Cocillana

elle-a.

Sain lääkäriltä puhelinreseptin yskänlääkkeelle. Hän oli ilmoittamatta vaihtanut redol compin cocillanaan. Tämä cocillanan on minulle täysin tuntematon lääke. Katsoin selosteesta, että se sisältää etanolia. Työskentelen työmaalla, jossa on ehdoton nollaraja alkoholin suhteen. En löydä mistään tietoa, että voiko tämä lääke näkyä veressä tai puhallustestissä. Osaisiko joku auttaa? Apteekissa eivät ymmärtäneet tilannetta. Sain vastauksen "ei sen pitäisi näkyä, mutta jos poliisi tulee, niin sano, että syöt lääkettä".

46

36458

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annos

on cocillana-yskänlääkkeelle niin pieni kerrallaan ettei siitä pitäisi haittaa olla aikuiselle ihmiselle.Eri asia on jos nappaat arvioidun annoksen noin vain,useita kertoja milloin vain,niin varmasti vaikuttaa.Kolmio-merkityt lääkkeet kehottaa tarkkailemaan vointia.Väsymystä voi olla enemmän.

• ei haittaa

Ei väliä onko siitä haittaa vai ei, mutta siis puhalluksessa ei saa näkyä yhtään promillea yli nollan. Eli en tässä koita selvittää meneekö pää sekaisin vai, vai olenko ajokuntoinen, sehän on hyvin henkilökohtaista millainen olo mistäkin lääkkeestä tulee. En nyt saa mistään suoraa vastausta siitä, että jos aamulla otan ja lähden ajamaan töihin ja portilla puhallutus, niin voiko näkyä. Työmaalla ihan sama, mistä aine on verenkiertoon tullut, luvat otetaan pois jos mittari värähtää.

Ihme, ettei sairaanhoitajakaan osannut terkassa sanoa. En ihan ymmärrä miks edes vaihdettiin toi lääke, koska tuoteselosteen perusteella redol comp ois "miedompi" ja jos silläkin pärjään, niin miks laittaa kurkusta alas tuhdimpaa tavaraa. Sitäpaitsi redol comp on myös limaa irroittava, joten senkin suhteen parempi. Tuntuu, että terkan kanssa asioidessa kaikki tehdään aina mahdollisimman hankalaksi.

• olen saanut myös yskääni cocillanaa...vuosia sitten.
      ongelma ei ole lääkkeen alkoholi, vaan huumausaineiksi luokiteltavuus.
      esimerkiksi...
      jos olet napannut lääkettä ja joudut puhallustestiin, jossa puhallat lukeman, joudut myös verikokeeseen.
      se, että sanot käyttäväsi lääkettä ja naytät viranomaisille reseptin, ei vapauta sinua, mikäli olet ajanut autoa.
      kyseisten lääkkeiden vaikutuksen alaisena ei saa kuljettaa autoa.
      eli.
      lääkkeessä on vaikuttavaa aineenä huumausaineeksi luokiteltavaa ainetta.
      olet hieman aineen vaikutuksen alainen nautittuasi lääkevalmistetta.
      joudut liikenteessä puhallustestiin, puhallat jonkinlaisen lukeman. kerrot käyttäväsi lääkärin määräämää lääkevalmsitetta. esität reseptin.
      joudut tämän jälkeen sylkitestiin, jossa suuhusi laitetaan ns. tikkari ja sen tulos saadaan laitteen mitattua syljestäsi kielletyt aineet.
      kyseisessä asiassa ei ole rajaa, vaan nollatoleransii.
      mikäli elimistöstäsi löytyy ainetta, joka on huumausaineeksi luokiteltu lääkevalmiste (on yleensä lääkkeissä, joiss aon punainen kolmio), olet syyllistynyt rattijupumukseen huumausaienen vakutuksen alaisena, eli huumaantunaana ajamiseen.
      eli alko ei ole isoin ongelma, vaan lääkkeet.
      sama koskee lääkärin määräämiä rauhoitavia lääkkeitä, luonnollisesti.

• oli aprillipila :)

Kannataakohan täällä tänään uskoa mitään senkään vertaa kuin ennen ;)

• on se
        oli aprillipila :) kirjoitti:

Kannataakohan täällä tänään uskoa mitään senkään vertaa kuin ennen ;)

vaikuttava aine, opiaatti...onhan opiat. esim. Panacodissa.Jos on resepti, ajokunnossa jne., niin ei siitä mtn rangaistusta tule.

• on se kirjoitti:

vaikuttava aine, opiaatti...onhan opiat. esim. Panacodissa.Jos on resepti, ajokunnossa jne., niin ei siitä mtn rangaistusta tule.

vaikka ihan piruuttaan.
        tai lukekaa lakikirjasta.
        kyllä lääkäri sanoo, että voi ajaa, koska hän on määrännyt lääkkeen.
        lääkärit eivät tiedä rikos- tai tieliikennelaista pätkääkään.
        moni ajattelee vasta käräjäsalissa...
        se on sitten ihan henkilökohtainen voi voi.
        mä satun tietämään asian, eikä mulla ole todellakaan henkilökohtaista kokemusta käryämisestä.
        olen aika valistunut ja ottanut asioista selvää.
        ehkä muidenkin kannattais.
        mulle se on ihan sama, vaikka vetelette cocillanaa nassuunne ja meette rattiin..ajatelkaa nyt edes niitä, kenen joukossa liikenteessä ajelette.
        noi huumausaineiksi luoitellut lääkevalmisteet (joissa sattuu olemaan se punainen kolmio) hidastavat reaktioaikaa.
        ja tää ei todellakaan oo mikään pila...en edes piru vieköön muistanut koko lastenjuhlapäivää...
        lukekaa nyt vaikka sitä lakikirjaa, tällä foorumilla on vain mielipiteitä, ei aina tietoa.
        googlatkaa suomen laki ja etsikää sieltä, jos ette osaa, soittakaa poliisille tai jollekin rikosasioita käsittelevälle juristille, tai sitten syyttäjänvirastoon syyttäjälle.
        asia selviää kaikkein helpoimmin niin.

