Kalenterimme on muodostunut kristinuskon pohjalta , kysymys kuuluu miksi ateistit ovat oikeutettuja kalentrin suomiin vapaapäiviin ja arkipyhäkorvauksiin koska heillehän kyseiset päivät ovat päivä muiden arkipäivien joukossa ?
Joulun ja pääsiäisen pyhät ymv . Mielestäni Ateisteilta eli suomeksi kirkosta eronneille päivän joka muille on puhä ja he ovat vapaalla ... ni olisi evättävä pyhäkorvaukset ja vapaat ja työnantajan olisi järjestettävä heille työtä näiksi päiviksi !
Mihin ateisti tarvitsee Joulua ???
54
3114
Vastaukset
- plää plää
Miksi sopimuksia tehdään?
Miksi muuten uskovaiset ovat oikeutettuja viettämään lauantaina vapaapäivää ;) - Ate Isti
Ööh joo.. tuohan onkin todella realistinen ajatus.. Laitetaan ateisti-kassaneiti töihin pääsiäiseksi, koska hän ei usko jumalaan. Sillälailla :)
- Libo...
Kuulumattomista !
Pääasiassa he ovat tätä "kaikki mulle heti tänne-tyyppiä" jotka vaan haluavat tileihinsä sen vähänkin eurolisän mitä kirkosta eroamalla saa .
Heiltä erityisesti kalenteripyhät pois ja TÖIHIN - Ate Isti
Libo... kirjoitti:
Kuulumattomista !
Pääasiassa he ovat tätä "kaikki mulle heti tänne-tyyppiä" jotka vaan haluavat tileihinsä sen vähänkin eurolisän mitä kirkosta eroamalla saa .
Heiltä erityisesti kalenteripyhät pois ja TÖIHINEli mistäs sinä nyt ateisteja oikeastaan syyttelet..? Liiasta ahneudesta, koska kirkosta eroamisella saa pari senttiä lisää palkkaa kuukaudessa? Ja silti olet patistamassa meitä töihin pyhäpäiviksi, jolloin taas saisimme lisää rahaa..? Suomessa kannatetaan yleisesti tasa-arvolakia, joka ei erottele ihmisiä uskonnon(kaan) perusteella.
On se vaan kumma, että kun joku uskoo eri tavalla kuin sinä, niin mielestäsi hän tekee väärin teki hän sitten mitä tahansa. Ei o heleppoo :)
- voi olla
tajuamatta, että joulun perimmäinen merkitys on talvipäivänseisauksen juhlinta.
- libo...
Ei 24.12
- A Teisti
libo... kirjoitti:
Ei 24.12
Kristittyjen on pitänyt tietysti saada sen verran liikauttaa juhlan paikkaa, että pääsevät laillasi sanomaan, että on kyse aivan eri juhlasta. Todellista asioiden vääristelyä ja tekopyhyttä!
- Libo...
A Teisti kirjoitti:
Kristittyjen on pitänyt tietysti saada sen verran liikauttaa juhlan paikkaa, että pääsevät laillasi sanomaan, että on kyse aivan eri juhlasta. Todellista asioiden vääristelyä ja tekopyhyttä!
Joulu ei ole juhla sanan varsinaisessa merkityksessä , oma lapsuus meni alkoholittomissa jouluissa ja sen takaan myös omalta osaltani Suomen maan jälkikasvuille että saavat turvallisen ja alkoholittoman Joulun sanan Joulu varsinaisena merkityksenään eli jeesuksen syntymän päivänä
- Tristar
Libo... kirjoitti:
Joulu ei ole juhla sanan varsinaisessa merkityksessä , oma lapsuus meni alkoholittomissa jouluissa ja sen takaan myös omalta osaltani Suomen maan jälkikasvuille että saavat turvallisen ja alkoholittoman Joulun sanan Joulu varsinaisena merkityksenään eli jeesuksen syntymän päivänä
Jeesuksen syntymäpäivä osuu itse asiassa muistaakseni tammikuun kuudenteen... en ole päivämäärästä varma mutta 24.12. se ei ole. Jos joku voi vahvistaa päivämäärän niin tehkää niin.
Siirron selittää todellakin tuo vanha pakanajuhla 22.12. joka piti ujuttaa kuvaan mukaan että latinaa osaamaton rahvaskin juhlisi mukana.
*** - 21.12
A Teisti kirjoitti:
Kristittyjen on pitänyt tietysti saada sen verran liikauttaa juhlan paikkaa, että pääsevät laillasi sanomaan, että on kyse aivan eri juhlasta. Todellista asioiden vääristelyä ja tekopyhyttä!
joka on vuoden lyhin päivä, on omistettu apostoli Tuomakselle, koska hän epäili ylösnousemusta. Samoin kuin Tuomaksen usko, auringonvalo on sinä päivänä vähäisin.
Pääsiäisen osuessa minimissään ensimmäiselle kevätpäiväntasauksen (22.3) jälkeisen täydenkuun jälkeiselle sunnuntaille se on 24.3. (Marianpäivä). Tuosta päivästä on tasan 270 vrk jouluun (25.12) eli saman verran kuin mitä nainen keskimäärin on raskaana. Juutalaisessa mytologiassa on tavallista, että merkkihenkilöiden syntymäpäivä tai hedelmöittymispäivä on sama kuin hänen kuolinpäivänsä.
Kyseessä todellakin on kaksi eri juhlaa. - viettivät
21.12 kirjoitti:
joka on vuoden lyhin päivä, on omistettu apostoli Tuomakselle, koska hän epäili ylösnousemusta. Samoin kuin Tuomaksen usko, auringonvalo on sinä päivänä vähäisin.
Pääsiäisen osuessa minimissään ensimmäiselle kevätpäiväntasauksen (22.3) jälkeisen täydenkuun jälkeiselle sunnuntaille se on 24.3. (Marianpäivä). Tuosta päivästä on tasan 270 vrk jouluun (25.12) eli saman verran kuin mitä nainen keskimäärin on raskaana. Juutalaisessa mytologiassa on tavallista, että merkkihenkilöiden syntymäpäivä tai hedelmöittymispäivä on sama kuin hänen kuolinpäivänsä.
Kyseessä todellakin on kaksi eri juhlaa.vuoden pimeimpänä aikana usean päivän mittaista Saturnalia-juhlaa. Talvipäivänseisausjuhlissa on suuri riemun aihe se, että vuoden pimein kohta on taas onnellisesti ohitettu, ja joulun sijoittaminen hiukan tps:n jälkeen sopii tähän hyvin.
Kristityt ovat yrittäneet omia myös vanhan kesäpäivänseisausjuhlan itselleen keksimällä sille kristillisen merkityksen.
Mutta niin on lainatavaraa muutenkin suuri osa mytologiastanne. - olivat
viettivät kirjoitti:
vuoden pimeimpänä aikana usean päivän mittaista Saturnalia-juhlaa. Talvipäivänseisausjuhlissa on suuri riemun aihe se, että vuoden pimein kohta on taas onnellisesti ohitettu, ja joulun sijoittaminen hiukan tps:n jälkeen sopii tähän hyvin.
Kristityt ovat yrittäneet omia myös vanhan kesäpäivänseisausjuhlan itselleen keksimällä sille kristillisen merkityksen.
Mutta niin on lainatavaraa muutenkin suuri osa mytologiastanne.kristittyjä. Kristinuskosta tuli 300-luvulla valtionuskonto. Roomalaisten pakanalliset naapurit omaksuivat paljon tapoja heiltä, kuten mittayksiköt ja joulunvieton.
Saturnalia oli 17.12. eli lähes viikon _ennen_ talvipäivänseisausta.
Keisari Aurelianus siirsi Dies Sol Invictuksen päivämäärälle 25.12 kilpaillakseen kristittyjen juhlan saamasta suosiosta - kristinusko oli tuolloin kielletty, mutta sen juhlat olivat kuitenkin ns. julkinen salaisuus. - näin se menee...
libo... kirjoitti:
Ei 24.12
sen Jeesuksenkaan syntymäpäivä ollu ees joulukuussa...
- siino
Ja miksi jeesuspellet tarvitsevat niin perkeleesti turhia pyhiä? Kaikki pyhät hittoon ja ihmiset töihin. Vapaalla ollessaan ihmiset keksivät aina pahaa tekemistä ja tuhlaavat. Jos ihmiset tekisivät enemmän työtä, saataisiin jotain hyvää aikaan, eivätkä jeesuspellet ennättäisi kaiket päivät hillua nettipalstoilla kirjoittelemassa paskaa ja kuluttamassa energiaa turhuuteen. Siirtykäämme ateistiseen kalenteriin, josta turhat viikkopyhät pyyhkäistään pois. Lähetän tämän ehdotuksen eduskuntaan.
- A Teisti
Ilkeättekin vielä nimittää joulua kristilliseksi juhlaksi, vaikka kyseessä on tuhansia vuosia kristillisyyttä vanhempi talvipäivän seisauksen juhla. Juhlaa on aina vietetty sen kunniaksi, että valo voittaa pimeyden.
Mutta kristityt ovat aina olleet omimassa itselleen vanhoja perinteisiä juhlapäiviä ja liimailemassa niihin omia tunnuksiaan. Sitten ollaan vielä ehdottelemassa, että tämän juhlan alkuperäinen aihe olisi vähemmän arvokas ja juhlittavaksi kelpaava kuin kristittyjen tekemä joulun uustulkinta. - Libo...
En todellakaan , mutta kunnioitan isänmaan antamia oppeja jumala/rauha ja rakkaus sen parin prosentin palkanmenetyksen uhallakin ja mua vi...aa nää rahan takia kirkosta eroavat
- plää plää
Miksi kirkolle mielestäsi tulisi antaa rahaa? Kunnioitat oppeja? Kerrotko niistä opeista, joita kunnioitat. Pitääkö kunnioittaminen osoittaa mielestäsi rahalla?
- Libo...
plää plää kirjoitti:
Miksi kirkolle mielestäsi tulisi antaa rahaa? Kunnioitat oppeja? Kerrotko niistä opeista, joita kunnioitat. Pitääkö kunnioittaminen osoittaa mielestäsi rahalla?
Mut on kasvatettu nuhteellisessa isällisessä perheessä ja kirkko osaltaan kuuluu lapsuuteen mitenkään hihhuloimatta sen puolesta .
Kunnioitan syvästi arvoja Jumala , rauha ja rakkaus ja myös meidän jälkeläisille on taattava turvallinen ja rauhaisa lapsuus ns. yläkerrän isoveli valvoo ja turvaa myös osaltaan siihen kuuluvana
SIG HAIL - plää plää
Libo... kirjoitti:
Mut on kasvatettu nuhteellisessa isällisessä perheessä ja kirkko osaltaan kuuluu lapsuuteen mitenkään hihhuloimatta sen puolesta .
Kunnioitan syvästi arvoja Jumala , rauha ja rakkaus ja myös meidän jälkeläisille on taattava turvallinen ja rauhaisa lapsuus ns. yläkerrän isoveli valvoo ja turvaa myös osaltaan siihen kuuluvana
SIG HAILjatka samaa rataa, osta itsellesi hyvä mieli ja muista kunnioitus ;)
- uskistuminen?
Libo... kirjoitti:
Mut on kasvatettu nuhteellisessa isällisessä perheessä ja kirkko osaltaan kuuluu lapsuuteen mitenkään hihhuloimatta sen puolesta .
Kunnioitan syvästi arvoja Jumala , rauha ja rakkaus ja myös meidän jälkeläisille on taattava turvallinen ja rauhaisa lapsuus ns. yläkerrän isoveli valvoo ja turvaa myös osaltaan siihen kuuluvana
SIG HAILEnsin väitit, ettet ole ollenkaan uskovainen, ja minuutteja myöhemmin jo nuoleskelit jumalaasi tekstissäsi - tuliko helvetinpelko mieleen, kun noin äkkiä takkisi käänsit?
No, noinhan sitä perususkis toimii: ollaan juuri sitä mieltä kuin lähin kaveri sanoo ja nuollaan joka suuntaan ihan varmuuden vuoksi. - nuoleskelet
uskistuminen? kirjoitti:
Ensin väitit, ettet ole ollenkaan uskovainen, ja minuutteja myöhemmin jo nuoleskelit jumalaasi tekstissäsi - tuliko helvetinpelko mieleen, kun noin äkkiä takkisi käänsit?
No, noinhan sitä perususkis toimii: ollaan juuri sitä mieltä kuin lähin kaveri sanoo ja nuollaan joka suuntaan ihan varmuuden vuoksi.ateisteja?
tai varmuuden vuoksi myös nuoleskelet kaikkia?
Ei oikeasti uskova TODELLAKAAN nuoleskele/mielistele kaikkia, vaikka yrittää ymmärtää.. mutta teillä näköjään riittää ymmärrystä?
todellinen hihhuli on sellainen että se ei ero valhetta totuudesta jne.. vaan heiluu ihmisten mielipiteiden perusteella jne.. siinähän lopulta tulee hulluksi kun yrittäää mielyttää kaikkia .. ei kukaan täydellinen siinäkään ole..
EN EDES MINÄKÄÄN.. - viesteissäsi
nuoleskelet kirjoitti:
ateisteja?
tai varmuuden vuoksi myös nuoleskelet kaikkia?
Ei oikeasti uskova TODELLAKAAN nuoleskele/mielistele kaikkia, vaikka yrittää ymmärtää.. mutta teillä näköjään riittää ymmärrystä?
todellinen hihhuli on sellainen että se ei ero valhetta totuudesta jne.. vaan heiluu ihmisten mielipiteiden perusteella jne.. siinähän lopulta tulee hulluksi kun yrittäää mielyttää kaikkia .. ei kukaan täydellinen siinäkään ole..
EN EDES MINÄKÄÄN..ole päätä eikä häntää? Hankala vastata, kun ei kysymystä esitetä.
- että joulu
on kristillinen juhlapäivä..
etkö todellakaan tiedä mikään kirkko ei ole kristillinen ja sen myötä juhlatkaan eivät ole kristillisiä vain pakanuus verhottuna kristillisyyteen..
Tietysti jos ei ota selvää juhlista mihin nekin perustuu ja eikä ota selvää raamatusta miksi juhlitaan sinä päivänä jne.. "Kalenterimme on muodostunut kristinuskon pohjalta..."
Joulu / talvipäivänseisaus/ sydäntalvenjuhla otettu pakanallisesta perinteestä, joka on ainakin 4000 vuotta vanha maanviljelyskulttuurin suuria juhlia. Otettiin Jessen syntymäpäiväksi, jotta kristittyjä ei vainottaisi.
Pyhäinmiesten päivä on alkujaan kekri eli sadonkorjuunjuhla
Kesäpäiväntasaus Johannes Kastajan syntymän muistopäivä //JUHANNUS myös pakanallinen juhla eläinten, ihmisten ja pellon hedelmällisyyden juhla.
Pääsiäinen sovittiin yhtenäiseksi Nikean kirkolliskokouksessa (edelleen pakanallisia piirteitä, pääsiäisnoidat...)Alkuperä jo Egyptissä Isis jumalattaren kuolleista nouseminen/ kevätpäiväntasaus. Juutalaisille taas pääsiäinen on israelilaisten Egyptin orjuudesta vapautumisen muistopäivä.
...että sillälailla. Rehellisesti sanottuna kristityillä ei ole yhtäainutta alkuperäistä omaa juhlaa.- on alunperin
puhtaasti juutalainen juhla, eikä Isiksellä ole mitään tekemistä sen kanssa. Nikean kirkolliskokouksessa pääsiäisen ajankohdaksi määrättiin ensimmäinen kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai. Näin varmistuttiin siitä, ettei kristillinen pääsiäinen osu vahingossakaan samalle päivälle kuin juutalainen pääsiäinen.
Pääsiäisnoidat puolestaan ovat puhtaasti kristillinen perinne. Kiirastorstain katsottiin olevan pahojen henkien temmellyspäivä, sillä sinä päivänä Jeesus kavallettiin.
Pääsiäinen perustuu historialliseen tapahtumaan, ei mytologiaan. on alunperin kirjoitti:
puhtaasti juutalainen juhla, eikä Isiksellä ole mitään tekemistä sen kanssa. Nikean kirkolliskokouksessa pääsiäisen ajankohdaksi määrättiin ensimmäinen kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai. Näin varmistuttiin siitä, ettei kristillinen pääsiäinen osu vahingossakaan samalle päivälle kuin juutalainen pääsiäinen.
Pääsiäisnoidat puolestaan ovat puhtaasti kristillinen perinne. Kiirastorstain katsottiin olevan pahojen henkien temmellyspäivä, sillä sinä päivänä Jeesus kavallettiin.
Pääsiäinen perustuu historialliseen tapahtumaan, ei mytologiaan.Pääsiäisen vietto , jota aikaisemmin oltiin Tooran mukaan vietetty nisankuun 14 päivänä, siirrettiin vietettäväksi Nikean kirkolliskokouksen päätöksellä 325 jkr, kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeiseen sunnuntaihin (jossa se on tänäkin päivänä valtaosassa kristikuntaa roomalaisen käytännön mukaisesti). Pääsiäisen vieton ajankohta siirrettiin siksi, että nyt samana päivänä voitiin viettää Ishtar juhlaa (Ishtar juhlassa Tammus nousi kuolleista)!
Tässä sitten tiukempaa faktaa:
Vähäsen etymologiaa:
Nimi/päivä/jumalatar Kulttuuri/kieli
Easter englanti
Eastre anglosaks.
Oster ruotsi, saksa
Astarte muin. Foinikia
Demeter muin. Kreikka
Ceres muin. Rooma
Nianna muin. Akkad
Ishtar muin. Mesopotamia
Isis muin. Egypti
Englanninkielen pääsiäisen vastikkeen, easter, etymologia kuvaa käsitteen eurooppalaista alkuperää paremmin; keskienglannin estre - vanhan englannin eastre - ja edelleen vanhan saksan ostarun (mon.) tai skandinaavinen ostra. Eastre eli Eostre eli Ostara on vanha anglosaksinen kevään ja aamunnousun jumalatar. Hän siis antoi nimensä tälle kunniakseen vietetylle juhlalle.
Tämä kytkentä auringonnousun suunnan ja kevätjuhlan välillä on sinällään osuva, että koska kristittyjenkin pääsiäinen kerran on valonjumalan jälleensyntymäjuhla, viittaa nimi ilmansuuntaan, josta aurinko nousee, siis ``jälleensyntyy'' idän jumalattaren synnyttämänä, joka aamu.
lähteitä: http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/ostara/
http://www.nic.funet.fi/~magi/artikk/uskonto/ostara/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pääsiäinen
Tässä lisää pääsiäiseen jääneitä pakana perinteitä:
pääsiäismunat ja -puput
Munien liittymisellä pääsiäiseen on hyvin luonnollinen selitys: linnut alkavat munia keväisin ja talven jälkeen munien saaminen ruokavalioon tarkoitti aina uuden elämän alkua.
Mesopotamialaisessa uskomuksessa kevätpäiväntasauksena taivaasta putosi Eufratiin suuri hopeinen muna, jonka sisältä kuoriutui Ishtar. Ostara-juhlan aattoiltana Eostren uskottiin ottavan jäniksen muodon, tulevan maanpinnalle ja munivan palvojilleen värillisiä munia. Yhden tarinan mukaan pääsiäisjänis oli alunperin lintu, jonka Eostre taikoi jänikseksi. Kerran vuodessa se saattoi muuttua takaisin lintumuotoonsa ja munia munia, jonka jälkeen se taas palasi Eostren mukana kuuhun jäniksenä.
Kristityt alkoivat syödä munia pääsiäisenä 700-luvulla. Monet uskovat, että kristityille tapa maalata munat tuli keskiajan matkaajien mukana Egyptistä tai Persiasta, jossa ihmiset maalasivat munia kevään juhlien yhteydessä.
Virpomisvitsat- asiaa kristikunnassa selitellään tapauksella, jossa Jeesus saapui Jerusalemiin. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun tapahtumien kanssa!- Mitä haluat sanoa?
JuudasPastori kirjoitti:
Pääsiäisen vietto , jota aikaisemmin oltiin Tooran mukaan vietetty nisankuun 14 päivänä, siirrettiin vietettäväksi Nikean kirkolliskokouksen päätöksellä 325 jkr, kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeiseen sunnuntaihin (jossa se on tänäkin päivänä valtaosassa kristikuntaa roomalaisen käytännön mukaisesti). Pääsiäisen vieton ajankohta siirrettiin siksi, että nyt samana päivänä voitiin viettää Ishtar juhlaa (Ishtar juhlassa Tammus nousi kuolleista)!
Tässä sitten tiukempaa faktaa:
Vähäsen etymologiaa:
Nimi/päivä/jumalatar Kulttuuri/kieli
Easter englanti
Eastre anglosaks.
Oster ruotsi, saksa
Astarte muin. Foinikia
Demeter muin. Kreikka
Ceres muin. Rooma
Nianna muin. Akkad
Ishtar muin. Mesopotamia
Isis muin. Egypti
Englanninkielen pääsiäisen vastikkeen, easter, etymologia kuvaa käsitteen eurooppalaista alkuperää paremmin; keskienglannin estre - vanhan englannin eastre - ja edelleen vanhan saksan ostarun (mon.) tai skandinaavinen ostra. Eastre eli Eostre eli Ostara on vanha anglosaksinen kevään ja aamunnousun jumalatar. Hän siis antoi nimensä tälle kunniakseen vietetylle juhlalle.
Tämä kytkentä auringonnousun suunnan ja kevätjuhlan välillä on sinällään osuva, että koska kristittyjenkin pääsiäinen kerran on valonjumalan jälleensyntymäjuhla, viittaa nimi ilmansuuntaan, josta aurinko nousee, siis ``jälleensyntyy'' idän jumalattaren synnyttämänä, joka aamu.
lähteitä: http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/ostara/
http://www.nic.funet.fi/~magi/artikk/uskonto/ostara/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pääsiäinen
Tässä lisää pääsiäiseen jääneitä pakana perinteitä:
pääsiäismunat ja -puput
Munien liittymisellä pääsiäiseen on hyvin luonnollinen selitys: linnut alkavat munia keväisin ja talven jälkeen munien saaminen ruokavalioon tarkoitti aina uuden elämän alkua.
Mesopotamialaisessa uskomuksessa kevätpäiväntasauksena taivaasta putosi Eufratiin suuri hopeinen muna, jonka sisältä kuoriutui Ishtar. Ostara-juhlan aattoiltana Eostren uskottiin ottavan jäniksen muodon, tulevan maanpinnalle ja munivan palvojilleen värillisiä munia. Yhden tarinan mukaan pääsiäisjänis oli alunperin lintu, jonka Eostre taikoi jänikseksi. Kerran vuodessa se saattoi muuttua takaisin lintumuotoonsa ja munia munia, jonka jälkeen se taas palasi Eostren mukana kuuhun jäniksenä.
Kristityt alkoivat syödä munia pääsiäisenä 700-luvulla. Monet uskovat, että kristityille tapa maalata munat tuli keskiajan matkaajien mukana Egyptistä tai Persiasta, jossa ihmiset maalasivat munia kevään juhlien yhteydessä.
Virpomisvitsat- asiaa kristikunnassa selitellään tapauksella, jossa Jeesus saapui Jerusalemiin. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun tapahtumien kanssa!Tuossa Nikean kirkolliskokouksessa pääsiäinen siirrettiin niin, ettei se vahingossakaan osuisi juutalaisen pääsiäisen kanssa samalle päivälle. Juutalainen pääsiäinen on kevätpäiväntasauksen jälkeinen täysikuu.
Pääsiäinen on hepreaksi pesach, josta latinaksi paschalis. Siitä italian ja espanjan pascua ja muiden romaanisten kielten pasqua. Romaaniset kielet juontavat juurensa suoraan latinasta, ja romaanisten kielten sanat ovat pääsääntöisesti paljon vanhempaa kantaa kuin germaanisten.
Juutalaiset viettävät yhä tänäkin päivänä pesachia. Eivät Ishtaria tai Isistä tai muita tuon seurasaari-fölisön -etymologian mukaisia jumalatarjuhlia.
Ristiinnaulitseminen puolestaan oli julma ja epätavallinen rangaistus, joka Roomassa varattiin kansankiihottajille ja kapinallisille orjille. Jeesus ei edes ollut ainoa tuolla tavoin teloitettu. Ristiinnaulitseminen on siis historiallinen tapahtuma eikä myytti. Rooma oli ihan oikeasti olemassa ja siellä ihan oikeasti teloitettiin rikollisia ristiinnaulitsemalla heidät. Siinä ei ole mitään outoa. Samoin siinä ei ollut mitään outoa, jos roomalaiset sattuivat ristiinnaulitsemaan jonkun juutalaisena juhlapäivänä.
Kun käydään vuotta läpi, joka ainoalle päivälle saadaan jossakin päin maailmaa jokin juhla. Siksi on helppoa jälkeenpäin rekonstruoida tuollaisia seurasaari-fölisön -etymologian mukaisia keinotekoisia yhtäläisyyksiä egyptiläisen Isiksen ja Jerusalemissa tehdyn teloituksen kanssa. Ihme, ettei kukaan vielä pidä kiinalaista Kwannon-jumalatarta Neitsyt Marian esikuvana.
Uuspakanalliset sivustot pääsääntöisesti eivät ole luotettavimpia lähteitä. Ne sisältävät tietoista disinformaatiota ja suoranaisia valheita ja jälkeenpäin sepitettyjä tarinoita. Syykin on täysin selvä - mustamaalata kristinuskoa.
Syy, miksi pääsiäisenä syödään munia, on puhtaan käytännöllinen. Paaston aikana lihan ja munien syöminen on kiellettyä. Niinpä munia kertyi iso määrä varastoon. Pääsiäinen oli parasta mahdollista aikaa sitten syödä niitä. Koska muna on uuden elämän alku, se oli helppo sitten yhdistää ylösnousemukseen ja syntymään. Tuo Esotre-juttu puolestaan oli pelkkää sepitettyä satua.
En ymmärrä, miksi ateistina sinun on puolustettava taikauskoa. Onko vihollisesi (kristinusko) vihollinen (pakanuus) ystäväsi vai oletko uuspakana itsekin, kenties wicca? Mitä haluat sanoa? kirjoitti:
Tuossa Nikean kirkolliskokouksessa pääsiäinen siirrettiin niin, ettei se vahingossakaan osuisi juutalaisen pääsiäisen kanssa samalle päivälle. Juutalainen pääsiäinen on kevätpäiväntasauksen jälkeinen täysikuu.
Pääsiäinen on hepreaksi pesach, josta latinaksi paschalis. Siitä italian ja espanjan pascua ja muiden romaanisten kielten pasqua. Romaaniset kielet juontavat juurensa suoraan latinasta, ja romaanisten kielten sanat ovat pääsääntöisesti paljon vanhempaa kantaa kuin germaanisten.
Juutalaiset viettävät yhä tänäkin päivänä pesachia. Eivät Ishtaria tai Isistä tai muita tuon seurasaari-fölisön -etymologian mukaisia jumalatarjuhlia.
Ristiinnaulitseminen puolestaan oli julma ja epätavallinen rangaistus, joka Roomassa varattiin kansankiihottajille ja kapinallisille orjille. Jeesus ei edes ollut ainoa tuolla tavoin teloitettu. Ristiinnaulitseminen on siis historiallinen tapahtuma eikä myytti. Rooma oli ihan oikeasti olemassa ja siellä ihan oikeasti teloitettiin rikollisia ristiinnaulitsemalla heidät. Siinä ei ole mitään outoa. Samoin siinä ei ollut mitään outoa, jos roomalaiset sattuivat ristiinnaulitsemaan jonkun juutalaisena juhlapäivänä.
Kun käydään vuotta läpi, joka ainoalle päivälle saadaan jossakin päin maailmaa jokin juhla. Siksi on helppoa jälkeenpäin rekonstruoida tuollaisia seurasaari-fölisön -etymologian mukaisia keinotekoisia yhtäläisyyksiä egyptiläisen Isiksen ja Jerusalemissa tehdyn teloituksen kanssa. Ihme, ettei kukaan vielä pidä kiinalaista Kwannon-jumalatarta Neitsyt Marian esikuvana.
Uuspakanalliset sivustot pääsääntöisesti eivät ole luotettavimpia lähteitä. Ne sisältävät tietoista disinformaatiota ja suoranaisia valheita ja jälkeenpäin sepitettyjä tarinoita. Syykin on täysin selvä - mustamaalata kristinuskoa.
Syy, miksi pääsiäisenä syödään munia, on puhtaan käytännöllinen. Paaston aikana lihan ja munien syöminen on kiellettyä. Niinpä munia kertyi iso määrä varastoon. Pääsiäinen oli parasta mahdollista aikaa sitten syödä niitä. Koska muna on uuden elämän alku, se oli helppo sitten yhdistää ylösnousemukseen ja syntymään. Tuo Esotre-juttu puolestaan oli pelkkää sepitettyä satua.
En ymmärrä, miksi ateistina sinun on puolustettava taikauskoa. Onko vihollisesi (kristinusko) vihollinen (pakanuus) ystäväsi vai oletko uuspakana itsekin, kenties wicca?Pääsiäinen nykymuodossaan on kristillinen juhla.
Alkuperä on maanviljelys kulttuureissa, joissa juhlittu kun auringon asema luonnonkierrossa saavuttanut käännekohteen. kevatpäivän-/syyspäiväntasaus & talvi-/kesäpäivänseisaus.
Lähdemateriaalina pakanalliset sivut eivät kristillisistä sivuista poikkea mitenkään. Molemmat etsivät itselleen sopivia faktoja, jotka taitavasti hukuttavat omaan pseudo höpinäänsä.
Jeesuksen ristiinnaulitsemisessa taas ei ollut tosiaankaan mitään ajanhenkeen poikkeavaa kuten itsekin totesit. Valitettavaa kuitenkin (krisseleitten kannalta) on, että ennen kristinuskoa näitä uhraamisia ja ylösnousemisia on vanhemmissa kulttuureissa ja heidän tarinoissaan.
Mitä taas neitsyt Mariaan tulee edeltäjiä löytyy myös tähän hahmoon:
Neitsyt Marian hahmo on johdettavissa antiikin maailman useisiin äitijumaluuksien kuten Demeterin, Artemiksen ja Dianan -kultteihin. Neitsyt Maria ja lapsi -aiheiden esikuvana on puolestaan pidetty mysteeriuskontoihin kuuluvaa egyptiläistä Isis-kulttia, jossa Isis-jumalatar kuvattiin usein imettämässä poikaansa.
PÄÄSIÄISEN YLÖNOUSEMUKSESTA
Osiris-myytissä Horus kuvataan Osiriksen poikana. Hän syntyy kun Isis ja Neftys herättävät kuolleen Osiriksen henkiin, jonka seurauksena Isis tulee raskaaksi. Isis piiloutuu Sethiä Ala-Egyptin rämeille, jossa Isis synnyttää Osirikselle NEITSEELLISESTI Niilin suistossa pojan Horuksen. Kun Isis on Horuksen luona, Seth löytää Osiriksen ruumiin, paloittelee sen ja heittää palat ympäri Egyptiä.
Horus varttuu mieheksi, kohtaa Sethin taistelussa, jossa Horus menettää silmänsä ja Seth sukupuolielimensä.
Osiris herää henkiin, kun Horus palaa kertomaan voitostaan.
Herättyään kuolleista Osiris ei voi kuitenkaan jäädä hallitsemaan eläviä, vaan hän siirtyy Isiksen kanssa Lännen maahan tuomitsemaan ja hallitsemaan kuolleita.
...astui alas tuonelaan... ja on sieltä tuleva tuomitsemaan... :voiko lähempää raamattu enää liipata. Tietenki sillä erolla, että Jesse syntyy vasta kahden milleniumin päästä näistä tarinoista.
Osiriksen palvonta oli laajaa, ja Osiriksen temppeleissä vietettiin vuosittain Osiris-juhlia Osiris-mysteerioineen. Pappien lisäksi YLÖSNOUSEMUSNÄYTELMÄÄN osallistui myös ammattinäyttelijöitä. (-huomaatko yhtymäkohta kristittyjen PÄÄSIÄISEN kärsimysnäytelmiin???) Osiris-mysteeriot levisivät Serapis-kultin mukana myös Roomaan ja Kreikkaan.
- Isistä ja Horusta esittäviä egyptiläisiä veistoksia on löydetty jopa Keski-Euroopan kristillisistä kirkoista muka Neitsyt Mariaa ja Jeesusta esittävinä.
Kristityt sulkivat viimeisen Osiriksen temppelin vasta vuonna 527.
Armas Salonen sanoo kristinuskossa ja Osiris-kultissa olevan niin paljon yhteisiä piirteitä, että Osiris-kultti säilyi juuri tästä syystä niin kauan.
Yhdenmukaisuus raamatun tarinoihin on niin samankaltainen, että tyhmemmänki jästipää kristityn luulisi antavan periksi. Tietysti kristitty voi aina väittää, että historia on valhetta ja tarinat on jälkeenpäin keksittyjä.
-Tätä kutsuisin tosiasioilta kieltämiseksi.
Kirjallisuutta
Salonen, Armas & Rostislav Holthoner: Egypti ja sen kulttuuri. Toinen, uudistettu painos. Helsinki: Otava, 1982.- Juppeli
Mitä haluat sanoa? kirjoitti:
Tuossa Nikean kirkolliskokouksessa pääsiäinen siirrettiin niin, ettei se vahingossakaan osuisi juutalaisen pääsiäisen kanssa samalle päivälle. Juutalainen pääsiäinen on kevätpäiväntasauksen jälkeinen täysikuu.
Pääsiäinen on hepreaksi pesach, josta latinaksi paschalis. Siitä italian ja espanjan pascua ja muiden romaanisten kielten pasqua. Romaaniset kielet juontavat juurensa suoraan latinasta, ja romaanisten kielten sanat ovat pääsääntöisesti paljon vanhempaa kantaa kuin germaanisten.
Juutalaiset viettävät yhä tänäkin päivänä pesachia. Eivät Ishtaria tai Isistä tai muita tuon seurasaari-fölisön -etymologian mukaisia jumalatarjuhlia.
Ristiinnaulitseminen puolestaan oli julma ja epätavallinen rangaistus, joka Roomassa varattiin kansankiihottajille ja kapinallisille orjille. Jeesus ei edes ollut ainoa tuolla tavoin teloitettu. Ristiinnaulitseminen on siis historiallinen tapahtuma eikä myytti. Rooma oli ihan oikeasti olemassa ja siellä ihan oikeasti teloitettiin rikollisia ristiinnaulitsemalla heidät. Siinä ei ole mitään outoa. Samoin siinä ei ollut mitään outoa, jos roomalaiset sattuivat ristiinnaulitsemaan jonkun juutalaisena juhlapäivänä.
Kun käydään vuotta läpi, joka ainoalle päivälle saadaan jossakin päin maailmaa jokin juhla. Siksi on helppoa jälkeenpäin rekonstruoida tuollaisia seurasaari-fölisön -etymologian mukaisia keinotekoisia yhtäläisyyksiä egyptiläisen Isiksen ja Jerusalemissa tehdyn teloituksen kanssa. Ihme, ettei kukaan vielä pidä kiinalaista Kwannon-jumalatarta Neitsyt Marian esikuvana.
Uuspakanalliset sivustot pääsääntöisesti eivät ole luotettavimpia lähteitä. Ne sisältävät tietoista disinformaatiota ja suoranaisia valheita ja jälkeenpäin sepitettyjä tarinoita. Syykin on täysin selvä - mustamaalata kristinuskoa.
Syy, miksi pääsiäisenä syödään munia, on puhtaan käytännöllinen. Paaston aikana lihan ja munien syöminen on kiellettyä. Niinpä munia kertyi iso määrä varastoon. Pääsiäinen oli parasta mahdollista aikaa sitten syödä niitä. Koska muna on uuden elämän alku, se oli helppo sitten yhdistää ylösnousemukseen ja syntymään. Tuo Esotre-juttu puolestaan oli pelkkää sepitettyä satua.
En ymmärrä, miksi ateistina sinun on puolustettava taikauskoa. Onko vihollisesi (kristinusko) vihollinen (pakanuus) ystäväsi vai oletko uuspakana itsekin, kenties wicca?Mille aikakautta sinä suunnilleen tarkoitat kun puhut tuosta: "Paaston aikana lihan ja munien syöminen on kiellettyä. Niinpä munia kertyi iso määrä varastoon" -kohdasta.
300 jkr? 1000 jkr? Jotain myöhempää/aikaisempaa aikaa? - ole kiinnostunut
JuudasPastori kirjoitti:
Pääsiäinen nykymuodossaan on kristillinen juhla.
