Harhaoppisille

+^+

Kun täällä näyttää vallitsevan seriffin vetäydyttyä eräänlainen viidakon laki, tässä ohjeita niin meille ortodokseille kuin teille huseeraaja-harhaoppisillekkin:

(Lainaan tässä isä Cleopaa)

Vapahtajamme antoi valtuuden opettaa ainoastaan apostoloille eikä kaikelle kansalle.(Matt.28:20) Piispamme ja pappimme ovat apostolien laillisia seuraajia. Tätä apostolista seurantaa ei näillä harhaoppisilla ole.

Apostoli Paavali sanoi: "Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty?" (Room.10:15) ja vielä: "Eivät kai kaikki ole apostoleja? Tai profeettoja? Tai opettajia? Tai ihmeiden tekijöitä?" (1.Kor.12:29) - ei vaikka hän kuinka itserakkasti uskoisi itseensä ja sitä yrittäisi meillekin nokkelana vakuutella.

Edellee apostoli sanoi: "Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan." (1.Tim.3:2) ja "Hänen on pidettävä kiinni oppimme mukaisesta, luotettavasta sanasta, niin että hän kykenee myös rohkaisemaan toisia terveellä opetuksella ja kumoamaan vastustajien väitteet." (Tit.1:9).

Nämä hourupäiset saattavat vedota Raamattuun: "Te taas olette Pyhältä saaneet Hengen voitelun, ja kaikilla teillä on tieto." (1.Joh.2:20) tai "Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä." (1.Joh.2:27), mutta muista: kun janoinen haluaa juoda koko lähteen, hän hukkuu siihen tai kun uimataidoton menee syvään veteen, hänkin hukkuu siihen. Apostolien teoissa puhutaan etiopialaisesta hoviherrasta, joka sanoo: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." (Apt.8:31) ja huomaa, että sana 'voideltu' tarkoittaa Pyhän Hengen vuodattamista MIRHALLA VOITELUN SAKRAMENTISSA kasteen jälkeen eikä missään hurmahenkisessä hypnoosissa tuulisessa teltassa.

Meidän tulee välttää tällaisia antikristuksia ja niiden harhaisia julistajia. He saapuvat tänne eksyttämään meitä, mutta vaikene ja tapa harha hiljaisuudella. Lue Raamattua ja isen kirjoituksia, saat vahvistusta mm. isä Cleopan sanoista ja opetuksista, isän, jolla ei ollut akateemista oppiarvoa, mutta todellinen sanan julistamisen armo ja lahja, joka oli saatu oikealla tavalla.

Lopuksi vielä: (1.Kor.14:3-4) "Mutta se, joka profetoi, puhuu ihmisille: hän rakentaa, kehottaa ja lohduttaa. Kielillä puhuva rakentaa itseään, profetoiva rakentaa seurakuntaa." ja (1.Kor.14:20) "Veljet, älkää olko ajatuksiltanne lapsia. Pahuudessa olkaa kehittymättömiä, ajattelussanne aikuisia."

29

1669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on näin...

1piet.2:
      9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
      10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

Kaikki jotka ovat syntyneet uudesti ylhäältä ovat pappeja.

• xyz

>>>Kaikki jotka ovat syntyneet uudesti ylhäältä ovat pappeja.

• Kaikea sitä uskotkin

Miten sitä noin vain voit syntyä uudestaan, kiellät siis aiemman Jumalan työn edellisessä aikaisemmin saamassasi kasteessasi. Ja jos sait ensimmäisen kasteesi vasta nyt, katso keneltä sen sait ! Kenen valtuuttamana ! Kovin halvalla myyt Jumalan tekoja ja näin pilkkaat karkealla tavalla Jumalaa.

Kenelläkään ei ole oikeutta eikä lupaa kastaa uudestaan ihmistä, joka on jo kastettu Pyhän Kolminaisuuden nimeen. Apostoli Paavalikin sanoi: "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!" (Ef.4:5) Toimimalla toisin, toimii Jumalaa vastaan ja antikristuksen puolesta.

Sinulle, harhaoppinen, sopii hyvin evankelistan sanat: Matt.22:29

• Kaikea sitä uskotkin kirjoitti:

Miten sitä noin vain voit syntyä uudestaan, kiellät siis aiemman Jumalan työn edellisessä aikaisemmin saamassasi kasteessasi. Ja jos sait ensimmäisen kasteesi vasta nyt, katso keneltä sen sait ! Kenen valtuuttamana ! Kovin halvalla myyt Jumalan tekoja ja näin pilkkaat karkealla tavalla Jumalaa.

Kenelläkään ei ole oikeutta eikä lupaa kastaa uudestaan ihmistä, joka on jo kastettu Pyhän Kolminaisuuden nimeen. Apostoli Paavalikin sanoi: "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!" (Ef.4:5) Toimimalla toisin, toimii Jumalaa vastaan ja antikristuksen puolesta.

katsomassa kenen nimeen esim. pietari kastoi:

Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste JEESUKSEN KRISTUKSEN nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

Hupsis... Missä kolminaisuus???

• Hoh hoijaa
        BelieveItOrNot kirjoitti:

katsomassa kenen nimeen esim. pietari kastoi:

Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste JEESUKSEN KRISTUKSEN nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

Hupsis... Missä kolminaisuus???

Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Js sinulle vielä: Matt.22:14

• Hoh hoijaa kirjoitti:

Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Js sinulle vielä: Matt.22:14

juuri noin ortodoksi kirkossa. Kielillä puhumiset ja muut tapahtuu Jumalan voimalla. Ette tunne noita voimia :D

• kalossilaliaa
        BelieveItOrNot kirjoitti:

juuri noin ortodoksi kirkossa. Kielillä puhumiset ja muut tapahtuu Jumalan voimalla. Ette tunne noita voimia :D

Glossolalia on profetiaa vain silloin, kun kuulijat ovat vierakielisiä ja YMMÄRTÄVÄT, mitä heille sanotaan. Jos kaikki ovat suomalaisia, kielillä puhumisessa ei ole järkeä se on hulluutta, antikristuksen ja pahuuden voimia.

On täysin poissuljettua, että kielillä puhuminen Pyhän Hengen lahjana merkitsisi jonkinlaista mongerrusta sellaisella kielellä, jota ei ole olemassakaan ja jota kukaan ei ymmärrä. Silloin ei enää ole kysymys apostoli Markuksenkin (Mark.16:17) mainitsemasta "uusilla kielillä puhumisesta".

Tällaisen sanan levittäjille pitäisi laittaa myllynkivi johonkin.

• uudesti
        Kaikea sitä uskotkin kirjoitti:

Joh.3:
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Kaste on kuuliaisuuden askel.. ja kuuluu uudestisyntyneille uskoville.. siis uskovien kaste. Ei aikuis- eikä lapsikaste

apt.2:
        41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

apt18:
        8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

Oon aina ihmetellyt miksi raamatusta on poistettu yksi tärkeä jae.. Kun filippus selittää hoviherralle kirjoituksia.. ennen hänen kastamistaan.. seuraava jae on poistettu:

biblia1776
        apt.8:
        (37 Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.)
        38 Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.

• theoforos
        uudesti kirjoitti:

Joh.3:
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Kaste on kuuliaisuuden askel.. ja kuuluu uudestisyntyneille uskoville.. siis uskovien kaste. Ei aikuis- eikä lapsikaste

apt.2:
        41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

apt18:
        8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

Oon aina ihmetellyt miksi raamatusta on poistettu yksi tärkeä jae.. Kun filippus selittää hoviherralle kirjoituksia.. ennen hänen kastamistaan.. seuraava jae on poistettu:

biblia1776
        apt.8:
        (37 Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.)
        38 Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.

Se kohta puuttuu joistain käsikirjoituksista, ja koska uudempien suomalaisten käännösten pohjana olevien kreikankielisten tekstilaitosten laatijat ovat pitäneet niitä käsikirjoituksia luotettavimpina, joista se puuttuu, se on sen seurauksena jätetty pois myös suomenkielisestä käännöksestä.

• että...
        theoforos kirjoitti:

Se kohta puuttuu joistain käsikirjoituksista, ja koska uudempien suomalaisten käännösten pohjana olevien kreikankielisten tekstilaitosten laatijat ovat pitäneet niitä käsikirjoituksia luotettavimpina, joista se puuttuu, se on sen seurauksena jätetty pois myös suomenkielisestä käännöksestä.

King Jamesissakin se on tallella.

37 And Philip said, If thou believest with all thine heart, thou mayest. And he answered and said, I believe that Jesus Christ is the Son of God.

• theoforos
        että... kirjoitti:

King Jamesissakin se on tallella.

37 And Philip said, If thou believest with all thine heart, thou mayest. And he answered and said, I believe that Jesus Christ is the Son of God.

Yleensä vanhoissa käännöksissä kyseinen jae on tallella, koska ne pohjautuvat sellaisiin alkutekstilaitoksiin, jotka sisältävät kyseisen jakeen. Sen sijaan uudemmat käännökset 1800-luvulta alkaen usein eivät sisällä kyseistä jaetta, koska sen jälkeen laadituissa alkutekstilaitoksissa kyseiseen jakeeseen on suhtauduttu epäilevästi tai se on jätetty pois kokonaan. Ja kuten yllä sanoin se on jätetty pois siksi, koska kyseiset uudemmat alkutekstilaitokset laatineet tutkijat ovat pitäneet sellaisia kreikankielisiä käsikirjoituksia luotettavimpina, joissa kyseistä jaetta ei ole. Toisin sanoen tutkijat ovat pitäneet jaetta myöhempänä lisäyksenä.

Mutta tutkijat ovat tietysti erehtyviä, ja tieteellisen tutkimuksen tulokset vaihtelevat aina ajankohdasta riippuen...

• kalossilaliaa kirjoitti:

Glossolalia on profetiaa vain silloin, kun kuulijat ovat vierakielisiä ja YMMÄRTÄVÄT, mitä heille sanotaan. Jos kaikki ovat suomalaisia, kielillä puhumisessa ei ole järkeä se on hulluutta, antikristuksen ja pahuuden voimia.

On täysin poissuljettua, että kielillä puhuminen Pyhän Hengen lahjana merkitsisi jonkinlaista mongerrusta sellaisella kielellä, jota ei ole olemassakaan ja jota kukaan ei ymmärrä. Silloin ei enää ole kysymys apostoli Markuksenkin (Mark.16:17) mainitsemasta "uusilla kielillä puhumisesta".

Tällaisen sanan levittäjille pitäisi laittaa myllynkivi johonkin.

tietämätön. 1 Kor 14:19 Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

Hurmoskieli tunnettiin kyllä.

Sitä paitsi sekin tosi asia tunnettiin että ne jotka eivät ole perehtyneet kielillä puhumisasiaan saattavat pitää kielillä puhumista jotenkin outona:

23 Jos seurakunnan yhteisessä kokouksessa kaikki puhuisivat kielillä ja sinne tulisi ulkopuolisia tai epäuskoisia, he varmasti sanoisivat, että te olette järjiltänne.

• just_a_servant

"(Lainaan tässä isä Cleopaa)"; "saat vahvistusta mm. isä Cleopan sanoista ja opetuksista, isän, jolla ei ollut akateemista oppiarvoa".

Matt.23:9 "Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa."

Mikähän tässä ei täsmää? Kannattaa lukea koko tarina itsensä korottamisesta, eli Matt.23:1-12

• xyz

>>>Matt.23:9 "Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa."

Mikähän tässä ei täsmää?

• just_a_servant
        xyz kirjoitti:

>>>Matt.23:9 "Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa."

Mikähän tässä ei täsmää?

Hihhuli, sitten voin jatkaa keskustelua aiheesta.

• Matt.15:7-9

"Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi: -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä."

• Makarios
        just_a_servant kirjoitti:

Hihhuli, sitten voin jatkaa keskustelua aiheesta.

Sanakirjan mukaan hihhuli on joko a) jyrkkä lestadiolainen tai b) intoilija, kiihkoilija. Jälkimmäisen määritelmän mukaan olette hihhuleita molemmat, eikä nahistelunne johda mihinkään - paitsi kenties kummankin egon paisuttamiseen, mikä puolestaan ei ole järin kristillistä, katsoopa asiaa miltä kantilta tahansa.

Mak.

• just_a_servant
        Makarios kirjoitti:

Sanakirjan mukaan hihhuli on joko a) jyrkkä lestadiolainen tai b) intoilija, kiihkoilija. Jälkimmäisen määritelmän mukaan olette hihhuleita molemmat, eikä nahistelunne johda mihinkään - paitsi kenties kummankin egon paisuttamiseen, mikä puolestaan ei ole järin kristillistä, katsoopa asiaa miltä kantilta tahansa.

Mak.

A) Minä en ole kristitty, joten on aivan sama onko käytökseni miltään kantilta katsottuna kristillistä
        B) Minä en ole kiihkoillut, uskontokuntani kieltää kiihkoilun erittäin jyrkästi, ihmettelin vain miksi kristityt käyttävät sanaa isä, vaikka se on Raamatussa kielletty

• 1.Kor.4:1-21

Mm. apostoli Paavali käyttää itsestään nimitystä isä sanoessaan (1.Kor.4:15): "Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi."

Piispamme ja pappimme ovat katkeamattoman apostolisen seurannan tuloksena heidän seuraajiaan ja siis isiä, pappoja, pappeja. Isiä eivät ole harhaisina teltoissa huutavat ihmiset, vaikka he kuinka sitä vakuuttaisivat. (Matt.13:11)

Mutta ennen kaikkea: Matt.28:20

• Makarios

A) Minä en ole kristitty, joten on aivan sama onko käytökseni miltään kantilta katsottuna kristillistä
        B) Minä en ole kiihkoillut, uskontokuntani kieltää kiihkoilun erittäin jyrkästi, ihmettelin vain miksi kristityt käyttävät sanaa isä, vaikka se on Raamatussa kielletty

Ole sitten olematta kristitty (olisi toisaalta mukava tietää, mitä uskontokuntaa edustat), mutta älä ole ylimielinenkään. On hieman ikävänkuuloista, että sinulle on yksi ja sama, onko käytöksesi kristillistä, kun tulet kristilliselle palstalle keskustelemaan. Talossa talon ja palstalla palstan tavalla. Uskon että sinunkin uskontokuntasi kehottaa nöyryyteen, hyviin käytöstapoihin ja muiden ihmisten huomioonottamiseen. Ehkäpä sinun kannattaisi tutkia ja opiskella enemmän sitä, mikä sinulle on läheistä, ja ihmetellä ja arvostella vähemmän muita. Jos kuitenkin olet aidosti kiinnostunut ortodoksisuudesta, kirjastot ja Internet ovat täynnä tietoa. Jumalanpalveluksiimme olet myös aina lämpimästi tervetullut.

Mak.

• just_a_servant
        Makarios kirjoitti:

Ole sitten olematta kristitty (olisi toisaalta mukava tietää, mitä uskontokuntaa edustat), mutta älä ole ylimielinenkään. On hieman ikävänkuuloista, että sinulle on yksi ja sama, onko käytöksesi kristillistä, kun tulet kristilliselle palstalle keskustelemaan. Talossa talon ja palstalla palstan tavalla. Uskon että sinunkin uskontokuntasi kehottaa nöyryyteen, hyviin käytöstapoihin ja muiden ihmisten huomioonottamiseen. Ehkäpä sinun kannattaisi tutkia ja opiskella enemmän sitä, mikä sinulle on läheistä, ja ihmetellä ja arvostella vähemmän muita. Jos kuitenkin olet aidosti kiinnostunut ortodoksisuudesta, kirjastot ja Internet ovat täynnä tietoa. Jumalanpalveluksiimme olet myös aina lämpimästi tervetullut.

Mak.

Minä olen bahá'í. Minulle bahá'ína on täysin yhdentekevää, katsotteko te kristityt käytökseni olevan kristillistä, sillä sitä se ei ole. Olen pahoillani jos annoin itsestäni ylimielisen kuvan, se ei ollut tarkoitus. Ortodoksisuudesta tiedän kovin vähän, Valamon luostarissa olen vieraillut ja pidin kovasti esteettisestä harmoniasta joka siellä vallitsi. Yhden ortodoksin tunnen, ja tämän tuttavuuden perusteella, en olisi osannut arvioida loukkaavani teitä. Hänen kanssaan keskustellessa, tällainen lähestymistapa asiaan olisi ollut aivan luonnollinen ja normaali. Minä en tietääkseni kuitenkaan arvostellut ketään. Ihmettely on kuitenkin ihmisluonteelle ominaista, ja kehityksen edellytys.

Minulle ei kuitenkaan vieläkään ole selvinnyt miksi Raamatun (joka on meille bahá'ílle myös pyhä Kirja) kohtaa itsensä korottamisesta Matteuksen evankeliumissa tulkitaan eri tavoin, kuin minä sen ymmärrän.

Tarkoitukseni on käydä ortodoksisessa Jumalanpalveluksessa kunhan saan siihen tilaisuuden. Myös sinä olet tervetullut bahá'í-hartaustilaisuuksiin ja Pyhien päivien viettoon.

Olen siis todella pahoillani siitä jos olen loukannut jotain henkilöä ja hänen uskoaan, vilpittömästi voin vain todeta, että kysymyksessä on siinä tapauksessa ollut kulttuurillinen yhteentörmäys. Tällaisten törmäysten välttämiseksi on hyvä, että asioista puhutaan avoimesti, ja kerrotaan vastapuolelle mikä asiassa loukkasi. Sillä tavoin voimme jatkossa käydä rakentavaa keskustelua teologisista ajattelumalleistamme ja käsityksistämme.

• Makarios

Minä olen bahá'í. Minulle bahá'ína on täysin yhdentekevää, katsotteko te kristityt käytökseni olevan kristillistä, sillä sitä se ei ole. Olen pahoillani jos annoin itsestäni ylimielisen kuvan, se ei ollut tarkoitus. Ortodoksisuudesta tiedän kovin vähän, Valamon luostarissa olen vieraillut ja pidin kovasti esteettisestä harmoniasta joka siellä vallitsi. Yhden ortodoksin tunnen, ja tämän tuttavuuden perusteella, en olisi osannut arvioida loukkaavani teitä. Hänen kanssaan keskustellessa, tällainen lähestymistapa asiaan olisi ollut aivan luonnollinen ja normaali. Minä en tietääkseni kuitenkaan arvostellut ketään. Ihmettely on kuitenkin ihmisluonteelle ominaista, ja kehityksen edellytys.

Minulle ei kuitenkaan vieläkään ole selvinnyt miksi Raamatun (joka on meille bahá'ílle myös pyhä Kirja) kohtaa itsensä korottamisesta Matteuksen evankeliumissa tulkitaan eri tavoin, kuin minä sen ymmärrän.

Tarkoitukseni on käydä ortodoksisessa Jumalanpalveluksessa kunhan saan siihen tilaisuuden. Myös sinä olet tervetullut bahá'í-hartaustilaisuuksiin ja Pyhien päivien viettoon.

Olen siis todella pahoillani siitä jos olen loukannut jotain henkilöä ja hänen uskoaan, vilpittömästi voin vain todeta, että kysymyksessä on siinä tapauksessa ollut kulttuurillinen yhteentörmäys. Tällaisten törmäysten välttämiseksi on hyvä, että asioista puhutaan avoimesti, ja kerrotaan vastapuolelle mikä asiassa loukkasi. Sillä tavoin voimme jatkossa käydä rakentavaa keskustelua teologisista ajattelumalleistamme ja käsityksistämme.

Ottanet vastaan pahoitteluni purkauksestani. Satuit harmittavasti "väärään aikaan" kohdalle, kun täällä temmeltävät helluntailaiset pommittaen palstaa päivittäin syytöksillään.

Ortodoksinen tulkinta jakeelle on, että Jeesus varoittaa kutsumasta tekopyhiä opettajiksi ja isiksi. Toisin kuin olet ymmärtänyt, Hän ei kiellä käyttämästä näitä *arvonimiä* vaan kieltää käyttämästä niitä *aiheettomasti*.

Sillä, että ortodoksipappia kutsutaan isäksi (pater, pop > pappi), on juutalaiset juuret (ab, abba), kuten tietänet; onhan kristinuskon äitiuskontokin juutalaisuus.

Mak.

• just_a_servant
        Makarios kirjoitti:

Ottanet vastaan pahoitteluni purkauksestani. Satuit harmittavasti "väärään aikaan" kohdalle, kun täällä temmeltävät helluntailaiset pommittaen palstaa päivittäin syytöksillään.

Ortodoksinen tulkinta jakeelle on, että Jeesus varoittaa kutsumasta tekopyhiä opettajiksi ja isiksi. Toisin kuin olet ymmärtänyt, Hän ei kiellä käyttämästä näitä *arvonimiä* vaan kieltää käyttämästä niitä *aiheettomasti*.

Sillä, että ortodoksipappia kutsutaan isäksi (pater, pop > pappi), on juutalaiset juuret (ab, abba), kuten tietänet; onhan kristinuskon äitiuskontokin juutalaisuus.

Mak.

Kiitos selventävästä vastauksesta, nyt olen hieman viisaampi. Ärtymys tahallisesta riidankylvämisestä ja syyttelystä on aivan ymmärettävää ja inhimillistä. Minulla ei ole todellakaan mitään ortodokseja, kuten ei minkään muunkaan uskontokunnan edustajia, vastaan.

Toivon, että jos jatkossa minulle tulee tarve kysyä jotain koskien ortodoksista teologiaa, voimme keskustella asiasta kiihkoilematta ja syyttelemättä, puolin ja toisin.

• just_a_servant
        1.Kor.4:1-21 kirjoitti:

Mm. apostoli Paavali käyttää itsestään nimitystä isä sanoessaan (1.Kor.4:15): "Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi."

Piispamme ja pappimme ovat katkeamattoman apostolisen seurannan tuloksena heidän seuraajiaan ja siis isiä, pappoja, pappeja. Isiä eivät ole harhaisina teltoissa huutavat ihmiset, vaikka he kuinka sitä vakuuttaisivat. (Matt.13:11)

Mutta ennen kaikkea: Matt.28:20

...joten: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000062&posting=22000000017792350

• Makarios kirjoitti:

Mak.

Tervetuloa takaisin veli Makarios.

• Makarios
        vallesmanni kirjoitti:

Tervetuloa takaisin veli Makarios.

...tervetuliastoivotuksista. Syy puolentoista kuukauden vaitioloon on ollut jatkuva torailu palstalla sekä tiettyjen vakikirjoittajien (myös itseni) hattuilunhaluisuus ja egonpönkitys (jota omalla kohdallani säikähdin suuresti) ynnä tämä maanvaivaksi muotoutunut hellarihyökkäily. Nostan hattua niille, jotka jaksavat päivästä päivään puolustaa oikeaa uskoamme, mutta toivon syvästi, että se tapahtuisi ymmärtäväisesti, ystävällisesti ja opettavaisesti eikä ironian, itsensäkorostamisen ja ilkeilyn keinoin.

Suomeksi sanottuna: tuli mitta täyteen ja aloin voida huonosti. Eniten pelästytti nähdä, kuinka alas oikeakin usko - silloin kun se ei vaikuta sydämessä - voi ihmisen ajaa.

Mak.

• Isä Camillo

Milloin ortodoksit profetioi? Harhaoppi syntyy
      Raamatun sanan vastustamisesta. Vyöttäkää siis kupeenne ortot. Mistä sinä tiedät mistä hengestä nuo sinun "isät", oli? Heinävedellä kasvatetaan
      viinimarjoja; viinin myyntiä varten. Joten munkit ilmeisesti juovat sitä vatsaansa varten? Tämä selittää heidän ylettömän lihavat kupeet ja horjuvat askeleet. Yrittävätpä siinä sivussa myödä sitä saatanan taikajuomaa uskosta osattomillekin. Tämä on sitä kilvoittelua; saada mahdollisimman paljon pakanoita liturgiseen humalaan.

• "Vapahtajamme antoi valtuuden opettaa ainoastaan apostoleille eikä kaikelle kansalle(Matt 28:20)"
      Piispamme ja pappimme ovat apostolien laillisia seuraajia"

Ensinnäkin lähetyskäsky koskee kaikkia kristittyjä.Tuo kohta 28:20.Sinulle menee aika pahasti Raamatun sana ja omat mielipiteet sekaisin.

• Teksti

Tässä ne nähdään ne soputelttojen tulkinnat, mutta, mutta ...

Katsotaanpa tuo kohta tarkemmin Raamatusta. Kenelle Jeesus oikein sanansa osoitti - ei tainnut osoittaa kaikelle kansalle tuota käskyään:

Kaikki YKSITOISTA OPETUSLASTA lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui HEILLE näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      617
      2340
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      27
      1166
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1128
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      9
      1008
    5. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      92
      916
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      875
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      91
      787
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      64
      731
    10. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      29
      603
    Aihe