sanasta viimesenä päivänä tilille.

        Nyt siis tähän nykyhelluntai"teologiaan".

        Kymmenykset tulee maksaa ja vielä bruttotuloista. Näin opettaa esim. Markku "Kure" Tuppurainen säestämällä opetusta kertomuksella siitä että linnassakin ollessa jo jotkut sitä häneltä kyselivät ja hän reippaasti vastasi että kummasta maksat verot? Ja että 10 % on tasapuolinen rikkaalle ja köyhälle (Tuppurainen ei tunne käsitettä progressio, sen käsitteen tuntevat yleensä huonosti ne, joiden leipä tulee toisten selkänahasta).

        Tosin lievempää linjaa edusti ainakin 2000 -luvun alkuvuosina itse Klaus Korhosen tytär jolle ahdistettuna, rahattomana opiskelijana asiasta soitin, hän lupasi että kyllä ne voi maksaa käteen jäävästäkin tulosta.

        Nykyisin vaikuttaa hell. sisällä liike Crown Ministries Risto Huvila päätouhupoikana. Risto Huvila kirjoittaa (saarnaajille kohdistettuna) Ristin Voitossa tänä keväänä että on edesvastuutonta opettaa ihmisille että kymmenyksissä voi säästellä, silloinhan ei ihmisen niitto ole ollenkaan se mikä se olisi jos kymmenykset maksettaisiin täysinä.

        Helluntailaisten hyvinkin suosima Joyce Meyer keventää saman "If You are not paying fully 10 % you are tipping not tiding".

        Samoin tunnetaan jo Vetelin Tyttöjen ajalta "Jumalalta varastaminen".

        Tähän väliin faktaa: suurimmat helluntaiseurakunnat eivät todellakaan saa kymmenystuloja edes sitä mitä luterilaisen kirkon jäsenet maksavat kirkollisveroa. Kymmenyksiä maksavat ne harvat herkät, vaikutteille alttiit uskolliset jotka eivät koskaan ole saaneet omaksua kristillisen uskon perussanomaa jonka mukaan PELASTUS ON YKSIN ARMOSTA JA KOSKA SE ON KERTAKAIKKINEN EI SEN LAATUA TAI OMINAISUUKSIA VOI LISÄTÄ MILLÄÄN IHMISTEOILLA, EI MAKSAMALLA KYMMENYKSIÄ EI PAASTOAMALLA EI RUOKKIMALLA KAIKKI KÖYHÄT SE ON TÄYTETTY RISTILLÄ KERTA KAIKKIAAN. Se vaan on vaikea ymmärtää varsinkin kun opettajana on mersulla ajeleva saarnamies jolle on Jumala puhunut yhtä ja toista rahaa vaativaa erikoislähettilästehtävää; niin ja tottakai vanhimmisto takana sehän on edellytys kun tutkitaan näkyjä.

        Itse olen aikanaan eronnut hell. srk:sta jouduttuani törmäyskurssille erään omien puheidensa mukaan Saksassa kuuluisassa raamattukoulussa saarnamiehen kanssa, joka asiasta todella huolissani (uskoin siihen aikaan oikeasti että nämä santerit ovat virheettömän Pyhän Hengen ilmoituksen valossa meitä raukkoja ohjastavia vilpittömiä paimenia) kysyessäni ilmoitti että jos kerran ette pysty maksamaan kymmenyksiä olette tehneet vääriä elämän valintoja. Minulla oli tuolloin opintotukikuukaudet käytetty ja elimme mieheni palkalla. Olimme ostaneet kodin. Saarnamies totesi että ei hätää voihan sen kodin aina myydä.

        Ja viimeisimmäksi opiksi: Jumalalle ei voi jäädä velkaa!

        Hyvästit tuon seurakunnan vanhimmistoveljien taholta muodostuivat pariksi iltaiseksi puheluksi joiden sisältö oli että ethän vaan sitten kehtaa mennä kertomaan että tämän mäen helluntaiseurakunnassa kymmenyksiä kiristettäisiin!!

        Tuon tapauksen jälkeen minulle puhkesi masennus jota hoidettiin keskusteluin erikoissairaanhoitajan kanssa ja lääkkein myös yli kaksi vuotta. Liityin luterilaiseen kirkkoon ja sain elämänhaluni pikku hiljaa takaisin.

        Totuus on rakkaat ihmiset se, että helluntaiseurakunnat toimivat vain ja ainoastaan uhrivaroilla. Saarnaajille maksetaan palkat ja eläkkeet ja ennen kaikkea lähetystyöntekijöille, joita on pakko lähettää kaikkiin mahdollisiin takavinttureihin ja täysin riippumatta siitä onko ko perhe mitenkään sopiva tehtävään. Lähetystyöntekijät ovat useimmiten merkkihelluntaimiesten jälkikasvua tai muutoin jollakin kytkyllä hyvin liikkeen sisään integroitunutta väkeä. Ei väliä vaikka koulua olisi käyty vain peruskoulu taikka sanomalehteä ei olisi koskaan tullut kotiin; keskelle arabimaailmaa tai Indonesiaa lähdetään vaan koska on NÄKY. Ja jos kyseenalaistat sen olet käärme paratiisissa. Useimmiten nämä perheet ovat sellaisia joilla ei ole järkevää työtä näköpiirissä kotimaassa ja useita lapsia, jotka tottakai menevät englanninkieliseen kouluun saaden timanttisen hyvät lähtökohdat elämään jonka maksavat seurakunnat.

        Mutta jos nytkin mielessäsi heräsi kysymys, muista että Saatana se siellä tekee temppuja koko "meidän yhteisen lähetysseurakuntanäkymme" nujertamiseksi.

        Erittäin hyvä ja totuudellinen kommentti. Kiitos.
        Juuri kuvatunlaista on helluntailaisuus, jota lapsuudestani asti olen saanut seurata läheltä!! Jo yli 60v,
        Juuri nuo kaikki kolehti-ja kymmenysvaroin elätettävät, jopa eräskin lähetin leski ronkuu edelleen avustuksia, vaikka voisi mennä töihin, ja saa toki leskeneläkkeen!!!
        Sekä erään hellaripuljun uusi saarnaaja on korottanut palkkaansa 1000e/kuukausi. Hirvittävää rahanahneutta!! Millä muulla alalla saadaan noin vaan tonnin korotukset?!


    • body

      Nykyaikana kukin antaa mitä antaa ja siihen ei saa, siihen ei voi mitään muita ehtoja laittaa.
      Ihmisten täytyy olla sen verran itsenäisiä etteivät ole vietävissä minkäänlaisilla vaatimuksilla tai yllykkeillä.
      Jumala ei meidän rahoja tarvitse, mutta on huomoitava, EVANKELIUMI ON ILMAISTA, MUTTA PUMPPAAMINEN MAKSAA.

    • Minik

      Kuule tämä on vanha fraasi. Eivätkä ihmiset ole itsenäisiä vaan hengellisen vallankäytön alaisia suurelta osin. Joka tapauksessa! Jos tunnet liikettä yhtään et voi kiistää etteikö jokainen sana mitä kirjoitin olisi totta.

      • Minä en ainakaan tunnista sinun "totuuttasi" meidän seurakunnassa. En ole koskaan kuullut, että saarnapöntöstä olisi kiristetty ihmisiä kymmenyksillä. Jotenkin aikaisemmasta kirjoituksestasi tulee ilmi aikamoinen katkeruus. Katkera ihminen tuo sydämestään ilmoille kaikenlaista pahaa. Eikö Jeesuskin varoittanut siitä, että sydämestä lähtee kaikenlaista pahaa, joka tulee ilmi pahansuopaisena kirjoituksena tai puheena.

        Jeesus sanoi, että meidät tunnetaan Jumalan lapsiksi, kun meillä on keskinäinen rakkaus. Mutta ei sitä rakkautta enää näe. Viha jyllää uskovienkin keskuudessa. Olemmeko ymmärtäneet Jeesuksen sanat väärin ?

        Me olemme syntisiä ihmisiä, me pelastetutkin. Täydellisiä me emme ole, ethän sinäkään varmaankaan ole tullut vielä täydelliseksi. Me olemme herkkiä heittelemään kiviä toisiamme kohtaan, niin kuin voisimme täydellisinä niitä heittää. Missä on armollisuus, onko se heitetty romukoppaan. Mitä enemmän solvaamme toisiamme, sen parempi, näin tuntuu moni ajattelevan. Tunnemmeko me itsemme paljon paremmiksi, kun voimme solvata jonkun maan rakoon ? Tunnemmeko me olevamme niin paljon parempia kuin nuo toiset ?


    • Jeesus on tie

      Seksuaalisesti kiihottava pukeutuminen on raamatussa ehdottomasti kielletty.
      Mutta olet selvästi jo niin vahvassa paatumuksen tilassa ettei sinua JUmalan sanan neuvot kiinnosta!!!!! Huoruuden piru on etevä sumuttaja, jäljet saatanan pettämiksi tulemisesta ovat kamalia.

      Matt. 5:27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin.'

      Matt. 5:28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

      1. ***) Matt. 5:29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.


      2. ***) Matt. 5:30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.

      • Minik

        Mitenkähän pukeutuminen liittyy kymmenyksistä keskusteluun?


      • Vaatteisiin menee
        Minik kirjoitti:

        Mitenkähän pukeutuminen liittyy kymmenyksistä keskusteluun?

        rahaa ja osa kymmenyksistä jää sen tähden maksamatta.


      • Minik
        Vaatteisiin menee kirjoitti:

        rahaa ja osa kymmenyksistä jää sen tähden maksamatta.

        Kukaan ei siis uskalla keskustella tästä asiasta mutta ei kieltääkään tätä totuutta jonka kirjoitin auki. vaikeneminen on myöntymisen merkki joten te helluntailaisittain uskovat ette pysty haastamaan minua tässä asiassa. a hyvä niin sillä aukimieliset jonain päivänä kiitätte että tämä lyhyt kirjoitus oli ehkä osa heräämiseenne.


      • tolkuton firma.
        Minik kirjoitti:

        Mitenkähän pukeutuminen liittyy kymmenyksistä keskusteluun?

        Kuule minik . Tuo TV 7 on täynnä teidän osakeyhtiönne pummeja, eihän niitä kymmenyksiä jokapaikkaan riitä.


      • Anonyymi
        Minik kirjoitti:

        Kukaan ei siis uskalla keskustella tästä asiasta mutta ei kieltääkään tätä totuutta jonka kirjoitin auki. vaikeneminen on myöntymisen merkki joten te helluntailaisittain uskovat ette pysty haastamaan minua tässä asiassa. a hyvä niin sillä aukimieliset jonain päivänä kiitätte että tämä lyhyt kirjoitus oli ehkä osa heräämiseenne.

        Meidät helluntailaiset on kastettu Pyhällä Hengellä.
        Pyhä Henki murehtii ja ohjaa mitä ei ole viisasta tehdä.


      • Minik kirjoitti:

        Kukaan ei siis uskalla keskustella tästä asiasta mutta ei kieltääkään tätä totuutta jonka kirjoitin auki. vaikeneminen on myöntymisen merkki joten te helluntailaisittain uskovat ette pysty haastamaan minua tässä asiassa. a hyvä niin sillä aukimieliset jonain päivänä kiitätte että tämä lyhyt kirjoitus oli ehkä osa heräämiseenne.

        Minä en kokenut mitään heräämistä kirjoituksestasi enkä tule kiittämään sinua siitä. Näen vain siinä katkeran ihmisen, joka olevinaan muita parempi ja haluaa solvata muita ihmisiä näyttääkseen omaa paremmuuttaan.

        Ei minun tarvitse sinua haastaa keskustelemaan, sinä olet sitä mieltä ja en todellakaan usko sitä, että sinä tiedät kaiken totuuden. Sitähän minä en usko.

        En usko edes kirjoitustasi. Oletko käynyt kakissa hellutaiserakunnissa kuuntelemassa kaikki saarnat, että voit huutaa julki oman totuutesi ?

        Minä en ole kuullut koskaan kymmenyksistä seurakunnassa, mihin kuulun. Joku on kertonut, että hän laittaa kymmenykset, mutta ei hän sanonut meille muille, että meidänkin pitää niin tehdä.

        Kun tulin uskoon, mieheni sairasti munuaistautia. Minä olin töissä ja mieheni eläkkeellä. Meillä oli paljon velkaa ja ei siinä voinut uhrata paljon Jumalalle. Laitoin sen, minkä voin. Mutta ei tullut koskaan minulle pahaa mieltä siitä, että en voinut uhrata enempää.


    • Minik

      valittelen että näin tärkeä aihe ei saa enempää keskustelijoita mukaan. Varmaan elätte niin suuren pelon alla että ette uskalla lausua mitään ettei tulisi vaan saarnaajan auktoriteettia vastaan lausuttua.

      • the kerjäläiset 7

        Jeesus on auktoriteetti, eikä mikään saarnamies eli pummi.


    • buahahhaaa..

      Tässä teille rautalankamalli koko keskustelusta: Kaikki kiva on kiellettyä,kaikki mukava on syntiä.

      • uskovaisilla vaikeaa

        Juuri tästä syystä pysynkin kaukana uskovaisten piireistä. Kaikki mahdollinen on syntiä ja kiellettyä ja elämä niin helvetin vaikeaa näille uskovaisille. Ei kiinnosta pätkääkään. Käyn kaljalla, nautin esiaviollisesta seksistä ja nautiskelen elämästä siinä määrin kuin se nyt ylipäätään on työelämän lisäksi mahdollista. Ihan yksi ja sama onko joku asia jonkun uskovaisen mielestä syntiä vai ei. Ateistin ei tarvitse sillä päätään vaivata.

