F60.9 Mitäs tämä lienee ?

Lomalla

Olen hakeutumassa eläkkeelle selän ongelmien vuoksi.Luonnollisesti menettelyyn kuuluu kierrättää asiakas myös psykiatrin kautta.
Nyt on b-todistuksessa pitkä lista löydöksiä,tärkeysjärjestyksessä tuo F60.9 viimeisenä.Muut ymmärrän mutta tälle ei ole laitettu mitään selitettä.
Näitä juttuja ilmeisesti hieman pimitellään,tietääkö joku linkkiä mistä voisi määritelmän katsoa ?
Vai onko lääkäreillä tapana käyttää tuota määritelmää jos eivät muuta keksi ?

13

4344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      F60.9 Määrittämätön persoonallisuushäiriö

      • lomalla

        jos sitä ei voida määrittää ?


      • pukkas

        psykka diagnoosin. Tämmöinen F60.9 on todellinen jokeri, jonka voi lyödä pahaa-aavistamattoman asiakkaan eläkehakemukseen vaikka ihan pätemisen vuoksi. Ap, otan osaa!


      • tarkemmin
        lomalla kirjoitti:

        jos sitä ei voida määrittää ?

        määrittämätön häiriö. Googlaa tuolla diagnoosillasi, tietoa löytyy vaikka kuinka ja paljon.
        Ja ota yhteys siihen lausunnon kirjoittaneeseen ja diagnoosin sinulle antaneeseen psykiatriin, kysy häneltä.


      • Psykopatologia
        pukkas kirjoitti:

        psykka diagnoosin. Tämmöinen F60.9 on todellinen jokeri, jonka voi lyödä pahaa-aavistamattoman asiakkaan eläkehakemukseen vaikka ihan pätemisen vuoksi. Ap, otan osaa!

        ICD: International Classification of Diseases. ICD-I (1900) – ICD-10 (1992).
        http://www.wolfbane.com.icd/

        ICD-10 (1992). Blue book (CDDG): Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Geneva: WHO. xii 362 p.

        ICD-10 (1993) Green book (DCR): Diagnostic criteria for research. Geneva: WHO. xiii 248 p.

        ICD-10 (1994): Pocket Guide to the ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders with Glossary and Diagnostic Criteria for Research. Compilation and editorial arrangements by J. E. Cooper. (Conversion Table between Chapters V of ICD-9 and ICD-10 [379–400].) Edinburg (etc.): Churchill Livingstone. – xiii 419 p.

        *Psykiatrian luokituskäsikirja. Suomalaisen Tautiluokitus ICD-10:n psykiatriaan liittyvät diagnoosit (1997). Psykiatrian luokitustyöryhmä, puheenjohtaja Ville Lehtinen. (Pohjaa ”siniseen” kirjaan ja ”vihreään” kirjaan [yllä].) Helsinki: STAKES, Sosiaali- ja terveydenhuollon luokituskeskus. – 211 s.

        Schulte-Markwort, Kathrin Marutt & Peter Riedesser (editors)(2003): Cross-walks ICD-10 – DSM-IV-TR. A Synopsis of Classifications of mental Disorders. With Forewords by Horst Dilling and Hanns-Ulrich Wittchen. Washington & Göttingen: Hogrefe & Huber. – vi 73 p.

        Tautiluokitus ICD-10 ([1992] 1995). Klassifikation av sjukdomar. Systemaattinen osa. Suomalainen laitos Maailman terveysjärjestön (WHO) luokituksesta ICD-10, International Statistical Classification of Diseases and Related Health problems. Volume 1 (1992). Luvun V käännös Kaija Eerola. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan kehittämiskeskus (STAKES), 1995. – 868 p.


        *F69 Määrittämätön aikuisiän persoonallisuus - ja käytöshäiriö

        Tähän luokkaan tulisi turvautua viimeisenä vaihtoehtona, jos henkilöllä on oletettavasti persoonallisuus- ja käytöshäiriö mutta sitä ei voida sijoittaa mihinkään edeltävään luokkaan tietojen puutteen takia.


      • monttööri
        tarkemmin kirjoitti:

        määrittämätön häiriö. Googlaa tuolla diagnoosillasi, tietoa löytyy vaikka kuinka ja paljon.
        Ja ota yhteys siihen lausunnon kirjoittaneeseen ja diagnoosin sinulle antaneeseen psykiatriin, kysy häneltä.

        Ilmoitankin seuraavalla kerralla auton keittäessä häiriön olevan määrittelemätön.


      • Jatta
        pukkas kirjoitti:

        psykka diagnoosin. Tämmöinen F60.9 on todellinen jokeri, jonka voi lyödä pahaa-aavistamattoman asiakkaan eläkehakemukseen vaikka ihan pätemisen vuoksi. Ap, otan osaa!

        sanoit ap. Mitä se tarkoittaa??? Kysyvä ei jne.


      • Eppu Normaali
        Psykopatologia kirjoitti:

        ICD: International Classification of Diseases. ICD-I (1900) – ICD-10 (1992).
        http://www.wolfbane.com.icd/

        ICD-10 (1992). Blue book (CDDG): Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Geneva: WHO. xii 362 p.

        ICD-10 (1993) Green book (DCR): Diagnostic criteria for research. Geneva: WHO. xiii 248 p.

        ICD-10 (1994): Pocket Guide to the ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders with Glossary and Diagnostic Criteria for Research. Compilation and editorial arrangements by J. E. Cooper. (Conversion Table between Chapters V of ICD-9 and ICD-10 [379–400].) Edinburg (etc.): Churchill Livingstone. – xiii 419 p.

        *Psykiatrian luokituskäsikirja. Suomalaisen Tautiluokitus ICD-10:n psykiatriaan liittyvät diagnoosit (1997). Psykiatrian luokitustyöryhmä, puheenjohtaja Ville Lehtinen. (Pohjaa ”siniseen” kirjaan ja ”vihreään” kirjaan [yllä].) Helsinki: STAKES, Sosiaali- ja terveydenhuollon luokituskeskus. – 211 s.

        Schulte-Markwort, Kathrin Marutt & Peter Riedesser (editors)(2003): Cross-walks ICD-10 – DSM-IV-TR. A Synopsis of Classifications of mental Disorders. With Forewords by Horst Dilling and Hanns-Ulrich Wittchen. Washington & Göttingen: Hogrefe & Huber. – vi 73 p.

        Tautiluokitus ICD-10 ([1992] 1995). Klassifikation av sjukdomar. Systemaattinen osa. Suomalainen laitos Maailman terveysjärjestön (WHO) luokituksesta ICD-10, International Statistical Classification of Diseases and Related Health problems. Volume 1 (1992). Luvun V käännös Kaija Eerola. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan kehittämiskeskus (STAKES), 1995. – 868 p.


        *F69 Määrittämätön aikuisiän persoonallisuus - ja käytöshäiriö

        Tähän luokkaan tulisi turvautua viimeisenä vaihtoehtona, jos henkilöllä on oletettavasti persoonallisuus- ja käytöshäiriö mutta sitä ei voida sijoittaa mihinkään edeltävään luokkaan tietojen puutteen takia.

        Jokaisen asiakkaansa leimaavat vaikka itselläänkään eivät kaikki kamarit lämpene.


      • eli viestiketjuissa
        Jatta kirjoitti:

        sanoit ap. Mitä se tarkoittaa??? Kysyvä ei jne.

        aloittaja.


    • lukemista

      Huvitti, kun luki noita määritelmiä häiriöille. Minäkin olen pitänyt itseäni suhteellisen normaalina ihmisenä, tasapainoisenakin. Mutta ihan varmasti näinkin itsepäiselle ihmiselle, omilla aivoillaan ajattelevalle löytyisi jokin diagnoosi tuosta ryhmästä :) Hyvin tulen toimeen ihmisten ja ympäristön kanssa, mutta epäilen, että tuohon ryhmään minutkin ja monet muut olisi helppo laittaa, varsinkin, jos uskaltaisi olla lääkärin kanssa eri mieltä, vaikkapa omasta fyysisestä sairaudestaan ja sen tilasta ja käytännön elämästä sen sairauden kanssa.
      Näin meitä kategorioidaan, jos olemme "hankalia".

      Mutta ei kai sillä ole väliä. Toivotaan, että tuo diagnoosi edistää eläkkeelle pääsyäsi :)

    • Auktoriteetti

      Tässä on käynyt taas niin kuten ihmisen yhteiskunnassa on ollut tapana, että ongelman tiedostamisessa ei ole tiedetty kenen ongelmasta on kyse. Sinun ongelmasi, kuten jo mainitsit, on selän ongelmat.

      Pitkässä listassasi olevat ongelmat jotka et miellä omiksi ongelmiksi, ovat joko sen kuka ne on ongelmaksi määrittänyt tai sitten kyseessä on yhteiskuntamme ongelma.

      Ihmisen ei tarvitse kantaa harteillaan muiden ihmisten ongelmiaan eikä ongelmia pidä vierittää toisen ihmisen ongelmiksi. Vaikka minä olenkin lihava tai persoonallisuushäiriöinen jonkun toisen mielestä (ongelma) ei minun tarvitse heidän ongelmiaan omia omiksi ongelmiksi.

      P.s
      Organisaatiomme ydinlause: Ihminen tietää mitä ihminen ei tiedä.

      • Kyllä se voi noinkin olla, kuin sen ajattelit, miksi se ongelma muuten olisi määrittelemätön.


      • on se

        kun paapperisssa luukkee... what is stated on. siitä tässsä on vainenkin kyse detta Är som riktigT?!?.....?? Mistä tässä on kyse, paljonko yurhaa kapasiteetin haaskausta, paljonko turhaa kärsimystä, ja mielipahaa, koska tyämä vääryys korjataan, mitä pitää tapahtua, miniko menehtyy, ellei kierrettä saada KOKONaaN POiKKI, Kuka tämän aloitti, KOsKA, kuka, milloin????

        piru vieköön, no ei kai se nyt sentään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe