Teen tästä aiheesta uuden avauksen kun kerran näin asian takia vaivaa ja otan esille itse Kabbalan, en vain jotain erityishämärää yksityiskohtaa.
(jatkoa omaan puheenvuorooni tuohon KTS:n avaukseen, johon vastasin rebeccan jälkeen otsakkeella 'minäkään en ole tinotito').
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000030679597
Vaikka olisi millainen mielikuvitus ei juutalaisesta kabbalasta saa irti ihan mitä haluaa. Juutalaisen Kabbalan jos minkä väärinymmärrys on mahdollistettu monin eri tavoin, ja se näyttää onnistuneen aika hyvin, kuten tältä palstalta voi huomata.. mutta ei sentään lopullisesti :)
Ei kabbalasta nyt sentään 'ihan mitä vain' voi löytää tai mitä vain selittää, paitsi jos luottaa siihen, ettei kukaan muu kuin 'minä' tiedä kabbalasta 'senkään vertaa' kuin palstan kabbala-hihhulit.
..Kabbalasta ja 'ihmisruumiista' ja miten kristitty maailma omi kabbalasta uskonnollisfilosofiseen, kreikkalaismalliseen ajatteluunsa erilaisia kabbalasta ja kreikkalaisesta filosofiasta yhteenleivottuja kielellisiä elementtejä - joilla vahvistettiin kristinuskoa sekä kristillistä mystistä tulkintaa:
(copi-otteissa on erinäinen määrä eri aikojen kabbala-tutkijoitten nimiä, antiikin aikaisia, kristittyjä mystiikan kanssa saivarrelleita keskiaikaisia pohdiskejoita, mutta myös juutalaisia ja moderneja. En jaksa lisätä vuosilukuja tai poistaa noita (osa asian kannalta tarpeettomia)kaikkia nimiä,.. joistain koskaan kuullutkaan. Löysin 400-sivuisen väitöskirjan, jossa (perusteluissa ja erityisen huolella tehdyssä viitehakemistossa!) osoitetaan miten esoteerinen, tai kreikkalainen ajattelu upposi kristinuskoon ja miten juutalainen kabbala tarjosi tähän hommaan välineitä - tietnkin ilman että juutalaista näkemystä lainkaan arvostettiin.
Kabbalastahan on revennyt irti vaikka mitä.. sen vuoksi ei voisi olla rasittavampaa aihetta tälle palstalle. Juutalaisuus ei ole sitä että haetaan 'jumalaista itseä' itsen sisältä, projisoidaan maailmaan oman sisäisen maailman esoteerinen luuranko ja etsitään riittävän hämäriä mutta poeettisia selostuksia siitä miten 'minä eheydyn', miten saan lihaa luitteni päälle, miten minä, minä ja aina minä..... )
Kabbalaa hyödynsivät kristityt, ja he tekivät omilla ehdoillaan, loivat kokonaan oman perinteensä aiheesta, ja sitä käyttivät ja käyttävät erilaiset esoteeriset lahkot edelleen eikä näitä erilaisia kristillisiä lahkoja, tai vaikka uus-uskovaisia newAge-liikkeitä, kreikkalaisen filosofian läpi suodattunutta gnostilaisuutta ja kristinuskon uskonnonfilosofiaa pysty eikä tarvitse tällä palstalla erittelemään.. tt ja KTS jaksaa jauhaa ja muka innostua 'kabbalasta'. Miten se on mahdollista, sitä voi vain hämmästellä, kun ottaa huomioon, että niin tekee joku,jonka mielestä 'VT:stä eli Toorasta voi lukea 'rasistisia arvoja'.. tämä on ihmeellistä, mutta se siitä.
Varsinkaan sitä mitä tänne laitetaan muka juutalaisena 'kabbalismina' ei yksinkertaisesti voi analysoida, sen verran sekavaa toistoa aiheen ympärillä... Mutta yksi asia on selvä: juutalaisuudessa ei moista abstraktia ja sekavaa ja sisäänpäin kääntynyttä tai sisäkautta ulos heitettyjä mikä on minun 'sieluni-olemus-pohdintoja', puhdasta ilmaan jäävää saivartelua, edes harrasteta ja vähiten se kuuluu juutalaiseen uskontoon.
"Salomonin talo, Anne Aurasmaa, 2002
Museon idea renessanssiajattelun valossa".. aika hassu väitöskirjan aiheen esittely tälle palstalle, mutta kun väitöskirjaa selailee, huomaa ihastuksekseen, että Kabbala on keskeisessä osassassa väitöskirjan aatehistoria-osastossa, kreikkalaisen eli läntisen filosofian historiassa, ja varsinkin siinä historiassa, joka kertoo miten krisitty maailma on hyödyntänyt juutalaista Kabbalaa.. Eli tämä avaus koskee vain noita hienoja, juutalaista kabbalaa koskevaa aineistoa - sitä olisi omin päin mahdoton koota tuosta vain.
Väitöskirjan tekstissä, ja vielä tarkemmin tekstin viitteissä esitellään kristillisen mystiikan ja juutalaisen mystiikan erilaisuus, erilainen lähtökohta ja erilainen päämäärä, viitteissä, ne löytää helposti, kun tekee PDF-tiedostolle etsi-toiminnon sanalla 'juutal*'
Väitökirjassa ei tehdä vertailua 'oikea kabbala' ja 'väärä kabbala' vaan asiat otetaan sellaisina kuin ne ilmenevät. Ei arvostella mikä oli oikein, ja mikä väärin.
Mutta kun tuo Kabbala on tällä palstalla kaiken aikaa jonkun hyväkkään myllytyksen kohteena, niin aloin ihmtellä, ettämiten tästä saa sanottua yhtään mitään.. aivan kuin joillekin Kabbala olisi kaiken uskon ja tietämisen keskeisin perusta. Voi hyvänen aika, kun ei esm Zoharia voi edes kääntää suomeksi, eikä edes englanniksi, niin pullollaan se on hepreankieltä ja merkityksiä, jotka eivät yksinkertaisesti käänny millekään muulle kielelle.. Pitääkö lukea 'Kabbalan' sisälle, sen englanniksi käännettyihin versioihin itsensä, sinne sisään, kyllä se siitä sitten aukeaa... ja sitä kautta avautuu juutalaisen uskonnon olemus.. vai mikä..?
Uusplatonistisesta Kabbalasta (kristillisten mystiikasta kiinnostuneitten ajattelijoitten tavoista selittää kabbalaa, esimerkkejä):
.."Ficino kuvasi universumin ruumiina, jossa yhden raajan liike vaikutti toisen asentoon ja alaraajat antoivat ylempien osien määrätä. Tämän (kabbalistisen) ajatuksen vaikutuksesta ihmisruumista pidettiin symmetrian ja kauneuden mittana. Se heijasti jumaluutta, jonka kuvaksi se oli luotu. Henkisyyden korostuksessa fyysistä ruumista ei tässä ajattelussa unohdettu: kunnon ylläpito merkitsi Jumalan kuvasta huolehtimista. Samalla kauneuden huomaaminen oli Jumalan havaitsemista: fyysinen osana Jumalaa kykeni paljastamaan totuuksia Jumalasta. (mutta tämä ei ole siis juutalaisen uskonnon ja ajettelun mukainen väite, jos se siltä näyttää, se johtuu hellenismin vaikutuksesta kielenkäyttöön)
Kabbalan kehittyessä laskemista tarkoittavalla sefirot-verbillä korvattiin aiempi kymmentä peruslukua tarkoittava 'mispair' luultavasti, jotta kävisi ilmeiseksi, että kyseessä eivät olleet tavalliset numerot, vaan universumin metafyysisiä perusteita tai luomakunnan tasoja ilmaisevat luvut. Sefirat, jotka merkitsevät lukujen lisäksi myös enkeleitä, planeettoja tai elämänpuun luovia voimia ja joiden kautta uskottiin muodostuneen materiaalisen ja taivaallisen välisen reitin, linkittivät jatkuvasti muuttuvan suhteen mikrokosmoksen ja makrokosmoksen välille. Ensimmäiset neljä seurasivat toinen toisistaan ja muodostivat ykseyden (eivät jumaluutta juutalaisuudessa). Ne ovat: 1, elävän Jumalan pneuma; 2, ilma (materiaalinen ja ei-materiaalinen), 3, vesi, 4, tuli. Näistä Jumala valmisti kaikkeuden osia siten, että esimerkiksi ilmasta tuli 22 kirjainta ja tulesta taivaallisia tiloja. Viimeiset kuusi sefiraa liittyivät kuuteen tilalliseen dimensioon (alku, loppu, hyvä, paha, yläpuoli, alapuoli) ja vaikuttivat toinen toisiinsa. Kabbalan uusplatonilaisten juurien ansiosta alimmat sefirat voitiin käsittää ominaisuuksiksi, joita fyysisettaivaankappaleet ilmensivät.