Alkuperä on maanviljelys kulttuureissa, joissa juhlittu kun auringon asema luonnonkierrossa saavuttanut käännekohteen. kevatpäivän-/syyspäiväntasaus & talvi-/kesäpäivänseisaus.
Lähdemateriaalina pakanalliset sivut eivät kristillisistä sivuista poikkea mitenkään. Molemmat etsivät itselleen sopivia faktoja, jotka taitavasti hukuttavat omaan pseudo höpinäänsä.
Jeesuksen ristiinnaulitsemisessa taas ei ollut tosiaankaan mitään ajanhenkeen poikkeavaa kuten itsekin totesit. Valitettavaa kuitenkin (krisseleitten kannalta) on, että ennen kristinuskoa näitä uhraamisia ja ylösnousemisia on vanhemmissa kulttuureissa ja heidän tarinoissaan.
Mitä taas neitsyt Mariaan tulee edeltäjiä löytyy myös tähän hahmoon:
Neitsyt Marian hahmo on johdettavissa antiikin maailman useisiin äitijumaluuksien kuten Demeterin, Artemiksen ja Dianan -kultteihin. Neitsyt Maria ja lapsi -aiheiden esikuvana on puolestaan pidetty mysteeriuskontoihin kuuluvaa egyptiläistä Isis-kulttia, jossa Isis-jumalatar kuvattiin usein imettämässä poikaansa.
PÄÄSIÄISEN YLÖNOUSEMUKSESTA
Osiris-myytissä Horus kuvataan Osiriksen poikana. Hän syntyy kun Isis ja Neftys herättävät kuolleen Osiriksen henkiin, jonka seurauksena Isis tulee raskaaksi. Isis piiloutuu Sethiä Ala-Egyptin rämeille, jossa Isis synnyttää Osirikselle NEITSEELLISESTI Niilin suistossa pojan Horuksen. Kun Isis on Horuksen luona, Seth löytää Osiriksen ruumiin, paloittelee sen ja heittää palat ympäri Egyptiä.
Horus varttuu mieheksi, kohtaa Sethin taistelussa, jossa Horus menettää silmänsä ja Seth sukupuolielimensä.
Osiris herää henkiin, kun Horus palaa kertomaan voitostaan.
Herättyään kuolleista Osiris ei voi kuitenkaan jäädä hallitsemaan eläviä, vaan hän siirtyy Isiksen kanssa Lännen maahan tuomitsemaan ja hallitsemaan kuolleita.
...astui alas tuonelaan... ja on sieltä tuleva tuomitsemaan... :voiko lähempää raamattu enää liipata. Tietenki sillä erolla, että Jesse syntyy vasta kahden milleniumin päästä näistä tarinoista.
Osiriksen palvonta oli laajaa, ja Osiriksen temppeleissä vietettiin vuosittain Osiris-juhlia Osiris-mysteerioineen. Pappien lisäksi YLÖSNOUSEMUSNÄYTELMÄÄN osallistui myös ammattinäyttelijöitä. (-huomaatko yhtymäkohta kristittyjen PÄÄSIÄISEN kärsimysnäytelmiin???) Osiris-mysteeriot levisivät Serapis-kultin mukana myös Roomaan ja Kreikkaan.
- Isistä ja Horusta esittäviä egyptiläisiä veistoksia on löydetty jopa Keski-Euroopan kristillisistä kirkoista muka Neitsyt Mariaa ja Jeesusta esittävinä.
Kristityt sulkivat viimeisen Osiriksen temppelin vasta vuonna 527.
Armas Salonen sanoo kristinuskossa ja Osiris-kultissa olevan niin paljon yhteisiä piirteitä, että Osiris-kultti säilyi juuri tästä syystä niin kauan.
Yhdenmukaisuus raamatun tarinoihin on niin samankaltainen, että tyhmemmänki jästipää kristityn luulisi antavan periksi. Tietysti kristitty voi aina väittää, että historia on valhetta ja tarinat on jälkeenpäin keksittyjä.
-Tätä kutsuisin tosiasioilta kieltämiseksi.
Kirjallisuutta
Salonen, Armas & Rostislav Holthoner: Egypti ja sen kulttuuri. Toinen, uudistettu painos. Helsinki: Otava, 1982.ns. vaihtoehtoisesta historiankirjoituksesta, joita nuo uuspakanasivustot esittävät.
Kaikissa maanviljelyskulttuureissa ei ole juhlittu vuodenkulun käännekohtia. Ne ovat olleet useimmissa kulttuureissa lähes yhdentekeviä asioita. Joissakin niitä on juhlittu, toisissa ei. Koska kalenteri on maanviljelyskulttuureissa lähes poikkeuksetta perustunut kuukalenteriin, jopa vuodenkulku on ollut epäselvää ja siitä ei ole juurikaan piitattu. Itse asiassa kko vuoden käsite ajanlaskun perusyksikkönä sellaisena kuin me sen tunnemme, on roomalaiskristillinen käsite. Vasta juliaaninen ajanlasku kykeni määrittämään vuoden ja sen pituuden suunnilleen oikein. Siksi tuo tasauksien ja seisauksien juhliminen on enemmän uuspakanallista näennäismytologiaa kuin todellista historiaa.
Juutalainen kalenteri perustuu kuukalenteriin, ja se alkaa uudestakuusta. Nisanin 14. päivä merkitsee täysikuuta. Nisan ei kuitenkaan ollut mitenkään kiinteästi määritelty, vaan sen ajankohta vaihteli vuodenkulun mukaan. Tästä syystä myös pääsiäisen ajankohta vaihtelee. Koska nisanin ajankohta on suunnilleen keväällä kevätpäiväntasauksen aikoihin, kristityt roomalaiset sitten määrittivät pääsiäisen oman kalenterinsa mukaan "ensimmäinen kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai".
Sillä, että noita uhraamisia ja ylösnousemuksia on tapahtunut vanhemmissa kulttuureissa, ei ole merkitystä itse pääsiäisen tapahtumien kannalta, koska kyse on historiallisesta tapahtumasta. Historian tapahtumilla on taipumus noudattaa myyttien kaavoja. Esimerkiksi Jeanne d'Arcia voitaisiin pitää pelkkänä myyttisenä satuhahmona ja toisintona valkyyria- tai amatsonitaruista tai vaikka Juuditin kirjasta, jollei todella tiedettäisi, että Jeanne d'Arc on historiallinen henkilö.
Samoin äitejä on ollut olemassa kautta aikojen ja sinulla ja minullakin on äiti. Äiti ei ole mikään satuhahmo, vaan jokaisella ihmisellä on aina äiti, vaikkei isää olisikaan. Siksi ei ole lainkaan ihmeellistä, että äitijumalattaria on olemassa. Ihmisellä kuten Neitsyt Marialla on sangen vähän tekemistä sellaisten narttujen kuten Ishtarin, Inannan, Isiksen tai Afroditen kanssa - ja paljon enemmän Kwannonin (joka taas on täysin erillinen jumaluus). Yhtäläisyydet niin Isikseen kuin Ishtariinkin rajoittuvat lähinnä äitiyteen. Mietitäänpä vaikka Ishtaria, joka oli seksuaalisuuden, hedelmällisyyden, sodan ja hävityksen jumalatar. Tammuz oli hänelle lähinnä seksilelu. Kulttuuriantropologi Lloyd deMause puhuu "pyhästä insestistä" äitijumalattaren ja hänen poikansa kanssa. Yhtäläisyydet ovat siis tekemällä tehtyjä.
Samoin tuo elämä-kuolema-henkiinvirkoaminen on teema, joka tulee esiin monissa myyteissä ympäri maailmaa. Entä sitten? Sekin on asia, jota tapahtuu. Kuolleistavirkoaminen on reaalimaailmassa äärimmäisen harvinaista - muttei mahdotonta. Sen epätavallisuus on aihe jumalalliseen myyttiin. Silloin sitten, kun historiallinen hahmo virkoaa kuolleista, se on historiallinen tapahtuma, ei mytologiaa. Arrianuksen elämäkerran mukaan Aleksanteri Suuri haavoittui kuolettavasti taistelussa Porosta vastaan Intiassa, ja virkosi kun häntä oltiin valmistamassa polttohautausta varten. Häntä pidettiin jumalana. Silti Aleksanteri Suuri oli historiallinen henkilö. Onko Jeesus sitten vain pelkkä Aleksanteri Suuren myytin toisinto, hänkin oli kuninkaallista sukua ja Aleksanterinkin isän mainittiin olevan jumala eli Zeus? Oliko Olympias esikuva Neitsyt Marialle? Perimätiedon mukaan myös Maria oli Daavidin sukua hänkin. Vai onko Aleksanteri Suuri pelkkä myyttinen hahmo ja kuningas Filippos pelkkä toisinto Hefaistos-myytistä ja Olympias puolestaan Isiksestä tai Ishtarista? Oliko Aleksanteri Suuren suhde äitiinsä vain pelkkä toisinto Oidipus-myytistä, vai oliko Makedonian kuningasperhe todella kipeä ihan oikeasti?
Sillä, että lainasit pitkän vuodatuksen Osiris-tarusta, ei Jeesuksen osalta ole merkitystä. Evankeliumit kirjoitettiin vain vähän aikaa Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja apokryfistä Tuomaan evankeliumia pidetään apostoli Tuomaan mahdollisesti kirjoittamana. Kaikki evankeliumeissa esiintyvät hahmot ovat historiallisia - tämän on arkeologia osoittanut - vaikka heitäkin pidettiin pitkään pelkkinä satuhahmoina. Samoin sellaisiat paikkoja, jotka mainittiin vain evankeliumeissa mutta ei muissa aikalaiskirjoituksissa, kuten Nasaret, Emmaus, Kapernaum jne on pitkään pidetty vain evankeliuminkirjoittajien keksintöinä, mutta arkeologia on vahvistanut, että ne todella olivat olemassa tuolloin. Siksi en näe mitään syytä epäillä, etteivätkö pääsiäisviikon tapahtumat todella olisi tapahtuneet historiallisesti juuri siten kun ne on kuvattu evankeliumeissa. Beit-Lechem oli parinsadan asukkaan tuppukylä tuolloin. Silloin alle vuoden ikäisiä poikia oli ehkä 5-6 kpl siinä kylässä. Sellaisen joukon listiminen ei anna aihetta merkitä sitä Herodeksen synteihin.
Totesin, että historialla on pelottava taipumus mukautua myyttien jo luomiin uomiin. Kysymys on kuitenkin konvergenssista, ei korrelaatiosta. Esimerkiksi Tolkienin Taru Sormusten Herrasta pidetään aivan täysin oman aikamme historian allegoriana ja Sormuksen Sotaa vain toisen maailmansodan toisintona. Tolkien itse kiisti ja kielsi tämän loppuun saakka, ja totesi, että historian tapahtumat vain asettuivat hänen kirjoittamaan kehykseensä ikäänkuin itsestään. Jos Aleksanteri Suurta palvottaisiin tänä päivänä yhä jumalana, kuten 2000 v sitten, hänenkin elämäänsä liitettyjä historiallisia tapahtumia varmasti pidettäisiin pelkkinä myytteinä.
Yhtäläisyyksiä on ja niitä on ympäri maapalloa. Silti reaalimaailmassa tapahtuu aivan samoja asioita kuin myyteissäkin - ja sitten kun niitä tapahtuu uskonnolliselle johtajalle, siitä sitten nousee haloo. Jos Jeesusta ei pidettäisi jumalallisena inkarnaationa vaan "vain" uskonnonfilosofina tai profeettana, hänen elämäntarinaansa suhtauduttaisiin samalla tavoin kuin Aleksanteri Suuren elämää suurempaan elämään. Mutta koska Jeesusta pidetään Jumalan inkarnaationa, siitä nousee sitten hirveä haloo kun yhtäläisyydet myytteihin ympäri maailmaa ovat ilmeisiä. - tuotakin paljon
Juppeli kirjoitti:
Mille aikakautta sinä suunnilleen tarkoitat kun puhut tuosta: "Paaston aikana lihan ja munien syöminen on kiellettyä. Niinpä munia kertyi iso määrä varastoon" -kohdasta.
300 jkr? 1000 jkr? Jotain myöhempää/aikaisempaa aikaa?vanhempaa perinnettä. Paasto on peräisin juutalaisilta, ja he paastoavat aivan samalla tavoin kuin kristitytkin ennen pääsiäistä. Meidän mämmimme on juutalaisen happamattoman leivän vertauskuva.
Suurin osa pääsiäisen mytologiasta ja perinteestä tulee juutalaisilta. Kristinuskossa vain perinne juutalaisuuteen sekä Talmudiin on katkennut, ja siksi pääsiäisperinteitä yritetään turhaan etsiä pakanuudesta. - Seemiläiset sepot
JuudasPastori kirjoitti:
Pääsiäisen vietto , jota aikaisemmin oltiin Tooran mukaan vietetty nisankuun 14 päivänä, siirrettiin vietettäväksi Nikean kirkolliskokouksen päätöksellä 325 jkr, kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeiseen sunnuntaihin (jossa se on tänäkin päivänä valtaosassa kristikuntaa roomalaisen käytännön mukaisesti). Pääsiäisen vieton ajankohta siirrettiin siksi, että nyt samana päivänä voitiin viettää Ishtar juhlaa (Ishtar juhlassa Tammus nousi kuolleista)!
Tässä sitten tiukempaa faktaa:
Vähäsen etymologiaa:
Nimi/päivä/jumalatar Kulttuuri/kieli
Easter englanti
Eastre anglosaks.
Oster ruotsi, saksa
Astarte muin. Foinikia
Demeter muin. Kreikka
Ceres muin. Rooma
Nianna muin. Akkad
Ishtar muin. Mesopotamia
Isis muin. Egypti
Englanninkielen pääsiäisen vastikkeen, easter, etymologia kuvaa käsitteen eurooppalaista alkuperää paremmin; keskienglannin estre - vanhan englannin eastre - ja edelleen vanhan saksan ostarun (mon.) tai skandinaavinen ostra. Eastre eli Eostre eli Ostara on vanha anglosaksinen kevään ja aamunnousun jumalatar. Hän siis antoi nimensä tälle kunniakseen vietetylle juhlalle.
Tämä kytkentä auringonnousun suunnan ja kevätjuhlan välillä on sinällään osuva, että koska kristittyjenkin pääsiäinen kerran on valonjumalan jälleensyntymäjuhla, viittaa nimi ilmansuuntaan, josta aurinko nousee, siis ``jälleensyntyy'' idän jumalattaren synnyttämänä, joka aamu.
lähteitä: http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/ostara/
http://www.nic.funet.fi/~magi/artikk/uskonto/ostara/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pääsiäinen
Tässä lisää pääsiäiseen jääneitä pakana perinteitä:
pääsiäismunat ja -puput
Munien liittymisellä pääsiäiseen on hyvin luonnollinen selitys: linnut alkavat munia keväisin ja talven jälkeen munien saaminen ruokavalioon tarkoitti aina uuden elämän alkua.
Mesopotamialaisessa uskomuksessa kevätpäiväntasauksena taivaasta putosi Eufratiin suuri hopeinen muna, jonka sisältä kuoriutui Ishtar. Ostara-juhlan aattoiltana Eostren uskottiin ottavan jäniksen muodon, tulevan maanpinnalle ja munivan palvojilleen värillisiä munia. Yhden tarinan mukaan pääsiäisjänis oli alunperin lintu, jonka Eostre taikoi jänikseksi. Kerran vuodessa se saattoi muuttua takaisin lintumuotoonsa ja munia munia, jonka jälkeen se taas palasi Eostren mukana kuuhun jäniksenä.
Kristityt alkoivat syödä munia pääsiäisenä 700-luvulla. Monet uskovat, että kristityille tapa maalata munat tuli keskiajan matkaajien mukana Egyptistä tai Persiasta, jossa ihmiset maalasivat munia kevään juhlien yhteydessä.
Virpomisvitsat- asiaa kristikunnassa selitellään tapauksella, jossa Jeesus saapui Jerusalemiin. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun tapahtumien kanssa!Noin hyvin en ole perehtynyt muinaisten juhlien alkuperään. Mutta otetaan opiksi ja seuraavalla kerralla minäkin pääsen jutusteluun mukaan.
Nostan hattua tietäjille. - Seemiläiset sepot
ole kiinnostunut kirjoitti:
ns. vaihtoehtoisesta historiankirjoituksesta, joita nuo uuspakanasivustot esittävät.
Kaikissa maanviljelyskulttuureissa ei ole juhlittu vuodenkulun käännekohtia. Ne ovat olleet useimmissa kulttuureissa lähes yhdentekeviä asioita. Joissakin niitä on juhlittu, toisissa ei. Koska kalenteri on maanviljelyskulttuureissa lähes poikkeuksetta perustunut kuukalenteriin, jopa vuodenkulku on ollut epäselvää ja siitä ei ole juurikaan piitattu. Itse asiassa kko vuoden käsite ajanlaskun perusyksikkönä sellaisena kuin me sen tunnemme, on roomalaiskristillinen käsite. Vasta juliaaninen ajanlasku kykeni määrittämään vuoden ja sen pituuden suunnilleen oikein. Siksi tuo tasauksien ja seisauksien juhliminen on enemmän uuspakanallista näennäismytologiaa kuin todellista historiaa.
Juutalainen kalenteri perustuu kuukalenteriin, ja se alkaa uudestakuusta. Nisanin 14. päivä merkitsee täysikuuta. Nisan ei kuitenkaan ollut mitenkään kiinteästi määritelty, vaan sen ajankohta vaihteli vuodenkulun mukaan. Tästä syystä myös pääsiäisen ajankohta vaihtelee. Koska nisanin ajankohta on suunnilleen keväällä kevätpäiväntasauksen aikoihin, kristityt roomalaiset sitten määrittivät pääsiäisen oman kalenterinsa mukaan "ensimmäinen kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai".
Sillä, että noita uhraamisia ja ylösnousemuksia on tapahtunut vanhemmissa kulttuureissa, ei ole merkitystä itse pääsiäisen tapahtumien kannalta, koska kyse on historiallisesta tapahtumasta. Historian tapahtumilla on taipumus noudattaa myyttien kaavoja. Esimerkiksi Jeanne d'Arcia voitaisiin pitää pelkkänä myyttisenä satuhahmona ja toisintona valkyyria- tai amatsonitaruista tai vaikka Juuditin kirjasta, jollei todella tiedettäisi, että Jeanne d'Arc on historiallinen henkilö.
Samoin äitejä on ollut olemassa kautta aikojen ja sinulla ja minullakin on äiti. Äiti ei ole mikään satuhahmo, vaan jokaisella ihmisellä on aina äiti, vaikkei isää olisikaan. Siksi ei ole lainkaan ihmeellistä, että äitijumalattaria on olemassa. Ihmisellä kuten Neitsyt Marialla on sangen vähän tekemistä sellaisten narttujen kuten Ishtarin, Inannan, Isiksen tai Afroditen kanssa - ja paljon enemmän Kwannonin (joka taas on täysin erillinen jumaluus). Yhtäläisyydet niin Isikseen kuin Ishtariinkin rajoittuvat lähinnä äitiyteen. Mietitäänpä vaikka Ishtaria, joka oli seksuaalisuuden, hedelmällisyyden, sodan ja hävityksen jumalatar. Tammuz oli hänelle lähinnä seksilelu. Kulttuuriantropologi Lloyd deMause puhuu "pyhästä insestistä" äitijumalattaren ja hänen poikansa kanssa. Yhtäläisyydet ovat siis tekemällä tehtyjä.
Samoin tuo elämä-kuolema-henkiinvirkoaminen on teema, joka tulee esiin monissa myyteissä ympäri maailmaa. Entä sitten? Sekin on asia, jota tapahtuu. Kuolleistavirkoaminen on reaalimaailmassa äärimmäisen harvinaista - muttei mahdotonta. Sen epätavallisuus on aihe jumalalliseen myyttiin. Silloin sitten, kun historiallinen hahmo virkoaa kuolleista, se on historiallinen tapahtuma, ei mytologiaa. Arrianuksen elämäkerran mukaan Aleksanteri Suuri haavoittui kuolettavasti taistelussa Porosta vastaan Intiassa, ja virkosi kun häntä oltiin valmistamassa polttohautausta varten. Häntä pidettiin jumalana. Silti Aleksanteri Suuri oli historiallinen henkilö. Onko Jeesus sitten vain pelkkä Aleksanteri Suuren myytin toisinto, hänkin oli kuninkaallista sukua ja Aleksanterinkin isän mainittiin olevan jumala eli Zeus? Oliko Olympias esikuva Neitsyt Marialle? Perimätiedon mukaan myös Maria oli Daavidin sukua hänkin. Vai onko Aleksanteri Suuri pelkkä myyttinen hahmo ja kuningas Filippos pelkkä toisinto Hefaistos-myytistä ja Olympias puolestaan Isiksestä tai Ishtarista? Oliko Aleksanteri Suuren suhde äitiinsä vain pelkkä toisinto Oidipus-myytistä, vai oliko Makedonian kuningasperhe todella kipeä ihan oikeasti?
Sillä, että lainasit pitkän vuodatuksen Osiris-tarusta, ei Jeesuksen osalta ole merkitystä. Evankeliumit kirjoitettiin vain vähän aikaa Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja apokryfistä Tuomaan evankeliumia pidetään apostoli Tuomaan mahdollisesti kirjoittamana. Kaikki evankeliumeissa esiintyvät hahmot ovat historiallisia - tämän on arkeologia osoittanut - vaikka heitäkin pidettiin pitkään pelkkinä satuhahmoina. Samoin sellaisiat paikkoja, jotka mainittiin vain evankeliumeissa mutta ei muissa aikalaiskirjoituksissa, kuten Nasaret, Emmaus, Kapernaum jne on pitkään pidetty vain evankeliuminkirjoittajien keksintöinä, mutta arkeologia on vahvistanut, että ne todella olivat olemassa tuolloin. Siksi en näe mitään syytä epäillä, etteivätkö pääsiäisviikon tapahtumat todella olisi tapahtuneet historiallisesti juuri siten kun ne on kuvattu evankeliumeissa. Beit-Lechem oli parinsadan asukkaan tuppukylä tuolloin. Silloin alle vuoden ikäisiä poikia oli ehkä 5-6 kpl siinä kylässä. Sellaisen joukon listiminen ei anna aihetta merkitä sitä Herodeksen synteihin.
Totesin, että historialla on pelottava taipumus mukautua myyttien jo luomiin uomiin. Kysymys on kuitenkin konvergenssista, ei korrelaatiosta. Esimerkiksi Tolkienin Taru Sormusten Herrasta pidetään aivan täysin oman aikamme historian allegoriana ja Sormuksen Sotaa vain toisen maailmansodan toisintona. Tolkien itse kiisti ja kielsi tämän loppuun saakka, ja totesi, että historian tapahtumat vain asettuivat hänen kirjoittamaan kehykseensä ikäänkuin itsestään. Jos Aleksanteri Suurta palvottaisiin tänä päivänä yhä jumalana, kuten 2000 v sitten, hänenkin elämäänsä liitettyjä historiallisia tapahtumia varmasti pidettäisiin pelkkinä myytteinä.
Yhtäläisyyksiä on ja niitä on ympäri maapalloa. Silti reaalimaailmassa tapahtuu aivan samoja asioita kuin myyteissäkin - ja sitten kun niitä tapahtuu uskonnolliselle johtajalle, siitä sitten nousee haloo. Jos Jeesusta ei pidettäisi jumalallisena inkarnaationa vaan "vain" uskonnonfilosofina tai profeettana, hänen elämäntarinaansa suhtauduttaisiin samalla tavoin kuin Aleksanteri Suuren elämää suurempaan elämään. Mutta koska Jeesusta pidetään Jumalan inkarnaationa, siitä nousee sitten hirveä haloo kun yhtäläisyydet myytteihin ympäri maailmaa ovat ilmeisiä."Kaikissa maanviljelyskulttuureissa ei ole juhlittu vuodenkulun käännekohtia. Ne ovat olleet useimmissa kulttuureissa lähes yhdentekeviä asioita. Joissakin niitä on juhlittu, toisissa ei. Koska kalenteri on maanviljelyskulttuureissa lähes poikkeuksetta perustunut kuukalenteriin, jopa vuodenkulku on ollut epäselvää ja siitä ei ole juurikaan piitattu. Itse asiassa kko vuoden käsite ajanlaskun perusyksikkönä sellaisena kuin me sen tunnemme, on roomalaiskristillinen käsite."
Eivät ole olleet yhdentekeviä tapahtumia. Jumalien pelko on ollut ihmisissä todella kauan. Kuukalenteri ei ollut tarkka, mutta riittävän tarkka, jotta tiettyinä aikoina osattiin kylvää siemenet maahan ja juhlistaa tämän ajankohdan jumalia.
Kiinalaiset kehittivät (legendan mukaan) meidän vuoden pituisen kalenterin kuuta tarkkailemalla ja lisäsivät siihen joka 19. vuosi seitsemän kuukautta lisää.
Sumerilaisilla oli käytössään 360 päiväinen vuosi ja kuukausi oli 30 päivää. Sanomattakin selvää, että heidänkin piti aika-ajoin rukata kalenteriaan.
Babylonialaiset ottivat käyttöön meidänkin käyttämän vuorokauden 24 tuntia ja jakoivat vuorokauden kahteen yhtä pitkään osaan: yö 12 tuntia ja päivä 12t.
Näillä kalenterin seuraamisilla ja kehittelyillä on ollut merkitystä sen vuoksi, että on osattu palvoa jumalia juuri oikeaan aikaan. Tavallinen viljelijä tai metsästäjä ei niitä seurannut vaan eli luonnon kiertokulun mukaan. Papit ja jumalkuninkaat esittelivät ajankohdat alamaisilleen, jotta nämä tiesivät palvonnan suhteen oikean ajankohdan.
Näistä kuukalenteriin perustuvista yhteisöistä poikkesi Egypti. Se oli voimakkaasti aurinkoon pohjautuva kultti jo 6000 vuotta sitten. Heillä oli käytössään vuosi jossa melko tarkkaan oli käytössä 365 päivää, kuukaudessa 30 päivää sekä viisi pävää plussaa, jotka jumala Thot halusi lisättävän.
Maanviljelyyn perustuvat yhteisöt palvelivat ja juhlivat jumalia. Näitä on ollut mm. sydäntalveen liittynyt uudelleen syntymä/auringon tai valon jumalan paluu, kevääseen hedelmällisyys/uudelleen syntymä ja syksyyn sadonkorjuu. Poikkeuksena Egypti, joka eli Niilin varressa saaden viljaa kohtuulliseti helmikuulta kesäkuun loppuun.
Ne joille vuodenajat eivät olleet tärkeitä olivat metsästäjäkeräilijäkansoja trooppisilla alueilla. Yöt ja päivät lähes yhtä pitkiä ja vuodenajat sateesta kuivaan kauteen. Näilläkin alueilla palvottiin kuun jumalia yms.
Julius Caesar oli seuraava merkkihenkilö, joka saavutti hieman tarkemman kalenteri kaksituhatta vuotta myöhemmin ja lopulta Roger Bacon rukkasi meidän kristillistä kalenteria 1200 luvun lopulla jaa. Baconia kauhistutti ajatus, että kristityt viettivät juhliaan väärinä päivinä. Tähän paavi Klemens IV vastasi syyttämällä Baconia kerettiläiseksi. Baconin perustelut kuitenkin pätivät ja maine puhdistui, jihuu.
Lähteitä:
David Ewing Duncan, 1999, wsoy.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Roger_Bacon - aivan ihastunut
ole kiinnostunut kirjoitti:
ns. vaihtoehtoisesta historiankirjoituksesta, joita nuo uuspakanasivustot esittävät.
Kaikissa maanviljelyskulttuureissa ei ole juhlittu vuodenkulun käännekohtia. Ne ovat olleet useimmissa kulttuureissa lähes yhdentekeviä asioita. Joissakin niitä on juhlittu, toisissa ei. Koska kalenteri on maanviljelyskulttuureissa lähes poikkeuksetta perustunut kuukalenteriin, jopa vuodenkulku on ollut epäselvää ja siitä ei ole juurikaan piitattu. Itse asiassa kko vuoden käsite ajanlaskun perusyksikkönä sellaisena kuin me sen tunnemme, on roomalaiskristillinen käsite. Vasta juliaaninen ajanlasku kykeni määrittämään vuoden ja sen pituuden suunnilleen oikein. Siksi tuo tasauksien ja seisauksien juhliminen on enemmän uuspakanallista näennäismytologiaa kuin todellista historiaa.
Juutalainen kalenteri perustuu kuukalenteriin, ja se alkaa uudestakuusta. Nisanin 14. päivä merkitsee täysikuuta. Nisan ei kuitenkaan ollut mitenkään kiinteästi määritelty, vaan sen ajankohta vaihteli vuodenkulun mukaan. Tästä syystä myös pääsiäisen ajankohta vaihtelee. Koska nisanin ajankohta on suunnilleen keväällä kevätpäiväntasauksen aikoihin, kristityt roomalaiset sitten määrittivät pääsiäisen oman kalenterinsa mukaan "ensimmäinen kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai".
Sillä, että noita uhraamisia ja ylösnousemuksia on tapahtunut vanhemmissa kulttuureissa, ei ole merkitystä itse pääsiäisen tapahtumien kannalta, koska kyse on historiallisesta tapahtumasta. Historian tapahtumilla on taipumus noudattaa myyttien kaavoja. Esimerkiksi Jeanne d'Arcia voitaisiin pitää pelkkänä myyttisenä satuhahmona ja toisintona valkyyria- tai amatsonitaruista tai vaikka Juuditin kirjasta, jollei todella tiedettäisi, että Jeanne d'Arc on historiallinen henkilö.
Samoin äitejä on ollut olemassa kautta aikojen ja sinulla ja minullakin on äiti. Äiti ei ole mikään satuhahmo, vaan jokaisella ihmisellä on aina äiti, vaikkei isää olisikaan. Siksi ei ole lainkaan ihmeellistä, että äitijumalattaria on olemassa. Ihmisellä kuten Neitsyt Marialla on sangen vähän tekemistä sellaisten narttujen kuten Ishtarin, Inannan, Isiksen tai Afroditen kanssa - ja paljon enemmän Kwannonin (joka taas on täysin erillinen jumaluus). Yhtäläisyydet niin Isikseen kuin Ishtariinkin rajoittuvat lähinnä äitiyteen. Mietitäänpä vaikka Ishtaria, joka oli seksuaalisuuden, hedelmällisyyden, sodan ja hävityksen jumalatar. Tammuz oli hänelle lähinnä seksilelu. Kulttuuriantropologi Lloyd deMause puhuu "pyhästä insestistä" äitijumalattaren ja hänen poikansa kanssa. Yhtäläisyydet ovat siis tekemällä tehtyjä.
Samoin tuo elämä-kuolema-henkiinvirkoaminen on teema, joka tulee esiin monissa myyteissä ympäri maailmaa. Entä sitten? Sekin on asia, jota tapahtuu. Kuolleistavirkoaminen on reaalimaailmassa äärimmäisen harvinaista - muttei mahdotonta. Sen epätavallisuus on aihe jumalalliseen myyttiin. Silloin sitten, kun historiallinen hahmo virkoaa kuolleista, se on historiallinen tapahtuma, ei mytologiaa. Arrianuksen elämäkerran mukaan Aleksanteri Suuri haavoittui kuolettavasti taistelussa Porosta vastaan Intiassa, ja virkosi kun häntä oltiin valmistamassa polttohautausta varten. Häntä pidettiin jumalana. Silti Aleksanteri Suuri oli historiallinen henkilö. Onko Jeesus sitten vain pelkkä Aleksanteri Suuren myytin toisinto, hänkin oli kuninkaallista sukua ja Aleksanterinkin isän mainittiin olevan jumala eli Zeus? Oliko Olympias esikuva Neitsyt Marialle? Perimätiedon mukaan myös Maria oli Daavidin sukua hänkin. Vai onko Aleksanteri Suuri pelkkä myyttinen hahmo ja kuningas Filippos pelkkä toisinto Hefaistos-myytistä ja Olympias puolestaan Isiksestä tai Ishtarista? Oliko Aleksanteri Suuren suhde äitiinsä vain pelkkä toisinto Oidipus-myytistä, vai oliko Makedonian kuningasperhe todella kipeä ihan oikeasti?
Sillä, että lainasit pitkän vuodatuksen Osiris-tarusta, ei Jeesuksen osalta ole merkitystä. Evankeliumit kirjoitettiin vain vähän aikaa Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja apokryfistä Tuomaan evankeliumia pidetään apostoli Tuomaan mahdollisesti kirjoittamana. Kaikki evankeliumeissa esiintyvät hahmot ovat historiallisia - tämän on arkeologia osoittanut - vaikka heitäkin pidettiin pitkään pelkkinä satuhahmoina. Samoin sellaisiat paikkoja, jotka mainittiin vain evankeliumeissa mutta ei muissa aikalaiskirjoituksissa, kuten Nasaret, Emmaus, Kapernaum jne on pitkään pidetty vain evankeliuminkirjoittajien keksintöinä, mutta arkeologia on vahvistanut, että ne todella olivat olemassa tuolloin. Siksi en näe mitään syytä epäillä, etteivätkö pääsiäisviikon tapahtumat todella olisi tapahtuneet historiallisesti juuri siten kun ne on kuvattu evankeliumeissa. Beit-Lechem oli parinsadan asukkaan tuppukylä tuolloin. Silloin alle vuoden ikäisiä poikia oli ehkä 5-6 kpl siinä kylässä. Sellaisen joukon listiminen ei anna aihetta merkitä sitä Herodeksen synteihin.
Totesin, että historialla on pelottava taipumus mukautua myyttien jo luomiin uomiin. Kysymys on kuitenkin konvergenssista, ei korrelaatiosta. Esimerkiksi Tolkienin Taru Sormusten Herrasta pidetään aivan täysin oman aikamme historian allegoriana ja Sormuksen Sotaa vain toisen maailmansodan toisintona. Tolkien itse kiisti ja kielsi tämän loppuun saakka, ja totesi, että historian tapahtumat vain asettuivat hänen kirjoittamaan kehykseensä ikäänkuin itsestään. Jos Aleksanteri Suurta palvottaisiin tänä päivänä yhä jumalana, kuten 2000 v sitten, hänenkin elämäänsä liitettyjä historiallisia tapahtumia varmasti pidettäisiin pelkkinä myytteinä.
Yhtäläisyyksiä on ja niitä on ympäri maapalloa. Silti reaalimaailmassa tapahtuu aivan samoja asioita kuin myyteissäkin - ja sitten kun niitä tapahtuu uskonnolliselle johtajalle, siitä sitten nousee haloo. Jos Jeesusta ei pidettäisi jumalallisena inkarnaationa vaan "vain" uskonnonfilosofina tai profeettana, hänen elämäntarinaansa suhtauduttaisiin samalla tavoin kuin Aleksanteri Suuren elämää suurempaan elämään. Mutta koska Jeesusta pidetään Jumalan inkarnaationa, siitä nousee sitten hirveä haloo kun yhtäläisyydet myytteihin ympäri maailmaa ovat ilmeisiä.väitteestäsi: "Kuolleistavirkoaminen on reaalimaailmassa äärimmäisen harvinaista - muttei mahdotonta".
Ja eikun todistamaan väitettäsi ja lääketieteen Nobel on varma!
Mitä tulee vaihtoehtoiseen historiankirjoitukseen, niin ei ole päähäsi sattunut pälkähtämään, että nykyinen länsimainen historia perustuu lähes kokonaan kirkon ja kulloinkin vallalla olleen kristinuskon opin suodattamiin kirjoituksiin.
Muihin mielipiteisiin ei ollut joko kirjoitustaitoa tai uskallusta. Ei minullakaan olisi, jos uhataan kidutuskuolemalla erimielisyydestä. Eli kyllä siellä historiankirjoissa on paljon, paljon tilaa korjausliikkeille reaalisempaan (pakanallisempaan, jos niin halutaan ilmaista) suuntaan.
Tutkija, joka on puolueellinen, omien ennakkoasenteidensa vanki, ei ole tutkija. Hän on hutkija.
Miten muuten on, uskotko, että tuo kuolleistavirkoamisen ihme tapahtuu sinun omalla kohdallasi? Ja vielä niin, että me kaikki elävät voimme sen todistaa? Onko sinussa aitoa Jeesus ainesta?
Vai jätetäänkö asia sovinnolla David Copperfieldin tulevaan ohjelmistoon? - ihmeellistä siinä
aivan ihastunut kirjoitti:
väitteestäsi: "Kuolleistavirkoaminen on reaalimaailmassa äärimmäisen harvinaista - muttei mahdotonta".
Ja eikun todistamaan väitettäsi ja lääketieteen Nobel on varma!
