Entä jos henkilön nimi on Sampo...?
Sampolle vai
15
669
Vastaukset
- taontaa
Kieli-ihmisten mukaan Sampolle myytiin sampoota, vaikka hän luuli ostaneensa shampoota tai šampoota. Ostoksensa hän maksoi Sammon pankkikortilla.
- Kirjaviisas
sampo : sammon (kansanrunojen ihme-esine)
Sampo : Sammon (etunimi)
sampoo hiustenpesuaine
[Pirkko Leino: HYVÄÄ SUOMEA (Otava 1989)]
- Hakro
Jos henkilön nimi on Sampo, hän saa itse päättää, kumpaa vaihtoehtoa hän haluaa käytettävän. Sama koskee nimeä Satu ja muita vastaavia.
Nimi on osa kieltä eikä kenenkään omaisuutta. Et sinäkään oikeasti noudata oppejasi. Useimmiten et edes tiedä, miten kukin haluaisi nimeään taivutettavan, etkä sinäkään kaikkia haluja suinkaan noudattaisi.
No tietysti tarkkaan ottaen henkilö tietysti saa itse päättää, miten hän _haluaa_ muiden taivuttavan hänen nimeään. Mutta ei siitä taivuttamisesta.- Hakro
Yucca kirjoitti:
Nimi on osa kieltä eikä kenenkään omaisuutta. Et sinäkään oikeasti noudata oppejasi. Useimmiten et edes tiedä, miten kukin haluaisi nimeään taivutettavan, etkä sinäkään kaikkia haluja suinkaan noudattaisi.
No tietysti tarkkaan ottaen henkilö tietysti saa itse päättää, miten hän _haluaa_ muiden taivuttavan hänen nimeään. Mutta ei siitä taivuttamisesta.Höpön itsellesi.
Tiedät varmaan hyvin, että esimerkiksi nimeä Satu taivutetaan kahdella tavalla, ja molemmat ovat hyväksyttäviä.
Tiedät varmaan hyvin että sukunimeä Ryti taivutetaan vain yhdellä, kielen sääntöjen mukaan virheellisellä tavalla, Risto Rytin (tai suvun) omasta toivomuksesta.
Itse noudatan oppejani, joita en ole kylläkään itse keksinyt vaan omaksunut ne kauan sitten suomen opettajaltani. Jos tilanne on epäselvä, kysyn henkilöltä itseltään ja taivutan sen mukaan - silloinkin kun taivutus kuulostaa minun korvissani oudolta.
Olen arvostanut asiantuntevia vastauksiasi näissä kieliasioissa, mutta hämmästelen kovasti tämänkertaisen viestisi otsikointia - siinäkin tapauksessa, että sinun mielestäsi olen väärässä. Hakro kirjoitti:
Höpön itsellesi.
Tiedät varmaan hyvin, että esimerkiksi nimeä Satu taivutetaan kahdella tavalla, ja molemmat ovat hyväksyttäviä.
Tiedät varmaan hyvin että sukunimeä Ryti taivutetaan vain yhdellä, kielen sääntöjen mukaan virheellisellä tavalla, Risto Rytin (tai suvun) omasta toivomuksesta.
Itse noudatan oppejani, joita en ole kylläkään itse keksinyt vaan omaksunut ne kauan sitten suomen opettajaltani. Jos tilanne on epäselvä, kysyn henkilöltä itseltään ja taivutan sen mukaan - silloinkin kun taivutus kuulostaa minun korvissani oudolta.
Olen arvostanut asiantuntevia vastauksiasi näissä kieliasioissa, mutta hämmästelen kovasti tämänkertaisen viestisi otsikointia - siinäkin tapauksessa, että sinun mielestäsi olen väärässä.”Höpön höpön” oli kuvaava otsikko, koska toistat yleistä harhaluuloa, joka kyllä oikaistaan monessakin asiantuntevassa lähteessä. Se on vähän kuin höpinä eskimoiden tuhansista sanoista lumelle, paitsi että tässä on kyse perustavamman laatuisesta väärinkäsityksestä (kielen ja nimien olemuksesta).
Sitten tämänkertaisiin väärinkäsityksiin.
Joillekin nimille on kielessä kaksi tavutusta, ehkä useampiakin. Tällä ei ole tekemistä sen harhan kanssa, että nimen ”omistaja” päättäisi sen taivutuksesta. Toisin sanoen voin taivuttaa Satu : Sadun ja sinä voit taivuttaa Satu : Satun, jos haluat, eikä meidän kummankaan tarvitse kysyä asiasta keneltäkään Sadulta, saati jokaiselta Sadulta erikseen.
Rydin nimeä taivutetaan myös oikein, kuten esimerkiksi googlaamalla huomaisit.