• ja aprillia
        pikkupiika kirjoitti:

vaikka ihan piruuttaan.
        mä satun tietämään asian, eikä mulla ole todellakaan henkilökohtaista kokemusta käryämisestä.
        mulle se on ihan sama, vaikka vetelette cocillanaa nassuunne ja meette rattiin..ajatelkaa nyt edes niitä, kenen joukossa liikenteessä ajelette.
        noi huumausaineiksi luoitellut lääkevalmisteet (joissa sattuu olemaan se punainen kolmio) hidastavat reaktioaikaa.
        ja tää ei todellakaan oo mikään pila...en edes piru vieköön muistanut koko lastenjuhlapäivää...
        lukekaa nyt vaikka sitä lakikirjaa, tällä foorumilla on vain mielipiteitä, ei aina tietoa.
        googlatkaa suomen laki ja etsikää sieltä, jos ette osaa, soittakaa poliisille tai jollekin rikosasioita käsittelevälle juristille, tai sitten syyttäjänvirastoon syyttäjälle.

Älä jaksa puhua paskaa.

Sitten eri asia, jos vetelee cocillanaa pullotolkulla!

• ja aprillia kirjoitti:

Älä jaksa puhua paskaa.

Sitten eri asia, jos vetelee cocillanaa pullotolkulla!

kokeilla.
        hölmö.
        otapa vaikka pikkupikkupamit tai huikka cocillanaa....
        se nauraa, joka viimex nauraa.
        tässä jutussa se olen minä.
        soittele jollekin, joka sanoo nimensäkin ja virka-asemansa, minä en sitä tee.
        tai kato, ääliö, lakikirjasta...kato myös sanktiot.

• höpöjä
        pikkupiika kirjoitti:

vaikka ihan piruuttaan.

nyt puhut.

• annos
        höpöjä kirjoitti:

nyt puhut.

Haloo!pitkittyneen yskän takia olen joutunu cocillanaa syksyllä käyttämään.Järkikin jo sanoo miten 5ml vaikuttaa yskään yötä vasten otettuna,Rauhoittaa sen verran että saa nukuttua. Et ota yhtään mitään aamulla jos puhallustestiä niin pelkäät.Yskänlääkkeet sisältää miltei aina jotain myrkkyä eikä silti ole poliisi kimpussa.Antaisin palautetta myös terkkarin suuntaan,varmaan vahvempi lääke voi olla siksikin kun pitempään on yskinyt, mutta lopulta se on sinun tehtävä toimia asian eteen eikä ihmetellä.

• elle-a.
        annos kirjoitti:

Haloo!pitkittyneen yskän takia olen joutunu cocillanaa syksyllä käyttämään.Järkikin jo sanoo miten 5ml vaikuttaa yskään yötä vasten otettuna,Rauhoittaa sen verran että saa nukuttua. Et ota yhtään mitään aamulla jos puhallustestiä niin pelkäät.Yskänlääkkeet sisältää miltei aina jotain myrkkyä eikä silti ole poliisi kimpussa.Antaisin palautetta myös terkkarin suuntaan,varmaan vahvempi lääke voi olla siksikin kun pitempään on yskinyt, mutta lopulta se on sinun tehtävä toimia asian eteen eikä ihmetellä.

Uskon nyt lääkäriä. Soitin terkkaan ja annoin vähän palautetta ja pahoittelivat, ettei heillä tieto kulje. Lisäksi lääkäri sanoi, etten syyllisty mihinkään rikkomukseen, vaikka aamulla ottaisin tätä lääkettä ja lähtisin heti ajamaan. Jos joku toista väittää, niin vois kyllä todistaa tän jotenkin? "Googlaa suomen laki" ei kuulosta kovin vakuuttavalta.. Eikö lääkärillä sitten ole velvollisuus tästä ilmoittaa?

• ja aprillia
        pikkupiika kirjoitti:

kokeilla.
        hölmö.
        otapa vaikka pikkupikkupamit tai huikka cocillanaa....
        se nauraa, joka viimex nauraa.
        tässä jutussa se olen minä.
        soittele jollekin, joka sanoo nimensäkin ja virka-asemansa, minä en sitä tee.
        tai kato, ääliö, lakikirjasta...kato myös sanktiot.

Kaikenlaista otan, vaikka ois kolmio, jos tarve on. Ja ajan, jos tarve on. Tietysti itse kuulostellen vointiani.

Ajattelepa, pikkupiika, kuinka vaarallinen paha yskänkohtaus on liikenteessä!

Äläkä nimittele!

• elle-a. kirjoitti:

Uskon nyt lääkäriä. Soitin terkkaan ja annoin vähän palautetta ja pahoittelivat, ettei heillä tieto kulje. Lisäksi lääkäri sanoi, etten syyllisty mihinkään rikkomukseen, vaikka aamulla ottaisin tätä lääkettä ja lähtisin heti ajamaan. Jos joku toista väittää, niin vois kyllä todistaa tän jotenkin? "Googlaa suomen laki" ei kuulosta kovin vakuuttavalta.. Eikö lääkärillä sitten ole velvollisuus tästä ilmoittaa?

ota ihan mitä vaan ja kuinka paljon vaan....usko lääkäriä....
        voitko kuitenkin tarkistaa somen laista kohta rattijuopumus, huumaantuneena ajaminen...
        eipä lääkärin sana paina paskan vertaa, jos jäät kiinni.
        no.
        ei viiden millin cocillanasta jää jälkiä....
        eikä nää lääkkeet näy puhalluskokeessa, vaan ihan toisissa testeissä.
        mä en itte ottais aamulla mitään ennen ajoon lähtöä, illalla on toisin.
        jokainen vastaa teoistaan, itse en ota pkv-lääkkeitä enkä yskänlääkkeitä ennen ajoa.
        tosin niitä lääkkeitä mulla ei olekaan, en tarvitse.
        aika hyvin tää porukka provoisoitu, vaikkei vietini ollut mikään provo.
        naivia...