Mitä tulee vaihtoehtoiseen historiankirjoitukseen, niin ei ole päähäsi sattunut pälkähtämään, että nykyinen länsimainen historia perustuu lähes kokonaan kirkon ja kulloinkin vallalla olleen kristinuskon opin suodattamiin kirjoituksiin.
Muihin mielipiteisiin ei ollut joko kirjoitustaitoa tai uskallusta. Ei minullakaan olisi, jos uhataan kidutuskuolemalla erimielisyydestä. Eli kyllä siellä historiankirjoissa on paljon, paljon tilaa korjausliikkeille reaalisempaan (pakanallisempaan, jos niin halutaan ilmaista) suuntaan.
Tutkija, joka on puolueellinen, omien ennakkoasenteidensa vanki, ei ole tutkija. Hän on hutkija.
Miten muuten on, uskotko, että tuo kuolleistavirkoamisen ihme tapahtuu sinun omalla kohdallasi? Ja vielä niin, että me kaikki elävät voimme sen todistaa? Onko sinussa aitoa Jeesus ainesta?
Vai jätetäänkö asia sovinnolla David Copperfieldin tulevaan ohjelmistoon?sitten on?
Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka on todettu joko kliinisesti kuolleiksi tai joita on pidetty kuolleina, mutta jotka ovat vironneet henkiin. Esimerkiksi Aleksanteri Suurelle kävi näin 326 hänen haavoituttuaan vakavasti. Hautajaistoimenpiteet oli jo ehditty aloittaa.
Tässäpä webilinkki, josta lisää aiheesta: http://www.near-death.com/experiences/evidence10.html
Tutkija, joka ei erota toisistaan aktuaalista historiaa sekä ns. fakelorea, on epäpätevä. - linkki tuohon
aivan ihastunut kirjoitti:
väitteestäsi: "Kuolleistavirkoaminen on reaalimaailmassa äärimmäisen harvinaista - muttei mahdotonta".
Ja eikun todistamaan väitettäsi ja lääketieteen Nobel on varma!
Mitä tulee vaihtoehtoiseen historiankirjoitukseen, niin ei ole päähäsi sattunut pälkähtämään, että nykyinen länsimainen historia perustuu lähes kokonaan kirkon ja kulloinkin vallalla olleen kristinuskon opin suodattamiin kirjoituksiin.
Muihin mielipiteisiin ei ollut joko kirjoitustaitoa tai uskallusta. Ei minullakaan olisi, jos uhataan kidutuskuolemalla erimielisyydestä. Eli kyllä siellä historiankirjoissa on paljon, paljon tilaa korjausliikkeille reaalisempaan (pakanallisempaan, jos niin halutaan ilmaista) suuntaan.
Tutkija, joka on puolueellinen, omien ennakkoasenteidensa vanki, ei ole tutkija. Hän on hutkija.
Miten muuten on, uskotko, että tuo kuolleistavirkoamisen ihme tapahtuu sinun omalla kohdallasi? Ja vielä niin, että me kaikki elävät voimme sen todistaa? Onko sinussa aitoa Jeesus ainesta?
Vai jätetäänkö asia sovinnolla David Copperfieldin tulevaan ohjelmistoon?tohtori Rodonaian kuolleistaheräämiseen ja siihen liittyvään kuolemanrajakokemukseen. Tapaus on siis verifioitu.
http://www.nderf.org/GeorgeRodonaia's_nde.htm
Rodonaian alkuperäinen nimi oli Juri, mutta hän anglifioi sen englantilaiseen muotoon George muutettuaan Yhdysvaltoihin. - aivan ihastunut
linkki tuohon kirjoitti:
tohtori Rodonaian kuolleistaheräämiseen ja siihen liittyvään kuolemanrajakokemukseen. Tapaus on siis verifioitu.
http://www.nderf.org/GeorgeRodonaia's_nde.htm
Rodonaian alkuperäinen nimi oli Juri, mutta hän anglifioi sen englantilaiseen muotoon George muutettuaan Yhdysvaltoihin.Kuoleman diagnostiikka edellyttää sydämen pysähtymistä ja aivokuolemaa. Lisäksi eräiden refleksien ei pidä toimia. Kuolonkankeus alkaa 10 tunnissa ja mätäneminen muutamasssa päivässä, mikäli sitä ei keinotekoisesti estetä.
Kuolemia tapahtuu paljon, keskimäärin yhtä paljon kuin syntymiäkin (vitsi). Koska niitä tapahtuu paljon, voi myös vääriä diagnooseja tapahtua, vaikkei se olekaan suositeltavaa (shit happens).
Sinun havaitut tapauksesi ovat siis Aleksanteri Suuri ja tämä netti-case. Nettiin voi kuka tahansa
kirjoittaa mitä tahansa ja Aleksanteri Suuri sitten.. Voi voi, et voi olla tosissasi. Mitä luulet tarkoitettavan sanalla urbaanilegenda? Mikähän sitten on antiikin legenda?
Mutta todista väitteesi. Ei vain minulle vaan koko
maailmalle. Pois turha vaatimattomuus. Artikkeli lääketieteen julkaisuun vaan. Eihän sen pitäisi olla kummallista tai vaikeaa sen todistamisenkaan. Jos asia on niinkuin sanot, niin todistaminen on lasten leikkiä!
Siitä on aikaa kun Suomeen on saatu Nobel! ihmeellistä siinä kirjoitti:
sitten on?
Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka on todettu joko kliinisesti kuolleiksi tai joita on pidetty kuolleina, mutta jotka ovat vironneet henkiin. Esimerkiksi Aleksanteri Suurelle kävi näin 326 hänen haavoituttuaan vakavasti. Hautajaistoimenpiteet oli jo ehditty aloittaa.
Tässäpä webilinkki, josta lisää aiheesta: http://www.near-death.com/experiences/evidence10.html
Tutkija, joka ei erota toisistaan aktuaalista historiaa sekä ns. fakelorea, on epäpätevä."Tutkija, joka ei erota toisistaan aktuaalista historiaa sekä ns. fakelorea, on epäpätevä."
Edellä kertomani tarinat Egyptin jumaltaruista ylösnousemuksineen ja neitseellin syntymin ovat todellakin tarua. Nämä edellä mainitut esimerkit oli tarkoitettu teille kiihkokristityille esimerkiksi, kuinka ihmiset ovat eri aikakausina asioihin uskoneet.
Tarkoitukseni oli herättää teissä pientä epäilyksen kipinää omia uskomuksianne kohtaan.
Olen teihin pettynyt. Olette valmiita tuomitsemaan nämä vanhat tarinat epätosina, mutta ette näe ristiriitaa omanne kohdalla.
- kuten lienee sanomattakin selvää minä en näe raamatun, kalevalan, Egyptin- tai Kreikanmytologiassa muuta ero kuin sen, että raamattu oli ylivoimaisesti tylsin luettava.
Kerran kuollut on kuollut. Ylösnousemuksia ei tapahdu kuin fantasiakirjallisuudessa ja B-luokan elokuvissa.- ja tonkii
aivan ihastunut kirjoitti:
Kuoleman diagnostiikka edellyttää sydämen pysähtymistä ja aivokuolemaa. Lisäksi eräiden refleksien ei pidä toimia. Kuolonkankeus alkaa 10 tunnissa ja mätäneminen muutamasssa päivässä, mikäli sitä ei keinotekoisesti estetä.
Kuolemia tapahtuu paljon, keskimäärin yhtä paljon kuin syntymiäkin (vitsi). Koska niitä tapahtuu paljon, voi myös vääriä diagnooseja tapahtua, vaikkei se olekaan suositeltavaa (shit happens).
Sinun havaitut tapauksesi ovat siis Aleksanteri Suuri ja tämä netti-case. Nettiin voi kuka tahansa
kirjoittaa mitä tahansa ja Aleksanteri Suuri sitten.. Voi voi, et voi olla tosissasi. Mitä luulet tarkoitettavan sanalla urbaanilegenda? Mikähän sitten on antiikin legenda?
Mutta todista väitteesi. Ei vain minulle vaan koko
maailmalle. Pois turha vaatimattomuus. Artikkeli lääketieteen julkaisuun vaan. Eihän sen pitäisi olla kummallista tai vaikeaa sen todistamisenkaan. Jos asia on niinkuin sanot, niin todistaminen on lasten leikkiä!
Siitä on aikaa kun Suomeen on saatu Nobel!ihan mitä tahansa lääketieteellisiä julkaisuja. Niissä on pilvin pimein dokumentteja sellaisista ihmisistä, jotka on merkitty DOA sairaalaan tuotaessa, ja jotka ovat vironneet sitten myöhemmin.
Netti-case kuten George Rodonaia on täysin validi esimerkki, sillä se voidaan verifioida. Rodonaian tapauksessa sydän oli pysähtynyt ja aivokuolema tapahtunut.
Normaalitilassa kuolema on noin viiden minuutin jälkeen irreversiibeli. Sen jälkeen virkoaminen on todella poikkeuksellista - vaikka sitäkin tapahtuu. - totta tosiaan
ja tonkii kirjoitti:
ihan mitä tahansa lääketieteellisiä julkaisuja. Niissä on pilvin pimein dokumentteja sellaisista ihmisistä, jotka on merkitty DOA sairaalaan tuotaessa, ja jotka ovat vironneet sitten myöhemmin.
Netti-case kuten George Rodonaia on täysin validi esimerkki, sillä se voidaan verifioida. Rodonaian tapauksessa sydän oli pysähtynyt ja aivokuolema tapahtunut.
Normaalitilassa kuolema on noin viiden minuutin jälkeen irreversiibeli. Sen jälkeen virkoaminen on todella poikkeuksellista - vaikka sitäkin tapahtuu.Minäkin ajoin autollani yli neljääsataa, kunnes huomasin, että nopeusmittariksi olettamani olikin kello. Niin on käynyt näissäkin tapauksissa, on tehty liian hätäisiä päätelmiä.
Haluaisin todella nähdä luotettavan lääketieteellisen julkaisun raportoimana tapauksen, jossa teho-osaston kaikissa monitoreissa oleva ja niiden avulla täysin kuolleeksi havaittu potilas on äkkiä vironnut, sekä lähtenyt esimerkiksi sairaalan kanttiiniin kahville. ole kiinnostunut kirjoitti:
ns. vaihtoehtoisesta historiankirjoituksesta, joita nuo uuspakanasivustot esittävät.
Kaikissa maanviljelyskulttuureissa ei ole juhlittu vuodenkulun käännekohtia. Ne ovat olleet useimmissa kulttuureissa lähes yhdentekeviä asioita. Joissakin niitä on juhlittu, toisissa ei. Koska kalenteri on maanviljelyskulttuureissa lähes poikkeuksetta perustunut kuukalenteriin, jopa vuodenkulku on ollut epäselvää ja siitä ei ole juurikaan piitattu. Itse asiassa kko vuoden käsite ajanlaskun perusyksikkönä sellaisena kuin me sen tunnemme, on roomalaiskristillinen käsite. Vasta juliaaninen ajanlasku kykeni määrittämään vuoden ja sen pituuden suunnilleen oikein. Siksi tuo tasauksien ja seisauksien juhliminen on enemmän uuspakanallista näennäismytologiaa kuin todellista historiaa.
Juutalainen kalenteri perustuu kuukalenteriin, ja se alkaa uudestakuusta. Nisanin 14. päivä merkitsee täysikuuta. Nisan ei kuitenkaan ollut mitenkään kiinteästi määritelty, vaan sen ajankohta vaihteli vuodenkulun mukaan. Tästä syystä myös pääsiäisen ajankohta vaihtelee. Koska nisanin ajankohta on suunnilleen keväällä kevätpäiväntasauksen aikoihin, kristityt roomalaiset sitten määrittivät pääsiäisen oman kalenterinsa mukaan "ensimmäinen kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai".
Sillä, että noita uhraamisia ja ylösnousemuksia on tapahtunut vanhemmissa kulttuureissa, ei ole merkitystä itse pääsiäisen tapahtumien kannalta, koska kyse on historiallisesta tapahtumasta. Historian tapahtumilla on taipumus noudattaa myyttien kaavoja. Esimerkiksi Jeanne d'Arcia voitaisiin pitää pelkkänä myyttisenä satuhahmona ja toisintona valkyyria- tai amatsonitaruista tai vaikka Juuditin kirjasta, jollei todella tiedettäisi, että Jeanne d'Arc on historiallinen henkilö.
