Lapsena pullukka, aina

pullukka

"Rasvasolut syntyvät ja kuolevat kuten muutkin solut, mutta niiden määrä ei enää aikuisiällä muutu.

Lapsena hankittu ylipaino sen sijaan lisää rasvasolujen määrää koko loppuiäksi. Siksi lapsena lihavan voi olla muita vaikeampaa laihduttaa tai ylläpitää normaalipainoa aikuisena".

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1358818&s=r

Eli vanhempiesi syöttämä roskaruoka, seuraa sinua hautaan saakka. Vanhemmat päättävät elintavoillaan sinunkin tulevaisuutesi.

60

14725

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaarantavat omalla

laiskalla elämänasenteellaan myös terveiden lapsiensa elämän ja turvallisuuden !
      Huostaanotto on ainoa joka tehoaa tässä tapauksessa.

• vanhempien

ylipainon vuoksi lapsen huostaanotto.
        Ei ihan järkevältä perusteelta tunnu.

• keinoja
        vanhempien kirjoitti:

ylipainon vuoksi lapsen huostaanotto.
        Ei ihan järkevältä perusteelta tunnu.

pösilöt syöttää omat lapsensa sioiksi ?

• kauhistus, että omat
        keinoja kirjoitti:

jälkeläislaumansa alkaa tottua ylensyöntiin ja siten muistuttamaan yhä enevämmin määrin inhoamiaan syöttöporsaita länsimaisen hapatuksen turmelemina. Ja juuri kun saivat riideltyä poistamaan ajoesteinä toimineet betoniporsaat pois valtaamiltaan alueilta, niin sitten tulee tällaista takapakkia.
        Paaston aikanakin pennut laumoittain karkaavat puistoihin herkuttelemaan sianlihaa suoraan amerikkalaisesta corned-beef purkista ja puskista lymyilevät juopuneita alaikäisiä tytteleitä. O tempore, o more.
        Astrid Thorsi puututtava asiaan ainoana asiantuntijana.

• ehkei kuitenkaan

Olin ylipainoinen kunnes 16 vuoden iässä koin "valaistuksen." Painoin tällöin yli 105 kiloa! (toisaalta olin harrastanut myös voimanostoa toista vuotta.)

Nykyisin, noin 8 kuukautta myöhemmin olen laihtunut yli 17 kiloa. Vaaka näytti pari päivää sitten 87,8! Ja ensimmäistä kertaa elämässä jopa vatsalihakset näkyvät!

En ole ikinä ollut tyytyväisempi itseeni.

Minäkin uskottelin itselleni että en voi asialle mitään mutta väärässä olin. Heittäkää siis lihottavat ruoat vittuun ja alkakaa kuntoilemaan.

Huijaatte vain itseänne

• kauhistus, että omat kirjoitti:

jälkeläislaumansa alkaa tottua ylensyöntiin ja siten muistuttamaan yhä enevämmin määrin inhoamiaan syöttöporsaita länsimaisen hapatuksen turmelemina. Ja juuri kun saivat riideltyä poistamaan ajoesteinä toimineet betoniporsaat pois valtaamiltaan alueilta, niin sitten tulee tällaista takapakkia.
        Paaston aikanakin pennut laumoittain karkaavat puistoihin herkuttelemaan sianlihaa suoraan amerikkalaisesta corned-beef purkista ja puskista lymyilevät juopuneita alaikäisiä tytteleitä. O tempore, o more.
        Astrid Thorsi puututtava asiaan ainoana asiantuntijana.

Vaimokin valittaa pulskistuvista somaleista. Kun aisa on normaalisti kiitettävän pituinen niin kun vatsa paksunee kolmekin senttiä niin se on aina pituudestä pois.

• Tyhmiä inhoava
        keinoja kirjoitti:

Sinä , jolla ÄO määrä tuntuu olevan PERSEESSÄ, pyöreä ihminen voi aina laihduttaa mutta TYHMÄ, kuten SINÄ, sinua ei voi auttaa, sillä TYHMÄSTÄ EI TULE IKINÄ FIKSUA.

• hmmhmfddmd
        ehkei kuitenkaan kirjoitti:

Olin ylipainoinen kunnes 16 vuoden iässä koin "valaistuksen." Painoin tällöin yli 105 kiloa! (toisaalta olin harrastanut myös voimanostoa toista vuotta.)

Nykyisin, noin 8 kuukautta myöhemmin olen laihtunut yli 17 kiloa. Vaaka näytti pari päivää sitten 87,8! Ja ensimmäistä kertaa elämässä jopa vatsalihakset näkyvät!

Minäkin uskottelin itselleni että en voi asialle mitään mutta väärässä olin. Heittäkää siis lihottavat ruoat vittuun ja alkakaa kuntoilemaan.

Huijaatte vain itseänne

Kyllä suurin osa lapsipösilöistä on norsuja aikuisenakin. Aloittaja ei ikinä sanonut, että tämä olisi välttämätöntä, ja ettei laihtuinen olisi mahdollista.

• nikita.n
        Tyhmiä inhoava kirjoitti:

Sinä , jolla ÄO määrä tuntuu olevan PERSEESSÄ, pyöreä ihminen voi aina laihduttaa mutta TYHMÄ, kuten SINÄ, sinua ei voi auttaa, sillä TYHMÄSTÄ EI TULE IKINÄ FIKSUA.

pitää paikkansa,niin rasvasolujen ja älykkyyden kaa.valitettavasti et kuulu kumpaankaan luokkaan,sorry

• sopis sellanen,että...
        Tyhmiä inhoava kirjoitti:

Minä olen lihava,sinä olet ruma,minä voin laihduttaa!!!
        Hih!!

