Gallup:Epitaph

Mikko

Luetko mielelläsi Hesarin syntymä-tai kuolinilmoituksia?

”Rakas pikku prinsessamme, pikku päivänpaisteemme, suloinen supermiehemme….jne, näihin siirappi-ilmoituksiin törmäämme valitettavan usein.

Mutta miten olisi oikein jämerä kuolinilmoitus? Ts. mitä toivot että omaisesi kirjoittaisivat sinusta haudallasi seisovaan muistokiveen? Hautakirjoitus sopii nykyiseen maailmanaikaan syntymäilmoitusta paremmin.


Eräs Joukahainen oli takavuosina riidoissa hitsarin kanssa joka kuitenkin kuoli. Muistolauseena J esitti yksin haudalla ollessaan: ”Paljon tinasit, paljon pilasit, kunnes kolvisi viimein kylmeni”.

Herran köyhän saarnaajan hautakivessä voisi lukea: ”Jumala, joka herätti kuolleista Herran, on herättävä meidätkin voimallansa”.


Mikko Lahti
saarnaaja
http://www.nettilinja.fi/~mlahti2

6

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

      En lue mielelläni Hesaria ollenkaan, jos saan valita. Kuolinilmoitukset tulee kyllä joskus entisellä kotipaikkakunnallla vieraillessani silmäiltyä paikallisista "muikkusanomista". Enpä ole tullut kiinnittäneeksi huomiota noihin epitafeihin niissä.

      Nuo "siirappi-ilmoitukset" saattavat olla surevien vanhempien viimeisiä hellittelyjä menettämälleen pienokaiselle, joten niihin olisi suhtauduttava asian sallimalla pieteetillä.

      Tuo ehdottomasi muistokirjoitus (se jälkimmäinen niistä) kyllä kuulostaa vallan jämäkältä saarnamiehelle, miksikäs ei ihan tavalliselle kansalaisellekin, mikäpäs siinä.

      Eikös aikoinaan Edgar Lee Masters suunnitellut erilaisa muistopuheita - "epitafeja" - erilaisille vainajille :o)

      Mitenkä se olikaan? Spoon River antologia?
      :o)

      • Mikko

        Edgar Lee Mastersista en tiedä.

        King Crimson taisi seitsemänkymmentäluvulla laulaa Epitaphin.Se viehätti suuresti silloin.

        Nyt sykähdyttää enemmän esim. Elviksen laulama Amazing Grace.


      • Topias
        Mikko kirjoitti:

        Edgar Lee Mastersista en tiedä.

        King Crimson taisi seitsemänkymmentäluvulla laulaa Epitaphin.Se viehätti suuresti silloin.

        Nyt sykähdyttää enemmän esim. Elviksen laulama Amazing Grace.

        Hassua: en muista kuulleeni King Crimsonista :o)

        Tuon Epitaphin sanat kuitenkin löytyivät Googlella; pitääpä lueskella ajatuksen kanssa tässä illemmalla, kun on paremmin aikaa!

        Eikös muuten tuon Amazing Grace -kappaleen suomeksi levyttänytkin Katri-Helena 1978? Suomalainen nimi taisi olla "Joki Virtaa Kotiinpäin"?

        Olisiko jollakulla tuon laulun sanoja, niin että voisi vertailla suomennosta alkuperäistekstiin.


      • juho
        Topias kirjoitti:

        Hassua: en muista kuulleeni King Crimsonista :o)

        Tuon Epitaphin sanat kuitenkin löytyivät Googlella; pitääpä lueskella ajatuksen kanssa tässä illemmalla, kun on paremmin aikaa!

        Eikös muuten tuon Amazing Grace -kappaleen suomeksi levyttänytkin Katri-Helena 1978? Suomalainen nimi taisi olla "Joki Virtaa Kotiinpäin"?

        Olisiko jollakulla tuon laulun sanoja, niin että voisi vertailla suomennosta alkuperäistekstiin.

        Joo olis se niin. confusion will be my epitaph..sekasorto on oleva hautakirjoitukseni... se vaikutti minuun...joskus lapsena oli äidin kanssa hautausmaalla ja muuan vanhahko nainen sanoi äidilleni: katsokaa eikö ole kummallinen hautakirjoitus..vanhemmiten etsin saman haudan ja siinä luki: Vaeltaja muista elämääsi..mikä olen nyt..sen näet..mikä ennen olin se ei liikuta sinua...


      • Mikko
        juho kirjoitti:

        Joo olis se niin. confusion will be my epitaph..sekasorto on oleva hautakirjoitukseni... se vaikutti minuun...joskus lapsena oli äidin kanssa hautausmaalla ja muuan vanhahko nainen sanoi äidilleni: katsokaa eikö ole kummallinen hautakirjoitus..vanhemmiten etsin saman haudan ja siinä luki: Vaeltaja muista elämääsi..mikä olen nyt..sen näet..mikä ennen olin se ei liikuta sinua...

        Kiitos viestistä.

        ..confusion will be my epitaph... siltä elämä joskus tuntuu.

        Puhutteleva hautakirjoitus ,tosiaan.

        Vaeltajan ohikiitävä ja sekasortoinen elämä tuo mieleen Herramme sanan Mooseksen kautta:"Opeta meitä laskemaan päivämme oikein että saisimme viisaan sydämen".


      • Mikko
        Topias kirjoitti:

        Hassua: en muista kuulleeni King Crimsonista :o)

        Tuon Epitaphin sanat kuitenkin löytyivät Googlella; pitääpä lueskella ajatuksen kanssa tässä illemmalla, kun on paremmin aikaa!

        Eikös muuten tuon Amazing Grace -kappaleen suomeksi levyttänytkin Katri-Helena 1978? Suomalainen nimi taisi olla "Joki Virtaa Kotiinpäin"?

        Olisiko jollakulla tuon laulun sanoja, niin että voisi vertailla suomennosta alkuperäistekstiin.

        Katri-Helenan versiota en muista .

        Mutta King Crimsonin tulkinta on upea.Jotenkin sopii tämän hetken fiiliksiin.

        Ottaa muuten aivoon sekin, että kun on vuosikymmeniä tottunut kuuntelemaan lauantain toivottuja levyjä, niin nyt jotkut typerykset leikkasivat ohjelma-aikaa ,mulkkasivat sisältöä huonommaksi ja kaiken lisäksi muuttivat suositun ohjelman vielä alkamaan huonompaan aikaan.

        Kyllä joissakin asioissa saisi ottaa mallia esim.ortodoksikirkon muuttumattomasta perinteestä

        Pitänee lähteä metsästämään K. C:tä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe