Betelin lähettämät kirjeet

Johanneksen_poika

On aina ilo ja kunnia saada kirje Betelistä. Se ilahduttaa varmasti kirjeen saajan sydäntä, tuleehan tuo kirje suoraan Pyhästä paikasta, jossa ei harrasteta mitään syntisiä kieroiluja.

On aika luoda pieni katsaus Betelin tapaan kirjoittaa kirjeitä. Minullakin on hallussani useita tällaisia "hengentuotteita". Ajattelin jakaa nämä tuotokset tässä analyysissä kolmeen ryhmään: 1) itselleni lähetetyt kirjeet, 2) joillekin muille yksityishenkilöille lähetetyt kirjeet ja 3) seurakunnalle lähetetyt kirjeet. Olen oikeastaan alkanut keräillä näitä dokumentteja joko vain säilyttääkseni niitä omaksi ilokseni tai julkaisemista varten. Otan mielelläni vastaan edelleen Betelin kirjeitä. Jos ette halua niitä jostain syystä julkisuuteen, kunnioitan pyyntöänne. No niin, asiaan.

Itselleni lähetetyt Betelin kirjeet tarjoavat mielenkiintoisen näköalan Betelin asenteisiin. 16.09.2005 saamani kirje alkaa sanoilla "Rakas veli Johanneksen poika". Tuossa aloituksessa on mielestäni suurta ivaa. En ole heille mitenkään "Rakas". Se selviää kirjeestä myöhemmin. Betel lähetti tuon kirjeen, koska olimme työryhmänä tehneet "lukijoiden kysymyksen" ja lähettäneet sen Beteliin Tikkurilaan. Olimme pyytäneet kääntämään sen englanniksi ja lähettämään Vartiotorniseuran päätoimistoon Brooklyniin. Suomen Betel kuitenkin veti välistä ja tyrmäsi koko lähetyksen. Betel vastasi jo seuraavana päivänä vastauksella, mikä ei ollenkaan ollut vastaus vaan pikemminkin vakava varoitus tai uhkaus. Lainaan osan vastauksesta:

*** Jos alkaisit opettaa toisenlaisia selityksiä Raamatun profetioiden merkityksestä, ilmaisisit tällä käytännössä erottautuvasi Jehovan kansan keskuudesta ja sen kannattamista opetuksista. Se piankin merkitsisi käytännössä sitä, että toiset alkaisivat katsoa sinun menevän omaa tietäsi, eivätkä he enää haluaisi olla hengellisessä yhteydessä sinuun. He varmaankin katsoisivat sinun edistävän "sen terveellisen opetuksen vastaista" opetusta, joka on "onnellisen Jumalan loistoisan hyvän uutisen mukaista".

Kun teimme työryhmänä "lukijoiden kysymyksen" vilpittömin mielin, Betel uhkaili ja pelotteli, että tämän KYSYMYKSEN takia muut eivät "enää haluaisi olla hengellisessä yhteydessä sinuun". Siis Betel käytännössä uhkasi minua eristämisellä, jos puhuisin KYSYMYKSESTÄ, minkä teimme. Tällä tuli todistetuksi se asia, että Vartiotornilehdessä olevat "lukijoiden kysymykset" eivät välttämättä ole edes aitoja "lukijoiden kysymyksiä", koska Brooklyniin ei saa lähettää aitoja kysymyksiä ilman sanktioita, ilman että kysymysten tekijät uhattaisin eristää seurakunnasta. Se siitä maininnasta "Rakas veli..."

Hyvin tyypillistä Betelin kirjeille on se, että niissä ei pääsääntöisesti ole lähettäjän allekirjoitusta. Minun 16.09.2005 saamani kirjeen alla lukee vain "Veljesi, Jehovan todistajat uskonnollinen yhdyskunta". Minulle tulee sellainen olo, kun katson kirjeen allekirjoitusta tai oikeammin sen puutetta, että kirjeen lähettäjä on jotenkin pelkuri, "pupujussi", joka haluaa pistää päänsä pensaaseen, kun ei uskalla kirjoittaa nimeään alle. Se antaa myös signaalin, että kirjeen kirjoittaja ei kanna vastuuta kirjeen sisällöstä eikä edes halua kantaa. Ja "sokerina" pohjalla teksti: "kopio: Espoo Läntinen srk". Emme työryhmänä suinkaan pyytäneet lähettämään lukijoiden kysymystä ja lukijoiden kysymyksen vastausta seurakunnalle, varsinkin, kun vastaus ei ollut mikään vastaus vaan uhkaus. Kuinka moni tämän jälkeen enää uskaltaa lähettää "lukijoiden kysymystä" Vartiotorni-lehteen?

Tämä "lukijoiden kysymys" ja Betelin vastaus siihen julkaistaan myöhemmin kokonaisuudessaan Internetissä. Voit lukea nämä sen jälkeen myös "Myllynkivisivuilta".

Toinen varsin tuore kirje Betelistä kertoo myös omaa karua kieltään Betelin toimintatavoista. Se on päivätty tammikuun 1. päiväksi vuonna 2007. Siinä kirjeessä Jukka Ropponen sentään kirjoittaa kirjeen loppuun nimensä ihan käsin. Se todistaa ainakin sen, että Jukka Ropponen sittenkin osaa kirjoittaa, mitä voisi epäillä niistä lukuisista kirjeistä, joita hän nimettömänä lähettää. Mutta tämän kirjeen hän lähettikin "viran puolesta", kun hänen oli pakko tehdä se. Tuo kirje oli vastaus henkilötietolain mukaiseen tarkastuspyyntöön omista tiedoista, mitkä on talletettu seurakunnan rekisteriin tai arkistoon. Allekirjoituksena on "Jukka Ropponen, Jehovan todistajat uskonnollisen yhdyskunnan hallituksen puheenjohtaja". Kiinnostavaa tässä kirjeessä on se, että Betel myöntää Espoo-Eteläisen seurakunnan toimineen väärin ilmoittaessaan erottamisesta liian hätäisesti.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/virhe.htm

Kirjeessä on mainittu päivä, jolloin erottamisesta ilmoitettiin: 14.12.2006. Kirjeessä on myös "eroamispäivä", 19.12.2006. Siis eroamispäivä on viisi päivää sen jälkeen, kun erottamisesta on ilmoitettu jo Espoo-Eteläiselle seurakunnalle. Ja sen lisäksi, en suinkaan itse "eronnut" vaan minut "erotettiin". No, tuollaista sattuu, kuka sitä nyt omia ohjeita viitsisi noudattaa, vaikka toisaalta...

Tuossa kirjeessä on vakavia puutteita, joista lähetin viisisivuisen kirjeen Beteliin Jukka Ropposelle. Pyysin häntä antamaan "kaikki" minua koskevat tiedot, kun hän lähetti vain ne "vakio"tiedot, niin kuin Betelillä on tapana. Betelhän ei katso esim. vanhimman hallussa olevaa kirjekuorta erottamistapauksesta kuuluvaksi seurakunnan rekisteriin, vaikka se sinne lain mukaan kuuluukin. Näitä puuttuvia tietoja olen nyt uudelleen pyytänyt Betelistä, ja lähetin kopion kirjeestä ja muista tarvittavista dokumenteista myös suoraan tietosuojavaltuutetun toimistoon. Julkaisen tarvittaessa myöhemmin tästä kirjeestä kopion Myllynkivisivuilla.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/omattiedot.htm

Sitten pieni vilkaisu ryhmään "joillekin muille yksityishenkilöille lähetetyt kirjeet". Koska tässä ryhmässä sattuu olemaan vain "luottamuksellisena pidettävää" aineistoa, lainaan siitä vain yleisperiaatteen. Betel kikkailee sanamuodoilla, kun se pyrkii löytämään porsaanreikiä sille, ettei sen tarvitsisi antaa omia tietoja kenellekään erotetulle tai eronneelle, vaikka se lain mukaan on pakollista. Pieni ote esimerkkinä: "Sieltä ja sieltä paikkakunnalta saamamme tiedon mukaan seurakuntamme edustajat eivät ole tehneet sen ja sen henkilön kanssa käymistään keskusteluista pöytäkirjaa tai muuta kirjallista selvitystä, joka olisi heidän arkistossaan." Tässä on kiinostava esimerkkitapaus "kikkailusta", mitä Betel harrastaa. Jos edellä mainitusta lauseesta otetaan pois tuo viimeinen osa "joka olisi heidän arkistossaan", lauseen merkitys muuttuisi täysin. Silloin Betelin olisi annettava myös tuo suljetun kirjekuoren sisältö. Ja tuohan on tahallista harhaan johtamista. Miksi Betel tekisi erittäin yksityiskohtaiset ohjeet vanhimmille, miten asioita pitää hoitaa, jos niitä ei noudatettaisi. Betel tosin tulkitsee esim. sen kirjekuoren sisällön, mikä on vain jonkun vanhimman hallussa kotonaan, olevan vain vanhimman yksityistä omaisuutta, vaikka se on todellisuudessa AINA seurakunnan omaisuutta ja näin tarkastusoikeuden piirissä.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/salainen.pdf

Katsauksen viimeisessä osassa käsittelen hiukan Betelin lähettämää kirjettä Espoo Läntiselle seurakunnalle 13.12.2005. Tuo kirje paljastaa "raadollisia" piirteitä Betelin "ihmiskäsityksestä" ja sen dokumentoinnista. Ensimmäinen kappale kuuluu näin:

*** Saimme juuri päättyneen kierrosvalvojan sijaisen vierailun jälkeen hänen raporttinsa sekä liitteenä kirjelmän, jonka olivat allekirjoittaneet sisar Innokas, veli Oikeudenmukainen ja Johanneksen poika. Mukana oli myös suuri määrä kopioita Asko Helmisen ja veli Johanneksen pojan välisestä sähköpostikirjeenvaihdosta. Pyysitte neuvoja, miten voisitte auttaa ongelmiin kietoutuneita ystäviä.

Kun Espoo-Läntisen seurakunnan esivalvoja Mikko Mikkonen lainasi Johanneksen pojan kansiota, missä oli suuri määrä sähköposteja hänen ja sihteerin välisestä kirjeenvaihdosta, hän ilman lupaa kopioi ja toimitti Beteliin nämä sähköpostit. Eipä siinä mitään, kyllä Johanneksen poika jälkeenpäin antoi luvan kopioinnille, mutta onkohan seurakunnissa käytäntö, että kopioidaan kysymättä aineistoa. No niin, posti jatkuu:

*** Veli Helminen on jo itse todennutkin, että hänen epäilemättä vilpittömässä auttamistarkoituksessa hoitamansa kirjeenvaihto ei johtanut toivottuun tulokseen veli Johanneksen pojan kohdalla. Tämä näyttää vain koventaneen asenteitaan, jotka ovat perin arveluttavia. (San. 15: 10, 32) Jälkeenpäin katsellen olisi varmaankin ollut viisasta lopettaa kirjeenvaihto jo aikaisemmin Sananlaskujen 20:3:ssa esitetyn ajatuksen mukaisesti, että "miehelle on kunniaksi luopua kiistelystä".

Betel kommentoi sihteerin toimia niin, että ne ovat olleet "vilpittömiä" ja "auttamistarkoituksessa". Sen sijaan Betel ei edes harkitse sitä, että Johanneksen pojan asenne on myös ollut vilpitön eikä hänellä ole ollut mitään hävettävää toimissaan. Kuitenkin Betel sanoo Johanneksen pojasta, että hänen asenteensa "ovat perin arveluttavia". Mistä Betel tuon voi muka tietää, kun se on vain ja ainoastaan sihteerin antaman tiedon varassa, kun se ei halunnut edes perehtyä Johanneksen pojan ajojahtiin. Betel otti siis ennakkoasenteen sihteerin puolesta. Tämän periaatteen tulisi ohjata kaikkia riita-asioita: "Velvoitan sinua vakavasti Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä noudattamaan näitä asioita ilman ennakkopäätöstä, tekemättä mitään ennakkomieltymyksen mukaan." (1. Timoteukselle 5:21) Ja kirje jatkuu.

*** Kokemus sekä kentällä että seurakunnan sisälläkin osoittaa, että loogiset todistelut eivät vaikuta toivotulla tavalla kaikkiin ihmisiin. Jos ihmiseltä puuttuu nöyryyttä, hän ei saata ottaa vastaan mitään neuvoa, mikä ei häntä miellytä. Jotkut taas tarvitsevat ehkä enemmän myötätuntoista ja jopa heidän tunteisiinsa vetoavaa lähestymistapaa, koska heidän kykynsä ajatella asioita johdonmukaisesti saattaa olla hyvin heikko. "Sulohuulisella on enemmän suostuttelukykyä", ja siksi tämänkaltainen veli voi joskus onnistua auttamisyrityksissään jopa paremmin kuin voimakkaita todisteita esittävä veli (San. 16:21).

"Loogiset todistelut eivät vaikuta toivotulla tavalla kaikkiin ihmisiin". Tuo on varmasti totta, mutta väittäisin, että se ei pidä paikkaansa minun kohdallani. Minuun vaikuttaa nimenomaan loogisuus, ei ilmaan hosuminen. Tämä seuraava kohta on myös Betelin kanta minun suhteeni. Siitä voi jokainen olla joko samaa mieltä tai eri mieltä. Betelhän vihjaa melko suoraan, että "kykyni ajatella asioita johdonmukaisesti saattaa olla hyvin heikko". Ehkä tuo pitää paikkansa, mutta kyllä Betelin pitäisi ensin ottaa selvää siitä, ei pelkkä lause riitä todistamaan tätä aika "rohkeaa" väitettä. Lisäksi joku voisi kokea tuon varsin loukkaavana, mutta minä annan mennä sen Betelin ennakkomieltymyksen ja sihteerin manipuloinnin "piikkiin".

*** Emme tiedä, onko kenenkään teistä mahdollista sen paremmalla menestyksellä auttaa veli Johanneksen poikaa. Hänelle näyttää olevan äärimmäisen vaikeaa ottaa vastaan terveitä neuvoja, ja hänen hengestään heijastuu selvä luopioiden vaikutus. Hän on kuitenkin ilmaissut halunsa pysyä seurakunnan jäsenenä. Näin hän myös pitää itsensä seurakunnan oikeustoimien piirissä. Tällaisen henkilön asioita voidaan siten käsitellä normaalin oikeuskomiteakäytännön mukaisesti, jos siihen nähdään olevan selkeästi aihetta. "Ne, jotka harkitusti levittävät Jehovan todistajien opettaman Raamatun totuuden vastaisia opetuksia (pitävät itsepintaisesti niistä kiinni ja puhuvat niistä), ovat luopioita" (ks91 s. 94, 95, 109; it-2 s. U7-128; Jes.32:6,7; Jer.7:13).

Jahas, minulle on "äärimmäisen vaikeaa ottaa vastaan terveitä neuvoja". No, sanoisin, että tuo sama "tauti" vaivaa kyllä Betelin Jukka Roppostakin, hän kun ei suostunut ottamaan vastaan minkäänlaista neuvoa, ei kahdessa sähköpostissa eikä yhdessä puhelussa.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/jukka1.htm
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/jukka2.htm

Lopuksi veli Jukka Ropponen vielä kehtasi sanoa minua "luopioksi", vaikka tuollainen nimittely tuomittiinkin Vartiotornissa.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/luopio.pdf

*** On kovin ikävää, että tienraivaajana palveleva sisar Innokas ja vielä äskettäin vanhimpana toiminut veli Oikeudenmukainen ovat liittoutuneet veli Johanneksen pojan kanssa. Sisar Terävä toi haaratoimistoon heidän kirjelmänsä kopion, ja hänenkin huomautuksensa ilmaisivat ajatuksen siitä, että seurakunnassa on toimittu väärin. He hyökkäävät voimakkaasti veli Helmistä vastaan, ja jossain määrin koko vanhimmistoanne vastaan.

Betel puhuu "liittoutumisesta", mutta toisaalta valitustamme ei haluttu käsitellä yhtenä kokonaisuutena. Betelin "looginen" päättelykyky tässä asiassa tuntuu olevan aika "löysää kamaa". Kun sisar Terävä vei 30-sivuisen valituskirjelmämme henkilökohtaisesti suoraan veli Jukka Ropposelle, hänen ällistyksensä oli suuri: "Miten sisar voi tuoda papereita Beteliin". Varsin ettensanoisi, mutta sanon kuitenkin, "sovinistinen" käsitys naisesta. Ja kun sisar Terävä vei kirjeen Ropposelle, sisar leimautui samalla itse.

*** Epäilemättä veli Helmiselle on ollut masentavaa havaita myös se, että jopa jotkut vanhimmistoonne kuuluvat syyttävät häntä ongelmista. Tällaisia ajatuksia esittäneiden vanhinten olisi syytä vakavasti tutkia itseään ja asenteitaan. Sen sijaan, että toimeliaita ja parhaansa yrittäviä vanhimpia näin masennetaan, heidän hyvä tarkoituksensa tulisi ottaa huomioon, ja heille pitäisi antaa tukea. Uskomme, että veli Helminen omalta puoleltaan pyrkii tarkistamaan, onko hän ehkä liian voimakkailla mielipiteillä tai liian kärkevällä asenteella vaikeuttanut yhteistoimintaa toisten kanssa. Vanhimmisto ei voi toimia hyvin, ellei se ole yksimielinen ja ellei sopivaa huomaavaisuutta ja kunnioitusta ilmaista toinen toistaan ja heidän työtään kohtaan. (Ef.4:1-3, 32; 5:1,2,21)

Betel myöntää, että jotkut vanhimmistosta syyttivät sihteeriä tämän toimista. Eikö "ykseys" vallitsekaan seurakuntien vanhimmistoissa? Eikö pyhä henki olekaan vaikuttava voima seurakunnissa? Onko valtataistelu ja raadollinen kyynärpäätaktiikkaa tullut vanhimmistojen normaaliksi toimintamalliksi? Joka tapauksessa muita vanhimpia pyydettiin tukemaan sihteeriä, vaikka tämä oli ollut "ajojahtimoottorina" seurakunnassa. "Hyvä tarkoitus". "Tuki". Niin, vanhimpien "hyvä tarkoitus" pitää ottaa huomioon, mutta entäpä esim. Johanneksen pojan "hyvä" tarkoitus? Ja "tuki"?
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/betelkir.htm

Olen viime päivinä kuullut, kuinka tämä 13.12.2005 Betelin lähettämä kirje Espoo-Läntiselle seurakunnalle edelleen on puheenaiheena. Miksi tämä kirje on "pop" vielä kauan sen julkaisemisen jälkeenkin? Miksi tätä kirjettä käsiteltiin vielä eilen 19.01.2007 Espoo-Läntisen kierrosviikon vanhimmiston kokouksessa? Haluaako Betel tietää hinnalla millä hyvänsä sen, kuka on toimittanut minulle tämän kirjeen? Haluaako Betel tietää, mitä muita kirjeitä minulla on arkistossani? Pelkääkö se niidenkin tulevan julki? Onko Betelin vallannut nyt epätoivoinen vainoharhaisuus?

Hyvät ihmiset. Kiitän kaikkia teitä, jotka oletta lähettäneet minulle Betelin kirjeitä, joko omia henkilökohtaisia kirjeitä tai seurakuntia koskevia. Otan edelleen vastaan Betelin kirjeitä. Niistä on tullut minulle "keräilyharrastus". Voitte lähettää niitä minulle joko vain tiedoksi (luottamuksellisina) tai sitten julkaistaviksi. Noudatan toiveitanne. Kiitos jo etukäteen!

Espoon kirjeenvaihtajanne
Johanneksen poika

http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/

42

5475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole ex- enkä tuleva jeho...

Jotenkin menee jo sairauden puolelle tuo takertumisesi tähän elämäsi sattumukseen. Ihmiset kokevat vääryyksiä, suuriakin, mutta jatkavat elämäänsä. Onko sinulla muuta elämää?

• Johanneksen_poika

>>Onko sinulla muuta elämää?

On, paljonkin. Mutta kun tuo Betelin kirje 13.12.2007 kuohuttaa taas vanhimmistoa niin, että sitä piti käsitellä kierrosviikon kokouksessakin eilen 19.01.2007, niin kai se ajankohtainen on. Nämä tiedot "inspiroivat" minut kertaamaan joitakin ajatuksia Betelin kirjeenvaihdosta. Ja voin vakuuttaa, että Betelin kirjeet ovat yhtä jännittäviä kuin television sarjafilmit, ehkä Jack Bauerin 24-sarja menee edelle. :)

Jotkut kerää postimerkkejä, jotkut vanhoja radioita. Miksi sitten on jotenkin epänormaalia, että jotkut keräävät Betelin kirjeitä? :)

• kohtele sinua
        Johanneksen_poika kirjoitti:

>>Onko sinulla muuta elämää?

On, paljonkin. Mutta kun tuo Betelin kirje 13.12.2007 kuohuttaa taas vanhimmistoa niin, että sitä piti käsitellä kierrosviikon kokouksessakin eilen 19.01.2007, niin kai se ajankohtainen on. Nämä tiedot "inspiroivat" minut kertaamaan joitakin ajatuksia Betelin kirjeenvaihdosta. Ja voin vakuuttaa, että Betelin kirjeet ovat yhtä jännittäviä kuin television sarjafilmit, ehkä Jack Bauerin 24-sarja menee edelle. :)

Jotkut kerää postimerkkejä, jotkut vanhoja radioita. Miksi sitten on jotenkin epänormaalia, että jotkut keräävät Betelin kirjeitä? :)

selvästi väärin olisiko sinun syytä ottaa yhteyttä
        Beteliä valvovaan elimeen ja paljastaa kaikki Betelin väärinteot ja ihmisajojahdit?
        Siitä voisi tulla vähän laajempikin tutkimus ja erotusperusteet Betelin toimivalle johdolle.
        On sitä aikaisemmin potkittu pois isompiakin herroja
        virheiden takia Miksei myös Suomessa.
        Saisivat maistaa omaa lääkettään Ropposet sun muut.

• Markku_Meilo

Minua ärsyttää esimerkiksi Horoskoopit & astrologia-rypäs, kannattisiko minun mennä kertomaan kaikille noille aliforumeille, että he ovat jotenkin sairauden puolellea Vai olisiko minun järkevämpää saarnata heille sporalogiaa? Vai olla vierailematta mitä kyseisillä forumeilla kirjoitellaan?

• jEsaijah

Juurihan tämä alkaa käydä mielenkiintoiseksi, ja sitäpaitsi asia koskettaa monia,ja järjestöhän on koko maailmanlaajuinen!

• pupujussiko

itse käytät nimimerkkiä, miksiköhän..?
      Pelkäätkö pyssymiestä pupujussi.?

• Johanneksen_poika

Omalla nimelläni lähetin Beteliin sen "Lukijoiden kysymyksen" (joka siis oli työryhmämme, ei minun tekemä). Omalla nimelläni olen lähettänyt myös kaikki sähköpostit ja kirjeet Beteliin syksystä 2006 talveen 2007.

Nimimerkkiä käytän netissä, etteivät läheiset ihmiset joudu kärsimään. Heillä kun ei ole mitään tekemistä minun juttujeni kanssa.

• Lähimmäinen.

Omalla nimelläni lähetin Beteliin sen "Lukijoiden kysymyksen" (joka siis oli työryhmämme, ei minun tekemä). Omalla nimelläni olen lähettänyt myös kaikki sähköpostit ja kirjeet Beteliin syksystä 2006 talveen 2007.

Nimimerkkiä käytän netissä, etteivät läheiset ihmiset joudu kärsimään. Heillä kun ei ole mitään tekemistä minun juttujeni kanssa.

Miten jaksat jauhaa noita samoja asiota? Meilo on jo taistellut Vartiotorniseuraa vastaan n. 30v aiotko tehdä samoin?

• Lähimmäinen. kirjoitti:

Miten jaksat jauhaa noita samoja asiota? Meilo on jo taistellut Vartiotorniseuraa vastaan n. 30v aiotko tehdä samoin?

>>Miten jaksat jauhaa noita samoja asiota? Meilo on jo taistellut Vartiotorniseuraa vastaan n. 30v aiotko tehdä samoin?

Jaksathan sinäkin puolustaa vartiotorniseuraa, vaikka sillä ei mitään totuuspohjaa olekaan. Miksi joku muu ei jaksaisi tuoda esille asioita (vaikka kymmeniäkin vuosia), jotka on huomannut selväksi epäkohdaksi?

• Johanneksen_poika
        Lähimmäinen. kirjoitti:

>> Miten jaksat jauhaa noita samoja asiota?

Miten niin "samoja" asioita? Tuo 01.01.2007 päivätty Betelin kirjekin oli ihan uusi asia. Samoin uutta oli se, että sain tietää eilisestä vanhimmiston kokouksesta kierrosviikolla. Ja siinä kokouksessa Espoo-Läntisen esivalvoja oli käärmeissään "tietovuodosta", kun olin julkaissut netissä Betelin 13.12.2005 Espoo-Läntiselle lähetetyn kirjeen.

Sinä se jaksat "jauhaa" samoja "töks-töks"-vastauksia. Niissä ei ole mitään sisältöä. Kunhan saat huudahtaa sieltä lahden takaa harmiasi. Mutta se sinulle sallittakoon.

• Markku_Meilo
        Lähimmäinen. kirjoitti:

>>Meilo on jo taistellut Vartiotorniseuraa vastaan n. 30v

Mitä sekoilet? Yli 10 vuotta sitten vuotta sitten olin vielä jahfiili.

• Lähimmäinen.
        Markku_Meilo kirjoitti:

Ok,en tiedä mikä jahfiili on?Mihin uskontoon he kuuluvat?

• vai niiiin

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• hyvä.
        Markku_Meilo kirjoitti:

sä oot päättänyt muuttaa jehofiilin jahfiiliksi. Jälkimmäinen kuulostaa paljon nasevammalta ja helpommin lausuttavalta.

• Markku_Meilo
        Lähimmäinen. kirjoitti:

>>Ok,en tiedä mikä jahfiili on?

Vaikka erotettu jehovantodistaja.

>>Mihin uskontoon he kuuluvat?

Vaikea sanoa mitään muiden puolesta, minä olin väestörekisterissä ja kaipailin takaisin Vartiotorniseuraan.

• Jahfiili.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

varmaankin vielä henkisesti yli 10 v sitten vaikka ei ole ollut järjestössä mukana ollut Jahfiili noin 30 vuoteen.
        Jahfiili on lempinimi Jehovista, ja Jehovat ovat amerikan vartiotorniin uskovia.

• Markku_Meilo
        Jahfiili. kirjoitti:

varmaankin vielä henkisesti yli 10 v sitten vaikka ei ole ollut järjestössä mukana ollut Jahfiili noin 30 vuoteen.
        Jahfiili on lempinimi Jehovista, ja Jehovat ovat amerikan vartiotorniin uskovia.

Erottamiseni jälkeen noin 25 vuotta haikailin vielä palaavani jonain päivänä ja noin 10 vuotta sitten lopetin haikailun ja ryhdyin tutkailemaan mitä kaikkea Vartiotorniseura pitää sisällään.

• Markku_Meilo
        hyvä. kirjoitti:

sä oot päättänyt muuttaa jehofiilin jahfiiliksi. Jälkimmäinen kuulostaa paljon nasevammalta ja helpommin lausuttavalta.

Se oli kompromissi siinä vaiheessa kun edellinen fiilikeskustelu kävi 'kuumana', niin lupasin lopettaa ensimmäinen fiiliversion käytön.

• Lähimmäinen.
        Markku_Meilo kirjoitti:

Erottamiseni jälkeen noin 25 vuotta haikailin vielä palaavani jonain päivänä ja noin 10 vuotta sitten lopetin haikailun ja ryhdyin tutkailemaan mitä kaikkea Vartiotorniseura pitää sisällään.

Sanoit että olit vielä 10v sitten JT nyt puhut 25 vuodesta?

• Markku_Meilo
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Sanoit että olit vielä 10v sitten JT nyt puhut 25 vuodesta?

>>Sanoit että olit vielä 10v sitten JT nyt puhut 25 vuodesta?

Missä näin olen ilmaissut?

• Lähimmäinen.

• Markku_Meilo
        Lähimmäinen. kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000022962650

Ilmoitin olleeni 25 vuotta jahfiili, jonka jälkeen kysyit:

"Ok,en tiedä mikä jahfiili on?"

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000022963107

Johon minä vastasin:

"Vaikka erotettu jehovantodistaja."

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000022963372

Ja tämän jälkeen sinä sinä ryhdyt esittämään aivan omituisia. Ehkä sinulle ei oikein ole kirkastunut ero jehovantodistajan ja erotetun jehovantodistajan välillä.

Kerrataan vielä kerran. Parasta mitä Vt-seura on minulle saanut aikaan tapahtui 1970 huitteilla, jolloin minut erotettiin. Sen jälkeen olin jahfiilinä palaamassa takaisin noin 25 vuotta (olin siis tuolloin erotettuna). Viimeiset noin 10 vuotta olen edelleen ollut erotettuna, mutta en enää jahfiilinä (mutta siis edelleen erotettuna). Nyt siis en enää pyri takaisin Vartiotorniseuraan (olen kuitenkin edelleen erotettu). Erottamisestani on siis kulunut noin 35 vuotta (ja olen edelleen erotettu).

• Lähimmäinen.
        Markku_Meilo kirjoitti:

Ilmoitin olleeni 25 vuotta jahfiili, jonka jälkeen kysyit:

"Ok,en tiedä mikä jahfiili on?"

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000022963107

Johon minä vastasin:

"Vaikka erotettu jehovantodistaja."

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000022963372

Ja tämän jälkeen sinä sinä ryhdyt esittämään aivan omituisia. Ehkä sinulle ei oikein ole kirkastunut ero jehovantodistajan ja erotetun jehovantodistajan välillä.

Kerrataan vielä kerran. Parasta mitä Vt-seura on minulle saanut aikaan tapahtui 1970 huitteilla, jolloin minut erotettiin. Sen jälkeen olin jahfiilinä palaamassa takaisin noin 25 vuotta (olin siis tuolloin erotettuna). Viimeiset noin 10 vuotta olen edelleen ollut erotettuna, mutta en enää jahfiilinä (mutta siis edelleen erotettuna). Nyt siis en enää pyri takaisin Vartiotorniseuraan (olen kuitenkin edelleen erotettu). Erottamisestani on siis kulunut noin 35 vuotta (ja olen edelleen erotettu).

"Kerrataan vielä kerran..."

Tuli selväksi !!!!

• Johanneksen_poika
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Tuli selväksi !!!!

Nyt kun erottamisasia tuli puheeksi, kysyn sinulta Lähimmäinen yhtä asiaa. Toivon, että uskallat vastata.

Olet muistaakseni kertonut, että sinulla on neljä lasta, joista kahdesta tuli Jehovan todistaja ja kahdesta ei. Kerroit, että rakastat kaikkia lapsiasi yhtä paljon. Entäpä siinä tilanteessa, jos kaikista neljästä lapsestasi olisi tullut Jehovan todistaja, ja kaksi heistä olisi eronnut tai erotettu tultuaan aikuisikään? Rakastaisitko heitä kaikkia silloinkin yhtä paljon? Vai karttaisitko näitä kahta eronnutta tai erotettua?

Tämä on tärkeä kysymys. Mieti tarkkaan, jos vastaat. Jos taas et vastaa, älä ikinä enää puhu erotetuista Jehovan todistajista sanaakaan. Tämä on toivomukseni.

• Lähimmäinen.

>> Miten jaksat jauhaa noita samoja asiota?

Miten niin "samoja" asioita? Tuo 01.01.2007 päivätty Betelin kirjekin oli ihan uusi asia. Samoin uutta oli se, että sain tietää eilisestä vanhimmiston kokouksesta kierrosviikolla. Ja siinä kokouksessa Espoo-Läntisen esivalvoja oli käärmeissään "tietovuodosta", kun olin julkaissut netissä Betelin 13.12.2005 Espoo-Läntiselle lähetetyn kirjeen.

Sinä se jaksat "jauhaa" samoja "töks-töks"-vastauksia. Niissä ei ole mitään sisältöä. Kunhan saat huudahtaa sieltä lahden takaa harmiasi. Mutta se sinulle sallittakoon.

Päässäni oleva ääni sanoo vain töks-töks. Ja minut on opetettu ajattelemaan töksähtelevästi ja hyökkäämään väärinajatelijoita vastan. Mutta oli niin tai näin järjestön takia mitä vain teen. Olenhan järjestöuskolinen.

• Lähimmäinen.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Tuli selväksi !!!!

Ei tullut selväksi!! Kuka taas kirjoittelee nimimerkilläni, olen tuohon aikaan unten mailla!

• Lähimmäinen.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Päässäni oleva ääni sanoo vain töks-töks. Ja minut on opetettu ajattelemaan töksähtelevästi ja hyökkäämään väärinajatelijoita vastan. Mutta oli niin tai näin järjestön takia mitä vain teen. Olenhan järjestöuskolinen.

Kuka idiootti taas kirjoittelee nimimerkilläni??????????????

• Ohdake
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Ei tullut selväksi!! Kuka taas kirjoittelee nimimerkilläni, olen tuohon aikaan unten mailla!

Miksi ihmeessä et ota itsellesi vakituista nimimerkkiä?

Etkö osaa vai etkö uskalla?

• Ohdake
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Kyseinen nimimerkki EI OLE sinun, jos et ole sitä itsellesi rekisteröinyt.

Onko sinulla yleensäkin tapana haukkua ihmisiä idiooteiksi? Ja mistä voi tietää, onko edellinen alkuperäinen Lähimmäinen. Jos feikki oletkin SINÄ.

• Lähimmäinen.
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Miksi haukut nimimerkilläni nimimerkkiäni??

• Lähimmäinen.
        Ohdake kirjoitti:

Minusta tuntuu että alat joo määräilemään liikaa mitä minun pitää elämässäni tehdä, eikö se ole minun oma asiani?

• Lähimmäinen. kirjoitti:

Minusta tuntuu että alat joo määräilemään liikaa mitä minun pitää elämässäni tehdä, eikö se ole minun oma asiani?

Minusta tuntuu, että sinun elämäsi tällä luopiosivustolla olisi hieman helpompaa mikäli rekisteröisit itsellesi nimimerkin.

Mikä estää sinua rekisteröitymästä, pelkoko?

Eihän sinun ole pakko antaa oikeita tietojasi rekisteröityessä, koska tämä palsta on Saatanan vallassa eikä ylläpitäjä ole siksi oikeutettu tietämään totuutta sinusta.

• Paljastaja.
        Ohdake kirjoitti:

Mennyt halpaa monta vuotta...

• Krypskytt

"Nimimerkkiä käytän netissä, etteivät läheiset ihmiset joudu kärsimään. Heillä kun ei ole mitään tekemistä minun juttujeni kanssa."

Muitten niminä voit kyllä levittää netissä, vaikka heidän läheisiä ehkä syyttä saa siitä kärsiä??
        Omituinen oot kyllä kieltämättä.

• Johanneksen_poika
        Krypskytt kirjoitti:

"Nimimerkkiä käytän netissä, etteivät läheiset ihmiset joudu kärsimään. Heillä kun ei ole mitään tekemistä minun juttujeni kanssa."

Muitten niminä voit kyllä levittää netissä, vaikka heidän läheisiä ehkä syyttä saa siitä kärsiä??

>>Muitten niminä voit kyllä levittää netissä, vaikka heidän läheisiä ehkä syyttä saa siitä kärsiä??

Huomaa tämä: Minä en tilannut ajojahtia. Kokkolalainen siskoni, tämän mies ja erotetun siskoni mies aloittivat ajojahdin minua vastaan soittamalla kierrosvalvoja Reima Laineelle ja Espoo-Läntisen sihteerille. Nämä organisoivat sitten inkvisitioni.

Jos he sitten saivat julkisuutta, se oli heidän oma valintansa. Sitä saa mitä tilaa.

• lääkkeesi

>>Muitten niminä voit kyllä levittää netissä, vaikka heidän läheisiä ehkä syyttä saa siitä kärsiä??

Huomaa tämä: Minä en tilannut ajojahtia. Kokkolalainen siskoni, tämän mies ja erotetun siskoni mies aloittivat ajojahdin minua vastaan soittamalla kierrosvalvoja Reima Laineelle ja Espoo-Läntisen sihteerille. Nämä organisoivat sitten inkvisitioni.

Jos he sitten saivat julkisuutta, se oli heidän oma valintansa. Sitä saa mitä tilaa.

ny kuitenkin ottaa

• Johanneksen_poika
        lääkkeesi kirjoitti:

ny kuitenkin ottaa

Joka aamu 5 pilleriä ja illalla 2. Ilman niitä en pysy hengissä. Lisäksi tarvittaessa nitrosuihketta.

• Ohdake
        Lähimmäinen. kirjoitti:

>>Minusta tuntuu että alat joo määräilemään liikaa mitä minun pitää elämässäni tehdä, eikö se ole minun oma asiani?>>

Minusta taas tuntuu, että sinä olet välillä tyhjänpäiväinen narisija. Anteeksi nyt vain.

Valitat täällä, että joku käyttää "nimimerkkiäsi", mutta kuitenkaan et vaivaudu rekisteröimään sitä itsellesi.
        On täysin oma asiasi, rekisteröidytkö vai et, mutta se on AINUT tapa estää muita kirjoittelemasta nimimerkillä Lähimmäinen.
        Kai sen ymmärrät?

En todellakaan ole määräillyt sinua millään tavalla. Ihmettelin vain sitä, että miksi et rekisteröi nimimerkkiäsi.
        Oletus on se, ettet jostain syystä uskalla sitä tehdä, syitä siihen on helppo keksiä useita.

Minulle kävi aivan samoin, kun jotkut välkyt Jippiissä kirjoittivat nimimerkilläni. En viitsinyt maksaa rekisteröinnistä, vaan siirryin tänne ja rekisteröin samalla nimimerkkini.

Minusta tuntuu, että sinä yrität syyttää muita pahasta olostasi tai vierittää syyt toisten niskoille. Nythän voit selittää, ettet voi rekisteröityä, koska minä määräilen sinua.

Pidä varasi, ettei kukaan kiusallaan rekisteröi nimimerkkiäsi, sekin on mahdollista. Jotkut ihmiset ovat tarkoituksella ilkeitä.

• jEsaijah
        Lähimmäinen. kirjoitti:

harrastelija Johanneksen poikaan verrattuna, ajatellaampas vaikka jo dokumettien määrää!

• jEsaijah
        lääkkeesi kirjoitti:

ny kuitenkin ottaa

Terveyttä ja paljon leppoisia elinvuosia!

• Haista Vittu!!!

Yritin tuossa äsken etsiä kanavaa, jolla saisin sinne Beteliin viestin perille, mutta eipä se onnistukkaan...ei, siellä ei ollut mitään palauteluukkua :(
      Täällä en jaksa asioista kirjoitella, kun eivät saavuta niitä keitä olisin halunnut kovistella!
      Että semmoiset sivustot Jehovilla, ja ärsyttää..että käyttävät nimeä Jehova, koska mielestäni heillä ei siihen ole ole oikeutta

• 4 + 17

Vanhahko viesti, joskin asia aina ajankohtainen. Mikäli oikein muistan tuon esitetyn 'kysymyksen', niin se oli muistaakseni luonteeltaan ja rakenteeltaan pikemminkin väittämä, kuin ehdollisessa muodossa oleva kysymys.

Kuitenkin tuo Beetelin kirje / kirjeet osoittavat yksiselitteisesti, miten kaikkien on oltava absoluuttisesti täysin samaa mieltä kaikesta Seuran kulloinkin opettamasta Raamatun tulkinnasta ( jopa henkensä uhalla, aiemmat rokotus- ja elinsiirtokiellot ja nykyinen verioppi ). Epäilys ja kyseenalaistaminen on kielletty. Yksilön henkilökohtaiselle harkinnalle ja omalletunnolle ei ole tilaa, mitä kulloisiinkin voimassa oleviin tulkitoihin tulee. Kyseenalaistava leimataan ei hengellismieliseksi, ymmärrykseltään vajaaksi, kapinoivaksi ja jakaumien aiheuttajaksi, ei yhteistyöhaluiseksi, joka ei kuuntele ohjausta jne. Henkilö leimataan luopioajatuksia omaavaksi, jopa luopioksi ja ollaan valmiit erottamaan yhteisöstä ja tappamaan sosiaalisesti. Voiko Seuran selkeämmin määritellä ja rajata roolinsa ehdottomuutta jäseniinsä nähden. Valta tuo mukanaan myös vastuun.

"Ne, jotka harkitusti levittävät Jehovan todistajien opettaman Raamatun totuuden vastaisia opetuksia (pitävät itsepintaisesti niistä kiinni ja puhuvat niistä), ovat luopioita" (ks91 s. 94, 95, 109; it-2 s. U7-128; Jes.32:6,7; Jer.7:13).

Kuitenkin silloin kun Seuran itsensä tulisi ottaa vastuu vääristä lopunennustuksista periaatetasolla, sekä moraalisesti ja niiden vaikutuksista jäsenistön elämään, niin alkaa vähättely, kieltäminen ja vastuun vierittäminen jäsenille. Vedotaan mm. epätäydellisyyteen ja "ymmärryksen lisäântymiseen". Siltikin jäsneten tulee hyväksyä kaikki täysin ehdoitta.

Olivatko mm. nuo useat maailmanlopun ennustukset Russelin ahjoista alkaen edellämainittuja Raamatun totuuden mukaisia opetuksia ? Entä aiemmat ylösnousemusoppiiin liittyvät opit, rokotuskiellot, elintensiirtokiellot, totaalikieltäytymin / siviilipalveluskysymys jne. ( veljet viettivät kollektiivisesti tuhansia vuosia vakeudessa tuon ehdottoman oppinäkemyksen vuoksi )? Olivatko ne Jumalalta saatua "ruokaa oikeaan aikaan" vai ihmisoppeja ? Kuitenkin, mikäli joku on niistä ollut osittainkin eri mieltä, ovat sen seuraukset yksilön elämässä olleen erittäin dramaattiset ja vakavat leimaamisineen, erottamisineen ja karttamisineen / sosiaalisella tappamisella ( edellä oleva termi on vahva, niin on karttamisen tunneperäiset ja psykologiset seurausksetkin ).

Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      46
      2075
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      57
      1819
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      36
      1534
    4. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      32
      1443
    5. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      78
      1238
    6. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      58
      1122
    7. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      189
      973
    8. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      57
      949
    9. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      913
    10. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      24
      894
    Aihe