Ylimielisyydestä

herra

Kristityn ylimielisyydestä:

"Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä ovat tekemässä."

Voiko olla suurempaa ihmisen halveksimista, kuin kiistää ihmisen oikeus ja vastuu omista teoistaan?

21

969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyypillistä!

''Voiko olla suurempaa ihmisen halveksimista, kuin kiistää ihmisen oikeus ja vastuu omista teoistaan?''
      Kaikissa asioissa, pienimmissäkin paetaan vastuuta Jumalan taakse. Tyypillisiä kaikille uskiksille ennen kaikkea kristityille.

• saako sitä

vapaata tahtoa käyttää? Uskisten mukaan jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon, mutta jos yritän vapaasti käyttää tätä vapaata tahtoa nouseekin hirveä meteli, etten tiedeä mitä olen tekemässä ja että olen hirveä syntinen joka joutuu kadotukseen. No haloo - kukas sen vapaan tahdon minulle antoi ja miksi antoi, jos sitä kerran ei saa käyttää?

• tseme

Juudas Iskariot ainakin kantoi oman vastuunsa katkeraan loppuun asti. Hän teki selkeän samurai-ratkaisun. "Minä mokasin, minä kannan vastuun. Ei selityksiä, vaan tekoja." Todellinen kunnian mies! Ei voi kuin ihailla. Ei mitään paavalimaisia älyllisiä kuperkeikkoja tyyliin "joo olin Jeesuksen vihollinen, mutta nyt olenkin Jeesuksen paras kaveri ja minulla on tosi tärkeää juttua suoraan Jumalalta ja vaikka olenkin syntinen ja kelvoton niin olen kuitenkin aina oikeassa mielipiteineni koska olen kuitenkin siis Jeesuksen lähettiläs maan päällä ja aika hemmetin tärkeä tyyppi vaikka olenkin siis täysi nolla..."

• absurdisti

Aika nietzchemäistä pohdiskelua. ;)

Olen kyllä sitä mieltä että Jeesus oli ihan oikeassa. Suurin osa ihmisistä ei tiedä mitä on tekemessä. Omien motiivien tutkiskelu on olennaisen tärkeää kun lähdetään maailmaa parantelemaan.

• herra

NietzSchemäistä pienenä korjauksena, kyllä vain.

Mutta ei ainoastaan, myös Hegeliltä tällainen ajatus voitaneen löytää, mutta ei suoraan, kuten ei paljon mitään muutakaan Hegeliltä suoraan löydä: "substantiaalisen olemisen ensimmäinen momentti on formaalisen itsereflektion kiistäminen".

"Olen kyllä sitä mieltä että Jeesus oli ihan oikeassa. Suurin osa ihmisistä ei tiedä mitä on tekemessä. Omien motiivien tutkiskelu on olennaisen tärkeää kun lähdetään maailmaa parantelemaan."

En ole itse asiassa samaa mieltä, enkä usko että itse asiassa sinäkään olet samaa mieltä, sillä Jeesuksen taka-ajatuksena oli, että JOKU todella tietää TOTUUDELLISESTI, mitä mieltä pitäisi olla. Olen samaa mieltä siinä, että kaikki eivät ole yhtä kykeneviä päättämään asioistaan, mutta en ole sitä mieltä, että joku kykenisi lopulta päättämään kaikkien ihmisten puolesta jonkin totuuden mukaan, jota en edes usko olevan olemassa.

• Jussi
        herra kirjoitti:

Mutta ei ainoastaan, myös Hegeliltä tällainen ajatus voitaneen löytää, mutta ei suoraan, kuten ei paljon mitään muutakaan Hegeliltä suoraan löydä: "substantiaalisen olemisen ensimmäinen momentti on formaalisen itsereflektion kiistäminen".

"Olen kyllä sitä mieltä että Jeesus oli ihan oikeassa. Suurin osa ihmisistä ei tiedä mitä on tekemessä. Omien motiivien tutkiskelu on olennaisen tärkeää kun lähdetään maailmaa parantelemaan."

En ole itse asiassa samaa mieltä, enkä usko että itse asiassa sinäkään olet samaa mieltä, sillä Jeesuksen taka-ajatuksena oli, että JOKU todella tietää TOTUUDELLISESTI, mitä mieltä pitäisi olla. Olen samaa mieltä siinä, että kaikki eivät ole yhtä kykeneviä päättämään asioistaan, mutta en ole sitä mieltä, että joku kykenisi lopulta päättämään kaikkien ihmisten puolesta jonkin totuuden mukaan, jota en edes usko olevan olemassa.

Hyvä herra saanen ilmaista erimielisyyteni seuravaan
        "..., sillä Jeesuksen taka-ajatuksena oli, että JOKU todella tietää TOTUUDELLISESTI, mitä mieltä pitäisi olla."

Mielestäni asia on niin että hän näki että eivät itse asiassa nähneet mikä oli se asia joka heidät ajoi tekoonsa (tuomita Jeeus). He pelkäsivät olla muuta mieltä kuin väki ympärillä,pelkäsivät ajatella omilla aivoillaan vaan mieluiten seurata yleistä mielipidettä. Näinhän me ihmiset useimmiten teemme. Tätä he eivät oivaltaneet. Kenet hän pyysi antamaan anteeksi on sitten toinen kysymys.(käsitykseni jääköön nyt kertomatta).

Olet aiemmin puhunut siitä että ihmisen pitäisi ottaa täysi vastuu teoistaan. Jäin sitä miettimään mutta en osannut selittää ajatuksiani ymmärrettävästi joten en vastannut siihen. Asia on minusta sekä tärkeä että ainoa joka ihmisen voi "pelastaa".

Jos Jeesuksen sanomasta poistettaisiin jumaluuteen viittaavat asiat niin tästä hän juuri puhui (vertauskuvissaan). Kysymys ei ole uskosta vaan oivaltamisesta.

• herra
        Jussi kirjoitti:

Hyvä herra saanen ilmaista erimielisyyteni seuravaan
        "..., sillä Jeesuksen taka-ajatuksena oli, että JOKU todella tietää TOTUUDELLISESTI, mitä mieltä pitäisi olla."

Mielestäni asia on niin että hän näki että eivät itse asiassa nähneet mikä oli se asia joka heidät ajoi tekoonsa (tuomita Jeeus). He pelkäsivät olla muuta mieltä kuin väki ympärillä,pelkäsivät ajatella omilla aivoillaan vaan mieluiten seurata yleistä mielipidettä. Näinhän me ihmiset useimmiten teemme. Tätä he eivät oivaltaneet. Kenet hän pyysi antamaan anteeksi on sitten toinen kysymys.(käsitykseni jääköön nyt kertomatta).

Olet aiemmin puhunut siitä että ihmisen pitäisi ottaa täysi vastuu teoistaan. Jäin sitä miettimään mutta en osannut selittää ajatuksiani ymmärrettävästi joten en vastannut siihen. Asia on minusta sekä tärkeä että ainoa joka ihmisen voi "pelastaa".

Jos Jeesuksen sanomasta poistettaisiin jumaluuteen viittaavat asiat niin tästä hän juuri puhui (vertauskuvissaan). Kysymys ei ole uskosta vaan oivaltamisesta.

"Jos Jeesuksen sanomasta poistettaisiin jumaluuteen viittaavat asiat niin tästä hän juuri puhui (vertauskuvissaan). Kysymys ei ole uskosta vaan oivaltamisesta."

Huomauttaisin, että Jeesuksesta on hyvin vaikea puhua rajaamalla jumaluuteen viittaavat seikat pois.

Totta kai, olen sitä mieltä, että ajatuksia voi varastaa täysin kontekstista riippumatta ja käyttää niitä omaksi hyväkseen, mutta tämä ei ollut kyseisen kommenttini perimmäisenä ajatuksena. Tavoitteena oli ennemminkin hyvin lyhyesti analysoida juuri kyseistä anteeksi-antamista tietämättömien suhteen, sellaisena kuin se Raamatussa annetaan ymmärtää.

Joten en ole asiastasi eri mieltä, vaan tavastasi käsitellä kommenttiani, joka ei mielestäni tehnyt sille aivan oikeutta.

• Jussi
        herra kirjoitti:

"Jos Jeesuksen sanomasta poistettaisiin jumaluuteen viittaavat asiat niin tästä hän juuri puhui (vertauskuvissaan). Kysymys ei ole uskosta vaan oivaltamisesta."

Huomauttaisin, että Jeesuksesta on hyvin vaikea puhua rajaamalla jumaluuteen viittaavat seikat pois.

Totta kai, olen sitä mieltä, että ajatuksia voi varastaa täysin kontekstista riippumatta ja käyttää niitä omaksi hyväkseen, mutta tämä ei ollut kyseisen kommenttini perimmäisenä ajatuksena. Tavoitteena oli ennemminkin hyvin lyhyesti analysoida juuri kyseistä anteeksi-antamista tietämättömien suhteen, sellaisena kuin se Raamatussa annetaan ymmärtää.

Joten en ole asiastasi eri mieltä, vaan tavastasi käsitellä kommenttiani, joka ei mielestäni tehnyt sille aivan oikeutta.

Meidän tuskin kannattaa puhua raamatun tulkinnasta koska siihen löytyy yhtä monta versiota kuin lukijaakin. Siinä mielessä se on "oivallisesti" kirjoitettua tekstiä. Olen hieman lukenut muitakin uskontoja kuten hinduismia, budhismia ja joitakin muita ja huomannut että samoista asioista puhuvat jopa niin että jeesuksen vertauskuvat löytyvät muunnoksina niistäkin. Näissä vertauksissa kerrotaan juuri ihmisen mielentoiminnasta ja niistä voi oppia aika hyvin peilaamaan itseään suhteessa ympäristöön.

Tästä tulen siihen ajatukseen joka vastuu omasta tekemisistään merkitsee. Jos haluaa ottaa vastuun itsestään (ajatuksistaan) ja teoistaan niin on tunnettava itsensa perin pohjin. Kun sen tekee huomaa rajallisutensa sekä mielestäni tekee nöyräksi. Tämä nöyryys heijastuu suhtautmiseen muihin. En tuomitse vaan totean ja jos en ymmärrä niin myönnän että en ymmärrä.
        Käytännössä tämä tarkoittaa milestäni sitä että suhtautuu asioihin asioina ilman henkilökohtaisia pyrkimyksiä tulla joksikin. Ei siis tiedon rajaamista vaan ymmärtämällä tiedon todellisen arvon.
        Olet varmaan huomannut miten ajatus hiljenee kun olet erittäin kiinnostunut tutkimaan jotakin josta olet erityisen kiinnostunut. Et sinä tietojasi kadota mutta ajatuksesi hiljenee ja katsot tutkittavaa kohdetta ilman ennakkoasenteita tai päätelmiä. Siitä hiljaisuudesta voi jokin aivan uusi näkökulma avautua ja ratkaista pulman joka tuntui ratkaisemattomalta. Pahaksi onneksemme meidän on vaikeata suhtautua muihin ilman käsitystä siitä mitä hän on, ajattelee tai tarkoittaa. Jos en itseäni tunne niin en tätä havaitse enkä siten voi ymmärtää toista.

Minulla on tunne että perimmältään ajattelemme samoin mitä oma vastuu tarkoittaa mutta lähestymme asiaa eri suunnalta. Sinä puhut eduskuntatalosta sellaisena kun näet sen Mannerheimintieltä ja minä katson samaa rakennusta Hotelli Presidentin suunnalta.

• absurdisti
        herra kirjoitti:

Jeesuksen taka-ajatuksia emme varmaankaan kumpikaan tiedä.

Itse luulen erottavaní Jeesuksen puheista eräänlaisen luopumisen filosofian. Tämän filosofian mukaan ihmisen olisi kyettävä (ei siis pakko) luopumaan omaisuudestaan, perheestään aukroriteeteista ja riippuvuuksista ennenkuin voi tehdä päätöksiä, jotka todella ovat "omia". Tämän lisäksi on kyettävä luopumaan katkeruudesta, vihasta jne. "itseä" rajoittavista asioista.

Tällä tavalla luopumisesta seuraisi "vapautus" ja ihminen kykenisi vasta sitten saavuttamaan "taivasten valtakunnan"

Eli tämän pohjalta Jeesuksen "oikea" toiminta olisikin sitä mitä mitä me "itse" haluamme tehdä riisuttuna oletetuista "itseä" rajoittavista tekljöistä.

• Mursuviiksiherra

Nietzschehän toteaa käänteis-Zarathustransa kautta ihmisen olevan vielä apinampi kuin mikään apina.

• herra
        Mursuviiksiherra kirjoitti:

Nietzschehän toteaa käänteis-Zarathustransa kautta ihmisen olevan vielä apinampi kuin mikään apina.

...ennemminkin ironian ja ilomielisyyden symboli vakavamielisyyden ja "kylmän viileän harkinnan" vastakohtana, joka jokaisella suurella ajattelijalla tulisi kulkea mukana. Valkoisen kääpiön funktiota en ole vielä selvittänyt, itsellenikään.

• petri...

sitten mitä tolla tarkoitat,

jos minä vetäsen satunaista vastaantulijaa päin näköä, ole minä siitä vastuussa,
      jos ajan kännissä jonkun mummelin yli, olen minä siitä 100% vastuussa, ketä oikein voisin syyttää,Jumalaa kenties, kaatoko hän viinaa kurkkuuni, ja tuumaaili jotta, poika lähes ajelee.., ei tietenkään.

mitä sitten tarkoitat!.

tähän voisin heittää sellaisen jutun, että ateistit pakenee vastuuta, he rakastavat syntiä enemmän kuin Jumalaa, jos rakastat jotain "syntiä" todella paljon , minkä tiedät olevan Jumalan silmissä väärin, kiellät Jumalan, näin asia ei ole väärin enää!.

uskon että tähän perustuu paljon monien usko evo-teoriaan, ja muutenkin Jumalan kieltäminen, tosin tuskin kukaan sitä täällä myöntää, tuskin moni sitä myöntää itselleenkään!.
      enkä tarkoita nyt jokaista.

• Mageling

On lohdullista tietää, että ihmisellä on sentään tarpeeksi selkärankaa olla kumoamatta vastuuta Jumalan niskoille jos ajaa kännissä toisen ihmisen yli. Emme sentään ole aivan pohjalla vielä. Mutta luulenpa, että keskustelussa oli kyse huomattavasti vähemmän ilmeisistä asioista, eritoten siitä, miten uskovaiset johdonmukaisesti kieltäytyvät pohtimasta, arvostamasta tai kunnioittamasta tätä elämää. Tavataan ottaa käyttöön turvallinen periaate, jonka mukaan ajattelulla ei juuri ole virkaa, kun se oikea elämä alkaa kuitenkin vasta taivaassa.

Olen kai jonkinsortin ateisti. En usko Jumalaan, mutten aktiivisesti usko myöskään hänen olemassa olemattomuuteensa. Tämä tilani ei johdu jostakin "synnistä", jota rakastaisin niin että minun pitäisi Jumala kieltää. Ei, se johtuu vain siitä, etten koskaan oppinut uskomaan ilman kysymyksiä.
        Jos ajattelu on syntiä, olen suuri syntinen, mutta se on ainoa synti jonka vuoksi olisin valmis tämän teoreettisen Jumalan kieltämään; sillä jos Jumala tosiaan olisi olemassa, olisi luonut ihmisen ajattelevaksi olennoksi ja sitten kieltänyt ajattelun, ei hän olisi sellainen Jumala jonka tahdon pystyisin hyväksymään.

Ei ateisti kiellä Jumalaa, koska rakastaa syntiä. Ajatushan on paradoksaalinen! Jonkin asian leimaaminen synnilliseksihän pitää itsessään sisällään uskon Jumalaan ja hänen vihastumiseensa, ja koska ateisti ei usko Jumalaan, ei hän myöskään usko syntiin. Synti on subjektiivinen käsite, sillä on tulkintoja yhtä monta kuin tulkitsijoita. Äläkä vastaa tähän raamatunlauseilla; Raamattu on saman subjektiivisuuden alainen kirja, jonka tulkinnasta tuskin edes kaksi uskovaa on maailmassa yhtä mieltä.

Evoluutioteoria ei muuten kumoa kreationismia, ihan tiedoksesi. Se on myös erittäin syvällisesti tutkittu tieteen osa-alue, joka on paitsi erittäin uskottava, myös erittäin looginen.

• petri...
        Mageling kirjoitti:

On lohdullista tietää, että ihmisellä on sentään tarpeeksi selkärankaa olla kumoamatta vastuuta Jumalan niskoille jos ajaa kännissä toisen ihmisen yli. Emme sentään ole aivan pohjalla vielä. Mutta luulenpa, että keskustelussa oli kyse huomattavasti vähemmän ilmeisistä asioista, eritoten siitä, miten uskovaiset johdonmukaisesti kieltäytyvät pohtimasta, arvostamasta tai kunnioittamasta tätä elämää. Tavataan ottaa käyttöön turvallinen periaate, jonka mukaan ajattelulla ei juuri ole virkaa, kun se oikea elämä alkaa kuitenkin vasta taivaassa.

Olen kai jonkinsortin ateisti. En usko Jumalaan, mutten aktiivisesti usko myöskään hänen olemassa olemattomuuteensa. Tämä tilani ei johdu jostakin "synnistä", jota rakastaisin niin että minun pitäisi Jumala kieltää. Ei, se johtuu vain siitä, etten koskaan oppinut uskomaan ilman kysymyksiä.
        Jos ajattelu on syntiä, olen suuri syntinen, mutta se on ainoa synti jonka vuoksi olisin valmis tämän teoreettisen Jumalan kieltämään; sillä jos Jumala tosiaan olisi olemassa, olisi luonut ihmisen ajattelevaksi olennoksi ja sitten kieltänyt ajattelun, ei hän olisi sellainen Jumala jonka tahdon pystyisin hyväksymään.

Ei ateisti kiellä Jumalaa, koska rakastaa syntiä. Ajatushan on paradoksaalinen! Jonkin asian leimaaminen synnilliseksihän pitää itsessään sisällään uskon Jumalaan ja hänen vihastumiseensa, ja koska ateisti ei usko Jumalaan, ei hän myöskään usko syntiin. Synti on subjektiivinen käsite, sillä on tulkintoja yhtä monta kuin tulkitsijoita. Äläkä vastaa tähän raamatunlauseilla; Raamattu on saman subjektiivisuuden alainen kirja, jonka tulkinnasta tuskin edes kaksi uskovaa on maailmassa yhtä mieltä.

Evoluutioteoria ei muuten kumoa kreationismia, ihan tiedoksesi. Se on myös erittäin syvällisesti tutkittu tieteen osa-alue, joka on paitsi erittäin uskottava, myös erittäin looginen.

"Ei ateisti kiellä Jumalaa, koska rakastaa syntiä"
        -en väittänytkään että suurin osa ateisteista tekisi näin, jotkut kyllä, ajattelet asian niin että, ihminen on joko uskova/ ateisti, ja tekee valintansa sitten, ei

tämä usko "sokeaan" evoluutioon, on pitkälti myös maailmankatsomuksellinen kysymys,
        uskoo siihen joka enemmän miellyttää.

"Evoluutioteoria ei muuten kumoa kreationismia"
        =sen minä tiedän, omasta mielestäni, tottakait evoluutiota tapahtuu, mutta tässä on ajettu liian pitkälle.

• Nassen
        petri... kirjoitti:

"Ei ateisti kiellä Jumalaa, koska rakastaa syntiä"
        -en väittänytkään että suurin osa ateisteista tekisi näin, jotkut kyllä, ajattelet asian niin että, ihminen on joko uskova/ ateisti, ja tekee valintansa sitten, ei

tämä usko "sokeaan" evoluutioon, on pitkälti myös maailmankatsomuksellinen kysymys,
        uskoo siihen joka enemmän miellyttää.

"Evoluutioteoria ei muuten kumoa kreationismia"
        =sen minä tiedän, omasta mielestäni, tottakait evoluutiota tapahtuu, mutta tässä on ajettu liian pitkälle.

kannattaisko miettiä mitä tarkoitetaan uskolla ja uskonnollisella uskolla?

• petri....
        Nassen kirjoitti:

kannattaisko miettiä mitä tarkoitetaan uskolla ja uskonnollisella uskolla?

siinähän se tuli

• Nasse
        petri.... kirjoitti:

siinähän se tuli

ymmärrys parempi

• Hum

Missähän kohtaa tuossa nyt oli logiikkaa tai muutakaan edes vähän järjellistä?

Sattuuko päähän Petri?

• petri...
        Hum kirjoitti:

Missähän kohtaa tuossa nyt oli logiikkaa tai muutakaan edes vähän järjellistä?

Sattuuko päähän Petri?

voin sille, jos sinä et ymmärrä, syytä esi-isiäsi, ehkä pomppivat väärällä puolella puuta ;)

• "Herra lyö heitä rutolla,rankaise,murskaa,tapa, vedä oikein kunnolla turpaan"
      Tällainenko asenne minun pitäisi ottaa.

Käännä nyt sitten anteeksiantavaisuus halveksumiseksi.

• herra

Ainakaan se ei osoittaisi sellaista asennetta, että tietäisit toisen olevan väärässä. Tällöin oikeuttaisit toisen itse asiassa tasa-arvoisena vastustajana, etkä säälisi tätä pitäen itseäsi samalla oikeuden jakajana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      64
      7084
    2. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      232
      5833
    3. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      74
      4555
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      106
      3792
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      2956
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      66
      2917
    7. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      119
      2620
    8. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      25
      2083
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      62
      1937
    10. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      255
      1831
    Aihe