"Yhden ainoan todistajan ei tule nousta ketään miestä vastaan, olipa kyseessä mikä tahansa erhe tai mikä tahansa synti, mikä synti hyvänsä, jonka hän tekee. Kahden todistajan suulla tai kolmen todistajan suulla tulee asian olla varma." (5.Mooseksen kirja 19:15 UM)
Raamatussa Paavali, joka tunsi Lain (olihan hän lakimies)ja Jeesuksen opetukset, teroitti kahden todistajan välttämättömyyttä syytteiden kohdistuessa seurakunnan vanhimpiin. "Älä ota huomioon syytöstä vanhinta vastaan muun kuin kahden tai kolmen todistajan todistuksen perusteella."
Sen lisäksi, että tuo ohje oli peräisin pyhästä Laista ja sisältyi Jeesuksen opetukseen, oliko tuolla kahden todistajan vaatimuksella myös kaukokatseinen suunta?
Seurakunnan vanhimmat Raamatun ohjeiden mukaan antavat ojennusta hairahtaneille sekä erottavat seurakunnan keskuudesta katumattomat synnintekijät. Katumaton synnintekijä/harjoittaja on jo tuolloin itse hylännyt Raamatun elämän ohjekirjana ja Jumalalta peräisin olevana 'lakina', eikä näin ollen arvosta enää seurakuntajärjestelyjä, joihin kuuluu yllä mainittu vanhimmisto ja heidän vastuunsa seurakunnan puhtaana pitämisestä. Osa erotetuista ja eronneista suorastaan kapinoivat tuota järjestelyä vastaan.
Mitäkö tällä haen? Sitä, että oli odotettavissa, että katkeroitunut erotettu tai eronnut käyttäisi mitä tahansa keksimäänsä keinoa vanhimmistoa vastaan: kostona "kokemastaan nöyryytyksestä tai rangaistuksesta". Nöyrät sen sijaan ottavat vastaan ansaitsemansa ojennuksen, tapahtui se sitten nuhteluna tai muuna oikeustoimenpiteenä.
Oliko jo tuolloin sama
12
678
Vastaukset
- HarryHal
>>ei tule nousta ketään miestä vastaan, olipa kyseessä mikä tahansa erhe tai mikä tahansa synti, mikä synti hyvänsä, jonka hän tekee>>
Ei tule nousta
- ketään miestä vastaan
* olipa kyseessä mikä tahansa erhe
* mikä synti hyvänsä- ArmasToivo
On parasta, että Raamattu vastaa esitettyyn kysymykseen.
-->yksinomaista antaumusta vaativa Jumala
--> osoitan rakkaudellista huomaavaisuutta - - niille, jotka rakastavat minua ja pitävät minun käskyni
"minä, Jehova, sinun Jumalasi, olen yksinomaista antaumusta vaativa Jumala, joka aiheutan rangaistuksen isien erheestä pojille, kolmanteen ja neljänteen sukupolveen niille, jotka vihaavat minua, 6 mutta osoitan rakkaudellista huomaavaisuutta vieläpä tuhannetta sukupolvea kohtaan niille, jotka rakastavat minua ja pitävät minun käskyni." (2.Mo.20:5,6 UM) - VanhaVeikko
Joka vähäänkään tuntee Raamattua, tietää tämän vaatimuksen, jonka Kaikkivaltias Jumala on asettanut.
Jeremia 7:23 UM
Mutta tämän sanan minä annoin käskynä heille sanoen: "Totelkaa minun ääntäni, niin minusta on tuleva teidän Jumalanne ja teistä itsestänne tulee minun kansani; ja teidän on vaellettava kaikessa sitä tietä, josta annan teille käskyn, jotta teidän kävisi hyvin." '
1.Samuelin kirja 15:22, 23 UM:
"Mieltyykö Jehova yhtä paljon polttouhreihin ja teurasuhreihin kuin Jehovan äänen tottelemiseen? Katso! Totteleminen on parempi kuin teurasuhri, tarkkaaminen parempi kuin pässien rasva, 23 sillä kapinallisuus on samaa kuin ennustelusynti ja julkea edelle tunkeutuminen samaa kuin maagisen voiman ja terafim-kuvien käyttö. Koska sinä olet hylännyt Jehovan sanan, niin hänkin hylkää sinut ..."
Niiden luopioiden, jotka syyttelevät VT-seuraa väärin toimimisesta 'kahden todistajan'- vaatimus asiassa, tulisi vakavasti miettiä tekojensa seurauksia, sillä... " älkää kajotko näihin miehiin, vaan antakaa heidän olla (sillä jos tämä hanke tai tämä työ on ihmisistä, niin se kukistuu, 39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi kukistaa heitä); muutoin teidän saatetaan ehkä havaita taistelevan todellisuudessa Jumalaa vastaan." - Ei Järjestöstä
VanhaVeikko kirjoitti:
Joka vähäänkään tuntee Raamattua, tietää tämän vaatimuksen, jonka Kaikkivaltias Jumala on asettanut.
Jeremia 7:23 UM
Mutta tämän sanan minä annoin käskynä heille sanoen: "Totelkaa minun ääntäni, niin minusta on tuleva teidän Jumalanne ja teistä itsestänne tulee minun kansani; ja teidän on vaellettava kaikessa sitä tietä, josta annan teille käskyn, jotta teidän kävisi hyvin." '
1.Samuelin kirja 15:22, 23 UM:
"Mieltyykö Jehova yhtä paljon polttouhreihin ja teurasuhreihin kuin Jehovan äänen tottelemiseen? Katso! Totteleminen on parempi kuin teurasuhri, tarkkaaminen parempi kuin pässien rasva, 23 sillä kapinallisuus on samaa kuin ennustelusynti ja julkea edelle tunkeutuminen samaa kuin maagisen voiman ja terafim-kuvien käyttö. Koska sinä olet hylännyt Jehovan sanan, niin hänkin hylkää sinut ..."
Niiden luopioiden, jotka syyttelevät VT-seuraa väärin toimimisesta 'kahden todistajan'- vaatimus asiassa, tulisi vakavasti miettiä tekojensa seurauksia, sillä... " älkää kajotko näihin miehiin, vaan antakaa heidän olla (sillä jos tämä hanke tai tämä työ on ihmisistä, niin se kukistuu, 39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi kukistaa heitä); muutoin teidän saatetaan ehkä havaita taistelevan todellisuudessa Jumalaa vastaan.">>>Niiden luopioiden, jotka syyttelevät VT-seuraa väärin toimimisesta 'kahden todistajan'- vaatimus asiassa, tulisi vakavasti miettiä tekojensa seurauksia, sillä... " älkää kajotko näihin miehiin, vaan antakaa heidän olla (sillä jos tämä hanke tai tämä työ on ihmisistä, niin se kukistuu, 39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi kukistaa heitä); muutoin teidän saatetaan ehkä havaita taistelevan todellisuudessa Jumalaa vastaan."
- LauriLöytäjä
http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.19.html
15 "Yhden ihmisen antama todistajanlausunto ei riitä todistamaan ketään syylliseksi, koskipa syytös millaista rikosta tai syntiä tahansa. Asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla."
Yhden ihmisen antama todistajanlausunto ei riitä todistamaan ketään syylliseksi!
-koskipa syytös millaista rikosta tai syntiä tahansa- - joutuvat kiusaukseen
>>Sitä, että oli odotettavissa, että katkeroitunut erotettu tai eronnut käyttäisi mitä tahansa keksimäänsä keinoa vanhimmistoa vastaan: kostona "kokemastaan nöyryytyksestä tai rangaistuksesta".
Ei pelkkä kosto katkeruudessa, vaan myös "rikkauden petollinen voima".
"Mutta ne, jotka ovat päättäneet olla rikkaita, joutuvat kiusaukseen ja ansaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin haluihin, jotka upottavat ihmiset tuhoon ja turmioon. 10 Sillä rakkaus rahaan on kaikenlaisen pahan juuri, ja tätä rakkautta tavoittelemalla jotkut ovat harhautuneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä joka puolelta monilla tuskilla." (1.Tim.6:9, 10 UM-95) Äijä heittää taas hetulaa ittensä kanssa.
- eleven
Mutta, pääasiahan on, että viihtyy ;) Eikös niin?
eleven kirjoitti:
Mutta, pääasiahan on, että viihtyy ;) Eikös niin?
>>Mutta, pääasiahan on, että viihtyy ;) Eikös niin?
Oisko noin?
En tiedä, mutta minusta ainakin näyttää jotenkin huvittavalta kun keskustelee itsensä kanssa. Mikä sen tarkoitus on?- ja täyttymys
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Mutta, pääasiahan on, että viihtyy ;) Eikös niin?
Oisko noin?
En tiedä, mutta minusta ainakin näyttää jotenkin huvittavalta kun keskustelee itsensä kanssa. Mikä sen tarkoitus on?Aiheuttaa tietynlaista ärsykettä harmaissa aivosoluissa ja saada aikaan tietynlaista pohdintaa: " mikä sen tarkoitus on?" ;)
- jatkuu vaan
Kyllä helikello noi sinun vastauksesi pitkin matkaa on todella yhtä pitkiä kuin paksujakin. Pyydä nyt vielä perustelujakin. Hoh hoijjaa..
jatkuu vaan kirjoitti:
Kyllä helikello noi sinun vastauksesi pitkin matkaa on todella yhtä pitkiä kuin paksujakin. Pyydä nyt vielä perustelujakin. Hoh hoijjaa..
>>vastauksesi pitkin matkaa on todella yhtä pitkiä kuin paksujakin. Pyydä nyt vielä perustelujakin.
Mitä turhia. Ei niitä näytä kuitenkaan olevan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei184001Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1261464- 931298
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3131241Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi611184Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721130- 451104
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253961- 86895
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?48838