• Elise87
        ehkei kuitenkaan kirjoitti:

Huijaatte vain itseänne

Tuosta artikkelista saa sen kuvan että lapsen ylipainon säilyminen aikuisiälle asti on todella yleistä, lähes varmaa. Mitä tässä nyt on itse nähnyt ja lukenut täältä, se ei ole ollenkaan noin yleistä.

Minutkin lapsena syötettiin ylipainoiseksi, söin ihan syömisen ilosta rasvaisia ja sokerisia leipomuksia vaikkei ollut nälkäkään. Terkkari oli kauhuissaan ylipainoni takia. Murrosiässä sitten tuli inho omaa tilaa kohtaan ja jätin suuren osan mässyistä pois ja lähdin lenkille. Ensin sitä nilkutti hampaat irvessä ja itku silmässä, mutta siitä se lähti. Nyt pysyn todella vähällä vaivalla normaalipainoisena.

• -susanne-

Äää!! Eli herkkujen syönti loppu tähän! No ei kuiteskaan... Olen 12 vuotta ja en ole laiha en ole lihava...mutta herkkuja tulee syötyä paljon..mutta roskaruokaa tosi vähän... pitää alkaa vähentämään herrkujen syömistä.... :/

• joo.

Jos tuohon joku uskoo,niin siitä vaan. Kun syö terveellisesti ja liikkuu riittävästi,ei ole paino-ongelmia.Päätin tehdä itselleni pyykkilautavatsan,vajaa vuosi siihen meni ja ikääkin on vasta plus neljäkymmentä.Tuon tutkimuksen mukaan minun pitäisi olla hyllyvä läskikasa.Eiköhän se ole näin,että jokainen on oman itsensä herra,turha etsiä syitä ulkopuolelta,alkoholismiin,lihavuuteen,tupakan polttoon ym.

• Nimetön

ei tosiaan pidä paikkaansa, olen ollut lapsena lihava. Pituuteni 158 cm, paino nyt 52 kg. Koko eloikäni 55 vuoden aikana olen parhaimmillaankin painanut 60 kg, ollessani raskaana. Itse sen päättää mitä suuhunsa laittaa tai syökö enemmän mitä kuluttaa. Ei ole mitään muuta keinoa pitää painoansa kurissa kuin syödä oikein ja liikkua!

• mamma sinut

lihottaa lapsena, ei siitä rasvamäärästä ikuisena pääse eroon. Vaikka pääseekin, niin nahka on jo venynyt.

• aina tyhmä....

....ja sitä rataa.

t: entinen lapsi pullukka, nuorena malli ja aikuisena yhä missin mitoissa oleva-valtaisasta ruokahalustaan huolimatta.

• serkkuni

joka oli ainoa lapsi oli todella pulska lapsena..teini-ikäisenä jännäsimme mahtuuko hän enää koulubussin ovista sisään..nyt yli 40 vuotiaana,hän on n.60 kiloa painava..ja aivan normaalipainoinen nainen.

Itse vastaavasti lapsena todella hoikka,kuin pajunvarsi,nyt yli 40.senä suurperheen äitinä..huomaan että lenkillä on alettava ahkerammin käydä;)

• Esipaimen

Sillä jokainen meistä on oman tulevaisuuntensa luoja,sinäkin!

• sontaa

Ei pidä paikkaansa itse kuin monia muitakin solakoita, täytyyhän työllistää jotenkin fanaatikkojen itseään ja huuhaarahastuksia keksiä
      Onkos ne kapiset luunaamat nimiä mainitsematta terveitä ja kauniita, tuskin

Mitä muuten on roskaruoka, pitäis käydä kysymässä kapisten ruuanparjaajien Burmassa, Kiinassa, Amerikan myrskyissä

Mehän ollaan suomessa ja täällähän asiantuntijoita riittää vaikkei mistään mitään tietäisikään

• totta..

Yhden tuttuni äiti lähetti pojalle makeisia ja herkkuja ulos hiekkalaatikolle korin avulla ylimmästä kerroksesta ettei pojan tarvinnut edes hakea! Nykyään tämä mies on 200 kiloinen,ettäh..

• terve!

Vehnällä ja perunalla lihotettiin aikoinaan siipikarjaa. Nyt ihmiset tuhoavat itsensä syömällä vehnää ja perunaa. Peruna ja liha on pahin yhdistelmä ruuansulatukselle.
        Ihmetyttää tämä selkärangattomuus nykypäivänä.
        Olemmeko teollisuuden uhreja? Markkinoinnin?
        Lääkäreiden? ---------

• ei lihava,muttei laihakaan..
        terve! kirjoitti:

Vehnällä ja perunalla lihotettiin aikoinaan siipikarjaa. Nyt ihmiset tuhoavat itsensä syömällä vehnää ja perunaa. Peruna ja liha on pahin yhdistelmä ruuansulatukselle.
        Ihmetyttää tämä selkärangattomuus nykypäivänä.
        Olemmeko teollisuuden uhreja? Markkinoinnin?
        Lääkäreiden? ---------

Mitä pahaa perunasta voi olla? Ihmiset syönyt kautta aikojen perunaa! Niin ja lihaa..Siinähän tapauksessa puolet suomalaisista pitäisi olla kauheita läskipalloja! Selitä ny vähän niin ihmiset tajuaa. Itse taidat olla jonkun ihmedieetin uhri jossa on pantu peruna ja liha pannaan..Eiköhän ihminen voi melkein kaikkea syödä..Mutta kohtuudella

• ja ehkä lihavuudestakin?
        ei lihava,muttei laihakaan.. kirjoitti:

Mitä pahaa perunasta voi olla? Ihmiset syönyt kautta aikojen perunaa! Niin ja lihaa..Siinähän tapauksessa puolet suomalaisista pitäisi olla kauheita läskipalloja! Selitä ny vähän niin ihmiset tajuaa. Itse taidat olla jonkun ihmedieetin uhri jossa on pantu peruna ja liha pannaan..Eiköhän ihminen voi melkein kaikkea syödä..Mutta kohtuudella

No kautta aikojen on kyllä hiukan liioiteltu väite, sillä peruna saapui Eurooppaan varsin myöhään ja Suomenkin ruokapöytiin vasta 1800-luvulla.

Peruna oli loistojuttu jossain Irlannissa, missä englantilaiset tilanomistajat saattoivat huolettaa pilkkoa torppareiden tilat huomattavasti pienemmiksi, koska perunan "energiasisältö" oli sellainen, että se pystyi ruokkimaan moninkertaisen määrän ihmisiä verrattuna vehnään.

Tuolloin se saattoi pelastaa ihmisiä nälänhädältä, mutta nykypäivänä, jolloin energiansaantia pitäisi vähäisen liikunnan vuoksi vähentää, peruna on kyllä vihoviimeinen ruokavalion perusta. Sen lisäksi perunassa on kovin vähän vitamiineja/hivenaineita verrattuna sen energiamäärään. Monet ravintoneuvojat ovatkin sitä mieltä, että meidän pitäisi luokitella ruoka sen mukaan, mikä on vitamiinien ja hivenaineiden suhde energiasisältöön. Tuollaisen indeksin mukaan peruna on erittäin KÖYHÄÄ ravintoa. Peruna kuuluu samaan aikakauteen kuten "kananmunalla töihin" ja voita&silavaa pöytään.

• maukasta
        ja ehkä lihavuudestakin? kirjoitti:

No kautta aikojen on kyllä hiukan liioiteltu väite, sillä peruna saapui Eurooppaan varsin myöhään ja Suomenkin ruokapöytiin vasta 1800-luvulla.

Peruna oli loistojuttu jossain Irlannissa, missä englantilaiset tilanomistajat saattoivat huolettaa pilkkoa torppareiden tilat huomattavasti pienemmiksi, koska perunan "energiasisältö" oli sellainen, että se pystyi ruokkimaan moninkertaisen määrän ihmisiä verrattuna vehnään.

Tuolloin se saattoi pelastaa ihmisiä nälänhädältä, mutta nykypäivänä, jolloin energiansaantia pitäisi vähäisen liikunnan vuoksi vähentää, peruna on kyllä vihoviimeinen ruokavalion perusta. Sen lisäksi perunassa on kovin vähän vitamiineja/hivenaineita verrattuna sen energiamäärään. Monet ravintoneuvojat ovatkin sitä mieltä, että meidän pitäisi luokitella ruoka sen mukaan, mikä on vitamiinien ja hivenaineiden suhde energiasisältöön. Tuollaisen indeksin mukaan peruna on erittäin KÖYHÄÄ ravintoa. Peruna kuuluu samaan aikakauteen kuten "kananmunalla töihin" ja voita&silavaa pöytään.

Pottu on hyvää ja terveellistä perusravintoa. Sitä ei ole ylenmäärin myrkytetty. Eihän mitään ruokaa pidä syödä määrättömästi. Antaa nälän tunteen olla pari tuntia ennenkuin syö tavallista ruokaa kohtuullisesti. Eikä maksa paljon.

• on kyllä
        maukasta kirjoitti:

Pottu on hyvää ja terveellistä perusravintoa. Sitä ei ole ylenmäärin myrkytetty. Eihän mitään ruokaa pidä syödä määrättömästi. Antaa nälän tunteen olla pari tuntia ennenkuin syö tavallista ruokaa kohtuullisesti. Eikä maksa paljon.

pahaksi ruuansulatukselle, näin olen minäkin kuullut. Ei sula kunnolla, mutta kannattaa sitä toki joskus syödä. Se vaan on liiottelua että monta kertaa viikossa sitä suositellaan syömään. Minutkin lapsena opetettiin siihen uskoon että peruna on paras vaihtoehto kaikista. Mutta keitettyyn perunaan kyllästyy nopsaan, ja sitten ku sitä käy paistamaan niin siihen uppoaa kivat määrät rasvaa...

• ei toivoton

Kuulkaahan, on totta että rasvasolujen MÄÄRÄÄ ei voi muuttaa, mutta NIIDEN TOIMINTAA VOI. Ja mitä luultavimmin myös kokoa..On totta että jos on lapsena tai etenkin nuorena ylipainoinen, joutuu lopun elämäänsä taistelemaan kilojen kanssa. Mutta kuitenkin kuntoilemalla ja terveillä elämäntavoilla on mahdollista pitää itsensä terveenä, eli kun vaan jaksaa taistella, niin elämäänsä voi muuttaa. Kai sitä voi verrata vaikka johonkin sairauteen, jota ei voi parantaa, mutta jonka oiretta voi hoitaa: kuntoilu ja terveelliset elämäntavat ovat parasta lääkettä!!
      Tietenkin toivon kaikkien vanhempien vihdosta viimein tajuavan, että lapsena tehdään valintoja jotka vaikuttavat koko elämään..

Terveellistä ja liikunnallista kevättä kaikille!

• syyllistäminen pian historiaa

Kuinka lohduttavaa. Arvaapa, onko muuten kiva elää suhteessa, jossa toinen vetää hamppareita päivittäin naamaansa, ei liiku ja pysyy hoikkana. Toinen joutuu jatkuvasti seuraamaan painoaan, käymään lenkillä ja siitä huolimatta saa kuulla kuittailua "pelastusrenkaista". Eniten kyllä v*tuttaa kuitenkin nää puheet siitä, kuinka lihavat ovat laiskoja. Tällaset uutiset ovat hyviä just siitä syystä, et ne osoittavat sen, et kaikki ei ole kiinni itestä, eikä kyseessä ole mikään "jos sä vaan otat itteäs niskasta kiinni" etc. syyllistämiset.

• Eppo
        syyllistäminen pian historiaa kirjoitti:

Kuinka lohduttavaa. Arvaapa, onko muuten kiva elää suhteessa, jossa toinen vetää hamppareita päivittäin naamaansa, ei liiku ja pysyy hoikkana. Toinen joutuu jatkuvasti seuraamaan painoaan, käymään lenkillä ja siitä huolimatta saa kuulla kuittailua "pelastusrenkaista". Eniten kyllä v*tuttaa kuitenkin nää puheet siitä, kuinka lihavat ovat laiskoja. Tällaset uutiset ovat hyviä just siitä syystä, et ne osoittavat sen, et kaikki ei ole kiinni itestä, eikä kyseessä ole mikään "jos sä vaan otat itteäs niskasta kiinni" etc. syyllistämiset.

Kohtalotoveri :D Mulla ei ole pelastusrenkaita mut hirveen tarkkaan saa kattoa mitä suuhun pistää ja liikkuakkin pitää, muuten alkaa renkaita kertyä. On se toki muutenkin hyväksi. Mutta siinä missä meillä normaalisti lihovilla on kaksi syytä (terveys ja linjojen vahtiminen) liikkua ja tarkkailla ruokavaliota, ei lihomattomilla ole kuin se toinen. Kuitenkin hoikallakin voi olla korkea kolesteroli ja verenpaine, mutta sitä ei huomata niin helposti kun ulospäin näyttää kaikki olevan ok.

Taisi olla tieteen kuvalehdessä sellanen artikkeli, että ihmisen suoliston bakteerikanta vaikuttaa myös lihomiseen. Yhdenlainen bakteerikanta auttaa ravintoaineita imeytymään paremmin, jolloin ihminen lihoo helpommin, kun taas toisenlaisella bakteerikannalla on päinvastainen vaikutus.

Eli ei lihominen ole aina kiinni vain ihmisen itsekurista, toisten on helpompi laihtua ja pysyä hoikkana kuin toisten.

• ainoa apu
        Eppo kirjoitti:

Kohtalotoveri :D Mulla ei ole pelastusrenkaita mut hirveen tarkkaan saa kattoa mitä suuhun pistää ja liikkuakkin pitää, muuten alkaa renkaita kertyä. On se toki muutenkin hyväksi. Mutta siinä missä meillä normaalisti lihovilla on kaksi syytä (terveys ja linjojen vahtiminen) liikkua ja tarkkailla ruokavaliota, ei lihomattomilla ole kuin se toinen. Kuitenkin hoikallakin voi olla korkea kolesteroli ja verenpaine, mutta sitä ei huomata niin helposti kun ulospäin näyttää kaikki olevan ok.

Taisi olla tieteen kuvalehdessä sellanen artikkeli, että ihmisen suoliston bakteerikanta vaikuttaa myös lihomiseen. Yhdenlainen bakteerikanta auttaa ravintoaineita imeytymään paremmin, jolloin ihminen lihoo helpommin, kun taas toisenlaisella bakteerikannalla on päinvastainen vaikutus.

Eli ei lihominen ole aina kiinni vain ihmisen itsekurista, toisten on helpompi laihtua ja pysyä hoikkana kuin toisten.

Jos näin on, että rasvasolujen määrä ihmisessä on vakio, niistä ei kotikonstein pääse eroon. Liikkumalla, lihaskuntoharjoituksilla ja ravinnolla niiden kokoa voi tosin muuttaa, mutta ei määrää. Eli ainoa keino päästä rasvasoluista eroon on rasvaimu. Siinä "imetään" rasva pois, myös osa rasvasoluista. Kaikkea ei tietenkään voida saada pois, mutta aika paljon. Ja alueilla, esim. vatsa, joista on poistettu suurin osa rasvasoluista, ei rasvaa enää pääse kertymään. Rahaa tarttee olla, leikkaus on kallis. TOSIN EI TÄYSIN TURVALLINEN! Minä en henk. koht. suosittele ko. leikkausta kenellekkään. Kotikeinot kunniaan!

• ei toivoton
        syyllistäminen pian historiaa kirjoitti:

Joo, onhan se niin että ottaa päähän kattoa kuinka toiset voivat surutta sikailla ilman että siitä jää mitään näkyvää jälkee.. Mä oon yrittäny viime aikoina "mässypäivää", jolloin saa ottaa iisimmiin, tosin se aina ahistaa vähän seuraavana päivänä.
        Mulla itelläni on kokemusta kadehtimisesta, sillä luonnon oikusta siskoni sai solakan, vetreän kehon, plus sillä ei tunnu olevan mitään ruoan himoa, ei se vauvanakaan mitään tainnu syödä. Minä taas, perheen musta porsas, söin jo vauvana niin että äitiä hirvitti. Tosin eivät vanhemmat siihen puuttuneet, vaikka teini-iässä(luonnollisen liikunnan vähetessä)lihoin parissa vuodessa ihan hirveästi. No, sitten siinä 17-vuotiaana aloin taas liikkua, ja nyt 24-vuotiaana olen jatkuvasti normaalipainon ylärajoilla, eli ei musta tuu keijukaista.. Mutta ainakin liikun, olosuhteiden pakosta, ja katson mitä suuhuni laitan, ja ehkä se on etu, sitten kumminkin. Kun ei elämän pitäisi olla vain ulkonäköä, vaikka nykymaailma niin väittääkin. Tsemppiä :)!

• Eppo
        ei toivoton kirjoitti:

Joo, onhan se niin että ottaa päähän kattoa kuinka toiset voivat surutta sikailla ilman että siitä jää mitään näkyvää jälkee.. Mä oon yrittäny viime aikoina "mässypäivää", jolloin saa ottaa iisimmiin, tosin se aina ahistaa vähän seuraavana päivänä.
        Mulla itelläni on kokemusta kadehtimisesta, sillä luonnon oikusta siskoni sai solakan, vetreän kehon, plus sillä ei tunnu olevan mitään ruoan himoa, ei se vauvanakaan mitään tainnu syödä. Minä taas, perheen musta porsas, söin jo vauvana niin että äitiä hirvitti. Tosin eivät vanhemmat siihen puuttuneet, vaikka teini-iässä(luonnollisen liikunnan vähetessä)lihoin parissa vuodessa ihan hirveästi. No, sitten siinä 17-vuotiaana aloin taas liikkua, ja nyt 24-vuotiaana olen jatkuvasti normaalipainon ylärajoilla, eli ei musta tuu keijukaista.. Mutta ainakin liikun, olosuhteiden pakosta, ja katson mitä suuhuni laitan, ja ehkä se on etu, sitten kumminkin. Kun ei elämän pitäisi olla vain ulkonäköä, vaikka nykymaailma niin väittääkin. Tsemppiä :)!

En millään tajuu niitä ihmisiä jotka syö aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Kaikki normaalikokoisia annoksia. Heillä ei ole mitään himoa mässyttää kaikkea hyvää illalla telkun ääressä, tenttiin lukiessa, iloisena tai surullisena. Suurin osa ihmisistä taitaa kuitenkin olla tunnesyöppöjä. Kadehdin todella niitä ihmisiä joille ruoka on vain ravintoa, jotka syövät elääkseen. Me tunnesyöpöt kun elämme syödäksemme.

• meikkä

lapsena laiha ja nuorena 165/43. Kun sain ekat e-pillerit niin johan loppu laihuus ja kahden tenavan jälkeen muutuinkin sitten "tankiksi". Omat lapset ovat normaalikokoisia nuoria aikuisia.

• lapsena aika pullukka tai ainakin sellanen pieni ja pyöree. Neljännellä luokalla sit laihduin ja yläasteella olin liiankin hoikka. Teininä 16v. painoin 43kg ja nykyään paino vaihtelee 48-53kg:n välillä.

En nyt menis ihan yleistämään. Tykkään syödä ns. roskaruokaa ja pullaaki kahvin kans. Muksujen synnyttämisen jälkeen paino on palautunut normaaliksi. Omat lapset on myös ala-aste ikäisinä olleet pulleita ja hoikistuneet kasvaessaan. Nyt minulla on vielä tämmöinen iltatähti 7kk:n ikäinen vauva joka ihanan pullea.

• Tähtisafiiri

Kyllä jokainen aikuinen ihminen vastaa itse itsestään. Painoon pystyy itse vaikuttamaan. Kun yleistää ja uskottelee itselleen tuollaista, voi hyvin "pestä kädet" ja syyttää vanhempiaan.

• susityttö -78

Kyllä lapsena luodaan pohja ruokailutottumuksille, ja silloin opitut tavat ja hankitut kilot seuraavat kyllä tavalla tai toisella aikuisiässä. En väitä, etteikö tapojaan voi muuttaa ja kilojaan karistaa, mutta vaikeampaa se kyllä on. Usein ikävä kyllä huomaa ylipainoisilla aikuisilla olevan ylipainoiset lapset. Lapsuus iän suuri ylipaino nostaa riskiä monille sairauksille aikuisiässä, kuten diabetekselle. Eli vanhemmat herätkää. Lasten painoon tulee kiinnittää huomiota. Parhaiten se käy, kun hilpasee sinne peilin eteen ja sitä kautta tekee muutoksia koko perheen tasolla. Painosta ei kuitenkaan pidä tehdä lapsen kuullen numeroa, jotta syömishäiriöt eivät pääse rantautumaan lapsen elämään. On myös syytä olla hissukseen lasten kuullen omista laihdutuksista. Liikunnallista ja terveellistä kesää kaikille. Olen itse tiputtanut 24 kiloa ja poissa ovat pysyneet, joten tiedän mistä puhun. Lapseni kyllä ovat hoikkia. Kasvukäyrien mukaan voisivat olla painavampiakin. Lähtöpainoni oli 76 ja nyt painan 52. Onnistua voi, mutta pysyviä tuloksia saa vain pysyvillä muutoksilla elämän tavoissa. Ei millään ihmedieeteillä tai nälkäkuureilla.