• ...................
        pikkupiika kirjoitti:

ota ihan mitä vaan ja kuinka paljon vaan....usko lääkäriä....
        voitko kuitenkin tarkistaa somen laista kohta rattijuopumus, huumaantuneena ajaminen...
        eipä lääkärin sana paina paskan vertaa, jos jäät kiinni.
        no.
        ei viiden millin cocillanasta jää jälkiä....
        eikä nää lääkkeet näy puhalluskokeessa, vaan ihan toisissa testeissä.
        mä en itte ottais aamulla mitään ennen ajoon lähtöä, illalla on toisin.
        jokainen vastaa teoistaan, itse en ota pkv-lääkkeitä enkä yskänlääkkeitä ennen ajoa.
        tosin niitä lääkkeitä mulla ei olekaan, en tarvitse.
        aika hyvin tää porukka provoisoitu, vaikkei vietini ollut mikään provo.
        naivia...

Vaikutat niin idiootilta.

• ................... kirjoitti:

Vaikutat niin idiootilta.

..nyt päästiin aiheeseen.
        menetin juuri korttini tällä tavalla.
        sain lääkettä..lääkäri määräsi minua käyttämään lääkettä, jossa oli punainen kolmio.
        otin sitä lääkärin ohjeen mukaan.
        en tuntenut oloani väsyneeksi.
        kuitenkin ratsiassa minut puhallutettiin ja sen jälkeen jouduin sylkitestiin...ja siinä näkyi käyttämäni läakevalmiste.
        hihheihurraa...
        käräjiä odotellessa.
        syyttäjä vaatii rangaistusta rattijuopumuksesta, ajaminen huumaantuneena.
        kortti hyllyllä ja sillee.
        tulkaa perässä ja kokeilkaa onneanne!!!
        ja kiltti lääkäri (vielä erikoilääkäri) sanoi, että voin käyttää lääkettä vaikka ajn, koska hän on sen minulle määrännyt.
        kerroin poliiseille asian ratsiassa. olivat ihmeissään, kun lääkäri ei tiennyt asian oikeaa laitaa.
        soittelin kärähtämiseni jälkeen lääkärilleni ja kerroin tapahtuneen...voivotteli ja ihmetteli...pyyteli anteeksi.
        NO SEHÄN EI AUTA ENÄÄ!!!!
        olen todellakin idiootti, en ottanut asioista selvää ajoissa.

• elle-a.
        pikkupiika kirjoitti:

sain lääkettä..lääkäri määräsi minua käyttämään lääkettä, jossa oli punainen kolmio.
        kuitenkin ratsiassa minut puhallutettiin ja sen jälkeen jouduin sylkitestiin...ja siinä näkyi käyttämäni läakevalmiste.
        hihheihurraa...
        käräjiä odotellessa.
        ja kiltti lääkäri (vielä erikoilääkäri) sanoi, että voin käyttää lääkettä vaikka ajn, koska hän on sen minulle määrännyt.
        kerroin poliiseille asian ratsiassa. olivat ihmeissään, kun lääkäri ei tiennyt asian oikeaa laitaa.
        soittelin kärähtämiseni jälkeen lääkärilleni ja kerroin tapahtuneen...voivotteli ja ihmetteli...pyyteli anteeksi.

Jos sinulla kävi noin, niin mikset vaadi lääkäriä tilille asiasta? Pitäisihän noin vastuullisessa tehtävässä ottaa vastuu myös aiheuttamastaan vahingosta?

• elle-a. kirjoitti:

Jos sinulla kävi noin, niin mikset vaadi lääkäriä tilille asiasta? Pitäisihän noin vastuullisessa tehtävässä ottaa vastuu myös aiheuttamastaan vahingosta?

...lääkärin vastuu. kyselin asiasta asianajajaltani.
        mikäli lääkäri sanoo niin kuin sanoo, minun velvollisuuteni on ihan itse selvää, miten asia oikeesti on.
        eli lääkärin voivottelu riittää vastuuseen.
        lääkärin vastuu päättyy siihen, kun on määrännyt lääkkeen oikeaan vaivaan ja oikeaan annostukseen.
        siksi kerroin tässä aiemmin siitä, että ottakaa hyvät ihmiset ensin selvää, ennenkuin otatte mitään lääkkeitä.
        ja että kyseenalaistakaa lääkäreiden sanomiset.
        en olisi halunnut kertoa tätä omaa kokemustani, mutta ei ollut vaihtoehtoja. minut leimattiin idiootiksi ja aprillipilailijaksi.
        eli olen kokeumsusta rikkaampi.
        se lääke, mitä otin, ei todellakaan tuntunut väsyttävän minua enkä tuntenut mitään rauhoittavaa vaikutusta.
        onneksi en liikenteessä ajanut kolaria. siinä tapuksesa, vaikka olisin ollut oieassa, olisin joutunut syytettyjen penkille tästä testin tuloksesta. eipä olis kitinä auttanut.
        jutun tutkija selitti minulle asian. se on hyvinkin yksiselitteinen. hän ihmetteli myös lääkäreiden tietämättömyyttä samoin suuren yleisön kantaa.
        nythän se on ainakin minulle selvinnyt.

• elle-a.
        pikkupiika kirjoitti:

mikäli lääkäri sanoo niin kuin sanoo, minun velvollisuuteni on ihan itse selvää, miten asia oikeesti on.
        lääkärin vastuu päättyy siihen, kun on määrännyt lääkkeen oikeaan vaivaan ja oikeaan annostukseen.
        siksi kerroin tässä aiemmin siitä, että ottakaa hyvät ihmiset ensin selvää, ennenkuin otatte mitään lääkkeitä.
        en olisi halunnut kertoa tätä omaa kokemustani, mutta ei ollut vaihtoehtoja. minut leimattiin idiootiksi ja aprillipilailijaksi.
        se lääke, mitä otin, ei todellakaan tuntunut väsyttävän minua enkä tuntenut mitään rauhoittavaa vaikutusta.
        onneksi en liikenteessä ajanut kolaria. siinä tapuksesa, vaikka olisin ollut oieassa, olisin joutunut syytettyjen penkille tästä testin tuloksesta. eipä olis kitinä auttanut.
        jutun tutkija selitti minulle asian. se on hyvinkin yksiselitteinen. hän ihmetteli myös lääkäreiden tietämättömyyttä samoin suuren yleisön kantaa.

Jos asia on noin, niin luulis pakkauksessa lukevan erittäin tarkasti ja yksiselitteisesti, että luokitellaan huumausaineeksi ja älä aja autoa / käytä koneita. Sen sijaan on vaan suosituksia ja ehdotuksia ja varotuksia, että saattaa aiheuttaa sitä ja tätä ja ei suositella koneiden käyttöä. On nyt kyllä todella vaikea uskoa sua, koska niin moni muu väittää vastaan, ei vaan täällä vaan myös terveyskeskuksessa ja apteekissa.