        Nettipalstalla on helppoa käydä naureskelemassa uskovaisille. Siinä on uskovaisiin nähden sen verran pitkä turvaväli, ettei tarvitse näitä uskovaisia kaheleita kohdata oikeasti. Uskonto on siis turvallisen etäisyyden päässä, mutta kuitenkin henkisen nyrkin iskuni saavutettavissa.

        Tänään menen työpäivän päätteeksi syntisesti kaljalle ja nautin siitä. Eikös Raamattu senkin pyri kieltämään?

        Uskovaisille nostan yksinkertaisesti keskisormen pystyyn.

        Ryhtyisitte ateisteiksi ihan vain suosiolla niin elämänne helpottuisi huomattavasti. Samoin lastenne elämä. Uskonto on kotioloissa varsinkin silkkaa terrorismia.


      • uskovaisilla vaikeaa kirjoitti:

        Juuri tästä syystä pysynkin kaukana uskovaisten piireistä. Kaikki mahdollinen on syntiä ja kiellettyä ja elämä niin helvetin vaikeaa näille uskovaisille. Ei kiinnosta pätkääkään. Käyn kaljalla, nautin esiaviollisesta seksistä ja nautiskelen elämästä siinä määrin kuin se nyt ylipäätään on työelämän lisäksi mahdollista. Ihan yksi ja sama onko joku asia jonkun uskovaisen mielestä syntiä vai ei. Ateistin ei tarvitse sillä päätään vaivata.

        Nettipalstalla on helppoa käydä naureskelemassa uskovaisille. Siinä on uskovaisiin nähden sen verran pitkä turvaväli, ettei tarvitse näitä uskovaisia kaheleita kohdata oikeasti. Uskonto on siis turvallisen etäisyyden päässä, mutta kuitenkin henkisen nyrkin iskuni saavutettavissa.

        Tänään menen työpäivän päätteeksi syntisesti kaljalle ja nautin siitä. Eikös Raamattu senkin pyri kieltämään?

        Uskovaisille nostan yksinkertaisesti keskisormen pystyyn.

        Ryhtyisitte ateisteiksi ihan vain suosiolla niin elämänne helpottuisi huomattavasti. Samoin lastenne elämä. Uskonto on kotioloissa varsinkin silkkaa terrorismia.

        No kun uskovaisilla on vaikeaa tässä elämässä, niin millaistahan se on sitten
        ikuisuus uskovaisilla vaikeaa, kun täytyy tämän maailman ruumiista erota?

        Kuulehan nyt, Raamattu sanoo seuraavaa: Joka uskoo Jeesukseen, se elää vaikka olisi kuollut; ja oma lisäykseni: Elää hyvää paratiisi elämää.

        Se on helppo nostaa tässä elämässä sormi pystyyn uskoville, mutta kukahan se
        sormen nostaa, kun aika täällä maan päällä on tullut täyteen?

        Sitä paitsi Jeesus rakastaa sinua uskovaisilla vaikeaa, ja odottaa milloin saat tuosta elämästäsi tarpeeksi ja otat hänet vastaan omaksi Vapahtajakseen,
        vaikka tällä hetkellä oletkin "noin vittumainen eläjä".


      • synty
        uskovaisilla vaikeaa kirjoitti:

        Juuri tästä syystä pysynkin kaukana uskovaisten piireistä. Kaikki mahdollinen on syntiä ja kiellettyä ja elämä niin helvetin vaikeaa näille uskovaisille. Ei kiinnosta pätkääkään. Käyn kaljalla, nautin esiaviollisesta seksistä ja nautiskelen elämästä siinä määrin kuin se nyt ylipäätään on työelämän lisäksi mahdollista. Ihan yksi ja sama onko joku asia jonkun uskovaisen mielestä syntiä vai ei. Ateistin ei tarvitse sillä päätään vaivata.

        Nettipalstalla on helppoa käydä naureskelemassa uskovaisille. Siinä on uskovaisiin nähden sen verran pitkä turvaväli, ettei tarvitse näitä uskovaisia kaheleita kohdata oikeasti. Uskonto on siis turvallisen etäisyyden päässä, mutta kuitenkin henkisen nyrkin iskuni saavutettavissa.

        Tänään menen työpäivän päätteeksi syntisesti kaljalle ja nautin siitä. Eikös Raamattu senkin pyri kieltämään?

        Uskovaisille nostan yksinkertaisesti keskisormen pystyyn.

        Ryhtyisitte ateisteiksi ihan vain suosiolla niin elämänne helpottuisi huomattavasti. Samoin lastenne elämä. Uskonto on kotioloissa varsinkin silkkaa terrorismia.

        uskovaisilla vaikeaa. Uskovais naiset ja tytöt ovat vallan villejä sexi puolella älkää luulko että siellä pihistellään vaan ajetaan täysillä valoilla ja syvälle elämän synnyn kanjoniin


      • uskovaisilla vaikeaa kirjoitti:

        Juuri tästä syystä pysynkin kaukana uskovaisten piireistä. Kaikki mahdollinen on syntiä ja kiellettyä ja elämä niin helvetin vaikeaa näille uskovaisille. Ei kiinnosta pätkääkään. Käyn kaljalla, nautin esiaviollisesta seksistä ja nautiskelen elämästä siinä määrin kuin se nyt ylipäätään on työelämän lisäksi mahdollista. Ihan yksi ja sama onko joku asia jonkun uskovaisen mielestä syntiä vai ei. Ateistin ei tarvitse sillä päätään vaivata.

        Nettipalstalla on helppoa käydä naureskelemassa uskovaisille. Siinä on uskovaisiin nähden sen verran pitkä turvaväli, ettei tarvitse näitä uskovaisia kaheleita kohdata oikeasti. Uskonto on siis turvallisen etäisyyden päässä, mutta kuitenkin henkisen nyrkin iskuni saavutettavissa.

        Tänään menen työpäivän päätteeksi syntisesti kaljalle ja nautin siitä. Eikös Raamattu senkin pyri kieltämään?

        Uskovaisille nostan yksinkertaisesti keskisormen pystyyn.

        Ryhtyisitte ateisteiksi ihan vain suosiolla niin elämänne helpottuisi huomattavasti. Samoin lastenne elämä. Uskonto on kotioloissa varsinkin silkkaa terrorismia.

        Kun tulin uskoon, minä en menettänyt mitään, vaan sain paljon enemmän, mitä uskalsin toivoa.

        Ennen uskoon tuloa en pitänyt kaljan mausta, se oli minusta pahaa. Olin nuorena sitä maistanut. Minusta se oli todella pahan makuista, juon mieluummin vettä. En pitänyt ravintolassa käymisestä, olin muutaman kerran nuorena käynyt ja se oli kärsimystä koko ilta.

        Minun elämäni helpottui, kun tulin uskoon. Minun on turvallista elää nyt, kun olen Jeesuksen oma. Ei tarvitse pelätä mitään. Ennen uskoon tuloa minulla oli ihmispelko, mutta senkin Jeesus on parantanut. Ennen pelko sai minut vihaamaan ihmisiä, mutta nyt en tahdo vihata ketään ihmistä. Ennen halusin kuolla, mutta nyt haluan elää. Minun elämäni muuttui, kun kohtasin Jeesuksen. Se oli sisäistä muutosta.


    • veli-pekka.mantyharju

      Miten niin, olen tavannut paljon seksikkäästi pukeutuvia helluntailais naisia.

      • Kauhea- JOrma

        OLisiko Veli-Pekan syytä mennä optikolle?


      • Veli-Pekka
        Kauhea- JOrma kirjoitti:

        OLisiko Veli-Pekan syytä mennä optikolle?

        Ei... kannattaa pitää silmänsä auki näin kesän korvilla.


      • KTS (ei kirj.)
        Veli-Pekka kirjoitti:

        Ei... kannattaa pitää silmänsä auki näin kesän korvilla.

        Jiipeellä on röntgenkatseen armolahja.


      • Veli-Pekka
        KTS (ei kirj.) kirjoitti:

        Jiipeellä on röntgenkatseen armolahja.

        Mites se KTS täällä tarkkailee näin kesän korvilla ;-)


      • KTS (ei kirj.)
        Veli-Pekka kirjoitti:

        Mites se KTS täällä tarkkailee näin kesän korvilla ;-)

        KooTeeÄssä tarkkailee kaikilla korvilla aina ja iankaikkisesti Amen!

        :D


    • 180+0

      Minun lapsuudessani oli sääntöjä ja kieltoja.
      Piti olla pitkä tukka (olen nainen)
      Kaikki meikkaaminen oli kiellety, samoin muodikas pukeutuminen. Radio oli syntiä, saati telkkaria, silloin niitä ei ollutkaan.
      Päivälehteä ei kiihkeimmät tilanneet oli syntiä.
      Ei saanut käyttää lääkkeitä, Jumala parantaa. Myös ehkäisystä Jumala huolehti.
      Rokottaminen koulussa kiellettiin.
      Sirkus, tivoli, tanssiminen, muut kuin hengellinen musiikki olivat kielletyjä.
      Näin meillä 50-luvun alkupuolella. Varmaan joku muukin muistaa sitä aikaa.
      Olihan syntejä lisääkin, mutta en nyt jaksa kaikkia kirjoittaa.

      • 3+12=15

        - Uskovainen nainen sai kammata hiuksensa ainoastaan nutturalle, häveliäästi hiuspinneillä, permanentti ja lyhyet hiukset olivat maailmallisuutta.


    • pilkattu 7

      höpön pöpö. Miten niin rokinkielto, siellähän soi rokki koko ajan seurakunnassa. Naiset on meikattuja, ja pyrkivät olemaan hyvinkin sxykkäitä.

    • ------

      Olivatko nuo 50-luvulla olleet säännöt turhia. Ihmisiä kiusattiin kaikenlaisella syntilistoilla.Heidän oli pakko elää silloisten helluntaiseurakunnan sääntöjen mukaan.
      Miksi nyt ei joudu enää helvettiin vaikka tekee silloin kiellettyjä asioita. Onko Jumala muuttanut mieltään.

      • Ei Jumala on muuttanut mielensä ikä Raamattu vaikka jotkut uuskarismaattiset on kehitelleet perintöopin,, armon oppia joka salli syntiä käytännössä mutta ei teoriassa...


    • perämela

      Ateistillekin tulee loppu ennen pitkää.

      milläs sitten nautit esisuhteista ja kaljotteluista ?

      istut helvetin peräseinällä j apureskelet kynsiä tyhjien pullojen keskellä.

      hyvin se on onnellisen tuntuinen tulevaisuus teillä.

      minä taas käyskentelen taivaan tarhoissa kaikki onnen välineet kainalossani.

      ei trurhaan raamattu lupaa, että; Minä olen tullut että uskovalla olisi elämä ja yltäkylläisyys.

      minulle yltäkylläisyys tarkoittaa onnellista avioliittoa, tasapainoisia lapsia joita ei poliisien tarvitse jahdata yökausia, ja ikuista elämää.

      sanokaa yks asia, miksi palvelisin p..kelettä nämä muutamat kymmenet vuodet jotka ihminen täällä vaeltaa ?

      niin, miksi ?!

      ketjun aiheisiin viittaan kintaalla ja totean, ettei ainuttakaan järjellistä kommenttia ole yllä joissa olevinaan ollaan tietävinään jotain josytain perinnäissäännöistä !

      • Kukamitäsaunassahäh?

        Älä itseäsi ylennä ettei sinua alennettaisi, en verran muistan ussantunnilta jääneen mieleen. Eli ei ole vielä sinunkaan taivaspaikka siis varma.


    • Evankeelisluterilain

      Käykää lukemassa: Normaali kristitty-helluntalainen

      Turun yliopisto kulttuurien tutkimuksen laitos. Uskontiede
      Pro. gradu-tutkielma
      Helmikuuta 2009

      Voin vakuttaa, että monen silmät avautuvat kunnes ovat tämän tutkielman lukeneet suosittelen lämpymästi.

      • Totuus uskosta

        Todella kannattaa lukea saa tutkittua tietoa, ei ole mitään huhupuhetta.

        NORMAALI KRISTITTY-HELLUNTALAINEN

        Turun yliopisto kulttuurien tutkimuksen laitos. Uskontiede PRO. GRADU-TUTKIELMA
        Helmikuuta 2009

        Ennen kaikkia vaimon asema helluntalais perheessä säänöt ja määräykset lukekaa hyvin tarkkaan ennenkuin hurahdatte helunntalais uskoon millaisia velvotteita helluntalaisuus asettaa.


      • Huuuupsista
        Totuus uskosta kirjoitti:

        Todella kannattaa lukea saa tutkittua tietoa, ei ole mitään huhupuhetta.

        NORMAALI KRISTITTY-HELLUNTALAINEN

        Turun yliopisto kulttuurien tutkimuksen laitos. Uskontiede PRO. GRADU-TUTKIELMA
        Helmikuuta 2009

        Ennen kaikkia vaimon asema helluntalais perheessä säänöt ja määräykset lukekaa hyvin tarkkaan ennenkuin hurahdatte helunntalais uskoon millaisia velvotteita helluntalaisuus asettaa.

        Kas kun yliopistossa on päässyt läpi tuollainen, että kristitty on määritelty normaaliksi ja sen vertauskohteeksi on laitettu helluntalainen. Kaikki pro gradut ei muuten ole ihan priimoja, jotkut on päässeet läpi rimaa hipoen. Voisi sen verran ohjaaja katsoa, ettei tuollaista mokaa pääse yliopistotasolla tulemaan ihan otsikkoon! Itse kavereiden kanssa graduja tutkittiin kun omia tehtiin, ja kyllä meille nauru monesti maittoi! Ne on harjoittelutöitä nekin!


    • ettäsellaista

      Tarkoitatko luterilaisten syntyä nykymuotoonsa, eli lutterin hillitöntä murhanhimoa ?

      • Lex Luther

        ettäsellaista osoittaa lyhyellä kommentillaan täydellisen ymmärtämättömyytensä. Että sellaista tällä kertaa.