• Tähtisafiiri
        susityttö -78 kirjoitti:

Kyllä lapsena luodaan pohja ruokailutottumuksille, ja silloin opitut tavat ja hankitut kilot seuraavat kyllä tavalla tai toisella aikuisiässä. En väitä, etteikö tapojaan voi muuttaa ja kilojaan karistaa, mutta vaikeampaa se kyllä on. Usein ikävä kyllä huomaa ylipainoisilla aikuisilla olevan ylipainoiset lapset. Lapsuus iän suuri ylipaino nostaa riskiä monille sairauksille aikuisiässä, kuten diabetekselle. Eli vanhemmat herätkää. Lasten painoon tulee kiinnittää huomiota. Parhaiten se käy, kun hilpasee sinne peilin eteen ja sitä kautta tekee muutoksia koko perheen tasolla. Painosta ei kuitenkaan pidä tehdä lapsen kuullen numeroa, jotta syömishäiriöt eivät pääse rantautumaan lapsen elämään. On myös syytä olla hissukseen lasten kuullen omista laihdutuksista. Liikunnallista ja terveellistä kesää kaikille. Olen itse tiputtanut 24 kiloa ja poissa ovat pysyneet, joten tiedän mistä puhun. Lapseni kyllä ovat hoikkia. Kasvukäyrien mukaan voisivat olla painavampiakin. Lähtöpainoni oli 76 ja nyt painan 52. Onnistua voi, mutta pysyviä tuloksia saa vain pysyvillä muutoksilla elämän tavoissa. Ei millään ihmedieeteillä tai nälkäkuureilla.

Kyllä se vaan on yksiselitteistä. Jos noin ajattelee, niin sit pitäis syyttää isovanhempia ja isoisovanhempia jne. Ketju olisi loputon. Mut aikuisena on mahdollisuus ajatella ja tehdä päätökset itse.

• Susityttö -78
        Tähtisafiiri kirjoitti:

Kyllä se vaan on yksiselitteistä. Jos noin ajattelee, niin sit pitäis syyttää isovanhempia ja isoisovanhempia jne. Ketju olisi loputon. Mut aikuisena on mahdollisuus ajatella ja tehdä päätökset itse.

En mä tarkottanu, että ketään kauheesti tarvis osotella. Tarkotin vaan sitä, että ylipainosilla vanhemmilla on yleensä ylipainoset lapset. Mutta ennen kaikkea sitä, että lapsena opittuja elämäntapoja on tosi vaikee lähteä muuttamaan. En mä väitä, että se ois mahdotonta, mutta vaikeempaa. Ja miksipä tehdä lapsensa elämästä vaikeempaa. Oonhan minäki siihen pystyny, enkä silti syyttele vanhempiani omasta onneksi taakse jääneestä ylipainosta. Mut hei, ei oo kiva riidellä. Mulla on mielipiteeni ja sulla omasi. Ja kummallakin varmasti perustelut mielipiteelleen. Aurinkoista kevättä. :)

• Tähtisafiiri
        Susityttö -78 kirjoitti:

En mä tarkottanu, että ketään kauheesti tarvis osotella. Tarkotin vaan sitä, että ylipainosilla vanhemmilla on yleensä ylipainoset lapset. Mutta ennen kaikkea sitä, että lapsena opittuja elämäntapoja on tosi vaikee lähteä muuttamaan. En mä väitä, että se ois mahdotonta, mutta vaikeempaa. Ja miksipä tehdä lapsensa elämästä vaikeempaa. Oonhan minäki siihen pystyny, enkä silti syyttele vanhempiani omasta onneksi taakse jääneestä ylipainosta. Mut hei, ei oo kiva riidellä. Mulla on mielipiteeni ja sulla omasi. Ja kummallakin varmasti perustelut mielipiteelleen. Aurinkoista kevättä. :)

En mäkään halua riidellä. Pahalla en tarkoittanut. Hyvää kevättä myös sinulle :)

• äitikkä

ei pidä paikkansa poikani laihtui juuri . ja juuri tekemättä mitään ihmeempää....ruokaannoksia pienetämällä .ikää 16ja pituuskasvu teki tämän nyt pojalla 92/198 ja ennen 132/180

• juu..

ei todellakaan pidä paikkaansa!!!!

• selvä juttu

Kaikki lapset laihtuvat, kun kasvavat. Mutta jos poikasi ei muuttanut pysyvästi ruokatottumuksiaan, voit yllättyä pahanpäiväisesti kymmenen vuoden päästä ;)

• Heh.

Itse olin penskana sellainen, että koulussakin kutsuttiin lihapullaksi. Oikein punkero.
      Murrosiän jälkeen paino on ollut muutaman kilon heitolla 40 vuotta 58-60 kg/172 cm ja syömisiäni en ole ikinä lajitellut mitenkään.

• ada-77

minä olin myös laiheliini lapsena, eikä paljon ruoka maistunut. Sitten nuorena aikuisena lihoin yhtäkkiä paljon. Laihdutin sen pois ja siitä eteenpäin on elämä ollut kyllä sen tietoisuuden kanssa olemista, että aina pitää stempata.

Mulla on mies, aina laiha, joka syö vähintään kolme SUURTA, valtavaa, lämmintä ruokaa päivässä plus namut ja välipalat ja ties mitkä -ja on silti nälkäinen. Hänen veljensä oli paksu lapsi, mutta hoikka mies.

Onhan se omassa kädessä miten voi ja miten toimii, mutta kyllä se on niin, että toisilta se vaatii todella paljon enemmän kuin toisilta. Ja sitten jos on luonteeltaan kulinaristi, tuntuu menetykseltä kaikki se kuri jota pitää yllä.

Kyllä ne perustotuudet on ihan selkeitä, liikunta ja ruoka, mutta kaikkeen liittyy niin paljon tunteita ja mielikuvia, että yksiselitteisyys katoaa. Lopulta näissä asioissa on pitkälti kyse identiteetistä.

Vaikka, itse ajattelen että olen pitkän Suomalaisen kylmän maan ja nälkävuosien tuottaman valikoitumisen tulos - mieheni kuolisi ensimmäisenä ja minä, no, minä jaksaisin. Olen tälläinen mammutin metsästäjäksi sopiva. Että vaikka tämä nykymaailmassa onkin kirous, niin vaan sata vuotta taaksepäin ajassa, ja kehoni luonto olisi parasta mitä voi ajatella.

Sitten olen kuullut, että lapsuuden aikainen rasva on erillaista muodoltaa kuin aikuisiän, sitä kutsuttiin muistaakseni ruskeaksi rasvakerrokseksi, joka suojaa kylmältä paremmin. Oli tutkittu että lapsena paksut ovat huomattavasti pienemmässä riskissä sairastua aikuisena syöpään. MUTTA tämä koski vain vauva-iän pyöreyttä.

• pipipii

siskoni oli lapsena aina meistä se lihavampi ja minä vastakohta. nyt se on oikeastaan tasoittunut kun hän lisäsi liikuntaa ja muutti elämäntapoja. oikeastaan osat taitavat olla nyt melkein toisin päin :o

• Shenni

Luin juuri viime viikolla paikallislehdestä jutun, missä oli tutkittu ja todettu, että rasvasolut sittenkin uusiutuvat..

• uusi lääke

No sanottiinhan tuossa ekassa kommentissa just se, että ne kuolevat ja lisääntyvät, mutta se määrä pysyy samana (tasapaino) ja määräytyy jo lapsuudessa.

Eli jos lapsena lihava -> paljon rasvasoluja -> tehokas rasvan sisäänotto -> lihoo samalla ruokavaliolla helpommin kuin sellainen, joka on luonnostaan laiha -> jatkuva syömisten kyttääminen, jos haluaa pysyä hoikkana.

Ja joku tuolla aikaisemmin ehdotti rasvaimua. Noh, tämän tutkimuksen mukaan sekään ei auta, koska rasvasolut lisääntyvät siihen määrään kuitenkin, joka on lapsuudessa määräytynyt. Kehon rasvakudos on siis äärimmäisen sitkas ja evoluution mukana kehittynyt järjestelmä, jonka toimintaan on hyvin vaikea puuttua.

Tosin, ne jotka uutisia seuraavat, tietänevät, että markkinoille tullee uusi laihdutuslääke muutaman vuoden kuluessa. Lääke puuttuu tähän kehon omaan hormonijärjestelmään, joka säätelee rasvan sisäänottoa ja metaboliaa. Sillä ei ole paljoakaan sivuvaikutuksia ja se on vanha tuttu verenpainelääke, muistaakseni näitä ACE-estäjiä tms. Sitten tulee stoppi rasvasolujen ahneudelle :)

• lapsena ylipainoinen
        uusi lääke kirjoitti:

No sanottiinhan tuossa ekassa kommentissa just se, että ne kuolevat ja lisääntyvät, mutta se määrä pysyy samana (tasapaino) ja määräytyy jo lapsuudessa.

Eli jos lapsena lihava -> paljon rasvasoluja -> tehokas rasvan sisäänotto -> lihoo samalla ruokavaliolla helpommin kuin sellainen, joka on luonnostaan laiha -> jatkuva syömisten kyttääminen, jos haluaa pysyä hoikkana.

Ja joku tuolla aikaisemmin ehdotti rasvaimua. Noh, tämän tutkimuksen mukaan sekään ei auta, koska rasvasolut lisääntyvät siihen määrään kuitenkin, joka on lapsuudessa määräytynyt. Kehon rasvakudos on siis äärimmäisen sitkas ja evoluution mukana kehittynyt järjestelmä, jonka toimintaan on hyvin vaikea puuttua.

Tosin, ne jotka uutisia seuraavat, tietänevät, että markkinoille tullee uusi laihdutuslääke muutaman vuoden kuluessa. Lääke puuttuu tähän kehon omaan hormonijärjestelmään, joka säätelee rasvan sisäänottoa ja metaboliaa. Sillä ei ole paljoakaan sivuvaikutuksia ja se on vanha tuttu verenpainelääke, muistaakseni näitä ACE-estäjiä tms. Sitten tulee stoppi rasvasolujen ahneudelle :)

Kyllä mää vaan olin lapsena ylipainoinen, kunnes tuli kasvupyrähdys ja sinne katosi läskit. Hmm?

• miten sen ottaa....

olin ihan pojankoltiaisena normaalipainoinen...

sitten kouluiän koittaessa painoa alkoi kertymään.. ja siitä se sitten kesti tähän päivään asti..

omat ruokailutottumukset aina ollut se että aamulla kahvia, päivällinen kahvia, kotiin tullessa kahvia, illalla ennen nukkumaan menoa syö.. välillä oli että söin joka toinen päivä, muuten kahvia ja kahvia.. ylipaino oli ja pysyi..

viime kesälomalta tullessa mittarissa 105Kg. nyt parikymmentä kiloa vähemmän.. en edes muista milloin viimeksi ollut näin hoikassa kunnossa.. ainoa asia mikä muuttunut on että en syö enää juuri ennen nukkumaan menoa..

aamiainen kahvia, päivällinen kahvia, kotiin tullessa kahvia, syön ennen klo 19:00... matkaa vielä on mutta jos tahti jatkuu niin ei tässä voi kuin hymyillä... :)

• jeesuksen-come-back

Toi tieto on ehtinyt jo vanhentua kun nyt ne tietää että rasvasolut voi myös uusiutua ja lisääntyäkin
      mutta ei syytä pelkoon geeniteknikot ovat testanneet
      hiiriin jo sellasta geeniä että ei voi lihoa vaikka söisi ihan miten paljon vaan rasvasoluja ei vaan muodostu määräänsä enempää

• aina läski..

lihavuus on perinnöllistä..läski ei tosin periydy vaan ne väärät ruokailutavat..kermaa..laardia..pizzaa..ja kaikki sellainen "näin se äiti opetti tekemään" ruuat,juuri ne perityvät pahat pahat tavat.
      eli kerran syöppö aina syöppö.
      läskinen vartalo saadaan vain ja ainoastaan syömällä enemmän kuin kuluttaa,eli muutos tulee vain silloin kun kuluttaa enemmän kuin syö ja se niille äidin syöttämille läskeille ihraperse kakaroille on aivan liian ylivoimainen tehtävä.
      T.Korson Welles

• ei aina

Itse olin lihava lapsena.kiusattu ja väheksytty.19 vuotiaaana liityin painonvartioihin.Siellä opin uudet ruokailutottumukset.Tällähetkellä olen 37 vuotias ja 2 lastakin saanut.Raskausaikanakaan ei kiloja tullut koska söin hyvin mutta terveellisesti.Kaverit jotka nuoruudesssani olivat laihoja ovat suurinosa tänä päivänä ylipainoisia.Johtunee liian vähäisest' liikunnasta ja liiallisesta syömisestä.ps.rippikuvassa näytän 50 vuotiaaalta ja nyt 37 vuotiaana ikäistäni nuoremmalta.

• Schicksal
        ei aina kirjoitti:

Itse olin lihava lapsena.kiusattu ja väheksytty.19 vuotiaaana liityin painonvartioihin.Siellä opin uudet ruokailutottumukset.Tällähetkellä olen 37 vuotias ja 2 lastakin saanut.Raskausaikanakaan ei kiloja tullut koska söin hyvin mutta terveellisesti.Kaverit jotka nuoruudesssani olivat laihoja ovat suurinosa tänä päivänä ylipainoisia.Johtunee liian vähäisest' liikunnasta ja liiallisesta syömisestä.ps.rippikuvassa näytän 50 vuotiaaalta ja nyt 37 vuotiaana ikäistäni nuoremmalta.

Jumalauta mitä sakkia siellä hääräääääääää!!!!!

MEITÄ ON : lihavia, laihoja, kalpeita, ruskeita, sairaita, terveitä, urheilullisia, penkkihillereitä, rohkeita, arkoja, ujoja.......
        SO WHAT???OLOKEE MITÄ OOTTE, EI MULLE KUULU, EIKÄ MUILLE, RINTA ROTTINGILLE VAAN JA SEKAAN!!!

• pikkukokki

Ei kuule pidä paikkaansa. Jos on lapsena ylipainoinen, ei tarkoita, että olisi aikuisena/vanhempana ylipainoinen tai että noudattaisi samaa linjaa, jota vanhemmat noudattivat.
      Itse olin lapsena "pullukka", mutta nyt aikuisiällä ei ole pelkoakaan, että tulisin ylipainoiseksi!

• ei kivaa

mä oon nyt 58 vuotias 180 cm pitkä,ja painan 60 kg,ei kivaa

• kaivaraani

Tunnen parikymppisen nuoren miehen, joka lapsena oli tosi pyöreä, niin oli äitinsäkin ja isoäiti. Ajattelin, että tuosta pojasta tule pyöreävartaloinen ihan varmasti. Vaan ei tullut! Poika on pitkä ja hoikka, eikä merkkiäkään äitinsä ja äidin äidin piiteitä. Joten ei voi yleistää pienenä pyöreä aina pyöreä saati että vanhemmissa on pyöreävarttaloisia.

• Onnellinen isoäiti

Isäni oli lapsena pyöreä, aikuisena normaalipainoinen, minä olin lapsena pyöreä, koko aikuisiän olen ollut normaalipainoinen, poikani oli lapsena pyöreä, aikuisena normaalipainoinen sekä pojanpoikani,joka täyttää kesällä 15 v. oli lapsena pyöreä ja nyt tällä hetkellä normaalipainoinen. Joten tosiaan ei voi yleistää.

• ilo

just joo tuosta aiheesta ruoka ei lihota jos syö oikein.se lihominen ei tule pelkästään ruuvista että siitä turha ruveta haukkumaan toisia että voisi

• Ei ole totta

Olla minä ollut ehkä 1-6 luokkaan pullukka, mutta jo 6 luokan jälkeen. 7 luokasta eteenpäin, minä ei pullukka. Sinä höpsö mitä sinä puhua ?

• sanon minä

omalta kohdaltani,tuo ei pidä paikkaansa.
      olin lapsena ja nuorena hyvin ylipainoinen kunnes noin 16v. aloin muuttamaan ruoka tapojani.
      pituuteeni nähden yli painoa oli nuorena jopa 30 kiloa,mutta nykyään (32v ja 3 lasta)olen jopa 5 kiloa alle normaali paino suosituksen.
      joten eiköhän kaiveta selkäranka esille ,eikä aina syytetä vanhempia.
      sekin on kyllä totta että lapsena söin mitä minulle annettiin,mutta nuorena/aikuisena meistä jokainen itse päättää mitä suuhunsa laittaa,eikö?

• tupakissi

Mulla on monta tuttavaa, jotka ei ole olleet lapsena sen pullukampia kuin muutkaan, ja kuitenkin aikuisena ovat. Eivätkä pysty laihtumaan.
      Jos katsoo 70-luvun koulukuvia, luokassa ei ole yleensä yhtään lihavaa lasta. Kuitenkin heistä suurin osa on 40 korvilla saanut liikaa läskiä ympärilleen.
      Vai onko tutkimuksessa kyse ihan vauva-ajasta? Silloinhan on pidetty vauvan pulleutta hyvänä asiana...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8299
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2268
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2132
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1728
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1667
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1467
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1093
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      870
    Aihe