• elle-a.
        pikkupiika kirjoitti:

Jos asia on noin, niin luulis pakkauksessa lukevan erittäin tarkasti ja yksiselitteisesti, että luokitellaan huumausaineeksi ja älä aja autoa / käytä koneita. Sen sijaan on vaan suosituksia ja ehdotuksia ja varotuksia, että saattaa aiheuttaa sitä ja tätä ja ei suositella koneiden käyttöä. On nyt kyllä todella vaikea uskoa sua, koska niin moni muu väittää vastaan, ei vaan täällä vaan myös terveyskeskuksessa ja apteekissa.

Miten on, tietääkö kukaan lukeeko Duactissa vielä, että antaa huumetestissä positiivisen tuloksen?

• lääkkeen nimi
        pikkupiika kirjoitti:

ja annos, jonka olit ottanut!

Ei sua usko kukaan.

• Seurailija....
        lääkkeen nimi kirjoitti:

ja annos, jonka olit ottanut!

Ei sua usko kukaan.

Tuohon toiveeseen päättyi sitten pikkupiika-nimimerkin satuilu.

• kunnolla
        pikkupiika kirjoitti:

hihheihurraa...
        käräjiä odotellessa.

miks sitte multa hämeenlinnän käräjä-oikeus hylkäs syytteen kun löyty diatsepaamia kokeessa ja 200 tablettia laukussa. ottivat innoissaan pois ne mutta käräjillä tuli päätös että en ollut rikkonut lakia ja takavarikkokin oli aiheeton

• vielä sellasta
        kunnolla kirjoitti:

miks sitte multa hämeenlinnän käräjä-oikeus hylkäs syytteen kun löyty diatsepaamia kokeessa ja 200 tablettia laukussa. ottivat innoissaan pois ne mutta käräjillä tuli päätös että en ollut rikkonut lakia ja takavarikkokin oli aiheeton

vaikka omat lääkkeet ja toimitin reseptistä käräjä-oikeuteen kopion että pidin liian paljon mukana niitä tapletteja. aika outoa toimintaa

• Tipi81
        vielä sellasta kirjoitti:

vaikka omat lääkkeet ja toimitin reseptistä käräjä-oikeuteen kopion että pidin liian paljon mukana niitä tapletteja. aika outoa toimintaa

että se on rikos jos ajaa huumaavien lääkkeitten vaikutuksen alasena. Mä käytin vuosia panacodeja päivittäin ja otin ihan tietosesti sen riskin, et jos ratsiassa joudun huumetestiin ni opiaatit napsahtaa positiivisena ja mä joudun vastaan syytteisiin. Eli kyl se vaan rikos on jos ajelee luvallistenkin aineitten vaikutuksen alasena. Ihan samalla tavalla viinaakin saa laillisesti kaupasta ja silti rattijuopumus on rikos. Eli niin kauan sitä voi ajella vaikka millasessa pöhnässä, et joku päivä sattuu jotain ja jää kiinni ja joutuu vastuuseen teoistaan. Että en suosittele "pöhnässä" ajelua.

• Olit väärinkäyttäjä!
        Tipi81 kirjoitti:

että se on rikos jos ajaa huumaavien lääkkeitten vaikutuksen alasena. Mä käytin vuosia panacodeja päivittäin ja otin ihan tietosesti sen riskin, et jos ratsiassa joudun huumetestiin ni opiaatit napsahtaa positiivisena ja mä joudun vastaan syytteisiin. Eli kyl se vaan rikos on jos ajelee luvallistenkin aineitten vaikutuksen alasena. Ihan samalla tavalla viinaakin saa laillisesti kaupasta ja silti rattijuopumus on rikos. Eli niin kauan sitä voi ajella vaikka millasessa pöhnässä, et joku päivä sattuu jotain ja jää kiinni ja joutuu vastuuseen teoistaan. Että en suosittele "pöhnässä" ajelua.

Kolmilääkkeiden kanssa noudatetaan varovaisuutta.

Mutta sinä olet esimerkki väärinkäytttäjästä, joka tuskin moisesta piittaili.

Ei kaikille tule kolmiolääkkeistä syytettä. Johan se verikokeissa näkyy mitä on otettu ja minkä verran.

Esimerkiksi, jos otan kolmioyskänlääkettä ja saan yskän talttumaan ja olo on ok, voin lähteä ajamaan. Enkä todellakaan ole mikään rattijuoppoon verrattava tapaus.

Mietipä, Tipi, jos kaikki kolmioläkkeitä käyttävät autokuskit joutuisivat syytteeseen!

Itsekään en suosittele pöhnässä ajamista. Enkä myöskään väsyneenä ajamista, väsymys on suurempi riski liikenteessä kuin kolmiolääkkeet.

• ihan oman
        Tipi81 kirjoitti:

kertomasi mukaan, enemmän kuin lääkäri määräsi....joten näin ollen kodeiinipitoisuuskin veressäsi oli korkeampi kuin terapeut.annoksilla on.

Se EI ole rikos jos ajaa kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena, on aivan eri asia ajaa esim. jos on ottanut 2 mg Diapamia, kuin että olisi ottanut 6-15 kpl/vrk Panacodeja tms.

Tietenkään rattiin ei mennä jos sille tuntuu, jos tuntuu ettei olo ole skarppi.

Mutteivat kys.lääkkeet kuitenkaan ole kielto moottoriajoneuvojen käytölle.

Mitäpä jos juttelisit ihan poliisin kanssa, niin minä tein, kysyin ja varmistin läheiseltäni joka on poliisi, samaa sanoi ex-opiskelutoverini, juristi.

• Tipi81
        ihan oman kirjoitti:

kertomasi mukaan, enemmän kuin lääkäri määräsi....joten näin ollen kodeiinipitoisuuskin veressäsi oli korkeampi kuin terapeut.annoksilla on.

Se EI ole rikos jos ajaa kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena, on aivan eri asia ajaa esim. jos on ottanut 2 mg Diapamia, kuin että olisi ottanut 6-15 kpl/vrk Panacodeja tms.

Tietenkään rattiin ei mennä jos sille tuntuu, jos tuntuu ettei olo ole skarppi.

Mutteivat kys.lääkkeet kuitenkaan ole kielto moottoriajoneuvojen käytölle.

Mitäpä jos juttelisit ihan poliisin kanssa, niin minä tein, kysyin ja varmistin läheiseltäni joka on poliisi, samaa sanoi ex-opiskelutoverini, juristi.

Mulla nousi tolet riippuvuuden myötä ja on mulla niitä reseptejä, mis annos on määrätty kolmin kertaseks maksimi annokseks. Kyllä se siinä vaiheessa on tasan tarkkaan "rattijuopumus", kun ajaa vaikka kolarin ja huume testi näyttää plussaa. Ei auta sillon reseptit. Ja voiko kukaan oikeesti vannoo, ettei juuri tänään ajaisi kolaria, vaikka ei ootais mitään lääkettä? Miten voi siis myöskään vannoa, ettei aja sitä kolaria lääkkeen vaikutuksen alaisena?

Ja alkuperäisellä kysyjällä kun on työ missä on alkoholin suhteen täysi nolla raja ni kuvitelkaa, että hän tekee jonkin inhimillisen virheen työssään ja joutuukin testiin, joka näyttää plussaa. Mitä veikkaatte kuinka työn käy? Liikaa varovaisuutta näissä asioissa ei vaan ole. Ajatelkaa jos kirurgi tekee virheen leikkauksessa, joka halvaannuttaa potilaan ja testissä hänen verestään löydetään etyylimorfiinia. Eikö hän saa tästä lisä sanktioo siksi, että hän on saanut aineensa reseptillä? Jos tämä potilas olisi juuri sinun läheinen niin miten reagoisit positiiviseen huumenäytteeseen? Miettikää hyvät ihmiset asioita joka kantilta.

Sen sijaan että rohkaistaan tätä kysyjää ottamaan lääkettä, jonka hänen työnsä kieltää voisimme rohkaista häntä vaan menemään terveyskeskukseen valittamaan ja varmistamaan, ettei tällainen tapaus toistu. Ja jos oikein muistan ni niin hän tekikin, mutta miksi täälä pitää rohkaista ihmistä käyttämään huumausaineeksi luokiteltavaa lääkettä ja vielä ajamaan sen vaikutuksen alaisena? Miksi?

• joka paikkaan
        Tipi81 kirjoitti:

Mulla nousi tolet riippuvuuden myötä ja on mulla niitä reseptejä, mis annos on määrätty kolmin kertaseks maksimi annokseks. Kyllä se siinä vaiheessa on tasan tarkkaan "rattijuopumus", kun ajaa vaikka kolarin ja huume testi näyttää plussaa. Ei auta sillon reseptit. Ja voiko kukaan oikeesti vannoo, ettei juuri tänään ajaisi kolaria, vaikka ei ootais mitään lääkettä? Miten voi siis myöskään vannoa, ettei aja sitä kolaria lääkkeen vaikutuksen alaisena?

Ja alkuperäisellä kysyjällä kun on työ missä on alkoholin suhteen täysi nolla raja ni kuvitelkaa, että hän tekee jonkin inhimillisen virheen työssään ja joutuukin testiin, joka näyttää plussaa. Mitä veikkaatte kuinka työn käy? Liikaa varovaisuutta näissä asioissa ei vaan ole. Ajatelkaa jos kirurgi tekee virheen leikkauksessa, joka halvaannuttaa potilaan ja testissä hänen verestään löydetään etyylimorfiinia. Eikö hän saa tästä lisä sanktioo siksi, että hän on saanut aineensa reseptillä? Jos tämä potilas olisi juuri sinun läheinen niin miten reagoisit positiiviseen huumenäytteeseen? Miettikää hyvät ihmiset asioita joka kantilta.

Sen sijaan että rohkaistaan tätä kysyjää ottamaan lääkettä, jonka hänen työnsä kieltää voisimme rohkaista häntä vaan menemään terveyskeskukseen valittamaan ja varmistamaan, ettei tällainen tapaus toistu. Ja jos oikein muistan ni niin hän tekikin, mutta miksi täälä pitää rohkaista ihmistä käyttämään huumausaineeksi luokiteltavaa lääkettä ja vielä ajamaan sen vaikutuksen alaisena? Miksi?

työntää tuota omaa näkemystä lääkkeistä? Kaikki ihmiset ei oo sunlaisia luusereita, että jää koukkuun.

Täällä on puhuttu myös autolla-ajosta kolmiolääkkeissä. Ei pelkästään ap.n työasiasta.

Joskus puhut asiaa, mutta usein olet myös todella rasittava, kun et kykene ajattelemaan muuten kuin, että kaikki aiheuttaa kaikille riippuvuuden.

Toivoisin, että kirjoittaisit asioista vain mielipiteinä, usein kuitenkin kirjoitat antaen ymmärtää, että sinulla on valtavasti tietoa.

Sulla on aika vahva narkin näkökulma.

• et ollut pöhnässä
        Tipi81 kirjoitti:

olit sekaisin.

• Tipi81
        et ollut pöhnässä kirjoitti:

olit sekaisin.

ei jää koukkuun opiaattiin tai bentsoon vuosien päivittäis käytöllä (tai no muutaman kuukauden opiaatti käytöllä ja yli kuukauden bentsokäytöllä). Kaikki ei nosta annoksia pilviin, mutta se ei ole merkki siitä, etteikö riippuvuutta olisi (se on merkki siitä, et plasebo toimii). Tuskin te vastaan väittäjät käytte huumevalistuksissakaan sanomassa, et kyllä morfiinia voi käyttää päivittäin ilman et siihen syntyy riippuvuutta. Huom. Kaikki opiaatit on morfiinin kaltaisia aineita. Ne tekee siis täsmälleen sen, minkä morfiini. Aiheuttaa täsmälleen yhtä kovaa riippuvuutta jne.

Ja ymmärätkö sinä pölkky, mitä toleranssi tarkottaa? Sietokykyä. Eli minulla 10 panacodia vaikutti täsmälleen yhtä paljon, kun jollain muulla yksi tai pelkkä puolikas. Ihminen jolla ei ole toleja kodeiiniin on kahdesta panacodista aivan eri tilassa, kun minä kymmenestä. Minä en tuntenut mitään, kun se toleton tuntee vahvan euforian.

