luettavaksi, joka kertoo juutalaisten elämästä ennen toista maailmansotaa.
suositelkaa
18
743
Vastaukset
- Donna_Quijote
Franz Kafka
- luft
on kirjoittanut klassikoita (esim Tevye), varmasti tutustumisen arvoinen.
- ehdotuksista
Olen juuri aloittanut Giorgio Bassanin kirjan lukemisen, teoksen nimi on Ferraran puutarha.
- multinikin yritys. 29999999...
Itse kun kysyy niin siihen voi antaa vastauksenkin itse.
Myytkö kirjoja KTS?- niin epäluuloinen?
Kysymykseni on aivan vilpitön, pidän lukemisesta ja monet asiat kiinnostavat. En ole KTS!
- epäluuloinen ja kyllästynyt
niin epäluuloinen? kirjoitti:
Kysymykseni on aivan vilpitön, pidän lukemisesta ja monet asiat kiinnostavat. En ole KTS!
aivankuin vahingossa joku "älypää"kirjoittaa tietävänsä Kafkasta jotakin ja sitten taas joku kysyy samasta ja multinikki vastaa siihen itse.
- en kuitenkaan ole,
epäluuloinen ja kyllästynyt kirjoitti:
aivankuin vahingossa joku "älypää"kirjoittaa tietävänsä Kafkasta jotakin ja sitten taas joku kysyy samasta ja multinikki vastaa siihen itse.
muuten osuit kyllä oikeaan, koska pelasin juuri älypää peliä. Oletko urkkija? Voisin heittäytyä epäluuloiseksi!
- Serafima
kaikki teokset ovat hyviä. Viimeksi luin romaanin, joka on suomennettu nimellä Nousee päivä, laskee päivä. Siinä kerrotaan kahden puolalaisen perheen, juutalaisen ja kristityn vaiheista.
Eniten olen Singerin teoksista pitänyt ehkä novellikokoelmasta Isäni seurakuntaa. Juuri tästä teoksesta Singer sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon.
Singer oli Puolan juutalaisen hasidirabbin poika, jonka kotona kävi kaikenlaisia ihmisiä kysymässä neuvoa rabbilta tai rebetsiniltä (rabbin vaimolta). Kirjan novellit kertovat näistä ihmisistä ja heidän kohtaloistaan sekä Singerin lapsuuden perheestä. Teosta lukiessa on kuitenkin hyvä muistaa, etteivät kaikki juutalaiset ole hasideja.- Elena
Olen lukenut joskus I. B. Singerin romaanin "Vihassa ja rakkaudessa". Tarina sijoittuu New Yorkiin jonne päähenkilö Herman joutui pakenemaan Puolasta hasidistisesta yhteisöstä 2. maailmansodan jaloista piileskeltyään heinäparvella natseja paossa kolme vuotta. Häntä auttoi kristitty nainen Jadwiga. Amerikassa kuvioon tulee kaksi vaimoa lisää.
Kirjassa on mielenkiintoisia aineksia juutalaisten jokapäiväisestä elämästä. Uskonnollisuuttakin siihen liittyy, ja vielä enemmän arkirealismia iloineen ja suruineen; kerronta on sujuvaa, värikästä ja mukaansatempaavaa. - löydön
kun kuljeskelin kaupungilla, niin sinun vihjeesi perusteella osasin napata hyllystä, Isaac Bashevis Singerin kirjan, Moskatin suku. Nämä kaikki vihjeet ovat hienoja, kiitos kaikille. Jatkan etsimistä ja luen, kun eteen tulee. Hyviä lukuhetkiä kaikille!
- Donna_Quijote
kertovaa kirjaa suosittelen. Teos on kirjoitettu heti Varsovan gheton jälkeen. Tästä syystä olin vähän epävarma ensin, sehän ei varsinaisesti kuvaa juutalaisten elämää ennen toista maailmansotaa. Mutta kyllä se kertoo siitäkin.
Teenpä pienen trivian! Muusikko siis selvisi Varsovan helvetistä (hän ei käytä tätä sanaa, eikä kirjassa ole muutakaan sentimentaalista, mässäilyä 'noilla kauhistuttavilla tapahtumilla', mutta oikeastaan, mitään ei myöskään salata..eikä kaunistella, ei ketään, ei juutalaisia, ei saksalaisia puolalaisia, ukrainalaisia ei ketään.) Sodan jälkeen muusikko palasi entiseen työhönsä. Uupuneena hän nyt nojasi epävireiseen soittimeensa ja kertoi elämästään ennen toista maailmansotaa. Hän sanoi: Opiskelin nuorena kaksi vuotta musiikkia Berliinissä. En voi ymmärtää noita saksalaisia!.. he ovat niin äärettömän.......---!
Mikä sana tulee lauseen loppuun?
(joka tietää heti,älä vastaa heti, olisi kiva jos tulisi edes pari erilaista arvausta :)
Niin siis tuosta Kafkasta olisi ollut ehkä sanottavaa, mutta eipä se ihmeemmin herättänyt siihen kuuluvaa kiinnostusta. Muodonmuutos on se novelli missä juutalainen kauppias huomaa aamulla muuttuneensa koppakuoriaiseksi. mInä siitä mitään kummempia tiedä, ja pointtini oli se, että Kafka tiesi juutalaisesta elämästä ennen toista maailmansotaa.- Donna_Quijote
loppuun!
Tulen huomenna illala katsomaan, onko kukaan vastannut mitään ja kerron sitten kirjan nimen, - ellei joku jo tiennyt. - koppakuoriaisen jälkeläinen
raakoja..........................????
- luft
end quote
- kafkamaista,
luft kirjoitti:
end quote
ja yhtä kaikki totta, laittamattomasti sanottu. Käsittämätöntä. Karua, vailla vähäisintäkään sentimentaalisuutta puhumattakaan minkäänlaisesta vihasta, kostonhalusta tai katkeruudesta. Tätä on vaikea ymmärtää. Kuin kafkaa olisi lukenut. Painajaisunen kaltaisuus samanlaista molemmilla.
Wladyslaw Szpilman, ('Pianisti'), piileksi kuin koppakuoriainen raunioissa, hylätyissä huoneissa, vinteillä,räystäillä, komeroissa, söi kai välillä homettakin...Vuosia siellä, kirja on kuin asiakirja, tapahtumat vain todetaan. - mies tuo pianisti
kafkamaista, kirjoitti:
ja yhtä kaikki totta, laittamattomasti sanottu. Käsittämätöntä. Karua, vailla vähäisintäkään sentimentaalisuutta puhumattakaan minkäänlaisesta vihasta, kostonhalusta tai katkeruudesta. Tätä on vaikea ymmärtää. Kuin kafkaa olisi lukenut. Painajaisunen kaltaisuus samanlaista molemmilla.
Wladyslaw Szpilman, ('Pianisti'), piileksi kuin koppakuoriainen raunioissa, hylätyissä huoneissa, vinteillä,räystäillä, komeroissa, söi kai välillä homettakin...Vuosia siellä, kirja on kuin asiakirja, tapahtumat vain todetaan.Szpilman, olen nähnyt elokuvan.
Toinen elokuva jonka haluaisin nähdä uudelleen on
"Kaikkien rakkaitteni puolesta", mutta en tiedä mistä sen saa, kirjan luin äskettäin. - ja Kafka
muutenkin tunnetaan. Pidätkö palstalaisia ihan tyhminä? Eikä täällä minusta mikään kafkamainen tunnelma ainakaan tällä hetkellä ole, vaan kauheaa vatvomista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251078Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759