Omituista tietoa raamatusta

bubastis.babustis

Törmäsin tällaiseen huvittavaan bussimatka käännöskinaan tänä aamuna. Amerikkalainen opiskelija kyselee heprealaisten sanojen merkitystä vanhalta juutalaiselta :D:D:D

Kristityt eivät ole ainoita joita viilataan silmään.

http://home.bluemarble.net/~heartcom/shemaoisrael.html

8

631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puusilimä

      jäikö tälle inttäjälle kuitenkin levysoitin päälle yhdestä jumalasta :)

      • bubastis.babustis

        kuullessaan totuuden, mutta varmaan kotiin päästessään sanonut vaimolleen että saatana yritti eksyttää häntä bussimatkalla :D


    • ovat ilmeisesti metsässä. Arkeologiset löydöt osoittavat, että ainakin Babylonin vankeuteen asti juutalaiset palvoivat monia jumalia, ja heprealainen teksti käyttää aivan oikeaa sanaa. On ollut Samarian Jahve, Jerusalemin Jahve (eri jumalia), Asera Jahven vaimo (hyvin suosittu löytöjen perusteella), Eel, Baal (useampi paikkakunnan mukaan) ja niin edelleen. Jaakob "nosti kiven" enkelinäkynsä muistoksi; noita kiviä on runsaasti, ja ne ovat paikallisen jumalan kunniaksi pystytettyjä.

      En voi olla syöttämättä tätä linkkiä, koska sitä ei millään voia väittää pakanoiden ilkeämieliseksi huuhaaksi:

      http://www.helsinki.fi/teol/hyel/Juuret/v/index.htm

      • bubastis.babustis

        on kyllä rasittavaa yrittää saada selkoa näistä raamatun ja sen aikaisista kertomuksista. Arkeologinen tieto sentään perustuu johonkin konkreettiseen luulon sijasta. Päätä alkaa särkemään heti kun edes yrittää saada jotain muuta selville, mutta tätä yliopiston sivustoa tuskin tarvitsee epäillä.


      • bubastis.babustis kirjoitti:

        on kyllä rasittavaa yrittää saada selkoa näistä raamatun ja sen aikaisista kertomuksista. Arkeologinen tieto sentään perustuu johonkin konkreettiseen luulon sijasta. Päätä alkaa särkemään heti kun edes yrittää saada jotain muuta selville, mutta tätä yliopiston sivustoa tuskin tarvitsee epäillä.

        kirja, jonka saa kirjastosta. Minä aloitin kirjasta, jossa kerrottiin linkin olemassaolosta.


    • -Ai niin,

      ...tietysti ateistien mielestä koko raamattu kaikkinensa on "omituista". Ja niinhän se onkin. Raamattua ei voi lukea, välttymättä ajatukselta, että sieltä tulee vastaan paljon "omituista", "merkillistä", "outoa", "hämmästyttävää", "kummastuttavaa", "hämmentävää", "yllättävää", "käsittämätöntä", jne., ihmisjärjellä ajateltuna. Kyllä, pitää aivan täysin paikkansa; näinhän se on, asian laita... -Jumala ja hänen tekonsa ovat...

    • Kiitos..mielenkiintoisesta linkistä :)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe