Julma totuus teologisesta tiedekunnasta?

vaiettu kärsimys

Ateistien on turha olla huolissaan siitä, että he saattavat aiheuttaa jollekin uskovaiselle uskonkriisin skeptisillä puheillaan. Sellaista tuskin tapahtuu. Uskon kaatamiseen tarvitaan järeitä aseita. Tarvitaan sellaisia aseita, joita yliopistoissa käytetään.

Teologisessa tiedekunnassa opiskeleva serkkuni selitti minulle opintojensa sisältöä...

Huhhuh! Tuo tiedekunta soveltaa darwinistisen julmaa logiikkaa. Vain jotkut uskossa vahvat selviävät koetuksen läpi. Loput sortuvat ja päätyvät ties minne...

Teologisessa tiedekunnassa käydään kristinusko kohta kohdalta läpi... Ja lähes kaikki kohdat murskataan tieteen armottomalla vasaralla! Siinähän sitten keräilet sirpaleita ja yrität kasata uskosi uudelleen... Ei muuten ole helppoa.

Aina kun luulet, että joku Raamatun juttu on tullut Jumalalta, niin joku dosentti selittää "että itse asiassa tämä on kopioitu babylonialaisista myyteistä" tai "tuo viittaa vahvasti Platonilta saatuihin vaikutteisiin".

Aina kun luulet, että joku asia on tapahtunut varmasti, niin joku assistentti heittää "tämä on todennäköisesti myöhemmin tehty lisäys, jolla yritetään vahvistaa sen ja sen kuppikunnan asemia teologisessa väittelyssä".

Eikä edes Jeesusta jätetä rauhaan. Joku professori sanoo tuhahtaen "Jeesus ei itse asiassa uskonut olevansa Jumalan poika eikä hän varmastikaan halunnut perustaa mitään ns. kristinuskoa". Siinähän kärvistelet!

Onko tällainen henkinen pahoinpitely edes ihmisoikeussopimusten mukaista? Saako kirkko tehdä mitä tahansa varmistaakseen pappien uskon lujuuden?

(Moni pappi romahtaa muuten jälkijättöisesti. Yliopistossa istutettu epäilyksen siemen itää, ja sitten se on menoa... Aletaan kyseenalaistamaan uskon ydinkohtia, saadaan tuomiokapitulin nuhtelu, tullaan karkoitetuksi jonnekin korpiseurakuntaan... Tai sitten ollaan papin hommissa nollamotivaatiolla, leipäpappina. Julma kohtalo sekin.)

23

1375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karppa

...olisiko parempi valehdella?

• Jeesus on Herra ja Raamattu pystyy puhumaan puolestaan.
      Tieteen vasara mitä se on?Uskon totuus on niin vankkaa tekoa että tieteen vasara tulee murtumaan jos iskee totuuden kallioon.

Odotas kun Kaikkivaltias Jumala näyttää voimansa silloin darweinisitiateistinen tieteisusko nuolee pitkään haavojaan.

• Canopus

Kun tieteen vasara iskee uskon hyllyvään suohon, niin sinne uppoaa. Olisikin helpompaa jättää uskovat vellomaan omaan lätäkköönsä ja porskuttaa parempaan maailmaan, jossa ei tarvitse kaikkeen vastata mutulla ja uskolla.

• Saddu ;-)

...mikäli kiinnostaa hieman tieteellinen katsantokanta !
        Jos tuo n.s. vasarasi on tehty kalkkikivestä tahi liuske-vastaavasta kytkettynä pajunoksaan...niin en toki yhtään ihmettele,että moinen harakanpesä-tekele hajoaa kohdatessaan muista mineraaliaineksista koostuneen kumparekokoelman !
        Mutta mikäli vasara(määritelmäsi mukaan?) kohtaa tietyllä nopeudella->i.e. energiatasolla sopivassa kulmassa tuon esteen...se kimmahtaa siitä kuin vastaus uskiksen alitajunnasta...kö ?!?
        Jos taasen vasara lienee kankittu esim. Biltemasta ja kopautetaan Suomalaista peruskalliota `miehen´ voimalla,niin "uskoisin", että siinä kiviaines kirpoaisi ennenkuin metallisidos-kädenjatkeena,kö ?!?
        Voitte toki kaikki uskikset käydä ihan itse kokeilemassa...se omien hoksottimiensa käyttö,nääs
        p.s. en toki kuule kuin älyn ääntä !?!
        !?!
        lol
        ;-)

• Canopus kirjoitti:

Kun tieteen vasara iskee uskon hyllyvään suohon, niin sinne uppoaa. Olisikin helpompaa jättää uskovat vellomaan omaan lätäkköönsä ja porskuttaa parempaan maailmaan, jossa ei tarvitse kaikkeen vastata mutulla ja uskolla.

se vasara kimpoaa lyöjän kädestä sillä Jeesus Kristus on niin kova totuus että lyöjäkin lentää tässä tapauksessa perseelleen.
        Hän on Herra ja kaikki joutuvat Hänen edessään polvistautumaan.

• Reiska
        L.J.H kirjoitti:

se vasara kimpoaa lyöjän kädestä sillä Jeesus Kristus on niin kova totuus että lyöjäkin lentää tässä tapauksessa perseelleen.
        Hän on Herra ja kaikki joutuvat Hänen edessään polvistautumaan.

polvillasi. Sellaista on krisseleiden onneton elämä.

• Reiska kirjoitti:

polvillasi. Sellaista on krisseleiden onneton elämä.

katsos antamalla saa.Kun ihminen on vapaa Kristuksessa se on todellista vapautta.Kuuliaisuudesta siitä saa toisinaan siis niin paljon voimaa omistautumisesta.Pyhän hengen täyteys ja kaikki.Tänäänkin olen paastonnut mitään erityisen hienoa ei ole tapahtunut, päinvastoin olen huomannut asioita joita en olisi halunnut nähdä mutta mulla on hyvä fiilis.
        Minulla on toisinaan hyvä fiilis ilman että asiaan on järjellistä syytä.
        Mainittakoon että ei tosin aina ole kivaa ja onhan sillä Jeesuksen seuraamisella hintansa.

Toisinaan olemme kaverin kanssa tehneet niin että 6:30 olemme aloittaneet rukouspiirin heränneet siis siihen aikaan jolloin liha ei halua.Osan ajasta olemme olleet polvirukouksessa.
        Ja ilman että mitään erityisen hienoa on tapahtunut oli loistava olo loppupäivän.

• Nassen
        L.J.H kirjoitti:

katsos antamalla saa.Kun ihminen on vapaa Kristuksessa se on todellista vapautta.Kuuliaisuudesta siitä saa toisinaan siis niin paljon voimaa omistautumisesta.Pyhän hengen täyteys ja kaikki.Tänäänkin olen paastonnut mitään erityisen hienoa ei ole tapahtunut, päinvastoin olen huomannut asioita joita en olisi halunnut nähdä mutta mulla on hyvä fiilis.
        Mainittakoon että ei tosin aina ole kivaa ja onhan sillä Jeesuksen seuraamisella hintansa.

Toisinaan olemme kaverin kanssa tehneet niin että 6:30 olemme aloittaneet rukouspiirin heränneet siis siihen aikaan jolloin liha ei halua.Osan ajasta olemme olleet polvirukouksessa.
        Ja ilman että mitään erityisen hienoa on tapahtunut oli loistava olo loppupäivän.

"Tänäänkin olen paastonnut mitään erityisen hienoa ei ole tapahtunut, päinvastoin olen huomannut asioita joita en olisi halunnut nähdä mutta mulla on hyvä fiilis.

......heränneet siis siihen aikaan jolloin liha ei halua.Osan ajasta olemme olleet polvirukouksessa."

• The Rat

Teologinen tiedekunta ei tee pappeja, vaan papilta vaaditaan (jostain syystä) tuon tiedekunnan tietyn linjan hyväksytty suorittaminen.

Sinänsä ihan hyvä että papeille opetetaan totuutta Raamatusta. Usko ja faktat eivät vain samaan päähän välttämättä sovi. Paukapäisimmät päätyvät papeiksi (niinhän Nietzche sanoikin, että pappiin ei tepsi puhe vaan vankila). :)

• tuossa on?

Jos kirkko kouluttaisi pappinsa itse esim. pappisseminaareissa, niin voitaisiinsa heille opettaa mitä huuhaata tahansa. Mutta julkisin varoin kustannetussa yliopistossa on pitäydyttävä tieteen tekemiseen ja opettamiseen. En pysty ymmärtämään huoltasi.

• saaristosta

takee teologisessa TIEDEkunnassa, jos ei kestä Raamatun tieteellistä tutkimista? Luuleko joku ihan oikeasti, että Jumala on kirjoittanut Raamatun?

• uskovaiset luulevat

että raamatun on kirjoittanut taivaasta laskeutunut jumalan iso käsi ja että joka ikinen sana siinä on jumalan sanaa. Yritäpäs edes ehdottaa heille että se on ihmisten kirjoittama kokoelma vanhoja taruja ja kertomuksia, niin he saavat hysteerisen kohtauksen...

• saaristosta
        uskovaiset luulevat kirjoitti:

että raamatun on kirjoittanut taivaasta laskeutunut jumalan iso käsi ja että joka ikinen sana siinä on jumalan sanaa. Yritäpäs edes ehdottaa heille että se on ihmisten kirjoittama kokoelma vanhoja taruja ja kertomuksia, niin he saavat hysteerisen kohtauksen...

Tunnen monia uskovaisia, jotka ymmärtävät, että Raamattu on ihmisen tekemä, eikä sitä siksi voi ottaa kirjaimellisena totuutena. He tosin uskovat, että sen perussanoma on Jumalalta.

• squirrel

Se totuus.

Onhan se surullista,että Raamattu on poliittisen ja filosofisen valtapelin värittämä laitos, jonka alkuperä on "copypaste pakanauskoista".

Teologia ei muuten sovella darwinismia. Se nyt vaan on se logiikka,Ochamin partaveitsi ja falsifikaatiokriteeri jotka itkettävät..

Ehkä se helpottaa,että asioita väittää ilman todisteita toiseksi noviisikunnalle...

• ateisti20

tiedekunnan tehtävänä onkin opettaa tiedettä. Tällöin asioita tarkastellaan tieteen näkökulmasta eikä uskomusten perusteella tai mutu-tuntumalla. Kyllä teologisten tutkimusten pitää olla tieteellisesti päteviä aivan siinä missä muidenkin alojen tutkimusten.

• Kreationisti marttyyri

Oletko koskaan pohtinut kuka hyötyy tieteestä, niin sanotusta totuudesta? Miksi ns. tieteellinen totuus viettelee uskomaan, että kaikki on suhteellista, mitään moraalia ei ole, tiedettä ei saa kyseenalaistaa ja Jumalaa ei ole olemassa? Missä vaiheessa tiede on todistanut, että Jumalaa ei ole olemassa?

• Kreationisti marttyyri kirjoitti:

Oletko koskaan pohtinut kuka hyötyy tieteestä, niin sanotusta totuudesta? Miksi ns. tieteellinen totuus viettelee uskomaan, että kaikki on suhteellista, mitään moraalia ei ole, tiedettä ei saa kyseenalaistaa ja Jumalaa ei ole olemassa? Missä vaiheessa tiede on todistanut, että Jumalaa ei ole olemassa?

Tiede ei tee mitään noista asioista, jotka luettelit. Tieteestä hyödyt muun muassa sinä siellä tietokoneesi äärellä.

Mitä on "niin sanottu totuus"? Etkö usko totuuteen? Kuka meistä luuleekaan, että "kaikki on suhteellista"? Kyllä me tieteellisen ajattelutavan omaksuneet uskomme lujasti, että on olemassa totuus.

"Älä usko mihinkään yksinkertaisesti koska olet kuullut sen. Älä usko mihinkään tapaan koska se on kulkenut sukupolvelta toiselle. Älä usko yhtään mihinkään koska se on kirjoitettu johonkin pyhään kirjaan. Älä usko mihinkään opettajaasi tai vanhempaasi vain koska he ovat auktoriteetteja. Mutta kun havaitset ja analysoit, kun löydät kaiken olevan sopusoinnussa järjen kanssa ja kun huomaat että se on kaikkien eduksi, hyväksy se ja elä sen mukaan."
        - Buddha

• Rausku

Sitten ei kannata kouluttautua tutkimaan uskonnollisten asioiden syntyä ja toimintaa. Kannattaa pysyä tietämättömänä ja nyökytellä pienen piirin totuuksille. Siitä saa turvaa!

Siis silmät ja korvat kiinni! Niin on helpompaa.

Höh. Monesti uskovat nimenomaan sanovat että usko ei ole kiinni konkreettisesta todistelusta. He vain tuntevat jumalan puheen ja viestit sisällään. Eihän sellaista uskoa pitäisi voida kaataa.

Minä ainakin uskon maailmaan ja tämän kaiken ihmeellisyyteen ja muutokseen, oppimiseen... Jos jotain on selvittämätöntä niin se on kiehtovaa ja mystistä. Jos jokin asia on selvitetty (esim. tiettyjen myyttien alkuperä), se on vain kiehtova osoitus henkisen perinteen elävästä ja muuntuvasta luonteesta.

• Itsekin haluaisin tietää tarkemmin mitkä raamatun kohdat on kopsittu muista kulttuureista, ei vain ole löytynyt vielä siihen viittaavaa tietoutta yms..
      Osaiskohan joku antaa lukuvihjeitä? En usko pyrkiväni teologiseen tiedekuntaan :)

• Ateisti-teologi

Aiheesta löytyy paljonkin kirjallisuutta. Tieteenala joka siis mm.näitä asioita tutkii on eksegetiikka. Eli jos tuota hakusanaa käyttää, niin löytää varmaan kaikenlaisia opuksia. En nyt osaa mitään tiettyä teosta mainita.

Kaikille Raamattua kirjaimellisesti tulkitseville kiihkoilijoille kyllä pitäisi ehdottomasti järjestää pakollinen eksegetiikan peruskurssi.

Se on täysin käsittämätöntä, että jotkut ei vaan ymmärrä että teologinen tiedekunta ei ole uskonnon harjoittamiseen tarkoitettu "laitos". Moni peräpohjolan poika tai tyttö tulee sinne luullen ,että siellä vaan luennoilla lauleskellaan virsiä. Kovin ovat yllättyneitä kun opiskelukavereissa on ihan ateistejakin ;)

• Nassen
        Ateisti-teologi kirjoitti:

Aiheesta löytyy paljonkin kirjallisuutta. Tieteenala joka siis mm.näitä asioita tutkii on eksegetiikka. Eli jos tuota hakusanaa käyttää, niin löytää varmaan kaikenlaisia opuksia. En nyt osaa mitään tiettyä teosta mainita.

Kaikille Raamattua kirjaimellisesti tulkitseville kiihkoilijoille kyllä pitäisi ehdottomasti järjestää pakollinen eksegetiikan peruskurssi.

Se on täysin käsittämätöntä, että jotkut ei vaan ymmärrä että teologinen tiedekunta ei ole uskonnon harjoittamiseen tarkoitettu "laitos". Moni peräpohjolan poika tai tyttö tulee sinne luullen ,että siellä vaan luennoilla lauleskellaan virsiä. Kovin ovat yllättyneitä kun opiskelukavereissa on ihan ateistejakin ;)

ilmeisesti aika moni opiskelija luopuu uskostaan opintojen aikana, vai onko aihe tabu?

• Väärä ihminen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      64
      7084
    2. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      232
      5833
    3. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      74
      4555
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      106
      3792
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      2956
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      66
      2917
    7. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      119
      2620
    8. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      25
      2083
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      62
      1937
    10. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      255
      1831
    Aihe