Ja poikkeuksena sanottakoon nyt, et kaikilla ei opiaatti reseptorit toimi. Näillä siis ei myöskään opiaatit toimi. Ne eivät vaikuta, eivätkä siten aiheuta riippuvuuttakaan, kun ei niitä kai kukaan ala käyttämään jos ei niistä saa mitään hyötyä. Ja minä en voi olla ajattelematta kokonais kuvaa, kun täälä kirjotan. Mä mietin aina, et jos kehun jotain lääkettä ni mitä siitä seuraa. Mä en ala rohkaseen ihmisiä vetään huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä, koska mä en halua kuulla, et joku voi vielä tulla tänne itkeen, et oon koukussa panacodiin tai xanoriin ja näin pääs käymään, ku kukaan ei kertonu, et näihin syntyy näin kova riippuvuus. Mua ei varotettu vaan riippuvuus mahdollisuutta vähäteltiin (niiku täälä moni tekee) ja mikä oli tulos? Näin ei saa vaan enää tapahtua! Mä teen varmasti kaikkeni estääkseni sen ärsytin muita tai en.

• Tipi81
        joka paikkaan kirjoitti:

työntää tuota omaa näkemystä lääkkeistä? Kaikki ihmiset ei oo sunlaisia luusereita, että jää koukkuun.

Täällä on puhuttu myös autolla-ajosta kolmiolääkkeissä. Ei pelkästään ap.n työasiasta.

Joskus puhut asiaa, mutta usein olet myös todella rasittava, kun et kykene ajattelemaan muuten kuin, että kaikki aiheuttaa kaikille riippuvuuden.

Toivoisin, että kirjoittaisit asioista vain mielipiteinä, usein kuitenkin kirjoitat antaen ymmärtää, että sinulla on valtavasti tietoa.

Sulla on aika vahva narkin näkökulma.

Minä en ollut tai ole luuseri. Riippuvuus ei tee kenestäkään toista huonompaa ihmistä. Mutta tuo itsensä nostaminen riippuvaisen yläpuolelle antaa sinusta hieman huonon vaikutelman. Luuseri=häviäjä. Öö, minä taisin kuitenkin selvitä voittajana tästä riippuvuudestani. Kaikki eivät samaan pysty, joten sinun on aivan turha yrittää lannistaa mua.

• heitetään
        Tipi81 kirjoitti:

ei jää koukkuun opiaattiin tai bentsoon vuosien päivittäis käytöllä (tai no muutaman kuukauden opiaatti käytöllä ja yli kuukauden bentsokäytöllä). Kaikki ei nosta annoksia pilviin, mutta se ei ole merkki siitä, etteikö riippuvuutta olisi (se on merkki siitä, et plasebo toimii). Tuskin te vastaan väittäjät käytte huumevalistuksissakaan sanomassa, et kyllä morfiinia voi käyttää päivittäin ilman et siihen syntyy riippuvuutta. Huom. Kaikki opiaatit on morfiinin kaltaisia aineita. Ne tekee siis täsmälleen sen, minkä morfiini. Aiheuttaa täsmälleen yhtä kovaa riippuvuutta jne.

Ja ymmärätkö sinä pölkky, mitä toleranssi tarkottaa? Sietokykyä. Eli minulla 10 panacodia vaikutti täsmälleen yhtä paljon, kun jollain muulla yksi tai pelkkä puolikas. Ihminen jolla ei ole toleja kodeiiniin on kahdesta panacodista aivan eri tilassa, kun minä kymmenestä. Minä en tuntenut mitään, kun se toleton tuntee vahvan euforian.

Ja poikkeuksena sanottakoon nyt, et kaikilla ei opiaatti reseptorit toimi. Näillä siis ei myöskään opiaatit toimi. Ne eivät vaikuta, eivätkä siten aiheuta riippuvuuttakaan, kun ei niitä kai kukaan ala käyttämään jos ei niistä saa mitään hyötyä. Ja minä en voi olla ajattelematta kokonais kuvaa, kun täälä kirjotan. Mä mietin aina, et jos kehun jotain lääkettä ni mitä siitä seuraa. Mä en ala rohkaseen ihmisiä vetään huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä, koska mä en halua kuulla, et joku voi vielä tulla tänne itkeen, et oon koukussa panacodiin tai xanoriin ja näin pääs käymään, ku kukaan ei kertonu, et näihin syntyy näin kova riippuvuus. Mua ei varotettu vaan riippuvuus mahdollisuutta vähäteltiin (niiku täälä moni tekee) ja mikä oli tulos? Näin ei saa vaan enää tapahtua! Mä teen varmasti kaikkeni estääkseni sen ärsytin muita tai en.

realismia sinne keskusteluun mukaan, sinä et näe kuin vain ja ainoastaan kapeasti yhden, oman suuntasi.
        Ja mitä tulee tähän;"ku kukaan ei kertonu, et näihin syntyy näin kova riippuvuus. Mua ei varotettu vaan riippuvuus mahdollisuutta vähäteltiin (niiku täälä moni tekee) ja mikä oli tulos?" Aivan jokainen, sisätautilukuun kykenevä, löytää jo pakkauksen ohjeesta maininnan riippuvuuden synnystä.

Sinä olet ollut lääkkeiden väärinkäyttäjä, olet sen täällä kymmeniä kertoja kertonut, ihan itse.
        Koeta nyt ymmärtää että vaikkei bentzot käy sinulle, tai esim. codeiini, niin suuri osa ihmisistä voi käyttää niitä aivan normaalisti, satunnaisesti ja saada niistä apua."Kaikki ei nosta annoksia pilviin, mutta se ei ole merkki siitä, etteikö riippuvuutta olisi (se on merkki siitä, et plasebo toimii)." No, ei ole kylläkään mitään placebo-vaikutusta jos lääke toimii terapeuttisilla annoksilla.

On todella hienoa että olet päässyt eroon lääkkeistä, mutta unohdat tässä(kin) keskustelussa, että kaikki lääkkeiden käyttäjät eivät ole väärinkäyttäjiä.
        Eli ei olekaan tarkoitus ottaa vuorokaudessa esim. 10 kpl Panacodeja, pakkauksessakin mainitaan mikä on maksimimäärä vuorokautiselle parasetamol-annokselle, ja se ei kyllä ole viittä grammaa=) Ja sellaista määrää kuukaan, ei kukaan lääkäri ole ohjeeseen kirjoittanut.

• tai takerru
        Tipi81 kirjoitti:

Minä en ollut tai ole luuseri. Riippuvuus ei tee kenestäkään toista huonompaa ihmistä. Mutta tuo itsensä nostaminen riippuvaisen yläpuolelle antaa sinusta hieman huonon vaikutelman. Luuseri=häviäjä. Öö, minä taisin kuitenkin selvitä voittajana tästä riippuvuudestani. Kaikki eivät samaan pysty, joten sinun on aivan turha yrittää lannistaa mua.

johonkin yksittäiseen sanaan.

Yritä sinäkin ymmärtää että kaikista ei tule väärinkäyttäjiä vaikka sinusta tuli.

Eikä ole tarkoitus lannistaa. Hyvä, kun oot irti päässyt!

• nääs päivää

Kyseisen lääkkeen vaikutus on omakohtaisen kokemukseni mukaan päihdyttävä tarpeeksi usein otettuna, varsinkin väsyneenä. Kyseistä lääkettä kannattaa käyttää ainoastaan kovassa flunssassa. Itselläni oli pitkään hinkuyskä, jonka pahimpina aikoina tuli cocillaanaakin muistaakseni käytettyä, eikä arkielämästä tullut väsymyksen takia mitään.

• vauhtia niveliin

• no ai että
        pikkupiika kirjoitti:

hihheihurraa...
        käräjiä odotellessa.

Olitpa sekasin kun näitä tänne kirjoittelit, sanoit ettei sulla oo todellakaan mitään henkilökohtaista kokemusta mutta kuitenkin menetit korttisi tän asian takia?? V***** idiootti...

• OmakohtasiaKokemuxia
        pikkupiika kirjoitti:

vaikka ihan piruuttaan.

Voi pikkupiika, itselläni on xanor lääkitys, mikä luetaan bentsodiatsepiineihin. Poliisi on tikuttanut minut useaan otteeseen ja tikkari näyttänyt bentso positiivista. Sillä ei ole mitään seurauksia ollut, siis minua ei viety verikokeisiin ja korttinikin olen saanut pitää, kun on ollut näyttää xanor-lääkkeestä resepti... Kortti lähti vasta, kun tikkari kerran näyttikin bentsojen lisäksi thc-(kannabis) positiivista, kun kannabikseen reseptiä minulla ei ollutkaan. Sen seurauksena minut vietiin verikokeisiin ja verikokeiden tulosten perusteella kortti otettiin pois. Miks pikkupiika esität jotain asiantuntijaa, kun et näytä tietävän asiasta yhtään mitään???

• Mucus69

Jos sinulla on resepti kyseiseen "huumetta" sisältävään lääkkeeseen niin on täysin laillista ajaa autoa, kunhan se ei vaikuta sinun ajokykyyn. Ajokunnon on virkavallan arvioitava tapauskohtaisesti, eli jos ajat normaalisti, eikä puheessasi/käyttäytymisessä ole mitään ihmeellistä, olet vapaa jatkamaan matkaa. Ilman reseptiä saat tuomion rattijuopumuksesta ja huumausainerikoksesta.

• annos

Hyvähän se on tarkistaa ettei tule potkuja lääkkeen takia.Kovin harvoin lääkäri vastaa enää työpäivänsä päätteeksi netin ongelmiin,ja sitten luet maallikoiden huuhaa-juttuja.

• nyt tulee sitä asiaa

- Cocillana sisältää etyylimorfiinia joka näkyy esim. työpaikkojen virtsa-opiaattihuumeseulassa 1-4 viikkoa
      - Työpaikkaasi et tietenkään menetä, jos sinulla on resepti lääkkeeseen
      - Etyylimorfiinin puoliintumisaika on 3 tuntia
      - Jos jostain syystä puhallat promilleja ja kerrot ottaneesi lääkettä, sinulta saatetaan ottaa verikoe tai huumetesti jossa näkyy opiaatti positiivisuus
      - Suomen lain mukaan ei ole mitään väliä kuinka päihde menee vereesi
      - Huumeissa on nollatoleranssi, eli jos otat cocillanaa vaikka 2 viikkoa ennen kuin sulta otetaan seula jossa se todetaan positiiviseksi, syyllistyt rattijuopumukseen vaikka kuinka selittäisit mitä
      - Ei todellakaan näy promillemittarissa eli "kiinnijäämis" riski on pieni

Terv. 17-18 vuotias, jolla on jo kokemusta :S

• Erik Walberg

Mitä tarkoittaa "17-18 vuotias" eikö olisi helpompaa sanoa 17? Ja millä ajoneuvvolla olit liikenteessä, mopolla?

Veljeni on helsingin likkuvan poliisin vanhempi komissario ja hänellä oli asiaan seuraava sanottavana "jos henkilö ei vaikuta sekavalta tai muuten päihtyneeltä sekä kykenee näyttämään kyseisen lääkkeen voimassaolevan reseption ei hänen matkan jatkumiselle ole mitään estettä" näitä tilanteita tulee kuulemma esiin miltei jokaisessa huume/puhallus ratsiassa.

• lääkehuurussa.
        Erik Walberg kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "17-18 vuotias" eikö olisi helpompaa sanoa 17? Ja millä ajoneuvvolla olit liikenteessä, mopolla?

Veljeni on helsingin likkuvan poliisin vanhempi komissario ja hänellä oli asiaan seuraava sanottavana "jos henkilö ei vaikuta sekavalta tai muuten päihtyneeltä sekä kykenee näyttämään kyseisen lääkkeen voimassaolevan reseption ei hänen matkan jatkumiselle ole mitään estettä" näitä tilanteita tulee kuulemma esiin miltei jokaisessa huume/puhallus ratsiassa.

psyykenlääkkeet ovat niitä, joita joka toinen suomalainen popsii ja varmasti masennuslääke on sellainen, jota maailmalla popsitaan mielin määrin. Sitten niitä kolmiolääkkeitä syödään nykyään valtavasti. Mutta minkäs sille voi kun kaupungistuminen ja stressi ja melu haittaavat niin ei aa muuten nukuttua kuin lääkkeillä.Popsikaa pois niin paljon kuin jaksate maksaa.

http://www.youtube.com/watch?v=6Z-9aYvTtIw&feature=channel
        http://www.youtube.com/watch?v=tlR4pntJboI&feature=channel

• huumaavat aineet.
        Erik Walberg kirjoitti:

lisää liitettä kehiin.
        http://www.youtube.com/watch?v=N0K2kWqFVFI

http://www.youtube.com/watch?v=RTrObduaB5c&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=FPUHUpfDVgY&feature=related

• ESAPEKKA
        huumaavat aineet. kirjoitti:

lisää liitettä kehiin.
        http://www.youtube.com/watch?v=N0K2kWqFVFI

http://www.youtube.com/watch?v=RTrObduaB5c&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=FPUHUpfDVgY&feature=related

Lainaus rikoslaki 3 §
        "
        Rattijuopumuksesta tuomitaan myös se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään huumausainetta niin, että hänen veressään on ajon aikana tai sen jälkeen käytetyn huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Tämän momentin säännöstä ei kuitenkaan sovelleta, jos mainittu aine tai aineenvaihduntatuote on peräisin lääkevalmisteesta, jota kuljettajalla on ollut oikeus käyttää.

Rattijuopumuksesta tuomitaan niin ikään se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia taikka tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut.
        "
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

Eli jos olet ottanut huumausaineeksi luokiteltavaa LÄÄKETTÄ jonka lääkäri on sinulle määrännyt ja olet ottanut ohjeen mukaan, ja olet silmämääräisesti ajokunnossa.

• Näin oikeasti!

Te tietämättömät. Kuulkaas nyt ihan oikeesti miten homma toimii nykypäivänä ja jo ainakin 10-vuotta toiminut. Elikkäs: Jos sulla on käytössä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä reseptillä, niin jokaisen ihmisen on itse arvioitava oma ajokuntonsa ennen, kuin lähtee kuljettamaan moottorikäyttöistä ajoneuvoa tieliikenteeseen!
      Nuo aikaisemmat höpinät mm. siitä, että ajaminen kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena täyttää rattijuopumuksen tunnusmerkit/syyllistyy välittömästi ko. rikokseen, ovat täysin väärää tietoa ja tämä on sataprosenttisen varma asia!

Kerron tässä nyt vain kaksi eri tapausta, joista toinen on tapahtunut itselleni lukuisia kertoja ja toinen eli jälkimmäinen kaverilleni. Minun tapaus: Lääkäri/lukuisat eri lääkärit ovat määränneet mulle jo vuosia pkv-lääkkeitä, välillä päivälääkkeeksi Diapam 10mg 6xpäivässä tarvittaessa ja yöksi Tenox 20mg 2-tabl.yöksi. Välillä sitten vähän astetta kovempaa eli Xanor 2mg kolmesti päivässä ahdistukseen ja Dormicum 15mg 2-tablettia yöksi unettomuuteen ja viimeisimmässä oli vielä Tramal 200mg 2xpäivässä kipuun( kuuluu opiaattien johdannaisiin) Sitten setä siniset pysäyttävät minut ihan normaali kontrollitarkistusta varten(ajokortti, rekisteriote, mahd.hakujen tarkistus jne. Ja siinä vaiheessa kun korttini tiedot syöttäneet heidän tietokantaansa, tulee yleensä toinen poliisi ja ilmoittaa, että aikaisemman historiani takia minulle pitää tehdä tämä huumausaine pikatesti(viime kesänä yht 7-kertaa, 5-kerralla olin prätkällä liikenteessä, 2-kerralla autolla. No kysyivät ensin, että käytänkö huumeita ja vastasin kuten asia on: En ole enään kahteen vuoteen käyttänyt. Sitten tikku suuhun ja hetki odotusta. Välillä näkyi bentsot ja välillä ei, mutta joka kerralla kerroin, että lääkkeitä syön edelleen lääkärin ohjeen mukaan ja se riitti vaikka ei ollut muutamalla kerralla edes reseptejä mukana, niin poliisit tokasivat vaan, että et ole päihtynyt ja riittävän ajokunnon täyttävä eli ei muuta, kuin turvallista matkaa ja kortti takas ja menoks ja mutkan takana keulaa pystyyn, jos siltä tuntui :)
      No sitten toinen tapaus eli kaverini. Kerron lyhyesti eli: hän on subutex korvaushoidossa ja ollut jo vuosia. Sai kortin takas heti, kun pääsi ko. hoitoon eli hänellä 16mg Bubrenorfiinia päivässä vähän Bentsoja Opamox 15mgx3-tabl./pvä. Sama juttu liikenteessä eli kun pysäytetään ni myöskin tikkutesti huumausaineita varten. Näyttää poliisille korttia josta ilmenee, että on korvaushoidossa, niin kaikki kunnossa ja hyvät illanjatkot toivottaa poliisit. Eli tässä vähän FAKTAA teille, joille on epäselvää tämä ns.kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena ajaminen: Jos sulla on lääkärin määräämä resepti ja et ole päihtyneessä tilassa (joka on sitten jokaisen itse arvioitava ennen ajoon lähtöä), niin ei muuta kuin huolellista ajoa ja tarkkaavaisuutta liikenteessä, niin sulla ei ole mitään pelättävää. Ja nämä tapaukset kaikki Helsingissä ja Vantaalla.

• Anonyymi

Mulla oli pitkään jatkunut hevosyskä ja kuumeilua ja nyt lääkäri määräsi Cocillanaa. Parin päivän käytön jälkeen yskiminen on vähentynyt, olo on rauhoittunut ja nukunkin paremmin. En tietenkään lähtisi autolla ajelemaan pariin viikkoon. Pääasia on, että paranee. Voiko lääkkeessä oleva etyylimorfiini aiheuttaa vieroitusoireita ja kuinka pahoja ne ovat? Pitäisikö lääkkeen otto lopettaa paria päivää ennen töihin menoa ettei tule outoja vieroitusoireita?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe