Kohtalaisen kohtuullista

Kohdusta hautaan

Urheiluselostaja sanoi juuri televisiossa että Roomassa on "kohtuullisen kylmä". Olisiko pitänyt sanoa "kohtalaisen" eikä "kohtuullisen"? Minusta olisi.

11

526

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mõõdukas

Tallinnan vanhasta kaupungista löytyy kadunpätkä nimeltä Kohtu. Olen antanut itselleni kertoa, että viron kielen kohtu-sana merkitsee oikeutta (oikeuslaitosta).

Kohtuullisen mukava tuolla etelänaapurissa on silloin tällöin maleksia ja kuleksia. Viimeksi käväisin marraskuussa. Silloin oli kohtalaisen kurjat ilmat – ei oikein saanut selvää, sataako lunta vai vettä. Mutta kulttuuripläjäyksen (Verdi: Rigoletto) ei ollut ollenkaan kurjaa istua laudlinapöydän ääreen nauttimaan maittavasta ruuasta ja juomasta!

Kurjantekijät (kurjategijad) eli rikolliset joutuvat käsittääkseni menemään Virossa sinne kohtuun, leivättömän pöydän ääreen.

Ja mikähän se kohtu sitten mahtaa ollakaan viroksi? Aivan oikein – emakas!

• sanoi

Vuosisadan vaihteessa syntynyt hyvin monta lasta synnyttänyt karjalainen mummoni kutsui kohtua emäksi.

• Mõõdukas
        sanoi kirjoitti:

Vuosisadan vaihteessa syntynyt hyvin monta lasta synnyttänyt karjalainen mummoni kutsui kohtua emäksi.

Katsopa kirjan kaaviokuvaa naisen sukuelimistä. Kohtuun viitataan selvästikin sanalla 'emä', ilman vaihtoehtoista nimikettä!

http://runeberg.org/pieni/4/0194.html

Emä-sanasta johdettu 'emätin' on tiettävästi Kajaanin piirilääkärin, Kalevalankin kokoajana tunnetun kielimiehen Elias Lönnrotin (1802–1884) sepitteitä. Lönnrotin kynänjälkiä kielestämme löytyy yhä sieltä täältä.

Vilkaistaanpa vaikka toistakin ”tietosanakirjaa”:

»Filologia
        Suomen kirjakieli oli ennen Lönnrotia lähes samalla tasolla kuin Mikael Agricolan luotua sen lähes 300 vuotta aiemmin. Agricolan uskotaan käyttäneen noin 6 000–8 000 sanaa. Lönnrot julkaisi eläkepäivillään vuonna 1880 Suomalais-Ruotsalainen Sanakirja -nimisen sanakirjan, joka käsitti yli 200 000 sanaa. Teos oli hyvin merkittävä tuon ajan suomen kielelle sillä nykypäivän suomenkielinen sanakirja (vuodelta 1960) sisältää noin 10 000 sanaa enemmän kuin Lönnrotin kirjoittama.
        Lönnrot loi vahvan pohjasanaston eri tieteenaloille sekä yleiskieleen. Tieteenaloille kuten esimerkiksi lääketieteeseen, oikeustieteeseen ja kasvitieteeseen Lönnrot kehitti sanastoa. Lönnrotin keksimiä sanoja ovat muun muassa kansallisuus, kirjallisuus, kuume, laskimo, valtimo, muste, pöytäkirja, esitys, itsenäinen, kieltolaki, mietelmä, monikko, yksikkö, sivistys, sopimus, tasavalta, toisinto ja äänioikeus.»

http://fi.wikipedia.org/wiki/Elias_Lönnrot

• Anti-Väyrynen

"Olen antanut itselleni kertoa"! Kovin on suuret luulot omasta egosta!

• Mõõdukas
        Anti-Väyrynen kirjoitti:

"Olen antanut itselleni kertoa"! Kovin on suuret luulot omasta egosta!

Minähän vain viattomasti lainasin varsin kulunutta fraasia.

En osaa pitää itseäni minään antaumuksellisena egonrakentajana. En oikein osaa edes meititellä itseäni, kuten teki esimerkiksi

»NIKOLAI Toinen, Jumalan armosta, koko Venäjänmaan, Moskovan, Kiovan, Wladimirin ja Novgorodin Keisari ja Itsevaltias, Kasanin Tsaari, Siperian Tsaari, Astrahanin Tsaari, Puolanmaan Tsaari, Siperian Tsaari, Taurian Kersoneson Tsaari, Grusian Tsaari, Pihkovan Herra ja Smolenskin, Liettuan, Wolhynian, Podolian ja Suomen Suuriruhtinas; Vironmaan, Liivinmaan, Kuurinmaan ja Semgallin, Samogitian, Bjälostokin, Karjalan, Tverin, Jugorian, Perman, Wjatkan, Bulgarian y.m. Herttua; Ali-Novgorodin, Tscernigovin, Rjäsanin, Polotskin, Rostowin, Jaroslavin, Bieloserskin, Udorian, Obdorian, Kondian, Witebskin, Mstislavin Herra ja Suuriruhtinas ja koko Pohjoisen maan Hallitsija; Iberian, Kartalinian, Kabardan ja Armenian maakunnan Herra; Tscerkassien ruhtinasten ynnä muitten Vuoriruhtinasten Perintöruhtinas ja Ylivaltias; Turkestanin Herra; Norjan Perillinen, Schlesvig-Holsteinin, Stormarnin, Dittmarsin ja Oldenburgin Herttua jne. jne. jne.»

En ole puuttunut ortografiaan enkä myöskään vastaa siitä millään tavoin.

• Hakro

Niin tietenkin olisi.

Mutta milloin olet viimeksi kuullut urheiluselostajan käyttävän hyvää suomea? Minä en edes muista.

• Mõõdukas

Paavo Noponen saattoi aktiiviaikoinaan äityä varsin runolliseksi kehuessaan hänelle ah' niin rakkaan Koillismaan maisemia. Kun Paavo pääsi oikein kunnon Kuusamo-hurmokseen, sai vaikka kilpailun voittaja tulla rauhassa maaliin ilman että ”matkailumainos” katkesi!

(Tulikohan kärjistettyä liikaa?)

Pertti Teurajärvi oli pohjoisen hiihtäjäpoikia, eikä mikään huono ollutkaan. Ei taida monenkaan nykyhiihtäjän kaapista löytyä arvokisamitaleita kaikkia kolmea väriä (viestit 1976-1978-1980)!

Paavon kuvaus Teurajärvestä siten kuin korvani sen silloin joskus rekisteröivät:

”Vankka, kälseä luumies – kumaraharteinen, kuivankälpäkkä!”

Ilmeikästä suomea ainakin. Onko sitten hyvää suomea, sen päättäköön kukin tykönään itse.

• Märk

... Mikko Hannulan puhetta! Hänet löytää ainakin alppihiihdon ja lentopallon parista Ylen tv-lähetyksistä. Hannulan selostus on sujuvaa, ilman muka-hauskoja vitsejä tai toistuvia sanontoja.

• Märk
        Mõõdukas kirjoitti:

Paavo Noponen saattoi aktiiviaikoinaan äityä varsin runolliseksi kehuessaan hänelle ah' niin rakkaan Koillismaan maisemia. Kun Paavo pääsi oikein kunnon Kuusamo-hurmokseen, sai vaikka kilpailun voittaja tulla rauhassa maaliin ilman että ”matkailumainos” katkesi!

Pertti Teurajärvi oli pohjoisen hiihtäjäpoikia, eikä mikään huono ollutkaan. Ei taida monenkaan nykyhiihtäjän kaapista löytyä arvokisamitaleita kaikkia kolmea väriä (viestit 1976-1978-1980)!

Paavon kuvaus Teurajärvestä siten kuin korvani sen silloin joskus rekisteröivät:

Ilmeikästä suomea ainakin. Onko sitten hyvää suomea, sen päättäköön kukin tykönään itse.

Pertti Teurajärvi - Ylläksen ahma! Noposen tarinat olen yrittänyt unohtaa, mutta en ole onnistunut. Se mies on kielikäsityksineen jossain Aleksis Kiven ja V.A. Koskenniemen välimaastossa.

Kun Noponen selosti satasen juoksua, oli eetteri sakeanaan räjähtävää voimaa, värähteleviä lihaksia, joustavia jäntereitä ja kimmoisia kintereitä. Oho, kymmenen sekuntia meni jo - kukahan se voitti kilpailun...?

• Lyly Kalhunen
        Mõõdukas kirjoitti:

... P. Teurajärvi ei edes aktiiviaikoinaan ollut mikään "kuivankälpäkkä kälseä luumies". Tukevaa ja harteikasta tyyppiä. Suoraryhtinen, eikä kumaraharteinen.

Tuollaisen hiihtäjätyypin hartia- ja käsivoimien maksimaalinen käyttö kyllä vaatii hieman kumaraa hiihtoasentoa, myönnettäköön. Mutta ei Pertti mikään köyryselkä koskaan ole ollut.

Mutta paljonkos Paavo paskaa puhui, rapatessa roiskuu! Kannattaa lukea Juhani Peltosen teos "Elmo". Siinä on Paavon ja Pekan selostusta tuplaytimellä.

• Mõõdukas
        Lyly Kalhunen kirjoitti:

... P. Teurajärvi ei edes aktiiviaikoinaan ollut mikään "kuivankälpäkkä kälseä luumies". Tukevaa ja harteikasta tyyppiä. Suoraryhtinen, eikä kumaraharteinen.

Tuollaisen hiihtäjätyypin hartia- ja käsivoimien maksimaalinen käyttö kyllä vaatii hieman kumaraa hiihtoasentoa, myönnettäköön. Mutta ei Pertti mikään köyryselkä koskaan ole ollut.

Mutta paljonkos Paavo paskaa puhui, rapatessa roiskuu! Kannattaa lukea Juhani Peltosen teos "Elmo". Siinä on Paavon ja Pekan selostusta tuplaytimellä.

>... P. Teurajärvi ei edes aktiiviaikoinaan
        >ollut mikään "kuivankälpäkkä kälseä luumies".
        >Tukevaa ja harteikasta tyyppiä. Suoraryhtinen,
        >eikä kumaraharteinen.

Allekirjoitan tuon täysin, P. Teurajärven hartevan olemuksen aikanaan ruudussa monet kerrat nähneenä. ”Teura” eli Pertti Benjam Teurajärvi on itse asiassa ikätoverini – saman vuoden poikia ollaan!

Ehkäpä P. Noposen kielikuva jäi selostuksesta (luullakseni sanatarkasti) mieleeni juuri yllättävyyttään ja ristiriitaisuuttaan.

Omat hiihtosaavutukseni eivät ole kummoiset. Olen hiihtänyt useammankin kerran kilpaa itseäni sukupolven verran vanhemman Siiri ”Äitee” Rantasen kanssa (1980-luvulla) ja aina hävinnyt reilusti. Minulla 75 kilometrin Finlandia-taipaleeseen Hämeenlinnasta Lahteen lynkytellessä kului täysi toimihenkilön työpäivä, 7½ tuntia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5712
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4304
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2931
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      333
      1518
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      224
      1170
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1159
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1151
    Aihe