Tietämätön kysyy

Markku_Meilo

Lähtöasetelma on se, että Vt-seura edellyttää jokaiselta jehovantodistajaksi mieltämältään käännytystyötä, jota nimitetään totuuden levittämiseksi tai totuudesta kertomiseksi. Käännytystyössä levitettäväksi tarkoitettu kirjallinen materiaali on kautta aikojen sisältänyt hyvin yksiselitteisen väitteen lopputuloksesta – usko tämä totuus tai kuolet pian ennenaikaisesti.

Valitettavasti tuolta Vt-seuran useampaan kertaan muuttuneelta totuussanomalta on merkittävältä osin pohja pois, se on osin jopa valheellista. Kun tämän valheellisuuden osoittaa Vt-seuran omalla materiaalilla saa aika ajoin vaatimuksen osoittaa jokin parempi tai totuudellisempi uskonnollinen liike Vt-seuran sijaan. Muussa tapauksessa Vt-seuraan kohdistettu kritiikki olisi asiaankuulumatonta ja/tai perusteetonta. Siitäkin huolimatta, että Vt-seura ei hyväksy 'juomavedessä' lainkaan 'myrkkyä'.

Olen vilpittömän epätietoinen kyseisen vaatimuksen takana olevasta oikeutuksesta. Perustuuko tuon vaatimuksen oikeutus:

a) Vartiotorniseuran näkemykseen?

b) Raamattuun?

c) Yleiseen moraalikäsitykseen, millaiseen?

d) Johonkin muuhun, mihin?

Hälvennän heti aluksi joidenkin jehovantodistajien epäluuloja Vt-seuran näkemyksestä kritiikin oikeutukseen. Näin minua ohjeistettiin jehovantodistajana:

"It is not a form of religious persecution for anyone to say and to show that another religion is false. It is not religious persecution for an informed person to expose publicly a certain religion as being false, thus allowing person to see the difference between false religion and true religion." (w63 Nov. 15, p. 688)

(Sen sanominen ja osoittaminen, että toinen uskonto on väärä ei ole uskonnollista vainoa. Uskonnollista vainoa ei ole myöskään se, että aiheeseen perehtynyt henkilö paljastaa julkisesti jonkun tietyn uskonnon olevan väärä, antaen näin henkilölle mahdollisuuden havaita eron oikean ja väärän uskonnon välillä.)

Ja näin jehovantodistajia ohjeistettiin sitten myöhemmin:

”Kun ihmiset ovat suuressa vaarassa taholta, jota he eivät epäile, tai kun heitä johtavat harhaan ne, joita he pitävät ystävinään, niin onko heidän varoittamisensa epäystävällistä? He saattavat mieluummin olla uskomatta varoitusta. Voivatpa he loukkaantuakin siitä. Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)

”Meidän ei tule tutkia vain henkilökohtaisia uskomuksiamme vaan myös sitä, mitä se uskonnollinen järjestö opettaa, jonka yhteydessä saatamme olla. Ovatko sen opetukset täysin sopusoinnussa Jumalan sanan kanssa vai perustuvatko ne ihmisten perinnäissääntöihin? Jos me rakastamme totuutta, niin tällaisessa tutkimisessa ei ole mitään pelättävää.” (tr-FI s. 13)

15

1174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohottaja torvi

d) Perustuu ihmisen tietämättömyydestä johtuvaan suur-luuloisuuteen ja todellisesti ja lopulta ei-kriittiseen ajatteluun, ajatteluun siitä, että on olemassa lopullinen totuus ja ratkaisu elämän mysteereihin, nimenomaan absoluuttinen sellainen ja vain ME sen ymmärrämme.

Tähän liittyy ratkaisevasti materialistinen kuva maailmastamme, sekä voimakas pelko elämää ja ei-tiedostettavaa kohtaan, on helpoin tie ponnistaa ajatuksesta; "he ovat väärässä, ME oikeassa", kun sen sijaan tunnustettaisiin se, että kaikki ihmiskunnan aatokset ovat vain osa-totuus jostain selittämättömän suuresta mysteeristä jonka tulkinnnat eivät saisi olla syy usuttaa toisiamme toistemme 'kurkuun' hengellisesti tai fyysisesti.

• am.ha_arets

Samaa mieltä edellisen kanssa... eli d).

Olen monesti pohdiskellut tätä asiaa omalla kohdallani. Asiaa voisi kuvata sillälailla, että kun vaellat jonkun suurkaupungin kaduilla turistina (sellainen kaupunki jota et vielä kovin hyvin tunne) päämäärättömästi niin et saa oikein mitään aikaan. Et tiedä minne olet menossa, etkä saa oikeen mistään otetta. Aikasi pällisteltyäsi kummallisen näköisiä ulkomaalaisia päädyt todennäköisesti takaisin hotellihuoneeseesi katsomaan tv:tä tai johonkin ravintolaan syömään. Mutta jos olet etukäteen tutustunut kaupungin karttaan ja lukenut jonkun muun matkakertomuksen niin osaat suunnistaa jonnekkin.. aikasi kuluu rattoisammin eikä sinun tarvitse olla epätietoinen. No tietysti tulee tilanteita, joissa jonkun matkakertomus on aika vanha ja joku kauppa tai kohde jota hän on suositellut on muuttanut toiseen paikkaan tai lopetettu.. silloin on taas vähän pyörällä päästään. Mutta kun joku ystävällinen ulkomaalainen sitten sinua opastaa niin osaat taas suunnistaa oikeaan kohteeseen...

Olen Jehovan todistaja.. minulla on vahva käsitys siitä, että on olemassa yksi ainoa "totuus"! Ja se löytyy mielestäni Raamatusta. Vaikka se on kaikkien käsillä ja hyvin suuri osa ihmiskunnasta tuntee sen niin harva ymmärtää sitä. Minä en usko, että tällä hetkellä jokin ryhmä opettaisi täysin täsmällistä totuutta ("..harvat ovat ne, jotka sen löytävät."). Monet yrittävät mutta astuvat harhaan aina jossain.

Kuten edellinen kirjoittaja jo sanoi.. On helpompi ponnistaa kun on jokin kiinnekohta. Jos ajatellaan tilanne, että minä hylkäisin vartiotorniseuran ja jättäisin eropaperit sisään niin minun pitäisi rakentaa tilalle jotain uutta. Minä tiedän, että moni uskonnollinen ryhmä pitää Raamattua auktoriteettinään. Jos haluaa uskoa Raamattuun ja pitää sitä ohjenuoranaan niin on valittava uskonnoista, joilla on heikkouksia... yhdellä on maailmanlopun ennustuksia, jotka eivät ole toteutuneet.. toiset uskovat kolminaisuuteen... kolmannet sielun kuolemattomuuteen. Tietysti yksi vaihtoehto olisi myös ateismi ja sitä kautta usko kaiken kehittymiseen tyhjästä.

Sinullakin Markku on vahva käsitys siitä mikä on totuus. Totuus on hyvin yksinkertainen asia... totuus on kaikkea sitä mitä täällä kirjoitat. Monet pienet yksityiskohdat vain sokaisevat meidät ettemme näe metsää puilta. Me ihmiset rakastamme hyttysten ampumista ohjuksilla. Totuus on kuin suuri matemaattinen yhtälö.. me kasaamme sen molemmille puolille hirveän määrän erilaisia asioita jotka kumoavat toisensa. Mutta kuitenkaan me emme osaa sitä ratkaista. Me katsomme tuota yhtälöä ja tiedämme mikä on lopputulos mutta me emme osaa ratkaista yhtälöä!

• Markku_Meilo
        am.ha_arets kirjoitti:

Olen monesti pohdiskellut tätä asiaa omalla kohdallani. Asiaa voisi kuvata sillälailla, että kun vaellat jonkun suurkaupungin kaduilla turistina (sellainen kaupunki jota et vielä kovin hyvin tunne) päämäärättömästi niin et saa oikein mitään aikaan. Et tiedä minne olet menossa, etkä saa oikeen mistään otetta. Aikasi pällisteltyäsi kummallisen näköisiä ulkomaalaisia päädyt todennäköisesti takaisin hotellihuoneeseesi katsomaan tv:tä tai johonkin ravintolaan syömään. Mutta jos olet etukäteen tutustunut kaupungin karttaan ja lukenut jonkun muun matkakertomuksen niin osaat suunnistaa jonnekkin.. aikasi kuluu rattoisammin eikä sinun tarvitse olla epätietoinen. No tietysti tulee tilanteita, joissa jonkun matkakertomus on aika vanha ja joku kauppa tai kohde jota hän on suositellut on muuttanut toiseen paikkaan tai lopetettu.. silloin on taas vähän pyörällä päästään. Mutta kun joku ystävällinen ulkomaalainen sitten sinua opastaa niin osaat taas suunnistaa oikeaan kohteeseen...

Olen Jehovan todistaja.. minulla on vahva käsitys siitä, että on olemassa yksi ainoa "totuus"! Ja se löytyy mielestäni Raamatusta. Vaikka se on kaikkien käsillä ja hyvin suuri osa ihmiskunnasta tuntee sen niin harva ymmärtää sitä. Minä en usko, että tällä hetkellä jokin ryhmä opettaisi täysin täsmällistä totuutta ("..harvat ovat ne, jotka sen löytävät."). Monet yrittävät mutta astuvat harhaan aina jossain.

Kuten edellinen kirjoittaja jo sanoi.. On helpompi ponnistaa kun on jokin kiinnekohta. Jos ajatellaan tilanne, että minä hylkäisin vartiotorniseuran ja jättäisin eropaperit sisään niin minun pitäisi rakentaa tilalle jotain uutta. Minä tiedän, että moni uskonnollinen ryhmä pitää Raamattua auktoriteettinään. Jos haluaa uskoa Raamattuun ja pitää sitä ohjenuoranaan niin on valittava uskonnoista, joilla on heikkouksia... yhdellä on maailmanlopun ennustuksia, jotka eivät ole toteutuneet.. toiset uskovat kolminaisuuteen... kolmannet sielun kuolemattomuuteen. Tietysti yksi vaihtoehto olisi myös ateismi ja sitä kautta usko kaiken kehittymiseen tyhjästä.

Sinullakin Markku on vahva käsitys siitä mikä on totuus. Totuus on hyvin yksinkertainen asia... totuus on kaikkea sitä mitä täällä kirjoitat. Monet pienet yksityiskohdat vain sokaisevat meidät ettemme näe metsää puilta. Me ihmiset rakastamme hyttysten ampumista ohjuksilla. Totuus on kuin suuri matemaattinen yhtälö.. me kasaamme sen molemmille puolille hirveän määrän erilaisia asioita jotka kumoavat toisensa. Mutta kuitenkaan me emme osaa sitä ratkaista. Me katsomme tuota yhtälöä ja tiedämme mikä on lopputulos mutta me emme osaa ratkaista yhtälöä!

>>... vahva käsitys siitä mikä on totuus.

Joistakin olemassaolomme pienistä yksityiskohdista kyllä, mutta esimerkiksi tämän kyseisen ja suhteellisen yleisen vaatimuksen kohdalla olen kokenut kohtuuttomuutta.

>> Me katsomme tuota yhtälöä ja tiedämme mikä on lopputulos mutta me emme osaa ratkaista yhtälöä!

Kautta tunnetun historian on henkilökohtainen totuus ollut henkilökohtainen kuolema, loppu ja siinä kaikki. Kautta tunnetun historian tuota on yritetty torjua erilaisilla yhtälöillä, eikä tässä tarvitse nimeltä mainita erästä liikettä, jonka koko - yli 100-vuotias - elinkaari perustuu moniin epäonnistuneisiin matemaattisiin 'erilaisen lopputukoksen' ennusteluihin.

• Markku_Meilo

>>sekä voimakas pelko elämää ja ei-tiedostettavaa kohtaan

Minulle nuo vaateet näyttäytyvät täysin perusteettomina ja oletan pohjalla olevan osin epävarmuuden, osin oletetun nokkelan tavan selvittää asia itselle.

• tabularasa
        am.ha_arets kirjoitti:

jäähyväseni tälle keskustelupalstalle.
        Tosiaankin , hyttysten ampumista ohjuksilla.
        Mie keskityn mieluummin henkilökotaisesti totuuden etsimiseen , ja suhtaudun objektiivisesti, kuuntelen muitakin , jotka kiertelevät nim. Raamatun sivuilla, kuin tuhlaisin aikaani täällä paskanjauhajien kanssa.

• Markku_Meilo
        tabularasa kirjoitti:

Mie keskityn mieluummin henkilökotaisesti totuuden etsimiseen , ja suhtaudun objektiivisesti, kuuntelen muitakin , jotka kiertelevät nim. Raamatun sivuilla, kuin tuhlaisin aikaani täällä paskanjauhajien kanssa.

>>kuin tuhlaisin aikaani täällä paskanjauhajien kanssa.

Onneksi nettiforumeilla on laaja valikoimaa, josta valita jauhamansa paska. Salilla tarjonta on kapeampaa.

• tabularasa kirjoitti:

>>jäähyväseni tälle keskustelupalstalle.

Eikö olekin turvallista kun saat vapaasti valita minkä kelpuuttaa peräänkuuluttamaksesi objektiiviseksi totuuden etsimiseksi. Saa jättää mahdolliset negatiivisetkin asiat täysin huomiotta.