Kabbalistisessa ajattelussa sefirat jaetaan yleensä kolmeen ryhmään, joita täydentää kymmenes, Malkhut. Se kuvataan ominaisuudettomaksi astiaksi, johon muiden sefiroiden kautta virranneet jumalalliset ominaisuudet kerääntyvät. Se on myös feminiininen prinsiippi ja maskuliinisen Tif ’eretin pari. Ylin, ihmisen päähän rinnastuva ryhmä on intellektuaalisuus (ha-muskal). Kolme ylintä paljastavat luomisen alkuperään liittyviä kysymyksiä. Ne ajatellaan myös yleensä miltei yhtä tavoittamattomiksi kuin Jumalan millään menetelmällä kuvaamattomia ominaisuuksia merkitse vä En sof. Seitsemän muuta sefiraa kuuluvat ihmisen tavoitettavaan osaan hengellistä maailmaa. Keskimmäiset kolme muodostavat psyyken ( ha-murgas). Alimpia kutsutaan nimellä luonnollisuus (ha-mutba), koska ne tuottavat elämän. Jako kolmeen rinnastuu uusplatonilaiseen järki/äly/ideat, sielu ja ma teria jaotteluun. Verkkomaisen kaavion lisäksi 10 sefiraa esitetään usein keskiaikaisen sfäärien hierarkian tavoin sisäkkäisinä renkaina.
En sof , joka näyttää jäävän vähälle huomiolle, ellei usein suorastaan huomiotta renessanssin ajattelussa (esiintyy kuten väitöskirjan tekijä käsittää) esimerkiksi mens-käsitteenä, joka ei välttämättä ole yhtä erillinen kuin En sof), on määritelty kabbalassa yleensä näkymättömiin jääväksi persoonattomaksi Jumalaksi. Se ei esiinny varhaisimmissa teksteissä, joskin jo 1100-luvulla muodostuu erottelu Jumalan tavoitettavan ja tavoittamattoman osan välille. Yleensä juutalaisuudessa korostetaankin Jumalan käsittämättömyyttä ja täydellisen Jumalaan yhtymisen mahdottomuutta, kabbalassa tosin esiintyy poikkeuksia.(
Kabbalan väärinymmärrys varmistettu ?
14
828
Vastaukset
Päätit sitten mitä kooteeässä tekee seuraavat pari tuntia...
Lukee donnan tekstiä :D- jotain.....
mitä me emme jo ennestään tiedä? ;)
- vai kuis on?
////.."Ficino kuvasi universumin ruumiina, jossa yhden raajan liike vaikutti toisen asentoon ja alaraajat antoivat ylempien osien määrätä. Tämän (kabbalistisen) ajatuksen vaikutuksesta ihmisruumista pidettiin symmetrian ja kauneuden mittana. Se heijasti jumaluutta, jonka kuvaksi se oli luotu. Henkisyyden korostuksessa fyysistä ruumista ei tässä ajattelussa unohdettu: kunnon ylläpito merkitsi Jumalan kuvasta huolehtimista. Samalla kauneuden huomaaminen oli Jumalan havaitsemista: fyysinen osana Jumalaa kykeni paljastamaan totuuksia Jumalasta. (mutta tämä ei ole siis juutalaisen uskonnon ja ajettelun mukainen väite, jos se siltä näyttää, se johtuu hellenismin vaikutuksesta kielenkäyttöön)////
Tuohan kulkee vastaavaa ajattelun polkua josta Paavalikin opettaa. Ja siitä voi sanoakin kuten Paavali teki;
24. Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
25. eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
26. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27. että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28. sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.
29. Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."
Mutta huolimattomat ihmiset ovat lukeneet asiat huonosti, ja soveltaneet Paavalin opetusta sellaiseen yhteyteen, jota Paavali ei sanonut.
Ja seuraukset ovat sem mukaan.
"Kaikkien ihmisten" on tehtävä parannus omassa itsessään. Kun tuota teetetään itsen ulkopuolella toisessa ihmisessä, ovat vaikutukset niitä, joita kristinuskossa juutalaisten kautta kritisoidaan.
Näin on varmistettu Evankeliumin sanoman väärinymmärrys.
Ficino kuvasi universumin ruumiina ja Paavali tekee saman seurakunnalle.
Me voimme saada kuvitteellinen ruumis aina sen mukaan, kuinka suuntautuneesta yhteisön rajauksesta on kulloisessakin tilanteessa kyse.
Läntisen maailman kristikunta kokonaisuudessaan ei ole sitä, mitä Paavalillinen seurakuntaruumis apostolien opetusta noudattaen olisi.
Apostolit hyväksyivät seurakunnan tiukasti uskovien yhteisöksi, jota eivät ihmiset ole kykenevät rajaamaan.
Heti kun yhteisölle tulivat ihmisten itsensä määrittämät rajat, tuli yhteisöstä samalla silminnäkyvä joka sai ihmisten yhteisö.
Hengellinen yhteisö lihallistui tekoineen ja aatteineen.
Kiitos Donna mielenkiintoisesta avauksestasi, jonka tavaamista ryhdyn taas jatkamaan kun ensin napasautan tämän viestin bittiavaruuteen, vai kuis sinä sen sanoisit? - vai kuis on?
Unohdin kiittää sinua aloitusviestistäsi!
Siinä on enemmän ajateltavaa kuin pikaisesti lukien saattaa ajatellakaan, vai kuis on?
Jumala ohjaa kaiken tiedon jakoa ihmiskunnalle tahtomallaan tavalla, jotta ihmiset olisivat valmiita ottamaan vastaan aina sen, mikä on kulloisessakin tilanteessa heitä varten ajankohtaista.
Ihan sen mukaan kuin oli päivän tarve.
Loppujen lopuksi kaikki on tarkoitettu koko ihmiskuntaa varten.
Israel on saanut siitä kaikkein arvokkaimman osan.
Kaikki tieto, jonka Jumala on saanut tänne meille jaetuksi, on tullut meidän yhteiseksi omaksemme käyttääksemme sitä kaikkien ihmisten hengelliseksi hyväksi.
Ja sen voi saada itselleen vain syömällä se "hengellisesti".
Kaikki totuus, jonka me näin syömme, poistaa meistä "epäpuhtaan ravinnon" kuten hiirien ja sikojen haitalliset vaikutukset. Näin meidän kauttamme maailmakin muuttuu.
Ollaampas vähän tarkempia ruokalutottumuksiemme kanssa, vai kuis on?- vai kuis on?
KTS kirjoitti:
Jesaja:
66:17 Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarha-menoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra.
Sinäkin rutukseni, vai kuis on? vai kuis on? kirjoitti:
Jesaja:
66:17 Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarha-menoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra.
Sinäkin rutukseni, vai kuis on?Me suomalaiset syödään jouluna kinkkua!
:OD- eihän?
KTS kirjoitti:
Me suomalaiset syödään jouluna kinkkua!
:ODei varmastikaan kaikki syö kinkkua...
eikä liioin vietä myöskään joulua... eihän? kirjoitti:
ei varmastikaan kaikki syö kinkkua...
eikä liioin vietä myöskään joulua...Me kunnon luterilaiset vietetään...
- on luterilainen
KTS kirjoitti:
Me kunnon luterilaiset vietetään...
Melkoinen sekametelisoppa, niin kuin mieskin rasistisine ajatuksineen.
- aina vaan
kirjoittaa tuota kabbala-juttuasi loputtomiin? Kuinka moni mahtaa olla kiinnostunut ja kuinka moni jaksaa lukea noin pitkiä juttuja, olisi kiva tietää?
- tinotito(ei-kirjautunut)
Helmiäkin joukossa:
Väitökirjassa ei tehdä vertailua 'oikea kabbala' ja 'väärä kabbala' vaan asiat otetaan sellaisina kuin ne ilmenevät. Ei arvostella mikä oli oikein, ja mikä väärin.
Eräs henkilö ottaa tällä palstalla kovastikin kantaa siihen mikä on oikeaa kabbalaa ja mikä ei sitä ole!
Se on täysin absurdia henkilöltä jonka on vaikea eroittaa mikä on amerikkalaisen Kabbalah Centerin(Madonna)ja Israelilaisen BneiBaruch-ryhmän tuotoksia.
Kirjoitit:
"tt ja KTS jaksaa jauhaa ja muka innostua 'kabbalasta'. Miten se on mahdollista.."
Eikö kabbalasta saisi kirjoittaa ja jopa innostua.
Sinunko teksteitäsi pitäisi innostua?
Tuossa mielenkiintoinen googlaus:
"Yleensä juutalaisuudessa korostetaankin Jumalan käsittämättömyyttä ja täydellisen Jumalaan yhtymisen mahdottomuutta, kabbalassa tosin esiintyy poikkeuksia.( - sinulla
on merkillinen tapa ottaa varta vasten esiin keskustelunaiheita joista et halua keskusteltavan. Mistä sinä muuten tiedät ymmärtäneesi Kabbalan juuri oikein, kun täällä on muita juutalaisia kirjoittajia, jotka ymmärtävät sen toisella tavalla? Vaikea tietää ketä pitäisi uskoa.
Sinun mukaasi siis juutalainen uskonto on pelkästään järjen asia ja ihmiset vaan harjoittavat sitä kuin mitä tahansa tieteenalaa. Kuulostaa vähän kylmältä ja ulkokohtaiselta minusta. Eikö kuitenkin uskonnossa ole aina emotionaalinen ja elämyksellinen puoli jotenkin mukana? Kyllähän kaikki lopulta lähtee samasta alkupisteestä eikä Jumala voi olla jokin erillinen osio, joka ei ole missään kosketuksessa muuhun. Jumalan olemassaolo on tunnettavissa ihmisen sisälläkin jos vain on yhteydessä henkiseen minäänsä. Eikö kuitenkin juutalaisuudessakin saa olla yhteydessä henkiseen minäänsä?
En jaksanut lukea tarkasti koko avausta, kun se oli hyvin pitkä ja monipolvinen. - LEHAIM
Mistä Kabbalassa on kysymys?
Kabbala käsittelee kysymystä elämän tarkoituksesta. Ihminen esittää itselleen tämän kysymyksen hyvin nuorella iällä, mutta sitten kasvaessaan hän unohtaa sen. Hän ei voi antaa tämän vastausta vaille jääneen kysymyksen piinata häntä loputtomiin.Vastaus voidaan löytää vain yhdestä lähteestä - Kabbalan viisaudesta, joka vuosisatoja pysyi vain harvojen ulottuvilla. Aikojen saatossa vain tämän viimeisimmän sukupolven edustajat ovat kyenneet saavuttamaan vastauksen tärkeimpiin kysymyksiinsä.
Mutta vielä nytkin kun Kabbala on muuttunut kätketystä viisaudesta kaikille julkiseksi opetukseksi, kuuluu se erityisesti heille, jotka eivät vartuessaankaan ole lakanneet lapsenomaisesti ihmettelemästä: Mikä on minun ja koko ihmiskunnan elämän merkitys?
Ne ihmiset tulevat Kabbalan luo, jotka tuntevat hyvin kipeästi tämän kysymyksen. Jokapäiväinen elämä ei suo heille tyydytystä. He eivät ole maanisia, eivätkä depressiivisiä, he vain eivät saa mielenrauhaa tässä elämässä. Kabbala voi kertoa heille minkä vuoksi.
Kansainvälinen kabbala-keskus BNEI BARUCH MIHAIL LAITMAN WWW.KABBALAH.INFO
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?1466354Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1964002PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4852807- 312761
- 2012375
- 1862089
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1471512- 581334
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.371304Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?891074