Suhteitus vai suhteutus?

Betonin

Sanotaanko betonin suhteitus vaiko suhteutus?

8

3287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksaaja

sekoitussuhde.

• B. Mylläri

Haku
      ”betonin suhteitus” => 185 osumaa
      ”betonin suhteutus” => 722 osumaa

Käytätpä kumpaa termiä tahansa, niin osa lukijoista tulkitsee sinun kirjoittavan väärin.

”Betonin suhteistuksen” kannatus on vielä edellisiä vähäisempi: vaivaiset 3 osumaa.

• Hakro

Nykysuomen sanakirja asettaa molemmat samanarvoisiksi rinnakkaismuodoiksi vain hyvin lievällä merkityserolla. Suhteittamisen kohdalla on juuri betonin sekoitus esimerkkinä.

Itse käyttäisin kuitenkin Miksaajan tapaan sanaa sekoitussuhde.

Sen sijaan en koskaan luota "Google-äänestykseen" niinkuin B. Mylläri. Vain harva nettiin kirjoittava on kielen ja terminologian asiantuntija.

• Merkitysten ero ei ole ”vain hyvin lievä”, ja ”suhteittaa” on oikein, jos tämäntapaista verbiä ylipäänsä haluaa käyttää. Se tarkoittaa _osien_ asettamista keskenään oikeaan suhteeseen.

Betonin suhteuttaminen tarkoittaisi itse betonin asettamista suhteeseen jonkin muun kanssa.

• betonilaborantti
        Yucca kirjoitti:

Merkitysten ero ei ole ”vain hyvin lievä”, ja ”suhteittaa” on oikein, jos tämäntapaista verbiä ylipäänsä haluaa käyttää. Se tarkoittaa _osien_ asettamista keskenään oikeaan suhteeseen.

Betonin suhteuttaminen tarkoittaisi itse betonin asettamista suhteeseen jonkin muun kanssa.

Suhteituksesta ainakin betonitiedon kursseilla käsiteltiin, kun betonilaborantiksi ja -mylläriksi hamassa nuoruudessani opiskelin.

Suhteitusta sitten tein muutaman vuoden ajan valmisbetoniasemalla.

• siellä enää
        betonilaborantti kirjoitti:

Suhteituksesta ainakin betonitiedon kursseilla käsiteltiin, kun betonilaborantiksi ja -mylläriksi hamassa nuoruudessani opiskelin.

teit, jos betoni oli valmista?

• minun puolestani
        betonilaborantti kirjoitti:

http://yle.fi/teema/tiede/keksinnot/naiskeksijat/heikkinen.shtml on |YLE|-nimisen viestintätalon nettisivu, jolla puhutaan Suomen betonialan Grand Elderly Lady Aino Heikkisestä ja betonin mikrosuhteutuksesta.

Suhteitus tai suhteutus – samapa tuo minulle. Minulla ei ole konkreettisia suhteita betonialalle.

Ja tarvitseeko tuon terminkään olla niin betoniin valettu?

• Lähdekritiikki
        minun puolestani kirjoitti:

http://yle.fi/teema/tiede/keksinnot/naiskeksijat/heikkinen.shtml on |YLE|-nimisen viestintätalon nettisivu, jolla puhutaan Suomen betonialan Grand Elderly Lady Aino Heikkisestä ja betonin mikrosuhteutuksesta.

Suhteitus tai suhteutus – samapa tuo minulle. Minulla ei ole konkreettisia suhteita betonialalle.

Ja tarvitseeko tuon terminkään olla niin betoniin valettu?

Betonista puhuttaessa kyseessa on suhteitus!

Yksityiskohdissa mikään edes luotettavana pidetty media ei ole virheetön. Ylen ja Hesarin artikkeleista monissa monissa on aina pieniä asiavirheitä johtuen siitä, että toimittajilla on kiire ja usein asiantuntemuksen puute aihetta kohtaan.

Esittämässäsi ylen artikkelissa puhutaan kyllä toimittajan naputtelemalla betonin suhteuttamisesta, mutta kun katsoo jutun perässä lukevia lähdetietoja, siellä lukeekin jo "Betonin mikrosuhteitus / Heikkinen ja von Konow, 1992", joka on kirjan oikea nimi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      62
      1008
    2. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      327
      951
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      812
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      55
      703
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      96
      623
    6. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      25
      602
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      46
      601
    8. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      590
    9. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      67
      570
    10. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      14
      568
    Aihe