Samoin äitejä on ollut olemassa kautta aikojen ja sinulla ja minullakin on äiti. Äiti ei ole mikään satuhahmo, vaan jokaisella ihmisellä on aina äiti, vaikkei isää olisikaan. Siksi ei ole lainkaan ihmeellistä, että äitijumalattaria on olemassa. Ihmisellä kuten Neitsyt Marialla on sangen vähän tekemistä sellaisten narttujen kuten Ishtarin, Inannan, Isiksen tai Afroditen kanssa - ja paljon enemmän Kwannonin (joka taas on täysin erillinen jumaluus). Yhtäläisyydet niin Isikseen kuin Ishtariinkin rajoittuvat lähinnä äitiyteen. Mietitäänpä vaikka Ishtaria, joka oli seksuaalisuuden, hedelmällisyyden, sodan ja hävityksen jumalatar. Tammuz oli hänelle lähinnä seksilelu. Kulttuuriantropologi Lloyd deMause puhuu "pyhästä insestistä" äitijumalattaren ja hänen poikansa kanssa. Yhtäläisyydet ovat siis tekemällä tehtyjä.
Samoin tuo elämä-kuolema-henkiinvirkoaminen on teema, joka tulee esiin monissa myyteissä ympäri maailmaa. Entä sitten? Sekin on asia, jota tapahtuu. Kuolleistavirkoaminen on reaalimaailmassa äärimmäisen harvinaista - muttei mahdotonta. Sen epätavallisuus on aihe jumalalliseen myyttiin. Silloin sitten, kun historiallinen hahmo virkoaa kuolleista, se on historiallinen tapahtuma, ei mytologiaa. Arrianuksen elämäkerran mukaan Aleksanteri Suuri haavoittui kuolettavasti taistelussa Porosta vastaan Intiassa, ja virkosi kun häntä oltiin valmistamassa polttohautausta varten. Häntä pidettiin jumalana. Silti Aleksanteri Suuri oli historiallinen henkilö. Onko Jeesus sitten vain pelkkä Aleksanteri Suuren myytin toisinto, hänkin oli kuninkaallista sukua ja Aleksanterinkin isän mainittiin olevan jumala eli Zeus? Oliko Olympias esikuva Neitsyt Marialle? Perimätiedon mukaan myös Maria oli Daavidin sukua hänkin. Vai onko Aleksanteri Suuri pelkkä myyttinen hahmo ja kuningas Filippos pelkkä toisinto Hefaistos-myytistä ja Olympias puolestaan Isiksestä tai Ishtarista? Oliko Aleksanteri Suuren suhde äitiinsä vain pelkkä toisinto Oidipus-myytistä, vai oliko Makedonian kuningasperhe todella kipeä ihan oikeasti?
Sillä, että lainasit pitkän vuodatuksen Osiris-tarusta, ei Jeesuksen osalta ole merkitystä. Evankeliumit kirjoitettiin vain vähän aikaa Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja apokryfistä Tuomaan evankeliumia pidetään apostoli Tuomaan mahdollisesti kirjoittamana. Kaikki evankeliumeissa esiintyvät hahmot ovat historiallisia - tämän on arkeologia osoittanut - vaikka heitäkin pidettiin pitkään pelkkinä satuhahmoina. Samoin sellaisiat paikkoja, jotka mainittiin vain evankeliumeissa mutta ei muissa aikalaiskirjoituksissa, kuten Nasaret, Emmaus, Kapernaum jne on pitkään pidetty vain evankeliuminkirjoittajien keksintöinä, mutta arkeologia on vahvistanut, että ne todella olivat olemassa tuolloin. Siksi en näe mitään syytä epäillä, etteivätkö pääsiäisviikon tapahtumat todella olisi tapahtuneet historiallisesti juuri siten kun ne on kuvattu evankeliumeissa. Beit-Lechem oli parinsadan asukkaan tuppukylä tuolloin. Silloin alle vuoden ikäisiä poikia oli ehkä 5-6 kpl siinä kylässä. Sellaisen joukon listiminen ei anna aihetta merkitä sitä Herodeksen synteihin.
Totesin, että historialla on pelottava taipumus mukautua myyttien jo luomiin uomiin. Kysymys on kuitenkin konvergenssista, ei korrelaatiosta. Esimerkiksi Tolkienin Taru Sormusten Herrasta pidetään aivan täysin oman aikamme historian allegoriana ja Sormuksen Sotaa vain toisen maailmansodan toisintona. Tolkien itse kiisti ja kielsi tämän loppuun saakka, ja totesi, että historian tapahtumat vain asettuivat hänen kirjoittamaan kehykseensä ikäänkuin itsestään. Jos Aleksanteri Suurta palvottaisiin tänä päivänä yhä jumalana, kuten 2000 v sitten, hänenkin elämäänsä liitettyjä historiallisia tapahtumia varmasti pidettäisiin pelkkinä myytteinä.
Yhtäläisyyksiä on ja niitä on ympäri maapalloa. Silti reaalimaailmassa tapahtuu aivan samoja asioita kuin myyteissäkin - ja sitten kun niitä tapahtuu uskonnolliselle johtajalle, siitä sitten nousee haloo. Jos Jeesusta ei pidettäisi jumalallisena inkarnaationa vaan "vain" uskonnonfilosofina tai profeettana, hänen elämäntarinaansa suhtauduttaisiin samalla tavoin kuin Aleksanteri Suuren elämää suurempaan elämään. Mutta koska Jeesusta pidetään Jumalan inkarnaationa, siitä nousee sitten hirveä haloo kun yhtäläisyydet myytteihin ympäri maailmaa ovat ilmeisiä."Itse asiassa kko vuoden käsite ajanlaskun perusyksikkönä sellaisena kuin me sen tunnemme, on roomalaiskristillinen käsite. Vasta juliaaninen ajanlasku kykeni määrittämään vuoden ja sen pituuden suunnilleen oikein."
URSA:laisena tämmöiset väittämät alkavat toisinaan ärsyttämään. Sovitaan, että sinun maailmassasi kristityt kehittivät kalenteri järjestelmän.
Tässä kumminkin historiallista faktaa:
2500 ekr.
Egyptiläisten ylipappien suurin tähtitieteellinen saavutus oli sothilaisen kalenterin ja ajanlaskun kehittäminen. Egyptiläisten kalenteri on tietyissä suhteissa yksi järkevimmistä, mitä ihmiskunnalla koskaan on ollut. Vuosi käsitti 365 päivää, jotka jakautuivat kahteentoista 30 päivän kuukauteen ja viiteen juhlapäivään. Pelkästään tällainen ajanlasku olisi aiheuttanut yhden päivän virheen joka neljäs vuosi, jolloin tärkeiden luonnonilmiöiden ja tapahtumien päivämäärät olisivat koko ajan siirtyneet.
Ylipapit ratkaisivat ongelman nerokkaasti: vuosi aloitettiin aina silloin kun Sothis nousi juuri ennen aurinkoa. Menettely vastasi meidän karkauspäivän käyttämistä. Vuorokausi jaettiin 24 tuntiin. Päivällä aikaa mitattiin aurinkokellolla ja tiimalasilla. Yöllä temppeleissä voitiin määrittää kellonajat tähtikuvioiden paikkojen avulla.
1800 ekr.
Hammurapin Babylonialaisten kalenterivuosi käsitti 365 päivää, ja he osasivat ennustaa auringon- ja kuunpimennyksiä.
Persialainen tähtitieteilijä Omar Khayyam (1048-1122) laski vuoden pituudeksi 365.24219858156 päivää
Värikästä kieltä käyttääkseni kristillisessä "imperiumissa" läpyteltiin noihin aikoihin viellä paskaa hiekkalaatikolla.
kristinuskon ahdasmielisen tulkinnan mukaan taivaan tähdet olivat pitkälle keski-ajalle asti reikiä taivaassa, jotka jumala oli sauvallansa kävellessään tökkinyt.
Huomaan tekstistäsi, että moni muukin historiallinen "fakta" on sinulle vain kristillistä historiaa.
- yritystä?
Ilmiselvä käännytysyritys: "Nyt varmala ainakin yksi ateesti kääntyy kun se haluu ilmasii vapaapäivii kun meilläki on jeeesuksessa tai sitte ne pannaan pakkotyöhön ku niillä ei oo mun kavereita..."
samoin kuten kaikille muiilekin "kuolemattomien ajatusten" tonaville, käyttäkää sitä hakutoimintoa.
Niin ei tarttis aina mokata itseään julkisesti.- juutas
Mihin ihmeeseen uskovaiset tarvitsevat lauantaivapaata? Yksi lepopäivähän se viikossa vain pitäisi uskovaisilla olla. Mars töihin heti ensi lauantaina, ja normaalilla palkalla...
- puolestaan
ateistit tarvitsevat lauantaita? Mars töihin vain.
Lauantai oli normaali työpäivä pitkälle 1800-luvulle. Se, että se on vapaapäivä, on työväenliikkeen saavutus. Työväenliikkeeseen puolestaan kuuluu niin uskovaisia kuin ateisteja kuin muitakin.
- jokunen
joulupukkia tai pääsiäsispupua?
- on pyhimys
eli Pyhä Nikolaus, Myran piispa (k. 354). Hän on historiallinen henkilö ja hänen hautansa löytyy Italian Barista. Yksi hänen symboleistaan on vuohipukki. Hän on, paitsi joulupukki, myös kaikkien merimiesten ja poikalasten suojelija.
Pääsiäispupu liittyy samoin kiinteästi kristilliseen perinteeseen. Kaniini on hedelmällisyyden ja elämän vertauskuva. - jokunen
on pyhimys kirjoitti:
eli Pyhä Nikolaus, Myran piispa (k. 354). Hän on historiallinen henkilö ja hänen hautansa löytyy Italian Barista. Yksi hänen symboleistaan on vuohipukki. Hän on, paitsi joulupukki, myös kaikkien merimiesten ja poikalasten suojelija.
Pääsiäispupu liittyy samoin kiinteästi kristilliseen perinteeseen. Kaniini on hedelmällisyyden ja elämän vertauskuva.olemassa!
- näin on
jokunen kirjoitti:
olemassa!
Joulupukki on olemassa. Tai ainakin ollut olemassa.
- Seemiläiset sepot
jokunen kirjoitti:
olemassa!
Niin uskoisin tämän tarjoilevan sitä:
http://www.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/joulu/index.htm
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura = SKS
- Rausku
Vai niin. Sitten pitäisi kiristää ihmisiä. Tapauskovaistenkin pitäisi allekirjoittaa lausunto: "joulu on vapahtajamme syntymäjuhla, juhlin sitä pitäen koko ajan mielessäni ev.lut. raamatuntulkinnan...". Sitten olisi oikeus rahaan.
Hyvä. Ihmisiä pitää erotella erilaisiin ansioluokkiin uskonnollisten ajatusten perustellaa. Se on oikea tie, aivan varmasti... - ostetaan
vapaapäiviä töistä? Jos tässä on joku järki tässä ajatuksessa, niin ei oikein kyllä aukene.
Pitäiskö muihinkin kuppikuntiin kuulumisesta saada lisää vapaata töistä?
Kovin on katkeran, kateellisen ja epä-älyllisen ihmisen vuodatus taas. Kuinka tuo ehdotus sitten
parantaisi omaa tilaasi. Tulisi parempi joulumieli?
Eroa itse kirkosta, se näkyy sunkin pussissa, sen sijaan, että moitit muita. Vaan kun ei rohkeus riitä. Mitähän ne naapuritkin sanois? Terveisiä vaan sinne Taka-Hikiälle! - uskomaton
Olisin ihan valmis luopumaan "kristillisistä" vapaa päivistä jos saisin pitää saman määrän loma päiviä itse valitseminani päivinä.
- Atte Ateisti
Ja tasapuolisuuden nimissä uskiksilta täytyy kieltää vapun vietto.
Käytännössä työnantajat monessa työpaikassa eivät salli minun tehdä työtä esim. jouluna. Duunipaikka on kiinni tai lakisääteiset (ei minun säätämäni) pyhätyökorvaukset käyvät liian kalliiksi työnantajalle.
Tekisin töitä sunnuntaisinkin, mutta mm. ammattiliitot ovat vastustaneet sunnuntaityön lisäämistä, koska sunnuntaityöläiset ovat yleensä nuoria, opiskelijoita ja huonosti ammattiliittoihin järjestyneitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 435724
- 445253
- 483678
- 133633
- 313106
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise883073- 552835
- 562683
- 532340
- 381804