Et noudata oppejasi, koska et todellisuudessa edes kysy useimmilta ihmisiltä, miten he haluavat nimeään taivutettavan. Etkä sinäkään taivuttaisi minun nimeäni sillä tavalla, jota ilmoitan vaativani sinulta, jos kannatat höpönhöpökantaasi. (Tapa on heetin kielen IV deklinaation mukainen, kirjoitettuna foinikialaisilla kirjaimilla ja puheessa laulettuna Säkkijärven polkan nuotilla.)
Useimmat suomen opettajat opettavat oppilailleen vähintään yhden suomen kielen selvien normien vastaisen asian (mainitsematta sitä normien vastaiseksi). Käytän tässä varovaisuuden vuoksi sanaa ”useimmat”, vaikka en tiedäkään yhtään poikkeusta. Monet suomen opettajat ovat opettaneet silkkoja päättömyyksiä.
Lainaanpa tähän vielä Osmo Ikolan ”Nykysuomen käsikirjaa”:
”Osmo Ikolan toimittama Nykysuomen käsikirja tiivistää ja perustelee hyvin, miksi ihmisellä ei ole oikeutta määrätä nimensä taivutuksesta:
Kolmas periaate, jota kuulee puollettavan, on se, että nimen haltija itse saisi määrätä, miten hänen nimeään taivutetaan. Niinpä on tunnettua, että presidentti Ryti aikoinaan halusi nimensä taivutettavaksi astevaihteluttomana: Ryti : Rytin. Tämänkin periaatteen noudattaminen johtaisi mahdottomuuksiin, koska saman nimen haltijoita tavallisesti on useita. Tultaisiin siihen, että samaa nimeä olisi taivutettava eri tavoilla sen mukaan, ketä nimen haltijoista tarkoitetaan. Ehkäpä pitäisi nimen taivutus ilmoittaa jo virkatodistuksessa. Jokaisen on näin ollen tyydyttävä siihen tosiasiaan, että hänen nimensä on kielen aines, joka taivutettaessa seuraa kielen sääntöjä; nämä säännöt eivät kuitenkaan ole joka kohdassa samat kuin ne, jotka koskevat appellatiivien taivutusta.”- Märk
Passeli sääntö. Mutta onko varmaa, että tämä henkilö nimeltä Sampo Pankki tahtoo taivuttaa etunimensä 'Sampon', 'Sampolle' jne?
Pitäisi kai kysyä häneltä itseltään, mutta kun se peijakas piiloutui julkisuudelta verkko-ongelmien vuoksi!
Toistaiseksi taivutan 'Sampon' ja 'Pankkin'. Varma on aina varmaa; genetiivin pääte on -n ja sillä siisti. - Hakro
Yucca kirjoitti:
”Höpön höpön” oli kuvaava otsikko, koska toistat yleistä harhaluuloa, joka kyllä oikaistaan monessakin asiantuntevassa lähteessä. Se on vähän kuin höpinä eskimoiden tuhansista sanoista lumelle, paitsi että tässä on kyse perustavamman laatuisesta väärinkäsityksestä (kielen ja nimien olemuksesta).
Joillekin nimille on kielessä kaksi tavutusta, ehkä useampiakin. Tällä ei ole tekemistä sen harhan kanssa, että nimen ”omistaja” päättäisi sen taivutuksesta. Toisin sanoen voin taivuttaa Satu : Sadun ja sinä voit taivuttaa Satu : Satun, jos haluat, eikä meidän kummankaan tarvitse kysyä asiasta keneltäkään Sadulta, saati jokaiselta Sadulta erikseen.
Et noudata oppejasi, koska et todellisuudessa edes kysy useimmilta ihmisiltä, miten he haluavat nimeään taivutettavan. Etkä sinäkään taivuttaisi minun nimeäni sillä tavalla, jota ilmoitan vaativani sinulta, jos kannatat höpönhöpökantaasi. (Tapa on heetin kielen IV deklinaation mukainen, kirjoitettuna foinikialaisilla kirjaimilla ja puheessa laulettuna Säkkijärven polkan nuotilla.)
Useimmat suomen opettajat opettavat oppilailleen vähintään yhden suomen kielen selvien normien vastaisen asian (mainitsematta sitä normien vastaiseksi). Käytän tässä varovaisuuden vuoksi sanaa ”useimmat”, vaikka en tiedäkään yhtään poikkeusta. Monet suomen opettajat ovat opettaneet silkkoja päättömyyksiä.