    • ???

      Paljonko saa 500 eurolla helluntalaisten taivasosuuksia miten ylipäätään helluntalaisilla kerätään varoja seurakunnan toimintaan ja veroihin.

      • Anonyymi

        Sinulta ei niin paljon rahaa löydy, että saisit taivasosuuden.


    • hellari....

      Ei pidä paikkaansa. Värjäsin eilen juuri punaiseksi tukan, (lauloin kuorossa) ja olen kai ihan riittävän seksikäs kirppariryysyineni. Lapsilla on iahn tavallallsia suomalsia nimiä: aino, Eety, Henry, Pekka, Niina ...

      Ei meillä kukaan kysele ketä äänestää, eräs jäsen persuna on valtuustossa. Ja musiikkimakuni saan kyllä kotona itse valita.
      Ja Raamattu varoittaa vakavasti synnistä. Ei kai se ole vai meille hellareille kirjoitettu kirja.

    • hellari ....

      Minulla on muutama pataluterilainen täti ja sukulainen. He nimenomaan usein kritisoivat meitä helluntailaisia liian nuorekkaasta, värikkäästä pukeutumisesta. Virret ovat sitä parhaita hengellistä musiikkia.
      Joten ei tuo perinnäissääntöjen luettelosi kovin yleismaallinen sentään ole.

    • Silloin kun lyhyen tukan muotisynti pesiytyi helluntaiseurakuntiin, sitä yritettiin estää eräässä helluntaiseurakunnassa sillä että seurakunnan kuoroon otettiin vain pitkätukkaisia ja nutturapäisiä naisia. Siitäkin säännöstä oli pakko luopua myöhemmin.

    • JesperKasperJoonatan

      Nimien valitseminen raamatusta ei ole mikään sääntö, vaan vaihtoehto muiden joukossa. Nimi valitaan sen perusteella, mikä lapselle tuntuu sopivan ulkonäön ja orastavan temperamentin perusteella. Mikä sitten tuhansista eri vaihtoehdoista valikoituu oikeaksi, se on "henkimaailman asioita", kaikki vain loksahtaa kohdalleen jossain vaiheessa.

    • Näillä mennään!

      Meillä oli sellainen positiivinen sääntö vanhempien mielipiteiden saatteeksi, että:

      Sulle on hyvä järki annettu, käytä sitä!

      Niin ihminen oppii itse miettimään mikä on hyvä ja mikä ei. Jos ei tiedä, ja kiinnostaa, tutkii ja ottaa selvää. kuulostelee ja katselee seuraamuksia. Ei tarvitse sitten kapinoida tai syytellä. Ihminen on siitä hassu olento, että se osoittautuu aina saamansa luottamuksen määrän arvoiseksi. Epäluotettavaksi jos ei luoteta, ja luotettavaksi jos luotetaan. Ja oikeasti meille on kaikille hyvä järki aunnettu. Ihmisten mielipiteet on mitkä mitäkin perua, mutta Raamatun neuvot on osoittautuneet aina tosi hyviksi.

    • Leenukka62

      Ompas taas hömppäketju =D
      Luulopuheiden ja provon sekamelska jonka jotkut jaksaa ottaa tosissaan. Noin viisikymmentä vuotta sitten kaikki kristilliset yhteisöt tässä maassa jaksoivat ottaa "etäisyyttä" syntiin "erottautumalla maailmallisuudesta". Tarkoitti sitä että eri asteisesti pyrittiin pysymään poissa valtavirran juoppoudesta, seksistisyydestä yms. Jyrkimmän linjan vetivät lestadiolaiset. Hellareilla oli oma koodistonsa jota jyrkimmin vedettiin pienissä maaseutupiireissä. Tosin lestadiolaisten rajoitusten tasolle ei missään päästy.
      Hyvän ja kauniin käytöksen normisto on muuttunut vuosisatojen kuluessa hyvin paljon. Itsensä avoin provo tyrkyttely esim. pukeutumisella oli vielä muutamakymmen vuotta sitten huonojen naisten juttu myös ateistien porukoissa. Nyt jokaisella pitää olla oikeus "toteuttaa itseään". Samoin julkijuopottelu oli halveksittua vielä parikymmentä vuotta sitten. Nyt lapsetkin kulkee kaljatölkki kädessä kadulla. Terveydelle koituvista haitoista huomauttelu on nipotusta.
      Sama kulttuurin muutos on tapahtunut kristillisissä piireissä. On ihan turhanaikaista vouhkata "hellareiden" menneisyyden säännöistä kun koko yhteiskunta on kokenut ison muutoksen juuri näissä aloittajan provokatiivisesti listaamissa asioissa. Helluntailaiset samoin kuin kaikki elävään Jumalaan uskovat kirkkokunnat elävät tässä ajassa, mutta pitävät esillä todellista vaihtoehtoa nykyajan ahdistuneelle ihmiselle. Jeesuksen ristin työ on sovitus koko ihmiskunnan synneille. Pelastusta tarjotaan...

    • Tähti ja meripoika

      Minkä takia vankiloissa uskoon tulleet ovat yleensä hellareita. Mustalaisista taitaa kuulua suurin osa helluntalaisuskoon.

      • saaihmetellä

        Jospa se kertoo vain siitä kuka heille on evankeluimia kertonut !

        vähän niinkuin että valkoisille tuppaa syntymään valkoisia lapsia.


    • kansojen profeetta

      Sano vaimollesi että pukeutuu minulle kaupungille tullessaan seksikkäästi,katselen mieluusti,Daavidkin kurkki.

      (Tämä on sitten minulta ainoastaan sarkastista huumoria.Ei pidä ottaa todesta).

    • vanki ja romaani

      Emme ota todesta. Otamme sen sarkastisena huumorina, mutta en itse osaa tällaiselle nauraa. Jos tämä on hyvää huumoria, niin kai sitä voi viljellä sitten veljien kesken seurakunnassakin? Sen sijaan otamme todesta sen, että Daavid kurkki ja lankesi sekä haureuteen, että Batseban miehen surmaamiseen. Seurauksena teosta syntynyt vauva kuoli ja David koki tuskaisen pimeyden Pyhän Hengen valaistessa hänen sydämensä syntisen tilan - ja sai armahtavalta Jumalalta kaiken anteeksi. Vitsit olivat silloin vähissä.
      Tunnustettava on, että me miehet katselemme mielellämme kauniita naisia. Jumala heidät on luonut, eikä sielun vihollinen. Meidän ei kuitenkaan tarvitse jäädä Daavidin mukaisesti "parvekkeelle roikkumaan ja ruokkimaan synnillisiä ajatuksia", jotka voivat johtaa pahempaan syntiin. Hyvä avioliitto on paras suoja haureutta vastaan. Valitettavasti David epäonnistui lukuisissa naissuhteissaan ja perhe-elämässään. Uskollisuus puolisolle on Jumalan antama siunaus ja suoja.