• Markku_Meilo
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>jäähyväseni tälle keskustelupalstalle.

Eikö olekin turvallista kun saat vapaasti valita minkä kelpuuttaa peräänkuuluttamaksesi objektiiviseksi totuuden etsimiseksi. Saa jättää mahdolliset negatiivisetkin asiat täysin huomiotta.

Todellisuuden kohtaaminen ilman ruusunpunaisia laseja vaatii joskus pitempääkin totuttelua.

• Markku_Meilo kirjoitti:

Todellisuuden kohtaaminen ilman ruusunpunaisia laseja vaatii joskus pitempääkin totuttelua.

>>Todellisuuden kohtaaminen ilman ruusunpunaisia laseja vaatii joskus pitempääkin totuttelua.

Totta. Jehovantodistajuus kun on pääsääntöisesti mukana jehovantodistajan koko maailmankatsomuksessa, niin ei ole kenellekään helppoa huomata maailmankuvansa olleen rakennettu rankasti väritetylle pohjalle. Harvalle tuo tulee helppoa koskaan olemaan, siitä sympatiani kaikille asian kanssa painiville.

• *RaMbo*

Kysymys on liian hyvä siihen, että kukaan aktiivi-Jt siihen vastaisi. Oletan ainakin näin, mutta pianhan se nähdään, olenko oikeassa.

Niinpä minä ei-aktiivisena ja oikeastaan jopa laumasta karanneena entisenä järjestö-orjana esitän näkemyksen järjestön puolesta.

”Meidän ei tule tutkia vain henkilökohtaisia uskomuksiamme vaan myös sitä, mitä SE uskonnollinen järjestö opettaa, jonka yhteydessä SAATAMME olla. Ovatko SEN opetukset täysin sopusoinnussa Jumalan sanan kanssa vai perustuvatko ne ihmisten perinnäissääntöihin? Jos ME rakastamme totuutta, niin tällaisessa tutkimisessa ei ole mitään pelättävää.” (tr-FI s. 13)

Olennainen asia, joka minunkin mieleeni aivopestiin tehokkasti vuosikymmenten aikana, on siinä, että muiden uskontojen = SE/SEN opetuksia tulee kyseenalaistaa ja suhtautua niihin kriittisesti. Jopa kaikkien noihin muihin uskontoihin kuuluvienkin. Tämä kriittisyys ei kuitenkaan koske Jt:n omaa uskontoa ja sen opetuksia, koska se ei kuitenkaan ole SE vaan ME.
      MEILLÄ on se erityinen ja Ainoa Oikea Totuus, jota ei tule tutkia eikä siihen saa suhtautua kriittisesti.

Järjestö opettaa muista uskonnoista, että vaikka niillä olisikin paljon hyviä periaatteita, niin vähäinenkin vääryys pilaa ne vrt. vähäinen myrkky juomavedessä. Järjestö vetoaa Raamatun periaatteeseen "joka on vähimmässä väärä, on paljossakin väärä".
      Tässä pitää kunnollisen järjestö-orjan taas kuitenkin ymmärtää se ero, mikä on SE/NE tai ME sanoilla.
      Järjestön oma, myrkkyä sisältävä juomavesi, ei kuitenkaan ole haitallista, vaan sillä lähinnä Jehova puhdistaa (=myrkyttää) järjestönsä yhteydestä ne, joihin aivopesu ei riittävästi tehoa. Eli huonot ihmiset. Ihmiset, jotka julkeavat ajatella itsenäisesti omilla aivoillaan eivätkä suostu purematta nielemään kaikkea moskaa, mitä järjestö kulloinkin eteen tökkäsee.

SE/NE juomaveden myrkyttäjät tulee siis paljastaa.
      ME-järjestön myrkkyä ei pidä pohtia, sillä se on yksinomaa Jehovan asia, miten hän ihmiskuntaa ja Ainoan Oikean Totuuden järjestöään ohjaa ja puhdistaa.

Menikö sinulle suurelle epäileväiselle syntisäkille asia perille? Joko oivallat sen, että sekin myrkky, mitä sinulle on juotettu, on jumalallista alkuperää ja sillä on maailmankaikkeutta puhdistava vaikutus?

Iloitkaa kaikki Jt:t suuren myrkyttäjä-Jumalamme ja hänen järjestönsä viisaudesta älkääkä kyselkö siitä enempiä.

• Markku_Meilo

>>Menikö sinulle suurelle epäileväiselle syntisäkille asia perille?

Kyllä herra, meni meni, jos ja kun mutta siis:

>>Joko oivallat sen, että sekin myrkky, mitä sinulle on juotettu, on jumalallista alkuperää ja sillä on maailmankaikkeutta puhdistava vaikutus?

Tarkoittanet, että minulle syötetty valhe on oleellisen tärkeää kuin mauste ruuassa? Tarkoittanet, että minun olisi nuorena pitänyt käsittää, että Jehova antaa anteeksi Vt-seuran konklaavin epätäydellisyyden, mutta ei muiden uskontojen vastaavaa epätäydellisyyttä.

• Oi pyhyys!

>usko tämä totuus tai kuolet pian ennenaikaisesti.<

Sinä, jota rehellisyyden perikuvaksi tällä ylistettään. Laita tähän viite materiaalista, jossa näin väitetään.

• Markku_Meilo

>>Sinä, jota rehellisyyden perikuvaksi tällä ylistettään.

On jäänyt huomamatta, katkeraksi valehtelijaksi lähinnä tituleerataan.

>>Laita tähän viite materiaalista, jossa näin väitetään.

Pidä kukkahatusta kiinni, nyt se alkaa:

"Sinun täytyy kuulua Jehovan järjestöön ja tehdä Jumalan tahto saadaksesi hänen ikuisen elämän siunauksensa. - Ps.133:1-3" (Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maanpäällä 1983 s. 255)

"Kaikkien niiden, jotka toivovat säilyvänsä elossa ’uuteen maahan’ täytyy myös olla selvästi tunnistettavissa Jehovan palvojaksi." (Elossa säilyminen uuteen maahan 1984, s. 92,96)

"Monet ihmiset ihailevat Jehovan todistajia ja pitävät heidän raamatullisesta kirjallisuudestaan. He saattavat jopa suostua ilmaiseen Raamatun kotitutkisteluun. Mitä he sitten aikovat tehdä kuulemiensa Raamatun totuuksien suhteen? Toiset ... pysyttelevät syrjässä ja lausuvat ehkä joitakin rohkaisun sanoja, mutta eivät vihi elämäänsä Jumalalle eivätkä osallistu hänen pyhään palvelukseensa. Mitä hyötyä on epäröinnistä ja odottamisesta? Ei niillä ainakaan saavuteta Jehovan suosiota ja suojelusta tulevana kostonpäivänä." (Elossa säilyminen uuteen maahan 1984, s. 124)

"Vain Jehovan todistajilla, voideltuun jäännökseen ja ’suureen joukkoon’ kuuluvilla, on yhdistyneenä järjestönä Korkeimman Organisaattorin suojeluksessa raamatullinen toivo säilyä elossa tämän Saatana Panettelijan hallitseman tuomitun järjestelmän uhkaavasta lopusta. (Ilm.7:9-17; 2.Kor.4:4)" (Vartiotorni 1. syyskuuta 1989 s. 19)

"Jos haluamme säilyä elossa Harmagedonista, meidän täytyy pysyä hengellisesti valveilla ja pitää yllämme vertauskuvalliset vaatteet, joista meidät tunnistetaan Jehova Jumalan uskollisiksi todistajiksi." (Vartiotorni 1. joulukuuta 1999 s. 18)

Se on elintärkeää työtä, koska "loppu" merkitsee tuhoa niille, jotka eivät ole kuunnelleet hyvää uutista.” (Vartiotorni 1. elokuuta 2000 sivu 21)
        ”Nooa ja hänen Jumalaa pelkäävä perheensä säilyivät arkissa, ja vastaavasti ihmisten elossa säilyminen riippuu nykyään siitä, että heillä on uskoa ja että he ovat uskollisesti Jehovan koko kaikkeuden käsittävän järjestön maallisen osan yhteydessä.” (Vartiotorni 15. toukokuuta 2006 sivu 23)

Jos 'ennenaikaisuus' jäi vielä kummittelemaan, niin kysy vuosilukuluetteloa.

• Luin koko ketjun. Sait, mitä pyysit. Pyydä lisää.

• Markku_Meilo
        jaakko_ahvenainen kirjoitti:

Luin koko ketjun. Sait, mitä pyysit. Pyydä lisää.

>>Pyydä lisää.

Joskus on perin vaikea päätellä onko kysymys kysyjän oman mielen lohduttamiseksi vai vai todellista tietämättömyyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      25
      1911
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      57
      1759
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      33
      1462
    4. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      71
      1125
    5. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      52
      1069
    6. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      22
      945
    7. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      54
      900
    8. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      883
    9. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      24
      874
    10. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      178
      869
    Aihe