”Osmo Ikolan toimittama Nykysuomen käsikirja tiivistää ja perustelee hyvin, miksi ihmisellä ei ole oikeutta määrätä nimensä taivutuksesta:
Kolmas periaate, jota kuulee puollettavan, on se, että nimen haltija itse saisi määrätä, miten hänen nimeään taivutetaan. Niinpä on tunnettua, että presidentti Ryti aikoinaan halusi nimensä taivutettavaksi astevaihteluttomana: Ryti : Rytin. Tämänkin periaatteen noudattaminen johtaisi mahdottomuuksiin, koska saman nimen haltijoita tavallisesti on useita. Tultaisiin siihen, että samaa nimeä olisi taivutettava eri tavoilla sen mukaan, ketä nimen haltijoista tarkoitetaan. Ehkäpä pitäisi nimen taivutus ilmoittaa jo virkatodistuksessa. Jokaisen on näin ollen tyydyttävä siihen tosiasiaan, että hänen nimensä on kielen aines, joka taivutettaessa seuraa kielen sääntöjä; nämä säännöt eivät kuitenkaan ole joka kohdassa samat kuin ne, jotka koskevat appellatiivien taivutusta.”Vastauksesi sävy ja taso ei valitettavasti anna aihetta asiallisen keskustelun jatkamiseen.
- Taivuttaja
Yucca kirjoitti:
”Höpön höpön” oli kuvaava otsikko, koska toistat yleistä harhaluuloa, joka kyllä oikaistaan monessakin asiantuntevassa lähteessä. Se on vähän kuin höpinä eskimoiden tuhansista sanoista lumelle, paitsi että tässä on kyse perustavamman laatuisesta väärinkäsityksestä (kielen ja nimien olemuksesta).
Kolmas periaate, jota kuulee puollettavan, on se, että nimen haltija itse saisi määrätä, miten hänen nimeään taivutetaan. Niinpä on tunnettua, että presidentti Ryti aikoinaan halusi nimensä taivutettavaksi astevaihteluttomana: Ryti : Rytin. Tämänkin periaatteen noudattaminen johtaisi mahdottomuuksiin, koska saman nimen haltijoita tavallisesti on useita. Tultaisiin siihen, että samaa nimeä olisi taivutettava eri tavoilla sen mukaan, ketä nimen haltijoista tarkoitetaan. Ehkäpä pitäisi nimen taivutus ilmoittaa jo virkatodistuksessa. Jokaisen on näin ollen tyydyttävä siihen tosiasiaan, että hänen nimensä on kielen aines, joka taivutettaessa seuraa kielen sääntöjä; nämä säännöt eivät kuitenkaan ole joka kohdassa samat kuin ne, jotka koskevat appellatiivien taivutusta.”Taipuuko sukunimi Laaka Laa'an vai Laakan?
Taivuttaja kirjoitti:
Taipuuko sukunimi Laaka Laa'an vai Laakan?
Suomalaisissa sukunimissä on harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta astevaihtelu, siis Laaka : Laa’an. Ks. http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/sukunim.html#astev
- Tzambo
Nimeni on siis Sampo enkä ole koskaan puuttunut siihen sanovatko Sampon tai Sammon. Useimmat tuttuni sanovat Sampon mutta toiset sanovat Sammon. Minulle se on ihan sama.
Olen myös pitkään ollut taistelulajien ystävä ja mielestäni tämä venäläinen kamppailulaji on kuitenkin Sambo. Näin ainakin muilla mailla. Ellei sitten ole suomalaiset tehnyt siitä omaa käännöstä.
Australiassa vieraillessani monet luulivat ensikuulemalta nimeni olevan Sambo. Tämä aiheuttikin monta kertaa sellaisia kommentteja kuten "Ethän sinä ole musta", "Sinähän olet väärän värinen" yms.- Kirjaviisas
>Olen myös pitkään ollut taistelulajien ystävä
>ja mielestäni tämä venäläinen kamppailulaji on
>kuitenkin Sambo.
Onko täällä joku väittänyt samboa (taistelulajia) joksikin muuksi kuin samboksi?
Vai tarkoitatko, että lajin nimi pitäisi mielestäsi kirjoittaa isolla alkukirjaimella?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sambo - käyneet
Kirjaviisas kirjoitti:
>Olen myös pitkään ollut taistelulajien ystävä
>ja mielestäni tämä venäläinen kamppailulaji on
>kuitenkin Sambo.
Onko täällä joku väittänyt samboa (taistelulajia) joksikin muuksi kuin samboksi?
Vai tarkoitatko, että lajin nimi pitäisi mielestäsi kirjoittaa isolla alkukirjaimella?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sambokauppakeskus Jummossa?
- Tumpelo
Sammosta kovalla temmolla vai
Samposta kovalla tempolla?- Tummelo
Sammosta nopealla tempolla.
Tempo on suora laina italian kielestä ja se taipuu eri tavalla kuin suomalaiset sanat
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla4141206- 641106
- 61842
- 61795
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k100703Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,16702- 72684
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49661- 26653
- 60645