      Euroopassa helluntailaiset suhtautuvat varauksin naisten meikkaamiseen. Yhdysvalloissa sen sijaan naiset yleisesti meikkaavat kauniisti ja pukeutuvat muodikkaasti. Käytöksen ja asenteiden ei tarvitse kuitenkaan olla haureellisia.

      "Saa ihmetellä" vastaa juuri niin kuin asia on. Monilla helluntaiseurakunnilla on sydämellä vankilatyö, on vankilalähettejä ja vankiloissa vieraillaan - vangit liittyvät siihen seurakuntaan, mistä he armon evankeliumin kuulevat. Heillä on lisäksi mahdollisuus saada hellureista "vertaistukea", koska sieltä löytyy aina muitakin, joilla on samankaltainen tausta. Myös romaanien pariin on mentävä, jotta evankeliumi heidät tavoittaisi. Toinen syy voi olla siinä, että helluntailaisille tyypillinen iloinen musiikki ja vapaamuotoiset tilaisuudet vetoavat erityisesti romaaneihin.

    • Väärää tietoa

      Ensimäinen meni väärin! En ole kertaakaan kuullut opetettavan noin kuin väität ja itse olen aina äänestänyt luotettavaa ja osaavaa politikkoa maan johtoon!
      Toinen meni väärin, en tunne yhtään hellarikodin lasta, jolle olisi annettu Raamatullinen nimi! Ei uskovien kodeissa on niitä moniakin!
      Kolmas meni väärin. Sitä ei ole kielletty, muttei suositella!
      Heavy ei kuulu uskovaisen kuuntelulistoille. Siinä olet oikeassa. Muttei sitä kukaan järkevä edes viitsi kuunnellakaan!
      Viides meni väärin. Melksein kaikki nuoremmat hellarinaiset meikaavat. Pukeutuminen tulee olla säädyllistä, ei mitään itsensäpaljastamisrätteihin pukeutumista! Siitä on selvä ohje Raamatussa!

      Nuo luettelemasi perinnäissäännöt on sun keksimiäsi, eivätkä minkään heellartiseurakunnan opetuksia!

    • Jeesus oli huora

      Raamattu on paskaa. Kristinusko paskaa. Helluntailaisuus vain yksi ääritulkinta asiasta.

      Jeesus oli roomalaisen sotilaan perseraiskaama juutalainen huora. Tätä ei Raamattu halua meille kertoa koska Raamattu valehtelee.

    • goddd

      mitä vittua :DDDDdd
      KUKA on teille todistanu että uskovainen pääsee taivaaseen? Tai kuka on todistanu teille että ei-uskovainen joutuu 'helvettiin'?
      ihan täyttä paskaa ei sitä voi tietää ennenku kuolee.. :Dd herätkää ihmiset!

    • liidaemmia

      Öö nyt en tajua mistä nää on revitty oon ite helluntailainen ja kyllä lähes kaikki meijän seurakunnan naiset meikkaa, on helluntailaisia rock- ja heavybändejä,en tunne kyllä yhtään joka olisi vartavasten ottanut lapsensa nimen raamatusta ja muutenkaan nää väitteet ei pidä paikkaansa. Ainoa mikä meillä on ni ei sais syödä paljaillaa verta mutta niin tuskin juuri kukaan tekee joten voisi sanoa ettei meillä ole mitään poikkeavuuksia uskonnottomista ihmisistä paitsi se että uskomme.

    • liidaemmia

      Öö nyt en tajua mistä nää on revitty oon ite helluntailainen ja kyllä lähes kaikki meijän seurakunnan naiset meikkaa, on helluntailaisia rock- ja heavybändejä,en tunne kyllä yhtään joka olisi vartavasten ottanut lapsensa nimen raamatusta ja muutenkaan nää väitteet ei pidä paikkaansa. Ainoa mikä meillä on ni ei sais syödä paljaillaa verta mutta niin tuskin juuri kukaan tekee joten voisi sanoa ettei meillä ole mitään poikkeavuuksia uskonnottomista ihmisistä paitsi se että uskomme.

    • leatherclone

      Aika hakusessa tuo elämäni; oon noiden kirjoiitajien kanssa (vastustajat) samaa mieltä, ettei usko saisi jokin vankila olla, jossa on vain sääntöjä & kuritusta. Hm, n.28 vuoden mm. helluntailaisuutta tutkineena olen tullut siihen tulokseen, etteivät he ole "samalla muotilla" tehtyjä; osa elää uskonsa mukaan ollen siinä sivussa myöskin suvaitsevaisia. Eikös jo luterilaisessa kasvatuksessa tehdä selväksi pääpiirteittäin, mikä on oikein / väärin? Jos siis tunnet (omatunto hyvä pitää puhtaana...) sisimmässäsi tekeväsi väärin, niin miksi päästää itseään vielä huonompaan kuntoon tietoisesti? Tuosta ateistin elämästä; en laske itseäni siihen sakkiin täysin, tietty usko Jeesukseen on ollut pennusta lähtien, silti jotakin olisin jättänyt tekemättä... Kesti lähes 17 vuotta juoda itsetuhoisesti ja vasta lopetettuani kaupan käynnin "kohtuukäytöstä" alkoi jalat kantamaan. Nyt kylläkin sinänsä huvittavia piirteitä nähnyt ihmisissä jonkin ehtoollisen nauttisessa. Ei siis joillekin mene jakeluun, että jos olet joskus alkoholisoitunut, voi sekin määrä, mitä ehtoollisella jaetaan laukaista viinan himon. Tokihan tiedän niitäkin, joilta ei mopo karkaa, vaikka tulikin hetki sitten nautittua about 16% muscattia... Alkuperäinen ideahan ei suinkaan ole lähteä juopumaan, mutta haluan tässä nyt varoittaa niitä, kenelle tuo vitsaus on sallittu; Älä ota sitä vähääkään, ellet halua ongelmia, myöskään Jumala ei sitä sinulle halua! Elämä on ylipäätään lahja, jota pitäisi osata arvostaa. Hyvää kesää teille kaikille!

    • leatherclone

      Aika hakusessa tuo elämäni; oon noiden kirjoiitajien kanssa (vastustajat) samaa mieltä, ettei usko saisi jokin vankila olla, jossa on vain sääntöjä & kuritusta. Hm, n.28 vuoden mm. helluntailaisuutta tutkineena olen tullut siihen tulokseen, etteivät he ole "samalla muotilla" tehtyjä; osa elää uskonsa mukaan ollen siinä sivussa myöskin suvaitsevaisia. Eikös jo luterilaisessa kasvatuksessa tehdä selväksi pääpiirteittäin, mikä on oikein / väärin? Jos siis tunnet (omatunto hyvä pitää puhtaana...) sisimmässäsi tekeväsi väärin, niin miksi päästää itseään vielä huonompaan kuntoon tietoisesti? Tuosta ateistin elämästä; en laske itseäni siihen sakkiin täysin, tietty usko Jeesukseen on ollut pennusta lähtien, silti jotakin olisin jättänyt tekemättä... Kesti lähes 17 vuotta juoda itsetuhoisesti ja vasta lopetettuani kaupan käynnin "kohtuukäytöstä" alkoi jalat kantamaan. Nyt kylläkin sinänsä huvittavia piirteitä nähnyt ihmisissä jonkin ehtoollisen nauttisessa. Ei siis joillekin mene jakeluun, että jos olet joskus alkoholisoitunut, voi sekin määrä, mitä ehtoollisella jaetaan laukaista viinan himon. Tokihan tiedän niitäkin, joilta ei mopo karkaa, vaikka tulikin hetki sitten nautittua about 16% muscattia... Alkuperäinen ideahan ei suinkaan ole lähteä juopumaan, mutta haluan tässä nyt varoittaa niitä, kenelle tuo vitsaus on sallittu; Älä ota sitä vähääkään, ellet halua ongelmia, myöskään Jumala ei sitä sinulle halua! Elämä on ylipäätään lahja, jota pitäisi osata arvostaa. Hyvää kesää teille kaikille!

    • leatherclone

      Aika hakusessa tuo elämäni; oon noiden kirjoiitajien kanssa (vastustajat) samaa mieltä, ettei usko saisi jokin vankila olla, jossa on vain sääntöjä & kuritusta. Hm, n.28 vuoden mm. helluntailaisuutta tutkineena olen tullut siihen tulokseen, etteivät he ole "samalla muotilla" tehtyjä; osa elää uskonsa mukaan ollen siinä sivussa myöskin suvaitsevaisia. Eikös jo luterilaisessa kasvatuksessa tehdä selväksi pääpiirteittäin, mikä on oikein / väärin? Jos siis tunnet (omatunto hyvä pitää puhtaana...) sisimmässäsi tekeväsi väärin, niin miksi päästää itseään vielä huonompaan kuntoon tietoisesti? Tuosta ateistin elämästä; en laske itseäni siihen sakkiin täysin, tietty usko Jeesukseen on ollut pennusta lähtien, silti jotakin olisin jättänyt tekemättä... Kesti lähes 17 vuotta juoda itsetuhoisesti ja vasta lopetettuani kaupan käynnin "kohtuukäytöstä" alkoi jalat kantamaan. Nyt kylläkin sinänsä huvittavia piirteitä nähnyt ihmisissä jonkin ehtoollisen nauttisessa. Ei siis joillekin mene jakeluun, että jos olet joskus alkoholisoitunut, voi sekin määrä, mitä ehtoollisella jaetaan laukaista viinan himon. Tokihan tiedän niitäkin, joilta ei mopo karkaa, vaikka tulikin hetki sitten nautittua about 16% muscattia... Alkuperäinen ideahan ei suinkaan ole lähteä juopumaan, mutta haluan tässä nyt varoittaa niitä, kenelle tuo vitsaus on sallittu; Älä ota sitä vähääkään, ellet halua ongelmia, myöskään Jumala ei sitä sinulle halua! Elämä on ylipäätään lahja, jota pitäisi osata arvostaa. Hyvää kesää teille kaikille!

    • leatherclone

      Aika hakusessa tuo elämäni; oon noiden kirjoiitajien kanssa (vastustajat) samaa mieltä, ettei usko saisi jokin vankila olla, jossa on vain sääntöjä & kuritusta. Hm, n.28 vuoden mm. helluntailaisuutta tutkineena olen tullut siihen tulokseen, etteivät he ole "samalla muotilla" tehtyjä; osa elää uskonsa mukaan ollen siinä sivussa myöskin suvaitsevaisia. Eikös jo luterilaisessa kasvatuksessa tehdä selväksi pääpiirteittäin, mikä on oikein / väärin? Jos siis tunnet (omatunto hyvä pitää puhtaana...) sisimmässäsi tekeväsi väärin, niin miksi päästää itseään vielä huonompaan kuntoon tietoisesti? Tuosta ateistin elämästä; en laske itseäni siihen sakkiin täysin, tietty usko Jeesukseen on ollut pennusta lähtien, silti jotakin olisin jättänyt tekemättä... Kesti lähes 17 vuotta juoda itsetuhoisesti ja vasta lopetettuani kaupan käynnin "kohtuukäytöstä" alkoi jalat kantamaan. Nyt kylläkin sinänsä huvittavia piirteitä nähnyt ihmisissä jonkin ehtoollisen nauttisessa. Ei siis joillekin mene jakeluun, että jos olet joskus alkoholisoitunut, voi sekin määrä, mitä ehtoollisella jaetaan laukaista viinan himon. Tokihan tiedän niitäkin, joilta ei mopo karkaa, vaikka tulikin hetki sitten nautittua about 16% muscattia... Alkuperäinen ideahan ei suinkaan ole lähteä juopumaan, mutta haluan tässä nyt varoittaa niitä, kenelle tuo vitsaus on sallittu; Älä ota sitä vähääkään, ellet halua ongelmia, myöskään Jumala ei sitä sinulle halua! Elämä on ylipäätään lahja, jota pitäisi osata arvostaa. Hyvää kesää teille kaikille!

    • Anonyymi

      Koko Kirkko instituutti ja purettava koska seurakunnissa ei toteudu tasa-arvo.Ne jotka kuuluvat vain paikallisseurakuntiin ja uhraavat rahansa seurakuntaan vuosia eivät pääse osallistumaan seurakunnan toimintaant kuulu kirkkokunta ab.

    • Anonyymi

      Onko helluntailaisilla joitain ns. ladattuja sanoja, joita ihmiset ovat itse ottaneet käyttöön tai keksineet, että he voivat määritellä toisen ihmisen pelastuksen asteen?

      • Anonyymi

        helluntailaiset puhuu "vanha aatu",
        kuitenkaan he eivät tunnusta perisyntiä siis Aadamista alkaen.

        syntyvät siis tähän maailmaan "ilman vanhaa aatua", että monimutkainen on niiden sepitys, eikä ainakaan perustu raamattuun.

        RAAMATUSSA:
        "niinkuin yhden ihmisen kautta tuli synti maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema
        on tullut kaikkien osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet"
        Room: 5: 12

        eivät tunnusta siis , kuolema siis kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina kohtaa ns. luonnollinen kuolema, vaan helluntailaisuudessa on sekin "hengellistetty", että jos teen syntiä, niin joku asia = sitten kuolemaksi . . .
        voi hyvää päivää, kun Jeesus ei kuollut jonkun erittellyn synnin puolesta, vaan KAIKKIEN.

        "Ja hän on meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman syntien"
        1 Joh: 2: 2


      • Anonyymi

        Tee parannus.


    • Anonyymi

      Vain muutamia. Olisipa kivaa näin ulkopuolisena tietää mitä muita perinnäissääntöjä teillä on.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Luterilaiset vauvakastetut tykkää kuunnella haewy-rokkia ja näyttää sormilla pirunmerkkiä.
      Soittajat ovat naamioituneet piruiksi.
      Ei kai tämä ole saatanan palvontaa?

    • Anonyymi

      Onneksi luterilainen Pekka Simojoki ymmärtää evlut-kirkon mielisuosioksi viritellä vain vanhoja virsiä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        otsikon aihe on helluntailaisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        otsikon aihe on helluntailaisuuden.

        Vauvakasteen kehuminen ei kuulu tälle keskustelupalstalle. Tiedät hyvin, että oikea kaste on uskovien upotuskaste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauvakasteen kehuminen ei kuulu tälle keskustelupalstalle. Tiedät hyvin, että oikea kaste on uskovien upotuskaste.

        kerro myös mikä on kasteen kokonaismerkitys raamatullisesti.


    • Anonyymi

      Aloittajan kirjoituksessa ei ole totta.

      Helluntailaisuudessa ei ole tuollaisia sääntöjä, eikä edes käytäntöjä.

      Jokainen Helluntailainen voi tehdä noissa asioissa oman tahtonsa mukaisesti.

    • Anonyymi

      >>Olen listannut muutamia.
      -Uskovien poliitikkojen äänestäminen vaaleissa
      -Lapsille annetaan Raamatusta nimet
      -Rockinkuuntelukielto
      -Heavynkuuntelukielto
      -Naisten meikkaus ja seksikkäästipukeutumiskielto
      Tässä muutamia huomaamiani perinnäis-sääntöjä jotka eivät ole mitenkään Raamatulla perusteltavissa.<<

      1. Uskovaisen kannattaa äänestää uskovaista politikkoa, jos se on mahdollista. Mika Niikkoa voi äänestää Uudellamaalla, mutta onneksi on muitakin uskovaisia politikkoja. Sari Essayah on hyvä uskovainen politikko ja häntä kannattaa äänestää.
      2. Uskovainen isä ja äiti saa antaa lapsilleen minkä nimen haluaa.
      3. Mielummin kannattaa kuunnella klassista musiikkia kun viihdemusiikkia.
      4. Hevimetalli ei ole musiikkia vaan meteliä.
      5. Uskovaiset naiset saa pukeutua miten itse parhaaksi näkevät.

    • Anonyymi

      Aloituksen kirjoitus on valhetta.

      Helluntailaisuus perustuu Kristukseen Jumalan ilmoituksen Raamatun mukaisesti.
      Helluntailaisuus on vapaa katolisista perinnäis.-säännöistä.

      • Anonyymi

        Kyllä näin on asiat.

        Hevimetalli ei ole musiikkia vaan meteliä ja kukaan täysijärkinen ei sitä kuuntele oli uskossa tai ei.


    • >>Helluntailaisuus on vapaa katolisista perinnäis.-säännöistä.>>

      Samaa mieltä. Vapaata on. Minäkin saan juoda viiniä.
      😄😄😄😄😄

    • Minäkin äänestin uskovaista poliitikkoa. Teuvo Hakkaraista.
      😄😄😄😄😄

    • Anonyymi

      Maaseudun helluntaiseurakunnissa naisten kuuluu pukeutua ehtoollispyhinä mekkoon/hameeseen. Homoja ei hyväksytä. Yksinäisiä naisia ei pidetä samanarvoisina naimisissa olevien naisten kanssa.
      Uusi pastori voi vaatia lisää palkkaa, ja usein n. 1000e/kk palkankorotusta. Ilmeisesti tämäkin pyyntö on hyväksytty, vakka seurakunta on pieni, ja pääosa jäsenistä on pienipalkkaisia eläkeläisiä.
      Joten kymmenyksiä vaaditaan, koska on entisten pastorien eläkkeet maksettavina, uuden pastorin huomattavat palkankorotukset, pastorin lesken elatusmaksut jne. jne.

      • Hevonpaskaa. Maaseudun helluntaiseurakunnissa ei ole tällaisia rahoja.


      • Anonyymi
        PasiToivonen3 kirjoitti:

        Hevonpaskaa. Maaseudun helluntaiseurakunnissa ei ole tällaisia rahoja.

        Taidat siis itse olla pastori...joo, eläpä puolustele. Kyllä Savon pikku hellareissa pastori pyysi huomattavaa palkankorotusta.
        Yksinäisiä naisia syrjitään myös, on totuus.


    • Anonyymi

      Minulle on ilmeisesti unohdettu kertoa. Olen tuntenut helluntailaisia 50 vuotta. Yksikään tuttavistani ei ole antanut lapsilleen raamatun nimiä. Tuttavani äänestävät päteviä, uskonto on sivuseikka. Rockia ovat kaikki kuunnelleet 60-luvulta saakka. Mieheni soitti hengellisessä rock-yhtyeessä. Olen meikannut ja pukeutunut kauniisti 13 vuotiaasta lähtien. Oliko vielä muuta?

      • Anonyymi

        tiedän jo 70-luvulta alkaen useitakin perheitä ja vielä nykyisiäkin perheitä, joilla KAIKILLA on raamatusta jäljitelty nimi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tiedän jo 70-luvulta alkaen useitakin perheitä ja vielä nykyisiäkin perheitä, joilla KAIKILLA on raamatusta jäljitelty nimi .

        Suuri osa länsimaisista nimistä on peräisin raamatusta.:D Myös ne suomalaiset väännökset, joita ei heti tunnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri osa länsimaisista nimistä on peräisin raamatusta.:D Myös ne suomalaiset väännökset, joita ei heti tunnista.

        Totta: Pekka (Pietari = kallio), Jussi, Jani (Johannes - Jahve on armollinen), Marja (Maria, Marita ( pikku Maria) , Matti, Matias (Matteus = Jumalan lahja), Timo (Timoteus = Jumalaa pelkäävä), Taavetti (David = rakastettu) jne. jne. Suomessa on myös pyhimysten nimien suomennoksia, jotka eivät tule raamatusta, mutta liittyvät kristinuskoon. Esim. Teuvo (Theodoros).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: Pekka (Pietari = kallio), Jussi, Jani (Johannes - Jahve on armollinen), Marja (Maria, Marita ( pikku Maria) , Matti, Matias (Matteus = Jumalan lahja), Timo (Timoteus = Jumalaa pelkäävä), Taavetti (David = rakastettu) jne. jne. Suomessa on myös pyhimysten nimien suomennoksia, jotka eivät tule raamatusta, mutta liittyvät kristinuskoon. Esim. Teuvo (Theodoros).

        Raamatun ALKUPERÄISET nimet on edelleenkin raamatussa.

        Pietari on Pietari ja Pekka on Pekka .


    • Anonyymi

      Luterilaisilla on hevimessut, joten heidän pakkokastetut lapset eivät saa traumoja!

      • Anonyymi

        Luterilaisuus ei kuulu tähän keskusteluun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisuus ei kuulu tähän keskusteluun

        Ei kai, kun siinä ole mitään keskusteltavaa. Synkkää, tylsää, tuomitsevaa. Missä se armo näkyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai, kun siinä ole mitään keskusteltavaa. Synkkää, tylsää, tuomitsevaa. Missä se armo näkyy?

        aihepalsta on kylläkin : keskustele helluntailaisuudesta .


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3387
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1850
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      946
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe