Hampaiden hionta/pieni korjaus ja valkaisu!

sonja92

Hei! Olen viisitoistavuotias tyttö. Toinen etuhampaistani on pidempi, ja olen halunnut sen hiottavaksi jo kolme vuotta sitten. Pääsenkö hammaskorjaukseen näin ala-ikäisenä?

Sitten hampaiden valkaisu. Tehdäänkö tätä lääkärillä kuinka nuorille, ja paljonko maksaisi?

Kiitos!

13

4270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sonja92

Kärsin tästä todella paljon sillä en uskalla hymyillä, koska hymyni on vino. :(

• Piikki

Ole varaa huvinvuoksi hioa hampaita tarvii mahd myöhemmin hioa todellisen tarpeenkin vuoksi.Myöskään hampaiden valkaisulla ei ole mitään tekemistä hammasterveyden kanssa toivon ettei sitä kukaan rupea sinulle tekemään.Hammaslääkäri ei ole katsonut varmaankaan tarpeelliseksi hammasta hioa.

• sgsgs

hammaslääkäriä hiomaan hammasta saman pituiseksi tai voit itsekin viilalla hioa hammasta vähitellen.

Valkaisuun ei käsittääkseni ole ikärajaa, hinta on kait muutama sata euroa.

• hio itse

Älä nyt missään nimessä ala hiomaan tai viilailemaan hampaitasi itse! Saatat saada vain vahinkoa aikaan, ja sitten hammaslääkäri saattaakin joutua korjailemaan jälkiäsi. Älytöntä ehdottelua...

Hampaat kuluvat pikkuhiljaa jos ovat kuluakseen, etuhampaidesi pituusero SAATTAA tasoittua vähitellen itsekseen.

Kysy mielipidettä hammaslääkäriltä ja vaadi perustelut, oli vastaus mikä tahansa. Täältä palstalta tuskin saat osaavien ammattilaisten vastauksia :) (Tai ainakin ne ovat HYVIN harvassa)

• entinen jänö
        hio itse kirjoitti:

Älä nyt missään nimessä ala hiomaan tai viilailemaan hampaitasi itse! Saatat saada vain vahinkoa aikaan, ja sitten hammaslääkäri saattaakin joutua korjailemaan jälkiäsi. Älytöntä ehdottelua...

Hampaat kuluvat pikkuhiljaa jos ovat kuluakseen, etuhampaidesi pituusero SAATTAA tasoittua vähitellen itsekseen.

Kysy mielipidettä hammaslääkäriltä ja vaadi perustelut, oli vastaus mikä tahansa. Täältä palstalta tuskin saat osaavien ammattilaisten vastauksia :) (Tai ainakin ne ovat HYVIN harvassa)

Mulla hammaslääkäri hioi molemmat euhampaat hieman lyhemmiksi normaalin tarkistuskäynnin yhteydessä eika maksanut edes mitään. Paljoa ei tarvinnut ottaa, mutta eron huomaa heti!

• miksi ei voi
        hio itse kirjoitti:

itse hioa?? Että mikä riski siitä sitten tulee?? Itse pyysin hammaslääkäriä aikoinaan hiomaan etuhampaita, kun olivat liian pitkä suhteessa muuhun hammaskalustoon. Hammaslääkäri ei uskaltanut hioa kuin vähän, sitten otin itse viilalla sen verran kuin halusin ja muotoilin kärjet vielä kauniisti, ja tyytyväinen olen. Lisäksi viilasin vielä pari muunkin hampaan kärkeä, ettei ole sellaiset "suden hampaat" ja hyvä tuli. Tosiaan muita hampaita kuin edessä olevia ei kannata viilata, ettei purenta mene pieleen, mutta tosiaan edestä viilaminen ei vaikuta kuin ulkonäköön.

• sonja92
        miksi ei voi kirjoitti:

itse hioa?? Että mikä riski siitä sitten tulee?? Itse pyysin hammaslääkäriä aikoinaan hiomaan etuhampaita, kun olivat liian pitkä suhteessa muuhun hammaskalustoon. Hammaslääkäri ei uskaltanut hioa kuin vähän, sitten otin itse viilalla sen verran kuin halusin ja muotoilin kärjet vielä kauniisti, ja tyytyväinen olen. Lisäksi viilasin vielä pari muunkin hampaan kärkeä, ettei ole sellaiset "suden hampaat" ja hyvä tuli. Tosiaan muita hampaita kuin edessä olevia ei kannata viilata, ettei purenta mene pieleen, mutta tosiaan edestä viilaminen ei vaikuta kuin ulkonäköön.

kokeillutkin vähän hioa hammasta, mutten huomannut mitään eroa. Ihan perinteisellä kynsiviilalla vai millaisella pitäisi? =o Tuntuu että pystyisin saamaan itseäni miellyttävän lopputuloksen.

Kiitos vastauksista! Ja voin siis mennä lääkäriin ja sanoa että haluan valkaisun, tekevät mulle? =) Kestääkö kauan, ja oliko kuinka mukava toimenpide?

• kokemusta..
        sonja92 kirjoitti:

kokeillutkin vähän hioa hammasta, mutten huomannut mitään eroa. Ihan perinteisellä kynsiviilalla vai millaisella pitäisi? =o Tuntuu että pystyisin saamaan itseäni miellyttävän lopputuloksen.

Kiitos vastauksista! Ja voin siis mennä lääkäriin ja sanoa että haluan valkaisun, tekevät mulle? =) Kestääkö kauan, ja oliko kuinka mukava toimenpide?

itse hioin noin 1mm pidemmät etuyläykköseni kärjet varovasti hiekkapaperilla ja kynsiviilalla jossa samaa materiaalia kuin hiekkapaperissa ja siistiä jälkeä tuli. Kauhean montaa milliä en uskaltaisi lähteä etuhampaiden kärjistä lähteä hiomaan ettei lähde kärjistä kaikki hammaskiilteet pois.

• itse olen
        kokemusta.. kirjoitti:

itse hioin noin 1mm pidemmät etuyläykköseni kärjet varovasti hiekkapaperilla ja kynsiviilalla jossa samaa materiaalia kuin hiekkapaperissa ja siistiä jälkeä tuli. Kauhean montaa milliä en uskaltaisi lähteä etuhampaiden kärjistä lähteä hiomaan ettei lähde kärjistä kaikki hammaskiilteet pois.

viilannut etukalustoa juuri sellaiseksi kun itse haluan. Eipä ole vahinkoa tullut kun varovasti ottanut ja vähän kerrallaan. Ei ole hammaslääkärikään vuositarkastuksissa mitään huomannut, että se siitä että muka muistaisivat jokaisen suun erikseen :=P
        Mikähän holhousasia sekin on, ettei omille hampaille saa tehdä mitään?!? Omat ne ovat, ei niitä hammaslääkäri omista!
        Muistakaa kuitenkin viilauksessa kynsiviilalla tai hiekkapaperilla että varovasti ensi alkuun jottei lipsahda eli vähän kerrallaan...!
        Itsekin olen tosi tyytyväinen lopputulokseen!

• sonja92
        itse olen kirjoitti:

viilannut etukalustoa juuri sellaiseksi kun itse haluan. Eipä ole vahinkoa tullut kun varovasti ottanut ja vähän kerrallaan. Ei ole hammaslääkärikään vuositarkastuksissa mitään huomannut, että se siitä että muka muistaisivat jokaisen suun erikseen :=P
        Mikähän holhousasia sekin on, ettei omille hampaille saa tehdä mitään?!? Omat ne ovat, ei niitä hammaslääkäri omista!
        Muistakaa kuitenkin viilauksessa kynsiviilalla tai hiekkapaperilla että varovasti ensi alkuun jottei lipsahda eli vähän kerrallaan...!
        Itsekin olen tosi tyytyväinen lopputulokseen!

että ei kannata viilata/hioa itse, eikä välttämälttä lääkärilläkään, sillä etuhampaat kasvavat kyllä aikanaan samanpituisiksi? Ja että hammaskiille vaurioituisi hiomisesta/viilauksesta. :o Sitten pöpöt pääsisivät hampaaseen, ja seuraukset tietäisittekin. Myöhemmin jos on vielä tyytymätön, voisi lääkäri hammasta vähän hioa hammaskiillettä vaurioittamatta, aikuisena. :l Miten pärjään siihen asti tämän "hymyn" kanssa??

• pelottelee, kun
        sonja92 kirjoitti:

että ei kannata viilata/hioa itse, eikä välttämälttä lääkärilläkään, sillä etuhampaat kasvavat kyllä aikanaan samanpituisiksi? Ja että hammaskiille vaurioituisi hiomisesta/viilauksesta. :o Sitten pöpöt pääsisivät hampaaseen, ja seuraukset tietäisittekin. Myöhemmin jos on vielä tyytymätön, voisi lääkäri hammasta vähän hioa hammaskiillettä vaurioittamatta, aikuisena. :l Miten pärjään siihen asti tämän "hymyn" kanssa??

ei uskalla antaa sulle lupaa itse viilata, mutta fakta on se, että ei ne hampaat tule aikuisenakaan saman pituiseksi.

Ei ne hampaan kärjet siitä mihinkään vaurioidu,
        mulla on parikymmentä vuotta siitä, kun itse vähän viilasin, eikä hampaissa ole ollut mitään vikaa.

• tasoittunut
        pelottelee, kun kirjoitti:

ei uskalla antaa sulle lupaa itse viilata, mutta fakta on se, että ei ne hampaat tule aikuisenakaan saman pituiseksi.

Ei ne hampaan kärjet siitä mihinkään vaurioidu,
        mulla on parikymmentä vuotta siitä, kun itse vähän viilasin, eikä hampaissa ole ollut mitään vikaa.

Kyllä se ero voi tasoittua ajan mittaan. Hampaat itse ei kasva enää tuossa vaiheessa yleensä, mutta pidempi voi kulua pikkuhiljaa toisen tasolle. En voi sanoa, että näin tapahtuisi sinulle, mutta itselläni hampaiden pinnat ovat tasoittuneet ajan myötä samanlaisiksi.

Hymysi voi olla persoonallisen näköinen, ajattele se siltä kannalta :)

• adfg

joo hiokaa ite ei haittaa ja vitut sinne mitää pöpöjä menee kokeilkaa ite hioin jonku 2mm ja on hienot sit kokeilin vähä valkosta spräytäkin hampaisii mut se ei oikee kannattanu :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe